abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218928863
quote:
7s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:29 schreef phpmystyle het volgende:
Iemand wat serieuze duiding over de ontwikkelingen omtrent de afgelopen periode? Moeten we Trump serieus nemen dat hij Oekraine naar de overwinning wil helpen, of is dit gewoon de zoveelste methode om Europa verder te beschadigen?

En hoe staat het ervoor op het slagveld? Rusland lijkt olie te bloeden, maar heeft dat invloed op het voortzettingsvermogen?
De NOS heeft een artikel online gezet, met wat inzicht hierover
quote:
De Tomahawk is een klein stapje op de escalatieladder. In het grote spel der dingen gaat hij niet zo'n verschil maken. Maar de strijd verplaatst zich wel steeds meer naar het Russische territorium, dat vormt voor de Russen een steeds groter probleem", zegt Van den Berg.

Wil

En dat raakt volgens de analist aan de kern van de oorlog op dit moment: "Beide partijen richten zich steeds meer op een strategische overwinning en niet meer op een tactische. Grondgebied interesseert ze niet, niemand kan winnen op het slagveld. Ze vallen steeds meer elkaars capaciteit om oorlog te kunnen voeren aan."

"Er zal pas onderhandeld worden, als van een van de partijen de wil wordt gebroken om te vechten. En zover is het nog niet."
https://nos.nl/artikel/25(...)t-het-verschil-maken
pi_218930731
Ja, wat is waarheid in een oorlog?
Deze maandag meldde Zelensky dat ten oosten van Dobropillia door Oekraïense contra-aanvallen 174 km² bevrijd was, en 194 km² vrij van Russische saboteurs was geworden.
Dat lijkt mij heel veel vierkante kilometers voor dit gebied. De Oekraïners zijn inderdaad de eerste dagen na 11/12 augustus succesvol geweest om de plotselinge Russische doorbraak te neutraliseren en terug te dringen in het noorden. Denys Darydov stak gisteren in zijn vlog ook weer glimlachend zijn duim omhoog over dit gebied met termen als "Awesome!"en "Ruzzians fully Trapped".

Maar ik vind dat beide partijen de laatste zes weken niks bereikt hebben in dit zeer dunbevolkte gebied. De gemeente Shakhove had voorheen 4.000 inwoners op een oppervlakte van 354 km².
De Russen hebben in het begin gefaald om deze doorbraak te gebruiken om de plaatsen Shahove (780) en Volodymyrivka (675) van meerdere kanten aan te vallen en daardoor te veroveren.
Maar de Oekraïners hebben ook gefaald. Zes weken lang vergeefs proberen om deze Russische uitstulping te neutraliseren. Hier zaten de Russen met maar twee kleine dorpjes erin, Nove Shakhove (141) en Kucheriv Yar (145). Het afsnijden van deze uitstulping door de Oekraïners is geprobeerd bij de dorpjes Pankivka (84), Maiak (165) en Nikanorivka (339).
Volgens de meeste mappers is dit niet gelukt.
De getallen tussen haakjes zijn het aantal inwoners in 2020 volgen de Oekraïense Wikipedia.

Dan nu de cijfers van Balkan Mapper, dat ik betrouwbaarder inschat. In de maand september 2025 hebben de Oekraïners ten oosten van Dobropillia 25,5 km² veroverd en de Russen in dit gebied 10,5 km². Per saldo een terreinwinst voor de Oekraïners van 15 km² in een maand tijd.
Dit lijkt mij zelfs voordelig voor de Russen uit te pakken, omdat rondom deze uitstulping veel Oekraïense (elite-)eenheden nodig zijn om dit te blijven omsingelen.

Gaat dit ten koste van andere fronten? Ik weet niet waar de Oekraïense eenheden ten oosten van Dobropillia eerst zaten.
Maar in de maandcijfers van Balkan Mapper blijkt wel, dat de Russen aan het front bij Lyman in september 2025 65,7 km² veroverd hebben en in augustus 2025 was dit 78 km². In de maanden daarvoor was het een stuk minder (juli 33,6 km², juni 15,6 km² en mei 28 km²).
Aan het front bij Siversk hebben de Russen in september 2025 30,3 km² en in augustus 2025 45,8 km² veroverd.
In juli was dit 14 km² en over de maanden daarvoor meldde Balkan Mapper geen wijzigingen aan het Siversk front.
pi_218952851
De Russen hebben nu inmiddels ook het centrum van de stad Koepjansk op de westoever van de Oskil rivier veroverd.
De Svativskastraat die van het centrum op de westoever naar de het centrum op de oostoever loopt, is aan de westkant in Russische handen. De Oekraïners aan de westkant hebben alleen nog het zuiden plus wat hoogbouw aan de zuidwestkant van Koepjansk in handen. De nu nog aanwezige Oekraïners rondom het spoorwegstation zijn praktisch ingesloten

De bevoorrading van de Oekraïners op de oostoever is daardoor nu een stuk bemoeilijkt. Het oversteken van de Oskil rivier is ook zeer lastig. Temeer omdat het weer momenteel veel slechter is dan vorig jaar oktober, toen het een droge en relatieve warme maand was. Vorige week regende het constant, en ook nu zijn er regenachtige periodes en zijn de temperaturen dit jaar een stuk lager, waardoor de rivieren nu ook sneller beginnen te kolken.
  maandag 6 oktober 2025 @ 16:55:50 #254
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218952930
quote:
Gaat dit ten koste van andere fronten? Ik weet niet waar de Oekraïense eenheden ten oosten van Dobropillia eerst zaten.
Maar in de maandcijfers van Balkan Mapper blijkt wel, dat de Russen aan het front bij Lyman in september 2025 65,7 km² veroverd hebben en in augustus 2025 was dit 78 km². In de maanden daarvoor was het een stuk minder (juli 33,6 km², juni 15,6 km² en mei 28 km²).
Aan het front bij Siversk hebben de Russen in september 2025 30,3 km² en in augustus 2025 45,8 km² veroverd.
In juli was dit 14 km² en over de maanden daarvoor meldde Balkan Mapper geen wijzigingen aan het Siversk front.
Specifiek voor Liman is nog goed op te merken dat de brug naar Raihodorok en Jarova vernietigd zijn. Dat maakt die positie erg lastig behoudbaar voor Oekraïne denk ik.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 6 oktober 2025 @ 21:03:05 #255
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218955108
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 11 / 11
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')