abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216552947
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:13 schreef 215 het volgende:

[..]
Wat snap je niet aan in eigendom van de gebruikers (VvE). Dan heb je dus wel gedeelde controle. Je kan gewoon domweg niet in elk flatje een eigen warmtepomp neerzetten lijkt mij, op elk balkon een buitenunit is ook niet erg efficient, wel lelijk en luidruchtig.
Op zich kan elk appartement wel een eigen warmtepomp hebben.
Je hebt steeds meer soorten en maten warmtepompen, voor elke situatie is wel een oplossing voor handen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216553181
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:13 schreef 215 het volgende:

[..]
Wat snap je niet aan in eigendom van de gebruikers (VvE). Dan heb je dus wel gedeelde controle. Je kan gewoon domweg niet in elk flatje een eigen warmtepomp neerzetten lijkt mij, op elk balkon een buitenunit is ook niet erg efficient, wel lelijk en luidruchtig.
Dat is prima mogelijk, elk appartement zijn eigen WP die je op het dak kan zetten ik heb dat vaker gezien bij appartementen dat ze op een rijtje op het dak stonden.
De WAR regeling bijvoorbeeld was sh*t bij blokverwarming zoals radiatoren werden niet warm genoeg op bepaalde momenten net als collectief afzuiging gezeik oplevert gezien een ander bepaalt wanneer je mag koken ofwel je kookt dan met de afzuiging nog laag.

In verleden blokverwarming gehad, een ander bepaalt de afstelling en wanneer je mag verwarmen net als de hoge vastrecht voor de mensen die zuinig stoken, levert altijd gezeik op.

Of denk aan bewoners die ook willen koelen maar 60% wil dat niet vanwege meerkosten dan komt het er niet.
Veelal zijn die 60% ouderen met een voltooid leven of met korte termijn plannen om te verhuizen.
En wie bepaalt de stooklijn? persoon A wil stralingswarmte maar persoon B wil zuinig stoken.

[ Bericht 5% gewijzigd door mrevil1337 op 04-02-2025 21:51:25 ]
pi_216555488
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 19:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zonder het bericht te lezen weet ik al van wie dat advies komt. Overigens wederom worden de armen dus weer genaaid. Nu weer met een duur warmtenet.
De netbeheerders en grote fossiele bedrijven zetten al sinds ze het energie-akkoord ondertekend hebben in op deze "nieuwe" kippen met gouden eieren en diezelfde partijen werken al net zo lang de overstap naar all-electric tegen door het opzeggen van de gasaansluiting zo moeilijk mogelijk te maken.

Binnenkort dient op dat laatste onderwerp trouwens een volgende rechtszaak.
pi_216555502
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 07:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De netbeheerders en grote fossiele bedrijven zetten al sinds ze het energie-akkoord ondertekend hebben in op deze "nieuwe" kippen met gouden eieren en diezelfde partijen werken al net zo lang de overstap naar all-electric tegen door het opzeggen van de gasaansluiting zo moeilijk mogelijk te maken.

Ben ik niet met je eens.
Neem de gasaansluiting, en de netbeheerder daarvan. De overheid beslist ineens gas eruit te gooien. Maar doet niks voor de gasnetbeheerder.
Die hebben het heel druk met alleen verwijderen en krijgen minder geld voor het vernieuwen van netwerken.
Maar zijn wel verplicht het hele netwerk in goede staat te houden.
Het is gewoon slecht beleid.
Vakman pur sang
pi_216555843
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 07:33 schreef Lospedrosa het volgende:
wel verplicht het hele netwerk in goede staat te houd
Ze krijgen geld van de overheid.
https://www.rijksoverheid(...)etwerkbedrijf-stedin
pi_216556523
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 21:43 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Dat is prima mogelijk, elk appartement zijn eigen WP die je op het dak kan zetten ik heb dat vaker gezien bij appartementen dat ze op een rijtje op het dak stonden.
De WAR regeling bijvoorbeeld was sh*t bij blokverwarming zoals radiatoren werden niet warm genoeg op bepaalde momenten net als collectief afzuiging gezeik oplevert gezien een ander bepaalt wanneer je mag koken ofwel je kookt dan met de afzuiging nog laag.

In verleden blokverwarming gehad, een ander bepaalt de afstelling en wanneer je mag verwarmen net als de hoge vastrecht voor de mensen die zuinig stoken, levert altijd gezeik op.

Of denk aan bewoners die ook willen koelen maar 60% wil dat niet vanwege meerkosten dan komt het er niet.
Veelal zijn die 60% ouderen met een voltooid leven of met korte termijn plannen om te verhuizen.
En wie bepaalt de stooklijn? persoon A wil stralingswarmte maar persoon B wil zuinig stoken.
Als verhuurder doen wij dat ook, elk appartement zijn eigen warmtepomp en energie aansluiting. Voor ons iets duurder in aanschaf maar voor de huurders goedkoper en het scheelt ons enorm veel gezeik over afrekeningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 05-02-2025 12:14:38 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216556553
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 07:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vergeet de constante belofte van waterstof voor huishoudens niet.

Ook zo'n farce want het leidingnet is daar alleen geschikt voor te maken door enorme investeringen te doen. Dan kun je beter het elektranet verzwaren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_216557177
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja, zijn er nog mensen die daar echt nog in geloven?
quote:
Ook zo'n farce want het leidingnet is daar alleen geschikt voor te maken door enorme investeringen te doen. Dan kun je beter het elektranet verzwaren.
Dat heb ik dus ook exact met warmtenetten. Daarvoor moet ook alles open, leg er dan maar gewoon (of in elk geval ook) een dikkere elektrakabel.

En als het netwerk echt zo overbelast is (en er geen warmtepomp meer bij kan), zullen we dan eerst eens iets met elektrische voertuigen doen? Want die trekken toch nét wat meer stroom... (sarcasme: mijn WP draait continu niet hoger dan 800W, met af en toe een defrost op de heater a 2000W, maar ik zet ook wel eens thee met een waterkoker...).
pi_216557302
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:56 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, zijn er nog mensen die daar echt nog in geloven?
[..]
Dat heb ik dus ook exact met warmtenetten. Daarvoor moet ook alles open, leg er dan maar gewoon (of in elk geval ook) een dikkere elektrakabel.

En als het netwerk echt zo overbelast is (en er geen warmtepomp meer bij kan), zullen we dan eerst eens iets met elektrische voertuigen doen? Want die trekken toch nét wat meer stroom... (sarcasme: mijn WP draait continu niet hoger dan 800W, met af en toe een defrost op de heater a 2000W, maar ik zet ook wel eens thee met een waterkoker...).
Netkosten moeten gewoon variabel gemaakt worden, het is net als met de spits, extra auto's zorgen voor verstopping, maar tot je die capaciteit bereikt is er niks aan de hand.

Het stroomnet verzwaren vanwege elektrische auto's die precies tussen 1700-1900 moeten laden? Beetje onzin. Laat het maar voelen in de prijs.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 11:11:29 #214
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216557349
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Netkosten moeten gewoon variabel gemaakt worden, het is net als met de spits, extra auto's zorgen voor verstopping, maar tot je die capaciteit bereikt is er niks aan de hand.

Het stroomnet verzwaren vanwege elektrische auto's die precies tussen 1700-1900 moeten laden? Beetje onzin. Laat het maar voelen in de prijs.
Ik stel gewoon altijd in dat hij pas om half 11 's avonds moet beginnen (indien het geen zomer en/of overdag kan) en dan lekker op lage snelheid laten pruttelen. Als hij maar vol is op het moment dat ik hem nodig heb. Ik hang 'm nooit aan de lader tijdens de spits.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216557385
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik stel gewoon altijd in dat hij pas om half 11 's avonds moet beginnen (indien het geen zomer en/of overdag kan) en dan lekker op lage snelheid laten pruttelen. Als hij maar vol is op het moment dat ik hem nodig heb. Ik hang 'm nooit aan de lader tijdens de spits.
Maar daar mag je ook best financieel voor beloond worden / jij zorgt niet voor de verstopping, anderen wel, die anderen, om hén te faciliteren (want jij creeert de behoefte niet), lijkt me logisch dat zíj dan ook betalen voor netvergroting.

Piekbelasters van het net zijn we allemaal op spitsmomenten, niks mis met een spitstarief...

Warmtepompen die hun energie een béétje kunnen bufferen (zet er eens een 1000 liter boilervat naast) om de spitsuren te missen, mag ook best financieel aantrekkelijk zijn, dan is de stelling dat warmtepompen zorgen voor filevorming ook weer weg.

Warmtepomp en e-auto zou je prima moeten kunnen wegsturen van piekmomenten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216557408
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:35 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]
Ze krijgen geld van de overheid.
https://www.rijksoverheid(...)etwerkbedrijf-stedin
Ja dat was pas na flinke lobby, sinds 2017 worden al in grote getalen gasleidingen weggehaald
Vakman pur sang
pi_216557594
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar daar mag je ook best financieel voor beloond worden / jij zorgt niet voor de verstopping, anderen wel, die anderen, om hén te faciliteren (want jij creeert de behoefte niet), lijkt me logisch dat zíj dan ook betalen voor netvergroting.

Piekbelasters van het net zijn we allemaal op spitsmomenten, niks mis met een spitstarief...

Warmtepompen die hun energie een béétje kunnen bufferen (zet er eens een 1000 liter boilervat naast) om de spitsuren te missen, mag ook best financieel aantrekkelijk zijn, dan is de stelling dat warmtepompen zorgen voor filevorming ook weer weg.

Warmtepomp en e-auto zou je prima moeten kunnen wegsturen van piekmomenten.
Met peakshaving ga je het tekort nooit oplossen
Vakman pur sang
pi_216557711
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het grootste probleem met waterstof voor huishoudens is dat we de capaciteit niet hebben om zoveel waterstof te produceren.

Ga je uit van 7.000.000 huishoudens die nu 1.100m3 aardgas per jaar verbruiken, dan is dat (7.000.000 x 1.100m3 x 9,77kWh) / 0,65 = 116TWh aan stroom.

Je zou dus de totale stroomproductie in Nederland moeten verdubbelen, puur om 7 miljoen huishoudens van waterstof te voorzien.

Met 7 miljoen warmtepompen is 22TWh genoeg.
  woensdag 5 februari 2025 @ 11:50:14 #219
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216557724
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:

Warmtepompen die hun energie een béétje kunnen bufferen (zet er eens een 1000 liter boilervat naast) om de spitsuren te missen,
Je huis is je warmtebuffer, tenzij je in een rieten hut woont. Je gaat toch geen buffervat (en al helemaal geen boilervat) van 1000 liter neerzetten joh :') .

Ik verwarm nu niet tussen 04.30 en 12.00. Het resultaat is een lange run met prima COP op minimumvermogen en zonder defrosts, waarbij het dat minimumvermogen genoeg is om de streeftemperatuur van 20.5 weer te halen voordat ik 's avonds weer thuis ben. En ook nog eens grotendeels direct uit de paneeltjes op het dak.

Dus om 'spitsuren' te mijden hoef je helemaal niet met gigantische en efficiëntie-moordende buffervaten te werken.

[ Bericht 11% gewijzigd door Isdatzo op 05-02-2025 11:56:11 ]
Huilen dan.
pi_216557853
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het grootste probleem met waterstof voor huishoudens is dat we de capaciteit niet hebben om zoveel waterstof te produceren.

Ga je uit van 7.000.000 huishoudens die nu 1.100m3 aardgas per jaar verbruiken, dan is dat (7.000.000 x 1.100m3 x 9,77kWh) / 0,65 = 116TWh aan stroom.

Je zou dus de totale stroomproductie in Nederland moeten verdubbelen, puur om 7 miljoen huishoudens van waterstof te voorzien.

Met 7 miljoen warmtepompen is 22TWh genoeg.
Als ze nu een efficiënte methode vinden om witte waterstof op te pompen dan kan dat die hele wereld nog wel veranderen.
Al denk ik dat dit alleen ingezet gaat worden voor hoog verbruik grootverbruikers in processen.
Dat zal niet in het regeliere gasnet gebruikt gaan worden.
Vakman pur sang
pi_216557909
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met peakshaving ga je het tekort nooit oplossen
Scheelt toch alles? Waarom niet?
De E-auto is letterlijk een batterij?
800 watt per huishouden? Met al die decentrale zonnepanelen erbij? Die peakshave je ook weg?

Maar misschien heb je gelijk hoor, maar zo drastisch klinkt 800 watt continu ook weer niet?
pi_216557923
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Bij bedrijfsaansluitingen werkt het al zo en ondanks dat ik mijzelf er mee ga naaien lijkt het mij wel een eerlijker systeem. En qua visie veel beter dan stadsverwarming opdringen.
  woensdag 5 februari 2025 @ 12:19:56 #223
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216557946
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:15 schreef ludovico het volgende:

[..]
Scheelt toch alles? Waarom niet?
De E-auto is letterlijk een batterij?
800 watt per huishouden? Met al die decentrale zonnepanelen erbij? Die peakshave je ook weg?

Maar misschien heb je gelijk hoor, maar zo drastisch klinkt 800 watt continu ook weer niet?
Mijn warmtepomp pruttelt nu op minder dan 400 watt, en ik ben netto stroom aan het terugleveren.
Huilen dan.
pi_216557978
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 11:50 schreef Isdatzo het volgende:
Je huis is je warmtebuffer, tenzij je in een rieten hut woont. Je gaat toch geen buffervat (en al helemaal geen boilervat) van 1000 liter neerzetten joh .
Waarom niet?
quote:
Ik verwarm nu niet tussen 04.30 en 12.00. Het resultaat is een lange run met prima COP op minimumvermogen en zonder defrosts, waarbij het dat minimumvermogen genoeg is om de streeftemperatuur van 20.5 weer te halen voordat ik 's avonds weer thuis ben. En ook nog eens grotendeels direct uit de paneeltjes op het dak.
Ik heb geen idee hoeveel de woning temperatuur zou zakken. Maar de woning als buffer gaat gepaard met temperatuurschommelingen, dat lijkt mij niet comfortabel.

quote:
Dus om 'spitsuren' te mijden hoef je helemaal niet met gigantische en efficiëntie-moordende buffervaten te werken.
Hoe zou de efficientie minder worden? De COP neemt toe want de warmtepomp maakt langere runs, bij hogere temperaturen. Het verlies is binnen de woning.

Ik zou overigens ook gewoon gelijk 2000 liter pakken, kost evenveel ruimte, maar dan kan alles op lagere temperaturen.
pi_216557997
quote:

[..]
Je huis is je warmtebuffer, tenzij je in een rieten hut woont. Je gaat toch geen buffervat (en al helemaal geen boilervat) van 1000 liter neerzetten joh :') .

In mijn nieuwbouw heb ik de 300l buffervaten voor SWW zien en het verlies is 60W.
Dat komt neer op 216kW per uur.
pi_216558025
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
In mijn nieuwbouw heb ik de 300l buffervaten voor SWW zien en het verlies is 60W.
Dat komt neer op 216kW per uur.
Je verliest 60watt elektrische energie per uur en 216W warmte-energie per uur? Of wat bedoel je?

Dat verlies je dan aan je woning, overigens.
  woensdag 5 februari 2025 @ 12:36:53 #227
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558070
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:24 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom niet?
Kost ruimte.
Kost geld.
Kost efficiëntie.
Maakt de installatie onnodig complex door extra pomp, regeltechniek, appendages, etc.

Laten we de vraag eens omdraaien: waarom wél?
quote:
[..]
Ik heb geen idee hoeveel de woning temperatuur zou zakken. Maar de woning als buffer gaat gepaard met temperatuurschommelingen, dat lijkt mij niet comfortabel.
Een halve graad in mijn geval, bij 8 uur lang niet verwarmen. En dat het een halve graad afgekoeld is wanneer ik 's ochtends de deur uitloop.. tja, daar kan ik me niet druk om maken. Bij alleen de 'spitsuren' mijden is die periode natuurlijk veel korter.

En het grootste deel van het jaar hoeft, of kán, je warmtepomp überhaupt niet 24/7 draaien. Zoals het nu is, is bij mij het minimumvermogen (+-2.4 kW thermisch) van de warmtepomp groter dan het warmteverlies van het huis.

Als je per se wil bufferen, stook dan je vloerverwarming wat verder op in de goedkope uren. De massa van je vloer buffert prima, en zal beter je warmte vasthouden en afgeven geven dan een bak water.
quote:
[..]
Hoe zou de efficientie minder worden? De COP neemt toe want de warmtepomp maakt langere runs, bij hogere temperaturen. Het verlies is binnen de woning.
Bij hogere aanvoertemperatuur ja -> lagere COP.
quote:
Ik zou overigens ook gewoon gelijk 2000 liter pakken, kost evenveel ruimte, maar dan kan alles op lagere temperaturen.
2000L zelfs, toe maar! Leg eerst maar eens uit welk probleem je ermee oplost.

[ Bericht 2% gewijzigd door Isdatzo op 05-02-2025 12:44:10 ]
Huilen dan.
pi_216558116
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:36 schreef Isdatzo het volgende:
Kost ruimte.
Kost geld.
Kost efficiëntie.
Maakt de installatie onnodig complex door extra pomp, regeltechniek, appendages, etc.

Laten we de vraag eens omdraaien: waarom wél?
Kost ruimte, klopt.
Kost geld, klopt
Kost efficiëntie, klopt niet.
Complex? Een normale warmtepomp heeft toch ook gewoon al een buffervat, maar kleiner, ik zie hier geen verschil.

quote:
Een halve graad in mijn geval, bij 8 uur lang niet verwarmen. En dat het een halve graad afgekoeld is wanneer ik 's ochtends de deur uitloop.. tja, daar kan ik me niet druk om maken. Bij alleen de 'spitsuren' mijden is die periode natuurlijk veel korter.
8 uur niet verwarmen slechts een halve graad afkoeling? Dat is een (groot) vrijstaand huis? Bij buitentemperatuur 7 graden oid?
Je kunt ook windenergie gaan bufferen, of je eigen zonne-energie als het zonnig is, de gehele stuurbaarheid van het systeem neemt toe zonder dat het binnenklimaat meebeweegt.

quote:
2000L zelfs, toe maar! Leg eerst maar eens uit welk probleem je ermee oplost.
Bufferen van energie zonder temperatuurschommelingen.
pi_216558138
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:42 schreef ludovico het volgende:
Een normale warmtepomp heeft toch ook gewoon al een buffervat, maar kleiner, ik zie hier geen verschil.

Uhh nee, een WP heeft standaard geen buffervat.
pi_216558145
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Uhh nee, een WP heeft standaard geen buffervat.
Nou dat zou ik sowieso al nooit doen, klein buffervat lijkt me altijd goed tegen pendelgedrag? .
  woensdag 5 februari 2025 @ 12:46:23 #231
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558162
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Kost ruimte, klopt.
Kost geld, klopt
Kost efficiëntie, klopt niet.
Klopt wel, want je jaagt warmer water je buffervat in dan dat je door je vloer zou jagen.
quote:
Complex? Een normale warmtepomp heeft toch ook gewoon al een buffervat, maar kleiner, ik zie hier geen verschil.
Ik heb geen buffervat. En ik zou eenieder met een voldoende systeeminhoud adviseren hetzelfde te doen.
quote:
[..]
8 uur niet verwarmen slechts een halve graad afkoeling? Dat is een (groot) vrijstaand huis? Bij buitentemperatuur 7 graden oid?
Je kunt ook windenergie gaan bufferen, of je eigen zonne-energie als het zonnig is, de gehele stuurbaarheid van het systeem neemt toe zonder dat het binnenklimaat meebeweegt.
[..]
Bufferen van energie zonder temperatuurschommelingen.
Dat kan je vloer ook. Beter dan een ton met water.
Huilen dan.
  woensdag 5 februari 2025 @ 12:47:49 #232
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558188
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Nou dat zou ik sowieso al nooit doen, klein buffervat lijkt me altijd goed tegen pendelgedrag? .
Nee. Reken maar eens uit hoelang een warmtepomp erover doet om zo'n buffervat op temperatuur te krijgen.

Als je last hebt van pendelen dan moet je geen buffervat(/vaatje) neerzetten, maar je warmteafgifte vergroten.
Huilen dan.
pi_216558228
quote:

[..]
Kijk, dit zijn precies de uitspraken van iemand die er inhoudelijk weinig verstand van heeft. Gezien je vraagteken weet je dat zelf blijkbaar ook ;)
Gewoon wat roepen en met een 'oplossing' komen, in plaats van te begrijpen hoe het systeem werkt, en daarop te acteren.

Heeft overigens de hele installateursbranche last van, heb ik gemerkt. Ontzettend weinig kennis, dus veel verkeerde aanleg en instellingen.
pi_216558461
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee. Reken maar eens uit hoelang een warmtepomp erover doet om zo'n buffervat op temperatuur te krijgen.

Als je last hebt van pendelen dan moet je geen buffervat(/vaatje) neerzetten, maar je warmteafgifte vergroten.
10 kw....

2000 liter water 20 graden = 46 kw? Dan kan de warmtepomp wel even draaien. 5kw, dan dubbel zo lang.

De grote vraag is hoeveel graden je woning stijgt om die energie te bufferen.
pi_216558465
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:50 schreef Piles het volgende:
Gewoon wat roepen en met een 'oplossing' komen, in plaats van te begrijpen hoe het systeem werkt, en daarop te acteren.
Wat is er niet buffer aan een buffervat?
Er wordt gesteld dat de woning maar als buffer moet worden gebruikt. Maar dan krijg je lijkt me temperatuurverschillen.

Tenzij de woning zovéél meer buffervermogen heeft dat een buffervat een druppel water op het geheel is. Tjah.
Het lijkt mij dat als je energie in je huis stopt dat je huis warmer wordt.
Dus het huis als buffer lijkt mij snel ongeschikt.
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 13:09:47 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_216558488
Alweer dat verhaal over dat buffervat ja?
pi_216558507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:09 schreef CoolGuy het volgende:
Krijg er steeds weerstand op maar to the point is het nog niet gekomen.
Hoeveel warmte buffer je in je huis met
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:07 schreef ludovico het volgende:
2000 liter water 20 graden = 46 kwh?
46 kwh,

Wordt het dan niet wat graden warmer in de woning? Hoe is je woning dan precies een geschikte buffer?
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 13:14:16 #238
16180 crew  CoolGuy
pi_216558530
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Krijg er steeds weerstand op maar to the point is het nog niet gekomen.
Hoeveel warmte buffer je in je huis met
[..]
46 kwh,

Wordt het dan niet wat graden warmer in de woning? Hoe is je woning dan precies een geschikte buffer?
Waarom doe je het niet gewoon? Dan toets je je theorie in de praktijk en dan weet je dan of het goed uitpakt of niet. Continue hetzelfde riedeltje blijven afdraaien heeft ook geen zin.
pi_216558578
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:47 schreef Isdatzo het volgende:
je warmteafgifte vergroten.
Defacto draait het er hier om dat je de warmtecapaciteit van materialen van de woning gebruikt als buffer.... Dus je slaat de energie even op in de vloer, met vloerverwarming. Als die goed is geisoleerd blijft die warmte daar ook lang hangen en straalt het langzaam de ruimte in.

Maar het blijft een temperatuurverschil dat zal leiden tot een warmer binnenklimaat.
Als de buffer gigantisch is van de vloer, ja, weinig temperatuurverschil, is de buffer relatief klein? Veel temperatuurverschil.

Cycli van 8 uur niet draaien 8 uur wel, en een halve graad schommeling in temperatuur, kan, of je houdt de temperatuur gelijk in de ruimte en gebruikt het buffervat.

Halve graad valt natuurlijk wel mee verder.... 2 graden zou oncomfortabel worden.
En als het hard waait in de winter kun je zo een vat wat hoger opstoken en buffer je meer energie dan de genoemde 46kwh.
pi_216558613
quote:

[..]
Nee.

Beton houdt warmte geruime tijd vast. Zeker als er warmte door het beton gaat (vloerverwarming). Zowel warm als koud, natuurkunde maakt geen onderscheid daarin.

Dus een huis van beton (meeste woningen na 1980) en vloerverwarming houdt de warmte vast waarmee het prima als buffer fungeert.

Een los buffervat verstoort dat hele proces. Dan is je buffervat warm en je vloer koud 8)7.

Daarnaast heb je een boiler voor sww, maar dat heeft hier niks mee te maken.
pi_216558649
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:23 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Nee.

Beton houdt warmte geruime tijd vast. Zeker als er warmte door het beton gaat (vloerverwarming). Zowel warm als koud, natuurkunde maakt geen onderscheid daarin.

Dus een huis van beton (meeste woningen na 1980) en vloerverwarming houdt de warmte vast waarmee het prima als buffer fungeert.
Ok, maar dit is dan toch ook gewoon de kern. Hoeveel warmte zit er dan in de woning gebufferd? Stel je prakt daar 50 kwh bij, wat doet dat voor de temperatuur in de woning?

50kwh 20 graden 2000 liter water heeft geen impact op de temperatuur en leefklimaat, en is als batterij geschikt zonder woonbederf.

50 kwh warmte in de vloer stoppen? Welke temperaturen wordt het binnenklimaat dan mee opgestookt?

quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:23 schreef Sport_Life het volgende:
Een los buffervat verstoort dat hele proces. Dan is je buffervat warm en je vloer koud
Nee de afgifte aan de vloer constant, dus vloer constante temperatuur, en een warmtepomp die variabel kan draaien.
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:36:38 #242
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558762
Leg eerst maar eens uit waarom je 50 kWh warmte wil bufferen?

Zoals gezegd: mijn warmteverlies ligt nu lager dan het minimumvermogen van de warmtepomp. Dan hoef ik überhaupt niks te bufferen, en kan ik door alleen te verwarmen buiten de 'spitsuren' (mocht dat nodig zijn) de boel al op temperatuur houden.

Het minimumvermogen is 2.4 kW thermisch, en dat is al meer dan ik nodig heb (op minimumvermogen kom ik met 2/3e van de tijd verwarmen uit, dus 2.4 * 2 / 3 = 1.6), dus met die 50 kWh aan warmtebuffer zou ik meer dan een hele dag (50/1.6=32 uur) vooruit kunnen.

Dus nogmaals: welk probleem wil je oplossen? Als je huis enige massa heeft is dat je warmtebuffer.
Huilen dan.
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:38:34 #243
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558790
Eigenlijk nog minder dan 1.6 kW zelfs, want naast de 8 uur niet verwarmen zijn er nog een aantal uur geweest dat 'ie niet gedraaid heeft. En er zit nog een SWW run bij.
Huilen dan.
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:41:36 #244
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558835
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:09 schreef CoolGuy het volgende:
Ben eigenlijk gek dat ik er nog serieus op reageer ook.
Huilen dan.
pi_216558836
50 graden is onnodig, 30/35 is prima in de winter. En dit is geen eens een nieuwbouwwoning die tip geissoleerd is.
Bij ons zitten 21 groepen (verdelers van 10/5/6) a 80meter = 1680meter a 16mm.
Genoeg inhoud om pendelen te voorkomen zelfs in het voorjaar.
pi_216558840
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:36 schreef Isdatzo het volgende:
Leg eerst maar eens uit waarom je 50 kWh warmte wil bufferen?
Goedkope batterij.

quote:
Zoals gezegd: mijn warmteverlies ligt nu lager dan het minimumvermogen van de warmtepomp. Dan hoef ik überhaupt niks te bufferen, en kan ik door alleen te verwarmen buiten de 'spitsuren' (mocht dat nodig zijn) de boel al op temperatuur houden.
Nee voor een constante temperatuur is je warmtepomp dan al te stevig. Maar ala als je de woning als buffer wilt inzetten en wat temperatuurschommeling niet storend vindt ala 0.5 graden ofzo, ja, snap ik.

quote:
Het minimumvermogen is 2.4 kW thermisch, en dat is al meer dan ik nodig heb (op minimumvermogen kom ik met 2/3e van de tijd verwarmen uit, dus 2.4 * 2 / 3 = 1.6), dus met die 50 kWh aan warmtebuffer zou ik meer dan een hele dag (50/1.6=32 uur) vooruit kunnen.

Dus nogmaals: welk probleem wil je oplossen? Als je huis enige massa heeft is dat je warmtebuffer.
En dat is op minimumvermogen.... Maar dan heb je dus wel de mogelijkheid om dure dagen te ontwijken, de warmtepomp altijd te laten draaien als het zonnig is in de winter.... En energie op te slaan als het hard waait.

En daarvan te tappen als het erg koud is, windstil, en bewolkt.
pi_216558851
quote:
9s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Want energie opslaan is niet nuttig, ofzo. Komop.
Het is goedkoper om warmte op te slaan dan een elektrische batterij te installeren die X cycli meegaat en 10% verlies genereert van ingaande en uitgaande stroom.

De elektrische batterij heeft uiteraard flink meer vermogen om energie op te slaan en af te stoten, maar uurprijzen verschillen per uur op dynamisch contract, en de meeste baat ga je vinden door piekuren te ontwijken - waar de buffercapaciteit van de woning zelf al afdoende voor is allicht - en door bij bijzondere omstandigheden (veel wind) wat extra op te slaan.

Of tevens van je eigen zonnepanelen, bijvoorbeeld, scheelt leverkosten....
Dag 1 schijnt de zon, dag 2 niet, dan heb je met je buffer je eigen verbruik verdubbeld.

Natuurlijk heeft bufferen van energie nut.
De vraag is wat is de goedkoopste manier om dat te doen, en is die goedkoopste manier rendabel ja of nee.

[ Bericht 23% gewijzigd door ludovico op 05-02-2025 13:50:07 ]
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 13:50:28 #248
16180 crew  CoolGuy
pi_216558936
quote:
9s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Naja, gek, gek. Het is gewoon continue opnieuw hetzelfde verhaal. Je kunt net zo goed alle andere posts hierover terug lezen, het verhaal verandert niet.

Dan doe gewoon wat je wil doen, en trek de conclusie of je gelijk had of niet. Ik snap niet waarom dat niet gewoon gedaan wordt. Waarom 100 keer hetzelfde verhaaltje afdraaien in plaats van het gewoon uitvoeren.
pi_216558950
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja, gek, gek. Het is gewoon continue opnieuw hetzelfde verhaal. Je kunt net zo goed alle andere posts hierover terug lezen, het verhaal verandert niet.

Dan doe gewoon wat je wil doen, en trek de conclusie of je gelijk had of niet. Ik snap niet waarom dat niet gewoon gedaan wordt. Waarom 100 keer hetzelfde verhaaltje afdraaien in plaats van het gewoon uitvoeren.
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.

Het gehele nut van batterijen wordt impliciet ontkent.
Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.

2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.

Is de prijs nog lager? Dan stook je dat vat alleen maar hoger op.
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:53:38 #250
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558963
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:41 schreef ludovico het volgende:
Nee voor een constante temperatuur is je warmtepomp dan al te stevig.
Daar ontkom je niet aan wil je bij een klassieke winterdag ook genoeg vermogen hebben om de boel warm te houden. Het modulatiebereik van warmtepompen is immers niet oneindig. Die van mij kan tot 360 watt terugmoduleren, wat al vrij laag is, en bij dit soort temperaturen doet 'ie dat met een COP van rond de 6.

Dat een warmtepomp niet continu draait is dan ook geen enkel probleem.
Huilen dan.
pi_216558970
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
De nieuwbouwwoning staat er nog niet en on-point reacties zijn er ook maar matig.

Of de woning zélf aangewezen als batterij, dan vraag ik me daarbij af hoe geschikt die woning daarvoor is, gezien de temperatuur daarvan gaat schommelen. Dat zijn gewoon terechte vragen.

2000 liter 20 graden buffert volgens bierviltje isdatzo al 32 uur warmtepomp op laag vermogen. Nou, dat is toch nuttig, prijzen van elektriciteit zijn niet gelijk over 32 urige periodes.
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.
  Moderator woensdag 5 februari 2025 @ 13:55:03 #252
16180 crew  CoolGuy
pi_216558983
quote:

[..]

Maar wat maakt het uit wat anderen zeggen? Je blijft er toch in geloven, dus doé het dan. Dat huis gaat er komen, nou, dan regel dat het in jouw huis wordt gerealiseerd en dan ben je daarna of blij dat het werkt of teleurgesteld omdat de realiteit toch anders is dan jij stelt.

450x hetzelfde verhaaltje afdraaien met dezelfde argumenten en en en gaat je helemaal niks brengen. Je moet het toetsen in de realiteit, want dát is wat telt.
pi_216558986
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Je haalt er steeds nieuwe dingen bij om maar je ongelijk niet toe te hoeven geven.
Welk ongelijk?

Een buffer is een batterij.
  woensdag 5 februari 2025 @ 13:55:44 #254
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216558995
quote:

Precies. Dus als je daarvan wil profiteren dan verwarm je je huis door op de gunstige momenten de warmtepomp warmte de vloer in te laten pompen in plaats van in een ton water.
Huilen dan.
pi_216559007
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 13:55 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welk ongelijk?

Een buffer is een batterij.
Nee, een batterij is een buffer.
Maar niet elke buffer is een batterij. Een warme betonvloer is óók een buffer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')