abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207514931
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zeg alleen dat een opwarmtoeslag een onderdeel is van de warmteverlies berekening zoals die in Vabi wordt toegepast.

....

4. De opwarmtoeslag
De opwarmtoeslag is een extra hoeveelheid vermogen die toegepast wordt indien er gebruik wordt gemaakt van nachtverlaging. Dit vermogen zal nodig zijn om een ruimte binnen een bepaalde tijd van een lage temperatuur naar de gewenste ontwerptemperatuur op te warmen.

Je lijkt echt geen idee te hebben hoe een warmtepomp installatie gedimensioneerd wordt en spreekt daardoor jezelf dan ook tegen in de teksten hierboven.
Uitgangspunt bij een warmtepomp installatie is namelijk in beginsel dat géén significante nachtverlaging wordt toegepast, simpelweg omdat met een (Z)LTV afgiftesysteem überhaupt niet snel een kamer weer meerdere graden op te warmen is, ongeacht de warmtebron. Er is dus ook geen significante opwarmtoeslag nodig bij een (Z)LTV installatie, omdat je die bij het beoogde gebruik nooit zult aanspreken.
pi_207515071
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 18:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar dan is de vraag hoeveel je wilt rekenen voor die warmte toeslag. Persoonlijk ben ik ook wel voorstander van zo weinig mogelijk vermogen, minder pendelen is comfortabeler en goedkoper. Die heel enkele dag dat de kachel het niet red kan je inderdaad met een kacheltje van twee tientjes die dag overleven.
Overdimensioneren is uiteraard niet goed.
Moderne warmtepompen moduleren al wel een eind terug, met voldoende waterinhoud zal je de pendeltijd op de allerzachtste dagen kunnen beperken. Daarom is een water inhoud berekening ook belangrijk. Die bereken je juist voor een situatie bij +15C, je genutte vermogen dan en je minimale vermogen van je warmtepomp.
Het overschot moet je kunnen bufferen voor x tijd en dat geeft je buffergrootte. Hierover later meer.

Maar even nog de theorie:

Stel je een kubus van glas voor van 1m3. In labotoriumcondities is vastgesteld dat bij -2C het warmteverlies precies 60W is bij +15C binnen.

Je hangt nu een (exact)60W warmtebron in de kubus.
De ruimte zal exact 15C blijven nu.
Wil je naar 18C dan kun je bv 1W bijschakelen.

Lucht is 1,29 Kj/m3K
1 watt is 1J/s
Tijd om 1C te verhogen = 21,5 min (1290s)
Tijd om 3C te verhogen = 64,5 min

Wel neemt je delta T toe binnen/buiten de kubus toe dus ook het stilstand vermogen
Vakman pur sang
pi_207515804
Komen we op buffervaten en pendeltijd dan zul je moeten meenemen dat de ingangsfrequentie (T) een sinusvormige beweging in tijd (t) is.
Werken we dit uit volgens de j-omega methode voor 3 verschillende buffervaten afgebeeld op een bode grafiek. In dit voorbeeld met een watersnelheid van 1 l/s ~ 20kw
Buffervaten 100, 1000 en 10.000 liter
Vakman pur sang
pi_207516075
In vele gevallen zorgt een nachtverlaging, en zeker meerdere dagen/nachten verlaging, voor een besparing. Veel variabelen in deze.
Hier een gebruikers test, geleend van Vogelwijk.
quote:
Nachtverlaging en Warmtepomp
Je hoort vaak dat nachtverlaging (d.w.z. het een paar graden lager zetten van je thermostaat als je naar bed gaat, en dan weer hoger zetten bij het op staan) niet goed werkt bij een warmtepomp. Mijn installatie met ale meetmogelijkheden geeft mij een mooie gelegenheid om dat eens te onderzoeken. Let op: wat ik in mijn woning met mijn installatie meet hoeft niet in alle gevallen op te gaan, maar ik verwacht wel dat het vrij algemeen geldt.

In de nachten van 16 op 17 resp 17 op 18 februari heb ik een testje gedaan om het effect van nachtverlaging te kunnen meten. In de nacht van 16 op 17 is de thermostaat niet omlaag gezet, dus geen nachtverlaging, en in de nacht van 17 op 18 wel. Die 2 nachten waren enigszins vergelijkbaar qua buitentemperatuur. de gemiddelde buitentemperatuur van 16/17 inde periode 22:30 tot 9:00 was +0,6 graad en in de nacht 17/18 was dat -0,8. De nacht met nachtverlaging was dus iets kouder. In beide gevallen vrijwel geen wind.

De nachtverlaging gaat in om 22:30. De thermostaat gaat van 19,5 naar 18 °C. Einde van de verlaging gaat op de 18e in 3 stappen: om 7:30 naar 18,5, om 8:00 naar 19, om 8:30 naar 19,5. De temperatuursensor geeft structureel 0,5 graad hoger aan. Na 8:30 duurt het nog een tijd voordat de temperatuur in de kamer (bij de thermostaat) weer op niveau is. Ik heb als meetpunt gekozen een vrij ruime tijd van 11:00. De opwarming op 18-2 veroorzaakt ijsvorming en dus ontdooicycli. De laatste is om 10:30, dus ik heb een halfuur daarna genomen. In de ochtend van 17-2 is geen opwarming, maar wel ijsvorming, ook bij de iets hogere buitentemperatuur. De laatste ontdooicyclus op 17-2 is rond 9:20. Op beide ochtenden gebeuren 7 ontdooicycli, zij op andere tijdstippen.

Het energieverbruik in die twee nachten was:

16/17 zonder nachtverlaging: 1.267 kWminuut = 21.1 kWh

17/18 met nachtverlaging: 1093 kWminuut = 18,21 kWh

Ondanks dat het in de 2e nacht iets kouder was, is er ca 15% minder energie verbruikt.

Voor de technisch geinteresseerde liefhebbers heb ik de meetresultaten beschikbaar in grafieken. Ze zijn zonder veel toelichting hieronder opgenomen, zodat men zelf kan bepalen of er interesse is. Zo ja: stuur een mailtje naar info@vogelwijkenergiek.nl.

De grafieken omvatten de 3 dagen (dus 16, 17 en het eerste deel van 18 februari) met de betreffende nachten. De grafieken beslaan in principe 24 uur, zie de aanduiding onderaan.

Legenda:

kW IN: opgenomen vermogen door de WP; kW UIT: afgegeven vermogen door de WP

COP10: het gemiddelde van de COP over 10 minuten (COP schommelt sterk door ontdooicycli)

TA C: Aanvoer Temp in °C; BuitenL: buitentemperatuur Laag bij de grond; Therm: temperatuur bij de thermostaat

De grafiek van de 18e loopt alleen maar door tot ca 11:00 uur.
Vakman pur sang
pi_207516149
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
In vele gevallen zorgt een nachtverlaging, en zeker meerdere dagen/nachten verlaging, voor een besparing. Veel variabelen in deze.
Hier een gebruikers test, geleend van Vogelwijk.
[..]
[ afbeelding ]
Niemand (zover ik zie) die hier ontkent dat nachtverlaging een besparing kan opleveren, mijn warmtepomp gaat 's nachts ook een graadje lager.

Met een warmtepomp heb je echter vermogen dat meer is afgestemd op het warmteverlies van je woning, waar je bij een CV-ketel vaak 25 tot 35kW kan bijschakelen om het warm te krijgen.

Je kan vaak best 1 of 2 graad lager 's nachts of als je weg bent maar het opwarmen duurt wel langer.

Het hogere rendement van een warmtepomp compenseert overigens ruimschoots voor die beperking.
pi_207516206
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niemand die (zover ik zie) hier ontkent dat nachtverlaging een besparing kan opleveren.

Met een warmtepomp heb je echter vermogen dat meer is afgestemd op het warmteverlies van je woning, waar je bij een CV-ketel vaak 25 tot 35kW kan bijschakelen om het warm te krijgen.

Je kan vaak best 1 of 2 graad lager 's nachts of als je weg bent maar het opwarmen duurt wel langer.

Het hogere rendement van een warmtepomp compenseert overigens ruimschoots voor die beperking.
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.
Vakman pur sang
pi_207516332
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.
En dan vallen we weer in herhaling.

Het maximale vermogen van een warmtepomp is berekend op je warmteverlies op een hele koude dag.
Hij zou het dan met 24/7 draaien warm moeten houden.

Je gaat dan dus uit van het scenario dat je in een weekend waarin de Elfstedentocht wordt gereden de verwarming naar 17 graden hebt gezet en het dan niet meer warm krijgt.

Nogal extreem. Niet onmogelijk maar wel extreem.

Daarom pas je dus amper nachtverlaging toe met een warmtepomp en als de nood toch aan de man komt, heb je nog 2, 3, 4, 6 of 9kW aan elektrische elementen achter de hand.

En als je dat niet hebt, bestaat er nog zoiets als een elektrisch kacheltje.
  woensdag 11 januari 2023 @ 20:02:01 #106
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207516491
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Joh.

Maar als je warmtepomp dusdanig gedimensioneerd is dat hij de boel bij -15 buiten binnen op 20 graden kan houden, dan zal hij die binnentemperatuur benaderen ook wanneer je een weekje weg bent geweest en het binnen afgekoeld is naar 10 graden. Weet je waarom? Omdat je minder warmteverlies hebt bij een binnentemperatuur van 10 graden vergeleken met 20 graden.

Het enige is dat het een tijdje gaat duren. Wil je dat het sneller gaat? Dan zijn er voldoende mogelijkheden om extra bij te warmen.

En voor alle dagen dat je warmtepomp niet aan zijn max warmte staat te pompen is dit hele verhaal niet zo relevant. Dus resumerend: het is werkelijk onzinnig om je warmtepomp dusdanig te overdimensioneren dat je op de allerkoudste dagen nog 30% extra vermogen hebt.
Huilen dan.
pi_207516596
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En dan vallen we weer in herhaling.

Het maximale vermogen van een warmtepomp is berekend op je warmteverlies op een hele koude dag.
Hij zou het dan met 24/7 draaien warm moeten houden.

Je gaat dan dus uit van het scenario dat je in een weekend waarin de Elfstedentocht wordt gereden de verwarming naar 17 graden hebt gezet en het dan niet meer warm krijgt.

Nogal extreem. Niet onmogelijk maar wel extreem.

Daarom pas je dus amper nachtverlaging toe met een warmtepomp en als de nood toch aan de man komt, heb je nog 2, 3, 4, 6 of 9kW aan elektrische elementen achter de hand.

En als je dat niet hebt, bestaat er nog zoiets als een elektrisch kacheltje.
Jawel maar de theorie wordt onderuit gehaald en dat irriteert me.
Je minimum vermogen/buffer berekenen bij deellast (bv+15C)
Je nominale maximum vermogen berekenen bij pak m beet -5C en dat is je warmteverlies + een x percentage opwarmtoeslag (wellicht slechts 5-10%)
Accepteer je bijstoken met E dan kun je obv berekening aangeven wanneer dit plaatsvind, en kun je berekenen hoelang tevoren je moet aanwarmen per K stijging.

Ik denk zelf dat de huidige berekening/aannames op vermogen gedaan worden op basis van oudere techniek en angst op pendelen. Zie hiervoor punt 1
Pendelen komt nauwelijks nog voor bij moderne units en voldoende buffer.
Punt 2 is je te kiezen vermogen. Dat wordt nogal eens te klein gepakt. Zelfs zo klein dat installaties al bij <2C gaan bijstoken met E, dat is niet grappig als je je verbruikscijfers ziet.

Als je vermogen bij -5C 7 kw moet zijn zeggen veel adviseurs dat je 6KW moet pakken. Ik zeg pak 8kw met buffer. Check je minimum vermogen.
Pak ook meer subsidie.
De units met goede techniek draaien op deellast net zo’n hoge cop. Dus waarom dan niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lospedrosa op 11-01-2023 22:05:29 ]
Vakman pur sang
pi_207517242
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jawel maar de theorie wordt onderuit gehaald en dat irriteert me.
Je minimum vermogen/buffer betekenen bij deellast (bv+15C)
Je nominale maximum vermogen betekenen bij pak m beet -5C en dat is je warmteverlies + een x percentage opwarmtoeslag (wellicht slechts 5-10%)
Accepteer je bijstoken met E dan kun je obv berekening aangeven wanneer dit plaatsvind, en kun je berekenen hoelang tevoren je moet aanwarmen per K stijging.

Ik denk zelf dat de huidige berekening/aannames op vermogen gedaan worden op basis van oudere techniek en angst op pendelen. Zie hiervoor punt 1
Pendelen komt nauwelijks nog voor bij moderne units en voldoende buffer.
Punt 2 is je te kiezen vermogen. Dat wordt nogal eens te klein gepakt. Zelfs zo klein dat installaties al bij <2C gaan bijstoken met E, dat is niet grappig als je je verbruikscijfers ziet.

Als je vermogen bij -5C 7 kw moet zijn zeggen veel adviseurs dat je 6KW moet pakken. Ik zeg pak 8kw met buffer. Check je minimum vermogen.
Pak ook meer subsidie.
De units met goede techniek draaien op deellast net zo’n hoge cop. Dus waarom dan niet?
Uiteindelijk gaat de keuze van een warmtepomp voor een groot deel om het minimumvermogen.
Je wil dat deze voldoende terug kan moduleren zodat je geen pendelgedrag krijgt.
Want 90% van het stookseizoen is het slap herfstweer en heb je al dat vermogen niet nodig.

Volgens mij zijn we het daar verder wel over eens.

En als een 8kW (bijna) net zo ver terug kan moduleren als een 6kW dan zou ik ook een 8kW adviseren als er een 6 of 7kW model nodig is.

Je warm water (boilervat) is dan ook nog eens sneller op temperatuur en zeker bij een 300 liter of groter vat is dat wel fijn.

COP's kijk ik minder naar, het systeem moet goed draaien en het moet comfortabel zijn.
Uiteindelijk reken je kWh's af, geen COP's.
  Moderator woensdag 11 januari 2023 @ 21:25:39 #109
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207518425
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.

Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @Lospedrosa en @TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
pi_207519138
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2023 20:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteindelijk gaat de keuze van een warmtepomp voor een groot deel om het minimumvermogen.
Je wil dat deze voldoende terug kan moduleren zodat je geen pendelgedrag krijgt.
Want 90% van het stookseizoen is het slap herfstweer en heb je al dat vermogen niet nodig.

Volgens mij zijn we het daar verder wel over eens.

En als een 8kW (bijna) net zo ver terug kan moduleren als een 6kW dan zou ik ook een 8kW adviseren als er een 6 of 7kW model nodig is.

Je warm water (boilervat) is dan ook nog eens sneller op temperatuur en zeker bij een 300 liter of groter vat is dat wel fijn.

COP's kijk ik minder naar, het systeem moet goed draaien en het moet comfortabel zijn.
Uiteindelijk reken je kWh's af, geen COP's.
Maar dan zijn we het gewoon eens.
Zeker als je het hebt over kWh betalen en niet kijken naar COP (direct) dan wil je eigenlijk zo lang mogelijk op warmtepomp bedrijf kunnen draaien (zelfs bij COP van 2) en niet knooien met kacheltjes ed als het eens koud is.
Vakman pur sang
pi_207520378
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.

Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Ach, ik heb jaren gebruik gemaakt van een cv-ketel zonder alle details te weten en nu heb ik me, net als altijd, laten adviseren door een leverancier over de warmtepomp.

Werkt uitstekend, ik kijk voornamelijk naar op hoeveel euro mijn energierekening nu staat dus dat is mijn graadmeter. Geen verstand van alle exacte waardes en vermogen, maar hij doet het volgens mij prima :-)
pi_207522026
quote:

Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Nou, dat handgeschreven verhaal heb ik ook maar even gelaten voor wat het is maar voor de rest is het prima te volgen en een hoop van te leren.
@Lospedrosa wil ik bij deze bedanken voor het geduld en de moeite die hij in dit topic stopt. Ook al is niet iedereen het altijd met elkaar eens denk ik dat de meesten hier toch een hoop van leren.
pi_207528764
De adviseur van vandaag kwam uit op een 7kW systeem met een intergas ketel vo9r het warme water. 100% van het gas af zou kunnen maar dan mag ik ook meteen de hele keuken mag verbouwen die net 5 jaar oud is;)

9kW zou ook kunnen maar zou ik groter buffervat moeten ivm de overcapaciteit

En bedankt voor alle tips en dergelijke die gepost worden. Leer er veel van. En er komen weer veel herinneringen naar boven over tentamens process engineering
pi_207528798
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
De adviseur van vandaag kwam uit op een 7kW systeem met een intergas ketel vo9r het warme water. 100% van het gas af zou kunnen maar dan mag ik ook meteen de hele keuken mag verbouwen die net 5 jaar oud is;)
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?

Of heb je naast een gasplaat, ook nog een gasoven?

Ik ben hier in 2018 gasloos gegaan, groter gat in het composiet aanrecht laten slijpen, inductiekookplaat er in, extra groep in de meterkast, kabel naar de keuken.

Oven was al elektrisch.

quote:
Een buffervat is nuttig maar het helpt niet echt tegen overcapaciteit. Als het vat op temperatuur is zal je met teveel vermogen alsnog pendelgedrag krijgen.
pi_207528904
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:06 schreef Den_Haag het volgende:

En bedankt voor alle tips en dergelijke die gepost worden. Leer er veel van. En er komen weer veel herinneringen naar boven over tentamens process engineering
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.
En van het gas af moet kunnen zonder de keuken te verbouwen toch?
Vakman pur sang
pi_207529570
Hoezo de hele keuken verbouwen als je van het gas af wil?

Bestaande kookplaat of fornuis zal toch wel gewoon te verwijderen zijn zonder sloopwerkzaamheden? Indien correct gemonteerd is inbouw apparatuur gewoon demontabel zonder schade.
pi_207542228
Wat betreft het aanpassen van de keuken om gasloos te worden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_207542720
quote:

Volgens mij kun je er gewoon vanuit gaan dat als de stroomprijs minder is dan de helft van de gasprijs je het goedkoopste uit bent met een warmtepomp en als deze hoger is dan de helft van de gasprijs je beter met gas kunt stoken. (als we rekenen met een gemiddelde COP van 4). Je terugverdientijd wordt wel een stukje langer naarmate deze kosten dichter bij elkaar komen.

De rest is 'fine tuning' om het laatste restje rendement uit de installatie te persen. Hier zou je keuze niet vanaf moeten hangen.

(correct me if i'm wrong :) )

Ik ben in ieder geval dik tevreden met mijn L/L warmtepomp installatie, gebruik gas alleen nog voor warm water en mijn energierekening is meer dan gehalveerd ^O^

Daarnaast kun je zelf stroom opwekken waar je installatie op kan draaien d.m.v. zonnepanelen, terwijl zelf gas maken niet aan te raden is :P
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_207542962
quote:
Dat geldt met alles. Iemand kan nou eenmaal niet overal verstand van hebben en het is altijd een kwestie van vertrouwen op degene die je adviseert.

Ik hou altijd van eenvoud, ik ben zelf simpel, denk simpel en bedenk simpele dingen. Op mijn werk kies ik altijd de makkelijkste route en vaak is dat ook de juiste.
Die formule van koevlaas werkt dan ook uitstekend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207546872
quote:

De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.

Als consument is het heel erg moeilijk en wordt het een duur geintje.
pi_207547230
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:

[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.

Nou nou
Vakman pur sang
pi_207547831
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou nou
Jouw kennis is ook niet zo denderend, ook maar net boven middelmatig.
  Moderator vrijdag 13 januari 2023 @ 23:19:34 #123
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207548087
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 23:02 schreef machtpen het volgende:

[..]
Jouw kennis is ook niet zo denderend, ook maar net boven middelmatig.
Als je denkt te kunnen bepalen is de kennis er blijkbaar toch wel?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207548151
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 23:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als je denkt te kunnen bepalen is de kennis er blijkbaar toch wel?
Bij mij wel.
pi_207549701
quote:

[..]

Er zijn genoeg installateurs die wel kennis hebben. Maar bij die installateurs is de agende altijd al vrijwel volledig gevuld met afspraken voor het bestaande klantenbestand en daar kom je als nieuwe klant nagenoeg niet tussen. Als je daar als nieuwe particuliere klant contact mee opneemt voor een offerte aanvraag, dan krijg je ofwel geen reactie, ofwel de reactie dat nieuwe offerte aanvragen komend halfjaar of langer niet in behandeling genomen worden.

Tenzij je het geluk hebt om net die ene te vinden met ruime kennis van warmtepompen die nog maar net voor zichzelf begonnen is, en daardoor nog geen groot vast klantenbestand heeft.
pi_207549812
quote:

Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te oriënteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 14 januari 2023 @ 09:44:10 #127
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207550237
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te oriënteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.
pi_207550481
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klopt, dat is met alles waar je geen verstand van heb. Verschillende experts roepen vaak ook nog verschillende dingen die vaak ook nog tegenstrijdig zijn ook.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207550486
quote:

[..]

Dat heb ik ook meerdere keren mogen ervaren.
Zelf heb ik 2 rechtzaken gevoerd tegen bedrijven die ets te maken hebben met de bouw en installatietechniek. Beiden gewonnen. Vaak zijn er na afloop nog reparatiekosten die ik maar geregeld slik omdat rechtzaken echt 1 en al ellende zijn, die ik eigenlijk nooit meer ga voeren.
pi_207550569
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 09:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.
ik heb gemerkt dat het altijd om snelheid gaat en het niet hoeven terug te komen. Als je er niet met je neus bovenop zit en zegt dat je iets niet wilt dan worden leidingen over de muur van de ene kamer naar de andere kamer op 1m hoogte gelegd als er niks wordt gezegd en dat nodig is ipv via de kruipruimte. Puur en alleen om snelheid en materiaal te besparen.

Ik wil tegenwoordig dingen op uurbasis laten uitvoeren. Ik ben erbij, we overleggen en voeren dan uit en na afloop komt er een uurtje factuurtje.
Er zijn maar bar weinig bedrijven die dit snappen en uberhaupt willen. Outside the box denken schijnt heel moeilijk te zijn.
pi_207551421
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 23:24 schreef machtpen het volgende:

[..]
Bij mij wel.
Een nieuwe topadviseur hier. We gaan nog veel van jou leren! _O_
Vakman pur sang
  zaterdag 14 januari 2023 @ 11:38:07 #132
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207551596
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij zeker, ja.
Huilen dan.
pi_207552626
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.
Sinds ik werk bij bedrijven ben ik veel pragmatischer gaan denken. Niemand begrijpt je toch als je zegt Q=mxcxdT of als je het hebt over de logaritmische temperatuurverschil bij warmtewisselaars en dat is niveau 6 vwo of 1e jaar studie natuurkunde, laat staan als je het hebt over warmteoverdacht met het Nusselt getal, Prandtl getal en Reynoldsnummer. Ik moet al helemaal niet beginnen over ruimte-tijd en kromming van de ruimte en de relativiteitstheorien van Einstein. Allemaal leuk, maar je krijgt schaapachtige reacties terug als je noemt Q=mxcxdT.
Velen snappen niet eens wat vermogen is en willen vermogen uitdrukken per tijdseenheid omdat het niet in hun hersenen past wat een kWh is. Die discussies voer ik hier niet eens meer, want veelal lijken ze religieuze eigenschappen te hebben.

Ik ben tegenwoordig meer een simpele ziel en hou van simpele eenvoudig uit te leggen oplossingen zoals die formule van Koevlaas. Die is simpel, voldoet bijna altijd en als het een keer koud is dan is er altijd nog een elektrisch kacheltje.
pi_207552739
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.
Sinds ik werk bij bedrijven ben ik veel pragmatischer gaan denken. Niemand begrijpt je toch als je zegt Q=mxcxdT of als je het hebt over de logaritmische temperatuurverschil bij warmtewisselaars en dat is niveau 6 vwo of 1e jaar studie natuurkunde, laat staan als je het hebt over warmteoverdacht met het Nusselt getal, Prandtl getal en Reynoldsnummer.

Ik ben tegenwoordig meer een simpele ziel en hou van simpele eenvoudig uit te leggen oplossingen zoals die formule van Koevlaas. Die is simpel, voldoet bijna altijd en als het een keer koud is dan is er altijd nog een elektrisch kacheltje.
Maar ik ook hoor, al ben ik technischer opgeleid; koeltechnicus, ontwerper koeltechnische installaties, HVAC ontwerp, NEN2767 inspecteur, regeltechniek, met als basis elektrotechniek automatisering. Met later nog aanvullingen als hbo bedrijfskunde en allerlei technische korte opleidingen.

Maar als ik een huis/gebouw moet berekenen, ten eerste laat ik het doen, vabi is enorm datatgedreven en saai, en ten tweede heb ik al bepaald in mijn hoofd wat het moet worden.
Klinkt stom maar met je zintuigen en enkele simpele kengetallen icm ervaring in de bulk kom je op betere waardes/installaties

Heb wel eens warmteverliesberekeningen gezien, maar dan loop je rond en voel en zie je kieren, tocht door domme dingen die niet in de theorie zitten.

Voor praktiktische adviezen aan kennissen in de woningbouw ga ik ook uit van korte kerngetallen maar altijd ff een rondje door het huis op een koude dag en gewoon voelen.
Is die buiterdeur tochtig. Is de berging koud en de deur tussen berging en keuken met allerlei kieren.
Doe eerst daar wat aan en neem een 6kwtje
Vakman pur sang
pi_207553167
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?

Of heb je naast een gasplaat, ook nog een gasoven?
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehecht ;)
pi_207553217
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.

Ik vind het wel opvallend hoeveel bedrijven voor dezelfde situatie een 4kW unit van Remeha aanbieden.
pi_207556189
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:51 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.

Ik vind het wel opvallend hoeveel bedrijven voor dezelfde situatie een 4kW unit van Remeha aanbieden.
1200m3 x label B = 4Kw ?
Vakman pur sang
pi_207556211
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:48 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehecht ;)
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.
Het zou wel goedkoper zijn (vastrecht).
pi_207556339
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.
Het zou wel goedkoper zijn (vastrecht).
Mijn neef had precies hetzelfde, een mooi 6 pits plaat met wokbrander van 2 jaar oud.
Wou die niet weg doen na plaatsing warmtepomp.
Maar na 2 weken was die het al zat en kocht die een mooie inductie met wokbrander(wokgedeelte) en kookt er net zo mooi op en scheelt vastrecht.
Vakman pur sang
pi_207556820
Vraag me trouwens af wat de bussinesscase is van warmtepompen t.o.v. airco's.

Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
pi_207556959
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:

Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
:')
Vakman pur sang
pi_207557298
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
:')
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
pi_207557311
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:

Rendement van een airco (lucht/lucht warmtepomp) en een lucht/water warmtepomp is nagenoeg gelijk.

Het verschil is vooral dat je met een airco doorgaans maar een paar ruimten in je woning verwarmt en met een lucht/water warmtepomp vrijwel iedere ruimte.

En dat kost meer energie en geeft ook meer comfort.

Je kan je gasverbruik van een CV-systeem ongeveer met 2,2 vermenigvuldigen en je hebt je jaarverbruik met een warmtepomp.
pi_207557382
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:

[..]
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.

Ik ben vaste klant in het warmtepomptopic en het verbruik en sCOP van warmtepompen van tientallen users wordt in een Excel-sheet nauwgezet bijgehouden door user Tomexergie en die data wordt ieder begin van de volgende maand in het lopende topic gedeeld.

Er zijn uiteraard mensen die ruim meer dan 2.000m3 aardgas verbruikten en dan ga je inderdaad naar dat soort waarden maar dan ben je ook een fortuin aan gas kwijt.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2023 18:27:41 ]
pi_207557448
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:

[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet. :D

Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.

Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0¤ zolang we salderen.
Vakman pur sang
pi_207558404
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.

Ik ben vaste klant in het warmtepomptopic en het verbruik en sCOP van warmtepompen van tientallen users wordt in een Excel-sheet nauwgezet bijgehouden door user Tomexergie en die data wordt ieder begin van de volgende maand in het lopende topic gedeeld.

Er zijn uiteraard mensen die ruim meer dan 2.000m3 aardgas verbruikten en dan ga je inderdaad naar dat soort waarden maar dan ben je ook een fortuin aan gas kwijt.
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.

Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet. :D

Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.

Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0¤ zolang we salderen.
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
pi_207558426
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:

[..]
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.

Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.
[..]
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
Ja dat werkt ook prima, dan neem je toch lucht/lucht.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')