Oude man vult een rekenveld op het internet in met 55 graden aanvoertemperatuur om "aan te tonen" wat een warmtepomp verbruikt.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
Zolang je stroom tegen dezelfde prijs kan verkopen als dat je het inkoopt staat PV helemaal los van elke besparing dan ook, want je kan het verkopen.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht nou komt die kennis. Kom je met een filmpje van iemand die het ook niet weet.
Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Je maandbedrag is dan 0 euro.
Of het nou lucht-lucht is, lucht water of met een cop van maar 2,5.
Het gaat erom dat je je hele jaarverbruik weer opwekt, dan is je maandfactuur altijd ong 0¤ zolang we salderen.
en wat is dat verbruik? 10.000 kwh per maand voor enkele m3 woonvolume zeker?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oude man vult een rekenveld op het internet in om "aan te tonen" wat een warmtepomp verbruikt.
Scheelt niet allesquote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
en wat is dat verbruik? 10.000 kwh per maand voor enkele m3 woonvolume zeker?
Ook zonder zonnepanelen is bij een goede renovatie een warmtepomp zinvol. Het scheelt enorm in de verbruikskosten ten opzichte van gas. Ook bespaart verwarmen met een warmtepomp die draait op stroom uit een gasgestookte centrale netto 30-40% aardgas (op basis van een COP van slechts 3,5-4 voor verwarmen).quote:Op zaterdag 14 januari 2023 18:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Met al die voorbeelden zie je nooit de combi met pv panelen.
Een warmtepomp is idd in renovatie alleen erg interessant als je ook 20 tot 30 panelen kwijt kunt.
Oude man zonder warmtepomp komt op internet een site tegen waar je kan invullen wat voor huis je hebt en wat je verbruikt wordt met warmtepomp.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kijk nooit filmpjes die op fok worden gepost, dat is te risicovol op bullshit. Kan iemand een samenvatting geven?
Waarom niet alleen de wc verwarmen met een paar kaarsjes?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:57 schreef machtpen het volgende:
Het is zo makkelijk.
Airco heeft een hogere scop, kan direct een ruimte verwarmen kan dus ook met behoud van comfort dag/nacht verlagen. Daar bespaar je duizenden kwh's per jaar mee. Warmtepompboiloer erbij en je blijft goedkoper uit.
Waarom een heel huis verwarmen met een heel kleine dag/nacht verlaging dus in principe altijd op dezelfde temperatuur. Kost je ook nog een keer duizenden kwh's meer.
Dat weet ik maar mensen kijken alleen naar hun maandbedrag.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 19:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook zonder zonnepanelen is bij een goede renovatie een warmtepomp zinvol. Het scheelt enorm in de verbruikskosten ten opzichte van gas. Ook bespaart verwarmen met een warmtepomp die draait op stroom uit een gasgestookte centrale netto 30-40% aardgas (op basis van een COP van slechts 3,5-4 voor verwarmen).
Voor het bereiden van warm water is door de lagere COP en het warmteverlies van het voorraadvat bijna nul.
Nah, tijdens defrost gaat bij mijn Mitsubishi de ventilator van de binnenunit uit en de kleppen dicht. Dus niet dat er koude lucht wordt geblazen maar de verwarming moet je wel een tien minuten missen. Zeker in de opwarmfase van je huis is dat vervelend. Als het huis door en door warm is merk je er vrijwel niets van.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast.
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n moeder verwarmt haar woning (woonkamer + slaapkamer) momenteel ook met een (Mitsubishi) airco, simpelweg omdat ze 6.000kWh stroom opwekt met zonnepanelen en het gas nu duur is.
Het werkt best aardig, zolang je maar in die 2 verwarmde ruimtes verblijft.
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast. In december hadden we bijna een hele week van dat weer, dus daar klaagde ze wel een beetje over.
Dat ontdooien gebeurt bij een normale warmtepomp ook maar die heeft wel genoeg buffer zodat je daar niets van merkt in het comfort.
Rond oktober komt er een Mitsubishi 8kW warmtepomp in en dan kan de CV-ketel er helemaal uit.
Gasverbruik was voorheen zo'n 1.150m3 per jaar dus dat zal ongeveer 2.500kWh stroom per jaar kosten.
Een 6kW warmtepomp kan het ook doen maar de 8kW versie heeft dezelfde buitenunit en kan net zover terug moduleren, dus één tikje zwaarder gekozen. Dan is het boilervat ook wat sneller warm.
Dit zou wel een aantal grote minpunten oplossen inderdaad, dan blijft alleen nog de slechte luchtmenging bij geforceerde convectie en de koudeval over.quote:Op zondag 15 januari 2023 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.
Vaak ook nog beter te installeren.
Deze zuigt de koudere lucht over de vloer en blaast deze op betere hoogte in.
Dmv 2 inblaas kleppen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar heb ik 15 jaar geleden al eens “huizen op het water” mee voorzien. Die hadden elektrische kachels en vervangen voor deze.
Mensen waren er heel tevreden over.
In het begin dacht ik dat mijn airco stuk was toen die uitging en het lampje ging knipperen. De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco. Je kan echt de verwarming niet 30 minuten missen met geforceerde convectie.... 10 minuten kan al niet eens....quote:Op zaterdag 14 januari 2023 20:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n moeder verwarmt haar woning (woonkamer + slaapkamer) momenteel ook met een (Mitsubishi) airco, simpelweg omdat ze 6.000kWh stroom opwekt met zonnepanelen en het gas nu duur is.
Het werkt best aardig, zolang je maar in die 2 verwarmde ruimtes verblijft.
Nadeel is wel dat als het buiten rond 0 graden is en de lucht vochtig is, hij af en toe in de defrost gaat en dan 10 minuten lang koude lucht de kamer in blaast. In december hadden we bijna een hele week van dat weer, dus daar klaagde ze wel een beetje over.
Dat ontdooien gebeurt bij een normale warmtepomp ook maar die heeft wel genoeg buffer zodat je daar niets van merkt in het comfort.
Rond oktober komt er een Mitsubishi 8kW warmtepomp in en dan kan de CV-ketel er helemaal uit.
Gasverbruik was voorheen zo'n 1.150m3 per jaar dus dat zal ongeveer 2.500kWh stroom per jaar kosten.
Een 6kW warmtepomp kan het ook doen maar de 8kW versie heeft dezelfde buitenunit en kan net zover terug moduleren, dus één tikje zwaarder gekozen. Dan is het boilervat ook wat sneller warm.
dat is mij nog nooit gelukt met een airco....quote:Op zondag 15 januari 2023 00:59 schreef qajariaq het volgende:
Als het huis door en door warm is merk je er vrijwel niets van.
Warm tapwater maken doet mijn warmtepomp 's nachts als het winter is.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In het begin dacht ik dat mijn airco stuk was toen die uitging en het lampje ging knipperen. De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco. Je kan echt de verwarming niet 30 minuten missen met geforceerde convectie.... 10 minuten kan al niet eens....
Mijn WP doet dit ook, maar daar merk je niks van, wat ik wel merk is warm tapwater maken. Dan heb ik soms uren geen verwarming. In mijn nieuwe huis komt er daarvoor ook een separate warmtepompboiler.
Ik heb overal airco's hangen en toen ik een bezichtiging had belde de makelaar om te vragen of ik met een warmtepomp deze bedoelde, want dan hoefde de bezichtiging van die persoon niet. Gelukkig is dat inderdaad niet zo, dus ging die wel door.
Bij mijn moeder hangt hij om te koelen, de warmtepomp was al gepland maar heeft een lange levertijd.quote:Op zondag 15 januari 2023 08:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Even een tip, als een airco wordt toegepast voor voornamelijk verwarming dan is een vloermodel veel comfortabeler.
Vaak ook nog beter te installeren.
Deze zuigt de koudere lucht over de vloer en blaast deze op betere hoogte in.
Dmv 2 inblaas kleppen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar heb ik 15 jaar geleden al eens “huizen op het water” mee voorzien. Die hadden elektrische kachels en vervangen voor deze.
Mensen waren er heel tevreden over.
ik heb dat een keer geprobeerd en mijn stroom verbruik ging sky rocket.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warm tapwater maken doet mijn warmtepomp 's nachts als het winter is.
In de zomer verwarm ik niet, dus dan kan dat uiteraard overdag als de zon op m'n panelen schijnt.
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat is mij nog nooit gelukt met een airco....
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.quote:Op zondag 15 januari 2023 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
De installateur legde mij dat dat die waarschijnlijk de defrost is die wel 30 minuten kan duren in worst case. Toen ben ik helemaal gestopt met het verwarmen met de airco.
Wat jij zegt klopt wel, als je door blijft verwarmen met de airco dan is alles op temperatuur en voelt het wel goed.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.
[..]
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.
Je hebt het gewoon snel opgegeven, daar is niets op tegen maar als strijder tegen de airco als verwarming val je dan wel door de mand. Je beweerd veel, je gelooft keer op keer niet dat anderen (o.a. ik) wel goede resultaten hebben maar feitelijk mis je zelf dus de ervaring.
Als de isolatie goed is hoeft die luchtstroom ook niet zo snel meer.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat jij zegt klopt wel, als je door blijft verwarmen met de airco dan is alles op temperatuur en voelt het wel goed.
Alleen die lucht van boven af is wel echt een nadeel, die voel je altijd ergens.
Gaat niks boven LTV oppervlakte verwarming wat dat betreft.
Nou verwarm ik maar jn klusschuur wel met een airco en daar is het echt ideaal. Ook met -10C is daar in notime warm
Klopt helemaal wat je zegt. Ik benoem de negatieve kanten alleen tegen over alle walhalla verhalen hier.quote:Op zondag 15 januari 2023 11:52 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, dat is bekend maar een voorbeeld maakt geen regel. Bij alle vormen van luchtverwarming heb je het effect dat het in eerste instantie lekker warme lucht is maar dat je de straling mist waardoor het op de thermometer warm genoeg is maar het niet helemaal zo voelt. Na een paar uur zijn je muren en meubilair ook op temperatuur en dan is het verschil weg.
[..]
Een defrost tijdens de opwarmfase is inderdaad heel vervelend. Door een beetje te experimenteren met nachttemperatuur en snelheid van willen opwarmen kan je dat meestal wel voorkomen.
Je hebt het gewoon snel opgegeven, daar is niets op tegen maar als strijder tegen de airco als verwarming val je dan wel door de mand. Je beweerd veel, je gelooft keer op keer niet dat anderen (o.a. ik) wel goede resultaten hebben maar feitelijk mis je zelf dus de ervaring.
Nou, je kraakt het volkomen af en dat is ook niet de waarheid want het kan gewoon wel al zal het niet overal ideaal zijn.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt helemaal wat je zegt. Ik benoem de negatieve kanten alleen tegen over alle walhalla verhalen hier.
Het kan inderdaad werken in sommige gevallen. In andere gevallen niet. Net zoals een lucht-water WP. Die kan ook goed werken of niet goed werken.quote:Op zondag 15 januari 2023 12:22 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nou, je kraakt het volkomen af en dat is ook niet de waarheid want het kan gewoon wel al zal het niet overal ideaal zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |