abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207549812
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.

Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te ori๋nteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 14 januari 2023 @ 09:44:10 #127
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_207550237
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te ori๋nteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.
pi_207550481
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Klopt, dat is met alles waar je geen verstand van heb. Verschillende experts roepen vaak ook nog verschillende dingen die vaak ook nog tegenstrijdig zijn ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207550486
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:

[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.

Als consument is het heel erg moeilijk en wordt het een duur geintje.
Dat heb ik ook meerdere keren mogen ervaren.
Zelf heb ik 2 rechtzaken gevoerd tegen bedrijven die ets te maken hebben met de bouw en installatietechniek. Beiden gewonnen. Vaak zijn er na afloop nog reparatiekosten die ik maar geregeld slik omdat rechtzaken echt 1 en al ellende zijn, die ik eigenlijk nooit meer ga voeren.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207550569
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 09:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.
ik heb gemerkt dat het altijd om snelheid gaat en het niet hoeven terug te komen. Als je er niet met je neus bovenop zit en zegt dat je iets niet wilt dan worden leidingen over de muur van de ene kamer naar de andere kamer op 1m hoogte gelegd als er niks wordt gezegd en dat nodig is ipv via de kruipruimte. Puur en alleen om snelheid en materiaal te besparen.

Ik wil tegenwoordig dingen op uurbasis laten uitvoeren. Ik ben erbij, we overleggen en voeren dan uit en na afloop komt er een uurtje factuurtje.
Er zijn maar bar weinig bedrijven die dit snappen en uberhaupt willen. Outside the box denken schijnt heel moeilijk te zijn.
pi_207551421
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 januari 2023 23:24 schreef machtpen het volgende:

[..]
Bij mij wel.
Een nieuwe topadviseur hier. We gaan nog veel van jou leren! _O_
Vakman pur sang
  zaterdag 14 januari 2023 @ 11:38:07 #132
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207551596
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij zeker, ja.
Huilen dan.
pi_207552626
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.
Sinds ik werk bij bedrijven ben ik veel pragmatischer gaan denken. Niemand begrijpt je toch als je zegt Q=mxcxdT of als je het hebt over de logaritmische temperatuurverschil bij warmtewisselaars en dat is niveau 6 vwo of 1e jaar studie natuurkunde, laat staan als je het hebt over warmteoverdacht met het Nusselt getal, Prandtl getal en Reynoldsnummer. Ik moet al helemaal niet beginnen over ruimte-tijd en kromming van de ruimte en de relativiteitstheorien van Einstein. Allemaal leuk, maar je krijgt schaapachtige reacties terug als je noemt Q=mxcxdT.
Velen snappen niet eens wat vermogen is en willen vermogen uitdrukken per tijdseenheid omdat het niet in hun hersenen past wat een kWh is. Die discussies voer ik hier niet eens meer, want veelal lijken ze religieuze eigenschappen te hebben.

Ik ben tegenwoordig meer een simpele ziel en hou van simpele eenvoudig uit te leggen oplossingen zoals die formule van Koevlaas. Die is simpel, voldoet bijna altijd en als het een keer koud is dan is er altijd nog een elektrisch kacheltje.
pi_207552739
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.
Sinds ik werk bij bedrijven ben ik veel pragmatischer gaan denken. Niemand begrijpt je toch als je zegt Q=mxcxdT of als je het hebt over de logaritmische temperatuurverschil bij warmtewisselaars en dat is niveau 6 vwo of 1e jaar studie natuurkunde, laat staan als je het hebt over warmteoverdacht met het Nusselt getal, Prandtl getal en Reynoldsnummer.

Ik ben tegenwoordig meer een simpele ziel en hou van simpele eenvoudig uit te leggen oplossingen zoals die formule van Koevlaas. Die is simpel, voldoet bijna altijd en als het een keer koud is dan is er altijd nog een elektrisch kacheltje.
Maar ik ook hoor, al ben ik technischer opgeleid; koeltechnicus, ontwerper koeltechnische installaties, HVAC ontwerp, NEN2767 inspecteur, regeltechniek, met als basis elektrotechniek automatisering. Met later nog aanvullingen als hbo bedrijfskunde en allerlei technische korte opleidingen.

Maar als ik een huis/gebouw moet berekenen, ten eerste laat ik het doen, vabi is enorm datatgedreven en saai, en ten tweede heb ik al bepaald in mijn hoofd wat het moet worden.
Klinkt stom maar met je zintuigen en enkele simpele kengetallen icm ervaring in de bulk kom je op betere waardes/installaties

Heb wel eens warmteverliesberekeningen gezien, maar dan loop je rond en voel en zie je kieren, tocht door domme dingen die niet in de theorie zitten.

Voor praktiktische adviezen aan kennissen in de woningbouw ga ik ook uit van korte kerngetallen maar altijd ff een rondje door het huis op een koude dag en gewoon voelen.
Is die buiterdeur tochtig. Is de berging koud en de deur tussen berging en keuken met allerlei kieren.
Doe eerst daar wat aan en neem een 6kwtje
Vakman pur sang
pi_207553167
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?

Of heb je naast een gasplaat, ook nog een gasoven?
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehecht ;)
pi_207553217
quote:
1s.gif Op donderdag 12 januari 2023 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.

Ik vind het wel opvallend hoeveel bedrijven voor dezelfde situatie een 4kW unit van Remeha aanbieden.
pi_207556189
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:51 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.

Ik vind het wel opvallend hoeveel bedrijven voor dezelfde situatie een 4kW unit van Remeha aanbieden.
1200m3 x label B = 4Kw ?
Vakman pur sang
pi_207556211
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 13:48 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehecht ;)
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.
Het zou wel goedkoper zijn (vastrecht).
pi_207556339
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.
Het zou wel goedkoper zijn (vastrecht).
Mijn neef had precies hetzelfde, een mooi 6 pits plaat met wokbrander van 2 jaar oud.
Wou die niet weg doen na plaatsing warmtepomp.
Maar na 2 weken was die het al zat en kocht die een mooie inductie met wokbrander(wokgedeelte) en kookt er net zo mooi op en scheelt vastrecht.
Vakman pur sang
pi_207556820
Vraag me trouwens af wat de bussinesscase is van warmtepompen t.o.v. airco's.

Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
pi_207556959
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:

Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
:')
Vakman pur sang
pi_207557298
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 17:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
:')
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
pi_207557311
quote:

Rendement van een airco (lucht/lucht warmtepomp) en een lucht/water warmtepomp is nagenoeg gelijk.

Het verschil is vooral dat je met een airco doorgaans maar een paar ruimten in je woning verwarmt en met een lucht/water warmtepomp vrijwel iedere ruimte.

En dat kost meer energie en geeft ook meer comfort.

Je kan je gasverbruik van een CV-systeem ongeveer met 2,2 vermenigvuldigen en je hebt je jaarverbruik met een warmtepomp.
pi_207557382
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:

[..]
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.

Ik ben vaste klant in het warmtepomptopic en het verbruik en sCOP van warmtepompen van tientallen users wordt in een Excel-sheet nauwgezet bijgehouden door user Tomexergie en die data wordt ieder begin van de volgende maand in het lopende topic gedeeld.

Er zijn uiteraard mensen die ruim meer dan 2.000m3 aardgas verbruikten en dan ga je inderdaad naar dat soort waarden maar dan ben je ook een fortuin aan gas kwijt.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2023 18:27:41 ]
pi_207557448
quote:

[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet. :D

Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.

Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0ค zolang we salderen.
Vakman pur sang
pi_207558404
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.

Ik ben vaste klant in het warmtepomptopic en het verbruik en sCOP van warmtepompen van tientallen users wordt in een Excel-sheet nauwgezet bijgehouden door user Tomexergie en die data wordt ieder begin van de volgende maand in het lopende topic gedeeld.

Er zijn uiteraard mensen die ruim meer dan 2.000m3 aardgas verbruikten en dan ga je inderdaad naar dat soort waarden maar dan ben je ook een fortuin aan gas kwijt.
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.

Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet. :D

Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.

Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0ค zolang we salderen.
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
pi_207558426
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:

[..]
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.

Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.
[..]
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
Ja dat werkt ook prima, dan neem je toch lucht/lucht.
Vakman pur sang
pi_207558448
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:

[..]

Nee, dat zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, afgezien van uitschieters van woningen (ofwel: tochthokken) waar voorheen ruim meer dan 2.000m3 aardgas werd verbruikt.

Verder is het niet zo ongewoon dat een lucht/water warmtepomp iets meer verbruikt dan airco's.

Met een lucht/water warmtepomp verwarm je de hele woning in plaats van 1, 2 of 3 kamers ้n maak je ook nog eens warm water om te douchen.

Het is appels en peren vergelijken.

Dat is gelijk aan de eerdere discussie over je gaskachels. Je stelde dat gaskachels zuiniger stoken dan een CV-ketel. En dat is niet zo gek, aangezien een gaskachel 1 ruimte verwarmt en een gaskachel geen warm water hoeft te maken.

Het is wederom een kromme vergelijking.

quote:
[..]
Filmpje is geen voorbeeld van een praktijksituatie, het is een voorbeeld van een oude kerel die een rekenveld op het internet invult.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2023 19:41:54 ]
pi_207558577
quote:

[..]
zeker, dat is een hoop geld. Minder kwhs verbruiken is inderdaad goedkoper, dat heb je goed.
pi_207558592
quote:

ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')