abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 maart 2022 @ 14:41:09 #226
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_204024932
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Zou heel goed kunnen. Zoals ik al zei: op lange termijn is er eigenlijk geen uitweg voor ze en moeten ze wel gaan onderhandleen. Dat maakt Putins positie in die onderhandeling niet sterk. Hij moet al blij zijn met een Phyrrus-overwinning die hij met moeite nog aan zijn thuisfront kan verkopen. (dus bijv die 2 neplandjes).
Temeer maakt dit escalleren overbodig en dom.
Hoezo zouden de Russen op lange termijn moeten onderhandelen als ze op korte termijn <30 dagen mogelijk UA tot capitulatie kunnen brengen, die capitulatie kan tot stand komen door domweg meer humanitaire en residentiele doelen aan te vallen. Als er straks echt 30.000 burgerdoden zijn gevallen kan ik mij voorstellen dat Zalensky de handdoek in de ring gooit.

En ook al is Rusland verzwakt, dan kunnen ze UA wel ingelijfd hebben. Zouden ze dat dan willen uitruilen voor verlichting van financiële sancties?

Ik denk dat het Westen het wel prima vindt om Rusland langzaam maar zeker te destabiliseren door de gevolgen van de financiële sancties, daarmee kun je toekomstig gevaar de kop mee indrukken. Hoe alles hier in ijltempo duurder wordt kunnen wij het wel uitzingen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 10 maart 2022 @ 14:44:32 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204024966
quote:
7s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoezo zouden de Russen op lange termijn moeten onderhandelen als ze op korte termijn <30 dagen mogelijk UA tot capitulatie kunnen brengen, die capitulatie kan tot stand komen door domweg meer humanitaire en residentiele doelen aan te vallen. Als er straks echt 30.000 burgerdoden zijn gevallen kan ik mij voorstellen dat Zalensky de handdoek in de ring gooit.

En ook al is Rusland verzwakt, dan kunnen ze UA wel ingelijfd hebben. Zouden ze dat dan willen uitruilen voor verlichting van financiële sancties?

Ik denk dat het Westen het wel prima vindt om Rusland langzaam maar zeker te destabiliseren door de gevolgen van de financiële sancties, daarmee kun je toekomstig gevaar de kop mee indrukken. Hoe alles hier in ijltempo duurder wordt kunnen wij het wel uitzingen.
Ok, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Dan zit Putin met een situatiie dat al die sancties nog van kracht zijn, zijn economie langzaam uitholt, de bezetting van de Oekraine kostbaarder is en dat er daar verzet blijft bestaan, dat de NAVO versterkt en binnenlands de Russische bevolking begint te morren.
Zo zal dat er uitzien in het voor Putin gunstige geval dat hij militair succesvol is. En dan verder dus? Dan kan hij niks en zal hij nog moeten onderhandelen.
The End Times are wild
  donderdag 10 maart 2022 @ 14:48:01 #228
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_204025004
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Dan zit Putin met een situatiie dat al die sancties nog van kracht zijn, zijn economie langzaam uitholt, de bezetting van de Oekraine kostbaarder is en dat er daar verzet blijft bestaan, dat de NAVO versterkt en binnenlands de Russische bevolking begint te morren.
Zo zal dat er uitzien in het voor Putin gunstige geval dat hij militair succesvol is. En dan verder dus? Dan kan hij niks en zal hij nog moeten onderhandelen.
Eens met het beeld dat jij schetst, het slagroomgebakje valt langzaam in elkaar. Maar al die elementen die je noemt en samen moeten vallen zie ik niet op hele korte termijn gebeuren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 10 maart 2022 @ 14:50:04 #229
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204025029
quote:
7s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:48 schreef phpmystyle het volgende:
k, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Eens met het beeld dat jij schetst, het slagroom
Nee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
The End Times are wild
pi_204025030
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:37 schreef THEALPHA het volgende:

[..]
Is Oekraïne misschien bezig met een offensief rond Kiev? Of een minder geslaagde aanval? Veel kapotte tanks vandaag rond Kiev gemeld.
Nee, dit zijn slechts moment opnames. Er zijn de hele tijd kleine offensieven over en weer. Meer gewapende verkenningsacties. Oekraine moet eerst op kracht komen voordat ze aan grote offensieven kunnen gaan denken.
  donderdag 10 maart 2022 @ 14:52:14 #231
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_204025051
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
Dacht dat hij het Russische rijk weer wilde opbouwen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 10 maart 2022 @ 14:53:20 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204025062
quote:
7s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:52 schreef phpmystyle het volgende:
ee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
Dacht dat hij het Russische rijk weer wilde opbo
Klets-narative. Een onhaalbaar doel.
The End Times are wild
pi_204025076
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef oheng het volgende:

[..]
Nee, dit zijn slechts moment opnames. Er zijn de hele tijd kleine offensieven over en weer. Meer gewapende verkenningsacties. Oekraine moet eerst op kracht komen voordat ze aan grote offensieven kunnen gaan denken.
Juist ook al komen er vanuit de wereld strijdkrachten. Je hebt materieel nodig om de Russen pijn te kunnen doen.
pi_204025125
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:54 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Juist ook al komen er vanuit de wereld strijdkrachten. Je hebt materieel nodig om de Russen pijn te kunnen doen.
Nou, daar valt over te discussiëren. Ik denk dat als ik in het russiche leger zou zitten, dat ik dan liever voetsoldaat zou zijn dan dat ik rondrijd in een tank.

MEt de juiste taktiek kunnen pantservoertuigen nog wel nuttig zijn, maar nu is Oekraine wel redelijk goed af met alleen infanterie en artillerie.
pi_204025707
Een deel van Oost-Marioepol is volgens de Russen veroverd. Er wordt gevochten voor elke meter, een soort Stalingrad-light aan het worden.
pi_204025886
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 15:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een deel van Oost-Marioepol is volgens de Russen veroverd. Er wordt gevochten voor elke meter, een soort Stalingrad-light aan het worden.
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.

Zijn er eigenlijk wel succesvolle voorbeelden van dit soort guerilla tactiek?
  donderdag 10 maart 2022 @ 16:33:43 #237
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204026019
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:

[..]

Je zou zeggen dat de Russen veel ervaring hebben met dit soort oorlogsvoering, opgedaan in Grozny, maar dat lijkt weer vergeten te zijn? Hun Tanks zijn niet ontworpen op dit soort oorlogsvoering (de Israëlische Merkava wel, maar dan in hun klimaat).
De VPK-7829 Bumerang is ontworpen en bedacht voor dit soort oorlogsvoering, maar ik weet niet of die al in productie is en hoeveel de russen daarvan hebben
pi_204026275
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:

[..]

Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.

Alleen keiharde repressie houdt zo'n stad vervolgens onder de duim.
pi_204026579
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:24 schreef LXIV het volgende:

[..]
Er wordt veel niet goed begrepen met betrekking tot (deze) oorlog, dat komt omdat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben wat oorlog is.

Het fundamentele principe van oorlog is dat oorlog een voortzetting is van de politiek (met andere middelen, Clausewitz). Dat wil zeggen dat iedere oorlog gevoerd wordt om politieke doelstellingen te bereiken (die blijkbaar niet op een andere manier behaald kunnen worden, Der totalen Krieg (Goebbels), waarin twee partijen wederzijds tot volledige vernietiging van elkaar gedreven zijn is een randgeval en komt nooit voor (al kwam het Oostfront in WO2 hier wel dicht bij in de buurt). In de ideale oorlog wordt eigenlijk geen schot gelost, maar wordt de tegenstander zo uitgemanoeuvreerd dat hij inziet dat vechten zinloos is en toegeeft aan de politieke eisen zijn tegenstander. Het beeld dat de meeste mensen van oorlog hebben is echter de totalen Krieg.

De gebeurtenissen in het oorlogstheater zijn afgeleid van de politieke doelstellingen en alleen in dat licht verklaarbaar. Wat is nu realistisch gezien de doelstelling van Rusland?

1) Voorkomen dat Oekraïne geheel in de Westerse invloedsfeer komt (daar liggen allerlei historische, mythologische en ook reeel-politieke motivaties aan ten grondslag), dus lid wordt van NAVO en EU.
Dit heeft Putin ook al in het voortraject meerdere malen expliciet gezegd.
Hieruit afgeleid een aantal andere voorwaarden:
2) Voorkomen dat de NAVO betrokken raakt bij dit conflict
3) Beperken van 'collatoral damage' (dus burgerdoden en infra)
4) Behouden of verstreken positie van Putin in Rusland
5) Beschermen en binden van ethnische Russen in de Donbas

Wat Putin wil is dus door zijn manoeuvre en eventueel uitschakelen van militaire capaciteiten van de Oekraine een situatie creeren waarin zijn onderhandelingspositie dusdanig is dat hij deze doelstellingen bereikt heeft. Het hele land bezetten en Russificeren is voor hem geen doel want niet realistisch.

Daarom denk ik dat dat konvooi helemaal geen logistieke problemen had of vast zat in de modder (de infra in de Oekraine is niet meer die van 1942). Dat konvooi stond daar als politiek drukmiddel om te dreigen met de inname van Kiev. Iets waar Putin helemaal geen zin in heeft, want de inname van een miljoenenstad kost enorm veel militaire capaciteit, bindt eenheden, veroorzaakt veel schade, escalleert het conflict en verdiept het conflict met de Oekraine bevolking.

Het bijzondere is dat Zelensky eigenlijk een dilettant is en minder rationeel acteert als Putin had verwacht. Je zou verwachten dat als hij geen steun van de NAVO krijgt en op termijn toch echt wel gaat verliezen, hij de voor hem minst slechte optie kiest en onderhandelt met Putin. Hij kiest er echter voor om door te blijven vechten! Dat is voor Putin natuurlijk ook ongunstig, die wil dit snel voorbij.

Verder verloopt de opmars in het Zuiden niet anders dat je zou verwachten. Het briljante manoeuvreren a la Blitzkrieg hebben de Russen nooit beheerst. Hun doctrine is aanvallen op een breed front in echelons, met veel gebruik van artillerie en zo vrij lomp stap voor stap voorwaarts gaan. Zover ik het kan zien is dat wat er gebeurt. Waarbij het leger in zijn handelen beperkt wordt doordat ze dus geen massaal gebruik mogen maken van de vuurkracht waarover ze beschikken.

Dus de verrassing in deze oorlog is niet zozeer de wijze waarop de Russen gepland hebben of de snelheid van de opmars, maar eerder de hardnekkigheid van Zelensky.

De verliescijfers van 10.000+ Russische militairen die je via de media hoort (+ nog alle materieel) lijken mij niet realistisch. Mocht het 1/4 zijn van wat gemeld wordt dan nog zou dat een zware tegenvaller voor Putin zijn.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het konvooi daar voornamelijk als drukmiddel stond. Hoewel het idee van AchJa dat ze mogelijk een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal natuurlijk ook best zou kunnen.
Overigens las ik laatst ergens (weet niet meer waar, en al helemaal niet wat het waard is) dat, op verzoek van China, Rusland de aanval uitgesteld zou hebben tot na de Winterspelen.

Ik reageer nu op wat ik vet heb gezet in je post.
Wat je hier doet is een lange fase van planning van de inner circle van Putin en zijn generale staf plaatsen tegenover de koppigheid van een minder rationeel individu: Zelenski.
Ik neem toch aan dat al op zijn laatst sinds de annexatie van de Krim er in politieke kringen en het militaire apparaat van Oekraïne diep is nagedacht welke militaire invulling de politieke agenda van Rusland / Putin zou kunnen gaan krijgen, dat daar allerlei scenario's zijn bedacht en allerlei plannen gemaakt voor die diverse scenario's.

Dan is het niet enkel een minder rationele Zelenski die zo blijft volharden in het verzet tegen wat blijkbaar als een voldongen feit moet worden gezien. Het lijkt er wat mij betreft op dat de militaire en politieke top in Oekraïne voor de insteek 'liever dood dan onder Putin' heeft gekozen. En dat men daarop haar strategie heeft gebaseerd. Dat neigt naar suïcidaal gedrag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er iets bij kan voorstellen.
Als dat zo is zou je dan kunnen stellen dat het Russische plan die insteek niet heeft verwacht, of het gewicht ervan heeft onderschat?

Just my two cents
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_204026596
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.

Alleen keiharde repressie houdt zo'n stad vervolgens onder de duim.
Ik bedoelde inderdaad of het uberhaupt ooit was gelukt. Ja dus zeg jij, had ik geen idee van. Ken alleen maar de bekende voorbeelden
pi_204026629
quote:
2s.gif Op donderdag 10 maart 2022 17:24 schreef OllieA het volgende:

[..]
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het konvooi daar voornamelijk als drukmiddel stond. Hoewel het idee van AchJa dat ze mogelijk een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal natuurlijk ook best zou kunnen.
Overigens las ik laatst ergens (weet niet meer waar, en al helemaal niet wat het waard is) dat, op verzoek van China, Rusland de aanval uitgesteld zou hebben tot na de Winterspelen.

Wat je hier doet is een lange fase van planning van de inner circle van Putin en zijn generale staf plaatsen tegenover de koppigheid van een minder rationeel individu: Zelenski.
Ik neem toch aan dat al op zijn laatst sinds de annexatie van de Krim er in politieke kringen en het militaire apparaat van Oekraïne diep is nagedacht welke militaire invulling de politieke agenda van Rusland / Putin zou kunnen gaan krijgen, dat daar allerlei scenario's zijn bedacht en allerlei plannen gemaakt voor die diverse scenario's.

Dan is het niet enkel een minder rationele Zelenski die zo blijft volharden in het verzet tegen wat blijkbaar als een voldongen feit moet worden gezien. Het lijkt er wat mij betreft op dat de militaire en politieke top in Oekraïne voor de insteek 'liever dood dan onder Putin' heeft gekozen. En dat men daarop haar strategie heeft gebaseerd. Dat neigt naar suïcidaal gedrag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er iets bij kan voorstellen.
Als dat zo is zou je dan kunnen stellen dat het Russische plan die insteek niet heeft verwacht, of het gewicht ervan heeft onderschat?

Just my two cents
Vergeet niet dat het grootste deel van het Oekrainische leger in het Zuiden gestationeerd is.
Dat houdt al gauw 100.000 man in dus het is absoluut niet zo gek dat de Russen daar langzaam gaan en het front aan de Donbass nauwlijks veranderd is.
pi_204026772
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Vergeet niet dat het grootste deel van het Oekrainische leger in het Zuiden gestationeerd is.
Dat houdt al gauw 100.000 man in dus het is absoluut niet zo gek dat de Russen daar langzaam gaan en het front aan de Donbass nauwlijks veranderd is.
Hoe weet je dat zeker?

Het lijkt me dat de Russen veel eenvoudiger kunnen bevoorraden rond Charkov en Kiev dan via de zuidkant. Dat zou via zee moeten toch? Lijkt me een stuk lastiger. Dus het lijkt me dat de oorlog meer in het noorden speelt, hoewel de beweging groter is in het zuiden. Maar zou dit niet kunnen komen doordat de Russen daar een groter gebied vasthouden?
pi_204026782
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 17:27 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ik bedoelde inderdaad of het uberhaupt ooit was gelukt. Ja dus zeg jij, had ik geen idee van. Ken alleen maar de bekende voorbeelden
Ja. De mislukkingen (met name Leningrad en Stalingrad) staan voor het grote publiek natuurlijk op het netvlies.

Maar de Duitsers hadden bij veel andere grote steden wel succes met deze aanpak. Toevallig lag een groot deel van deze daarvan in de huidige Oekraïne.

Sebastopol (op de Krim) werd een jaar lang belegerd waarna de Duitsers de stad met infanterie innamen met gruwelijke stadsgevechten.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belegering_van_Sebastopol_(1941-1942)

Om Charkov werd 4 keer keihard gevochten, elke keer werd de boel eerst platgebombardeerd en moest de stad vervolgens met infanterie straat voor straat worden uitgekamd.

Vergelijkbare voorbeelden zijn Kiev en Smolensk. Urban Warfare kwam dus vrij vaak voor aan het oostfront, en soms met "succes". Al zullen generaals zelf het vrijwel altijd liever vermijden omdat het gewoon veel verliezen kost.
  Moderator donderdag 10 maart 2022 @ 17:54:01 #244
236264 crew  capricia
pi_204026798
https://www.eventbrite.nl(...)tickets-292273286267

Over de toekomst van NATO in deze snel veranderende wereld. Is gratis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik nodig iedereen uit die geïnteresseerd is in NATO.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 10 maart 2022 @ 18:20:41 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 10 maart 2022 @ 18:34:13 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204027205
quote:
2s.gif Op donderdag 10 maart 2022 17:24 schreef OllieA het volgende:

[..]

Just my two cents
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.
Ik denk dat we hem een uitweg moeten bieden zonder al te veel gezichtsverlies. Minste risico, voor iedereen het beste.
The End Times are wild
pi_204027335
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 18:34 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.
Ik denk dat we hem een uitweg moeten bieden zonder al te veel gezichtsverlies. Minste risico, voor iedereen het beste.
Dat sowieso. Dus die gebieden opgeven en wellicht inderdaad een verzekering van Oekraïne buiten de NAVO lijkt me eigenlijk de beste oplossing. Maar overtuig Oekraïne daar maar van... alhoewel, nog een paar dagen met >1000 doden en het klinkt wellicht wel aantrekkelijk. Wat betekent dat het voor Poetin het beste is zoveel mogelijk burgerdoden te regelen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 10-03-2022 18:53:22 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 10 maart 2022 @ 19:32:09 #248
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204028233
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 17:51 schreef THEALPHA het volgende:

[..]
Hoe weet je dat zeker?

Het lijkt me dat de Russen veel eenvoudiger kunnen bevoorraden rond Charkov en Kiev dan via de zuidkant. Dat zou via zee moeten toch? Lijkt me een stuk lastiger. Dus het lijkt me dat de oorlog meer in het noorden speelt, hoewel de beweging groter is in het zuiden. Maar zou dit niet kunnen komen doordat de Russen daar een groter gebied vasthouden?
Dit weten we omdat er al jarenlang Oekraïnse troepen gelegerd staan. Normaal was de machtverhouding daar +/ 50.000 donbasstrijders vs 75.000 Oekraïners.
Het lijkt me aannemelijk dat na de inval het front daar versterkt is. Het nadeel is natuurlijk dat als een omsingeling lukt, het front volledig kan bezwijken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204028514
Putin (8 maart):Russia will not use any conscript soldiers in Ukraine
Russia's Defense Ministry (9 maart): conscripts are involved in Russia's ongoing invasion of Ukraine.
Ze moeten de communicatie nog wat beter afstemmen.
  donderdag 10 maart 2022 @ 20:51:22 #250
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')