abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204140095
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Paar dagen geleden:
- Russische officieren maken de dienst uit in het leger
- Mannen opgeroepen het leger in te gaan
- straaljagers en explosies in Belarus, verklaring was 'oefening'

Nu: ambassade personeel uit Ukraine terughalen.

Oorlogsverklaring aanstaande maandag?
[ twitter ]
:')

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:02:01 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:03:05 #103
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140144
Heeft Rusland echt hypersonische wapens gebruikt? 'Ik ben nog niet overtuigd'

Heeft Rusland echt voor het eerst hypersonische raketten gebruikt, zoals het Russische ministerie van Defensie beweert? Deze supersnelle en vrijwel niet te onderscheppen wapens maken nu enkele jaren deel uit van het Russische arsenaal, maar werden niet eerder gelanceerd in gevecht.

"Ik was verbaasd toen ik erover hoorde", reageert defensie-expert Patrick Bolder van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies. "En ik ben er niet van overtuigd dat ze nu wel echt gebruikt zijn. Dit zou best onderdeel kunnen zijn van een Russische campagne om verwarring te stichten bij de tegenstander, of om een signaal af te geven aan westerse landen: wij zijn bereid om dit nieuwe wapen in te zetten."

Hypersonische raketten zijn namelijk bijzonder kostbaar, zegt Bolder. "Veel duurder dan andere precisiewapens, zoals kruisraketten. Het ligt voor de hand dat je ze gebruikt voor strategische doelen, iets waarmee je echt de loop van de oorlog kan benvloeden. Het doel dat nu geraakt zou zijn, een wapenopslag, is zeker niet zonder belang, maar het is meer een tactisch doel: zoiets als een tank of een konvooi."

De timing leidt bij Bolder ook tot verbazing: "Als dit doel zo belangrijk is om met een hypersonisch wapen te worden uitgenomen: waarom niet eerder, vraag ik me dan af?"

Als de hypersonische raketten inderdaad gebruikt zijn, is de inschatting van Bolder, "dan kan dat ook een teken zijn dat Rusland door de precisiewapens begint heen te raken."

Dat laatste is ook de inschatting van Danny Pronk, veiligheidsonderzoeker bij Instituut Clingendael. "Ze hebben al behoorlijk wat precisiewapens gebruikt, en zijn een beetje door hun voorraad heen."

Uitgelezen kans om te testen

Pronk acht het wl waarschijnlijk dat Rusland echt zijn hypersonische raketten heeft ingezet. "We weten dat er vlak voor de oorlog MiG-31-straaljagers in de enclave Kaliningrad zijn gestationeerd, die uitgerust zijn met deze Kinzjal-raketten ('kinzjal' betekent 'dolk'). Vanaf daar kun je makkelijk het wapendepot in West-Oekrane raken, dus qua bereik kan het."

De oorlog in Oekrane is ook "een uitgelezen kans om deze nieuwe wapens nu operationeel te testen: werken ze echt zoals bedacht, in een oorlog? We weten dat Rusland hetzelfde gedaan heeft in Syri: daar hebben ze allerlei nieuwe wapens voor het eerst gebruikt", zegt Pronk. Er zit mogelijk zelfs een demonstratie-element in, gericht op andere landen, denkt hij: "Laten zien wat je in huis hebt, met het oog op de wapenexport."

Gaat het gebruik van de hypersonische raket nu een gamechanger worden, die elke dag doelen in Oekrane treft? Dat is onwaarschijnlijk. Pronk: "Het is lastig te zeggen hoeveel ze er in voorraad hebben. Er is een eenheid van zo'n 20 25 MiGs met deze raketten uitgerust, maar daarvan zal niet elk vliegtuig ze hebben. Het lijkt mij sterk dat ze er meer dan 20 van in voorraad hebben."

NOS
pi_204140177
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:02 schreef AchJa het volgende:
Meer "helden" voor wie de werkelijkheid toch net ff anders was dan gedacht.

[ twitter ]
Wacht, het was niet zoals in hun PS5 game :o
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:04:54 #105
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140238
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
LCF. ;)
Nee, die hebben veertig van die dingen, ik denk toch de FSC. De Nederlandse schepen krijgen zestien launchers, maar de Belgische acht. Ik zal dat door elkaar hebben gehaald.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:08:27 #107
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204140274
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:54 schreef AchJa het volgende:

[..]
Onmogelijk.

A: Zie je hem niet
B: Krijg je geen lock met een Stinger
C: Gaat hij veel te snel (1.8 km/s)... Dat is mach 5 en een beetje...
D: Is het een deel van een Iskander

Zie ook:

[ twitter ]

Een ballistic missile neerschieten ligt echt ver buiten de capaciteiten van een Stinger... Een Stinger afvuren is t/m het opbouwen van een lock mensenwerk en daar gaat het al mis.
Daar schreef ik ook dat ik benieuwd was.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:11:08 #109
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204140288
De 28-jarige Manuel uit Delfzijl, die twee weken geleden plotseling vertrok naar Oekrane om daar te vechten tegen het Russische leger, is weer terug.
Manuel was tot voor kort monteur van glasvezelkabel bij een bedrijf in Ermelo. Vlak voordat hij naar het oosten vertrok zegde hij zijn baan op. De stap kwam als een grote verrassing voor zijn familie, die in De Volkskrant moest lezen dat hij was vertrokken om zich aan te sluiten bij het vreemdelingenlegioen.

Militaire basis bij Lviv
Volgens zijn oom Frank Meijer is Manuel gisteren na veel omzwervingen thuisgekomen. Hij is volgens eigen zeggen in het oorlogsgebied geweest. Hij was op de militaire basis Yavoriv, dichtbij Lviv. Hij raakte lichtgewond toen het Russische leger een raketaanval uitvoerde op die basis. Over de aard van de verwondingen wil Meijer niets kwijt

Hersteltijd
Volgens de oom van Manuel is zijn neef erg onder de indruk van alles wat hij heeft meegemaakt. ‘Hij wil nu de tijd nemen om te herstellen’, zegt Meijer. 'Voorlopig wil hij geen media-aandacht, maar alleen rust.'

twitter
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:11:23 #110
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140293
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:08 schreef Ulx het volgende:

Nee, die hebben veertig van die dingen, ik denk toch de FSC. De Nederlandse schepen krijgen zestien launchers, maar de Belgische acht. Ik zal dat door elkaar hebben gehaald.
Ah okee. Ik kan me herinneren dat er eoa beperking zat op de LCF'n vwb de VLS... Maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat hoorde...
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:13:40 #111
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:14:40 #112
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:15:58 #113
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204140372
Duitsers erg afwezig de laatste paar weken.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_204140420
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:11 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ah okee. Ik kan me herinneren dat er eoa beperking zat op de LCF'n vwb de VLS... Maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat hoorde...
Op de M-Fregatten bedoel je denk ik. Met die dingen kun je alleen de oude Sea Sparrows afschieten. En om nieuwe te installeren moet je het schip doormidden zagen.
pi_204140424
quote:

[ twitter ]
Het was toch iets anders dan op een PlayStation
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:20:22 #116
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140465
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:15 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Even gekscherend, die Navo QRF moet ook bewapend worden.
pi_204140504
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 16:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Paar dagen geleden:
- Russische officieren maken de dienst uit in het leger
- Mannen opgeroepen het leger in te gaan
- straaljagers en explosies in Belarus, verklaring was 'oefening'

Nu: ambassade personeel uit Ukraine terughalen.

Oorlogsverklaring aanstaande maandag?
[ twitter ]
Leger van Belarus is waardeloos en totaal niet gemotiveerd. Geen zorgen hierom.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:25:04 #119
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204140508
twitter

quote:
"Nou jongens, no way back" Geen weg terug.
De 28-jarige Frank, geboren in Emmen, getogen in Zwartemeer, heeft net de deur naar zijn huurwoning in het slot gedraaid. De magere en niet al te lange jongen zakt door de knien en drukt de sleutels door de gleuf van de brievenbus die onderin de groene voordeur zit. Geen weg terug. Zenuwachtig neemt hij een trekje van zijn sigaret. De rook kringelt wat tegen de bruine klep van zijn groene petje.

Frank, een tatoeage op de palm van zijn rechterhand die doorloopt op zijn arm, is niet bang. Hij weet dondersgoed dat het oorlog is in Oekrane. Dat er slachtoffers vallen aan beide kanten. Dat hij het gevaar opzoekt. ,,De Russen. De Oekraners. Ik weet het. Nee, ik ben niet bang. Niemand houdt mij tegen: ik ga gewoon." Even houdt hij zijn adem in met sigarettenrook. Hij lijkt zijn woorden nu wat te wegen en om zichzelf wat te overtuigen. ,,Nee, niet bang. Noem het gezonde spanning." Hij heeft dan nog geen enkele twijfel, maar dat zal binnen 48 uur omslaan.

Naar het oorlogsfront
'Heeey, ik wil even doei zeggen. Ik ga donderdag mijn paspoort ophalen en dan vlieg ik naar Polen om vervolgens naar Oekrane te gaan. Het is de bedoeling om daar het vreemdelingenlegioen te helpen'. Het is zaterdag 5 maart als Frank deze tekst appt naar vrienden en bekenden. Hij heeft net de huur opgezegd, zijn auto verkocht en zijn werkgever verteld dat hij per direct stopt bij de zorginstelling waar hij gehandicapten begeleidt.

Drie dagen later schuift Frank een grote groene plunjebaal over de vloer van zijn kleine huurkamertje. De plek waar hij sinds kort woont, is nagenoeg leeg. Een bureau met computer, een smoezelig eenpersoonsbed tegen de wand en in het midden twee campingstoelen bij een plastic tafeltje. Op een schouw staan een kleine fles Amerikaanse whisky, twee pakken ice tea en een richtkijker voor op een luchtbuks. ,,Die scope neem ik mee."

Tientallen zakjes met noodles, ducttape, een mondmasker met een skelet er op gedrukt en warme kleren spreidt hij uit over de vloer. Het lijken voorbereidingen op een survivaltocht door de Ardennen. Maar Frank is zich aan het voorbereiden om zo snel als mogelijk is te vertrekken naar het oorlogsfront. Hoewel hij geen militaire gevechtservaring heeft, wil hij zo snel mogelijk naar de stad Lviv. ,,Om van daaruit naar Kiev te gaan." Het is een onderbuikgevoel, zegt hij. Zijn intutie vertelt hem dat hij naar Oekrane moet. ,,Het is een perfecte kans. Ik kan nu mensen helpen." Wat er in het verschiet ligt, de komende dagen, beseft hij nog niet.

Een leven vol tegenslag
Het leven van Frank is niet rimpelloos verlopen. Hij spreekt over een wiebelig bestaan, een leven vol tegenslag met een zware depressie op jonge leeftijd. Ondanks alle problemen probeert hij er het beste van te maken, zegt hij. Als Frank praat, klinkt hij zelfverzekerd. Maar dat is hij niet altijd. Want zijn radicale keuze om de deur achter zich dicht te trekken om te vechten in een voor hem onbekend land is ook wel vluchtgedrag, erkent hij ook zelf wel. Zachtjes: ,,Ik kan wel zeggen dat ik mij hier in Nederland heel prettig voel... Maar dat is niet zo."

Even houdt hij zich stil en begint de noodles en de warme truien weer in de plunjezak te proppen. ,,Het gaat al veertien jaar zo. Iedereen heeft maar een mening over mij. Ik hoef geen heldenstatus en ik ben ook geen held. Want ik heb nog niks bereikt daar. Maar ik ben wel bereid om te vechten. Levensmoe? Nee, ik wil gewoon echt iets goeds doen, mijn stukje bijdragen aan een betere wereld."

Zijn ouders wonen in Zuidoost-Drenthe, zijn geboortegrond. Waar hij opgroeide. Maar met hen heeft hij geen contact meer. ,,Dat maakt de keuze om te vertrekken ook wel makkelijker." Een half jaar geleden breken hij en zijn vriendin. ,,De relatie liep niet denderend", zegt hij. Het doet hem nog steeds verdriet. En dan pakt hij van het bureau iets wat op een zwart-witfoto lijkt. ,,Een echo. Ze is zwanger van ons kind. Maar dat mag ik niet zien. Ze wil geen contact meer en heeft mij het huis uitgezet." De echo had hij online gezet, maar zij eiste dat-ie de foto verwijderde.

Hij heeft hier niks meer. Zijn vriendin heeft hij veel verdriet gedaan, zegt hij nog maar eens. Maar hoe en wat wil hij niet vertellen. Ook over zijn relatie met zijn ouders houdt hij zich op de vlakte ,,Het is heel moeilijk. Ik heb nog geprobeerd te bellen, maar ze willen er niks van weten."

Misschien dat hij een nieuw leven in Oekrane kan opbouwen, vertelt hij dan. ,,Na de oorlog. Waarom niet? Hier heb ik ook niks meer. Geen huis, geen baan, geen auto. Ik laat alles hier achter mij." Frank verbrandt al zijn schepen.

Deze dinsdag is het vooral wachten op zijn paspoort, vertelt hij in het smoezelige hok waar hij 500 euro per maand voor betaalt aan de huurbaas. In het buitenland is hij eigenlijk nog nooit geweest. Ja, misschien een keertje naar Duitsland om te tanken.

Frank vertelt dat hij nu vooral druk doende is om een scherfvest te regelen. Een wapen verwacht hij te krijgen via de Oekraense strijdkrachten. ,,Ik heb mij aangemeld via de ambassade. En zij regelen dan het vertrek." Hij laat mailtjes zien van een contactpersoon die bereid is om hem en andere Nederlanders naar het oorlogsgebied te rijden. ,,Ik heb mij officieel aangemeld, zo weet ik dat ik ook echt iets mag doen, zonder dat ik bij terugkomst in de problemen kom."

Gevechtservaring is niet noodzakelijk
Oekrane heeft het erg eenvoudig gemaakt om daar te vechten. Via de gele button op website fightforua.org kun je je aanmelden als rekruut van het 'International Legion of Defense of Ukraine'. Op de website staat dat gevechtservaring niet noodzakelijk is: 'Je hebt gevechtservaring, of je wilt die opdoen samen met heldhaftige Oekraense verdedigers'.

Alsof het een reclamefolder is, staat puntsgewijs hoe gemakkelijk het is om je aan te melden en af te reizen: 'Gedetailleerde informatie hieronder, we bieden volledige steun, vitale ervaring en geen visum noodzakelijk'.

Het enige dat genteresseerden hoeven te doen is het doorlopen van zeven stappen die eenvoudig staan uitgelegd. Aanbevolen is wel je eigen gear mee te nemen zoals kleding, uitrusting, helm en scherfvest. De Oekraense regering belooft ondersteuning tijdens de reis naar het front: 'Vertegenwoordigers van Oekraense ambassades, consulaten (in het buitenland) en territoriale verdediging in Oekrane zullen onderweg assistentie verlenen. Wij zullen zorgen voor contacten op de ambassade van Oekrane in uw land.' Voor 61 landen staan er contactgegevens voor verdere begeleiding door 'contactpersonen'.

En als allerlaatste stap staat: 'Bij aankomst in het verzamelpunt in Oekrane sluit u zich aan bij het Internationale Legioen van Verdediging van Oekrane (teken het contract) en trekt ten strijde tegen de Russische bezetters, samen met strijders van over de hele wereld en Oekraense soldaten.' Deze informatie staat ook of de facebook-pagina 'International Legion Of Territorial Defense Of Ukraine'.

Extreemrechts doet stoer op fora over vertrek naar Oekrane. Helemaal los op Rusland. 'Hitler had door moeten zetten. Dus we moete strijden, strijders'

Die jongens tekenen hun doodvonnis
Dat het in de praktijk minder rooskleurig is, blijkt uit de verwoestende raketaanval afgelopen week op het trainingscentrum van het buitenlandse vrijwilligerslegioen in West-Oekrane waar een bont gezelschap van internationale mannen en vrouwen zich heeft verzameld om te vechten tegen de troepen van Vladimir Poetin. De Volkskrant stuurde er een verslaggever heen, en hoorde van omwonenden van het trainingskamp: 'Die jongens tekenen hun doodvonnis.' Het Russische leger zou het kamp al heel lang op de korrel hebben gehad, en tactisch hebben gewacht tot het was gevuld met buitenlandse strijders. Volgens Oekrane vielen er 35 doden, volgens de Russen 180.

Ronald Sandee, voormalig analist bij de Nederlandse militaire geheime dienst MIVD, is hard in zijn oordeel over de gevaren die de oorlogsvrijwilligers lopen: ,,Ik denk dat de Russen de communicatie in het Westen al volgen. Ze tracken ze totdat ze in Warschau aankomen. Vlak nadat ze de grens over zijn en in een kamp zitten valt er een raket op hun hoofd. Ik vind het allemaal nogal amateuristisch gedoe van de voormalige special forces in actie voor Oekrane, die zijn gewend aan goede communicatieveiligheid - 'comsec' - maar die lijkt er hier niet te zijn. Die jongens moeten er nog eens goed over nadenken; romantische denken dat je 'iets goeds' doet, is iets anders dan kanonnenvoer worden. En dan nog iets: ik zag een Braziliaan in Oekrane die zei dat je 'voor het leven' moest tekenen bij het vreemdelingenlegioen..."

'Ik ga hoe dan ook heen'
,,Nee joh. Geen enkele twijfel. Ik ga hoe dan ook heen." Het is zondag 13 maart en het leger van Rusland heeft die ochtend de trainingsbasis gebombardeerd. Resoluut appt Frank dat hij heel zeker is van zijn zaak. Hij heeft inmiddels contact met de Oekraners in een besloten groep van berichtendienst Telegram waar hij instructies krijgt. Een appje bewijst dat er meerdere malen in de week tussen Nederland en Polen een busje heen en weer pendelt. 'Vluchtelingen hierheen. Vrijwilligers naar Polen', staat in een bericht.

Een dag later ziet de wereld van Frank er heel anders uit. Zijn contactpersoon appt hem dat Oekrane alleen nog vrijwilligers accepteert met gevechtservaring. Iets wat Frank absoluut niet heeft. Hij heeft, naar eigen zeggen, wel eens met een Kalasjnikov en een Uzi geschoten in een bos. Maar dat is het dan ook.
'Nou lekker dan, ik heb alles hier opgegeven', antwoordt hij 7 minuten na het voor hem teleurstellende bericht. Hij is boos. Verdrietig. 'Ik bedoel: de mensen die daar wonen zijn toch ook vrijwilliger?', stuurt hij. Vrijwel direct volgt een antwoord: 'Die hoeven niet over de grens.' Meer kan zijn contactpersoon er ook niet van maken. ,,Fuck dat, ik ga gewoon."

Peace Ukraine
Afgelopen woensdag appt Frank dat zijn paspoort binnen is. Ook heeft hij een berichtje gekregen van ene Gloria. Zij vertelt hem dat gevechtservaring inmiddels een pre is, maar dat de lokale commandant ter plaatse bekijkt of iemand geschikt is om mee te vechten. De man die het vervoer regelt appt dat het vervoer beschikbaar blijft: 'Ik ga niet selecteren op combat-experience . Wil alleen duidelijk aangeven dat ik niet kan garanderen dat u door het legioen wordt aangenomen. Er is daarentegen ook enorme behoefte aan mensen op humanitair gebied, dat blijft natuurlijk ook een optie als legioen niet door zou gaan. De planning draait weer, dus als u (alsnog) wilt vertrekken, graag een appje terug (ook al had u dat al eerder gedaan) met 'vanaf' datum en 'vanaf' woonplaats', leest Frank.

Inmiddels heeft hij ook contact met de 36-jarige Harry uit Spakenburg. Net zoals Frank wil hij zo snel mogelijk naar Oekrane afreizen om te helpen. Ook hij laat een leven (baan, vrouw, twee dochters en een zoontje) achter in Nederland. Harry schrijft de 28-jarige Drent dat hij niet wil wachten op het busje. Hij heeft een blauwe Ford Fusion via een kameraad en sponsoring op de kop getikt. Op de achterklep en de zijdeuren zijn plakkaten geplakt met de Oekraense vlag en de tekst Peace Ukraine. Of Frank mee wil? Dat kan. Harry blijkt de man te zijn die op 14 maart zijn verhaal deed bij de live talkshow HLF8 met Johnny de Mol : ,, Ik wilde vroeger altijd al in het leger, en werd toen afgekeurd', vertelde hij in de studio. ,,Als ik het nu niet doe, word ik te oud. Als ik daar iets wil betekenen, moet ik nu gaan."

Een handkruisboog en een pijl in de achterbak
Woensdagmiddag is het dan zo ver. Frank toont trots zijn zojuist opgehaalde, hagelnieuwe paspoort. De achterbak van de Ford Fusion is helemaal volgepakt. Pampers, maandverband, knakworsten en medicijnen. ,,Om uit te delen aan hulpbehoevende mensen", vertelt de reiscompagnon van Frank. Hij pakt een handkruisboog en een pijl uit de achterbak. ,,Als we niks te eten hebben, dan kunnen we altijd nog op jacht. Op konijnen." Op de achterbank ligt de plunjebaal van Frank. Hij wiebelt wat op zijn benen en steekt de ene sigaret aan na de ander. ,,Gezonde spanning."
Hoe snel de sfeer zal omslaan, dat kan hij dan nog niet weten.

De mannen zijn er klaar voor zeggen ze. Ook Harry heeft geen militaire ervaring ('Ik was te klein voor defensie'), maar doet wel aan vechtsport. En gezien de blessure aan zijn rechterhand is Harry een extreem taaie. ,,Ik ben ooit nationaal kampioen judo geweest." Harry heeft een ontstoppingsbedrijf (,,Neemt mijn vader nu eventjes waar") en een webshop voor elektrische steps. Beide mannen zijn zich volledig bewust dat ze naar oorlogsgebied vertrekken. ,,Nee, het is inderdaad geen computerspelletje", zegt Frank. Hij werpt nog eens een blik op de uitrusting in de auto. Een groot mes, een bijl en een veldfles. Dan loopt hij naar de deur van zijn oude huis. De sleutel gaat door de brievenbus. Geen weg terug.
En dan tuft het tweetal de straat uit.

Een dag later appt Frank vanuit Polen dat ze instructies hebben gekregen van een contactpersoon voor de Oekraense strijdkrachten. Hij appt een screenafbeelding door. In het Engels staat dat ze welkom zijn, ondanks hun gebrek aan gevechtservaring: 'Ze geven prioriteit aan hen met gevechtservaring, bovendien was de werving tijdelijk stil gezet tot vrijdag 18 maart, vanwege nieuwe veiligheidsmaatregelen. Maar nu jullie er toch al zijn, ga naar het verzamelpunt, hoe dan ook. Morgen is prima.'

Onderweg heeft de Drent een bijzonder aanbod gekregen van een provinciegenoot, die Frank appt dat hij geld aanbiedt voor 'wapens en munitie'. 'Ik heb vrienden in Ukraine die ook vechten, daar kun je naartoe gaan en die hebben aparte geheime bankrekening en daar stort ik steeds geld op voor de strijd.' Frank wil in contact komen met hen. 'Doe ik, daarom zei ik ook, laat me weten wanneer je aangekomen bent. Ik steun veel meer daar. Beetje geheime missie, zeg maar.'

'Ze schieten je gewoon in de rug'
Donderdagavond belt Frank. Hij klinkt niet meer zo monter. De stemming is volledig omgeslagen: ,,Ze worden gewoon afgeslacht." Frank vertelt over scouts die in Oekrane de buitenlandse oorlogsvrijwilligers opwachten. ,,We moesten achter twee mannen aanlopen, niks zeggen en doorlopen." Op de achtergrond klinkt zijn reisgezel Harry. Die is volgens Frank een beetje over de zeik.
Hij weet even niet wat hij moet doen, vertelt Frank. Ze zijn net urenlang vastgehouden door de grenspolitie, maar nu hij eindelijk in Oekrane is, twijfelt hij. ,,We hebben meerdere mensen gesproken die ons vertellen niet naar het vreemdelingenlegioen te gaan. We moeten niet verder gaan. Ze schieten je gewoon in de rug."

En dan wordt het rumoerig op de lijn. Frank schreeuwt naar Harry. ,,Serieus, ga je me nou in de steek laten? Harry! Harry! Loop je nou gewoon weg...?" Een uur later appt hij dat zijn reisgezel weg is gereden. ,,Hij heeft me achter gelaten, ik heb nu geen weg terug sta nu achter een ontiegelijke rij vluchtelingen."

De volgende ochtend, vrijdag 18 maart, meldt Frank dat hij Oekrane is ontvlucht. ,,Ze hebben echt alles voorgelogen, ze schieten hier de soldaten bij de trainingskampen al gewoon af." Ook zijn plan om humanitair werk te verrichten, wil hij laten varen. Frank is gedesillusioneerd.

Ook Harry is inmiddels weer in Polen, meldt hij. Hij bevestigt dat hij niet meer bij Frank is. Dat ze onenigheid hebben gekregen. ,,Franks contacten zijn gewoon ronselaars die je als kanonnenvoer het veld in gooien. Hij loopt daar nog ergens. Allemaal mooie praatjes, maar komt goed zegt hij, komt goed. Maar Frank heeft geen geld, z'n batterij is leeg, echt kansloos.''

En gaat Harry dan weer terug naar Nederland? ,,Nou moet ff kijken. Of ik daar nog wat kan betekenen." Maar het idee was toch ook om humanitaire hulpverlening te doen ter plekke, is daar nog sprake van? ,,Ja, ik denk het wel ja."
'Maar ellende los je niet op met ellende, h'

Het lijkt menens, geen grootspraak, als Frank een week voor vertrek documenten en communicatie toont. Hij heeft zijn huur opgezegd, de auto verkocht en zijn baan opgezegd bij een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Hij toont de vaststellingsovereenkomst en we lezen de mailwisseling met zijn leidinggevende Jeltsje: ' Hallo Frank, we hebben elkaar gesproken en je hebt aangegeven dat je naar het buitenland vertrekt a.s. donderdag. Ik heb aangegeven dat je dan per direct je ontslag moet indienen ik daarmee akkoord ga. Doe je dit niet, dan verwacht ik dat je komt werken conform je roosters. ' En hij toont de communicatie met zijn ex, overigens een oud-collega bij de opvanginstelling. Als we donderdag contact met zijn hoogzwangere ex zoeken, appt ze terug: 'Nee, dank je, ik heb geen contact met hem voor een reden.'

Met zijn familie heeft hij gebroken. Uit de communicatie met kennis Martine blijkt een getroebleerd leven: 'Mijn keuze staat vast. Mijn verleden blijft me achtervolgen. Dus mijn vastberaden keus is om te vechten tegen een wereld waarin dit kan gebeuren, te vechten voor de kindjes die het nodig hebben, te vechten voor de mama's en de papa's die wel een kans op geluk hebben', antwoordt hij tegen een zekere Martine, die bezorgd contact met hem zoekt. 'Ik weet wat je gaat zeggen: dat het vluchtgedrag is. En dat klopt. Ben ook absoluut geen held, maar ga erheen om iets te kunnen vertegenwoordigen waar ik voor sta."

Zijn kennis Martine sluit af met: 'Maar ellende los je niet op met ellende, h'
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:25:07 #120
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140525
quote:

[ twitter ]
Hier was meer aan de hand.
Vreemde louche figuren die buitenlanders er uit proberen te halen.

Klinkt als Russische saboteurs.
pi_204140576
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:15 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Hebben vast teveel beloofd tov wat ze eigenlijk in huis hebben... Nederland zal ook wel niks meer sturen, volgens mij hebben we niks meer te verzenden.
pi_204140592
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:11 schreef slashdotter3 het volgende:
De 28-jarige Manuel uit Delfzijl, die twee weken geleden plotseling vertrok naar Oekrane om daar te vechten tegen het Russische leger, is weer terug.
Manuel was tot voor kort monteur van glasvezelkabel bij een bedrijf in Ermelo. Vlak voordat hij naar het oosten vertrok zegde hij zijn baan op. De stap kwam als een grote verrassing voor zijn familie, die in De Volkskrant moest lezen dat hij was vertrokken om zich aan te sluiten bij het vreemdelingenlegioen.

[ twitter ]
Komt ook wel door de oorlogspropaganda waardoor het lijkt dat Oekrane Rusland er aardig onder heeft, alles kapot, kogels op.
Even naar het heldhaftige Oekrane om de laatste paar Russen te verjagen en met een heldenstatus terugkeren naar Nederland, het hele dorpsplein vol juichende mensen.
Vakman pur sang
pi_204140599
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:24 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Leger van Belarus is waardeloos en totaal niet gemotiveerd. Geen zorgen hierom.
Als die de grens over trekken bij West-Oekrane komt er gewoon een nieuw front bij, dat is niet bepaald voordelig.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:34:49 #125
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204140609
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Hier was meer aan de hand.
Vreemde louche figuren die buitenlanders er uit proberen te halen.

Klinkt als Russische saboteurs.
Er was ook een ander bericht over Amerikanen die het team waarin ze waren ingedeeld verlieten omdat ze het vermoeden hadden dat er spionnen tussen zaten die hun positie gegevens doorgaven voor Russische artillerievuur op hun posities.

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 19-03-2022 17:47:34 ]
pi_204140634
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Komt ook wel door de oorlogspropaganda waardoor het lijkt dat Oekrane Rusland er aardig onder heeft, alles kapot, kogels op.
Even naar het heldhaftige Oekrane om de laatste paar Russen te verjagen en met een heldenstatus terugkeren naar Nederland, het hele dorpsplein vol juichende mensen.
Als je het hele verhaal leest lijkt het vooral op zogenaamde geruchten te gaan.

Er word ze vertelt dat je gewoon in je rug geschoten zal worden, lekker geloofwaardig.

Klinkt als Russische propaganda vanuit "hulpverleners" daar die her en der buitenlanders tegen komen daar bij de grens en dan angst verhaaltjes vertelt.
pi_204140673
Armenirs protesteren weer voor Rusland.

twitter

Nu met een parade.

twitter

twitter
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:42:13 #128
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140684
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als je het hele verhaal leest lijkt het vooral op zogenaamde geruchten te gaan.

Er word ze vertelt dat je gewoon in je rug geschoten zal worden, lekker geloofwaardig.

Klinkt als Russische propaganda vanuit "hulpverleners" daar die her en der buitenlanders tegen komen daar bij de grens en dan angst verhaaltjes vertelt.
Even hoor, hoe denken jullie dan hoe dat soort "vrijwilligers" behandeld worden? Denk je nou echt dat die met alle egards ontvangen worden? Dit volk wordt rechtstreeks als vuurtrekkend element voorwaarts gestuurd... Het zijn gewoon disposables.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:42:34 #129
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204140687
quote:
Dat is toch juist als in Call of Duty, je begint me een simpel wapen en meer ammunitie kun je oprapen na het doden van Russen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204140720
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:42 schreef AchJa het volgende:

[..]
Even hoor, hoe denken jullie dan hoe dat soort "vrijwilligers" behandeld worden? Denk je nou echt dat die met alle egards ontvangen worden? Dit volk wordt rechtstreeks als vuurtrekkend element voorwaarts gestuurd... Het zijn gewoon disposables.
Op dezelfde manier als reservisten.
Wapen basis spul, korte training van Max 3 weken.

Dit soort verhaaltjes klinken grotendeels enorm verzonnen.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:48:58 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_204140756
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:42 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is toch juist als in Call of Duty, je begint me een simpel wapen en meer ammunitie kun je oprapen na het doden van Russen.
Vergeet niet dat je alleen maar over de ammunitie hoeft heen te rennen om het in je zakken te krijgen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:49:11 #132
117098 Hathor
Effe niet
pi_204140757
quote:

[ twitter ]
Wat zou hij verwacht hebben daar aan te treffen?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_204140764
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Oh, toch weer onderweg naar het schijnt...

[ afbeelding ]
Ben van der Kooi probeert er een leuk stedentripje van te maken. Super gezellig, bedankt, Ben!
Go hard or go home
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:51:55 #134
56749 BlaZ
pi_204140782
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Vergeet niet dat je alleen maar over de ammunitie hoeft heen te rennen om het in je zakken te krijgen.
Precies. als ik zo overigens de verhalen lees van degenen die naar de Oekrane vertrekken zijn dit met name mensen die geen zin meer in het leven hebben maar ook niet de moed om hun eigen leven te nemen.
De dood of de gladiolen.
pi_204140789
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:49 schreef Noek het volgende:

[..]
Ben van der Kooi probeert er een leuk stedentripje van te maken. Super gezellig, bedankt, Ben!
Volgens mij leeft Ben al een paar weken in zijn schuilkelder.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:53:31 #136
56749 BlaZ
pi_204140797
quote:

[..]
Ach ja, als je er toch bent.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:55:42 #137
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_204140818
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik kan me vanuit mijn perspectief ook niet zo goed voorstellen dat er zo harteloos met deze troepen wordt omgegaan, maar aan de andere kant zie ik die Oostblokkers er ook wel weer voor aan. Andere mentaliteit gewoon. Disposables inderdaad, kunnen in principe niks dus niet teveel munitie en wapens en tijd aan verspillen, maar wat Russische granaten koppen kunnen ze wel.

Dit is dan ook bij lange na geen echt vreemdelingenlegioen. Daar zijn de zaken normaliter wl op orde.

quote:

[..]
WTF inderdaad :D _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 19-03-2022 18:13:57 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_204140828
Busladingen vol Russische doden.

twitter
pi_204140830
quote:

[..]
Veel meer kunnen ze toch ook niet? Hoeveel zijn er wel niet heen gegaan zonder legerervaring, en als je dan toch perse wilt vechten ipv humanitair te helpen...

Aantoonbare specialisten zullen (hopelijk) wel wat nuttiger gebruikt worden
  zaterdag 19 maart 2022 @ 17:59:01 #140
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_204140861
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:56 schreef polderturk het volgende:

[ twitter ]
Stukje muziek ter begeleiding.

Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_204140864
Tsjetjenen, Armeniers, Syriers, Wit-Russen..... en dan vechten aan beide zijde. Het begint een beetje een wereldburgeroorlog te worden op neutraal grondgebied 8)7
  zaterdag 19 maart 2022 @ 18:00:10 #142
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140873
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:59 schreef tjoptjop het volgende:
Tsjetjenen, Armeniers, Syriers, Wit-Russen..... en dan vechten aan beide zijde. Het begint een beetje een wereldburgeroorlog te worden op neutraal grondgebied 8)7
Het ruimt wel lekker de S5'jes op... :')
pi_204140899
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 18:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het ruimt wel lekker de S5'jes op... :')
Wasda? :P

Geen van deze neem ik aan? :D
  zaterdag 19 maart 2022 @ 18:03:33 #144
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140903
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Het lijkt me niet dat Harry cum suis ingehuurde Russische trollen zijn...

Het is gewoon een grote puinhoop bij de vrijwilligersclub.
  zaterdag 19 maart 2022 @ 18:05:04 #145
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_204140916
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:59 schreef tjoptjop het volgende:
Armeniers die aan Ukrainse zijde vechten?
pi_204140920
Dat die Belarussische diplomaten allemaal 'naar huis' gaan he, zou dat zijn omdat er maandag iets groots staat te gebeuren? Ik weet dan niet wat dat moet zijn, maar ik vrees met grote vrezen (maar daar heb ik 0 bewijs voor, puur een gevoel) dat Putin kernwapens gaat inzetten tegen Oekrane?

Want dt ie die gaat gebruiken, daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd (al is dat angst die spreekt). Want als je door je kleiner spul heen raakt, dan ga je steeds een trapje naar boven, tot er niet heel veel meer overblijft dan dat soort wapens, lijkt me. :{

Het is niet zo dat je, als je door al je normalere spul heen bent en je hebt gewoon niks meer, maar wel nog kernkoppen, maar je hebt je doel nog niet bereikt, dat je dan zegt van 'oke, we zijn door onze voorraden heen, laten we maar naar huis gaan'.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2022 18:06:12 ]
  zaterdag 19 maart 2022 @ 18:05:25 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204140921
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 18:03 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Wasda? :P
Geen van deze neem ik aan? :D
Jawel, hij staat ertussen (ABOHZIS).

S5 => "Stabiliteit 5...

quote:
Vooral de S5 was bekend bij te keuren dienstplichtigen. S5 wilde zeggen dat er voor (geestelijke) stabiliteit een vijf was gescoord. Bij veel dienstplichtigen was dit populair. De keurende artsen zagen in dat een volstrekt ongemotiveerd persoon in het leger geen nut had en keurden veel mensen op grond van S5 af, al is nooit bewezen dat het zo werkte
  zaterdag 19 maart 2022 @ 18:05:33 #148
56749 BlaZ
pi_204140925
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:56 schreef polderturk het volgende:

[ twitter ]
Het werkelijke aantal doden aan beide kanten ligt dan ook veel hoger dan de officile cijfers.

Het aantal burgerslachtoffers in Kharkiv en Mariupol wordt momenteel geschat op 3000+ en dat zijn enkel die twee steden.
Russische troepen - de VS gaf aan 3.000-10.000 - een aantal van ~6.500 lijkt me dan vrij realistisch.
Oekrane ~3000 doden *maar dat was tot 9 maart.
pi_204140926
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 17:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Precies. als ik zo overigens de verhalen lees van degenen die naar de Oekrane vertrekken zijn dit met name mensen die geen zin meer in het leven hebben maar ook niet de moed om hun eigen leven te nemen.
De dood of de gladiolen.
Of juist alleen de mafketels nemen contact op met de media en de professionals niet...
  zaterdag 19 maart 2022 @ 18:07:45 #150
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_204140944
quote:

[..]
Dit soort kneuzen inderdaad, geef ze een AK en laat ze in een groepje de aandacht trekken.
Ervaren militairen krijgen misschien wel een betere behandeling.

Maar dan nog de vraag of de Oekraners de tijd en moeite nemen om die schifting te maken..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')