abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 8 januari 2023 @ 12:00:45 #1
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207467708
Sinds augustus zitten wij bij Frank Energie, na een paar maanden aankijken wat de dynamische prijzen deden heb ik de gok genomen. Tot zover ben ik erg blij met mijn keuze, het was even slikken met de eerste hoge maandbedragen voor de wintermaanden echter door de lage temperatuur en omdat ik al besparingsmaatregelen hadden genomen verbruikten wij veel minder. Als gevolg dat ik op de factuur na de maand al direct ben ingelopen, dus 2 dure maanden gehad en daarna vrij weinig betaald, zeker vanwege de 2 x ¤190 terug.

Tot zover ben ik tevreden met de communicatie, alles wordt helder uitgelegd en je krijgt regelmatig een mail over de actualiteiten en hoe dat werkt bij Frank Energie. Wel balen wat de stijging van de inkoopvergoeding per 1 februari, echter zit ik zo tegen het energieplafond aan dat ik er niet veel last van verwacht te hebben dit jaar. Het is toch echt wel ¤0,12 per kuub gas en dat zou voor ons toch ¤150 op jaarbasis zijn.

Ik kijk vooral uit naar mijn eerste jaarnota om zelf te zien hoe de saldering precies werkt. Aangezien we in de maanden voor augustus toch veel terugleveren.

Ons verbruik
Ons jaar verbruik is samengevat het volgende: 1250 kuub gas, gesaldeerd 1500 kWh stroom, 5400 kWh teruggeleverd en 7360 kWh opgewekt. Wij hebben een elektrische auto en begin vorig jaar hadden we ook een plugin hybride erbij.

Sinds augustus heb ik ¤1500 betaald voor ons verbruik. Ons verbruik was 2200kWh (gesaldeerd) en 320 kuub gas.

Wij letten erg op ons verbruik, vooral op welk tijdstip we de auto aanzetten en proberen verder de vaatwasser te programmeren. De wasmachine/droger gebruiken we als het nodig is.

Negatieve stroomkosten en accu
Ik heb nog geen negatieve stroomkosten gehad, maar daar moet ik wel opletten. Dus dat wordt op de juiste moment de auto opladen. Dit is wel een aandachtspunt voor het komend half jaar, want 5 tot 7 KW het net inpompen is niet handig als je moet betalen voor terugleveren.

Ook is een thuisaccu geen optie om dit te compenseren. Wij stonden op een gegeven moment meer dan 2000 kWh in de plus en dat is iets te duur om een thuisaccu voor in te zetten. Wellicht ooit in de toekomst een kleine thuisaccu (tot 20Kwh) om wat op te vangen in de mooie maanden, maar ik denk niet dat het echt gaat lonen.

Toekomstige leverancier
Ik ben nu een beetje aan het oriënteren en heb hier ook ervaringen en tips te lezen over welke dynamische leverancier het meest voordelig is. Welke rekent het minste voor hun diensten.

Dit zijn de leverancier die ik tot nu toe heb gevonden.

• Frank Energie
• All-in-power
• ANWB Energie
• EasyEnergy
• EnergyZero
• NextEnergy
• Tibber
• Zonneplan
• Vrijopnaam

Schaamteloos gekopieerd van overstappen.nl (zonder de resellers van EnergyZero)

Wens?
Ik heb nog een wens voor de rekening en die is wellicht haaks op de filosofie van Frank Energie. Je betaald nu in drie maanden tijd je werkelijk verbruik. Maand vooraf een voorschot en de maand erop wordt de correctie verrekend. Maar omdat ik teruglever zou mijn geld willen opsparen en verdelen over de dure maanden. Dus al het geld wat je terugkrijgt verdelen over de duurdere maanden december, januari, februari en maart.

Ik denk dat dat wel scheelt, geld uitgeven die je namelijk erg makkelijk en het is toch even slikken als je twee maanden achter elkaar meer dan ¤600 moet betalen.

Overigens kreeg ik in juli al ¤50 terug als voorschot, dat was best grappig :)

Van het gas af?
Ik ben ook aan het kijken of we dit jaar over kunnen stappen op een warmtepomp. Echter de warmtepomp die ik op het oog heb is pas vanaf medio 2023 leverbaar. Dan komt de warmtepomp op het schuine dak i.p.v. naast het huis. Dit scheelt tenminste een meter of 15 aan leiding denk ik zo.

Tips en ervaringen
Wat zijn jullie tips en ervaringen m.b.t. dynamische contracten?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207467819
Goed topic. Geen ervaringen nog. Volg ;)
pi_207467925
Ik zou een buitenunit van een warmtepomp bij voorkeur nooit op een dak zetten of aan een muur hangen.
Mooi direct op beton of tegels, paar rubbervoeten eronder.

Geen kans dat de trillingen van de compressor doorgegeven worden aan je woning.

quote:
Ons verbruik
Ons jaar verbruik is samengevat het volgende: 1250 kuub gas
Dan kom je op ruwweg een (1.250 x 8) / 1.650 = 6kW warmtepomp.
7 of 8kW zal ook wel gaan als deze net zo ver kunnen terugmoduleren.
pi_207468055
quote:
3s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:00 schreef Herkauwer het volgende:
De wasmachine/droger gebruiken we als het nodig is.
Een droger heb je überhaupt niet nodig, de was droogt vanzelf als je hem ophangt aan een rek.
pi_207468061
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou een buitenunit van een warmtepomp bij voorkeur nooit op een dak zetten of aan een muur hangen.
Mooi direct op beton of tegels, paar rubbervoeten eronder.

Dan kom je op ruwweg een (1.250 x 8) / 1.650 = 6kW warmtepomp.
7 of 8kW zal ook wel gaan als deze net zo ver kunnen terugmoduleren.

Die berekening vat ik niet: 1250 kuub is de hoeveelheid energie; hoe vertaal je dat naar kW vermogen zonder het aantal draaiuren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 8 januari 2023 @ 12:30:04 #6
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207468089
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Die berekening vat ik niet: 1250 kuub is de hoeveelheid energie; hoe vertaal je dat naar kW vermogen zonder het aantal draaiuren?
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou een buitenunit van een warmtepomp bij voorkeur nooit op een dak zetten of aan een muur hangen.
Mooi direct op beton of tegels, paar rubbervoeten eronder.

Geen kans dat de trillingen van de compressor doorgegeven worden aan je woning.
[..]
Dan kom je op ruwweg een (1.250 x 8) / 1.650 = 6kW warmtepomp.
7 of 8kW zal ook wel gaan als deze net zo ver kunnen terugmoduleren.

Ten eerste ben ik blij met je reactie @TheFreshPrince, laten we dit topic gebruiken voor Dynamische Energieleverancier ervaringen en niet warmtepomp adviezen.

Ik zie dat de reactie van @blomke ook die kan opgaat. Laten we dit ergens anders bespreken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207468093
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Die berekening vat ik niet: 1250 kuub is de hoeveelheid energie; hoe vertaal je dat naar kW vermogen zonder het aantal draaiuren?
Je kent de term empirische formule niet?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207468126
Ik heb pv, dus dan is dit totaal niet interessant.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207468142
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je kent de term empirische formule niet?
Ik ken de drie thermodynamische hoofdwetten, jou ook wel bekend. Dat je een gasverbruik omrekent naar een WP-vermogen, is wel erg empirisch; zou je toch minstens de empirische aannames (getallen zoals draai- en stookuren) bij moeten vermelden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207468365
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ken de drie thermodynamische hoofdwetten, jou ook wel bekend. Dat je een gasverbruik omrekent naar een WP-vermogen, is wel erg empirisch; zou je toch minstens de empirische aannames (getallen zoals draai- en stookuren) bij moeten vermelden.
die kan je opvragen bij koevlaas. Hij/zij heeft deze formule empirisch bedacht.

De aannames zijn waarschijnlijk proefondervindelijkheid, zoals met alle emprische relaties.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207468403
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ken de drie thermodynamische hoofdwetten, jou ook wel bekend. Dat je een gasverbruik omrekent naar een WP-vermogen, is wel erg empirisch; zou je toch minstens de empirische aannames (getallen zoals draai- en stookuren) bij moeten vermelden.
@Herkauwer
Ik heb begrepen dat het off-topic is dus ik laat het bij deze (laatste off-topic) reactie:

Het is een vuistregel. De formule is afkomstig van @Koevlaas2 en dat is een bekende installateur op Tweakers en FOK!
Het is gebaseerd op het aantal kWh dat een CV-ketel ongeveer uit 1m3 aardgas kan halen, vermenigvuldigd met het jaarverbruik in m3 en dat gedeeld door het gemiddelde aantal vollasturen.

Hoewel niet nauwkeurig, blijkt de formule in de praktijk prima stand te houden op Tweakers en ook een prima indicatie om te zien of je installateur met een passende offerte komt.
Komt je Koevlaas-formule uit op 8kW en de installateur komt met een 4 of een 14kW warmtepomp, dan mag je je dus even achter je oren krabben.

Een andere formule is het jaarverbruik van een L/W warmtepomp, die je kan inschatten door je m3 verbruik x 2,2 te doen. Dus als je voorheen 1.250m3 aardgas verbruikte zal je dat kunnen vervangen door zo'n 1.250 x 2,2 = 2.750kWh stroom. En ook dat is bij benadering en het kan in sommige situaties zomaar >10% afwijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-01-2023 15:28:58 ]
pi_207469376
Slechte ervaring met EasyEnergy. Ik ontving meestal geen factuur en de facturen die ik wel ontving waren onduidelijk en klopten niet. Ik heb EasyEnergy via mail hierover benaderd en kreeg pas na 1.5 maand een reactie. Het zou een bekend probleem zijn dat vanzelf goed zou komen.

Zodra ANWB Energie weer beschikbaar werd, ben ik daar naar overgestapt. Ook de laatste factuur heb ik (nog) niet ontvangen van EasyEnergy.

Ze hebben nog geld van mij tegoed. Ik hoop dat ik een jaarafrekening krijg die enigszins klopt met de berekeningen die ik zelf heb gemaakt, want anders zou dit nog wel lang kunnen gaan duren...

Bij ANWB gaat tot nu toe wel alles goed! :)
pi_207469925
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

Komt je Koevlaas-formule uit op 8kWh en de installateur komt met een 4 of een 14kW warmtepomp, dan mag je je dus even achter je oren krabben.
Zeker, ook gezien het verschil tussen kWh en kW's.

Dus als uit Koevlaas-formule 8kWh komt (al een teken aan de wand) en de installateur komt met 8kW is dat al een reden om af te haken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 8 januari 2023 @ 14:56:11 #14
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207470162
Dit soort artikelen in de media vind ik altijd erg lastig.

https://nos.nl/artikel/24(...)n-maar-ook-risicovol

Want ze schrijven wel de waarheid:
quote:
Op dit moment is het voor zowel gas als elektriciteit voordelig om een dynamisch contract te hebben, zegt Martien Visser, energiedeskundige aan de Hanzehogeschool in Groningen: "De afgelopen maanden is de gasprijs enorm gedaald en daarmee ook de prijs van elektriciteit. Mensen met een variabel contract hebben nog te maken met de prijzen van het afgelopen jaar. Dus met een dynamisch energiecontract ben je nu echt veel goedkoper uit."

Toch is er geen zekerheid dat het loont om over te stappen. "Dat weten we niet en dat is spannend. Als het een koude winter wordt, is niet alleen de prijs hoger maar heb je ook veel meer gas nodig en ben je dubbel de sjaak." Het is op dit moment voordelig, maar Visser is voorzichtig met een advies. "Je kunt een dynamisch energiecontract afsluiten maar je moet wel een financiële buffer hebben. Er zijn voordelen, maar je hebt zeker ook risico's."
Maar ze vergeten voor het gemak ook dat je iedere dag weg kan en je geen opzegtermijn hebt. Je kan dus beter een week vastzitten aan hoge kosten, de week waarop je wacht op je nieuwe leverancier om je contract in te laten gaan dan dat je continu vast zit aan een hoog tarief.

De dynamische prijzen zijn zoveel lager dan de variabele contracten van nu dat het volgens mij voor bijna iedereen loont om te doen?

Is het echt mogelijk dat die prijzen zoveel zullen stijgen dat de huidige variabele contracten verbleken? Vast wel, maar lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Ik zit vandaag op gemiddeld 26 cent voor een Kwh (18,1 tot 32,6) en gas is ¤1,55.

Mis ik hier iets dan?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207470184
Bij ANWB heb je wel gewoon een opzegtermijn van 30 dagen.
pi_207470245
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:56 schreef Herkauwer het volgende:
Maar ze vergeten voor het gemak ook dat je iedere dag weg kan en je geen opzegtermijn hebt. Je kan dus beter een week vastzitten aan hoge kosten, de week waarop je wacht op je nieuwe leverancier om je contract in te laten gaan dan dat je continu vast zit aan een hoog tarief.
Zou je nieuwe leverancier ook niet met een duurdere aanbieding op de proppen komen als de tarieven voor inkoop op dat moment de pan uit rijzen?
  zondag 8 januari 2023 @ 15:10:32 #17
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207470387
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:57 schreef Navok het volgende:
Bij ANWB heb je wel gewoon een opzegtermijn van 30 dagen.
aha, ik dacht dat het iets voor dynamisch was dat je iedere dag weg kan. Bij Frank Energie kan dat in ieder geval wel.

quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zou je nieuwe leverancier ook niet met een duurdere aanbieding op de proppen komen als de tarieven voor inkoop op dat moment de pan uit rijzen?
Dat zou zeker kunnen, ik weet niet hoe snel traditionele maatschappijen zijn daarmee.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Redactie Frontpage zondag 8 januari 2023 @ 15:16:37 #18
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_207470485
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Zeker, ook gezien het verschil tussen kWh en kW's.

Dus als uit Koevlaas-formule 8kWh komt (al een teken aan de wand) en de installateur komt met 8kW is dat al een reden om af te haken.
Er zit nogal veel verschil in de gebruikte methodieken. Wanneer ik bijvoorbeeld bij Vattenfall kijk dan geven zij aan dat je per m3 gas 10kW aan vermogen mag tellen en je warmtebehoefte dus 10x je verbruik in kuub is, tegen de 8kW die Koevlaas hanteert. Je corrigeert wel eerst je warmwatergebruik, vuistregel is 100m3 aan water per volwassen gezinslid, voor een minderjarig kind kan je ongeveer 50m3 aanhouden.

Volgens mijn installateur heb ik een warmtepomp van 7.5kWh nodig bij 1.200m3 gasverbruik exclusief warmwater en zou ik daarmee ongeveer 2.000 tot 2.500 kWh aan energie verbranden > onze woning (bj. 2019m, inhoud 875 kuub) is volledig uitgevoerd met LTVV en heeft een EPC van 0,2.

Maw: het blijft altijd maatwerk en is van een groot aantal factoren afhankelijk. Lijkt me dat je isolatiegraad zwaar meeweegt, zo ook of je LTVV heb liggen of dat je voor een hoge temperatuursysteem moet gaan.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_207470486
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:10 schreef Herkauwer het volgende:
Dat zou zeker kunnen, ik weet niet hoe snel traditionele maatschappijen zijn daarmee.
vorig jaar verschilden de tarieven bij nieuwe klanten per dag bij de grote leveranciers.
vroeg je aan op 1 oktober of 2 oktober konden de tarieven bij vattanfall zomaar anders zijn. Die tarieven golden dan tot de wijziging van tarieven op het moment die zij bepaalde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 8 januari 2023 @ 15:17:28 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_207470495
Frank en geen klachten.

Zeker in 2023 waar de overheid mijn risico afkoopt een no brainer om dynamisch te gaan.

Stroom dik onder plafondprijzen atm, en straks in de zomer geld toe als ik verbruik ...
Dum de dum
pi_207470559
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:56 schreef Herkauwer het volgende:
Dit soort artikelen in de media vind ik altijd erg lastig.

https://nos.nl/artikel/24(...)n-maar-ook-risicovol

Want ze schrijven wel de waarheid:
[..]
Maar ze vergeten voor het gemak ook dat je iedere dag weg kan en je geen opzegtermijn hebt. Je kan dus beter een week vastzitten aan hoge kosten, de week waarop je wacht op je nieuwe leverancier om je contract in te laten gaan dan dat je continu vast zit aan een hoog tarief.

De dynamische prijzen zijn zoveel lager dan de variabele contracten van nu dat het volgens mij voor bijna iedereen loont om te doen?

Is het echt mogelijk dat die prijzen zoveel zullen stijgen dat de huidige variabele contracten verbleken? Vast wel, maar lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Ik zit vandaag op gemiddeld 26 cent voor een Kwh (18,1 tot 32,6) en gas is ¤1,55.

Mis ik hier iets dan?
zHij doet zijn advies met naam, dus wanneer hij het advies geeft om over te stappen op dynamisch en een tokkie doet dit en de prijzen stijgen dan wordt hij met de dood bedreigt.
Als 1% van de NLers tokkies zijn, zijn dat toch veel doodsbedreigingen, volle e-mail boxes e een hoop gedoe.
Ik snap die beste man wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207470652
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Zeker, ook gezien het verschil tussen kWh en kW's.

Dus als uit Koevlaas-formule 8kWh komt (al een teken aan de wand) en de installateur komt met 8kW is dat al een reden om af te haken.
Dat moest uiteraard kW zijn, een typo. In de vorige 99 topics ging het goed.
pi_207475279
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 15:16 schreef JeMoeder het volgende:
Er zit nogal veel verschil in de gebruikte methodieken. Wanneer ik bijvoorbeeld bij Vattenfall kijk dan geven zij aan dat je per m3 gas 10kW aan vermogen mag tellen en je warmtebehoefte dus 10x je verbruik in kuub is, tegen de 8kW die Koevlaas hanteert. Je corrigeert wel eerst je warmwatergebruik, vuistregel is 100m3 aan water per volwassen gezinslid, voor een minderjarig kind kan je ongeveer 50m3 aanhouden.

Volgens mijn installateur heb ik een warmtepomp van 7.5kWh nodig bij 1.200m3 gasverbruik exclusief warmwater en zou ik daarmee ongeveer 2.000 tot 2.500 kWh aan energie verbranden > onze woning (bj. 2019m, inhoud 875 kuub) is volledig uitgevoerd met LTVV en heeft een EPC van 0,2.

Maw: het blijft altijd maatwerk en is van een groot aantal factoren afhankelijk. Lijkt me dat je isolatiegraad zwaar meeweegt, zo ook of je LTVV heb liggen of dat je voor een hoge temperatuursysteem moet gaan.
Ik zou gewoon op een koude winterochtend, de ketelthermostaat op 50oC zetten en kijken hoeveel gas de ketel in 2 uur opwarmtijd verbruikt. Daaruit het vereiste vermogen berekenen.

Wat een jaarverbruik nou met een (WP of ketel-) vermogen van doen heeft, is mij een raadsel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207475375
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 14:56 schreef Herkauwer het volgende:

Maar ze vergeten voor het gemak ook dat je iedere dag weg kan en je geen opzegtermijn hebt. Je kan dus beter een week vastzitten aan hoge kosten, de week waarop je wacht op je nieuwe leverancier om je contract in te laten gaan dan dat je continu vast zit aan een hoog tarief.

De dynamische prijzen zijn zoveel lager dan de variabele contracten van nu dat het volgens mij voor bijna iedereen loont om te doen?

Is het echt mogelijk dat die prijzen zoveel zullen stijgen dat de huidige variabele contracten verbleken? Vast wel, maar lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.

Ik zit vandaag op gemiddeld 26 cent voor een Kwh (18,1 tot 32,6) en gas is ¤1,55.

Mis ik hier iets dan?
Nee je mist niets. Ik zit weliswaar aan de elektriciteitsopwekkant, maar daar is de prijsdynamiek het grootst.

Negatieve kWh-prijzen, zullen regelmatig voor gaan komen, de wijzen van opwekken en de variabele afname, veroorzaken enorme belastingsvariaties die ook weer prijsfluctuaties geven.

Veel bedrijven sorteren voor op lage kWh-, wat zeg ik, zelfs negatieve kWh-prijzen. De hele waterstofcyclus is alleen gebaseerd op lage kWh-prijzen, anders kan het nooit uit.

Zit natuurlijk wel een kanttekening aan: hoe meer consumenten gebruik maken van de lage prijzen, des te meer de verschillen zullen nivelleren; iets wat ook het doel van het beleid is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207475723
Ikzelf zit bij Zonneplan. Deze aanbieder is de goedkoopste als je electriciteit en gas bij één aanbieder wil hebben. Wil je alleen electriciteit hebben, dan is Tibber de goedkoopste. Voor alleen gas is GroeneStroomLokaal de goedkoopste.

https://docs.google.com/s(...)s1Y/edit?usp=sharing

In dit bestandje kan je makkelijk uitrekenen wat het voordeligste is. Let wel op dat Frank ook op de door jouw teruggeleverde stroom 3 cent opslag rekenen die jij mag betalen. Ook rekent Frank 19 cent per m3 meer dan de op een na duurste andere leverancier. Frank rekent per 1 februari ¤0,32 opslag per m3, NextEnergy (de op een na duurste) ¤0,13.

Mijn ervaringen met Frank: heel moeilijk om contact met ze op te nemen, duurde meer dan een week voordat ik reactie kreeg op een simpele vraag. Ik heb mijn contract bij Frank dan ook binnen de 14 dagen opzegtermijn opgezegd.

Mijn ervaringen met Zonneplan: je krijgt erg snel reactie op vragen. Goede simpele app waarin je ook je verbruik tov. het prijsplafond kan zien, en ZP is een van de goedkoopste aanbieders. Het enige minpuntje die ik nu heb is dat ik mijn 2e 190 euro nog niet binnen heb, die zou afgelopen zaterdag op mijn rekening moeten staan.
pi_207476005
Wij hebben zakelijk een dynamische aanbieder en het is elke maand afwachten wat ik moet betalen.
In augustus gingen de energiekosten door het dak. Gevolg was dat ik in september de afrekening van augustus kreeg, voorschot was veel te laag geweest dus moest veel bijbetalen. Door die hoge prijzen werd het voorschot van september ook enorm waardoor ik echt een gigabedrag moest aftikken.
In november waren het voorschot en de afrekening weer zo laag dat er die maand een bedrag terugkwam.

Nu vallen de prijzen mee maar ik weet nog steeds, na 2 jaar, niet of ik hier nou wel of niet blij mee moet zijn.
Het is wel zo dat ik zakelijk niet kan bepalen wanneer ik energie nodig heb. We zijn open of dicht, meer smaken zijn er niet.
Particulieren kunnen wél rekening houden met een goedkope prijs en dan gaan laden, wassen en drogen en zo.
Maar of ik dat in mijn huis wil? Nee. Ik moet er niet aan denken om rekening te moeten houden met stroomprijzen wanneer ik de wasmachine of wat dan ook aanzet.

En wanneer, ooit, de prijzen weer normaal zijn, dan denk ik toch dat ik zakelijk alles overhevel naar een energieboer met vaste kosten. De onzekerheid elke maand vind ik niet echt fijn.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_207476275
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 21:56 schreef Mushanga71 het volgende:
Wij hebben zakelijk een dynamische aanbieder en het is elke maand afwachten wat ik moet betalen.
In augustus gingen de energiekosten door het dak. Gevolg was dat ik in september de afrekening van augustus kreeg, voorschot was veel te laag geweest dus moest veel bijbetalen. Door die hoge prijzen werd het voorschot van september ook enorm waardoor ik echt een gigabedrag moest aftikken.
In november waren het voorschot en de afrekening weer zo laag dat er die maand een bedrag terugkwam.

Nu vallen de prijzen mee maar ik weet nog steeds, na 2 jaar, niet of ik hier nou wel of niet blij mee moet zijn.
Het is wel zo dat ik zakelijk niet kan bepalen wanneer ik energie nodig heb. We zijn open of dicht, meer smaken zijn er niet.
Particulieren kunnen wél rekening houden met een goedkope prijs en dan gaan laden, wassen en drogen en zo.
Maar of ik dat in mijn huis wil? Nee. Ik moet er niet aan denken om rekening te moeten houden met stroomprijzen wanneer ik de wasmachine of wat dan ook aanzet.

En wanneer, ooit, de prijzen weer normaal zijn, dan denk ik toch dat ik zakelijk alles overhevel naar een energieboer met vaste kosten. De onzekerheid elke maand vind ik niet echt fijn.
Je hoeft geen rekening te houden met een goedkope prijs en dan gaan laden, wassen en drogen en zo.

De gemiddelde dynamische stroomprijs is in 2023 tot nu ¤0.30 per kWh (inclusief alle toeslagen + kosten) geweest. Bij Eneco zou ik bijvoorbeeld dag en nacht ¤0.80 per kWh hebben moeten betalen. Dus, zonder dat ik op stroomverbruik let, geef ik per kWh ¤0.50 minder uit.

Dynamische is op lange termijn per definitie altijd goedkoper (ongeacht of je op stroomgebruik let of niet) dan een traditionele, omdat er geen risico-opslag op zit.

Bij ANWB (en ook bij bepaalde andere dynamische aanbieders) betaal je overigens je jaargemiddelde gedeeld door 12, per maand. Je weet dus precies wat je per maand moet betalen, net zoals je bij een traditionele leverancier zou hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2023 22:17:38 ]
pi_207476536
Voor electra heb ik m’n PV en saldering, voor verwarmen nog deels gas en al een deel infrarood.
Voor gas gaan we nu overstappen naar ANWB.
pi_207476885
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 22:13 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Je hoeft geen rekening te houden met een goedkope prijs en dan gaan laden, wassen en drogen en zo.

De gemiddelde dynamische stroomprijs is in 2023 tot nu ¤0.30 per kWh (inclusief alle toeslagen + kosten) geweest. Bij Eneco zou ik bijvoorbeeld dag en nacht ¤0.80 per kWh hebben moeten betalen. Dus, zonder dat ik op stroomverbruik let, geef ik per kWh ¤0.50 minder uit.

Dynamische is op lange termijn per definitie altijd goedkoper (ongeacht of je op stroomgebruik let of niet) dan een traditionele, omdat er geen risico-opslag op zit.

Bij ANWB (en ook bij bepaalde andere dynamische aanbieders) betaal je overigens je jaargemiddelde gedeeld door 12, per maand. Je weet dus precies wat je per maand moet betalen, net zoals je bij een traditionele leverancier zou hebben.
Over die gemiddelde prijzen, weet ik niet zeker. We hebben 3 bedrijven en de gemiddelde prijs is bij alle drie verschillend. Het scheelt niet heel veel:
Verbruik 6738 kwh 0,41045 ct
Verbruik 5470 kwh 0,39395 ct
Verbruik 3093 kwh 0,39737 ct
Prijzen van november, zonder btw en vaste leveringskosten.
Dacht ook dat de gemiddelde prijs berekend werd, maar dit zegt iets anders.

Dat sommige aanbieders het jaargemiddelde door 12 delen is heel netjes. Want die prijsschommelingen zijn soms echt niet fijn.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_207478492
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 22:59 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Over die gemiddelde prijzen, weet ik niet zeker. We hebben 3 bedrijven en de gemiddelde prijs is bij alle drie verschillend. Het scheelt niet heel veel:
Verbruik 6738 kwh 0,41045 ct
Verbruik 5470 kwh 0,39395 ct
Verbruik 3093 kwh 0,39737 ct
Prijzen van november, zonder btw en vaste leveringskosten.
Dacht ook dat de gemiddelde prijs berekend werd, maar dit zegt iets anders.

Dat sommige aanbieders het jaargemiddelde door 12 delen is heel netjes. Want die prijsschommelingen zijn soms echt niet fijn.
Jij hebt het over november, ik over januari.

Maar ook in november wilde Eneco dat ik 80 cent zou betalen, en daar zit jij met 48 cent (inclusief alle kosten) ook ruim onder.
pi_207478821
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 08:21 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Jij hebt het over november, ik over januari.

Maar ook in november wilde Eneco dat ik 80 cent zou betalen, en daar zit jij met 48 cent (inclusief alle kosten) ook ruim onder.
Klopt, dit is van november maar ik had het over het prijsverschil en dat vind ik vreemd.
Afrekening december moet nog komen en januari pas volgende maand.
Het is ook zeker goedkoper dan een standaard energieboer maar als de prijzen omhoog vliegen, merk je dat ook meteen. Zeker met gas in de winter periode.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_207479364
quote:
1s.gif Op maandag 9 januari 2023 09:11 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Klopt, dit is van november maar ik had het over het prijsverschil en dat vind ik vreemd.
Afrekening december moet nog komen en januari pas volgende maand.
Het is ook zeker goedkoper dan een standaard energieboer maar als de prijzen omhoog vliegen, merk je dat ook meteen. Zeker met gas in de winter periode.
Dat klopt zeker, maar aan de andere kant houden traditionele leveranciers nu nog steeds de prijs hoog met het excuus dat de inkoop in augustus/september zo duur was.
pi_207481042
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2023 21:56 schreef Mushanga71 het volgende:
En wanneer, ooit, de prijzen weer normaal zijn, dan denk ik toch dat ik zakelijk alles overhevel naar een energieboer met vaste kosten. De onzekerheid elke maand vind ik niet echt fijn.
Dit is voor mij de voornaamste reden om (nog) niet voor een dynamisch contract te kiezen. Ik heb zelf sinds vorig jaar een warmtepomp en zonnepalen, exact met als doel om minder afhankelijk te worden van energieboeren. Met een dynamisch contract voelt het juist alsof je daar dan weer een stap in terug zet.

Dat komt uiteraard mede door de warmtepomp die op zijn best werkt als ie continu stroomgebruikt niet op het moment dat stroom net een uurtje goedkoper is dan het volgende uur.
pi_207481432
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 09:53 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Dat klopt zeker, maar aan de andere kant houden traditionele leveranciers nu nog steeds de prijs hoog met het excuus dat de inkoop in augustus/september zo duur was.
Dat valt nu pas heel erg op door de enorme prijzen. Voor deze energie-ellende niet. Ik heb thuis vattenfall, variabel contract en normaal gesproken werd dat elk half jaar aangepast. Gingen de prijzen omhoog, werd dat pas later doorberekend en daalde de prijs, idem. Dat ze een opslag berekenen is niet zo vreemd. Het is nou eenmaal een bedrijf.
Zakelijk had ik eerst een contract wat elke 2 jaar werd aangepast. Kon ik kiezen voor 1, 2 of 5 jaar. De 2 jaar vast was altijd het voordeligst want hoe langer je het vast zette, hoe meer risico het voor de leverancier werd. Dus ja, die zekerheid, daar hangt een prijskaartje aan.

quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 12:27 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Dit is voor mij de voornaamste reden om (nog) niet voor een dynamisch contract te kiezen. Ik heb zelf sinds vorig jaar een warmtepomp en zonnepalen, exact met als doel om minder afhankelijk te worden van energieboeren. Met een dynamisch contract voelt het juist alsof je daar dan weer een stap in terug zet.

Dat komt uiteraard mede door de warmtepomp die op zijn best werkt als ie continu stroomgebruikt niet op het moment dat stroom net een uurtje goedkoper is dan het volgende uur.
Zelfde als een piek en dal tarief, heb je met een warmtepomp ook niks aan. Je hebt nu zekerheid en zit goed met de zonnepanelen. Zou het voorlopig ook zo laten :Y
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  donderdag 12 januari 2023 @ 11:46:32 #35
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207523612
Weet iemand hoe de data loopt van een slimme meter naar je energieleverancier? Want mijn meter geeft aan de data te hebben verzonden maar zowel slimmemeterportal als Frank Energie lopen 2 dagen achter.

En dat is vaker gebeurd dat beide tegelijk achterlopen, lijkt mij eerder dat de datastroom daarvoor vastloopt?

Wie weet dit?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 13 januari 2023 @ 22:03:47 #36
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_207546738
Ik zit sinds 20 november bij Zonneplan.
De nota voor december was 234 euro (heb geen zonnepanelen en kook/stook op gas, nieuwbouw).

Stroomtarieven variëren vandaag tussen de 0,20 en 0.32 euro per uur, gas zit vandaag op 1,41
Ben er wel tevreden mee. Nog een paar redelijk prijzige maanden en dan gaat het weer de goede kant op :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_207553192
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 11:46 schreef Herkauwer het volgende:
Weet iemand hoe de data loopt van een slimme meter naar je energieleverancier? Want mijn meter geeft aan de data te hebben verzonden maar zowel slimmemeterportal als Frank Energie lopen 2 dagen achter.

En dat is vaker gebeurd dat beide tegelijk achterlopen, lijkt mij eerder dat de datastroom daarvoor vastloopt?

Wie weet dit?
Pin me er niet op vast maar ik dacht via G4. Het gaat naar je beheerder, niet naar de leverancier.
  zaterdag 14 januari 2023 @ 21:03:52 #38
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_207560594
Vanaf 3:00 uur vannacht tot 07:00 uur 16 ct/KwH bij Zonneplan, dan gaat de wasmachine weer aan ^O^
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zaterdag 14 januari 2023 @ 22:31:28 #39
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207563464
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 21:03 schreef Papabear het volgende:
Vanaf 3:00 uur vannacht tot 07:00 uur 16 ct/KwH bij Zonneplan, dan gaat de wasmachine weer aan ^O^
Rond de 18 cent bij Frank. Maar morgennacht pas de auto opladen :)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207599740
Vandaag 14 cent per m3 onder het prijsplafond *O*
pi_207600277
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 11:46 schreef Herkauwer het volgende:
Weet iemand hoe de data loopt van een slimme meter naar je energieleverancier? Want mijn meter geeft aan de data te hebben verzonden maar zowel slimmemeterportal als Frank Energie lopen 2 dagen achter.

En dat is vaker gebeurd dat beide tegelijk achterlopen, lijkt mij eerder dat de datastroom daarvoor vastloopt?

Wie weet dit?
Ik mag hopen die weg niet bestaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 19:21:11 #42
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207601966
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik mag hopen die weg niet bestaat.
Nou je kan het uitzetten maar dit is dagelijkse kost voor de meeste slimme meters. En per april gaat dit ieder kwartier verstuurd worden

Hoe denk jij dat je energieleverancier anders je verbruikgegevens krijgt? (Zonder de jaarlijkse handmatige actie)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207602307
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Nou je kan het uitzetten maar dit is dagelijkse kost voor de meeste slimme meters. En per april gaat dit ieder kwartier verstuurd worden

Hoe denk jij dat je energieleverancier anders je verbruikgegevens krijgt? (Zonder de jaarlijkse handmatige actie)
Die krijgen ze van de netbeheerder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:54 #44
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207602982
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 19:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die krijgen ze van de netbeheerder.
Dan is dat toch de route? Maar ik ben benieuwd hoe dat dan gebeurt en waarom er soms dagen geen updates komen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 1 februari 2023 @ 14:22:45 #45
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207805548
Ik ben overgestapt van Frank naar Zonneplan. Vandaag de Connect module (aangesloten op de P1 poort en 4G verbinding) ontvangen en die werkt meteen.

Over 2 weken gaat het contract in en op dit moment scheelt het gewoon aardig veel, ¤1,599 om ¤1,33 per kuub gas.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_207807439
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 14:22 schreef Herkauwer het volgende:
Ik ben overgestapt van Frank naar Zonneplan. Vandaag de Connect module (aangesloten op de P1 poort en 4G verbinding) ontvangen en die werkt meteen.

Over 2 weken gaat het contract in en op dit moment scheelt het gewoon aardig veel, ¤1,599 om ¤1,33 per kuub gas.
Frank is zichzelf goed uit de markt aan het prijzen.

Ook Tibber gaat hun handling fee met 800% verhogen per 1 maart 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2023 17:28:48 ]
pi_207807577
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:26 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Frank is zichzelf goed uit de markt aan het prijzen.

Ook Tibber gaat hun handling fee met 800% verhogen per 1 maart 8)7
Bizar inderdaad, ik ga uit protest weg van Tibber, nog niet zeker waarnaartoe.
  woensdag 1 februari 2023 @ 18:25:42 #48
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_207808094
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:26 schreef 2xHenk het volgende:

[..]
Frank is zichzelf goed uit de markt aan het prijzen.

Ook Tibber gaat hun handling fee met 800% verhogen per 1 maart 8)7
Ik had per 1 feb over willen stappen maar zonneplan houdt vast aan 21 dagen voor aansluiting. Inclusief de 14 dagen bedenktijd die ze hanteren.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 2 februari 2023 @ 21:07:28 #49
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_207825313
Kun je bij Zonneplan er vrijwillig voor kiezen om met een vast voorschotbedrag te werken? Of hoe werkt dat precies?

Daarnaast de vraag wie me kan uitleggen waarom Zonneplan me dit voor berekent:


De situatie is dat we (afgerond) 4600kwh opwekken, waarvan we 3300kwh terugleveren en 1300kwh verbruiken.
Additioneel kopen we 2700kwh in op momenten dat zon niet schijnt etc.

Waarom rekent Zonneplan voor de teruglevering van 3300kwh twee verschillende tarieven: één hoger tarief voor precies het identieke 2700kwh als we gaan inkopen en een lager tarief voor het surplus van 600kwh?

Ik snap dat niet

[ Bericht 75% gewijzigd door T_Killer op 02-02-2023 21:21:31 ]
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 2 februari 2023 @ 22:05:10 #50
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_207826276
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 21:07 schreef T_Killer het volgende:
Kun je bij Zonneplan er vrijwillig voor kiezen om met een vast voorschotbedrag te werken? Of hoe werkt dat precies?

Daarnaast de vraag wie me kan uitleggen waarom Zonneplan me dit voor berekent:
[ afbeelding ]

De situatie is dat we (afgerond) 4600kwh opwekken, waarvan we 3300kwh terugleveren en 1300kwh verbruiken.
Additioneel kopen we 2700kwh in op momenten dat zon niet schijnt etc.

Waarom rekent Zonneplan voor de teruglevering van 3300kwh twee verschillende tarieven: één hoger tarief voor precies het identieke 2700kwh als we gaan inkopen en een lager tarief voor het surplus van 600kwh?

Ik snap dat niet
Ik kan je niet helpen bij al je vragen, maar bij Zonneplan betaal je maandelijks je daadwerkelijke verbruik, dus geen voorschot.
Tenminste, dat is in mijn geval zo (ben sinds 20 november klant bij ze). Ik zag in hun voorwaarden dat er ook wel met voorschotten wordt gewerkt, maar dus niet in mijn geval als nieuwe klant zijnde.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')