Vergeet niet dat het grootste deel van het Oekrainische leger in het Zuiden gestationeerd is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:24 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het konvooi daar voornamelijk als drukmiddel stond. Hoewel het idee van AchJa dat ze mogelijk een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal natuurlijk ook best zou kunnen.
Overigens las ik laatst ergens (weet niet meer waar, en al helemaal niet wat het waard is) dat, op verzoek van China, Rusland de aanval uitgesteld zou hebben tot na de Winterspelen.
Ik reageer nu op wat ik vet heb gezet in je post.
Wat je hier doet is een lange fase van planning van de inner circle van Putin en zijn generale staf plaatsen tegenover de koppigheid van een minder rationeel individu: Zelenski.
Ik neem toch aan dat al op zijn laatst sinds de annexatie van de Krim er in politieke kringen en het militaire apparaat van Oekraïne diep is nagedacht welke militaire invulling de politieke agenda van Rusland / Putin zou kunnen gaan krijgen, dat daar allerlei scenario's zijn bedacht en allerlei plannen gemaakt voor die diverse scenario's.
Dan is het niet enkel een minder rationele Zelenski die zo blijft volharden in het verzet tegen wat blijkbaar als een voldongen feit moet worden gezien. Het lijkt er wat mij betreft op dat de militaire en politieke top in Oekraïne voor de insteek 'liever dood dan onder Putin' heeft gekozen. En dat men daarop haar strategie heeft gebaseerd. Dat neigt naar suïcidaal gedrag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er iets bij kan voorstellen.
Als dat zo is zou je dan kunnen stellen dat het Russische plan die insteek niet heeft verwacht, of het gewicht ervan heeft onderschat?
Just my two cents
Hoe weet je dat zeker?quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:33 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het grootste deel van het Oekrainische leger in het Zuiden gestationeerd is.
Dat houdt al gauw 100.000 man in dus het is absoluut niet zo gek dat de Russen daar langzaam gaan en het front aan de Donbass nauwlijks veranderd is.
Ja. De mislukkingen (met name Leningrad en Stalingrad) staan voor het grote publiek natuurlijk op het netvlies.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:27 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ik bedoelde inderdaad of het uberhaupt ooit was gelukt. Ja dus zeg jij, had ik geen idee van. Ken alleen maar de bekende voorbeelden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik nodig iedereen uit die geïnteresseerd is in NATO."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:24 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik stel dat echt op prijs!
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het konvooi daar voornamelijk als drukmiddel stond. Hoewel het idee van AchJa dat ze mogelijk een verkeerde inschatting hebben gemaakt en dat de dooi eerder is ingetreden dan normaal natuurlijk ook best zou kunnen.
Overigens las ik laatst ergens (weet niet meer waar, en al helemaal niet wat het waard is) dat, op verzoek van China, Rusland de aanval uitgesteld zou hebben tot na de Winterspelen.
Ik reageer nu op wat ik vet heb gezet in je post.
Wat je hier doet is een lange fase van planning van de inner circle van Putin en zijn generale staf plaatsen tegenover de koppigheid van een minder rationeel individu: Zelenski.
Ik neem toch aan dat al op zijn laatst sinds de annexatie van de Krim er in politieke kringen en het militaire apparaat van Oekraïne diep is nagedacht welke militaire invulling de politieke agenda van Rusland / Putin zou kunnen gaan krijgen, dat daar allerlei scenario's zijn bedacht en allerlei plannen gemaakt voor die diverse scenario's.
Dan is het niet enkel een minder rationele Zelenski die zo blijft volharden in het verzet tegen wat blijkbaar als een voldongen feit moet worden gezien. Het lijkt er wat mij betreft op dat de militaire en politieke top in Oekraïne voor de insteek 'liever dood dan onder Putin' heeft gekozen. En dat men daarop haar strategie heeft gebaseerd. Dat neigt naar suïcidaal gedrag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me er iets bij kan voorstellen.
Als dat zo is zou je dan kunnen stellen dat het Russische plan die insteek niet heeft verwacht, of het gewicht ervan heeft onderschat?
Just my two cents
Dat sowieso. Dus die gebieden opgeven en wellicht inderdaad een verzekering van Oekraïne buiten de NAVO lijkt me eigenlijk de beste oplossing. Maar overtuig Oekraïne daar maar van... alhoewel, nog een paar dagen met >1000 doden en het klinkt wellicht wel aantrekkelijk. Wat betekent dat het voor Poetin het beste is zoveel mogelijk burgerdoden te regelen...quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, ik denk zeker onderschat. Ik zie nu meer gevaar in een al te vernederde Putin, die dol voorwaarts gaat en escaleert “alles of niets” dan in een Putin die geniaal alles en iedereen uitmanoevreert.
Ik denk dat we hem een uitweg moeten bieden zonder al te veel gezichtsverlies. Minste risico, voor iedereen het beste.
Dit weten we omdat er al jarenlang Oekraïnse troepen gelegerd staan. Normaal was de machtverhouding daar +/ 50.000 donbasstrijders vs 75.000 Oekraïners.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:51 schreef THEALPHA het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zeker?
Het lijkt me dat de Russen veel eenvoudiger kunnen bevoorraden rond Charkov en Kiev dan via de zuidkant. Dat zou via zee moeten toch? Lijkt me een stuk lastiger. Dus het lijkt me dat de oorlog meer in het noorden speelt, hoewel de beweging groter is in het zuiden. Maar zou dit niet kunnen komen doordat de Russen daar een groter gebied vasthouden?
Hard vechten in steden was vooral aan het oostfront het geval, in het westen gaven de Duitse Volkssturm liever zich over dan hun stad of dorp in puin te laten schieten (hoewel de meeste dat natuurlijk al lagen en dat ook gebeurde)quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Definieer succesvol. In de Tweede Wereldoorlog zijn er honderden steden (met name door de Duitsers maar andersom ook door de geallieerden) op deze manier veroverd. Als een stad zich weigert over te geven dan moet je op een gegeven moment wel en zul je met je lichte infanterie het gevecht aan moeten gaan.
Alleen keiharde repressie houdt zo'n stad vervolgens onder de duim.
Goede aanvulling hoor. Ik doelde met Westerse mogendheden ook meer op het Italiaanse front, maar ik moet zeggen dat alleen Ortona me als urban warfare te binnen schiet. Daar werd voor elke meter om gevochten.quote:Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hard vechten in steden was vooral aan het oostfront het geval, in het westen gaven de Duitse Volkssturm liever zich over dan hun stad of dorp in puin te laten schieten (hoewel de meeste dat natuurlijk al lagen en dat ook gebeurde)
Emmerich werd behalve volledig aan gort te zijn gegooid, ook nog eens zwaar beschoten. Kalkar even verderop is een zeldzaam voorbeeld van een stadje dat nog een authentiek oud centrum heeft (en niet nep zoals bv Münster)
quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:54 schreef capricia het volgende:
https://www.eventbrite.nl(...)tickets-292273286267
Over de toekomst van NATO in deze snel veranderende wereld. Is gratis.Op een donderdag dat is jammer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik nodig iedereen uit die geïnteresseerd is in NATO.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Voor de liefhebbers. Een van de beste docu's mbt ww2. Ik heb zelf de complete serie thuis op cd. Zeker de slag om Stalingrad, Kursk, Berlijn, Krim mbt de gevechten met Rusland zijn bizar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja. De mislukkingen (met name Leningrad en Stalingrad) staan voor het grote publiek natuurlijk op het netvlies.
Maar de Duitsers hadden bij veel andere grote steden wel succes met deze aanpak. Toevallig lag een groot deel van deze daarvan in de huidige Oekraïne.
Sebastopol (op de Krim) werd een jaar lang belegerd waarna de Duitsers de stad met infanterie innamen met gruwelijke stadsgevechten.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belegering_van_Sebastopol_(1941-1942)
Om Charkov werd 4 keer keihard gevochten, elke keer werd de boel eerst platgebombardeerd en moest de stad vervolgens met infanterie straat voor straat worden uitgekamd.
Vergelijkbare voorbeelden zijn Kiev en Smolensk. Urban Warfare kwam dus vrij vaak voor aan het oostfront, en soms met "succes". Al zullen generaals zelf het vrijwel altijd liever vermijden omdat het gewoon veel verliezen kost.
Meer: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schlacht_um_Breslauquote:Am 14. Februar 1945 wurde Breslau zur Festung erklärt.[27] Bis zum Ende der Schlacht um Breslau am 6. Mai, zwei Tage vor der deutschen Kapitulation, fanden in Breslau schwere Häuserkämpfe statt, in denen etwa 20.000 Zivilisten,[28] 6000 deutsche und 7000 sowjetische Soldaten ums Leben kamen.
Ik heb me ingeschreven. Wel even wat inlezen van te voren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Op een donderdag dat is jammer.
Ja Breslau was ook heel gezellig.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
Breslau, tegenwoordig Wroclaw, Polen:
[..]
Meer: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schlacht_um_Breslau
1939: 620.000 inwoners.
1946: 170.000 inwoners.
Na WW2 zijn de verdreven Polen uit Lviv/Lemberg hier gehuisvest (en de Duitsers er uit getrapt).
Bedankt man! Ken deze serie nog niet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers. Een van de beste docu's mbt ww2. Ik heb zelf de complete serie thuis op cd. Zeker de slag om Stalingrad, Kursk, Berlijn, Krim mbt de gevechten met Rusland zijn bizar.
Maar ook de andere delen zijn uiteraard goed. Je hebt van dezelfde makers ook een serie mbt Vietnam.
https://youtube.com/playl(...)32t6iduZN_Ji5uQUR_SA
NP. Graag gedaan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Bedankt man! Ken deze serie nog niet.
Werd vroeger op discovery uitgezonden voordat die alleen nog maar soaps uit zond.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers. Een van de beste docu's mbt ww2. Ik heb zelf de complete serie thuis op cd. Zeker de slag om Stalingrad, Kursk, Berlijn, Krim mbt de gevechten met Rusland zijn bizar.
Maar ook de andere delen zijn uiteraard goed. Je hebt van dezelfde makers ook een serie mbt Vietnam.
https://youtube.com/playl(...)32t6iduZN_Ji5uQUR_SA
Ja, ik meende dat ik originele plannen had gezien van 20 februari tot 6 maart.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
Er zit al dagen bijna geen beweging meer in de frontlinies. Ook in het zuiden en het oosten niet.
Odessa lijkt nu weer wat veiliger
Ik meende dat de Russen in eerste instantie totaal 16 dagen strijd hadden verwacht, maar dit wordt nu een langdurig conflict.
Brandstof van Ruskies zou toch ook afgelopen weekend op zijn?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
Er zit al dagen bijna geen beweging meer in de frontlinies. Ook in het zuiden en het oosten niet.
Ik meende dat de Russen in eerste instantie totaal 16 dagen strijd hadden verwacht, maar dit wordt nu een langdurig conflict.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)krijgsmacht-a4100117quote:Brandende voertuigen
Als het gaat om de bevelsvoering opereren de Russische strijdkrachten van oudsher „doorwrocht, maar nogal dogmatig”, zegt De Kruif. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in moderne apparatuur voor command and control’, zodat hogere commandanten beter kunnen communiceren met het veld. Dat wil niet zeggen dat traditionele problemen in de bevelvoering zijn opgelost.
De Russische stijl van leidinggeven is „nogal directief”, zegt De Kruif. Al in de Frans-Pruissische oorlog van 1870 ontwikkelde de Duitse militaire staf de zogeheten Auftragstaktik, waarin lagere commandanten zelf mochten bepalen, naar gelang de omstandigheden, hoe ze opdracht uitvoerden. Die stijl van leiding geven is tegenwoordig de norm in westerse krijgsmachten, maar lijkt aan het Russische leger nog niet besteed.
Donderdagmiddag publiceerde het Oekraïense ministerie van Defensie beelden die met een drone waren gemaakt boven Brovary, een oostelijke voorstad van Kiev. Te zien is hoe een Russisch tankpeloton is opgerukt, en daarna stil is komen te staan, twee rijen dik over de weg. Pas als de tanks onder vuur komen te liggen draaien de Russen om. Verschillende voertuigen blijven brandend achter. Een westerse pelotonscommandant had zijn tanks daar niet zo lang laten staan, maar had zelf het commando gegeven te ‘ontplooien’, zeggen insiders. „De Russen lijken moeite te hebben met manoeuvreren”, zegt generaal b.d. De Kruif. „Daarom lijken ze steeds meer terug te vallen op hun vuurkracht.” Daarmee doelt De Kruif op de steeds verder escalerende beschietingen van Oekraïense steden, waarbij al ruim vierhonderd burgerslachtoffers zijn gevallen.
Dat is helaas niet waar. In het zuiden zijn er op kleine plekken smalle doorbraken. "Probing actions" noemen de experts ze, dus nog geen veroverde of verdedigde posities, maar toch lijkt daar relatief veel ruimte te zitten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
Je moet je richten op Marioepol voorlopig. Pas als daar de boel openbreekt gaat het op andere fronten ook weer los.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 07:48 schreef Idisrom het volgende:
quote:Op donderdag 10 maart 2022 17:54 schreef capricia het volgende:
https://www.eventbrite.nl(...)tickets-292273286267
Over de toekomst van NATO in deze snel veranderende wereld. Is gratis.In die spoiler staat "experts". Nou dan weet je wel hoe laat het is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik nodig iedereen uit die geïnteresseerd is in NATO.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |