Bij vliegtuigen is het meestal wel uitgeschakeld (al dan niet voor langdurige reparaties).quote:Op woensdag 9 maart 2022 07:42 schreef THEALPHA het volgende:
Hoe succesvol zijn die luchtdoelraketten en anti-tank raketten eigenlijk? Is echt iedere inslag direct een uitgeschakelde tank of licht dit genuanceerder? Kan me voorstellen dat tanks ook wel weerstand hebben tegen inslagen? Iemand die daar meer over weet?
Er wordt veel niet goed begrepen met betrekking tot (deze) oorlog, dat komt omdat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben wat oorlog is.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:09 schreef OllieA het volgende:
Wat ik werkelijk niet begrijp aan het plan van Russische legertop / Putin, is het tijdstip van deze invasie. Dat er het een en ander stilstaat op de wegen in Oekraïne wordt door sommigen geweten aan slecht onderhoud. Daarover heeft @:AchJa gezegd dat het eerder lijkt alsof men met rupsvoertuigen bandenvoertuigen uit de prut heeft getrokken.
Maar waarom een invasie/annexatie uitvoeren in het prutseizoen? Als ik @:LXIV hier goed begrijp gaat er een lange fase van planning vooraf aan een operatie van deze orde. Geen rekening houden met het seizoen lijkt me dan eigenlijk een ondenkbare blunder.
Ik als volstrekte leek wb militaire zaken begrijp hier dus helemaal niets van.
Mocht dit al besproken zijn, sorry… zelfs dit topic gaat voor mij te snel…
Dan moet je het in november doen, voor Europa is het koude seizoen nagenoeg ten einde. We hebben nu maanden de tijd om de voorraad te vullen en alternatieve aanvoer te regelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:12 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ergens is weleens gezegd dat je het beter in het "koude" seizoen kan doen omdat er dan druk blijft op de EU ivm de stijgende gas prijzen.
Dat is nml een stuk makkelijker te verteren als het juni is.
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen? Het doel is toch om een tank zodanig tot stilstand te brengen dat deze niet meer gebruikt kan worden? Ondanks alle bepantsering is en blijft een tank zeer kwetsbaar rondom de rupsbanden, daar kan je namelijk maar beperkt bepantsering aanbrengen. Nog even los van bepantsering zeer zwaar is, wat weer veel andere problemen met zich meebrengt. Hoe meer bepantsering, en dus hoe beter de tank, hoe meer problemen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Bij vliegtuigen is het meestal wel uitgeschakeld (al dan niet voor langdurige reparaties).
Voor tanks ligt het iets anders.
Sommige hebben "speciale" bepantsering wat raketten tegenhoudt maar dat is een 1 use only iets.
Als in die bepantsering moet opnieuw worden aangebracht, en daarnaast hebben de meest gangbare voertuigen dit niet.
Daarnaast zijn ze nog wel redelijk beschermd tegen "lichte" anti tank wapens.
Maar daar vallen de zogenaamde Javelin raketten niet onder.
Kortom, bij voertuigen is het in de meeste gevallen (muv zware tanks of tegen lichte AT wapens) wel een 1 hit 1 kill.
Eigenlijk wel.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen?
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:27 schreef Hanca het volgende:
@:LXIV: dat konvooi zat wel vast, het loopt echt niet zo als Poetin wil. Als je wil onderhandelen, is het volledig omsingelen van Kiev namelijk het eerste wat je wil. Dan heb je een drukmiddel. Maar al meer dan een week komt hij daar niet vooruit.
Alleen al dat feit haalt het hele verhaal onderuit.
Oh, ik dacht echt dat er vooral gericht was op uitschakeling van het kunnen gebruiken. De mensen die erin zitten komen er vanzelf wel uit. Niet meer kunnen rijden en liefst niet meer kunnen schieten is voldoende om het een waardeloos ding te maken. Dat vereist veel lichtere wapens om te bereiken.quote:
Ik denk dat je nog beter alle troepen rond Kiev weg kunt halen en kunt overgaan tot een frontale aanval (bijvoorbeeld sector Charkov) richting het zuiden. Het front is nu al te lang voor de Russen om een doorbraak te kunnen forceren. Ze hebben te breed ingezet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.
Ik vraag mij af of Kiev omsingelen na zoveel tijd nog wel een gewenst resultaat is. Dat was nuttig als je het in een paar dagen had kunnen doen, maar na bijna 14 dagen met uitgedund materieel en ongemotiveerde militairen gaat je dat als aanvaller wel wat kosten.
Ik denk dat dat konvooi daar gewoon als reserve stond. Vooral omdat het zo lang er stond. Het is ook niet aangevallen, terwijl het een lonend doelwit was. Het stond ook precies buiten het bereik van de Oekrainse artillerie. Wanneer het daar vast had gestaan en er was een serieuze dreiging geweest dan hadden ze (standaard doctrine) links en rechts uit de flank gegaan om daar afwachtingsgebieden te betrekken. Blijkbaar waren de Russen zo zelfverzekerd dat ze zelfs die moeite niet genomen hebben. De Russen hebben ervaring genoeg om door slecht terrein te komen en voorafgaande aan de invasie een terreinanalyse te maken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:27 schreef Hanca het volgende:
@:LXIV: dat konvooi zat wel vast, het loopt echt niet zo als Poetin wil. Als je wil onderhandelen, is het volledig omsingelen van Kiev namelijk het eerste wat je wil. Dan heb je een drukmiddel. Maar al meer dan een week komt hij daar niet vooruit.
Alleen al dat feit haalt het hele verhaal onderuit.
Edit: en in 2009 toen ik er heb rondgereisd was de infra in Oost en Noord Oekraïne trouwens nog wel slechter dan het hier in de Tweede Wereldoorlog was. Veel modderwegen, zelfs in de zomer.
Met een antitank wapen met holle lading schakel je een tank in principe gewoon geheel uit als je hem op de juiste plek raakt. Er wordt een klein gaatje in het pantser gemaakt en een kilo kokend koper komt naar binnen. Door de hoge druk wordt alles wat in de tank zit door de loop naar buiten geblazen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen? Het doel is toch om een tank zodanig tot stilstand te brengen dat deze niet meer gebruikt kan worden? Ondanks alle bepantsering is en blijft een tank zeer kwetsbaar rondom de rupsbanden, daar kan je namelijk maar beperkt bepantsering aanbrengen. Nog even los van bepantsering zeer zwaar is, wat weer veel andere problemen met zich meebrengt. Hoe meer bepantsering, en dus hoe beter de tank, hoe meer problemen.
Dat is standaard techniek, maar dat opruimen van die tank duurt ook weer niet zo lang.quote:En dan passen de Oekraïne strijdkrachten ook nog een tactiek toe bij het stilstaande konvooi waarbij tanks individueel worden aangevallen, elke tank die uitvalt blokkeert de weg en moet eerst opgeruimd worden. Een andere tank kan wel door het veld eromheen, maar de voertuigen met gewone banden niet.
Klopt. En er zijn echt heel veel eenheden nodig om een grote stad te omsingelen en afgegrendeld te houden. Die eenheden staan daar dan vast (gebonden) en zijn relatief kwetsbaar, want uitgestrekt over een lange perimeter. Kijk maar naar het beleg van Leningrad. Die eenheden kun je dus nergens anders meer inzetten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.
Ik vraag mij af of Kiev omsingelen na zoveel tijd nog wel een gewenst resultaat is. Dat was nuttig als je het in een paar dagen had kunnen doen, maar na bijna 14 dagen met uitgedund materieel en ongemotiveerde militairen gaat je dat als aanvaller wel wat kosten.
Dat stadium is Putin voorbij, wat moet moet. Het is nu een all-out war tussen hem en het Westen (Zelenski en co zijn stromannetjes van het Westen in zijn ogen en hij veracht ze). Dus als het lukt gaat die wel Kiev en andere steden volledig omsingelen, uithongeren, bombarderen en zo afentoe humanitaire corridors toestaan en schuift alles op conto van Zelenski en co die zich niet overgeven in deze "zinloze oorlog die ze toch verliezen en daarmee onnodig leed voor gehele Oekrainse volk veroorzaken". Daarnaast is zo'n omsingeling en afsluiting voor de Russen bij zeer belangrijke grote steden wel een beter scenario omdat ze daarmee een sterke onderhandelingspositie hebben en vanuit de lucht alle tijd hebben om zaken plat te gooien en afentoe als de druk te hoog is wat burgers te laten vluchten en tegelijkertijd te hameren op volledige overgave. Uiteindelijk zullen ze erin moeten om het volledig in te nemen dat is wel waar. Tot dan kan je de stad wel een Grozny-behandeling geven bij volledige omsingeling en de druk zal toenemen om over te geven voor ook Zelenski.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:00 schreef LXIV het volgende:
Klopt. En er zijn echt heel veel eenheden nodig om een grote stad te omsingelen en afgegrendeld te houden. Die eenheden staan daar dan vast (gebonden) en zijn relatief kwetsbaar, want uitgestrekt over een lange perimeter. Kijk maar naar het beleg van Leningrad. Die eenheden kun je dus nergens anders meer inzetten.
Verder ontstaan in zo'n omsingelde stad allerlei tekorten, wat de bevolking treft en dat is ook niet in overeenstemmingen met de doelstellingen van Putin. Dus liever dreigt hij met omsingeling of inname dan het werkelijk te doen.
Als je een stad niet wil innemen dan ga je hem ook niet omsingelen. Het dreigement van inname heeft bij de koppige Zelensky echter niet gewerkt.
Ik heb in mijn reactie op OllieA juist uitgelegd dat er eigenlijk nooit sprake is van all out war (Totalen Krieg), maar dat er politieke doelstellingen zijn die behaald moeten worden. Hoe jij het ziet is nu net hoe het dus niet is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:11 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat stadium is Putin voorbij, wat moet moet. Het is nu een all-out war tussen hem en het Westen (Zelenski en co zijn stromannetjes van het Westen in zijn ogen en hij veracht ze). Dus als het lukt gaat die wel Kiev en andere steden volledig omsingelen, uithongeren, bombarderen en zo afentoe humanitaire corridors toestaan en schuift alles op conto van Zelenski en co die zich niet overgeven in deze "zinloze oorlog die ze toch verliezen en daarmee onnodig leed voor gehele Oekrainse volk veroorzaken". Daarnaast is zo'n omsingeling en afsluiting voor de Russen bij zeer belangrijke grote steden wel een beter scenario omdat ze daarmee een sterke onderhandelingspositie hebben en vanuit de lucht alle tijd hebben om zaken plat te gooien en afentoe als de druk te hoog is wat burgers te laten vluchten en tegelijkertijd te hameren op volledige overgave. Uiteindelijk zullen ze erin moeten om het volledig in te nemen dat is wel waar. Tot dan kan je de stad wel een Grozny-behandeling geven bij volledige omsingeling en de druk zal toenemen om over te geven voor ook Zelenski.
Vraag is eerder of zo'n volledige omsingeling lukt op het moment denk ik, zeker bij Kiev kan het nog lang duren voordat ze in zo'n positie komen dat ze de hoofdstad helemaal omsingelt hebben.
Dat is een semantische discussie dan. Vergeet all-out war. Kiev behoort wel tot de doelstellingen van Poetin kunnen we aannemen tot nu toe in ieder geval. Een omsingeling lijkt me daarmee een middel om daar naartoe te werken inmiddels voor de Russen. Nadat ze eerder dachten met wat airborne troepen het vliegveld in te nemen en vervolgens in een operatie in ieder geval belangrijke overheidsgebouwen in te nemen + Zelinski in Kiev uit te schakelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:13 schreef LXIV het volgende:
Ik heb in mijn reactie op OllieA juist uitgelegd dat er eigenlijk nooit sprake is van all out war (Totalen Krieg), maar dat er politieke doelstellingen zijn die behaald moeten worden. Hoe jij het ziet is nu net hoe het dus niet is.
Daartoe worden ze gedwongen, liever hadden ze gehad dat ze gewoon konden innemen natuurlijk.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten uit Marioepol wordt de omsingeling nauwer en nauwer en zijn de Oekraïeners teruggedrongen in een zeer kleine perimeter. De Russen kiezen hier toch voor kostbare straatgevechten.
[ afbeelding ]
Het gaat niet alleen om de term all-out war die je gebruikt, maar om je hele beschrijving die je er bij voegt. Het laatste wat Putin wil is die kostbare (zowel op militair maar ook op politiek vlak) van uitgebreide bombardementen en straatgevechten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:18 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat is een semantische discussie dan. Vergeet all-out war. Kiev behoort wel tot de doelstellingen van Poetin kunnen we aannemen tot nu toe in ieder geval. Een omsingeling lijkt me daarmee een middel om daar naartoe te werken inmiddels voor de Russen. Nadat ze eerder dachten met wat airborne troepen het vliegveld in te nemen en vervolgens in een operatie in ieder geval belangrijke overheidsgebouwen in te nemen + Zelinski in Kiev uit te schakelen.
Het is inderdaad geen directe doelstelling. Gehele bezetting van Kiev. Doelstelling is het regime daar vervangen. Alleen zolang Zelinski en de Oekrainers niet opgeven is er geen andere weg dan ze hardhandig tot overgave te dwingen. En dat kan alleen door te vechten. Eenmaal overgegeven behoort Kiev aan het door Poetin geinstalleerde nieuwe regime/stromannetje. En zelfs dan zullen de Russen erin moeten om de zaak ook daadwerkelijk te controleren. Maar totdat Zelinski en co. opgeven - waar we nu nog in zitten - zie ik geen andere weg dan een beleg van Kiev om die overgave te bewerkstelligen, en dat zien de Russen inmiddels ook wel in. Vandaar dat ik verwacht dat ze wel naar een omsingeling toewerken en zo vervolgens als dat eenmaal is gelukt proberen de boel af te knijpen en Zelinski tot overgave te dwingen. En als dat niet gebeurd over te gaan tot bombardementen/artillerie met constante druk om zich toch te overgeven en te willen onderhandelen met hem vanuit deze dominante positie waarbij alle burgerslachtoffers "door Zelinski komen die weigert zich neer te leggen bij zijn verlies en alle burgers gijzelt".quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:44 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet alleen om de term all-out war die je gebruikt, maar om je hele beschrijving die je er bij voegt. Het laatste wat Putin wil is die kostbare (zowel op militair maar ook op politiek vlak) van uitgebreide bombardementen en straatgevechten.
Als Putin Kiev in de schoot zou vallen is het een ander verhaal, maar de prijs van inname weegt voor hem niet op tegen het eventuele voordeel. Inname Kiev met een aanval is denk ik geen directe doelstelling van Putin.
Dat zou zo kunnen lopen, dan is dat een tegenvaller voor Putin.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:58 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen directe doelstelling. Gehele bezetting van Kiev. Doelstelling is het regime daar vervangen. Alleen zolang Zelinski en de Oekrainers niet opgeven is er geen andere weg dan ze hardhandig tot overgave te dwingen. En dat kan alleen door te vechten. Eenmaal overgegeven behoort Kiev aan het door Poetin geinstalleerde nieuwe regime/stromannetje. En zelfs dan zullen de Russen erin moeten om de zaak ook daadwerkelijk te controleren. Maar totdat Zelinski en co. opgeven - waar we nu nog in zitten - zie ik geen andere weg dan een beleg van Kiev om die overgave te bewerkstelligen, en dat zien de Russen inmiddels ook wel in. Vandaar dat ik verwacht dat ze wel naar een omsingeling toewerken en zo vervolgens als dat eenmaal is gelukt proberen de boel af te knijpen en Zelinski tot overgave te dwingen. En als dat niet gebeurd over te gaan tot bombardementen/artillerie met constante druk om zich toch te overgeven en te willen onderhandelen met hem vanuit deze dominante positie waarbij alle burgerslachtoffers "door Zelinski komen die weigert zich neer te leggen bij zijn verlies en alle burgers gijzelt".
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten uit Marioepol wordt de omsingeling nauwer en nauwer en zijn de Oekraïeners teruggedrongen in een zeer kleine perimeter. De Russen kiezen hier toch voor kostbare straatgevechten.
[ afbeelding ]
Dit is het analyse-topic, geen propaganda-topic. Daarvoor (pro Oekraine of pro Rusland) kun je gaan roepen in NWS / Oorlog in Oekraïne #217 St Javelin sees allquote:Op woensdag 9 maart 2022 10:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.
Ik geef een analyse.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit is het analyse-topic, geen propaganda-topic. Daarvoor (pro Oekraine of pro Rusland) kun je gaan roepen in NWS / Oorlog in Oekraïne #217 St Javelin sees all
Ik weet niet of je faalt als je maar een serieuze stad hebt ingenomen. Als je in een stad tegen zwaar verzet aanloopt en ook nog burgers zover als dat mogelijk is wilt ontzien dan kan dat weken duren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja ook dat spreekt voor zich. Maar als je maar 1 serieuze stad verovert dan ben je gewoon echt aan het falen en heb je een kutplan gemaakt. Marioepol zal vast ook nog wel even standhouden.
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik weet niet of je faalt als je maar een serieuze stad hebt ingenomen. Als je in een stad tegen zwaar verzet aanloopt en ook nog burgers zover als dat mogelijk is wilt ontzien dan kan dat weken duren.
Marioepol is natuurlijk een bolwerk waar al een zware verdediging zit. Dat schakel je niet binnen een week uit. Schijnbaar willen de Russen ook niet de stad compleet in puin leggen met zware lucht bombardementen. Mogelijk willen ze ook gebuik maken van de bestaande infra mochten ze die stad innemen.
Dat het plan van de Russen mislukt is om snel de zittende macht om te kiepen is wel duideliik. Dat is een behoorlijke faal.
Beter trekt Vlad's kindermoordenaarsinvasieleger zich asap terug ja.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:51 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.
De enige echte Nazi boys zitten toch echt in het Kremlin, al lijken ze van de militaire tactieken van hun beruchte Duitse voorgangers weinig geleerd te hebben.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.
Waarom is deze oorlog nodeloos?quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:51 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.
Zelfs het nieuwe hakenkruis Z is ongeïnspireerd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
De enige echte Nazi boys zitten toch echt in het Kremlin, al lijken ze van de militaire tactieken van hun beruchte Duitse voorgangers weinig geleerd te hebben.
Ik richt mijn aandacht echt alleen maar op Marioepol de komende dagen. Daar vinden ook echt stadsgevechten plaats.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:34 schreef AgLarrr het volgende:
Algemene situatie van gisteravond:
[ afbeelding ]
Kiev:
[ afbeelding ]
Noordfront / Charkiv:
[ afbeelding ]
Oost-front / Donbas:
[ afbeelding ]
Zuid-Front:
[ afbeelding ]
Je ziet toch overal kleine vorderingen van de Russen, maar met name in het zuiden. Grootste problemen lijken rond Kiev en tussen Kiev en Charkiv. Met name die Russische positie ten oosten van Kiev lijkt mij heel kwetsbaar.
Snap ik, als dat valt komen er veel troepen vrij voor een push naar het noorden en een mogelijke kessel in de Donbas.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik richt mijn aandacht echt alleen maar op Marioepol de komende dagen. Daar vinden ook echt stadsgevechten plaats.
Timeline 2502 t/m 0803.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:11 schreef AchJa het volgende:
Even de ISW kaarten achterelkaar aan geplakt. Je ziet in het zuiden best wel progressie.
Dat is het deze hele week alquote:Op woensdag 9 maart 2022 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Timeline 2502 t/m 0803.
Weinig progressie.
Hard als het klinkt: als we toch niet gaan inmengen kan het beter zo snel mogelijk afgelopen zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:14 schreef DeOlifantvis het volgende:
Wat ik begrijp is er een kans dat grote delen van het Oekrainse leger omsingeld kunnen worden ten NW van Donetsk. Als dat gebeurd en deze samen met Mariupol in de pan worden gehakt, is het over voor het ZO van Oekraine.
Dan zal Putin een laatste deal aanbieden. Mocht dan niks worden dan wordt het op naar Odessa en Kiev uithongeren. Dan zal Ukraine wel opgeven vrees ik.
Sowieso is snelle wapenstandstilstand echt het beste voor iedereen. (Hoewel wellicht niet voor de wapenindustrie)
Hard tav principes en internationaal recht, daarentegen zacht op mensenlevensquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hard als het klinkt: als we toch niet gaan inmengen kan het beter zo snel mogelijk afgelopen zijn.
Je moet wel even een verschil maken tussen een systeem als de Javelin met een bereik van ongeveer 4500 meter max en systemen als de NLAW (max 800m) en de Panzerfaust (max 300 meter bewegend doel)...quote:Op woensdag 9 maart 2022 00:21 schreef Isdatzo het volgende:
Met die dingen kan je ze aardig bestoken vanaf een paar km afstand dus je hoeft er ook niet bepaald vlak bovenop te zitten.
Eerste panzerfausten waren geloof ik 30 meter. Dan moet je wel moed hebben. 300 meter ook al. Het is, onder vuur en stress, minder makkelijk dan de fokkers denken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je moet wel even een verschil maken tussen een systeem als de Javelin met een bereik van ongeveer 4500 meter max en systemen als de NLAW (max 800m) en de Panzerfaust (max 300 meter bewegend doel)...
Nee, het is dat de tanks niet kunnen ontplooien vanwege het terrein... Als de grond hard was geweest en de tanks gewoon konden manoeuvreren waren de Oekraieners helemaal nergens geweest met hun AT wapens. Ja, ze hadden wel een paar kunnen afschieten maar daarna zouden ze meteen kapot geschoten zijn door de buurman tank.quote:Op woensdag 9 maart 2022 06:00 schreef BlaZ het volgende:
De functie van de tank in de moderne oorlogsvoering lijkt inderdaad ten einde te lopen.
De vraag is of het echt is, of het niet watschade is van een nabijgelegen doel, of het opzettelijk was… Dat weet je allemaal niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:03 schreeLospedrosa het volgende:
Is het nieuws over de bombarderen van een kinderziekenhuis geverifieerd?
Dat slaat toch tactisch nergens op? Vragen om een atoombom op het Kremlin gvd.
Idd, en als je dan ook je uitgestegen infanterie om je heen hebt tirailleren dan wordt het al helemaal niks met ze.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:47 schreef LXIV het volgende:
Eerste panzerfausten waren geloof ik 30 meter. Dan moet je wel moed hebben. 300 meter ook al. Het is, onder vuur en stress, minder makkelijk dan de fokkers denken.
De Russen doen met ok alles met vuur en beweging.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, en als je dan ook je uitgestegen infanterie om je heen hebt tirailleren dan wordt het al helemaal niks met ze.
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is of het echt is, of het niet watschade is van een nabijgelegen doel, of het opzettelijk was… Dat weet je allemaal niet.
Het is in ieder geval niet zo dat dit een legitiem doel is en ook uiterst onwaarschijnlijk dat dit opzettelijk gebeurd is. Exact dezelfde beelden zie je natuurlijk elke oorlog.
Ik denk dat het wat nevenschade is van een doel nabij. Er waren ook alleen gewonden toch? Dus dat daar wat ruiten sprongen.
Iedere partij wil informatie natuurlijk in zijn voordeel uitbuiten. Oekraïne doet dit nu het meest succesvol. De vraag Is of ze hun geloofwaardigheid op de langere termijn kunnen behouden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.
Maar hoorde net in de auto op radionieuws dat “de Russen een kinderziekenhuis hebben gebombadeerd, met vele kindjes onder het puin”
Lijkt me bij dit soort berichten wel noodzakelijk om dan het juiste verhaal te vertellen, opzettelijk of nevenschade. Nou is nevenschade ook misschien net zo erg maar minder bewust.
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syrië was het zelfs een bewuste strategie:quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Is het nieuws over de bombarderen van een kinderziekenhuis geverifieerd?
Dat slaat toch tactisch nergens op? Vragen om een atoombom op het Kremlin gvd.
Vind het echt raar, oorlog voeren doe je zo niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syrië was het zelfs een bewuste strategie:
Russian–Syrian hospital bombing campaign
https://en.m.wikipedia.or(...)tal_bombing_campaign
De vraag is natuurlijk in hoeverre het nu klopt, maar van tenminste één foto is het vrij zeker dat die bij het bewuste ziekenhuis is:
[ twitter ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |