Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketelquote:Op maandag 6 februari 2023 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Vraagje.
Ik krijg van veel mensen die pas een warmtepomp hebben gekregen of er een hadden besteld dat ze die liever niet meer hebben, omdat “sinds het prijsplafond gas goedkoper is”
Dat lezen ze dan ergens in de Telegraaf of Facebook ofzo.
Wat is jullie mening hierover?
Argumenten?quote:Op maandag 6 februari 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat was de vraag niet.
Laat ik hem helderder stellen. Welke argumenten zouden jullie kiezen om iemand te vertellen dat de WP een goede investering kan zijn desondanks het prijsplafond?
Veel mensen snappen salderen ook (nog) niet. Een kennis laat steeds boos een afschrift van zijn app zien die een (fout) maandverbruik rekent op E (terwijl die genoeg panelen heeft)quote:Op maandag 6 februari 2023 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp
Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte
Met zonnepanelen erbij kan je solderen en je rekening naar ¤0 krijgen.
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.quote:Op maandag 6 februari 2023 20:18 schreef Vonkenboer het volgende:
Je moet natuurlijk in de basis al wel genoeg zonnepanelen kunnen plaatsen om je gewone verbruik te kunnen dekken, dat gaat in mijn geval met een lastig dakvlakken en maar vier panelen á 405 wp per stuk natuurlijk nooit lukken.
Hoeveel kWh kost solderen?quote:Op maandag 6 februari 2023 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp
Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte
Met zonnepanelen erbij kan je solderen en je rekening naar ¤0 krijgen.
Wat nog niet zo spannend is als je die warmtepomp in plaats van een CV-ketel hebt en je dus gasloos bent.quote:Op maandag 6 februari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Teveel aan het solderen geweest de laatste tijd, dan krijg je dat soort versprekingenquote:
Ik heb ze vorig jaar pas gelegd, en simpel weg verder geen geschikt dak.quote:Op maandag 6 februari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Wanneer dat prijsplafond verdwijnt is ook zonder zonnepanelen warmte uit een warmtepomp goedkoper dan eenzelfde hoeveelheid warmte uit gas.quote:Op maandag 6 februari 2023 21:13 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb ze vorig jaar pas gelegd, en simpel weg verder geen geschikt dak.
Dan zou ik met die bewering nooit een warmtepomp nemen omdat het te duur is.
Wil niet de spelbederver zijn maar als je de energie berekening zo snel uitvoert-> ok.quote:Op maandag 6 februari 2023 21:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wanneer dat prijsplafond verdwijnt is ook zonder zonnepanelen warmte uit een warmtepomp goedkoper dan eenzelfde hoeveelheid warmte uit gas.
Het grootste probleem bij warmtepompen is als deze stuk gaat en een onderdeel weken tot maanden aan levertijd heeft... dan zit je in de kou te wachten.....quote:Op woensdag 8 februari 2023 19:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wil niet de spelbederver zijn maar als je de energie berekening zo snel uitvoert-> ok.
Echter tel daarop de grotere afschrijving, de terug dalende gasprijs, de kortere levensverwachting en hogere her-investering daarbij op. Dit i.c.m. mensen die dat gehele “gedoe” van de plaatsing met bijbehorende onzekerheid of je het juiste advies wel krijgt.
Tja dan snap ik dat veel mensen een afwachtende houding aannemen en ik kan als ik eerlijk ben weinig echte argumenten daar tegenin brengen.
Of praktijkervaring: enkele units bij een kleiner bedrijfspand die na 4-5 jaar te maken krijgen met gebreken en peperdure onderdelen. In dit geval een propaancompressor. Die hadden geluk dat de fabrikant dat geheel vergoede. Anders kun je zo ¤3300 extra afschrijven.
Nu ook een paar LG (wie koopt dat ook??) die na 2,5 allerlei defecte onderdelen heeft. Pompje vast, inkoopsprijs ¤450,-
Een ketel vervang je na 16 jaar voor ¤1300.quote:Op woensdag 8 februari 2023 19:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het grootste probleem bij warmtepompen is als deze stuk gaat en een onderdeel weken tot maanden aan levertijd heeft... dan zit je in de kou te wachten.....
Hoe kom je aan die levensduren die je noemt?quote:Op woensdag 8 februari 2023 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een ketel vervang je na 16 jaar voor ¤1300.
Gaat je Compressor na 5 jaar stuk zit je op ¤3000, + 7 jaar later de gehele installatie a ¤ 9.000.
Je moet het wel meenemen.
En idd, je zit in de kou of je draait op je electrische element, beide niet ideaal.
Moet er wel bij zeggen, prijzen en ook onderdelen prijzen zullen zakken naarmate er meer grote hoeveelheden verkocht en geserviced worden
Praktijk ervaring op enkele 100en machinesquote:Op donderdag 9 februari 2023 08:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die levensduren die je noemt?
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat de lverwachtte evensduur van een compressor 5 jaar is.quote:Op donderdag 9 februari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Praktijk ervaring op enkele 100en machines
Maar erg afhankelijk vd draaiuren per jaar
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeftquote:Op donderdag 9 februari 2023 11:36 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat de lverwachtte evensduur van een compressor 5 jaar is.
Ik neem aan dat als je pech hebt dat ie na 5 jaar de geest geeft.
(zoals een cv-ketel na 2 jaar en 1 dag kapot kan gaan.)
Ok, ik schrok alquote:Op donderdag 9 februari 2023 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
Nou ik heb al ervaring met koeling en warmtepompen sinds 1998 en een levensduur is niet gek in te schatten op 10-12 jaar een uitzondering haalt 16-17 jaar.quote:Op donderdag 9 februari 2023 15:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ok, ik schrok al
In een appartement waar ik regelmatig zit in Portugal worden nu in stapjes alle buitenunits van de airco vervangen. 10 jaar oud. Niet omdat ze verouderd zijn maar er zit een printplaat in die niet meer leverbaar is. De printplaat wordt geregeld onderpist door hagedissen.
Aircos van Hitachi
waarom noem je voor een cvketel de gangbare levensduur en vervanging en voor de warmtepomp een incident?quote:Op donderdag 9 februari 2023 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
Die heb ik 18 jaar geleden wel gezien, bekende waren radson, kiddy, Atag, met productiefouten.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom noem je voor een cvketel de gangbare levensduur en vervanging en voor de warmtepomp een incident?
Ik heb weleens cv-ketels gezien die na 4 jaar het loodje lagen.
grappig, je zegt precies het tegenovergestelde wat gangbaar gezegd wordt.quote:Op donderdag 9 februari 2023 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die heb ik 18 jaar geleden wel gezien, bekende waren radson, kiddy, Atag, met productiefouten.
De CV ketels van de laatste 10 jaar zijn gewoon goed, de wat kleinere lichte modellen 12-15 jaar. De zwaardere iets duurdere modellen 15-19 jaar.
Was toevallig vorige week nog bij 2 bekenden waar ik vroeger zelf een Remeha Quinta 35C CW5 had opgehangen. Beide zelfde jaar geplaatst 17 jaar oud inmiddels. Beide in zeer goede staat, schat dat ze nog zo 5 jaar mee kunnen.
Vervangen 1 binnendeel 3wegklep a ¤85
En van beide de auto ontluchters na 10 jaar a ¤35
Nee echt slechte ketels zijn er niet. Er zit ook veel minder in. Draaiende delen zijn een pomp en een ventilator van EBM en een besturingsprint
Een warmtepomp zitten veel meer prints in, waarvan buitendelen al vaak 3 prints, besturing, inverter en communicatieprint. De binnenspelen ook 2 tot 3 printers. Dan bewegende delen, de pomp, d4”riewegklep, condensor fan, compressor, expansieventiel, omschakel 4-wegklep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |