Ik heb nog gebruik gemaakt van Premie A voor mijn eerste woning, een 2-kamer appartement in een kleinschalig appartmentsgebouw. Inschrijving daarvoor was eind 1989 en de bouw in 1990. Kosten van het appartment 120.000 gulden en maximaal 41.000 gulden Premie A. Er zou volgens de eerste plannen toen ook een groter appartementsgebouw met meer verdiepiingen worden gebouwd waarbij er 20 ook Premie A zouden zijn en 20met een eenmalige bijdrage en 4 pent-houses in de vrije sektor zonder iets van premie, maar voor die toren was niet genoeg animo dus werd toen niet gebouwd.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee
eerst was er premie A en Premie B
Later is Premie A afgeschaft in 1990 en kwam Premie C ervoor in de plaats eenmalig 5000 gulden was dat
Ik had premie A en ook gemeentegarantie
je moest toen wel aflossen ja , later een ander huis had ik de spaarhypotheek , dan losste je niet af maar spaarde je , en ging de bank het beleggen
die is daarna weer verboden omdat de bank er met de halve inleg vandoor ging
Ik heb even wat online gelezen en zie dat de premieregeling officieel afgeschaft is eind jaren 80.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Premie B was 20.000 gulden en Premie C was 5000 gulden ongeacht het inkomen
daarvoor was er een reguliere premie regeling van 30.000 gulden voor iedere woning die goedkoper in stichtingskosten was dan 92.000 gulden
Waar de DSM werden geslotenquote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat is dan ook iets meer dan de 20 jaar van Sjorsie. Den Uyl... Ik heb ooit achter het spreekgestoelte gestaan waarin hij de sluiting van de mijnen aankondigde, dat zijn mijn enige herinneringen aan Den Uyl, terwijl ik ook hard op weg ben met een terugtrekkende haargrens.. Voor de gemiddelde starter anno 2022 is dit echt pre-historie.
waar niemand zich aan hield en ook geen ambtenaar dat vastlegdequote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:56 schreef Soulfreak het volgende:
De enige voorwaarde die gesteld werd was dat als ik het binnen 10 jaar zou verkopen ik voor ieder jaar eerder dan die 10 jaar 10% van de winst zou moeten afdragen.
Geen idee, ik heb daar langer dan die 10 jaar gewoond, dus was toch al geen sprake van.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waar niemand zich aan hield en ook geen ambtenaar dat vastlegde
Dat die daling geen gok is snap ik aangezien de daling al heeft ingezet. Ik zet alleen mijn twijfels bij die statement van 30% daling en dat je als starter beter nog jarenlang kan blijven huren of op de zolder blijven woning in afwachting op die gigantische daling.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 12:48 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dat de woningprijs op de korte termijn (eerste paar jaar) gaat dalen is geen gok, dat is een simpel en logisch gevolg van de huidige hoge prijzen, in combinatie met een afnemende financierbaarheid.
Maakt mij niet uit hoor. Wij hebben begin dit jaar onze woning verkocht en een nieuwe gekocht. Prima huis op een mooie locatie, waar we als gezin 20 jaar mee vooruit kunnen. Bij de huidige rentestanden zou ik de woning echter niet eens meer kunnen kopen. Waar wij hem nog 20 jaar vast konden zetten tegen 1,78 procent, doet dezelfde hypotheek nu 4,68 % en de rente neemt vooralsnog alleen maar verder toe. Dat is voor de leencapaciteit van mensen killing.
Op lange termijn is een huis altijd een goed idee. Geld ontwaart en door inflatie worden schulden minder waard. Na de daling van de komende jaren gaat de boel dan ook wel weer stijgen en kom je uiteindelijk weer op niveaus waar de huidige bij verbleken. Dat gezegd hebbende zou ik de komende paar jaar absoluut niemand adviseren in te stappen. De daling is nog maar net begonnen en heel lang duren ze ook niet hoor. Vorige crisis was de daling ook wel met een jaar of 3 gedaan. Dit keer zal het waarschijnlijk iets soortgelijks worden en als je echt denkt dat in die 3 jaar de daling maar een paar procent gaat zijn, dan ben je toch echt aan het dromen.
Maar dan nog vind ik het ontzettend vreemd. De laatste 3/4 jaar heb ik verwarming meer in huis aangehad en het is nog nooit onder de 20.5 graden geweest.... Waarbij ik ook genoeg lucht en raamventilatieroosters (gedeeltelijk) open laat. Maar van de 18 appartementen in dit gebouw hebben er ongeveer 5 een label A en 1 een label A+.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Het label is een relatieve maat, maar geeft geen absolute indicatie van het verbruik. Gezin in een label A woning kan meer gebruiken dan een ander gezin in een label B. Bij hetzelfde gezin, kan je pas vergelijken, maar geen absolute waarde geven.
Mijn recente ervaring is dat er gedetailleerd wordt gekeken naar huissoort, oppervlakte, isolatie en verwarming.
Omdat ze huizen kopenquote:Op donderdag 20 oktober 2022 21:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat er nog jonge mensen in koopwoningen wonen?
Het energielabel gaat ovrr het verbruik dat het gebouw zelf heeft voor de installaties, qua verwarming zal dat gebaseerd zijn op de ruimtetemperaturen zoals in het bouwbesluit.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:16 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dan nog vind ik het ontzettend vreemd. De laatste 3/4 jaar heb ik verwarming meer in huis aangehad en het is nog nooit onder de 20.5 graden geweest.... Waarbij ik ook genoeg lucht en raamventilatieroosters (gedeeltelijk) open laat. Maar van de 18 appartementen in dit gebouw hebben er ongeveer 5 een label A en 1 een label A+.
Als ik dus lees dat het gaat over indicatief energieverbruik dan vraag ik mij af welk energie verbruik? Ik zou eerder verwachten dat de labels dan ook een represenatief beeld geven en richting de A++, A+++ of A++++ zouden zijn.
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:57 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb even wat online gelezen en zie dat de premieregeling officieel afgeschaft is eind jaren 80.
Mogelijk was men toen al bezig met voorbereidingen voor het bouwen/verkopen van de woningen in de wijk waar we nu nog steeds wonen, want we hebben hier echt premie A- en C-woningen aangeboden gekregen. Heb de verkoopfolder waar het in vermeld staat nog in huis.
In ieder geval werd je vorige eeuw beter op weg geholpen dan nu.
En zijn onze woningen inmiddels ruim 10 keer zoveel waard dan de oorspronkelijke aanschafprijs en zijn de hypotheekkosten bijna nihil…
Misschien nog een verbouwing verhypotheekt? Dan is daar weinig spannends aan.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.
Als starter(s) dus?quote:
Wellicht ligt de hypotheekrente en de HRA daaraan ten grondslag??quote:Op donderdag 20 oktober 2022 22:57 schreef MadMaster het volgende:
En zijn onze woningen inmiddels ruim 10 keer zoveel waard dan de oorspronkelijke aanschafprijs en zijn de hypotheekkosten bijna nihil…
Ja, hoe anders?quote:
Hoe moet ik dit dan interpreteren?quote:
quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
ik heb nog nooit gehoord dat starters niet de lul zijn op de woningmarkt, en ik volg het al zo'n 20 jaar.
Zoals ik het schrijf. Ze zijn altijd al de lul geweestquote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe moet ik dit dan interpreteren?
[..]
Valt wel mee hoor, wij hebben 10 jaar geleden als starter een tweekapper gekocht voor 3 ton midden in de randstad. Voor hetzelfde geld koop je in diezelfde woonplaats nu een flatje van 60m2 in een wijk waar je nog niet dood gevonden wil worden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zoals ik het schrijf. Ze zijn altijd al de lul geweest
Onze makelaar schat ook in dat ons huis ongeveer opbrengt wat de Calcasarapportage 2 jaar geleden noemde. Funda en Walterliving zitten daar nog steeds zo’n ¤70.000 boven.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 19:21 schreef Rene het volgende:
Stond een huis in mijn woonplaats te koop voor 535k . Staat nu opnieuw op funda voor 475k.
Something is happeninggggg
Leuk, ga maar proberen een hypotheek voor dat bedrag te krijgen a 4.5% .quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 19:21 schreef Rene het volgende:
Stond een huis in mijn woonplaats te koop voor 535k . Staat nu opnieuw op funda voor 475k.
Something is happeninggggg
We zijn pas 30 jaar verder (2022 - 1992 = 30quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 08:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Na 40 jaar mag ik hopen dat he hypotheekkosten nihil zijn na 40 jaar met eigen geld afgelost te hebben. Dat is niet bijzonder.
Ja mij een zorg. Het valt me gewoon op dat de prijzen lijken te dalen. Meer niet. Los van het feit dat we het gewoon eenvoudig kunnen lenen. Alleen wil het niet per maand laten afschrijven van mijn rekening.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 19:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk, ga maar proberen een hypotheek voor dat bedrag te krijgen a 4.5% .
De pieken zitten er onderhand wel op inderdaad.quote:Op vrijdag 21 oktober 2022 19:39 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Onze makelaar schat ook in dat ons huis ongeveer opbrengt wat de Calcasarapportage 2 jaar geleden noemde. Funda en Walterliving zitten daar nog steeds zo’n ¤70.000 boven.
Dat zou het voor elke potentiële huizenkoper anders wel moeten zijn. Anders krijgen we weer dat gekanker en gejank van mensen die hun maandbedrag zo hoog vinden en geen eten meer kunnen kopen en dus zielig zijn.quote:
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 07:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zou het voor elke potentiële huizenkoper anders wel moeten zijn. Anders krijgen we weer dat gekanker en gejank van mensen die hun maandbedrag zo hoog vinden en geen eten meer kunnen kopen en dus zielig zijn.
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichenquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.
Of je verkoopt gewoon de boot
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichen
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.
Mensen die wel even zouden gaan kopen als de markt maar zou instorten.
Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.
En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.
Dus tsja, Be Careful What You Wish For, Lest It Come True!
Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Grotendeels mee eens.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.
Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.
En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.
Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:05 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens.
Maar… als je niet kon kopen maar wel goed gespaard/belegd hebt afgelopen jaren wordt je nu wel beloond. Dan hoef je niet voor volledig 100% te financieren en voorkom je hoge maandlasten.
Maar mijn verwachting is dat de rente nog wel oploopt richting de 6% komende tijd. Dan ga je een forse daling krijgen van vraagprijzen.
Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
[…]
Bij onze hypotheek vorig jaar ging men al uit van 5% rekenrente. Onze rente was toen 1,06%/1,52%.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%
En waarschijnlijk had je toen ook al spaargeld, dat heb je niet nu ineens als het van het kaliber is dat het een verschil maakt.
Punt is vooral dat het maximale hypotheekbedrag heel hard daalt als de rente stijgt, dus wie vorig jaar niet kon kopen zal dat met gedaalde prijzen maar een hypotheekrente van >5% waarschijnlijk ook niet kunnen, ongeacht de inleg van spaargeld.
Ik zou het niet weten.....over de piek op de huizenmarkt gesproken: dat weten we pas achteraf.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:
Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?
dat is hetzelfde als op het juiste moment instappen met beleggen, met het verschil dat je huis geen belegging is... Ik heb mijn eerste huis gekocht in 2009 en in 2013 geen spijt gehad. Nu koop ik weer een huis en ik krijg er weer geen spijt van.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?
Ik volg dit topic al een tijdje maar kan me vooral mensen herinneren die oprecht piekerden of ze een maximale hypotheek moesten nemen om op de piek van de markt een huis te kunnen kopen. Was het niet beter om te wachten? Maar ja, als ze wachtten en het steeg nog verder was een huis nog verder weg. En moesten ze nou echt 20% overbieden op een huis dat toch al stevig in de markt stond?
En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet ook niet sparen voor de energielasten. Die betaal je uit (gestegen) inkomen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.
Ik heb 3,55% voor mijn overbruggingshypotheek nuquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouwquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 15:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang durenquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 16:12 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouw
We hebben twee jaar geleden het contract getekend ja en wij zitten in het laatste stukje van het wijkje, de eersten zijn in juni opgeleverd, wij 2 weken geleden, de laatste huizen zijn volgens mij eind deze week aan de beurt om op te leveren. Ze zijn net voor de bouwvak 2021 met de bouw begonnen, dus de echte bouwtijd van de eerste woningen was een klein jaar.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 16:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang duren
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrentequote:Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Homey het volgende:
[..]
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 17:04 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrente
Natuurlijk maakt dat wel wat uit.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
Verbonden dan, gecorreleerd, sterk beïnvloed, kies een woord. Niet aan de beleidsrente van de FED of ECB in ieder geval.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 17:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.
Klopt. Maar de kapitaalmarktrente wordt indirect beinvloed door de geldmarktrente en die laatste is wel gekoppeld aan de ECB/FED-rentes.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 17:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Verbonden dan, gecorreleerd, sterk beïnvloed, kies een woord. Niet aan de beleidsrente van de FED of ECB in ieder geval.
Het verschil zit hem inderdaad niet in de maandlasten want die blijven even hoog, wat je met die maandlasten aan hypotheekbedrag kunt lenen wordt vanzelfsprekend lager. De voornaamste winst zit hem in het feit dat - als deze ontwikkeling zich doorzet - er aanzienlijk minder gegadigden per woning zijn en bovendien minder vaak of zelfs helemaal niet meer overboden moet worden. Dat maakt het zoekproces wat transparanter en minder gestrest. De mensen die er de afgelopen jaren niet tussenkwamen maar zich gedeisd hebben gehouden en door zijn blijven sparen kunnen dan een nieuwe poging doen. Voor deze mensen is de nieuwe situatie wel degelijk een voordeel.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
het enigste is bouwen met systeem bouw in de weilanden , achter Amersfoort, en bij Eindhoven , anders zal het steeds erger wordenquote:Op zondag 23 oktober 2022 12:04 schreef Leandra het volgende:
Ik verkneukel me over niemand, ik weet prima dat de situatie voor starters ronduit waardeloos is, maar die wordt niet minder waardeloos met hogere rente.
Dat is het punt dat ik maak.
Behalve voor degenen die heel fors (>100K) hebben kunnen sparen, of de groep die het altijd prima heeft en met gedaalde prijzen nog beter: degenen met ouders die een tonnetje kunnen schuiven.
DAt dus. 3 jaar 12% inflatiecorrectie en je bent al 40 % van je schuld kwijtquote:Op zondag 23 oktober 2022 11:57 schreef IkbenGradus het volgende:
Nog een paar forse inflatiecorrecties over het salaris heen en de maandlasten verdampen als sneeuw voor de zon. Dan ben je al helemaal spekkoper.
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.quote:Op zondag 23 oktober 2022 12:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het enigste is bouwen met systeem bouw in de weilanden , achter Amersfoort, en bij Eindhoven , anders zal het steeds erger worden
Amersfoort ligt daar qua bebouwing al tegen de bebouwing van Nijkerk aan, je zou nog kunnen bouwen tussen Amersfoort en Barneveld, maar eerlijk gezegd zie ik dan liever de industrie- en kantorenterreinen die dichterbij de bebouwde kom liggen verplaatst worden naar langs de snelweg.quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:17 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.
Er zijn ook nog wel andere plekken waar gebouwd kan worden en ook gebouwd wordt. Maar als ook die mogelijkheden opdrogen zullen we moeten accepteren dat het (midden) van het land vol (gebouwd) is.
nou ik kom er vaak maar daar is nog ruimte zatquote:Op zondag 23 oktober 2022 20:17 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
[..]
Ik gun iedereen een eigen woning, maar ik denk dat er in de weilanden achter Amersfoort (en het hele midden van het land) wel genoeg in weilanden gebouwd is.
Er zijn ook nog wel andere plekken waar gebouwd kan worden en ook gebouwd wordt. Maar als ook die mogelijkheden opdrogen zullen we moeten accepteren dat het (midden) van het land vol (gebouwd) is.
Ik keek laatst eens naar een kaart en ik werd er eigenlijk een beetje droevig van. Er zijn nog wat weilanden tussen de dorpen en steden maar veel is het niet. Laat staan natuur.quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ik kom er vaak maar daar is nog ruimte zat
daar kun je heel amersfoort nog wel 10 keer bouwen
nou wordt daar ook aardig gebouwd hoor, en mooi ookquote:Op zondag 23 oktober 2022 20:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik keek laatst eens naar een kaart en ik werd er eigenlijk een beetje droevig van. Er zijn nog wat weilanden tussen de dorpen en steden maar veel is het niet. Laat staan natuur.
Ik kan me niet voorstellen dat je dicht bij de realiteit staat als je stelt dat Amersfoort nog wel 10 keer zo groot kan worden.
Ze bouwen daar 10 keer Amersfoort?quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou wordt daar ook aardig gebouwd hoor, en mooi ook
Godzijdank niet, dan kom je zelfs voorbij Stroe city.quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ze bouwen daar 10 keer Amersfoort?
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelenquote:Op zondag 23 oktober 2022 20:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Godzijdank niet, dan kom je zelfs voorbij Stroe city.
Maar van jou mag alles tussen Stroe, Huizen en Utrecht wel volgebouwd worden?quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelen
ook oudbouw
Waar?quote:Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ik vind dat daar wel mooi gebouwd wordt , degelijk en afwisselend met zonnepanelen
ook oudbouw
Dat is alleen het geval als je schuld net zo hoog is als je netto jaarinkomen.quote:Op zondag 23 oktober 2022 16:52 schreef blomke het volgende:
[..]
DAt dus. 3 jaar 12% inflatiecorrectie en je bent al 40 % van je schuld kwijt
Helaas, die is ongeveer 7 netto jaarinkomensquote:Op zondag 23 oktober 2022 21:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat is alleen het geval als je schuld net zo hoog is als je netto jaarinkomen.
Scheelt bij ons bruto niet zoveel. Rente betaal je toch van je bruto inkomen??quote:Op zondag 23 oktober 2022 21:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat is alleen het geval als je schuld net zo hoog is als je netto jaarinkomen.
Dat zeg ik nietquote:Op zondag 23 oktober 2022 20:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar van jou mag alles tussen Stroe, Huizen en Utrecht wel volgebouwd worden?
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe jaquote:
Ja, ruimtelijk ook, dat is gelijk waarom je er geen hele stad als Amersfoort kunt bouwen.quote:Op zondag 23 oktober 2022 22:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe ja
Maar ook schoonhoven , lopik, cabauw
mooie bouw degelijk
Moet wel je salaris jaarlijks meestijgen met de inflatie. Met de huidige cijfers halen de meesten dat bij lange na niet.quote:Op zondag 23 oktober 2022 22:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Scheelt bij ons bruto niet zoveel. Rente betaal je toch van je bruto inkomen??
nee dat zal niet meer gebeuren, net als Groot houten , Nieuwegein en Zoetermeer of Almerequote:Op zondag 23 oktober 2022 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ruimtelijk ook, dat is gelijk waarom je er geen hele stad als Amersfoort kunt bouwen.
Ik heb een collega die in die laatste contreien woont. Hele wijken worden uit de grond gestampt maar de dijkweggetjes groeien niet mee. Infrastructuur kan het helemaal niet aan overal om maar weer een hele wijk neer te kwakken.quote:Op zondag 23 oktober 2022 22:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
barneveld scherpenzeel , rondom venendaal, renswoude eigenlijk in die buurt tot en met stroe ja
Maar ook schoonhoven , lopik, cabauw
mooie bouw degelijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |