Volgens mij kon dat wel 6 maanden duren, maarum, je kan het ook gewoon vragen. Mensen die een woning gekocht hebben geven die info meestal gewoon als je semi geïnteresseerd vraagt zeker als je buurman bent?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
Weten jullie trouwens hoelang het duurt voor je koopsominformatie op kunt vragen? Bij mij in de straat zijn recentelijk twee woningen verkocht. Ik vermoed dat één voor de vraagprijs is weggegaan (meteen verkocht), één voor minder (na 6 maanden verkocht) en ben benieuwd of mijn vermoeden klopt.
Huis 1: vrijstaand, opknapper, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel F, vraagprijs 6250 euro per m2.
Huis 2: vrijstaand, goed onderhouden, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel B, vraagprijs 8700 euro per m2.
Dat durf ik niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Volgens mij kon dat wel 6 maanden duren, maarum, je kan het ook gewoon vragen. Mensen die een woning gekocht hebben geven die info meestal gewoon als je semi geïnteresseerd vraagt zeker als je buurman bent?
hups even gezellig aanspreken tijdens het uitlaten van de hond en gaanquote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat durf ik niet.Ik heb het wel al gevraagd aan een buurvrouw die alle roddels kent, maar die wist het ook niet.
Zodra het doorhet kadaster is verwerkt, dus een paar dagen na het passeren bij de notaris.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
Weten jullie trouwens hoelang het duurt voor je koopsominformatie op kunt vragen? Bij mij in de straat zijn recentelijk twee woningen verkocht. Ik vermoed dat één voor de vraagprijs is weggegaan (meteen verkocht), één voor minder (na 6 maanden verkocht) en ben benieuwd of mijn vermoeden klopt.
Huis 1: vrijstaand, opknapper, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel F, vraagprijs 6250 euro per m2.
Huis 2: vrijstaand, goed onderhouden, perceel tussen 500-1000 m2, energielabel B, vraagprijs 8700 euro per m2.
Krijg toch de indruk dat je wel in een heel bijzondere straat woont met dergelijk m2 prijzen. Hier aan de NH-kust, is ¤4500 tot 5000/m2 toch wel the top of the bill!!quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
Hier is het 1800-2200 en die 2200 is echt de top.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Krijg toch de indruk dat je wel in een heel bijzondere straat woont met dergelijk m2 prijzen. Hier aan de NH-kust, is ¤4500 tot 5000/m2 toch wel the top of the bill!!
Nou, precies. Doe mij dan maar dat huis met label F dat je kunt uitbouwen, goed kunt isoleren en helemaal naar je smaak in kunt richten. Je zou zelfs nog kunnen overwegen om de boel plat te gooien en er nieuwbouw neer te zetten.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:34 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zodra het doorhet kadaster is verwerkt, dus een paar dagen na het passeren bij de notaris.
2.500,- verschil in de m2-prijs is trouwens wel erg veel. Bij een gemiddelde woning gaat dat dan al gauw richting de 3 ton prijsverschil. Daarvoor kun je prima renoveren en jarenlang een hoge energie-rekening betalen.
Dat klopt. Het is een combinatie tussen dichtbij de hoofdstad zitten en landelijk wonen. Het is heel moeilijk om te bepalen wat de huizen waard zijn, want er komt zelden iets in de verkoop, de huizen hebben niet de charme van traditionele dijkwoningen en niet alle mensen trekken het om rustig te wonen (er gebeurt hier nooit iets). Toen wij ons huis kochten, hebben we meteen de vraagprijs geboden zonder zeker te weten of het huis het wel waard was. De makelaar kon het ons ook niet vertellen en kaatste vraag: vinden jullie het huis dit waard? Daarom volg ik de huizenprijzen hier met interesse.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Krijg toch de indruk dat je wel in een heel bijzondere straat woont met dergelijk m2 prijzen. Hier aan de NH-kust, is ¤4500 tot 5000/m2 toch wel the top of the bill!!
Serieus? Waarom heet het dan 'koopsominformatie'?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:32 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
hups even gezellig aanspreken tijdens het uitlaten van de hond en gaan
Wat er ingeschreven wordt hoeft trouwens ook niet de koopsom te zijn. Dus vragen is echt gemakkelijkerderder.
Qua OV metro/tram/lightrail vanaf harderwijk via Zeewolde door de polder naar Amersfoort... Of Almere en daar ergens in het midden bouw je een stad Y spitsing ben je binnen 30 min in Harderwijk, Almere, naam Eemstad ofzo?quote:Op maandag 24 oktober 2022 15:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat er geen hond wil wonen, dat ineens neerplempem van een hele stad of fors dorp.
Almere, Lelystad en Zeewolde waren ook zo'n enorm succes. Not.
Overigens is er in Flevoland nog ruimte zat, maar zolang de infrastructuur daar niet verbetert wordt het niks.
Qua ligging is het prima, want lekker centraal en bij goed OV zou je zo in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Zwolle kunnen zijn, maar helaas, het gros van de polder is met een trein niet te bereiken.
Als deze via een NVM makelaar zijn gekocht kan die het opzoeken.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
DAt zijn dan ook twee verschillende documenten in het kadaster te bevragen.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 12:14 schreef Serinde het volgende:
De koopsom is wel de verkoopprijs. De inschreven hypotheek hoeft niet de hoogte van de daadwerkelijk verstrekte lening te zijn
Bij een relatief kleine/normale tuin waarschijnlijk. Funda doet voor de m2-prijs de huizenprijs/m2 woonruimte. Daardoor krijgen huizen met een grote tuin behoorlijke m2-prijzen toegekend.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb een verkoop halverwege augustus eind september of begin oktober iig kunnen opvragen.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 14:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als deze via een NVM makelaar zijn gekocht kan die het opzoeken.
Hou er rekening mee dat prijzen nu behoorlijk snel dalen, vooral als deze hoog verbruik hebben.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 15:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb een verkoop halverwege augustus eind september of begin oktober iig kunnen opvragen.
Klopt. Ik had het idee dat daar onduidelijkheid over bestond.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
DAt zijn dan ook twee verschillende documenten in het kadaster te bevragen.
Toen wij ons huis verkochten was dat echt prachtig. Opeens had ik praatjes op straat met mensen waar ik nooit veel contact mee had. Sommige mensen vroegen het op de man af, anderen gingen er heel omzichtig naar zitten vissen.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:29 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
maarum, je kan het ook gewoon vragen. Mensen die een woning gekocht hebben geven die info meestal gewoon als je semi geïnteresseerd vraagt zeker als je buurman bent?
Ik had de verkeerde gequote, ik heb het gewoon bij het kadaster opgevraagd.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 15:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat prijzen nu behoorlijk snel dalen, vooral als deze hoog verbruik hebben.
Hoe lang heb je hem nog nodig?quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Ai, de rente op onze overbruggingshypotheek is gisteren wederom gestegen, nu naar 3,7%
Totdat er geld dat in een deposito vast zit vrijkomt, gelukkig is dat in januari het geval, want dit zijn serieuze stappen. Huis zelf gaat pas half december in de verkoop.quote:
Ai, dat gaat hardquote:Op zaterdag 29 oktober 2022 21:14 schreef Doedezemaar het volgende:
Ai, de rente op onze overbruggingshypotheek is gisteren wederom gestegen, nu naar 3,7%
Oef. Bij een huis van 400k is dat 24k rente per jaar. Een annuïteit van rond de 2.400 euro wordt voor een groot deel buiten bereik.quote:Op zondag 30 oktober 2022 20:46 schreef ludovico het volgende:
https://www.actuelerentes(...)eekrente/abnamro.asp
ABN woning hypotheek 30 jaar 6%.
Tis eigenlijk een beetje triest, mensen met een hypotheek zullen flink moeten besparen, mensen met weinig geld idem vanwege inflatie... Dan remt die vraag vanzelf af.quote:Op zondag 30 oktober 2022 20:56 schreef Ericr het volgende:
[..]
Oef. Bij een huis van 400k is dat 24k rente per jaar. Een annuïteit van rond de 2.400 euro wordt voor een groot deel buiten bereik.
Netto 'valt' het nog mee natuurlijk (bijna 1.700 netto aan het begin) maar dan moet er niet teveel getornd worden aan de HRA.
Hypotheek aflossen is juist niet interessant meer voor de meeste huiseigenaren.quote:Op zondag 30 oktober 2022 21:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis eigenlijk een beetje triest, mensen met een hypotheek zullen flink moeten besparen, mensen met weinig geld idem vanwege inflatie... Dan remt die vraag vanzelf af.
Voorraden vol etc... En ondertussen zitten er een paar monetaire economen elkaar op te geilen met dat het allemaal vanwege de geldcreatie komt, volledig straal negeren van alle effecten op de reële economie.
Dit soort rentes opeens, an sich niks mis mee hoor, long term heel gezond, maar dat snelle gejojo... Naja, het idee is ook wel een beetje beter de pijn eerst nemen dan uit de hand laten lopen, en dat klopt op zich wel weer.
Maar lijkt mij dat dit al genoeg was.
Reguliere huishoudens drijven naar mijn idee de inflatie en met lage rentes gaat dat lopen via investeringen in het huis, bouwmaterialen duur,werklui duur. Overige sectoren moet het eerst "trickle downen"
En dan nu die rente vol omhoog zal men wel geneigd zijn minder uit te geven en hypotheek af te lossen (reduceert geldhoeveelheid). Werklui weer minder werk enzo... Enige wat lastig zal herstelen zijn energieprijzen denk ik.
Truth, maar dan komt dat geleidelijk tot uiting, je kunt niet even een tonnetje erbij halen voor je huidige rente. En dat tonnetje extra was de olie op het vuur via de bouw.quote:Op zondag 30 oktober 2022 23:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hypotheek aflossen is juist niet interessant meer voor de meeste huiseigenaren.
Mijn hypotheek staat 1,5% 20 jaar vast (bruto dus netto nog lager), de spaarrente staat bij NIBC nu al op 1,6%. (1 jaar).
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)bel-algauw-halve-ton
Een gunstiger energielabel begint fors meer waarde te genereren in vergelijking met hetzelfde huis met een ongunstig energielabel.
Dat was ook te verwachten.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
Een gunstiger energielabel begint fors meer waarde te genereren in vergelijking met hetzelfde huis met een ongunstig energielabel.
Inderdaad. Dat is voor een gemiddeld huis geen ton extra waard, zoals soms hier werd geschetst.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.
klopt, ik merk het ook al. ik heb mijn huis in 2 weken verkocht met label A en een huis in mijn straat staat al 10 maanden te koop met label F. De prijs per m2 is hetzelfde en ik heb de vraagprijs gekregen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.
Ik mag ook hopen dat mensen voor zichzelf en het comfort verduurzamen, niet om duurder te verkopen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik mag ook hopen dat mensen voor zichzelf en het comfort verduurzamen, niet om duurder te verkopen.
Sneller kunnen verkopen en waardevaster zijn gewoon de voordelen die bij het verduurzamen horen.
Mja ook groot verschil of je ergens wilt gaan wonen voor 5 jaar of voor 15.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.
Das prima. En als je besluit in een huis te wonen voor maar 5 jaar en de bewoners voor jou hebben dat ook allemaal gedacht en er gebeurt een situatie zoals nu dan moet je veel aan energie betalen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 22:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja ook groot verschil of je ergens wilt gaan wonen voor 5 jaar of voor 15.
Jep jep, ken wel wat mensen die zijn om die reden maar verhuisd uit dat lekke huurhuis.quote:Op maandag 31 oktober 2022 23:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das prima. En als je besluit in een huis te wonen voor maar 5 jaar en de bewoners voor jou hebben dat ook allemaal gedacht en er gebeurt een situatie zoals nu dan moet je veel aan energie betalen.
Keuzes hebben consequenties. Soms voordelig, soms nadelig.
Ik niet, maar ze zijn er wel. Net als de mensen die al jaren in een huis wonen maar gewoon nooit iets aan verduurzaming hebben gedaan.quote:Op maandag 31 oktober 2022 23:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jep jep, ken wel wat mensen die zijn om die reden maar verhuisd uit dat lekke huurhuis.
Zoiets bromde de onze ook: "ouwe zooi gaat er toch uit". Las, meen ik op Teletekst, dat Label C woningen, 10% meer opbrengen bij verkoop, dan label F/G.... zal ik 'm eens laten lezen als ik het nog terug kan vinden.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.
Meer dan subsidies verstrekken doet de overheid niet.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.
Verkeerde mentaliteit, vind ik.
Handig plaatje erbij:quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
Zo'n weggelaten labelsprong omdat hij in de praktijk minder realistisch isquote:Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Handig plaatje erbij:
[ afbeelding ]
Wij zijn van F naar A gegaan en die optie staat er niet eens bij.
Ik heb het idee dat er iets aan je verhaal ontbreekt. Per maand 25 euro betalen aan energiekosten in een niet optimaal geïsoleerde hoekwoning met gasaansluiting klinkt niet reëel.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is voor een gemiddeld huis geen ton extra waard, zoals soms hier werd geschetst.
Als ik kijk naar mijn eigen woning, denk C-label, is extra verduurzamen financieel niet super rendabel.
Typisch jaren 70 hoekhuis, oude spouwmuurisolatie, gasaansluiting, grotendeels kunstof kozijnen uit 2015, recente zolderisolatie van binnenuit en staat op staal, dus geen kruipruimteisolatie mogelijk. ~3500 kWh zonnepanelen en een recente airco op zolder en in woonkamer.
Ik zit op 25 euro energiekosten per maand.
Over 30 jaar, inflatie meegerekend, is dat ongeveer 12500 euro. Dat zou dus het bedrag mogen zijn dat ik verder mag investeren om mijn energierekening op 0 te krijgen en quitte te spelen. Veel meer is onzinnig uit financieel oogpunt. En dus zou mijn woning ook niet veel meer waard dan dat moeten worden door het op 0 te krijgen.
Nu stopt over een aantal jaren wel de salderingsregeling, dus dat trekt het nog iets schever, maar mensen met nu een rekening van 0 gaan dit ook gewoon merken.
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Meer dan subsidies verstrekken doet de overheid niet.
En hoogstens een warmtenet aanleggen.
Van de verschillende redenen waarom je dat al niet moet willen is de afhankelijkheid van de prijsstelling (die weer gekoppeld is aan de gasprijs) een van de grootste redenen waarom je dat niet moet willen.
Voor een deel van de woningvoorraad wel natuurlijk. Ik vermoed dat het een significant deel is, want er zijn best veel woningen voor de jaren '80 gebouwd die langere tijd niet zijn gerenoveerd. Misschien is m'n blik wat gekleurd omdat het de huizen zijn die ik in onze buurt veel zie en het ook de huizen zijn waar ikzelf het liefst naar kijk vanwege de mogelijkheden.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo'n weggelaten labelsprong omdat hij in de praktijk minder realistisch is
Maar goed, jullie hebben het huis dan ook wel tot op het karkas gestript.
Dat zal in de meeste gevallen idd niet realistisch zijn, zeker niet als je er woont.
Ja, komend jaar, maar het blijft geen feest natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?
Heel veel mensen die blijven vinden en denken dat salaris in de basis is om te verbrassen en dat de overheid voor de dingen die echt belangrijk zijn, maar wat moet regelen.
En als de salderingsregeling afloopt, wordt de noodzaak weer groter om minder elektriciteit te verbruiken. Juist nu is het verstandig om te doen wat je kunt aan verduurzaming.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, komend jaar, maar het blijft geen feest natuurlijk.
Als gas in 2027 standaard ¤ 4,50 per kuub kost dan zul je dat toch echt zelf moeten betalen, de overheid gaat geen jarenlang plafond hanteren.
quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Handig plaatje erbij:
[ afbeelding ]
Plus dat ze na 2026 een CV niet meer willen laten vervangen, dus dan moet je in de meeste gevallen sowieso aan de warmtepomp.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En als de salderingsregeling afloopt, wordt de noodzaak weer groter om minder elektriciteit te verbruiken. Juist nu is het verstandig om te doen wat je kunt aan verduurzaming.
Ons huis is toen we het in 2018 kochten getaxeerd op de reële woningwaarde en de verwachte waarde na verbouwing. Juist de voorgenomen isolatiemaatregelen droegen bij aan waardevermeerdering, dus ik vraag me af of dat verhaal van je verkoopmakelaar klopt.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik denk dat de locatie ook veel doet in dit verhaal.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets bromde de onze ook: "ouwe zooi gaat er toch uit". Las, meen ik op Teletekst, dat Label C woningen, 10% meer opbrengen bij verkoop, dan label F/G.... zal ik 'm eens laten lezen als ik het nog terug kan vinden.
In 2018 kan het anders zijn dan nu. Ik ben alleen tevreden dat mijn huis verkocht is in 2 weken en bewust niet aan een belegger.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ons huis is toen we het in 2018 kochten getaxeerd op de reële woningwaarde en de verwachte waarde na verbouwing. Juist de voorgenomen isolatiemaatregelen droegen bij aan waardevermeerdering, dus ik vraag me af of dat verhaal van je verkoopmakelaar klopt.
Hoe heb je dat bepaald? Officieel of met een checklist ergens?quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Handig plaatje erbij:
[ afbeelding ]
Zo makkelijk gaat dat bij mijn weten niet. Je kunt online lijsten van specificaties vinden waar huizen met een bepaald label aan voldoen. Het is dus nattevingerwerk geweest.quote:Op dinsdag 1 november 2022 12:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Hoe heb je dat bepaald? Officieel of met een checklist ergens?
Tnx, dat het niet zo makkelijk is, is waarom ik de vraag steldequote:Op dinsdag 1 november 2022 13:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo makkelijk gaat dat bij mijn weten niet. Je kunt online lijsten van specificaties vinden waar huizen met een bepaald label aan voordoen. Het is dus nattevingerwerk geweest.
Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Ik denk dat ons huis nog wel beter scoort dan A. Eind 2023 weten we of we nul op de meter redden.
[ afbeelding ]
Hier staat meer informatie bij het laatste plaatje.
Niet zo lang geleden kon je nog voor een habbekrats je label laten bepalen. Het was een aardige papieren klus, maar ik vond het een prima systeem.quote:Op dinsdag 1 november 2022 13:55 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tnx, dat het niet zo makkelijk is, is waarom ik de vraag stelde
Wij zijn ook labelloos, maar gezien we de afgelopen 365 dagen 1.541 kWh meer teruggeleverd hebben dan we verbruikt hebben is het gewoon een A++++ huis natuurlijk, ook als de zonnepanelen niet zo bizar veel zouden opleveren als nu (117,9% de afgelopen 365 dagen), maar tussen de 96 en de 100%, zouden we ook nog energieleverend zijn, en dan verwacht ik dat het verbruik nog wel gaat dalen omdat het huis nog drooggestookt moest worden afgelopen winter.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet zo lang geleden kon je nog voor een habbekrats je label laten bepalen. Het was een aardige papieren klus, maar ik vond het een prima systeem.
Ik weet niet helemaal zeker of jij hier sarcastisch bent of niet. Maar ik ben wel van mening dat daar onvoldoende aandacht naar uitgaat, in ieder geval wanneer het gaat om (rijks)monumenten. Vanuit de overheid worden regels opgelegd waardoor verduurzaming niet of nauwelijks mogelijk is. Zelfs volledig omkeerbare ingrepen zoals zonnepanelen mogen veelal niet. Wel verwachten we van monumentenbezitters dat ze het monument onderhouden, enigszins stoken om de boel droog te houden hoort daar ook bij.quote:Op woensdag 2 november 2022 10:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind dat we te weinig aandacht hebben voor de arme rijken tijdens deze energiecrisis. Hoe moeten die nog al hun megalomaan verbouwde woningen bekostigen? Alle aandacht gaat uit naar minima, werkende armen en mkb'ers. Wonen in een open ruimte van 120 m2 met een nok van bijna 8 meter hoog in een gasgestookte, monumentale boerderij uit 1910 - dat is pas tragiek.
"Normaal" marktrisico.quote:Op woensdag 2 november 2022 11:02 schreef stavromulabeta het volgende:
Dus ja, als je het aan de ene kant vanuit algemeen belang onmogelijk maakt om te verduurzamen dan mag daar wat mij betreft ook iets tegenover staan in het geval van dit soort excessieve prijsveranderingen. Ook al is het een monumentale kast van een huis.
Dat geldt net zo goed voor lage inkomens.quote:
Je kan van F naar C gaan en van C naar A. Kom je op bijna 20%quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Handig plaatje erbij:
[ afbeelding ]
Maar dat oude label zei vrijwel niets over hoe je woning energetisch presteerde.quote:Op dinsdag 1 november 2022 14:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet zo lang geleden kon je nog voor een habbekrats je label laten bepalen. Het was een aardige papieren klus, maar ik vond het een prima systeem.
Vind je 3 ton veel?quote:Op donderdag 3 november 2022 09:25 schreef Wereldgozer het volgende:
https://www.funda.nl/koop/sliedrecht/huis-88373042-rijnstraat-48/
3 ton voor een "opknappertje" met energielabel E![]()
heb soms het idee dat de huidige rentes nog niet echt in de prijzen zitten
Je kan er sowieso wel een ton bij optellen wil je dat bewoonbaar maken. Tering. Je ziet ook wel echt dat die boomers rustig 20/30 jaar voorbij laten gaan en tegen de tijd dat onderhoud noodzakelijk is verhuizen ze gewoon.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Vind je 3 ton veel?
In NH kan je er zo een ton bij optellen.
Dat is dan ook het business model. Geld ook voor huur corporaties, doen precies hetzelfde maar dan gooien ze het in de verkoop.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:35 schreef Kiid het volgende:
[..]
Je kan er sowieso wel een ton bij optellen wil je dat bewoonbaar maken. Tering. Je ziet ook wel echt dat die boomers rustig 20/30 jaar voorbij laten gaan en tegen de tijd dat onderhoud noodzakelijk is verhuizen ze gewoon.
Een sociale verhuurder zou het as is weer in de verhuur gooien.quote:Op donderdag 3 november 2022 12:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is dan ook het business model. Geld ook voor huur corporaties, doen precies hetzelfde maar dan gooien ze het in de verkoop.
Hier zijn ze nu die dingen aan het dumpen, huurwoningen van 40-50 jaar die het opknappen niet waard zijn voor die corporaties. Krijg je een "fantastisch" aanbod als bewonerquote:Op donderdag 3 november 2022 13:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een sociale verhuurder zou het as is weer in de verhuur gooien.
Hier niet, mijn zoon kan zijn huis uit 1966 niet kopen omdat het percentage sociale huur in het dorp dan te klein wordt.quote:Op donderdag 3 november 2022 13:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hier zijn ze nu die dingen aan het dumpen, huurwoningen van 40-50 jaar die het opknappen niet waard zijn voor die corporaties. Krijg je een "fantastisch" aanbod als bewoner
Er een modern (eventueel gasloos) huis van maken, en als het kan beetje trendy, ga je niet met een ton redden. Dat huis moet onderhand gestript worden van binnen en opnieuw worden opgebouwdquote:Op donderdag 3 november 2022 12:35 schreef Kiid het volgende:
[..]
Je kan er sowieso wel een ton bij optellen wil je dat bewoonbaar maken. Tering. Je ziet ook wel echt dat die boomers rustig 20/30 jaar voorbij laten gaan en tegen de tijd dat onderhoud noodzakelijk is verhuizen ze gewoon.
Ik denk eerder dat een hoop mensen in paniek gaan raken als ze doorhebben dat niks aflossen op hun studieschuld ze nu duur te staan komt.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)potheek-krijgen.html
Zou dit de daling van de huizenprijzen nog enigszins dempen of is de invloed van de rentestijging te groot?
De huiseigenaren HRA-mentaliteit is dat. Zelf overal recht op menen te hebben, maar wel anderen handophouders vinden op basis van allerlei misvattingen over hoe huren tegenwoordig gaat, compensatie van de energierekening, wie er profiteert van duurzaamheidssubsidies en wanneer je wel/geen huurtoeslag ontvangt. En er ondertussen geen benul van hebben dat je veel meer belastingvoordeeltjes ontvangt dan de vermeende handophouders.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.
Verkeerde mentaliteit, vind ik.
Al die regelingen waar je alleen iets aan hebt als je ook eigenaar bent van het huis dat je bewoont en waarvoor je om in aanmerking te komen voor iets omvangrijkers dan tochtstrips ook zelf flink wat geld moet meebrengen? Mensen die 9 van de 10 keer al in de positie zijn gewoon even door te sparen en te verduurzamen zonder overheidssteun?quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?
Hoe zie jij dan voor je dat huurhuizen verduurzaamd gaan worden? Als huurder is de verhuurder voor basaal onderhoud vaak al bijna niet in beweging te krijgen. Laat staan verduurzaming.quote:Heel veel mensen die blijven vinden en denken dat salaris in de basis is om te verbrassen en dat de overheid voor de dingen die echt belangrijk zijn, maar wat moet regelen.
De meeste mensen die nu een huis hebben, hebben de komende 10 jaar nog een vrij gunstige hypotheek, echter of dat voor een nieuwe hypotheek geld valt te bezien. Ik verwacht dus dat er de komende jaren weinig aanbod zal zijn omdat mensen gewoon blijven zitten.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
Zou dit de daling van de huizenprijzen nog enigszins dempen of is de invloed van de rentestijging te groot?
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)quote:Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat een hoop mensen in paniek gaan raken als ze doorhebben dat niks aflossen op hun studieschuld ze nu duur te staan komt.
Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)
Daar zit je dan met je niet aflossen al jaren en jaren.
Bestaande hypotheek met gunstige voorwaarden gewoon meenemen? Althans, die mogelijkheid bestaat vaak wel!quote:Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef raptorix het volgende:
De meeste mensen die nu een huis hebben, hebben de komende 10 jaar nog een vrij gunstige hypotheek, echter of dat voor een nieuwe hypotheek geld valt te bezien. Ik verwacht dus dat er de komende jaren weinig aanbod zal zijn omdat mensen gewoon blijven zitten.
Een studieschuld is een lening en die moet je terug betalen. Je kunt dat wel nu NIET doen omdat het toch geen gevolgen heeft....tót het wel gevolgen heeft, en dan ineens is het dramadrama.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.
"Maar het aflossen was het toch niet waard, kan je beter op vakantie van gaan"quote:Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)
Daar zit je dan met je niet aflossen al jaren en jaren.
Reken je ook de belastingen die een huiseigenaar moet ophoesten even mee:quote:Op donderdag 3 november 2022 14:05 schreef Stepperoller het volgende:
De huiseigenaren HRA-mentaliteit is dat. Zelf overal recht op menen te hebben, maar wel anderen handophouders vinden op basis van allerlei misvattingen over hoe huren tegenwoordig gaat, compensatie van de energierekening, wie er profiteert van duurzaamheidssubsidies en wanneer je wel/geen huurtoeslag ontvangt. En er ondertussen geen benul van hebben dat je veel meer belastingvoordeeltjes ontvangt dan de vermeende handophouders.
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:05 schreef Stepperoller het volgende:
Al die regelingen waar je alleen iets aan hebt als je ook eigenaar bent van het huis dat je bewoont en waarvoor je om in aanmerking te komen voor iets omvangrijkers dan tochtstrips ook zelf flink wat geld moet meebrengen? Mensen die 9 van de 10 keer al in de positie zijn gewoon even door te sparen en te verduurzamen zonder overheidssteun?
..................
Hoe zie jij dan voor je dat huurhuizen verduurzaamd gaan worden? Als huurder is de verhuurder voor basaal onderhoud vaak al bijna niet in beweging te krijgen. Laat staan verduurzaming.
De verhuurder boeit dat niet, want die betaalt de energierekening niet. 'Nog steeds enkel glas bij één op de zes huurwoningen in particuliere sector'
Goh, dat is wel heel snel, dat het energielabel van een huis mee gaat tellen voor de hypotheek, wie had dat nou verwacht?quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
Ja, want een student heeft ook zoveel keuze...quote:Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, want een student heeft ook zoveel keuze...
Ja, zo rond 1968/1969 was het meest ideale; kwam je direct in aanmerking voor studiefinanciering als je 18 werd (ging in per 1 oktober 1986), langstuderen, een bedrag waarbij je amper hoefde te lenen.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.
Heeft weinig met 'slim' te maken.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.
Ach, ik heb van mijn ouders een aardige financiele tegemoetkoming voor die omissie gekregen.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.
Waar dan wel mee?quote:Op donderdag 3 november 2022 16:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Heeft weinig met 'slim' te maken.
Inderdaad, als je nu een beetje slim bent kun je makkelijk een huis kopen.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel fideel van je dat je je eigen fout erkentquote:Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Fijn ook dat er onjuistheden in staan.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |