abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220437850
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Los daarvan, er gaat wel koud water door de vloer heen, en dat brengt wel wát verkoeling, je merkt dat wel een beetje, maar in de zomer is het vaak ook klam, en een warmtepomp ontvochtigd de lucht niet, daar heb je echt een airco voor nodig.

Die airco hoef je ook helemaal niet in te stellen op 19 graden, want als het in huis zeg even 26 graden is, dan kun je de airco prima op 23 stellen. Het gaat niet om het temperatuurverschil, het voelt al heel snel prettig aan als die lucht ontvochtigd wordt.
Dat kan een WP wel degelijk. De koudwatertemperatuur kan op 7C en dan een apart circuit, dampdicht geïsoleerd op meerdere fancoilunits (met condens aansluiting) en je kunt actief koelen onder het dauwpunt.

Alleen is dat best een dure ingreep ongeveer dezelfde prijs als losse airco’s per stuk.
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 26 maart 2026 @ 18:45:54 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220437892
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat kan een WP wel degelijk. De koudwatertemperatuur kan op 7C en dan een apart circuit, dampdicht geïsoleerd op meerdere fancoilunits (met condens aansluiting) en je kunt actief koelen onder het dauwpunt.

Alleen is dat best een dure ingreep ongeveer dezelfde prijs als losse airco’s per stuk.
Ja, dat gaat de gemiddelde persoon natuurlijk niet doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220437956
Quatt heeft daar toch een systeem voor?

Wel aan de prijs: 1700 euro.

Maar de gewonnen warmte kan hij kwijt in de boiler, dus win-win ^O^
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 26 maart 2026 @ 19:33:02 #29
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220438265
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:57 schreef Wantie het volgende:
Quatt heeft daar toch een systeem voor?

[ afbeelding ]

Wel aan de prijs: 1700 euro.

Maar de gewonnen warmte kan hij kwijt in de boiler, dus win-win ^O^
En met die dingen kan 'ie z'n minimumvermogen kwijt?
Huilen dan.
pi_220438303
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En met die dingen kan 'ie z'n minimumvermogen kwijt?
Nou, het is bedoeld als airco.
pi_220439286
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 18:22 schreef 215 het volgende:
Koelen is beperkt, als je te veel terug koelt met die vloerverwarming dan wordt de vloer nat. Je kan in de praktijk dan wel je huis koel houden door op tijd koeling in te schakelen maar eerst laten opwarmen en dan vijf graden of zo terug gaan koelen krijg je natte sokken van.
Koelen werkt bij ons best goed, wel in combinatie met goede zon afscherming buiten.
  donderdag 26 maart 2026 @ 21:53:35 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220439499
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 19:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nou, het is bedoeld als airco.
Even naar de technische specificaties gekeken en het is een kleine extra L/W warmtepomp die je aansluit op het CV-systeem, en vervolgens koel je met de reguliere warmtepomp het opgewarmde CV-water weer af.

Ik zou gewoon voor een goede kwaliteit L/L warmtepomp (ook wel airco genoemd) gaan in dat geval.
Huilen dan.
pi_220439536
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 21:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Even naar de technische specificaties gekeken en het is een kleine extra L/W warmtepomp die je aansluit op het CV-systeem, en vervolgens koel je met de reguliere warmtepomp het opgewarmde CV-water weer af.

Ik zou gewoon voor een goede kwaliteit L/L warmtepomp (ook wel airco genoemd) gaan in dat geval.
Ja, leek mij ook een betere oplossing.
Ik vind het wel een geinig apparaat. Maar ziet er best lomp uit, en nogal prijzig.
Ik denk wel dat hij zuiniger is dan een airco als hij de restwarmte gebruikt voor de boiler, ipv naar buiten te wasemen.
Maar of dat de investering rechtvaardigt.

Misschien wordt het systeem in de toekomst beter.
Ik zou qua model sowieso meer in de richting van fancoil radiatoren gaan.
Gewoon vlak tegen de muur.
  donderdag 26 maart 2026 @ 22:09:21 #34
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220439589
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2026 21:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ja, leek mij ook een betere oplossing.
Ik vind het wel een geinig apparaat. Maar ziet er best lomp uit, en nogal prijzig.
Ik denk wel dat hij zuiniger is dan een airco als hij de restwarmte gebruikt voor de boiler, ipv naar buiten te wasemen.
Maar of dat de investering rechtvaardigt.

Misschien wordt het systeem in de toekomst beter.
Ik zou qua model sowieso meer in de richting van fancoil radiatoren gaan.
Gewoon vlak tegen de muur.
Ik zie nog niet hoe dat het boilervat op gaat warmen zonder extra appendages, want hij gaat op de retourleiding van de CV.
Huilen dan.
pi_220439695
quote:
7s.gif Op donderdag 26 maart 2026 22:09 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zie nog niet hoe dat het boilervat op gaat warmen zonder extra appendages, want hij gaat op de retourleiding van de CV.
Bekijk deze YouTube-video

Vanaf 6:25 gaat het over dat koelapparaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')