Je weet natuurlijk niet wat voor verborgen steun Putin krijgt... Er zijn meer landen dan alleen de Nato en europa...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:06 schreef Hanca het volgende:
Het is ook zeker niet zo dat Rusland hier al heeft verloren, oid. Dat zeg ik ook niet. Ik heb geen idee hoelang de Oekraïners dit vol kunnen houden, hun verliezen is weinig zicht op.
Dat Rusland dit met deze enorme sancties plus de enorme kosten die een oorlog sowieso met zich mee brengen niet lang vol kunnen houden is duidelijk.
Volgens mijn bronnen hebben de Russen slechts 20% van hun potentieel ingezet.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zou ook kunnen. Ten opzichte van hun normale doctrine zijn ze vrij terughoudend mbt inzet vuurkracht geweest. Om allerlei redenen is het niet opportuun voor Putin om al te veel collatoral damage te veroorzaken
Christ Klep was bij mij al af na zijn optreden op TV met zijn speelgoedtankjes toen hij het wegbezuinigen van de zware cavalerie zat te verdedigen...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:07 schreef LXIV het volgende:
Al die burger-defensie experts neem ik sowieso met een korreltje zout. Politiek-strategisch kunnen ze wel wat weten, maar operationeel-tactisch weten ze veel minder.
Mwah. Kijk eens in WOII, hoe veel terrein met industriegebieden en eenheden ze verloren en er toch nog sterker uit kwamen. Dit kunnen ze echt nog wel heel lang volhouden, om daar op te wachten duurt veel te lang. Bovendien geven ze zelf het tempo aan.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is ook zeker niet zo dat Rusland hier al heeft verloren, oid. Dat zeg ik ook niet. Ik heb geen idee hoelang de Oekraïners dit vol kunnen houden, hun verliezen is weinig zicht op.
Dat Rusland dit met deze enorme sancties plus de enorme kosten die een oorlog sowieso met zich mee brengen niet lang vol kunnen houden is duidelijk.
Je ziet bij dat soort mensen (niet-militaire geinteresseerden, reservisten, natres, re-enacters) vaak dat ze heel veel kennis hebben van bijvoorbeeld militaire geschiedenis, allerlei veldslagen, hoe en wanneer de Uzi precies uit het Nederlandse leger verdween, details over allerlei regimentstradities et cetera et cetera. Vaak veel meer als beroepsmilitairen die niet in hun vrije tijd op hun zolderkamertje dat allemaal gaan uitpluizen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Christ Klep was bij mij al af na zijn optreden op TV met zijn speelgoedtankjes toen hij het wegbezuinigen van de zware cavalerie zat te verdedigen...
quote:
quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:10 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik heb dit uit bronnen in de Donbass.
En ga je ons nog vertellen welke bronnen dat zijn of blijft het gewoon bij niet te verifiëren feitenvrij geneuzel gebaseerd op Russische propaganda?quote:
In WO 2 was de wapenindustrie nog niet zo heel erg complex en afhankelijk van globale leveranciers voor onderdelen als dat nu is, hoewel dat toen ook al speelde. De amerikaanse tanks hadden Bausch&Lomb optische richtapparuur, werden in de VS gemaakt, maar, onder licentie van Zeiss. Zeiss had een Dochterbedrijf in het Neutrale Zweden, die Licenties verkocht aan iedereen die ze hebben wilde. B&L betaalde braaf de licenties en D wist daardoor hoeveel tanks van welk type de VS produceerde.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwah. Kijk eens in WOII, hoe veel terrein met industriegebieden en eenheden ze verloren en er toch nog sterker uit kwamen. Dit kunnen ze echt nog wel heel lang volhouden, om daar op te wachten duurt veel te lang. Bovendien geven ze zelf het tempo aan.
Dat neemt niet weg dat ze het natuurlijk zo snel mogelijk willen beëindigen.
Klopt.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je ziet bij dat soort mensen (niet-militaire geinteresseerden, reservisten, natres, re-enacters) vaak dat ze heel veel kennis hebben van bijvoorbeeld militaire geschiedenis, allerlei veldslagen, hoe en wanneer de Uzi precies uit het Nederlandse leger verdween, details over allerlei regimentstradities et cetera et cetera. Vaak veel meer als beroepsmilitairen die niet in hun vrije tijd op hun zolderkamertje dat allemaal gaan uitpluizen.
Maar puur militair-praktisch gezien slaan hun ideeën vaak net de plank mis. Het zijn vaak autodidacten zonder praktijkervaring of werkervaring. Ze lezen graag spannende boeken maar beseffen niet dat oorlogvoeren voor het grootste deel heel saai communiceren, coordineren, risico-analyse, lijstjes invullen, logistieke processen, invoeren van evaluatie-rapporten, opzetten van begrijpelijke C2-structuren et cetera is en veel minder die geniale pijl over de landkaart trekken is.
Rusland heeft iig van hun oorlog in Tsjetsjenië geleerd dat een stad (Grozny) lastig terrein is om oorlog in te voeren. Lijken het nu anders te doen.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:28 schreef nomina het volgende:
Er wordt veel uitgegaan van de gedachte dat Rusland een Blitzkrieg wilde, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Om dan te roepen dat ze falen, getuigt misschien eerder van een foutieve aanname.
En oorlog is ook meer dan bommen en geweren.
Yup, en ook die van Bellingcat.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Analyse van De Kruif gisteren was trouwens ook erg genuanceerd.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/07-03-2022/VPWON_1334462
Idd, ze weten tot op de dag welke versie van een ehdsembleem is uitgegeven en vinden het maar raar dat jij dat als actief dienende niet weet...quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:20 schreef LXIV het volgende:
Je ziet bij dat soort mensen (niet-militaire geinteresseerden, reservisten, natres, re-enacters) vaak dat ze heel veel kennis hebben van bijvoorbeeld militaire geschiedenis, allerlei veldslagen, hoe en wanneer de Uzi precies uit het Nederlandse leger verdween, details over allerlei regimentstradities et cetera et cetera. Vaak veel meer als beroepsmilitairen die niet in hun vrije tijd op hun zolderkamertje dat allemaal gaan uitpluizen.
Maar puur militair-praktisch gezien slaan hun ideeën vaak net de plank mis. Het zijn vaak autodidacten zonder praktijkervaring of werkervaring. Ze lezen graag spannende boeken maar beseffen niet dat oorlogvoeren voor het grootste deel heel saai communiceren, coordineren, risico-analyse, lijstjes invullen, logistieke processen, invoeren van evaluatie-rapporten, opzetten van begrijpelijke C2-structuren et cetera is en veel minder die geniale pijl over de landkaart trekken is.
Haha. Zeer herkenbaar. Of dat je bijv de 4-daagse loopt en dat zo'n Wappie dan langs je komt lopen. Aan de manier van lopen en het brilletje herken je ze al meteen. Ze spreken je ook altijd aan met je rang, om te laten zien dat ze die kennen. En dan komt er een vraag over een obscuur onderwerp waar ze dan met hun lotgenoten pas nog een discussie over hebben gehad en waar Internet geen uitkomst bood. En dat gaat dan altijd over zo'n volstrekt irrelevant detail als de uitgiftedag van een onderdeelsembleem of bij welk (allang opgeheven) bataljon de FAL nog het langst in gebruik is geweest. En dan altijd teleurgesteld dat je dat helemaal niet weet (of wil weten) als beroeps.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, ze weten tot op de dag welke versie van een ehdsembleem is uitgegeven en vinden het maar raar dat jij dat als actief dienende niet weet...
Het oorlogvoeren zelf is eigenlijk alleen maar wachten voor de gewone soldaat.quote:Oorlogvoeren bestaat voor de man op de grond uit 95% wachten, trainen, voorbereiden en oefenen.
Ik denk ook dat de onderschatting van het Russische leger wordt overschat. Je krijgt vooral te horen over verliezen aan Russische kant, en nauwelijks over verliezen aan de Oekrainse kant, en die zijn er echt wel. Rusland heeft nog steeds heel veel ruimte om op te schalen, vooral door de lucht.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:28 schreef nomina het volgende:
Er wordt veel uitgegaan van de gedachte dat Rusland een Blitzkrieg wilde, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Om dan te roepen dat ze falen, getuigt misschien eerder van een foutieve aanname.
En oorlog is ook meer dan bommen en geweren.
Klinkt zeer bekend. Ik weet vaak ook niet alles in detail mbt mijn werk en een hobbyisten vinden dat maar zeer vreemd.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, ze weten tot op de dag welke versie van een ehdsembleem is uitgegeven en vinden het maar raar dat jij dat als actief dienende niet weet...![]()
Oorlogvoeren bestaat voor de man op de grond uit 95% wachten, trainen, voorbereiden en oefenen.
Het militaire werk trekt wel bijzonder veel hobbyisten aan. Wat voor soort werk doe jij?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:54 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klinkt zeer bekend. Ik weet vaak ook niet alles in detail mbt mijn werk en een hobbyisten vinden dat maar zeer vreemd.
Ik rij wat treinen rond in Nederland. Heel erg leuk maar ik ben er helemaal niet dag en nacht mee bezig.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het militaire werk trekt wel bijzonder veel hobbyisten aan. Wat voor soort werk doe jij?
Oh ja, treinen! Daar heb je natuurlijk ook hele ladingen hobbyisten. Zijn min-of-meer dezelfde types als de militaire hobbyist denk ik.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik rij wat treinen rond in Nederland. Heel erg leuk maar ik ben er helemaal niet dat en nacht mee bezig.
Bekend verhaal.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik rij wat treinen rond in Nederland. Heel erg leuk maar ik ben er helemaal niet dag en nacht mee bezig.
Spoor is meer geschikt voor strategische verplaatsingen. Zo diep zitten de Russen nog niet in Oekraïne, het is waarschijnlijker dat ze tot aan de grens gebruik maken van spoor en vanaf daar over de weg. Mochten ze dieper de Oekraïne intrekken en ook knooppunten en remplaçanten innemen wordt het een optie.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:07 schreef Cherni het volgende:
Nu we het dan toch over het spoor hebben hoe zit het met die infra in de Oekraïne. Werkt dat nog om materieel en troepen te verplaatsen per spoor? En kunnen de Russen ook gebruik maken van het spoor in de Oekraïne?
Daarmee doe je Klep wel echt wat te kort hoor. Heeft ook jarenlang bij het ministerie van defensie gezeten, talloze interviews met soldaten uit Srebrenica etc. gevoerd.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Christ Klep was bij mij al af na zijn optreden op TV met zijn speelgoedtankjes toen hij het wegbezuinigen van de zware cavalerie zat te verdedigen...
quote:Op dinsdag 8 maart 2022 10:49 schreef LXIV het volgende:
Haha. Zeer herkenbaar. Of dat je bijv de 4-daagse loopt en dat zo'n Wappie dan langs je komt lopen. Aan de manier van lopen en het brilletje herken je ze al meteen. Ze spreken je ook altijd aan met je rang, om te laten zien dat ze die kennen. En dan komt er een vraag over een obscuur onderwerp waar ze dan met hun lotgenoten pas nog een discussie over hebben gehad en waar Internet geen uitkomst bood. En dat gaat dan altijd over zo'n volstrekt irrelevant detail als de uitgiftedag van een onderdeelsembleem of bij welk (allang opgeheven) bataljon de FAL nog het langst in gebruik is geweest. En dan altijd teleurgesteld dat je dat helemaal niet weet (of wil weten) als beroeps.
Hoe kijk je naar amateurs als ik dan?quote:Op dinsdag 8 maart 2022 11:16 schreef AchJa het volgende:
[..]![]()
Zo kreeg ik een keer iemand op de klep die meteen de hele productiegeschiedenis van mijn onderdeelsembleem ging opnoemen en dat hij net die versie met stiksel zus en zo nog niet had. Ondertussen haalde hij zo'n muntenverzamelklapper uit zijn rugzak die van voor tot achter vol zat met borstemblemen en driftig naar de afdeling Lua ging bladeren... En daar liet hij dan vol trots iets van 6 verschillende versies (die volgens mij alleen in zijn wereld bestonden dan) van betreffend embleem zien...![]()
En hij toch wel heel graag mijn embleem in zijn verzameling wilde hebben...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |