Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.quote:Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
Als je ziet hoe vaak het -10 is in Nederland dan is het toepassen van elektrische elementen voor die uitzonderingen niet zo'n probleem, lijkt me.quote:Op zondag 8 januari 2023 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.
Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.
Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awrquote:Op zondag 8 januari 2023 12:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou een buitenunit van een warmtepomp bij voorkeur nooit op een dak zetten of aan een muur hangen.
Mooi direct op beton of tegels, paar rubbervoeten eronder.
Geen kans dat de trillingen van de compressor doorgegeven worden aan je woning.
[..]
Dan kom je op ruwweg een (1.250 x 8) / 1.650 = 6kW warmtepomp.
7 of 8kW zal ook wel gaan als deze net zo ver kunnen terugmoduleren.
Ok, het is er iig speciaal voor ontworpen dus er zal vast meer aandacht aan het trilvrij maken gegeven zijn dan bij een "standaard" warmtepomp. Ben benieuwd!quote:Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr
Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Toch geeft het grote problemen mocht het eens echt goed en lang koud worden in nederland.quote:Op zondag 8 januari 2023 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je ziet hoe vaak het -10 is in Nederland dan is het toepassen van elektrische elementen voor die uitzonderingen niet zo'n probleem, lijkt me.
Dan heb je al snel 2, 3, 4, 6 of zelfs 9kW extra, afhankelijk van hoe je het uitvoert.
Om een idee te geven: sinds m'n warmtepomp in 2018 is geplaats is de koudst gemeten temperatuur hier -11 graden Celcius en dat was 's nachts en toen sliep ik.
Stiekem hoop ik al jaren op een Elfstedentocht zodat m'n WP eindelijk eens kan laten zien wat hij kan
Precies, vandaar dat ik zo geïnteresseerd ben. Het scheelt ook in leidingwerk want de binnen unit hangt er een meter onder. Als ik een buitenunit zou plaatsen dan is de afstand tussen de binnen- en buitenunit zeker 15 meter aan leidingwerk.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, het is er iig speciaal voor ontworpen dus er zal vast meer aandacht aan het trilvrij maken gegeven zijn dan bij een "standaard" warmtepomp. Ben benieuwd!
Geen fan van die indak oplossingen, je prima totdat er complicaties optreden en je erbij moet. Denk aan ijsvorming in het “buiten”deel enzquote:Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hier kan ik wel reageren op je reactie. Ons huis biedt eigenlijk geen mogelijkheid tot een buitenunit langs het huis. Daarom wil ik deze warmtepomp: https://www.nefit-bosch.n(...)p/compress-5800i-awr
Deze is pas medio 2023 beschikbaar, dan ga ik eens bekijken of dit iets voor ons.
Die Air Hawk past toch niet op een schuindak?quote:Op zondag 8 januari 2023 17:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Geen fan van die indak oplossingen, je prima totdat er complicaties optreden en je erbij moet. Denk aan ijsvorming in het “buiten”deel enz
Je hebt ook binnendelen met de condensor binnen en een grote doorvoer naar buiten.
Of de Air Hawk oplossing
https://www.dhps.nl/producten/warmtepomp/air-hawk-208-c11a/
Ik heb maximaal een 2kW element inzetbaar maar die staat uitgeschakeld (werkschakelaar ook op uit).quote:Op zondag 8 januari 2023 17:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch geeft het grote problemen mocht het eens echt goed en lang koud worden in nederland.
En let wel, met al die backup elementen gaat het netwerk ws plat in buurten.
Daar kwam ik zelf achter in de afgelopen koude week, toevallig een storing in het buitendeel, volop in de E-Heater op 10kw en mijn vrouw wassen en haarfohnen .
Toen de hoofdzekering erdoor, die man was er snel maar ze waren met man en macht bezig met zekeringen wisselen overal.
dat heb ik ook geprobeerd en ik heb nog nooit zoveel stroom verbruikt als toen ik dat probeerde.quote:Op zondag 8 januari 2023 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
De legionella run heb ik uit staan, heb het warm water vat op 55 graden en boven de ~48 graden overleeft legionella niet, is de opvatting.
wanneer was het voor het laatst -10 degC buiten in de middag? En hoeveel dagen achter elkaar was het -5 degC buiten voor het laatst?quote:Op zondag 8 januari 2023 16:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat ik vrees is dat veel WP prima zijn berekend tot -5C en bij de flinke afname van vermogen bij koude temperaturen en bijhorende maximale warmtelast, bij koevlaas formule te krap in vermogen zijn berekend.
Opzich zou je een warmtelast moeten weten bij -10C of zelfs -15C en dan het passende vermogen erbij pakken.
Let wel, een WP van bv 8kw (nominaal) heeft bij -10C nog een 5,5/6 kw over.
Daarbij letten op genoeg buffer of een sterk terugmodulerende warmtepomp
Waarom niet?quote:Op zondag 8 januari 2023 17:21 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Die Air Hawk past toch niet op een schuindak?
Nou afgelopen december die koude week waren er al massaal problemen met warmtepompen en het net.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
wanneer was het voor het laatst -10 degC buiten in de middag? En hoeveel dagen achter elkaar was het -5 degC buiten voor het laatst?
Ik ga volgend jaar een nieuwe WP aanschaffen en ik probeer zoveel mogelijk van mijn huidige WP en ervaringen te leren.
Hoezo veel stroom vreet?quote:Op zondag 8 januari 2023 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik vind dit wel een hele grove benadering omdat:
- Een COP van 4 met een L/W warmtepomp heel erg optimistisch is
- de legionella run heel veel stroom vreet
apart, want ik kan mij de winter herinneren van ik dacht 2018/2019 die ook net zo koud was en langer en toen was er volop in het nieuws dat dit de vuurdoop was en dat er nagenoeg tot geen problemen waren met warmtepompen.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou afgelopen december die koude week waren er al massaal problemen met warmtepompen en het net.
Waar we vroeger nog gerust -15C hanteerden bij berekeningen gaan we nu net doen alsof het nooit koud is.
Wanneer wil je zeker zijn van een warm huis? Juist ja als het fokking koud is.
Trouwens kan het best dat we van een warmere periode weer een koudere tijd ingaan. De 11 jaars cyclus. Je moet in de techniek en berekeningen nooit aannames doen maar berekenen op uitersten.
de COP daalt nogal flink als je de temperatuur hoger maakt. 55 graden tapwater vergt minimaal 62 graden aanvoertemperatuur, maar meestal 65 graden als het al niet hoger moet zijn. Daarnaast duurt het ook langer voordat je boiler die temperatuur heeft bereikt waardoor je je huis niet kan verwarmen in die tijd. Bij een regeling die ook gebaseerd is op het verschil in kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zoals die van mij daalt de COP nog verder.quote:Op zondag 8 januari 2023 18:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoezo veel stroom vreet?
Gewoon het voorraadvat naar 55 graden brengen voor de legionella run. Dat halen de meeste warmtepompen 80% van het jaar wel zonder backup heater.
Ja, met de legionella run op 60-65 graden mbv backup heater wordt een COP van 4 idd wel optimistisch. Bij ons wordt de legionella run op een doordeweekse dag om 13.00 uur gedaan. Dus meestal op het warmst van de dag wat goed is voor de COP. En er wordt dan nog zeker 3 a 4 uur geen warm water getapt, dus is 3 uur op 50+ graden meer dan voldoende.
Zo'n gematigde legionella run in combinatie met een huis met vloerverwarming (aanvoertemp vaak lager dan 30 graden, dus sCOP hoger dan de fabrieksopgave) haal je de 4 wel.
ik ben benieuwd hoeveel last je krijgt van de ventilator, want die geeft vaak de meeste herrie. Je kan deze unit namelijk niet even verplaatsen als je geluidsoverlast hebt zoals een buitenunit kan verplaatsen.quote:Op zondag 8 januari 2023 17:06 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik weet het uit eerste handquote:Op zondag 8 januari 2023 18:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
apart, want ik kan mij de winter herinneren van ik dacht 2018/2019 die ook net zo koud was en langer en toen was er volop in het nieuws dat dit de vuurdoop was en dat er nagenoeg tot geen problemen waren met warmtepompen.
In december was er nagenoeg tot niks in het nieuws over hetgeen jij schrijft in dezelfde nieuwsbronnen als in 2018/2019.
Ik had in begin dec geen problemen en moest geregeld een raampje open zetten omdat het gewoon te warm werd in huis.
Mijn WP is lager dan wat uit de koevlaas formule komt en heb niet eens overal vloerverwarming in de woonkamer. Ik gebruik voornamelijk gewone radiatoren uit de jaren 70 schat ik.
Als zou de COP voor die laatste 5 graden van 50 naar 55 graden nog 1,5 zijn, dan is dat altijd nog 50% efficiënter dan het verwarmingselement waarmee je vervolgens van 55 naar 60 graden gaat. En die COP geldt niet voor de hele run,quote:Op zondag 8 januari 2023 18:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de COP daalt nogal flink als je de temperatuur hoger maakt. 55 graden tapwater vergt minimaal 62 graden aanvoertemperatuur, maar meestal 65 graden als het al niet hoger moet zijn. Daarnaast duurt het ook langer voordat je boiler die temperatuur heeft bereikt waardoor je je huis niet kan verwarmen in die tijd. Bij een regeling die ook gebaseerd is op het verschil in kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zoals die van mij daalt de COP nog verder.
Ik heb buiten ook geen keuze wat betreft plaatsing van de buitenunit. Deze kan maar op 1 plek staan, en dan staat deze tegen de muur aan waar de eet/woonkamer is. Juist op het dak is verder weg van de plekken waar wij wonen.quote:Op zondag 8 januari 2023 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik ben benieuwd hoeveel last je krijgt van de ventilator, want die geeft vaak de meeste herrie. Je kan deze unit namelijk niet even verplaatsen als je geluidsoverlast hebt zoals een buitenunit kan verplaatsen.
Omdat ik niet snap hoe dit op een schuin rieten dak gaat passen. Dit lijkt mij gebouwd om juist op de grond te staan.quote:
Oh een rieten dak kun je bijna helemaal niks mee.quote:Op zondag 8 januari 2023 19:19 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Omdat ik niet snap hoe dit op een schuin rieten dak gaat passen. Dit lijkt mij gebouwd om juist op de grond te staan.
[ afbeelding ]
dat geloof ik wel, maar dat hoefde ik eerst niet omdat ik het niet zo warm stookte.quote:Op zondag 8 januari 2023 19:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als zou de COP voor die laatste 5 graden van 50 naar 55 graden nog 1,5 zijn, dan is dat altijd nog 50% efficiënter dan het verwarmingselement waarmee je vervolgens van 55 naar 60 graden gaat. En die COP geldt niet voor de hele run,
Je betaalt uiteindelijk kWh, geen COP's
dan zou ik geen wp kopenquote:Op zondag 8 januari 2023 19:17 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ik heb buiten ook geen keuze wat betreft plaatsing van de buitenunit. Deze kan maar op 1 plek staan, en dan staat deze tegen de muur aan waar de eet/woonkamer is. Juist op het dak is verder weg van de plekken waar wij wonen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |