Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichenquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het bruto maandbedrag werkelijk te hoog is kun je de hypotheek meestal niet krijgen, dus dan minder je maar op de oesters en champagne.
Of je verkoopt gewoon de boot
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het ging me er meer om dat mensen staan te juichen dat de prijzen 4% gedaald zijn na een 50% stijging terwijl je maandlasten hoger zijn dan voor die daling door de explosie op rente. Om het nog maar even niet te hebben over het feit dat je minder kan lenen dan ervoor. Maar blijf vooral juichen
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.
Mensen die wel even zouden gaan kopen als de markt maar zou instorten.
Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.
En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.
Dus tsja, Be Careful What You Wish For, Lest It Come True!
Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Grotendeels mee eens.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is precies waarvoor hier al topicslang gewaardschuwd is iedere keer dat mensen om een daling of crash van de markt kwamen roepen of zich daar op voorhand vast om verkneukelden.
Maar daar waar de hoge prijzen van de laatste jaren vooral het gevolg waren van de lage rente , wordt het niets betaalbaarder nu de prijzen dalen vanwege de hogere rente.
En dankzij de oorlog en de daardoor duurdere bouwmaterialen dalen de prijzen van nieuwbouw voorlopig helemaal niet, maar door de hogere rente wordt je maandberdrag wel veel hoger.
Niet dat het iets uitmaakt voor de crash-schreeuwers, die willen immers toch niet kopen, die willen anderen alleen in de shit zien komen.
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:05 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens.
Maar… als je niet kon kopen maar wel goed gespaard/belegd hebt afgelopen jaren wordt je nu wel beloond. Dan hoef je niet voor volledig 100% te financieren en voorkom je hoge maandlasten.
Maar mijn verwachting is dat de rente nog wel oploopt richting de 6% komende tijd. Dan ga je een forse daling krijgen van vraagprijzen.
Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
[…]
Bij onze hypotheek vorig jaar ging men al uit van 5% rekenrente. Onze rente was toen 1,06%/1,52%.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je flink gespaard heb wel, maar dan nog is het de vraag of de huizenprijzen zoveel dalen dat je resterende hypotheek tegen 4,5 of 6% minder kost dan de 2021 huizenprijs tegen 1,5%
En waarschijnlijk had je toen ook al spaargeld, dat heb je niet nu ineens als het van het kaliber is dat het een verschil maakt.
Punt is vooral dat het maximale hypotheekbedrag heel hard daalt als de rente stijgt, dus wie vorig jaar niet kon kopen zal dat met gedaalde prijzen maar een hypotheekrente van >5% waarschijnlijk ook niet kunnen, ongeacht de inleg van spaargeld.
Ik zou het niet weten.....over de piek op de huizenmarkt gesproken: dat weten we pas achteraf.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:
Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?
dat is hetzelfde als op het juiste moment instappen met beleggen, met het verschil dat je huis geen belegging is... Ik heb mijn eerste huis gekocht in 2009 en in 2013 geen spijt gehad. Nu koop ik weer een huis en ik krijg er weer geen spijt van.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 10:27 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wie zijn dat toch, al die schreeuwers?
Ik volg dit topic al een tijdje maar kan me vooral mensen herinneren die oprecht piekerden of ze een maximale hypotheek moesten nemen om op de piek van de markt een huis te kunnen kopen. Was het niet beter om te wachten? Maar ja, als ze wachtten en het steeg nog verder was een huis nog verder weg. En moesten ze nou echt 20% overbieden op een huis dat toch al stevig in de markt stond?
En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet ook niet sparen voor de energielasten. Die betaal je uit (gestegen) inkomen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.
Ik heb 3,55% voor mijn overbruggingshypotheek nuquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 15:26 schreef Doedezemaar het volgende:
De rente op ons overbruggingsdeel loopt ook op, we begonnen 2 jaar geleden op 2,2%, dat werd in stapjes verlaagd naar 2% een jaar geleden. In juli weer verhoogd tot 2,5% en inmiddels betalen we 3,2%.
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 12:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
En met de huidige inflatie zie ik de rente alleen nog maar verder oplopen.
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouwquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 15:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Een overbruggingshypotheek van 2 jaar?
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang durenquote:Op zaterdag 22 oktober 2022 16:12 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Langer, want we verhuizen naar nieuwbouw
We hebben twee jaar geleden het contract getekend ja en wij zitten in het laatste stukje van het wijkje, de eersten zijn in juni opgeleverd, wij 2 weken geleden, de laatste huizen zijn volgens mij eind deze week aan de beurt om op te leveren. Ze zijn net voor de bouwvak 2021 met de bouw begonnen, dus de echte bouwtijd van de eerste woningen was een klein jaar.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 16:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Duurt het bouwen van een huis tegenwoordig langer dan 2 jaar? Ik vond het bij ons met anderhalf jaar al lang duren
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrentequote:Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Homey het volgende:
[..]
Ja, maar niet veel. De FED kan nog maar 1 of 2 keer verhogen en dat is het dan wel. Anders stort alles in.
Nee. Uitgezonderd een kleine hoeveelheid hypotheken met variabele rente.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 17:04 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarktrente
Natuurlijk maakt dat wel wat uit.quote:Op zaterdag 22 oktober 2022 13:24 schreef Fe2O3 het volgende:
Flink gespaard maakt geen zak uit als energie van 150 de maand naar 500 de maand gaat ... Daar valt niet tegenaan te sparen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |