abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216572231
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
Nu is het antwoord "buffervat, 2000000000 liter!!!",
Als je dat kwijt kan onder je huis dan zou ik niet eens een warmtepomp instaleren maar domweg een serie van die vacuümtubes op het dak plaatsen. Veel efficiënter dan een warmtepomp en je komt met die hoeveelheid de winter wel door.

Maar de kosten van het bouwen en isoleren wil je niet... En of je bouwaanvraag er door komt is ook ff de vraag.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216572551
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
In principe is bijna elke vloerverwarming NL zo.
Vloer
Dekvloer met verwarming
Beton
Isolatie.

Je hebt dus een enorme thermische massa die redelijk constant op temperatuur blijft.

In veel andere landen heb je een snel systeem en heb je dat ene stuk minder. Belgie is bv:
Vloer
Dekvloer met verwarming
Isolatie
Beton.

Kosten zijn ongeveer gelijk en beide systemen hebben voor en nadelen.
Ja het vermogen van je installatie neemt af, maar de buffer neemt toe.
Temperatuur regelen per ruimte weg? Lijkt me onhandig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216572619
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 15:27 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja het vermogen van je installatie neemt af, maar de buffer neemt toe.
Temperatuur regelen per ruimte weg? Lijkt me onhandig.
Heb je een WTW in je nieuwbouw?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 6 februari 2025 @ 15:33:31 #279
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_216572626
Ik heb voor een jaren 30 woning een 3000 liter warmte opslag en dat bevalt wel prima eigenlijk..

Had vroeger tegen de 2200m3 gasverbruik per jaar ter referentie.

Uitdaging met een buffer is dat als het koud is de temperatuur ook mee omhoog moet als het buiten kouder wordt en je dus meer CV temperatuur nodig hebt om het huis warm te houden.
Als je dan 10 m3 hebt wordt je WP er heel druk mee.

Seizoensopslag zou kunnen maar niet met 3000 liter. Dan moet je echt honderden m3 aan gaan leggen. Kan misschien. (Alles kan) maar is wel kostbaar.

Bij ons vind ik gezien de praktijk de combi van een 16kW warmtepomp met 3000 liter op zich wel mooi uit pakken.
Kan de warmtepomp mooi tegenaan drukken en geeft met een dynamisch contract net genoeg warmte om de piek prijzen over te slaan voor een paar uur.

Hele vat naar 55C drukken kan ook, dan heb je voor 3 dagen net boven het vriespunt je huis warm zonder warmtepomp.
Maar dat is logischerwijs niet heel zuinig qua stroom.

Vooraf anticiperen op wat de stroom markt en het weer gaan doen heb ik aan gedacht maar zie zo niet hoe ik dat handig in een plc krijg.
Kan vast maar is mij een brug te ver.

Ik doe op basis van historische weer en prijs data een gok voor wat voor de tijd van het jaar een optimale stook filosofie is over de loop van de dagen en die volgt de warmtepomp dan.
Vaak zit je dan pakweg goed en soms er naast...jammer dan.

Heb wel veel geleerd over het belang van dingen simpel houden net dit hele project 😉

Laatste tip; ik heb een grote drukloze tank met warmtewisselaars. Achteraf zou denk ik een tank op druk zonder warmtewisselaars veel makkelijker geweest zijn om de warmtepomp stabiel op te laten regelen.
pi_216572700
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heb je een WTW in je nieuwbouw?
Dacht van niet...
Lees het ook niet terug in de BENG berekening zo vlug, daar zou het bij moeten staan gok ik... Nee vermoed van niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216572761
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 15:33 schreef TR08 het volgende:
Vooraf anticiperen op wat de stroom markt en het weer gaan doen heb ik aan gedacht maar zie zo niet hoe ik dat handig in een plc krijg.
Kan vast maar is mij een brug te ver.
Daar heb je aanbieders voor, denk ik, tegenwoordig.
  donderdag 6 februari 2025 @ 16:08:55 #282
14320 TR08
pi_216573027
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 15:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daar heb je aanbieders voor, denk ik, tegenwoordig.
Vast....maar hoe bepalen die de uitlaat temperatuur van mijn warmtepomp dan?

Of heb je het over aanbieders van turn-key systemen inclusief internet verbinding en de slimme logica om alles live te sturen?

Die vond ik in 2021 niet toen ik mijn systeem aanlegde.
Waren er mogelijk wel, ik zag laatst een Nibe pomp die iets met een bidding zone kon maar geen idee wat die daar vervolgens mee uit ging vreten.
pi_216574298
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2025 16:08 schreef TR08 het volgende:
Of heb je het over aanbieders van turn-key systemen inclusief internet verbinding en de slimme logica om alles live te sturen?
Juistem... Heb van twee partijen gehoord dat ze de warmtepomp voor je kunnen aansturen.... Met AI, incorporatie van dynamische tarieven én efficiëntie van de warmtepomp / weerbericht.
  donderdag 6 februari 2025 @ 18:35:21 #284
14320 TR08
pi_216574663
Ik zou dan als jij zoiets overweegt daar voor gaan met een warmte opslag van pakweg 3 m3 als je qua gas net zo zit als ik zat.

Eventueel zo'n zak met water in de kruipruimte of een grote tank met isolatie ingraven in de tuin net als ik.
pi_216578940
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Mee eens. Betonkernactivatie en normale accu's zijn veel zinvoller.
Hoe vaak wordt betonkernactivatie gebruikt in woningen? Kan ik dat combineren met reguliere vloer verwarming dat ik de slaapkamer boven de woonkamer de leidingen door het beton laat lopen? Waarom is het dan verder een probleem mbt temperatuur per ruimte?
pi_216592425
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 23:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoe vaak wordt betonkernactivatie gebruikt in woningen? Kan ik dat combineren met reguliere vloer verwarming dat ik de slaapkamer boven de woonkamer de leidingen door het beton laat lopen? Waarom is het dan verder een probleem mbt temperatuur per ruimte?
Zie mijn eerdere bericht. Je krijgt dat in Nederland bijna standaard door de gehanteerde bouwwijze.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216593602
Ik haak even in.

Ligt sterk aan hoe diep de lussen in de vloer liggen, hoe dieper hoe meer buffer, nadeel is dat het uren duurt voordat de ruimte werkelijk warmer wordt.

Meeste vloerverwarmingssystemen zijn ingefreest bij oudere woningen die zijn ook binnen een uur "koud", maar voordat de werkelijke kamertemperatuur zakt duurt wel langer inderdaad.

Nu komt het, de meeste mensen zijn stralingswarmte gewend, ondanks de kamertemperatuur hetzelfde is voelt het toch weer fris in de ruimte.

Een buffervat is puur voor de-frost zodat je afgifte niet leegtrekt als er te weinig liters zijn.
Reden dat het bij vloerverwarming vaak niet hoeft komt doordat er genoeg liters in de leidingen aanwezig zijn en niet door de massa.

De warmtepomp trekt in zeer korte tijd energie uit het systeem tijdens de-frost, daar is beton te traag voor.
Een de-frost duurt maar +/- 6 minuten.

Het is maar geneuzel, mijn warmtepomp draait continue op 400W bij 2c buitentemperatuur, mbt netconcestie zijn back-up elementen(slechte afstelling), SWW en kookplaten een groter probleem.

Ik herken het zelf ook mbt stralingswarmte, vlak voor thuiskomst gaat de thermonstaat 0,5 omhoog via programmering zodat de vloer weer warm is.

En nee vloerverwarming bespaart niet altijd in praktijk, vanwege gemis aan stralingswarmte gaat de thermonstaat omhoog.

Zaken als betonkernactivatie gaan hier juist voor een hoge energierekening zorgen gezien het niet makkelijk is om aan temperatuurschommelingen te doen.
(Hier is bewust voor droogbouwvloerverwarming gekozen).

(Even snelle check Ta 29 en COP 4,8 bij 2c buitentemperatuur)

[ Bericht 2% gewijzigd door mrevil1337 op 08-02-2025 11:32:05 ]
pi_216594622
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 09:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zie mijn eerdere bericht. Je krijgt dat in Nederland bijna standaard door de gehanteerde bouwwijze.
Dus de reguliere vloerverwarming op de eerste verdieping werkt ook goed om de benedenverdieping te koelen?
pi_216594682
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 11:23 schreef mrevil1337 het volgende:
Ik haak even in.

Ligt sterk aan hoe diep de lussen in de vloer liggen, hoe dieper hoe meer buffer, nadeel is dat het uren duurt voordat de ruimte werkelijk warmer wordt.

Meeste vloerverwarmingssystemen zijn ingefreest bij oudere woningen die zijn ook binnen een uur "koud", maar voordat de werkelijke kamertemperatuur zakt duurt wel langer inderdaad.

Nu komt het, de meeste mensen zijn stralingswarmte gewend, ondanks de kamertemperatuur hetzelfde is voelt het toch weer fris in de ruimte.

Een buffervat is puur voor de-frost zodat je afgifte niet leegtrekt als er te weinig liters zijn.
Reden dat het bij vloerverwarming vaak niet hoeft komt doordat er genoeg liters in de leidingen aanwezig zijn en niet door de massa.

De warmtepomp trekt in zeer korte tijd energie uit het systeem tijdens de-frost, daar is beton te traag voor.
Een de-frost duurt maar +/- 6 minuten.

Het is maar geneuzel, mijn warmtepomp draait continue op 400W bij 2c buitentemperatuur, mbt netconcestie zijn back-up elementen(slechte afstelling), SWW en kookplaten een groter probleem.

Ik herken het zelf ook mbt stralingswarmte, vlak voor thuiskomst gaat de thermonstaat 0,5 omhoog via programmering zodat de vloer weer warm is.

En nee vloerverwarming bespaart niet altijd in praktijk, vanwege gemis aan stralingswarmte gaat de thermonstaat omhoog.

Zaken als betonkernactivatie gaan hier juist voor een hoge energierekening zorgen gezien het niet makkelijk is om aan temperatuurschommelingen te doen.
(Hier is bewust voor droogbouwvloerverwarming gekozen).

(Even snelle check Ta 29 en COP 4,8 bij 2c buitentemperatuur)
Het komt allemaal minder stuurbaar over in ieder geval.

Maar qua sturen qua koelvermogen zit je toch gemaximeerd vanwege condensvorming...

AchJa niet mijn vak. Doch, ben meer bang voor te weinig koelvermogen dan tekort verwarm vermogen.
pi_216595151
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar qua sturen qua koelvermogen zit je toch gemaximeerd vanwege condensvorming...

AchJa niet mijn vak. Doch, ben meer bang voor te weinig koelvermogen dan tekort verwarm vermogen.
Koelen met warmtepompen is vaak helemaal niks. Gewoon niet inschakelen de functie.
Ik ken alleen huizen waar echt overal diepe vloerverwarming zit waar de warmtepomp lange runs op koeling maakt. Bij veel woningen zakt de temp maar heel iets en pendelt de warmtepomp erop los. Omdat er teweinig afgiftevermogen zit.
Alleen als je dan Francoils en een grote buffer zet kun je echt koelen. Maar voor dat geld kun je ook gewone split airco nemen die echt goed koelt.
Vakman pur sang
pi_216595312
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 13:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Koelen met warmtepompen is vaak helemaal niks. Gewoon niet inschakelen de functie.
Ik ken alleen huizen waar echt overal diepe vloerverwarming zit waar de warmtepomp lange runs op koeling maakt. Bij veel woningen zakt de temp maar heel iets en pendelt de warmtepomp erop los. Omdat er teweinig afgiftevermogen zit.
Alleen als je dan Francoils en een grote buffer zet kun je echt koelen. Maar voor dat geld kun je ook gewone split airco nemen die echt goed koelt.
De airco zit aan een hele andere kant van het huis alleen.

Als pendelen een issue is moet dat wederom met bufferen te compenseren zijn.
pi_216595424
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar ook een buffer zit aan een maximum.

Ben het wel eens met Lospedrosa dat koelen met een airco veruit het best werkt.

Kan je niet een 2e kleinere airco plaatsen aan de andere kant?
pi_216595550
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Alleen met veel VV afgifte.
Met een mix van convectoren/radiatoren/cv is het dik waardeloos.
De WP trekt het vat binnen 5 min naar 15C (veel lager kun je niet) en dan gaat ie pendelen.
Vakman pur sang
pi_216595816
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Grootste probleem bij koelen is dat je niet condenserend koelen kan.
Een lagere luchtvochtigheid en briesje doet meer dan een temperatuurdaling.

Als je een beetje serieus wil koelen kom je op fancoils zoals Jaga,s of andere merken en mag je bij elke afgiftepunt een condensafvoer maken.

Je kan er gewoon zaken bij hangen hoor, het hoeft niet alleen vloerverwarming te zijn, ik heb beide vloerverwarming en een Jaga ter ondersteuning voor snel temperatuur verhogen/verlagen.
pi_216596203
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 14:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alleen met veel VV afgifte.
Met een mix van convectoren/radiatoren/cv is het dik waardeloos.
De WP trekt het vat binnen 5 min naar 15C (veel lager kun je niet) en dan gaat ie pendelen.
Convectoren kunnen juist goed koelen maar je moet wel ventilatoren toevoegen anders doen ze niks.
pi_216596238
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:54 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Convectoren kunnen juist goed koelen maar je moet wel ventilatoren toevoegen anders doen ze niks.
Beter dan radiatoren, slechter dan vloerverwarming (koeling)
Heb zelf ook een jaga dikste type 3600mm lang met veel fans. Maar koelen merk je zo goed als niks van.
Staat ook wel in de databoeken van jaga op koelvermogen dat is nog een factor (tot) 4 keer lager dan verwarmen.

Fancoils daarentegen, bv innova SL400, circuleren wel tot 4x meer lucht en zijn uitgevoerd met condensbak waardoor je ook condenserend kunt koelen.
Vakman pur sang
pi_216596727
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 13:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je een water wp hebt moet je het juist wel weer doen om de bronnen te laden.
pi_216596753
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
innova SL400
Hoe sluit je zoiets aan op een bestaande warmtepomp zonder dat de vloer ook mee gaat koelen?
Driewegklep?
pi_216596760
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 16:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hoe sluit je zoiets aan op een bestaande warmtepomp zonder dat de vloer ook mee gaat koelen?
Driewegklep?
Hoe bedoel je?

Oh je hebt vloerverwarming en je wil fancoils die alleen in de zomer koelen en dan de VV niet?

Tja allerlei regeltechnische mogelijkheden.
Vakman pur sang
pi_216596778
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 17:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Ik krijg straks een w/w warmtepomp in mijn nieuwbouw met vloerkoeling. Nu zat ik te denken om een losse Daikin airco te hangen. Maar zou het ook mogelijk zijn om iets te regelen dat er fancoils aangesloten op worden maar op zo'n manier dat de vloerkoeling uitgaat bij <17 graden aanvoer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')