abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216596951
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
Vakman pur sang
pi_216597067
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt natuurlijk her en der fancoils plaatsen via een separaat circuit. Bv alle slaapkamers boven, werkkamer zolder, en paar B.G.G.
Je kunt dan met regeltechniek de vloeren middels een 2 wegklep uitzetten en het koelcircuit fancoils open.
Een driewegklep kan ook.

Je zou ook een mengregeling kunnen maken vanaf een parallel bufffervat en met koud water en warmer retourwater boven dauwpuntstemperatuur kunnen regelen.

Eenvoudige manier is een 2 wegklep voor de VV verdeler met een dauwpuntsopnemer (schakelend) en wanneer dauwpunt wordt gemaakt een klep dichtsturen.

Maar al met al zijn meerdere airco’s ophangen goedkoper denk ik.
Al is het wel mooi als alles met de warmtepomp kan. Laat dan gelijk een afvoer brengen op de plek van de fancoils. Deze moet ergens samenkomen naar een punt en via een sifon naar riool en niet gelijk op riool.
Dit klinkt als iets wat sneller kapot gaat en een hoop meer gezeur oplevert dan een separate airco hangen.
In principe hangt in elke kamer een thermostaat dus er zitten al overal kleppen op.
VRaag mij alleen af hoe gaat dat allemaal samengaat werken.

Ik wilde zoiets hangen in de slaapkamer: https://www.climamarket.n(...)ikin-fdxm35f9-rxm35r
En dat dan netjes wegwerken in de kast. Dat zou voldoende voor de bovenverdieping moeten zijn. En dan op de BG een meer traditionele variant. Al vraag ik mij af of dat echt nodig is.
En of het nog steeds het geval is dat het goedkoper is om 2 losse airco's te nemen ipv een multisplit.

[ Bericht 2% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 08-02-2025 17:42:38 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216597236
Koeling is ruk met vloerverwarming. Ik zie enorm veel start-stops vanwege het beperkte koelvermogen van de vloer en daardoor een hoog verbruik. Het doet voor het comfort ook weinig als je niet alsnog een losse airco er bij hebt.

In m'n volgende woning wil ik daarom vloerverwarming en luchtverwarming. De vloer kan dan op een basis temperatuur en voor het bijverwarmen kan de luchtverwarming bijspringen. Dat voorkomt temperatuurschommelingen in het voor en najaar waarbij de zon de woning overdag opwarmt maar het 's nachts nog flink koud is. Ook met een goed geisoleerde HSB woning moet de verwarming dan aan vanwege het gemis aan thermische massa.

Met een luchtverwarmer heb je in de zomer het voordeel dat je condenserend kunt koelen zodat er geen losse airco's nodig zijn. Bovendien zijn de luchtkanalen meteen bruikbaar voor een WTW.
pi_216597357
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:52 schreef ArnosL het volgende:
Koeling is ruk met vloerverwarming. Ik zie enorm veel start-stops vanwege het beperkte koelvermogen van de vloer en daardoor een hoog verbruik. Het doet voor het comfort ook weinig als je niet alsnog een losse airco er bij hebt.

In m'n volgende woning wil ik daarom vloerverwarming en luchtverwarming. De vloer kan dan op een basis temperatuur en voor het bijverwarmen kan de luchtverwarming bijspringen. Dat voorkomt temperatuurschommelingen in het voor en najaar waarbij de zon de woning overdag opwarmt maar het 's nachts nog flink koud is. Ook met een goed geisoleerde HSB woning moet de verwarming dan aan vanwege het gemis aan thermische massa.

Met een luchtverwarmer heb je in de zomer het voordeel dat je condenserend kunt koelen zodat er geen losse airco's nodig zijn. Bovendien zijn de luchtkanalen meteen bruikbaar voor een WTW.
Wat bedoel je met luchtverwarming?
Een centrale LBK?
Vakman pur sang
pi_216597377
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit klinkt als iets wat sneller kapot gaat en een hoop meer gezeur oplevert dan een separate airco hangen.
In principe hangt in elke kamer een thermostaat dus er zitten al overal kleppen op.
VRaag mij alleen af hoe gaat dat allemaal samengaat werken.

Ik wilde zoiets hangen in de slaapkamer: https://www.climamarket.n(...)ikin-fdxm35f9-rxm35r
En dat dan netjes wegwerken in de kast. Dat zou voldoende voor de bovenverdieping moeten zijn. En dan op de BG een meer traditionele variant. Al vraag ik mij af of dat echt nodig is.
En of het nog steeds het geval is dat het goedkoper is om 2 losse airco's te nemen ipv een multisplit.
Kan ook.

De Innova Airlleaf bestel je met ingebouwde regeling en 2wegklep. Dus dat het probleem niet.
In principe minder onderdelen dan airco dus eenmaal geïnstalleerd kan het ook heel lang mee.

Maar zoals ik al zei, airco is goedkoper.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lospedrosa op 08-02-2025 18:13:32 ]
Vakman pur sang
pi_216597686
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Beter dan radiatoren, slechter dan vloerverwarming (koeling)
Heb zelf ook een jaga dikste type 3600mm lang met veel fans. Maar koelen merk je zo goed als niks van.
Staat ook wel in de databoeken van jaga op koelvermogen dat is nog een factor (tot) 4 keer lager dan verwarmen.

Fancoils daarentegen, bv innova SL400, circuleren wel tot 4x meer lucht en zijn uitgevoerd met condensbak waardoor je ook condenserend kunt koelen.
Niet helemaal, juist vloerverwarming is zeer slecht in koelen, kijk eens bij Jaga Briza die kan ook condenserend koelen.

Zelf heb ik de Strada hybrid met 500W koeling en 800W verwarming, een kleintje van 80cm breed en 35cm hoog(type 21).

convectors kunnen juist goed koelen.

Maar wil je echt koelen dan hang je een Valliant wandunit op bijvoorbeeld, ziet eruit als een airco maar dan op water.

Wij koelen nooit zo flink, Topkoeling is voldoende hier, boven hangt nog wel een airco maar die wordt weinig gebruikt.

Het koelen met de warmtepomp vind ik wel goed werken maar wij beginnen pas met koelen als binnen 25c is.
pi_216597856
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:52 schreef ArnosL het volgende:

Dat kan.

Er bestaan ook wandmodellen waarmee je condenserend kan koelen maar je moet dan wel alle CV leidingen isoleren.

Dit huis had heteluchtverwarming maar voor koelen zijn ze totaal onbruikbaar, de WTW is hier ook en dat verhoogt comfort in de winter behoorlijk.

Dat met massa is herkenbaar, hier ook HSB.
De Jaga helpt de vloerverwarming met opwarmen.

De heteluchtverwarming niks meer mee gedaan.
pi_216598024
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:32 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Niet helemaal, juist vloerverwarming is zeer slecht in koelen, kijk eens bij Jaga Briza die kan ook condenserend koelen.

Zelf heb ik de Strada hybrid met 500W koeling en 800W verwarming, een kleintje van 80cm breed en 35cm hoog(type 21).

convectors kunnen juist goed koelen.

Maar wil je echt koelen dan hang je een Valliant wandunit op bijvoorbeeld, ziet eruit als een airco maar dan op water.

Wij koelen nooit zo flink, Topkoeling is voldoende hier, boven hangt nog wel een airco maar die wordt weinig gebruikt.

Het koelen met de warmtepomp vind ik wel goed werken maar wij beginnen pas met koelen als binnen 25c is.
Jaga Briza is een fancoilunit geen convector.
De convectoren van Jaga hebben echt nauwelijks koelvermogen hoor (ik heb zelf een paar van hele grote)
Idd heeft Vaillant ook fancoil unit maar ook Daikin en nog vele andere merken.
Die van Jaga is een ingekochte fancoil voor Jaga prijzen volgens mij.

Wat dat betreft werkt vloerkoeling nog beter dan een convector met fans, dat bedoel ik. Hebben wij nl in de keuken, 10hoh vloerverwarming koelt daar beter dan de 3 Jaga met fans in de kamer.
Vakman pur sang
pi_216598560
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Innova Airlleaf
Is gewoon een radiatormodel en het nadeel is dat er ook weer aan/uit sturing naar de WP moet of hoe gaat dat in zijn werk.? Ik krijg een Alpha Innotec grondpomp.

Die radiatormodellen heb je ook van Daikin en dat zou wel een goede oplossing voor de slaapkamer van mijn ouders zijn. Ze verwarmen nu beneden met airco maar boven blijft het dan wel heel erg koud en dus moet de CV bij tijd en wijlen nog aan en hebben ze geen koeling op de slaapkamer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216598620
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 19:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Is gewoon een radiatormodel. Die heb je van Daikin ook.
Wel een goede oplossing voor de slaapkamer van mijn ouders.
Is fancoil unit. Innova is de slankste. In de zoektocht voor thuis kwam ik op deze. Mooiste unit beste prijs. Wel Italiaans.
Vakman pur sang
pi_216601520
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat bedoel je met luchtverwarming?
Een centrale LBK?
Een Brink Elan. Dat is een luchtverwarmer met waterzijdige aansluitingen zodat je hem op een lucht/water wp kunt aansluiten. Met die Elan kan condenserend gekoeld worden in geval de kanalen dampdicht geïsoleerd zijn. Bij nieuwbouw kan dat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:43 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Dat kan.

Er bestaan ook wandmodellen waarmee je condenserend kan koelen maar je moet dan wel alle CV leidingen isoleren.

Dit huis had heteluchtverwarming maar voor koelen zijn ze totaal onbruikbaar, de WTW is hier ook en dat verhoogt comfort in de winter behoorlijk.

Dat met massa is herkenbaar, hier ook HSB.
De Jaga helpt de vloerverwarming met opwarmen.

De heteluchtverwarming niks meer mee gedaan.
Met geschikte kanalen kan het, dus bij een grondige renovatie als er een WTW systeem aangelegd wordt of bij nieuwbouw. Dan laat je de vloerverwarming en luchtverwarming beide door de wp doen. Er moet dan natuurlijk wel een hybride vloerverwarmingverdeler komen zodat er niet een te hoge watertemperatuur de vloer in gaat. En een tweewegklep om het vloerverwarmingscircuit af te sluiten als de wp in koelmodus gaat.
pi_216602746
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 22:07 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Een Brink Elan. Dat is een luchtverwarmer met waterzijdige aansluitingen zodat je hem op een lucht/water wp kunt aansluiten. Met die Elan kan condenserend gekoeld worden in geval de kanalen dampdicht geïsoleerd zijn. Bij nieuwbouw kan dat.
[..]
Met geschikte kanalen kan het, dus bij een grondige renovatie als er een WTW systeem aangelegd wordt of bij nieuwbouw. Dan laat je de vloerverwarming en luchtverwarming beide door de wp doen. Er moet dan natuurlijk wel een hybride vloerverwarmingverdeler komen zodat er niet een te hoge watertemperatuur de vloer in gaat. En een tweewegklep om het vloerverwarmingscircuit af te sluiten als de wp in koelmodus gaat.
Ja ken ik wel. Ben niet gek op Brink. Kun je veel beter en goedkoper oplossen met een echte kleine LBK met warmtewiel (ipv kruistroomwisselaar) met ec motoren.
En als je actief wilt koelen en verwarmen moet je veel meer ventileren dan het belachelijke lage woning bouw besluit. Misschien wel 4 keer meer.
Dus denk aan veel dikkere kanalen
Vakman pur sang
pi_216604244
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 23:50 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja ken ik wel. Ben niet gek op Brink. Kun je veel beter en goedkoper oplossen met een echte kleine LBK met warmtewiel (ipv kruistroomwisselaar) met ec motoren.
En als je actief wilt koelen en verwarmen moet je veel meer ventileren dan het belachelijke lage woning bouw besluit. Misschien wel 4 keer meer.
Dus denk aan veel dikkere kanalen
Lbks zijn vaak wel stuk duurder.
Andere optie is kleine koel en verwarmingsbatterij kunnen plaatsen. Doen we op het werk ook. Scheelt een graad maar je moet dan idd wel kuubs plaatsen.
pi_216607757
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jaga Briza is een fancoilunit geen convector.
De convectoren van Jaga hebben echt nauwelijks koelvermogen hoor (ik heb zelf een paar van hele grote)
Idd heeft Vaillant ook fancoil unit maar ook Daikin en nog vele andere merken.
Die van Jaga is een ingekochte fancoil voor Jaga prijzen volgens mij.

Wat dat betreft werkt vloerkoeling nog beter dan een convector met fans, dat bedoel ik. Hebben wij nl in de keuken, 10hoh vloerverwarming koelt daar beter dan de 3 Jaga met fans in de kamer.

Alleen als je de bovenverdieping ook vloerverwarming hebt werkt vloerkoeling redelijk, convectoren doen best wel veel gezien ze voor luchtstroming zorgen wat op zichzelf als een frisser gevoel geeft.

Wil je condenserend koelen dan loopt het snel in de papieren en kun je beter een losse airco neerhangen zoals ik hier heb gedaan op boven.

(Zit natuurlijk ook verschil of je keuken op zuid of noord zit en dat het verschil verklaart).

[ Bericht 3% gewijzigd door mrevil1337 op 09-02-2025 14:45:47 ]
pi_216607977
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 22:07 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Ik kan wel "droog"koelen met de Brink, dat functioneert ook wel.
Dat condenserend koelen loopt vaak flink in de papieren omdat je alles mag gaan isoleren en dat voor 2% koeling in het jaar...

Wij koelen erg weinig.
Maar zoals gezegt hier hangt boven ook een losse airco, hing er al voordat de L/W WP kwam.
pi_217018079
Verwarmen jullie in het tussenseizoen nog 24/7?
Hier gaat het zaakje gewoon uit snacht's en overdag moet die een stukje inhalen wat toch voordeliger is hier.
(Zeker met zonnepanelen erbij).
  Moderator woensdag 12 maart 2025 @ 10:58:04 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217018136
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 10:53 schreef mrevil1337 het volgende:
Hier gaat het zaakje gewoon uit snacht's en overdag moet die een stukje inhalen wat toch voordeliger is hier.
Nee, de pomp staat wel op verwarmen en niet op verkoelen, maar met een béééétje buitentemperatuur kom ik de nacht door en hoe warmer het wordt, hoe minder de pomp doet tot het dermate warm is dat hij niets meer doet. En dan als het echt warm wordt buiten zet ik 'm op koelen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217019077
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2025 10:53 schreef mrevil1337 het volgende:
Nee zeker niet. Exact zoals jij beschrijft. Ik probeer 's ochtends nog wat te rekken zonder verwarming (panelen op zuid, dus geen ochtendzon). En dan gedurende dag weer opstoken en 's nachts weer uit. Lukt prima :)
pi_217019254
Hier staat de WP ‘s avonds nog gewoon te snorren op een laag pitje. Huis is niet super geïsoleerd en hebben een stabiele 21 C
Vakman pur sang
pi_217022347
Ik doe vaak het ding in de morgen een uur of twee aanzetten voordat ik opsta. De rest van de dag kom ik wel door zonder verwarmen. Een graad of 18 vind ik wel genoeg.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217022497
Ik vind dit nog geen tussenseizoen maar gewoon winter eigenlijk. Hier staat dat ding sowieso nooit in de nacht aan. Ik gebruik ‘m altijd met nachtverlaging naar 18 en overdag op 20. Niks geprogrammeerd, gewoon hetzelfde handmatige als met eerdere cv-ketels.
pi_217111235
quote:
1s.gif Op woensdag 12 maart 2025 17:38 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik vind dit nog geen tussenseizoen maar gewoon winter eigenlijk. Hier staat dat ding sowieso nooit in de nacht aan. Ik gebruik ‘m altijd met nachtverlaging naar 18 en overdag op 20. Niks geprogrammeerd, gewoon hetzelfde handmatige als met eerdere cv-ketels.
Als de zon weer UV2 en hoger krijgt noem ik dat tussenseizoen.
Vooral als je met enig regelmaat temperaturen van 10 / 15 graden ziet overdag.

Nachtvorst is altijd mogelijk, zelfs in de zomer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')