De huiseigenaren HRA-mentaliteit is dat. Zelf overal recht op menen te hebben, maar wel anderen handophouders vinden op basis van allerlei misvattingen over hoe huren tegenwoordig gaat, compensatie van de energierekening, wie er profiteert van duurzaamheidssubsidies en wanneer je wel/geen huurtoeslag ontvangt. En er ondertussen geen benul van hebben dat je veel meer belastingvoordeeltjes ontvangt dan de vermeende handophouders.quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat men vindt dat de overheid uiteindelijk de problemen wel weer op moet lossen. En vaak probeert de overheid dat ook wel.
Verkeerde mentaliteit, vind ik.
Al die regelingen waar je alleen iets aan hebt als je ook eigenaar bent van het huis dat je bewoont en waarvoor je om in aanmerking te komen voor iets omvangrijkers dan tochtstrips ook zelf flink wat geld moet meebrengen? Mensen die 9 van de 10 keer al in de positie zijn gewoon even door te sparen en te verduurzamen zonder overheidssteun?quote:Op dinsdag 1 november 2022 08:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Men gaat toch ook de energierekening deels compenseren? En allerlei regelingen om goedkoper te kunnen verduurzamen?
Hoe zie jij dan voor je dat huurhuizen verduurzaamd gaan worden? Als huurder is de verhuurder voor basaal onderhoud vaak al bijna niet in beweging te krijgen. Laat staan verduurzaming.quote:Heel veel mensen die blijven vinden en denken dat salaris in de basis is om te verbrassen en dat de overheid voor de dingen die echt belangrijk zijn, maar wat moet regelen.
De meeste mensen die nu een huis hebben, hebben de komende 10 jaar nog een vrij gunstige hypotheek, echter of dat voor een nieuwe hypotheek geld valt te bezien. Ik verwacht dus dat er de komende jaren weinig aanbod zal zijn omdat mensen gewoon blijven zitten.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)potheek-krijgen.html
Zou dit de daling van de huizenprijzen nog enigszins dempen of is de invloed van de rentestijging te groot?
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)quote:Op donderdag 3 november 2022 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat een hoop mensen in paniek gaan raken als ze doorhebben dat niks aflossen op hun studieschuld ze nu duur te staan komt.
Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)
Daar zit je dan met je niet aflossen al jaren en jaren.
Bestaande hypotheek met gunstige voorwaarden gewoon meenemen? Althans, die mogelijkheid bestaat vaak wel!quote:Op donderdag 3 november 2022 14:41 schreef raptorix het volgende:
De meeste mensen die nu een huis hebben, hebben de komende 10 jaar nog een vrij gunstige hypotheek, echter of dat voor een nieuwe hypotheek geld valt te bezien. Ik verwacht dus dat er de komende jaren weinig aanbod zal zijn omdat mensen gewoon blijven zitten.
Een studieschuld is een lening en die moet je terug betalen. Je kunt dat wel nu NIET doen omdat het toch geen gevolgen heeft....tót het wel gevolgen heeft, en dan ineens is het dramadrama.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.
"Maar het aflossen was het toch niet waard, kan je beter op vakantie van gaan"quote:Op donderdag 3 november 2022 14:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zie ik ook nog wel gebeuren. Eerst niet aflossen want 'toch geen rente op', dat gaat al mis, en vervolgens gaan ze het ook nog eens zo doen dat hoe minder studieschuld je hebt, hoe gunstiger dat is voor je hypotheekmogelijkheden. (wat uiteraard volkomen logisch is)
Daar zit je dan met je niet aflossen al jaren en jaren.
Reken je ook de belastingen die een huiseigenaar moet ophoesten even mee:quote:Op donderdag 3 november 2022 14:05 schreef Stepperoller het volgende:
De huiseigenaren HRA-mentaliteit is dat. Zelf overal recht op menen te hebben, maar wel anderen handophouders vinden op basis van allerlei misvattingen over hoe huren tegenwoordig gaat, compensatie van de energierekening, wie er profiteert van duurzaamheidssubsidies en wanneer je wel/geen huurtoeslag ontvangt. En er ondertussen geen benul van hebben dat je veel meer belastingvoordeeltjes ontvangt dan de vermeende handophouders.
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:05 schreef Stepperoller het volgende:
Al die regelingen waar je alleen iets aan hebt als je ook eigenaar bent van het huis dat je bewoont en waarvoor je om in aanmerking te komen voor iets omvangrijkers dan tochtstrips ook zelf flink wat geld moet meebrengen? Mensen die 9 van de 10 keer al in de positie zijn gewoon even door te sparen en te verduurzamen zonder overheidssteun?
..................
Hoe zie jij dan voor je dat huurhuizen verduurzaamd gaan worden? Als huurder is de verhuurder voor basaal onderhoud vaak al bijna niet in beweging te krijgen. Laat staan verduurzaming.
De verhuurder boeit dat niet, want die betaalt de energierekening niet. 'Nog steeds enkel glas bij één op de zes huurwoningen in particuliere sector'
Goh, dat is wel heel snel, dat het energielabel van een huis mee gaat tellen voor de hypotheek, wie had dat nou verwacht?quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
Zou dit de daling van de huizenprijzen nog enigszins dempen of is de invloed van de rentestijging te groot?
Ja, want een student heeft ook zoveel keuze...quote:Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, want een student heeft ook zoveel keuze...
Ja, zo rond 1968/1969 was het meest ideale; kwam je direct in aanmerking voor studiefinanciering als je 18 werd (ging in per 1 oktober 1986), langstuderen, een bedrag waarbij je amper hoefde te lenen.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.
Heeft weinig met 'slim' te maken.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, niet voor niets wonen de slimme spaarders/investeerders/ondernemers meestal in koopwoningen.
Ach, ik heb van mijn ouders een aardige financiele tegemoetkoming voor die omissie gekregen.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Beetje dom om zo laat geboren te worden dat je nu pas student bent. Persoonlijk is mijn eigen geboortemoment ook niet het meest strategische geweest vermogentechnisch, maar ja dat is achteraf he.
Waar dan wel mee?quote:Op donderdag 3 november 2022 16:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Heeft weinig met 'slim' te maken.
Inderdaad, als je nu een beetje slim bent kun je makkelijk een huis kopen.quote:Op donderdag 3 november 2022 15:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel fideel van je dat je je eigen fout erkentquote:Op donderdag 3 november 2022 15:48 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Fijn ook dat er onjuistheden in staan.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:00 schreef Jaeger85 het volgende:
quote:Op donderdag 3 november 2022 16:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Ach, ik heb van mijn ouders een aardige financiele tegemoetkoming voor die omissie gekregen.
Precies. Veel mensen hebben 20 tot 30 jaar vast, met 'verhuisservice'.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Bestaande hypotheek met gunstige voorwaarden gewoon meenemen? Althans, die mogelijkheid bestaat vaak wel!
Ik heb juist voor de extra aflossing op de hypotheek gekozen. Overigens kreeg ik daar ook genoeg opmerkingen over, aangezien men vond dat ik het beter kon beleggen.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Hier op fok vond men ook dat met 0% rente op de studieschuld dat ik het geld beter op mijn hypotheek kon aflossen maar ik ben eigenwijs en vond het gewoon fijn om er vanaf te zijn dus ik heb tijdens de 0% periode het versneld afgelost.
Het ligt er maar aan hoeveel je nog open hebt staan op beide leningen natuurlijk. Die paar duizend euro studieschuld toen de rente naar 0% ging had nou ook niet echt een deuk gemaakt in mijn hypotheek van 3 ton. Mijn hypotheek liep toen net pas een jaartje en de rente daarop stond nog 19 jaar vast.quote:Op donderdag 3 november 2022 22:21 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ik heb juist voor de extra aflossing op de hypotheek gekozen. Overigens kreeg ik daar ook genoeg opmerkingen over, aangezien men vond dat ik het beter kon beleggen.
Met een rente die over 2 jaar herzien wordt vind ik een lage hypotheek wel lekker eigenlijk.
Aflossen op een schuld met een rente van 0% vind ik vrij onzinnig eigenlijk.quote:Op donderdag 3 november 2022 14:55 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit. Gratis geld. Al zet je het maar op een spaarrekening met 0,1% dan nog is dat financieel gezien de betere keuzequote:Op vrijdag 4 november 2022 07:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aflossen op een schuld met een rente van 0% vind ik vrij onzinnig eigenlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |