Materile verliezen mogen wat mij betreft best af en toe gedropt worden hier alleen zijn ze inderdaad niet altijd even relevant voor het tactische verloop van zo'n oorlog. Dat een slagschip wordt gezonken heeft momenteel 0 invloed.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 04:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Jammer dit was een topic van puur tactisch bespreken van het verloop vd oorlog.
Maar ik zie weer alleen propoganda.
Militair valt er naast de enorme verliezen die Rusland maakt heel weinig te analyseren. De Russen lijken vast te zitten, komen bijna overal niks vooruit. Maar hoe dat komt weten wij ook niet precies. Weigeren de ongemotiveerde hongerlijdende soldaten verder te gaan en zien we daarom al die generaals aan het front?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 06:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Materile verliezen mogen wat mij betreft best af en toe gedropt worden hier alleen zijn ze inderdaad niet altijd even relevant voor het tactische verloop van zo'n oorlog. Dat een slagschip wordt gezonken heeft momenteel 0 invloed.
Dit is ook wel een prima overzicht.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 06:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Materile verliezen mogen wat mij betreft best af en toe gedropt worden hier alleen zijn ze inderdaad niet altijd even relevant voor het tactische verloop van zo'n oorlog. Dat een slagschip wordt gezonken heeft momenteel 0 invloed.
Het is zeer lastig om in te schatten wat de verliezen aan beide zijden zijn. Om hiervoor Twitter of Tiktok te gebruiken is erg onbetrouwbaar. Oekrane is in ieder geval het meest effectief in beeldvorming via social media, maar dat zegt dus niks over werkelijk militaire verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen 3x zoveel militaire capaciteit verloren zouden hebben dan de Oekraners, zeker niet omdat ze toch relatief luchtoverwicht hebben.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Militair valt er naast de enorme verliezen die Rusland maakt heel weinig te analyseren. De Russen lijken vast te zitten, komen bijna overal niks vooruit. Maar hoe dat komt weten wij ook niet precies. Weigeren de ongemotiveerde hongerlijdende soldaten verder te gaan en zien we daarom al die generaals aan het front?
Feit is dat Kiev al 7 dagen omsingeld dreigt te worden en de Russen zijn nog exact even ver als 7 dagen geleden. Alleen in het zuiden is er wat progressie gemaakt, in het oosten hebben de Russen zelfs weer wat terrein verloren.
En dan zijn de verliezen plots wel interessant in de tactische analyse. Rusland had al te weinig ingezet om het land te veroveren, als je dan 700 voertuigen waaronder 115 tanks kwijt bent zonder een beetje progressie wordt dat er niet beter op. Ja, Oekrane zal ook veel hebben verloren, maar volgens mij hebben die sinds het begin van de oorlog aan materiaal meer nieuw binnen gekregen dan verloren.
Ik denk dat jij de Russen je veel sterker voor stelt dan ze zijn. Uit alles blijkt dat ze met verouderde troep zitten en ongemotiveerd zijn. Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat ze momenteel bewust in het oosten geen stap vooruit komen, terwijl ze toch in elk geval Oost-Oekrane als bufferstaat willen hebben. Het lijkt er gewoon op dat ze niet beter kunnen. Het Russische leger stelt blijkbaar erg weinig voor.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is zeer lastig om in te schatten wat de verliezen aan beide zijden zijn. Om hiervoor Twitter of Tiktok te gebruiken is erg onbetrouwbaar. Oekrane is in ieder geval het meest effectief in beeldvorming via social media, maar dat zegt dus niks over werkelijk militaire verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen 3x zoveel militaire capaciteit verloren zouden hebben dan de Oekraners, zeker niet omdat ze toch relatief luchtoverwicht hebben.
Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat de Russen niet verder komen als ze zouden willen, dus dat Oekrane ze effectief voor zulke lange tijd blokkeert. Ik denk eerder dat Putin er niet op zit te wachten om een stad als Kiev in te nemen, wat een militaire nachtmerrie is, en dat dat beruchte konvooi gewoon heel lang heeft staat af te wachten, en dat de inname wel of niet van Kiev gewoon een onderhandelings-item is. Het is in ieder geval iets waar beide partijen niet op zitten te wachten.
Ik denk dat qua materieel Rusland en Oekraine wel vergelijkbaar zijn. Wat moreel betreft zullen de Oekraners wel superieur zijn en zij hebben natuurlijk ook het voordeel van de thuiswedstrijd.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de Russen je veel sterker voor stelt dan ze zijn. Uit alles blijkt dat ze met verouderde troep zitten en ongemotiveerd zijn. Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat ze momenteel bewust in het oosten geen stap vooruit komen, terwijl ze toch in elk geval Oost-Oekrane als bufferstaat willen hebben. Het lijkt er gewoon op dat ze niet beter kunnen.
Bellingcat is al heel wat realistischer dan wat je op twitter e.d. ziet, maar m.i. ook niet echt objectief.quote:En nee, ik gebruik ook geen twitter of tiktok oid, maar bijvoorbeeld het vaak betrouwbaar gebleken Bellingcat.
Precies wat ik ook denk.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is zeer lastig om in te schatten wat de verliezen aan beide zijden zijn. Om hiervoor Twitter of Tiktok te gebruiken is erg onbetrouwbaar. Oekrane is in ieder geval het meest effectief in beeldvorming via social media, maar dat zegt dus niks over werkelijk militaire verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat de Russen 3x zoveel militaire capaciteit verloren zouden hebben dan de Oekraners, zeker niet omdat ze toch relatief luchtoverwicht hebben.
Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat de Russen niet verder komen als ze zouden willen, dus dat Oekrane ze effectief voor zulke lange tijd blokkeert. Ik denk eerder dat Putin er niet op zit te wachten om een stad als Kiev in te nemen, wat een militaire nachtmerrie is, en dat dat beruchte konvooi gewoon heel lang heeft staat af te wachten, en dat de inname wel of niet van Kiev gewoon een onderhandelings-item is. Het is in ieder geval iets waar beide partijen niet op zitten te wachten.
Niks vooruit vind ik wel wat overdreven, er zijn nog vrijwel elke dag verschuivingen in het front.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Militair valt er naast de enorme verliezen die Rusland maakt heel weinig te analyseren. De Russen lijken vast te zitten, komen bijna overal niks vooruit. Maar hoe dat komt weten wij ook niet precies. Weigeren de ongemotiveerde hongerlijdende soldaten verder te gaan en zien we daarom al die generaals aan het front?
Feit is dat Kiev al 7 dagen omsingeld dreigt te worden en de Russen zijn nog exact even ver als 7 dagen geleden. Alleen in het zuiden is er wat progressie gemaakt, in het oosten hebben de Russen zelfs weer wat terrein verloren.
En dan zijn de verliezen plots wel interessant in de tactische analyse. Rusland had al te weinig ingezet om het land te veroveren, als je dan 700 voertuigen waaronder 115 tanks kwijt bent zonder een beetje progressie wordt dat er niet beter op. Ja, Oekrane zal ook veel hebben verloren, maar volgens mij hebben die sinds het begin van de oorlog aan materiaal meer nieuw binnen gekregen dan verloren.
Die mag je officieel niet rond paraderen. Dat zal deels de reden zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 08:27 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Hanca Ik zie trouwens nauwelijks POW's, en vaak is dat toch wel een van de belangrijkste aanwijzingen voor een ongemotiveerd leger. Dus zo ontzettend slecht zal het met die motivatie nou ook weer niet zitten.
Eerdere kaartjes lieten grotere stukken Russisch gebied zien bij de seperatistische gebieden, er zijn daar ook wel meldingen geweest van terugveroveringen door Oekrane.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 08:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Hoe kom je er overigens bij dat er terrein in het oosten verloren is?
Dat is juist precies wat wel lukt??quote:Op dinsdag 8 maart 2022 08:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerdere kaartjes lieten grotere stukken Russisch gebied zien bij de seperatistische gebieden, er zijn daar ook wel meldingen geweest van terugveroveringen door Oekrane.
Als het Poetin om onderhandelingen ging (en die kans vind ik ook best groot), zou hij zijn positie met het omsingelen van Kiev en veroveren van een groot stuk van Oost-Oekrane enorm versterken. Dan heeft Oekrane weinig meer te willen. Maar dat lukt de Russen dan weer niet.
Volgens die Finse kaart (en die zijn uitstekend genformeerd) zijn die gebieden juist in handen van Rusland nu en loopt Oekrane in die sector juist het grootste risico.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 08:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eerdere kaartjes lieten grotere stukken Russisch gebied zien bij de seperatistische gebieden, er zijn daar ook wel meldingen geweest van terugveroveringen door Oekrane.
Als het Poetin om onderhandelingen ging (en die kans vind ik ook best groot), zou hij zijn positie met het omsingelen van Kiev en veroveren van een groot stuk van Oost-Oekrane enorm versterken. Dan heeft Oekrane weinig meer te willen. Maar dat lukt de Russen dan weer niet.
Beide landen hebben exaxct dezelfde spullen vwb bewapening dus daar zit het verschil niet in.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:53 schreef Hanca het volgende:
Ik denk dat jij de Russen je veel sterker voor stelt dan ze zijn. Uit alles blijkt dat ze met verouderde troep zitten en ongemotiveerd zijn.
Krijgsgevangenen mogen niet genterviewd worden?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beide landen hebben exaxct dezelfde spullen vwb bewapening dus daar zit het verschil niet in.
En het zal de eerste veldslag niet zijn die verloren wordt omdat de tegenstander onderschat wordt... Je moet enorm oppassen met denken dat de uitslag al vaststaat...
Het valt me overigens wel op dat mensen erg gevoelig zijn voor propaganda van de juiste kant. Kijk bv. naar al die krijgsgevangenen filmpjes, ze worden geslikt als zoete koek terwijl er gewoon een showtje opgevoerd wordt. Krijgsgevangenen zeggen gewoon wat ze verteld wordt . We kennen allemaal het verhaal van de Britse piloten tijdens de eerste Golfoorlog nog wel...
Daarnaast is dit feitelijk wel een overtreding van het HOR, iedereen gaat over de flits van de zg. "clusterbommen" etc. wat weer een klok klepel verhaal is maar nu vindt iedereen het allemaal prima.
quote:Defensiedeskundige Christ Klep: ‘Het Russische leger is niet in staat het beter te doen dan nu’
Ruim anderhalve week na de invasie van Rusland in Oekrane is er nog geen beslissende slag uitgedeeld door de Russen. Militair historicus en defensiedeskundige Christ Klep duidt de stand van zaken. ‘Het Russische leger heeft al behoorlijke klappen te verduren gekregen.’
Kyiv en andere grote Oekraense steden zijn nog altijd in handen van de Oekraners. Wat zegt dat u?
‘We dachten dat de doctrine van het Russische leger, namelijk het uitdelen van de eerste klap, hun grote kracht is. Meer en meer blijkt dat ze niet in staat zijn om dat gericht uit te voeren. Dat heeft te maken met de slechte kwaliteit van spullen en de militairen. De doctrine van een blitzkrieg vereist hele goede cordinatie. Je moet in staat zijn 200.000 man te bevoorraden en in positie te brengen. Zoiets moet tot in detail voorbereid worden en ik vraag me langzaam maar zeker af of de Russen die kwaliteit wel hebben. Ze hebben relatief veel gevechtssoldaten, maar veel minder eenheden voor ondersteuning zoals de genie (militaire bouwers, red.), het medische korps en bevoorradingstroepen. Daarbij komt dat nog steeds veel dienstplichtigen meevechten in het leger, die zeer gedemotiveerd zijn. Geen slechtere plek voor dienstplichtigen dan het Russische leger.’
Volgens president Poetin verloopt alles nog volgens plan.
‘Dat klopt natuurlijk niet. Het Russische leger heeft al behoorlijke klappen te verduren gekregen. Hoe langer het Oekraense leger kan terugvechten, hoe beter ze het gaan doen. De beste manier om je vijand te leren kennen is door ertegen te vechten en dat doet het Oekraense leger nu. Ze leren nu hoe ze konvooien moeten aanvallen en helikopters uit de lucht moeten schieten. Dat leer je alleen in de praktijk. Als ze dat een paar weken kunnen volhouden, hebben de Russen een zeer gemotiveerde tegenstander die ook nog eens weet wat hij doet. Uiteindelijk zullen de Oekraners wel wat verliezen gaan incasseren, maar dan begint de oorlog pas. Dat hebben de Amerikanen ontdekt tijdens de oorlog in Irak. Bij de verovering incasseerden ze twintig slachtoffers en vervolgens duizenden bij de guerrillaoorlog.’
De laatste dagen worden humanitaire corridors gecreerd waardoor burgers kunnen vluchten. Die corridors werden al meerdere keren geschonden door de Russen. Hoe kijkt u daarnaar?
‘Van de Russen hoeft dat ons niet te verbazen, hetzelfde hebben ze in Syri, Tsjetsjeni en Georgi gedaan. Hoe cru het ook klinkt: voor Poetin zijn burgers onderdeel van de oorlog en het slagveld. In het Westen scheiden we dat, maar het Russische leger heeft daar geen enkele boodschap aan. Zij zullen eerder kijken hoe ze de corridor kunnen gebruiken om het de vijand nog lastiger te maken. Elk humanitair aspect wordt gezien als iets wat ze kunnen gebruiken voor de oorlogsvoering.’
De Oekraense president Zelensky herhaalde zondag dat westerse landen steviger sancties tegen Rusland moeten invoeren. Heeft hij een punt?
‘Ja. Hij weet dat hij geen NAVO-interventie krijgt en dus zijn sancties gericht op het militaire aspect nodig. Als bijvoorbeeld sancties gericht op de wapenindustrie worden ingevoerd en daardoor wapenvoorraden opdrogen, wordt Poetin ook echt militair getroffen. Dus ik begrijp heel goed dat Zelensky zegt: om de Russen ook op het slagveld te treffen, zul je ze harder aan moeten pakken. Of het ook gebeurt, betwijfel ik. Ik heb meer hoop op snelle levering van antitankwapens en luchtdoelrakketten, die heel effectief blijken. Daarvan zijn er duizenden beloofd. Als die daadwerkelijk in Kyiv geleverd worden, gaan de Russen het nog behoorlijk moeilijk krijgen.’
Wanneer komt het tot militair ingrijpen van de NAVO, denkt u?
‘Als Rusland ooit de Baltische staten aan zou vallen, dan zal artikel 5 van de NAVO ingeroepen worden, waarin staat dat als een van de lidstaten aangevallen wordt, alle lidstaten aangevallen worden en elkaar moeten helpen. Als het Amerikaanse leger mee gaat vechten, is er geen enkele kans dat de Russen dat militair gezien kunnen winnen. Het Russische leger heeft al moeite om Oekrane onder controle te krijgen, dat zes keer zo weinig inwoners heeft.’
Acht u het mogelijk dat Poetin onder druk van grote verliezen en de gevolgen van de economische sancties de oorlog afbreekt?
‘Poetin zoekt altijd naar een uitweg, dus dat is een optie. Een van de opties die weleens genoemd worden, is dat hij stopt als hij het oostelijke deel van de Dnjepr heeft veroverd en dan zegt: ik heb mijn doelen bereikt. Het is niet uitgesloten, maar het lijkt er nu op dat hij voor heel Oekrane gaat.’
Wat is uw verwachting van de komende weken? Is een beslissende slag nabij?
‘De komende weken blijven we zien wat we nu zien. Het Russische leger is niet in staat het beter te doen dan nu. Ze zullen meter voor meter oprukken. Als ze binnen vier vijf weken geen controle hebben in Oekrane of het Oekraense leger niet verslagen hebben, verwacht ik een omslagpunt. Het Russische leger gaat door de westerse hulp dan zo veel klappen krijgen dat je gaat afvragen of ze het blijven volhouden. Mocht het niet lukken om Oekrane te verslaan, dan zou dat weleens reden kunnen zijn van de militaire en inlichtingenkliek rond Poetin om te zeggen: dit accepteren we niet meer, je moet vertrekken.’
Mensen horen inderdaad heel graag wat ze het liefste horen. Gelukkig werken deze FOK!-ers niet binnen de intel, want het gaat er niet om wat je wil horen maar wat feitelijk is.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beide landen hebben exaxct dezelfde spullen vwb bewapening dus daar zit het verschil niet in.
En het zal de eerste veldslag niet zijn die verloren wordt omdat de tegenstander onderschat wordt... Je moet enorm oppassen met denken dat de uitslag al vaststaat...
Het valt me overigens wel op dat mensen erg gevoelig zijn voor propaganda van de juiste kant. Kijk bv. naar al die krijgsgevangenen filmpjes, ze worden geslikt als zoete koek terwijl er gewoon een showtje opgevoerd wordt. Krijgsgevangenen zeggen gewoon wat ze verteld wordt . We kennen allemaal het verhaal van de Britse piloten tijdens de eerste Golfoorlog nog wel...
Daarnaast is dit feitelijk wel een overtreding van het HOR, iedereen gaat over de flits van de zg. "clusterbommen" etc. wat weer een klok klepel verhaal is maar nu vindt iedereen het allemaal prima.
Nee, dat lukt dus helemaal niet. Kijk gewoon eens objectief naar de kaartjes van nu en de laatste 7/8 dagen, dan zie je dat ze op beide gebieden weinig tot niks opschieten.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 08:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is juist precies wat wel lukt??
Ondervragen en alles mag gewoon. Maar niet publiekelijk.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Krijgsgevangenen mogen niet genterviewd worden?
De vraag is hoe dat komt. Jij gaat er vanuit dat de Russen graag terrein willen willen en dat de Finnen ze effectief blokkeren. Maar dit hoeft niet per se zo te zijn, er kan ook een politieke reden aan ten grondslag liggenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat lukt dus helemaal niet. Kijk gewoon eens objectief naar de kaartjes van nu en de laatste 7/8 dagen, dan zie je dat ze op beide gebieden weinig tot niks opschieten.
Ja, dat noemde ik ook als aannames, niet als feiten. Maar ik zie geen reden voor Rusland om Kiev niet te willen omsingelen, bijvoorbeeld. Ze winnen enorm als ze dat wel doen. Ze winnen ook enorm als ze wel het gebied tot de Dnjepr zouden veroveren. Dat versterkt beide hun onderhandelingspositie zo verschrikkelijk, er is geen tactische reden te verzinnen om het niet te doen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is hoe dat komt. Jij gaat er vanuit dat de Russen graag terrein willen willen en dat de Finnen ze effectief blokkeren. Maar dit hoeft niet per se zo te zijn, er kan ook een politieke reden aan ten grondslag liggen
Kuch, *westerse AT en AA*. En voor de oorlog had rusland overduidelijk de betere wapens. Ukraine had bijv verouderde export versies. Kijk naar de lijsten van voor de oorlog. Oekraine had bijv nauwelijks/geen aanvalshelicopters IIRC.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Heb je het artikel van Klep hierboven gelezen?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat noemde ik ook als aannames, niet als feiten. Maar ik zie geen reden voor Rusland om Kiev niet te willen omsingelen, bijvoorbeeld. Ze winnen enorm als ze dat wel doen. Ze winnen ook enorm als ze wel het gebied tot de Dnjepr zouden veroveren. Dat versterkt beide hun onderhandelingspositie zo verschrikkelijk, er is geen tactische reden te verzinnen om het niet te doen.
Ja, ik las het. Je moet inderdaad je ook niet vergissen hoe slecht het voor de positie van Poetin is als het niet goed gaat aan het front.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Heb je het artikel van Klep hierboven gelezen?
‘Poetin zoekt altijd naar een uitweg, dus dat is een optie. Een van de opties die weleens genoemd worden, is dat hij stopt als hij het oostelijke deel van de Dnjepr heeft veroverd en dan zegt: ik heb mijn doelen bereikt. Het is niet uitgesloten, maar het lijkt er nu op dat hij voor heel Oekrane gaat.’
‘De komende weken blijven we zien wat we nu zien. Het Russische leger is niet in staat het beter te doen dan nu. Ze zullen meter voor meter oprukken. Als ze binnen vier vijf weken geen controle hebben in Oekrane of het Oekraense leger niet verslagen hebben, verwacht ik een omslagpunt. Het Russische leger gaat door de westerse hulp dan zo veel klappen krijgen dat je gaat afvragen of ze het blijven volhouden. Mocht het niet lukken om Oekrane te verslaan, dan zou dat weleens reden kunnen zijn van de militaire en inlichtingenkliek rond Poetin om te zeggen: dit accepteren we niet meer, je moet vertrekken.’
Het gaat niet enorm voortvarend nee, het grote rode leger is er ook niet meer.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat noemde ik ook als aannames, niet als feiten. Maar ik zie geen reden voor Rusland om Kiev niet te willen omsingelen, bijvoorbeeld. Ze winnen enorm als ze dat wel doen. Ze winnen ook enorm als ze wel het gebied tot de Dnjepr zouden veroveren. Dat versterkt beide hun onderhandelingspositie zo verschrikkelijk, er is geen tactische reden te verzinnen om het niet te doen.
Zke ook wat Christ Klep zegt, de Russen kunnen niet beter.
Daar wint Rusland ook niks mee, dan is Poetin in elk geval voor de rest van zijn leven een paria en Rusland dus ook zolang hij de leider is van dat land.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat niet enorm voortvarend nee, het grote rode leger is er ook niet meer.
Mwah kwee niet, dan maar een nuke op een grote stad?
Een nuke gooien op een grote stad en die in een keer platgooien met desastreuze burgerdoden als gevolg?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat niet enorm voortvarend nee, het grote rode leger is er ook niet meer.
Mwah kwee niet, dan maar een nuke op een grote stad?
Weet jij het oogmerk/doelstelling?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:15 schreef Hanca het volgende:
Nee, dat lukt dus helemaal niet. Kijk gewoon eens objectief naar de kaartjes van nu en de laatste 7/8 dagen, dan zie je dat ze op beide gebieden weinig tot niks opschieten.
Ik heb andere bronnen gehoord en die schetsen een ander beeld.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Heb je het artikel van Klep hierboven gelezen?
Klopt. Maar goed, ik pak toch nog even de kaart erbij. De Russische troepen staan nog "maar" op 130 km van Dnipro in het midden van het land en zijn vanuit de Krim al wel meer dan 200 km opgerukt. Aan de zuidflank zijn ook de minste problemen wat betreft bevoorrading etcetera. Het zou kunnen dat het zwaartepunt van hun aanvallen daarom veel meer in het zuiden komt te liggen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik las het. Je moet inderdaad je ook niet vergissen hoe slecht het voor de positie van Poetin is als het niet goed gaat aan het front.
Kun jij een doelstelling verzinnen om daar te gaan staan kamperen, ipv Kiev te omsingelen?quote:
Stingers, gewoon vergelijkbaar met Strela's en Igla's vwb capaciteiten. Daarbij waren die wapens in het begin helemaal niet aanwezig... En die AT wapens zijn leuk maar de Russen hebben de Kornet bv. als tegenhanger.quote:
Uh dat is toch een logisch gevolg? Als je het logistiek gezien allemaal niet kan bolwerken vanwege de nmm slechte weer en terreinstudie dan moet je niet stomweg toch door willen gaan. Dan duurt het allemaal maar wat langer, weet jij de tijdbalk?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:36 schreef Hanca het volgende:
Kun jij een doelstelling verzinnen om daar te gaan staan kamperen, ipv Kiev te omsingelen?
Alle specialisten (Klep, Deen, Osinga, De Kruif) zeggen dat Rusland echt niet beter kan dan ze nu doen, dat ze echt wel meer willen veroveren.
Ik weet dat ze dit minstens 4 miljard per dag kost, waarschijnlijk meer. Dat "meter voor meter" kunnen ze niet betalen, ze kunnen geen 3 maanden doen over deze oorlog.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uh dat is toch een logisch gevolg? Als je het logistiek gezien allemaal niet kan bolwerken vanwege de nmm slechte weer en terreinstudie dan moet je niet stomweg toch door willen gaan. Dan duurt het allemaal maar wat langer, weet jij de tijdbalk?
Klep zegt toch ook: "Meter voor meter".
Doelstelling is druk uitoefenen tijdens de onderhandeling. Als Rusland Kiev omsingeld ontstaan daar ook allerlei tekorten bij de civiele bevolking. Bovendien bindt het heel veel eenheden. Dus als Putin Kiev niet wil hebben dan is het ook niet gewenst het te gaan omsingelen. Maar hij wil wel druk uitoefenen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kun jij een doelstelling verzinnen om daar te gaan staan kamperen, ipv Kiev te omsingelen?
Heeft de Kruif gezegd dat Rusland het echt niet beter (als in: sneller meer terrein innemen) kan doen als op dit moment?quote:Alle specialisten (Klep, Deen, Osinga, De Kruif) zeggen dat Rusland echt niet beter kan dan ze nu doen, dat ze echt wel meer willen veroveren.
Hoe weet jij al dit soort dingen? Van Twitter? Je bent altijd erg stellig, terwijl de meeste echte experts (dus niet random mensen op Twitter) voortdurend een slag onder de arm houden.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet dat ze dit minstens 4 miljard per dag kost, waarschijnlijk meer. Dat "meter voor meter" kunnen ze niet betalen, ze kunnen geen 3 maanden doen over deze oorlog.
Financin zijn nog altijd 1 van de meest bepalende factoren in een oorlog.
Absoluut. Maar ja, in 1 van de documenten werd ook een deadline van juni genoemd...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:47 schreef Hanca het volgende:
Ik weet dat ze dit minstens 4 miljard per dag kost, waarschijnlijk meer. Dat "meter voor meter" kunnen ze niet betalen, ze kunnen geen 3 maanden doen over deze oorlog.
Financin zijn nog altijd 1 van de meest bepalende factoren in een oorlog.
Van de militairen heeft volgens mij niemand zoiets gezegd. Die uitspraak komt van Klep.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:49 schreef LXIV het volgende:
Heeft de Kruif gezegd dat Rusland het echt niet beter (als in: sneller meer terrein innemen) kan doen als op dit moment?
De Russen kunnen niet sneller zonder veel burger slachtoffers te maken.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe weet jij al dit soort dingen? Van Twitter? Je bent altijd erg stellig, terwijl de meeste echte experts (dus niet random mensen op Twitter) voortdurend een slag onder de arm houden.
In welke informatie fuik zit jij? Aan je naam zie ik het eigenlijk al.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:36 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik heb andere bronnen gehoord en die schetsen een ander beeld.
Donbass front zit aardig vast omdat daar de meerderheid van het Oekrainische leger zit, nog zeker zo'n 100,000 man. Er bestaat nog steeds een vrees voor een Oekrainische aanval op de Donbas op de burgerbevolking daar maar ik denk niet dat de Oekrainiers hier veel lust in hebben.
Charkiv wordt omsingeld en dan gaan de Russen richting Zuiden en Westen. (Kremenchuk)
Maripoel hoor ik ook andere berichten.
Daar zit het beruchte AZOV bataljon die burgers tegenhoudt om te vluchten en mensen beschiet terwijl de staakt het vuren voorwaarden waren ingegaan. Daar is ook die Russische hoge officier gedood terwijl hij burgers begeleide naar de veilige corridor.
Odessa regio is het volgende aan de beurt en de grens van Moldavie.
Kiev wordt gewoon omsingeld en klaar. Niets geen aanval daar.
Eens. Plus dat grote vluchtelingenstromen en destabilisatie - in allerlei opzichten- van het land ook al een gewonnen slag is.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 07:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is ook zeker niet zo dat Rusland hier al heeft verloren, oid. Dat zeg ik ook niet. Ik heb geen idee hoelang de Oekraners dit vol kunnen houden, hun verliezen is weinig zicht op.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 09:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Absoluut. Maar ja, in 1 van de documenten werd ook een deadline van juni genoemd...
Wat ik uit ervaring wel weet is dat je de huid van de beer niet moet verkopen voordat deze geschoten is. Ik heb zat situaties meegemaakt waarbij je dacht we zijn er en dan zie je eoa fuck up gebeuren of komt er alsnog een konijn uit de hoed...
Al die burger-defensie experts neem ik sowieso met een korreltje zout. Politiek-strategisch kunnen ze wel wat weten, maar operationeel-tactisch weten ze veel minder.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Van de militairen heeft volgens mij niemand zoiets gezegd. Die uitspraak komt van Klep.
Dat zou ook kunnen. Ten opzichte van hun normale doctrine zijn ze vrij terughoudend mbt inzet vuurkracht geweest. Om allerlei redenen is het niet opportuun voor Putin om al te veel collatoral damage te veroorzakenquote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:01 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
De Russen kunnen niet sneller zonder veel burger slachtoffers te maken.
En dat willen ze dus niet.
Ik heb dit uit bronnen in de Donbass.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:05 schreef Document1 het volgende:
[..]
In welke informatie fuik zit jij? Aan je naam zie ik het eigenlijk al.
Je weet natuurlijk niet wat voor verborgen steun Putin krijgt... Er zijn meer landen dan alleen de Nato en europa...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:06 schreef Hanca het volgende:
Het is ook zeker niet zo dat Rusland hier al heeft verloren, oid. Dat zeg ik ook niet. Ik heb geen idee hoelang de Oekraners dit vol kunnen houden, hun verliezen is weinig zicht op.
Dat Rusland dit met deze enorme sancties plus de enorme kosten die een oorlog sowieso met zich mee brengen niet lang vol kunnen houden is duidelijk.
Volgens mijn bronnen hebben de Russen slechts 20% van hun potentieel ingezet.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zou ook kunnen. Ten opzichte van hun normale doctrine zijn ze vrij terughoudend mbt inzet vuurkracht geweest. Om allerlei redenen is het niet opportuun voor Putin om al te veel collatoral damage te veroorzaken
Christ Klep was bij mij al af na zijn optreden op TV met zijn speelgoedtankjes toen hij het wegbezuinigen van de zware cavalerie zat te verdedigen...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:07 schreef LXIV het volgende:
Al die burger-defensie experts neem ik sowieso met een korreltje zout. Politiek-strategisch kunnen ze wel wat weten, maar operationeel-tactisch weten ze veel minder.
Mwah. Kijk eens in WOII, hoe veel terrein met industriegebieden en eenheden ze verloren en er toch nog sterker uit kwamen. Dit kunnen ze echt nog wel heel lang volhouden, om daar op te wachten duurt veel te lang. Bovendien geven ze zelf het tempo aan.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is ook zeker niet zo dat Rusland hier al heeft verloren, oid. Dat zeg ik ook niet. Ik heb geen idee hoelang de Oekraners dit vol kunnen houden, hun verliezen is weinig zicht op.
Dat Rusland dit met deze enorme sancties plus de enorme kosten die een oorlog sowieso met zich mee brengen niet lang vol kunnen houden is duidelijk.
Je ziet bij dat soort mensen (niet-militaire geinteresseerden, reservisten, natres, re-enacters) vaak dat ze heel veel kennis hebben van bijvoorbeeld militaire geschiedenis, allerlei veldslagen, hoe en wanneer de Uzi precies uit het Nederlandse leger verdween, details over allerlei regimentstradities et cetera et cetera. Vaak veel meer als beroepsmilitairen die niet in hun vrije tijd op hun zolderkamertje dat allemaal gaan uitpluizen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Christ Klep was bij mij al af na zijn optreden op TV met zijn speelgoedtankjes toen hij het wegbezuinigen van de zware cavalerie zat te verdedigen...
quote:
quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:10 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik heb dit uit bronnen in de Donbass.
En ga je ons nog vertellen welke bronnen dat zijn of blijft het gewoon bij niet te verifiren feitenvrij geneuzel gebaseerd op Russische propaganda?quote:
In WO 2 was de wapenindustrie nog niet zo heel erg complex en afhankelijk van globale leveranciers voor onderdelen als dat nu is, hoewel dat toen ook al speelde. De amerikaanse tanks hadden Bausch&Lomb optische richtapparuur, werden in de VS gemaakt, maar, onder licentie van Zeiss. Zeiss had een Dochterbedrijf in het Neutrale Zweden, die Licenties verkocht aan iedereen die ze hebben wilde. B&L betaalde braaf de licenties en D wist daardoor hoeveel tanks van welk type de VS produceerde.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwah. Kijk eens in WOII, hoe veel terrein met industriegebieden en eenheden ze verloren en er toch nog sterker uit kwamen. Dit kunnen ze echt nog wel heel lang volhouden, om daar op te wachten duurt veel te lang. Bovendien geven ze zelf het tempo aan.
Dat neemt niet weg dat ze het natuurlijk zo snel mogelijk willen beindigen.
Klopt.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je ziet bij dat soort mensen (niet-militaire geinteresseerden, reservisten, natres, re-enacters) vaak dat ze heel veel kennis hebben van bijvoorbeeld militaire geschiedenis, allerlei veldslagen, hoe en wanneer de Uzi precies uit het Nederlandse leger verdween, details over allerlei regimentstradities et cetera et cetera. Vaak veel meer als beroepsmilitairen die niet in hun vrije tijd op hun zolderkamertje dat allemaal gaan uitpluizen.
Maar puur militair-praktisch gezien slaan hun ideen vaak net de plank mis. Het zijn vaak autodidacten zonder praktijkervaring of werkervaring. Ze lezen graag spannende boeken maar beseffen niet dat oorlogvoeren voor het grootste deel heel saai communiceren, coordineren, risico-analyse, lijstjes invullen, logistieke processen, invoeren van evaluatie-rapporten, opzetten van begrijpelijke C2-structuren et cetera is en veel minder die geniale pijl over de landkaart trekken is.
Rusland heeft iig van hun oorlog in Tsjetsjeni geleerd dat een stad (Grozny) lastig terrein is om oorlog in te voeren. Lijken het nu anders te doen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:28 schreef nomina het volgende:
Er wordt veel uitgegaan van de gedachte dat Rusland een Blitzkrieg wilde, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Om dan te roepen dat ze falen, getuigt misschien eerder van een foutieve aanname.
En oorlog is ook meer dan bommen en geweren.
Yup, en ook die van Bellingcat.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Analyse van De Kruif gisteren was trouwens ook erg genuanceerd.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/07-03-2022/VPWON_1334462
Idd, ze weten tot op de dag welke versie van een ehdsembleem is uitgegeven en vinden het maar raar dat jij dat als actief dienende niet weet...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:20 schreef LXIV het volgende:
Je ziet bij dat soort mensen (niet-militaire geinteresseerden, reservisten, natres, re-enacters) vaak dat ze heel veel kennis hebben van bijvoorbeeld militaire geschiedenis, allerlei veldslagen, hoe en wanneer de Uzi precies uit het Nederlandse leger verdween, details over allerlei regimentstradities et cetera et cetera. Vaak veel meer als beroepsmilitairen die niet in hun vrije tijd op hun zolderkamertje dat allemaal gaan uitpluizen.
Maar puur militair-praktisch gezien slaan hun ideen vaak net de plank mis. Het zijn vaak autodidacten zonder praktijkervaring of werkervaring. Ze lezen graag spannende boeken maar beseffen niet dat oorlogvoeren voor het grootste deel heel saai communiceren, coordineren, risico-analyse, lijstjes invullen, logistieke processen, invoeren van evaluatie-rapporten, opzetten van begrijpelijke C2-structuren et cetera is en veel minder die geniale pijl over de landkaart trekken is.
Haha. Zeer herkenbaar. Of dat je bijv de 4-daagse loopt en dat zo'n Wappie dan langs je komt lopen. Aan de manier van lopen en het brilletje herken je ze al meteen. Ze spreken je ook altijd aan met je rang, om te laten zien dat ze die kennen. En dan komt er een vraag over een obscuur onderwerp waar ze dan met hun lotgenoten pas nog een discussie over hebben gehad en waar Internet geen uitkomst bood. En dat gaat dan altijd over zo'n volstrekt irrelevant detail als de uitgiftedag van een onderdeelsembleem of bij welk (allang opgeheven) bataljon de FAL nog het langst in gebruik is geweest. En dan altijd teleurgesteld dat je dat helemaal niet weet (of wil weten) als beroeps.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, ze weten tot op de dag welke versie van een ehdsembleem is uitgegeven en vinden het maar raar dat jij dat als actief dienende niet weet...
Het oorlogvoeren zelf is eigenlijk alleen maar wachten voor de gewone soldaat.quote:Oorlogvoeren bestaat voor de man op de grond uit 95% wachten, trainen, voorbereiden en oefenen.
Ik denk ook dat de onderschatting van het Russische leger wordt overschat. Je krijgt vooral te horen over verliezen aan Russische kant, en nauwelijks over verliezen aan de Oekrainse kant, en die zijn er echt wel. Rusland heeft nog steeds heel veel ruimte om op te schalen, vooral door de lucht.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:28 schreef nomina het volgende:
Er wordt veel uitgegaan van de gedachte dat Rusland een Blitzkrieg wilde, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Om dan te roepen dat ze falen, getuigt misschien eerder van een foutieve aanname.
En oorlog is ook meer dan bommen en geweren.
Klinkt zeer bekend. Ik weet vaak ook niet alles in detail mbt mijn werk en een hobbyisten vinden dat maar zeer vreemd.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, ze weten tot op de dag welke versie van een ehdsembleem is uitgegeven en vinden het maar raar dat jij dat als actief dienende niet weet...![]()
Oorlogvoeren bestaat voor de man op de grond uit 95% wachten, trainen, voorbereiden en oefenen.
Het militaire werk trekt wel bijzonder veel hobbyisten aan. Wat voor soort werk doe jij?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klinkt zeer bekend. Ik weet vaak ook niet alles in detail mbt mijn werk en een hobbyisten vinden dat maar zeer vreemd.
Ik rij wat treinen rond in Nederland. Heel erg leuk maar ik ben er helemaal niet dag en nacht mee bezig.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het militaire werk trekt wel bijzonder veel hobbyisten aan. Wat voor soort werk doe jij?
Oh ja, treinen! Daar heb je natuurlijk ook hele ladingen hobbyisten. Zijn min-of-meer dezelfde types als de militaire hobbyist denk ik.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik rij wat treinen rond in Nederland. Heel erg leuk maar ik ben er helemaal niet dat en nacht mee bezig.
Bekend verhaal.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik rij wat treinen rond in Nederland. Heel erg leuk maar ik ben er helemaal niet dag en nacht mee bezig.
Spoor is meer geschikt voor strategische verplaatsingen. Zo diep zitten de Russen nog niet in Oekrane, het is waarschijnlijker dat ze tot aan de grens gebruik maken van spoor en vanaf daar over de weg. Mochten ze dieper de Oekrane intrekken en ook knooppunten en remplaanten innemen wordt het een optie.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:07 schreef Cherni het volgende:
Nu we het dan toch over het spoor hebben hoe zit het met die infra in de Oekrane. Werkt dat nog om materieel en troepen te verplaatsen per spoor? En kunnen de Russen ook gebruik maken van het spoor in de Oekrane?
Daarmee doe je Klep wel echt wat te kort hoor. Heeft ook jarenlang bij het ministerie van defensie gezeten, talloze interviews met soldaten uit Srebrenica etc. gevoerd.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Christ Klep was bij mij al af na zijn optreden op TV met zijn speelgoedtankjes toen hij het wegbezuinigen van de zware cavalerie zat te verdedigen...
quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:49 schreef LXIV het volgende:
Haha. Zeer herkenbaar. Of dat je bijv de 4-daagse loopt en dat zo'n Wappie dan langs je komt lopen. Aan de manier van lopen en het brilletje herken je ze al meteen. Ze spreken je ook altijd aan met je rang, om te laten zien dat ze die kennen. En dan komt er een vraag over een obscuur onderwerp waar ze dan met hun lotgenoten pas nog een discussie over hebben gehad en waar Internet geen uitkomst bood. En dat gaat dan altijd over zo'n volstrekt irrelevant detail als de uitgiftedag van een onderdeelsembleem of bij welk (allang opgeheven) bataljon de FAL nog het langst in gebruik is geweest. En dan altijd teleurgesteld dat je dat helemaal niet weet (of wil weten) als beroeps.
Hoe kijk je naar amateurs als ik dan?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:16 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Zo kreeg ik een keer iemand op de klep die meteen de hele productiegeschiedenis van mijn onderdeelsembleem ging opnoemen en dat hij net die versie met stiksel zus en zo nog niet had. Ondertussen haalde hij zo'n muntenverzamelklapper uit zijn rugzak die van voor tot achter vol zat met borstemblemen en driftig naar de afdeling Lua ging bladeren... En daar liet hij dan vol trots iets van 6 verschillende versies (die volgens mij alleen in zijn wereld bestonden dan) van betreffend embleem zien...![]()
En hij toch wel heel graag mijn embleem in zijn verzameling wilde hebben...
Ik deel die mening niet. Hij is van dezelfde categorie als Ko Colijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Daarmee doe je Klep wel echt wat te kort hoor. Heeft ook jarenlang bij het ministerie van defensie gezeten, talloze interviews met soldaten uit Srebrenica etc. gevoerd.
Die weet echt genoeg van militair-praktische zaken om hier een inschatting van te kunnen maken. Zijn boeken getuigen juist ook van veel praktijkkennis.
Normaal, jij valt iig niet over niet terzake doende dingen als een tactisch teken oid.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hoe kijk je naar amateurs als ik dan?
quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik deel die mening niet. Hij is van dezelfde categorie als Ko Colijn.
Wat voor een verdediging heeft de stad?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Laatste update van de situatie in Marioepol. Russische pantserdivisies zijn de noordelijke wijken van de stad binnengedrongen.
[ twitter ]
Dat durf ik niet te zeggen. Is er iemand die mij kan vertellen of dit Russen zijn? De laatste berichten uit Marioepol zijn wel dat de stad het niet lang meer gaat volhouden en dat zou echt weer een significante wending zijn. Al deze troepen kunnen dan gebruikt worden voor de richting Odessa of een opmars richting Dnipro.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:28 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Wat voor een verdediging heeft de stad?
Mensen die in de Donbass en Rusland wooonachtig zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
[..]
En ga je ons nog vertellen welke bronnen dat zijn of blijft het gewoon bij niet te verifiren feitenvrij geneuzel gebaseerd op Russische propaganda?
quote:Senior Ukrainian official Anton Herashchenko says the number of Russian prisoners-of-war is approaching 2,000. More than 11,000 Russians have already died in Ukraine – more than in the two Chechen wars. About 30,000 Russian have been wounded in action.
Liep jij niet heel hard te roepen dat Poetin nooit zou binnenvallen en dat het allemaal propaganda van de Amerikanen was? Vergeef me dat ik je dan even niet op je blauwe ogen geloofquote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:36 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Mensen die in de Donbass en Rusland wooonachtig zijn.
Ik snap wel dat jij/jullie dit niet geloven maar dat is dan maar zo.
Dit zijn Russen. Ze steken over omdat dit de enige manier is. Voor hun ligt de frontlinie. Dat is wat hij zegt.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat durf ik niet te zeggen. Is er iemand die mij kan vertellen of dit Russen zijn? De laatste berichten uit Marioepol zijn wel dat de stad het niet lang meer gaat volhouden en dat zou echt weer een significante wending zijn. Al deze troepen kunnen dan gebruikt worden voor de richting Odessa of een opmars richting Dnipro.
[ twitter ]
Ik dacht dat hij de Donbass zou aanvallen maar dit is logischer wat hij nu doet.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:45 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Liep jij niet heel hard te roepen dat Poetin nooit zou binnenvallen en dat het allemaal propaganda van de Amerikanen was? Vergeef me dat ik je dan even niet op je blauwe ogen geloof
Volgens mij Russen of rebellen. Ik zag een iemand met een witte band. Alleen heb je weer geen data waar en wanneer.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat durf ik niet te zeggen. Is er iemand die mij kan vertellen of dit Russen zijn? De laatste berichten uit Marioepol zijn wel dat de stad het niet lang meer gaat volhouden en dat zou echt weer een significante wending zijn. Al deze troepen kunnen dan gebruikt worden voor de richting Odessa of een opmars richting Dnipro.
[ twitter ]
Er zijn wel wat bronnen die suggereren dat de val van Marioepol echt heel nabij is en dat de Russen de ring steeds meer sluiten. Evacuatie is voor de Oekraense troepen daar ook onmogelijk. Dat zou de situatie wel wat veranderen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Volgens mij Russen of rebellen. Ik zag een iemand met een witte band. Alleen heb je weer geen data waar en wanneer.
Je bent toch een schietschijf in zo'n bootje. Dan moet je toch wel enigzins de omgeving onder controle hebben om in een bootje dobberend de rivier over te steken en Twitter te gebruiken.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Er zijn wel wat bronnen die suggereren dat de val van Marioepol echt heel nabij is en dat de Russen de ring steeds meer sluiten. Evacuatie is voor de Oekraense troepen daar ook onmogelijk. Dat zou de situatie wel wat veranderen.
Ik denk nog steeds dat Dnipro geen Dnjepropetrovsk gaat worden, en dat ook Odessa een Oekraense stad zal blijven.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Ik denk dat beide steden Russisch worden.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 12:26 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat Dnipro geen Dnjepropetrovsk gaat worden, en dat ook Odessa een Oekraense stad zal blijven.
Na Marioepol zullen de Russische troepen naar mijn mening gebruikt gaan worden voor de rest van de oblast Donetsk over te nemen.
Dnipro weet ik het nietquote:Op dinsdag 8 maart 2022 12:26 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk nog steeds dat Dnipro geen Dnjepropetrovsk gaat worden, en dat ook Odessa een Oekraense stad zal blijven.
Na Marioepol zullen de Russische troepen naar mijn mening gebruikt gaan worden voor de rest van de oblast Donetsk over te nemen.
Dat is voor een ander topic, Verbieden van Nieuws.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 12:53 schreef AchJa het volgende:
Nee, lekker RT en Sputnik gaan blokkeren...![]()
https://nos.nl/index.php/(...)te-internetproviders
De Russen laten Charkov nu ook links (voor de Russen rechts) liggen. Stel dat de opzet in het begin van de invasie nog was om deze grote steden mee in te nemen, dan denk ik dat ze daar inmiddels van terug gekomen zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 12:45 schreef scrupuleus het volgende:
[..]
Dnipro weet ik het niet
Odessa zal wel Oekraens blijven.
Ik vind het nog een wonder hoe marioepol het zolang heeft uitgehouden.
Ik denk dat het Russische leger wel ontzettend veel heeft geleden en uiteindelijk niet verder komt.
Hier alleen serieuze militair-tactische vragen en geen ONZ plz.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 15:29 schreef Arnold_ het volgende:
Vraagje over het front in Marioepol. Als de Russen deze speciale operatie in Oekraine zijn gestart omdat Russen in Donetsk and Lugansk vermoord worden door nazis en de Russen nu de (50%) Russische bevolking in Marioepol uitmoorden, zijn de Russen dan volgens hun eigen definitie ook nazis?
Ge-blabla op Reddit.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 16:32 schreef oheng het volgende:
Dit zijn schijnbaar beelden uit Mariupol, vanmorgen? Een Oekrainsche tank (T-64Bx??) schiet in de buurt van een vernietigde russiche verkenningscolonne.
https://www.reddit.com/r/(...)e_next_to_destroyed/
Oekrainsche politie raakt een onbekend voertuigen vlak buiten Nikolaev/Mykolaev:
https://www.reddit.com/r/(...)rces_kord_targeting/
Lokatie: https://duckduckgo.com/?t=ffcm&q=Nikolaev&ia=web&iaxm=maps
Wederom Mariupol, drone footage van een forward supply base oid. Let op de KamAZ Typhoon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kamaz_Typhoon
https://www.reddit.com/r/(...)_russian_forces_and/
Impressie van Maiupol:
https://www.reddit.com/r/(...)th_ukraine_mariupol/
Weer een Bayraktar video:
https://www.reddit.com/r/(...)ktar_tb2_completely/
Russiche APC schiet op een burger auto:
https://www.reddit.com/r/(...)ktar_tb2_completely/
Oekrainsche AT in actie:
https://www.reddit.com/r/(...)4/stugnap_in_action/
NLAW in actie:
https://www.reddit.com/r/(...)_an_ukprovided_nlaw/
Ze zijn schijnbaar al helemaal in Kharkiv gearriveerd: https://www.reddit.com/r/(...)ntitank_weapons_are/
Zelfs onze helmen en vesten zijn gearriveerd:
https://www.reddit.com/r/(...)ic_vests_arrived_in/
Heb ik deze dode russiche generaal al gepost hier? Dit is een andere dan die russiche nazi van gisteren iig:
https://www.reddit.com/r/(...)sian_general_killed/
Hier is een lijstje: https://www.reddit.com/r/(...)_senior_officers_in/
Hier de unencrypted telefoonbericht dat is onderschept. Het is unencrypted omdat het russische encryptie systeem 3g en 4g gebruikt... En dat hebben ze kapot geschoten:
https://www.reddit.com/r/(...)eports_the_death_of/
Willekeurige beelden van vrouwelijke Oekrainsche soldaten:
https://www.reddit.com/r/(...)_are_ready_to_fight/
Stategisch:
Er zijn allemaal geruchten dat de russische overheid beseft dat dit een clusterfuck is
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
Waar blijft het Wit-Russische leger? Hier een potentieel antwoord:
https://meaww.com/belarus(...)aine-invasion-russia
Ik heb slechts enkele Wit-Russiche voertuigen gezien (met het witte rondje gelof ik), 1 vandaag, een MZKT ofzo die vastzat in de modder.
De hele erge dingen van vandaag laat ik wel weg verder, als je vannacht nog wilt slapen.
*ziet negatieve informatie over rusland*quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ge-blabla op Reddit.
Ik bedoel dat is toch geen bron?
Graag alleen tactisch militaire berichten hier,quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:04 schreef oheng het volgende:
[..]
*ziet negatieve informatie over rusland*
*Geen bron! Geen bron! Dit is geen goede bron!*
Nou nee. Waarschijnlijk bevinden zich duizenden Oekraense militairen in de stad. Bij een overgave is historisch gezien de verdedigende partij altijd zwaar in het nadeel. Je verliest materieel, troepen en je lijdt in feite een totale nederlaag. In de vorige slag om Mariupol in 1941 gaven 110.000 Russen zich over, een enorme nederlaag.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 15:58 schreef GereDathan het volgende:
Mocht Marioepol vallen, en dat lijkt mij persoonlijk een kwestie van tijd, dan hebben de Russen toch juist een veel groter probleem? Dan moeten ze daarna het front vergroten, wat ze sowieso zwakker maakt gezien het moreel en materieel. En ik denk dat we niet verbaasd moeten zijn als er in Marioepol heel veel Oekranse strijders op schuilplaatsen wachten op hun kans. De kans lijkt mij zeer groot dat de Russen na enige tijd in de rug aangevallen gaan worden.
In hoeverre is de situatie van toen nog vergelijkbaar? De communicatie is vele malen beter, net als de voorbereiding. De Oekraners zijn taai volk gebleken. Op het moment dat de Russen zich omdraaien komen ze, denk ik, tevoorschijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nou nee. Waarschijnlijk bevinden zich duizenden Oekraense militairen in de stad. Bij een overgave is historisch gezien de verdedigende partij altijd zwaar in het nadeel. Je verliest materieel, troepen en je lijdt in feite een totale nederlaag. In de vorige slag om Mariupol in 1941 gaven 110.000 Russen zich over, een enorme nederlaag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Sea_of_Azov
Je zal daarna toch veel breder moeten uitwaaien? Hoe verder je een land inkomt hoe breder je frontlinie wordt. Met alle risico's van dien.quote:Natuurlijk zullen er altijd wel een paar partizanen achterblijven maar het overgrote deel van zo'n stad is gewoon de pineut. En een omsingeling kost ook veel extra frontlijn dus waar je dat grotere front vandaan haalt begrijp ik niet helemaal?
Mag toch aannemen dat de Russen wel een inschatting hebben hoeveel Oekraeners er ongeveer zitten en anders de stad uitkammen. (internet platleggen enzo)quote:Op dinsdag 8 maart 2022 17:46 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In hoeverre is de situatie van toen nog vergelijkbaar? De communicatie is vele malen beter, net als de voorbereiding. De Oekraners zijn taai volk gebleken. Op het moment dat de Russen zich omdraaien komen ze, denk ik, tevoorschijn.
[..]
Je zal daarna toch veel breder moeten uitwaaien? Hoe verder je een land inkomt hoe breder je frontlinie wordt. Met alle risico's van dien.
Leuk gedaan A J.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:11 schreef AchJa het volgende:
Even de ISW kaarten achterelkaar aan geplakt. Je ziet in het zuiden best wel progressie.
Bij gevechten in een stad zijn aanvallers een stuk kwetsbaarder. Internet platleggen hebben ze geprobeerd, maar mede dankzij Elon Musk is dit niet gelukt. Die inschatting zal wel gebakken lucht zijn, de Russen falen zo ongeveer op alle fronten op dit moment.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 18:17 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mag toch aannemen dat de Russen wel een inschatting hebben hoeveel Oekraeners er ongeveer zitten en anders de stad uitkammen. (internet platleggen enzo)
Klassiek gevalletje van een leider die zichzelf heel slim vindt? Putin is geen strateeg, hij is een lachtertje op dat vlak. Als dit het grote enge Russische leger is dan is het toch meelijwekkend? Als de Oekrane NAVO grondgebied was geweest dan was de oorlog in 2,5 uur klaar geweest.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:09 schreef OllieA het volgende:
Wat ik werkelijk niet begrijp aan het plan van Russische legertop / Putin, is het tijdstip van deze invasie. Dat er het een en ander stilstaat op de wegen in Oekrane wordt door sommigen geweten aan slecht onderhoud. Daarover heeft @:AchJa gezegd dat het eerder lijkt alsof men met rupsvoertuigen bandenvoertuigen uit de prut heeft getrokken.
Maar waarom een invasie/annexatie uitvoeren in het prutseizoen? Als ik @:LXIV hier goed begrijp gaat er een lange fase van planning vooraf aan een operatie van deze orde. Geen rekening houden met het seizoen lijkt me dan eigenlijk een ondenkbare blunder.
Ik als volstrekte leek wb militaire zaken begrijp hier dus helemaal niets van.
Mocht dit al besproken zijn, sorry… zelfs dit topic gaat voor mij te snel…
Ik denk persoonlijk dat ze een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal (op basis van historische gegevens). Er gaat net zoals @LXIV al zei een gigantische planning aan vooraf aan een operatie op meerdere fronten en van dit formaat. Vwb weer en terrein wil je dan wel omstandigheden hebben die je het niet te moeilijk maken. En aangezien de zg. "Rasputisa" normaliter ergens in maart begint en het in januari nog hoog winter is en je maar 8 uur daglicht per dag hebt is halverwege februari op basis van gemiddelden vwb weergegevens/ klimaat /lichtgegevens/ zicht een redelijke optie om de startlijn over te gaan (je moet nl. ver vooruit plannen), maar het lijkt erop dat de dooi nu eerder is ingezet en de Russen dus voor zwaar terrain kwamen te staan. Hier wordt er eigenlijk ook al naar gehint:quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:09 schreef OllieA het volgende:
Wat ik werkelijk niet begrijp aan het plan van Russische legertop / Putin, is het tijdstip van deze invasie. Dat er het een en ander stilstaat op de wegen in Oekrane wordt door sommigen geweten aan slecht onderhoud. Daarover heeft @:AchJa gezegd dat het eerder lijkt alsof men met rupsvoertuigen bandenvoertuigen uit de prut heeft getrokken.
Maar waarom een invasie/annexatie uitvoeren in het prutseizoen? Als ik @:LXIV hier goed begrijp gaat er een lange fase van planning vooraf aan een operatie van deze orde. Geen rekening houden met het seizoen lijkt me dan eigenlijk een ondenkbare blunder.
Er bestaat ook een gerede kans dat ze het konvooi bewust stil hebben gezet omdat de Russen ook wel zagen dat er buiten de wegen om geen doorkomen aan was voor vooral de wielvoertuigen... Het terrein is voor de wieltjes gewoon een no-go geworden. En aangezien de logistiek over het algemeen met wielvoertuigen opereert komen die dus ook niet meer vooruit.quote:Weather:
An invasion that begins in January or February would have the advantage of frozen ground to support the cross-country movement of a large mechanized force. It would also mean operating in conditions of freezing cold and limited visibility. January is usually the coldest and snowiest month of the year in Ukraine, averaging 8.5 hours of daylight during the month and increasing to 10 hours by February.8 This would put a premium on night fighting capabilities to keep an advance moving forward. Should fighting continue into March, mechanized forces would have to deal with the infamous Rasputitsa, or thaw. In October, Rasputitsa turns firm ground into mud. In March, the frozen steppes thaw, and the land again becomes at best a bog, and at worst a sea of mud. Winter weather is also less than optimal for reliable close air support operations.
https://www.telegraaf.nl/(...)oor-oekraiense-legerquote:KIEV - Een tsunami aan westerse wapens komt op dit moment de grens over van Oekrane. Nadat Poetin het bevel had gegeven om Oekrane binnen te vallen, zijn zo’n 17.000 antitankwapens – waaronder de gevreesde Javelin-raketten – de grens met Oekrane over gegaan en zo’n 2000 stingerraketten, aldus een anonieme hoge Amerikaanse functionaris tegenover CNN.
…
Op diverse videobeelden zijn Oekraense soldaten te zien, bewapend met Javelin-antitankraketten. In tegenstelling tot de Russen opereren de Oekraners in kleine groepjes die hit-and-runoperaties uitvoeren. Op een video op Telegram is bijvoorbeeld te zien hoe de Oekraners naar een colonne van een aantal Russische tanks en pantservoertuigen sluipen en die op enkele honderden meters afstand met succes onder vuur nemen: de Russische tanks werden uitgeschakeld.
…
Amerikaanse militaire analisten prijzen ook de manier waarop de Oekraners het Russische leger te lijf gaan. Zo proberen de Oekraners zoveel mogelijk van achteruit de aanvoerlijnen naar de Russische voorhoede door te snijden door bevoorradingskonvooien aan te vallen met onder meer scherpschutters. Dat dit met succes gebeurt, bewijst volgens hen het enorme konvooi aan tanks en pantservoertuigen dat nu al dagen stilstaat op zo’n dertig kilometer afstand van Kiev. Naar verluidt heeft het konvooi gebrek aan benzine en ook aan munitie. Ook zouden de Russische vrachtwagens te lijden hebben van de kwalitatief slechte banden die vaak lek gaan.
Zelfs Putin snapt dat een Blitzkrieg van twee dagen in een gebied ter grootte van Frankrijk science fiction is... Het duurde 80 dagen vanaf D-day voordat Parijs bevrijd was en dan zit je vwb de lokale bevolking in een permissive omgeving.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:55 schreef GereDathan het volgende:
Putin heeft er, mijn inziens, op gegokt dat iedereen zou weg rennen en het met 2 dagen klaar zou zijn. Elke dag dat het langer duurt lijden ze meer verliezen, verschrompeld de moraal en wordt de hele boel zwakker.
Ik vraag mij werkelijk af of Putin dat snapt, de hele gang van zaken komt behoorlijk krankzinnig over. Met de dag, wat zeg ik, met het uur worden de Oekraense troepen sterker. Het materieel van de Russen zou door A.H. nog gedumpt zijn als niet bruikbaar, 80 jaar geleden. En dan hebben we het nog maar niet over de moraal.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zelfs Putin snapt dat een Blitzkrieg van twee dagen in een gebied ter grootte van Frankrijk science fiction is... Het duurde 80 dagen vanaf D-day voordat Parijs bevrijd was en dan zit je vwb de lokale bevolking in een permissive omgeving.
En ondertussen gaat de opmars in het zuiden rustig door... Alle ogen zijn gericht op noord en Kiev maar er zijn nog een stuk of 4 fronten...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:14 schreef GereDathan het volgende:
Ik vraag mij werkelijk af of Putin dat snapt, de hele gang van zaken komt behoorlijk krankzinnig over. Met de dag, wat zeg ik, met het uur worden de Oekraense troepen sterker. Het materieel van de Russen zou door A.H. nog gedumpt zijn als niet bruikbaar, 80 jaar geleden. En dan hebben we het nog maar niet over de moraal.
Ben er echt van overtuigd dat hij dacht dat iedereen bang weg zou rennen en zich zou overgeven aan de geweldige Russische leider.
Zelfs Kim-Jong Un is niet zo dom gebleken.
Al die Stingers gaan nog een raar staartje krijgen kan ik je verklappen. Er komt een periode dat we niet meer zo ontspannen in een vliegtuig zitten...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:04 schreef GereDathan het volgende:
Elk uur dat het langer duurt komen er meer moderne en goed werkende wapens naar de Oekrane. De hit and run tactiek werkt uitstekend. Elke raak geschoten raket heeft een serieuze impact. Het is een soort Duckhunt aan het worden.
Daar zitten ook twee Oekranse brigades en een regiment (Azov).quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Dat heb ik me al jaren afgevraagd.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Al die Stingers gaan nog een raar staartje krijgen kan ik je verklappen. Er komt een periode dat we niet meer zo ontspannen in een vliegtuig zitten...
Ja dat bedoel ik. Zou militair toch een aardige klap zijn voor Oekrane als die troepen zich overgeven.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar zitten ook twee Oekranse brigades en een regiment (Azov).
Prima nuances hoor maar ik denk toch echt dat een val van de stad een zwaar voordeel voor Rusland zal zijn.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:51 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Bij gevechten in een stad zijn aanvallers een stuk kwetsbaarder. Internet platleggen hebben ze geprobeerd, maar mede dankzij Elon Musk is dit niet gelukt. Die inschatting zal wel gebakken lucht zijn, de Russen falen zo ongeveer op alle fronten op dit moment.
Omdat de landen die de Stingers hebben die dingen bewaken als de kip met de gouden eieren... In bv. Duitsland ben je verplicht om een gewapende escorte mee te sturen als je die dingen gaat verplaatsen buiten militair terrein om.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:26 schreef kibo het volgende:
Dat heb ik me al jaren afgevraagd.
Voor terroristen is dit toch een ideaal wapen?
Waarom dan nooit eerder toegepast?
Dat is het ook. Dergelijke wapens zijn in de jaren 70/80/90 in Afrika wel gebruikt door diverse "vrijheidsstrijders" en ik zou er niet van staan te kijken als Palestijnen er in die tijd ook mee gesmurfd hebben.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:26 schreef kibo het volgende:
[..]
Dat heb ik me al jaren afgevraagd.
Voor terroristen is dit toch een ideaal wapen?
Waarom dan nooit eerder toegepast?
Geen Stingers...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:40 schreef xpompompomx het volgende:
Dat is het ook. Dergelijke wapens zijn in de jaren 70/80/90 in Afrika wel gebruikt door diverse "vrijheidsstrijders" en ik zou er niet van staan te kijken als Palestijnen er in die tijd ook mee gesmurfd hebben.
SA-7, idd. Maar goed dat waren ook andere tijden.quote:
Correct. Maar goed, je begrijpt denk ik mijn (en @LXIV ) bezwaren wel een beetje gok ik...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:43 schreef xpompompomx het volgende:
SA-7, idd. Maar goed dat waren ook andere tijden.
Jep.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct. Maar goed, je begrijpt denk ik mijn (en @:LXIV ) bezwaren wel een beetje gok ik...
Het heeft er alle schijn van dat maar een paar mensen in de hoogste kringen om Poetin van het hele idee op de hoogte waren. In hoeverre valt er dan daadwerkelijk te plannen, en misschien wel belangrijker, voorbereiden?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat ze een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal (op basis van historische gegevens). Er gaat net zoals @:LXIV al zei een gigantische planning aan vooraf aan een operatie op meerdere fronten en van dit formaat.
Waarom hebben die militaire voertuigen uberhaupt wielen eigenlijk en niet allemaal rupsbanden?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 20:44 schreef AchJa het volgende:
Nog even over de wielvoertuigen, dit zegt eigenlijk alles:
[ twitter ]
Het is lang niet voor alle voertuigen nodig natuurlijk. De voertuigen die daadwerkelijk moeten vechten en de directe steun moeten leveren en cross country moeten optreden die wil je op tracks hebben. De rest kan gewoon op wielen, want dat is sneller en goedkoper.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 21:05 schreef Perrin het volgende:
Waarom hebben die militaire voertuigen uberhaupt wielen eigenlijk en niet allemaal rupsbanden?
Je moet huiswerk maken maar er komt geen proefwerk over. Wat gebeurt er dan?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 21:02 schreef Isdatzo het volgende:
Het heeft er alle schijn van dat maar een paar mensen in de hoogste kringen om Poetin van het hele idee geloofden op de hoogte waren.
Poetin heeft dit echt niet zelf in zijn piere eentje verzonnen...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 21:02 schreef Isdatzo het volgende:
Het heeft er alle schijn van dat maar een paar mensen in de hoogste kringen om Poetin van het hele idee op de hoogte waren. In hoeverre valt er dan daadwerkelijk te plannen, en misschien wel belangrijker, voorbereiden?
Prima draadje wel ja. Deze persoon gebruikt overigens overduidelijk de finse kaart want die komt qua frontlijnen precies overeen met zijn aangepaste kaart.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 21:27 schreef AchJa het volgende:
Hier ook weer een goeie draad, vooral deze is er 1 om te onthouden:
[ twitter ]
Vanaf het begin:
[ twitter ]
Ja, volgens mij ook.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 21:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Prima draadje wel ja. Deze persoon gebruikt overigens overduidelijk de finse kaart want die komt qua frontlijnen precies overeen met zijn aangepaste kaart.
Met die dingen kan je ze aardig bestoken vanaf een paar km afstand dus je hoeft er ook niet bepaald vlak bovenop te zitten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 00:17 schreef Fer het volgende:
Ik krijg het gevoel dat zo’n oude tank maar een sitting duck is tegen moderne draagbare anti tank wapens en een paar man die zo’n tank verdekt opwachten of besluipen.
Je hoort immers niks binnen en je ziet ook amper wat.
Ja dat gevoel begint mij ook te bekruipen. Kost hoop brandstof, je bent ontzettend zichtbaar, en met moderne technieken tegenwoordig ook zo uitgeschakeld.quote:Op woensdag 9 maart 2022 00:17 schreef Fer het volgende:
Ik krijg het gevoel dat zo’n oude tank maar een sitting duck is tegen moderne draagbare anti tank wapens en een paar man die zo’n tank verdekt opwachten of besluipen.
Je hoort immers niks binnen en je ziet ook amper wat.
De functie van de tank in de moderne oorlogsvoering lijkt inderdaad ten einde te lopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 00:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja dat gevoel begint mij ook te bekruipen. Kost hoop brandstof, je bent ontzettend zichtbaar, en met moderne technieken tegenwoordig ook zo uitgeschakeld.
Het lukt ze gewoon niet die prutsers. Op dit moment kan Rusland die oorlog echt alleen maar verliezen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 07:00 schreef Hanca het volgende:
Volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten is Poetin gekrenkt door de trage opmars, gaat hij sowieso door ondanks dat hij volgens hen al 2000-4000 militairen is verloren. Maar ze denken niet dat hij Kiev kan veroveren en er een marionettenregering neer kan zetten:
https://www.trouw.nl/buit(...)achtoffers~be430ec3/
Zelfs als ze nog iets van een "zege" halen, staat Rusland er sowieso straks slechter voor dan voor de oorlog. Al is het alleen maar omdat Europa zeer versnekd van het Russische gas af gaat en die afhankelijkheid en dat drukmiddel dus eerder weg valt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het lukt ze gewoon niet die prutsers. Op dit moment kan Rusland die oorlog echt alleen maar verliezen.
Ergens is weleens gezegd dat je het beter in het "koude" seizoen kan doen omdat er dan druk blijft op de EU ivm de stijgende gas prijzen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Klassiek gevalletje van een leider die zichzelf heel slim vindt? Putin is geen strateeg, hij is een lachtertje op dat vlak. Als dit het grote enge Russische leger is dan is het toch meelijwekkend? Als de Oekrane NAVO grondgebied was geweest dan was de oorlog in 2,5 uur klaar geweest.
Putin heeft er, mijn inziens, op gegokt dat iedereen zou weg rennen en het met 2 dagen klaar zou zijn. Elke dag dat het langer duurt lijden ze meer verliezen, verschrompeld de moraal en wordt de hele boel zwakker.
Ja ook dat spreekt voor zich. Maar als je maar 1 serieuze stad verovert dan ben je gewoon echt aan het falen en heb je een kutplan gemaakt. Marioepol zal vast ook nog wel even standhouden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfs als ze nog iets van een "zege" halen, staat Rusland er sowieso straks slechter voor dan voor de oorlog. Al is het alleen maar omdat Europa zeer versnekd van het Russische gas af gaat en die afhankelijkheid en dat drukmiddel dus eerder weg valt.
Bij vliegtuigen is het meestal wel uitgeschakeld (al dan niet voor langdurige reparaties).quote:Op woensdag 9 maart 2022 07:42 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe succesvol zijn die luchtdoelraketten en anti-tank raketten eigenlijk? Is echt iedere inslag direct een uitgeschakelde tank of licht dit genuanceerder? Kan me voorstellen dat tanks ook wel weerstand hebben tegen inslagen? Iemand die daar meer over weet?
Er wordt veel niet goed begrepen met betrekking tot (deze) oorlog, dat komt omdat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben wat oorlog is.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:09 schreef OllieA het volgende:
Dan moet je het in november doen, voor Europa is het koude seizoen nagenoeg ten einde. We hebben nu maanden de tijd om de voorraad te vullen en alternatieve aanvoer te regelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:12 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens is weleens gezegd dat je het beter in het "koude" seizoen kan doen omdat er dan druk blijft op de EU ivm de stijgende gas prijzen.
Dat is nml een stuk makkelijker te verteren als het juni is.
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen? Het doel is toch om een tank zodanig tot stilstand te brengen dat deze niet meer gebruikt kan worden? Ondanks alle bepantsering is en blijft een tank zeer kwetsbaar rondom de rupsbanden, daar kan je namelijk maar beperkt bepantsering aanbrengen. Nog even los van bepantsering zeer zwaar is, wat weer veel andere problemen met zich meebrengt. Hoe meer bepantsering, en dus hoe beter de tank, hoe meer problemen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bij vliegtuigen is het meestal wel uitgeschakeld (al dan niet voor langdurige reparaties).
Voor tanks ligt het iets anders.
Sommige hebben "speciale" bepantsering wat raketten tegenhoudt maar dat is een 1 use only iets.
Als in die bepantsering moet opnieuw worden aangebracht, en daarnaast hebben de meest gangbare voertuigen dit niet.
Daarnaast zijn ze nog wel redelijk beschermd tegen "lichte" anti tank wapens.
Maar daar vallen de zogenaamde Javelin raketten niet onder.
Kortom, bij voertuigen is het in de meeste gevallen (muv zware tanks of tegen lichte AT wapens) wel een 1 hit 1 kill.
Eigenlijk wel.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen?
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:27 schreef Hanca het volgende:
@:LXIV: dat konvooi zat wel vast, het loopt echt niet zo als Poetin wil. Als je wil onderhandelen, is het volledig omsingelen van Kiev namelijk het eerste wat je wil. Dan heb je een drukmiddel. Maar al meer dan een week komt hij daar niet vooruit.
Alleen al dat feit haalt het hele verhaal onderuit.
Oh, ik dacht echt dat er vooral gericht was op uitschakeling van het kunnen gebruiken. De mensen die erin zitten komen er vanzelf wel uit. Niet meer kunnen rijden en liefst niet meer kunnen schieten is voldoende om het een waardeloos ding te maken. Dat vereist veel lichtere wapens om te bereiken.quote:
Ik denk dat je nog beter alle troepen rond Kiev weg kunt halen en kunt overgaan tot een frontale aanval (bijvoorbeeld sector Charkov) richting het zuiden. Het front is nu al te lang voor de Russen om een doorbraak te kunnen forceren. Ze hebben te breed ingezet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.
Ik vraag mij af of Kiev omsingelen na zoveel tijd nog wel een gewenst resultaat is. Dat was nuttig als je het in een paar dagen had kunnen doen, maar na bijna 14 dagen met uitgedund materieel en ongemotiveerde militairen gaat je dat als aanvaller wel wat kosten.
Ik denk dat dat konvooi daar gewoon als reserve stond. Vooral omdat het zo lang er stond. Het is ook niet aangevallen, terwijl het een lonend doelwit was. Het stond ook precies buiten het bereik van de Oekrainse artillerie. Wanneer het daar vast had gestaan en er was een serieuze dreiging geweest dan hadden ze (standaard doctrine) links en rechts uit de flank gegaan om daar afwachtingsgebieden te betrekken. Blijkbaar waren de Russen zo zelfverzekerd dat ze zelfs die moeite niet genomen hebben. De Russen hebben ervaring genoeg om door slecht terrein te komen en voorafgaande aan de invasie een terreinanalyse te maken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:27 schreef Hanca het volgende:
@:LXIV: dat konvooi zat wel vast, het loopt echt niet zo als Poetin wil. Als je wil onderhandelen, is het volledig omsingelen van Kiev namelijk het eerste wat je wil. Dan heb je een drukmiddel. Maar al meer dan een week komt hij daar niet vooruit.
Alleen al dat feit haalt het hele verhaal onderuit.
Edit: en in 2009 toen ik er heb rondgereisd was de infra in Oost en Noord Oekrane trouwens nog wel slechter dan het hier in de Tweede Wereldoorlog was. Veel modderwegen, zelfs in de zomer.
Met een antitank wapen met holle lading schakel je een tank in principe gewoon geheel uit als je hem op de juiste plek raakt. Er wordt een klein gaatje in het pantser gemaakt en een kilo kokend koper komt naar binnen. Door de hoge druk wordt alles wat in de tank zit door de loop naar buiten geblazen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen? Het doel is toch om een tank zodanig tot stilstand te brengen dat deze niet meer gebruikt kan worden? Ondanks alle bepantsering is en blijft een tank zeer kwetsbaar rondom de rupsbanden, daar kan je namelijk maar beperkt bepantsering aanbrengen. Nog even los van bepantsering zeer zwaar is, wat weer veel andere problemen met zich meebrengt. Hoe meer bepantsering, en dus hoe beter de tank, hoe meer problemen.
Dat is standaard techniek, maar dat opruimen van die tank duurt ook weer niet zo lang.quote:En dan passen de Oekrane strijdkrachten ook nog een tactiek toe bij het stilstaande konvooi waarbij tanks individueel worden aangevallen, elke tank die uitvalt blokkeert de weg en moet eerst opgeruimd worden. Een andere tank kan wel door het veld eromheen, maar de voertuigen met gewone banden niet.
Klopt. En er zijn echt heel veel eenheden nodig om een grote stad te omsingelen en afgegrendeld te houden. Die eenheden staan daar dan vast (gebonden) en zijn relatief kwetsbaar, want uitgestrekt over een lange perimeter. Kijk maar naar het beleg van Leningrad. Die eenheden kun je dus nergens anders meer inzetten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.
Ik vraag mij af of Kiev omsingelen na zoveel tijd nog wel een gewenst resultaat is. Dat was nuttig als je het in een paar dagen had kunnen doen, maar na bijna 14 dagen met uitgedund materieel en ongemotiveerde militairen gaat je dat als aanvaller wel wat kosten.
Dat stadium is Putin voorbij, wat moet moet. Het is nu een all-out war tussen hem en het Westen (Zelenski en co zijn stromannetjes van het Westen in zijn ogen en hij veracht ze). Dus als het lukt gaat die wel Kiev en andere steden volledig omsingelen, uithongeren, bombarderen en zo afentoe humanitaire corridors toestaan en schuift alles op conto van Zelenski en co die zich niet overgeven in deze "zinloze oorlog die ze toch verliezen en daarmee onnodig leed voor gehele Oekrainse volk veroorzaken". Daarnaast is zo'n omsingeling en afsluiting voor de Russen bij zeer belangrijke grote steden wel een beter scenario omdat ze daarmee een sterke onderhandelingspositie hebben en vanuit de lucht alle tijd hebben om zaken plat te gooien en afentoe als de druk te hoog is wat burgers te laten vluchten en tegelijkertijd te hameren op volledige overgave. Uiteindelijk zullen ze erin moeten om het volledig in te nemen dat is wel waar. Tot dan kan je de stad wel een Grozny-behandeling geven bij volledige omsingeling en de druk zal toenemen om over te geven voor ook Zelenski.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:00 schreef LXIV het volgende:
Klopt. En er zijn echt heel veel eenheden nodig om een grote stad te omsingelen en afgegrendeld te houden. Die eenheden staan daar dan vast (gebonden) en zijn relatief kwetsbaar, want uitgestrekt over een lange perimeter. Kijk maar naar het beleg van Leningrad. Die eenheden kun je dus nergens anders meer inzetten.
Verder ontstaan in zo'n omsingelde stad allerlei tekorten, wat de bevolking treft en dat is ook niet in overeenstemmingen met de doelstellingen van Putin. Dus liever dreigt hij met omsingeling of inname dan het werkelijk te doen.
Als je een stad niet wil innemen dan ga je hem ook niet omsingelen. Het dreigement van inname heeft bij de koppige Zelensky echter niet gewerkt.
Ik heb in mijn reactie op OllieA juist uitgelegd dat er eigenlijk nooit sprake is van all out war (Totalen Krieg), maar dat er politieke doelstellingen zijn die behaald moeten worden. Hoe jij het ziet is nu net hoe het dus niet is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:11 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat stadium is Putin voorbij, wat moet moet. Het is nu een all-out war tussen hem en het Westen (Zelenski en co zijn stromannetjes van het Westen in zijn ogen en hij veracht ze). Dus als het lukt gaat die wel Kiev en andere steden volledig omsingelen, uithongeren, bombarderen en zo afentoe humanitaire corridors toestaan en schuift alles op conto van Zelenski en co die zich niet overgeven in deze "zinloze oorlog die ze toch verliezen en daarmee onnodig leed voor gehele Oekrainse volk veroorzaken". Daarnaast is zo'n omsingeling en afsluiting voor de Russen bij zeer belangrijke grote steden wel een beter scenario omdat ze daarmee een sterke onderhandelingspositie hebben en vanuit de lucht alle tijd hebben om zaken plat te gooien en afentoe als de druk te hoog is wat burgers te laten vluchten en tegelijkertijd te hameren op volledige overgave. Uiteindelijk zullen ze erin moeten om het volledig in te nemen dat is wel waar. Tot dan kan je de stad wel een Grozny-behandeling geven bij volledige omsingeling en de druk zal toenemen om over te geven voor ook Zelenski.
Vraag is eerder of zo'n volledige omsingeling lukt op het moment denk ik, zeker bij Kiev kan het nog lang duren voordat ze in zo'n positie komen dat ze de hoofdstad helemaal omsingelt hebben.
Dat is een semantische discussie dan. Vergeet all-out war. Kiev behoort wel tot de doelstellingen van Poetin kunnen we aannemen tot nu toe in ieder geval. Een omsingeling lijkt me daarmee een middel om daar naartoe te werken inmiddels voor de Russen. Nadat ze eerder dachten met wat airborne troepen het vliegveld in te nemen en vervolgens in een operatie in ieder geval belangrijke overheidsgebouwen in te nemen + Zelinski in Kiev uit te schakelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:13 schreef LXIV het volgende:
Ik heb in mijn reactie op OllieA juist uitgelegd dat er eigenlijk nooit sprake is van all out war (Totalen Krieg), maar dat er politieke doelstellingen zijn die behaald moeten worden. Hoe jij het ziet is nu net hoe het dus niet is.
Daartoe worden ze gedwongen, liever hadden ze gehad dat ze gewoon konden innemen natuurlijk.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten uit Marioepol wordt de omsingeling nauwer en nauwer en zijn de Oekraeners teruggedrongen in een zeer kleine perimeter. De Russen kiezen hier toch voor kostbare straatgevechten.
[ afbeelding ]
Het gaat niet alleen om de term all-out war die je gebruikt, maar om je hele beschrijving die je er bij voegt. Het laatste wat Putin wil is die kostbare (zowel op militair maar ook op politiek vlak) van uitgebreide bombardementen en straatgevechten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:18 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat is een semantische discussie dan. Vergeet all-out war. Kiev behoort wel tot de doelstellingen van Poetin kunnen we aannemen tot nu toe in ieder geval. Een omsingeling lijkt me daarmee een middel om daar naartoe te werken inmiddels voor de Russen. Nadat ze eerder dachten met wat airborne troepen het vliegveld in te nemen en vervolgens in een operatie in ieder geval belangrijke overheidsgebouwen in te nemen + Zelinski in Kiev uit te schakelen.
Het is inderdaad geen directe doelstelling. Gehele bezetting van Kiev. Doelstelling is het regime daar vervangen. Alleen zolang Zelinski en de Oekrainers niet opgeven is er geen andere weg dan ze hardhandig tot overgave te dwingen. En dat kan alleen door te vechten. Eenmaal overgegeven behoort Kiev aan het door Poetin geinstalleerde nieuwe regime/stromannetje. En zelfs dan zullen de Russen erin moeten om de zaak ook daadwerkelijk te controleren. Maar totdat Zelinski en co. opgeven - waar we nu nog in zitten - zie ik geen andere weg dan een beleg van Kiev om die overgave te bewerkstelligen, en dat zien de Russen inmiddels ook wel in. Vandaar dat ik verwacht dat ze wel naar een omsingeling toewerken en zo vervolgens als dat eenmaal is gelukt proberen de boel af te knijpen en Zelinski tot overgave te dwingen. En als dat niet gebeurd over te gaan tot bombardementen/artillerie met constante druk om zich toch te overgeven en te willen onderhandelen met hem vanuit deze dominante positie waarbij alle burgerslachtoffers "door Zelinski komen die weigert zich neer te leggen bij zijn verlies en alle burgers gijzelt".quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:44 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet alleen om de term all-out war die je gebruikt, maar om je hele beschrijving die je er bij voegt. Het laatste wat Putin wil is die kostbare (zowel op militair maar ook op politiek vlak) van uitgebreide bombardementen en straatgevechten.
Als Putin Kiev in de schoot zou vallen is het een ander verhaal, maar de prijs van inname weegt voor hem niet op tegen het eventuele voordeel. Inname Kiev met een aanval is denk ik geen directe doelstelling van Putin.
Dat zou zo kunnen lopen, dan is dat een tegenvaller voor Putin.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:58 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen directe doelstelling. Gehele bezetting van Kiev. Doelstelling is het regime daar vervangen. Alleen zolang Zelinski en de Oekrainers niet opgeven is er geen andere weg dan ze hardhandig tot overgave te dwingen. En dat kan alleen door te vechten. Eenmaal overgegeven behoort Kiev aan het door Poetin geinstalleerde nieuwe regime/stromannetje. En zelfs dan zullen de Russen erin moeten om de zaak ook daadwerkelijk te controleren. Maar totdat Zelinski en co. opgeven - waar we nu nog in zitten - zie ik geen andere weg dan een beleg van Kiev om die overgave te bewerkstelligen, en dat zien de Russen inmiddels ook wel in. Vandaar dat ik verwacht dat ze wel naar een omsingeling toewerken en zo vervolgens als dat eenmaal is gelukt proberen de boel af te knijpen en Zelinski tot overgave te dwingen. En als dat niet gebeurd over te gaan tot bombardementen/artillerie met constante druk om zich toch te overgeven en te willen onderhandelen met hem vanuit deze dominante positie waarbij alle burgerslachtoffers "door Zelinski komen die weigert zich neer te leggen bij zijn verlies en alle burgers gijzelt".
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten uit Marioepol wordt de omsingeling nauwer en nauwer en zijn de Oekraeners teruggedrongen in een zeer kleine perimeter. De Russen kiezen hier toch voor kostbare straatgevechten.
[ afbeelding ]
Dit is het analyse-topic, geen propaganda-topic. Daarvoor (pro Oekraine of pro Rusland) kun je gaan roepen in NWS / Oorlog in Oekrane #217 St Javelin sees allquote:Op woensdag 9 maart 2022 10:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.
Ik geef een analyse.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit is het analyse-topic, geen propaganda-topic. Daarvoor (pro Oekraine of pro Rusland) kun je gaan roepen in NWS / Oorlog in Oekrane #217 St Javelin sees all
Ik weet niet of je faalt als je maar een serieuze stad hebt ingenomen. Als je in een stad tegen zwaar verzet aanloopt en ook nog burgers zover als dat mogelijk is wilt ontzien dan kan dat weken duren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja ook dat spreekt voor zich. Maar als je maar 1 serieuze stad verovert dan ben je gewoon echt aan het falen en heb je een kutplan gemaakt. Marioepol zal vast ook nog wel even standhouden.
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik weet niet of je faalt als je maar een serieuze stad hebt ingenomen. Als je in een stad tegen zwaar verzet aanloopt en ook nog burgers zover als dat mogelijk is wilt ontzien dan kan dat weken duren.
Marioepol is natuurlijk een bolwerk waar al een zware verdediging zit. Dat schakel je niet binnen een week uit. Schijnbaar willen de Russen ook niet de stad compleet in puin leggen met zware lucht bombardementen. Mogelijk willen ze ook gebuik maken van de bestaande infra mochten ze die stad innemen.
Dat het plan van de Russen mislukt is om snel de zittende macht om te kiepen is wel duideliik. Dat is een behoorlijke faal.
Beter trekt Vlad's kindermoordenaarsinvasieleger zich asap terug ja.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:51 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.
De enige echte Nazi boys zitten toch echt in het Kremlin, al lijken ze van de militaire tactieken van hun beruchte Duitse voorgangers weinig geleerd te hebben.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.
Waarom is deze oorlog nodeloos?quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:51 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.
Zelfs het nieuwe hakenkruis Z is ongenspireerd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
De enige echte Nazi boys zitten toch echt in het Kremlin, al lijken ze van de militaire tactieken van hun beruchte Duitse voorgangers weinig geleerd te hebben.
Ik richt mijn aandacht echt alleen maar op Marioepol de komende dagen. Daar vinden ook echt stadsgevechten plaats.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:34 schreef AgLarrr het volgende:
Algemene situatie van gisteravond:
[ afbeelding ]
Kiev:
[ afbeelding ]
Noordfront / Charkiv:
[ afbeelding ]
Oost-front / Donbas:
[ afbeelding ]
Zuid-Front:
[ afbeelding ]
Je ziet toch overal kleine vorderingen van de Russen, maar met name in het zuiden. Grootste problemen lijken rond Kiev en tussen Kiev en Charkiv. Met name die Russische positie ten oosten van Kiev lijkt mij heel kwetsbaar.
Snap ik, als dat valt komen er veel troepen vrij voor een push naar het noorden en een mogelijke kessel in de Donbas.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik richt mijn aandacht echt alleen maar op Marioepol de komende dagen. Daar vinden ook echt stadsgevechten plaats.
Timeline 2502 t/m 0803.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:11 schreef AchJa het volgende:
Even de ISW kaarten achterelkaar aan geplakt. Je ziet in het zuiden best wel progressie.
Dat is het deze hele week alquote:Op woensdag 9 maart 2022 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Timeline 2502 t/m 0803.
Weinig progressie.
Hard als het klinkt: als we toch niet gaan inmengen kan het beter zo snel mogelijk afgelopen zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:14 schreef DeOlifantvis het volgende:
Wat ik begrijp is er een kans dat grote delen van het Oekrainse leger omsingeld kunnen worden ten NW van Donetsk. Als dat gebeurd en deze samen met Mariupol in de pan worden gehakt, is het over voor het ZO van Oekraine.
Dan zal Putin een laatste deal aanbieden. Mocht dan niks worden dan wordt het op naar Odessa en Kiev uithongeren. Dan zal Ukraine wel opgeven vrees ik.
Sowieso is snelle wapenstandstilstand echt het beste voor iedereen. (Hoewel wellicht niet voor de wapenindustrie)
Hard tav principes en internationaal recht, daarentegen zacht op mensenlevensquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hard als het klinkt: als we toch niet gaan inmengen kan het beter zo snel mogelijk afgelopen zijn.
Je moet wel even een verschil maken tussen een systeem als de Javelin met een bereik van ongeveer 4500 meter max en systemen als de NLAW (max 800m) en de Panzerfaust (max 300 meter bewegend doel)...quote:Op woensdag 9 maart 2022 00:21 schreef Isdatzo het volgende:
Met die dingen kan je ze aardig bestoken vanaf een paar km afstand dus je hoeft er ook niet bepaald vlak bovenop te zitten.
Eerste panzerfausten waren geloof ik 30 meter. Dan moet je wel moed hebben. 300 meter ook al. Het is, onder vuur en stress, minder makkelijk dan de fokkers denken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je moet wel even een verschil maken tussen een systeem als de Javelin met een bereik van ongeveer 4500 meter max en systemen als de NLAW (max 800m) en de Panzerfaust (max 300 meter bewegend doel)...
Nee, het is dat de tanks niet kunnen ontplooien vanwege het terrein... Als de grond hard was geweest en de tanks gewoon konden manoeuvreren waren de Oekraieners helemaal nergens geweest met hun AT wapens. Ja, ze hadden wel een paar kunnen afschieten maar daarna zouden ze meteen kapot geschoten zijn door de buurman tank.quote:Op woensdag 9 maart 2022 06:00 schreef BlaZ het volgende:
De functie van de tank in de moderne oorlogsvoering lijkt inderdaad ten einde te lopen.
De vraag is of het echt is, of het niet watschade is van een nabijgelegen doel, of het opzettelijk was… Dat weet je allemaal niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:03 schreeLospedrosa het volgende:
Is het nieuws over de bombarderen van een kinderziekenhuis geverifieerd?
Dat slaat toch tactisch nergens op? Vragen om een atoombom op het Kremlin gvd.
Idd, en als je dan ook je uitgestegen infanterie om je heen hebt tirailleren dan wordt het al helemaal niks met ze.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:47 schreef LXIV het volgende:
Eerste panzerfausten waren geloof ik 30 meter. Dan moet je wel moed hebben. 300 meter ook al. Het is, onder vuur en stress, minder makkelijk dan de fokkers denken.
De Russen doen met ok alles met vuur en beweging.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, en als je dan ook je uitgestegen infanterie om je heen hebt tirailleren dan wordt het al helemaal niks met ze.
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is of het echt is, of het niet watschade is van een nabijgelegen doel, of het opzettelijk was… Dat weet je allemaal niet.
Het is in ieder geval niet zo dat dit een legitiem doel is en ook uiterst onwaarschijnlijk dat dit opzettelijk gebeurd is. Exact dezelfde beelden zie je natuurlijk elke oorlog.
Ik denk dat het wat nevenschade is van een doel nabij. Er waren ook alleen gewonden toch? Dus dat daar wat ruiten sprongen.
Iedere partij wil informatie natuurlijk in zijn voordeel uitbuiten. Oekrane doet dit nu het meest succesvol. De vraag Is of ze hun geloofwaardigheid op de langere termijn kunnen behouden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.
Maar hoorde net in de auto op radionieuws dat “de Russen een kinderziekenhuis hebben gebombadeerd, met vele kindjes onder het puin”
Lijkt me bij dit soort berichten wel noodzakelijk om dan het juiste verhaal te vertellen, opzettelijk of nevenschade. Nou is nevenschade ook misschien net zo erg maar minder bewust.
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syri was het zelfs een bewuste strategie:quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Is het nieuws over de bombarderen van een kinderziekenhuis geverifieerd?
Dat slaat toch tactisch nergens op? Vragen om een atoombom op het Kremlin gvd.
Vind het echt raar, oorlog voeren doe je zo niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syri was het zelfs een bewuste strategie:
Russian–Syrian hospital bombing campaign
https://en.m.wikipedia.or(...)tal_bombing_campaign
De vraag is natuurlijk in hoeverre het nu klopt, maar van tenminste n foto is het vrij zeker dat die bij het bewuste ziekenhuis is:
[ twitter ]
Klopt, maar Rusland zal de stad alleen stormenderhand kunnen nemen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Snap ik, als dat valt komen er veel troepen vrij voor een push naar het noorden en een mogelijke kessel in de Donbas.
Het is niet zeker van wie de beschietingen afkomstig waren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.
Maar hoorde net in de auto op radionieuws dat “de Russen een kinderziekenhuis hebben gebombadeerd, met vele kindjes onder het puin”
Lijkt me bij dit soort berichten wel noodzakelijk om dan het juiste verhaal te vertellen, opzettelijk of nevenschade. Nou is nevenschade ook misschien net zo erg maar minder bewust.
Ik denk wel dat Russen wel wat racistisch denken en ze iets voorzichtiger omgaan met een "russisch sprekend broedervolk". Zelfs de nazis waren aan het oostfront om die reden wreder.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syri was het zelfs een bewuste strategie:
[ twitter ]
Is dit niet iets te optimistisch.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:44 schreef Idisrom het volgende:
Het lijkt erop dat nu de hele oblast Loehansk in Russische handen is
Ja, een interessante video, met betere toelichtingen.quote:
Typisch Russisch woordspelletje dat we nog veel vaker gaan zien.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:43 schreef nomina het volgende:
Hoor net op het radionieuws dat volgens Rusland het kinderziekenhuis niet meer als ziekenhuis werd gebruikt en nu gezien werd als strategisch doel.
Ze kijken af van de amerikanen zie ik...quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:43 schreef nomina het volgende:
Hoor net op het radionieuws dat volgens Rusland het kinderziekenhuis niet meer als ziekenhuis werd gebruikt en nu gezien werd als strategisch doel.
Ziekenhuizen bombarderen is een uitstekende manier om de moraal te breken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind het echt raar, oorlog voeren doe je zo niet.
Denk je? Ik heb altijd het idee dat er juist het tegenovergestelde mee bereikt wordt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ziekenhuizen bombarderen is een uitstekende manier om de moraal te breken.
Zo wordt al tienduizenden jaren gevechten beslecht en werkt uitstekend voor de winnende partijquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk je? Ik heb altijd het idee dat er juist het tegenovergestelde mee bereikt wordt.
Maar het is wat het is, namelijk terreur tegen burgers.
Tja, wij worden boos maar het bombarderen van ziekenhuizen is de bovenste trede op de ladder van burgerdoelen bestoken om de bevolking angst aan te jagen en ik kan me goed voorstellen dat dat behoorlijk werkt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk je? Ik heb altijd het idee dat er juist het tegenovergestelde mee bereikt wordt.
Absoluut. En zoals hier net al aangehaald werd heeft Rusland een treurige geschiedenis van het doelbewust aanvallen van ziekenhuizen, dus mij maak je niet wijs dat ze gewoon niet zo goed kunnen mikken. Als achtergrond bij die Wikipedia-pagina: https://www.nytimes.com/2(...)s-investigation.htmlquote:Maar het is wat het is, namelijk terreur tegen burgers.
Moreel...quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ziekenhuizen bombarderen is een uitstekende manier om de moraal te breken.
https://taaladvies.net/moraal-of-moreel/quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moreel...
Het getuigt van het niet beschikken over enige vorm van moraal als je ziekenhuizen bewust onder vuur neemt.
In militaire zin wordt moreel gebruikt om de gevechtsbereidheid van troepen te benoemen en moraal of iets ethisch juist is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 11:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
https://taaladvies.net/moraal-of-moreel/
Moreel en moraal kunnen allebei gebruikt worden in de betekenis ’morele kracht, gemoedsgesteldheid’, ‘gevoel van zelfvertrouwen, gevoel van innerlijke kracht’.
Dit dus.quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:01 schreef LXIV het volgende:
In militaire zin wordt moreel gebruikt om de gevechtsbereidheid van troepen te benoemen en moraal of iets ethisch juist is.
Goede vraag. Ik denk dat het hem wel tegenvalt. Maar ze zullen heus wel diverse scenario's hebben uitgewerkt en de risico's hebben afgewogen. Putin heeft nog meer dan voldoende reserves om de druk op te voeren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:10 schreef phpmystyle het volgende:
zeg @:LXIV: als Poetin had geweten dat de oorlog zou verlopen zoals die nu verloopt (doelen worden moeilijk bereikt/traag maar gestaag/ majeure sancties/ navo grijpt militair uiteindelijk niet in) had hij dan alsnog deze oorlog gestart?
Je bedoelt reserves als in het opvoeren van de militaire druk op ua? De reserves wat betreft financile middelen zie ik de komende maanden wel opdrogen eigenlijk. Zeker als die sancties blijvend zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik denk dat het hem wel tegenvalt. Maar ze zullen heus wel diverse scenario's hebben uitgewerkt en de risico's hebben afgewogen. Putin heeft nog meer dan voldoende reserves om de druk op te voeren.
Wat ik vooral denk dat hem tegenvalt is de koppigheid van Zelensky, die ondanks een op termijn onhoudbare positie toch gewoon blijft doorvechten. Wat hij goed heeft ingeschat is dat de NAVO niet gaat ingrijpen.
Wat ik me afvraag is hoe Putin zijn uitweg gezien heeft (dus voor aanvang).
Onder aan de streep: Ik denk het niet of niet op deze manier. Hij heeft initieel ook op andere manieren proberen te voorkomen dat Oekraine in de Westerse invloedssfeer kwam, wat dat betreft is deze oorlog sowieso een noodgreep waar hij blijkbaar geen ander alternatief voor zag.
Zou heel goed kunnen. Zoals ik al zei: op lange termijn is er eigenlijk geen uitweg voor ze en moeten ze wel gaan onderhandleen. Dat maakt Putins positie in die onderhandeling niet sterk. Hij moet al blij zijn met een Phyrrus-overwinning die hij met moeite nog aan zijn thuisfront kan verkopen. (dus bijv die 2 neplandjes).quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bedoelt reserves als in het opvoeren van de militaire druk op ua? De reserves wat betreft financile middelen zie ik de komende maanden wel opdrogen eigenlijk. Zeker als die sancties blijvend zijn.
Ik ben benieuwd of de huidige ingeslagen weg (propoganda, openlijk dictatuur, markten nationaliseren) ook cht de doelstelling was. Ik heb het idee dat het Kremlin ook niet meer weet hoe zij hier uit moeten raken, de diplomatieke agressie van meer dan ze hadden ingeschat.
Is Oekrane misschien bezig met een offensief rond Kiev? Of een minder geslaagde aanval? Veel kapotte tanks vandaag rond Kiev gemeld.quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:46 schreef oheng het volgende:
De russen schijnen nog steeds in parade modus te zitten:
https://www.reddit.com/r/(...)_smashed_at_eastern/
Infanterie op een rijtje.
https://www.reddit.com/r/(...)olumn_retreat_under/
En wtf is dit dan:
https://www.reddit.com/r/(...)g_station_near_kyiv/
Hoezo zouden de Russen op lange termijn moeten onderhandelen als ze op korte termijn <30 dagen mogelijk UA tot capitulatie kunnen brengen, die capitulatie kan tot stand komen door domweg meer humanitaire en residentiele doelen aan te vallen. Als er straks echt 30.000 burgerdoden zijn gevallen kan ik mij voorstellen dat Zalensky de handdoek in de ring gooit.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zou heel goed kunnen. Zoals ik al zei: op lange termijn is er eigenlijk geen uitweg voor ze en moeten ze wel gaan onderhandleen. Dat maakt Putins positie in die onderhandeling niet sterk. Hij moet al blij zijn met een Phyrrus-overwinning die hij met moeite nog aan zijn thuisfront kan verkopen. (dus bijv die 2 neplandjes).
Temeer maakt dit escalleren overbodig en dom.
Ok, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoezo zouden de Russen op lange termijn moeten onderhandelen als ze op korte termijn <30 dagen mogelijk UA tot capitulatie kunnen brengen, die capitulatie kan tot stand komen door domweg meer humanitaire en residentiele doelen aan te vallen. Als er straks echt 30.000 burgerdoden zijn gevallen kan ik mij voorstellen dat Zalensky de handdoek in de ring gooit.
En ook al is Rusland verzwakt, dan kunnen ze UA wel ingelijfd hebben. Zouden ze dat dan willen uitruilen voor verlichting van financile sancties?
Ik denk dat het Westen het wel prima vindt om Rusland langzaam maar zeker te destabiliseren door de gevolgen van de financile sancties, daarmee kun je toekomstig gevaar de kop mee indrukken. Hoe alles hier in ijltempo duurder wordt kunnen wij het wel uitzingen.
Eens met het beeld dat jij schetst, het slagroomgebakje valt langzaam in elkaar. Maar al die elementen die je noemt en samen moeten vallen zie ik niet op hele korte termijn gebeuren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Dan zit Putin met een situatiie dat al die sancties nog van kracht zijn, zijn economie langzaam uitholt, de bezetting van de Oekraine kostbaarder is en dat er daar verzet blijft bestaan, dat de NAVO versterkt en binnenlands de Russische bevolking begint te morren.
Zo zal dat er uitzien in het voor Putin gunstige geval dat hij militair succesvol is. En dan verder dus? Dan kan hij niks en zal hij nog moeten onderhandelen.
Nee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:48 schreef phpmystyle het volgende:
k, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Dan zit Putin met een situatiie dat al die sancties nog van kracht zijn, zijn economie langzaam uitholt, de bezetting van de Oekraine kostbaarder is en dat er daar verzet blijft bestaan, dat de NAVO versterkt en binnenlands de Russische bevolking begint te morren.
Zo zal dat er uitzien in het voor Putin gunstige geval dat hij militair succesvol is. En dan verder dus? Dan kan hij niks en zal hij nog moeten onderhandelen.
Eens met het beeld dat jij schetst, het slagroom
Nee, dit zijn slechts moment opnames. Er zijn de hele tijd kleine offensieven over en weer. Meer gewapende verkenningsacties. Oekraine moet eerst op kracht komen voordat ze aan grote offensieven kunnen gaan denken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:37 schreef THEALPHA het volgende:
[..]
Is Oekrane misschien bezig met een offensief rond Kiev? Of een minder geslaagde aanval? Veel kapotte tanks vandaag rond Kiev gemeld.
Dacht dat hij het Russische rijk weer wilde opbouwen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
Klets-narative. Een onhaalbaar doel.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:52 schreef phpmystyle het volgende:
ee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
Dacht dat hij het Russische rijk weer wilde opbo
Juist ook al komen er vanuit de wereld strijdkrachten. Je hebt materieel nodig om de Russen pijn te kunnen doen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, dit zijn slechts moment opnames. Er zijn de hele tijd kleine offensieven over en weer. Meer gewapende verkenningsacties. Oekraine moet eerst op kracht komen voordat ze aan grote offensieven kunnen gaan denken.
Nou, daar valt over te discussiren. Ik denk dat als ik in het russiche leger zou zitten, dat ik dan liever voetsoldaat zou zijn dan dat ik rondrijd in een tank.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:54 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist ook al komen er vanuit de wereld strijdkrachten. Je hebt materieel nodig om de Russen pijn te kunnen doen.
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een deel van Oost-Marioepol is volgens de Russen veroverd. Er wordt gevochten voor elke meter, een soort Stalingrad-light aan het worden.
Je zou zeggen dat de Russen veel ervaring hebben met dit soort oorlogsvoering, opgedaan in Grozny, maar dat lijkt weer vergeten te zijn? Hun Tanks zijn niet ontworpen op dit soort oorlogsvoering (de Isralische Merkava wel, maar dan in hun klimaat).quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.
Zijn er eigenlijk wel succesvolle voorbeelden van dit soort guerilla tactiek?
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.
Zijn er eigenlijk wel succesvolle voorbeelden van dit soort guerilla tactiek?
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt veel niet goed begrepen met betrekking tot (deze) oorlog, dat komt omdat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben wat oorlog is.
Het fundamentele principe van oorlog is dat oorlog een voortzetting is van de politiek (met andere middelen, Clausewitz). Dat wil zeggen dat iedere oorlog gevoerd wordt om politieke doelstellingen te bereiken (die blijkbaar niet op een andere manier behaald kunnen worden, Der totalen Krieg (Goebbels), waarin twee partijen wederzijds tot volledige vernietiging van elkaar gedreven zijn is een randgeval en komt nooit voor (al kwam het Oostfront in WO2 hier wel dicht bij in de buurt). In de ideale oorlog wordt eigenlijk geen schot gelost, maar wordt de tegenstander zo uitgemanoeuvreerd dat hij inziet dat vechten zinloos is en toegeeft aan de politieke eisen zijn tegenstander. Het beeld dat de meeste mensen van oorlog hebben is echter de totalen Krieg.
De gebeurtenissen in het oorlogstheater zijn afgeleid van de politieke doelstellingen en alleen in dat licht verklaarbaar. Wat is nu realistisch gezien de doelstelling van Rusland?
1) Voorkomen dat Oekrane geheel in de Westerse invloedsfeer komt (daar liggen allerlei historische, mythologische en ook reeel-politieke motivaties aan ten grondslag), dus lid wordt van NAVO en EU.
Dit heeft Putin ook al in het voortraject meerdere malen expliciet gezegd.
Hieruit afgeleid een aantal andere voorwaarden:
2) Voorkomen dat de NAVO betrokken raakt bij dit conflict
3) Beperken van 'collatoral damage' (dus burgerdoden en infra)
4) Behouden of verstreken positie van Putin in Rusland
5) Beschermen en binden van ethnische Russen in de Donbas
Wat Putin wil is dus door zijn manoeuvre en eventueel uitschakelen van militaire capaciteiten van de Oekraine een situatie creeren waarin zijn onderhandelingspositie dusdanig is dat hij deze doelstellingen bereikt heeft. Het hele land bezetten en Russificeren is voor hem geen doel want niet realistisch.
Daarom denk ik dat dat konvooi helemaal geen logistieke problemen had of vast zat in de modder (de infra in de Oekraine is niet meer die van 1942). Dat konvooi stond daar als politiek drukmiddel om te dreigen met de inname van Kiev. Iets waar Putin helemaal geen zin in heeft, want de inname van een miljoenenstad kost enorm veel militaire capaciteit, bindt eenheden, veroorzaakt veel schade, escalleert het conflict en verdiept het conflict met de Oekraine bevolking.
Het bijzondere is dat Zelensky eigenlijk een dilettant is en minder rationeel acteert als Putin had verwacht. Je zou verwachten dat als hij geen steun van de NAVO krijgt en op termijn toch echt wel gaat verliezen, hij de voor hem minst slechte optie kiest en onderhandelt met Putin. Hij kiest er echter voor om door te blijven vechten! Dat is voor Putin natuurlijk ook ongunstig, die wil dit snel voorbij.
Verder verloopt de opmars in het Zuiden niet anders dat je zou verwachten. Het briljante manoeuvreren a la Blitzkrieg hebben de Russen nooit beheerst. Hun doctrine is aanvallen op een breed front in echelons, met veel gebruik van artillerie en zo vrij lomp stap voor stap voorwaarts gaan. Zover ik het kan zien is dat wat er gebeurt. Waarbij het leger in zijn handelen beperkt wordt doordat ze dus geen massaal gebruik mogen maken van de vuurkracht waarover ze beschikken.
Dus de verrassing in deze oorlog is niet zozeer de wijze waarop de Russen gepland hebben of de snelheid van de opmars, maar eerder de hardnekkigheid van Zelensky.
De verliescijfers van 10.000+ Russische militairen die je via de media hoort (+ nog alle materieel) lijken mij niet realistisch. Mocht het 1/4 zijn van wat gemeld wordt dan nog zou dat een zware tegenvaller voor Putin zijn.
Ik bedoelde inderdaad of het uberhaupt ooit was gelukt. Ja dus zeg jij, had ik geen idee van. Ken alleen maar de bekende voorbeeldenquote:Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.
Alleen keiharde repressie houdt zo'n stad vervolgens onder de duim.
Vergeet niet dat het grootste deel van het Oekrainische leger in het Zuiden gestationeerd is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:24 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het konvooi daar voornamelijk als drukmiddel stond. Hoewel het idee van AchJa dat ze mogelijk een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal natuurlijk ook best zou kunnen.
Overigens las ik laatst ergens (weet niet meer waar, en al helemaal niet wat het waard is) dat, op verzoek van China, Rusland de aanval uitgesteld zou hebben tot na de Winterspelen.
Ik reageer nu op wat ik vet heb gezet in je post.
Wat je hier doet is een lange fase van planning van de inner circle van Putin en zijn generale staf plaatsen tegenover de koppigheid van een minder rationeel individu: Zelenski.
Ik neem toch aan dat al op zijn laatst sinds de annexatie van de Krim er in politieke kringen en het militaire apparaat van Oekrane diep is nagedacht welke militaire invulling de politieke agenda van Rusland / Putin zou kunnen gaan krijgen, dat daar allerlei scenario's zijn bedacht en allerlei plannen gemaakt voor die diverse scenario's.
Dan is het niet enkel een minder rationele Zelenski die zo blijft volharden in het verzet tegen wat blijkbaar als een voldongen feit moet worden gezien. Het lijkt er wat mij betreft op dat de militaire en politieke top in Oekrane voor de insteek 'liever dood dan onder Putin' heeft gekozen. En dat men daarop haar strategie heeft gebaseerd. Dat neigt naar sucidaal gedrag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er iets bij kan voorstellen.
Als dat zo is zou je dan kunnen stellen dat het Russische plan die insteek niet heeft verwacht, of het gewicht ervan heeft onderschat?
Just my two cents
Hoe weet je dat zeker?quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het grootste deel van het Oekrainische leger in het Zuiden gestationeerd is.
Dat houdt al gauw 100.000 man in dus het is absoluut niet zo gek dat de Russen daar langzaam gaan en het front aan de Donbass nauwlijks veranderd is.
Ja. De mislukkingen (met name Leningrad en Stalingrad) staan voor het grote publiek natuurlijk op het netvlies.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:27 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad of het uberhaupt ooit was gelukt. Ja dus zeg jij, had ik geen idee van. Ken alleen maar de bekende voorbeelden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik nodig iedereen uit die genteresseerd is in NATO."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:24 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het konvooi daar voornamelijk als drukmiddel stond. Hoewel het idee van AchJa dat ze mogelijk een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal natuurlijk ook best zou kunnen.
Overigens las ik laatst ergens (weet niet meer waar, en al helemaal niet wat het waard is) dat, op verzoek van China, Rusland de aanval uitgesteld zou hebben tot na de Winterspelen.
Ik reageer nu op wat ik vet heb gezet in je post.
Wat je hier doet is een lange fase van planning van de inner circle van Putin en zijn generale staf plaatsen tegenover de koppigheid van een minder rationeel individu: Zelenski.
Ik neem toch aan dat al op zijn laatst sinds de annexatie van de Krim er in politieke kringen en het militaire apparaat van Oekrane diep is nagedacht welke militaire invulling de politieke agenda van Rusland / Putin zou kunnen gaan krijgen, dat daar allerlei scenario's zijn bedacht en allerlei plannen gemaakt voor die diverse scenario's.
Dan is het niet enkel een minder rationele Zelenski die zo blijft volharden in het verzet tegen wat blijkbaar als een voldongen feit moet worden gezien. Het lijkt er wat mij betreft op dat de militaire en politieke top in Oekrane voor de insteek 'liever dood dan onder Putin' heeft gekozen. En dat men daarop haar strategie heeft gebaseerd. Dat neigt naar sucidaal gedrag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er iets bij kan voorstellen.
Als dat zo is zou je dan kunnen stellen dat het Russische plan die insteek niet heeft verwacht, of het gewicht ervan heeft onderschat?
Just my two cents
Dat sowieso. Dus die gebieden opgeven en wellicht inderdaad een verzekering van Oekrane buiten de NAVO lijkt me eigenlijk de beste oplossing. Maar overtuig Oekrane daar maar van... alhoewel, nog een paar dagen met >1000 doden en het klinkt wellicht wel aantrekkelijk. Wat betekent dat het voor Poetin het beste is zoveel mogelijk burgerdoden te regelen...quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.
Ik denk dat we hem een uitweg moeten bieden zonder al te veel gezichtsverlies. Minste risico, voor iedereen het beste.
Dit weten we omdat er al jarenlang Oekranse troepen gelegerd staan. Normaal was de machtverhouding daar +/ 50.000 donbasstrijders vs 75.000 Oekraners.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:51 schreef THEALPHA het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zeker?
Het lijkt me dat de Russen veel eenvoudiger kunnen bevoorraden rond Charkov en Kiev dan via de zuidkant. Dat zou via zee moeten toch? Lijkt me een stuk lastiger. Dus het lijkt me dat de oorlog meer in het noorden speelt, hoewel de beweging groter is in het zuiden. Maar zou dit niet kunnen komen doordat de Russen daar een groter gebied vasthouden?
Hard vechten in steden was vooral aan het oostfront het geval, in het westen gaven de Duitse Volkssturm liever zich over dan hun stad of dorp in puin te laten schieten (hoewel de meeste dat natuurlijk al lagen en dat ook gebeurde)quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.
Alleen keiharde repressie houdt zo'n stad vervolgens onder de duim.
Goede aanvulling hoor. Ik doelde met Westerse mogendheden ook meer op het Italiaanse front, maar ik moet zeggen dat alleen Ortona me als urban warfare te binnen schiet. Daar werd voor elke meter om gevochten.quote:Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hard vechten in steden was vooral aan het oostfront het geval, in het westen gaven de Duitse Volkssturm liever zich over dan hun stad of dorp in puin te laten schieten (hoewel de meeste dat natuurlijk al lagen en dat ook gebeurde)
Emmerich werd behalve volledig aan gort te zijn gegooid, ook nog eens zwaar beschoten. Kalkar even verderop is een zeldzaam voorbeeld van een stadje dat nog een authentiek oud centrum heeft (en niet nep zoals bv Mnster)
quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:54 schreef capricia het volgende:
https://www.eventbrite.nl(...)tickets-292273286267
Over de toekomst van NATO in deze snel veranderende wereld. Is gratis.Op een donderdag dat is jammer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik nodig iedereen uit die genteresseerd is in NATO.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Voor de liefhebbers. Een van de beste docu's mbt ww2. Ik heb zelf de complete serie thuis op cd. Zeker de slag om Stalingrad, Kursk, Berlijn, Krim mbt de gevechten met Rusland zijn bizar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja. De mislukkingen (met name Leningrad en Stalingrad) staan voor het grote publiek natuurlijk op het netvlies.
Maar de Duitsers hadden bij veel andere grote steden wel succes met deze aanpak. Toevallig lag een groot deel van deze daarvan in de huidige Oekrane.
Sebastopol (op de Krim) werd een jaar lang belegerd waarna de Duitsers de stad met infanterie innamen met gruwelijke stadsgevechten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belegering_van_Sebastopol_(1941-1942)
Om Charkov werd 4 keer keihard gevochten, elke keer werd de boel eerst platgebombardeerd en moest de stad vervolgens met infanterie straat voor straat worden uitgekamd.
Vergelijkbare voorbeelden zijn Kiev en Smolensk. Urban Warfare kwam dus vrij vaak voor aan het oostfront, en soms met "succes". Al zullen generaals zelf het vrijwel altijd liever vermijden omdat het gewoon veel verliezen kost.
Meer: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schlacht_um_Breslauquote:Am 14. Februar 1945 wurde Breslau zur Festung erklrt.[27] Bis zum Ende der Schlacht um Breslau am 6. Mai, zwei Tage vor der deutschen Kapitulation, fanden in Breslau schwere Huserkmpfe statt, in denen etwa 20.000 Zivilisten,[28] 6000 deutsche und 7000 sowjetische Soldaten ums Leben kamen.
Ik heb me ingeschreven. Wel even wat inlezen van te voren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Op een donderdag dat is jammer.
Ja Breslau was ook heel gezellig.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
Breslau, tegenwoordig Wroclaw, Polen:
[..]
Meer: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schlacht_um_Breslau
1939: 620.000 inwoners.
1946: 170.000 inwoners.
Na WW2 zijn de verdreven Polen uit Lviv/Lemberg hier gehuisvest (en de Duitsers er uit getrapt).
Bedankt man! Ken deze serie nog niet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers. Een van de beste docu's mbt ww2. Ik heb zelf de complete serie thuis op cd. Zeker de slag om Stalingrad, Kursk, Berlijn, Krim mbt de gevechten met Rusland zijn bizar.
Maar ook de andere delen zijn uiteraard goed. Je hebt van dezelfde makers ook een serie mbt Vietnam.
https://youtube.com/playl(...)32t6iduZN_Ji5uQUR_SA
NP. Graag gedaan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Bedankt man! Ken deze serie nog niet.
Werd vroeger op discovery uitgezonden voordat die alleen nog maar soaps uit zond.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers. Een van de beste docu's mbt ww2. Ik heb zelf de complete serie thuis op cd. Zeker de slag om Stalingrad, Kursk, Berlijn, Krim mbt de gevechten met Rusland zijn bizar.
Maar ook de andere delen zijn uiteraard goed. Je hebt van dezelfde makers ook een serie mbt Vietnam.
https://youtube.com/playl(...)32t6iduZN_Ji5uQUR_SA
Ja, ik meende dat ik originele plannen had gezien van 20 februari tot 6 maart.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
Er zit al dagen bijna geen beweging meer in de frontlinies. Ook in het zuiden en het oosten niet.
Odessa lijkt nu weer wat veiliger
Ik meende dat de Russen in eerste instantie totaal 16 dagen strijd hadden verwacht, maar dit wordt nu een langdurig conflict.
Brandstof van Ruskies zou toch ook afgelopen weekend op zijn?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
Er zit al dagen bijna geen beweging meer in de frontlinies. Ook in het zuiden en het oosten niet.
Ik meende dat de Russen in eerste instantie totaal 16 dagen strijd hadden verwacht, maar dit wordt nu een langdurig conflict.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)krijgsmacht-a4100117quote:Brandende voertuigen
Als het gaat om de bevelsvoering opereren de Russische strijdkrachten van oudsher „doorwrocht, maar nogal dogmatig”, zegt De Kruif. De afgelopen jaren is er veel genvesteerd in moderne apparatuur voor command and control’, zodat hogere commandanten beter kunnen communiceren met het veld. Dat wil niet zeggen dat traditionele problemen in de bevelvoering zijn opgelost.
De Russische stijl van leidinggeven is „nogal directief”, zegt De Kruif. Al in de Frans-Pruissische oorlog van 1870 ontwikkelde de Duitse militaire staf de zogeheten Auftragstaktik, waarin lagere commandanten zelf mochten bepalen, naar gelang de omstandigheden, hoe ze opdracht uitvoerden. Die stijl van leiding geven is tegenwoordig de norm in westerse krijgsmachten, maar lijkt aan het Russische leger nog niet besteed.
Donderdagmiddag publiceerde het Oekraense ministerie van Defensie beelden die met een drone waren gemaakt boven Brovary, een oostelijke voorstad van Kiev. Te zien is hoe een Russisch tankpeloton is opgerukt, en daarna stil is komen te staan, twee rijen dik over de weg. Pas als de tanks onder vuur komen te liggen draaien de Russen om. Verschillende voertuigen blijven brandend achter. Een westerse pelotonscommandant had zijn tanks daar niet zo lang laten staan, maar had zelf het commando gegeven te ‘ontplooien’, zeggen insiders. „De Russen lijken moeite te hebben met manoeuvreren”, zegt generaal b.d. De Kruif. „Daarom lijken ze steeds meer terug te vallen op hun vuurkracht.” Daarmee doelt De Kruif op de steeds verder escalerende beschietingen van Oekraense steden, waarbij al ruim vierhonderd burgerslachtoffers zijn gevallen.
Dat is helaas niet waar. In het zuiden zijn er op kleine plekken smalle doorbraken. "Probing actions" noemen de experts ze, dus nog geen veroverde of verdedigde posities, maar toch lijkt daar relatief veel ruimte te zitten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
Je moet je richten op Marioepol voorlopig. Pas als daar de boel openbreekt gaat het op andere fronten ook weer los.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:54 schreef capricia het volgende:
https://www.eventbrite.nl(...)tickets-292273286267
Over de toekomst van NATO in deze snel veranderende wereld. Is gratis.In die spoiler staat "experts". Nou dan weet je wel hoe laat het is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik nodig iedereen uit die genteresseerd is in NATO.
Nu ik deze yt heb gezien, word ik een beetje hoopvol.quote:
Is voor mij een mooi moment om me om te scholen van virus-expert naar Nato-expert.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:19 schreef nomina het volgende:
[..]
In die spoiler staat "experts". Nou dan weet je wel hoe laat het is.
Dat is wel zorgelijk inderdaad. Het kan ook een manier zijn om de druk op te voeren, maar je weet het niet en dat is precies het risico. Er zijn ook experts die stellen dat doordat Amerika vroegtijdig waarschuwde voor een false flag aan het begin van het conflict, dit voorkomen is. Dus het kan ook tactiek zijn van de Amerikanen om dit nu heel hard te roepen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 09:06 schreef Aloulu het volgende:
Als Poetin en co de foute calculatie maken dat ze beperkt chemische wapens kunnen gebruiken in dit conflict zonder mogelijke grote consequenties zouden we gewoon een directe oorlog in gezogen kunnen worden. De Russen die bij de VN een spoedvergadering aanvragen omdat de Amerikanen en Oekraners zogenaamd chemische wapens maken en zouden willen/kunnen inzetten voorspelt weinig goeds. Daarnaast heeft Poetin al bewezen zaken goed te kunnen miscalculeren en inmiddels ook minder rationeel in het conflict lijkt te staan.
Rekening houden hoe? We zijn als NAVO domweg niet in staat om op korte termijn iets te doen. We hebben domweg de (offensieve) capaciteit niet. De enigen die het zouden kunnen zijn de Amerikanen. Die gaan het niet doen met het oog op China.Het enige wat Putin hoeft te doen is binnen de lijntjes (van de Oekrane) te blijven en hij heeft min of meer zijn handen vrij.quote:Ik mag hopen dat de EU en NAVO op de achtergrond wel echt rekening houden met een mogelijke directe confrontatie en daartoe noodzakelijke en snel maatregelen nemen. Want Poetin laat zich op dat gebied niet verrassen denk ik.
Op tv vertelde iemand over de door Poetin eerder toegepaste strategie om eerst vrouwen en kinderen te laten evacueren om vervolgens keihard toe te slaan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.
Ik denk dat we hem een uitweg moeten bieden zonder al te veel gezichtsverlies. Minste risico, voor iedereen het beste.
Ja, dat hoorde ik ook. Na de evacuatie houd je alleen nog de strijdende partijen over, en hoef je niet meer rekening te houden met het ontzien van burgersquote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:27 schreef nomina het volgende:
[..]
Op tv vertelde iemand over de door Poetin eerder toegepaste strategie om eerst vrouwen en kinderen te laten evacueren om vervolgens keihard toe te slaan.
Het is waarschijnlijk helemaal nog niet over.
Eens, maar hoe doen "we" dat als wereldorde. Want ik denk niet dat er iemand nu Rusland nog vertrouwd, dus het wordt echt niet meer zoals vroeger. Dan heb ik het over alle economische en andere banden die worden doorgesneden. Ook al trekt Rusland zich terug.......Terugtrekking is al een vernedering op zich. Maar er dan ook op ander vlakken slechter uit komen.......quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geinvesteerd in moderna apparatuur om beter te communiceren?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)krijgsmacht-a4100117
De kolonne rond Kyiv lijkt opgebroken te zijn afgelopen dagen onder het wolkendek. Ze zijn begonnen posities in te nemen lijkt het, dus het zal niet lang meer duren voordat het raketten en granaten gaat regenen in Kyiv ben ik bang.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:46 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is helaas niet waar. In het zuiden zijn er op kleine plekken smalle doorbraken. "Probing actions" noemen de experts ze, dus nog geen veroverde of verdedigde posities, maar toch lijkt daar relatief veel ruimte te zitten.
[ afbeelding ]
Voor de rest lijkt het aardig vast te zitten. Het feit dat er rond Kiev amper iets beweegt ondanks Russische versterkingen en herbevoorrading is bemoedigend. Er worden zelfs succesvolle tegenaanvallen gedaan door Oekrane:
[ afbeelding ]
Ja, dat kon iedereen* met meer dan 2 hersencellen al van mijlenver zien aankomen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De kolonne rond Kyiv lijkt opgebroken te zijn afgelopen dagen onder het wolkendek. Ze zijn begonnen posities in te nemen lijkt het, dus het zal niet lang meer duren voordat het raketten en granaten gaat regenen in Kyiv ben ik bang.
Interessante analyse. Ik denk ook dat we de waarde van de inlichtingen die Oekrane krijgen uit de VS en Engeland niet moeten onderschatten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, een kwestie die ik de laatste dagen een beetje aan het overdenken ben...
in hoeverre hebben inlichtingen, zowel mogelijke mollen, spionage en voortijdig uitgelekte plannen alswel breuken in de communicatielijnen een bepalende invloed gehad op deze invasie?
Putin is natuurlijk een voormalig KGB officier en de russische strategie bij invasies (zie tsjetjenie, Georgie, Krim) is steeeds sterker gaan hangen op Covert Operations, sabotage en gijzelings-akties van bevelhebbers en lokale bestuurders achter de frontlijnen...
Anderszijds waren de russen altijd gesloten en wist men vooraf niiet wat ze gingen doen.
Eerder konden de russen daarmee al vroeg een conflict bepalen, hun CovOps drongen vroeg binnen en saboteerden de communicatie, bliezen infrastructuur op en schepten chaos.
Ook werden er moordaanvallen of gijzelingen uitgevoerd op de command-structuur van de tegenstander waardoor deze stil kwam te liggen.
(De term ervoor was vaak 'The Little Green Men', gemaskerde militairen zonder identificatie of insignia, met russische wapens)
In Ukraine lijkt dit ook gepoogd te zijn, maar in tegenstelling tot het succes dat de russen voorheen hadden schijnt juist dit aspect Faliekant misgelopen te zijn...
bijna geen enkele covert operation lukte, de verliezen onder speciale troepen zijn ongekend hoog....
Ik heb zelfs ergens gelezen dat "het leek of deze russische speciale troepen gewoonweg opgewacht werden door oekrainers die wisten dat ze eraan kwamen".
Tel daarbij nog een paar andere zaken op:
het zeer lage aantal vliegakties, terwijl tegelijkertijd een enorm hoog matterieel verlies (49 fighter jets die schijnbaar verloren zouden zijn, lijkt al bijna een kwart van het aantal ingezette jets de eerste dagen; opvallend hierbij is dat de Oekrainers zowel hoogvliegende vliegtuigen kunnen raken met Buks, alswel laagvliegende met stingers... ook hier is het weer zo dat je heel bewust moet zijn waar deze in te zetten, voorkennis is vaak essentieel, en die lijken de oekrainers te hebben)
Een groot aantal aanvallen van de russen lijken totaal mis te zijn of op burgerdoelen... alhoewel de oekrainers stellen dat dit bewust is en en teken van de 'kwaadheid' van de russen sluit ik niet helemaal uit dat het best kan dat de russen geewoon dachten militaire doelen te treffen (bv een uitspraak van een aantal hoge militairen rondom de aanval op een ziekenhuis in mariupol duid erop dat ze zelf ook veel onduidelijkheid hadden over de informatie over hun doelwit).
Een opvalllend hoog aantal zeer hoge russische bevelhebbers lijken te zijn gesneuveld... dat is vooral ook opvallend omdat het zeker geen gebruikelijk iets is dat deze zich in ditrekt gevaar begeven. (buiten een tstetjeense commando-generaal die bekend is van covert operations die in de eerste dagen bij de luchthaven van Kyjiw gedood werd, vermoedelijk toen hij in een hinderlaag liep)
maar mensen als Major General Vitaly Gerasimov, Major General Andrei Sukhovetsky, maar ook een bevelhebber van de opstandelingen in Donbas Vladimir Zhoga.
de russiche beveiligde communicatie die het leger moest gebruiken lijkt volledig stilgelegd te zijn:
het ERA systeem kostte meerdere miljoenen dollars, maar bleek niet bruikbaar toen teveel telefoonmasten vernietigd waren en 3/4/5G niet meer werkte (of dat werkelijk de reden is, is voor mij een beetje lastig te geloven, dat men zo'n belangrijk systeem kennelijk zo kwetsbaar maakt en geen fallback heeft is een totaal raadsel)
https://www.thedefensepost.com/2022/03/09/russian-phones-hacked/
Uit al dat soort berichten haal ik een beetje het idee dat juist op inlichtingen/communicatie gebied de russen extreem zwak en kwetsbaar zijn, maar ergens vermoed ik zelfs een beetje dat er ook sprake kan zijn van zeer wijdverspreidde mollen en dubbelagenten aan rusische zijde die voor de Oerkraine werken.
Hoe mooi het idee van 'heldhaftige oekrainse boeren' zijn die als dwergen tegen een Goliath zo moedig vechten... ik kan hun onmiskenbaar grote succes enkel verklaren als ze ook verdomd goed inlichtingen en informatie hebben en juist de tegenstander veelvuldig misleid geworden is of er domweg voorkennis bestaat van de exacte russische aanvalsplannen.
Die colonne zeker, die eenheden hebben nu hun stellingen betrokken en dat zal geen feest worden. Maar. De omsingeling van Kiev lijkt niet te slagen. Sterker nog: wordt soms doorbroken. Dan kun je wel allerlei artillerie opgesteld hebben maar als je battle groups aan het front de vijand niet tegenhouden dan zijn die heel kwetsbaar. Bovendien moet je ze bevoorraden en dat is al de hele strijd lang een enorm issue voor de Russen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De kolonne rond Kyiv lijkt opgebroken te zijn afgelopen dagen onder het wolkendek. Ze zijn begonnen posities in te nemen lijkt het, dus het zal niet lang meer duren voordat het raketten en granaten gaat regenen in Kyiv ben ik bang.
Sinds een paar dagen ontvangen ze (hoogst waarschijnlijk) de live satelietbeelden, dus die aanval van 40 voertuigen/tanks zagen ze een paar uur van te voren aankomen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:39 schreef AgLarrr het volgende:
Ik denk ook dat we de waarde van de inlichtingen die Oekrane krijgen uit de VS en Engeland niet moeten onderschatten.
Maar als die colonne inderdaad 60 km is, dan zit daar toch ook een flinke voorraad bij.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die colonne zeker, die eenheden hebben nu hun stellingen betrokken en dat zal geen feest worden. Maar. De omsingeling van Kiev lijkt niet te slagen. Sterker nog: wordt soms doorbroken. Dan kun je wel allerlei artillerie opgesteld hebben maar als je battle groups aan het front de vijand niet tegenhouden dan zijn die heel kwetsbaar. Bovendien moet je ze bevoorraden en dat is al de hele strijd lang een enorm issue voor de Russen.
Een deel is ongetwijfeld voorraad. Maar een belegering volhouden kost heel veel munitie / brandstof / eten. Je moet dus ongehinderd grote hoeveelheden voorraad aan kunnen blijven voeren omdat mogelijk te maken. Dat lukt de Russen op dit moment absoluut niet. Daarbij: wat gevechtskracht betreft hebben ze nu ook al aanvullende reserves op moeten trommelen. Nog even los van het feit dat Kiev nog niet omsingeld is en er van een serieuze belegering nog helemaal geen sprake is.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:51 schreef nomina het volgende:
[..]
Maar als die colonne inderdaad 60 km is, dan zit daar toch ook een flinke voorraad bij.
Ik vraag mij af of Kiev nog van belang is nadat die coup is mislukt. En nu als afleiding dient om troepen van de Oekrane bezig te houden zodat die niet in het zuiden ingezet kunnen worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die colonne zeker, die eenheden hebben nu hun stellingen betrokken en dat zal geen feest worden. Maar. De omsingeling van Kiev lijkt niet te slagen. Sterker nog: wordt soms doorbroken. Dan kun je wel allerlei artillerie opgesteld hebben maar als je battle groups aan het front de vijand niet tegenhouden dan zijn die heel kwetsbaar. Bovendien moet je ze bevoorraden en dat is al de hele strijd lang een enorm issue voor de Russen.
Ja dat is waar. Dat is ook de enige plek waar de Russen gn logistieke problemen lijken te hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of Kiev nog van belang is nadat die coup is mislukt. En nu als afleiding dient om troepen van de Oekrane bezig te houden zodat die niet in het zuiden ingezet kunnen worden.
Je ziet dat h zwaartepunt ligt in het zuiden en deels in het oosten.
Daar zitten ook hun sterkte troepen als je het mij vraagt. En heel gek, het zijn de pro Russische rebellen die door hun jarenlange gevechtservaring behoorlijk actief zijn.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:03 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ja dat is waar. Dat is ook de enige plek waar de Russen gn logistieke problemen lijken te hebben.
En er schijnen dus ook nog mariniers klaar te liggen voor een landing bij Odessa. En eerder meldde iemand ook al dat als Mariopol valt, de troepen die daar nu gebonden zijn zich kunnen gaan bemoeien met de Donbas.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Daar zitten ook hun sterkte troepen als je het mij vraagt. En heel gek, het zijn de pro Russische rebellen die door hun jarenlange gevechtservaring behoorlijk actief zijn.
Voor mijn gevoel is het volledige apparaat van de VS ingeschakeld om Oekrane achter de schermen te helpen. Feitelijk doen ze alles behalve zelf soldaten sturen (wapenleveranties, intelligence, tactische ondersteuning).quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Uit al dat soort berichten haal ik een beetje het idee dat juist op inlichtingen/communicatie gebied de russen extreem zwak en kwetsbaar zijn, maar ergens vermoed ik zelfs een beetje dat er ook sprake kan zijn van zeer wijdverspreidde mollen en dubbelagenten aan rusische zijde die voor de Oerkraine werken.
Hoe mooi het idee van 'heldhaftige oekrainse boeren' zijn die als dwergen tegen een Goliath zo moedig vechten... ik kan hun onmiskenbaar grote succes enkel verklaren als ze ook verdomd goed inlichtingen en informatie hebben en juist de tegenstander veelvuldig misleid geworden is of er domweg voorkennis bestaat van de exacte russische aanvalsplannen.
De hoofdstad innemen telt psychisch wel zwaar.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of Kiev nog van belang is nadat die coup is mislukt. En nu als afleiding dient om troepen van de Oekrane bezig te houden zodat die niet in het zuiden ingezet kunnen worden.
Je ziet dat her zwaartepunt ligt in het zuiden en deels in het oosten. Daar vinden ook nu de felste gevechten plaats.
Ik kan nog steeds niet geloven dat de Russen zich zo misrekend hebben. Maar een deel van de successen van de Oekrainers lijkt me wel te verklaren doordat de communicatie van de Russen mogelijk voor een (flink) deel afgeluisterd wordt, en gevoed wordt aan de Oekrainers.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Moet je nagaan hoe goed dat geworden is, zelfs de vijand weet nu wat het Kremlin wil.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Geinvesteerd in moderna apparatuur om beter te communiceren?
En daarom bellen ze met goedkope Chinese mobieltjes met lokale simkaarten? De dood van die generaal afgelopen week werd met een onbeveiligd mobieltje doorgebeld, en afgeluisterd.
Dat is waar. Maar ondanks dat de Russen met hun tactiek falen als ik moet uitgaan van de berichten rondom Kiev. Zullen de Russen toch niet denken om Kiev te kunnen bezetten. Een stad vol met gewapende burgers. En helemaal plat gooien zou kunnen maar ik twijfel of ze tot die actie willen overgaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De hoofdstad innemen telt psychisch wel zwaar.
Ze kunnen ook langdurig dreigen Kyiv te veroveren, waardoor Oekraine hun verzet daar concentreert en er op focused. Vervolgens Kyiv afsnijden van de rest van het land en de rest van het land innemen en Kyiv belegeren, tot ze niks meer te eten hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar ondanks dat de Russen met hun tactiek falen als ik moet uitgaan van de berichten rondom Kiev. Zullen de Russen toch niet denken om Kiev te kunnen bezetten. Een stad vol met gewapende burgers. En helemaal plat gooien zou kunnen maar ik twijfel of ze tot die actie willen overgaan.
Daar hebben de Russen bij lange na de middelen niet voor.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze kunnen ook langdurig dreigen Kyiv te veroveren, waardoor Oekraine hun verzet daar concentreert en er op focused. Vervolgens Kyiv afsnijden van de rest van het land en de rest van het land innemen en Kyiv belegeren, tot ze niks meer te eten hebben.
Ik onderschat de Russen niet. Maar om de gehele Oekrane te bezetten lijkt mij een utopie. De weerstand tegen deze invasie binnen Rusland begint ook steeds meer vorm te krijgen. Ik weet uiteraard niet hoe dit gaat aflopen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze kunnen ook langdurig dreigen Kyiv te veroveren, waardoor Oekraine hun verzet daar concentreert en er op focused. Vervolgens Kyiv afsnijden van de rest van het land en de rest van het land innemen en Kyiv belegeren, tot ze niks meer te eten hebben.
Dat is ook een interessante gedachte inderdaad. Of de Russische cybercapaciteit is enorm overschat. Ik bedoeld, in vredestijd halen ze soms kutstreken uit, maar niet consequent over een lange(re) tijd en al helemaal niet als ze verwacht worden. Dat is nu wel anders.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is het volledige apparaat van de VS ingeschakeld om Oekrane achter de schermen te helpen. Feitelijk doen ze alles behalve zelf soldaten sturen (wapenleveranties, intelligence, tactische ondersteuning).
Ook opvallend vind ik bijvoorbeeld dat er nog geen geslaagde grootschalige cyber-operatie is geweest tegen Oekrane. Denk niet dat dat komt door de fenomenale cyber-expertise van de Oekrainers. Vond ze ook opvallend professioneel in de informatie-oorlog via sociale media etc. de eerste dagen.
Als je dan de gigantische technische mogelijkheden van de VS (denk aan Echelon) afzet tegen de knulligheid van de Russische communicatie, moet Oekrane haast wel gevoed worden met een gouden informatiepositie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |