abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_212942177
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het is zeer de vraag of het ding geschikt is voor continu gebruik. Aansluiting is 50 mm, je vv waarschijnlijk minder dan 10 mm. Met andere woorden ben je het ding vreselijk aan het knijpen en dat kan nooit goed zijn voor de pomp en je rendement. De geluidswaarden meten ze op tien meter afstand., het is dus zeer de vraag of je de maximale waarde op de erfgrens kunt waarmaken. Kan het ding werken bij vorst? En wat blijft er dan over van de COP?

Mij lijkt het een kansloos experiment maar ik hoor graag of ik het mis heb.
Om zo'n zwembad warm te houden moet die juist continue gebruikt worden en de flow over de warmtepomp (5.5kw versie) moet zo'n 2.4m3/h zijn. Dat is ongeveer de hoeveelheid die een cv/vloerverwarmingspompje ook verplaatst. De aansluiting is wel anders, maar daar zijn wel verlopen voor.

Wat betreft geluid staat er dat het gemeten is op 1, 4 en 10 meter. 37-47 dB. Als ik op de website van Daikin
(zie paar posts boven mij) kijk zie ik vergelijkbare geluidsniveaus. "Geluidsdruk (buitendeel)
44 dB(A) – 50 dB(A)"

En de warmtepomp kan tot -10 graden werken. Wat de COP dan is staat er niet duidelijk in, die laten ze zien tot 15 graden. maar dan is de COP ook nog gewoon tussen de 5-7.

Verder zit er gewoon een mitsubishi compressor in.
pi_212942195
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 14:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Aansluiting is 50 mm, je vv waarschijnlijk minder dan 10 mm. n
Een beetje vloerverwarmingsverdeler sluit je aan met 1" of grotere leiding diameter. En verdeelt dat dan voor een doorsnee woning over een stuk of 5-8 groepen van 16mm kunststof vloerverwarmingslang (=12mm interne diameter).

Ja, das allemaal minder dan 50mm. Maar ook wel héél veel meer dan de enkele 10mm die jij noemt.
pi_212942227
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tegenwoordig zit je niet meer aan stadsverwarming vast als je een contract hebt van na 2019 (en dat heb jij wanneer je in 2024 voor het eerst gebruik gaat maken van stadsverwarming). Je kunt net als elk leveringscontract je contract voor stadsverwarming opzeggen als je er geen gebruik (meer) van maakt.
Dat scheelt je honderden euro's per jaar aan vaste kosten zodra je de aansluiting ook echt niet meer nodig hebt.
Als je dan toch gaat investeren kan het dus zinvol zijn om juist wél naar een volledige all-electric oplossing te kijken.
Dat is wel interessant, ik kan hier op de website van Vattenfall niks op vinden. Enig idee waar ik dat kan vinden?
pi_212943357
Bij Vattenfall staat dat in artikel 6.6 van de algemene voorwaarden voor stadsverwarming:

quote:
6.6 Zowel de verbruiker als het bedrijf kunnen de overeenkomst tot levering opzeggen. Opzegging door de verbruiker dient met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal negen werkdagen te geschieden. Opzegging door het bedrijf dient gemotiveerd en schriftelijk te geschieden en is slechts mogelijk in geval van zwaarwichtige belangen en met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal negentig dagen.
https://www.google.com/ur(...)c-yVJzcVCxopYW85JwRC

Er staan in heel artikel 6 geen beperkingen voor wat betreft die mogelijkheid tot opzeggen voor de consument. Dus opzeggen kan gewoon (in tegenstelling tot wat ze mogelijk zelf zullen beweren...)
pi_212943569
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 09:52 schreef Piles het volgende:
Ok, ik ga het toch redelijk onvoorbereid vragen. Want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Huidige situatie: tussenwoning uit 1980, niet super geïsoleerd. Nu met normale cv-ketel voor verwarming en warm water. Badkamer met bad. Mechanische ventilatie met verouderde box (badkamer+keuken). 7 zonnepanelen. Ruimte voor buitenunit aanwezig.

Nieuwe situatie: beneden vloerverwarming en vloerisolatie.
Koken van gas naar elektrisch.
Boven verwarming per kamer gewenst ivm veel thuiswerken (en dan dus ook beetje snel op temp).
Mechanische ventilatie vervangen.

Uiteindelijk willen we van het gas af. Of nu al als het kan en budget het toelaat.
En boven willen we graag airco ivm koeling.

Vragen:
- waar begin ik met de zoektocht? :') of wie kan betrouwbaar en goed adviseren?
- wat heb ik nodig :P
Warmtepomp met buffetvat, of warmtepompboiler. Ventilatiewarmtepomp een optie (box moet sowieso vervangen), of weggegooid geld?
Boven airco zou fijn zijn, niet alleen om te koelen maar ook per ruimte verwarmen. En dan kan het gas er af.
Hier in de buurt doet installateur veel combi: vloerverwarming op WP en warmwater+boven op (huidige) cv-ketel. Maar klinkt voor mij beetje halfbakken...
En als laatste: wat kost zo'n installatie omgeveer. Want het bouwdepot is niet onbeperkt :+
Het beste kun je in dit geval een multisplit airco voor de bovenverdieping aanschaffen zodat je per kamer kunt verwarmen en koelen. Voor de benedenverdieping en tapwater neem je dan een warmtepomp. Die warmtepomp kan zonder buffervat op de vloerverwarming. Of als je het gescheiden wil houden dan kan een warmtepompboiler ook het tapwater voor z'n rekening nemen. Het nadeel aan zo'n apparaat vind ik dat je een geluidsbron naar binnen haalt.

Qua prijs ga je naar de prijzen zoals de offertes een paar posts boven de jouwe.
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Niet helemaal de standaard warmtepomp die hier vaak word besproken, maar ik heb dus plannen om te verhuizen en daar zit helaas stadswarming aan vast. Niks is nog zeker maar ik zit aan het scenario te denken om dan minder afhankelijk te worden van stadsverwarming. In eerste instantie dacht ik aan het installeren van een airco, maar ik wil ook graag vloerverarming en daardoor kwam ik op het idee om dat te combineren met zo'n warmtepomp:
https://www.saunasenzwemb(...)ter-warmtepomp-55kw/
Handleiding hier:
https://www.saunasenzwemb(...)erter-warmtepomp.pdf

Kan verwarmen tussen 15-40 graden en koelen tussen 12-30 graden. Prima voor vloerverwarming en het idee is dan ook op de vloerverwarming een gesloten systeem te maken, dat alleen hier op aangesloten zit.

Dat deze geen 15 jaar meegaat lijkt mij wel te verwachten, maar persoonlijk zie ik dit als een beter alternatief als een airco waarvan de lucht droog word. Iemand met meer ervaring die hierover iets kan zeggen?
Deze is niet geschikt voor het doel wat je er mee hebt. In de vrieskou levert ie geen vermogen meer. Bij +15 haalt deze wp z'n opgegeven vermogen nog niet eens. Echt een typische zwembad wp die heel erg goed presteert bij hogere buitentemperaturen. Voor verwarming in de winter kun je het beste een gewone wp pakken.
pi_212944859
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 13:10 schreef Anton91 het volgende:
Niet helemaal de standaard warmtepomp die hier vaak word besproken, maar ik heb dus plannen om te verhuizen en daar zit helaas stadswarming aan vast. Niks is nog zeker maar ik zit aan het scenario te denken om dan minder afhankelijk te worden van stadsverwarming. In eerste instantie dacht ik aan het installeren van een airco, maar ik wil ook graag vloerverarming en daardoor kwam ik op het idee om dat te combineren met zo'n warmtepomp:
https://www.saunasenzwemb(...)ter-warmtepomp-55kw/
Handleiding hier:
https://www.saunasenzwemb(...)erter-warmtepomp.pdf

Kan verwarmen tussen 15-40 graden en koelen tussen 12-30 graden. Prima voor vloerverwarming en het idee is dan ook op de vloerverwarming een gesloten systeem te maken, dat alleen hier op aangesloten zit.

Dat deze geen 15 jaar meegaat lijkt mij wel te verwachten, maar persoonlijk zie ik dit als een beter alternatief als een airco waarvan de lucht droog word. Iemand met meer ervaring die hierover iets kan zeggen?
Haha nee dat kan niet.
Heb ik toevallig al eens geprobeerd bij mensen voor nood. Heb ik mijn zwembad warmtepomp op de vloerverwarming gezet.
Nou dat werkt voor geen meter onder de 12C werkte deze al niet meer en er zit geen defrost op. Dus deze bevriest totaal, heb toen een kartonnen
Doos omheen gezet met een heater en een tijdslot
Om te ontdooien :'(
Vakman pur sang
pi_212944964
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 17:40 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Haha nee dat kan niet.
Heb ik toevallig al eens geprobeerd bij mensen voor nood. Heb ik mijn zwembad warmtepomp op de vloerverwarming gezet.
Nou dat werkt voor geen meter onder de 12C werkte deze al niet meer en er zit geen defrost op. Dus deze bevriest totaal, heb toen een kartonnen
Doos omheen gezet met een heater en een tijdslot
Om te ontdooien :'(
Heb je een merk/type van die warmtepomp? Want er zijn inderdaad veel zwembad warmtepompen die als minimale buitenlucht temperatuur van zo'n 10 graden hebben. De warmtepomp die ik liet zien heeft zelf een defrost cycle, wat je ook handmatig via het menu aan kunt zetten.
pi_212945205
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij Vattenfall staat dat in artikel 6.6 van de algemene voorwaarden voor stadsverwarming:
[..]
https://www.google.com/ur(...)c-yVJzcVCxopYW85JwRC

Er staan in heel artikel 6 geen beperkingen voor wat betreft die mogelijkheid tot opzeggen voor de consument. Dus opzeggen kan gewoon (in tegenstelling tot wat ze mogelijk zelf zullen beweren...)
https://www.consuwijzer.n(...)ng-en-blokverwarming
Daar lees ik wel wat anders...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+
https://www.acm.nl/nl/ene(...)even-warmte-en-koude

[ Bericht 1% gewijzigd door Anton91 op 24-03-2024 18:14:46 ]
pi_212945770
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:07 schreef Anton91 het volgende:

[..]
https://www.consuwijzer.n(...)ng-en-blokverwarming
Daar lees ik wel wat anders...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+
https://www.acm.nl/nl/ene(...)even-warmte-en-koude
De grap is alleen dat wanneer je je overeenkomst mag opzeggen (wag dus mag), je afsluiting niet zelf hoeft aan te vragen.

En als Vattenfall dan toch komt afsluiten omdat je geen contract meer hebt is dat prima, maar jij bent dan daarin geen contractspartij. En als jij geen contractspartij bent, zijn de kosten die Vattenfall maakt niet voor jou.
pi_212945910
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 15:57 schreef ArnosL het volgende:
Deze is niet geschikt voor het doel wat je er mee hebt. In de vrieskou levert ie geen vermogen meer. Bij +15 haalt deze wp z'n opgegeven vermogen nog niet eens. Echt een typische zwembad wp die heel erg goed presteert bij hogere buitentemperaturen. Voor verwarming in de winter kun je het beste een gewone wp pakken.
Daar heb je wel deels een punt zoals ik het uit de handleidingen/internet lees. Die aquaforte levert wel nog gewoon vermogen rond het vriespunt, maar de berekeningen zijn gebasseerd op warmere temperaturen. Bij een gewone warmtepomp waar het vermogen ook van fluctueert (temperatuur heeft invloed op COP) maar daar is de berekening bij 7 graden.
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 18:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De grap is alleen dat wanneer je je overeenkomst mag opzeggen (wag dus mag), je afsluiting niet zelf hoeft aan te vragen.

En als Vattenfall dan toch komt afsluiten omdat je geen contract meer hebt is dat prima, maar jij bent dan daarin geen contractspartij. En als jij geen contractspartij bent, zijn de kosten die Vattenfall maakt niet voor jou.
Interessant, ga hier achteraan want dat is natuurlijk de beste oplossing.
pi_212945944
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 19:03 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Daar heb je wel deels een punt zoals ik het uit de handleidingen/internet lees. Die aquaforte levert wel nog gewoon vermogen rond het vriespunt, maar de berekeningen zijn gebasseerd op warmere temperaturen. Bij een gewone warmtepomp waar het vermogen ook van fluctueert (temperatuur heeft invloed op COP) maar daar is de berekening bij 7 graden.
[..]
Interessant, ga hier achteraan want dat is natuurlijk de beste oplossing.
Het meeste vermogen heb je nodig als het koud.

Een goede Panasonic of Mitsubishi zal bij -15 graden Celsius buitentemperatuur (Tb) nog z'n opgegeven vermogen behalen, zonder al teveel problemen.
pi_212946082
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 19:03 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Daar heb je wel deels een punt zoals ik het uit de handleidingen/internet lees. Die aquaforte levert wel nog gewoon vermogen rond het vriespunt, maar de berekeningen zijn gebasseerd op warmere temperaturen. Bij een gewone warmtepomp waar het vermogen ook van fluctueert (temperatuur heeft invloed op COP) maar daar is de berekening bij 7 graden.
[..]
Interessant, ga hier achteraan want dat is natuurlijk de beste oplossing.
Die van mij levert z'n opgegeven vermogen nog bij -10. Het verschilt enorm per fabrikant bij welke temperatuur het opgegeven vermogen gehaald wordt. Daarom is het belangrijk om de datasheets te bekijken.
pi_212946206
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 17:48 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Heb je een merk/type van die warmtepomp? Want er zijn inderdaad veel zwembad warmtepompen die als minimale buitenlucht temperatuur van zo'n 10 graden hebben. De warmtepomp die ik liet zien heeft zelf een defrost cycle, wat je ook handmatig via het menu aan kunt zetten.
Dat maakt niet uit welke.
Een zwembad warmtepomp heeft een kunststof vatje inwendig waar een titanium buis doorheen loopt met koudemiddel.
Dit vat is voor drukloos chloorwater, en kan niks hebben. Met de hogere drukken van een cv installatie knalt alles uit elkaar
Vakman pur sang
pi_212946220
Maar het is sowieso een dom idee.
Je laat 3000 aan subsidie liggen.

Neem bv een Midea Thermal M 7kw
En steek na installatie nog een paar juutjes in je tuk. :P
Vakman pur sang
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')