abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207693762
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:00 schreef ArnosL het volgende:

[..]
"Ja er zit wel een regeling in die warmtepomp, maar ik weet het zelf beter".

Geef die warmtepomp z'n temperatuurbereik en hij zal het uit zichzelf gewoon netjes doen. Minimumtemperatuur op 25 en maximum op 45 bij vloerverwarming en het gaat als een trein.
Uit ervaring weet ik dat dat niet altijd zo is. Dat verschilt per type huis en wensen gebruiker.
Er zitten niet voor niks correctie opties op veel warmtepompen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207693770
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die van mij draait op een stooklijn met correctie van een ruimtethermostaat.
Ja, dat is ook hoe de Mitsu meestal ingesteld staat, hier ook in het begin.
pi_207693781
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat is ook hoe de Mitsu meestal ingesteld staat, hier ook in het begin.
Als ik dat uitzet dan krijg ik het niet snel genoeg warm. 0,5 graden per uur stijging. Dat lukt mij niet zonder die correctie
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207693791
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:06 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Met volledig temperatuurbereik? Of op vaste aanvoertemperatuur?
pi_207693835
Nu ik toch bezig ben, ik heb de anti-vriesmodus uitgezet, dat kan toch in mijn geval met een binnenunit op zolder?
pi_207693881
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:06 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Met volledig temperatuurbereik? Of op vaste aanvoertemperatuur?
De Mitsu heeft zover ik weet geen vast instelbare aanvoertemperatuur, je kan alleen het bereik instellen.

pi_207693894
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:18 schreef Doedezemaar het volgende:
Nu ik toch bezig ben, ik heb de anti-vriesmodus uitgezet, dat kan toch in mijn geval met een binnenunit op zolder?
Bij een split zal dat niet zo'n probleem zijn, zolang je CV-leidingen niet door ruimten lopen waar het vriest.
Bij een monoblock zou ik het ingeschakeld laten.

Bij mij gaan de CV-leidingen letterlijk van de garage, onder de bestrating, naar de woning omdat de warmtepomp in een vrijstaande garage opgesteld staat. Maar de secundaire CV-pomp draait 24/7 dus dan heb je in feite al een "anti-vries" modus.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2023 11:33:17 ]
pi_207693923
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik dat uitzet dan krijg ik het niet snel genoeg warm. 0,5 graden per uur stijging. Dat lukt mij niet zonder die correctie
Mijn warmtepomp gaat pendelen op stooklijn, of ik moet de stooklijn bij +7 al op 38 graden zetten.
Dat is dan weer niet zo lekker voor het rendement.

Maar dat komt omdat de warmtepomp 14kW is en m'n warmtevraag hooguit 7kW :@
Ik kende Koevlaas toen nog niet :)
Maximaal vermogen is al begrensd op 50% maar minimum vermogen is 5,1kW dus dat schiet niet echt op :P

Op "flow temp range" gaat het prima, mooie lange runs.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 11:28:02 #209
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_207693942
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar dat komt omdat de warmtepomp 14kW is en m'n warmtevraag hooguit 7kW
Wat was het idee hierachter?
Huilen dan.
pi_207693954
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat was het idee hierachter?
Dat ik in 2018 nog niets wist van warmtepompen en graag een Zubadan wilde hebben :D
Eigenwijs dus, soms een goede eigenschap maar meestal niet...

Uiteindelijk draait het al ruim 3 jaar netjes met die begrenzing en nog wat trucjes, eerste jaar was een beetje zoeken.
pi_207694086
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ex-collega van me is een paar jaar geleden in een nieuwe huurwoning gekomen met een Mitsubishi warmtepomp (en vloerverwarming) en hij vond het verbruik nogal hoog.

sCOP is rond de 2.5 en dat is belachelijk natuurlijk.

Andere ex-collega (heeft zelf ook een warmtepomp, ander merk) is er langs gegaan.
Na wat instellingen langs gelopen te hebben blijkt dat hij op thermostaat draait, zonder stooklijn.
Dat is op zich niet erg, doe ik hier ook met de Mitsu.
Maar de "flow temp range" stond ingesteld op 30 tot 50 graden.
En dat voor een nieuwbouwwoning uit 2020...

Het is nu eerst aangepast naar 30 tot 35 graden en voorlopig houdt hij het prima warm.
Hiermee zou een sCOP van 3.5 met gemak haalbaar moeten zijn, haal zelf ook 3.72 op jaarbasis.
Mogelijk kan de aanvoer nog wel lager maar hij test het nu eerst met deze instellingen.

Maar goed, je moet er dus op rekenen dat daar tientallen woningen neergezet zijn, waarschijnlijk allemaal met een verkeerd ingestelde warmtepomp opgeleverd, terwijl het letterlijk minder dan 2 minuten werk is om die "flow temp range" aan te passen.
Lijkt me sterk dat dat zo’n COP verbetering zal geven.
En er is kans dat de gebruiker in de kou komt.

Mijn ervaring met andere merken is dat de aanvoertemp kortstondig verhoogd is bij opstook en dan moduleert op ruimtetemp, na gelang je afgifte zo’n 30-33C

Daikin Altherma 3 iig wel deze houdt een SCOP op verwarming van zeker 4+

Maar dan moet je minimum vermogen inderdaad niet (veel) te hoog zijn.
Vakman pur sang
  Vis een optie? dinsdag 24 januari 2023 @ 11:39:32 #212
70532 loveli
N
pi_207694102
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik ben hier ook maar eens gaan kijken. Je raadt het vast al :X
Is de geluidsoverlast na aanpassen ook verminderd?
crap in = crap out
pi_207694122
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lijkt me sterk dat dat zo’n COP verbetering zal geven.
Ik weet wel dat een sCOP van rond de 2,5 niet hoort bij een Mitsu Ecodan warmtepomp en een moderne woning.

quote:
En er is kans dat de gebruiker in de kou komt.
Het gaat om een hagelnieuwe (2020) woning met vloerverwarming.
De warmtepompen zijn opgehangen en verder niet ingesteld, alles staat "default".
Daarnaast weet hij nu hoe hij het moet aanpassen, dus als hij al in de kou komt is dat voor een een dag en dan past hij het zelf aan.

Als ik een woning uit 2003 warm krijg met een maximale Ta van 35 graden, dan zal het in zijn woning ook wel lukken. En anders zet hij het hoger.

Niet zo'n drama maken.

quote:
Mijn ervaring met andere merken is dat de aanvoertemp kortstondig verhoogd is bij opstook en dan moduleert op ruimtetemp, na gelang je afgifte zo’n 30-33C
Mijn ervaring met de Mitsu is dat hij aan gaat, dan naar een temperatuur in dat bereik stookt en weer uit gaat zodra de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is.

En bij een hoger ingestelde range, zal hij ook hoger in die range gaan zitten, is mijn ervaring hier.
Het is dan wel snel warm maar je betaalt er ook een prijs voor.
pi_207694219
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:39 schreef loveli het volgende:

[..]
Is de geluidsoverlast na aanpassen ook verminderd?
Ik word nog steeds niet goed van de geluiden van de buitenunits van alle warmtepompen om ons heen, mijn man hoorde ze zondagavond in de slaapkamer ook, maar ik lijk verder de enige te zijn die er ‘s nachts last van heeft.
De onze draait in principe ‘s nacht niet, het boilervat mag niet opwarmen als ik in bed lig, ik gebruik 2 graden nachtverlaging op de kamerthermostaat en heb voor de zekerheid ook nog de stillere nachtmodus geactiveerd.
pi_207694337
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Uit ervaring weet ik dat dat niet altijd zo is. Dat verschilt per type huis en wensen gebruiker.
Er zitten niet voor niks correctie opties op veel warmtepompen.
Mijne doet dat perfect, maar ik regel gewoon op de ruimtesensor. Geen weersafhankelijke regeling ofzo.

Tot nu toe maximaal 32 graden aanvoertemperatuur nodig gehad toen het begin december koud was.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De Mitsu heeft zover ik weet geen vast instelbare aanvoertemperatuur, je kan alleen het bereik instellen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo gaat het bij mij ook ja. Ik heb hem ingesteld tussen 25 en 45. De rest moet ie zelf maar bepalen.
pi_207694369
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet wel dat een sCOP van rond de 2,5 niet hoort bij een Mitsu Ecodan warmtepomp en een moderne woning.
[..]
Het gaat om een hagelnieuwe (2020) woning met vloerverwarming.
De warmtepompen zijn opgehangen en verder niet ingesteld, alles staat "default".
Daarnaast weet hij nu hoe hij het moet aanpassen, dus als hij al in de kou komt is dat voor een een dag en dan past hij het zelf aan.

Als ik een woning uit 2003 warm krijg met een maximale Ta van 35 graden, dan zal het in zijn woning ook wel lukken. En anders zet hij het hoger.

Niet zo'n drama maken.
[..]
Mijn ervaring met de Mitsu is dat hij aan gaat, dan naar een temperatuur in dat bereik stookt en weer uit gaat zodra de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is.

En bij een hoger ingestelde range, zal hij ook hoger in die range gaan zitten, is mijn ervaring hier.
Het is dan wel snel warm maar je betaalt er ook een prijs voor.
Ja Hoho maak geen drama, verkondig alleen een mening.
Als de gebruiker zelf kan tweaken is het prima.

Dat vind ik wel een beetje het issue aan WP, de instellingen zijn vrij fijngevoelig en ook niet elk seizoen hetzelfde (bij veel merken)
Misschien moet de instelling bij -10C wel naar 38C en bij +5C naar Max 31C
Daar is voor fabrikanten nog veel te verbeteren in meer anticiperende regelingen.

Theoretisch kan je een regeling bouwen, die middels de kamertemperatuur, opgegeven m2 vo, en de gemeten vermogen bij Ta, berekenen wat de ideale aanvoertemp is.
Bij elke aanwarming kan betekent worden wat afgegeven vermogen is bij Tbuiten, plus aanwarmtijd uur/K.
Vakman pur sang
pi_207694617
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat vind ik wel een beetje het issue aan WP, de instellingen zijn vrij fijngevoelig en ook niet elk seizoen hetzelfde (bij veel merken)
Daar is voor fabrikanten nog veel te verbeteren in meer anticiperende regelingen.

Theoretisch kan je een regeling bouwen, die middels de kamertemperatuur, opgegeven m2 vo, en de gemeten vermogen bij Ta, berekenen wat de ideale aanvoertemp is.
Bij elke aanwarming kan betekent worden wat afgegeven vermogen is bij Tbuiten, plus aanwarmtijd uur/K.
Zo iets heb ik er in zitten. Ik kan de grootte van de ruimte, isolatieniveau en het afgiftesysteem invullen. Er zit een smart regeling in die continu een benodigd cv setpoint berekent op basis van die gegevens en het verschil tussen ruimtetemperatuur en doeltemperatuur.
pi_207694629
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Ik snap de monteurs ook. Ze willen geen gezeur, dus dan maar veilig. Ik ga exact dat ook doen op de dag van de notaris.
Stooklijn op 70 zetten (staat nu op 55) bij -20 en alle correcties uitzetten.

Die nieuwe bewoners kunnen nog geen hamer vasthouden dus ik neem dat risico niet. Hopelijk huren ze geen 'expert,' in eant ik weet al wat die gaat zeggen.
pi_207694638
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:17 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Zo iets heb ik er in zitten. Ik kan de grootte van de ruimte, isolatieniveau en het afgiftesysteem invullen. Er zit een smart regeling in die continu een benodigd cv setpoint berekent op basis van die gegevens en het verschil tussen ruimtetemperatuur en doeltemperatuur.
Welk merk?
Vakman pur sang
pi_207694702
Had vroeger wel eens particulieren, of simpele of oudere mensen
Die kon je nog niet eens uitleggen hoe zo’n eenvoudige draai honeywell werkt.
Dat als je draait je je setpoint ziet en als je 5s wacht je ruimte temp.
Echt 5x uitleggen en dan: “ja dat ding is kapot, de temp verspringt steeds als ik draai”

Nou dat soort mensen geven ze nu ook massaal warmtepompen, net app en die moeten dan instellen welke tijden de boiler moet verwarmen..yeah right..die gaan wekelijks bellen met de woningbouw dat “dat ding weer niet doet, ze geen huur gaan betalen, vroeger dat nooit was, radar en SBS6 gaan bellen”
Vakman pur sang
pi_207694767
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Welk merk?
Een Atag.
pi_207694836
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:29 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Een Atag.
Ja Atag timmert aardig aan de weg met de warmtepomp, een volledig zelf ontworpen regeling met kennis uit de ketel markt.
Ben alleen benieuwd of ze ook nog kinderziektes hebben.
https://atag.compano.com/(...)Electric%20light.pdf
Vakman pur sang
pi_207694862
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Had vroeger wel eens particulieren, of simpele of oudere mensen
Die kon je nog niet eens uitleggen hoe zo’n eenvoudige draai honeywell werkt.
Dat als je draait je je setpoint ziet en als je 5s wacht je ruimte temp.
Echt 5x uitleggen en dan: “ja dat ding is kapot, de temp verspringt steeds als ik draai”

Nou dat soort mensen geven ze nu ook massaal warmtepompen, net app en die moeten dan instellen welke tijden de boiler moet verwarmen..yeah right..die gaan wekelijks bellen met de woningbouw dat “dat ding weer niet doet, ze geen huur gaan betalen, vroeger dat nooit was, radar en SBS6 gaan bellen”
Dat gebeurt nu al en is al jaren bezig.

Waar denk je dat die bullshit verhalen vandaan komen?
Normen vangen dit vask af omdat comfort en gebruiksvriendelijkheid hierin ook een belangrijke rol spelen.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 12:51:11 #224
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207695016
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat gebeurt nu al en is al jaren bezig.

Waar denk je dat die bullshit verhalen vandaan komen?
Normen vangen dit vask af omdat comfort en gebruiksvriendelijkheid hierin ook een belangrijke rol spelen.
Toen mijn monteur wegliep had ik een dag later 40kwh verbruikt buiten was het 8 graden. Dat was ff schrikken, ik zag de winter al voor me. Bleek de instelling voor de interne elementen indien kouder dan 10 graden of zoiets.

Tja, wel lekker vlot warm
Tot nooit .......
  Vis een optie? dinsdag 24 januari 2023 @ 13:07:01 #225
70532 loveli
N
pi_207695204
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:47 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik word nog steeds niet goed van de geluiden van de buitenunits van alle warmtepompen om ons heen, mijn man hoorde ze zondagavond in de slaapkamer ook, maar ik lijk verder de enige te zijn die er ‘s nachts last van heeft.
De onze draait in principe ‘s nacht niet, het boilervat mag niet opwarmen als ik in bed lig, ik gebruik 2 graden nachtverlaging op de kamerthermostaat en heb voor de zekerheid ook nog de stillere nachtmodus geactiveerd.
Bij de gemeente advies vragen/klacht deponeren, evt een geluidsmeting aanvragen. Dan weet je of je verder moet met geluidsisolatie en aanpassen van je eigen installatie, of dat de overlast objectief te groot is.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')