abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207474583
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 19:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat geloof ik wel, maar dat hoefde ik eerst niet omdat ik het niet zo warm stookte.
Hebben we het nog over de legionella run?
pi_207497550
Toch heerlijk die verschillende adviseurs voor hybride warmtepompen. De een geeft advies voor een Elma Ace 4kw terwijl de ander de 6kW variant aanraadt.
En weer een ander zegt een 8kW unit.

Hoe hebben jullie het juiste vermogen bepaald?

Als ik zelf de formule volg (m3 gas - 100m3 pp delen door 200 delen door 0,8) kom ik op 6,8 kW uit.

Gaat om hoekwoning uit 1950, dak, spouwmuur en dubbel glas. 2000m3 gas per jaar momenteel. Ketel is 6 jaar oud
pi_207497655
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 20:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hebben we het nog over de legionella run?
Jazeker. Als ik nu de temp op 55 zet ipv 40 dan is de vergoging naar 55 elke keer nodig ipv eerst toen die op 40 stond.
Alleen de wekelijkste legionella run hoeft dan niet maar elke keer naar 55 graden is vaker dan 1x per week.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207498725
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 14:29 schreef Den_Haag het volgende:
Toch heerlijk die verschillende adviseurs voor hybride warmtepompen. De een geeft advies voor een Elma Ace 4kw terwijl de ander de 6kW variant aanraadt.
En weer een ander zegt een 8kW unit.

Hoe hebben jullie het juiste vermogen bepaald?

Als ik zelf de formule volg (m3 gas - 100m3 pp delen door 200 delen door 0,8) kom ik op 6,8 kW uit.

Gaat om hoekwoning uit 1950, dak, spouwmuur en dubbel glas. 2000m3 gas per jaar momenteel. Ketel is 6 jaar oud
Beter is te weten wat je Max gaspiekverbruik is geweest op een hele koude dag.

Die lui met hybride zeggen maar wat (zeker Remeha) want met cv ketel als backup kom je altijd weg.
Vakman pur sang
pi_207499749
Kies een warmtepomp die sterk genoeg is voor all-electric.

Dan wordt je in de toekomst niet door een te kleine warmtepomp beperkt indien je helemaal van het gas af wilt/moet. Je moet dan alleen nog een aanvullende warmtapwatervoorziening installeren en eventueel je afgiftesysteem (of isolatie) wat verbeteren.

Zonde als je over 8 jaar een goede warmtepomp moet afschrijven omdat die te krap is om all-electric te gaan.
pi_207500038
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 17:30 schreef Ivo1985 het volgende:
Kies een warmtepomp die sterk genoeg is voor all-electric.

Dan wordt je in de toekomst niet door een te kleine warmtepomp beperkt indien je helemaal van het gas af wilt/moet. Je moet dan alleen nog een aanvullende warmtapwatervoorziening installeren en eventueel je afgiftesysteem (of isolatie) wat verbeteren.

Zonde als je over 8 jaar een goede warmtepomp moet afschrijven omdat die te krap is om all-electric te gaan.
ik hoor geregeld dat je beter iets te krap kan zitten vanwege het regelbereik. Een warmtepomp moet eigenlijk 24/7 draaien en niet stoppen.
In de enkele keer dat je het niet warm kan krijgen kan je altijd nog met elektrische kacheltjes werken die je kan kopen voor 20 euro. Die dagen zijn zo zeldzaam dat je dat dan nodig hebt dat het zonde is om daar een grote WP voor te kopen die uit en aan gaat in het voorjaar en najaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207500824
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 16:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Beter is te weten wat je Max gaspiekverbruik is geweest op een hele koude dag.

Die lui met hybride zeggen maar wat (zeker Remeha) want met cv ketel als backup kom je altijd weg.
Zal het eens in de gaten houden. Weet alleen het weekverbruik.
pi_207500842
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 17:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik hoor geregeld dat je beter iets te krap kan zitten vanwege het regelbereik. Een warmtepomp moet eigenlijk 24/7 draaien en niet stoppen.
In de enkele keer dat je het niet warm kan krijgen kan je altijd nog met elektrische kacheltjes werken die je kan kopen voor 20 euro. Die dagen zijn zo zeldzaam dat je dat dan nodig hebt dat het zonde is om daar een grote WP voor te kopen die uit en aan gaat in het voorjaar en najaar.
Je kan dan beter naar het modulatie bereik kijken. Genoeg merken/series waarbij het minimale vermogen van bijvoorbeeld de 8kW unit niet of nauwelijks hoger ligt dan van de 6kW unit. En waarbij de zwaardere unit dus ook niet of nauwelijks vaker staat te pendelen.
pi_207501145
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 18:50 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Zal het eens in de gaten houden. Weet alleen het weekverbruik.
Met je verbruiks data kun je heel nauwkeurig je exacte vermogen bepalen.
Omdat ik te lui ben om zelf te typen heb ik een voorbeeld gekopieerd:


quote:
Via de KNMI-website heb ik de gemiddelde maandtemperatuur van het naburig meetstation Cabauw opgevraagd en in de tabel opgenomen.
Daaruit heb ik met Excel onderstaande grafiek kunnen maken die het gemiddeld gasverbruik weergeeft als functie van de buitentemperatuur.
Aangezien het warmteverlies in een woning evenredig is met het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur kan door de grafiekpunten een lineaire trendlijn getrokken worden die het verband aangeeft tussen buitentemperatuur en het aantal verbruikte kuubs gas per dag. Met behulp van Excel kan hieruit de bijbehorende lijnvergelijking worden bepaald die in de grafiek is weergegeven.



Stand-alone warmtepomp
Als criterium voor de aanschaf van een warmtepomp zonder hulp van een cv-ketel geldt dat het vermogen hiervan in staat moet zijn om bij -10 graden het huis te verwarmen.
Als ik in de vergelijking Y= -0,649 X + 8,8972 voor X een waarde -10 invul, wordt de Y-waarde gelijk aan 15,4 m3 gas.
Aangezien een kubieke meter gas een verbrandingswaarde heeft van 9 kWh zou je op een dag 9 x 15,4 x 0,85 = 118 kWh nodig hebben, waarbij ik ervan uitga dat er door leiding- en HR-ketelverliezen een rendement wordt verkregen van 85%.
Deze 118 kWh is nodig over een heel etmaal. Door deze waarde te delen door 24 krijg je het gemiddeld vermogen dat nodig is om het huis bij -10 graden op temperatuur te houden.
In dit geval is dat 4,92 kW.
Hierbij moet worden opgemerkt dat de warmtepomp ook nog warm tapwater moet kunnen leveren. Uit praktische overwegingen zou ik in dit geval met een warmtepomp van 6 kW kunnen volstaan. Het komt immers niet vaak voor dat er dagen zijn met een gemiddelde buitentemperatuur van -10 graden.
Hybride warmtepomp
Bij een hybride warmtepomp zorgt de warmtepomp voor verwarming van de woning tot een buitentemperatuur van ongeveer 4 graden. Beneden deze temperatuur neemt de cv-ketel de verwarming over.
Bij 4 graden is het gemiddeld gasverbruik per dag: -0,649 x 4 + 8,8972 = 6,3 m3 gas.
Dat komt overeen met 50,4 kWh over een volledig etmaal.
Het benodigde vermogen voor de warmtepomp wordt dan 50,4/24 = 2,1 kW.
In feite is dan een warmtepomp met een vermogen van 3 kW ruim voldoende.
Opmerkingen
In de grafiek liggen de punten niet exact op één lijn. In de maanden waarbij de punten er boven liggen bleek dat de gemiddelde windsnelheid beduidend hoger was dan die in de andere maanden waardoor het huis sneller werd afgekoeld.
De zonne-instraling is in de maand april heel sterk waardoor er relatief weinig hoeft te worden verwarmd. Daarom heb ik dat punt in de grafiek niet meegenomen.
In de gemeten waarden zit ook het gasverbruik voor koken en tapwater. Uit metingen in de zomermaanden blijkt dat hiervoor circa 0,5 kuub gas per dag nodig is.
De woning is voorzien van vloerverwarming en daardoor geschikt voor toepassing van een warmtepompsysteem.
Ik heb nog geen warmtepomp aangeschaft. Mijn voorkeur gaat uit naar een PVT-systeem. Deze systemen zijn nog relatief nieuw.
Vakman pur sang
pi_207501214
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Vakman pur sang
pi_207506454
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Nee joh, nergens voor nodig als je je vakantie/weekendje weg vooraf kunt programmeren (zoals bij elke warmtepomp) of de thermostaat op afstand kunt bedienen.
Gewoon je ingestelde vakantie een dag eerder laten aflopen indien je in de ochtend / begin van de middag denkt thuis te komen. Of op de dag zelf wanneer je denkt 's avonds thuis te komen.

Dan gaat de warmtepomp alvast rustig pruttelen uuuuren voordat je thuis komt en is je huis, ook zonder rekening te houden met aanwarmtoeslag, al bijna op temperatuur zodra je thuis komt.
pi_207506706
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 07:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee joh, nergens voor nodig als je je vakantie/weekendje weg vooraf kunt programmeren (zoals bij elke warmtepomp) of de thermostaat op afstand kunt bedienen.
Gewoon je ingestelde vakantie een dag eerder laten aflopen indien je in de ochtend / begin van de middag denkt thuis te komen. Of op de dag zelf wanneer je denkt 's avonds thuis te komen.

Dan gaat de warmtepomp alvast rustig pruttelen uuuuren voordat je thuis komt en is je huis, ook zonder rekening te houden met aanwarmtoeslag, al bijna op temperatuur zodra je thuis komt.
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.

quote:
. Het warmteverlies bestaat uit 4 onderdelen:
1. Het transmissieverlies
Het transmissieverlies is het warmteverlies dat optreedt door een temperatuurverschil dat heerst aan beide zijde van een constructie (zoals een buitenwand). Hierbij zal er thermodynamisch evenwicht optreden waarbij de ruimte met de hogere temperatuur te koelere ruimte zal opwarmen tot dat er in beide ruimtes een gelijke temperatuur zal heersen.

Voor het transmissieverlies geld:

Hoe hoger het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe groter het oppervlak (A), hoe hoger het warmteverlies (Q) zal zijn.
Hoe lager het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe lager de U-waarde (U), hoe lager het warmteverlies (Q) zal zijn.
Het transmissieverlies wordt berekend met de formule: Q = ΔT x A x U


2. Het infiltratieverlies
Het infiltratieverlies wordt veroorzaakt door ongecontroleerde luchtstromen die door kleine openingen in de constructie naar binnen dringen. Een goede manier om het infiltratieverlies van een gebouw te beperken is het bouwen met een lage qv10 factor (luchtdichtheidsfactor). Bij het bouwen met een hoge luchtdichtheidsfactor is echter nog belangrijker om goed te ventileren.


3. Het ventilatieverlies
Het ventilatieverlies wordt veroorzaakt door gecontroleerde luchtstromen die nodig zijn om een gebouw aan de minimale ventilatie eisen te laten voldoen. Door het toepassen van warmteterugwinning in de vorm van een warmtewiel of een kruisstroomwisselaar kan het ventilatieverlies van een gebouw behoorlijk beperkt blijven.


4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.
Vakman pur sang
  woensdag 11 januari 2023 @ 09:30:23 #88
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207507475
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.
[..]

Dat is alleen het geval wanneer je warmtepomp continu op maximaal vermogen moet werken om de boel op temperatuur te houden (overigens is je warmteverlies bij een lagere temperatuur ook lager, dus zal je warmtepomp nog steeds in staat zijn om de temperatuur te verhogen). Het is onzinnig om een warmtepomp gigantisch te overbemeten omdat je op de koudste dag van het jaar nog 30% overcapaciteit wil hebben.

En dan ga jij anderen vertellen er niks van begrepen te hebben _O- .
Huilen dan.
pi_207507579
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Er zit in bovenstaande verhaaltje wel een fout, en dat is de aanwarmtoeslag. In het verhaal wordt gerekend met een vermogen die 24uur/dag nodig is om het warmteverlies te compenseren, je zult een aanwarmtoeslag moeten toepassen om ook tijdig te kunnen opwarmen na het verhogen van de gewenste temperatuur bv na een weekend weg.
Zeg 30%
Tijdens een weekend weg zet je met een warmtepomp niet je thermometer omlaag (of hooguit 1 of 2 graden).
Voordeel daarvan is dat dan bijvoorbeeld met een mooi draaiende 7kW warmtepomp toe kan ipv een pendelende 9 of 10kW.

Mocht het onverhoopt toch een keer gebeuren dat de stroom uitvalt, de temperatuur 5 graden daalt in huis én het buiten -10 graden is, dan heeft een doorsnee warmtepomp wel elektrische elementen om dat op te vangen en tijdelijk 2,3,4,6 of 9kW extra vermogen in te zetten.

Een 30% te zware warmtepomp adviseren is vragen om problemen, dat gaat het grootste deel van het stookseizoen pendelen als een gek.
pi_207510085
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 08:04 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Sorry maar dan heb je het niet begrepen
Want als je exact je vermogen hebt van transmissie zal je na een weekend weg en je temp is 17C die 17C kunnen aanhouden, niet verhogen, gewoon natuurkunde.
[..]

Ah ja. Tuurlijk.

1: de kans is zéér klein dat het na dat weekendje weg nét die ene dag in het jaar is met extreme kou. Alle andere dagen in het jaar heb je dus sowieso al een mate van overcapaciteit.

2: Als je warmtepomp voor die ene koude dag precies berekend is op het op 21 graden houden van je woonkamer, dan is er indien de woonkamer is afgekoeld tot 17 graden na je weekend weg óók overcapaciteit, want een lagere kamertemperatuur levert minder warmteverlies op. In deze situatie zal de kamertemperatuur na verloop van tijd dus vanzelf de 21 graden naderen.

3: als je bang bent dat je na een weekendje weg net op die ene ijskoude dag in een koud huis thuis komt en je niet lang wilt wachten tot het huis is opgewarmd, dan heb je twee véél handigere opties dan een 30% te zware warmtepomp. De eerste om op die dag het elektrisch back-up element in te schakelen waardoor je 2 tot 9 kW extre vermogen uit je warmtepomp kunt toveren. Moet je ook wel tijdelijk de stooklijn verhogen.
Of optie 2 (nog simpeler) : koop voor een paar tientjes bij de bouwmarkt een elektrische kacheltje van 2 kW. Of koop er twee. Eén in de woonkamer, de andere boven op de overloop of in de slaapkamer.
Dan zit je niet 364 dagen per jaar met een te grote warmtepomp als compensatie voor het worst-case scenario na je wintersportvakantie.
pi_207511602
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.

Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
pi_207511960
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:42 schreef Den_Haag het volgende:
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.

Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
2.000m3 aardgas ga je niet opvangen met een 5,3kW warmtepomp als je echt "all-electric" wil gaan.

Een 10kW warmtepomp komt meer in de buurt.

Zie ook de Koevlaas formule die op Tweakers al jaren als vuistregel wordt toegepast: (2.000 x 8) / 1.650 = 9,7kW
pi_207513846
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 14:42 schreef Den_Haag het volgende:
Als ik die formule gebruik kom ik uit op 5,3kW voor all electric.
Bij gas verbruik in de periode dat het vroor vorige maand. Was ongeveer 115m3 per week.

Dat pvt heb ik ook gezien. Interessante ontwikkeling
ik zou beginnen met de ramen dicht te doen en dan je gasverbruik eens te meten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207514006
Zi
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ah ja. Tuurlijk.

1: de kans is zéér klein dat het na dat weekendje weg nét die ene dag in het jaar is met extreme kou. Alle andere dagen in het jaar heb je dus sowieso al een mate van overcapaciteit.

2: Als je warmtepomp voor die ene koude dag precies berekend is op het op 21 graden houden van je woonkamer, dan is er indien de woonkamer is afgekoeld tot 17 graden na je weekend weg óók overcapaciteit, want een lagere kamertemperatuur levert minder warmteverlies op. In deze situatie zal de kamertemperatuur na verloop van tijd dus vanzelf de 21 graden naderen.

3: als je bang bent dat je na een weekendje weg net op die ene ijskoude dag in een koud huis thuis komt en je niet lang wilt wachten tot het huis is opgewarmd, dan heb je twee véél handigere opties dan een 30% te zware warmtepomp. De eerste om op die dag het elektrisch back-up element in te schakelen waardoor je 2 tot 9 kW extre vermogen uit je warmtepomp kunt toveren. Moet je ook wel tijdelijk de stooklijn verhogen.
Of optie 2 (nog simpeler) : koop voor een paar tientjes bij de bouwmarkt een elektrische kacheltje van 2 kW. Of koop er twee. Eén in de woonkamer, de andere boven op de overloop of in de slaapkamer.
Dan zit je niet 364 dagen per jaar met een te grote warmtepomp als compensatie voor het worst-case scenario na je wintersportvakantie.
Zit jij bij de ‘bond voor te kleine warmtepompjes’ ofzo?
Vakman pur sang
  woensdag 11 januari 2023 @ 17:58:20 #95
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207514119
Zit jij bij de bond voor mensen die poep praten of zo?
Huilen dan.
pi_207514324
Ik zeg alleen dat een opwarmtoeslag een onderdeel is van de warmteverlies berekening zoals die in Vabi wordt toegepast.

Het warmteverlies bestaat uit 4 onderdelen:
1. Het transmissieverlies
Het transmissieverlies is het warmteverlies dat optreedt door een temperatuurverschil dat heerst aan beide zijde van een constructie (zoals een buitenwand). Hierbij zal er thermodynamisch evenwicht optreden waarbij de ruimte met de hogere temperatuur te koelere ruimte zal opwarmen tot dat er in beide ruimtes een gelijke temperatuur zal heersen.

Voor het transmissieverlies geld:

Hoe hoger het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe groter het oppervlak (A), hoe hoger het warmteverlies (Q) zal zijn.
Hoe lager het temperatuurverschil (ΔT) tussen beide zijde van een constructie, en hoe lager de U-waarde (U), hoe lager het warmteverlies (Q) zal zijn.
Het transmissieverlies wordt berekend met de formule: Q = ΔT x A x U


2. Het infiltratieverlies
Het infiltratieverlies wordt veroorzaakt door ongecontroleerde luchtstromen die door kleine openingen in de constructie naar binnen dringen. Een goede manier om het infiltratieverlies van een gebouw te beperken is het bouwen met een lage qv10 factor (luchtdichtheidsfactor). Bij het bouwen met een hoge luchtdichtheidsfactor is echter nog belangrijker om goed te ventileren.


3. Het ventilatieverlies
Het ventilatieverlies wordt veroorzaakt door gecontroleerde luchtstromen die nodig zijn om een gebouw aan de minimale ventilatie eisen te laten voldoen. Door het toepassen van warmteterugwinning in de vorm van een warmtewiel of een kruisstroomwisselaar kan het ventilatieverlies van een gebouw behoorlijk beperkt blijven.


4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.


Je bent vrij deze weg te laten, maar je zal nooit een comfortabele installatie krijgen, of een te dure elektriciteitsrekening door bijkomen van additionele elektrische verwarming.
Ik zeg dit uit jarenlange ervaring in de techniek.
Geen enkel bedrijf of adviseur zal een installatie durven te ontwerpen zonder enige opwarmtoeslag.

Maar dit geheel ter zijde.
Vakman pur sang
pi_207514615
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2023 09:30 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is alleen het geval wanneer je warmtepomp continu op maximaal vermogen moet werken om de boel op temperatuur te houden (overigens is je warmteverlies bij een lagere temperatuur ook lager, dus zal je warmtepomp nog steeds in staat zijn om de temperatuur te verhogen). Het is onzinnig om een warmtepomp gigantisch te overbemeten omdat je op de koudste dag van het jaar nog 30% overcapaciteit wil hebben.

En dan ga jij anderen vertellen er niks van begrepen te hebben _O- .
Helemaal niks 30% overbemeten, de opwarmtoeslag is een niet weg te laten element om uit te komen op een 100% exact nuttig vermogen.

Je snapt iets niet hoor. Of je wil graag elke verhoging in temperatuur graag met extra elementen doen.
Vakman pur sang
pi_207514661
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Helemaal niks 30% overbemeten, de opwarmtoeslag is een niet weg te laten element om uit te komen op een 100% exact nuttig vermogen.

Je snapt iets niet hoor. Of je wil graag elke verhoging in temperatuur graag met extra elementen doen.
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.
pi_207514931
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zeg alleen dat een opwarmtoeslag een onderdeel is van de warmteverlies berekening zoals die in Vabi wordt toegepast.

....


4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.

Je lijkt echt geen idee te hebben hoe een warmtepomp installatie gedimensioneerd wordt en spreekt daardoor jezelf dan ook tegen in de teksten hierboven.
Uitgangspunt bij een warmtepomp installatie is namelijk in beginsel dat géén significante nachtverlaging wordt toegepast, simpelweg omdat met een (Z)LTV afgiftesysteem überhaupt niet snel een kamer weer meerdere graden op te warmen is, ongeacht de warmtebron. Er is dus ook geen significante opwarmtoeslag nodig bij een (Z)LTV installatie, omdat je die bij het beoogde gebruik nooit zult aanspreken.
pi_207515071
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.
Overdimensioneren is uiteraard niet goed.
Moderne warmtepompen moduleren al wel een eind terug, met voldoende waterinhoud zal je de pendeltijd op de allerzachtste dagen kunnen beperken. Daarom is een water inhoud berekening ook belangrijk. Die bereken je juist voor een situatie bij +15C, je genutte vermogen dan en je minimale vermogen van je warmtepomp.
Het overschot moet je kunnen bufferen voor x tijd en dat geeft je buffergrootte. Hierover later meer.


Maar even nog de theorie:

Stel je een kubus van glas voor van 1m3. In labotoriumcondities is vastgesteld dat bij -2C het warmteverlies precies 60W is bij +15C binnen.

Je hangt nu een (exact)60W warmtebron in de kubus.
De ruimte zal exact 15C blijven nu.
Wil je naar 18C dan kun je bv 1W bijschakelen.

Lucht is 1,29 Kj/m3K
1 watt is 1J/s
Tijd om 1C te verhogen = 21,5 min (1290s)
Tijd om 3C te verhogen = 64,5 min

Wel neemt je delta T toe binnen/buiten de kubus toe dus ook het stilstand vermogen
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')