Als je dat kwijt kan onder je huis dan zou ik niet eens een warmtepomp instaleren maar domweg een serie van die vacuümtubes op het dak plaatsen. Veel efficiënter dan een warmtepomp en je komt met die hoeveelheid de winter wel door.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
Nu is het antwoord "buffervat, 2000000000 liter!!!",
Ja het vermogen van je installatie neemt af, maar de buffer neemt toe.quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In principe is bijna elke vloerverwarming NL zo.
Vloer
Dekvloer met verwarming
Beton
Isolatie.
Je hebt dus een enorme thermische massa die redelijk constant op temperatuur blijft.
In veel andere landen heb je een snel systeem en heb je dat ene stuk minder. Belgie is bv:
Vloer
Dekvloer met verwarming
Isolatie
Beton.
Kosten zijn ongeveer gelijk en beide systemen hebben voor en nadelen.
Heb je een WTW in je nieuwbouw?quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja het vermogen van je installatie neemt af, maar de buffer neemt toe.
Temperatuur regelen per ruimte weg? Lijkt me onhandig.
Dacht van niet...quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heb je een WTW in je nieuwbouw?
Daar heb je aanbieders voor, denk ik, tegenwoordig.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:33 schreef TR08 het volgende:
Vooraf anticiperen op wat de stroom markt en het weer gaan doen heb ik aan gedacht maar zie zo niet hoe ik dat handig in een plc krijg.
Kan vast maar is mij een brug te ver.
Vast....maar hoe bepalen die de uitlaat temperatuur van mijn warmtepomp dan?quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar heb je aanbieders voor, denk ik, tegenwoordig.
Juistem... Heb van twee partijen gehoord dat ze de warmtepomp voor je kunnen aansturen.... Met AI, incorporatie van dynamische tarieven én efficiëntie van de warmtepomp / weerbericht.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:08 schreef TR08 het volgende:
Of heb je het over aanbieders van turn-key systemen inclusief internet verbinding en de slimme logica om alles live te sturen?
Hoe vaak wordt betonkernactivatie gebruikt in woningen? Kan ik dat combineren met reguliere vloer verwarming dat ik de slaapkamer boven de woonkamer de leidingen door het beton laat lopen? Waarom is het dan verder een probleem mbt temperatuur per ruimte?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Betonkernactivatie en normale accu's zijn veel zinvoller.
Zie mijn eerdere bericht. Je krijgt dat in Nederland bijna standaard door de gehanteerde bouwwijze.quote:Op donderdag 6 februari 2025 23:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe vaak wordt betonkernactivatie gebruikt in woningen? Kan ik dat combineren met reguliere vloer verwarming dat ik de slaapkamer boven de woonkamer de leidingen door het beton laat lopen? Waarom is het dan verder een probleem mbt temperatuur per ruimte?
Dus de reguliere vloerverwarming op de eerste verdieping werkt ook goed om de benedenverdieping te koelen?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 09:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere bericht. Je krijgt dat in Nederland bijna standaard door de gehanteerde bouwwijze.
Het komt allemaal minder stuurbaar over in ieder geval.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:23 schreef mrevil1337 het volgende:
Ik haak even in.
Ligt sterk aan hoe diep de lussen in de vloer liggen, hoe dieper hoe meer buffer, nadeel is dat het uren duurt voordat de ruimte werkelijk warmer wordt.
Meeste vloerverwarmingssystemen zijn ingefreest bij oudere woningen die zijn ook binnen een uur "koud", maar voordat de werkelijke kamertemperatuur zakt duurt wel langer inderdaad.
Nu komt het, de meeste mensen zijn stralingswarmte gewend, ondanks de kamertemperatuur hetzelfde is voelt het toch weer fris in de ruimte.
Een buffervat is puur voor de-frost zodat je afgifte niet leegtrekt als er te weinig liters zijn.
Reden dat het bij vloerverwarming vaak niet hoeft komt doordat er genoeg liters in de leidingen aanwezig zijn en niet door de massa.
De warmtepomp trekt in zeer korte tijd energie uit het systeem tijdens de-frost, daar is beton te traag voor.
Een de-frost duurt maar +/- 6 minuten.
Het is maar geneuzel, mijn warmtepomp draait continue op 400W bij 2c buitentemperatuur, mbt netconcestie zijn back-up elementen(slechte afstelling), SWW en kookplaten een groter probleem.
Ik herken het zelf ook mbt stralingswarmte, vlak voor thuiskomst gaat de thermonstaat 0,5 omhoog via programmering zodat de vloer weer warm is.
En nee vloerverwarming bespaart niet altijd in praktijk, vanwege gemis aan stralingswarmte gaat de thermonstaat omhoog.
Zaken als betonkernactivatie gaan hier juist voor een hoge energierekening zorgen gezien het niet makkelijk is om aan temperatuurschommelingen te doen.
(Hier is bewust voor droogbouwvloerverwarming gekozen).
(Even snelle check Ta 29 en COP 4,8 bij 2c buitentemperatuur)
Koelen met warmtepompen is vaak helemaal niks. Gewoon niet inschakelen de functie.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het komt allemaal minder stuurbaar over in ieder geval.
Maar qua sturen qua koelvermogen zit je toch gemaximeerd vanwege condensvorming...
AchJa niet mijn vak. Doch, ben meer bang voor te weinig koelvermogen dan tekort verwarm vermogen.
De airco zit aan een hele andere kant van het huis alleen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 13:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koelen met warmtepompen is vaak helemaal niks. Gewoon niet inschakelen de functie.
Ik ken alleen huizen waar echt overal diepe vloerverwarming zit waar de warmtepomp lange runs op koeling maakt. Bij veel woningen zakt de temp maar heel iets en pendelt de warmtepomp erop los. Omdat er teweinig afgiftevermogen zit.
Alleen als je dan Francoils en een grote buffer zet kun je echt koelen. Maar voor dat geld kun je ook gewone split airco nemen die echt goed koelt.
Maar ook een buffer zit aan een maximum.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
De airco zit aan een hele andere kant van het huis alleen.
Als pendelen een issue is moet dat wederom met bufferen te compenseren zijn.
Alleen met veel VV afgifte.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
De airco zit aan een hele andere kant van het huis alleen.
Als pendelen een issue is moet dat wederom met bufferen te compenseren zijn.
Grootste probleem bij koelen is dat je niet condenserend koelen kan.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het komt allemaal minder stuurbaar over in ieder geval.
Maar qua sturen qua koelvermogen zit je toch gemaximeerd vanwege condensvorming...
AchJa niet mijn vak. Doch, ben meer bang voor te weinig koelvermogen dan tekort verwarm vermogen.
Convectoren kunnen juist goed koelen maar je moet wel ventilatoren toevoegen anders doen ze niks.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen met veel VV afgifte.
Met een mix van convectoren/radiatoren/cv is het dik waardeloos.
De WP trekt het vat binnen 5 min naar 15C (veel lager kun je niet) en dan gaat ie pendelen.
Beter dan radiatoren, slechter dan vloerverwarming (koeling)quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:54 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Convectoren kunnen juist goed koelen maar je moet wel ventilatoren toevoegen anders doen ze niks.
Als je een water wp hebt moet je het juist wel weer doen om de bronnen te laden.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 13:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koelen met warmtepompen is vaak helemaal niks. Gewoon niet inschakelen de functie.
Ik ken alleen huizen waar echt overal diepe vloerverwarming zit waar de warmtepomp lange runs op koeling maakt. Bij veel woningen zakt de temp maar heel iets en pendelt de warmtepomp erop los. Omdat er teweinig afgiftevermogen zit.
Alleen als je dan Francoils en een grote buffer zet kun je echt koelen. Maar voor dat geld kun je ook gewone split airco nemen die echt goed koelt.
Hoe sluit je zoiets aan op een bestaande warmtepomp zonder dat de vloer ook mee gaat koelen?quote:
Hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoe sluit je zoiets aan op een bestaande warmtepomp zonder dat de vloer ook mee gaat koelen?
Driewegklep?
Ik krijg straks eenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |