Eens, maar hoe doen "we" dat als wereldorde. Want ik denk niet dat er iemand nu Rusland nog vertrouwd, dus het wordt echt niet meer zoals vroeger. Dan heb ik het over alle economische en andere banden die worden doorgesneden. Ook al trekt Rusland zich terug.......Terugtrekking is al een vernedering op zich. Maar er dan ook op ander vlakken slechter uit komen.......quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.
Ik denk dat we hem een uitweg moeten bieden zonder al te veel gezichtsverlies. Minste risico, voor iedereen het beste.
Geinvesteerd in moderna apparatuur om beter te communiceren?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)krijgsmacht-a4100117
De kolonne rond Kyiv lijkt opgebroken te zijn afgelopen dagen onder het wolkendek. Ze zijn begonnen posities in te nemen lijkt het, dus het zal niet lang meer duren voordat het raketten en granaten gaat regenen in Kyiv ben ik bang.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:46 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is helaas niet waar. In het zuiden zijn er op kleine plekken smalle doorbraken. "Probing actions" noemen de experts ze, dus nog geen veroverde of verdedigde posities, maar toch lijkt daar relatief veel ruimte te zitten.
[ afbeelding ]
Voor de rest lijkt het aardig vast te zitten. Het feit dat er rond Kiev amper iets beweegt ondanks Russische versterkingen en herbevoorrading is bemoedigend. Er worden zelfs succesvolle tegenaanvallen gedaan door Oekraïne:
[ afbeelding ]
Ja, dat kon iedereen* met meer dan 2 hersencellen al van mijlenver zien aankomen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De kolonne rond Kyiv lijkt opgebroken te zijn afgelopen dagen onder het wolkendek. Ze zijn begonnen posities in te nemen lijkt het, dus het zal niet lang meer duren voordat het raketten en granaten gaat regenen in Kyiv ben ik bang.
Interessante analyse. Ik denk ook dat we de waarde van de inlichtingen die Oekraïne krijgen uit de VS en Engeland niet moeten onderschatten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, een kwestie die ik de laatste dagen een beetje aan het overdenken ben...
in hoeverre hebben inlichtingen, zowel mogelijke mollen, spionage en voortijdig uitgelekte plannen alswel breuken in de communicatielijnen een bepalende invloed gehad op deze invasie?
Putin is natuurlijk een voormalig KGB officier en de russische strategie bij invasies (zie tsjetjenie, Georgie, Krim) is steeeds sterker gaan hangen op Covert Operations, sabotage en gijzelings-akties van bevelhebbers en lokale bestuurders achter de frontlijnen...
Anderszijds waren de russen altijd gesloten en wist men vooraf niiet wat ze gingen doen.
Eerder konden de russen daarmee al vroeg een conflict bepalen, hun CovOps drongen vroeg binnen en saboteerden de communicatie, bliezen infrastructuur op en schepten chaos.
Ook werden er moordaanvallen of gijzelingen uitgevoerd op de command-structuur van de tegenstander waardoor deze stil kwam te liggen.
(De term ervoor was vaak 'The Little Green Men', gemaskerde militairen zonder identificatie of insignia, met russische wapens)
In Ukraine lijkt dit ook gepoogd te zijn, maar in tegenstelling tot het succes dat de russen voorheen hadden schijnt juist dit aspect Faliekant misgelopen te zijn...
bijna geen enkele covert operation lukte, de verliezen onder speciale troepen zijn ongekend hoog....
Ik heb zelfs ergens gelezen dat "het leek of deze russische speciale troepen gewoonweg opgewacht werden door oekrainers die wisten dat ze eraan kwamen".
Tel daarbij nog een paar andere zaken op:
het zeer lage aantal vliegakties, terwijl tegelijkertijd een enorm hoog matterieel verlies (49 fighter jets die schijnbaar verloren zouden zijn, lijkt al bijna een kwart van het aantal ingezette jets de eerste dagen; opvallend hierbij is dat de Oekrainers zowel hoogvliegende vliegtuigen kunnen raken met Buks, alswel laagvliegende met stingers... ook hier is het weer zo dat je heel bewust moet zijn waar deze in te zetten, voorkennis is vaak essentieel, en die lijken de oekrainers te hebben)
Een groot aantal aanvallen van de russen lijken totaal mis te zijn of op burgerdoelen... alhoewel de oekrainers stellen dat dit bewust is en en teken van de 'kwaadheid' van de russen sluit ik niet helemaal uit dat het best kan dat de russen geewoon dachten militaire doelen te treffen (bv een uitspraak van een aantal hoge militairen rondom de aanval op een ziekenhuis in mariupol duid erop dat ze zelf ook veel onduidelijkheid hadden over de informatie over hun doelwit).
Een opvalllend hoog aantal zeer hoge russische bevelhebbers lijken te zijn gesneuveld... dat is vooral ook opvallend omdat het zeker geen gebruikelijk iets is dat deze zich in ditrekt gevaar begeven. (buiten een tstetjeense commando-generaal die bekend is van covert operations die in de eerste dagen bij de luchthaven van Kyjiw gedood werd, vermoedelijk toen hij in een hinderlaag liep)
maar mensen als Major General Vitaly Gerasimov, Major General Andrei Sukhovetsky, maar ook een bevelhebber van de opstandelingen in Donbas Vladimir Zhoga.
de russiche beveiligde communicatie die het leger moest gebruiken lijkt volledig stilgelegd te zijn:
het ERA systeem kostte meerdere miljoenen dollars, maar bleek niet bruikbaar toen teveel telefoonmasten vernietigd waren en 3/4/5G niet meer werkte (of dat werkelijk de reden is, is voor mij een beetje lastig te geloven, dat men zo'n belangrijk systeem kennelijk zo kwetsbaar maakt en geen fallback heeft is een totaal raadsel)
https://www.thedefensepost.com/2022/03/09/russian-phones-hacked/
Uit al dat soort berichten haal ik een beetje het idee dat juist op inlichtingen/communicatie gebied de russen extreem zwak en kwetsbaar zijn, maar ergens vermoed ik zelfs een beetje dat er ook sprake kan zijn van zeer wijdverspreidde mollen en dubbelagenten aan rusische zijde die voor de Oerkraine werken.
Hoe mooi het idee van 'heldhaftige oekrainse boeren' zijn die als dwergen tegen een Goliath zo moedig vechten... ik kan hun onmiskenbaar grote succes enkel verklaren als ze ook verdomd goed inlichtingen en informatie hebben en juist de tegenstander veelvuldig misleid geworden is of er domweg voorkennis bestaat van de exacte russische aanvalsplannen.
Die colonne zeker, die eenheden hebben nu hun stellingen betrokken en dat zal geen feest worden. Maar. De omsingeling van Kiev lijkt niet te slagen. Sterker nog: wordt soms doorbroken. Dan kun je wel allerlei artillerie opgesteld hebben maar als je battle groups aan het front de vijand niet tegenhouden dan zijn die heel kwetsbaar. Bovendien moet je ze bevoorraden en dat is al de hele strijd lang een enorm issue voor de Russen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De kolonne rond Kyiv lijkt opgebroken te zijn afgelopen dagen onder het wolkendek. Ze zijn begonnen posities in te nemen lijkt het, dus het zal niet lang meer duren voordat het raketten en granaten gaat regenen in Kyiv ben ik bang.
Sinds een paar dagen ontvangen ze (hoogst waarschijnlijk) de live satelietbeelden, dus die aanval van 40 voertuigen/tanks zagen ze een paar uur van te voren aankomen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:39 schreef AgLarrr het volgende:
Ik denk ook dat we de waarde van de inlichtingen die Oekraïne krijgen uit de VS en Engeland niet moeten onderschatten.
Maar als die colonne inderdaad 60 km is, dan zit daar toch ook een flinke voorraad bij.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die colonne zeker, die eenheden hebben nu hun stellingen betrokken en dat zal geen feest worden. Maar. De omsingeling van Kiev lijkt niet te slagen. Sterker nog: wordt soms doorbroken. Dan kun je wel allerlei artillerie opgesteld hebben maar als je battle groups aan het front de vijand niet tegenhouden dan zijn die heel kwetsbaar. Bovendien moet je ze bevoorraden en dat is al de hele strijd lang een enorm issue voor de Russen.
Een deel is ongetwijfeld voorraad. Maar een belegering volhouden kost heel veel munitie / brandstof / eten. Je moet dus ongehinderd grote hoeveelheden voorraad aan kunnen blijven voeren omdat mogelijk te maken. Dat lukt de Russen op dit moment absoluut niet. Daarbij: wat gevechtskracht betreft hebben ze nu ook al aanvullende reserves op moeten trommelen. Nog even los van het feit dat Kiev nog niet omsingeld is en er van een serieuze belegering nog helemaal geen sprake is.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:51 schreef nomina het volgende:
[..]
Maar als die colonne inderdaad 60 km is, dan zit daar toch ook een flinke voorraad bij.
Ik vraag mij af of Kiev nog van belang is nadat die coup is mislukt. En nu als afleiding dient om troepen van de Oekraïne bezig te houden zodat die niet in het zuiden ingezet kunnen worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die colonne zeker, die eenheden hebben nu hun stellingen betrokken en dat zal geen feest worden. Maar. De omsingeling van Kiev lijkt niet te slagen. Sterker nog: wordt soms doorbroken. Dan kun je wel allerlei artillerie opgesteld hebben maar als je battle groups aan het front de vijand niet tegenhouden dan zijn die heel kwetsbaar. Bovendien moet je ze bevoorraden en dat is al de hele strijd lang een enorm issue voor de Russen.
Ja dat is waar. Dat is ook de enige plek waar de Russen géén logistieke problemen lijken te hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of Kiev nog van belang is nadat die coup is mislukt. En nu als afleiding dient om troepen van de Oekraïne bezig te houden zodat die niet in het zuiden ingezet kunnen worden.
Je ziet dat hé zwaartepunt ligt in het zuiden en deels in het oosten.
Daar zitten ook hun sterkte troepen als je het mij vraagt. En heel gek, het zijn de pro Russische rebellen die door hun jarenlange gevechtservaring behoorlijk actief zijn.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:03 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ja dat is waar. Dat is ook de enige plek waar de Russen géén logistieke problemen lijken te hebben.
En er schijnen dus ook nog mariniers klaar te liggen voor een landing bij Odessa. En eerder meldde iemand ook al dat als Mariopol valt, de troepen die daar nu gebonden zijn zich kunnen gaan bemoeien met de Donbas.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Daar zitten ook hun sterkte troepen als je het mij vraagt. En heel gek, het zijn de pro Russische rebellen die door hun jarenlange gevechtservaring behoorlijk actief zijn.
Voor mijn gevoel is het volledige apparaat van de VS ingeschakeld om Oekraïne achter de schermen te helpen. Feitelijk doen ze alles behalve zelf soldaten sturen (wapenleveranties, intelligence, tactische ondersteuning).quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Uit al dat soort berichten haal ik een beetje het idee dat juist op inlichtingen/communicatie gebied de russen extreem zwak en kwetsbaar zijn, maar ergens vermoed ik zelfs een beetje dat er ook sprake kan zijn van zeer wijdverspreidde mollen en dubbelagenten aan rusische zijde die voor de Oerkraine werken.
Hoe mooi het idee van 'heldhaftige oekrainse boeren' zijn die als dwergen tegen een Goliath zo moedig vechten... ik kan hun onmiskenbaar grote succes enkel verklaren als ze ook verdomd goed inlichtingen en informatie hebben en juist de tegenstander veelvuldig misleid geworden is of er domweg voorkennis bestaat van de exacte russische aanvalsplannen.
De hoofdstad innemen telt psychisch wel zwaar.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of Kiev nog van belang is nadat die coup is mislukt. En nu als afleiding dient om troepen van de Oekraïne bezig te houden zodat die niet in het zuiden ingezet kunnen worden.
Je ziet dat her zwaartepunt ligt in het zuiden en deels in het oosten. Daar vinden ook nu de felste gevechten plaats.
Ik kan nog steeds niet geloven dat de Russen zich zo misrekend hebben. Maar een deel van de successen van de Oekrainers lijkt me wel te verklaren doordat de communicatie van de Russen mogelijk voor een (flink) deel afgeluisterd wordt, en gevoed wordt aan de Oekrainers.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:28 schreef RM-rf het volgende:
Moet je nagaan hoe goed dat geworden is, zelfs de vijand weet nu wat het Kremlin wil.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Geinvesteerd in moderna apparatuur om beter te communiceren?
En daarom bellen ze met goedkope Chinese mobieltjes met lokale simkaarten? De dood van die generaal afgelopen week werd met een onbeveiligd mobieltje doorgebeld, en afgeluisterd.
Dat is waar. Maar ondanks dat de Russen met hun tactiek falen als ik moet uitgaan van de berichten rondom Kiev. Zullen de Russen toch niet denken om Kiev te kunnen bezetten. Een stad vol met gewapende burgers. En helemaal plat gooien zou kunnen maar ik twijfel of ze tot die actie willen overgaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De hoofdstad innemen telt psychisch wel zwaar.
Ze kunnen ook langdurig dreigen Kyiv te veroveren, waardoor Oekraine hun verzet daar concentreert en er op focused. Vervolgens Kyiv afsnijden van de rest van het land en de rest van het land innemen en Kyiv belegeren, tot ze niks meer te eten hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar ondanks dat de Russen met hun tactiek falen als ik moet uitgaan van de berichten rondom Kiev. Zullen de Russen toch niet denken om Kiev te kunnen bezetten. Een stad vol met gewapende burgers. En helemaal plat gooien zou kunnen maar ik twijfel of ze tot die actie willen overgaan.
Daar hebben de Russen bij lange na de middelen niet voor.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze kunnen ook langdurig dreigen Kyiv te veroveren, waardoor Oekraine hun verzet daar concentreert en er op focused. Vervolgens Kyiv afsnijden van de rest van het land en de rest van het land innemen en Kyiv belegeren, tot ze niks meer te eten hebben.
Ik onderschat de Russen niet. Maar om de gehele Oekraïne te bezetten lijkt mij een utopie. De weerstand tegen deze invasie binnen Rusland begint ook steeds meer vorm te krijgen. Ik weet uiteraard niet hoe dit gaat aflopen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze kunnen ook langdurig dreigen Kyiv te veroveren, waardoor Oekraine hun verzet daar concentreert en er op focused. Vervolgens Kyiv afsnijden van de rest van het land en de rest van het land innemen en Kyiv belegeren, tot ze niks meer te eten hebben.
Dat is ook een interessante gedachte inderdaad. Of de Russische cybercapaciteit is enorm overschat. Ik bedoeld, in vredestijd halen ze soms kutstreken uit, maar niet consequent over een lange(re) tijd en al helemaal niet als ze verwacht worden. Dat is nu wel anders.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:31 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is het volledige apparaat van de VS ingeschakeld om Oekraïne achter de schermen te helpen. Feitelijk doen ze alles behalve zelf soldaten sturen (wapenleveranties, intelligence, tactische ondersteuning).
Ook opvallend vind ik bijvoorbeeld dat er nog geen geslaagde grootschalige cyber-operatie is geweest tegen Oekraïne. Denk niet dat dat komt door de fenomenale cyber-expertise van de Oekrainers. Vond ze ook opvallend professioneel in de informatie-oorlog via sociale media etc. de eerste dagen.
Als je dan de gigantische technische mogelijkheden van de VS (denk aan Echelon) afzet tegen de knulligheid van de Russische communicatie, moet Oekraïne haast wel gevoed worden met een gouden informatiepositie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |