abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206393577
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee

eerst was er premie A en Premie B

Later is Premie A afgeschaft in 1990 en kwam Premie C ervoor in de plaats eenmalig 5000 gulden was dat

Ik had premie A en ook gemeentegarantie
je moest toen wel aflossen ja , later een ander huis had ik de spaarhypotheek , dan losste je niet af maar spaarde je , en ging de bank het beleggen

die is daarna weer verboden omdat de bank er met de halve inleg vandoor ging
Ik heb nog gebruik gemaakt van Premie A voor mijn eerste woning, een 2-kamer appartement in een kleinschalig appartmentsgebouw. Inschrijving daarvoor was eind 1989 en de bouw in 1990. Kosten van het appartment 120.000 gulden en maximaal 41.000 gulden Premie A. Er zou volgens de eerste plannen toen ook een groter appartementsgebouw met meer verdiepiingen worden gebouwd waarbij er 20 ook Premie A zouden zijn en 20met een eenmalige bijdrage en 4 pent-houses in de vrije sektor zonder iets van premie, maar voor die toren was niet genoeg animo dus werd toen niet gebouwd.
Ik had in mijn Premie A appartment een spaarhypotheek.
De enige voorwaarde die gesteld werd was dat als ik het binnen 10 jaar zou verkopen ik voor ieder jaar eerder dan die 10 jaar 10% van de winst zou moeten afdragen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Soulfreak op 20-10-2022 23:03:51 ]
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:57:41 #77
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206393597
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Premie B was 20.000 gulden en Premie C was 5000 gulden ongeacht het inkomen
daarvoor was er een reguliere premie regeling van 30.000 gulden voor iedere woning die goedkoper in stichtingskosten was dan 92.000 gulden
Ik heb even wat online gelezen en zie dat de premieregeling officieel afgeschaft is eind jaren 80.
Mogelijk was men toen al bezig met voorbereidingen voor het bouwen/verkopen van de woningen in de wijk waar we nu nog steeds wonen, want we hebben hier echt premie A- en C-woningen aangeboden gekregen. Heb de verkoopfolder waar het in vermeld staat nog in huis.

In ieder geval werd je vorige eeuw beter op weg geholpen dan nu.
En zijn onze woningen inmiddels ruim 10 keer zoveel waard dan de oorspronkelijke aanschafprijs en zijn de hypotheekkosten bijna nihil…
  donderdag 20 oktober 2022 @ 22:59:53 #78
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206393620
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat is dan ook iets meer dan de 20 jaar van Sjorsie. Den Uyl... Ik heb ooit achter het spreekgestoelte gestaan waarin hij de sluiting van de mijnen aankondigde, dat zijn mijn enige herinneringen aan Den Uyl, terwijl ik ook hard op weg ben met een terugtrekkende haargrens.. Voor de gemiddelde starter anno 2022 is dit echt pre-historie.
Waar de DSM werden gesloten

De Staats Mijnen en de mijnwerkers bij DSM zouden kunnen gaan werken

Kolenmijnen waren toen echt niet rendabel , alleen in Engeland hield men ze open onder forse druk van de Unions

Limburgse kompels gingen toen ook vaak in Duitsland onder de grond , , het verdiende kennelijk wel erg goed dat klote werk , dat je snel dood ging dat hinderde niet kennelijk

De VVD en CHU waren erg tegen sluiting, maar die waren tegen alles wat den Uyl deed

Den Uyl opende toen de bejaardenhuizen in een gevecht tegen de woningnood, onze minster Blok heeft ze weer gesloten in een gevecht tegen gedaalde huizenprijzen in 2010 na de kredietcrisis
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 20 oktober 2022 @ 23:01:03 #79
323876 michaelmoore
pi_206393630
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:56 schreef Soulfreak het volgende:

De enige voorwaarde die gesteld werd was dat als ik het binnen 10 jaar zou verkopen ik voor ieder jaar eerder dan die 10 jaar 10% van de winst zou moeten afdragen.
waar niemand zich aan hield en ook geen ambtenaar dat vastlegde
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206393663
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 23:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waar niemand zich aan hield en ook geen ambtenaar dat vastlegde
Geen idee, ik heb daar langer dan die 10 jaar gewoond, dus was toch al geen sprake van.
  donderdag 20 oktober 2022 @ 23:31:51 #81
323876 michaelmoore
pi_206393944
De overheid is in gevecht met zichzelf op het moment , dat komt doordat men de woningbouw bij de machtswellustelingen van de provincies heeft neergelegd

en die genieten met volle teugen van die macht
pi_206394470
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 12:48 schreef Hanoying het volgende:

[..]
Dat de woningprijs op de korte termijn (eerste paar jaar) gaat dalen is geen gok, dat is een simpel en logisch gevolg van de huidige hoge prijzen, in combinatie met een afnemende financierbaarheid.

Maakt mij niet uit hoor. Wij hebben begin dit jaar onze woning verkocht en een nieuwe gekocht. Prima huis op een mooie locatie, waar we als gezin 20 jaar mee vooruit kunnen. Bij de huidige rentestanden zou ik de woning echter niet eens meer kunnen kopen. Waar wij hem nog 20 jaar vast konden zetten tegen 1,78 procent, doet dezelfde hypotheek nu 4,68 % en de rente neemt vooralsnog alleen maar verder toe. Dat is voor de leencapaciteit van mensen killing.

Op lange termijn is een huis altijd een goed idee. Geld ontwaart en door inflatie worden schulden minder waard. Na de daling van de komende jaren gaat de boel dan ook wel weer stijgen en kom je uiteindelijk weer op niveaus waar de huidige bij verbleken. Dat gezegd hebbende zou ik de komende paar jaar absoluut niemand adviseren in te stappen. De daling is nog maar net begonnen en heel lang duren ze ook niet hoor. Vorige crisis was de daling ook wel met een jaar of 3 gedaan. Dit keer zal het waarschijnlijk iets soortgelijks worden en als je echt denkt dat in die 3 jaar de daling maar een paar procent gaat zijn, dan ben je toch echt aan het dromen.
Dat die daling geen gok is snap ik aangezien de daling al heeft ingezet. Ik zet alleen mijn twijfels bij die statement van 30% daling en dat je als starter beter nog jarenlang kan blijven huren of op de zolder blijven woning in afwachting op die gigantische daling.

Mensen kunnen inderdaad minder lenen, maar we kunnen ook minder huizen bouwen. De huizen die we bouwen worden steeds duurder omdat de vaklieden duurder worden evenals de materialen. Niet te spreken over de (bouw)grond, vergunningen en alle strenge eisen waar nieuwbouw tegenwoordig aan moet voldoen. Tel daarbij op dat er onverminderd veel mensen erbij komen in Nederland die allemaal een dak boven hun hoofd nodig hebben. Dat zijn misschien niet de mensen die koopwoningen nemen, maar wel degene die komen in de betaalbare huurwoningen waardoor andere mensen gedwongen naar alternatieven moeten kijken.

Mij maakt het ook geen fluit uit wat er gebeurt met die woningmarkt en ik hoop voor starters het meest gunstige scenario. Echter zou mijn advies altijd zijn om niet te speculeren op de woningmarkt en de kans pakken als je de mogelijkheid hebt. Ieder jaar zegt men dat het geen goed moment is om te kopen terwijl we nu weer terugkijken op de voorgaande jaren met het idee: "hadden we het maar gedaan".

Denk dat het ook komt omdat de woningmarkt tegenwoordig heel erg gezien wordt als een beleggingsobject. Terwijl het uiteindelijk gewoon een 1e levensbehoefte is voor heel veel mensen.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206395784
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Het label is een relatieve maat, maar geeft geen absolute indicatie van het verbruik. Gezin in een label A woning kan meer gebruiken dan een ander gezin in een label B. Bij hetzelfde gezin, kan je pas vergelijken, maar geen absolute waarde geven.

Mijn recente ervaring is dat er gedetailleerd wordt gekeken naar huissoort, oppervlakte, isolatie en verwarming.
Maar dan nog vind ik het ontzettend vreemd. De laatste 3/4 jaar heb ik verwarming meer in huis aangehad en het is nog nooit onder de 20.5 graden geweest.... Waarbij ik ook genoeg lucht en raamventilatieroosters (gedeeltelijk) open laat. Maar van de 18 appartementen in dit gebouw hebben er ongeveer 5 een label A en 1 een label A+.

Als ik dus lees dat het gaat over indicatief energieverbruik dan vraag ik mij af welk energie verbruik? Ik zou eerder verwachten dat de labels dan ook een represenatief beeld geven en richting de A++, A+++ of A++++ zouden zijn.
pi_206395796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe verklaar je dan dat er nog jonge mensen in koopwoningen wonen?
Omdat ze huizen kopen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:19:45 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206395812
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Maar dan nog vind ik het ontzettend vreemd. De laatste 3/4 jaar heb ik verwarming meer in huis aangehad en het is nog nooit onder de 20.5 graden geweest.... Waarbij ik ook genoeg lucht en raamventilatieroosters (gedeeltelijk) open laat. Maar van de 18 appartementen in dit gebouw hebben er ongeveer 5 een label A en 1 een label A+.

Als ik dus lees dat het gaat over indicatief energieverbruik dan vraag ik mij af welk energie verbruik? Ik zou eerder verwachten dat de labels dan ook een represenatief beeld geven en richting de A++, A+++ of A++++ zouden zijn.
Het energielabel gaat ovrr het verbruik dat het gebouw zelf heeft voor de installaties, qua verwarming zal dat gebaseerd zijn op de ruimtetemperaturen zoals in het bouwbesluit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206395843
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik heb even wat online gelezen en zie dat de premieregeling officieel afgeschaft is eind jaren 80.
Mogelijk was men toen al bezig met voorbereidingen voor het bouwen/verkopen van de woningen in de wijk waar we nu nog steeds wonen, want we hebben hier echt premie A- en C-woningen aangeboden gekregen. Heb de verkoopfolder waar het in vermeld staat nog in huis.

In ieder geval werd je vorige eeuw beter op weg geholpen dan nu.
En zijn onze woningen inmiddels ruim 10 keer zoveel waard dan de oorspronkelijke aanschafprijs en zijn de hypotheekkosten bijna nihil…
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:27:29 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206395875
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.
Misschien nog een verbouwing verhypotheekt? Dan is daar weinig spannends aan.
Als het de originele hypotheek zelf is zonder verbeteringen aan het huis is dat wel zorgwekkend idd.
Ongeacht het feit dat het huis ooit minder dan ¤ 100.000 gekost heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206395939
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Omdat ze huizen kopen
Als starter(s) dus?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206395952
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2022 22:57 schreef MadMaster het volgende:
Wellicht ligt de hypotheekrente en de HRA daaraan ten grondslag??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206395955
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Als starter(s) dus?
Ja, hoe anders?
pi_206395973
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja, hoe anders?
Hoe moet ik dit dan interpreteren?
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

ik heb nog nooit gehoord dat starters niet de lul zijn op de woningmarkt, en ik volg het al zo'n 20 jaar.

pi_206395999
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe moet ik dit dan interpreteren?
[..]

Zoals ik het schrijf. Ze zijn altijd al de lul geweest
pi_206401162
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zoals ik het schrijf. Ze zijn altijd al de lul geweest
Valt wel mee hoor, wij hebben 10 jaar geleden als starter een tweekapper gekocht voor 3 ton midden in de randstad. Voor hetzelfde geld koop je in diezelfde woonplaats nu een flatje van 60m2 in een wijk waar je nog niet dood gevonden wil worden.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:21:18 #94
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206402150
Stond een huis in mijn woonplaats te koop voor 535k . Staat nu opnieuw op funda voor 475k.

Something is happeninggggg
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206402364
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:21 schreef Rene het volgende:
Stond een huis in mijn woonplaats te koop voor 535k . Staat nu opnieuw op funda voor 475k.

Onze makelaar schat ook in dat ons huis ongeveer opbrengt wat de Calcasarapportage 2 jaar geleden noemde. Funda en Walterliving zitten daar nog steeds zo’n ¤70.000 boven.
pi_206402464
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:21 schreef Rene het volgende:

Leuk, ga maar proberen een hypotheek voor dat bedrag te krijgen a 4.5% .
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:46:26 #97
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_206402472
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
We zijn pas 30 jaar verder (2022 - 1992 = 30 ;) ) en we hebben tussendoor de hypotheek 2 keer veranderd (van linear naar aflossingsvrij naar spaarhypotheek) met een dwaling van 1 van de hyptheekadviseurs er nog bij, dus we moeten nog een paar jaartjes. Dus nog niet nihil, maar wel bijna nihil…
  Moderator vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:05:01 #98
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206405025
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Leuk, ga maar proberen een hypotheek voor dat bedrag te krijgen a 4.5% .
Ja mij een zorg. Het valt me gewoon op dat de prijzen lijken te dalen. Meer niet. Los van het feit dat we het gewoon eenvoudig kunnen lenen. Alleen wil het niet per maand laten afschrijven van mijn rekening.
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 19:39 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Onze makelaar schat ook in dat ons huis ongeveer opbrengt wat de Calcasarapportage 2 jaar geleden noemde. Funda en Walterliving zitten daar nog steeds zo’n ¤70.000 boven.
De pieken zitten er onderhand wel op inderdaad.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206406108
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 23:05 schreef Rene het volgende:

[..]
Ja mij een zorg.
Dat zou het voor elke potentiële huizenkoper anders wel moeten zijn. Anders krijgen we weer dat gekanker en gejank van mensen die hun maandbedrag zo hoog vinden en geen eten meer kunnen kopen en dus zielig zijn.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:14:05 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206406155
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 07:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat zou het voor elke potentiële huizenkoper anders wel moeten zijn. Anders krijgen we weer dat gekanker en gejank van mensen die hun maandbedrag zo hoog vinden en geen eten meer kunnen kopen en dus zielig zijn.
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.
Of je verkoopt gewoon de boot :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206406168
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.
Of je verkoopt gewoon de boot :+
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichen :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2022 08:20:23 ]
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:35:41 #102
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206406212
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichen :')
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.

Mensen die wel even zouden gaan kopen als de markt maar zou instorten.
Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.

En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.

Dus tsja, Be Careful What You Wish For, Lest It Come True!

Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206406227
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.

Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.

En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.

Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Helemaal mee eens.
pi_206406754
quote:

[..]

Grotendeels mee eens.

Maar… als je niet kon kopen maar wel goed gespaard/belegd hebt afgelopen jaren wordt je nu wel beloond. Dan hoef je niet voor volledig 100% te financieren en voorkom je hoge maandlasten.

Maar mijn verwachting is dat de rente nog wel oploopt richting de 6% komende tijd. Dan ga je een forse daling krijgen van vraagprijzen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:16:19 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206406833
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:05 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Grotendeels mee eens.

Maar… als je niet kon kopen maar wel goed gespaard/belegd hebt afgelopen jaren wordt je nu wel beloond. Dan hoef je niet voor volledig 100% te financieren en voorkom je hoge maandlasten.

Maar mijn verwachting is dat de rente nog wel oploopt richting de 6% komende tijd. Dan ga je een forse daling krijgen van vraagprijzen.
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%

En waarschijnlijk had je toen ook al spaargeld, dat heb je niet nu ineens als het van het kaliber is dat het een verschil maakt.

Punt is vooral dat het maximale hypotheekbedrag heel hard daalt als de rente stijgt, dus wie vorig jaar niet kon kopen zal dat met gedaalde prijzen maar een hypotheekrente van >5% waarschijnlijk ook niet kunnen, ongeacht de inleg van spaargeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206406937
quote:

[..]

[…]

Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?

Ik volg dit topic al een tijdje maar kan me vooral mensen herinneren die oprecht piekerden of ze een maximale hypotheek moesten nemen om op de piek van de markt een huis te kunnen kopen. Was het niet beter om te wachten? Maar ja, als ze wachtten en het steeg nog verder was een huis nog verder weg. En moesten ze nou echt 20% overbieden op een huis dat toch al stevig in de markt stond?
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:52:10 #107
323876 michaelmoore
pi_206407174
Werkende daklozen of Dakloze werkenden ?
https://www.telegraaf.nl/(...)iets-gaan-veranderen
pi_206407448
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%

En waarschijnlijk had je toen ook al spaargeld, dat heb je niet nu ineens als het van het kaliber is dat het een verschil maakt.

Punt is vooral dat het maximale hypotheekbedrag heel hard daalt als de rente stijgt, dus wie vorig jaar niet kon kopen zal dat met gedaalde prijzen maar een hypotheekrente van >5% waarschijnlijk ook niet kunnen, ongeacht de inleg van spaargeld.
Bij onze hypotheek vorig jaar ging men al uit van 5% rekenrente. Onze rente was toen 1,06%/1,52%.

Dus bij 5% rente zouden we het nog moeten kunnen betalen . Ik zou niet weten hoe trouwens met de overige lasten (energie, kinderopvang/school...) .
pi_206407707
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:

Ik zou het niet weten.....over de piek op de huizenmarkt gesproken: dat weten we pas achteraf.
pi_206407771
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik volg dit topic al een tijdje maar kan me vooral mensen herinneren die oprecht piekerden of ze een maximale hypotheek moesten nemen om op de piek van de markt een huis te kunnen kopen. Was het niet beter om te wachten? Maar ja, als ze wachtten en het steeg nog verder was een huis nog verder weg. En moesten ze nou echt 20% overbieden op een huis dat toch al stevig in de markt stond?
dat is hetzelfde als op het juiste moment instappen met beleggen, met het verschil dat je huis geen belegging is... Ik heb mijn eerste huis gekocht in 2009 en in 2013 geen spijt gehad. Nu koop ik weer een huis en ik krijg er weer geen spijt van.
Allebei de keren heb ik nagenoeg maximaal geleend wat mocht/mag.
pi_206408033
quote:

[..]

En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:24:44 #112
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206408425
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
Dum de dum
pi_206408655
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
Je moet ook niet sparen voor de energielasten. Die betaal je uit (gestegen) inkomen.

Sparen doe je beter voor korte termijn (vakanties/nieuwe fiets/apparatuur) en de rest beleggen/deposito sparen. Of bij hoge rente aflossen.
pi_206409153
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
:Y

We zitten qua rente op staatsleningen al op het hoogste punt sinds elf jaar (lees: de koersen zijn het laagst in elf jaar)
pi_206409242
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
pi_206409326
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
Ik heb 3,55% voor mijn overbruggingshypotheek nu
pi_206409334
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?
pi_206409465
Huizenprijzen dalen niet meteen, alhoewel het grote overbieden nu wel voor bij is.

Volgend jaar blijft de hypotheekrente hoog en dan gaat het wel doorwerken. Mensen kunnen veel minder lenen en een prijscorrectie zit er duidelijk in.

Toch zullen huizenprijzen nooit heel veel dalen in Nederland, vanwege het gigantische woningtekort. Dat zorgt voor een granieten bodem onder de huizenprijzen. En aangezien huren nog harder stijgen, kan investeren in vastgoed aantrekkelijk blijven.
pi_206409466
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.
pi_206409495
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 15:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouw
pi_206409501
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:12 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouw
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang duren :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2022 16:14:22 ]
pi_206409880
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang duren :@
We hebben twee jaar geleden het contract getekend ja en wij zitten in het laatste stukje van het wijkje, de eersten zijn in juni opgeleverd, wij 2 weken geleden, de laatste huizen zijn volgens mij eind deze week aan de beurt om op te leveren. Ze zijn net voor de bouwvak 2021 met de bouw begonnen, dus de echte bouwtijd van de eerste woningen was een klein jaar.
pi_206409891
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Homey het volgende:

[..]
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrente
pi_206409999
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrente
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.
pi_206410034
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Natuurlijk maakt dat wel wat uit.
Als je flink gespaard hebt, kun je heel makkelijk investeringen doen die je hoge netto energieverbruik flink omlaag brengen. Zodat je rekening van 500 euro weer terug gaat naar minder dan 100 euro per maand.
pi_206410048
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.
Verbonden dan, gecorreleerd, sterk beïnvloed, kies een woord. Niet aan de beleidsrente van de FED of ECB in ieder geval.
pi_206417256
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:21 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Verbonden dan, gecorreleerd, sterk beïnvloed, kies een woord. Niet aan de beleidsrente van de FED of ECB in ieder geval.
Klopt. Maar de kapitaalmarktrente wordt indirect beinvloed door de geldmarktrente en die laatste is wel gekoppeld aan de ECB/FED-rentes.

Indien op de kapitaalmarkt de verwachting is dat de geldmarktrente op een termijn van 5 jaar gaat oplopen, zal en snel nog financiering van 5 jarige leningen op de kapitaalmarkt, vastleggen. Om niet duurder op de geldmarkt uit te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 23-10-2022 09:33:19 ]
pi_206418368
quote:

[..]

Het verschil zit hem inderdaad niet in de maandlasten want die blijven even hoog, wat je met die maandlasten aan hypotheekbedrag kunt lenen wordt vanzelfsprekend lager. De voornaamste winst zit hem in het feit dat - als deze ontwikkeling zich doorzet - er aanzienlijk minder gegadigden per woning zijn en bovendien minder vaak of zelfs helemaal niet meer overboden moet worden. Dat maakt het zoekproces wat transparanter en minder gestrest. De mensen die er de afgelopen jaren niet tussenkwamen maar zich gedeisd hebben gehouden en door zijn blijven sparen kunnen dan een nieuwe poging doen. Voor deze mensen is de nieuwe situatie wel degelijk een voordeel.

De rest van jouw verhaal vind ik een beetje kinderachtig want kun je ook precies andersom houden. Veel huiseigenaren hebben immers geprofiteerd van de combinatie van weinig aanbod en lage rentestanden. Er was dan ook veel aan gelegen om het aanbod laag te houden (en uit eigenbelang tegen woningbouwplannen te zijn) en anderzijds vóór het gratis-geld beleid van onze centrale banken te zijn. De hypotheek blijft immers gelijk of daalt door aflossingen terwijl de waarde van de woning omhoog gaan. Nog een paar forse inflatiecorrecties over het salaris heen en de maandlasten verdampen als sneeuw voor de zon. Dan ben je al helemaal spekkoper. Ondertussen je lekker verkneukelen over twintigers en dertigers die er niet meer tussen komen, aandoenlijk ;). Snap je mijn punt?
  zondag 23 oktober 2022 @ 12:04:56 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206418435
Ik verkneukel me over niemand, ik weet prima dat de situatie voor starters ronduit waardeloos is, maar die wordt niet minder waardeloos met hogere rente.
Dat is het punt dat ik maak.

Behalve voor degenen die heel fors (>100K) hebben kunnen sparen, of de groep die het altijd prima heeft en met gedaalde prijzen nog beter: degenen met ouders die een tonnetje kunnen schuiven.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 23 oktober 2022 @ 12:18:18 #130
323876 michaelmoore
pi_206418595
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:04 schreef Leandra het volgende:
Ik verkneukel me over niemand, ik weet prima dat de situatie voor starters ronduit waardeloos is, maar die wordt niet minder waardeloos met hogere rente.
Dat is het punt dat ik maak.

Behalve voor degenen die heel fors (>100K) hebben kunnen sparen, of de groep die het altijd prima heeft en met gedaalde prijzen nog beter: degenen met ouders die een tonnetje kunnen schuiven.
het enigste is bouwen met systeem bouw in de weilanden , achter Amersfoort, en bij Eindhoven , anders zal het steeds erger worden
pi_206420938
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 11:57 schreef IkbenGradus het volgende:
Nog een paar forse inflatiecorrecties over het salaris heen en de maandlasten verdampen als sneeuw voor de zon. Dan ben je al helemaal spekkoper.
DAt dus. 3 jaar 12% inflatiecorrectie en je bent al 40 % van je schuld kwijt
pi_206423250
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het enigste is bouwen met systeem bouw in de weilanden , achter Amersfoort, en bij Eindhoven , anders zal het steeds erger worden
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.

Er zijn ook nog wel andere plekken waar gebouwd kan worden en ook gebouwd wordt. Maar als ook die mogelijkheden opdrogen zullen we moeten accepteren dat het (midden) van het land vol (gebouwd) is.
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:22:35 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206423317
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:17 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.

Er zijn ook nog wel andere plekken waar gebouwd kan worden en ook gebouwd wordt. Maar als ook die mogelijkheden opdrogen zullen we moeten accepteren dat het (midden) van het land vol (gebouwd) is.
Amersfoort ligt daar qua bebouwing al tegen de bebouwing van Nijkerk aan, je zou nog kunnen bouwen tussen Amersfoort en Barneveld, maar eerlijk gezegd zie ik dan liever de industrie- en kantorenterreinen die dichterbij de bebouwde kom liggen verplaatst worden naar langs de snelweg.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:23:23 #134
323876 michaelmoore
pi_206423330
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:17 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

nou ik kom er vaak maar daar is nog ruimte zat

daar kun je heel amersfoort nog wel 10 keer bouwen
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:31:29 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206423441
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou ik kom er vaak maar daar is nog ruimte zat

daar kun je heel amersfoort nog wel 10 keer bouwen
Ik keek laatst eens naar een kaart en ik werd er eigenlijk een beetje droevig van. Er zijn nog wat weilanden tussen de dorpen en steden maar veel is het niet. Laat staan natuur.

Ik kan me niet voorstellen dat je dicht bij de realiteit staat als je stelt dat Amersfoort nog wel 10 keer zo groot kan worden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:35:33 #136
323876 michaelmoore
pi_206423481
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik keek laatst eens naar een kaart en ik werd er eigenlijk een beetje droevig van. Er zijn nog wat weilanden tussen de dorpen en steden maar veel is het niet. Laat staan natuur.

Ik kan me niet voorstellen dat je dicht bij de realiteit staat als je stelt dat Amersfoort nog wel 10 keer zo groot kan worden.
nou wordt daar ook aardig gebouwd hoor, en mooi ook
men moet de dorpen ook weer laten bouwen
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:37:01 #137
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206423501
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nou wordt daar ook aardig gebouwd hoor, en mooi ook
Ze bouwen daar 10 keer Amersfoort? 8)7
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:37:38 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206423509
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ze bouwen daar 10 keer Amersfoort? 8)7
Godzijdank niet, dan kom je zelfs voorbij Stroe city.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:02 #139
323876 michaelmoore
pi_206423535
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Godzijdank niet, dan kom je zelfs voorbij Stroe city.
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelen
ook oudbouw
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:40:46 #140
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206423549
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelen
ook oudbouw
Maar van jou mag alles tussen Stroe, Huizen en Utrecht wel volgebouwd worden?
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:41:15 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206423560
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ook oudbouw
Waar?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206423973
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 16:52 schreef blomke het volgende:

[..]
DAt dus. 3 jaar 12% inflatiecorrectie en je bent al 40 % van je schuld kwijt
Dat is alleen het geval als je schuld net zo hoog is als je netto jaarinkomen.
  zondag 23 oktober 2022 @ 21:17:07 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206424397
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 21:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Helaas, die is ongeveer 7 netto jaarinkomens :{
Maar goed, de schuld daalt ook ieder jaar met ruim 2 maandinkomens en het netto jaarinkomen stijgt :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206425442
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 21:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Scheelt bij ons bruto niet zoveel. Rente betaal je toch van je bruto inkomen??
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:46:34 #145
323876 michaelmoore
pi_206426851
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar van jou mag alles tussen Stroe, Huizen en Utrecht wel volgebouwd worden?
Dat zeg ik niet
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:47:44 #146
323876 michaelmoore
pi_206426901
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waar?
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe ja
Maar ook schoonhoven , lopik, cabauw

mooie bouw degelijk
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:52:34 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206427065
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe ja

mooie bouw degelijk
Ja, ruimtelijk ook, dat is gelijk waarom je er geen hele stad als Amersfoort kunt bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206427201
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Scheelt bij ons bruto niet zoveel. Rente betaal je toch van je bruto inkomen??
Moet wel je salaris jaarlijks meestijgen met de inflatie. Met de huidige cijfers halen de meesten dat bij lange na niet.
  zondag 23 oktober 2022 @ 23:25:55 #149
323876 michaelmoore
pi_206427811
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, ruimtelijk ook, dat is gelijk waarom je er geen hele stad als Amersfoort kunt bouwen.
nee dat zal niet meer gebeuren, net als Groot houten , Nieuwegein en Zoetermeer of Almere

maar wel mooie bouw tegenwoordig , men heeft nog nooit zo goed gebouwd als tegenwoordig, ruim degelijk en bijna of volledig energieneutraal waar je de overtollige electra in je EV kan storen

Als je dat vergelijkt met de roofbouw van de jaren 60 met enkel glas en vuren kozijnen en asbest platentussen het boven en onder kozijn, houten vloeren, en slechte bedrading
Ik heb vroeger ook zo een huis gehad, ik heb er nog nachtmerries van

wat een waardeloze huizen zijn dat en toch worden die voor 300.000 euro verkocht
Die zouden ze verplicht moeten slopen en herbouwen, je kan nog beter n Groningen wonen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 23-10-2022 23:32:39 ]
  zondag 23 oktober 2022 @ 23:51:06 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206428168
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

mooie bouw degelijk
Ik heb een collega die in die laatste contreien woont. Hele wijken worden uit de grond gestampt maar de dijkweggetjes groeien niet mee. Infrastructuur kan het helemaal niet aan overal om maar weer een hele wijk neer te kwakken.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')