Truth, maar dan komt dat geleidelijk tot uiting, je kunt niet even een tonnetje erbij halen voor je huidige rente. En dat tonnetje extra was de olie op het vuur via de bouw.quote:Op zondag 30 oktober 2022 23:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hypotheek aflossen is juist niet interessant meer voor de meeste huiseigenaren.
Mijn hypotheek staat 1,5% 20 jaar vast (bruto dus netto nog lager), de spaarrente staat bij NIBC nu al op 1,6%. (1 jaar).
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)bel-algauw-halve-ton
Een gunstiger energielabel begint fors meer waarde te genereren in vergelijking met hetzelfde huis met een ongunstig energielabel.
Dat was ook te verwachten.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
Een gunstiger energielabel begint fors meer waarde te genereren in vergelijking met hetzelfde huis met een ongunstig energielabel.
Inderdaad. Dat is voor een gemiddeld huis geen ton extra waard, zoals soms hier werd geschetst.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.
klopt, ik merk het ook al. ik heb mijn huis in 2 weken verkocht met label A en een huis in mijn straat staat al 10 maanden te koop met label F. De prijs per m2 is hetzelfde en ik heb de vraagprijs gekregen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nou nou, fors meer? Die verbouwingen zijn ook niet gratis.
Ik mag ook hopen dat mensen voor zichzelf en het comfort verduurzamen, niet om duurder te verkopen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik mag ook hopen dat mensen voor zichzelf en het comfort verduurzamen, niet om duurder te verkopen.
Sneller kunnen verkopen en waardevaster zijn gewoon de voordelen die bij het verduurzamen horen.
Mja ook groot verschil of je ergens wilt gaan wonen voor 5 jaar of voor 15.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.
Das prima. En als je besluit in een huis te wonen voor maar 5 jaar en de bewoners voor jou hebben dat ook allemaal gedacht en er gebeurt een situatie zoals nu dan moet je veel aan energie betalen.quote:Op maandag 31 oktober 2022 22:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja ook groot verschil of je ergens wilt gaan wonen voor 5 jaar of voor 15.
Jep jep, ken wel wat mensen die zijn om die reden maar verhuisd uit dat lekke huurhuis.quote:Op maandag 31 oktober 2022 23:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das prima. En als je besluit in een huis te wonen voor maar 5 jaar en de bewoners voor jou hebben dat ook allemaal gedacht en er gebeurt een situatie zoals nu dan moet je veel aan energie betalen.
Keuzes hebben consequenties. Soms voordelig, soms nadelig.
Ik niet, maar ze zijn er wel. Net als de mensen die al jaren in een huis wonen maar gewoon nooit iets aan verduurzaming hebben gedaan.quote:Op maandag 31 oktober 2022 23:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jep jep, ken wel wat mensen die zijn om die reden maar verhuisd uit dat lekke huurhuis.
Zoiets bromde de onze ook: "ouwe zooi gaat er toch uit". Las, meen ik op Teletekst, dat Label C woningen, 10% meer opbrengen bij verkoop, dan label F/G.... zal ik 'm eens laten lezen als ik het nog terug kan vinden.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn verkoopmakelaar zei dat verduurzamen meer betekent dat je huis sneller verkoopt. De meerwaarde is gering.
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.quote:Op maandag 31 oktober 2022 21:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een hoop mensen wel en een hoop mensen hebben YOLO gedaan en weer een ander deel kan gewoon niet.
Meer dan subsidies verstrekken doet de overheid niet.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.
Verkeerde mentaliteit, vind ik.
Handig plaatje erbij:quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:04 schreef Leandra het volgende:
Zo'n weggelaten labelsprong omdat hij in de praktijk minder realistisch isquote:Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Handig plaatje erbij:
[ afbeelding ]
Wij zijn van F naar A gegaan en die optie staat er niet eens bij.
Ik heb het idee dat er iets aan je verhaal ontbreekt. Per maand 25 euro betalen aan energiekosten in een niet optimaal geïsoleerde hoekwoning met gasaansluiting klinkt niet reëel.quote:Op maandag 31 oktober 2022 20:30 schreef Adames het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is voor een gemiddeld huis geen ton extra waard, zoals soms hier werd geschetst.
Als ik kijk naar mijn eigen woning, denk C-label, is extra verduurzamen financieel niet super rendabel.
Typisch jaren 70 hoekhuis, oude spouwmuurisolatie, gasaansluiting, grotendeels kunstof kozijnen uit 2015, recente zolderisolatie van binnenuit en staat op staal, dus geen kruipruimteisolatie mogelijk. ~3500 kWh zonnepanelen en een recente airco op zolder en in woonkamer.
Ik zit op 25 euro energiekosten per maand.
Over 30 jaar, inflatie meegerekend, is dat ongeveer 12500 euro. Dat zou dus het bedrag mogen zijn dat ik verder mag investeren om mijn energierekening op 0 te krijgen en quitte te spelen. Veel meer is onzinnig uit financieel oogpunt. En dus zou mijn woning ook niet veel meer waard dan dat moeten worden door het op 0 te krijgen.
Nu stopt over een aantal jaren wel de salderingsregeling, dus dat trekt het nog iets schever, maar mensen met nu een rekening van 0 gaan dit ook gewoon merken.
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Meer dan subsidies verstrekken doet de overheid niet.
En hoogstens een warmtenet aanleggen.
Van de verschillende redenen waarom je dat al niet moet willen is de afhankelijkheid van de prijsstelling (die weer gekoppeld is aan de gasprijs) een van de grootste redenen waarom je dat niet moet willen.
Voor een deel van de woningvoorraad wel natuurlijk. Ik vermoed dat het een significant deel is, want er zijn best veel woningen voor de jaren '80 gebouwd die langere tijd niet zijn gerenoveerd. Misschien is m'n blik wat gekleurd omdat het de huizen zijn die ik in onze buurt veel zie en het ook de huizen zijn waar ikzelf het liefst naar kijk vanwege de mogelijkheden.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo'n weggelaten labelsprong omdat hij in de praktijk minder realistisch is
Maar goed, jullie hebben het huis dan ook wel tot op het karkas gestript.
Dat zal in de meeste gevallen idd niet realistisch zijn, zeker niet als je er woont.
Ja, komend jaar, maar het blijft geen feest natuurlijk.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?
Heel veel mensen die blijven vinden en denken dat salaris in de basis is om te verbrassen en dat de overheid voor de dingen die echt belangrijk zijn, maar wat moet regelen.
En als de salderingsregeling afloopt, wordt de noodzaak weer groter om minder elektriciteit te verbruiken. Juist nu is het verstandig om te doen wat je kunt aan verduurzaming.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, komend jaar, maar het blijft geen feest natuurlijk.
Als gas in 2027 standaard ¤ 4,50 per kuub kost dan zul je dat toch echt zelf moeten betalen, de overheid gaat geen jarenlang plafond hanteren.
quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Handig plaatje erbij:
[ afbeelding ]
Wij zijn van F naar A gegaan en die optie staat er niet eens bij.
Plus dat ze na 2026 een CV niet meer willen laten vervangen, dus dan moet je in de meeste gevallen sowieso aan de warmtepomp.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En als de salderingsregeling afloopt, wordt de noodzaak weer groter om minder elektriciteit te verbruiken. Juist nu is het verstandig om te doen wat je kunt aan verduurzaming.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |