abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207558600
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
Oude man vult een rekenveld op het internet in met 55 graden aanvoertemperatuur om "aan te tonen" wat een warmtepomp verbruikt.
pi_207558609
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet. :D

Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.

Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0¤ zolang we salderen.
Zolang je stroom tegen dezelfde prijs kan verkopen als dat je het inkoopt staat PV helemaal los van elke besparing dan ook, want je kan het verkopen.
De installateur van mijn pv zei na afloop dat die lamp gratis brandt die hij zag. Ik zei van nee, want die stroom had ik ook kunnen verkopen tegen dezelfde prijs, dus die lamp kost mij gewoon evenveel geld met of zonder PV.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207558639
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oude man vult een rekenveld op het internet in om "aan te tonen" wat een warmtepomp verbruikt.
en wat is dat verbruik? 10.000 kwh per maand voor enkele m3 woonvolume zeker?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207558652
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en wat is dat verbruik? 10.000 kwh per maand voor enkele m3 woonvolume zeker?
Scheelt niet alles :P
Ik zag 'm al ergens 55 graden aanvoertemperatuur aanklikken, daar gaat het al mis natuurlijk.
Dan kan je net zo goed direct een waterkoker gebruiken.
  Moderator zaterdag 14 januari 2023 @ 19:48:17 #155
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_207558657
Bodem warmtepomp, 3 personen, ik kom net aan aan 5000kwh jaar verbruik voor het hele huis, dus niet alleen de pomp maar ook koken licht tv wasmachine droger vaatwasser etc.

En ik zit hier niet in de kou. Gewoon tussen de 21,5 en 22 graden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_207558670
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Ook zonder zonnepanelen is bij een goede renovatie een warmtepomp zinvol. Het scheelt enorm in de verbruikskosten ten opzichte van gas. Ook bespaart verwarmen met een warmtepomp die draait op stroom uit een gasgestookte centrale netto 30-40% aardgas (op basis van een COP van slechts 3,5-4 voor verwarmen).
Voor het bereiden van warm water is door de lagere COP en het warmteverlies van het voorraadvat bijna nul.
pi_207558843
Het is zo makkelijk.

Airco heeft een hogere scop, kan direct een ruimte verwarmen kan dus ook met behoud van comfort dag/nacht verlagen. Daar bespaar je duizenden kwh's per jaar mee. Warmtepompboiloer erbij en je blijft goedkoper uit.

Waarom een heel huis verwarmen met een heel kleine dag/nacht verlaging dus in principe altijd op dezelfde temperatuur. Kost je ook nog een keer duizenden kwh's meer.
pi_207558902
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
Oude man zonder warmtepomp komt op internet een site tegen waar je kan invullen wat voor huis je hebt en wat je verbruikt wordt met warmtepomp.
Hij krijgt heel hoge cijfers, daar schrikt hij van.
Vakman pur sang
pi_207558933
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:57 schreef machtpen het volgende:
Het is zo makkelijk.

Airco heeft een hogere scop, kan direct een ruimte verwarmen kan dus ook met behoud van comfort dag/nacht verlagen. Daar bespaar je duizenden kwh's per jaar mee. Warmtepompboiloer erbij en je blijft goedkoper uit.

Waarom een heel huis verwarmen met een heel kleine dag/nacht verlaging dus in principe altijd op dezelfde temperatuur. Kost je ook nog een keer duizenden kwh's meer.
Waarom niet alleen de wc verwarmen met een paar kaarsjes?
Dat bespaart duizendmiljard kwh per jaar.
Vakman pur sang
pi_207559018
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 19:49 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ook zonder zonnepanelen is bij een goede renovatie een warmtepomp zinvol. Het scheelt enorm in de verbruikskosten ten opzichte van gas. Ook bespaart verwarmen met een warmtepomp die draait op stroom uit een gasgestookte centrale netto 30-40% aardgas (op basis van een COP van slechts 3,5-4 voor verwarmen).
Voor het bereiden van warm water is door de lagere COP en het warmteverlies van het voorraadvat bijna nul.
Dat weet ik maar mensen kijken alleen naar hun maandbedrag.
Het is wel zo dat als je nu kunt kiezen tussen gas en elektra (WP) en je hebt geen pv, je met dit prijsplafond niet perse beter af bent met alleen de WP.

Al met al willen mensen investeren en dan een heel laag maandbedrag; nou dan moet je PV erbij nemen.
Liefst zoveel als je verbruik is.
Vakman pur sang
pi_207559505
M'n moeder verwarmt haar woning (woonkamer + slaapkamer) momenteel ook met een (Mitsubishi) airco, simpelweg omdat ze 6.000kWh stroom opwekt met zonnepanelen en het gas nu duur is.

Het werkt best aardig, zolang je maar in die 2 verwarmde ruimtes verblijft.

Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast. In december hadden we bijna een hele week van dat weer, dus daar klaagde ze wel een beetje over.

Dat ontdooien gebeurt bij een normale warmtepomp ook maar die heeft wel genoeg buffer zodat je daar niets van merkt in het comfort.

Rond oktober komt er een Mitsubishi 8kW warmtepomp in en dan kan de CV-ketel er helemaal uit.

Gasverbruik was voorheen zo'n 1.150m3 per jaar dus dat zal ongeveer 2.500kWh stroom per jaar kosten.

Een 6kW warmtepomp kan het ook doen maar de 8kW versie heeft dezelfde buitenunit en kan net zover terug moduleren, dus één tikje zwaarder gekozen. Dan is het boilervat ook wat sneller warm.
pi_207565782
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast.
Nah, tijdens defrost gaat bij mijn Mitsubishi de ventilator van de binnenunit uit en de kleppen dicht. Dus niet dat er koude lucht wordt geblazen maar de verwarming moet je wel een tien minuten missen. Zeker in de opwarmfase van je huis is dat vervelend. Als het huis door en door warm is merk je er vrijwel niets van.
pi_207566686
quote:
M'n moeder verwarmt haar woning (woonkamer + slaapkamer) momenteel ook met een (Mitsubishi) airco, simpelweg omdat ze 6.000kWh stroom opwekt met zonnepanelen en het gas nu duur is.

Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast. In december hadden we bijna een hele week van dat weer, dus daar klaagde ze wel een beetje over.

Dat ontdooien gebeurt bij een normale warmtepomp ook maar die heeft wel genoeg buffer zodat je daar niets van merkt in het comfort.

Rond oktober komt er een Mitsubishi 8kW warmtepomp in en dan kan de CV-ketel er helemaal uit.

Gasverbruik was voorheen zo'n 1.150m3 per jaar dus dat zal ongeveer 2.500kWh stroom per jaar kosten.

Een 6kW warmtepomp kan het ook doen maar de 8kW versie heeft dezelfde buitenunit en kan net zover terug moduleren, dus één tikje zwaarder gekozen. Dan is het boilervat ook wat sneller warm.
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.
Vaak ook nog beter te installeren.

Deze zuigt de koudere lucht over de vloer en blaast deze op betere hoogte in.
Dmv 2 inblaas kleppen.

Daar heb ik 15 jaar geleden al eens “huizen op het water” mee voorzien. Die hadden elektrische kachels en vervangen voor deze.
Mensen waren er heel tevreden over.

[ Bericht 31% gewijzigd door Lospedrosa op 15-01-2023 08:27:55 ]
Vakman pur sang
pi_207567535
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.

Dmv 2 inblaas kleppen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Daar heb ik 15 jaar geleden al eens “huizen op het water” mee voorzien. Die hadden elektrische kachels en vervangen voor deze.
Dit zou wel een aantal grote minpunten oplossen inderdaad, dan blijft alleen nog de slechte luchtmenging bij geforceerde convectie en de koudeval over.
pi_207567579
quote:

In het begin dacht ik dat mijn airco stuk was toen die uitging en het lampje ging knipperen. De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco. Je kan echt de verwarming niet 30 minuten missen met geforceerde convectie.... 10 minuten kan al niet eens....
Mijn WP doet dit ook, maar daar merk je niks van, wat ik wel merk is warm tapwater maken. Dan heb ik soms uren geen verwarming. In mijn nieuwe huis komt er daarvoor ook een separate warmtepompboiler.

Ik heb overal airco's hangen en toen ik een bezichtiging had belde de makelaar om te vragen of ik met een warmtepomp deze bedoelde, want dan hoefde de bezichtiging van die persoon niet. Gelukkig is dat inderdaad niet zo, dus ging die wel door.
pi_207567605
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 00:59 schreef qajariaq het volgende:
Als het huis door en door warm is merk je er vrijwel niets van.
dat is mij nog nooit gelukt met een airco....
pi_207568349
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
In het begin dacht ik dat mijn airco stuk was toen die uitging en het lampje ging knipperen. De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco. Je kan echt de verwarming niet 30 minuten missen met geforceerde convectie.... 10 minuten kan al niet eens....
Mijn WP doet dit ook, maar daar merk je niks van, wat ik wel merk is warm tapwater maken. Dan heb ik soms uren geen verwarming. In mijn nieuwe huis komt er daarvoor ook een separate warmtepompboiler.

Ik heb overal airco's hangen en toen ik een bezichtiging had belde de makelaar om te vragen of ik met een warmtepomp deze bedoelde, want dan hoefde de bezichtiging van die persoon niet. Gelukkig is dat inderdaad niet zo, dus ging die wel door.
Warm tapwater maken doet mijn warmtepomp 's nachts als het winter is.
In de zomer verwarm ik niet, dus dan kan dat uiteraard overdag als de zon op m'n panelen schijnt.
pi_207568377
quote:

[..]

Dmv 2 inblaas kleppen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bij mijn moeder hangt hij om te koelen, de warmtepomp was al gepland maar heeft een lange levertijd.
Het is meer dat de airco ook kan verwarmen en daarom deze winter daarvoor ingezet wordt.
Het is natuurlijk ook een prima back-up, mocht er ooit een storing in de WP zitten (al zijn die erg betrouwbaar).
pi_207568586
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Warm tapwater maken doet mijn warmtepomp 's nachts als het winter is.
In de zomer verwarm ik niet, dus dan kan dat uiteraard overdag als de zon op m'n panelen schijnt.
ik heb dat een keer geprobeerd en mijn stroom verbruik ging sky rocket.
pi_207568634
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is mij nog nooit gelukt met een airco....
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco.
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.

Je hebt het gewoon snel opgegeven, daar is niets op tegen maar als strijder tegen de airco als verwarming val je dan wel door de mand. Je beweerd veel, je gelooft keer op keer niet dat anderen (o.a. ik) wel goede resultaten hebben maar feitelijk mis je zelf dus de ervaring.
pi_207568674
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.
[..]
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.

Je hebt het gewoon snel opgegeven, daar is niets op tegen maar als strijder tegen de airco als verwarming val je dan wel door de mand. Je beweerd veel, je gelooft keer op keer niet dat anderen (o.a. ik) wel goede resultaten hebben maar feitelijk mis je zelf dus de ervaring.
Wat jij zegt klopt wel, als je door blijft verwarmen met de airco dan is alles op temperatuur en voelt het wel goed.
Alleen die lucht van boven af is wel echt een nadeel, die voel je altijd ergens.
Gaat niks boven LTV oppervlakte verwarming wat dat betreft.

Nou verwarm ik maar jn klusschuur wel met een airco en daar is het echt ideaal. Ook met -10C is daar in notime warm
Vakman pur sang
pi_207568805
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat jij zegt klopt wel, als je door blijft verwarmen met de airco dan is alles op temperatuur en voelt het wel goed.
Alleen die lucht van boven af is wel echt een nadeel, die voel je altijd ergens.
Gaat niks boven LTV oppervlakte verwarming wat dat betreft.

Nou verwarm ik maar jn klusschuur wel met een airco en daar is het echt ideaal. Ook met -10C is daar in notime warm
Als de isolatie goed is hoeft die luchtstroom ook niet zo snel meer.
pi_207568951
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]

Klopt helemaal wat je zegt. Ik benoem de negatieve kanten alleen tegen over alle walhalla verhalen hier.
pi_207568972
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt helemaal wat je zegt. Ik benoem de negatieve kanten alleen tegen over alle walhalla verhalen hier.
Nou, je kraakt het volkomen af en dat is ook niet de waarheid want het kan gewoon wel al zal het niet overal ideaal zijn.
pi_207568994
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nou, je kraakt het volkomen af en dat is ook niet de waarheid want het kan gewoon wel al zal het niet overal ideaal zijn.
Het kan inderdaad werken in sommige gevallen. In andere gevallen niet. Net zoals een lucht-water WP. Die kan ook goed werken of niet goed werken.
Het in de hemel prijzen en doen als of perfect werkt is ook niet eerlijk trouwens.
pi_207569048
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb dat een keer geprobeerd en mijn stroom verbruik ging sky rocket.
Het verbruik is 's nachts (vanwege kou) hoger maar "sky rocket" is het zeker niet.
Je krijgt er overdag een stukje comfort voor terug.

Het is net waar je de prioriteit legt.

Mijn 200 liter tapwater gaat ook standaard naar 55 graden Celsius, de Zubadan heeft daar niet zoveel moeite mee zolang het geen -15 graden vriest. En anders geeft hij het wel op na (de ingestelde) 120 minuten.

Er staat weer tegenover dat het in de lente / zomer vrijwel altijd lukt om warm tapwater te maken zonder ook maar 1kWh uit het lichtnet te verbruiken. Maar dat is niet zo verwonderlijk met 68 panelen.

Keuzes zijn niet altijd fout of goed, ze hebben vaak te maken met je wensen en persoonlijke situatie.

[ Bericht 11% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-01-2023 12:34:25 ]
pi_207569354
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het verbruik is 's nachts (vanwege kou) hoger maar "sky rocket" is het zeker niet.
Je krijgt er overdag een stukje comfort voor terug.

Het is net waar je de prioriteit legt.

Mijn 200 liter tapwater gaat ook standaard naar 55 graden Celsius, de Zubadan heeft daar niet zoveel moeite mee zolang het geen -15 graden vriest. En anders geeft hij het wel op na (de ingestelde) 120 minuten.

Er staat weer tegenover dat het in de lente / zomer vrijwel altijd lukt om warm tapwater te maken zonder ook maar 1kWh uit het lichtnet te verbruiken. Maar dat is niet zo verwonderlijk met 68 panelen.

Keuzes zijn niet altijd fout of goed, ze hebben vaak te maken met je wensen en persoonlijke situatie.

ik had zeker een paar kwh meer per dag dan toen ik dat niet deed. Dat is toch een paar euro meer per dag met de huidige tarieven. Toen ik mijn boiler temperatuur op 55 graden zette ging het om meer extra kwh's per dag. Dat loont niet tegen die ca. 8kwh per week die mijn legionella run kost.

Aangezien ik een zonneboiler heb gaat mijn wp amper aan in de zonnige maanden, dus dat voordeel heb ik niet.
pi_207570384
8kWh per week voor een legionella run? Hoe groot is je boilervat?

Bij ons is er voor de legionella run ongeveer 4 a 5 kWh nodig voor de 230 liter boiler. En vervolgens hoeven we de boiler de volgende dag niet bij te warmen, wat weer 1-2kWh uitspaart. Netto kost een legionella run bij ons dus tussen de 1 en 2 kWh extra ten opzichte van dagelijks de boiler verwarmen tot 46 graden.
pi_207571494
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2023 12:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het in de hemel prijzen en doen als of perfect werkt is ook niet eerlijk trouwens.
Niemand beweerd dat het de allerbeste oplossing ter wereld is maar jij blijft er moeite mee houden om zelfs maar te erkennen dat het wel naar behoren kan werken.

Doordat jij zo extreem negatief blijft komt die discussie elke keer weer terug.
pi_207572165
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2023 14:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Niemand beweerd dat het de allerbeste oplossing ter wereld is maar jij blijft er moeite mee houden om zelfs maar te erkennen dat het wel naar behoren kan werken.

Doordat jij zo extreem negatief blijft komt die discussie elke keer weer terug.
net zxoals de positieve verhalen elke keer worden herhaald kan prima ook de negatieve kanten worden herhaald. Het gaat niet 1x op elke keer, beiden kanten kunnen prima belicht worden.
pi_207574274
Nou jongens nog nieuwe invalshoeken of blijven we in rondjes plaatsen.

Sprak vrijdag met de servicetechnicus van een gerenommeerd merk en die was absoluut overtuigd van de monoblocks, ging veel beter zei die, nooit lekkages, geen binnenruimte, af fabriek helemaal compleet.
Dit met een betere (lees ook eenvoudigere en beter adaptieve) regeling kan idd weleens zorgen dat de rest van de 6 miljoen (ofzo) pompen die nog geïnstalleerd moeten worden wat goedkopen er eenvoudiger worden.
Vakman pur sang
pi_207588664
quote:

[..]

Dmv 2 inblaas kleppen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hier heb ik ook nog over zitten denken in een bepaalde ruimte ipv wandunit. Alleen is het een vrij smalle ruimte die daardoor nog smaller werd.

Kan trouwens nergens echt helder het rendementverschil vinden dus de twee types. Praat je over 10% of 40% :)
pi_207588770
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:46 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Hier heb ik ook nog over zitten denken in een bepaalde ruimte ipv wandunit. Alleen is het een vrij smalle ruimte die daardoor nog smaller werd.

Kan trouwens nergens echt helder het rendementverschil vinden dus de twee types. Praat je over 10% of 40% :)
Hoe bedoel je rendementverschil?

Een binnenunit heeft geen “rendement” die geeft gewoon warmte/koeling af.
Vakman pur sang
pi_207589201
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ik heb er toen ook wel naar gekeken maar kwam ze alleen tegen als mono block binnenunit. Dus met een forse en ook nog dubbele luchtdoorvoer naar buiten en idd een wat lager rendement. Wel zelf te plaatsen.
pi_207589604
Nou woensdag komt leverancier nummer 4 langs voor een offerte , ik ben benieuwd . Deze keer een lokaal bedrijf.

Nog tips waar ik rekening mee moet/kan houden?
pi_207590826
Volgens bouwbesluit is electrische (hoofd)
verwarming niet toegestaan:
(Verbod vind ik te zwaar, er mag wel meer niet vlg bouwbesluit)

quote:
.Elektrische cv-ketels volop aangeboden ondanks verbod
Het is een ware hype op vakbeurzen: elektrische cv-ketels ter vervanging van gasgestookte hr-ketels. Ze worden zonder blikken of blozen gepresenteerd. Volgens het Bouwbesluit is het echter verboden om elektrische verwarming met een COP van 1 als hoofdverwarming te gebruiken. Bovendien zorgen elektrische cv-ketels in de wintermaanden voor overbelasting van het elektriciteitsnet.

Het Bouwbesluit is er duidelijk over: “Elektrische verwarming met een COP van 1 (directe elektrische verwarming) is uitsluitend toegestaan met losse zelfstandige toestellen. Een technisch bouwsysteem op basis van directe elektrische verwarming, bijvoorbeeld een ‘elektrische ketel’, is vanwege de eisen uit afdeling 6.13 van het Bouwbesluit niet toegestaan, zowel niet voor nieuwbouw, als verbouw, als bij vervanging van het opwekkingstoestel.”

Europese energierichtlijn EPBD
Bovenstaande alinea is klip en klaar te lezen in een rapport van ingenieursbureau Nieman dat in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is geschreven. Het overheidsloket, bekend van subsidies op warmtepompen, wil met het rapport duidelijk maken welke verwarmingssystemen wel en niet aan de Europese energierichtlijn EPBD voldoen, vertelt medesamensteller Loe Daems van Nieman. De Europese EPBD waar het Bouwbesluit naar verwijst, is duizenden pagina’s dik. “RVO heeft gevraagd of we een handleiding willen schrijven zodat mensen het snappen.”
Waarde energieprestatie moet lager zijn dan 1,31
In de EPBD wordt het rendement van een verwarmingstoestel uitgedrukt in ‘waarde van de energieprestatie’. Dit vervangt het systeemrendement. De waarde van de energieprestatie is omgekeerd aan het systeemrendement, uitgaande van de primaire energie. Door een gasketel wordt aardgas als primaire energiedrager voor bijna 100 procent omgezet in nuttige warmte. De primaire energiefactor (PEF) hiervan is dus 1. De waarde van de energieprestatie is hier het omgekeerde van, in dit geval dus ook 1. Bij verwarming met pure elektriciteit is de PEF gezet op 0,69 (tot 2018 was dit 0,39). De waarde van de energieprestatie is dan 1,45 (1/0,69). Dit is hoger dan de EPBD-eis van 1,31. Elektrische verwarming met een COP van 1 voldoet dus niet. Een warmtepomp komt veel lager uit en haalt royaal een energieprestatiewaarde van minder dan 1. Als de PER van elektriciteit door meer duurzame bronnen stijgt naar 75% (0,75) komt de energieprestatiewaarde van een elektrische ketel uit op precies 1,31 en zou ook dit toestel voldoen. Hoe steekt het rekensommetje voor een warmtepomp in elkaar? Stel, een warmtepomp haalt een SCOP van 4. Het systeemrendement is de COP gedeeld door de PEF van elektriciteit, dus 4 x 0,69 = 2,76. Het omgekeerde daarvan is 0,36. Dat is fors lager dan de eis van maximaal 1,31.

Elektrische verwarming voldoet niet aan eis
In ieder geval warmtepompen en hr-ketels voldoen aan de efficiency-eisen uit de Europese EPBD-richtlijn, maar elektrische verwarming als hoofd-verwarming niet. Losse elektrische radiatorkachels of infraroodpanelen en een stukje vloerverwarming in de badkamer zijn wel toegestaan. Het hele huis voorzien van elektrische vloerverwarming met eigen bediening, of overal infraroodpanelen plaatsen zonder aanvullende hoofdverwarming is wel verboden. Daems begrijpt dat de eisen voor veel mensen nieuw kunnen zijn. Een verwarmingsketel moet namelijk een lagere energieprestatiewaarde dan 1,31 halen (zie kader). “Dat haalt geen enkele elektrische cv-ketel, en dus mag hij in nieuwbouw en renovatiebouw niet als hoofdverwarming worden toegepast.”

Elektrische cv-ketels op Facebook
De conclusie van Nieman, officieel bekrachtigd in het Bouwbesluit, is opvallend. Op de vakbeurs Energie van afgelopen oktober struikelde je zowat over de elektrische cv-ketels. Zelfs Nefit Bosch, bekend van de cv-ketels en warmtepompen, duwt de elektrische cv-ketel actief de markt in. Dat blijkt te lukken, want diverse installateurs plaatsen geregeld foto’s op Facebook van een elektrische cv-ketel van Nefit Bosch. De warmtebron vervangt de gasketel, veelal van dezelfde fabrikant, die op Marktplaats komt te staan.

Toevoegen disclaimer overwogen
Een andere bekende leverancier van elektrische cv-ketels die ook geregeld aanwezig is op vakbeurzen, is Masterwatt. De corebusiness van dit bedrijf was altijd elektrische verwarming, maar sinds vorig jaar verkoopt Masterwatt ook lucht/water-warmtepompen. Manager R&D Guus Gorlitz weet via contacten met Nieman dat de elektrische cv-ketel als hoofdverwarming niet is toegestaan. Volgens hem is dat geen reden om de verkoop ervan te staken. Masterwatt overweegt wel de disclaimer ‘niet toegestaan als hoofd-verwarming’ toe te voegen. Overigens vindt Gorlitz een elektrische cv-ketel voor kleine appartementen een goede oplossing. “Daar kun je immers geen warmtepomp in kwijt. De technische ruimte is vaak maar één vierkante meter groot, en dan moet er ook nog een wasmachine staan. De warmtevraag is zo laag dat een elektrische cv-ketel best een goede oplossing kan zijn.”

Rol in hybride systeem
Daarnaast ziet Gorlitz voor de elektrische cv-ketel een rol weggelegd in een hybride systeem. Met een warmtepomp erbij voldoet de elektrische cv-ketel wel aan de efficiency-eis. De elektrische cv-ketel neemt dan de plaats in van de gasketel. “Daarmee ben je wel helemaal van het gas af. De elektrische ketel komt in op de slechte momenten waar de warmtepomp niet zo goed in is. Met een hybride warmtepomp tot 50 procent van het warmteverliesvermogen dekken we 85 procent van de jaarronde vraag. De laatste procentjes worden met een elektrische cv-ketel gedaan. Dat maakt het een interessante keuze.”

Nauwkeuriger regeling mogelijk
In zo’n situatie kun je toch net zo goed een all-electric warmtepomp van 5 of 6 kW met een fors elektrisch element van 6 kW kopen? Daar is Gorlitz het niet mee eens. “Als je 3 kW uit de warmtepomp krijgt en je ook nog een elektrisch element van 6 kW hebt, is het meestal niet zo dat je in totaal 9 kW krijgt. Het blijft vaak geremd op 6 kW”. Regeltechnisch is de elektrische bijstook van een all-electric warmtepomp meestal niet erg verfijnd. Vaak zijn het twee afzonderlijke elementen. “Als 3 kW niet voldoende is, knalt hij er nog een element van 3 kW op.” Een elektrische ketel als bijstook werkt veel fijner, betoogt Gorlitz: “Bij ons heeft de elektrische ketel een mooie nauwkeurige regeling met triacs. Hij kan moduleren tussen 0,75 en 8 kW.”
‘Energiezuinige’ inductieketels
Er zijn ook nog varianten elektrische cv-ketels waarvan de fabrikanten beweren dat ze zuiniger omgaan met elektriciteit. Het gaat daarbij om de inductieketel CVI van TI Green en de infraroodketel ICV van Heatwave. Beide zijn enorm duur in aanschaf ten opzichte van een standaard elektrische cv-ketel. De twee ketels zijn een ware rage in duurzaamheidsgroepen op internet, en sommige vakbladen publiceren er kritiekloze verhalen over. TI Green beweert glashard dat verwarming met inductie efficiënter is dan met een elektrisch weerstandselement. Dat is echter een fabeltje; één kilowatt elektrische input in een inductie-element levert nooit meer dan 1 kW warmte op.

Geen rendementseis voor tapwater
Europa stelt geen rendementseis aan warmwaterbereiders. Zowel elektrische boilers als doorstroomtoestellen zijn toegestaan, ondanks de COP van 1. Bij elektrische boilers komt het totaalrendement nog wat lager uit, door warmteverliezen.

‘Grenzend aan bedrog’
De inductieketel met een vermogen van 6 kW heeft een prijskaartje van ruim 6.000 euro, exclusief installatiekosten. Dat is duurder dan vergelijkbare lucht/water-warmtepompen, waar ook nog minimaal 2.400 euro ISDE-subsidie voor kan worden aangevraagd. Dat de inductieketel dankzij gladde marketingpraatjes door diverse installateurs inmiddels op redelijk grote schaal wordt geïnstalleerd, geeft te denken. Sommige aanbieders pronken er uitgebreid mee op de installatiegroep op Facebook, maar krijgen vervolgens flink de wind van voren, van minder kritiekloze installateurs. Woning-verduurzamer Theo van Lieshout noemt het in zijn blog zelfs ‘grenzend aan bedrog’.

Optioneel met zonnepanelen
HeatWeat is zich bewust van het verbod volgens het Bouwbesluit, maar heeft daar wat op gevonden. Aan de cv-ketel moet een zonneboiler of elektrische pv-panelen worden toegevoegd. Althans, dat is een optie, zo lezen we op de website: “Optioneel worden er PV- en PVT-panelen op uw dak geïnstalleerd waarmee we verwachten tot 50% van de benodigde energie voor de iCV te kunnen voorzien.” Op papier wordt daarmee een deel van het elektra- en warmwaterverbruik zelf opgewekt, en dat levert een gunstiger energieprestatiewaarde op. In het kader (‘Waarde energieprestatie moet lager zijn dan 1,31’) bij dit artikel is te lezen dat een elektrische cv-ketel met een energieprestatie van 1,45 net boven de maximale grens van 1,31 uitkomt. Met pv-panelen ziet het plaatje er op jaarbasis gunstiger uit en wordt de 1,31 snel gehaald.
PV-opwekking vooral ‘s zomers
De praktijk is dat de opwekking van zonne-energie vooral ’s zomers plaatsvindt en dat in de winter het elektriciteitsnet zwaar wordt belast. Bij het afbouwen van de salderingsregeling vanaf 2026 mogen bewoners bovendien hun in de zomer zelf opgewekte elektriciteit steeds minder gratis meenemen naar de winter. Ook de makers van de inductieketel van TI Green zijn zich bewust van de wetgeving die een ketel met een COP van 1 verbiedt, laat commercieel manager Cas Goenee weten. “Hoe wij ermee omgaan? Wij plaatsen onze ketel in combinatie met zonnepanelen. Dat doen wij te allen tijde.” TI Green heeft echter geen invloed op de praktijksituatie. “Wij zijn fabrikant van de unit; de installateur installeert hem bij de eindklant.”

Combi met heatpipes
Goenee kan niet zeggen hoeveel PV-panelen bij een elektrische ketel van 6 kW moeten worden gemonteerd om onder de energieprestatiewaarde van 1,31 uit te komen. “Dat ligt aan de warmtevraag van de betreffende woning.” Daarnaast zoekt TI Green de combinatie met andere duurzame technieken, zoals thermische zonlichtsystemen. “Bijvoorbeeld met heatpipes, om samen op dezelfde buffer te komen zodat je een verhoogde COP krijgt omdat je gratis warmte van de zon mag gebruiken.” Voorwaarde daarbij is wel dat het buffervat met zonnewarmte ook voor ruimteverwarming wordt gebruikt. Een zonneboilersysteem staat in de wetgeving los van ruimteverwarming.

Handhaving als zwak punt
De elektrische cv-ketel wordt nu vooral geplaatst in bestaande bouw, ter vervanging van de gasketel. Dit valt ook onder het verbod, maar is praktisch niet te controleren, beseft onderzoeker Loe Daems van Nieman. “Bij renovatie geldt dat in principe ook, maar in de praktijk is er eigenlijk geen controle op. Je hebt een eigen woning en beslist zelf wat je ermee doet. Dat is lastig te monitoren. Wat daar nu in verandert, durf ik niet te zeggen. Dat is toch afhankelijk van installateurs en gebruikers.” Is het plaatsen van een elektrische cv-ketel door een installatiebedrijf dan geen misdrijf? “Nee, het is absoluut geen misdrijf, al weet ik niet precies wat het wel inhoudt. Het zwakke punt is de handhaving door de overheid.”
Die verkopers van bedrog ketels als “inductie” en “infrarood” ketels komen wel echt met een totaal lul-verhaal _O-
Vakman pur sang
pi_207593240
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 18:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Scheelt het in gebruik om een ruimte op te warmen met een wandmodel of vloermodel. Zo bedoelde ik het.
Omdat de warmte vanuit de bodem komt ipv het plafond
pi_207593307
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:21 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Scheelt het in gebruik om een ruimte op te warmen met een wandmodel of vloermodel. Zo bedoelde ik het.
Nee
Vakman pur sang
pi_207595207
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:21 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
Doordat de verdeling van warmte gelijkmatiger zal zijn denk ik dat je minder de neiging hebt de kachel een tandje hoger te zetten. Ja dus in de praktijk.
pi_207598428
quote:
1s.gif Op maandag 16 januari 2023 23:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee
duidelijk antwoord :)
Dan ga ik voor het wandmodel. Voorkomt dat een smalle ruimte nog smaller wordt.
pi_207599710
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2023 13:43 schreef Den_Haag het volgende:

[..]
duidelijk antwoord :)
Dan ga ik voor het wandmodel. Voorkomt dat een smalle ruimte nog smaller wordt.
Mooi. Succes!
Vakman pur sang
pi_207691188
Ex-collega van me is een paar jaar geleden in een nieuwe huurwoning gekomen met een Mitsubishi warmtepomp (en vloerverwarming) en hij vond het verbruik nogal hoog.

sCOP is rond de 2.5 en dat is belachelijk natuurlijk.

Andere ex-collega (heeft zelf ook een warmtepomp, ander merk) is er langs gegaan.
Na wat instellingen langs gelopen te hebben blijkt dat hij op thermostaat draait, zonder stooklijn.
Dat is op zich niet erg, doe ik hier ook met de Mitsu.
Maar de "flow temp range" stond ingesteld op 30 tot 50 graden.
En dat voor een nieuwbouwwoning uit 2020...

Het is nu eerst aangepast naar 30 tot 35 graden en voorlopig houdt hij het prima warm.
Hiermee zou een sCOP van 3.5 met gemak haalbaar moeten zijn, haal zelf ook 3.72 op jaarbasis.
Mogelijk kan de aanvoer nog wel lager maar hij test het nu eerst met deze instellingen.

Maar goed, je moet er dus op rekenen dat daar tientallen woningen neergezet zijn, waarschijnlijk allemaal met een verkeerd ingestelde warmtepomp opgeleverd, terwijl het letterlijk minder dan 2 minuten werk is om die "flow temp range" aan te passen.
pi_207693429
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 22:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ex-collega van me is een paar jaar geleden in een nieuwe huurwoning gekomen met een Mitsubishi warmtepomp (en vloerverwarming) en hij vond het verbruik nogal hoog.

Andere ex-collega (heeft zelf ook een warmtepomp, ander merk) is er langs gegaan.
Na wat instellingen langs gelopen te hebben blijkt dat hij op thermostaat draait, zonder stooklijn.

Het is nu eerst aangepast naar 30 tot 35 graden en voorlopig houdt hij het prima warm.
Hiermee zou een sCOP van 3.5 met gemak haalbaar moeten zijn, haal zelf ook 3.72 op jaarbasis.
Mogelijk kan de aanvoer nog wel lager maar hij test het nu eerst met deze instellingen.

Maar goed, je moet er dus op rekenen dat daar tientallen woningen neergezet zijn, waarschijnlijk allemaal met een verkeerd ingestelde warmtepomp opgeleverd, terwijl het letterlijk minder dan 2 minuten werk is om die "flow temp range" aan te passen.
Ik ben hier ook maar eens gaan kijken. Je raadt het vast al :X
pi_207693577
quote:

Tja als de temp te laag staat is het risico dat de aannemer terug moet komen. Dat is te duur dus dan maar zo. Het zal mij niks verbazen als er miljoenen huizen zo zijn opgeleverd. Dit geldt namelijk ook voor een cv-ketel.

Als ik ga verhuizen verhoog ik ook de stooklijn. Gewoon om klachten voor te zijn dat het huis niet warm wordt en dat ik daar voor moet opdraaien ivm geborgen gebrek.

Die 2min is excl reistijd.... En plannings kosten en reiskosten zoals afschrijving auto en benzine.
pi_207693667
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 10:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik ben hier ook maar eens gaan kijken. Je raadt het vast al :X
Het kan natuurlijk zijn dat jouw warmtepomp wél op stooklijn draait, dan kijkt hij niet naar die "flow temp range" setting. Die laatste is alleen actief als de WP alleen op thermostaat draait.

Je kan het zien aan het symbooltje op je display van de warmtepomp. Bij twijfel even een foto maken en hier plaatsen ;)
pi_207693701
quote:

"Ja er zit wel een regeling in die warmtepomp, maar ik weet het zelf beter".

Geef die warmtepomp z'n temperatuurbereik en hij zal het uit zichzelf gewoon netjes doen. Minimumtemperatuur op 25 en maximum op 45 bij vloerverwarming en het gaat als een trein.
pi_207693732
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het kan natuurlijk zijn dat jouw warmtepomp wél op stooklijn draait, dan kijkt hij niet naar die "flow temp range" setting. Die laatste is alleen actief als de WP alleen op thermostaat draait.

Je kan het zien aan het symbooltje op je display van de warmtepomp. Bij twijfel even een foto maken en hier plaatsen ;)
Geen twijfel, hij draait op ruimtetemperatuur
pi_207693745
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:05 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Geen twijfel, hij draait op ruimtetemperatuur
Met volledig temperatuurbereik? Of op vaste aanvoertemperatuur?
pi_207693747
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die van mij draait op een stooklijn met correctie van een ruimtethermostaat.
pi_207693757
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:00 schreef ArnosL het volgende:

[..]
"Ja er zit wel een regeling in die warmtepomp, maar ik weet het zelf beter".

Geef die warmtepomp z'n temperatuurbereik en hij zal het uit zichzelf gewoon netjes doen. Minimumtemperatuur op 25 en maximum op 45 bij vloerverwarming en het gaat als een trein.
Als ik hem hier naar 50 graden zet, zit hij regelmatig tussen de 40 en 50 graden aanvoer, heb het wel eens getest.

En dat terwijl ik in de praktijk altijd genoeg heb aan maximaal 35 graden aanvoer, sinds hij hier in 2018 geplaatst is.

Heb hier overal Jaga met DBH, dus de afgifte is ook dik in orde.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2023 11:36:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')