Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te ori๋nteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.
Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te ori๋nteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
Klopt, dat is met alles waar je geen verstand van heb. Verschillende experts roepen vaak ook nog verschillende dingen die vaak ook nog tegenstrijdig zijn ook.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 08:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vond ik ook bezwaarlijk toen ik me voor het eerst begon te ori๋nteren op een warmtepomp. Als argeloze consument kun je je denk ik beter richten op het vinden van een vakman die je vertrouwt. Ik weet over zoveel dingen weinig tot niets, denk aan zonnepanelen en elektra. Maar ik kan wel een gladde verkoper onderscheiden van iemand die lijkt te weten wat-ie doet.
Dat heb ik ook meerdere keren mogen ervaren.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.
Als consument is het heel erg moeilijk en wordt het een duur geintje.
ik heb gemerkt dat het altijd om snelheid gaat en het niet hoeven terug te komen. Als je er niet met je neus bovenop zit en zegt dat je iets niet wilt dan worden leidingen over de muur van de ene kamer naar de andere kamer op 1m hoogte gelegd als er niks wordt gezegd en dat nodig is ipv via de kruipruimte. Puur en alleen om snelheid en materiaal te besparen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 09:44 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat er teveel profiteurs zijn binnen die sector, net als dat er veel van die cowboys ineens zonnepanelen kunnen installeren. Alles voor de winst en niet voor de kwaliteit van een installatie of comfort voor de klant.
Jij zeker, ja.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een nieuwe topadviseur hier. We gaan nog veel van jou leren!
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een nieuwe topadviseur hier. We gaan nog veel van jou leren!
Maar ik ook hoor, al ben ik technischer opgeleid; koeltechnicus, ontwerper koeltechnische installaties, HVAC ontwerp, NEN2767 inspecteur, regeltechniek, met als basis elektrotechniek automatisering. Met later nog aanvullingen als hbo bedrijfskunde en allerlei technische korte opleidingen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de methode die jij hebt beschreven kan ik prima volgen. Ik heb theoretisch natuurkunde gestudeerd aan een universiteit en hoe jij het benaderd is wat theoretisch. Het is prima te volgen voor mij. Ik ben het lang niet eens met je aannames, maar daar ga ik verder niet op in.
Sinds ik werk bij bedrijven ben ik veel pragmatischer gaan denken. Niemand begrijpt je toch als je zegt Q=mxcxdT of als je het hebt over de logaritmische temperatuurverschil bij warmtewisselaars en dat is niveau 6 vwo of 1e jaar studie natuurkunde, laat staan als je het hebt over warmteoverdacht met het Nusselt getal, Prandtl getal en Reynoldsnummer.
Ik ben tegenwoordig meer een simpele ziel en hou van simpele eenvoudig uit te leggen oplossingen zoals die formule van Koevlaas. Die is simpel, voldoet bijna altijd en als het een keer koud is dan is er altijd nog een elektrisch kacheltje.
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehechtquote:Op donderdag 12 januari 2023 18:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?
Of heb je naast een gasplaat, ook nog een gasoven?
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.
1200m3 x label B = 4Kw ?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:51 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
was er zelf bij. Gasverbruik x het energielabel etc.
Ik vind het wel opvallend hoeveel bedrijven voor dezelfde situatie een 4kW unit van Remeha aanbieden.
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 13:48 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Heb een 6 pits fornuis met dubbele oven combi. En 1 van de pitten is een speciale wokbrander. Daar ben ik wel een beetje aan gehecht
Mijn neef had precies hetzelfde, een mooi 6 pits plaat met wokbrander van 2 jaar oud.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent met een all-electric warmtepomp natuurlijk niet verplicht om je gasaansluiting te verwijderen als je daar nog een doel voor hebt.
Het zou wel goedkoper zijn (vastrecht).
quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:
Vraag me trouwens af wat de bussinesscase is van warmtepompen t.o.v. airco's.
Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
Rendement van een airco (lucht/lucht warmtepomp) en een lucht/water warmtepomp is nagenoeg gelijk.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:
Scheelt gewoon duizenden kwh's op jaar basis en dat is een hoop geld vooral met de huidige en toekomstige energieprijzen..
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn ook de verbruiken die ik op tweakers zie. Het gaat onderhand om een hoop geld.
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat (5.000kWh per jaar) zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, hooguit bij uitzondering.
Ik ben vaste klant in het warmtepomptopic en het verbruik en sCOP van warmtepompen van tientallen users wordt in een Excel-sheet nauwgezet bijgehouden door user Tomexergie en die data wordt ieder begin van de volgende maand in het lopende topic gedeeld.
Er zijn uiteraard mensen die ruim meer dan 2.000m3 aardgas verbruikten en dan ga je inderdaad naar dat soort waarden maar dan ben je ook een fortuin aan gas kwijt.
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet.
Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.
Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0ค zolang we salderen.
Ja dat werkt ook prima, dan neem je toch lucht/lucht.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.
Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.
[..]
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
Nee, dat zijn niet de verbruiken die je op Tweakers ziet, afgezien van uitschieters van woningen (ofwel: tochthokken) waar voorheen ruim meer dan 2.000m3 aardgas werd verbruikt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:33 schreef machtpen het volgende:
[..]
Dat zijn wel de verbruiken die je op tweakers ziet, dan probeer ik wel te filteren op normale mensen die een normaal gezin hebben in een normaal verwarmd huis. Want het stikt daar ook van de autisten die comfortloos in de bittere kou zitten.
Als je dan toch op tweakers zit ga dan eens in het lucht/lucht topic kijken dan zul je zien dat die een stuk lager verbruik hebben.
Filmpje is geen voorbeeld van een praktijksituatie, het is een voorbeeld van een oude kerel die een rekenveld op het internet invult.quote:[..]
Filmpje is gewoon een heel goed voorbeeld van een praktijksituatie. Salderen gaat natuurlijk ook veranderen en dan gaat het gewoon keihard om wat kost het per maand. Dan is minder kwh verbruiken goedkoper en dat doet lucht/lucht dus.
zeker, dat is een hoop geld. Minder kwhs verbruiken is inderdaad goedkoper, dat heb je goed.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:15 schreef machtpen het volgende:
[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 17:43 schreef machtpen het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |