quote:Nachtverlaging en Warmtepomp
Je hoort vaak dat nachtverlaging (d.w.z. het een paar graden lager zetten van je thermostaat als je naar bed gaat, en dan weer hoger zetten bij het op staan) niet goed werkt bij een warmtepomp. Mijn installatie met ale meetmogelijkheden geeft mij een mooie gelegenheid om dat eens te onderzoeken. Let op: wat ik in mijn woning met mijn installatie meet hoeft niet in alle gevallen op te gaan, maar ik verwacht wel dat het vrij algemeen geldt.
In de nachten van 16 op 17 resp 17 op 18 februari heb ik een testje gedaan om het effect van nachtverlaging te kunnen meten. In de nacht van 16 op 17 is de thermostaat niet omlaag gezet, dus geen nachtverlaging, en in de nacht van 17 op 18 wel. Die 2 nachten waren enigszins vergelijkbaar qua buitentemperatuur. de gemiddelde buitentemperatuur van 16/17 inde periode 22:30 tot 9:00 was +0,6 graad en in de nacht 17/18 was dat -0,8. De nacht met nachtverlaging was dus iets kouder. In beide gevallen vrijwel geen wind.
De nachtverlaging gaat in om 22:30. De thermostaat gaat van 19,5 naar 18 °C. Einde van de verlaging gaat op de 18e in 3 stappen: om 7:30 naar 18,5, om 8:00 naar 19, om 8:30 naar 19,5. De temperatuursensor geeft structureel 0,5 graad hoger aan. Na 8:30 duurt het nog een tijd voordat de temperatuur in de kamer (bij de thermostaat) weer op niveau is. Ik heb als meetpunt gekozen een vrij ruime tijd van 11:00. De opwarming op 18-2 veroorzaakt ijsvorming en dus ontdooicycli. De laatste is om 10:30, dus ik heb een halfuur daarna genomen. In de ochtend van 17-2 is geen opwarming, maar wel ijsvorming, ook bij de iets hogere buitentemperatuur. De laatste ontdooicyclus op 17-2 is rond 9:20. Op beide ochtenden gebeuren 7 ontdooicycli, zij op andere tijdstippen.
Het energieverbruik in die twee nachten was:
16/17 zonder nachtverlaging: 1.267 kWminuut = 21.1 kWh
17/18 met nachtverlaging: 1093 kWminuut = 18,21 kWh
Ondanks dat het in de 2e nacht iets kouder was, is er ca 15% minder energie verbruikt.
Voor de technisch geinteresseerde liefhebbers heb ik de meetresultaten beschikbaar in grafieken. Ze zijn zonder veel toelichting hieronder opgenomen, zodat men zelf kan bepalen of er interesse is. Zo ja: stuur een mailtje naar info@vogelwijkenergiek.nl.
De grafieken omvatten de 3 dagen (dus 16, 17 en het eerste deel van 18 februari) met de betreffende nachten. De grafieken beslaan in principe 24 uur, zie de aanduiding onderaan.
Legenda:
kW IN: opgenomen vermogen door de WP; kW UIT: afgegeven vermogen door de WP
COP10: het gemiddelde van de COP over 10 minuten (COP schommelt sterk door ontdooicycli)
TA C: Aanvoer Temp in °C; BuitenL: buitentemperatuur Laag bij de grond; Therm: temperatuur bij de thermostaat
De grafiek van de 18e loopt alleen maar door tot ca 11:00 uur.
Niemand (zover ik zie) die hier ontkent dat nachtverlaging een besparing kan opleveren, mijn warmtepomp gaat 's nachts ook een graadje lager.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
In vele gevallen zorgt een nachtverlaging, en zeker meerdere dagen/nachten verlaging, voor een besparing. Veel variabelen in deze.
Hier een gebruikers test, geleend van Vogelwijk.
[..]
[ afbeelding ]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niemand die (zover ik zie) hier ontkent dat nachtverlaging een besparing kan opleveren.
Met een warmtepomp heb je echter vermogen dat meer is afgestemd op het warmteverlies van je woning, waar je bij een CV-ketel vaak 25 tot 35kW kan bijschakelen om het warm te krijgen.
Je kan vaak best 1 of 2 graad lager 's nachts of als je weg bent maar het opwarmen duurt wel langer.
Het hogere rendement van een warmtepomp compenseert overigens ruimschoots voor die beperking.
En dan vallen we weer in herhaling.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.
Joh.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar dan kom je op mijn punt, als je vermogen exact je warmteverlies is krijg je de temp nooit hoger zonder extra toevoeging van vermogen.
Jawel maar de theorie wordt onderuit gehaald en dat irriteert me.quote:Op woensdag 11 januari 2023 19:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dan vallen we weer in herhaling.
Het maximale vermogen van een warmtepomp is berekend op je warmteverlies op een hele koude dag.
Hij zou het dan met 24/7 draaien warm moeten houden.
Je gaat dan dus uit van het scenario dat je in een weekend waarin de Elfstedentocht wordt gereden de verwarming naar 17 graden hebt gezet en het dan niet meer warm krijgt.
Nogal extreem. Niet onmogelijk maar wel extreem.
Daarom pas je dus amper nachtverlaging toe met een warmtepomp en als de nood toch aan de man komt, heb je nog 2, 3, 4, 6 of 9kW aan elektrische elementen achter de hand.
En als je dat niet hebt, bestaat er nog zoiets als een elektrisch kacheltje.
Uiteindelijk gaat de keuze van een warmtepomp voor een groot deel om het minimumvermogen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jawel maar de theorie wordt onderuit gehaald en dat irriteert me.
Je minimum vermogen/buffer betekenen bij deellast (bv+15C)
Je nominale maximum vermogen betekenen bij pak m beet -5C en dat is je warmteverlies + een x percentage opwarmtoeslag (wellicht slechts 5-10%)
Accepteer je bijstoken met E dan kun je obv berekening aangeven wanneer dit plaatsvind, en kun je berekenen hoelang tevoren je moet aanwarmen per K stijging.
Ik denk zelf dat de huidige berekening/aannames op vermogen gedaan worden op basis van oudere techniek en angst op pendelen. Zie hiervoor punt 1
Pendelen komt nauwelijks nog voor bij moderne units en voldoende buffer.
Punt 2 is je te kiezen vermogen. Dat wordt nogal eens te klein gepakt. Zelfs zo klein dat installaties al bij <2C gaan bijstoken met E, dat is niet grappig als je je verbruikscijfers ziet.
Als je vermogen bij -5C 7 kw moet zijn zeggen veel adviseurs dat je 6KW moet pakken. Ik zeg pak 8kw met buffer. Check je minimum vermogen.
Pak ook meer subsidie.
De units met goede techniek draaien op deellast net zo’n hoge cop. Dus waarom dan niet?
Maar dan zijn we het gewoon eens.quote:Op woensdag 11 januari 2023 20:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat de keuze van een warmtepomp voor een groot deel om het minimumvermogen.
Je wil dat deze voldoende terug kan moduleren zodat je geen pendelgedrag krijgt.
Want 90% van het stookseizoen is het slap herfstweer en heb je al dat vermogen niet nodig.
Volgens mij zijn we het daar verder wel over eens.
En als een 8kW (bijna) net zo ver terug kan moduleren als een 6kW dan zou ik ook een 8kW adviseren als er een 6 of 7kW model nodig is.
Je warm water (boilervat) is dan ook nog eens sneller op temperatuur en zeker bij een 300 liter of groter vat is dat wel fijn.
COP's kijk ik minder naar, het systeem moet goed draaien en het moet comfortabel zijn.
Uiteindelijk reken je kWh's af, geen COP's.
Ach, ik heb jaren gebruik gemaakt van een cv-ketel zonder alle details te weten en nu heb ik me, net als altijd, laten adviseren door een leverancier over de warmtepomp.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.
Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Nou, dat handgeschreven verhaal heb ik ook maar even gelaten voor wat het is maar voor de rest is het prima te volgen en een hoop van te leren.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn eerste gedachte bij het lezen van al deze theorie is, hoe moet je als "domme" consument daar in vredesnaam uit moeten kunnen komen of je dan uiteindelijk niet een kat in de zak koopt of aan laat smeren door een installateur.
Ik begrijp zelf nog niet de helft van wat @:Lospedrosa en @:TheFreshPrince hier vertellen en vele denk ik met mij die nu in dit topic kijken.
Waarom zou je de hele keuken moeten verbouwen?quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
De adviseur van vandaag kwam uit op een 7kW systeem met een intergas ketel vo9r het warme water. 100% van het gas af zou kunnen maar dan mag ik ook meteen de hele keuken mag verbouwen die net 5 jaar oud is;)
Een buffervat is nuttig maar het helpt niet echt tegen overcapaciteit. Als het vat op temperatuur is zal je met teveel vermogen alsnog pendelgedrag krijgen.quote:9kW zou ook kunnen maar zou ik groter buffervat moeten ivm de overcapaciteit
Je kunt nog vragen hoe de adviseur dat vermogen heeft bepaald.quote:Op donderdag 12 januari 2023 18:06 schreef Den_Haag het volgende:
De adviseur van vandaag kwam uit op een 7kW systeem met een intergas ketel vo9r het warme water. 100% van het gas af zou kunnen maar dan mag ik ook meteen de hele keuken mag verbouwen die net 5 jaar oud is;)
9kW zou ook kunnen maar zou ik groter buffervat moeten ivm de overcapaciteit
En bedankt voor alle tips en dergelijke die gepost worden. Leer er veel van. En er komen weer veel herinneringen naar boven over tentamens process engineering
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij kun je er gewoon vanuit gaan dat als de stroomprijs minder is dan de helft van de gasprijs je het goedkoopste uit bent met een warmtepomp en als deze hoger is dan de helft van de gasprijs je beter met gas kunt stoken. (als we rekenen met een gemiddelde COP van 4). Je terugverdientijd wordt wel een stukje langer naarmate deze kosten dichter bij elkaar komen.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat geldt met alles. Iemand kan nou eenmaal niet overal verstand van hebben en het is altijd een kwestie van vertrouwen op degene die je adviseert.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.quote:Op woensdag 11 januari 2023 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
Nou nouquote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.
Als consument is het heel erg moeilijk en wordt het een duur geintje.
Als je denkt te kunnen bepalen is de kennis er blijkbaar toch wel?quote:Op vrijdag 13 januari 2023 23:02 schreef machtpen het volgende:
[..]
Jouw kennis is ook niet zo denderend, ook maar net boven middelmatig.
Bij mij wel.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 23:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je denkt te kunnen bepalen is de kennis er blijkbaar toch wel?
Er zijn genoeg installateurs die wel kennis hebben. Maar bij die installateurs is de agende altijd al vrijwel volledig gevuld met afspraken voor het bestaande klantenbestand en daar kom je als nieuwe klant nagenoeg niet tussen. Als je daar als nieuwe particuliere klant contact mee opneemt voor een offerte aanvraag, dan krijg je ofwel geen reactie, ofwel de reactie dat nieuwe offerte aanvragen komend halfjaar of langer niet in behandeling genomen worden.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 22:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
De installateurs hebben ook geen kennis. Die kennis is er bijna helemaal niet in de hele branche.
Als consument is het heel erg moeilijk en wordt het een duur geintje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |