abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206376333
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

2022Q1

2022Q3

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/

Historisch lage rente:

2021:

2022Q2:

Ook een interessante grafiek:

Bron
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 oktober 2022 @ 16:32:10 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206376360
Die rentestanden-grafiek :D
pi_206376586
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
Klopt ik heb ook 12% moeten aftikken, tijden waren wel anders met premie A B C woningen.
pi_206376602
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:51 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Klopt ik heb ook 12% moeten aftikken, tijden waren wel anders met premie A B C woningen.
Als je 10% inflatie (naast die 10% rente) hebt op jaarbasis los je met een aflossingsvrije hypotheek in reele termen sneller af dan die 30 jaar die ons werd gegeven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206376606
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:51 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ik heb dus ook (op de eerste 3 jaar na) die hele rentegrafiek meegemaakt. Alleen begin 2021 RVP op 10 jr vastgezet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206376613
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Als je 10% inflatie (naast die 10% rente) hebt op jaarbasis los je met een aflossingsvrije hypotheek in reele termen sneller af dan die 30 jaar die ons werd gegeven.
Ja, dat is slim opgemerkt. Plus dus sparen tegen 10%.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206377945
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 16:32 schreef Rode_Wijn het volgende:
Vooral mooi om te zien dat 10 jaar vast structureel hoger is dan 5 jaar vast. Ook bij een langdurig dalende rente.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 19 oktober 2022 @ 18:52:25 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206377961
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:50 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Vooral mooi om te zien dat 10 jaar vast structureel hoger is dan 5 jaar vast. Ook bij een langdurig dalende rente.
Waarom verbaasd je dat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_206378066
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom verbaasd je dat?
Waar zeg ik dat ik verbaasd ben?

Dat 10 jaar vast gemiddeld hoger ligt dan 5 jaar vast, is op zich logisch. De bank neemt een stukje risico van je over en vraagt daar een vergoeding voor.

Maar bij een alsmaar dalende markt is het wel bijzonder: als de bank de trend correct zou kunnen inschatten zou 10 jaar vast goedkoper moeten zijn (tenzij de rente maar heel langzaam daalt waardoor de risico-opslag harder doortikt). Het is voor de bank immers aantrekkelijk om 10 jaar geld voor 4% uit te lenen dan eerst 5 jaar voor 4% en daarna nog eens 5 jaar voor bijvoorbeeld 3%.

Dus als je het risico van een plotselinge stijging van de maandlasten wilt en kunt dragen, ben je gemiddeld beter uit met een kortlopende hypotheek.
pi_206380331
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2022 18:59 schreef stavromulabeta het volgende:
als de bank de trend correct zou kunnen inschatten zou 10 jaar vast goedkoper moeten zijn
Blijkbaar waagt een bank zich niet aan dergelijke schattingen.
pi_206382943
rerun van 1970-82. 2012 - 2024
Gekke huizenmarkt en dan een scherpe correctie van -60% over 2 a 3 jaar.
pi_206382957
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 01:47 schreef YebCar het volgende:
rerun van 1970-82. 2012 - 2024
Gekke huizenmarkt en dan een scherpe correctie van -60% over 2 a 3 jaar.
Zou wat zijn zeg.
pi_206384043
Als ik even vluchtig rondkijk op funda, dan zie ik wel weer mogelijkheden ontstaan voor starters. Zeker als ze al wat hadden gespaard... Ben benieuwd of binnenkort inderdaad blijkt dat de betaalbaarheid is toegenomen of niet.
pi_206384105
De huizenprijsgrafiek in de OP voor Utrecht kan niet kloppen. Misschien is de provincie Utrecht verwisseld met de gemeente Utrecht? De prijzen liggen in Utrecht boven de 5000/m2. Verder lijkt het mij ook niet realistisch dat de huizenprijzen in Rotterdam veel meer dan 1000/m2 hoger liggen dan in Utrecht. Utrecht is een overloopgebied van Amsterdam en de bevoling is beslist niet armer dan in Rotterdam.
pi_206384161
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:03 schreef Coppi het volgende:
De huizenprijsgrafiek in de OP voor Utrecht kan niet kloppen. Misschien is de provincie Utrecht verwisseld met de gemeente Utrecht? De prijzen liggen in Utrecht boven de 5000/m2. Verder lijkt het mij ook niet realistisch dat de huizenprijzen in Rotterdam veel meer dan 1000/m2 hoger liggen dan in Utrecht. Utrecht is een overloopgebied van Amsterdam en de bevoling is beslist niet armer dan in Rotterdam.
De bron is ook niet duidelijk over waar die grafiek nu op is gebaseerd. Onderaan het artikel staat alleen:
quote:
(De data voor de grafieken zijn afkomstig van verschillende bronnen: Kadaster, CBS, Pararius.nl)
Op basis van deze linkjes is jouw hypothese iig een stuk waarschijnlijker (helaas niet gebaseerd op m2's)
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-utrecht/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-rotterdam/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-groningen/
pi_206384173
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:09 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
De bron is ook niet duidelijk over waar die grafiek nu op is gebaseerd. Onderaan het artikel staat alleen:
[..]
Op basis van deze linkjes is jouw hypothese iig een stuk waarschijnlijker (helaas niet gebaseerd op m2's)
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-utrecht/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-rotterdam/
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-groningen/
Lekker vaag inderdaad. Welke bron heb je dan concreet gebruikt? Ik ga ervanuit dat het gewoon niet klopt.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 10:15:33 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206384198
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 09:54 schreef Anton91 het volgende:
Als ik even vluchtig rondkijk op funda, dan zie ik wel weer mogelijkheden ontstaan voor starters. Zeker als ze al wat hadden gespaard... Ben benieuwd of binnenkort inderdaad blijkt dat de betaalbaarheid is toegenomen of niet.
Ja, maar ja, moet je wel gespaard hebben, en dat schijnt nogal een dingetje te zijn want ja 'met de huurprijzen kon je niet sparen' en 'heeft geen zin om te sparen want tegen de stijgingen op sparen heeft geen zin', en jij stelt nu zomaar dat het handig is om spaargeld te hebben?

Maar, uiteraard klopt het, want als er zich een mogelijkheid voordoet moet je het zoveel mogelijk hebben voorbereid zodat je direct kunt handelen. En meestal is dat afhankelijk van de aan/afwezigheid van financiële middelen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206384211
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar ja, moet je wel gespaard hebben, en dat schijnt nogal een dingetje te zijn want ja 'met de huurprijzen kon je niet sparen' en 'heeft geen zin om te sparen want tegen de stijgingen op sparen heeft geen zin', en jij stelt nu zomaar dat het handig is om spaargeld te hebben?

Maar, uiteraard klopt het, want als er zich een mogelijkheid voordoet moet je het zoveel mogelijk hebben voorbereid zodat je direct kunt handelen. En meestal is dat afhankelijk van de aan/afwezigheid van financiële middelen.
Ik kan me de levendige discussie over "sparen heeft toch geen zin" nog goed herinneren inderdaad.
pi_206384243
quote:

[..]

Nou denk ik persoonlijk dat het nooit verkeerd is om vermogen op te bouwen, of enerzijds door te sparen of als je al een woning hebt om extra af te lossen of een combinatie van die twee.

Maar zelfs zonder het sparen erin mee te nemen lijken er wel wat meer mogelijkheden te zijn heb ik het idee... En als dat nu begint met stijgende rentes, dalende prijzen, omvallende bedrijven dan kan ik mij voorstellen dat de betaalbaarheid voor mensen met een vaste baan toe gaat nemen.
pi_206384258
Gaat wel hard met de dalende prijzen.
Waar tot voor kort vraagprijzen in de omgeving rond de 7 ton lagen, zie ik nu ineens een vergelijkbaar huis voor 580 te koop staan (wel met lelijk interieur).
En dan zeggen banken doodleuk dat ze rekening houden met een daling van wel 2% komend jaar 😂
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 10:49:05 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_206384392
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik kan me de levendige discussie over "sparen heeft toch geen zin" nog goed herinneren inderdaad.
Precies. Maar nu gaat het issue uiteraard de rente zijn. Oftewel, het kan nog steeds niet want dan is het weer 'ik ga toch geen XXX euro betalen aan alleen rente voor zo'n klein huis doe normaal'.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 10:52:57 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206384414
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Precies. Maar nu gaat het issue uiteraard de rente zijn. Oftewel, het kan nog steeds niet want dan is het weer 'ik ga toch geen XXX euro betalen aan alleen rente voor zo'n klein huis doe normaal'.
Eerder "ik kán geen XXX euro betalen aan maandlasten". Starters op de woningmarkt zijn gewoon fucked. Dalende huizenprijzen doen daar weinig aan af wanneer dat het resultaat is van stijgende rente. Overigens zie ik hier (Utrecht stad) nog weinig van die daling. In elk geval niet bij energielabel vanaf C en beter.
Huilen dan.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 11:04:31 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_206384505
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:52 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Eerder "ik kán geen XXX euro betalen aan maandlasten". Starters op de woningmarkt zijn gewoon fucked. Dalende huizenprijzen doen daar weinig aan af wanneer dat het resultaat is van stijgende rente. Overigens zie ik hier (Utrecht stad) nog weinig van die daling. In elk geval niet bij energielabel vanaf C en beter.
Naja mensen zullen in deze situatie doordrongen zijn van het nut van goede isolatie, en dús wordt het label ineens heel belangrijk. Dus dat A, B, wellicht nog C dat niet zo heel erg zullen merken, dat geloof ik wel, maar alles daaronder wordt of niet meer gekocht of gekocht door mensen die er een heel renovatieproject van maken.

Maar de huizen met label A zullen de nieuwe hoofdprijzen worden vermoed ik dan.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:59 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206384793
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Naja mensen zullen in deze situatie doordrongen zijn van het nut van goede isolatie, en dús wordt het label ineens heel belangrijk. Dus dat A, B, wellicht nog C dat niet zo heel erg zullen merken, dat geloof ik wel, maar alles daaronder wordt of niet meer gekocht of gekocht door mensen die er een heel renovatieproject van maken.

Maar de huizen met label A zullen de nieuwe hoofdprijzen worden vermoed ik dan.
Nul op de meter of negatief op de meter zal idd weinig aan aantrekkelijkheid inboeten.
Ook als er straks niet meer gesaldeerd kan worden, want dat kun je een heel eind opvangen met accu's en/of een V2G of V2H auto.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206384807
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En zo blijf je voor altijd huren.
pi_206384829
Die energielabels zijn volgens mij ook niet zo betrouwbaar. Ik zie hier woningen met energielabels A en A+ in het gebouw, terwijl ik mij niet kan voorstellen dat dit een representatieve weergave is van de hoeveelheid energie die nodig is om de woning te verwarmen. Het lijkt mij vooral wat nattevinger werk en wat incomplete gegevens invullen en klaar.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 11:49:36 #27
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_206384919
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 10:52 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Starters op de woningmarkt zijn gewoon fucked. Dalende huizenprijzen doen daar weinig aan af wanneer dat het resultaat is van stijgende rente.
Voor starters is deze kentering op de markt meer dan prima, alleen zal je nog een paar jaar geduld moeten hebben.

De komende ~3-5 jaar kan er zomaar 30 % van de huizenprijs af. Dan is een starterswoning van 350.000, ineens nog maar 250.000. In dezelfde periode stijgt je salaris alleen door cao indexeringen al met 25-30 %. Dan is de verhouding inkomen-schuld toch echt een stuk beter.

Ik ben geen starter, maar als ik het wel was, dan zou ik heerlijk achterover leunen terwijl de rente maar lekker stijgt. Na de komende periode verandert de wereld wel weer en is er vanzelf een periode waarin de financierbaarheid stabiliseert of verbetert.

Voor starters toch prima? Dan kan je straks in een stijgende markt instappen met potentie aan de bovenzijde, in plaats van in een dalende. De afgelopen jaren wist je als starter één ding zeker: volgend jaar is een huis nog verder weg dan dit jaar. Dat is nu niet meer het geval, elk jaar komt je woning dichterbij.

Dat je dan in de tussentijd bij je moeder op zolder moet blijven wonen of te duur particulier moet huren is overigens een tweede, maar dat mag de pret volgens mij toch niet drukken :)
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 11:54:42 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_206385022
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nul op de meter of negatief op de meter zal idd weinig aan aantrekkelijkheid inboeten.
Ook als er straks niet meer gesaldeerd kan worden, want dat kun je een heel eind opvangen met accu's en/of een V2G of V2H auto.
Nou, dat sowieso, maar het blijft in een cirkeltje gaan he. Wachten tot het dieptepunt is bereikt, dan de boot missen en daarna niets kunnen omdat de prijzen stijgen, vervolgens dalen de prijzen weer maar stijgt de rente dus effectief kun je dan nog steeds niets, om vervolgens weer te wachten tot het dieptepunt is bereikt, etc etc.

En uiteindelijk doe je helemaal niets.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 11:57:54 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206385088
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, dat sowieso, maar het blijft in een cirkeltje gaan he. Wachten tot het dieptepunt is bereikt, dan de boot missen en daarna niets kunnen omdat de prijzen stijgen, vervolgens dalen de prijzen weer maar stijgt de rente dus effectief kun je dan nog steeds niets, om vervolgens weer te wachten tot het dieptepunt is bereikt, etc etc.

En uiteindelijk doe je helemaal niets.
Nee, maar geen keuze maken is ook een keuze, alleen een beetje jammer als men dan gaat lopen sneren naar mensen die wel durfden toen jij bleef wachten op 2013 prijzen icm een 2020 rente en huizen met 1930 tuinen en 2025 snufjes.
Maar wie weet, komt dat moment in 2032 nog :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 12:02:04 #30
16180 crew  CoolGuy
pi_206385158
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar geen keuze maken is ook een keuze, alleen een beetje jammer als men dan gaat lopen sneren naar mensen die wel durfden toen jij bleef wachten op 2013 prijzen icm een 2020 rente en huizen met 1930 tuinen en 2025 snufjes.
Ik denk het niet want langer thuis blijven wonen (als het kan) wil men niet, dus men MOET wel huren, maar ja, als je huurt kun je niet meer sparen, etc etc.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 12:10:15 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206385264
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk het niet want langer thuis blijven wonen (als het kan) wil men niet, dus men MOET wel huren, maar ja, als je huurt kun je niet meer sparen, etc etc.
Ja maar ja, in 2032 moeten al die boomers van hun niet afgeloste huizen af want pensioen niet hoog genoeg om de hypotheek over te sluiten en geen HRA meer, dus dan komen er best kansen, echt wel :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206385290
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ach, das een beetje de tendens van nieuwere generaties, vooral afgeven op de omgeving en niet teveel zelfreflectie toepassen.
pi_206385303
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja maar ja, in 2032 moeten al die boomers van hun niet afgeloste huizen af want pensioen niet hoog genoeg om de hypotheek over te sluiten en geen HRA meer, dus dan komen er best kansen, echt wel :+
[schizo]
Maar ondertussen hoef ik niet te sparen want de kans is groot dat de prijs toch te hoog is.
Dus dan maar liever een keertje extra op vakantie #dagdromen #makingmemories #instagram #filter
[/schizo]
pi_206385325
quote:

[..]

Met een prima zak spaargeld was het voor ons als starters juist veel lastiger geweest om te kopen dan een jaar geleden (toen we daadwerkelijk hebben gekocht). Tegen de financieringsruimte die door de rente fors kleiner is geworden viel alsnog niet op te sparen namelijk.

Ik weet dat het hopeloos is en dat het spaarstokpaardje toch wel feitenvrij bereden gaat worden om onze vernachelde volkshuisvesting lekker op het individu af te wentelen, maar wil het toch even melden.
pi_206385417
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:49 schreef Hanoying het volgende:

[..]
Voor starters is deze kentering op de markt meer dan prima, alleen zal je nog een paar jaar geduld moeten hebben.

De komende ~3-5 jaar kan er zomaar 30 % van de huizenprijs af. Dan is een starterswoning van 350.000, ineens nog maar 250.000. In dezelfde periode stijgt je salaris alleen door cao indexeringen al met 25-30 %. Dan is de verhouding inkomen-schuld toch echt een stuk beter.

Ik ben geen starter, maar als ik het wel was, dan zou ik heerlijk achterover leunen terwijl de rente maar lekker stijgt. Na de komende periode verandert de wereld wel weer en is er vanzelf een periode waarin de financierbaarheid stabiliseert of verbetert.

Voor starters toch prima? Dan kan je straks in een stijgende markt instappen met potentie aan de bovenzijde, in plaats van in een dalende. De afgelopen jaren wist je als starter één ding zeker: volgend jaar is een huis nog verder weg dan dit jaar. Dat is nu niet meer het geval, elk jaar komt je woning dichterbij.

Dat je dan in de tussentijd bij je moeder op zolder moet blijven wonen of te duur particulier moet huren is overigens een tweede, maar dat mag de pret volgens mij toch niet drukken :)
Achterover leunen kan alleen als je bij je ouders kan blijven wonen. Huurprijzen gaan namelijk meestijgen met de CAO :)
twitter
pi_206385472
quote:

[..]

Wat heb je eraan om 5-7 jaar particulier te moeten huren op de gok dat woningen daadwerkelijk met zo'n percentage zouden dalen? Particulier huur ligt vaak tussen de 1000/1500 per maand, dus in de tijd dat je "heerlijk achterover leunt" zoals jij nu aangeeft ben je ook zo 70k - 100k euro kwijt aan een paar jaar huren.

Dus die vlieger gaat alleen op voor de jongere generatie of de meisjes en jongens die tot in den treure bij de ouders (moeten) wonen. Vraag me af of de eventuele daling van de woningprijs ook opweegt tot de sterke stijging in de rente. Zou me niks verbazen als dat ook niet in verhouding is waardoor het alleen maar lastiger wordt.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206385702
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:27 schreef Kiid het volgende:

[..]
Wat heb je eraan om 5-7 jaar particulier te moeten huren op de gok dat woningen daadwerkelijk met zo'n percentage zouden dalen? Particulier huur ligt vaak tussen de 1000/1500 per maand, dus in de tijd dat je "heerlijk achterover leunt" zoals jij nu aangeeft ben je ook zo 70k - 100k euro kwijt aan een paar jaar huren.

Dus die vlieger gaat alleen op voor de jongere generatie of de meisjes en jongens die tot in den treure bij de ouders (moeten) wonen. Vraag me af of de eventuele daling van de woningprijs ook opweegt tot de sterke stijging in de rente. Zou me niks verbazen als dat ook niet in verhouding is waardoor het alleen maar lastiger wordt.
Dat is momenteel dus wel zo, omdat de prijsdaling altijd enige vertraging heeft. Zie mijn grafiekje voor max. hypotheek bij zowel bruto als netto maandlasten van 1500 euro.

Ik denk dat veel mensen qua huur gewoon geen idee hebben en nog altijd uit gaan van de situatie rond 2010.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 12:48:53 #38
194833 Hanoying
pi_206385804
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:27 schreef Kiid het volgende:

[..]

Dat de woningprijs op de korte termijn (eerste paar jaar) gaat dalen is geen gok, dat is een simpel en logisch gevolg van de huidige hoge prijzen, in combinatie met een afnemende financierbaarheid.

Maakt mij niet uit hoor. Wij hebben begin dit jaar onze woning verkocht en een nieuwe gekocht. Prima huis op een mooie locatie, waar we als gezin 20 jaar mee vooruit kunnen. Bij de huidige rentestanden zou ik de woning echter niet eens meer kunnen kopen. Waar wij hem nog 20 jaar vast konden zetten tegen 1,78 procent, doet dezelfde hypotheek nu 4,68 % en de rente neemt vooralsnog alleen maar verder toe. Dat is voor de leencapaciteit van mensen killing.

Op lange termijn is een huis altijd een goed idee. Geld ontwaart en door inflatie worden schulden minder waard. Na de daling van de komende jaren gaat de boel dan ook wel weer stijgen en kom je uiteindelijk weer op niveaus waar de huidige bij verbleken. Dat gezegd hebbende zou ik de komende paar jaar absoluut niemand adviseren in te stappen. De daling is nog maar net begonnen en heel lang duren ze ook niet hoor. Vorige crisis was de daling ook wel met een jaar of 3 gedaan. Dit keer zal het waarschijnlijk iets soortgelijks worden en als je echt denkt dat in die 3 jaar de daling maar een paar procent gaat zijn, dan ben je toch echt aan het dromen.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 12:50:00 #39
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206385816
quote:

Waarom zouden de huizenprijzen met 30% dalen wanneer de lonen met die 30% stijgen? Zolang er een krapte op de woningmarkt is gaat dat niet gebeuren natuurlijk.
Huilen dan.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 12:52:45 #40
194833 Hanoying
pi_206385868
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom zouden de huizenprijzen met 30% dalen wanneer de lonen met die 30% stijgen? Zolang er te weinig woningen zijn gaat dat niet gebeuren natuurlijk.
Doordat mensen op korte termijn (zelfs nu al) simpelweg minder kunnen lenen. Tegen 2 % lenen is wel wat anders dan tegen de huidige 4,5 % of de aankomende 5 of 6. Salarisstijging is top, gaat de huizenprijzen in de volgende golf omhoog doen knallen, maar die golf start pas nadat de markt zich heeft bewogen richting de huidige financierbaarheid.
pi_206386002
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom zouden de huizenprijzen met 30% dalen wanneer de lonen met die 30% stijgen? Zolang er een krapte op de woningmarkt is gaat dat niet gebeuren natuurlijk.
Nee en met de huidige inflatie dalen de huizenprijzen in feite al flink in reële waarde als de waarde stagneert of iets achtergaat. Daar bovenop nog 30% vind ik niet aannemelijk.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 13:05:12 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206386015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:52 schreef Hanoying het volgende:

[..]
Doordat mensen op korte termijn (zelfs nu al) simpelweg minder kunnen lenen. Tegen 2 % lenen is wel wat anders dan tegen de huidige 4,5 % of de aankomende 5 of 6. Salarisstijging is top, gaat de huizenprijzen in de volgende golf omhoog doen knallen, maar die golf start pas nadat de markt zich heeft bewogen richting de huidige financierbaarheid.
De essentie is: met een gigantische krapte op de woningmarkt zijn starters gewoon de lul. Linksom of rechtsom. Ik zie niet hoe starters minder de lul zouden zijn over x-jaar wanneer daarin niks fundamenteel veranderd is. Wanneer er maar een beperkte vijver is waarin iedereen z'n hengeltje uitwerpt dan zullen alleen diegenen met de langste hengel beet hebben en de rest achter het net vissen.
Huilen dan.
pi_206386455
Collega huis gekocht Utrecht 70m2 energielabel E. 500k

:')
pi_206386528
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 13:40 schreef Poepz0r het volgende:

8)7 8)7
pi_206386545
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 13:44 schreef blomke het volgende:

[..]
8)7 8)7
Rente van ruim 4% lekker man :')
pi_206386607
quote:

_O-
pi_206386691
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 13:50 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
_O-
Nog blij mee ook. Dat koop je toch niet, holy fuck :')
  donderdag 20 oktober 2022 @ 13:58:40 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206386722
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 13:56 schreef Poepz0r het volgende:
Nog blij mee ook.
Me dunkt. Anders had 'ie het niet gekocht hè.
Huilen dan.
pi_206387572
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 13:45 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Rente van ruim 4% lekker man :')
Opzich hoeft dat nog niet eens zo erg te zijn... Als ze zoals een tijdje geleden wel een paar keer op het nieuws zeiden terecht komen in een loon-prijs spiraal verdampt zo'n schuld als sneeuw voor de zon.
pi_206387710
quote:

Knettergek... Alleen mijn kantoor aan huis is al 70m2. Totaal 650m2 en inhoud 550m3. Vrijstaand. Als ik het te koop zet, mag ik blij zijn als ik er 400.000 voor krijg (Noord-Limburg).
Maar eigenlijk moet ik zoiets hier niet neerzetten, dan komen al die mafkezen straks hierheen.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 15:55:47 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206388024
Kan er trouwens iets aan die BS in de TT gedaan worden?
De rente is geen 8% en dat soort gelul maakt het topic alleen maar waardeloos voor de toekomst, het is een WGR topic, geen ONZ.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206388103
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 15:08 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Opzich hoeft dat nog niet eens zo erg te zijn... Als ze zoals een tijdje geleden wel een paar keer op het nieuws zeiden terecht komen in een loon-prijs spiraal verdampt zo'n schuld als sneeuw voor de zon.
idd.
Zei men ook toen ik in de vorige crisis een appartement in de stad kocht.
Maargoed toen ging rente van 6% naar 1% (moment verkoop), zie dat nu niet snel gebeuren .
pi_206388202
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 15:23 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Knettergek... Alleen mijn kantoor aan huis is al 70m2. Totaal 650m2 en inhoud 550m3. Vrijstaand. Als ik het te koop zet, mag ik blij zijn als ik er 400.000 voor krijg (Noord-Limburg).
Maar eigenlijk moet ik zoiets hier niet neerzetten, dan komen al die mafkezen straks hierheen.
Woon je in een huis met de hoogte van een kruipruimte ?
  donderdag 20 oktober 2022 @ 16:42:39 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206388436
quote:

[..]
Kavel 650m²? Want als de woonoppervlakte 650m² is dan kan de inhoud nooit 550m³ zijn.
Tenzij je, zoals boven mij geopperd, in een kruipruimte woont :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206388643
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 16:15 schreef ES_FOK het volgende:

[..]
Woon je in een huis met de hoogte van een kruipruimte ?
Haha, nee, 650 is de oppervlakte van het perceel. Verder een normaal huis, met wel een grote aanbouw kantoorruimte (eigen bedrijf).
pi_206389512
quote:

[..]
als dat 400k waard is in noord-limburg dan is dit 500k in utrecht nog laag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206389545
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 13:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De essentie is: met een gigantische krapte op de woningmarkt zijn starters gewoon de lul. Linksom of rechtsom. Ik zie niet hoe starters minder de lul zouden zijn over x-jaar wanneer daarin niks fundamenteel veranderd is. Wanneer er maar een beperkte vijver is waarin iedereen z'n hengeltje uitwerpt dan zullen alleen diegenen met de langste hengel beet hebben en de rest achter het net vissen.
ik heb nog nooit gehoord dat starters niet de lul zijn op de woningmarkt, en ik volg het al zo'n 20 jaar.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206389738
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 18:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb nog nooit gehoord dat starters niet de lul zijn op de woningmarkt, en ik volg het al zo'n 20 jaar.
Groot deel jaren 90 was je als starter niet de sjaak. Toen de prijzen hard omhoog knalden werd de betaalbaarheid een issue maar tijdens de crisis vanaf 2008 waren het in principe ook mooie tijden voor starters.
pi_206389763
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 18:40 schreef Ericr het volgende:

[..]
Groot deel jaren 90 was je als starter niet de sjaak. Toen de prijzen hard omhoog knalden werd de betaalbaarheid een issue maar tijdens de crisis vanaf 2008 waren het in principe ook mooie tijden voor starters.
ook toen hoorde mijn ouders dat een huis kopen veel te duur was en met de toenmalige rentes ondoenlijk. Mijn ouders konden alleen het huis van ca 100k guldens alleen kopen vanwege een erfenis.

In 2013 waren huizen ook nog steeds heel duur voor starters en velen haalden het niet.
pi_206389791
quote:

[..]
Ik denk dat dat ook wel meevalt... Net toen de kridietcrisis voorbij was en de +-5 jaren daarna ging het wel. Daarna merkte ik binnen mijn vriendengroep dat het moeilijker werd, zelfs voor mensen met twee volwaardige salarissen.

Maar op een gegeven moment moeten de mensen ook een knoop doorhakken en wel of niet kopen. Want als de prijzen als een gek stijgen en je loopt net de mogelijkheid mis om te kopen, dan kan het natuurlijk voorkomen zoals de laatste jaren is gebeurd dat de prijzen harder stijgen dan je loon en dan kan het zo zijn dat je de kans misloopt om te kopen.
pi_206389835
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 18:43 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik denk dat dat ook wel meevalt... Net toen de kridietcrisis voorbij was en de +-5 jaren daarna ging het wel. Daarna merkte ik binnen mijn vriendengroep dat het moeilijker werd, zelfs voor mensen met twee volwaardige salarissen.

Maar op een gegeven moment moeten de mensen ook een knoop doorhakken en wel of niet kopen. Want als de prijzen als een gek stijgen en je loopt net de mogelijkheid mis om te kopen, dan kan het natuurlijk voorkomen zoals de laatste jaren is gebeurd dat de prijzen harder stijgen dan je loon en dan kan het zo zijn dat je de kans misloopt om te kopen.
net zoals met beleggen stap je in het treintje en dan begin je te rijden. Hoe snel de trein ook gaat rijden, als je erin zit dan ga je gewoon mee. Je merkt er niks van en het betekent ook niks dat de trein sneller gaat rijden. Alleen mensen die op de trein moeten springen merken het.

Als de trein langzamer gaat dan kunnen mensen minder hard lopen (economie draait slechter, dus minder lenen) en als de trein weer sneller gaat dan wordt het weer even moeilijk. En als je erin zit, dan boeit het niks.
pi_206390570
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 18:40 schreef Ericr het volgende:

[..]
Achteraf gezien was het een prima periode voor starters. Echter: in de periode na 2008 durfde je als starter geen huis meer te kopen.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 19:52:12 #63
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206390918
Achteraf gezien kun je er vooraf gezien niets over zeggen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206391998
Ik kon in 2015 vrij probleemloos een appartement in Utrecht kopen als starter, mijn bruto maandlast was circa 600 euro. Nu had ik datzelfde appartement onmogelijk kunnen kopen, maar in mijn ervaring was 2015 een topjaar voor starters. :+
pi_206392153
quote:
88s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 19:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Achteraf gezien kun je er vooraf gezien niets over zeggen.
Als van huis uit natuurkundige moet ik eerst even nadenken voordat ik weet of ik het hier mee eens ben. Hangt af van welke versie van de snaartheorie ik aanhang. :7

Maar dat heeft weinig met de huizenmarkt te maken. Alhoewel 7 extra dimensies in je huis altijd wel van pas komen.
pi_206392166
Nevermind - not worth it.
  Moderator donderdag 20 oktober 2022 @ 21:12:49 #67
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206392347
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 20:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Als van huis uit natuurkundige moet ik eerst even nadenken voordat ik weet of ik het hier mee eens ben. Hangt af van welke versie van de snaartheorie ik aanhang. :7

Maar dat heeft weinig met de huizenmarkt te maken. Alhoewel 7 extra dimensies in je huis altijd wel van pas komen.
Many worlds intepretatie
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206392442
quote:

[..]
Hoe verklaar je dan dat er nog jonge mensen in koopwoningen wonen?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-10-2022 21:27:46 ]
pi_206392492
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 11:40 schreef Anton91 het volgende:
Die energielabels zijn volgens mij ook niet zo betrouwbaar. Ik zie hier woningen met energielabels A en A+ in het gebouw, terwijl ik mij niet kan voorstellen dat dit een representatieve weergave is van de hoeveelheid energie die nodig is om de woning te verwarmen. Het lijkt mij vooral wat nattevinger werk en wat incomplete gegevens invullen en klaar.
Het label is een relatieve maat, maar geeft geen absolute indicatie van het verbruik. Gezin in een label A woning kan meer gebruiken dan een ander gezin in een label B. Bij hetzelfde gezin, kan je pas vergelijken, maar geen absolute waarde geven.

Mijn recente ervaring is dat er gedetailleerd wordt gekeken naar huissoort, oppervlakte, isolatie en verwarming.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:16:56 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206393195
quote:

[..]
Ja vroeger mocht je niet teveel verdienen anders kreeg je geen Premie A woning , dat was ook een startersprobleem in de tijd van Den Uyl
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:22:27 #71
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206393249
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ja vroeger mocht je niet teveel verdienen anders kreeg je geen Premie A woning , dat was ook een startersprobleem in de tijd van Den Uyl
Premie C was er begin jaren '90 ook nog.
Kreeg je 5.000 gulden subsidie én gemeentegarantie, zodat je een hogere hypotheek kon krijgen, maar dan moest je vaak wel binnen 5 of 8 jaar een door de gemeente te bepalen bedrag van je hypotheek vroegtijdig aflossen…
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:39:33 #72
323876 michaelmoore
pi_206393406
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:22 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Premie C was er begin jaren '90 ook nog.
Kreeg je 5.000 gulden subsidie én gemeentegarantie, zodat je een hogere hypotheek kon krijgen, maar dan moest je vaak wel binnen 5 of 8 jaar een door de gemeente te bepalen bedrag van je hypotheek vroegtijdig aflossen…
nee

eerst was er premie A en Premie B

Later is Premie A afgeschaft in 1990 en kwam Premie C ervoor in de plaats eenmalig 5000 gulden was dat

Ik had premie A en ook gemeentegarantie
je moest toen wel aflossen ja , later een ander huis had ik de spaarhypotheek , dan losste je niet af maar spaarde je , en ging de bank het beleggen

die is daarna weer verboden omdat de bank er met de halve inleg vandoor ging
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:47:50 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206393489
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee

Later is Premie A afgeschaft in 1990 en kwam Premie C ervoor in de plaats eenmalig 5000 gulden was dat
Toen wij ons huis kochten in 1991 (bewoonbaar opgeleverd in 1992) wilden we eigenlijk een ander huis hebben, maar daar zat premie A op (met een max. van iets van 30.000 gulden subsidie, als ik het me goed herinner) en daarvoor verdienden we teveel.
Daarom zijn we voor een premie C gegaan met inderdaad 5.000 gulden subsidie…

Premie B was hier in de buurt niet beschikbaar, weet ook niet wat dat voor regeling was…
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:50:37 #74
323876 michaelmoore
pi_206393522
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Toen wij ons huis kochten in 1991 (bewoonbaar opgeleverd in 1992) wilden we eigenlijk een ander huis hebben, maar daar zat premie A op (met een max. van iets van 30.000 gulden, als ik het me goed herinner) en daarvoor verdienden we teveel.
Daarom zijn we voor een premie C gegaan met inderdaad 5.000 gulden subsidie…

Premie B was hier in de buurt niet beschikbaar, weet ook niet wat dat voor regeling was…
Premie B was 20.000 gulden en Premie C was 5000 gulden ongeacht het inkomen
daarvoor was er een reguliere premie regeling van 30.000 gulden voor iedere woning die goedkoper in stichtingskosten was dan 92.000 gulden
pi_206393568
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat is dan ook iets meer dan de 20 jaar van Sjorsie. Den Uyl... Ik heb ooit achter het spreekgestoelte gestaan waarin hij de sluiting van de mijnen aankondigde, dat zijn mijn enige herinneringen aan Den Uyl, terwijl ik ook hard op weg ben met een terugtrekkende haargrens.. Voor de gemiddelde starter anno 2022 is dit echt pre-historie.
pi_206393577
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee

Ik had premie A en ook gemeentegarantie
je moest toen wel aflossen ja , later een ander huis had ik de spaarhypotheek , dan losste je niet af maar spaarde je , en ging de bank het beleggen

die is daarna weer verboden omdat de bank er met de halve inleg vandoor ging
Ik heb nog gebruik gemaakt van Premie A voor mijn eerste woning, een 2-kamer appartement in een kleinschalig appartmentsgebouw. Inschrijving daarvoor was eind 1989 en de bouw in 1990. Kosten van het appartment 120.000 gulden en maximaal 41.000 gulden Premie A. Er zou volgens de eerste plannen toen ook een groter appartementsgebouw met meer verdiepiingen worden gebouwd waarbij er 20 ook Premie A zouden zijn en 20met een eenmalige bijdrage en 4 pent-houses in de vrije sektor zonder iets van premie, maar voor die toren was niet genoeg animo dus werd toen niet gebouwd.
Ik had in mijn Premie A appartment een spaarhypotheek.
De enige voorwaarde die gesteld werd was dat als ik het binnen 10 jaar zou verkopen ik voor ieder jaar eerder dan die 10 jaar 10% van de winst zou moeten afdragen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soulfreak op 20-10-2022 23:03:51 ]
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:57:41 #77
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206393597
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Premie B was 20.000 gulden en Premie C was 5000 gulden ongeacht het inkomen
daarvoor was er een reguliere premie regeling van 30.000 gulden voor iedere woning die goedkoper in stichtingskosten was dan 92.000 gulden
Ik heb even wat online gelezen en zie dat de premieregeling officieel afgeschaft is eind jaren 80.
Mogelijk was men toen al bezig met voorbereidingen voor het bouwen/verkopen van de woningen in de wijk waar we nu nog steeds wonen, want we hebben hier echt premie A- en C-woningen aangeboden gekregen. Heb de verkoopfolder waar het in vermeld staat nog in huis.

In ieder geval werd je vorige eeuw beter op weg geholpen dan nu.
En zijn onze woningen inmiddels ruim 10 keer zoveel waard dan de oorspronkelijke aanschafprijs en zijn de hypotheekkosten bijna nihil…
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:59:53 #78
323876 michaelmoore
pi_206393620
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat is dan ook iets meer dan de 20 jaar van Sjorsie. Den Uyl... Ik heb ooit achter het spreekgestoelte gestaan waarin hij de sluiting van de mijnen aankondigde, dat zijn mijn enige herinneringen aan Den Uyl, terwijl ik ook hard op weg ben met een terugtrekkende haargrens.. Voor de gemiddelde starter anno 2022 is dit echt pre-historie.
Waar de DSM werden gesloten

De Staats Mijnen en de mijnwerkers bij DSM zouden kunnen gaan werken

Kolenmijnen waren toen echt niet rendabel , alleen in Engeland hield men ze open onder forse druk van de Unions

Limburgse kompels gingen toen ook vaak in Duitsland onder de grond , , het verdiende kennelijk wel erg goed dat klote werk , dat je snel dood ging dat hinderde niet kennelijk

De VVD en CHU waren erg tegen sluiting, maar die waren tegen alles wat den Uyl deed

Den Uyl opende toen de bejaardenhuizen in een gevecht tegen de woningnood, onze minster Blok heeft ze weer gesloten in een gevecht tegen gedaalde huizenprijzen in 2010 na de kredietcrisis
  donderdag 20 oktober 2022 @ 23:01:03 #79
323876 michaelmoore
pi_206393630
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:56 schreef Soulfreak het volgende:

De enige voorwaarde die gesteld werd was dat als ik het binnen 10 jaar zou verkopen ik voor ieder jaar eerder dan die 10 jaar 10% van de winst zou moeten afdragen.
waar niemand zich aan hield en ook geen ambtenaar dat vastlegde
pi_206393663
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 23:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waar niemand zich aan hield en ook geen ambtenaar dat vastlegde
Geen idee, ik heb daar langer dan die 10 jaar gewoond, dus was toch al geen sprake van.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 23:31:51 #81
323876 michaelmoore
pi_206393944
De overheid is in gevecht met zichzelf op het moment , dat komt doordat men de woningbouw bij de machtswellustelingen van de provincies heeft neergelegd

en die genieten met volle teugen van die macht
pi_206394470
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:48 schreef Hanoying het volgende:

[..]
Dat de woningprijs op de korte termijn (eerste paar jaar) gaat dalen is geen gok, dat is een simpel en logisch gevolg van de huidige hoge prijzen, in combinatie met een afnemende financierbaarheid.

Maakt mij niet uit hoor. Wij hebben begin dit jaar onze woning verkocht en een nieuwe gekocht. Prima huis op een mooie locatie, waar we als gezin 20 jaar mee vooruit kunnen. Bij de huidige rentestanden zou ik de woning echter niet eens meer kunnen kopen. Waar wij hem nog 20 jaar vast konden zetten tegen 1,78 procent, doet dezelfde hypotheek nu 4,68 % en de rente neemt vooralsnog alleen maar verder toe. Dat is voor de leencapaciteit van mensen killing.

Op lange termijn is een huis altijd een goed idee. Geld ontwaart en door inflatie worden schulden minder waard. Na de daling van de komende jaren gaat de boel dan ook wel weer stijgen en kom je uiteindelijk weer op niveaus waar de huidige bij verbleken. Dat gezegd hebbende zou ik de komende paar jaar absoluut niemand adviseren in te stappen. De daling is nog maar net begonnen en heel lang duren ze ook niet hoor. Vorige crisis was de daling ook wel met een jaar of 3 gedaan. Dit keer zal het waarschijnlijk iets soortgelijks worden en als je echt denkt dat in die 3 jaar de daling maar een paar procent gaat zijn, dan ben je toch echt aan het dromen.
Dat die daling geen gok is snap ik aangezien de daling al heeft ingezet. Ik zet alleen mijn twijfels bij die statement van 30% daling en dat je als starter beter nog jarenlang kan blijven huren of op de zolder blijven woning in afwachting op die gigantische daling.

Mensen kunnen inderdaad minder lenen, maar we kunnen ook minder huizen bouwen. De huizen die we bouwen worden steeds duurder omdat de vaklieden duurder worden evenals de materialen. Niet te spreken over de (bouw)grond, vergunningen en alle strenge eisen waar nieuwbouw tegenwoordig aan moet voldoen. Tel daarbij op dat er onverminderd veel mensen erbij komen in Nederland die allemaal een dak boven hun hoofd nodig hebben. Dat zijn misschien niet de mensen die koopwoningen nemen, maar wel degene die komen in de betaalbare huurwoningen waardoor andere mensen gedwongen naar alternatieven moeten kijken.

Mij maakt het ook geen fluit uit wat er gebeurt met die woningmarkt en ik hoop voor starters het meest gunstige scenario. Echter zou mijn advies altijd zijn om niet te speculeren op de woningmarkt en de kans pakken als je de mogelijkheid hebt. Ieder jaar zegt men dat het geen goed moment is om te kopen terwijl we nu weer terugkijken op de voorgaande jaren met het idee: "hadden we het maar gedaan".

Denk dat het ook komt omdat de woningmarkt tegenwoordig heel erg gezien wordt als een beleggingsobject. Terwijl het uiteindelijk gewoon een 1e levensbehoefte is voor heel veel mensen.
Dag knapste man van FOK!
pi_206395784
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Het label is een relatieve maat, maar geeft geen absolute indicatie van het verbruik. Gezin in een label A woning kan meer gebruiken dan een ander gezin in een label B. Bij hetzelfde gezin, kan je pas vergelijken, maar geen absolute waarde geven.

Mijn recente ervaring is dat er gedetailleerd wordt gekeken naar huissoort, oppervlakte, isolatie en verwarming.
Maar dan nog vind ik het ontzettend vreemd. De laatste 3/4 jaar heb ik verwarming meer in huis aangehad en het is nog nooit onder de 20.5 graden geweest.... Waarbij ik ook genoeg lucht en raamventilatieroosters (gedeeltelijk) open laat. Maar van de 18 appartementen in dit gebouw hebben er ongeveer 5 een label A en 1 een label A+.

Als ik dus lees dat het gaat over indicatief energieverbruik dan vraag ik mij af welk energie verbruik? Ik zou eerder verwachten dat de labels dan ook een represenatief beeld geven en richting de A++, A+++ of A++++ zouden zijn.
pi_206395796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe verklaar je dan dat er nog jonge mensen in koopwoningen wonen?
Omdat ze huizen kopen
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:19:45 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206395812
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar dan nog vind ik het ontzettend vreemd. De laatste 3/4 jaar heb ik verwarming meer in huis aangehad en het is nog nooit onder de 20.5 graden geweest.... Waarbij ik ook genoeg lucht en raamventilatieroosters (gedeeltelijk) open laat. Maar van de 18 appartementen in dit gebouw hebben er ongeveer 5 een label A en 1 een label A+.

Als ik dus lees dat het gaat over indicatief energieverbruik dan vraag ik mij af welk energie verbruik? Ik zou eerder verwachten dat de labels dan ook een represenatief beeld geven en richting de A++, A+++ of A++++ zouden zijn.
Het energielabel gaat ovrr het verbruik dat het gebouw zelf heeft voor de installaties, qua verwarming zal dat gebaseerd zijn op de ruimtetemperaturen zoals in het bouwbesluit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206395843
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik heb even wat online gelezen en zie dat de premieregeling officieel afgeschaft is eind jaren 80.
Mogelijk was men toen al bezig met voorbereidingen voor het bouwen/verkopen van de woningen in de wijk waar we nu nog steeds wonen, want we hebben hier echt premie A- en C-woningen aangeboden gekregen. Heb de verkoopfolder waar het in vermeld staat nog in huis.

In ieder geval werd je vorige eeuw beter op weg geholpen dan nu.
En zijn onze woningen inmiddels ruim 10 keer zoveel waard dan de oorspronkelijke aanschafprijs en zijn de hypotheekkosten bijna nihil…
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:27:29 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206395875
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.
Misschien nog een verbouwing verhypotheekt? Dan is daar weinig spannends aan.
Als het de originele hypotheek zelf is zonder verbeteringen aan het huis is dat wel zorgwekkend idd.
Ongeacht het feit dat het huis ooit minder dan ¤ 100.000 gekost heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206395939
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Omdat ze huizen kopen
Als starter(s) dus?
pi_206395952
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:57 schreef MadMaster het volgende:
Wellicht ligt de hypotheekrente en de HRA daaraan ten grondslag??
pi_206395955
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Als starter(s) dus?
Ja, hoe anders?
pi_206395973
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja, hoe anders?
Hoe moet ik dit dan interpreteren?
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

pi_206395999
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe moet ik dit dan interpreteren?
[..]

Zoals ik het schrijf. Ze zijn altijd al de lul geweest
pi_206401162
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zoals ik het schrijf. Ze zijn altijd al de lul geweest
Valt wel mee hoor, wij hebben 10 jaar geleden als starter een tweekapper gekocht voor 3 ton midden in de randstad. Voor hetzelfde geld koop je in diezelfde woonplaats nu een flatje van 60m2 in een wijk waar je nog niet dood gevonden wil worden.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:21:18 #94
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206402150
Stond een huis in mijn woonplaats te koop voor 535k . Staat nu opnieuw op funda voor 475k.

Something is happeninggggg
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206402364
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:21 schreef Rene het volgende:
Stond een huis in mijn woonplaats te koop voor 535k . Staat nu opnieuw op funda voor 475k.

Onze makelaar schat ook in dat ons huis ongeveer opbrengt wat de Calcasarapportage 2 jaar geleden noemde. Funda en Walterliving zitten daar nog steeds zo’n ¤70.000 boven.
pi_206402464
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:21 schreef Rene het volgende:

Leuk, ga maar proberen een hypotheek voor dat bedrag te krijgen a 4.5% .
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:46:26 #97
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206402472
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
We zijn pas 30 jaar verder (2022 - 1992 = 30 ;) ) en we hebben tussendoor de hypotheek 2 keer veranderd (van linear naar aflossingsvrij naar spaarhypotheek) met een dwaling van 1 van de hyptheekadviseurs er nog bij, dus we moeten nog een paar jaartjes. Dus nog niet nihil, maar wel bijna nihil…
  Moderator vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:05:01 #98
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206405025
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Leuk, ga maar proberen een hypotheek voor dat bedrag te krijgen a 4.5% .
Ja mij een zorg. Het valt me gewoon op dat de prijzen lijken te dalen. Meer niet. Los van het feit dat we het gewoon eenvoudig kunnen lenen. Alleen wil het niet per maand laten afschrijven van mijn rekening.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:39 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Onze makelaar schat ook in dat ons huis ongeveer opbrengt wat de Calcasarapportage 2 jaar geleden noemde. Funda en Walterliving zitten daar nog steeds zo’n ¤70.000 boven.
De pieken zitten er onderhand wel op inderdaad.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206406108
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 23:05 schreef Rene het volgende:

[..]
Ja mij een zorg.
Dat zou het voor elke potentiële huizenkoper anders wel moeten zijn. Anders krijgen we weer dat gekanker en gejank van mensen die hun maandbedrag zo hoog vinden en geen eten meer kunnen kopen en dus zielig zijn.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:14:05 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206406155
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 07:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat zou het voor elke potentiële huizenkoper anders wel moeten zijn. Anders krijgen we weer dat gekanker en gejank van mensen die hun maandbedrag zo hoog vinden en geen eten meer kunnen kopen en dus zielig zijn.
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.
Of je verkoopt gewoon de boot :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206406168
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.
Of je verkoopt gewoon de boot :+
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2022 08:20:23 ]
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:35:41 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206406212
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichen :')
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.

Mensen die wel even zouden gaan kopen als de markt maar zou instorten.
Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.

En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.

Dus tsja, Be Careful What You Wish For, Lest It Come True!

Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206406227
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.

Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.

En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.

Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Helemaal mee eens.
pi_206406754
quote:

[..]

Grotendeels mee eens.

Maar… als je niet kon kopen maar wel goed gespaard/belegd hebt afgelopen jaren wordt je nu wel beloond. Dan hoef je niet voor volledig 100% te financieren en voorkom je hoge maandlasten.

Maar mijn verwachting is dat de rente nog wel oploopt richting de 6% komende tijd. Dan ga je een forse daling krijgen van vraagprijzen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:16:19 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206406833
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:05 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens.

Maar… als je niet kon kopen maar wel goed gespaard/belegd hebt afgelopen jaren wordt je nu wel beloond. Dan hoef je niet voor volledig 100% te financieren en voorkom je hoge maandlasten.

Maar mijn verwachting is dat de rente nog wel oploopt richting de 6% komende tijd. Dan ga je een forse daling krijgen van vraagprijzen.
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%

En waarschijnlijk had je toen ook al spaargeld, dat heb je niet nu ineens als het van het kaliber is dat het een verschil maakt.

Punt is vooral dat het maximale hypotheekbedrag heel hard daalt als de rente stijgt, dus wie vorig jaar niet kon kopen zal dat met gedaalde prijzen maar een hypotheekrente van >5% waarschijnlijk ook niet kunnen, ongeacht de inleg van spaargeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206406937
quote:

[..]

[…]

Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?

Ik volg dit topic al een tijdje maar kan me vooral mensen herinneren die oprecht piekerden of ze een maximale hypotheek moesten nemen om op de piek van de markt een huis te kunnen kopen. Was het niet beter om te wachten? Maar ja, als ze wachtten en het steeg nog verder was een huis nog verder weg. En moesten ze nou echt 20% overbieden op een huis dat toch al stevig in de markt stond?
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:52:10 #107
323876 michaelmoore
pi_206407174
Werkende daklozen of Dakloze werkenden ?
https://www.telegraaf.nl/(...)iets-gaan-veranderen
pi_206407448
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%

En waarschijnlijk had je toen ook al spaargeld, dat heb je niet nu ineens als het van het kaliber is dat het een verschil maakt.

Punt is vooral dat het maximale hypotheekbedrag heel hard daalt als de rente stijgt, dus wie vorig jaar niet kon kopen zal dat met gedaalde prijzen maar een hypotheekrente van >5% waarschijnlijk ook niet kunnen, ongeacht de inleg van spaargeld.
Bij onze hypotheek vorig jaar ging men al uit van 5% rekenrente. Onze rente was toen 1,06%/1,52%.

Dus bij 5% rente zouden we het nog moeten kunnen betalen . Ik zou niet weten hoe trouwens met de overige lasten (energie, kinderopvang/school...) .
pi_206407707
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:

Ik zou het niet weten.....over de piek op de huizenmarkt gesproken: dat weten we pas achteraf.
pi_206407771
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik volg dit topic al een tijdje maar kan me vooral mensen herinneren die oprecht piekerden of ze een maximale hypotheek moesten nemen om op de piek van de markt een huis te kunnen kopen. Was het niet beter om te wachten? Maar ja, als ze wachtten en het steeg nog verder was een huis nog verder weg. En moesten ze nou echt 20% overbieden op een huis dat toch al stevig in de markt stond?
dat is hetzelfde als op het juiste moment instappen met beleggen, met het verschil dat je huis geen belegging is... Ik heb mijn eerste huis gekocht in 2009 en in 2013 geen spijt gehad. Nu koop ik weer een huis en ik krijg er weer geen spijt van.
Allebei de keren heb ik nagenoeg maximaal geleend wat mocht/mag.
pi_206408033
quote:

[..]

En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:24:44 #112
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206408425
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
Dum de dum
pi_206408655
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
Je moet ook niet sparen voor de energielasten. Die betaal je uit (gestegen) inkomen.

Sparen doe je beter voor korte termijn (vakanties/nieuwe fiets/apparatuur) en de rest beleggen/deposito sparen. Of bij hoge rente aflossen.
pi_206409153
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
:Y

We zitten qua rente op staatsleningen al op het hoogste punt sinds elf jaar (lees: de koersen zijn het laagst in elf jaar)
pi_206409242
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
pi_206409326
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
Ik heb 3,55% voor mijn overbruggingshypotheek nu
pi_206409334
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?
pi_206409465
Huizenprijzen dalen niet meteen, alhoewel het grote overbieden nu wel voor bij is.

Volgend jaar blijft de hypotheekrente hoog en dan gaat het wel doorwerken. Mensen kunnen veel minder lenen en een prijscorrectie zit er duidelijk in.

Toch zullen huizenprijzen nooit heel veel dalen in Nederland, vanwege het gigantische woningtekort. Dat zorgt voor een granieten bodem onder de huizenprijzen. En aangezien huren nog harder stijgen, kan investeren in vastgoed aantrekkelijk blijven.
pi_206409466
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.
pi_206409495
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouw
pi_206409501
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:12 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouw
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang duren :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2022 16:14:22 ]
pi_206409880
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang duren :@
We hebben twee jaar geleden het contract getekend ja en wij zitten in het laatste stukje van het wijkje, de eersten zijn in juni opgeleverd, wij 2 weken geleden, de laatste huizen zijn volgens mij eind deze week aan de beurt om op te leveren. Ze zijn net voor de bouwvak 2021 met de bouw begonnen, dus de echte bouwtijd van de eerste woningen was een klein jaar.
pi_206409891
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Homey het volgende:

[..]
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrente
pi_206409999
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrente
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.
pi_206410034
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Natuurlijk maakt dat wel wat uit.
Als je flink gespaard hebt, kun je heel makkelijk investeringen doen die je hoge netto energieverbruik flink omlaag brengen. Zodat je rekening van 500 euro weer terug gaat naar minder dan 100 euro per maand.
pi_206410048
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.
Verbonden dan, gecorreleerd, sterk beïnvloed, kies een woord. Niet aan de beleidsrente van de FED of ECB in ieder geval.
pi_206417256
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Verbonden dan, gecorreleerd, sterk beïnvloed, kies een woord. Niet aan de beleidsrente van de FED of ECB in ieder geval.
Klopt. Maar de kapitaalmarktrente wordt indirect beinvloed door de geldmarktrente en die laatste is wel gekoppeld aan de ECB/FED-rentes.

Indien op de kapitaalmarkt de verwachting is dat de geldmarktrente op een termijn van 5 jaar gaat oplopen, zal en snel nog financiering van 5 jarige leningen op de kapitaalmarkt, vastleggen. Om niet duurder op de geldmarkt uit te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 23-10-2022 09:33:19 ]
pi_206418368
quote:

[..]

Het verschil zit hem inderdaad niet in de maandlasten want die blijven even hoog, wat je met die maandlasten aan hypotheekbedrag kunt lenen wordt vanzelfsprekend lager. De voornaamste winst zit hem in het feit dat - als deze ontwikkeling zich doorzet - er aanzienlijk minder gegadigden per woning zijn en bovendien minder vaak of zelfs helemaal niet meer overboden moet worden. Dat maakt het zoekproces wat transparanter en minder gestrest. De mensen die er de afgelopen jaren niet tussenkwamen maar zich gedeisd hebben gehouden en door zijn blijven sparen kunnen dan een nieuwe poging doen. Voor deze mensen is de nieuwe situatie wel degelijk een voordeel.

De rest van jouw verhaal vind ik een beetje kinderachtig want kun je ook precies andersom houden. Veel huiseigenaren hebben immers geprofiteerd van de combinatie van weinig aanbod en lage rentestanden. Er was dan ook veel aan gelegen om het aanbod laag te houden (en uit eigenbelang tegen woningbouwplannen te zijn) en anderzijds vóór het gratis-geld beleid van onze centrale banken te zijn. De hypotheek blijft immers gelijk of daalt door aflossingen terwijl de waarde van de woning omhoog gaan. Nog een paar forse inflatiecorrecties over het salaris heen en de maandlasten verdampen als sneeuw voor de zon. Dan ben je al helemaal spekkoper. Ondertussen je lekker verkneukelen over twintigers en dertigers die er niet meer tussen komen, aandoenlijk ;). Snap je mijn punt?
  zondag 23 oktober 2022 @ 12:04:56 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206418435
Ik verkneukel me over niemand, ik weet prima dat de situatie voor starters ronduit waardeloos is, maar die wordt niet minder waardeloos met hogere rente.
Dat is het punt dat ik maak.

Behalve voor degenen die heel fors (>100K) hebben kunnen sparen, of de groep die het altijd prima heeft en met gedaalde prijzen nog beter: degenen met ouders die een tonnetje kunnen schuiven.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 23 oktober 2022 @ 12:18:18 #130
323876 michaelmoore
pi_206418595
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:04 schreef Leandra het volgende:
Ik verkneukel me over niemand, ik weet prima dat de situatie voor starters ronduit waardeloos is, maar die wordt niet minder waardeloos met hogere rente.
Dat is het punt dat ik maak.

Behalve voor degenen die heel fors (>100K) hebben kunnen sparen, of de groep die het altijd prima heeft en met gedaalde prijzen nog beter: degenen met ouders die een tonnetje kunnen schuiven.
het enigste is bouwen met systeem bouw in de weilanden , achter Amersfoort, en bij Eindhoven , anders zal het steeds erger worden
pi_206420938
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 11:57 schreef IkbenGradus het volgende:
Nog een paar forse inflatiecorrecties over het salaris heen en de maandlasten verdampen als sneeuw voor de zon. Dan ben je al helemaal spekkoper.
DAt dus. 3 jaar 12% inflatiecorrectie en je bent al 40 % van je schuld kwijt
pi_206423250
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het enigste is bouwen met systeem bouw in de weilanden , achter Amersfoort, en bij Eindhoven , anders zal het steeds erger worden
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.

Er zijn ook nog wel andere plekken waar gebouwd kan worden en ook gebouwd wordt. Maar als ook die mogelijkheden opdrogen zullen we moeten accepteren dat het (midden) van het land vol (gebouwd) is.
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:22:35 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206423317
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:17 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.

Er zijn ook nog wel andere plekken waar gebouwd kan worden en ook gebouwd wordt. Maar als ook die mogelijkheden opdrogen zullen we moeten accepteren dat het (midden) van het land vol (gebouwd) is.
Amersfoort ligt daar qua bebouwing al tegen de bebouwing van Nijkerk aan, je zou nog kunnen bouwen tussen Amersfoort en Barneveld, maar eerlijk gezegd zie ik dan liever de industrie- en kantorenterreinen die dichterbij de bebouwde kom liggen verplaatst worden naar langs de snelweg.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:23:23 #134
323876 michaelmoore
pi_206423330
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:17 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

nou ik kom er vaak maar daar is nog ruimte zat

daar kun je heel amersfoort nog wel 10 keer bouwen
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:31:29 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206423441
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou ik kom er vaak maar daar is nog ruimte zat

daar kun je heel amersfoort nog wel 10 keer bouwen
Ik keek laatst eens naar een kaart en ik werd er eigenlijk een beetje droevig van. Er zijn nog wat weilanden tussen de dorpen en steden maar veel is het niet. Laat staan natuur.

Ik kan me niet voorstellen dat je dicht bij de realiteit staat als je stelt dat Amersfoort nog wel 10 keer zo groot kan worden.
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:35:33 #136
323876 michaelmoore
pi_206423481
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik keek laatst eens naar een kaart en ik werd er eigenlijk een beetje droevig van. Er zijn nog wat weilanden tussen de dorpen en steden maar veel is het niet. Laat staan natuur.

Ik kan me niet voorstellen dat je dicht bij de realiteit staat als je stelt dat Amersfoort nog wel 10 keer zo groot kan worden.
nou wordt daar ook aardig gebouwd hoor, en mooi ook
men moet de dorpen ook weer laten bouwen
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:37:01 #137
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206423501
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou wordt daar ook aardig gebouwd hoor, en mooi ook
Ze bouwen daar 10 keer Amersfoort? 8)7
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:37:38 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206423509
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ze bouwen daar 10 keer Amersfoort? 8)7
Godzijdank niet, dan kom je zelfs voorbij Stroe city.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:02 #139
323876 michaelmoore
pi_206423535
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Godzijdank niet, dan kom je zelfs voorbij Stroe city.
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelen
ook oudbouw
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:46 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206423549
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelen
ook oudbouw
Maar van jou mag alles tussen Stroe, Huizen en Utrecht wel volgebouwd worden?
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:41:15 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206423560
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ook oudbouw
Waar?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206423973
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 16:52 schreef blomke het volgende:

[..]
DAt dus. 3 jaar 12% inflatiecorrectie en je bent al 40 % van je schuld kwijt
Dat is alleen het geval als je schuld net zo hoog is als je netto jaarinkomen.
  zondag 23 oktober 2022 @ 21:17:07 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206424397
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 21:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Helaas, die is ongeveer 7 netto jaarinkomens :{
Maar goed, de schuld daalt ook ieder jaar met ruim 2 maandinkomens en het netto jaarinkomen stijgt :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206425442
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 21:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Scheelt bij ons bruto niet zoveel. Rente betaal je toch van je bruto inkomen??
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:46:34 #145
323876 michaelmoore
pi_206426851
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar van jou mag alles tussen Stroe, Huizen en Utrecht wel volgebouwd worden?
Dat zeg ik niet
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:47:44 #146
323876 michaelmoore
pi_206426901
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waar?
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe ja
Maar ook schoonhoven , lopik, cabauw

mooie bouw degelijk
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:52:34 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206427065
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe ja

mooie bouw degelijk
Ja, ruimtelijk ook, dat is gelijk waarom je er geen hele stad als Amersfoort kunt bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206427201
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Scheelt bij ons bruto niet zoveel. Rente betaal je toch van je bruto inkomen??
Moet wel je salaris jaarlijks meestijgen met de inflatie. Met de huidige cijfers halen de meesten dat bij lange na niet.
  zondag 23 oktober 2022 @ 23:25:55 #149
323876 michaelmoore
pi_206427811
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, ruimtelijk ook, dat is gelijk waarom je er geen hele stad als Amersfoort kunt bouwen.
nee dat zal niet meer gebeuren, net als Groot houten , Nieuwegein en Zoetermeer of Almere

maar wel mooie bouw tegenwoordig , men heeft nog nooit zo goed gebouwd als tegenwoordig, ruim degelijk en bijna of volledig energieneutraal waar je de overtollige electra in je EV kan storen

Als je dat vergelijkt met de roofbouw van de jaren 60 met enkel glas en vuren kozijnen en asbest platentussen het boven en onder kozijn, houten vloeren, en slechte bedrading
Ik heb vroeger ook zo een huis gehad, ik heb er nog nachtmerries van

wat een waardeloze huizen zijn dat en toch worden die voor 300.000 euro verkocht
Die zouden ze verplicht moeten slopen en herbouwen, je kan nog beter n Groningen wonen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 23-10-2022 23:32:39 ]
  zondag 23 oktober 2022 @ 23:51:06 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206428168
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

mooie bouw degelijk
Ik heb een collega die in die laatste contreien woont. Hele wijken worden uit de grond gestampt maar de dijkweggetjes groeien niet mee. Infrastructuur kan het helemaal niet aan overal om maar weer een hele wijk neer te kwakken.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 24 oktober 2022 @ 00:00:03 #151
323876 michaelmoore
pi_206428316
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:51 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb een collega die in die laatste contreien woont. Hele wijken worden uit de grond gestampt maar de dijkweggetjes groeien niet mee. Infrastructuur kan het helemaal niet aan overal om maar weer een hele wijk neer te kwakken.
infrastructuur is er niet meer zoveel nodig als vroeger, net riool , water, internet , electra en bestrating
meeste mensen fietsen tegenwoordig of werken thuis
pi_206428465
Waarom bouwen ze niet een volledig nieuwe stad?
In de Polder rondom Zeewolde zoveel mogelijkheden, waarom niet flink erbij bouwen of een nieuwe stad?

Had vandaag op een verjaardag met een oude man gepraat (89 jaar) hij zei in de jaren 50 60 70 hadden we ook te kort aan handige mannen, toch wisten ze het toen op te lossen. Zegt ie, kijk eens in Ter Apel... zet ze aan het werk in de bouw!
Toen begon hij over de stikstof, als we dat voor 10 jaar parkeren, of schiphol wat minder heb je ook een oplossing, wonen en boeren blijf daarvan af.

Had wel een punt vond ik...

[ Bericht 23% gewijzigd door Zwolsboy op 24-10-2022 00:24:20 ]
Interessant he ?
  maandag 24 oktober 2022 @ 01:38:10 #153
244125 laziness
pi_206428853
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
infrastructuur is er niet meer zoveel nodig als vroeger, net riool , water, internet , electra en bestrating
Dream on :')
pi_206429797
quote:
Woningmarkt koelt verder af: huizenprijzen hardste gedaald sinds mei 2013
De daling van de Nederlandse huizenprijzen is in september in een hogere versnelling terechtgekomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen de prijzen op maandbasis zelfs het hardste naar beneden sinds mei 2013.

De huizenprijzen lagen in september gemiddeld 0,7 procent lager dan een maand eerder, bij een totaal van 17.631 verhuizingen. In augustus was nog sprake van een afname van 0,1 procent. CBS-econoom Frank Notten merkt op dat de tijd van prijsstijgingen nu ‘echt wel verleden tijd’ is.

Vergeleken met een jaar geleden zijn koophuizen nog wel bijna 10 procent duurder, maar het verschil op jaarbasis wordt met de maand kleiner. Begin dit jaar meldde het statistiekbureau met een plus van zo’n 21 procent nog de sterkste prijstoename in decennia.

De prijsdaling die het CBS meet is nog niet zo extreem als de afname die de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) onlangs becijferde. Volgens de makelaars gingen de huizenprijzen in het derde kwartaal bijna 6 procent omlaag ten opzichte van de voorgaande drie maanden.Maar het CBS verwerkt huizenverkopen pas als notarissen die laten inschrijven bij het Kadaster. De cijfers van de NVM zijn onvollediger maar gebaseerd op het moment dat het koopcontract wordt getekend. Dat is eerder, waardoor trends daar vaak ook eerder worden gesignaleerd.

Welkome afkoeling
Wie binnenkort een huis wil kopen moet zich niet laten afschrikken door de daling van de huizenprijzen, zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) een week geleden nog. Hij beschouwde de ontwikkelingen op de woningmarkt eerder als een ‘welkome afkoeling’.

Volgens Knot zijn de dalende huizenprijzen vooral een gevolg van het oplopen van de hypotheekrente. Daardoor kunnen mensen nu minder lenen. Maar uiteindelijk zou er wel weer een nieuw evenwicht op de markt moeten kunnen ontstaan.

Knot wees er ook op dat er nog steeds veel huizen boven de vraagprijs worden verkocht en dat er nog steeds een groot tekort is aan woningen in Nederland. Daarbij moet je een woning volgens Knot ook niet zien als een belegging, maar koop je een huis omdat je erin wil wonen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-mei-2013~ad098fa1/

Eigenlijk heb ik stiekem wel de hoop dat dit een mogelijkheid voor mij zal zijn om uiteindelijk een tweede woning te kopen :9
pi_206429987
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-mei-2013~ad098fa1/

Eigenlijk heb ik stiekem wel de hoop dat dit een mogelijkheid voor mij zal zijn om uiteindelijk een tweede woning te kopen :9
Die 2de woning koop je dan met bakstenen uit je eerste huis?
Of met de overwaarde dmv een hypotheek en blijft die 2de woning dan leeg? Of wordt het je loft voor je scharrels?
pi_206429995
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die 2de woning koop je dan met bakstenen uit je eerste huis?
Nee, eigen geld/hypotheek. Dat was het plan altijd, maar toen stegen de huizenprijzen voor een lange periode veel harder dan mijn salaris. Maar wie weet komt de mogelijkheid er nu wel weer.

Die tweede woning is dan de woning waar ik wil gaan wonen. Dat maakt het ook wel wat lastiger omdat die woning dan dus wat meer future proof moet zijn (iets groter).
pi_206430002
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:46 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Nee, eigen geld/hypotheek. Dat was het plan altijd, maar toen stegen de huizenprijzen voor een lange periode veel harder dan mijn salaris. Maar wie weet komt de mogelijkheid er nu wel weer.
Oh zo, je spaart voor een huis?
pi_206430009
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh zo, je spaart voor een huis?
Ja, dan zou ik graag een huis hebben en mijn huidige appartement verhuren.
  maandag 24 oktober 2022 @ 09:52:58 #159
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206430057
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:12 schreef Zwolsboy het volgende:
hij zei in de jaren 50 60 70 hadden we ook te kort aan handige mannen, toch wisten ze het toen op te lossen. Zegt ie, kijk eens in Ter Apel... zet ze aan het werk in de bouw!
Mja

In de jaren 50 60 en 70 haalden we mensen naar hier die wilden werken. Daar kwamen ze specifiek voor.

Die in ter apel zitten er voor de gratis huizen die er al zijn, en werken, mja, willen ze eigenlijk liever gewoon niet. En ja daar zijn legio nieuwsberichten over te vinden.

Dus dat gaat nie werken.

De sociale voorzieningen moeten omlaag, en, meer in handen van de overheid en met minder geld in de handjes.
Dum de dum
pi_206430095
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:52 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Mja

In de jaren 50 60 en 70 haalden we mensen naar hier die wilden werken. Daar kwamen ze specifiek voor.

Die in ter apel zitten er voor de gratis huizen die er al zijn, en werken, mja, willen ze eigenlijk liever gewoon niet. En ja daar zijn legio nieuwsberichten over te vinden.

Dus dat gaat nie werken.

De sociale voorzieningen moeten omlaag, en, meer in handen van de overheid en met minder geld in de handjes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 24 oktober 2022 @ 10:00:45 #161
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206430142
quote:
10s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja die gek bijv. :') tenenkrommende TV. Die gast zou je ook de halve liters uit z'n klauwen slaan en gewoon tewerkstellen.

https://www.hartvannederl(...)erkrijgen-huurwoning

Het is van alle rangen en standen hoor, maar, we houden het als land zelf in stand.
Dum de dum
  maandag 24 oktober 2022 @ 10:10:37 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206430219
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 10:00 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ja die gek bijv. :') tenenkrommende TV. Die gast zou je ook de halve liters uit z'n klauwen slaan en gewoon tewerkstellen.

https://www.hartvannederl(...)erkrijgen-huurwoning

Het is van alle rangen en standen hoor, maar, we houden het als land zelf in stand.
Dat verhaal is allang gedebunked.

https://nos.nl/artikel/24(...)ijbaan-namen-ontslag

Bizar dat HvN het zo op de site laat staan zonder verwijzing naar de aanpassingen.
Ze hebben zelf immers ook over het vervolg geschreven:
https://www.hartvannederl(...)t-statushouders-baan
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206433341
quote:
10s.gif Op maandag 24 oktober 2022 09:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]
SPOILER
Ze gaan ook omhoog per 2023, besneden volk weer blij!

Trouwens, rente weer gestegen gaan we weer opnieuw naar de 10 - 13 % of hoger?
Interessant he ?
  Moderator maandag 24 oktober 2022 @ 14:46:56 #164
16180 crew  CoolGuy
pi_206433463
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:12 schreef Zwolsboy het volgende:
Waarom bouwen ze niet een volledig nieuwe stad?
In de Polder rondom Zeewolde zoveel mogelijkheden, waarom niet flink erbij bouwen of een nieuwe stad?

Had vandaag op een verjaardag met een oude man gepraat (89 jaar) hij zei in de jaren 50 60 70 hadden we ook te kort aan handige mannen, toch wisten ze het toen op te lossen. Zegt ie, kijk eens in Ter Apel... zet ze aan het werk in de bouw!
Toen begon hij over de stikstof, als we dat voor 10 jaar parkeren, of schiphol wat minder heb je ook een oplossing, wonen en boeren blijf daarvan af.

Had wel een punt vond ik...
Omdat heel veel gedoe. Het klinkt allemaal wel leuk, dat wensdenken, maar ondertussen, in de realiteit, wordt er gewoon geen nieuwe stad gebouwd. Gaat gewoon niet gebeuren.
pi_206433592
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 10:17 schreef ludovico het volgende:
Echt een goede TT in dit topic. Mooi gerefereerd naar het vorige topic waar het ging over herleefde tijden naar toen de hypotheekrente 8% was.
Steek je nu jezelf een veer in de reet?
pi_206433722
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat heel veel gedoe. Het klinkt allemaal wel leuk, dat wensdenken, maar ondertussen, in de realiteit, wordt er gewoon geen nieuwe stad gebouwd. Gaat gewoon niet gebeuren.
Ook omdat de huidige regering het niets boeit, ze vinden het prima hoe het nu loopt, was ook hun doel, extra krap maken via opkopers, anders was Rutte niet de wereld afgevlogen met reclame koop hier huizen voor verhuur!
Interessant he ?
pi_206433784
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:15 schreef Zwolsboy het volgende:
Ook omdat de huidige regering het niets boeit, ze vinden het prima hoe het nu loopt, was ook hun doel, extra krap maken via opkopers, anders was Rutte niet de wereld afgevlogen met reclame koop hier huizen voor verhuur!
Dat was Rutte ook niet, dat was Stef Blok.

Afgezien daarvan is het gewoon een taai probleem.

1) Vergunningen duren zeer lang en zijn erg omslachtig
2) Milieubeleid staat niet zelden haaks op nieuwbouwplannen,
3) Rente fluctueert sterk
4) Economische factoren fluctueren zo mogelijk nog sterker dan de rente
5) Er zijn gewoon structureel te veel mensen voor te weinig woningen.
pi_206433810
Mensen uit het AZC plukken om ze te laten werken in de bouw.

Ik zie het niet gebeuren.
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:24:47 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206433833
quote:

[..]
Plus dat er geen hond wil wonen, dat ineens neerplempem van een hele stad of fors dorp.
Almere, Lelystad en Zeewolde waren ook zo'n enorm succes. Not.
Overigens is er in Flevoland nog ruimte zat, maar zolang de infrastructuur daar niet verbetert wordt het niks.
Qua ligging is het prima, want lekker centraal en bij goed OV zou je zo in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Zwolle kunnen zijn, maar helaas, het gros van de polder is met een trein niet te bereiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 24 oktober 2022 @ 15:24:52 #170
16180 crew  CoolGuy
pi_206433834
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:15 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]
Geen idee wat hun doel was. Het interesseert me ook niet wat hun doel is. Feit is en blijft dat er geen stad magisch gebouwd gaat worden morgen, of volgende maand, of of of. Dat soort wensgedachten hebben 0,0 zin, want terug in de realiteit gaat het gewoon niet gebeuren.
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:26:41 #171
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_206433854
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee wat hun doel was. Het interesseert me ook niet wat hun doel is. Feit is en blijft dat er geen stad magisch gebouwd gaat worden morgen, of volgende maand, of of of. Dat soort wensgedachten hebben 0,0 zin, want terug in de realiteit gaat het gewoon niet gebeuren.
Eigenlijk best triest dat coolguy hier actief mee praat, terwijl hij mijn topic in Juni heeft gesloten : Gaan we de hypotheekrente van 1980 achterna? ( 14 % )

Gewoon een topic om over de hypotheek rente, markt werking ect te praten.

tja mods..
winter is comming!
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:27:46 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206433867
quote:

[..]
Plus dat er geen hond wil wonen, dat ineens neerplempem van een hele stad of fors dorp.
Overigens is er in Flevoland nog ruimte zat, maar zolang de infrastructuur daar niet verbetert wordt het niks.
Qua ligging is het prima, want lekker centraal en bij goed OV zou je zo in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Zwolle kunnen zijn, maar helaas, het gros van de polder is met een trein niet te bereiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:28:13 #173
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206433869
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 10:17 schreef ludovico het volgende:
Echt een goede TT in dit topic. Mooi gerefereerd naar het vorige topic waar het ging over herleefde tijden naar toen de hypotheekrente 8% was.
Lul niet zo dom, je TT is een troll TT.
Het langjarig gemiddelde is 5% dus je TT is alleen maar om te trollen.

Maar nu je er zelf op terugkomt en je een pluim in je eigen reet steekt mbt de TT zal ik alsnog een aanpassing in het FB-topic aanvragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 24 oktober 2022 @ 15:28:28 #174
16180 crew  CoolGuy
pi_206433874
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:26 schreef meethenoob het volgende:

[..]
Eigenlijk best triest dat coolguy hier actief mee praat, terwijl hij mijn topic in Juni heeft gesloten : Gaan we de hypotheekrente van 1980 achterna? ( 14 % )

tja mods..
Dan moet je lekker het FB topic opzoeken, hier hoeft dat niet. Daarnaast past het ook prima in deze reeks, dus een 2e topic ernaast was niet nodig.
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:34:42 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206433940
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:26 schreef meethenoob het volgende:

[..]

tja mods..
Dit topic gaat over de woningmarkt, niet over de rente en de 8% uit de TT is sowieso trollend gelul dat in ONZ thuishoort.

Neemt niet weg dat een discussie over het verloop van de rente hier wel thuishoort, daarom is de leugen in de TT ook zo storend.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 oktober 2022 @ 16:07:04 #176
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_206434248
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit topic gaat over de woningmarkt, niet over de rente en de 8% uit de TT is sowieso trollend gelul dat in ONZ thuishoort.

Neemt niet weg dat een discussie over het verloop van de rente hier wel thuishoort, daarom is de leugen in de TT ook zo storend.
Welke leugen, binnen kort zitten we op 6 % en 8 % eind van het jaar vind ik niet zo gek. Terwijl de rest me voor gek verklaard. dit zag ik in juni al aan komen en hier opende ik een topic voor. welke rente we gingen krijgen in de toekomst of waarom niet. met een terug blik naar het verleden 14 %.
winter is comming!
  maandag 24 oktober 2022 @ 17:51:58 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206435099
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 16:07 schreef meethenoob het volgende:

[..]
Welke leugen, binnen kort zitten we op 6 % en 8 % eind van het jaar vind ik niet zo gek. Terwijl de rest me voor gek verklaard. dit zag ik in juni al aan komen en hier opende ik een topic voor. welke rente we gingen krijgen in de toekomst of waarom niet. met een terug blik naar het verleden 14 %.
Feit is dat de rente nu geen 8%, dat is de leugen uit de TT zoals die was.

Dat doet niets af aan het feit dat de rente stijgt en een hoge rente inderdaad op termijn heel goed mogelijk is, maar de rente is nu simpelweg geen 8% en ook niet iets daarbij in de buurt.

En de reeks gaat te snel voor niet-kloppende BS in de TT.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206435487
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Lul niet zo dom, je TT is een troll TT.
Het langjarig gemiddelde is 5% dus je TT is alleen maar om te trollen.

Maar nu je er zelf op terugkomt en je een pluim in je eigen reet steekt mbt de TT zal ik alsnog een aanpassing in het FB-topic aanvragen.
Je bent echt niet helemaal 100.
En Coolguy is gek dat die hierin meegaat _O- Het is echt niveau'tje kleuter.

Vet overtrokken zeiken om helemaal niks. Als een zeurend kind dat der zin niet krijgt.

Het juiste advies zou zijn: Geen gezeik.
pi_206435527
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:59 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Steek je nu jezelf een veer in de reet?
Als je terugleest zie je dat er iemand wat zielig reageerde op de TT, vandaar die comment.
pi_206435558
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 18:36 schreef ludovico het volgende:
Vet overtrokken zeiken om helemaal niks.
daarom niet zo zeuren om helemaal niks
  Moderator maandag 24 oktober 2022 @ 19:05:56 #181
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_206435845
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 18:36 schreef ludovico het volgende:
Vet overtrokken zeiken om helemaal niks
Zullen we t hierbij laten dan ook?
pi_206437799
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 16:07 schreef meethenoob het volgende:

Welke leugen, binnen kort zitten we op 6 % en 8 % eind van het jaar vind ik niet zo gek.
Ik houd er serieus rekening mee,

Ik kijk op de beurs naar de kapitaalmarktrente, die is dit jaar (we zitten 85% van het jaar) gestaag, geleidelijk en duidelijk, van 0% naar 2,75% opgelopen. Nog een tijdje zo doorgaan en we komen >>5% op de obligatiemarkt uit. Echt niet onmogelijk.
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:17:44 #183
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206445348
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet
Wat zeg je dan eigenlijk wel? Afgezien van een hoop ondoordachte onzin?
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:19:04 #184
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206445365
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
_O-
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:51:55 #185
323876 michaelmoore
pi_206445708
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 18:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik zei dat er wel goed ,degelijk en klimaat energyneutraal gebouwd wordt momenteel in de genoemde gebieden boven en achter Amersfoort

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 25-10-2022 20:22:45 ]
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:31:07 #186
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206446241
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 18:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik zei dat er wel goed ,degelijk en koimaat neutraal gebouwd wordt momenteel in de genoemde gebieden boven en achter Amersfoort
De bouw is klimaatneutraal? Dat geloof je toch niet? Hooguit dat er straks 0 op de meter woningen staan...

En die paar extra wijken is nog steeds niet genoeg om 1.5 miljoen mensen te huisvesten me dunkt.
  Moderator dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:03:31 #187
16180 crew  CoolGuy
pi_206446869
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 18:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Hetzelfde stokpaardje als jaren het stokpaardje is.
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:23:20 #188
323876 michaelmoore
pi_206447193
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 19:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
De bouw is klimaatneutraal? Dat geloof je toch niet? Hooguit dat er straks 0 op de meter woningen staan...

En die paar extra wijken is nog steeds niet genoeg om 1.5 miljoen mensen te huisvesten me dunkt.
0 op de meter is toch energy neutraal
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:30:07 #189
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206447260
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Klimaat neutraal is toch niet hetzelfde als energie neutraal?

En ik zie dat je je post aangepast hebt, je had het namelijk eerst over klimaat neutraal bouwen. En dat is nog nooit een huis geweest.
pi_206448120
De rente is veel te lang te laag gebleven waardoor de schade nu ongekend is.
pi_206448144
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
0 op de meter zegt niks.
Als je terrein volgooit met zonnepanelen en je gaat binnen verwarmen met convectorkachels in je label G huis met enkelglas ben je ook 0 op de meter als je het verbruik kan dekken met de panelen.
pi_206451649
quote:

[..]
Dit is een wel heel oud en vermoeiend riedeltje. Sommige locaties zijn gewilder dan andere en daardoor zijn de prijzen hoger. In Amsterdam Noord staat bijvoorbeeld ver buiten het centrum dit huis te koop: 750k voor 119m2 met energielabel E én erfpacht. En ik vermoed dat het snel weg is omdat een hoekwoning met tuin én vrij uitzicht binnen de ring van Amsterdam bijzonder is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206452031
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 10:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is een wel heel oud en vermoeiend riedeltje. Sommige locaties zijn gewilder dan andere en daardoor zijn de prijzen hoger. In Amsterdam Noord staat bijvoorbeeld ver buiten het centrum dit huis te koop: 750k voor 119m2 met energielabel E én erfpacht. En ik vermoed dat het snel weg is omdat een hoekwoning met tuin én vrij uitzicht binnen de ring van Amsterdam bijzonder is.
Echt niet normaal meer. Je kan de oude zooi ook nog eens helemaal opknappen.

Ik heb 'm bij "bewaard" gezet op m'n Funda account.
pi_206452117
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Echt niet normaal meer. Je kan de oude zooi ook nog eens helemaal opknappen.

Ik heb 'm bij "bewaard" gezet op m'n Funda account.
We zullen zien hoe lang-ie te koop staat! Kennissen van me hebben er een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning gekocht en de totale kosten daarvan zullen ook wel tegen de miljoen zijn gelopen, als het al niet meer was. Dat is wel een twee-onder-een-kap-woning.
pi_206452265
Weten jullie trouwens hoelang het duurt voor je koopsominformatie op kunt vragen? Bij mij in de straat zijn recentelijk twee woningen verkocht. Ik vermoed dat één voor de vraagprijs is weggegaan (meteen verkocht), één voor minder (na 6 maanden verkocht) en ben benieuwd of mijn vermoeden klopt.

Huis 1: vrijstaand, opknapper, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel F, vraagprijs 6250 euro per m2.
Huis 2: vrijstaand, goed onderhouden, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel B, vraagprijs 8700 euro per m2.
pi_206452321
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
Weten jullie trouwens hoelang het duurt voor je koopsominformatie op kunt vragen? Bij mij in de straat zijn recentelijk twee woningen verkocht. Ik vermoed dat één voor de vraagprijs is weggegaan (meteen verkocht), één voor minder (na 6 maanden verkocht) en ben benieuwd of mijn vermoeden klopt.

Huis 1: vrijstaand, opknapper, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel F, vraagprijs 6250 euro per m2.
Huis 2: vrijstaand, goed onderhouden, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel B, vraagprijs 8700 euro per m2.
Na de overdracht bij de notaris, is het met een paar dagen in het kadaster ingeschreven.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 11:29:14 #197
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206452346
quote:

Volgens mij kon dat wel 6 maanden duren, maarum, je kan het ook gewoon vragen. Mensen die een woning gekocht hebben geven die info meestal gewoon als je semi geïnteresseerd vraagt zeker als je buurman bent?
Dum de dum
pi_206452368
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Volgens mij kon dat wel 6 maanden duren, maarum, je kan het ook gewoon vragen. Mensen die een woning gekocht hebben geven die info meestal gewoon als je semi geïnteresseerd vraagt zeker als je buurman bent?
Dat durf ik niet. :+ Ik heb het wel al gevraagd aan een buurvrouw die alle roddels kent, maar die wist het ook niet.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 11:32:09 #199
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206452382
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat durf ik niet. :+ Ik heb het wel al gevraagd aan een buurvrouw die alle roddels kent, maar die wist het ook niet.
hups even gezellig aanspreken tijdens het uitlaten van de hond en gaan :')

Wat er ingeschreven wordt hoeft trouwens ook niet de koopsom te zijn. Dus vragen is echt gemakkelijkerderder.
Dum de dum
pi_206452418
quote:

Zodra het doorhet kadaster is verwerkt, dus een paar dagen na het passeren bij de notaris.
2.500,- verschil in de m2-prijs is trouwens wel erg veel. Bij een gemiddelde woning gaat dat dan al gauw richting de 3 ton prijsverschil. Daarvoor kun je prima renoveren en jarenlang een hoge energie-rekening betalen.
pi_206452484
quote:

Krijg toch de indruk dat je wel in een heel bijzondere straat woont met dergelijk m2 prijzen. Hier aan de NH-kust, is ¤4500 tot 5000/m2 toch wel the top of the bill!!
pi_206452537
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Krijg toch de indruk dat je wel in een heel bijzondere straat woont met dergelijk m2 prijzen. Hier aan de NH-kust, is ¤4500 tot 5000/m2 toch wel the top of the bill!!
Hier is het 1800-2200 en die 2200 is echt de top.
pi_206452598
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:34 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Zodra het doorhet kadaster is verwerkt, dus een paar dagen na het passeren bij de notaris.
2.500,- verschil in de m2-prijs is trouwens wel erg veel. Bij een gemiddelde woning gaat dat dan al gauw richting de 3 ton prijsverschil. Daarvoor kun je prima renoveren en jarenlang een hoge energie-rekening betalen.
Nou, precies. Doe mij dan maar dat huis met label F dat je kunt uitbouwen, goed kunt isoleren en helemaal naar je smaak in kunt richten. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om de boel plat te gooien en er nieuwbouw neer te zetten.
pi_206452665
quote:

[..]
Dat klopt. Het is een combinatie tussen dichtbij de hoofdstad zitten en landelijk wonen. Het is heel moeilijk om te bepalen wat de huizen waard zijn, want er komt zelden iets in de verkoop, de huizen hebben niet de charme van traditionele dijkwoningen en niet alle mensen trekken het om rustig te wonen (er gebeurt hier nooit iets). Toen wij ons huis kochten, hebben we meteen de vraagprijs geboden zonder zeker te weten of het huis het wel waard was. De makelaar kon het ons ook niet vertellen en kaatste vraag: vinden jullie het huis dit waard? Daarom volg ik de huizenprijzen hier met interesse.
pi_206452696
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
hups even gezellig aanspreken tijdens het uitlaten van de hond en gaan :')

Wat er ingeschreven wordt hoeft trouwens ook niet de koopsom te zijn. Dus vragen is echt gemakkelijkerderder.
Serieus? Waarom heet het dan 'koopsominformatie'? }:|

Het is meer dat ik het brutaal vind om aan iemand die je niet kent onomwonden naar de verkoopprijs te vragen. Ik probeer het wel nog even op minder directe manieren. :+
pi_206452787
De koopsom is wel de verkoopprijs. De inschreven hypotheek hoeft niet de hoogte van de daadwerkelijk verstrekte lening te zijn
pi_206453389
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Qua OV metro/tram/lightrail vanaf harderwijk via Zeewolde door de polder naar Amersfoort... Of Almere en daar ergens in het midden bouw je een stad Y spitsing ben je binnen 30 min in Harderwijk, Almere, naam Eemstad ofzo?
Auto(snelweg) zelfde geval.
Sterker nog dat hele stuk staat zowat niets.

Polder droogpompen 70 jaar terug maar een nauwelijks woningen (bij)bouwen.

Almere was in het begin ook ruk, maar wel spotgoedkoop zag ooit in de fb groep almere vroeger huurprijzen lagen 30% lager dan de steden eromheen.

Ik zeg gewoon bouwen, zet de lui in Ter Apel aan het werk betaal ze een normaal salaris, zet er woonwagens/containerwoningen zodat ze daar kunnen wonen, wanneer de oorlog (als die er is?) Voorbij is hebben ze een zak geld gespaard voor een nieuw leven in eigen land.

[ Bericht 14% gewijzigd door Zwolsboy op 26-10-2022 13:21:33 ]
Interessant he ?
pi_206453910
quote:

Als deze via een NVM makelaar zijn gekocht kan die het opzoeken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206453974
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 12:14 schreef Serinde het volgende:
De koopsom is wel de verkoopprijs. De inschreven hypotheek hoeft niet de hoogte van de daadwerkelijk verstrekte lening te zijn
DAt zijn dan ook twee verschillende documenten in het kadaster te bevragen.
pi_206454427
quote:

[..]
Bij een relatief kleine/normale tuin waarschijnlijk. Funda doet voor de m2-prijs de huizenprijs/m2 woonruimte. Daardoor krijgen huizen met een grote tuin behoorlijke m2-prijzen toegekend.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 15:44:33 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206455080
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 14:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Als deze via een NVM makelaar zijn gekocht kan die het opzoeken.
Ik heb een verkoop halverwege augustus eind september of begin oktober iig kunnen opvragen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206455217
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 15:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb een verkoop halverwege augustus eind september of begin oktober iig kunnen opvragen.
Hou er rekening mee dat prijzen nu behoorlijk snel dalen, vooral als deze hoog verbruik hebben.
pi_206456306
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 14:18 schreef blomke het volgende:

[..]
DAt zijn dan ook twee verschillende documenten in het kadaster te bevragen.
Klopt. Ik had het idee dat daar onduidelijkheid over bestond.
pi_206456659
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
maarum, je kan het ook gewoon vragen. Mensen die een woning gekocht hebben geven die info meestal gewoon als je semi geïnteresseerd vraagt zeker als je buurman bent?
Toen wij ons huis verkochten was dat echt prachtig. Opeens had ik praatjes op straat met mensen waar ik nooit veel contact mee had. Sommige mensen vroegen het op de man af, anderen gingen er heel omzichtig naar zitten vissen.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 20:14:44 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206458410
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 15:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat prijzen nu behoorlijk snel dalen, vooral als deze hoog verbruik hebben.
Ik had de verkeerde gequote, ik heb het gewoon bij het kadaster opgevraagd.
En het was een huis van 3 jaar oud, dus goed geïsoleerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206491532
Ai, de rente op onze overbruggingshypotheek is gisteren wederom gestegen, nu naar 3,7%
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:27:49 #217
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206491733
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 21:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Ai, de rente op onze overbruggingshypotheek is gisteren wederom gestegen, nu naar 3,7%
Hoe lang heb je hem nog nodig?
Dum de dum
pi_206491813
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 21:27 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Hoe lang heb je hem nog nodig?
Totdat er geld dat in een deposito vast zit vrijkomt, gelukkig is dat in januari het geval, want dit zijn serieuze stappen. Huis zelf gaat pas half december in de verkoop.
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:34:51 #219
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206491834
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 21:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Ai, dat gaat hard :{
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206491879
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 21:34 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ai, dat gaat hard :{
In juli ging het van 2% naar 2,5% en daarna dus heel rap verder :X
pi_206502864
https://www.actuelerentes(...)eekrente/abnamro.asp

ABN woning hypotheek 30 jaar 6%.
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:56:53 #222
40566 Ericr
Livewrong
pi_206503020
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:46 schreef ludovico het volgende:
https://www.actuelerentes(...)eekrente/abnamro.asp

ABN woning hypotheek 30 jaar 6%.
Oef. Bij een huis van 400k is dat 24k rente per jaar. Een annuïteit van rond de 2.400 euro wordt voor een groot deel buiten bereik.

Netto 'valt' het nog mee natuurlijk (bijna 1.700 netto aan het begin) maar dan moet er niet teveel getornd worden aan de HRA.
pi_206503155
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:56 schreef Ericr het volgende:

[..]
Oef. Bij een huis van 400k is dat 24k rente per jaar. Een annuïteit van rond de 2.400 euro wordt voor een groot deel buiten bereik.

Netto 'valt' het nog mee natuurlijk (bijna 1.700 netto aan het begin) maar dan moet er niet teveel getornd worden aan de HRA.
Tis eigenlijk een beetje triest, mensen met een hypotheek zullen flink moeten besparen, mensen met weinig geld idem vanwege inflatie... Dan remt die vraag vanzelf af.

Voorraden vol etc... En ondertussen zitten er een paar monetaire economen elkaar op te geilen met dat het allemaal vanwege de geldcreatie komt, volledig straal negeren van alle effecten op de reële economie.

Dit soort rentes opeens, an sich niks mis mee hoor, long term heel gezond, maar dat snelle gejojo... Naja, het idee is ook wel een beetje beter de pijn eerst nemen dan uit de hand laten lopen, en dat klopt op zich wel weer.

Maar lijkt mij dat dit al genoeg was.

Reguliere huishoudens drijven naar mijn idee de inflatie en met lage rentes gaat dat lopen via investeringen in het huis, bouwmaterialen duur,werklui duur. Overige sectoren moet het eerst "trickle downen"

En dan nu die rente vol omhoog zal men wel geneigd zijn minder uit te geven en hypotheek af te lossen (reduceert geldhoeveelheid). Werklui weer minder werk enzo... Enige wat lastig zal herstelen zijn energieprijzen denk ik.
pi_206503762
Eigenlijk vind ik wel - maar sure dat is teveel risico voor de bank - dat wat de bank aan max hypotheek zouden geven... Prima betaalbaar is / het dubbele zou nog te betalen zijn, moet je wel zuinig leven verder...
pi_206505588
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 21:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tis eigenlijk een beetje triest, mensen met een hypotheek zullen flink moeten besparen, mensen met weinig geld idem vanwege inflatie... Dan remt die vraag vanzelf af.

Voorraden vol etc... En ondertussen zitten er een paar monetaire economen elkaar op te geilen met dat het allemaal vanwege de geldcreatie komt, volledig straal negeren van alle effecten op de reële economie.

Dit soort rentes opeens, an sich niks mis mee hoor, long term heel gezond, maar dat snelle gejojo... Naja, het idee is ook wel een beetje beter de pijn eerst nemen dan uit de hand laten lopen, en dat klopt op zich wel weer.

Maar lijkt mij dat dit al genoeg was.

Reguliere huishoudens drijven naar mijn idee de inflatie en met lage rentes gaat dat lopen via investeringen in het huis, bouwmaterialen duur,werklui duur. Overige sectoren moet het eerst "trickle downen"

En dan nu die rente vol omhoog zal men wel geneigd zijn minder uit te geven en hypotheek af te lossen (reduceert geldhoeveelheid). Werklui weer minder werk enzo... Enige wat lastig zal herstelen zijn energieprijzen denk ik.
Hypotheek aflossen is juist niet interessant meer voor de meeste huiseigenaren.
Mijn hypotheek staat 1,5% 20 jaar vast (bruto dus netto nog lager), de spaarrente staat bij NIBC nu al op 1,6%. (1 jaar).
pi_206505634
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 23:05 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Hypotheek aflossen is juist niet interessant meer voor de meeste huiseigenaren.
Mijn hypotheek staat 1,5% 20 jaar vast (bruto dus netto nog lager), de spaarrente staat bij NIBC nu al op 1,6%. (1 jaar).
Truth, maar dan komt dat geleidelijk tot uiting, je kunt niet even een tonnetje erbij halen voor je huidige rente. En dat tonnetje extra was de olie op het vuur via de bouw.

Men heeft er nu baat bij om het allemaal wat rustiger aan te doen.
  maandag 31 oktober 2022 @ 20:04:35 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206513526
https://nos.nl/artikel/24(...)bel-algauw-halve-ton

Een gunstiger energielabel begint fors meer waarde te genereren in vergelijking met hetzelfde huis met een ongunstig energielabel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206513573
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:

Een gunstiger energielabel begint fors meer waarde te genereren in vergelijking met hetzelfde huis met een ongunstig energielabel.
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 20:27:40 #229
16180 crew  CoolGuy
pi_206513961
quote:

Dat was ook te verwachten.
pi_206514005
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Inderdaad. Dat is voor een gemiddeld huis geen ton extra waard, zoals soms hier werd geschetst.

Als ik kijk naar mijn eigen woning, denk C-label, is extra verduurzamen financieel niet super rendabel.
Typisch jaren 70 hoekhuis, oude spouwmuurisolatie, gasaansluiting, grotendeels kunstof kozijnen uit 2015, recente zolderisolatie van binnenuit en staat op staal, dus geen kruipruimteisolatie mogelijk. ~3500 kWh zonnepanelen en een recente airco op zolder en in woonkamer.
Ik zit op 25 euro energiekosten per maand.

Over 30 jaar, inflatie meegerekend, is dat ongeveer 12500 euro. Dat zou dus het bedrag mogen zijn dat ik verder mag investeren om mijn energierekening op 0 te krijgen en quitte te spelen. Veel meer is onzinnig uit financieel oogpunt. En dus zou mijn woning ook niet veel meer waard dan dat moeten worden door het op 0 te krijgen.

Nu stopt over een aantal jaren wel de salderingsregeling, dus dat trekt het nog iets schever, maar mensen met nu een rekening van 0 gaan dit ook gewoon merken.
pi_206514102
quote:

klopt, ik merk het ook al. ik heb mijn huis in 2 weken verkocht met label A en een huis in mijn straat staat al 10 maanden te koop met label F. De prijs per m2 is hetzelfde en ik heb de vraagprijs gekregen.
pi_206514120
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.
  maandag 31 oktober 2022 @ 21:32:44 #233
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206514718
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.
Ik mag ook hopen dat mensen voor zichzelf en het comfort verduurzamen, niet om duurder te verkopen.

Sneller kunnen verkopen en waardevaster zijn gewoon de voordelen die bij het verduurzamen horen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 21:57:07 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_206514971
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik mag ook hopen dat mensen voor zichzelf en het comfort verduurzamen, niet om duurder te verkopen.

Sneller kunnen verkopen en waardevaster zijn gewoon de voordelen die bij het verduurzamen horen.
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.
pi_206515313
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.
Mja ook groot verschil of je ergens wilt gaan wonen voor 5 jaar of voor 15.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 23:02:51 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_206515660
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 22:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja ook groot verschil of je ergens wilt gaan wonen voor 5 jaar of voor 15.
Das prima. En als je besluit in een huis te wonen voor maar 5 jaar en de bewoners voor jou hebben dat ook allemaal gedacht en er gebeurt een situatie zoals nu dan moet je veel aan energie betalen.

Keuzes hebben consequenties. Soms voordelig, soms nadelig.
pi_206515701
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 23:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Das prima. En als je besluit in een huis te wonen voor maar 5 jaar en de bewoners voor jou hebben dat ook allemaal gedacht en er gebeurt een situatie zoals nu dan moet je veel aan energie betalen.

Keuzes hebben consequenties. Soms voordelig, soms nadelig.
Jep jep, ken wel wat mensen die zijn om die reden maar verhuisd uit dat lekke huurhuis.
  Moderator maandag 31 oktober 2022 @ 23:19:40 #238
16180 crew  CoolGuy
pi_206515844
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 23:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jep jep, ken wel wat mensen die zijn om die reden maar verhuisd uit dat lekke huurhuis.
Ik niet, maar ze zijn er wel. Net als de mensen die al jaren in een huis wonen maar gewoon nooit iets aan verduurzaming hebben gedaan.
pi_206516840
quote:

[..]
Zoiets bromde de onze ook: "ouwe zooi gaat er toch uit". Las, meen ik op Teletekst, dat Label C woningen, 10% meer opbrengen bij verkoop, dan label F/G.... zal ik 'm eens laten lezen als ik het nog terug kan vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 01-11-2022 08:20:30 ]
pi_206516856
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 21:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.

Verkeerde mentaliteit, vind ik.
  dinsdag 1 november 2022 @ 08:17:10 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206516890
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:13 schreef Halcon het volgende:

[..]
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.

Meer dan subsidies verstrekken doet de overheid niet.

En hoogstens een warmtenet aanleggen.
Van de verschillende redenen waarom je dat al niet moet willen is de afhankelijkheid van de prijsstelling (die weer gekoppeld is aan de gasprijs) een van de grootste redenen waarom je dat niet moet willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517071
quote:

Handig plaatje erbij:

Wij zijn van F naar A gegaan en die optie staat er niet eens bij. :+
  dinsdag 1 november 2022 @ 08:48:03 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517086
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Handig plaatje erbij:

[ afbeelding ]

Zo'n weggelaten labelsprong omdat hij in de praktijk minder realistisch is :D

Maar goed, jullie hebben het huis dan ook wel tot op het karkas gestript.
Dat zal in de meeste gevallen idd niet realistisch zijn, zeker niet als je er woont.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517090
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 20:30 schreef Adames het volgende:

[..]
Inderdaad. Dat is voor een gemiddeld huis geen ton extra waard, zoals soms hier werd geschetst.

Als ik kijk naar mijn eigen woning, denk C-label, is extra verduurzamen financieel niet super rendabel.
Typisch jaren 70 hoekhuis, oude spouwmuurisolatie, gasaansluiting, grotendeels kunstof kozijnen uit 2015, recente zolderisolatie van binnenuit en staat op staal, dus geen kruipruimteisolatie mogelijk. ~3500 kWh zonnepanelen en een recente airco op zolder en in woonkamer.
Ik zit op 25 euro energiekosten per maand.

Over 30 jaar, inflatie meegerekend, is dat ongeveer 12500 euro. Dat zou dus het bedrag mogen zijn dat ik verder mag investeren om mijn energierekening op 0 te krijgen en quitte te spelen. Veel meer is onzinnig uit financieel oogpunt. En dus zou mijn woning ook niet veel meer waard dan dat moeten worden door het op 0 te krijgen.

Nu stopt over een aantal jaren wel de salderingsregeling, dus dat trekt het nog iets schever, maar mensen met nu een rekening van 0 gaan dit ook gewoon merken.
Ik heb het idee dat er iets aan je verhaal ontbreekt. Per maand 25 euro betalen aan energiekosten in een niet optimaal geïsoleerde hoekwoning met gasaansluiting klinkt niet reëel.
pi_206517115
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Meer dan subsidies verstrekken doet de overheid niet.

En hoogstens een warmtenet aanleggen.
Van de verschillende redenen waarom je dat al niet moet willen is de afhankelijkheid van de prijsstelling (die weer gekoppeld is aan de gasprijs) een van de grootste redenen waarom je dat niet moet willen.
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?

Heel veel mensen die blijven vinden en denken dat salaris in de basis is om te verbrassen en dat de overheid voor de dingen die echt belangrijk zijn, maar wat moet regelen.
pi_206517137
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zo'n weggelaten labelsprong omdat hij in de praktijk minder realistisch is :D

Maar goed, jullie hebben het huis dan ook wel tot op het karkas gestript.
Dat zal in de meeste gevallen idd niet realistisch zijn, zeker niet als je er woont.
Voor een deel van de woningvoorraad wel natuurlijk. Ik vermoed dat het een significant deel is, want er zijn best veel woningen voor de jaren '80 gebouwd die langere tijd niet zijn gerenoveerd. Misschien is m'n blik wat gekleurd omdat het de huizen zijn die ik in onze buurt veel zie en het ook de huizen zijn waar ikzelf het liefst naar kijk vanwege de mogelijkheden.

Als ik al onze isolatiemaatregelen op een rij zet, denk ik niet dat die meer dan 14,5% van de oude woningwaarde hebben gekost. Het probleem is alleen dat je die maatregelen moeilijk los kunt zien van allerlei andere verbeteringen. Toen we het dak gingen isoleren, konden we bijvoorbeeld beter meteen het dak vervangen en de schoorsteen weg laten halen. Juist bij een grondige renovatie lopen de kosten rap op. Die vertalen zich niet 1-op-1 in een waardevermeerdering, maar de hoge percentages zijn daar denk ik wel deels een uitdrukking van.
  dinsdag 1 november 2022 @ 08:58:02 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517141
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?

Heel veel mensen die blijven vinden en denken dat salaris in de basis is om te verbrassen en dat de overheid voor de dingen die echt belangrijk zijn, maar wat moet regelen.
Ja, komend jaar, maar het blijft geen feest natuurlijk.

Als gas in 2027 standaard ¤ 4,50 per kuub kost dan zul je dat toch echt zelf moeten betalen, de overheid gaat geen jarenlang plafond hanteren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517158
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, komend jaar, maar het blijft geen feest natuurlijk.

Als gas in 2027 standaard ¤ 4,50 per kuub kost dan zul je dat toch echt zelf moeten betalen, de overheid gaat geen jarenlang plafond hanteren.
En als de salderingsregeling afloopt, wordt de noodzaak weer groter om minder elektriciteit te verbruiken. Juist nu is het verstandig om te doen wat je kunt aan verduurzaming.
pi_206517175
quote:

[..]
Handig plaatje erbij:

[ afbeelding ]

^O^

Zal ik de makelaar eens laten zien...
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:03:13 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517184
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:59 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En als de salderingsregeling afloopt, wordt de noodzaak weer groter om minder elektriciteit te verbruiken. Juist nu is het verstandig om te doen wat je kunt aan verduurzaming.
Plus dat ze na 2026 een CV niet meer willen laten vervangen, dus dan moet je in de meeste gevallen sowieso aan de warmtepomp.

Dat gaat alleen maar werken als een huis goed geïsoleerd is, anders kost het alsnog enorm veel stroom om de boel comfortabel warm te krijgen.
Dat red je niet met een voorraad accu's, als je al panelen hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517186
quote:

[..]
Ons huis is toen we het in 2018 kochten getaxeerd op de reële woningwaarde en de verwachte waarde na verbouwing. Juist de voorgenomen isolatiemaatregelen droegen bij aan waardevermeerdering, dus ik vraag me af of dat verhaal van je verkoopmakelaar klopt.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:19:34 #252
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517272
Makelaars verkopen vooral een hoop bullshit.
Huilen dan.
pi_206517306
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Zoiets bromde de onze ook: "ouwe zooi gaat er toch uit". Las, meen ik op Teletekst, dat Label C woningen, 10% meer opbrengen bij verkoop, dan label F/G.... zal ik 'm eens laten lezen als ik het nog terug kan vinden.
Ik denk dat de locatie ook veel doet in dit verhaal.
pi_206517312
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ons huis is toen we het in 2018 kochten getaxeerd op de reële woningwaarde en de verwachte waarde na verbouwing. Juist de voorgenomen isolatiemaatregelen droegen bij aan waardevermeerdering, dus ik vraag me af of dat verhaal van je verkoopmakelaar klopt.
In 2018 kan het anders zijn dan nu. Ik ben alleen tevreden dat mijn huis verkocht is in 2 weken en bewust niet aan een belegger.
pi_206519568
quote:

[..]
Handig plaatje erbij:

[ afbeelding ]

Hoe heb je dat bepaald? Officieel of met een checklist ergens?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_206519923
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 12:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hoe heb je dat bepaald? Officieel of met een checklist ergens?
Zo makkelijk gaat dat bij mijn weten niet. Je kunt online lijsten van specificaties vinden waar huizen met een bepaald label aan voldoen. Het is dus nattevingerwerk geweest.

Zie bijvoorbeeld:

Ik denk dat ons huis nog wel beter scoort dan A. Eind 2023 weten we of we nul op de meter redden.

Hier staat meer informatie bij het laatste plaatje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 01-11-2022 14:01:01 ]
  dinsdag 1 november 2022 @ 13:32:49 #257
244125 laziness
pi_206520269
Mijn label is nu A aangezien de labels toen nog niet aangepast waren. Het is eigenlijk A+++/A++++ maar aangezien de wijk ruim bekend is als gasloos ga ik nu voor verkoop niet nog eens een nieuw label aanvragen.
pi_206520563
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo makkelijk gaat dat bij mijn weten niet. Je kunt online lijsten van specificaties vinden waar huizen met een bepaald label aan voordoen. Het is dus nattevingerwerk geweest.

Zie bijvoorbeeld:

[ afbeelding ]

Ik denk dat ons huis nog wel beter scoort dan A. Eind 2023 weten we of we nul op de meter redden.

[ afbeelding ]

Hier staat meer informatie bij het laatste plaatje.
Tnx, dat het niet zo makkelijk is, is waarom ik de vraag stelde ;)

Met die tweede denk ik dat ik inmiddels wel van G naar B ben, maar mijn verbruik komende maanden zal het uitwijzen. De halve vloer kan nog iets beter en de muren/ ramen op de bovenverdieping ook, maar in ruil daarvoor heb ik een bak zonnepanelen liggen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Vanyel op 01-11-2022 14:30:31 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_206520631
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 13:55 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Tnx, dat het niet zo makkelijk is, is waarom ik de vraag stelde ;)
Niet zo lang geleden kon je nog voor een habbekrats je label laten bepalen. Het was een aardige papieren klus, maar ik vond het een prima systeem.
  dinsdag 1 november 2022 @ 14:36:10 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206520896
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 14:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Niet zo lang geleden kon je nog voor een habbekrats je label laten bepalen. Het was een aardige papieren klus, maar ik vond het een prima systeem.
Wij zijn ook labelloos, maar gezien we de afgelopen 365 dagen 1.541 kWh meer teruggeleverd hebben dan we verbruikt hebben is het gewoon een A++++ huis natuurlijk, ook als de zonnepanelen niet zo bizar veel zouden opleveren als nu (117,9% de afgelopen 365 dagen), maar tussen de 96 en de 100%, zouden we ook nog energieleverend zijn, en dan verwacht ik dat het verbruik nog wel gaat dalen omdat het huis nog drooggestookt moest worden afgelopen winter.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206530640
Even hiernaartoe verplaatst om het Funda-topic niet te vervuilen.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 10:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind dat we te weinig aandacht hebben voor de arme rijken tijdens deze energiecrisis. Hoe moeten die nog al hun megalomaan verbouwde woningen bekostigen? Alle aandacht gaat uit naar minima, werkende armen en mkb'ers. Wonen in een open ruimte van 120 m2 met een nok van bijna 8 meter hoog in een gasgestookte, monumentale boerderij uit 1910 - dat is pas tragiek.
Ik weet niet helemaal zeker of jij hier sarcastisch bent of niet. Maar ik ben wel van mening dat daar onvoldoende aandacht naar uitgaat, in ieder geval wanneer het gaat om (rijks)monumenten. Vanuit de overheid worden regels opgelegd waardoor verduurzaming niet of nauwelijks mogelijk is. Zelfs volledig omkeerbare ingrepen zoals zonnepanelen mogen veelal niet. Wel verwachten we van monumentenbezitters dat ze het monument onderhouden, enigszins stoken om de boel droog te houden hoort daar ook bij.

Dus ja, als je het aan de ene kant vanuit algemeen belang onmogelijk maakt om te verduurzamen dan mag daar wat mij betreft ook iets tegenover staan in het geval van dit soort excessieve prijsveranderingen. Ook al is het een monumentale kast van een huis.

Wat betreft grote huizen waar wel iets aan gedaan had kunnen worden: Eigen schuld.
pi_206531503
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 11:02 schreef stavromulabeta het volgende:
Dus ja, als je het aan de ene kant vanuit algemeen belang onmogelijk maakt om te verduurzamen dan mag daar wat mij betreft ook iets tegenover staan in het geval van dit soort excessieve prijsveranderingen. Ook al is het een monumentale kast van een huis.
"Normaal" marktrisico.
pi_206531662
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 12:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
"Normaal" marktrisico.
Dat geldt net zo goed voor lage inkomens.
pi_206540852
quote:

[..]
Handig plaatje erbij:

[ afbeelding ]

Je kan van F naar C gaan en van C naar A. Kom je op bijna 20%
  donderdag 3 november 2022 @ 09:24:34 #265
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206541008
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 14:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar dat oude label zei vrijwel niets over hoe je woning energetisch presteerde.

De nieuwe methode modelleert ook niet 100% de werkelijkheid maar neemt tenminste wel in ieder geval de oppervlakten van je vloer/dak/gevel/glas/etc mee in de bepaling van je energielabel, en doet voorspellingen van je verbruik.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206541019
https://www.funda.nl/koop/sliedrecht/huis-88373042-rijnstraat-48/

3 ton voor een "opknappertje" met energielabel E |:(
heb soms het idee dat de huidige rentes nog niet echt in de prijzen zitten
pi_206541214
quote:
9s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:25 schreef Wereldgozer het volgende:
https://www.funda.nl/koop/sliedrecht/huis-88373042-rijnstraat-48/

3 ton voor een "opknappertje" met energielabel E |:(
heb soms het idee dat de huidige rentes nog niet echt in de prijzen zitten
Vind je 3 ton veel?

In NH kan je er zo een ton bij optellen.
pi_206542788
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 09:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Vind je 3 ton veel?

In NH kan je er zo een ton bij optellen.
Je kan er sowieso wel een ton bij optellen wil je dat bewoonbaar maken. Tering. Je ziet ook wel echt dat die boomers rustig 20/30 jaar voorbij laten gaan en tegen de tijd dat onderhoud noodzakelijk is verhuizen ze gewoon.
Dag knapste man van FOK!
pi_206542971
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:35 schreef Kiid het volgende:

[..]
Je kan er sowieso wel een ton bij optellen wil je dat bewoonbaar maken. Tering. Je ziet ook wel echt dat die boomers rustig 20/30 jaar voorbij laten gaan en tegen de tijd dat onderhoud noodzakelijk is verhuizen ze gewoon.
Dat is dan ook het business model. Geld ook voor huur corporaties, doen precies hetzelfde maar dan gooien ze het in de verkoop.
  donderdag 3 november 2022 @ 13:37:24 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206543422
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat is dan ook het business model. Geld ook voor huur corporaties, doen precies hetzelfde maar dan gooien ze het in de verkoop.
Een sociale verhuurder zou het as is weer in de verhuur gooien.

Maar goed, hoekwoning, prima gebouwd, kwestie van de schil goed aanpakken en je kunt het gelijk gasloos maken, keuken en badkamer zijn decoratief, je moet het in de essentie aanpakken en dan heb je er een prima huis aan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206543444
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een sociale verhuurder zou het as is weer in de verhuur gooien.
Hier zijn ze nu die dingen aan het dumpen, huurwoningen van 40-50 jaar die het opknappen niet waard zijn voor die corporaties. Krijg je een "fantastisch" aanbod als bewoner :')
  donderdag 3 november 2022 @ 13:42:00 #272
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206543502
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2022 13:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Hier zijn ze nu die dingen aan het dumpen, huurwoningen van 40-50 jaar die het opknappen niet waard zijn voor die corporaties. Krijg je een "fantastisch" aanbod als bewoner :')
Hier niet, mijn zoon kan zijn huis uit 1966 niet kopen omdat het percentage sociale huur in het dorp dan te klein wordt.

Inmiddels hoop ik dat ze ook doorhebben dat ze het niet meer moeten willen kopen voor de woningstichting het grondig aangepakt heeft.

Maar ja, midden in het dorp, diepe tuin, ondanks best wel klein snap ik wel dat ze niet weg willen, maar zeker met de huidige rente denk ik dat ze beter voor nieuwbouw kunnen gaan.
Dat wordt inleveren qua tuin en locatie dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206543693
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:35 schreef Kiid het volgende:

[..]
Er een modern (eventueel gasloos) huis van maken, en als het kan beetje trendy, ga je niet met een ton redden. Dat huis moet onderhand gestript worden van binnen en opnieuw worden opgebouwd :') Maak er maar twee ton van met de huidige prijzen.
pi_206543713
https://www.nu.nl/economi(...)potheek-krijgen.html

Zou dit de daling van de huizenprijzen nog enigszins dempen of is de invloed van de rentestijging te groot?
pi_206543748
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:

Zou dit de daling van de huizenprijzen nog enigszins dempen of is de invloed van de rentestijging te groot?
Ik denk eerder dat een hoop mensen in paniek gaan raken als ze doorhebben dat niks aflossen op hun studieschuld ze nu duur te staan komt.
pi_206543761
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

De huiseigenaren HRA-mentaliteit is dat. Zelf overal recht op menen te hebben, maar wel anderen handophouders vinden op basis van allerlei misvattingen over hoe huren tegenwoordig gaat, compensatie van de energierekening, wie er profiteert van duurzaamheidssubsidies en wanneer je wel/geen huurtoeslag ontvangt. En er ondertussen geen benul van hebben dat je veel meer belastingvoordeeltjes ontvangt dan de vermeende handophouders.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Al die regelingen waar je alleen iets aan hebt als je ook eigenaar bent van het huis dat je bewoont en waarvoor je om in aanmerking te komen voor iets omvangrijkers dan tochtstrips ook zelf flink wat geld moet meebrengen? Mensen die 9 van de 10 keer al in de positie zijn gewoon even door te sparen en te verduurzamen zonder overheidssteun?

Die subsidies zijn gewoon verkapte trickle-down economics en weinig effectief, want ze stimuleren zelden
verduurzaming waar het niet toch al zou plaatsvinden.

En dat zorgt inderdaad voor het moeten ondersteunen van mensen bij hun energierekening die geen verduurzamingsmogelijkheden hebben van het pand dat ze bewonen, maar dat blijft symptoombestrijding.

quote:
Hoe zie jij dan voor je dat huurhuizen verduurzaamd gaan worden? Als huurder is de verhuurder voor basaal onderhoud vaak al bijna niet in beweging te krijgen. Laat staan verduurzaming. _O-

De verhuurder boeit dat niet, want die betaalt de energierekening niet. 'Nog steeds enkel glas bij één op de zes huurwoningen in particuliere sector'
pi_206544085
quote:

De meeste mensen die nu een huis hebben, hebben de komende 10 jaar nog een vrij gunstige hypotheek, echter of dat voor een nieuwe hypotheek geld valt te bezien. Ik verwacht dus dat er de komende jaren weinig aanbod zal zijn omdat mensen gewoon blijven zitten.
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 14:44:14 #278
16180 crew  CoolGuy
pi_206544107
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik denk eerder dat een hoop mensen in paniek gaan raken als ze doorhebben dat niks aflossen op hun studieschuld ze nu duur te staan komt.
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)

Daar zit je dan met je niet aflossen al jaren en jaren.

[ Bericht 4% gewijzigd door CoolGuy op 03-11-2022 14:51:29 ]
  donderdag 3 november 2022 @ 14:55:04 #279
244125 laziness
pi_206544223
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)

Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.
pi_206544230
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef raptorix het volgende:
De meeste mensen die nu een huis hebben, hebben de komende 10 jaar nog een vrij gunstige hypotheek, echter of dat voor een nieuwe hypotheek geld valt te bezien. Ik verwacht dus dat er de komende jaren weinig aanbod zal zijn omdat mensen gewoon blijven zitten.
Bestaande hypotheek met gunstige voorwaarden gewoon meenemen? Althans, die mogelijkheid bestaat vaak wel!
  Moderator donderdag 3 november 2022 @ 14:58:22 #281
16180 crew  CoolGuy
pi_206544259
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef laziness het volgende:

[..]
Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.
Een studieschuld is een lening en die moet je terug betalen. Je kunt dat wel nu NIET doen omdat het toch geen gevolgen heeft....tót het wel gevolgen heeft, en dan ineens is het dramadrama.
pi_206544418
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

"Maar het aflossen was het toch niet waard, kan je beter op vakantie van gaan"
pi_206544530
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:05 schreef Stepperoller het volgende:

De huiseigenaren HRA-mentaliteit is dat. Zelf overal recht op menen te hebben, maar wel anderen handophouders vinden op basis van allerlei misvattingen over hoe huren tegenwoordig gaat, compensatie van de energierekening, wie er profiteert van duurzaamheidssubsidies en wanneer je wel/geen huurtoeslag ontvangt. En er ondertussen geen benul van hebben dat je veel meer belastingvoordeeltjes ontvangt dan de vermeende handophouders.

Reken je ook de belastingen die een huiseigenaar moet ophoesten even mee:

1) EWF
2) OZB
3) Watersysteemheffing gebouwd
4) Groot onderhoud

Typische huurdersmentaliteit om wel de lusten, maar niet de lasten van de woningeigenaar te benoemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 03-11-2022 15:31:42 ]
pi_206544544
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:05 schreef Stepperoller het volgende:

Al die regelingen waar je alleen iets aan hebt als je ook eigenaar bent van het huis dat je bewoont en waarvoor je om in aanmerking te komen voor iets omvangrijkers dan tochtstrips ook zelf flink wat geld moet meebrengen? Mensen die 9 van de 10 keer al in de positie zijn gewoon even door te sparen en te verduurzamen zonder overheidssteun?

..................

Hoe zie jij dan voor je dat huurhuizen verduurzaamd gaan worden? Als huurder is de verhuurder voor basaal onderhoud vaak al bijna niet in beweging te krijgen. Laat staan verduurzaming. _O-

De verhuurder boeit dat niet, want die betaalt de energierekening niet. 'Nog steeds enkel glas bij één op de zes huurwoningen in particuliere sector'
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.
  donderdag 3 november 2022 @ 15:41:30 #285
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206544648
quote:

Goh, dat is wel heel snel, dat het energielabel van een huis mee gaat tellen voor de hypotheek, wie had dat nou verwacht? :+

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 03-11-2022 15:46:50 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 3 november 2022 @ 15:42:04 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206544652
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.
Ja, want een student heeft ook zoveel keuze...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206544707
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, want een student heeft ook zoveel keuze...
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.
  donderdag 3 november 2022 @ 15:52:13 #288
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206544730
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.
Ja, zo rond 1968/1969 was het meest ideale; kwam je direct in aanmerking voor studiefinanciering als je 18 werd (ging in per 1 oktober 1986), langstuderen, een bedrag waarbij je amper hoefde te lenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 3 november 2022 @ 16:01:15 #289
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206544819
quote:

[..]
Heeft weinig met 'slim' te maken.
Huilen dan.
pi_206544837
quote:

[..]
Ach, ik heb van mijn ouders een aardige financiele tegemoetkoming voor die omissie gekregen.
pi_206544843
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Heeft weinig met 'slim' te maken.
Waar dan wel mee?
pi_206544908
quote:

[..]
Inderdaad, als je nu een beetje slim bent kun je makkelijk een huis kopen.
Ow wacht eigenlijk niet.
pi_206544972
quote:

[..]
Wel fideel van je dat je je eigen fout erkent ^O^
pi_206545630
quote:

Fijn ook dat er onjuistheden in staan. :') Extra aflossen op je studieschuld heeft nu ook al impact op je maximale hypotheek.
  donderdag 3 november 2022 @ 18:21:54 #295
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206545930
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 16:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Ach, ik heb van mijn ouders een aardige financiele tegemoetkoming voor die omissie gekregen.
pi_206550463
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Bestaande hypotheek met gunstige voorwaarden gewoon meenemen? Althans, die mogelijkheid bestaat vaak wel!
Precies. Veel mensen hebben 20 tot 30 jaar vast, met 'verhuisservice'.
pi_206550595
quote:

[..]
Ik heb juist voor de extra aflossing op de hypotheek gekozen. Overigens kreeg ik daar ook genoeg opmerkingen over, aangezien men vond dat ik het beter kon beleggen.

Met een rente die over 2 jaar herzien wordt vind ik een lage hypotheek wel lekker eigenlijk.
  donderdag 3 november 2022 @ 22:25:15 #298
244125 laziness
pi_206550649
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 22:21 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ik heb juist voor de extra aflossing op de hypotheek gekozen. Overigens kreeg ik daar ook genoeg opmerkingen over, aangezien men vond dat ik het beter kon beleggen.

Met een rente die over 2 jaar herzien wordt vind ik een lage hypotheek wel lekker eigenlijk.
Het ligt er maar aan hoeveel je nog open hebt staan op beide leningen natuurlijk. Die paar duizend euro studieschuld toen de rente naar 0% ging had nou ook niet echt een deuk gemaakt in mijn hypotheek van 3 ton. Mijn hypotheek liep toen net pas een jaartje en de rente daarop stond nog 19 jaar vast.
pi_206552132
quote:

[..]
Aflossen op een schuld met een rente van 0% vind ik vrij onzinnig eigenlijk.
  vrijdag 4 november 2022 @ 07:55:26 #300
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_206552232
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 07:36 schreef Halcon het volgende:

[..]
Aflossen op een schuld met een rente van 0% vind ik vrij onzinnig eigenlijk.
Dit. Gratis geld. Al zet je het maar op een spaarrekening met 0,1% dan nog is dat financieel gezien de betere keuze
  vrijdag 4 november 2022 @ 07:58:47 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206552245
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 november 2022 07:55 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Dit. Gratis geld. Al zet je het maar op een spaarrekening met 0,1% dan nog is dat financieel gezien de betere keuze
Daar ging het dus niet om, men vond dat ze het beter als aflossing op de hypotheek kon gebruiken, en dan is het er dus niet meer om later als aflossing op de studieschuld te gebruiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')