abonnement Unibet Coolblue
pi_207883611
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Vraagje.
Ik krijg van veel mensen die pas een warmtepomp hebben gekregen of er een hadden besteld dat ze die liever niet meer hebben, omdat “sinds het prijsplafond gas goedkoper is”
Dat lezen ze dan ergens in de Telegraaf of Facebook ofzo.
Wat is jullie mening hierover?
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp

Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte

Met zonnepanelen erbij kan je salderen en je rekening naar ¤0 krijgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-02-2023 20:47:06 ]
  maandag 6 februari 2023 @ 19:46:17 #252
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207883808
quote:
1s.gif Op maandag 6 februari 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat klopt maar dat was de vraag niet.

Laat ik hem helderder stellen. Welke argumenten zouden jullie kiezen om iemand te vertellen dat de WP een goede investering kan zijn desondanks het prijsplafond?
Argumenten?
Gewoon dezelfde die ik twee jaar geleden had. Er is niks varander, behalve een tussenjaar met een plafond.

Vanaf volgend jaar is een wp weer goedkoper. Ik koop zo'n ding met de waan van de dag maar om 15 jaar te gebruiken.
Tot nooit .......
pi_207884304
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp

Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte

Met zonnepanelen erbij kan je solderen en je rekening naar ¤0 krijgen.
Veel mensen snappen salderen ook (nog) niet. Een kennis laat steeds boos een afschrift van zijn app zien die een (fout) maandverbruik rekent op E (terwijl die genoeg panelen heeft)
“Zie je! Weer ¤400 aan elektra deze maand, dat ding is niet goed hoor!”
Maar je hebt voldoende panelen, bij je eindafrekening komt dat goed 😊
“Nee de panelen hebben in januari niets opgeleverd :(
Nou dan laat ik ze maar in die waan :')
Vakman pur sang
pi_207884472
Tja, telegraaf. Die branden graag alle vooruitgang af.

Als je prijs voor elektriciteit nog ver boven het prijsplafond ligt en je hebt geen zonnepanelen, dan ben je dit jaar met een warmtepomp inderdaad al snel duurder uit dan wanneer je volledig op gas stookt. Want huishoudelijk elektraverbruik + warmtepomp komt vaak toch wel ruim boven de 2900kWh van het prijsplafond uit.

Waarom nu toch kiezen voor een warmtepomp?

- energieprijzen zijn inmiddels zo ver gedaald, dat het elektriciteitsverbruik boven het prijsplafond niet of nauwelijks meer duurder is dan de hoeveelheden energie die je tegen de prijzen van het prijsplafond mag afrekenen. Met de huidige marktprijzen is een warmtepomp zonder prijsplafond goedkoper dan gas stoken binnen het prijsplafond.

- het prijsplafond geldt in principe maar één jaar. Dus lekker die bestelling van de warmtepomp door laten gaan, want tegen de tijd dat het ding eindelijk geplaatst is, loopt het prijsplafond sowieso al op zijn eind.

- Wie zonnepanelen heeft, blijft ook met warmtepomp makkelijk onder het jaarverbruik van het prijsplafond. Het is dan ivm salderen en 'maandelijks verbruik' wat onder het prijsplafond is toegestaan wel even opletten wanneer je jaarrekening valt. Als je al wel zonnepanelen hebt, maar de warmtepomp nog geplaatst moet worden, dan is een jaarrekening zo vroeg mogelijk in het jaar gunstig. Alle stroom die je dan in de zomer produceert, kun je dan in oktober-december lekker via de salderingsregeling gebruiken en blijf je vrijwel gegarandeerd het hele jaar onder het prijsplafond.

- de lange termijn trend is dat gas sneller in prijs stijgt dan elektriciteit. Op termijn biedt een warmtepomp dus een steeds groter voordeel.
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 20:18:55 #255
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207884778
Je moet natuurlijk in de basis al wel genoeg zonnepanelen kunnen plaatsen om je gewone verbruik te kunnen dekken, dat gaat in mijn geval met een lastig dakvlakken en maar vier panelen á 405 wp per stuk natuurlijk nooit lukken.
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 20:27:47 #256
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207884989
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:18 schreef Vonkenboer het volgende:
Je moet natuurlijk in de basis al wel genoeg zonnepanelen kunnen plaatsen om je gewone verbruik te kunnen dekken, dat gaat in mijn geval met een lastig dakvlakken en maar vier panelen á 405 wp per stuk natuurlijk nooit lukken.
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 6 februari 2023 @ 20:44:07 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207885297
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 19:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gas = ¤1,45 per m3 = 9,77kWh energie = in de praktijk zo'n 8kWh warmte met CV-ketel
Stroom ¤0,40 per kWh = 1kWh energie = in de praktijk zo'n 3,50kWh warmte met warmtepomp

Gas is dus ¤0,18 per kWh warmte
Stroom is ¤0,11 per kWh warmte

Met zonnepanelen erbij kan je solderen en je rekening naar ¤0 krijgen.
Hoeveel kWh kost solderen? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 6 februari 2023 @ 20:46:12 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207885337
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Wat nog niet zo spannend is als je die warmtepomp in plaats van een CV-ketel hebt en je dus gasloos bent.

Als je voorheen 1.000m³ gas verstookte kom je met een warmtepomp een heel eind, zonder duurder uit te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207885356
quote:
12s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoeveel kWh kost solderen? :+
Teveel aan het solderen geweest de laatste tijd, dan krijg je dat soort versprekingen :P

Het is een Weller WE1010 station, 70Watt. Dus dat valt wel mee qua kosten ;)
pi_207885710
Naja de kans is groot dat we over een paar jaar allemaal het haasje zijn en weer flink belast worden
ondanks de warmtepomp en PV panelen.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 6 februari 2023 @ 21:13:45 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207885902
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 20:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar dat is het, als jij ooit een keer zonnepanelen hebt laten leggen, dan proberen ze er meestal zo veel te leggen dat je je jaarverbruik afdekt. Maar als je jaren daarna aan de warmtepomp gaat, ja, dan gaan die panelen niet meer afdoende zijn.
Ik heb ze vorig jaar pas gelegd, en simpel weg verder geen geschikt dak.

Dan zou ik met die bewering nooit een warmtepomp nemen omdat het te duur is.
  maandag 6 februari 2023 @ 21:42:05 #262
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207886431
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik heb ze vorig jaar pas gelegd, en simpel weg verder geen geschikt dak.

Dan zou ik met die bewering nooit een warmtepomp nemen omdat het te duur is.
Wanneer dat prijsplafond verdwijnt is ook zonder zonnepanelen warmte uit een warmtepomp goedkoper dan eenzelfde hoeveelheid warmte uit gas.
Huilen dan.
pi_207911433
quote:
7s.gif Op maandag 6 februari 2023 21:42 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wanneer dat prijsplafond verdwijnt is ook zonder zonnepanelen warmte uit een warmtepomp goedkoper dan eenzelfde hoeveelheid warmte uit gas.
Wil niet de spelbederver zijn maar als je de energie berekening zo snel uitvoert-> ok.
Echter tel daarop de grotere afschrijving, de terug dalende gasprijs, de kortere levensverwachting en hogere her-investering daarbij op. Dit i.c.m. mensen die dat gehele “gedoe” van de plaatsing met bijbehorende onzekerheid of je het juiste advies wel krijgt.
Tja dan snap ik dat veel mensen een afwachtende houding aannemen en ik kan als ik eerlijk ben weinig echte argumenten daar tegenin brengen.


Of praktijkervaring: enkele units bij een kleiner bedrijfspand die na 4-5 jaar te maken krijgen met gebreken en peperdure onderdelen. In dit geval een propaancompressor. Die hadden geluk dat de fabrikant dat geheel vergoede. Anders kun je zo ¤3300 extra afschrijven.
Nu ook een paar LG (wie koopt dat ook??) die na 2,5 allerlei defecte onderdelen heeft. Pompje vast, inkoopsprijs ¤450,-
Vakman pur sang
pi_207911880
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 19:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wil niet de spelbederver zijn maar als je de energie berekening zo snel uitvoert-> ok.
Echter tel daarop de grotere afschrijving, de terug dalende gasprijs, de kortere levensverwachting en hogere her-investering daarbij op. Dit i.c.m. mensen die dat gehele “gedoe” van de plaatsing met bijbehorende onzekerheid of je het juiste advies wel krijgt.
Tja dan snap ik dat veel mensen een afwachtende houding aannemen en ik kan als ik eerlijk ben weinig echte argumenten daar tegenin brengen.

Of praktijkervaring: enkele units bij een kleiner bedrijfspand die na 4-5 jaar te maken krijgen met gebreken en peperdure onderdelen. In dit geval een propaancompressor. Die hadden geluk dat de fabrikant dat geheel vergoede. Anders kun je zo ¤3300 extra afschrijven.
Nu ook een paar LG (wie koopt dat ook??) die na 2,5 allerlei defecte onderdelen heeft. Pompje vast, inkoopsprijs ¤450,-
Het grootste probleem bij warmtepompen is als deze stuk gaat en een onderdeel weken tot maanden aan levertijd heeft... dan zit je in de kou te wachten.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207914439
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 19:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het grootste probleem bij warmtepompen is als deze stuk gaat en een onderdeel weken tot maanden aan levertijd heeft... dan zit je in de kou te wachten.....
Een ketel vervang je na 16 jaar voor ¤1300.
Gaat je Compressor na 5 jaar stuk zit je op ¤3000, + 7 jaar later de gehele installatie a ¤ 9.000.
Je moet het wel meenemen.

En idd, je zit in de kou of je draait op je electrische element, beide niet ideaal.
Moet er wel bij zeggen, prijzen en ook onderdelen prijzen zullen zakken naarmate er meer grote hoeveelheden verkocht en geserviced worden
Vakman pur sang
pi_207918119
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Een ketel vervang je na 16 jaar voor ¤1300.
Gaat je Compressor na 5 jaar stuk zit je op ¤3000, + 7 jaar later de gehele installatie a ¤ 9.000.
Je moet het wel meenemen.

En idd, je zit in de kou of je draait op je electrische element, beide niet ideaal.
Moet er wel bij zeggen, prijzen en ook onderdelen prijzen zullen zakken naarmate er meer grote hoeveelheden verkocht en geserviced worden
Hoe kom je aan die levensduren die je noemt?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207919094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 08:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die levensduren die je noemt?
Praktijk ervaring op enkele 100en machines

Maar erg afhankelijk vd draaiuren per jaar
Vakman pur sang
  donderdag 9 februari 2023 @ 11:36:08 #268
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207920081
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Praktijk ervaring op enkele 100en machines

Maar erg afhankelijk vd draaiuren per jaar
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat de lverwachtte evensduur van een compressor 5 jaar is.
Ik neem aan dat als je pech hebt dat ie na 5 jaar de geest geeft.

(zoals een cv-ketel na 2 jaar en 1 dag kapot kan gaan.)
Tot nooit .......
pi_207921875
Bij de meeste all-electric warmtepompen zit je niet in de kou als de compressor stuk gaat. In tegenstelling tot wanneer je cv-ketel de enige warmtebron in huis is en daar wat stuk aan gaat. De warmtepomp kan bij storing aan het buitendeel over op noodbedrijf via het elektrisch back-up element.
Dan heb je nog 2 tot 9 kW aan warmtebron.
pi_207922946
quote:
99s.gif Op donderdag 9 februari 2023 11:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat de lverwachtte evensduur van een compressor 5 jaar is.
Ik neem aan dat als je pech hebt dat ie na 5 jaar de geest geeft.

(zoals een cv-ketel na 2 jaar en 1 dag kapot kan gaan.)
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
Vakman pur sang
  donderdag 9 februari 2023 @ 15:22:45 #271
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207923085
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
Ok, ik schrok al
In een appartement waar ik regelmatig zit in Portugal worden nu in stapjes alle buitenunits van de airco vervangen. 10 jaar oud. Niet omdat ze verouderd zijn maar er zit een printplaat in die niet meer leverbaar is. De printplaat wordt geregeld onderpist door hagedissen.

Aircos van Hitachi
Tot nooit .......
pi_207924539
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 15:22 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ok, ik schrok al
In een appartement waar ik regelmatig zit in Portugal worden nu in stapjes alle buitenunits van de airco vervangen. 10 jaar oud. Niet omdat ze verouderd zijn maar er zit een printplaat in die niet meer leverbaar is. De printplaat wordt geregeld onderpist door hagedissen.

Aircos van Hitachi
Nou ik heb al ervaring met koeling en warmtepompen sinds 1998 en een levensduur is niet gek in te schatten op 10-12 jaar een uitzondering haalt 16-17 jaar.
Ik schat dat 5/10 compressoren kapotdraaien voor het 9de levensjaar. Maar vnl op verwarmings bedrijf, dat is slechter voor de smering van de scroll compressor en een warmte pomp maakt veel meer uren dan een koeler, en bij defrost tijdelijk erg hoge drukken.
Vakman pur sang
pi_207925586
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 15:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee zeker niet, een compressor hoort een levensduur mee te gaan. Toch gebeurt het weleens, vooral na een koudemiddel lekkage dat de compressor eerder begeeft
waarom noem je voor een cvketel de gangbare levensduur en vervanging en voor de warmtepomp een incident?
Ik heb weleens cv-ketels gezien die na 4 jaar het loodje lagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207925733
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
waarom noem je voor een cvketel de gangbare levensduur en vervanging en voor de warmtepomp een incident?
Ik heb weleens cv-ketels gezien die na 4 jaar het loodje lagen.
Die heb ik 18 jaar geleden wel gezien, bekende waren radson, kiddy, Atag, met productiefouten.
De CV ketels van de laatste 10 jaar zijn gewoon goed, de wat kleinere lichte modellen 12-15 jaar. De zwaardere iets duurdere modellen 15-19 jaar.

Was toevallig vorige week nog bij 2 bekenden waar ik vroeger zelf een Remeha Quinta 35C CW5 had opgehangen. Beide zelfde jaar geplaatst 17 jaar oud inmiddels. Beide in zeer goede staat, schat dat ze nog zo 5 jaar mee kunnen.
Vervangen 1 binnendeel 3wegklep a ¤85
En van beide de auto ontluchters na 10 jaar a ¤35

Nee echt slechte ketels zijn er niet. Er zit ook veel minder in. Draaiende delen zijn een pomp en een ventilator van EBM en een besturingsprint

Een warmtepomp zitten veel meer prints in, waarvan buitendelen al vaak 3 prints, besturing, inverter en communicatieprint. De binnenspelen ook 2 tot 3 printers. Dan bewegende delen, de pomp, d4”riewegklep, condensor fan, compressor, expansieventiel, omschakel 4-wegklep.
Vakman pur sang
pi_207926694
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Die heb ik 18 jaar geleden wel gezien, bekende waren radson, kiddy, Atag, met productiefouten.
De CV ketels van de laatste 10 jaar zijn gewoon goed, de wat kleinere lichte modellen 12-15 jaar. De zwaardere iets duurdere modellen 15-19 jaar.

Was toevallig vorige week nog bij 2 bekenden waar ik vroeger zelf een Remeha Quinta 35C CW5 had opgehangen. Beide zelfde jaar geplaatst 17 jaar oud inmiddels. Beide in zeer goede staat, schat dat ze nog zo 5 jaar mee kunnen.
Vervangen 1 binnendeel 3wegklep a ¤85
En van beide de auto ontluchters na 10 jaar a ¤35

Nee echt slechte ketels zijn er niet. Er zit ook veel minder in. Draaiende delen zijn een pomp en een ventilator van EBM en een besturingsprint

Een warmtepomp zitten veel meer prints in, waarvan buitendelen al vaak 3 prints, besturing, inverter en communicatieprint. De binnenspelen ook 2 tot 3 printers. Dan bewegende delen, de pomp, d4”riewegklep, condensor fan, compressor, expansieventiel, omschakel 4-wegklep.
grappig, je zegt precies het tegenovergestelde wat gangbaar gezegd wordt.
Dat doet mij denken aan mijn tijd toen ik bij de helpdesk van een groot elektrisch concern werkte dat miljoenen producten per dag verkocht. Omdat je alleen maar klachten hoor ging je denken dat het een kut merk is dat alleen maar troep produceert.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207926850
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
grappig, je zegt precies het tegenovergestelde wat gangbaar gezegd wordt.
Dat doet mij denken aan mijn tijd toen ik bij de helpdesk van een groot elektrisch concern werkte dat miljoenen producten per dag verkocht. Omdat je alleen maar klachten hoor ging je denken dat het een kut merk is dat alleen maar troep produceert.
Hoe bedoel je tegenovergesteld?

Verbranden van aardgas is een veel makkelijker proces dan het rondpompen van koudemiddel met drukken tot 50 bar en het smeren van een scrollcompressor.
En werk b2b aan installaties als contractmanager en adviseur en heb middels een bv iets van 3000 (grotere) cv ketels en 600 warmtepompen in contract. Ik heb heus wel data van uitval en procenten.
Vakman pur sang
  donderdag 9 februari 2023 @ 20:03:26 #277
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207926890
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ik heb al ervaring met koeling en warmtepompen sinds 1998 en een levensduur is niet gek in te schatten op 10-12 jaar een uitzondering haalt 16-17 jaar.
Ik schat dat 5/10 compressoren kapotdraaien voor het 9de levensjaar. Maar vnl op verwarmings bedrijf, dat is slechter voor de smering van de scroll compressor en een warmte pomp maakt veel meer uren dan een koeler, en bij defrost tijdelijk erg hoge drukken.
Dat is toch wel sneller dan ik verwachtte. Mijn gedachte was om er 15 jaar mee te doen. Hij is nu 6 jaar oud, toch maar even rekening houden dat ie al halverwege zou kunnen zijn.
Tot nooit .......
pi_207951867
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat is toch wel sneller dan ik verwachtte. Mijn gedachte was om er 15 jaar mee te doen. Hij is nu 6 jaar oud, toch maar even rekening houden dat ie al halverwege zou kunnen zijn.
Daarom heb ik een reserve buitendeel :P
Die zijn in verhouding niet zo duur, en binnen kan er weinig defect, heb een print en pomp op voorraad liggen.
Vakman pur sang
  zaterdag 11 februari 2023 @ 17:35:00 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207952072
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 17:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Daarom heb ik een reserve buitendeel :P
Die zijn in verhouding niet zo duur, en binnen kan er weinig defect, heb een print en pomp op voorraad liggen.
ik had daar ook al aan gedacht. Van mijn cv ketel had ik ook wat spul op voorraad. pomp en print dus... ik ga eens informeren.
Tot nooit .......
  maandag 13 februari 2023 @ 21:00:26 #280
307622 Perox
(niet de echte)
pi_207986877
Wie kan een verwarde boomer helpen met een warmtevraag? :?

Dit is de situatie:
Ik heb een huis op het oog, nou ja eigenlijk 2. Een boven en benedenwoning aan elkaar geknupt.

De woningen hebben gescheiden energiemeters maar zijn wel aan elkaar verbonden, en we willen een soort kinder-kangaroo woning ervan maken. Ik heb 3 kids van 18+ die de bovenwoning gaan bestieren en mijn vrouw in ik in de benedenwoning.

Nu is het gekke, de bovenwoning heeft centrale verwarming. De benedenwoning heeft alleen geiser en een gaskachel in de woonkamer. De benedenwoning heeft eigenlijk niet alleen maar woningdelen beneden maar nog een slaaptoren, 3 slaapkamers tot 2 hoog. Het is een beetje gekke woning.

De vraag is wat doe ik met de geiser problematiek? Een CV installeren ga ik niet doen, lijkt me een desinvestering. Ik moet ook nog een badkamer installeren in de slaaptoren (middelste slaapkamer opofferen). Het huis is uit de jaren 30. De bovenwoning heeft energielabel D ivm de ketel uit 2019, de benedenwoning een schamele G.

Het energielabel komt met deze aanbevelingen:

• Een zonneboiler voor het verwarmen van uw tapwater
• (Extra) isolatie van uw buitenmuren
• Een HR107-ketel voor de verwarming van uw woning
• Een HR107-combiketel voor de verwarming van uw woning en warmwater
• Een warmtepomp voor de verwarming van uw woning
• Zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit

Spouwmuurisolatie aanbrengen is een no-brainer lijkt me. De woning lijkt wel een spouw te hebben zo te zien aan de foto's

Ik heb ruimte zat om het platte dak vol te leggen met panelen. Ik heb echter geen onbeperkt budget, zit al een beetje aan mijn taks qua kopen dus ik moet tactisch omgaan met geld.

Tóch lijkt me dat je hier de benedenwoning meteen van het gas wilt halen, ook al is het labeltje G?

Dus zonneplakken op het dak, warmtepomp ergens achterin de tuin (of toch op het dak?)
Maar kan ik mijn woning dan fatsoenlijk verwarmen en warm douchen? Ga ik dan voor vloer-, muur- of IR verwarming? Ik dacht zelf aan iets als vloerverwarming voor de woonkamer, en IR voor alle andere ruimten (losse keuken, 2x slaapkamer, 1x badkamer).

Gaat dit lukken zonder gas? Ik ben geen 25 graden verwarmen boomer, eerder een eskimo. 8}

Ook al koop ik misschien dit specifieke huis niet eens, het gaat toch waarschijnlijk een afgetrapte woning worden, aangezien het groot moet zijn en in de stad. Kom ik waarschijnlijk ongeacht toch weer op zo'n soort vraag uit. Kan je een jaren 30 woning een beetje leuk verwarmen zonder CV aan te leggen?

Ik heb gepoogd zo duidelijk mogelijk te zijn, als er vragen zijn dan hoor ik het graag.
pi_207989938
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 21:00 schreef Perox het volgende:
Wie kan een verwarde boomer helpen met een warmtevraag? :?

Ook al koop ik misschien dit specifieke huis niet eens, het gaat toch waarschijnlijk een afgetrapte woning worden, a
Huh, dus je hebt dat huis niet in bezit?
Vakman pur sang
pi_207989965
In beginsel werkt de combinatie van warmtepomp met vloerverwarming eigenlijk altijd net zo goed (of slecht) als cv-ketel + vloerverwarming in dezelfde woning.

Met vloerverwarming heb je heel veel verwarmd oppervlak, waardoor je het ook bij matige isolatie nog wel warm kan stoken, ondanks de watertemperatuur in het systeem van 30-40 graden. Wel kun je bij de ramen/gevels als die oud en slecht geïsoleerd zijn koudeval en koude straling voelen, wat oncomfortabel kan zijn. Met radiatoren + cv-ketel heb je hier bij een oud huis minder last van, omdat je dan een plaat van 60-70 graden hebt hangen bij je koude raam.

Maar een jaren 30 huis + warmtepomp kan echt prima. Ons vorige huis was uit 1902. En na de verbouwing was het comfortabler dan onze huidige woning uit 1979.
pi_207990188
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 21:00 schreef Perox het volgende:
Wie kan een verwarde boomer helpen met een warmtevraag? :?
Hoe hoog is je budget? De volgorde die ik aan zou houden, is isoleren wat je isoleren kunt > zonnepanelen > warmtepomp.

Met isolatiemaatregelen ga je sowieso besparen op energiekosten. Bovendien kun je veel isolatiemaatregelen het beste in één keer doen, voordat je in je huis gaat wonen. Wij hebben tijdens de verbouwing van ons huis deze volgorde aangehouden:

1. De vloer en het dak laten isoleren en een flink aantal raampartijen laten vervangen omdat de kozijnen verrot waren. Ook hebben we lagetemperatuurvloerverwarming genomen. De cv-ketel hebben we hergebruikt.
2. Na de verbouwing hebben we de resterende ruiten laten vervangen. Ook hebben we de spouw laten isoleren. Deze werkzaamheden kunnen prima later.
3. We hebben zonnepanelen genomen. Dit wil je zo snel mogelijk doen om te kunnen profiteren van de salderingsregeling zolang die er is.
4. De allerlaatste stap was het vervangen van de cv-ketel door een warmtepomp.

Als je genoeg geld hebt, doe je alles meteen. Heb je dat niet, dan maak je een stappenplan. Een aantal kanttekeningen:

- Weet je zeker dat het huis een spouw heeft? Weet je hoe groot die is? Eventueel kun je (ook) van binnenuit isoleren.
- Als je besluit nog een aantal jaren een cv-ketel te nemen, dan kun je wel vast rekening proberen te houden met de komst van de warmtepomp. Ik heb dat niet gedaan. Achteraf was het fijn geweest als ik had geweten waar de warmtepomp en boiler kwamen. Ook had ik geen dakdoorvoer laten maken.
- Je hoeft een cv-ketel niet nieuw te kopen.
- Je zou de zonnepanelen ook als stap 2 kunnen nemen. Ik zou vooral de rekensom maken: hoeveel ga ik nog profiteren van de salderingsregeling? Zonnepanelen nemen is sowieso zinnig, maar als je nog weinig profiteert van de salderingsregeling ga je waarschijnlijk anders met de aanschaf om. Mogelijk koop je wat minder panelen en positioneer je die anders. Op dit moment is het bijvoorbeeld lucratief om zoveel mogelijk zon te vangen ongeacht het tijdstip en de periode van het jaar. Straks wil je liever dat de panelen op verschillende momenten van de dag en het jaar zon vangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 09:56:17 #284
307622 Perox
(niet de echte)
pi_207990864
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 08:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe hoog is je budget? De volgorde die ik aan zou houden, is isoleren wat je isoleren kunt > zonnepanelen > warmtepomp.

Met isolatiemaatregelen ga je sowieso besparen op energiekosten. Bovendien kun je veel isolatiemaatregelen het beste in één keer doen, voordat je in je huis gaat wonen. Wij hebben tijdens de verbouwing van ons huis deze volgorde aangehouden:

1. De vloer en het dak laten isoleren en een flink aantal raampartijen laten vervangen omdat de kozijnen verrot waren. Ook hebben we lagetemperatuurvloerverwarming genomen. De cv-ketel hebben we hergebruikt.
2. Na de verbouwing hebben we de resterende ruiten laten vervangen. Ook hebben we de spouw laten isoleren. Deze werkzaamheden kunnen prima later.
3. We hebben zonnepanelen genomen. Dit wil je zo snel mogelijk doen om te kunnen profiteren van de salderingsregeling zolang die er is.
4. De allerlaatste stap was het vervangen van de cv-ketel door een warmtepomp.

Als je genoeg geld hebt, doe je alles meteen. Heb je dat niet, dan maak je een stappenplan. Een aantal kanttekeningen:

- Weet je zeker dat het huis een spouw heeft? Weet je hoe groot die is? Eventueel kun je (ook) van binnenuit isoleren.
- Als je besluit nog een aantal jaren een cv-ketel te nemen, dan kun je wel vast rekening proberen te houden met de komst van de warmtepomp. Ik heb dat niet gedaan. Achteraf was het fijn geweest als ik had geweten waar de warmtepomp en boiler kwamen. Ook had ik geen dakdoorvoer laten maken.
- Je hoeft een cv-ketel niet nieuw te kopen.
- Je zou de zonnepanelen ook als stap 2 kunnen nemen. Ik zou vooral de rekensom maken: hoeveel ga ik nog profiteren van de salderingsregeling? Zonnepanelen nemen is sowieso zinnig, maar als je nog weinig profiteert van de salderingsregeling ga je waarschijnlijk anders met de aanschaf om. Mogelijk koop je wat minder panelen en positioneer je die anders. Op dit moment is het bijvoorbeeld lucratief om zoveel mogelijk zon te vangen ongeacht het tijdstip en de periode van het jaar. Straks wil je liever dat de panelen op verschillende momenten van de dag en het jaar zon vangen.
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan! ^O^
Goed om te weten dat het jou is gelukt om je woning duurzaam te maken.

Mijn budget is nog niet helemaal bekend, hangt een beetje af van verkopen huidige woning ook en overwaarde. Ik ga uit van 60.000-100.000 voor de hele woning, inclusief de bovenverdieping. Dat is dus inclusief alles, 2x badkamer, wat zaken verwijderen en een kamer splitsen. Verder natuurlijk het gebruikelijke zoals vloerbedekkingn schilderen muren etc. etc.

Het is dus meteen een beetje mijn angst, dat ik in een huis zit dat half af is, waarbij mijn sparend vermogen een stuk minder is omdat mijn maandlasten een stuk hoger zijn. Aan de andere kant zie ik het ook als een kans. Als mijn kinderen 1 voor 1 op zichzelf gaan heb ik een woning die ik kan verhuren als bonus op mijn pensioen.

Volgens het energielabel heeft de woning extra geïsoleerd dak en extra geïsoleerde vloer, dus zou de volgorde inderdaad gevelisolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp worden.. Ik wil dat wel in 1 keer plannen dus dat zou vooraf moeten. Mwah nouja ik ga er van uit dat ik dat geld wel heb ik wilde alleen graag weten of het haalbaar is om zo'n jaren 30 woning zonder cv te verwarmen. Aan jou verhaal te zien denk ik in de goede richting. :)

Wat de zonnepanelen betreft is mijn idee om het dak gewoon vol te leggen en tegen de tijd dat salderen geen ding meer is, wellicht een thuisbatterij te overwegen. Ik weet dat je de winter niet doorkomt met een batterij maar het helpt toch een beetje denk ik.
  dinsdag 14 februari 2023 @ 10:06:35 #285
307622 Perox
(niet de echte)
pi_207990947
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 07:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Huh, dus je hebt dat huis niet in bezit?
Ik ga morgen bezichtigen. Ondanks dat het hier en daar een bouwval is, ziet het er toch veelbelovend uit. Dit is niet het eerste huis dat ik bezichtig, en gezien de woonwensen van het gezin moet het iets worden in de stad met veel kamers en veel m2. Dan kom je (met mijn budget) vrijwel altijd uit bij huizen waar "iets mee is". Zo ook bij dit huis.

En ook bij evt. toekomstige huizen. En in de stad speelt het thema gasloos, duurzaam, energietransitie een rol. Ik weet hier gewoon te weinig van. Tot een paar maanden geleden wist ik niet eens hoe een warmtepomp werkt... :P
pi_207990950
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 09:56 schreef Perox het volgende:

[..]
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan! ^O^
Goed om te weten dat het jou is gelukt om je woning duurzaam te maken.

Mijn budget is nog niet helemaal bekend, hangt een beetje af van verkopen huidige woning ook en overwaarde. Ik ga uit van 60.000-100.000 voor de hele woning, inclusief de bovenverdieping. Dat is dus inclusief alles, 2x badkamer, wat zaken verwijderen en een kamer splitsen. Verder natuurlijk het gebruikelijke zoals vloerbedekkingn schilderen muren etc. etc.

Het is dus meteen een beetje mijn angst, dat ik in een huis zit dat half af is, waarbij mijn sparend vermogen een stuk minder is omdat mijn maandlasten een stuk hoger zijn. Aan de andere kant zie ik het ook als een kans. Als mijn kinderen 1 voor 1 op zichzelf gaan heb ik een woning die ik kan verhuren als bonus op mijn pensioen.

Volgens het energielabel heeft de woning extra geïsoleerd dak en extra geïsoleerde vloer, dus zou de volgorde inderdaad gevelisolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp worden.. Ik wil dat wel in 1 keer plannen dus dat zou vooraf moeten. Mwah nouja ik ga er van uit dat ik dat geld wel heb ik wilde alleen graag weten of het haalbaar is om zo'n jaren 30 woning zonder cv te verwarmen. Aan jou verhaal te zien denk ik in de goede richting. :)

Wat de zonnepanelen betreft is mijn idee om het dak gewoon vol te leggen en tegen de tijd dat salderen geen ding meer is, wellicht een thuisbatterij te overwegen. Ik weet dat je de winter niet doorkomt met een batterij maar het helpt toch een beetje denk ik.
Met zo’n budget kun je te weinig, om het duurzaam te doen.
Je kunt wel kijken naar subsidies of een duurzaamheids lening.
Vakman pur sang
  dinsdag 14 februari 2023 @ 10:14:30 #287
307622 Perox
(niet de echte)
pi_207991035
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 10:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met zo’n budget kun je te weinig, om het duurzaam te doen.
Je kunt wel kijken naar subsidies of een duurzaamheids lening.
:'( :'( :'(

Daar ben ik dus bang voor. Ik denk dat ik een fase plan moet maken of iets dergelijks. Sommige zaken moeten meteen, andere dingen moeten niet meteen maar wel snel en weer andere dingen kunnen op de lange baan.. :P

Het vreemdste vind ik dat de benedenwoning label G krijgt terwijl er wel vloerisolatie, dakisolatie en HR glas in zit. Alleen vanwege de geiser? Ik ga me denk ik eens verdiepen in dat label, hoe dat werkt...
pi_207991120
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 09:56 schreef Perox het volgende:

[..]
Bedankt, hier heb ik zeker wat aan! ^O^
Goed om te weten dat het jou is gelukt om je woning duurzaam te maken.

Mijn budget is nog niet helemaal bekend, hangt een beetje af van verkopen huidige woning ook en overwaarde. Ik ga uit van 60.000-100.000 voor de hele woning, inclusief de bovenverdieping. Dat is dus inclusief alles, 2x badkamer, wat zaken verwijderen en een kamer splitsen. Verder natuurlijk het gebruikelijke zoals vloerbedekkingn schilderen muren etc. etc.
Dat is niet veel, 60-100k, maar dat hangt natuurlijk van de staat van de woning af. Wij moesten werkelijk alles vernieuwen.

Ons huis komt trouwens uit de jaren '60. We hadden vertrouwen in een warmtepomp omdat we ons huis al met een voor de cv-ketel lage temperatuur konden verwarmen. Ik vond het zelf wel heel fijn om het in stappen te kunnen doen, eerst het huis te leren kennen en daarna te bepalen of er een warmtepomp kwam.

quote:
Het is dus meteen een beetje mijn angst, dat ik in een huis zit dat half af is, waarbij mijn sparend vermogen een stuk minder is omdat mijn maandlasten een stuk hoger zijn. Aan de andere kant zie ik het ook als een kans. Als mijn kinderen 1 voor 1 op zichzelf gaan heb ik een woning die ik kan verhuren als bonus op mijn pensioen.
Wat is je plan? Ga je een aannemer inhuren of wil je veel zelf doen? Verbouwen is heel spannend, ook in financieel opzicht. Ik weet nog goed dat ik buikpijn kreeg van de eerste offertes. Bepalen wat het absolute minimum is én een ruime marge nemen, dat is cruciaal.

quote:
Volgens het energielabel heeft de woning extra geïsoleerd dak en extra geïsoleerde vloer, dus zou de volgorde inderdaad gevelisolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp worden.. Ik wil dat wel in 1 keer plannen dus dat zou vooraf moeten. Mwah nouja ik ga er van uit dat ik dat geld wel heb ik wilde alleen graag weten of het haalbaar is om zo'n jaren 30 woning zonder cv te verwarmen. Aan jou verhaal te zien denk ik in de goede richting. :)
Ik hoor je nog wel als je de eerste offertes krijgt. :+ En verkijk je er niet op hoeveel tijd het kan kosten om een vakman te vinden en het materieel geleverd te krijgen. Daar komt bij dat je ook denkruimte nodig hebt om goede oplossingen te bepalen. Tijdens onze verbouwing wist ik dat ik rekening moest houden met de komst van een eventuele warmtepomp, maar ik had zoveel aan mijn hoofd dat ik er niet aan toekwam om me er goed in te verdiepen. We hebben uiteindelijk best lang nagedacht over bijvoorbeeld wat de beste plekken waren voor de warmtepomp en zonnepanelen.

quote:
Wat de zonnepanelen betreft is mijn idee om het dak gewoon vol te leggen en tegen de tijd dat salderen geen ding meer is, wellicht een thuisbatterij te overwegen. Ik weet dat je de winter niet doorkomt met een batterij maar het helpt toch een beetje denk ik.
Ik zou me hier toch wat meer in verdiepen. Het geld dat je nu aan panelen uitgeeft, kun je niet aan andere zaken uitgeven. Het is nog maar de vraag wanneer die geweldige thuisbatterij er komt en hoelang die energie op kan slaan. Zoals ik al zei: ga rekenen en ga ik gesprek met vakmannen over wat zij denken dat de beste oplossing is met het oog op de tijd na de salderingsregeling.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_207992901
Als je het werk moet uitbesteden, dan kom je niet ver met 100k.

Maar kun je heel veel zelf, dan wordt het een ander verhaal. Een redelijk simpele badkamer bij één partij uitbesteden kost snel 15k. Doe je alles zelf en ben je niet te kieskeurig waardoor je wat leuke aanbiedingen voor tegels sanitair kunt scoren, dan kom je voor 5k per badkamer ook al heel ver.

Zelfde voor de keuken. Daar kun je bij een keukenboer 10-15k op stuk slaan zonder iets geks te doen. Maar ga je naar Ikea en alles zelf plaatsen, dan heb je voor 5k toch best een aardig keukentje staan.

Moet je het uitbesteden, dan ben je na 2 keukens en 2 badkamers dus al bijna je hele budget kwijt. Doe je het zelf en houd je de kosten goed in de gaten, dan hou je nog héél veel over van je budget voor duurzaamheid.


Een heel huis van nieuwe kozijnen voorzien, kost makkelijk 25-30k. Maar als er nu houten kozijnen in zitten die in prima staat zijn, kun je mogelijk voor een paar duizend euro alle vaste delen van Triple glas en draaiende delen van HR++ glas laten voorzien.

Onze vorige woning hebben we grotendeels zelf gerenoveerd. Plaatsing van warmtepomp, zonnepanelen en het stucwerk uitbesteed. Exclusief nieuwe kozijnen waren we zo'n 45.000 euro kwijt (elk doosje schroeven, kwastje en rolletje schuurpapier meegeteld) en was alles vanaf casco opnieuw opgebouwd. Maar dat kost dan wel héél véél tijd.
pi_207993050
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je het werk moet uitbesteden, dan kom je niet ver met 100k.

Maar kun je heel veel zelf, dan wordt het een ander verhaal. Een redelijk simpele badkamer bij één partij uitbesteden kost snel 15k. Doe je alles zelf en ben je niet te kieskeurig waardoor je wat leuke aanbiedingen voor tegels sanitair kunt scoren, dan kom je voor 5k per badkamer ook al heel ver.

Zelfde voor de keuken. Daar kun je bij een keukenboer 10-15k op stuk slaan zonder iets geks te doen. Maar ga je naar Ikea en alles zelf plaatsen, dan heb je voor 5k toch best een aardig keukentje staan.

Moet je het uitbesteden, dan ben je na 2 keukens en 2 badkamers dus al bijna je hele budget kwijt. Doe je het zelf en houd je de kosten goed in de gaten, dan hou je nog héél veel over van je budget voor duurzaamheid.


Een heel huis van nieuwe kozijnen voorzien, kost makkelijk 25-30k. Maar als er nu houten kozijnen in zitten die in prima staat zijn, kun je mogelijk voor een paar duizend euro alle vaste delen van Triple glas en draaiende delen van HR++ glas laten voorzien.

Onze vorige woning hebben we grotendeels zelf gerenoveerd. Plaatsing van warmtepomp, zonnepanelen en het stucwerk uitbesteed. Exclusief nieuwe kozijnen waren we zo'n 45.000 euro kwijt (elk doosje schroeven, kwastje en rolletje schuurpapier meegeteld) en was alles vanaf casco opnieuw opgebouwd. Maar dat kost dan wel héél véél tijd.
Ben bang dat de prijzen zowel voor materiaal als arbeid nogal gestegen zijn. Badkamer gaat al bijna niet onder de 20K en keuken idem.
Zelfs glas is enorm veel duurder geworden. (Vorig jaar ergens +300%)
Vakman pur sang
  dinsdag 14 februari 2023 @ 20:42:30 #291
307622 Perox
(niet de echte)
pi_207998823
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je het werk moet uitbesteden, dan kom je niet ver met 100k.

Maar kun je heel veel zelf, dan wordt het een ander verhaal. Een redelijk simpele badkamer bij één partij uitbesteden kost snel 15k. Doe je alles zelf en ben je niet te kieskeurig waardoor je wat leuke aanbiedingen voor tegels sanitair kunt scoren, dan kom je voor 5k per badkamer ook al heel ver.

Zelfde voor de keuken. Daar kun je bij een keukenboer 10-15k op stuk slaan zonder iets geks te doen. Maar ga je naar Ikea en alles zelf plaatsen, dan heb je voor 5k toch best een aardig keukentje staan.

Moet je het uitbesteden, dan ben je na 2 keukens en 2 badkamers dus al bijna je hele budget kwijt. Doe je het zelf en houd je de kosten goed in de gaten, dan hou je nog héél veel over van je budget voor duurzaamheid.

Een heel huis van nieuwe kozijnen voorzien, kost makkelijk 25-30k. Maar als er nu houten kozijnen in zitten die in prima staat zijn, kun je mogelijk voor een paar duizend euro alle vaste delen van Triple glas en draaiende delen van HR++ glas laten voorzien.

Onze vorige woning hebben we grotendeels zelf gerenoveerd. Plaatsing van warmtepomp, zonnepanelen en het stucwerk uitbesteed. Exclusief nieuwe kozijnen waren we zo'n 45.000 euro kwijt (elk doosje schroeven, kwastje en rolletje schuurpapier meegeteld) en was alles vanaf casco opnieuw opgebouwd. Maar dat kost dan wel héél véél tijd.
Ik wil de warmtepomp, zonnepanelen, (vloer?)verwarming en spouwmuurisolatie uitbesteden. Daar wil ik mij niet aan wagen.

De badkamer twijfel ik een beetje over. Misschien begin ik bij de bovenwoning waar al een douche-unit is (die ik uiteindelijk weg wil halen) én een badkamer die half af/half gaar is die opnieuw moet. Daar zit dan wat minder druk op en kan ik rustig aan doen, men kan immers douchen. Als dat een beetje goed lukt bouw ik vanzelf wat zelfvertrouwen op om wat meer op te pakken.

Scheidingswandje doe ik ook zelf dat lijkt me niet heel moeilijk, moet me wel even verdiepen over akoestiek. Voor de rest is het timmerwerk en misschien wat elektriciteit omleggen/aanleggen.

Een keuken lijkt me nou ook niet bepaald super moeilijk, al houdt je altijd wel wat lastige zaken zoals leidingen enzo. Keuken heeft sowieso ook geen prio, als je kan koken is het voorlopig goed. Dus als er geen centjes meer zijn gaat dat op de lange baan. Wachten op vakantiegeld enzo ..:P

Gelukkig zijn mijn kozijnen goed en het dak ook. Schilderwerk buiten is voor elkaar. CV bovenwoning is relatief nieuw. Voor de rest is het een afgetrapte bende, maar de aankleding of het nou behangen is of verven of whatever, dat is het probleem niet zo. Laminaat leggen is ook geen issue. Zeker niet met dat vinyl dat je tegenwoordig hebt, supermakkelijk spul.

Ik heb trouwens de financiën verkeerd geïnterpreteerd (beetje te somber zie ik nu, en een tool gebruikt die geen rekening houdt dat sommige mensen nog een spaarhypotheek hebben), ik denk dat ik wel ruim boven de 100k kom qua geld overhouden.

Morgen kijken, ik vind het spannend. *O*

Als het niks is, dan is er voorlopig niks, dus dan gaat alles weer op een laag pitje... Het type huis dat ik zoek is niet heel courant.
pi_208000211
Wij zitten op ongeveer 200k verbouwing voor badkamer (20k), wc (5k), keuken (25k), vloerverwarming 200m2 (10k), vloeren (25k), warmtepomp (15k), stucwerk/schilderen (20k), timmerwerk/muurtjes/deuren/leidingen (25k), dakbedekking (25k), pv panelen (10k), deels nieuw hr++ glas (7k) en verder veel kleine dingen.

Prijsniveau voornamelijk begin 2022, dus sommige prijzen zullen inmiddels hoger zijn.
En alles uitbesteed.

We hadden hiervoor al een keer een nieuwbouwwoning gehad waarbij je alles in de showroom mooi kunt uitzoeken, maar deze verbouwing was wel even andere koek :D.

Vloerverwarming zou ik altijd doen , ongeacht gas of warmtepomp.
Dan is veel afhankelijk van de mate van luxe. Badkamer begint wel echt bij 20k (vanwege arbeid) en een keuken 10-15k voor iets eenvoudigs afhankelijk van de grootte.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-02-2023 23:02:21 ]
pi_208000512
Onze badkamer en wc samen kostte eind 2021 / begin 2022 zo'n 17k. Alles uitbesteed daar aan, tot aan het plaatsen van de zwaluwstaartplaten, vloerverwarming en beton storten aan toe.

Verder: kunststof kozijnen met triple glas voor 24,5k, installatiewerk 20k, aannemer om nieuwe betonvloeren te plaatsen en een aanbouw van 4x5 en de rest van het huis te vernieuwen was zo'n 80k. Keuken er bij voor 9,5k.

Wel alles in deze posten volledig uitbesteed. Ons huis is nu zo'n 95m2, dus wel een stuk kleiner dan @Sport_Life.
  woensdag 15 februari 2023 @ 22:39:32 #294
307622 Perox
(niet de echte)
pi_208013604
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 20:42 schreef Perox het volgende:

[..]

Morgen kijken, ik vind het spannend. *O*

[..]
Vanochtend bezichtigd en er waren in ieder geval geen negatieve verrassingen. Zelfs een paar positieve puntjes. Maar nu moet ik een en ander maar eens op een rijtje gaan zetten om het financiële plaatje rond te krijgen.
:lijstje:

Verder moet iedereen in het gezin nog aan boord.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ondanks dat is het volgens mij onmogelijk dat er een bod komt. Dan begint het stressen pas echt want dan moeten we opeens van alles in gang zetten.
pi_208013789
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 22:39 schreef Perox het volgende:

[..]
Vanochtend bezichtigd en er waren in ieder geval geen negatieve verrassingen. Zelfs een paar positieve puntjes. Maar nu moet ik een en ander maar eens op een rijtje gaan zetten om het financiële plaatje rond te krijgen.
:lijstje:

Verder moet iedereen in het gezin nog aan boord.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ondanks dat is het volgens mij onmogelijk dat er een bod komt. Dan begint het stressen pas echt want dan moeten we opeens van alles in gang zetten.
Als al je kids samenwonen en jij zo dichtbij... Hebben ze dan echt ongelijk?
  woensdag 15 februari 2023 @ 23:55:21 #296
307622 Perox
(niet de echte)
pi_208014366
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2023 22:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als al je kids samenwonen en jij zo dichtbij... Hebben ze dan echt ongelijk?
Ja, maar het is wel raar dat dit pas opspeelt als er een geschikt huis gevonden is niet eerder bij het bespreken van het idee. :D
pi_208026475
Nou, dikke gevangenis straffen voor deze “uitvinders” :D
https://www.installatie.n(...)mtepomp-van-alibaba/
Vakman pur sang
pi_208031081
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 22:27 schreef Sport_Life het volgende:
Wij zitten op ongeveer 200k verbouwing voor badkamer (20k), wc (5k), keuken (25k), vloerverwarming 200m2 (10k), vloeren (25k), warmtepomp (15k), stucwerk/schilderen (20k), timmerwerk/muurtjes/deuren/leidingen (25k), dakbedekking (25k), pv panelen (10k), deels nieuw hr++ glas (7k) en verder veel kleine dingen.

Prijsniveau voornamelijk begin 2022, dus sommige prijzen zullen inmiddels hoger zijn.
En alles uitbesteed.

We hadden hiervoor al een keer een nieuwbouwwoning gehad waarbij je alles in de showroom mooi kunt uitzoeken, maar deze verbouwing was wel even andere koek :D.

Vloerverwarming zou ik altijd doen , ongeacht gas of warmtepomp.
Dan is veel afhankelijk van de mate van luxe. Badkamer begint wel echt bij 20k (vanwege arbeid) en een keuken 10-15k voor iets eenvoudigs afhankelijk van de grootte.
Dit geeft denk ik een realistisch beeld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208031087
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2023 20:42 schreef Perox het volgende:

Morgen kijken, ik vind het spannend. *O*
Hoe was het?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 17 februari 2023 @ 17:44:23 #300
307622 Perox
(niet de echte)
pi_208035261
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2023 11:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe was het?
Ja, de vibe was goed in het huis, en er kwamen geen (extra) negatieve punten bij, hoewel misschien een gemeentegebouw iets dichter bij achtertuin dan verwacht, en daar kwam ook nog herrie uit. Dat lijkt tijdelijk te zijn geweest.

Verder veel dingen die mij aan vroeger doen denken (ben zelf in oude stadwoning opgegroeid, sommige details zijn zo vertrouwd, zo'n tussendeur in de hal die naar twee kanten open kan bijv. O+

Het is nu duidelijk dat mijn oudste niet mee wil die wil zijn eigen plan trekken. Hij woont nu tijdelijk bij zijn oma nadat zijn samenwonen stukliep.

We moeten het ook niet per se voor hem doen natuurlijk, maar vooral voor onszelf ook. Mijn vrouw en ik twijfelen nog een beetje, swingt als een pendulum heen en weer. Maar ik denk dat we wel een bod zullen doen uiteindelijk, maar ik kan niet all the way gaan, vraagprijs haal ik niet of ik moet jaren hagelslag eten en niet op vakantie :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')