Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.
Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.
2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.
Maar wat maakt het uit wat anderen zeggen? Je blijft er toch in geloven, dus doé het dan. Dat huis gaat er komen, nou, dan regel dat het in jouw huis wordt gerealiseerd en dan ben je daarna of blij dat het werkt of teleurgesteld omdat de realiteit toch anders is dan jij stelt.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.
Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.
Welk ongelijk?quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.
Precies. Dus als je daarvan wil profiteren dan verwarm je je huis door op de gunstige momenten de warmtepomp warmte de vloer in te laten pompen in plaats van in een ton water.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:
2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.
Nee, een batterij is een buffer.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk ongelijk?
Een buffer is een batterij.
De opmerking dat de woning óók een buffer is, is terecht, maar welke limitaties daaraan zitten (schommelende temperatuur) en de vraag hoe geschikt de woning zelf is als buffer... Moet ik nog verder uitzoeken.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef CoolGuy het volgende:
Je moet het toetsen in de realiteit, want dát is wat telt.
Maar niet gecontroleerd geïsoleerd. En de vraag is hoe erg je die functie mist. 8 uur overbruggen vs 32 uur, dat kent wel nut, en valt allicht ook wel mee te rekenen of stroomprijzen binnen die periode voldoende volatiel zijn. Danwel je eigen stroom van je eigen panelen voldoende opwekken soms.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:56 schreef Piles het volgende:
Een warme betonvloer is óók een buffer.
Bij mij is ook de leiding verwijderd, ik heb dat nooit begrepen waarom dat niet toe kon met afdoppen in de meterkast. Of desnoods onder de straat er een afsluiter in knutselen. Dat verwijderen is best een klus en het lijkt mij vooral kapitaalvernietiging. Leuk argument dat ze geen loze leidingen in grond willen. Wanneer komen ze de tv-kabel en de telefoonlijn verwijderen dan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja dat was pas na flinke lobby, sinds 2017 worden al in grote getalen gasleidingen weggehaald
Op het moment dat je de grootste overschotten aan hernieuwbare energie hebt, heb je niet zoveel behoefte meer aan een buffer van 2.000 liter water. Die is alleen in de de maanden dat je je huis verwarmt interessant.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Want energie opslaan is niet nuttig, ofzo. Komop.
Maar veel kleiner dan je woning-buffer.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk ongelijk?
Een buffer is een batterij.
Exclusief E auto- is de warmtepomp debet aan 50% van je energieconsumptie.quote:Op woensdag 5 februari 2025 14:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Op het moment dat je de grootste overschotten aan hernieuwbare energie hebt, heb je niet zoveel behoefte meer aan een buffer van 2.000 liter water. Die is alleen in de de maanden dat je je huis verwarmt interessant.
Een accu kan je het hele jaar door inzetten.
Dat is toch ook wel een overweging.
Dat is de thermische energie die uit het vat lekt. Uiteindelijk moet die weer elektrisch bijverwarmd worden.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je verliest 60watt elektrische energie per uur en 216W warmte-energie per uur? Of wat bedoel je?
Dat verlies je dan aan je woning, overigens.
Overigens helemaal met je eens. Liever geen buffervat maar als je individuele kamersturing hebt dan is een buffervat vaak wel weer nodig. Al is het nut daarvan zeer beperkt want je WTW verwarmt bijna alle kamers toch naar bijna dezelfde binnentemperatuur. Ook geeft het een hoop gedoe met klepjes en sturingen. In nieuwbouw is het helaas wel verplicht. Bij mijn broertje heb ik het ook weggelaten en 0 problemen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Klopt wel, want je jaagt warmer water je buffervat in dan dat je door je vloer zou jagen.
[..]
Ik heb geen buffervat. En ik zou eenieder met een voldoende systeeminhoud adviseren hetzelfde te doen.
[..]
Dat kan je vloer ook. Beter dan een ton met water.
216 watt thermische energie verlies? Cq, 5kwh per dag ofzo 1kwh elektrisch? 30cent?quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is de thermische energie die uit het vat lekt. Uiteindelijk moet die weer elektrisch bijverwarmd worden.
Ik zou de badkamer 3 graden hoger zetten, de garage en slaapkamers praktisch uit.... Dat is meer dan 50% van het vloeroppervlak?quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens helemaal met je eens. Liever geen buffervat maar als je individuele kamersturing hebt dan is een buffervat vaak wel weer nodig. Al is het nut daarvan zeer beperkt want je WTW verwarmt bijna alle kamers toch naar bijna dezelfde binnentemperatuur. Ook geeft het een hoop gedoe met klepjes en sturingen. In nieuwbouw is het helaas wel verplicht. Bij mijn broertje heb ik het ook weggelaten en 0 problemen.
Badkamer loopt mee met de woonkamer en staat altijd open. Slaapkamers uit zou ik zelf niet doen. Je kunt trouwens zelf de systeeminhoud berekenen. Je warmtepomp geeft de minimale aan.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:50 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik zou de badkamer 3 graden hoger zetten, de garage en slaapkamers praktisch uit.... Dat is meer dan 50% van het vloeroppervlak?
Mee eens. Betonkernactivatie en normale accu's zijn veel zinvoller.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
Daar valt allemaal wel wat op te verzinnen, maar voordat je je daarmee moet gaan bezighouden lijkt het me zinvol om eerst eens helder te krijgen welk probleem er nou eigenlijk opgelost moet worden.
Nu is het antwoord "buffervat, 2000000000 liter!!!", en wordt er met een hoop hersengymnastiek naar een vraag toegewerkt. Ik zie geen probleem, en al helemaal geen probleem waarop een gigantische bak water het antwoord is.
Dat lijkt me inderdaad niet handig, er zijn wel wat partijen die warmtepompen aansturen maar het is nog wat vroeg in de ontwikkeling.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zo'n groot buffervat vergt ook nog wel wat configuratie / tuning.
De warmtepomp zal normaal gesproken kijken naar de retourtemperatuur (Tr) ten opzichte van de aanvoertemperatuur (Ta) en daar het vermogen op sturen.
Bij een buffervat van 2.000 liter kan het lang duren voor de temperatuur oploopt en de warmtepomp zal dan domweg in vol vermogen gaan lopen. En dat is niet het meest efficiënt, helemaal niet als het buiten rond de 0 graden is, je buitenunit bevriest en er constant defrosts nodig zijn.
Het is een batterij, je stuurt hiermee je energieconsumptie naar tijden waarin het goedkoper is om energie te consumeren.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
Daar valt allemaal wel wat op te verzinnen, maar voordat je je daarmee moet gaan bezighouden lijkt het me zinvol om eerst eens helder te krijgen welk probleem er nou eigenlijk opgelost moet worden.
Nu is het antwoord "buffervat, 2000000000 liter!!!", en wordt er met een hoop hersengymnastiek naar een vraag toegewerkt. Ik zie geen probleem, en al helemaal geen probleem waarop een gigantische bak water het antwoord is.
Heb je de prijzen naast elkaar gezet? En het buffer vermogen? De exploitatiekosten? De afschrijving?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Betonkernactivatie en normale accu's zijn veel zinvoller.
Hmm, dit is een soort vloerverwarming waarmee de thermische massa van de hele betonplaat wordt geactiveerd?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens. Betonkernactivatie en normale accu's zijn veel zinvoller.
In principe is bijna elke vloerverwarming NL zo.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmm, dit is een soort vloerverwarming waarmee de thermische massa van de hele betonplaat wordt geactiveerd?
Cq, buffer,
Doordat de leidingen dieper zitten?
An sich is diepere leidingen ook niet verkeerd. Je zou eigenlijk verwachten dat dat gepaard zou moeten gaan met meer warmteverlies?
Hoeveel energie zou daarin gebufferd kunnen worden? Wie weet is het wel beter ja.
Vloerverwarming wat dieper laten aanleggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |