Op zich kan elk appartement wel een eigen warmtepomp hebben.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:13 schreef 215 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan in eigendom van de gebruikers (VvE). Dan heb je dus wel gedeelde controle. Je kan gewoon domweg niet in elk flatje een eigen warmtepomp neerzetten lijkt mij, op elk balkon een buitenunit is ook niet erg efficient, wel lelijk en luidruchtig.
Dat is prima mogelijk, elk appartement zijn eigen WP die je op het dak kan zetten ik heb dat vaker gezien bij appartementen dat ze op een rijtje op het dak stonden.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:13 schreef 215 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan in eigendom van de gebruikers (VvE). Dan heb je dus wel gedeelde controle. Je kan gewoon domweg niet in elk flatje een eigen warmtepomp neerzetten lijkt mij, op elk balkon een buitenunit is ook niet erg efficient, wel lelijk en luidruchtig.
De netbeheerders en grote fossiele bedrijven zetten al sinds ze het energie-akkoord ondertekend hebben in op deze "nieuwe" kippen met gouden eieren en diezelfde partijen werken al net zo lang de overstap naar all-electric tegen door het opzeggen van de gasaansluiting zo moeilijk mogelijk te maken.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zonder het bericht te lezen weet ik al van wie dat advies komt. Overigens wederom worden de armen dus weer genaaid. Nu weer met een duur warmtenet.
Ben ik niet met je eens.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De netbeheerders en grote fossiele bedrijven zetten al sinds ze het energie-akkoord ondertekend hebben in op deze "nieuwe" kippen met gouden eieren en diezelfde partijen werken al net zo lang de overstap naar all-electric tegen door het opzeggen van de gasaansluiting zo moeilijk mogelijk te maken.
Binnenkort dient op dat laatste onderwerp trouwens een volgende rechtszaak.
Ze krijgen geld van de overheid.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:33 schreef Lospedrosa het volgende:
wel verplicht het hele netwerk in goede staat te houd
Als verhuurder doen wij dat ook, elk appartement zijn eigen warmtepomp en energie aansluiting. Voor ons iets duurder in aanschaf maar voor de huurders goedkoper en het scheelt ons enorm veel gezeik over afrekeningen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:43 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Dat is prima mogelijk, elk appartement zijn eigen WP die je op het dak kan zetten ik heb dat vaker gezien bij appartementen dat ze op een rijtje op het dak stonden.
De WAR regeling bijvoorbeeld was sh*t bij blokverwarming zoals radiatoren werden niet warm genoeg op bepaalde momenten net als collectief afzuiging gezeik oplevert gezien een ander bepaalt wanneer je mag koken ofwel je kookt dan met de afzuiging nog laag.
In verleden blokverwarming gehad, een ander bepaalt de afstelling en wanneer je mag verwarmen net als de hoge vastrecht voor de mensen die zuinig stoken, levert altijd gezeik op.
Of denk aan bewoners die ook willen koelen maar 60% wil dat niet vanwege meerkosten dan komt het er niet.
Veelal zijn die 60% ouderen met een voltooid leven of met korte termijn plannen om te verhuizen.
En wie bepaalt de stooklijn? persoon A wil stralingswarmte maar persoon B wil zuinig stoken.
Vergeet de constante belofte van waterstof voor huishoudens niet.quote:Op woensdag 5 februari 2025 07:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De netbeheerders en grote fossiele bedrijven zetten al sinds ze het energie-akkoord ondertekend hebben in op deze "nieuwe" kippen met gouden eieren en diezelfde partijen werken al net zo lang de overstap naar all-electric tegen door het opzeggen van de gasaansluiting zo moeilijk mogelijk te maken.
Binnenkort dient op dat laatste onderwerp trouwens een volgende rechtszaak.
Ja, zijn er nog mensen die daar echt nog in geloven?quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vergeet de constante belofte van waterstof voor huishoudens niet.
Dat heb ik dus ook exact met warmtenetten. Daarvoor moet ook alles open, leg er dan maar gewoon (of in elk geval ook) een dikkere elektrakabel.quote:Ook zo'n farce want het leidingnet is daar alleen geschikt voor te maken door enorme investeringen te doen. Dan kun je beter het elektranet verzwaren.
Netkosten moeten gewoon variabel gemaakt worden, het is net als met de spits, extra auto's zorgen voor verstopping, maar tot je die capaciteit bereikt is er niks aan de hand.quote:Op woensdag 5 februari 2025 10:56 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, zijn er nog mensen die daar echt nog in geloven?
[..]
Dat heb ik dus ook exact met warmtenetten. Daarvoor moet ook alles open, leg er dan maar gewoon (of in elk geval ook) een dikkere elektrakabel.
En als het netwerk echt zo overbelast is (en er geen warmtepomp meer bij kan), zullen we dan eerst eens iets met elektrische voertuigen doen? Want die trekken toch nét wat meer stroom... (sarcasme: mijn WP draait continu niet hoger dan 800W, met af en toe een defrost op de heater a 2000W, maar ik zet ook wel eens thee met een waterkoker...).
Ik stel gewoon altijd in dat hij pas om half 11 's avonds moet beginnen (indien het geen zomer en/of overdag kan) en dan lekker op lage snelheid laten pruttelen. Als hij maar vol is op het moment dat ik hem nodig heb. Ik hang 'm nooit aan de lader tijdens de spits.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Netkosten moeten gewoon variabel gemaakt worden, het is net als met de spits, extra auto's zorgen voor verstopping, maar tot je die capaciteit bereikt is er niks aan de hand.
Het stroomnet verzwaren vanwege elektrische auto's die precies tussen 1700-1900 moeten laden? Beetje onzin. Laat het maar voelen in de prijs.
Maar daar mag je ook best financieel voor beloond worden / jij zorgt niet voor de verstopping, anderen wel, die anderen, om hén te faciliteren (want jij creeert de behoefte niet), lijkt me logisch dat zíj dan ook betalen voor netvergroting.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik stel gewoon altijd in dat hij pas om half 11 's avonds moet beginnen (indien het geen zomer en/of overdag kan) en dan lekker op lage snelheid laten pruttelen. Als hij maar vol is op het moment dat ik hem nodig heb. Ik hang 'm nooit aan de lader tijdens de spits.
Ja dat was pas na flinke lobby, sinds 2017 worden al in grote getalen gasleidingen weggehaaldquote:Op woensdag 5 februari 2025 08:35 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ze krijgen geld van de overheid.
https://www.rijksoverheid(...)etwerkbedrijf-stedin
Met peakshaving ga je het tekort nooit oplossenquote:Op woensdag 5 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar daar mag je ook best financieel voor beloond worden / jij zorgt niet voor de verstopping, anderen wel, die anderen, om hén te faciliteren (want jij creeert de behoefte niet), lijkt me logisch dat zíj dan ook betalen voor netvergroting.
Piekbelasters van het net zijn we allemaal op spitsmomenten, niks mis met een spitstarief...
Warmtepompen die hun energie een béétje kunnen bufferen (zet er eens een 1000 liter boilervat naast) om de spitsuren te missen, mag ook best financieel aantrekkelijk zijn, dan is de stelling dat warmtepompen zorgen voor filevorming ook weer weg.
Warmtepomp en e-auto zou je prima moeten kunnen wegsturen van piekmomenten.
Het grootste probleem met waterstof voor huishoudens is dat we de capaciteit niet hebben om zoveel waterstof te produceren.quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Vergeet de constante belofte van waterstof voor huishoudens niet.
Ook zo'n farce want het leidingnet is daar alleen geschikt voor te maken door enorme investeringen te doen. Dan kun je beter het elektranet verzwaren.
Je huis is je warmtebuffer, tenzij je in een rieten hut woont. Je gaat toch geen buffervat (en al helemaal geen boilervat) van 1000 liter neerzetten johquote:Op woensdag 5 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:
Warmtepompen die hun energie een béétje kunnen bufferen (zet er eens een 1000 liter boilervat naast) om de spitsuren te missen,
Als ze nu een efficiënte methode vinden om witte waterstof op te pompen dan kan dat die hele wereld nog wel veranderen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het grootste probleem met waterstof voor huishoudens is dat we de capaciteit niet hebben om zoveel waterstof te produceren.
Ga je uit van 7.000.000 huishoudens die nu 1.100m3 aardgas per jaar verbruiken, dan is dat (7.000.000 x 1.100m3 x 9,77kWh) / 0,65 = 116TWh aan stroom.
Je zou dus de totale stroomproductie in Nederland moeten verdubbelen, puur om 7 miljoen huishoudens van waterstof te voorzien.
Met 7 miljoen warmtepompen is 22TWh genoeg.
Scheelt toch alles? Waarom niet?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Met peakshaving ga je het tekort nooit oplossen
Bij bedrijfsaansluitingen werkt het al zo en ondanks dat ik mijzelf er mee ga naaien lijkt het mij wel een eerlijker systeem. En qua visie veel beter dan stadsverwarming opdringen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Netkosten moeten gewoon variabel gemaakt worden, het is net als met de spits, extra auto's zorgen voor verstopping, maar tot je die capaciteit bereikt is er niks aan de hand.
Het stroomnet verzwaren vanwege elektrische auto's die precies tussen 1700-1900 moeten laden? Beetje onzin. Laat het maar voelen in de prijs.
Mijn warmtepomp pruttelt nu op minder dan 400 watt, en ik ben netto stroom aan het terugleveren.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:15 schreef ludovico het volgende:
[..]
Scheelt toch alles? Waarom niet?
De E-auto is letterlijk een batterij?
800 watt per huishouden? Met al die decentrale zonnepanelen erbij? Die peakshave je ook weg?
Maar misschien heb je gelijk hoor, maar zo drastisch klinkt 800 watt continu ook weer niet?
Waarom niet?quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
Je huis is je warmtebuffer, tenzij je in een rieten hut woont. Je gaat toch geen buffervat (en al helemaal geen boilervat) van 1000 liter neerzetten joh .
Ik heb geen idee hoeveel de woning temperatuur zou zakken. Maar de woning als buffer gaat gepaard met temperatuurschommelingen, dat lijkt mij niet comfortabel.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
Ik verwarm nu niet tussen 04.30 en 12.00. Het resultaat is een lange run met prima COP op minimumvermogen en zonder defrosts, waarbij het dat minimumvermogen genoeg is om de streeftemperatuur van 20.5 weer te halen voordat ik 's avonds weer thuis ben. En ook nog eens grotendeels direct uit de paneeltjes op het dak.
Hoe zou de efficientie minder worden? De COP neemt toe want de warmtepomp maakt langere runs, bij hogere temperaturen. Het verlies is binnen de woning.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
Dus om 'spitsuren' te mijden hoef je helemaal niet met gigantische en efficiëntie-moordende buffervaten te werken.
In mijn nieuwbouw heb ik de 300l buffervaten voor SWW zien en het verlies is 60W.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je huis is je warmtebuffer, tenzij je in een rieten hut woont. Je gaat toch geen buffervat (en al helemaal geen boilervat) van 1000 liter neerzetten joh.
Ik verwarm nu niet tussen 04.30 en 12.00. Het resultaat is een lange run met prima COP op minimumvermogen en zonder defrosts, waarbij het dat minimumvermogen genoeg is om de streeftemperatuur van 20.5 weer te halen voordat ik 's avonds weer thuis ben. En ook nog eens grotendeels direct uit de paneeltjes op het dak.
Dus om 'spitsuren' te mijden hoef je helemaal niet met gigantische en efficiëntie-moordende buffervaten te werken.
Je verliest 60watt elektrische energie per uur en 216W warmte-energie per uur? Of wat bedoel je?quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In mijn nieuwbouw heb ik de 300l buffervaten voor SWW zien en het verlies is 60W.
Dat komt neer op 216kW per uur.
Kost ruimte.quote:
Een halve graad in mijn geval, bij 8 uur lang niet verwarmen. En dat het een halve graad afgekoeld is wanneer ik 's ochtends de deur uitloop.. tja, daar kan ik me niet druk om maken. Bij alleen de 'spitsuren' mijden is die periode natuurlijk veel korter.quote:[..]
Ik heb geen idee hoeveel de woning temperatuur zou zakken. Maar de woning als buffer gaat gepaard met temperatuurschommelingen, dat lijkt mij niet comfortabel.
Bij hogere aanvoertemperatuur ja -> lagere COP.quote:[..]
Hoe zou de efficientie minder worden? De COP neemt toe want de warmtepomp maakt langere runs, bij hogere temperaturen. Het verlies is binnen de woning.
2000L zelfs, toe maar! Leg eerst maar eens uit welk probleem je ermee oplost.quote:Ik zou overigens ook gewoon gelijk 2000 liter pakken, kost evenveel ruimte, maar dan kan alles op lagere temperaturen.
Kost ruimte, klopt.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:36 schreef Isdatzo het volgende:
Kost ruimte.
Kost geld.
Kost efficiëntie.
Maakt de installatie onnodig complex door extra pomp, regeltechniek, appendages, etc.
Laten we de vraag eens omdraaien: waarom wél?
8 uur niet verwarmen slechts een halve graad afkoeling? Dat is een (groot) vrijstaand huis? Bij buitentemperatuur 7 graden oid?quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:36 schreef Isdatzo het volgende:
Een halve graad in mijn geval, bij 8 uur lang niet verwarmen. En dat het een halve graad afgekoeld is wanneer ik 's ochtends de deur uitloop.. tja, daar kan ik me niet druk om maken. Bij alleen de 'spitsuren' mijden is die periode natuurlijk veel korter.
Bufferen van energie zonder temperatuurschommelingen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:36 schreef Isdatzo het volgende:
2000L zelfs, toe maar! Leg eerst maar eens uit welk probleem je ermee oplost.
Uhh nee, een WP heeft standaard geen buffervat.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:42 schreef ludovico het volgende:
Een normale warmtepomp heeft toch ook gewoon al een buffervat, maar kleiner, ik zie hier geen verschil.
Nou dat zou ik sowieso al nooit doen, klein buffervat lijkt me altijd goed tegen pendelgedrag? .quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Uhh nee, een WP heeft standaard geen buffervat.
Klopt wel, want je jaagt warmer water je buffervat in dan dat je door je vloer zou jagen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kost ruimte, klopt.
Kost geld, klopt
Kost efficiëntie, klopt niet.
Ik heb geen buffervat. En ik zou eenieder met een voldoende systeeminhoud adviseren hetzelfde te doen.quote:Complex? Een normale warmtepomp heeft toch ook gewoon al een buffervat, maar kleiner, ik zie hier geen verschil.
Dat kan je vloer ook. Beter dan een ton met water.quote:[..]
8 uur niet verwarmen slechts een halve graad afkoeling? Dat is een (groot) vrijstaand huis? Bij buitentemperatuur 7 graden oid?
Je kunt ook windenergie gaan bufferen, of je eigen zonne-energie als het zonnig is, de gehele stuurbaarheid van het systeem neemt toe zonder dat het binnenklimaat meebeweegt.
[..]
Bufferen van energie zonder temperatuurschommelingen.
Nee. Reken maar eens uit hoelang een warmtepomp erover doet om zo'n buffervat op temperatuur te krijgen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou dat zou ik sowieso al nooit doen, klein buffervat lijkt me altijd goed tegen pendelgedrag? .
Kijk, dit zijn precies de uitspraken van iemand die er inhoudelijk weinig verstand van heeft. Gezien je vraagteken weet je dat zelf blijkbaar ookquote:Op woensdag 5 februari 2025 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou dat zou ik sowieso al nooit doen, klein buffervat lijkt me altijd goed tegen pendelgedrag? .
10 kw....quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee. Reken maar eens uit hoelang een warmtepomp erover doet om zo'n buffervat op temperatuur te krijgen.
Als je last hebt van pendelen dan moet je geen buffervat(/vaatje) neerzetten, maar je warmteafgifte vergroten.
Wat is er niet buffer aan een buffervat?quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:50 schreef Piles het volgende:
Gewoon wat roepen en met een 'oplossing' komen, in plaats van te begrijpen hoe het systeem werkt, en daarop te acteren.
Krijg er steeds weerstand op maar to the point is het nog niet gekomen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:09 schreef CoolGuy het volgende:
Alweer dat verhaal over dat buffervat ja?
46 kwh,quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:07 schreef ludovico het volgende:
2000 liter water 20 graden = 46 kwh?
Waarom doe je het niet gewoon? Dan toets je je theorie in de praktijk en dan weet je dan of het goed uitpakt of niet. Continue hetzelfde riedeltje blijven afdraaien heeft ook geen zin.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Krijg er steeds weerstand op maar to the point is het nog niet gekomen.
Hoeveel warmte buffer je in je huis met
[..]
46 kwh,
Wordt het dan niet wat graden warmer in de woning? Hoe is je woning dan precies een geschikte buffer?
Defacto draait het er hier om dat je de warmtecapaciteit van materialen van de woning gebruikt als buffer.... Dus je slaat de energie even op in de vloer, met vloerverwarming. Als die goed is geisoleerd blijft die warmte daar ook lang hangen en straalt het langzaam de ruimte in.quote:
Nee.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ok, maar dit is dan toch ook gewoon de kern. Hoeveel warmte zit er dan in de woning gebufferd? Stel je prakt daar 50 kwh bij, wat doet dat voor de temperatuur in de woning?quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:23 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nee.
Beton houdt warmte geruime tijd vast. Zeker als er warmte door het beton gaat (vloerverwarming). Zowel warm als koud, natuurkunde maakt geen onderscheid daarin.
Dus een huis van beton (meeste woningen na 1980) en vloerverwarming houdt de warmte vast waarmee het prima als buffer fungeert.
Nee de afgifte aan de vloer constant, dus vloer constante temperatuur, en een warmtepomp die variabel kan draaien.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:23 schreef Sport_Life het volgende:
Een los buffervat verstoort dat hele proces. Dan is je buffervat warm en je vloer koud
Ben eigenlijk gek dat ik er nog serieus op reageer ook.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:09 schreef CoolGuy het volgende:
Alweer dat verhaal over dat buffervat ja?
Goedkope batterij.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:36 schreef Isdatzo het volgende:
Leg eerst maar eens uit waarom je 50 kWh warmte wil bufferen?
Nee voor een constante temperatuur is je warmtepomp dan al te stevig. Maar ala als je de woning als buffer wilt inzetten en wat temperatuurschommeling niet storend vindt ala 0.5 graden ofzo, ja, snap ik.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:36 schreef Isdatzo het volgende:
Zoals gezegd: mijn warmteverlies ligt nu lager dan het minimumvermogen van de warmtepomp. Dan hoef ik überhaupt niks te bufferen, en kan ik door alleen te verwarmen buiten de 'spitsuren' (mocht dat nodig zijn) de boel al op temperatuur houden.
En dat is op minimumvermogen.... Maar dan heb je dus wel de mogelijkheid om dure dagen te ontwijken, de warmtepomp altijd te laten draaien als het zonnig is in de winter.... En energie op te slaan als het hard waait.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:36 schreef Isdatzo het volgende:
Het minimumvermogen is 2.4 kW thermisch, en dat is al meer dan ik nodig heb (op minimumvermogen kom ik met 2/3e van de tijd verwarmen uit, dus 2.4 * 2 / 3 = 1.6), dus met die 50 kWh aan warmtebuffer zou ik meer dan een hele dag (50/1.6=32 uur) vooruit kunnen.
Dus nogmaals: welk probleem wil je oplossen? Als je huis enige massa heeft is dat je warmtebuffer.
Want energie opslaan is niet nuttig, ofzo. Komop.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ben eigenlijk gek dat ik er nog serieus op reageer ook.
Naja, gek, gek. Het is gewoon continue opnieuw hetzelfde verhaal. Je kunt net zo goed alle andere posts hierover terug lezen, het verhaal verandert niet.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ben eigenlijk gek dat ik er nog serieus op reageer ook.
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, gek, gek. Het is gewoon continue opnieuw hetzelfde verhaal. Je kunt net zo goed alle andere posts hierover terug lezen, het verhaal verandert niet.
Dan doe gewoon wat je wil doen, en trek de conclusie of je gelijk had of niet. Ik snap niet waarom dat niet gewoon gedaan wordt. Waarom 100 keer hetzelfde verhaaltje afdraaien in plaats van het gewoon uitvoeren.
Daar ontkom je niet aan wil je bij een klassieke winterdag ook genoeg vermogen hebben om de boel warm te houden. Het modulatiebereik van warmtepompen is immers niet oneindig. Die van mij kan tot 360 watt terugmoduleren, wat al vrij laag is, en bij dit soort temperaturen doet 'ie dat met een COP van rond de 6.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:41 schreef ludovico het volgende:
Nee voor een constante temperatuur is je warmtepomp dan al te stevig.
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.
Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.
2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.
Maar wat maakt het uit wat anderen zeggen? Je blijft er toch in geloven, dus doé het dan. Dat huis gaat er komen, nou, dan regel dat het in jouw huis wordt gerealiseerd en dan ben je daarna of blij dat het werkt of teleurgesteld omdat de realiteit toch anders is dan jij stelt.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.
Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.
Welk ongelijk?quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.
Precies. Dus als je daarvan wil profiteren dan verwarm je je huis door op de gunstige momenten de warmtepomp warmte de vloer in te laten pompen in plaats van in een ton water.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:
2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.
Nee, een batterij is een buffer.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welk ongelijk?
Een buffer is een batterij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |