abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216558970
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.

Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.

2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 13:55:03 #252
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216558983
quote:

[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.

Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.
Maar wat maakt het uit wat anderen zeggen? Je blijft er toch in geloven, dus doé het dan. Dat huis gaat er komen, nou, dan regel dat het in jouw huis wordt gerealiseerd en dan ben je daarna of blij dat het werkt of teleurgesteld omdat de realiteit toch anders is dan jij stelt.

450x hetzelfde verhaaltje afdraaien met dezelfde argumenten en en en gaat je helemaal niks brengen. Je moet het toetsen in de realiteit, want dát is wat telt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216558986
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.
Welk ongelijk?

Een buffer is een batterij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:55:44 #254
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558995
quote:
2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.

Precies. Dus als je daarvan wil profiteren dan verwarm je je huis door op de gunstige momenten de warmtepomp warmte de vloer in te laten pompen in plaats van in een ton water.
Huilen dan.
pi_216559007
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk ongelijk?

Nee, een batterij is een buffer.
Maar niet elke buffer is een batterij. Een warme betonvloer is óók een buffer.
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:58:01 #256
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216559016
POLL
Huilen dan.
pi_216559017
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef CoolGuy het volgende:
Je moet het toetsen in de realiteit, want dát is wat telt.
De opmerking dat de woning óók een buffer is, is terecht, maar welke limitaties daaraan zitten (schommelende temperatuur) en de vraag hoe geschikt de woning zelf is als buffer... Moet ik nog verder uitzoeken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216559039
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:56 schreef Piles het volgende:
Een warme betonvloer is óók een buffer.
Maar niet gecontroleerd geïsoleerd. En de vraag is hoe erg je die functie mist. 8 uur overbruggen vs 32 uur, dat kent wel nut, en valt allicht ook wel mee te rekenen of stroomprijzen binnen die periode voldoende volatiel zijn. Danwel je eigen stroom van je eigen panelen voldoende opwekken soms.

Je verhoogd dan je eigen verbruik, ook de leveringskosten elektriciteit zijn daarin een factor.

Als het buffervermogen oneindig is van de vloer is het zinloos, maar 8 uur warmte vasthouden bij normale temperaturen is niet oneindige buffer.
pi_216559141
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat was pas na flinke lobby, sinds 2017 worden al in grote getalen gasleidingen weggehaald
Bij mij is ook de leiding verwijderd, ik heb dat nooit begrepen waarom dat niet toe kon met afdoppen in de meterkast. Of desnoods onder de straat er een afsluiter in knutselen. Dat verwijderen is best een klus en het lijkt mij vooral kapitaalvernietiging. Leuk argument dat ze geen loze leidingen in grond willen. Wanneer komen ze de tv-kabel en de telefoonlijn verwijderen dan?
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216559188
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Want energie opslaan is niet nuttig, ofzo. Komop.
Op het moment dat je de grootste overschotten aan hernieuwbare energie hebt, heb je niet zoveel behoefte meer aan een buffer van 2.000 liter water. Die is alleen in de de maanden dat je je huis verwarmt interessant.

Een accu kan je het hele jaar door inzetten.

Dat is toch ook wel een overweging.
pi_216559372
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk ongelijk?

Maar veel kleiner dan je woning-buffer.

Er staat een groot onderzoek openbaar van >1500 warmtepompen. Elke vorm van buffer verlaagd de efficiëntie met 10% gemiddeld
Vakman pur sang
pi_216560197
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op het moment dat je de grootste overschotten aan hernieuwbare energie hebt, heb je niet zoveel behoefte meer aan een buffer van 2.000 liter water. Die is alleen in de de maanden dat je je huis verwarmt interessant.

Een accu kan je het hele jaar door inzetten.

Dat is toch ook wel een overweging.
Exclusief E auto- is de warmtepomp debet aan 50% van je energieconsumptie.
De E-auto zélf is een batterij, covert eigenlijk samen met warmte 2/3e van de elektriciteitsconsumptie.

Resterend 3000 kwh eigen consumptie, waarvan 30%? direce verbruik... 2000 kwh bloot, waar een accu een rol zou kunnen spelen....

Mwoah, het klopt, accu kun je het hele jaar inzetten, maar duurder in exploitatie en afschrijving.
Scherpe randjes eraf vind ik wel voldoende.

Op grote schaal accu's is beter. Of als je daardoor op 3x25 aansluiting kan blijven.
pi_216569025
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je verliest 60watt elektrische energie per uur en 216W warmte-energie per uur? Of wat bedoel je?

Dat verlies je dan aan je woning, overigens.
Dat is de thermische energie die uit het vat lekt. Uiteindelijk moet die weer elektrisch bijverwarmd worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216569206
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:46 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Klopt wel, want je jaagt warmer water je buffervat in dan dat je door je vloer zou jagen.
[..]
Ik heb geen buffervat. En ik zou eenieder met een voldoende systeeminhoud adviseren hetzelfde te doen.
[..]
Dat kan je vloer ook. Beter dan een ton met water.
Overigens helemaal met je eens. Liever geen buffervat maar als je individuele kamersturing hebt dan is een buffervat vaak wel weer nodig. Al is het nut daarvan zeer beperkt want je WTW verwarmt bijna alle kamers toch naar bijna dezelfde binnentemperatuur. Ook geeft het een hoop gedoe met klepjes en sturingen. In nieuwbouw is het helaas wel verplicht. Bij mijn broertje heb ik het ook weggelaten en 0 problemen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216569290
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is de thermische energie die uit het vat lekt. Uiteindelijk moet die weer elektrisch bijverwarmd worden.
216 watt thermische energie verlies? Cq, 5kwh per dag ofzo 1kwh elektrisch? 30cent?

Maar die warmte blijft in je huis, met name in de ruimte waar het buffervat staat.
Maar fair enough, dat verlies is niet om toe te juichen. Je wilt de warmte kunnen sturen, verlies is ongecontroleerd.
pi_216569344
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens helemaal met je eens. Liever geen buffervat maar als je individuele kamersturing hebt dan is een buffervat vaak wel weer nodig. Al is het nut daarvan zeer beperkt want je WTW verwarmt bijna alle kamers toch naar bijna dezelfde binnentemperatuur. Ook geeft het een hoop gedoe met klepjes en sturingen. In nieuwbouw is het helaas wel verplicht. Bij mijn broertje heb ik het ook weggelaten en 0 problemen.
Ik zou de badkamer 3 graden hoger zetten, de garage en slaapkamers praktisch uit.... Dat is meer dan 50% van het vloeroppervlak?
pi_216569374
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik zou de badkamer 3 graden hoger zetten, de garage en slaapkamers praktisch uit.... Dat is meer dan 50% van het vloeroppervlak?
Badkamer loopt mee met de woonkamer en staat altijd open. Slaapkamers uit zou ik zelf niet doen. Je kunt trouwens zelf de systeeminhoud berekenen. Je warmtepomp geeft de minimale aan.
pi_216569424
Zo'n groot buffervat vergt ook nog wel wat configuratie / tuning.

De warmtepomp zal normaal gesproken kijken naar de retourtemperatuur (Tr) ten opzichte van de aanvoertemperatuur (Ta) en daar het vermogen op sturen.

Bij een buffervat van 2.000 liter kan het lang duren voor de temperatuur oploopt en de warmtepomp zal dan domweg in vol vermogen gaan lopen. En dat is niet het meest efficiënt, helemaal niet als het buiten rond de 0 graden is, je buitenunit bevriest en er constant defrosts nodig zijn.
  donderdag 6 februari 2025 @ 11:03:51 #269
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216569525
Daar valt allemaal wel wat op te verzinnen, maar voordat je je daarmee moet gaan bezighouden lijkt het me zinvol om eerst eens helder te krijgen welk probleem er nou eigenlijk opgelost moet worden.

Nu is het antwoord "buffervat, 2000000000 liter!!!", en wordt er met een hoop hersengymnastiek naar een vraag toegewerkt. Ik zie geen probleem, en al helemaal geen probleem waarop een gigantische bak water het antwoord is.
Huilen dan.
pi_216570709
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
Daar valt allemaal wel wat op te verzinnen, maar voordat je je daarmee moet gaan bezighouden lijkt het me zinvol om eerst eens helder te krijgen welk probleem er nou eigenlijk opgelost moet worden.

Nu is het antwoord "buffervat, 2000000000 liter!!!", en wordt er met een hoop hersengymnastiek naar een vraag toegewerkt. Ik zie geen probleem, en al helemaal geen probleem waarop een gigantische bak water het antwoord is.
Mee eens. Betonkernactivatie en normale accu's zijn veel zinvoller.
pi_216570989
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n groot buffervat vergt ook nog wel wat configuratie / tuning.

De warmtepomp zal normaal gesproken kijken naar de retourtemperatuur (Tr) ten opzichte van de aanvoertemperatuur (Ta) en daar het vermogen op sturen.

Bij een buffervat van 2.000 liter kan het lang duren voor de temperatuur oploopt en de warmtepomp zal dan domweg in vol vermogen gaan lopen. En dat is niet het meest efficiënt, helemaal niet als het buiten rond de 0 graden is, je buitenunit bevriest en er constant defrosts nodig zijn.
Dat lijkt me inderdaad niet handig, er zijn wel wat partijen die warmtepompen aansturen maar het is nog wat vroeg in de ontwikkeling.
pi_216570998
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:

Het is een batterij, je stuurt hiermee je energieconsumptie naar tijden waarin het goedkoper is om energie te consumeren.

Het "probleem" is dat je duurdere energie afneemt dan strikt noodzakelijk. De echte vraag is in welke mate je daar rendabel iets mee kunt doen.

Naast dat je met die hogere stuurbaarheid allicht ook meer eigen consumptie van je zonnepanelen kunt behalen, omdat de warmtepomp altijd kan werken bij zonnig weer, i.p.v. maar half

Je kunt de toepassing van een (warmte)batterij wel hersengymnastiek gaan noemen maar zo ingewikkeld is het echt niet om functies voor het bufferen van energie te verzinnen, probeer google eens.
pi_216571031
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heb je de prijzen naast elkaar gezet? En het buffer vermogen? De exploitatiekosten? De afschrijving?
pi_216571093
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hmm, dit is een soort vloerverwarming waarmee de thermische massa van de hele betonplaat wordt geactiveerd?
Cq, buffer,
Doordat de leidingen dieper zitten?

An sich is diepere leidingen ook niet verkeerd. Je zou eigenlijk verwachten dat dat gepaard zou moeten gaan met meer warmteverlies?

Hoeveel energie zou daarin gebufferd kunnen worden? Wie weet is het wel beter ja.

Vloerverwarming wat dieper laten aanleggen?

[ Bericht 5% gewijzigd door ludovico op 06-02-2025 13:40:34 ]
pi_216571712
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 13:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hmm, dit is een soort vloerverwarming waarmee de thermische massa van de hele betonplaat wordt geactiveerd?
Cq, buffer,
Doordat de leidingen dieper zitten?

An sich is diepere leidingen ook niet verkeerd. Je zou eigenlijk verwachten dat dat gepaard zou moeten gaan met meer warmteverlies?

Hoeveel energie zou daarin gebufferd kunnen worden? Wie weet is het wel beter ja.

Vloerverwarming wat dieper laten aanleggen?
In principe is bijna elke vloerverwarming NL zo.
Vloer
Dekvloer met verwarming
Beton
Isolatie.

Je hebt dus een enorme thermische massa die redelijk constant op temperatuur blijft.

In veel andere landen heb je een snel systeem en heb je dat ene stuk minder. Belgie is bv:
Vloer
Dekvloer met verwarming
Isolatie
Beton.

Kosten zijn ongeveer gelijk en beide systemen hebben voor en nadelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')