Ik zal niet af willen doen aan je professionaliteit maar het is niet aannemelijk dat je daadwerkelijk een autoriteit bent op werkelijk elk onderdeel van het militaire apparaat.quote:
Hebben ze geen laddertje voor nodig he. Ze kunnen omkeren, en zie daar: rust.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 12:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Rusland een laddertje geven om weer rust in de regio te brengen.
Anders bekijk je zijn reactie even. Stemming makerij zonder onderbouwing, komen we niks mee verder.quote:
Het topic is een "beetje" een kennis verpis wedstrijd geworden. Gaat echt nergens over hoe jullie die discussies voerenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:03 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Anders bekijk je zijn reactie even. Stemming makerij zonder onderbouwing, komen we niks mee verder.
Een grote vloot vergt nogal wat onderhoud, geen idee hoe bedreven de Russen daarin zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:09 schreef nixxx het volgende:
Als je zo het rode leger ziet, dan vraag ik me ook af wat de staat van de rode vloot is tegenwoordig. Zouden ze nog wel wat kunnen met die onderzeeboten van ze. Ik stap misschien nog liever direct in een normale doodskist.
Dat is een half eskadron (4tks per peloton + 1tk voor de EC)... Voor een compleet tankbataljon heb je dus alleen al voor de tanks 52 C17's nodig... En dan heb ik nog niet eens over de overige voertuigen binnen een tkbat...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 12:47 schreef ExTec het volgende:
Ik weet dat je gewoon overal een antwoord op kan bedenken.
Ik help je ff: eerst punt voor MIJ: je kan natuurlijk ook 10 C17 Globemasters sturen, ipv 1, heb je niet 1 M1A2, maar heb je er 10.
Een mobility kill is voldoende he, je hoeft een tank helemaal niet te doorboren of tot op de grond te slopen... Daarnaast zou ik wel eens willen weten over welke munitie je het precies hebt. Een RPG geloof ik wel maar die komen ook niet door een T80 oid heen... Met een wapen als een Kornet of een T80 wordt het toch een heel ander verhaal.quote:En afaik doorboort de munitie van de rommel waar rusland mee rijd de romp van de ambrams niet eens, is waargenomen in het MO. Kun je een bridgehead beveiligen waar daarna op andere manieren materiaal word aangevoerd.
Nou ja, als je strategisch transport vlakbij het front op de grond gaat zetten dan loop je daar een gerede kans op ja... Lijkt me verder geen hogere wiskunde. Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat voor afstand jij voor ogen hebt met "dichtbij".quote:Punt voor jou: Ja maar die C17's kunnen ook onder vuur genomen worden, bla bla bla.
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 12:15 schreef ExTec het volgende:
Maar als het echt moet kan een Globemaster een tank live afdumpen dicht bij het slagveld.
Dat zeg ik helemaal nergens... Onze "big stick" (Speak softly, but carry a big stick) is er gewoon niet meer. Dat verzin ik niet, dat zijn gewoon feiten. En alle militairen, analisten, denktanks en weet ik het die je atm in het nieuws hoort onderschrijven die feiten...quote:Maar dan eindigen we heel snel bij jouw natte droom: overal staande legers van 200.000 man plus.
Want idd, je hebt gelijk; alleen dat voorkomt dat absoluut!
Rusland is prima in staat om zeeroutes af te sluiten. En nee, over de hele Atlantic air-superiority organiseren gaat ze niet lukken. Ik vraag me verder ook wat het nut en belang daarvan zou zijn... Misschien kun jij daar enige uitleg over geven?quote:Maar misschien moeten we dan eens vragen wat we precies willen bereiken. En dat lijkt in geval, het theoretische offensief van rusland op NAVO/grondgebied afslaan.
En dan is rusland niet in staat om de zeeroutes af te sluiten.
En dan is rusland niet in staat om air-superiority over de gehele atlantische oceaan te realiseren.
Het gaat helemaal niet om doelpalen verplaatsen jij komt steeds met oplossingen die in jouw wereldbeeld passen en volgens jou dus uitvoerbaar zijn. En als ik daar dan wat van zeg en aantoon dat het niet zo werkt verzet ik plotseling de doelpalen...quote:Dus het verzoek om die natte droom van jou, en het scenario wat hier de revue passeert, te onderscheiden, en niet comfortabel consequent de doelpaal maar neer te zetten bij datgene dat maakt dat je kan blijven praten.
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 12:53 schreef Ulx het volgende:
Waarom zou zwaar spul als de Abrams en de Leopard 2 niet wegzakken in de modder terwijl lichtere tanks als de T72 dat al doen?
In principe prima, maar is dat onderhoud ook gebeurt?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Een grote vloot vergt nogal wat onderhoud, geen idee hoe bedreven de Russen daarin zijn.
De Soviet unie deed het nog wel aardig, maar nu? Valt natuurlijk ook heel veel geld te verduisteren bij zo’n marine.. met die kleptocraten.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Een grote vloot vergt nogal wat onderhoud, geen idee hoe bedreven de Russen daarin zijn.
Precies, want tanks kunnen ook alleen per compleet bataljon ingezet worden. Minder dan dat, dat KAN gewoon niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is een half eskadron (4tks per peloton + 1tk voor de PC)... Voor een compleet tankbataljon heb je dus alleen al voor de tanks 52 C17's nodig... En dan heb ik nog niet eens over de overige voertuigen binnen een tkbat...
Nou je ziet aan de Russen in Oekraiene wat er gebeurt als je ze maar wat op eigen houtje laat doen...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:18 schreef ExTec het volgende:
Precies, want tanks kunnen ook alleen per compleet bataljon ingezet worden. Minder dan dat, dat KAN gewoon niet.
Ik laat het erbij
Koop een boot, werk je dood.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tijdje terug in een analyse van de Russische krijgsmacht gelezen dat Rusland eigenlijk financieel niet in staat is om een marine ter grootte van de sovjetmarine in stand te houden, maar dat wel doet. Je mag je dus afvragen wat de staat van onderhoud van al die schepen is.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:15 schreef nixxx het volgende:
[..]
De Soviet unie deed het nog wel aardig, maar nu? Valt natuurlijk ook heel veel geld te verduisteren bij zo’n marine.. met die kleptocraten.
Top, bedankt voor dit antwoord, dat waardeer ik.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:01 schreef ExTec het volgende:
Ik zal niet af willen doen aan je professionaliteit maar het is niet aannemelijk dat je daadwerkelijk een autoriteit bent op werkelijk elk onderdeel van het militaire apparaat.
Dat zou iig de operationele primeur zijn... Ze hebben wel een aantal testlaunches gedaan maar het systeem was voor zover we wisten nog niet operationeel.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:02 schreef bleiblei het volgende:
De Russen beweren dat ze de Kinzhal raketten succesvol ingezet hebben (bron AD).
Dat zou ik dan weer wel een spooky idee vinden eerlijk gezegd.
Het is ook gewoon piemel vergelijken. Een hypersonische raket is alleen sneller, verder niet heel bijzonder of zo.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zou iig de operationele primeur zijn... Ze hebben wel een aantal testlaunches gedaan maar het systeem was voor zover we wisten nog niet operationeel.
Geeft wel weer aan dat de Russen toch nog wel wat capaciteiten uit de hoge hoed weten te toveren, mits waar natuurlijk want het kan ook gewoon propaganda zijn.
De Russen hebben nog heel veel bommen en granaten om dood en verderf mee te zaaien.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zou iig de operationele primeur zijn... Ze hebben wel een aantal testlaunches gedaan maar het systeem was voor zover we wisten nog niet operationeel.
Geeft wel weer aan dat de Russen toch nog wel wat capaciteiten uit de hoge hoed weten te toveren, mits waar natuurlijk want het kan ook gewoon propaganda zijn.
Niet of nauwelijks te onderscheppen vind ik toch wel vrij bijzonder.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is ook gewoon piemel vergelijken. Een hypersonische raket is alleen sneller, verder niet heel bijzonder of zo.
Ach, daar verzinnen ze wel weer een laser ding voor ofzo. Verder blijft het gewoon knalvuurwerk.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:55 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet of nauwelijks te onderscheppen vind ik toch wel vrij bijzonder.
1000?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Russen hebben nog heel veel bommen en granaten om dood en verderf mee te zaaien.
Het is waarschijnlijk ook een doorontwikkeling van de Iskander.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is ook gewoon piemel vergelijken. Een hypersonische raket is alleen sneller, verder niet heel bijzonder of zo.
quote:
Ah, niets bijzonders, dus.quote:It is worth noting that Russia’s designation of the Kinzhal as a “hypersonic” missile is somewhat misleading, as nearly all ballistic missiles reach hypersonic speeds (i.e. above Mach 5) at some point during their flight.
Dat kan ook als je er wel klaar voor bent lijkt mequote:Op zaterdag 19 maart 2022 12:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom? je kunt toch gewoon zeggen: we doen het niet, punt.
Ja, leuk. Maar wanneer? Want als ie er nu mee zou gaan schieten zijn we dus de lul.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ach, daar verzinnen ze wel weer een laser ding voor ofzo. Verder blijft het gewoon knalvuurwerk.
Geen paniek nergens voor nodigquote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:26 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ja, leuk. Maar wanneer? Want als ie er nu mee zou gaan schieten zijn we dus de lul.
Denk nog steeds dat we prima rusland kunnen verdrijven uit Oekrane.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat kan ook als je er wel klaar voor bent lijkt me
Mijn punt is dat we dat nu niet zijn dus en dat ingrijpen dus geen optie
ik weet niet welk punt jij probeert te maken
Als je niet wil poepen dan moet je niet zo snoepenquote:
Dat is insgelijks. Miscommunicatie dan denk ik.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Dat kan ook als je er wel klaar voor bent lijkt me
Mijn punt is dat we dat nu niet zijn dus en dat ingrijpen dus geen optie
ik weet niet welk punt jij probeert te maken
Als je op tijd gereageerd had ... misschienquote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk nog steeds dat we prima rusland kunnen verdrijven uit Oekrane.
Maar putin zelf zal een van de grootste voorstanders van NAVO interventie zijn.
Mijn punt lijkt me gewoon duidelijkquote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is insgelijks. Miscommunicatie dan denk ik.
Dat laatste h.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Als je op tijd gereageerd had ... misschien
En het ligt er sterk aan wat je ervoor over hebt want het gaat ff duren en niemand gaat het leuk vinden
Mwah, vooralsnog wordt ingeschat dat ze er een stuk of 20 (nu 19 dan) van op voorraad hebben dus ik zou me er niet al te veel zorgen om maken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:26 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Ja, leuk. Maar wanneer? Want als ie er nu mee zou gaan schieten zijn we dus de lul.
Ik doe niet mee dus ik zou dat wel epic vindenquote:
Ik vind het inmiddels best wel lastig om nog op grond van (vermeend) bewijs een oordeel te gaan hebben of iets rechtvaardig zou zijn. Bewijzen hebben pas waarde wanneer ze in context gebracht van toepassing zijn. Powell wilde hier ook alleen maar de bewijzen zien die hij wilde zien.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 22:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Juist, je zou kunnen denken, het is best mogelijk dat er zo'n biolab is. En dan is de opzet van de Russen geslaagd. Aangezien er geen bewijs geleverd is, is het wekken van de suggestie voor de Russen al winst.
Overigens denk ik dat er bij de massavernietigingswapens iets anders gebeurde, Powell dacht wel zeker, op basis van inlichtingen, dat er massavernietigingswapens waren, en er waren zelfs bewijzen voor. Dat is bij het verhaaltje van de Russen wel anders.
Hier, de oude Piet Hein (F811) van de KM:quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:37 schreef Tengano het volgende:
Even iets anders.... Ik vond met googelen een filmpje van zo'n megajacht. Dit is het duurste jacht. Die dingen zijn dus zo gebouwd dat ze kogelwerend glas hebben en deze heeft ook nog een missile defense system. Filmpje kijken in de link is echt de moeite waard.
Huren is ook mogelijk voor zover deze nog niet in beslag is genomen. Voor 2 miljoen per week kun je al lekker een beetje dobberen. Heeft ook een eigen onderzeeer aan boord om een beetje koraal te bekijken bijvoorbeeld.
https://man-man.nl/luxe-superjacht-roman-abramovich/
Dit is het luxe superjacht van Roman Abramovich
[ afbeelding ]
Eh, ja en nee.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik doe niet mee dus ik zou dat wel epic vinden
In zijn algemeenheid
Ik kan me nog een tijd herinneren dat er op een dag een revolutionaire anti-vliegtuig raket was ontwikkeld, die zo geweldig goed was dat ie af en toe zelfs raketten uit de lucht wist te krijgen. Tegenwoordig is zoiets blijkbaar een moetje geworden.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:26 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Wat een likkie verf niet kan doenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier, de oude Piet Hein (F811) van de KM:
Verder is NL heer en meester in het maken van dit soort jachten. Als je technisch bent kun je zo aan de bak bij n van de jachtbouwers. Hoewel, het klantenbestand is wellicht wel iets geslonken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:37 schreef Tengano het volgende:
Even iets anders.... Ik vond met googelen een filmpje van zo'n megajacht. Dit is het duurste jacht. Die dingen zijn dus zo gebouwd dat ze kogelwerend glas hebben en deze heeft ook nog een missile defense system. Filmpje kijken in de link is echt de moeite waard.
Huren is ook mogelijk voor zover deze nog niet in beslag is genomen. Voor 2 miljoen per week kun je al lekker een beetje dobberen. Heeft ook een eigen onderzeeer aan boord om een beetje koraal te bekijken bijvoorbeeld.
[ afbeelding ]
Is die niet in beslag genomen?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:37 schreef Tengano het volgende:
[ afbeelding ]
Hier heb je een update van waar ze gebleven zijn. De Eclipse was wel op de vlucht en in dit filmpje hebben ze hem getrackt.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:56 schreef quirina het volgende:
[..]
Is die niet in beslag genomen?
Net zoals die andere jachten van oligarchen?
Als hij een missile defense system heeft, dan kan onze Marine hem misschien aanschaffen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 14:37 schreef Tengano het volgende:
[ afbeelding ]
Ding kost 1,5 miljard. Moeten we eerst ff sparen. En dan moet hij nog een beetje omgebouwd worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:08 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als hij een missile defense system heeft, dan kan onze Marine hem misschien aanschaffen.
Hadden we ook maar zo een schip in beslag genomen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ding kost 1,5 miljard. Moeten we eerst ff sparen. En dan moet hij nog een beetje omgebouwd worden.
Leuk voor een FOK! meetquote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:11 schreef polderturk het volgende:
[..]
Hadden we ook maar zo een schip in beslag genomen.
Welke Nederlaag?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 09:34 schreef Ulx het volgende:
Arikeltje over hoe Poetin zijn nederlaag als een soort overwinning zou kunnen verkopen.
https://www.smh.com.au/na(...)20220317-p5a5j3.html
Hoe verzin je het? Het is geen Cor hier!quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:19 schreef Za het volgende:
[..]
Welke Nederlaag?
Het is andersom h, al zijn eisen worden ingewilligd, er zullen nog wat puntjes op de i gezet worden vwb betreft het aftreden van Zelensky, verbod op samenscholing van extreem rechte figuren etc, plus dat hij permanent controleurs bij de kerncentrales zal installeren.
Maar voor het overige, geen geflirt meer met de Navo door Oekraine, neutraliseren militaire doelen, een neutrale zone dus, Geen binnenlands probleem meer voor de bevolking van Donetsk en Loegansk, daar gaat allemaal aan voldaan worden.
De Nederlaag is eerder voor alle landen die Oekraiene steunden, met Oekraiense vlaggen liepen en Rusland sancties oplegden, omdat ze door hun opstelling tegen de grootste energiecrisis in de geschiedenis gaan aanlopen, en China waarschijnlijk een Yuan deal met SA heeft waardoor de dollar onder druk zal komen te staan.
Het is jammer dat het allemaal zo is gelopen, en was te voorkomen geweest.
Het is nog niet zo gelopen, dromertje.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:19 schreef Za het volgende:
Het is jammer dat het allemaal zo is gelopen,
Kun je beter drie LCFregatten van kopen danquote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ding kost 1,5 miljard. Moeten we eerst ff sparen. En dan moet hij nog een beetje omgebouwd worden.
Wel een monsterlijk dingIs weer eens iets anders dan een TB2
Vwb de klemgreep waarin de Europese landen zitten qua energie afhankelijkheid heb je gelijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:19 schreef Za het volgende:
[..]
Welke Nederlaag?
Het is andersom h, al zijn eisen worden ingewilligd, er zullen nog wat puntjes op de i gezet worden vwb betreft het aftreden van Zelensky, verbod op samenscholing van extreem rechte figuren etc, plus dat hij permanent controleurs bij de kerncentrales zal installeren.
Maar voor het overige, geen geflirt meer met de Navo door Oekraine, neutraliseren militaire doelen, een neutrale zone dus, Geen binnenlands probleem meer voor de bevolking van Donetsk en Loegansk, daar gaat allemaal aan voldaan worden.
De Nederlaag is eerder voor alle landen die Oekraiene steunden, met Oekraiense vlaggen liepen en Rusland sancties oplegden, omdat ze door hun opstelling tegen de grootste energiecrisis in de geschiedenis gaan aanlopen, en China waarschijnlijk een Yuan deal met SA heeft waardoor de dollar onder druk zal komen te staan.
1,5 miljard spendeerden we tijdens Corona dagelijks aan maatregelen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:10 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wel een monsterlijk dingIs weer eens iets anders dan een TB2
En dan? Die ouwe meuk gaan ombouwen?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:08 schreef polderturk het volgende:
[..]
Als hij een missile defense system heeft, dan kan onze Marine hem misschien aanschaffen.
Wat rook jij?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:19 schreef Za het volgende:
[..]
Welke Nederlaag?
Misschien moet je maar eens naar de Russische heilstaat verkassen als het hier allemaal zo verschrikkelijk is dan.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:43 schreef Jellereppe het volgende:
Ik leer enigszins dankbaar te zijn voor bepaalde afschuwelijke realiteiten van de westerse wereld die voor de rest van de mensheid volledig in beeld zijn gekomen als gevolg van het Russische offensief in Oekrane. Een fagrante en afschuwelijke racisme, nu recht in onze gekleurde gezichten, witjoekels. Mensen zonder pardon hirarchiseren op huidskleur in de media en politiek, rechtstreeks uit de 19e eeuw.
Westerse landen die hebben gedaan waar Rusland van wordt beschuldigd, niet gedurende 3 weken, maar gedurende vele decennia... zijn niet onderworpen aan enige corrigerende of bestraffende procedure! De VS. NAVO. Frankrijk. Brittanni. Australi. Isral. Alleen al de 1 miljoen doden in Irak zullen nooit de eerste stap van gerechtigheid krijgen in een westerse rechtbank. Zelfs op individueel niveau worden oorlogsmisdadigers geerd in plaats van gehekeld. Kind moordenaar Navy SEAL Eddie Gallagher, die gelukkig zou zijn geweest in de Waffen-SS, krijgt presidentieel pardon. Mede-uitvinder van massavernietigingswapens Tony Blair wordt geridderd - de hoogste eer die een Brits staatsburger kan krijgen. We moeten hem nu Sir noemen.
Plots zijn ook alle beschuldigingen tegen Iran en Venezuela verdwenen. De ineenstorting van de Venezolaanse economie en samenleving was niet te wijten aan Maduro's vermeende dictatuur of mensenrechtenschendingen, maar aan westerse economische oorlogsvoering. Het waren nooit eerlijke westerse waarden in. Mensenrechten, democratie. Angstaanjagende beschuldigingen en schijnheilig hoogdraven. Allemaal leugens. Het was allemaal een gefabriceerd voorwendsel om derdewereldlanden op te blazen die geen vernederende eisen van de Verenigde Staten zouden accepteren.
Ik zou vandaag nog asiel aanvragen in Rusland als ik u was.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:43 schreef Jellereppe het volgende:
Ik leer enigszins dankbaar te zijn voor bepaalde afschuwelijke realiteiten van de westerse wereld die voor de rest van de mensheid volledig in beeld zijn gekomen als gevolg van het Russische offensief in Oekrane. Een fagrante en afschuwelijke racisme, nu recht in onze gekleurde gezichten, witjoekels. Mensen zonder pardon hirarchiseren op huidskleur in de media en politiek, rechtstreeks uit de 19e eeuw.
Westerse landen die hebben gedaan waar Rusland van wordt beschuldigd, niet gedurende 3 weken, maar gedurende vele decennia... zijn niet onderworpen aan enige corrigerende of bestraffende procedure! De VS. NAVO. Frankrijk. Brittanni. Australi. Isral. Alleen al de 1 miljoen doden in Irak zullen nooit de eerste stap van gerechtigheid krijgen in een westerse rechtbank. Zelfs op individueel niveau worden oorlogsmisdadigers geerd in plaats van gehekeld. Kind moordenaar Navy SEAL Eddie Gallagher, die gelukkig zou zijn geweest in de Waffen-SS, krijgt presidentieel pardon. Mede-uitvinder van massavernietigingswapens Tony Blair wordt geridderd - de hoogste eer die een Brits staatsburger kan krijgen. We moeten hem nu Sir noemen.
Plots zijn ook alle beschuldigingen tegen Iran en Venezuela verdwenen. De ineenstorting van de Venezolaanse economie en samenleving was niet te wijten aan Maduro's vermeende dictatuur of mensenrechtenschendingen, maar aan westerse economische oorlogsvoering. Het waren nooit eerlijke westerse waarden in. Mensenrechten, democratie. Angstaanjagende beschuldigingen en schijnheilig hoogdraven. Allemaal leugens. Het was allemaal een gefabriceerd voorwendsel om derdewereldlanden op te blazen die geen vernederende eisen van de Verenigde Staten zouden accepteren.
Whatabout?!quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:43 schreef Jellereppe het volgende:
Plots zijn ook alle beschuldigingen tegen Iran en Venezuela verdwenen. De ineenstorting van de Venezolaanse economie en samenleving was niet te wijten aan Maduro's vermeende dictatuur of mensenrechtenschendingen, maar aan westerse economische oorlogsvoering. Het waren nooit eerlijke westerse waarden. Mensenrechten, democratie. Angstaanjagende beschuldigingen en schijnheilig hoogdraven. Allemaal leugens. Het was allemaal een gefabriceerd voorwendsel om derdewereldlanden op te blazen die geen vernederende eisen van de Verenigde Staten zouden accepteren.
de Holland klasse heeft niet echt plek voor een mar41 vlsquote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
En dan? Die ouwe meuk gaan ombouwen?
Gewoon de SM2's vervangen door SM3's op de Zeven Provincin schepen, Holland Klasse uitrusten met de Mark41 VLS en daar de oude SM2's in stoppen (Er is plaats gereserveerd voor die dingen bij de bouw) en als de sodemieter die nieuwe fregatten in de vaart nemen.
Schijnt ook dat ze guided missiles uit de lucht halen met getrainde sportduiven.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:45 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Interessant. Ik ben benieuwd. Er staat me nog een discussie over raketten bij.
Arme dieren. Kunnen ze geen voorbeeld nemen aan de schietsport en daar kleiduiven voor gebruiken?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Schijnt ook dat ze guided missiles uit de lucht halen met getrainde sportduiven.
Bij mijn weten is er bij de bouw rekening mee gehouden.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
de Holland klasse heeft niet echt plek voor een mar41 vls
Dit zijn al onze hulpgoederen voor de slachtoffers in Oekrainequote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:59 schreef BEFEM het volgende:
Ik hoorde dat bij de eerste Nederlandse zending naar Oekrane onze douane het tegenhield omdat er niet goed btw aangifte was gedaan
Maar dan ging het om wapensquote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dit zijn al onze hulpgoederen voor de slachtoffers in Oekraine![]()
Heeft u daar een bon voor
Regelmatig worden cruise missiles en fighters uit de lucht geschoten. Het gebruik van hypersonische raketten blijft dan over echter daar hangt een geheel ander prijskaartje aan.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:45 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Zover ik weet zijn hulpgoederen vrijgesteld van importkosten.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:59 schreef BEFEM het volgende:
Ik hoorde dat bij de eerste Nederlandse zending naar Oekrane onze douane het tegenhield omdat er niet goed btw aangifte was gedaan
Maar dit is geen kruisvluchtwapen. Dit is een ballistische raket.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Regelmatig worden cruise missiles en fighters uit de lucht geschoten. Het gebruik van hypersonische raketten blijft dan over echter daar hangt een geheel ander prijskaartje aan.
Volgende keer even Google translate op Engels zetten, misschien komt er dan een wat coherenter stuk uit.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:27 schreef Jellereppe het volgende:
Gefeliciteerd heren en dames in de politiek, media en denktanks. Het zeer vijandig bejegenen (door de voorgenoemde drie bronnen van chaos) en het strategisch omcirkelen van dat land door de heren in Brussel en Washington D.C. heeft zijn vruchten eindelijk afgeworpen na een kleine 30 jaar. Wie kan die kanker eens schoonvegen in de media en denktanks. Als het gaat om politiek moet men daar rustig bij stilstaan maar wat een kanker loopt toch rond in westerse media en denktanks. Herhaling van de fouten in Versailles 1919.
En verdomme wat is deze reeks een gesloten echo-chamber. Niet verwonderlijk gezien de demografie maar versterkt elkaar in de overtuigingen en ziet andere kanten van deze wereld niet.
https://edu.gcfglobal.org(...)s-an-echo-chamber/1/
Wie jelle? Waarom dat nu weer? Ja hij komt bij elke gebeurtenis zeggen dat het westen nog erger is (zie ook hong kong protesten) maar om hem nou te kicken?quote:
ik gok om dat gekanker de hele tijdquote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wie jelle? Waarom dat nu weer? Ja hij komt bij elke gebeurtenis zeggen dat het westen nog erger is (zie ook hong kong protesten) maar om hem nou te kicken?
Ik heb de hele tijd ruzie met mijn vriendin erover. Die wil ook gaan vechten. Staat er al helemaal klaar voorquote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
De kabouter is al terug.![]()
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-geweest~abd51cccf/
Wat denk je dan ook?![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Klopt, op Twitter gelezen dat dit confirmed isquote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Schijnt ook dat ze guided missiles uit de lucht halen met getrainde sportduiven.
Maar je moet wel allerlei papieren invullen voor de douane. En daar deed de douane moeilijk overquote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:11 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zover ik weet zijn hulpgoederen vrijgesteld van importkosten.
Althans toen ik me er mee bezig hield 20 jaar geleden
Deze man.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Onmogelijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:45 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
LCF.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Bij mijn weten is er bij de bouw rekening mee gehouden.
Edit - niet dus. Ik vraag me af met welk schip ik deze nu verwissel.
niet gelezenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:43 schreef Jellereppe het volgende:
Plots zijn ook alle beschuldigingen tegen Iran en Venezuela verdwenen. De ineenstorting van de Venezolaanse economie en samenleving was niet te wijten aan Maduro's vermeende dictatuur of mensenrechtenschendingen, maar aan westerse economische oorlogsvoering. Het waren nooit eerlijke westerse waarden. Mensenrechten, democratie. Angstaanjagende beschuldigingen en schijnheilig hoogdraven. Allemaal leugens. Het was allemaal een gefabriceerd voorwendsel om derdewereldlanden op te blazen die geen vernederende eisen van de Verenigde Staten zouden accepteren.
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Paar dagen geleden:
- Russische officieren maken de dienst uit in het leger
- Mannen opgeroepen het leger in te gaan
- straaljagers en explosies in Belarus, verklaring was 'oefening'
Nu: ambassade personeel uit Ukraine terughalen.
Oorlogsverklaring aanstaande maandag?
[ twitter ]
Wacht, het was niet zoals in hun PS5 gamequote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:02 schreef AchJa het volgende:
Meer "helden" voor wie de werkelijkheid toch net ff anders was dan gedacht.
[ twitter ]
Oh, toch weer onderweg naar het schijnt...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 15:42 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee, die hebben veertig van die dingen, ik denk toch de FSC. De Nederlandse schepen krijgen zestien launchers, maar de Belgische acht. Ik zal dat door elkaar hebben gehaald.quote:
Daar schreef ik ook dat ik benieuwd was.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Onmogelijk.
A: Zie je hem niet
B: Krijg je geen lock met een Stinger
C: Gaat hij veel te snel (1.8 km/s)... Dat is mach 5 en een beetje...
D: Is het een deel van een Iskander
Zie ook:
[ twitter ]
Een ballistic missile neerschieten ligt echt ver buiten de capaciteiten van een Stinger... Een Stinger afvuren is t/m het opbouwen van een lock mensenwerk en daar gaat het al mis.
Ah okee. Ik kan me herinneren dat er eoa beperking zat op de LCF'n vwb de VLS... Maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat hoorde...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:08 schreef Ulx het volgende:
Nee, die hebben veertig van die dingen, ik denk toch de FSC. De Nederlandse schepen krijgen zestien launchers, maar de Belgische acht. Ik zal dat door elkaar hebben gehaald.
Dit is toch dat zg. "propaganda" verhaal? Althans toen ik het postte was het allemaal niet best enzo.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:08 schreef slashdotter3 het volgende:
https://twitter.com/RoyGr(...)g7SY6m0oLr3mFLZtzyIw
[ afbeelding ]
Op de M-Fregatten bedoel je denk ik. Met die dingen kun je alleen de oude Sea Sparrows afschieten. En om nieuwe te installeren moet je het schip doormidden zagen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ah okee. Ik kan me herinneren dat er eoa beperking zat op de LCF'n vwb de VLS... Maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat hoorde...
Het was toch iets anders dan op een PlayStationquote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:02 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:11 schreef slashdotter3 het volgende:
Volgens de oom van Manuel is zijn neef erg onder de indruk van alles wat hij heeft meegemaakt
Even gekscherend, die Navo QRF moet ook bewapend worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:15 schreef Perrin het volgende:
Duitsers erg afwezig de laatste paar weken.
[ twitter ]
Leger van Belarus is waardeloos en totaal niet gemotiveerd. Geen zorgen hierom.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 16:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Paar dagen geleden:
- Russische officieren maken de dienst uit in het leger
- Mannen opgeroepen het leger in te gaan
- straaljagers en explosies in Belarus, verklaring was 'oefening'
Nu: ambassade personeel uit Ukraine terughalen.
Oorlogsverklaring aanstaande maandag?
[ twitter ]
quote:"Nou jongens, no way back" Geen weg terug.
De 28-jarige Frank, geboren in Emmen, getogen in Zwartemeer, heeft net de deur naar zijn huurwoning in het slot gedraaid. De magere en niet al te lange jongen zakt door de knien en drukt de sleutels door de gleuf van de brievenbus die onderin de groene voordeur zit. Geen weg terug. Zenuwachtig neemt hij een trekje van zijn sigaret. De rook kringelt wat tegen de bruine klep van zijn groene petje.
Frank, een tatoeage op de palm van zijn rechterhand die doorloopt op zijn arm, is niet bang. Hij weet dondersgoed dat het oorlog is in Oekrane. Dat er slachtoffers vallen aan beide kanten. Dat hij het gevaar opzoekt. ,,De Russen. De Oekraners. Ik weet het. Nee, ik ben niet bang. Niemand houdt mij tegen: ik ga gewoon." Even houdt hij zijn adem in met sigarettenrook. Hij lijkt zijn woorden nu wat te wegen en om zichzelf wat te overtuigen. ,,Nee, niet bang. Noem het gezonde spanning." Hij heeft dan nog geen enkele twijfel, maar dat zal binnen 48 uur omslaan.
Naar het oorlogsfront
'Heeey, ik wil even doei zeggen. Ik ga donderdag mijn paspoort ophalen en dan vlieg ik naar Polen om vervolgens naar Oekrane te gaan. Het is de bedoeling om daar het vreemdelingenlegioen te helpen'. Het is zaterdag 5 maart als Frank deze tekst appt naar vrienden en bekenden. Hij heeft net de huur opgezegd, zijn auto verkocht en zijn werkgever verteld dat hij per direct stopt bij de zorginstelling waar hij gehandicapten begeleidt.
Drie dagen later schuift Frank een grote groene plunjebaal over de vloer van zijn kleine huurkamertje. De plek waar hij sinds kort woont, is nagenoeg leeg. Een bureau met computer, een smoezelig eenpersoonsbed tegen de wand en in het midden twee campingstoelen bij een plastic tafeltje. Op een schouw staan een kleine fles Amerikaanse whisky, twee pakken ice tea en een richtkijker voor op een luchtbuks. ,,Die scope neem ik mee."
Tientallen zakjes met noodles, ducttape, een mondmasker met een skelet er op gedrukt en warme kleren spreidt hij uit over de vloer. Het lijken voorbereidingen op een survivaltocht door de Ardennen. Maar Frank is zich aan het voorbereiden om zo snel als mogelijk is te vertrekken naar het oorlogsfront. Hoewel hij geen militaire gevechtservaring heeft, wil hij zo snel mogelijk naar de stad Lviv. ,,Om van daaruit naar Kiev te gaan." Het is een onderbuikgevoel, zegt hij. Zijn intutie vertelt hem dat hij naar Oekrane moet. ,,Het is een perfecte kans. Ik kan nu mensen helpen." Wat er in het verschiet ligt, de komende dagen, beseft hij nog niet.
Een leven vol tegenslag
Het leven van Frank is niet rimpelloos verlopen. Hij spreekt over een wiebelig bestaan, een leven vol tegenslag met een zware depressie op jonge leeftijd. Ondanks alle problemen probeert hij er het beste van te maken, zegt hij. Als Frank praat, klinkt hij zelfverzekerd. Maar dat is hij niet altijd. Want zijn radicale keuze om de deur achter zich dicht te trekken om te vechten in een voor hem onbekend land is ook wel vluchtgedrag, erkent hij ook zelf wel. Zachtjes: ,,Ik kan wel zeggen dat ik mij hier in Nederland heel prettig voel... Maar dat is niet zo."
Even houdt hij zich stil en begint de noodles en de warme truien weer in de plunjezak te proppen. ,,Het gaat al veertien jaar zo. Iedereen heeft maar een mening over mij. Ik hoef geen heldenstatus en ik ben ook geen held. Want ik heb nog niks bereikt daar. Maar ik ben wel bereid om te vechten. Levensmoe? Nee, ik wil gewoon echt iets goeds doen, mijn stukje bijdragen aan een betere wereld."
Zijn ouders wonen in Zuidoost-Drenthe, zijn geboortegrond. Waar hij opgroeide. Maar met hen heeft hij geen contact meer. ,,Dat maakt de keuze om te vertrekken ook wel makkelijker." Een half jaar geleden breken hij en zijn vriendin. ,,De relatie liep niet denderend", zegt hij. Het doet hem nog steeds verdriet. En dan pakt hij van het bureau iets wat op een zwart-witfoto lijkt. ,,Een echo. Ze is zwanger van ons kind. Maar dat mag ik niet zien. Ze wil geen contact meer en heeft mij het huis uitgezet." De echo had hij online gezet, maar zij eiste dat-ie de foto verwijderde.
Hij heeft hier niks meer. Zijn vriendin heeft hij veel verdriet gedaan, zegt hij nog maar eens. Maar hoe en wat wil hij niet vertellen. Ook over zijn relatie met zijn ouders houdt hij zich op de vlakte ,,Het is heel moeilijk. Ik heb nog geprobeerd te bellen, maar ze willen er niks van weten."
Misschien dat hij een nieuw leven in Oekrane kan opbouwen, vertelt hij dan. ,,Na de oorlog. Waarom niet? Hier heb ik ook niks meer. Geen huis, geen baan, geen auto. Ik laat alles hier achter mij." Frank verbrandt al zijn schepen.
Deze dinsdag is het vooral wachten op zijn paspoort, vertelt hij in het smoezelige hok waar hij 500 euro per maand voor betaalt aan de huurbaas. In het buitenland is hij eigenlijk nog nooit geweest. Ja, misschien een keertje naar Duitsland om te tanken.
Frank vertelt dat hij nu vooral druk doende is om een scherfvest te regelen. Een wapen verwacht hij te krijgen via de Oekraense strijdkrachten. ,,Ik heb mij aangemeld via de ambassade. En zij regelen dan het vertrek." Hij laat mailtjes zien van een contactpersoon die bereid is om hem en andere Nederlanders naar het oorlogsgebied te rijden. ,,Ik heb mij officieel aangemeld, zo weet ik dat ik ook echt iets mag doen, zonder dat ik bij terugkomst in de problemen kom."
Gevechtservaring is niet noodzakelijk
Oekrane heeft het erg eenvoudig gemaakt om daar te vechten. Via de gele button op website fightforua.org kun je je aanmelden als rekruut van het 'International Legion of Defense of Ukraine'. Op de website staat dat gevechtservaring niet noodzakelijk is: 'Je hebt gevechtservaring, of je wilt die opdoen samen met heldhaftige Oekraense verdedigers'.
Alsof het een reclamefolder is, staat puntsgewijs hoe gemakkelijk het is om je aan te melden en af te reizen: 'Gedetailleerde informatie hieronder, we bieden volledige steun, vitale ervaring en geen visum noodzakelijk'.
Het enige dat genteresseerden hoeven te doen is het doorlopen van zeven stappen die eenvoudig staan uitgelegd. Aanbevolen is wel je eigen gear mee te nemen zoals kleding, uitrusting, helm en scherfvest. De Oekraense regering belooft ondersteuning tijdens de reis naar het front: 'Vertegenwoordigers van Oekraense ambassades, consulaten (in het buitenland) en territoriale verdediging in Oekrane zullen onderweg assistentie verlenen. Wij zullen zorgen voor contacten op de ambassade van Oekrane in uw land.' Voor 61 landen staan er contactgegevens voor verdere begeleiding door 'contactpersonen'.
En als allerlaatste stap staat: 'Bij aankomst in het verzamelpunt in Oekrane sluit u zich aan bij het Internationale Legioen van Verdediging van Oekrane (teken het contract) en trekt ten strijde tegen de Russische bezetters, samen met strijders van over de hele wereld en Oekraense soldaten.' Deze informatie staat ook of de facebook-pagina 'International Legion Of Territorial Defense Of Ukraine'.
Extreemrechts doet stoer op fora over vertrek naar Oekrane. Helemaal los op Rusland. 'Hitler had door moeten zetten. Dus we moete strijden, strijders'
Die jongens tekenen hun doodvonnis
Dat het in de praktijk minder rooskleurig is, blijkt uit de verwoestende raketaanval afgelopen week op het trainingscentrum van het buitenlandse vrijwilligerslegioen in West-Oekrane waar een bont gezelschap van internationale mannen en vrouwen zich heeft verzameld om te vechten tegen de troepen van Vladimir Poetin. De Volkskrant stuurde er een verslaggever heen, en hoorde van omwonenden van het trainingskamp: 'Die jongens tekenen hun doodvonnis.' Het Russische leger zou het kamp al heel lang op de korrel hebben gehad, en tactisch hebben gewacht tot het was gevuld met buitenlandse strijders. Volgens Oekrane vielen er 35 doden, volgens de Russen 180.
Ronald Sandee, voormalig analist bij de Nederlandse militaire geheime dienst MIVD, is hard in zijn oordeel over de gevaren die de oorlogsvrijwilligers lopen: ,,Ik denk dat de Russen de communicatie in het Westen al volgen. Ze tracken ze totdat ze in Warschau aankomen. Vlak nadat ze de grens over zijn en in een kamp zitten valt er een raket op hun hoofd. Ik vind het allemaal nogal amateuristisch gedoe van de voormalige special forces in actie voor Oekrane, die zijn gewend aan goede communicatieveiligheid - 'comsec' - maar die lijkt er hier niet te zijn. Die jongens moeten er nog eens goed over nadenken; romantische denken dat je 'iets goeds' doet, is iets anders dan kanonnenvoer worden. En dan nog iets: ik zag een Braziliaan in Oekrane die zei dat je 'voor het leven' moest tekenen bij het vreemdelingenlegioen..."
'Ik ga hoe dan ook heen'
,,Nee joh. Geen enkele twijfel. Ik ga hoe dan ook heen." Het is zondag 13 maart en het leger van Rusland heeft die ochtend de trainingsbasis gebombardeerd. Resoluut appt Frank dat hij heel zeker is van zijn zaak. Hij heeft inmiddels contact met de Oekraners in een besloten groep van berichtendienst Telegram waar hij instructies krijgt. Een appje bewijst dat er meerdere malen in de week tussen Nederland en Polen een busje heen en weer pendelt. 'Vluchtelingen hierheen. Vrijwilligers naar Polen', staat in een bericht.
Een dag later ziet de wereld van Frank er heel anders uit. Zijn contactpersoon appt hem dat Oekrane alleen nog vrijwilligers accepteert met gevechtservaring. Iets wat Frank absoluut niet heeft. Hij heeft, naar eigen zeggen, wel eens met een Kalasjnikov en een Uzi geschoten in een bos. Maar dat is het dan ook.
'Nou lekker dan, ik heb alles hier opgegeven', antwoordt hij 7 minuten na het voor hem teleurstellende bericht. Hij is boos. Verdrietig. 'Ik bedoel: de mensen die daar wonen zijn toch ook vrijwilliger?', stuurt hij. Vrijwel direct volgt een antwoord: 'Die hoeven niet over de grens.' Meer kan zijn contactpersoon er ook niet van maken. ,,Fuck dat, ik ga gewoon."
Peace Ukraine
Afgelopen woensdag appt Frank dat zijn paspoort binnen is. Ook heeft hij een berichtje gekregen van ene Gloria. Zij vertelt hem dat gevechtservaring inmiddels een pre is, maar dat de lokale commandant ter plaatse bekijkt of iemand geschikt is om mee te vechten. De man die het vervoer regelt appt dat het vervoer beschikbaar blijft: 'Ik ga niet selecteren op combat-experience . Wil alleen duidelijk aangeven dat ik niet kan garanderen dat u door het legioen wordt aangenomen. Er is daarentegen ook enorme behoefte aan mensen op humanitair gebied, dat blijft natuurlijk ook een optie als legioen niet door zou gaan. De planning draait weer, dus als u (alsnog) wilt vertrekken, graag een appje terug (ook al had u dat al eerder gedaan) met 'vanaf' datum en 'vanaf' woonplaats', leest Frank.
Inmiddels heeft hij ook contact met de 36-jarige Harry uit Spakenburg. Net zoals Frank wil hij zo snel mogelijk naar Oekrane afreizen om te helpen. Ook hij laat een leven (baan, vrouw, twee dochters en een zoontje) achter in Nederland. Harry schrijft de 28-jarige Drent dat hij niet wil wachten op het busje. Hij heeft een blauwe Ford Fusion via een kameraad en sponsoring op de kop getikt. Op de achterklep en de zijdeuren zijn plakkaten geplakt met de Oekraense vlag en de tekst Peace Ukraine. Of Frank mee wil? Dat kan. Harry blijkt de man te zijn die op 14 maart zijn verhaal deed bij de live talkshow HLF8 met Johnny de Mol : ,, Ik wilde vroeger altijd al in het leger, en werd toen afgekeurd', vertelde hij in de studio. ,,Als ik het nu niet doe, word ik te oud. Als ik daar iets wil betekenen, moet ik nu gaan."
Een handkruisboog en een pijl in de achterbak
Woensdagmiddag is het dan zo ver. Frank toont trots zijn zojuist opgehaalde, hagelnieuwe paspoort. De achterbak van de Ford Fusion is helemaal volgepakt. Pampers, maandverband, knakworsten en medicijnen. ,,Om uit te delen aan hulpbehoevende mensen", vertelt de reiscompagnon van Frank. Hij pakt een handkruisboog en een pijl uit de achterbak. ,,Als we niks te eten hebben, dan kunnen we altijd nog op jacht. Op konijnen." Op de achterbank ligt de plunjebaal van Frank. Hij wiebelt wat op zijn benen en steekt de ene sigaret aan na de ander. ,,Gezonde spanning."
Hoe snel de sfeer zal omslaan, dat kan hij dan nog niet weten.
De mannen zijn er klaar voor zeggen ze. Ook Harry heeft geen militaire ervaring ('Ik was te klein voor defensie'), maar doet wel aan vechtsport. En gezien de blessure aan zijn rechterhand is Harry een extreem taaie. ,,Ik ben ooit nationaal kampioen judo geweest." Harry heeft een ontstoppingsbedrijf (,,Neemt mijn vader nu eventjes waar") en een webshop voor elektrische steps. Beide mannen zijn zich volledig bewust dat ze naar oorlogsgebied vertrekken. ,,Nee, het is inderdaad geen computerspelletje", zegt Frank. Hij werpt nog eens een blik op de uitrusting in de auto. Een groot mes, een bijl en een veldfles. Dan loopt hij naar de deur van zijn oude huis. De sleutel gaat door de brievenbus. Geen weg terug.
En dan tuft het tweetal de straat uit.
Een dag later appt Frank vanuit Polen dat ze instructies hebben gekregen van een contactpersoon voor de Oekraense strijdkrachten. Hij appt een screenafbeelding door. In het Engels staat dat ze welkom zijn, ondanks hun gebrek aan gevechtservaring: 'Ze geven prioriteit aan hen met gevechtservaring, bovendien was de werving tijdelijk stil gezet tot vrijdag 18 maart, vanwege nieuwe veiligheidsmaatregelen. Maar nu jullie er toch al zijn, ga naar het verzamelpunt, hoe dan ook. Morgen is prima.'
Onderweg heeft de Drent een bijzonder aanbod gekregen van een provinciegenoot, die Frank appt dat hij geld aanbiedt voor 'wapens en munitie'. 'Ik heb vrienden in Ukraine die ook vechten, daar kun je naartoe gaan en die hebben aparte geheime bankrekening en daar stort ik steeds geld op voor de strijd.' Frank wil in contact komen met hen. 'Doe ik, daarom zei ik ook, laat me weten wanneer je aangekomen bent. Ik steun veel meer daar. Beetje geheime missie, zeg maar.'
'Ze schieten je gewoon in de rug'
Donderdagavond belt Frank. Hij klinkt niet meer zo monter. De stemming is volledig omgeslagen: ,,Ze worden gewoon afgeslacht." Frank vertelt over scouts die in Oekrane de buitenlandse oorlogsvrijwilligers opwachten. ,,We moesten achter twee mannen aanlopen, niks zeggen en doorlopen." Op de achtergrond klinkt zijn reisgezel Harry. Die is volgens Frank een beetje over de zeik.
Hij weet even niet wat hij moet doen, vertelt Frank. Ze zijn net urenlang vastgehouden door de grenspolitie, maar nu hij eindelijk in Oekrane is, twijfelt hij. ,,We hebben meerdere mensen gesproken die ons vertellen niet naar het vreemdelingenlegioen te gaan. We moeten niet verder gaan. Ze schieten je gewoon in de rug."
En dan wordt het rumoerig op de lijn. Frank schreeuwt naar Harry. ,,Serieus, ga je me nou in de steek laten? Harry! Harry! Loop je nou gewoon weg...?" Een uur later appt hij dat zijn reisgezel weg is gereden. ,,Hij heeft me achter gelaten, ik heb nu geen weg terug sta nu achter een ontiegelijke rij vluchtelingen."
De volgende ochtend, vrijdag 18 maart, meldt Frank dat hij Oekrane is ontvlucht. ,,Ze hebben echt alles voorgelogen, ze schieten hier de soldaten bij de trainingskampen al gewoon af." Ook zijn plan om humanitair werk te verrichten, wil hij laten varen. Frank is gedesillusioneerd.
Ook Harry is inmiddels weer in Polen, meldt hij. Hij bevestigt dat hij niet meer bij Frank is. Dat ze onenigheid hebben gekregen. ,,Franks contacten zijn gewoon ronselaars die je als kanonnenvoer het veld in gooien. Hij loopt daar nog ergens. Allemaal mooie praatjes, maar komt goed zegt hij, komt goed. Maar Frank heeft geen geld, z'n batterij is leeg, echt kansloos.''
En gaat Harry dan weer terug naar Nederland? ,,Nou moet ff kijken. Of ik daar nog wat kan betekenen." Maar het idee was toch ook om humanitaire hulpverlening te doen ter plekke, is daar nog sprake van? ,,Ja, ik denk het wel ja."
'Maar ellende los je niet op met ellende, h'
Het lijkt menens, geen grootspraak, als Frank een week voor vertrek documenten en communicatie toont. Hij heeft zijn huur opgezegd, de auto verkocht en zijn baan opgezegd bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Hij toont de vaststellingsovereenkomst en we lezen de mailwisseling met zijn leidinggevende Jeltsje: ' Hallo Frank, we hebben elkaar gesproken en je hebt aangegeven dat je naar het buitenland vertrekt a.s. donderdag. Ik heb aangegeven dat je dan per direct je ontslag moet indienen ik daarmee akkoord ga. Doe je dit niet, dan verwacht ik dat je komt werken conform je roosters. ' En hij toont de communicatie met zijn ex, overigens een oud-collega bij de opvanginstelling. Als we donderdag contact met zijn hoogzwangere ex zoeken, appt ze terug: 'Nee, dank je, ik heb geen contact met hem voor een reden.'
Met zijn familie heeft hij gebroken. Uit de communicatie met kennis Martine blijkt een getroebleerd leven: 'Mijn keuze staat vast. Mijn verleden blijft me achtervolgen. Dus mijn vastberaden keus is om te vechten tegen een wereld waarin dit kan gebeuren, te vechten voor de kindjes die het nodig hebben, te vechten voor de mama's en de papa's die wel een kans op geluk hebben', antwoordt hij tegen een zekere Martine, die bezorgd contact met hem zoekt. 'Ik weet wat je gaat zeggen: dat het vluchtgedrag is. En dat klopt. Ben ook absoluut geen held, maar ga erheen om iets te kunnen vertegenwoordigen waar ik voor sta."
Zijn kennis Martine sluit af met: 'Maar ellende los je niet op met ellende, h'
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het was toch iets anders dan op een PlayStation
Hier was meer aan de hand.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:02 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Hebben vast teveel beloofd tov wat ze eigenlijk in huis hebben... Nederland zal ook wel niks meer sturen, volgens mij hebben we niks meer te verzenden.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:15 schreef Perrin het volgende:
Duitsers erg afwezig de laatste paar weken.
[ twitter ]
Komt ook wel door de oorlogspropaganda waardoor het lijkt dat Oekrane Rusland er aardig onder heeft, alles kapot, kogels op.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:11 schreef slashdotter3 het volgende:
De 28-jarige Manuel uit Delfzijl, die twee weken geleden plotseling vertrok naar Oekrane om daar te vechten tegen het Russische leger, is weer terug.
Manuel was tot voor kort monteur van glasvezelkabel bij een bedrijf in Ermelo. Vlak voordat hij naar het oosten vertrok zegde hij zijn baan op. De stap kwam als een grote verrassing voor zijn familie, die in De Volkskrant moest lezen dat hij was vertrokken om zich aan te sluiten bij het vreemdelingenlegioen.
[ twitter ]
Als die de grens over trekken bij West-Oekrane komt er gewoon een nieuw front bij, dat is niet bepaald voordelig.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:24 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Leger van Belarus is waardeloos en totaal niet gemotiveerd. Geen zorgen hierom.
Er was ook een ander bericht over Amerikanen die het team waarin ze waren ingedeeld verlieten omdat ze het vermoeden hadden dat er spionnen tussen zaten die hun positie gegevens doorgaven voor Russische artillerievuur op hun posities.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Hier was meer aan de hand.
Vreemde louche figuren die buitenlanders er uit proberen te halen.
Klinkt als Russische saboteurs.
Als je het hele verhaal leest lijkt het vooral op zogenaamde geruchten te gaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Komt ook wel door de oorlogspropaganda waardoor het lijkt dat Oekrane Rusland er aardig onder heeft, alles kapot, kogels op.
Even naar het heldhaftige Oekrane om de laatste paar Russen te verjagen en met een heldenstatus terugkeren naar Nederland, het hele dorpsplein vol juichende mensen.
Even hoor, hoe denken jullie dan hoe dat soort "vrijwilligers" behandeld worden? Denk je nou echt dat die met alle egards ontvangen worden? Dit volk wordt rechtstreeks als vuurtrekkend element voorwaarts gestuurd... Het zijn gewoon disposables.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als je het hele verhaal leest lijkt het vooral op zogenaamde geruchten te gaan.
Er word ze vertelt dat je gewoon in je rug geschoten zal worden, lekker geloofwaardig.
Klinkt als Russische propaganda vanuit "hulpverleners" daar die her en der buitenlanders tegen komen daar bij de grens en dan angst verhaaltjes vertelt.
Dat is toch juist als in Call of Duty, je begint me een simpel wapen en meer ammunitie kun je oprapen na het doden van Russen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:08 schreef slashdotter3 het volgende:
https://twitter.com/RoyGr(...)g7SY6m0oLr3mFLZtzyIw
[ afbeelding ]
Op dezelfde manier als reservisten.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor, hoe denken jullie dan hoe dat soort "vrijwilligers" behandeld worden? Denk je nou echt dat die met alle egards ontvangen worden? Dit volk wordt rechtstreeks als vuurtrekkend element voorwaarts gestuurd... Het zijn gewoon disposables.
Vergeet niet dat je alleen maar over de ammunitie hoeft heen te rennen om het in je zakken te krijgen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is toch juist als in Call of Duty, je begint me een simpel wapen en meer ammunitie kun je oprapen na het doden van Russen.
Wat zou hij verwacht hebben daar aan te treffen?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:02 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Ben van der Kooi probeert er een leuk stedentripje van te maken. Super gezellig, bedankt, Ben!quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh, toch weer onderweg naar het schijnt...
[ afbeelding ]
Precies. als ik zo overigens de verhalen lees van degenen die naar de Oekrane vertrekken zijn dit met name mensen die geen zin meer in het leven hebben maar ook niet de moed om hun eigen leven te nemen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je alleen maar over de ammunitie hoeft heen te rennen om het in je zakken te krijgen.
Volgens mij leeft Ben al een paar weken in zijn schuilkelder.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:49 schreef Noek het volgende:
[..]
Ben van der Kooi probeert er een leuk stedentripje van te maken. Super gezellig, bedankt, Ben!
Ach ja, als je er toch bent.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:49 schreef Noek het volgende:
[..]
Ben van der Kooi probeert er een leuk stedentripje van te maken. Super gezellig, bedankt, Ben!
Ik kan me vanuit mijn perspectief ook niet zo goed voorstellen dat er zo harteloos met deze troepen wordt omgegaan, maar aan de andere kant zie ik die Oostblokkers er ook wel weer voor aan. Andere mentaliteit gewoon. Disposables inderdaad, kunnen in principe niks dus niet teveel munitie en wapens en tijd aan verspillen, maar wat Russische granaten koppen kunnen ze wel.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als reservisten.
Wapen basis spul, korte training van Max 3 weken.
Dit soort verhaaltjes klinken grotendeels enorm verzonnen.
WTF inderdaadquote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:49 schreef Noek het volgende:
[..]
Veel meer kunnen ze toch ook niet? Hoeveel zijn er wel niet heen gegaan zonder legerervaring, en als je dan toch perse wilt vechten ipv humanitair te helpen...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Even hoor, hoe denken jullie dan hoe dat soort "vrijwilligers" behandeld worden? Denk je nou echt dat die met alle egards ontvangen worden? Dit volk wordt rechtstreeks als vuurtrekkend element voorwaarts gestuurd... Het zijn gewoon disposables.
Stukje muziek ter begeleiding.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:56 schreef polderturk het volgende:
Busladingen vol Russische doden.
[ twitter ]
Het ruimt wel lekker de S5'jes op...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:59 schreef tjoptjop het volgende:
Tsjetjenen, Armeniers, Syriers, Wit-Russen..... en dan vechten aan beide zijde. Het begint een beetje een wereldburgeroorlog te worden op neutraal grondgebied
Het lijkt me niet dat Harry cum suis ingehuurde Russische trollen zijn...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Op dezelfde manier als reservisten.
Wapen basis spul, korte training van Max 3 weken.
Dit soort verhaaltjes klinken grotendeels enorm verzonnen.
Armeniers die aan Ukrainse zijde vechten?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:59 schreef tjoptjop het volgende:
Tsjetjenen, Armeniers, Syriers, Wit-Russen..... en dan vechten aan beide zijde. Het begint een beetje een wereldburgeroorlog te worden op neutraal grondgebied
Jawel, hij staat ertussen (ABOHZIS).quote:
quote:Vooral de S5 was bekend bij te keuren dienstplichtigen. S5 wilde zeggen dat er voor (geestelijke) stabiliteit een vijf was gescoord. Bij veel dienstplichtigen was dit populair. De keurende artsen zagen in dat een volstrekt ongemotiveerd persoon in het leger geen nut had en keurden veel mensen op grond van S5 af, al is nooit bewezen dat het zo werkte
Het werkelijke aantal doden aan beide kanten ligt dan ook veel hoger dan de officile cijfers.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:56 schreef polderturk het volgende:
Busladingen vol Russische doden.
[ twitter ]
Of juist alleen de mafketels nemen contact op met de media en de professionals niet...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:51 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies. als ik zo overigens de verhalen lees van degenen die naar de Oekrane vertrekken zijn dit met name mensen die geen zin meer in het leven hebben maar ook niet de moed om hun eigen leven te nemen.
De dood of de gladiolen.
Dit soort kneuzen inderdaad, geef ze een AK en laat ze in een groepje de aandacht trekken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oh verdomdquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jawel, hij staat ertussen (ABOHZIS).
S5 => "Stabiliteit 5...
[..]
Ah ja, was even abuis. En Wit-Rusland is ook wat vaag, maar ik begreep dat er wel wat Wit-Russen voor Oekraine aan het vechten zijn,quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:05 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Armeniers die aan Ukrainse zijde vechten?
Het lijkt eerder een club waar je beter antidepressiva dan wapens zou kunnen uitdelen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat Harry cum suis ingehuurde Russische trollen zijn...
Het is gewoon een grote puinhoop bij de vrijwilligersclub.
Harry liep weg van een stroom geruchten door onbekende verteld.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat Harry cum suis ingehuurde Russische trollen zijn...
Het is gewoon een grote puinhoop bij de vrijwilligersclub.
"Hij wil geen media-aandacht", aldus de oom in de media die hij vermoedelijk opgezocht heeft.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:11 schreef slashdotter3 het volgende:
De 28-jarige Manuel uit Delfzijl, die twee weken geleden plotseling vertrok naar Oekrane om daar te vechten tegen het Russische leger, is weer terug.
Manuel was tot voor kort monteur van glasvezelkabel bij een bedrijf in Ermelo. Vlak voordat hij naar het oosten vertrok zegde hij zijn baan op. De stap kwam als een grote verrassing voor zijn familie, die in De Volkskrant moest lezen dat hij was vertrokken om zich aan te sluiten bij het vreemdelingenlegioen.
Militaire basis bij Lviv
Volgens zijn oom Frank Meijer is Manuel gisteren na veel omzwervingen thuisgekomen. Hij is volgens eigen zeggen in het oorlogsgebied geweest. Hij was op de militaire basis Yavoriv, dichtbij Lviv. Hij raakte lichtgewond toen het Russische leger een raketaanval uitvoerde op die basis. Over de aard van de verwondingen wil Meijer niets kwijt
Hersteltijd
Volgens de oom van Manuel is zijn neef erg onder de indruk van alles wat hij heeft meegemaakt. ‘Hij wil nu de tijd nemen om te herstellen’, zegt Meijer. 'Voorlopig wil hij geen media-aandacht, maar alleen rust.'
[ twitter ]
Waarschijnlijk eerst een rondje landelijke media die er geen zin in hadden en maar geindigd bij RTV Noordquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
"Hij wil geen media-aandacht", aldus de oom in de media die hij vermoedelijk opgezocht heeft.
https://www.telegraph.co.(...)gered-deadly-strike/quote:British volunteer fighters may have triggered deadly strike on Ukrainian base after their phones were detected
The Telegraph has learned that 12 to 14 phone numbers starting with +44 were visible to surveillance equipment before the missile strike
Tsjetsjenen heten dat hier. Ik denk steeds aan Tsjechen als ik dat Chechen zie.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:19 schreef slashdotter3 het volgende:
1000 extra Chechen komen met de touringbus
[ twitter ]
Dat valt wel op een concentratie buitenlanders zo.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:23 schreef tjoptjop het volgende:
Handig dat vreemdelingenlegioen
[..]
https://www.telegraph.co.(...)gered-deadly-strike/
Hun outfit viel ook wat opquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat valt wel op een concentratie buitenlanders zo.
Foutje, bedanktquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:23 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:23 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Tsjetsjenen heten dat hier. Ik denk steeds aan Tsjechen als ik dat Chechen zie.
Jup, daar kon je op wachten.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:23 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:24 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hun outfit viel ook wat op
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:23 schreef tjoptjop het volgende:
British volunteer fighters may have triggered deadly strike on Ukrainian base after their phones were detected
The Telegraph has learned that 12 to 14 phone numbers starting with +44 were visible to surveillance equipment before the missile strike
Tering... heb je alles goed gedaan in je leven als ex-SAS/SBS mannetje, keurig alles volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Meerdere oorlogen overleefd, fysiek gezond met pensioen gegaan.quote:At least 35 people were killed, potentially including three British ex-special forces troops
Die klungelende Russen deden iig nog goed dat ze van alle soldaten hun telefoon inpikten voordat ze Ukraine werden ingestuurd.quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Operations_security
Operations security (OPSEC) is a process that identifies critical information to determine if friendly actions can be observed by enemy intelligence, determines if information obtained by adversaries could be interpreted to be useful to them, and then executes selected measures that eliminate or reduce adversary exploitation of friendly critical information.
Ja oorlog is een telspelquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:40 schreef polderturk het volgende:
Oekrane heeft nu meer tanks dan aan het begin van de oorlog.
[ twitter ]
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Ja, je zou zeggen dat niet rondlopen met telefoons die je legerkampje meteen blootleggen als uitvalsbasis voor buitenlandse strijdkrachten n van de eerste dingen is waar je aan denkt.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
At least 35 people were killed, potentially including three British ex-special forces troos
Tering... heb je alles goed gedaan in je leven als ex-SAS/SBS mannetje, keurig alles volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Meerdere oorlogen overleefd, fysiek gezond met pensioen gegaan.
Ga je dood doordat andere mensen in je groep het niet zo nauw nemen met OPSEC
[..]
Voor zover ik weet hebben de Turken dat hele S400 nog niet operationeel en ik betwijfel of de Russen atm genegen zijn om ondersteuning te leveren...quote:
Dit is gewoon de harde waarheid, niks Russische propoganda. Kanonnenvoer niks meer niks minder.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 17:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als je het hele verhaal leest lijkt het vooral op zogenaamde geruchten te gaan.
Er word ze vertelt dat je gewoon in je rug geschoten zal worden, lekker geloofwaardig.
Klinkt als Russische propaganda vanuit "hulpverleners" daar die her en der buitenlanders tegen komen daar bij de grens en dan angst verhaaltjes vertelt.
Turkije levert al drones. Als Turkije ook de S-400 gaat leveren wordt Turkije eerste doelwit van Rusland bij een kernoorlog en bovendien zal Turkije dan geen verdediging hebben. Ik denk dat het beter is dat landen die nog niks geleverd hebben hun S-300's gaan afstaan.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Voor zover ik weet hebben de Turken dat hele S400 nog niet operationeel en ik betwijfel of de Russen atm genegen zijn om ondersteuning te leveren...
Heeft Nederland ook van dat soort drones? of uberhaupt drones?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:48 schreef polderturk het volgende:
[..]
Turkije levert al drones. Als Turkije ook de S-400 gaat leveren wordt Turkije eerste doelwit van Rusland bij een kernoorlog en bovendien zal Turkije dan geen verdediging hebben. Ik denk dat het beter is dat landen die nog niks geleverd hebben hun S-300's gaan afstaan.
Sorry, was een Google vraag dus.quote:Nederland zelf is in bezit van 4 militaire drones. We hebben het dan over 4 MQ-9 Reaper drones.
Das gewoon zo lang mogelijk op het (neutrale) lijntje balanceren als ze maar kunnenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
China nu weer aan ruslands kant in een speech van een diplomaatDie schommelen elke dag.
Als Turkije de boel nog niet operationeel heeft kunnen ze alles wel leveren maar dan doet het verder helemaal niks...quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:48 schreef polderturk het volgende:
[..]
Turkije levert al drones. Als Turkije ook de S-400 gaat leveren wordt Turkije eerste doelwit van Rusland bij een kernoorlog en bovendien zal Turkije dan geen verdediging hebben. Ik denk dat het beter is dat landen die nog niks geleverd hebben hun S-300's gaan afstaan.
Turkije is sowieso een target bij een kernoorlog imo. Maak je maar geen illusies dat de heel west europa in dat geval vergaat en er een groot ottomaans rijk de wereld overheerst.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:48 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat zijn vooral de mannen die je wapens in de handen moet duwen, lui die piswoest op je zijn omdat je net hun dorpen/steden naar de gallemiezen hebt gebombardeerdquote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:51 schreef slashdotter3 het volgende:
'Leuk' trucje, gebied veroveren en daarna de mannen gebruiken om ander gebied te veroveren.
https://www.reddit.com/r/(...)_male_population_in/
Russia actively mobilizes male population in temporarily occupied territories of Donbas
ELINT.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[..]
Tering... heb je alles goed gedaan in je leven als ex-SAS/SBS mannetje, keurig alles volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Meerdere oorlogen overleefd, fysiek gezond met pensioen gegaan.
Ga je dood doordat andere mensen in je groep het niet zo nauw nemen met OPSEC
[..]
Die klungelende Russen deden iig nog goed dat ze van alle soldaten hun telefoon inpikten voordat ze Ukraine werden ingestuurd.
Volgens mij heeft Rusland nog niet echt hele zware wapens ingezet terwijl ze die wel hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:05 schreef CoolGuy het volgende:
Dat die Belarussische diplomaten allemaal 'naar huis' gaan he, zou dat zijn omdat er maandag iets groots staat te gebeuren? Ik weet dan niet wat dat moet zijn, maar ik vrees met grote vrezen (maar daar heb ik 0 bewijs voor, puur een gevoel) dat Putin kernwapens gaat inzetten tegen Oekrane?
Want dt ie die gaat gebruiken, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd (al is dat angst die spreekt). Want als je door je kleiner spul heen raakt, dan ga je steeds een trapje naar boven, tot er niet heel veel meer overblijft dan dat soort wapens, lijkt me.
Het is niet zo dat je, als je door al je normalere spul heen bent en je hebt gewoon niks meer, maar wel nog kernkoppen, maar je hebt je doel nog niet bereikt, dat je dan zegt van 'oke, we zijn door onze voorraden heen, laten we maar naar huis gaan'.
Poetin durft geen natoland te nuken zeker geen land dat meedoet aan nuclear sharing.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:48 schreef polderturk het volgende:
[..]
Okay man, goeie bronnen ook al die verificatie kan ik haast niet overzien.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is gewoon de harde waarheid, niks Russische propoganda. Kanonnenvoer niks meer niks minder.
En andersom?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Okay man, goeie bronnen ook al die verificatie kan ik haast niet overzien.
Geenstijlquote:Harry ging naar Oekrane om te vechten. Kwam geeneens terecht in gespreid bedje. Gaat weer weg
Daverend slow clap-applaus voor Harry 'minimaal een 9 op Booking.com' Vermeer. Ging naar Oekrane om te knokken, dacht daar natuurlijk in een of ander boutique hotel terecht te komen, of anders toch minimaal het Ritz-Carlton. Maar nee hoor, Harry nog twijfelen of hij 'ontbijt inbegrepen' zou moeten doen (meestal boekt hij ontbijt na de eerste nacht, en dan kijkt hij daarna of het goed is bevallen, dan kan hij altijd nog bijboeken), zwembad erbij en hammam-behandeling in de spa en toen bleek het daar in Oekrane toch EEN CHAOS. Ronselaars, lui met vage contacten, roestige AK's met 12 kogels, buitenlanders die als kanonnenvoer naar het front worden gestuurd: goh je zou toch bijna zeggen dat het OORLOG is! Maar dat had Harry allemaal niet verwacht, hij dacht: ik kom daar terecht in een gespreid bedje, een geoliede machine, met alle administratie goed op orde, netjes aansluiten in de rij, iedereen krijgt een javelin en een gloednieuwe M4A1 met god mode-kogels en oneindig veel levens. Mooi niet dus, en nu zit Harry van de weeromstuit in Polen, en denkt-ie eraan om maar gewoon terug te keren naar Spakenburg. En ja ja ja, wij hebben makkelijk lullen vanaf de bank, wat doen wij nou voor de Oekraeners, waar is onze bijdrage - maar wij staan dan ook niet in tachtig kranten te verkondigen dat we gaan knokken.
Jij zegt ook zomaar Russische propoganda.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Okay man, goeie bronnen ook al die verificatie kan ik haast niet overzien.
Rush demand for sugar continues in Russian cities. In social networks, they share shots from stores where goods are swept away before even reaching the shelves. In some places, workers began to give out sugar only to their hands in order to avoid fights among buyers. And somewhere lined upquote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:04 schreef Haags het volgende:
[..]
Mijn Russisch is een beetje roestig. Wat staat daar?
De haastige vraag naar suiker houdt aan in Russische steden. Op sociale netwerken delen ze foto's van winkels waar goederen worden weggevaagd voordat ze de schappen bereiken. Op sommige plaatsen begonnen arbeiders suiker alleen aan hun handen uit te delen om ruzies tussen kopers te voorkomen. En ergens in de rijquote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Rush demand for sugar continues in Russian cities. In social networks, they share shots from stores where goods are swept away before even reaching the shelves. In some places, workers began to give out sugar only to their hands in order to avoid fights among buyers. And somewhere lined up
Google Translate
Er zit op twitter een vertaalknopjequote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:04 schreef Haags het volgende:
[..]
Mijn Russisch is een beetje roestig. Wat staat daar?
Want alle verloren Oekraense tanks die niet door de Oekraners, die logischerwijs vooral hun successen op beeld vastleggen, zijn gedeeld zijn ook meegeteld?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:40 schreef polderturk het volgende:
Oekrane heeft nu meer tanks dan aan het begin van de oorlog.
[ twitter ]
Ja normaal gesproken zie ik die ook nu niet maar ik zat blijkbaar niet ingelogd en dan krijg je dus dat vertaalknopje nietquote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zit op twitter een vertaalknopje![]()
"Translate tweet" onderaan elke buitenlandstalige tweet.
Dat is die Gavrilov toch? Artikel zit achter paywall.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:09 schreef Ulx het volgende:
Was deze nou al voorbijgekomen? Ik hou het niet meer bij met al die ontslagen/gedode generaals.
[ twitter ]
"General Roman Gavrilov"quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:11 schreef Perrin het volgende:
Dat is die Gerasimov toch? Artikel zit achter paywall.
Wat zijn eigenlijk de "afdelingen" (of hoe je dat ook noemtquote:
Ze hebben geen verhaal, ze hebben een “wij hadden gehoord dat” en kwamen daarna terug.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:04 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij zegt ook zomaar Russische propoganda.
De bron is toch de krant waar het instaat?
Dit is nou typisch iets wat niet echt door propoganda versnipperd kan worden.
Gewoon Jan en Harry, die gaan en hun verhaal vertellen.
Maar wat zijn jouw bronnen dan? De bronnen die melden dat het allemaal in de hand is?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:22 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ze hebben geen verhaal, ze hebben een “wij hadden gehoord dat” en kwamen daarna terug.
Dat is niks.
Is deze foto met een lange lens geschoten of staat de fotograaf gewoon veel te dichtbij?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:09 schreef Ulx het volgende:
Was deze nou al voorbijgekomen? Ik hou het niet meer bij met al die ontslagen/gedode generaals.
[ twitter ]
Ik erger me aan de kranten die di soort helden een podium bieden.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:19 schreef fubaaar22 het volgende:
Ik irriteer mij mateloos aan die zogenaamde vrijwilligers die ff naar de Oekrane gaan om te vechten. Eerst moet je 2x in de krant en op tv en ws op feesboek verkondigen dat je daar ff de Rambo gaat uithangen.
Allemaal kansloze mislukte kneuzen.
Als je echt wat te bieden hebt (dus gevechtservaring of medisch onderlegd) vertrek je wel zonder grote trom.
Alsof oorlog leuk is. Hier in Nederland word je wakker in je bed in warme kamer. Warme douche ontbijt en werken. Savonds in je warme huis warme maaltijd en Netflix. En dan in je bed nog ff een beetje tv kijken op je grote scherm.
In oorlogs situatie mag je blij zijn dat je eens in de zoveel tijd een warme maaltijd hebt.
Oekraners die de wapens oppakken hebben huis/stad/familie verloren. Dan ben je iets anders gemotiveerd dan een complete jostie die Rambo wil spelen.
dat is hun werk, artikeltjes tikken waar op geklikt wordtquote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:52 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik erger me aan de kranten die di soort helden een podium bieden.
Gepliktquote:Op zaterdag 19 maart 2022 19:54 schreef aTypisch het volgende:
[..]
dat is hun werk, artikeltjes tikken waar op geplikt wordt
extra bonuspunten voor rage clicks, die leveren nog meer op
Sanctions on Russia are not enough.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:06 schreef Aether het volgende:
Sanctions on Russia are outrageous - Chinese official
https://www.bbc.co.uk/news/live/world-europe-60802572
Change by force 'unforgivable', Japan and India say
https://www.bbc.co.uk/news/live/world-europe-60802572
Zeg, Recep, vriend. Als we 100 van die TB2's willen, kun je voor ons dan een leuk prijsje regelen?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:09 schreef polderturk het volgende:
Rutte gaat bij Erdolf op bezoek.
https://www.nu.nl/buitenl(...)esident-erdogan.html
Erdogan timmert wel aan de weg. Never waste a good crisis.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:18 schreef Aether het volgende:
Japan, Turkey foreign ministers agree to cooperate over Ukraine crisis
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20220319_20/
Wat stel je dan voor?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Sanctions on Russia are not enough.
-capricia, fok moderator-
quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:15 schreef capricia het volgende:
En NATO moet niet ingrijpen.
Maar wel een coalitie van landen. Zonder NATO te noemen.
toch logisch?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Erdogan timmert wel aan de weg. Never waste a good crisis.
Wat we nu doen. Wapens leveren aan Oekrane.quote:
Hij snapt er meer van dan de EU die eerst hoog van de toren blaast, en nu al 2 weken zit te navelstaren.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
goeie!quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat we nu doen. Wapens leveren aan Oekrane.
En zo veel mogelijk sancties. Gas hebben we ook in Groningen.
Ik kon twee jaar lang rond half acht opstaan, mijn laptop aanzetten en ik was aan het werk. Stopte ermee om vier uur. Godzijdank heeft het verzet tegen deze vrijheidsberoving door patriot Willem Engel gezorgd dat ik weer uren eerder op moet staan en minstens twee uur per dag mag reizen!quote:
Ik krijg er natuurlijk niet alles van mee, en weet ook niet wat achter de schermen speelt. Maar Erdogan lijkt toch wel een handreiking naar het westen te doen. Ook al die meeting met Griekenland vorige week.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
uh, oke?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik kon twee jaar lang rond half acht opstaan, mijn laptop aanzetten en ik was aan het werk. Stopte ermee om vier uur. Godzijdank heeft het verzet tegen deze vrijheidsberoving door patriot Willem Engel gezorgd dat ik weer uren eerder op moet staan en minstens twee uur per dag mag reizen!
Ik zou hem graag persoonlijk stevig willen bedanken voor deze verbetering van mijn leven!
welke bijvoorbeeld dan?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:15 schreef capricia het volgende:
En NATO moet niet ingrijpen.
Maar wel een coalitie van landen. Zonder NATO te noemen.
Klopt. EU-landen als Nederland doen niks. Gelukkig zijn er NAVO-landen zoals Nederland die wel wat doen.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:28 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hij snapt er meer van dan de EU die eerst hoog van de toren blaast, en nu al 2 weken zit te navelstaren.
Blijft een lul.
Wat denk je van mijn kwaliteitsmuziek detector?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:32 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hier gaat op de een of andere manier mijn bullshit detector van af
dat is echt totaal niet belangrijk in internationale politiekquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:34 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik krijg er natuurlijk niet alles van mee, en weet ook niet wat achter de schermen speelt. Maar Erdogan lijkt toch wel een handreiking naar het westen te doen. Ook al die meeting met Griekenland vorige week.
Kan natuurlijk allemaal voor de bhne zijn en dat ik er finaal in trap. Maar mijn indruk was dat Turkije de afgelopen jaar juist de andere kant op ging.
Blijft een lul natuurlijk, maar je moet ergens beginnen.
kleine kernbommenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:37 schreef Discombobulate het volgende:
Hoop maar dat er snel een akkoord komt en dat Zelensky en Poetin gaan praten. Vraag me af of Poetin bereid is conventioneel te verliezen of dat ie denkt dan nog maar extremer en (kleine) kernbommen gebruiken.
Oh zeker, maar niet dat men denkt dat ik fan van die kerel benquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
dat is echt totaal niet belangrijk in internationale politiek
turkije heeft op meerdere manieren een sleutelpositie en erdogan speelt zijn kaarten gewoon
de beste man kan ondertussen volgens mij ook vrij veel zelf beslissen, heeft geen last van die vervelende commissies en stemmingsrondes en tientallen verschillende nationaliteiten en belangen
Beetje raar om te doen alsof zij geen leger hebben.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
welke bijvoorbeeld dan?
Bangladesh ofzo?
Dan moet je eerst Rusland uit de VN mieteren (kan dat uberhaupt?) want die veto'en dat directquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Beetje raar om te doen alsof zij geen leger hebben.
In de VN hebben alle landen (op drie na) zich tegen deze agressie uitgesproken.
Lijkt me prima om een no fly zone in te stellen uit naam van die landen, bijvoorbeeld.
Dus niet uit naam van NATO. Maar vanuit de VN.
Benieuwd hoeveel Finland, als EU-lid, aan de EU heeft als het daar spannend wordt.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt. EU-landen als Nederland doen niks. Gelukkig zijn er NAVO-landen zoals Nederland die wel wat doen.
Waarom?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:42 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan moet je eerst Rusland uit de VN mieteren (kan dat?) want die veto'en dat direct
ik doe niet alsof ze geen leger hebben, als je het via de VN wil spelen dan kom je op dat soort landen uit en die hebben materiaal waar de grootouders van Putin zijn groene mannetjes niet mee op pad zouden willen gaan, de opleiding slaat nergens op en je kunt je dochters maar beter verstoppen als de vliegtuigen landenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Beetje raar om te doen alsof zij geen leger hebben.
In de VN hebben alle landen (op drie na) zich tegen deze agressie uitgesproken.
Lijkt me prima om een no fly zone in te stellen uit naam van die landen, bijvoorbeeld.
Dus niet uit naam van NATO. Maar vanuit de VN.
naja, er bestaat niet zoiets als even een kernbommetje gooien en dat het daarna klaar isquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:41 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je snapt ook wel wat ik bedoel.
Luie draakquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik kon twee jaar lang rond half acht opstaan, mijn laptop aanzetten en ik was aan het werk. Stopte ermee om vier uur. Godzijdank heeft het verzet tegen deze vrijheidsberoving door patriot Willem Engel gezorgd dat ik weer uren eerder op moet staan en minstens twee uur per dag mag reizen!
Ik zou hem graag persoonlijk stevig willen bedanken voor deze verbetering van mijn leven!
nee kan nietquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:42 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dan moet je eerst Rusland uit de VN mieteren (kan dat uberhaupt?) want die veto'en dat direct
lijkt wel oorlog hequote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze er niks van bakten?
Goh, verwarrend
Dat is semantiek.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom?
Er is vaker een 'coalition of the willing' geweest.
Zolang het geen NATO ingrijpen pur sang is.
Ah, daar ligt de grens dusquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:45 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee kan niet
als er sprake is van genocide wel maar zover zijn we nog lang niet
Dat maakt toch niet uit?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik doe niet alsof ze geen leger hebben, als je het via de VN wil spelen dan kom je op dat soort landen uit en die hebben materiaal waar de grootouders van Putin zijn groene mannetjes niet mee op pad zouden willen gaan, de opleiding slaat nergens op en je kunt je dochters maar beter verstoppen als de vliegtuigen landen
en een no fly zone afdwingen?
vergeten het maar met die gasten, krijg je 5 oude migs en een spitfire
Snap ik. Putin zal alles altijd op de NAVO gooien. Doet ie nu ook.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is semantiek.
Want wie gaat handhaven? Dat zal gewoon een of meerdere NAVO landen zijn, en zal ook zo genterpreteerd worden door Poetin.
als alle bataljons uit Somalie komen en 1 uit Nederland dan roept Putin dat de NAVO hem aanvalt gok ik, kun je het beter in NAVO verband doenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat maakt toch niet uit?
Al heb je maar n zwart Afrikaans battalion, en een uit de regio Azi. Je bent dan dan niet meer als NATO bezig.
volgons mij wel iig, dan gaat het via de algemene raad en daar zijn geen veto'squote:
Oekraine deed ook mee in Afghanistan, was nog steeds een NAVO operatie natuurlijkquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Snap ik. Putin zal alles altijd op de NAVO gooien. Doet ie nu ook.
Maar zodra er een Aziatisch land en/of een Afrikaans land mee doet, is het toch geen NAVO meer?
Ik weet wel zeker dat Putin dat roept. Maakt het nog niet waar.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
als alle bataljons uit Somalie komen en 1 uit Nederland dan roept Putin dat de NAVO hem aanvalt gok ik, kun je het beter in NAVO verband doen
[..]
volgons mij wel iig, dan gaat het via de algemene raad en daar zijn geen veto's
en dan moet je nog steeds landen zien te vinden die zich eraan gaan willen brandenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgons mij wel iig, dan gaat het via de algemene raad en daar zijn geen veto's
er is geen NAVO land die er in zijn eentje wat aan kan doenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat Putin dat roept. Maakt het nog niet waar.![]()
Het alternatief is een soort defaitisme. Want o wee als een NAVO land wat doet.
Denk het niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:53 schreef Ulx het volgende:
Zodra er n Duits vliegtuig wordt neergehaald of tank opgeblazen wordt heeft Poetin zijn Grote Patriottische Oorlog II.
Denk je niet teveel juridisch en dat je met een maas in de wet het wel op kan lossen? Zo werkt het nietquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Snap ik. Putin zal alles altijd op de NAVO gooien. Doet ie nu ook.
Maar zodra er een Aziatisch land en/of een Afrikaans land mee doet, is het toch geen NAVO meer?
Eens.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is geen NAVO land die er in zijn eentje wat aan kan doen
Hij zal het zeker zo verkopen aan de bevolking.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk het niet.
Zo poesjes zijn we geworden.
nou poesjes nietquote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk het niet.
Zo poesjes zijn we geworden.
Maken we even snel een nieuw pact van landen die wel op Russen willen jagen in Oekraine.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Daarom meer landen. Juist buiten NAVO om.
zou niet weten wiequote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Daarom meer landen. Juist buiten NAVO om.
Brazilie heeft zich toch pro-Rusland uitgesproken?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou niet weten wie
Brazilie gaat ook niet 200.000 man op het vliegtuig zetten ofzo
Geen ideequote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:59 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Brazilie heeft zich toch pro-Rusland uitgesproken?
Dat kan natuurlijk ook. Krijg je ze niet in Oekraine onder de duim dan plaats je ze gewoon in Rusland en val je automatisch onder de russische dictatuur en 'orde' handhavingquote:
Zo lang het maar geen 100% NAVO missie is.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
zou niet weten wie
Brazilie gaat ook niet 200.000 man op het vliegtuig zetten ofzo
Kunnen er dingen in Oekrane gebeuren die ervoor zorgen dat jij zegt dat we het niet moeten laten zoals het is?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 20:54 schreef Discombobulate het volgende:
We moeten maar even het conflict gewoon even laten zoals het is, hoe naar dat ook is. Rusland gaat niet stoppen, we kunnen alles op blijven stapelen maar er veranderd niks behalve dan dat het meer en meer ge-escaleert wordt.
Maar dit h, Rusland weet toch ook wel dat veel van die vrijwilligers op die basis zitten? Tis een militaire basis die voor trainingen gebruikt wordt vlak bij de Poolse grens, lijkt me dan een 1+1=2 scenario. Daar hebben ze geen intel voor nodig toch?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 18:23 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
goed plan!!quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo lang het maar geen 100% NAVO missie is.
Beste is een paar niet NAVO landen erbij. En een of ander NAVO land wat helemaal niet meedoet. Of zo.
Geen idee, zou kunnenquote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar dit h, Rusland weet toch ook wel dat veel van die vrijwilligers op die basis zitten? Tis een militaire basis die voor trainingen gebruikt wordt vlak bij de Poolse grens, lijkt me dan een 1+1=2 scenario. Daar hebben ze geen intel voor nodig toch?
Daar is Poetin toch mooi even schaakmat gezetquote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:10 schreef aTypisch het volgende:
[..]
goed plan!!
waarom hebben ze dat nog niet gedaan denk je?
Over welke escalatie heb je het?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kunnen er dingen in Oekrane gebeuren die ervoor zorgen dat jij zegt dat we het niet moeten laten zoals het is?
En over welke escalatie heb je het?
Bij hun mogen vluchtelingen tenminste gewoon werken.quote:
Het was een vrij simpele vraag, toch? Jammer dat je daar geen antwoord op hebt, maar ik was eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord op de eerste vraag: kunnen er dingen in Oekrane gebeuren die ervoor zorgen dat jij zegt dat we het niet moeten laten zoals het is?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Over welke escalatie heb je het?![]()
Maar goed, laat ik er geen woorden aan vuil maken, hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk legt het haarfijn uit,
https://www.trouw.nl/opin(...)liedom-zijn~bf82e2b2
Omdat zoiets tijd kost. Nog even wat beelden van ellendige gebombardeerde burgers, enzo.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:10 schreef aTypisch het volgende:
[..]
goed plan!!
waarom hebben ze dat nog niet gedaan denk je?
waarom moet er, na alle invallen/oorlogen/invasies/schaduwoperaties in de afgelopen decennia nu serieus worden gesproken over het starten van een fysieke (wereld)oorlog met rusland?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kunnen er dingen in Oekrane gebeuren die ervoor zorgen dat jij zegt dat we het niet moeten laten zoals het is?
En over welke escalatie heb je het?
Dat leest ie gewoon als NAVO optreden. Levensgevaarlijk zoiets. Je kan het wel doen, maar het risico is gigantisch. Ik denk wil je zoiets doen dat je er maanden praten en vergaderen aan vooraf zit, even een alliantie maken, zoiets doe je niet zo maar, boel papierwerk erbij, doelen, risico-analyses, etc.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo lang het maar geen 100% NAVO missie is.
Beste is een paar niet NAVO landen erbij. En een of ander NAVO land wat helemaal niet meedoet. Of zo.
Antwoorden staan allemaal in dat artikel. Je hebt niet gelezen volgens mij, je was zo snel met reageren.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het was een vrij simpele vraag, toch? Jammer dat je daar geen antwoord op hebt, maar ik was eigenlijk meer benieuwd naar het antwoord op de eerste vraag: kunnen er dingen in Oekrane gebeuren die ervoor zorgen dat jij zegt dat we het niet moeten laten zoals het is?
Als Poetin een reden wil hebben om een kernoorlog te beginnen, verzint ie er wel een.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat leest ie gewoon als NAVO optreden. Levensgevaarlijk zoiets. Je kan het wel doen, maar het risico is gigantisch. Ik denk wil je zoiets doen dat je er maanden praten en vergaderen aan vooraf zit, even een alliantie maken, zoiets doe je niet zo maar, boel papierwerk erbij, doelen, risico-analyses, etc.
Dit is precies de ellende.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat leest ie gewoon als NAVO optreden. Levensgevaarlijk zoiets. Je kan het wel doen, maar het risico is gigantisch. Ik denk wil je zoiets doen dat je er maanden praten en vergaderen aan vooraf zit, even een alliantie maken, zoiets doe je niet zo maar, boel papierwerk erbij, doelen, risico-analyses, etc.
Ik zou het niet doen iig.
Als het nou een schijtland was vond ik het prima, maar niet een nucleaire macht.
Zo die praat wel ff duidelijke taal (al lijkt hij mij ook aan de te bange kant)quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Over welke escalatie heb je het?![]()
Maar goed, laat ik er geen woorden aan vuil maken, hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk legt het haarfijn uit,
https://www.trouw.nl/opin(...)liedom-zijn~bf82e2b2
isdatzo mag zelf (indirect) pleiten voor een derde wereldoorlog, moet je wel effe zijn vragen netjes beantwoorden hequote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Antwoorden staan allemaal in dat artikel. Je hebt niet gelezen volgens mij, je was zo snel met reageren.
Zo dom is ie echt niet. En ook dom om zo te denken.quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:17 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Als Poetin een reden wil hebben om een kernoorlog te beginnen, verzint ie er wel een.
waarom opper je het dan als serieus 'idee'?quote:Op zaterdag 19 maart 2022 21:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit is precies de ellende.
Madman Putin
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |