Met een antitank wapen met holle lading schakel je een tank in principe gewoon geheel uit als je hem op de juiste plek raakt. Er wordt een klein gaatje in het pantser gemaakt en een kilo kokend koper komt naar binnen. Door de hoge druk wordt alles wat in de tank zit door de loop naar buiten geblazen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:41 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het doel van een anti tank wapen is toch niet om de tank + bemanning volledig te vernielen? Het doel is toch om een tank zodanig tot stilstand te brengen dat deze niet meer gebruikt kan worden? Ondanks alle bepantsering is en blijft een tank zeer kwetsbaar rondom de rupsbanden, daar kan je namelijk maar beperkt bepantsering aanbrengen. Nog even los van bepantsering zeer zwaar is, wat weer veel andere problemen met zich meebrengt. Hoe meer bepantsering, en dus hoe beter de tank, hoe meer problemen.
Dat is standaard techniek, maar dat opruimen van die tank duurt ook weer niet zo lang.quote:En dan passen de Oekraïne strijdkrachten ook nog een tactiek toe bij het stilstaande konvooi waarbij tanks individueel worden aangevallen, elke tank die uitvalt blokkeert de weg en moet eerst opgeruimd worden. Een andere tank kan wel door het veld eromheen, maar de voertuigen met gewone banden niet.
Klopt. En er zijn echt heel veel eenheden nodig om een grote stad te omsingelen en afgegrendeld te houden. Die eenheden staan daar dan vast (gebonden) en zijn relatief kwetsbaar, want uitgestrekt over een lange perimeter. Kijk maar naar het beleg van Leningrad. Die eenheden kun je dus nergens anders meer inzetten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:47 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als ze Kiev omsingelen, dan moeten ze de stad in. Dat wil een aanvaller eigenlijk niet. Vervolgens worden ze ook in de rug aangevallen door strijders die er echt zin in hebben en duizenden moderne en goed werkende wapens in hun handen geduwd worden. Je moet als militair al ogen in je achterhoofd hebben, maar dit is nog wel een tandje erbij.
Ik vraag mij af of Kiev omsingelen na zoveel tijd nog wel een gewenst resultaat is. Dat was nuttig als je het in een paar dagen had kunnen doen, maar na bijna 14 dagen met uitgedund materieel en ongemotiveerde militairen gaat je dat als aanvaller wel wat kosten.
Dat stadium is Putin voorbij, wat moet moet. Het is nu een all-out war tussen hem en het Westen (Zelenski en co zijn stromannetjes van het Westen in zijn ogen en hij veracht ze). Dus als het lukt gaat die wel Kiev en andere steden volledig omsingelen, uithongeren, bombarderen en zo afentoe humanitaire corridors toestaan en schuift alles op conto van Zelenski en co die zich niet overgeven in deze "zinloze oorlog die ze toch verliezen en daarmee onnodig leed voor gehele Oekrainse volk veroorzaken". Daarnaast is zo'n omsingeling en afsluiting voor de Russen bij zeer belangrijke grote steden wel een beter scenario omdat ze daarmee een sterke onderhandelingspositie hebben en vanuit de lucht alle tijd hebben om zaken plat te gooien en afentoe als de druk te hoog is wat burgers te laten vluchten en tegelijkertijd te hameren op volledige overgave. Uiteindelijk zullen ze erin moeten om het volledig in te nemen dat is wel waar. Tot dan kan je de stad wel een Grozny-behandeling geven bij volledige omsingeling en de druk zal toenemen om over te geven voor ook Zelenski.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:00 schreef LXIV het volgende:
Klopt. En er zijn echt heel veel eenheden nodig om een grote stad te omsingelen en afgegrendeld te houden. Die eenheden staan daar dan vast (gebonden) en zijn relatief kwetsbaar, want uitgestrekt over een lange perimeter. Kijk maar naar het beleg van Leningrad. Die eenheden kun je dus nergens anders meer inzetten.
Verder ontstaan in zo'n omsingelde stad allerlei tekorten, wat de bevolking treft en dat is ook niet in overeenstemmingen met de doelstellingen van Putin. Dus liever dreigt hij met omsingeling of inname dan het werkelijk te doen.
Als je een stad niet wil innemen dan ga je hem ook niet omsingelen. Het dreigement van inname heeft bij de koppige Zelensky echter niet gewerkt.
Ik heb in mijn reactie op OllieA juist uitgelegd dat er eigenlijk nooit sprake is van all out war (Totalen Krieg), maar dat er politieke doelstellingen zijn die behaald moeten worden. Hoe jij het ziet is nu net hoe het dus niet is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:11 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat stadium is Putin voorbij, wat moet moet. Het is nu een all-out war tussen hem en het Westen (Zelenski en co zijn stromannetjes van het Westen in zijn ogen en hij veracht ze). Dus als het lukt gaat die wel Kiev en andere steden volledig omsingelen, uithongeren, bombarderen en zo afentoe humanitaire corridors toestaan en schuift alles op conto van Zelenski en co die zich niet overgeven in deze "zinloze oorlog die ze toch verliezen en daarmee onnodig leed voor gehele Oekrainse volk veroorzaken". Daarnaast is zo'n omsingeling en afsluiting voor de Russen bij zeer belangrijke grote steden wel een beter scenario omdat ze daarmee een sterke onderhandelingspositie hebben en vanuit de lucht alle tijd hebben om zaken plat te gooien en afentoe als de druk te hoog is wat burgers te laten vluchten en tegelijkertijd te hameren op volledige overgave. Uiteindelijk zullen ze erin moeten om het volledig in te nemen dat is wel waar. Tot dan kan je de stad wel een Grozny-behandeling geven bij volledige omsingeling en de druk zal toenemen om over te geven voor ook Zelenski.
Vraag is eerder of zo'n volledige omsingeling lukt op het moment denk ik, zeker bij Kiev kan het nog lang duren voordat ze in zo'n positie komen dat ze de hoofdstad helemaal omsingelt hebben.
Dat is een semantische discussie dan. Vergeet all-out war. Kiev behoort wel tot de doelstellingen van Poetin kunnen we aannemen tot nu toe in ieder geval. Een omsingeling lijkt me daarmee een middel om daar naartoe te werken inmiddels voor de Russen. Nadat ze eerder dachten met wat airborne troepen het vliegveld in te nemen en vervolgens in een operatie in ieder geval belangrijke overheidsgebouwen in te nemen + Zelinski in Kiev uit te schakelen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:13 schreef LXIV het volgende:
Ik heb in mijn reactie op OllieA juist uitgelegd dat er eigenlijk nooit sprake is van all out war (Totalen Krieg), maar dat er politieke doelstellingen zijn die behaald moeten worden. Hoe jij het ziet is nu net hoe het dus niet is.
Daartoe worden ze gedwongen, liever hadden ze gehad dat ze gewoon konden innemen natuurlijk.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten uit Marioepol wordt de omsingeling nauwer en nauwer en zijn de Oekraïeners teruggedrongen in een zeer kleine perimeter. De Russen kiezen hier toch voor kostbare straatgevechten.
[ afbeelding ]
Het gaat niet alleen om de term all-out war die je gebruikt, maar om je hele beschrijving die je er bij voegt. Het laatste wat Putin wil is die kostbare (zowel op militair maar ook op politiek vlak) van uitgebreide bombardementen en straatgevechten.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:18 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dat is een semantische discussie dan. Vergeet all-out war. Kiev behoort wel tot de doelstellingen van Poetin kunnen we aannemen tot nu toe in ieder geval. Een omsingeling lijkt me daarmee een middel om daar naartoe te werken inmiddels voor de Russen. Nadat ze eerder dachten met wat airborne troepen het vliegveld in te nemen en vervolgens in een operatie in ieder geval belangrijke overheidsgebouwen in te nemen + Zelinski in Kiev uit te schakelen.
Het is inderdaad geen directe doelstelling. Gehele bezetting van Kiev. Doelstelling is het regime daar vervangen. Alleen zolang Zelinski en de Oekrainers niet opgeven is er geen andere weg dan ze hardhandig tot overgave te dwingen. En dat kan alleen door te vechten. Eenmaal overgegeven behoort Kiev aan het door Poetin geinstalleerde nieuwe regime/stromannetje. En zelfs dan zullen de Russen erin moeten om de zaak ook daadwerkelijk te controleren. Maar totdat Zelinski en co. opgeven - waar we nu nog in zitten - zie ik geen andere weg dan een beleg van Kiev om die overgave te bewerkstelligen, en dat zien de Russen inmiddels ook wel in. Vandaar dat ik verwacht dat ze wel naar een omsingeling toewerken en zo vervolgens als dat eenmaal is gelukt proberen de boel af te knijpen en Zelinski tot overgave te dwingen. En als dat niet gebeurd over te gaan tot bombardementen/artillerie met constante druk om zich toch te overgeven en te willen onderhandelen met hem vanuit deze dominante positie waarbij alle burgerslachtoffers "door Zelinski komen die weigert zich neer te leggen bij zijn verlies en alle burgers gijzelt".quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:44 schreef LXIV het volgende:
Het gaat niet alleen om de term all-out war die je gebruikt, maar om je hele beschrijving die je er bij voegt. Het laatste wat Putin wil is die kostbare (zowel op militair maar ook op politiek vlak) van uitgebreide bombardementen en straatgevechten.
Als Putin Kiev in de schoot zou vallen is het een ander verhaal, maar de prijs van inname weegt voor hem niet op tegen het eventuele voordeel. Inname Kiev met een aanval is denk ik geen directe doelstelling van Putin.
Dat zou zo kunnen lopen, dan is dat een tegenvaller voor Putin.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:58 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen directe doelstelling. Gehele bezetting van Kiev. Doelstelling is het regime daar vervangen. Alleen zolang Zelinski en de Oekrainers niet opgeven is er geen andere weg dan ze hardhandig tot overgave te dwingen. En dat kan alleen door te vechten. Eenmaal overgegeven behoort Kiev aan het door Poetin geinstalleerde nieuwe regime/stromannetje. En zelfs dan zullen de Russen erin moeten om de zaak ook daadwerkelijk te controleren. Maar totdat Zelinski en co. opgeven - waar we nu nog in zitten - zie ik geen andere weg dan een beleg van Kiev om die overgave te bewerkstelligen, en dat zien de Russen inmiddels ook wel in. Vandaar dat ik verwacht dat ze wel naar een omsingeling toewerken en zo vervolgens als dat eenmaal is gelukt proberen de boel af te knijpen en Zelinski tot overgave te dwingen. En als dat niet gebeurd over te gaan tot bombardementen/artillerie met constante druk om zich toch te overgeven en te willen onderhandelen met hem vanuit deze dominante positie waarbij alle burgerslachtoffers "door Zelinski komen die weigert zich neer te leggen bij zijn verlies en alle burgers gijzelt".
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.quote:Op woensdag 9 maart 2022 09:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de laatste berichten uit Marioepol wordt de omsingeling nauwer en nauwer en zijn de Oekraïeners teruggedrongen in een zeer kleine perimeter. De Russen kiezen hier toch voor kostbare straatgevechten.
[ afbeelding ]
Dit is het analyse-topic, geen propaganda-topic. Daarvoor (pro Oekraine of pro Rusland) kun je gaan roepen in NWS / Oorlog in Oekraïne #217 St Javelin sees allquote:Op woensdag 9 maart 2022 10:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.
Ik geef een analyse.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit is het analyse-topic, geen propaganda-topic. Daarvoor (pro Oekraine of pro Rusland) kun je gaan roepen in NWS / Oorlog in Oekraïne #217 St Javelin sees all
Ik weet niet of je faalt als je maar een serieuze stad hebt ingenomen. Als je in een stad tegen zwaar verzet aanloopt en ook nog burgers zover als dat mogelijk is wilt ontzien dan kan dat weken duren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja ook dat spreekt voor zich. Maar als je maar 1 serieuze stad verovert dan ben je gewoon echt aan het falen en heb je een kutplan gemaakt. Marioepol zal vast ook nog wel even standhouden.
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:46 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik weet niet of je faalt als je maar een serieuze stad hebt ingenomen. Als je in een stad tegen zwaar verzet aanloopt en ook nog burgers zover als dat mogelijk is wilt ontzien dan kan dat weken duren.
Marioepol is natuurlijk een bolwerk waar al een zware verdediging zit. Dat schakel je niet binnen een week uit. Schijnbaar willen de Russen ook niet de stad compleet in puin leggen met zware lucht bombardementen. Mogelijk willen ze ook gebuik maken van de bestaande infra mochten ze die stad innemen.
Dat het plan van de Russen mislukt is om snel de zittende macht om te kiepen is wel duideliik. Dat is een behoorlijke faal.
Beter trekt Vlad's kindermoordenaarsinvasieleger zich asap terug ja.quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:51 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.
De enige echte Nazi boys zitten toch echt in het Kremlin, al lijken ze van de militaire tactieken van hun beruchte Duitse voorgangers weinig geleerd te hebben.quote:Op woensdag 9 maart 2022 10:38 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Omdat hier het AZOV bataljon gelegerd ligt en ze willen korte metten maken met die Nazi boy's.
Waarom is deze oorlog nodeloos?quote:Op woensdag 9 maart 2022 11:51 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Hoe sneller hoe beter. Dan kan deze nodeloze oorlog stoppen.
Zelfs het nieuwe hakenkruis Z is ongeïnspireerd.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
De enige echte Nazi boys zitten toch echt in het Kremlin, al lijken ze van de militaire tactieken van hun beruchte Duitse voorgangers weinig geleerd te hebben.
Ik richt mijn aandacht echt alleen maar op Marioepol de komende dagen. Daar vinden ook echt stadsgevechten plaats.quote:Op woensdag 9 maart 2022 12:34 schreef AgLarrr het volgende:
Algemene situatie van gisteravond:
[ afbeelding ]
Kiev:
[ afbeelding ]
Noordfront / Charkiv:
[ afbeelding ]
Oost-front / Donbas:
[ afbeelding ]
Zuid-Front:
[ afbeelding ]
Je ziet toch overal kleine vorderingen van de Russen, maar met name in het zuiden. Grootste problemen lijken rond Kiev en tussen Kiev en Charkiv. Met name die Russische positie ten oosten van Kiev lijkt mij heel kwetsbaar.
Snap ik, als dat valt komen er veel troepen vrij voor een push naar het noorden en een mogelijke kessel in de Donbas.quote:Op woensdag 9 maart 2022 14:40 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik richt mijn aandacht echt alleen maar op Marioepol de komende dagen. Daar vinden ook echt stadsgevechten plaats.
Timeline 2502 t/m 0803.quote:Op dinsdag 8 maart 2022 19:11 schreef AchJa het volgende:
Even de ISW kaarten achterelkaar aan geplakt. Je ziet in het zuiden best wel progressie.
Dat is het deze hele week alquote:Op woensdag 9 maart 2022 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Timeline 2502 t/m 0803.
Weinig progressie.
Hard als het klinkt: als we toch niet gaan inmengen kan het beter zo snel mogelijk afgelopen zijn.quote:Op woensdag 9 maart 2022 17:14 schreef DeOlifantvis het volgende:
Wat ik begrijp is er een kans dat grote delen van het Oekrainse leger omsingeld kunnen worden ten NW van Donetsk. Als dat gebeurd en deze samen met Mariupol in de pan worden gehakt, is het over voor het ZO van Oekraine.
Dan zal Putin een laatste deal aanbieden. Mocht dan niks worden dan wordt het op naar Odessa en Kiev uithongeren. Dan zal Ukraine wel opgeven vrees ik.
Sowieso is snelle wapenstandstilstand echt het beste voor iedereen. (Hoewel wellicht niet voor de wapenindustrie)
Hard tav principes en internationaal recht, daarentegen zacht op mensenlevensquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hard als het klinkt: als we toch niet gaan inmengen kan het beter zo snel mogelijk afgelopen zijn.
Je moet wel even een verschil maken tussen een systeem als de Javelin met een bereik van ongeveer 4500 meter max en systemen als de NLAW (max 800m) en de Panzerfaust (max 300 meter bewegend doel)...quote:Op woensdag 9 maart 2022 00:21 schreef Isdatzo het volgende:
Met die dingen kan je ze aardig bestoken vanaf een paar km afstand dus je hoeft er ook niet bepaald vlak bovenop te zitten.
Eerste panzerfausten waren geloof ik 30 meter. Dan moet je wel moed hebben. 300 meter ook al. Het is, onder vuur en stress, minder makkelijk dan de fokkers denken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je moet wel even een verschil maken tussen een systeem als de Javelin met een bereik van ongeveer 4500 meter max en systemen als de NLAW (max 800m) en de Panzerfaust (max 300 meter bewegend doel)...
Nee, het is dat de tanks niet kunnen ontplooien vanwege het terrein... Als de grond hard was geweest en de tanks gewoon konden manoeuvreren waren de Oekraieners helemaal nergens geweest met hun AT wapens. Ja, ze hadden wel een paar kunnen afschieten maar daarna zouden ze meteen kapot geschoten zijn door de buurman tank.quote:Op woensdag 9 maart 2022 06:00 schreef BlaZ het volgende:
De functie van de tank in de moderne oorlogsvoering lijkt inderdaad ten einde te lopen.
De vraag is of het echt is, of het niet watschade is van een nabijgelegen doel, of het opzettelijk was… Dat weet je allemaal niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:03 schreeLospedrosa het volgende:
Is het nieuws over de bombarderen van een kinderziekenhuis geverifieerd?
Dat slaat toch tactisch nergens op? Vragen om een atoombom op het Kremlin gvd.
Idd, en als je dan ook je uitgestegen infanterie om je heen hebt tirailleren dan wordt het al helemaal niks met ze.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:47 schreef LXIV het volgende:
Eerste panzerfausten waren geloof ik 30 meter. Dan moet je wel moed hebben. 300 meter ook al. Het is, onder vuur en stress, minder makkelijk dan de fokkers denken.
De Russen doen met ok alles met vuur en beweging.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Idd, en als je dan ook je uitgestegen infanterie om je heen hebt tirailleren dan wordt het al helemaal niks met ze.
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is of het echt is, of het niet watschade is van een nabijgelegen doel, of het opzettelijk was… Dat weet je allemaal niet.
Het is in ieder geval niet zo dat dit een legitiem doel is en ook uiterst onwaarschijnlijk dat dit opzettelijk gebeurd is. Exact dezelfde beelden zie je natuurlijk elke oorlog.
Ik denk dat het wat nevenschade is van een doel nabij. Er waren ook alleen gewonden toch? Dus dat daar wat ruiten sprongen.
Iedere partij wil informatie natuurlijk in zijn voordeel uitbuiten. Oekraïne doet dit nu het meest succesvol. De vraag Is of ze hun geloofwaardigheid op de langere termijn kunnen behouden.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.
Maar hoorde net in de auto op radionieuws dat “de Russen een kinderziekenhuis hebben gebombadeerd, met vele kindjes onder het puin”
Lijkt me bij dit soort berichten wel noodzakelijk om dan het juiste verhaal te vertellen, opzettelijk of nevenschade. Nou is nevenschade ook misschien net zo erg maar minder bewust.
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syrië was het zelfs een bewuste strategie:quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Is het nieuws over de bombarderen van een kinderziekenhuis geverifieerd?
Dat slaat toch tactisch nergens op? Vragen om een atoombom op het Kremlin gvd.
Vind het echt raar, oorlog voeren doe je zo niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syrië was het zelfs een bewuste strategie:
Russian–Syrian hospital bombing campaign
https://en.m.wikipedia.or(...)tal_bombing_campaign
De vraag is natuurlijk in hoeverre het nu klopt, maar van tenminste één foto is het vrij zeker dat die bij het bewuste ziekenhuis is:
[ twitter ]
Klopt, maar Rusland zal de stad alleen stormenderhand kunnen nemen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 16:35 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Snap ik, als dat valt komen er veel troepen vrij voor een push naar het noorden en een mogelijke kessel in de Donbas.
Het is niet zeker van wie de beschietingen afkomstig waren.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik heb vandaag nog geen nieuws gezien.
Maar hoorde net in de auto op radionieuws dat “de Russen een kinderziekenhuis hebben gebombadeerd, met vele kindjes onder het puin”
Lijkt me bij dit soort berichten wel noodzakelijk om dan het juiste verhaal te vertellen, opzettelijk of nevenschade. Nou is nevenschade ook misschien net zo erg maar minder bewust.
Ik denk wel dat Russen wel wat racistisch denken en ze iets voorzichtiger omgaan met een "russisch sprekend broedervolk". Zelfs de nazis waren aan het oostfront om die reden wreder.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:39 schreef J.B. het volgende:
[..]
In Rusland interesseert ze dat gewoon niet, in Syrië was het zelfs een bewuste strategie:
[ twitter ]
Is dit niet iets te optimistisch.quote:Op woensdag 9 maart 2022 21:44 schreef Idisrom het volgende:
Het lijkt erop dat nu de hele oblast Loehansk in Russische handen is
Ja, een interessante video, met betere toelichtingen.quote:
Typisch Russisch woordspelletje dat we nog veel vaker gaan zien.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:43 schreef nomina het volgende:
Hoor net op het radionieuws dat volgens Rusland het kinderziekenhuis niet meer als ziekenhuis werd gebruikt en nu gezien werd als strategisch doel.
Ze kijken af van de amerikanen zie ik...quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:43 schreef nomina het volgende:
Hoor net op het radionieuws dat volgens Rusland het kinderziekenhuis niet meer als ziekenhuis werd gebruikt en nu gezien werd als strategisch doel.
Ziekenhuizen bombarderen is een uitstekende manier om de moraal te breken.quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind het echt raar, oorlog voeren doe je zo niet.
Denk je? Ik heb altijd het idee dat er juist het tegenovergestelde mee bereikt wordt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ziekenhuizen bombarderen is een uitstekende manier om de moraal te breken.
Zo wordt al tienduizenden jaren gevechten beslecht en werkt uitstekend voor de winnende partijquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk je? Ik heb altijd het idee dat er juist het tegenovergestelde mee bereikt wordt.
Maar het is wat het is, namelijk terreur tegen burgers.
Tja, wij worden boos maar het bombarderen van ziekenhuizen is de bovenste trede op de ladder van burgerdoelen bestoken om de bevolking angst aan te jagen en ik kan me goed voorstellen dat dat behoorlijk werkt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk je? Ik heb altijd het idee dat er juist het tegenovergestelde mee bereikt wordt.
Absoluut. En zoals hier net al aangehaald werd heeft Rusland een treurige geschiedenis van het doelbewust aanvallen van ziekenhuizen, dus mij maak je niet wijs dat ze gewoon niet zo goed kunnen mikken. Als achtergrond bij die Wikipedia-pagina: https://www.nytimes.com/2(...)s-investigation.htmlquote:Maar het is wat het is, namelijk terreur tegen burgers.
Moreel...quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ziekenhuizen bombarderen is een uitstekende manier om de moraal te breken.
https://taaladvies.net/moraal-of-moreel/quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Moreel...
Het getuigt van het niet beschikken over enige vorm van moraal als je ziekenhuizen bewust onder vuur neemt.
In militaire zin wordt moreel gebruikt om de gevechtsbereidheid van troepen te benoemen en moraal of iets ethisch juist is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 11:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
https://taaladvies.net/moraal-of-moreel/
Moreel en moraal kunnen allebei gebruikt worden in de betekenis ’morele kracht, gemoedsgesteldheid’, ‘gevoel van zelfvertrouwen, gevoel van innerlijke kracht’.
Dit dus.quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:01 schreef LXIV het volgende:
In militaire zin wordt moreel gebruikt om de gevechtsbereidheid van troepen te benoemen en moraal of iets ethisch juist is.
Goede vraag. Ik denk dat het hem wel tegenvalt. Maar ze zullen heus wel diverse scenario's hebben uitgewerkt en de risico's hebben afgewogen. Putin heeft nog meer dan voldoende reserves om de druk op te voeren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:10 schreef phpmystyle het volgende:
zeg @:LXIV: als Poetin had geweten dat de oorlog zou verlopen zoals die nu verloopt (doelen worden moeilijk bereikt/traag maar gestaag/ majeure sancties/ navo grijpt militair uiteindelijk niet in) had hij dan alsnog deze oorlog gestart?
Je bedoelt reserves als in het opvoeren van de militaire druk op ua? De reserves wat betreft financiële middelen zie ik de komende maanden wel opdrogen eigenlijk. Zeker als die sancties blijvend zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik denk dat het hem wel tegenvalt. Maar ze zullen heus wel diverse scenario's hebben uitgewerkt en de risico's hebben afgewogen. Putin heeft nog meer dan voldoende reserves om de druk op te voeren.
Wat ik vooral denk dat hem tegenvalt is de koppigheid van Zelensky, die ondanks een op termijn onhoudbare positie toch gewoon blijft doorvechten. Wat hij goed heeft ingeschat is dat de NAVO niet gaat ingrijpen.
Wat ik me afvraag is hoe Putin zijn uitweg gezien heeft (dus voor aanvang).
Onder aan de streep: Ik denk het niet of niet op deze manier. Hij heeft initieel ook op andere manieren proberen te voorkomen dat Oekraine in de Westerse invloedssfeer kwam, wat dat betreft is deze oorlog sowieso een noodgreep waar hij blijkbaar geen ander alternatief voor zag.
Zou heel goed kunnen. Zoals ik al zei: op lange termijn is er eigenlijk geen uitweg voor ze en moeten ze wel gaan onderhandleen. Dat maakt Putins positie in die onderhandeling niet sterk. Hij moet al blij zijn met een Phyrrus-overwinning die hij met moeite nog aan zijn thuisfront kan verkopen. (dus bijv die 2 neplandjes).quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bedoelt reserves als in het opvoeren van de militaire druk op ua? De reserves wat betreft financiële middelen zie ik de komende maanden wel opdrogen eigenlijk. Zeker als die sancties blijvend zijn.
Ik ben benieuwd of de huidige ingeslagen weg (propoganda, openlijk dictatuur, markten nationaliseren) ook écht de doelstelling was. Ik heb het idee dat het Kremlin ook niet meer weet hoe zij hier uit moeten raken, de diplomatieke agressie van meer dan ze hadden ingeschat.
Is Oekraïne misschien bezig met een offensief rond Kiev? Of een minder geslaagde aanval? Veel kapotte tanks vandaag rond Kiev gemeld.quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:46 schreef oheng het volgende:
De russen schijnen nog steeds in parade modus te zitten:
https://www.reddit.com/r/(...)_smashed_at_eastern/
Infanterie op een rijtje.
https://www.reddit.com/r/(...)olumn_retreat_under/
En wtf is dit dan:
https://www.reddit.com/r/(...)g_station_near_kyiv/
Hoezo zouden de Russen op lange termijn moeten onderhandelen als ze op korte termijn <30 dagen mogelijk UA tot capitulatie kunnen brengen, die capitulatie kan tot stand komen door domweg meer humanitaire en residentiele doelen aan te vallen. Als er straks echt 30.000 burgerdoden zijn gevallen kan ik mij voorstellen dat Zalensky de handdoek in de ring gooit.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zou heel goed kunnen. Zoals ik al zei: op lange termijn is er eigenlijk geen uitweg voor ze en moeten ze wel gaan onderhandleen. Dat maakt Putins positie in die onderhandeling niet sterk. Hij moet al blij zijn met een Phyrrus-overwinning die hij met moeite nog aan zijn thuisfront kan verkopen. (dus bijv die 2 neplandjes).
Temeer maakt dit escalleren overbodig en dom.
Ok, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hoezo zouden de Russen op lange termijn moeten onderhandelen als ze op korte termijn <30 dagen mogelijk UA tot capitulatie kunnen brengen, die capitulatie kan tot stand komen door domweg meer humanitaire en residentiele doelen aan te vallen. Als er straks echt 30.000 burgerdoden zijn gevallen kan ik mij voorstellen dat Zalensky de handdoek in de ring gooit.
En ook al is Rusland verzwakt, dan kunnen ze UA wel ingelijfd hebben. Zouden ze dat dan willen uitruilen voor verlichting van financiële sancties?
Ik denk dat het Westen het wel prima vindt om Rusland langzaam maar zeker te destabiliseren door de gevolgen van de financiële sancties, daarmee kun je toekomstig gevaar de kop mee indrukken. Hoe alles hier in ijltempo duurder wordt kunnen wij het wel uitzingen.
Eens met het beeld dat jij schetst, het slagroomgebakje valt langzaam in elkaar. Maar al die elementen die je noemt en samen moeten vallen zie ik niet op hele korte termijn gebeuren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Dan zit Putin met een situatiie dat al die sancties nog van kracht zijn, zijn economie langzaam uitholt, de bezetting van de Oekraine kostbaarder is en dat er daar verzet blijft bestaan, dat de NAVO versterkt en binnenlands de Russische bevolking begint te morren.
Zo zal dat er uitzien in het voor Putin gunstige geval dat hij militair succesvol is. En dan verder dus? Dan kan hij niks en zal hij nog moeten onderhandelen.
Nee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:48 schreef phpmystyle het volgende:
k, stel dat Rusland de hele Oekraine verovert. En dan?
Dan zit Putin met een situatiie dat al die sancties nog van kracht zijn, zijn economie langzaam uitholt, de bezetting van de Oekraine kostbaarder is en dat er daar verzet blijft bestaan, dat de NAVO versterkt en binnenlands de Russische bevolking begint te morren.
Zo zal dat er uitzien in het voor Putin gunstige geval dat hij militair succesvol is. En dan verder dus? Dan kan hij niks en zal hij nog moeten onderhandelen.
Eens met het beeld dat jij schetst, het slagroom
Nee, dit zijn slechts moment opnames. Er zijn de hele tijd kleine offensieven over en weer. Meer gewapende verkenningsacties. Oekraine moet eerst op kracht komen voordat ze aan grote offensieven kunnen gaan denken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:37 schreef THEALPHA het volgende:
[..]
Is Oekraïne misschien bezig met een offensief rond Kiev? Of een minder geslaagde aanval? Veel kapotte tanks vandaag rond Kiev gemeld.
Dacht dat hij het Russische rijk weer wilde opbouwen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
Klets-narative. Een onhaalbaar doel.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:52 schreef phpmystyle het volgende:
ee, maar Putin wil echt wel binnen 2 jaar van Oekraine af.
Dacht dat hij het Russische rijk weer wilde opbo
Juist ook al komen er vanuit de wereld strijdkrachten. Je hebt materieel nodig om de Russen pijn te kunnen doen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, dit zijn slechts moment opnames. Er zijn de hele tijd kleine offensieven over en weer. Meer gewapende verkenningsacties. Oekraine moet eerst op kracht komen voordat ze aan grote offensieven kunnen gaan denken.
Nou, daar valt over te discussiëren. Ik denk dat als ik in het russiche leger zou zitten, dat ik dan liever voetsoldaat zou zijn dan dat ik rondrijd in een tank.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:54 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist ook al komen er vanuit de wereld strijdkrachten. Je hebt materieel nodig om de Russen pijn te kunnen doen.
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een deel van Oost-Marioepol is volgens de Russen veroverd. Er wordt gevochten voor elke meter, een soort Stalingrad-light aan het worden.
Je zou zeggen dat de Russen veel ervaring hebben met dit soort oorlogsvoering, opgedaan in Grozny, maar dat lijkt weer vergeten te zijn? Hun Tanks zijn niet ontworpen op dit soort oorlogsvoering (de Israëlische Merkava wel, maar dan in hun klimaat).quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.
Zijn er eigenlijk wel succesvolle voorbeelden van dit soort guerilla tactiek?
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:19 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Juist de Russen zouden beter moeten weten zou je denken.
Zijn er eigenlijk wel succesvolle voorbeelden van dit soort guerilla tactiek?
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!quote:Op woensdag 9 maart 2022 08:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er wordt veel niet goed begrepen met betrekking tot (deze) oorlog, dat komt omdat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben wat oorlog is.
Het fundamentele principe van oorlog is dat oorlog een voortzetting is van de politiek (met andere middelen, Clausewitz). Dat wil zeggen dat iedere oorlog gevoerd wordt om politieke doelstellingen te bereiken (die blijkbaar niet op een andere manier behaald kunnen worden, Der totalen Krieg (Goebbels), waarin twee partijen wederzijds tot volledige vernietiging van elkaar gedreven zijn is een randgeval en komt nooit voor (al kwam het Oostfront in WO2 hier wel dicht bij in de buurt). In de ideale oorlog wordt eigenlijk geen schot gelost, maar wordt de tegenstander zo uitgemanoeuvreerd dat hij inziet dat vechten zinloos is en toegeeft aan de politieke eisen zijn tegenstander. Het beeld dat de meeste mensen van oorlog hebben is echter de totalen Krieg.
De gebeurtenissen in het oorlogstheater zijn afgeleid van de politieke doelstellingen en alleen in dat licht verklaarbaar. Wat is nu realistisch gezien de doelstelling van Rusland?
1) Voorkomen dat Oekraïne geheel in de Westerse invloedsfeer komt (daar liggen allerlei historische, mythologische en ook reeel-politieke motivaties aan ten grondslag), dus lid wordt van NAVO en EU.
Dit heeft Putin ook al in het voortraject meerdere malen expliciet gezegd.
Hieruit afgeleid een aantal andere voorwaarden:
2) Voorkomen dat de NAVO betrokken raakt bij dit conflict
3) Beperken van 'collatoral damage' (dus burgerdoden en infra)
4) Behouden of verstreken positie van Putin in Rusland
5) Beschermen en binden van ethnische Russen in de Donbas
Wat Putin wil is dus door zijn manoeuvre en eventueel uitschakelen van militaire capaciteiten van de Oekraine een situatie creeren waarin zijn onderhandelingspositie dusdanig is dat hij deze doelstellingen bereikt heeft. Het hele land bezetten en Russificeren is voor hem geen doel want niet realistisch.
Daarom denk ik dat dat konvooi helemaal geen logistieke problemen had of vast zat in de modder (de infra in de Oekraine is niet meer die van 1942). Dat konvooi stond daar als politiek drukmiddel om te dreigen met de inname van Kiev. Iets waar Putin helemaal geen zin in heeft, want de inname van een miljoenenstad kost enorm veel militaire capaciteit, bindt eenheden, veroorzaakt veel schade, escalleert het conflict en verdiept het conflict met de Oekraine bevolking.
Het bijzondere is dat Zelensky eigenlijk een dilettant is en minder rationeel acteert als Putin had verwacht. Je zou verwachten dat als hij geen steun van de NAVO krijgt en op termijn toch echt wel gaat verliezen, hij de voor hem minst slechte optie kiest en onderhandelt met Putin. Hij kiest er echter voor om door te blijven vechten! Dat is voor Putin natuurlijk ook ongunstig, die wil dit snel voorbij.
Verder verloopt de opmars in het Zuiden niet anders dat je zou verwachten. Het briljante manoeuvreren a la Blitzkrieg hebben de Russen nooit beheerst. Hun doctrine is aanvallen op een breed front in echelons, met veel gebruik van artillerie en zo vrij lomp stap voor stap voorwaarts gaan. Zover ik het kan zien is dat wat er gebeurt. Waarbij het leger in zijn handelen beperkt wordt doordat ze dus geen massaal gebruik mogen maken van de vuurkracht waarover ze beschikken.
Dus de verrassing in deze oorlog is niet zozeer de wijze waarop de Russen gepland hebben of de snelheid van de opmars, maar eerder de hardnekkigheid van Zelensky.
De verliescijfers van 10.000+ Russische militairen die je via de media hoort (+ nog alle materieel) lijken mij niet realistisch. Mocht het 1/4 zijn van wat gemeld wordt dan nog zou dat een zware tegenvaller voor Putin zijn.
Ik bedoelde inderdaad of het uberhaupt ooit was gelukt. Ja dus zeg jij, had ik geen idee van. Ken alleen maar de bekende voorbeeldenquote:Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.
Alleen keiharde repressie houdt zo'n stad vervolgens onder de duim.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |