Dat zijn medische gegevens altijd. Die mag je als werkgever niet zomaar delen met derden - gelukkig.quote:
Leerkrachten zitten vooral veel thuis vanwege andere klachten hier in de regio dus uit voorzorg. Een familielid van me heeft daarnaast een klas samen met een andere leerkracht maar die is ontzettend risicogroep dus kan minimaal ingezet worden waardoor dat familielid van me nu eigenlijk voltijds werkt ineens (en dat terwijl ze zelf ook kinderen heeft zowel op het voortgezet als op het basisonderwijs dus die nemen nogal eens snot mee, hop wr een test, wr een hele klas zonder leerkracht want de pool met invallers is wel leeggevist).quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 10:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In je twitter-link zijn de eerste drie scholen die genoemd worden middelbare scholen. Daar zitten vrijwel geen kinderen onder de 12 jaar.
Ik heb heel weinig gehoord over basisscholen waar het fout gaat, met zieke kinderen en/of leerkrachten.
Ja, en waar is jouw stelling op gebaseerd dan? Kun je dit beargumenteren?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zeg het tegenovergestelde: die was en is waarschijnlijk nog steeds beter in Duitse teststraten.
Dat ontken ik ook niet. Maar de cijfers die in die tweet genoemd worden als argument om de scholen te sluiten terwijl de besmettingscijfers achterblijven is gewoon een zwaktebod van degene die die tweet post. Dat is cijfers interpreteren naar je eigen mond, en niet feitelijk zoals ze pretenderen te doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:07 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Volgens mij tonen de bekende besmettingscijfers bij de Nederlandse scholen vooral aan hoe wijdverspreid de huidige community spread nu is. Een ruime meerderheid van de middelbare scholen heeft nu te maken gehad met minstens een besmetting. Zie ook item van Nieuwsuur:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ken-zich-zorgen.html
Dus, dat scholen brandhaarden zijn blijkt zelfs niet uit je eigen bron, het aantal besmettingen is niet hoger dan op andere plekken. Om dan te zeggen: Als je alle leraren in n gemeente stopt was het een grote brandhaard. Tja, nogal logisch.quote:Leraren niet vaker besmet dan anderen
Ondanks de zorgen is er onder het onderwijspersoneel geen opvallend hoge besmettingsgraad. Van de mensen in het onderwijs die zich lieten testen, werd 10,3 procent positief bevonden, onder het landelijke percentage van 13,8 procent.
Op het Dorenweerd College in Doorwerth hebben vier van de honderd leraren corona. Bestuurder Jan Wiegers is blij dat de scholen in deze gedeeltelijke lockdown niet opnieuw dicht hoeven. "Fysiek onderwijs is altijd beter dan afstandsonderwijs."
Ruim een maand geleden had de school te maken met een corona-uitbraak. Tientallen leerlingen moesten thuisblijven na een feestje waar leerlingen waren besmet.
Ontzettend bezorgd
De school krijgt nog steeds dagelijks een melding van iemand die positief getest is. "Dat is wel een uitdaging", zegt Wiegers. Soms moeten hele klassen in quarantaine en thuis onderwijs volgen.
Maar als het niet per se nodig is, houdt Wiegers de kinderen het liefste op school. "Ouders zijn zo ontzettend bezorgd. Er zijn ouders die zeggen dat een kantoor allang dicht was gegaan. Het is soms ook moeilijk uit te leggen, maar bij ons staat veiligheid voorop en we willen niet terug naar de situatie waarin iedereen weer thuis zit."
Ja, alleen weet je waarschijnlijk net als ik dat de juistheid van drie bovenstaande stellingen, waarop de RIVM-richtlijnen zijn gebaseerd, in internationale context nogal in twijfel worden getrokken. Wat het RIVM zegt is niet heiligquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Waarom ook niet? Kinderen spelen geen of een zeer beperkte rol in de verspreiding.
Verspreiding gaat voornamelijk via grote druppels.
Onduidelijk of asymptomatische /presymptomatische verspreiding plaats vindt.
Comform de richtlijnen van het rivm een prima advies van de GGD.
Gelezen. Ze willen dat de scholen dicht gaan, is de conclusie. Kun je een hele berg omhaal omheen doen, maar ze willen dat de scholen dicht gaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
Nee, @:Tijger_m en andere users die nu stellen dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft![]()
Het AD-artikel klopt inhoudelijk niet
[ twitter ]
Op dit soort berichten: in Duitsland kon je snel terecht en kreeg je snel de uitslag. Er waren bovendien geen problemen met testcapaciteit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:11 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, en waar is jouw stelling op gebaseerd dan? Kun je dit beargumenteren?
De vraag is en blijft of ze op school worden besmet of daarbuiten. Waarom zou met je maten op de Playstation wel tot besmetting leiden, en 8 uur naast iemand in de klas zitten niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:12 schreef TheVulture het volgende:
Sowieso vind ik het niet zo schokkend dat 1 op de 10 besmette mensen een middelbare schoolleeftijd heeftAlsof die niet besmet zullen raken als ze met vrienden afspreken zodra scholen zouden worden dichtgegooid...
Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Gelezen. Ze willen dat de scholen dicht gaan, is de conclusie. Kun je een hele berg omhaal omheen doen, maar ze willen dat de scholen dicht gaan.
Het zijn figuren die hun moment of fame ruiken, dat doet rare dingen met mensenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Van het Redteam. Dus dan weet je wel genoeg.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het Red Team wil volgens mij alles sluiten.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:08 schreef RipCity het volgende:
[..]
De onafhankelijke corona-experts van RedTeam slaan alarm en pleiten voor een onmiddellijke sluiting van de scholen. Scholieren vormen een groeiende groep die het virus oploopt. Sinds de zomer neemt het aandeel middelbare scholieren onder de mensen die besmet zijn met het coronavirus toe.
Bijna een op de tien van alle in de tweede week van oktober positief geteste personen, heeft de middelbare schoolleeftijd, blijkt uit een analyse van de RIVM-cijfers. In de week van 5 tot 11 oktober viel 8 procent van de positieve tests in de leeftijdsgroep 12 tot en met 17 jaar. Met de 18-jarigen erbij komt het besmettingspercentage op ruim 10.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-van-start~aba0f09a/
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:08 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)t-scholen-per-direct
quote:
Ook even hier:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef TheVulture het volgende:
[..]
De vrienden van het Red-team slaan weer eens alarm:
[..]
Volgens mij is de redenatie dat die generatie juist enkel milde klachten heeft en vrijwel nooit in het ziekenhuis komt. Natuurlijk zit daar dan wel het risico in dat ze het meenemen naar huis en daar ouders besmetten, maar om nu alles weer helemaal dicht te gooien
Dat is een trucje dat in die hoek nogal veel wordt gebruikt, inderdaad. Je ziet het hier op het forum ook terug, dat een aangehaalde econoom oid ineens een gerenommeerde econoom is. Het zal in bepaalde kringen wel werken, denk ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
Ja, tenenkrommend. Misschien moet ze eerst even d'r proefschrift afmaken om een top-antropoloog te zijn. Of is het niet zo fraai van me om dat te denken?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is ook schering en inslag. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele band gezien die niet omschreven werd als "baanbrekend" of "legendarisch". Een onbetekenend rapgroepje? "Heeft de afgelopen jaren furore gemaakt in de regio".quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het ging inderdaad veel meer om de dagelijks miljoenen bewegingen rondom het naar school en naar huis gaan die men als zorgelijk ziet. De rest van het land wil men ook zo veel mogelijk in thuisquarantaine zien. Alhoewel de toon verkeerd is hebben ze daarmee wel een punt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
Nee, @:Tijger_m en andere users die nu stellen dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft![]()
Het AD-artikel klopt inhoudelijk niet
[ twitter ]
Mja, die bands moeten verkocht worden. Dat sterkt juist de gedachte dat het Red Team zijn gedachtegoed ook koste wat kost aan de man wil brengen. Wil doordrammen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is ook schering en inslag. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele band gezien die niet omschreven werd als "baanbrekend" of "legendarisch". Een onbetekenend rapgroepje? "Heeft de afgelopen jaren furore gemaakt in de regio".
Een normale huis- tuin en keuken antropoloog trekt de aandacht niet. Ze zijn ook allemaal een "autoriteit"
Heeft ze haar proefschrift nog niet eens af?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, tenenkrommend. Misschien moet ze eerst even d'r proefschrift afmaken om een top-antropoloog te zijn. Of is het niet zo fraai van me om dat te denken?
Bert Slagter heeft ook nooit een studie afgerond en is zichzelf toen maar wiskundige gaan noemen. Het blijft een apart groepje, dat Red Team.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:21 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Heeft ze haar proefschrift nog niet eens af?
Dan hebben we in elk geval te maken met een toptalent, mensen
Ja dat snap ik. Met andere woorden, we zitten nu met tactieken uit de entertainmentindustrie in plaats van nieuwsgaring.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Mja, die bands moeten verkocht worden. Dat sterkt juist de gedachte dat het Red Team zijn gedachtegoed ook koste wat kost aan de man wil brengen. Wil doordrammen.
Over de mythe van grote culture verschillen en andere volksaard gesproken, aanrader om dit gesprek even terug te luisteren via de VPRO-website of een podcastplatformquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
We zien nu weer de discussie oplaaien in de trant van "In land X doen ze het beter" en iedere keer blijkt dat toch meestal te herleiden tot hoe de bevolking zich gedraagt en er in staat.
Denemarken is Nederland niet, de bevolking is cultureel anders, Duitsland is Nederland niet, ook daar is de cultuur anders. Ditto Belgie, het VK, Frankrijk en ga zo maar door.
Ja, Duitsland had de test capaciteit om op grote schaal te testen, Nederland niet, en voor covid waren Duitse ziekenhuizen jaloers op Nederlandse ziekenhuizen om hier het testen zo veel flexibeler was terwijl hun labs ingericht waren om massa productie. Het kan verkeren.
Dit alles om te zeggen dat complexe problemen als covid geen simpele antwoorden kennen en dat je maar naar land X hoeft te kijken hoe je, 9 maanden nadat het los gaat, het allemaal even oplost.
Edit: en wat betreft Duitsland en Denemarken kan ik deze stukken van harte aanraden:quote:Het programma OVT (NPO Radio 1, VPRO) heeft in hun nieuwste podcast een leerzaam item over de vermeende Nederlandse volkaard, die hier ook nog wel eens is besproken in het kader van de corona-impact. Joep Leersen, cultuurhistoricus, nationalisme-expert en hoogleraar Europese Studies aan de UvA heeft er een interessant betoog over.
'Nederlanderschap is een optelsom van alle volken waar we een hekel aan hebben gehad" Joep Leerssen over het clich over NLers dat nu in coronatijd weer de kop op steekt: we zijn een volk van tegenstellingen.'
'Wetenschappers moeten zich bij hun analyse houden aan de dingen waar ze veel van weten. Ik zou als cultuur-historicus niet pretenderen om epidemiologische analyses te geven. Dat laat ik aan medici over. Medici vinden het geen enkel probleem om de cultuur als verklaring te gebruiken voor dat soort problemen. Dan zeg ik: 'cultuur, waar heb je het over? Volksaard, je hebt geen idee waar je het over hebt. Dit zijn toeristenbrochures.' Je bent op dat moment geen goede wetenschapper. '
Nee nee, dat is niet hoe dit werkt. Heb je het gesprek op BNR gehoord? Het gesprek werd geopend door Bas van Werven met:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:18 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
Ook even hier:
Nee, @:Tijger_m, @:The Vulture, @:RipCity, @:Nostra, @:VoMy en andere users die nu beweren dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft voor de nuance![]()
De AD- en BNR-artikelen zijn inhoudelijk dus uit hun verband gerukt.
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Daarna ging ze door op wat hij zei om uit te leggen waarom ze dicht moeten. Ze betwistte het niet. Het is dus niet uit zijn verband getrokken, zij heeft het zelf gewoon verkeerd uitgelegd. Gevalletje eigen schuld, dikke bult en nu op de blaren zitten.quote:Steeds meer mensen die het coronavirus oplopen blijken scholier te zijn. Bijna 10% van alle scholieren had in de 2e week van oktober middelbare school leeftijd. Dat is dus niet mooi, blijkt uit cijfers die BNR heeft geanalyseerd op de cijfers van het RIVM.
De onafhankelijke expertgroep Red Team slaat nu alarm en vindt dat scholen per direct dicht moeten.
Maar...is het ook een topwiskundige?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Bert Slagter heeft ook nooit een studie afgerond en is zichzelf toen maar wiskundige gaan noemen. Het blijft een apart groepje, dat Red Team.
Bij mij is nu ook een collega besmet. In de mail van het covid-team wordt zijn (ja ik weet wie het is) naam niet genoemd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zijn medische gegevens altijd. Die mag je als werkgever niet zomaar delen met derden - gelukkig.
I know, maar dat is vloeken in de kerk hier.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:13 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja, alleen weet je waarschijnlijk net als ik dat de juistheid va drie bovenstaande stellingen, waarop de RIVM-richtlijnen zijn gebaseerd, in internationale context nogal in twijfel worden getrokken. Wat het RIVM zegt is niet heilig
Beter laten ze @Danny met rust.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het Red Team wil volgens mij alles sluiten.
Ik ken haar werk niet en kan haar niet op basis van het ontbreken van een doctorsgraad afvallen, maar ik denk dat er wat meer ontzag voor hoogleraren zou mogen zijn. Ook daar zitten mensen met dubieuze ideen tussen, maar die hebben zich op z'n minst bewezen in hun discipline. Jarenlange training als onderzoeker maakt je beter. Bij mij wekt deze antropoloog de indruk dat ze haar zeer beperkte onderzoekservaringen (in Sierra Leone) te eenvoudig naar de Nederlandse situatie extrapoleert.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:21 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Heeft ze haar proefschrift nog niet eens af?
Dan hebben we in elk geval te maken met een toptalent, mensen
Aldus vooraanstaande gerenommeerde top-user Tijger_mquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
@:Gretzl De volgende keer dat je mij quote moet je mischien even lezen wat ik schrijf, ik heb nergens melding gemaakt van jouw Red Team. En ik kan je sterk afraden om mij woorden in de mond te leggen.
Ik ga het even terugluisteren, dank je. Sinds ik niet meer forens naar mijn werk luister ik nauwelijks meer naar BNR in de ochtend. Vind het normaal wel een uitstekend nieuwsmediumquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee nee, dat is niet hoe dit werkt. Heb je het gesprek op BNR gehoord? Het gesprek werd geopend door Bas van Werven met:
[..]
Daarna ging ze door op wat hij zei om uit te leggen waarom ze dicht moeten. Ze betwistte het niet. Het is dus niet uit zijn verband getrokken, zij heeft het zelf gewoon verkeerd uitgelegd. Gevalletje eigen schuld, dikke bult en nu op de blaren zitten.
Het argument van Ginny was daarna: "Als je meer gaat testen, ga je nog veel meer positieve tests onder scholieren vinden"
Prima, maar ook negatieve. Dit is echt een hele beroerde conclusie die door het Red Team gemaakt is.
Precies wat ik bedoel, inderdaad. Alles is maar gericht om de goede zaak te promoten. Dat zie je in die posts van Gretzl ook heel sterk terug. Alles wat in jouw ogen niet goed is afdoen als falen, alles wat in jouw straatje past ophemelen. Eigenlijk gewoon een pure vorm van propaganda.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Met andere woorden, we zitten nu met tactieken uit de entertainmentindustrie in plaats van nieuwsgaring.
Je kan er toch van leren? De Nederlandse bevolking wordt niet ineens heel gedisciplineerd en onzelfzuchtig En Rutte gaat geen deuren dichtlassen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
We zien nu weer de discussie oplaaien in de trant van "In land X doen ze het beter" en iedere keer blijkt dat toch meestal te herleiden tot hoe de bevolking zich gedraagt en er in staat.
Denemarken is Nederland niet, de bevolking is cultureel anders, Duitsland is Nederland niet, ook daar is de cultuur anders. Ditto Belgie, het VK, Frankrijk en ga zo maar door.
Ja, Duitsland had de test capaciteit om op grote schaal te testen, Nederland niet, en voor covid waren Duitse ziekenhuizen jaloers op Nederlandse ziekenhuizen om hier het testen zo veel flexibeler was terwijl hun labs ingericht waren om massa productie. Het kan verkeren.
Dit alles om te zeggen dat complexe problemen als covid geen simpele antwoorden kennen en dat je maar naar land X hoeft te kijken hoe je, 9 maanden nadat het los gaat, het allemaal even oplost.
Dat respecteer ik, dat je openstaat voor het tegenargument. Het (korte) interview staat op de site van BNR, waar door Red Team zelf naar gelinked is. Ginny heeft geen enkel moment Bas van Werven tegengesproken, of ook maar enigzins aangehaald dat het onderdeel van een groter pakket is. Het leest echt alsof ze terugkomen op hun eigen opmerking omdat ze nu (in context) zien dat dit geen goed interview was.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:26 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik ga het even terugluisteren, dank je. Sinds ik niet meer forens naar mijn werk luister ik nauwelijks meer naar BNR in de ochtend. Vind het normaal wel een uitstekend nieuwsmedium
Oh excuses, dan begrepen we elkaar verkeerd. Ik dacht dat je zei dat Duitsland achterliep op Nederland, maar je bedoelt het omgekeerde. Misschien heb ik dan te snel gelezenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op dit soort berichten: in Duitsland kon je snel terecht en kreeg je snel de uitslag. Er waren bovendien geen problemen met testcapaciteit.
Lees het artikel in het VK eens goed dan? Daar word wel degelijk over de Deense cultuur gesproken en hoe de familie banden anders zijn dan in Nederland.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Over de mythe van grote culture verschillen en andere volksaard gesproken, aanrader om dit gesprek even terug te luisteren via de VPRO-website of een podcastplatform
[..]
Edit: en wat betreft Duitsland en Denemarken kan ik deze stukken van harte aanraden:
Hoogleraar Rudi Westendorp: 'De volksaard bepaalt of je door het virus wordt weggeblazen'
Leer van Duitsland: voorkom besmettingen
@:Tijger_M
Het verschuift ook steeds, het scholenargument. Eerst was de toename in besmettingen te wijten aan het openen van de scholen, hoewel er geen regiospreiding zichtbaar was en de middelbare schoolleerlingen niet vaker positief testen dan andere groepen - in tegenstelling tot de 20-29'jarigen, die dat wel deden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef chratnox het volgende:
Steeds meer mensen die het coronavirus oplopen blijken scholier te zijn. Bijna 10% van alle scholieren had in de 2e week van oktober middelbare school leeftijd. Dat is dus niet mooi, blijkt uit cijfers die BNR heeft geanalyseerd op de cijfers van het RIVM.
Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:26 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik ga het even terugluisteren, dank je. Sinds ik niet meer forens naar mijn werk luister ik nauwelijks meer naar BNR in de ochtend. Vind het normaal wel een uitstekend nieuwsmedium
Ik snap niet zo goed waaraan men denkt dat een antropoloog (top of niet) enige autoriteit ontleent bij dit vraagstuk. Ik begrijp dat zij ten tijde van ebola goed werk heeft verricht, maar is het dan relevant dat zij een studie antropologie afgerond heeft?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:
De ligtijd is nog steeds tamelijk kort, inderdaad. Kuipers zei gisteren dat het saldo van de ziekenhuisopnames iets van 85 was, maar dat er wel 228 (ongeveer, ben de exacte getalen kwijt) nieuwe opnames waren. Een deel was dus naar huis, naar verzorgingshuis of overleden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:18 schreef DireStraits7 het volgende:
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/
Het aantal weeknopnames is vrijwel gelijk aan de huidige bezetting. Conclusie: gemiddelde ligtijd is ~1 week?
Bij IC's is gemiddeld zo'n 2/3e van afgelopen week, dus die neemt wel toe per week.
Zolang ze dat achterin het programma doen, prima.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:
Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Je kan er toch van leren? De Nederlandse bevolking wordt niet ineens heel gedisciplineerd en onzelfzuchtig En Rutte gaat geen deuren dichtlassen.
Maar er valt een hoop te leren en te verbeteren bij ons. Wat gewoon ook kan en moet.
Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
@:Gretzl De volgende keer dat je mij quote moet je mischien even lezen wat ik schrijf, ik heb nergens melding gemaakt van jouw Red Team. En ik kan je sterk afraden om mij woorden in de mond te leggen.
Dat betekent dus wel dat vrijwel alle opames van de afgelopen week waren (in ieder geval gemiddeld) en dat als de toestroom stokt het ook heel rap naar beneden kan gaan. Dat effect ijlt bij de ziekenhuisopnames veel minder lang na dan op de IC's.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:29 schreef miss_sly het volgende:
De ligtijd is nog steeds tamelijk kort, inderdaad. Kuipers zei gisteren dat het saldo van de ziekenhuisopnames iets van 85 was, maar dat er wel 228 (ongeveer, ben de exacte getalen kwijt) nieuwe opnames waren. Een deel was dus naar huis, naar verzorgingshuis of overleden.
Nouja, dat. Ik geloof best dat Ginny Mooy goede credentials heeft op het gebied van antropologie. Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waaraan men denkt dat een antropoloog (top of niet) enige autoriteit ontleent bij dit vraagstuk. Ik begrijp dat zij ten tijde van ebola goed werk heeft verricht, maar is het dan relevant dat zij een studie antropologie afgerond heeft?
Dit is flauw. De rol van kinderen is heel lang gebagatelliseerd. Je kunt nu niet zomaar zeggen 'logisch toch dat ook daar besmettingen veel voorkomen' zonder backlash te verwachten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:
Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
Ik luister zo een beetje alles van BNR en dat idee heb ik allerminst, alhoewel, ik vind eigenlijk dat Cees na elk bulletin 5 minuten zou mogen rantenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Dat laatste kan natuurlijk niet he, het ene moment wel de stem van zo'n groep zijn en het andere moment niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'
Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Geen enkel advies van C19 is officieel advies.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'
Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dit is echter geen officieel advies.
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
Nee, dat is hoegenaamd niet van belang. Hooguit mooi meegenomen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.
Nja als veel besmettingen idd via scholen lopen dan is het dus dweilen met de kraan open. De horeca gaat dus nog 3 maanden dicht blijven sowieso.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.
Klopt ja en verschillende landen hebben sowieso ook enorme demografische verschillen, zo is het continent Afrika maar beperkt geraakt door Covid, niet door goede maatregelen en hygine maar omdat de gemiddelde leeftijd er 20 jaar lager ligt dan in het Westen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.
Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
quote:Zorgwekkender nog vindt het RedTeam het percentage positief getesten binnen deze groep: ruim een tiende van hen wordt positief getest. Volgens de WHO betekent dat dat je binnen deze groep de controle op het virus kwijt bent.
quote:De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam. En in het basisonderwijs blijkt zelfs 14 procent van de leerlingen positief te testen. 'Nederland is n van de weinige landen ter wereld waar de kinderen helemaal zonder restricties naar school gaan. Het is in de klas bijvoorbeeld niet verplicht om anderhalve meter afstand te houden en dat gebeurt vooral in het basisonderwijs ook helemaal niet.'
quote:Vergeten wordt vaak dat in het basisonderwijs ook nog eens veel scholieren buitenschoolse opvang genieten bij hun grootouders, zegt Mooy.
quote:Volgens het team is er nog weinig te zeggen over de langetermijngevolgen van corona. Er zijn steeds meer signalen dat die er wel degelijk zijn, ook voor jongeren. Bovendien kan een kind ook een vader of moeder, opa of oma besmetten.
Je zou een lijst kunnen maken van wat in andere landen goed gaat en dat (waar het helpt) in een op maat gemaakt jasje stoppen dmv beleid/advies voor Nederlanders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.
Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
Kom nu zeg. Ze heeft daar alle vrijheid om te zeggen wat ze wil zeggen en achteraf wordt ze teruggefloten door haar teamleden. Dat ligt niet aan BNR, dat ligt aan haarzelf. Dan kan je natuurlijk niet aankomen met "de media blaast het op, want er is geen officieel advies in een officieel rapport", wat is dat nu weer. Er is sowieso niets officieels aan de adviezen van het Red Team - er is berhaupt niets officieels aan dat hele Red Team (wat de naam wel doet impliceren).quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:
Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Maar de 'rol van kinderen' is iets anders dan dat kinderen corona kunnen krijgen. Dat zijn twee aparte dingen. Logisch dat er kinderen zijn die corona hebben, je verwacht niets anders, maar dat zegt niets over de rol van scholen en de rol van kinderen. Dus nee, je kunt prima zeggen dat scholieren besmet zijn zonder dat dat voor backlash zorgt, aangezien het niets met elkaar te maken heeft.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is flauw. De rol van kinderen is heel lang gebagatelliseerd. Je kunt nu niet zomaar zeggen 'logisch toch dat ook daar besmettingen veel voorkomen' zonder backlash te verwachten.
Antropologie is vrij vertaald de leer van de mens. Antropologen focussen zich met name op de culturele dimensie van samenlevingen (van micro- tot macroniveau). Dat soort expertise komt goed van pas wanneer je landen wil vergelijken om te ontwaren welke maatregelen elders effectief zijn en dat hier ook kunnen zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef chratnox het volgende:
Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.
Er zit vanzelfsprekend echter een heel duidelijk verschil tussen de uitspraken die individuele op/in twitter/radio/kranten doen en wat ze uiteindelijk schriftelijk verwoorden en adviseren aan Tweede Kamer, kabinet en andere instanties. Zie het overzicht op de website:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geen enkel advies van C19 is officieel advies.
Het zijn zeker belangrijke punten. Maar, die 14% die genoemd wordt is op basis van 240 tests. Dus, 14% van 240 tests is positief, waardoor ze nu oproept om deze maatregelen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind dit wel belangrijke uitspraken van Mooy in het interview met BNR:
[..]
[..]
[..]
[..]
Niet tot elkaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef chratnox het volgende:
Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.
Dat is flauw. Er zit een gedragsmatig component in de coronacrisis en dus is er ruimte voor het perspectief van een antropoloog.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, dat. Ik geloof best dat Ginny Mooy goede credentials heeft op het gebied van antropologie. Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.
In dat kader heeft ze naar mijn idee een goed podium om haar visie op menselijk gedrag te geven, en is ze daar wat mij betreft een autoriteit in. Maar om uitspraken te gaan doen over epidemiologische vraagstukken etc moet je lekker laten bij wie er verstand van hebben.
67 scholen is ongeveer 1%. Is dat veel? Geen idee. Is dat reden om ALLE scholen te sluiten? Ik vind van niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam. En in het basisonderwijs blijkt zelfs 14 procent van de leerlingen positief te testen.
Ja, maar in de praktijk lukt het niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat ook. In elk geval wel tot de docent toch?
Dat weet je wel zeker als iemand als Rob de Wijk met een EU gesubsidieerd podcastje komt op BNR..quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Ja en daarom schieten die er niet uit in de besmettingscijfers....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Uit het RIVM-rapport:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zijn zeker belangrijke punten. Maar, die 14% die genoemd wordt is op basis van 240 tests. Dus, 14% van 240 tests is positief, waardoor ze nu oproept om deze maatregelen.
(Jonge) kinderen maken een meer dan gemiddeld asymptomatische besmetting door is al vaker geroepen, dus laten we zeggen dat 80% asymptomatisch is. Ik verwacht dat zelfs dat nog laag is, maar laten we daar even vanuit gaan.
Die 240 tests waren allemaal kinderen met klachten. Dat zo'n 35 tests positief zijn onder kinderen met klachten, is geenszins een indicatie dat het daadwerkelijk 14% is.
Trouwens, Ginny noemt nu het basisonderwijs, terwijl die 14% over middelbare scholieren (12-19) gaat. Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.
Het maakt haar argument in elk geval niet sterker.
Klopt. Ik vind het ook interessant om die cijfers te zien fluctueren. De lijn is nog omhoog, maar als die stijging stabiliseert, kan het ook snel aflopen. Dat is, uitgaande van een betere behandeling en daardoor beperkte ligduur, en niet een veranderde populatie die jonger en gezonder is en dus minder ziek en weer sneller naar huis.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat betekent dus wel dat vrijwel alle opames van de afgelopen week waren (in ieder geval gemiddeld) en dat als de toestroom stokt het ook heel rap naar beneden kan gaan. Dat effect ijlt bij de ziekenhuisopnames veel minder lang na dan op de IC's.
Waarom is dat flauw? Als antropoloog heeft ze goede credentials, en er kan zeker een rol voor haar type werk in het OMT zijn. Maar uitspraken over hoe de verspreiding plaatsvindt, welk risico er is etc valt gewoon niet in haar vakgebied. Dat is geen tekortkoming of waardeoordeel over de persoon, maar een waardeoordeel over de mening. De mening van Karly Illy weeg ik in hetzelfde onderwerp zwaarder dan die van Ginny Mooy. Net als dat die van Amrish Badjoe over de verspreiding van een virus voor mij zwaarder weegt dan die van (bijvoorbeeld) Ernst Kuipers of Diederik Gommers.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is flauw. Er zit een gedragsmatig component in de coronacrisis en dus is er ruimte voor het perspectief van een antropoloog.
Overigens vind ik 'gedragswetenschapper' niet helemaal een juiste typering van een antropoloog. Dat riekt te veel naar psychologie en de studie van gedragsbenvloeding. Er zit ook een maatschappijwetenschappelijk component in. Antropologie is overigens een vakgebied waar best het een en ander aan op te merken valt als het gaat om de wetenschappelijke robuustheid van methodiek.
Waarom is dit heel slecht? Heeft Ginny Mooy wel door dat er dagelijks 8000 mensen positief testen, en dat bijna 20% van de bevolking schoolgaand is? Dit soort absolute cijfers (10 besmettingen, whoehoehoe, niet eens getraceerd naar plaats van besmetting) dienen enkel om bang te maken want als je ze in perspectief zou plaatsen dan is het allemaal een stuk minder indrukwekkend. Zeg maar gerust niet indrukwekkend.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:44 schreef Gretzl het volgende:
nauwe contacten (in geval van leerlingen) van een positief persoon hoeven zich dus niet af te zonderen en mogen gewoon naar school blijven gaan als ze klachtenvrij zijn.
Ja. Met dien verstande dat als je dat als docent heel belangrijk vindt, het je met 100% van de inzet voor 80 of 90% lukt. Het gaat alleen wel ten koste van de kwaliteit van je onderwijs, dus ik ga er zelf wat anders mee om.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar scholen dicht heeft wel 'n nadelig effect op kinderen. En kinderen hebben over het algemeen best nog wel wat jaren te gaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nja als veel besmettingen idd via scholen lopen dan is het dus dweilen met de kraan open. De horeca gaat dus nog 3 maanden dicht blijven sowieso.
Ja, maar dit is helemaal niet boeiend en relevant, want niemand van het RedTeam kan aannemelijk maken dat dit momenteel voor problemen zorgt. Dat is de hele grap: ze vinden iets een probleem en vinden daarom dat het moet worden aangepakt, maar ze kunnen niet eens hard maken dat het probleem daadwerkelijk een probleem is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:44 schreef Gretzl het volgende:
Een van de belangrijkste punten van Mooy in het interview van vanochtend is toch wel dat er op Nederlandse scholen op dit moment een stuk minder restricties/voorzorgsmaatregelen gelden dan in de meeste andere Europese landen. Dan gaat het onder andere om de anderhalvemeter (die voor zowel basisschoolleerlingen als middelbare scholieren onderling niet verplicht is). Verder het quarantainebeleid dat ik al eerder aanhaalde, nauwe contacten (in geval van leerlingen) van een positief persoon hoeven zich dus niet af te zonderen en mogen gewoon naar school blijven gaan als ze klachtenvrij zijn. Dit Nederlandse beleid gaat voorbij aan het feit dat kinderen ook asymptomatisch besmettelijk kunnen zijn.
Jij had het in je posting over beide aspecten, het aantal kinderen dat wordt besmet en de rol die ze spelen in de verspreiding van het virus. Ik zeg dat het flauw is om toe te geven dat kinderen vaak worden besmet en om zorgen af te doen als gezeur. Er is immers een relatie tussen besmettingen en verspreiding van het virus: het een is voorwaardelijk voor het ander. Mensen die zien dat kinderen ook veelvuldig worden besmet vragen zich af: h, zouden ze dan niet ook een grote rol kunnen spelen in de verspreiding? En laat dat een kwestie zijn die nog onduidelijk is. Daar heb ik al meermalen een gedegen bron bij gegeven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar de 'rol van kinderen' is iets anders dan dat kinderen corona kunnen krijgen. Dat zijn twee aparte dingen. Logisch dat er kinderen zijn die corona hebben, je verwacht niets anders, maar dat zegt niets over de rol van scholen en de rol van kinderen. Dus nee, je kunt prima zeggen dat scholieren besmet zijn zonder dat dat voor backlash zorgt, aangezien het niets met elkaar te maken heeft.
Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:47 schreef _serial_ het volgende:
Telegraaf kopt nu ook "Expertgroep : sluit scholen 2 weken"
Erg benieuwd wat deze experts verwachten wat er n deze 2 weken gaat gebeuren. Of houden we ze dan stiekem toch nog even wat langer gesloten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:47 schreef _serial_ het volgende:
Telegraaf kopt nu ook "Expertgroep : sluit scholen 2 weken"
Als er n les is van deze crisis is dat het kabinet in de toekomst echt moet afstemmen dat deze partijen op basis van vetrouwelijkheid moeten adviseren en niets mogen lekken van de gang van zaken. Nu ondermijnt het het beleid omdat elke deelnemer in zo'n orgaan in de media begint te tetteren als er een besluit wordt genomen wat hem/haar niet zintquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dit gedoe met het redteam dat constant tegen het OMT zit te ageren ziet er een beetje uit als wetenschappers die het publieke podium, wat ze krijgen door de pandemie, gebruiken om lekker ruzie te maken onder elkaar.
Ondertussen weet de gemiddelde Nederlander niet meer welke organisatie/virologen nu officieel advies geven aan het kabinet, omdat elk groepje iedere keer iets anders zit te preken.
Nee, ik tip je die artikelen omdat ik ze met interesse heb gelezen. Ik pretendeer op geen enkel moment dat ik alles weet over culture verschillen en de vermeende volksaard in verschillende landen. Ik vind het wel leerzaam om er van experts over te horen hoe het nu precies zit. Zoals Joep Leerssen en Rudi Westendorp.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees het artikel in het VK eens goed dan? Daar word wel degelijk over de Deense cultuur gesproken en hoe de familie banden anders zijn dan in Nederland.
Dat valt wel in haar vakgebied omdat er een gedragsmatig en cultureel component zit in hoe het virus zich verspreidt. Ik dacht dat dit discussiepunt al was beslecht in het kader van de mondkapjes?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom is dat flauw? Als antropoloog heeft ze goede credentials, en er kan zeker een rol voor haar type werk in het OMT zijn. Maar uitspraken over hoe de verspreiding plaatsvindt, welk risico er is etc valt gewoon niet in haar vakgebied.
Toch staat in jouw bron hetzelfde wat vrijwel alle experts aangeven: de verspreiding via scholen lijkt minimaal (lees: acceptabel in verhouding tot de neveneffecten van scholensluiting). Zeker voor de basisscholen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:48 schreef Claudia_x het volgende:
En laat dat een kwestie zijn die nog onduidelijk is. Daar heb ik al meermalen een gedegen bron bij gegeven.
Jep, dat staat er ook in. En er staan ook kanttekeningen bij. Ik haal de bron daarom zo vaak aan: het is een bron met autoriteit die genuanceerd is. En als daar dus in staat dat er ten aanzien van een aantal punten nog onzekerheden zijn, dan snap ik de ongerustheid wel. (Hell, die heb ik zelf ook.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Toch staat in jouw bron hetzelfde wat vrijwel alle experts aangeven: de verspreiding via scholen lijkt minimaal (lees: acceptabel in verhouding tot de neveneffecten van scholensluiting).
het is een hintquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:41 schreef nostra het volgende:
Haal ik net de krant uit de brievenbus beneden, heeft iemand zijn (of een) mondkapje aan de deurklink opgehangen.Dan spoor je toch niet helemaal.
Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij had het in je posting over beide aspecten, het aantal kinderen dat wordt besmet en de rol die ze spelen in de verspreiding van het virus. Ik zeg dat het flauw is om toe te geven dat kinderen vaak worden besmet en om zorgen af te doen als gezeur. Er is immers een relatie tussen besmettingen en verspreiding van het virus: het een is voorwaardelijk voor het ander. Mensen die zien dat kinderen ook veelvuldig worden besmet vragen zich af: h, zouden ze dan niet ook een grote rol kunnen spelen in de verspreiding? En laat dat een kwestie zijn die nog onduidelijk is. Daar heb ik al meermalen een gedegen bron bij gegeven.
Het is gewoon vermoeiend gedrag van het Red Team - een probleem verzinnen en dan je eigen oplossing willen doordrukken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef DireStraits7 het volgende:
Toch staat in jouw bron hetzelfde wat vrijwel alle experts aangeven: de verspreiding via scholen lijkt minimaal (lees: acceptabel in verhouding tot de neveneffecten van scholensluiting). Zeker voor de basisscholen.
Dat geldt voor veel van de (zelfgenoemde) hoofdrolspelers. Genieten zichtbaar van de aandacht en zijn vooral bezig met hun kop zoveel mogelijk op televisie te krijgen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het Red Team is vooral bezig met het Red Team.
Bepaalde quarantaine-instructies in bovenstaand rijtje zijn goed, maar dit is helaas niet het volledige beeld van de huidige stand van zaken. Als je kijkt naar leerlingen > 12 jaar dan is nu het algemene GGD-advies dat medeleerlingen, ook al hebben zij intensief contact gehad met de besmette medeleerling, niet thuis hoeven blijven en zich niet hoeven laten testen (tenzij klachten). Leerlingen zijn al snel intensive contacten van elkaar omdat ze onderling dus geen 1,5 m afstand hoeve te houden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
Kinderen op de kinderopvang of in het basisonderwijs* moeten thuisblijven als:
Het kind naast verkoudheidsklachten ook koorts heeft en/of benauwd is en/of (meer dan incidenteel) hoest. Het kind hoeft in principe niet getest te worden (tenzij het ernstig ziek is, neem dan altijd contact op met de huisarts) en blijft thuis totdat deze klachten minimaal 24 uur over zijn.
Het kind een contact is van een patint die positief getest is op het nieuwe coronavirus en het kind klachten heeft die passen bij COVID-19.
Het kind bij iemand in huis woont, die naast milde klachten die passen bij corona ook koorts heeft en/of benauwd is. Iedereen in het huis blijft dan thuis totdat die persoon een negatieve testuitslag heeft.
Het kind een huisgenoot is van iemand die positief getest is op het nieuwe coronavirus.
Kinderen mogen dus wl naar de kinderopvang of basisschool als zij alleen verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) hebben, tenzij bovenstaande punten van toepassing zijn.
Niet bij alle nauwe contacten dus.
Dit is dus totale onzin.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef Confetti het volgende:
Ik vertrouw de postbode meer dan het RIVM als het om scholen gaat. Weten jullie nog dat het RIVM er alles aan deed om alle scholen open te houden in maart? Dat was een bloedbad geweest als de maatschappelijke druk niet teveel werd.
Je zou inderdaad bijna gaan denken dat dit makkelijk gerealiseerd kan worden, omdat zo veel mensen roepen dat dat wel even kan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:49 schreef Elan het volgende:
Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?
Maak maar eens hard dat dit probleem dat je schets significant en relevant is. Tot die tijd lijkt het me niet de moeite waard om er aandacht aan te besteden en beleid op te bepalen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:57 schreef Gretzl het volgende:
Bepaalde quarantaine-instructies in bovenstaand rijtje zijn goed, maar dit is helaas niet het volledige beeld van de huidige stand van zaken. Als je kijkt naar leerlingen > 12 jaar dan is nu het algemene GGD-advies dat medeleerlingen, ook al hebben zij intensief contact gehad met de besmette medeleerling, niet thuis hoeven blijven en zich niet hoeven laten testen (tenzij klachten). Het voorzorgsprincipe is dan blijkbaar niet erg belangrijk meer. Je kunt er vergif op innemen dt een deel van die medeleerlingen die nauw contact hebben gehad met de coronapatint alsnog op later moment klachten krijgen en/of positief testen.
Het kabinet heeft dan ook het eigen standpunt herzien: opa's en oma's kunnen als zij vitaal zijn gerust contact hebben met de kleinkinderen. Dat was in ieder geval tot voor kort het standpunt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:43 schreef TheVulture het volgende:
Ben het overigens wel eens dat kinderen zoveel mogelijk uit de buurt van opa en oma houden wel aan kracht inboet. Ik zie het in mijn eigen familie al. Zowel mijn vader en moeder als mijn oom en tante zorgen weer meerdere keren per week voor de kids na school terwijl de ouders aan het werk zijn. Dat was in maart/april echt wel anders.
Nu moet ik wel zeggen dat zodra ze een snotneus hebben ze niet komen, maar goed, asymptomatische bestrijding is ook wel een dingetje natuurlijk
Dat zijn van die argumenten waar we niks tegen in kunnen brengen. Tevens is het ook een loos argument om dat het niet hard te maken valt en nooit te bewijzen is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef Confetti het volgende:
Ik vertrouw de postbode meer dan het RIVM als het om scholen gaat. Weten jullie nog dat het RIVM er alles aan deed om alle scholen open te houden in maart? Dat was een bloedbad geweest als de maatschappelijke druk niet teveel werd.
Dat lijkt dus geen wonder te zijn maar eerder een gevolg van het gedrag van het virus. Daar kunnen we als samenleving ons voordeel mee doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:58 schreef zalkc het volgende:
Ik vind het nog een half wonder dat er inderdaad geen mega-verspreiding via scholen plaatsvind. Zeker als je ziet dat er geen enkele restrictie is onderling.
Dit is ook wat uit de onderzoeken blijkt. Volwassenen besmetten de kinderen.quote:Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is bestaat, vaak de ouder.
Oh bedoel je het op die manier? Ok, snap ik en daar moet ik je gelijk in geven. Ik trok haar inhoudelijke kennis in twijfel als het ging om de daadwerkelijke verspreiding van virussen en wat wel/niet veilig is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat valt wel in haar vakgebied omdat er een gedragsmatig en cultureel component zit in hoe het virus zich verspreidt. Ik dacht dat dit discussiepunt al was beslecht in het kader van de mondkapjes?
Daar zou ik persoonlijk 100% achter staan. Scholen sluiten moet een noodgreep zijn, als elke andere mogelijkheid geprobeerd en mislukt is. En nee, ik heb geen schoolgaande kinderenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
Maar even tot de basis terugkeren, sluiting van scholen is geen medische of wetenschappelijke beslissing.
Dat is een overheidsbeslissing en de overheid gaat dit absoluut niet doen tenzij het onmogelijk anders kan. Adviezen van Rood, Groen, Wit of Pimpelpaars ten spijt.
ik zie het andersom, kinderen besmetten leraar, oma en opa en andere ouderenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:58 schreef zalkc het volgende:
Ik vind het nog een half wonder dat er inderdaad geen mega-verspreiding via scholen plaatsvind. Zeker als je ziet dat er geen enkele restrictie is onderling.
Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is besmet, vaak de ouder.
Vandaar mij vraagteken, het consumeren van lesstof via de computer is niets nieuws of raars toch? Tijdens de eerste lockdown werd dat binnen 2 dagen gemplementeerd. Wat uiteindelijk zorgde voor (gedeeltelijke) achterstanden maar het is niet dat het hele onderwijs vastliep. Bovendien is het gezondheidsvraagstuk voor veel leraren ook een afweging. Kort vragen rondje in het werkveld laat die zorgen bij docenten ook zien. Wat nu als je het om de week kunt combineren met fysieke lessen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou inderdaad bijna gaan denken dat dit makkelijk gerealiseerd kan worden, omdat zo veel mensen roepen dat dat wel even kan.
Ja, maar de cijfers, de wetenschap enz. zien het dan weer de andere kant op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zie het andersom, kinderen besmetten leraar, oma en opa en andere ouderen
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.
Dit onderzoek dat een overzicht geeft heb ik ook al vaker aangehaald onderschrijft dat:
https://adc.bmj.com/content/105/7/618.abstract
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?
Je geeft daar de jeugd ook direct het goede voorbeeld mee dat je prima kan thuiswerken, iets dat ze (hopelijk) later meenemen aangezien dit land steeds voller raakt en zaken als files en stikstof een ernstigere bedreiging zijn voor de economie dan dat half jaar Covid.
En natuurlijk springt de media, niet gehindered door enige kennis, er altijd meteen bovenop wat de communicatie nog eens een factor lastiger maakt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.
Des te meer reden voor een leek als Ginni om niet te hoog van de toren te blazen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.
Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder dat jouw geval illustratief is voor miljoenen mensen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Voor volwassenen heeft thuis onderwijs een andere lading dan voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
Voor gezinnen zoals jouw gezin zijn de volgende situaties denkbaar bij strengere maatregelen:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
Ten eerste omdat de verschillen tussen leerlingen voor wat betreft het consumeren van online lessen nogal groot zijn, en het vooral de kinderen zijn die het toch al niet zo goed getroffen hebben die eronder te lijden hebben. En ten tweede omdat dubbel lesgeven, dus aan kinderen in je lokaal en thuis, eigenlijk niet op een acceptabele manier te doen is. Dat kan op het hoger onderwijs best anders liggen, maar met pubers is het bijzonder ingewikkeld.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Vandaar mij vraagteken, het consumeren van lesstof via de computer is niets nieuws of raars toch? Tijdens de eerste lockdown werd dat binnen 2 dagen gemplementeerd. Wat uiteindelijk zorgde voor (gedeeltelijke) achterstanden maar het is niet dat het hele onderwijs vastliep. Bovendien is het gezondheidsvraagstuk voor veel leraren ook een afweging. Kort vragen rondje in het werkveld laat die zorgen bij docenten ook zien. Wat nu als je het om de week kunt combineren met fysieke lessen?
Het is wel hoe ouder het kind hoe groter het risico, in elk geval in theorie. En we zien ook volop clusters op middelbare scholen. De vraag is alleen waar ze besmet raken, thuis met hun vrienden en vriendinnen of in de klassen. Helaas is daar amper onderzoek naar gedaan en onderzoekt de GGD dat ook niet langer waardoor er onzekerheid ontstaat bij beleidsbepalers op scholen en ouders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.
Dit onderzoek dat een overzicht geeft heb ik ook al vaker aangehaald onderschrijft dat:
https://adc.bmj.com/content/105/7/618.abstract
En natuurlijk:
[..]
Het is gewoon vermoeiend gedrag van het Red Team - een probleem verzinnen en dan je eigen oplossing willen doordrukken.
Helemaal mee eens. De inhoudelijke kritiek op haar uitspraken vind ik dan ook terecht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Des te meer reden voor een leek als Ginni om niet te hoog van de toren te blazen.
Daarom is het ook een mooie schot voor de boeg maar totaal onhaalbaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder dat jouw geval illustratief is voor miljoenen mensen.
Dat is al een lastige situatie inderdaad. Denk bijvoorbeeld ook aan de kinderen waar de thuissituatie minder stabiel is en een situatie waar de ouders de taal niet machtig zijn en geen thuisonderwijs kunnen geven. Er zijn zoveel uitzonderingen op de mogelijkheden voor thuisonderwijs dat het in mijn ogen geen valide vervanger kan zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De bron die ik aanhaal geeft ook een overzicht. Als overzichtsstudies elkaar tegenspreken, schieten we natuurlijk niet veel op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.
In dat kader hebben we beide geen essentieel beroep dat klopt. Hoewel ik wel in de voedingsindustrie werk dus in hoeverre dat niet essentieel is...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor gezinnen zoals jouw gezin zijn de volgende situaties denkbaar bij strengere maatregelen:
- Je hebt geen essentieel beroep en moet sowieso thuis blijven.
- Je hebt een essentieel beroep en er wordt opvang en onderwijs voor je kind geregeld.
Ik werk thuis en mijn ex-vrouw werkt niet. Dus dan kan het op zich. Als je gewoon op de bouw moet staan en je (ex-)vrouw heeft 'n part-time baan ergens waar ze aanwezig moet zijn (bv in de zorg of zo), dan kan het niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hoe hebben jullie dat tijdens de sluiting in maart/april/mei gedaan?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daarom is het ook een mooie schot voor de boeg maar totaal onhaalbaar.
In alle eerlijkheid, waar een wil is, is een weg. Het neemt niet weg dat “even twee weken de scholen dicht” een makkelijke maatregel is.
Ik lees jouw bezwaren, maar aan de andere kant geef je met deze post aan dat er voor een groot gedeelte van de studenten (met name hoger onderwijs?) wel degelijk ruimte is voor online lessen omdat die doelgroep wellicht zelfredzamer is of meer discipline heeft. Waarom kiest men er dan zo halsstarrig voor om vast te houden aan fysiek onderwijs? Er zou veel meer nuance en spreiding qua beleid moeten zijn in plaats van vasthouden aan OF alle scholen op OF alle scholen dicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ten eerste omdat de verschillen tussen leerlingen voor wat betreft het consumeren van online lessen nogal groot zijn, en het vooral de kinderen zijn die het toch al niet zo goed getroffen hebben die eronder te lijden hebben. En ten tweede omdat dubbel lesgeven, dus aan kinderen in je lokaal en thuis, eigenlijk niet op een acceptabele manier te doen is. Dat kan op het hoger onderwijs best anders liggen, maar met pubers is het bijzonder ingewikkeld.
Als alternatief tegen 'iedereen thuis' moet je het zeker overwegen, maar het is niet zo dat het een eenvoudig inzetbaar en functioneel alternatief is, want dat is het niet.
Met mijn doelgroep, 3-4 vmbo, zou ik ook met halve klassen het online gedeelte liever weglaten. Ik denk dat ik meer bereik als ik alles in mijn lokaal doe, ook als dat met halve klassen is.
En hoe ga je op de langere termijn het hoger onderwijs vullen als de lagere onderwijsvormen geen, of kwalitatief geen goed onderwijs heeft kunnen geven?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Onpopulaire mening: alleen het hoger onderwijs door laten gaan. Op lange termijn is dat toch het belangrijkste voor een land als Nederland.
Anekdotisch van mij: kinderen die meer aandacht krijgen en een enorme inhaalslag hebben gemaakt. Zo heeft de beste vriend van mijn zoon veel onderwijs gemist dit jaar in verband met ziekte. School is niet in staat om hem genoeg aandacht te geven om de achterstand in te halen. Een aantal weken met zijn moeder heeft ervoor gezorgd dat hij van een vmbo-advies (bbl/kbl) naar een havo-advies is gegaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Anekdotisch van mijn schoonmoeder: De hoeveelheid kinderen met een flinke achterstand door de sluiting van scholen in maart is significant. Zij heeft 3x zoveel kinderen in haar speciaal onderwijsklasje ten opzichte van andere jaren.
Omdat fysiek onderwijs niet te vervangen is door online onderwijs. Gewoon niet. Onderwijs is meer dan kennisoverdracht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef Elan het volgende:
Waarom kiest men er dan zo halsstarrig voor om vast te houden aan fysiek onderwijs?
Voedingsindustrie is wel essentieel, zelfs als je niet direct betrokken bij de productie zijn dat essentieele werknemers.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In dat kader hebben we beide geen essentieel beroep dat klopt. Hoewel ik wel in de voedingsindustrie werk dus in hoeverre dat niet essentieel is...
Maar die opvang mag ik dan zeker wel zelf aftikken? Als je weet hoe flexibel de kinderopvang is, dan is dat buiten de kosten niet eens een optie.
Dat anekdotisch bewijs kan ik thuis bevestigen. Onze jongste heeft moeite met lezen en kreeg daar op school hulp bij. Tijdens de intelligente lockdown was daar natuurlijk geen tijd/mogelijkheid voor en die heeft nu een achterstand die hij dit schooljaar waarschijnlijk niet meer in gaat kunnen halen. Als we nog een lockdown krijgen zoals in maart dan kan hij dit schooljaar op zeker overdoen. Nou is dat helemaal geen ramp natuurlijk maar ik hoor van meerdere ouders dezelfde verhalen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Anekdotisch van mijn schoonmoeder: De hoeveelheid kinderen met een flinke achterstand door de sluiting van scholen in maart is significant. Zij heeft 3x zoveel kinderen in haar speciaal onderwijsklasje ten opzichte van andere jaren.
Oneens, die "intelligente" groep gaat zich toch wel redden. Het zijn juist de kwetsbare groepen die je als samenleving straks bakken vol geld gaan kosten als je ze school niet laat afmaken en in de bijstand of criminaliteit afglijden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Onpopulaire mening: alleen het hoger onderwijs door laten gaan. Op lange termijn is dat toch het belangrijkste voor een land als Nederland.
Wouw.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef TheVulture het volgende:
Vriend van me werkt op een klein MKB-bedrijf. Heeft sinds een paar dagen klachten en zit thuis, gister getest en hoort morgen de uitslag. Nu hoort hij net via het bedrijf dat al meerdere eigenaren de afgelopen weken door zijn blijven werken met klachten terwijl ze positief zijn getest op corona![]()
Die kan de uitslag wel raden waarschijnlijk
Het hoger onderwijs gaat juist ook al door, maar dan vooral online? Of bedoel je niet de universiteiten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Het zijn allemaal adviezen dus vermoedelijk niet. Er is geen wet die je verplicht thuis te blijven, dacht ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Wouw.Kan hij hier geen aangifte van doen?
Poging tot toebrengen zwaar lichamelijk letsel of zoiets.
Dat was mijn stelling ook niet. Ik heb het over (tijdelijk) half online en half klassikaal les ten tijde van crisis. School is meer dan een instituut om kennis te vergaren en heeft ook een belangrijke sociale functie, natuurlijk kan je niet stoppen met fysiek onderwijs. .quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat fysiek onderwijs niet te vervangen is door online onderwijs. Gewoon niet. Onderwijs is meer dan kennisoverdracht.
Voor hoger onderwijs en universiteiten vind ik het geschikter. Colleges volgen kan prima via 'n schermpje. Voor kleinere kinderen vind ik het 'n stuk problematischer.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het hoger onderwijs gaat juist ook al door, maar dan vooral online? Of bedoel je niet de universiteiten?
In ieder geval aankaarten bij de instanties en de gemeente.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geloof ik. En als ik jouw posts lees geloof ik oprecht dat jij in staat bent om je zoon te helpen, omdat je zelf voldoende onderlegd bent om dat te doen. Het spreekt juist voor jou en de andere mensen die die mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen dat ze dat daadwerkelijk doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Anekdotisch van mij: kinderen die meer aandacht krijgen en een enorme inhaalslag hebben gemaakt. Zo heeft de beste vriend van mijn zoon veel onderwijs gemist dit jaar in verband met ziekte. School is niet in staat om hem genoeg aandacht te geven om de achterstand in te halen. Een aantal weken met zijn moeder heeft ervoor gezorgd dat hij van een vmbo-advies (bbl/kbl) naar een havo-advies is gegaan.
En zo ben ikzelf ook in staat geweest om mijn zoon te helpen met begrijpend lezen. Ik denk dat het punt meer is dat de rijken rijker en de armen armer worden in tijden van een crisis zoals de huidige.
Ja en er dan uitgewerkt worden en op straat komen te staan tijdens de crisis...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja daar is het laatste woord nog niet over gezegd... denk dat ie sowieso wel van baan zal veranderen als ik 'm zo hoor en ken. Dit is gewoon schandalig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Toen hadden wij het geluk dat mijn moeder een sabbatical had genomen op het werk.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe hebben jullie dat tijdens de sluiting in maart/april/mei gedaan?
https://fd8.formdesk.com/(...)43fdb5af864cb4c78099quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja daar is het laatste woord nog niet over gezegd... denk dat ie sowieso wel van baan zal veranderen als ik 'm zo hoor en ken. Dit is gewoon schandalig.
Het vermogen van een ouder om het kind te ondersteunen is inderdaad van cruciaal belang. Dat is het trouwens altijd al, maar onderwijs vergroot wel de kansen voor kinderen die die ondersteuning missen. Je kunt je dan ook voorstellen dat als er een schoolsluiting zou komen (die ik er niet aan zie komen) fysiek onderwijs aan zulke groepen kinderen door zal blijven gaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geloof ik. En als ik jouw posts lees geloof ik oprecht dat jij in staat bent om je zoon te helpen, omdat je zelf voldoende onderlegd bent om dat te doen. Het spreekt juist voor jou en de andere mensen die die mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen dat ze dat daadwerkelijk doen.
Er zijn alleen -jammer genoeg- veel mensen in Nederland die dat zelf niet kunnen en in sommige gevallen helemaal niet willen. Die kinderen vallen op dat moment tussen wal en schip.
Geld zal ongetwijfeld een rol spelen, maar is in deze naar mijn idee niet doorslaggevend.
Hogescholen zijn gewoon open voor fysiek onderwijs hier hoor. Ik woon er toevallig bij twee in de buurt en het is dagelijks een komen en gaan van studenten alsof er geen pandemie gaande is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het hoger onderwijs gaat juist ook al door, maar dan vooral online? Of bedoel je niet de universiteiten?
quote:Update 13 oktober
In de persconferentie van 13 oktober zijn door premier Rutte geen extra maatregelen voor het hoger onderwijs aangekondigd. Dit betekent dat er na de herfstvakantie binnen ons onderwijs niets verandert. Fysiek onderwijs en stages en tentamens worden gezien als noodzakelijke activiteiten waarvoor je met het openbaar vervoer kunt reizen. Ook sportactiviteiten die onderdeel zijn van het onderwijs kunnen gewoon doorgaan.
Ondanks alle eerdere maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen, gaat het nog steeds niet goed en loopt het aantal besmettingen snel op. We zijn blij dat ons onderwijs toch door kan gaan, omdat we weten dat dit voor onze studenten belangrijk is. Houd je wel aan alle regels: als je klachten hebt blijf je thuis en probeer je zo snel mogelijk een test te doen.
Niet, is niet afhankelijk van doorstromers.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En hoe ga je op de langere termijn het hoger onderwijs vullen als de lagere onderwijsvormen geen, of kwalitatief geen goed onderwijs heeft kunnen geven?
Dat zouden ze toch wel doen, de doorzetters komen er wel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Oneens, die "intelligente" groep gaat zich toch wel redden. Het zijn juist de kwetsbare groepen die je als samenleving straks bakken vol geld gaan kosten als je ze school niet laat afmaken en in de bijstand of criminaliteit afglijden.
Ik zou dan het lager onderwijs willen sluiten of eventueel online.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, er zijn nog wel colleges op locatie, maar het meeste onderwijs op de universiteiten en hogescholen wordt online gegeven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Hogescholen zijn gewoon open voor fysiek onderwijs hier hoor. Ik woon er toevallig bij twee in de buurt en het is dagelijks een komen en gaan van studenten alsof er geen pandemie gaande is.
Tja. Anderzijds.... mijn vrouw werkt dus op een KDV. Daar zijn er in de afgelopen weken al mrdere keren ouders geweest die zelf een verkoudheid of klachten hadden en tests afwachten maar dan wl alsnog gewoon hun kinderen komen brengen he. Dat is echt gewoon al meerdere keren duidelijk geworden dat mensen dat gewoon deden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja daar is het laatste woord nog niet over gezegd... denk dat ie sowieso wel van baan zal veranderen als ik 'm zo hoor en ken. Dit is gewoon schandalig.
waardeloos maar het is als eigenaar van een klein bedrijf soms ook moeilijk om thuis te blijven, wel lullig dat ze dan de hele boel besmettenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef TheVulture het volgende:
Vriend van me werkt op een klein MKB-bedrijf. Heeft sinds een paar dagen klachten en zit thuis, gister getest en hoort morgen de uitslag. Nu hoort hij net via het bedrijf dat al meerdere eigenaren de afgelopen weken door zijn blijven werken met klachten terwijl ze positief zijn getest op corona![]()
Die kan de uitslag wel raden waarschijnlijk
Ik ken geen enkele hogeronderwijsinstelling die meer dan 30% van het onderwijs op locatie laat plaatsvinden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Hogescholen zijn gewoon open voor fysiek onderwijs hier hoor. Ik woon er toevallig bij twee in de buurt en het is dagelijks een komen en gaan van studenten alsof er geen pandemie gaande is.
Van een van hun sites:
[..]
Check, had ie zelf ook al gevonden hoor ik netquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
https://fd8.formdesk.com/(...)43fdb5af864cb4c78099
Voor die vriend.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:23 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, er zijn nog wel colleges op locatie, maar het meeste onderwijs op de universiteiten en hogescholen wordt online gegeven.
Sorry maar dit klinkt niet echt als alleen tentamens en stages maar eerder als gewoon de dagelijkse gang van zaken.quote:Fysiek onderwijs en stages en tentamens worden gezien als noodzakelijke activiteiten waarvoor je met het openbaar vervoer kunt reizen. Ook sportactiviteiten die onderdeel zijn van het onderwijs kunnen gewoon doorgaan.
Is dit cumulatief of zijn dit losse statistieken?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef Benny het volgende:
Zaterdag: 901 sleutels verwerkt
Zondag: 902 sleutels verwerkt
Ik werk voor de Hogeschool Utrecht. Ik werk 100% thuis, en ik kan je garanderen dat er idd op alle HU gebouwen nauwelijks activiteiten zijn momenteel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele hogeronderwijsinstelling die meer dan 30% van het onderwijs op locatie laat plaatsvinden.
Er wankelt niks. Als AZ niet kan spelen, geef je ze gewoon 'n 3 - 0 en gaat het verder.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit al voorbij gekomen?
https://www.nhnieuws.nl/n(...)rleg-over-napoli-uit
Zelfs het professionele voetbal wankelt op deze manier..
Wat ik er van begrijp waren ze sowieso al niet ingericht op 1,5 meter, desinfecteren en was thuiswerken geen optie voor de baas, terwijl dat voor sommige functies daar echt wel had gekund. Dus alles bij elkaar een aardige clusterfuck.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
waardeloos maar het is als eigenaar van een klein bedrijf soms ook moeilijk om thuis te blijven, wel lullig dat ze dan de hele boel besmetten
Even verder lezen: Het gaat om 1. genoeg beschikbare spelers bij AZ en 2. of AZ de regio mag betreden door de Italiaanse autoriteiten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er wankelt niks. Als AZ niet kan spelen, geef je ze gewoon 'n 3 - 0 en gaat het verder.
Prof sporters kunnen toch wel in 'n bubbel? Anders moet je lekker bij FC Bal op het Dak 12 gaan spelen.
Vriend van mij werkt op zowel de UTwente als de Willem de Kooning-academie in Rotterdam. Bij die eerste is het prima geregeld en geven een hoop docenten hun colleges online, maar bij de WdK dringen ze er steeds op aan dat op locatie lesgeven toch eigenlijk wenselijk is. Gelukkig gaat-ie daar niet op in trouwensquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele hogeronderwijsinstelling die meer dan 30% van het onderwijs op locatie laat plaatsvinden.
Als AZ niet genoeg spelers heeft krijgen ze een reglementaire nederlaag toebedeeld. Als ze de regio niet in mogen ben ik benieuwd wat de UEFA gaat doen....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Even verder lezen: Het gaat om 1. genoeg beschikbare spelers bij AZ en 2. of AZ de regio mag betreden door de Italiaanse autoriteiten.
Per dagquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Is dit cumulatief of zijn dit losse statistieken?
Het is UEFA dus...wat schuift het?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:30 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als AZ niet genoeg spelers heeft krijgen ze een reglementaire nederlaag toebedeeld. Als ze de regio niet in mogen ben ik benieuwd wat de UEFA gaat doen....
Je mag 25 spelers registreren plus onbeperkt aantal zelf opgeleide jeugdspelers. Beetje club moet er dan wel 11 op kunnen stellen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Even verder lezen: Het gaat om 1. genoeg beschikbare spelers bij AZ en 2. of AZ de regio mag betreden door de Italiaanse autoriteiten.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is ook maar een simpel gemeenteraadslid, die heeft berhaupt niks te zeggen daarover.quote:Overigens denkt Borriello dat zijn advies geen gevolgen zal hebben op het wel al dan niet doorgaan van Napoli - AZ. De gemeente heeft, volgens hem, geen enkele invloed op de UEFA. "Kortom, daar gaan we weer. De wetten van de staat enerzijds, die van het voetbal anderzijds", laat hij weten.
is gewoon heel dom want uiteindelijk gaat het hem nu meer kostenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat ik er van begrijp waren ze sowieso al niet ingericht op 1,5 meter, desinfecteren en was thuiswerken geen optie voor de baas, terwijl dat voor sommige functies daar echt wel had gekund. Dus alles bij elkaar een aardige clusterfuck.
Ik zou het niet cruciaal willen noemen maar je zou wel verwachten dat er een effect waarneembaar is van de maatregelen vanaf vandaag. Althans, dat hoop ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:37 schreef Elan het volgende:
Benieuwd waar we vandaag op uitkomen trouwens, alhoewel dagcijfers op zich weinig relevantie hebben voelt het toch wel een beetje als een cruciaal dagje??
Ik denk dat het nog te vroeg is om echt te kunnen zeggen waar het heen gaat, wat de cijfers ook zijn vandaag.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:37 schreef Elan het volgende:
Benieuwd waar we vandaag op uitkomen trouwens, alhoewel dagcijfers op zich weinig relevantie hebben voelt het toch wel een beetje als een cruciaal dagje??
Op de UvA hetzelfde beeld. En alle andere instellingen waarvan ik mensen heb gesproken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik werk voor de Hogeschool Utrecht. Ik werk 100% thuis, en ik kan je garanderen dat er idd op alle HU gebouwen nauwelijks activiteiten zijn momenteel.
Ik vind het interessanter om te zien wat het percentage positieve testen was afgelopen week.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:42 schreef Benny het volgende:
Tegenwoordig is elke week een cruciaal weekje. Maar ik verwacht deze week wel een stabilisering te zien. Als we vandaag geen stijging van >500 zien t.o.v. gister dan is dat al heel goed nieuws
Minimaal week duurt dat toch?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zou het niet cruciaal willen noemen maar je zou wel verwachten dat er een effect waarneembaar is van de maatregelen vanaf vandaag. Althans, dat hoop ik.
Ja. Het rapport is vandaag ook wel redelijk cruciaal. Maar enkel kijkend naar de dagcijfers bedoelde ikquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik vind het interessanter om te zien wat het percentage positieve testen was afgelopen week.
(En hoeveel er getest is)
Incubatietijd is een aspect, natuurlijk, dat is dacht ik 2-5 dagen dus je zou voorzichtig een effect kunnen gaan zien.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Minimaal week duurt dat toch?
Wat zou Rutte doen als we tot de evaluatie voor volgende week woensdag rond die 8000 blijven hangen? Wat ik begreep moest het substantieel dalen allemaal komende week, alleen wat stabiliseren was onvoldoende.
Omdat we allemaal van dit "corona" gezeik afwillen en weer een normaal leven willenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het verschuift ook steeds, het scholenargument. Eerst was de toename in besmettingen te wijten aan het openen van de scholen, hoewel er geen regiospreiding zichtbaar was en de middelbare schoolleerlingen niet vaker positief testen dan andere groepen - in tegenstelling tot de 20-29'jarigen, die dat wel deden.
Nu zijn de scholen al 2 maanden open en 'neemt het aantal besmettingen toe'. Dat doet het overal en als de scholen zo'n broeinest vol superspreaders zouden zijn, dan had dat wel wat sneller kunnen gebeuren. Bovendien zijn er gewoon een heleboel scholieren, dus natuurlijk nemen ze een meetbaar deel van de positieve testen op zich.
Ik vind die meetmomenten altijd zo raar, volgende week woensdag zijn we net twee weken verder na het ingaan van de semi-lockdown... sowieso lopen de testresultaten daar vaak nog een paar dagen achteraan. Hoe kun je dan iets besluiten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat zou Rutte doen als we tot de evaluatie voor volgende week woensdag rond die 8000 blijven hangen? Wat ik begreep moest het substantieel dalen allemaal komende week, alleen wat stabiliseren was onvoldoende.
Scholen sluiten gaat dat niet oplossen. Het corona gezeik gaat nog wel wat langer duren, reken maar op minstens tot het voorjaar dat er een vorm is van maatregelen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:47 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Omdat we allemaal van dit "corona" gezeik afwillen en weer een normaal leven willen
Gaat uiteindelijk toch altijd wel samen je, ziet niet ineens 800 besmettingen meer of minder en een dalende "R" of lager percentage geteste mensen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Benny het volgende:
[..]
Ja. Het rapport is vandaag ook wel redelijk cruciaal. Maar enkel kijkend naar de dagcijfers bedoelde ik
Klopt, zeker tot begin november is dat te verwachten. Percentage positief getesten zal deze week ook weer hoger liggen dan de week ervoor denk ik. Lag het niet momenteel rond de 17,3% ofzo?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Incubatietijd is een aspect, natuurlijk, dat is dacht ik 2-5 dagen dus je zou voorzichtig een effect kunnen gaan zien.
Ziekenhuis opnames zullen doorstijgen voorlopig, vermoedelijk.
Elke dag, elke week een nieuw recordquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:43 schreef dick_laurent het volgende:
Er zal sowieso gemeld gaan worden dat er weer een flinke toename is t.o.v. vorige week. Dat gezegd hebbende, hoop ik inderdaad ook erg dat de lichte daling kwa dagcijfers van gister vandaag wordt doorgezet.
Vanmorgen was op BNR iemand van ParkMobile, die aangaf dat parkeerbewegingen met zo'n 20% overdag en 50% 's avonds omlaag zijn gegaan sinds de horecasluiting. Dat die daling eraan komt lijkt me met dat soort berichten logisch.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Incubatietijd is een aspect, natuurlijk, dat is dacht ik 2-5 dagen dus je zou voorzichtig een effect kunnen gaan zien.
Ziekenhuis opnames zullen doorstijgen voorlopig, vermoedelijk.
Science Park toevallig?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Op de UvA hetzelfde beeld. En alle andere instellingen waarvan ik mensen heb gesproken.
Dat mag ik wel hopen idd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Twee dingen:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat we pas enig resultaat mogen verwachten na drie weken. Na twee weken lijkt mij ook erg optimistisch. Dan ga je er vanuit dat iedereen netjes braaf in het gareel loopt, wat natuurlijk niet zo is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind die meetmomenten altijd zo raar, volgende week woensdag zijn we net twee weken verder na het ingaan van de semi-lockdown... sowieso lopen de testresultaten daar vaak nog een paar dagen achteraan. Hoe kun je dan iets besluiten?
Ah, dat verklaart dan wel iets.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:51 schreef Benny het volgende:
Volgens mij was ergens ook berekend dat we in de derde week oktober zouden pieken
Snap ik maar Rutte zei tijdens de persco dat hij over 2 weken ging beslissen over eventuele vervolgstappen, sowieso nog geen versoepelingen maar wellicht wel al naar een volledige lockdown als het hem niet aan stond ofzo.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Twee dingen:
- Binnen 2 weken hoef je nog geen daling te verwachten van de nieuwe maatregelen, aangezien de tijd om door te werken langer nodig heeft.
- Het kabinet kijkt voor maatregelen naar het geschatte aantal besmettingen, niet naar de gerapporteerde. De gerapporteerde besmettingen zijn ontzettend mistig doordat ze van van alles en nog wat afhangen.
Als dat ergens is berekend, dan zal dat wel kloppen ja.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:51 schreef Benny het volgende:
Volgens mij was ergens ook berekend dat we in de derde week oktober zouden pieken
De grootste klacht van studenten is dat het online onderwijs het niet haalt bij locatie onderwijs op gebied van kwaliteit, die dringen juist aan op uiteindelijk meer onderwijs op locatie.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vriend van mij werkt op zowel de UTwente als de Willem de Kooning-academie in Rotterdam. Bij die eerste is het prima geregeld en geven een hoop docenten hun colleges online, maar bij de WdK dringen ze er steeds op aan dat op locatie lesgeven toch eigenlijk wenselijk is. Gelukkig gaat-ie daar niet op in trouwens
Dat zouden we het ergste al gehad moeten hebben. Overigens zie ik ook andere cijfers voorbij komen hier, die laten zien dat die piek al veel eerder was en we feitelijk al een poosje in een dalende trend zitten. Eigenlijk al sinds 6 oktober. @chratnoxquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:51 schreef Benny het volgende:
Wat mij ook stoort aan Red Team dat deze allerlei conclusies willen trekken op gegevens die niet volledig zijn. De RIVM, OMT en medische partijen hebben veel meer overzicht dan het Red Team ooit zal hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het Red Team is vooral bezig met het Red Team.
Dat artikel die je post heeft het wel vooral over kinderen < 10.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.
De auteur maakt op twitter en in andere studies ook een duidelijk onderscheid.quote:and in (invited) population screening, there were no children under 10 found to be positive for SARS-CoV-2 compared with 0.8% of the general population.5 Subsequently, early pre-print data from the town in Vo, Italy, showed similar findings. With 86% of their population screened following the first death in late February, no children under 10 years were found to be positive (compared with 2.6% of the general population).
Misschien toch een onderscheid maken qua beleid dmv leeftijd van de kinderen?quote:Yes cases tend to be much higher in this group, heavily weighted by the 15y+, which is actually the same in the UK. This isn’t surprising.
Die nuance is nogal belangrijk ja. Jammer dat de discussie zich vooral beperkt tot scholen op of scholen dicht, zonder heel bewust naar leeftijdscategorien te kijken en op basis daarvan een afweging te maken....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:59 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dat artikel van jou heeft het wel vooral over kinderen < 10.
[..]
De auteur maakt op twitter en in andere studies ook een duidelijk onderscheid.
Vooral 10-19 meer dan < 10 en oudere tieners weer een grote rol dan de jongere kinderen.
Over stijging bij 10-19 zegt hij:
[..]
Misschien toch een onderscheid maken qua beleid dmv leeftijd van de kinderen.
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijsquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:00 schreef Gretzl het volgende:
Duiding van De Volkskrant over de middelbare scholen:
https://www.volkskrant.nl(...)lt-het-mee~b97a3c29/
Ach, ik was te optimistisch over het maatregelenpakket van 28 september, uiteindelijk zeggen we allemaal maar wat.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijs. Ik moet user @:Vomy met terugwerkende kracht toch gelijk geven dat clusters op scholen amper een rol spelen....
Valt mij hier ook op. Dat het voornamelijk de ouderen zijn die het niet doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef DonDruiper het volgende:
Kom net uit de supermarkt.. 50% van de oudere mensen achter een rollator hebben gewoon geen mondkapje op.
Hopelijk is het echt snel verplicht want zo daalt het draagvlak weer als dit meer en meer op gaat vallen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:11 schreef Benny het volgende:
[..]
Valt mij hier ook op. Dat het voornamelijk de ouderen zijn die het niet doen.
Levensmoe. Ze zullen waarschijnlijk ook zonder te kijken over straat steken, maar tot zover zijn ze niet geraakt door een voertuig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef DonDruiper het volgende:
Kom net uit de supermarkt.. 50% van de oudere mensen achter een rollator hebben gewoon geen mondkapje op.
Ja.. ik doe dat godverdomme voor jullie hoor
Ik ben niet echt voor vergaande verplichtingen, dat zorgt zeker niet voor meer draagvlak.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hopelijk is het echt snel verplicht want zo daalt het draagvlak weer als dit meer en meer op gaat vallen.
Dit klopt wel, jaquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:13 schreef Scrummie het volgende:
Ouderen en mondkapjes is een lastig dingetje. Mijn opa kreeg er 1 van mij en doet hem nu wel op, maar je merkt aan alle kanten dat hij zich bizar ongemakkelijk voelt. Stukje schaamte, niet helemaal snappen wat er allemaal in de wereld gebeurt.
Het is vaak niet zo simpel als 'oh ze nemen het totaal niet serieus'.
Draagvlak krijg je als mensen vertrouwen hebben in de overheidsmaatregelen. Dat valt natuurlijk niet mee als de overheid haar eigen zaakjes (testen, bron- en contactonderzoek) niet op orde heeft en maar wat doen i.p.v. dat er een idee achter zit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:14 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben niet echt voor vergaande verplichtingen, dat zorgt zeker niet voor meer draagvlak.
Kijk naar de agressie in het OV door mondkapjes.
Dus dan moeten we het maar laten gaan en onze schouders ophalen? Nee, zo sta ik er gewoon niet in.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:14 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben niet echt voor vergaande verplichtingen, dat zorgt zeker niet voor meer draagvlak.
Kijk naar de agressie in het OV door mondkapjes.
Absoluut waar, scheelt ook voor de sfeer in het topic als mensen zo nu en dan hun ongelijk gewoon toegeven. Uiteindelijk zijn zaken soms niet hoe ze lijken of je wordt ingehaald door de realiteit of nieuwe onderzoeken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ach, ik was te optimistisch over het maatregelenpakket van 28 september, uiteindelijk zeggen we allemaal maar wat.
Volgens mij is dat niet wat er staat. Dit is wat er staat:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijs.
Ouderen zijn een stuk minder flexibel met veranderingen in de wereld ja, daarom verplichten. Veel makkelijker en eenduidiger.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:13 schreef Scrummie het volgende:
Ouderen en mondkapjes is een lastig dingetje. Mijn opa kreeg er 1 van mij en doet hem nu wel op, maar je merkt aan alle kanten dat hij zich bizar ongemakkelijk voelt. Stukje schaamte, niet helemaal snappen wat er allemaal in de wereld gebeurt.
Ja, voor MBO begrijp ik de noodzaak van fysiek onderwijs ook wel beter. Beetje hetzelfde als met jonge kinderen, ik begrijp ook wel dat de hele dag op een stoeltje naar de laptop kijken niet bepaald dezelfde ervaring is als met andere kinderen in een klas zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De grootste klacht van studenten is dat het online onderwijs het niet haalt bij locatie onderwijs op gebied van kwaliteit, die dringen juist aan op uiteindelijk meer onderwijs op locatie.
Er is wat mij betreft nog steeds een hele ruime middenweg, tussen alles online en fysiek onderwijs voor deze hogere onderwijs instellingen.
Voor MBO kan ik mij helemaal goed voorstellen dat ze liever meer lessen fysiek geven dan online, waar bij universitair onderwijs dat meer online zou kunnen.
Zeker, eens.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Ouderen zijn een stuk minder flexibel met veranderingen in de wereld ja, daarom verplichten. Veel makkelijker en eenduidiger.
Dit dus. Qua percentage lijkt het laag, maar in principe is het dus meer dan wat er uit de horeca te herleiden is. Er worden dus keuzes gemaakt om scholen door te laten gaan (begrijpelijk want belangrijk) zonder echt te kijken naar het probleem dat er wel degelijk speelt op scholen. Hybride onderwijs, het opsplitsen van klassen etc. zou landelijk draagvlak moeten krijgen om het onderwijs zo goed mogelijk door te kunnen laten gaan n docenten te beschermen tegen besmettingen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik ergerniswekkend vind is hoe ook in dit artikel met vanzelfsprekendheid wordt gesteld dat scholen een gemiddelde rol spelen bij besmettingen. Ja, dat is precies wat we zo verontrustend vinden: op allerlei vlakken worden maatregelen getroffen en in het onderwijs niet of nauwelijks.
Hier is alles nog steeds vol. Niet erg verrassend.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef _serial_ het volgende:
* boekt ondertussen nog wat bezorgslots bij de AH *
Herkenbaar ja, mijn vader zal 'm als het moet wel dragen maar vind het maar "een naar gezicht" die mondkapjes.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:13 schreef Scrummie het volgende:
Ja, dat is het he. Iedereen wordt continu gewezen op de voorzorgsmaatregelen. Mensen mijden drukte, houden afstand, werken thuis, gaan niet met het openbaar vervoer, houden groepsgroottes beperkt, slaan visites af... en op een school zitten ze gewoon met tientallen kinderen en een leraar op elkaar geprakt, yolo niks aan de hand.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik ergerniswekkend vind is hoe ook in dit artikel met vanzelfsprekendheid wordt gesteld dat scholen een gemiddelde rol spelen bij besmettingen. Ja, dat is precies wat zo verontrustend wordt gevonden: op allerlei vlakken worden maatregelen getroffen en in het onderwijs niet of nauwelijks.
Kan met kerst inmiddels al? Dat wordt namelijk echt 'een feest' met inboekenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef _serial_ het volgende:
* boekt ondertussen nog wat bezorgslots bij de AH *
Ja je hebt gelijk, maar alsnog zijn het maar hele marginale aantallen natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet wat er staat. Dit is wat er staat:
- 4 procent van alle besmettingen waarvan de herkomst kan worden achterhaald heeft te maken met scholen;
- van alle clusters is maar 7 procent terug te voeren op het onderwijs.
Dat lijken me twee aparte statistieken.
Eens ja, zou veel meer gekeken moeten worden naar het beperken van groepen en voldoende afstand, dus meer online onderwijs ook voor middelbare scholenquote:Wat ik ergerniswekkend vind is hoe ook in dit artikel met vanzelfsprekendheid wordt gesteld dat scholen een gemiddelde rol spelen bij besmettingen. Ja, dat is precies wat zo verontrustend wordt gevonden: op allerlei vlakken worden maatregelen getroffen en in het onderwijs niet of nauwelijks.
Ik ben zelf een groot voorstander van fysiek onderwijs, ook in het hoger onderwijs en ook voor puur theoretische vakken. Maar dit zijn ongewone tijden en ongewone tijden vragen om maatregelen die je normaliter niet zou treffen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef Tijn het volgende:
Maar die vriend van mij geeft een puur theoretisch vak en is naast online colleges ook beschikbaar om via email / chat / whatever studenten te helpen. Ik denk dat wanneer een student in het hoger onderwijs echt gemotiveerd is om er iets van op te steken, het niet zoveel uitmaakt of-ie dat nou fysiek aanwezig is of niet.
Als je toch niet je hele familie over de vloer hebt, hoef je ook niet een groot kerstmaal in te slaan, he. Dat scheelt weer.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:23 schreef Benny het volgende:
[..]
Kan met kerst inmiddels al? Dat wordt namelijk echt 'een feest' met inboeken
Ze zijn niet marginaal als je ze vergelijkt met andere contexten waarin besmettingen plaatsvinden. De horeca speelt een kleinere rol als je kijkt naar het percentage bekende contexten van besmetting en is gesloten. Bovendien worden kinderen niet of nauwelijks getest.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk, maar alsnog zijn het maar hele marginale aantallen natuurlijk.
Dat is een losstaand probleem wat ik heb met een plicht, wanneer schaf je het weer af?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:20 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Herkenbaar ja, mijn vader zal 'm als het moet wel dragen maar vind het maar "een naar gezicht" die mondkapjes.
Ik kon bij gratie nog een paar boeken maar niet zover als voorheen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:23 schreef Benny het volgende:
[..]
Kan met kerst inmiddels al? Dat wordt namelijk echt 'een feest' met inboeken
Gourmetten in je eentje, laptop met familie op Zoom aan de andere kant. Opa en die oom met z'n foute grapjes gemute. Topkerstquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je toch niet je hele familie over de vloer hebt, hoef je ook niet een groot kerstmaal in te slaan, he. Dat scheelt weer.
Dat is niet waar. Uit de overzichtsdata van de RIVM blijkt dat 10-19 jarigen veelvuldig worden getest.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bovendien worden kinderen niet of nauwelijks getest.
De 15-19 jarige vooral veel meer positief.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Uit de overzichtsdata van de RIVM blijkt dat 10-19 jarigen veelvuldig worden getest.
Horeca is natuurlijk niet vitaal zoals onderwijs. Je gaat eerst snijden waar het het minste pijn doen. Overigens is de algehele wetenschappelijke tendens dat (jonge) kinderen amper besmetten, als ze besmet raken is dat door volwassenen. Kinderen op de middelbare moeten net zo goed getest worden volgens de huidige RIVM-richtlijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze zijn niet marginaal als je ze vergelijkt met andere contexten waarin besmettingen plaatsvinden. De horeca speelt een kleinere rol als je kijkt naar het percentage bekende contexten van besmetting en is gesloten. Bovendien worden kinderen niet of nauwelijks getest.
Oh ja, ik zeg ook niet dat ze na de pandemie ook maar online moeten blijven lesgeven. Maar ik kan me voorstellen dat de negatieve impact van de afwezigheid van fysiek onderwijs het minst groot is bij theoretische vakken en/of op hogere niveaus.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben zelf een groot voorstander van fysiek onderwijs, ook in het hoger onderwijs en ook voor puur theoretische vakken. Maar dit zijn ongewone tijden en ongewone tijden vragen om maatregelen die je normaliter niet zou treffen.
Kinderen op de basisschool worden niet of nauwelijks getest. Jongeren op de middelbare school worden getest als ze klachten hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Uit de overzichtsdata van de RIVM blijkt dat 10-19 jarigen veelvuldig worden getest.
Waarschijnlijk zullen die ouderen wel dement zijn of berhaupt geen verbanden kunnen leggen tussen oorzaak en gevolg. Maar van het laatste hebben ook veel jongeren last. Mensen met hersens hebben het in de huidige tijd dus veel te zwaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef DonDruiper het volgende:
Ja.. ik doe dat godverdomme voor jullie hoor
Dat zeg ik toch ook steeds: dat is een politieke beslissing. Je snijdt nu een andere kwestie aan. Wij hadden het over het artikel en wat daarin wordt gezegd over wat er bekend is over de rol van kinderen en het onderwijs in de verspreiding van het virus. Je bent ineens radicaal gedraaid op basis van wat een foutieve interpretatie van het artikel lijkt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Horeca is natuurlijk niet vitaal zoals onderwijs. Je gaat eerst snijden waar het het minste pijn doen.
Nee, dat is niet waar. Daar is geen consensus over.quote:Overigens is de algehele wetenschappelijke tendens dat (jonge) kinderen amper besmetten, als ze besmet raken is dat door volwassenen.
Daar verkijk je je dan op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat wanneer een student in het hoger onderwijs echt gemotiveerd is om er iets van op te steken, het niet zoveel uitmaakt of-ie nou fysiek aanwezig is of niet.
70% de thuissituatie; 50% dmv hun kinderen, 10 dmv cafegangers in het gezin en bv 10% dmv restaurantbezoek.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef Elan het volgende:
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijs. Daar zitten dus besmettingen tussen leerkrachten onderling ook bij.... Ik moet user @:Vomy met terugwerkende kracht toch gelijk geven dat clusters op scholen amper een rol spelen....
https://www.trouw.nl/binn(...)e-kinderen~b091f3d0/quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook steeds: dat is een politieke beslissing. Je snijdt nu een andere kwestie aan. Wij hadden het over het artikel en wat daarin wordt gezegd over wat er bekend is over de rol van kinderen en het onderwijs in de verspreiding van het virus. Je bent ineens radicaal gedraaid op basis van wat een foutieve interpretatie van het artikel lijkt.
[..]
Nee, dat is niet waar. Daar is geen consensus over.
Wat wel een beetje de keuze aangeeft: horeca dicht of scholen dicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, ze gaan die scholen cht niet dichtgooien hoor. Al besmetten die kids heel Nederland de moederDan nog, scholen gaan voor ALLES!!!!!!!
En dat is ook een keuze.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat wel een beetje de keuze aangeeft: horeca dicht of scholen dicht.
Maar de kids besmetten niet heel Nederland de moeder, dus is dit allemaal niet zo aan de orde en kunnen de scholen ook zonder hyperbolen openblijvenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, ze gaan die scholen cht niet dichtgooien hoor. Al besmetten die kids heel Nederland de moederDan nog, scholen gaan voor ALLES!!!!!!!
En dan lees jij de link even die ik elke keer deel van een EU-orgaan. Als er n ding duidelijk is, dan is het wel dat er geen consensus is ten aanzien van de besmettelijkheid van kinderen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)e-kinderen~b091f3d0/
Mag niet letterlijk quoten want Trouw, maar er staat in het artikel dat het RIVM zich voor zijn richtlijn baseert op internationaal onderzoek in gezinnen waarbij kinderen weliswaar besmet raken maar amper zelf een rol spelen als besmetter.
Alles zou ik niet zeggen, maar wat mij betreft wel bijna alles. Als de keuze is tussen scholen en horeca is wat mij betreft de keuze simpelquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
Maar het ene heeft meer waarschijnlijk effect dan het andere.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat wel een beetje de keuze aangeeft: horeca dicht of scholen dicht.
Onjuist.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef zalkc het volgende:
Maar het heilige buitenland sluit de scholen toch ook niet? Die weten het namelijk altijd beter.
Wat een flauwe post. We zijn niet alleen in deze pandemie, dus het is juist goed als we leren uit het buitenland wat wel en niet werkt. Daar doen we alleen maar ons voordeel mee.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef zalkc het volgende:
Maar het heilige buitenland sluit de scholen toch ook niet? Die weten het namelijk altijd beter.
Is dat zo? En is er dan daarbij ook gekeken naar het sociale gedrag van de ouders, die bijvoorbeeld om de haverklap mee naar clubjes gaan en daar gezellig een biertje drinken terwijl de koter zijn of haar sport/hobby beoefend? Kringverjaardagen omdat een van de koters, of van vrienden jarig is? Gezellig samen schuilen onder het afdakje bij school terwijl de kinderen naar school gebracht worden?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:35 schreef Za het volgende:
[..]
70% de thuissituatie; 50% dmv hun kinderen, 10 dmv cafegangers in het gezin en bv 10% dmv restaurantbezoek.
Ergens wordt het virus buitenshuis opgelopen, en dan zijn scholen het meest voor de hand liggend al wordt dit gemaskeerd door het in de categorie "huiselijke kring" te plaatsen.
Het is uiteraard allang bekend hoeveel mensen met tov mensen zonder kinderen besmet raken.
Het geeft wel een indicatie.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Maar wat boeien die bco percentages als 75% onbekend is?
Die cijfers zeggen niks, asymptomatische mensen worden geneens getest ook.
Nah..quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het ene heeft meer waarschijnlijk effect dan het andere.
Je kunt die link blijven opvoeren, maar 'er is geen consensus' is niet hetzelfde als 'we weten het niet'.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan lees jij de link even die ik elke keer deel van een EU-orgaan. Als er n ding duidelijk is, dan is het wel dat er geen consensus is ten aanzien van de besmettelijkheid van kinderen.
Het is ze van harte gegundquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Nah..
Dan gaat de schooljeugd de horeca in.
Dat laatste ja.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat zo? En is er dan daarbij ook gekeken naar het sociale gedrag van de ouders, die bijvoorbeeld om de haverklap mee naar clubjes gaan en daar gezellig een biertje drinken terwijl de koter zijn of haar sport/hobby beoefend? Kringverjaardagen omdat een van de koters, of van vrienden jarig is? Gezellig samen schuilen onder het afdakje bij school terwijl de kinderen naar school gebracht worden?
Ik weet niet of ze niks zeggen. Het grote percentage onbekende contexten van besmettingen evenals het grote percentage besmettingen in de thuiscontext zijn verontrustend. We weten dus veel niet en de aanname is dan maar dat de onbekende contexten van besmettingen eenzelfde patroon volgen als de bekende contexten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik gun ze alles. En het komt echt wel weer.quote:
Is er een land die een schoolsluiting gedaan heeft zonder verdere lockdown (tov NL)?quote:
Sorry maar de eerste regel is deze:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan lees jij de link even die ik elke keer deel van een EU-orgaan. Als er n ding duidelijk is, dan is het wel dat er geen consensus is ten aanzien van de besmettelijkheid van kinderen.
Volgens mij had ik het in mijn post specifiek over jonge kinderen, dus 12 jaar en jonger. Dat een 16-jarige meer risico loopt is algemeen bekend en die dient dan ook te worden getest volgens de richtlijnen, en dat gebeurd dan ook gewoon.quote:Key messages
A small proportion (<5%) of overall COVID-19 cases reported in the EU/EEA and the UK are among children (those aged 18 years and under). When diagnosed with COVID-19, children are much less likely to be hospitalised or have fatal outcomes than adults.
In de bron staat: we weten het niet. In bronnen die door anderen worden aangehaald staat: kinderen spelen een verwaarloosbare rol. Of: kinderen spelen een grote rol. Ergo: geen consensus.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt die link blijven opvoeren, maar 'er is geen consensus' is niet hetzelfde als 'we weten het niet'.
Uit een rapport (COVID-19 in children and the role of school settings in COVID-19 transmission) van datzelfde orgaan:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
quote:What is the evidence of transmission between children within the school setting?
In summary, in children where COVID-19 was detected and contacts followed-up, only one child contact in the school setting was detected as SARS-CoV-2 positive during the follow-up period. The conclusion from these investigations is that child-to-child transmission in schools is uncommon and not the primary cause of SARS-CoV-2 infection of children whose infection onset coincides with the period during which they are attending school.
Je moet dan ook even verder lezen dan de eerste regel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry maar de eerste regel is deze:
[..]
Volgens mij had ik het in mijn post specifiek over jonge kinderen, dus 12 jaar en jonger. Dat een 16-jarige meer risico loopt is algemeen bekend en die dient dan ook te worden getest volgens de richtlijnen, en dat gebeurd dan ook gewoon.
Bij bevolkingsonderzoeken is de mening van 99% onbekend. Moeten we nu ook eerst iedereen een vragenlijst voorleggen, voordat we weten hoe de Nederlander denkt?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Nee ze besmetten hun ouders en andere gezinsleden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef VoMy het volgende:
Maar de kids besmetten niet heel Nederland de moeder, dus is dit allemaal niet zo aan de orde en kunnen de scholen ook zonder hyperbolen openblijven.
Het is jammer dat er niet meer gegevens bekend zijn over die clusters. Er zijn trouwens wel burgerinitiatieven om het een en ander in kaart te brengen, zoals de clustermeldingen op de site van de Corona Locator Nederland van BD Dataplan. Maar ik weet niet hoe compleet zo'n overzicht is en hoeveel het nou zegt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is hier al vaker gezegd: het onderzoek naar clusters zou erg interessant voor ons zijn. Dat is een motivatie geweest voor het sluiten van de horeca: de clusters zijn er groot. Ik ben wel benieuwd wat bekend is over de grootte van de schoolclusters.
Zo werkt wetenschap niet. Consensus is niet hetzelfde als een unaniem standpunt. Het aantal onderzoeken dat concludeert dat (jonge) kinderen een kleine rol spelen is veruit in de meerderheid.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In de bron staat: we weten het niet. In bronnen die door anderen worden aangehaald staat: kinderen spelen een verwaarloosbare rol. Of: kinderen spelen een grote rol. Ergo: geen consensus.
Nee, de enige onderzoeken die ik voorbij heb zien komen over de rol van kinderen in clusterbesmettingen, is dat ze zelden patient-zero zijn - dwz, zij zijn vrijwel nooit degene die corona het huishouden in helpen, maar kunnen het natuurlijk wel krijgen binnen een gezin.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:51 schreef Za het volgende:
[..]
Nee ze besmetten hun ouders en andere gezinsleden.
Ik herhaal ein-de-loos dat dat er inderdaad staat. Ik had het over de besmettelijkheid van kinderen. Kinderen hebben vaker geen of heel milde symptomen als ze besmet zijn. We weten in die gevallen niet goed hoe besmettelijk ze dan zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit een rapport (COVID-19 in children and the role of school settings in COVID-19 transmission) van datzelfde orgaan:
[..]
Dan heb je geluk, want er is gewoon een consensus onder mensen die hier verstand van hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kijk reikhalzend uit naar het moment dat er wetenschappelijke consensus over is gevormd.
Misschien moet je je erin verdiepen? Dit soort bekommeringen worden uitgebreid besproken in al die onderzoeken... En desalniettemin trekken experts een vergelijkbare conclusie, namelijk dat zeker jonge kinderen nauwelijks een drijvende kracht zijn achter virusverspreiding in dit geval. Weet je waarom? Omdat die experts rekening houden met jouw opmerkingen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zeg steeds dat het me niet lekker zit dat we niet goed weten hoe het met besmettelijkheid zit, juist omdat de ziekte bij kinderen zo weinig wordt opgepikt. In hoeverre heb je er dan goed zicht op?
Misschien kun jij het European Centre for Disease Prevention and Control even bijpraten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, want er is gewoon een consensus onder mensen die hier verstand van hebben.
Ja maar dan heel beperkt over mensen met symptomen alleen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:44 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het geeft wel een indicatie.
Hetzelfde met een opiniepeiling, je hoeft niet heel Nederland te peilen om te weten hoe de uitkomst ongeveer zal zijn.
Welja, jij hebt de indruk op basis van mijn postings hier dat ik me niet in de kwestie verdiep? Dan houd de discussie wel zo'n beetje op, h.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien moet je je erin verdiepen? Dit soort bekommeringen worden uitgebreid besproken in al die onderzoeken... En desalniettemin trekken experts een vergelijkbare conclusie, namelijk dat zeker jonge kinderen nauwelijks een drijvende kracht zijn achter virusverspreiding in dit geval. Weet je waarom? Omdat die experts rekening houden met jouw opmerkingen.
Doe eens wat links naar bonafide onderzoeken waaruit dit is gebleken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:53 schreef VoMy het volgende:
Nee, de enige onderzoeken die ik voorbij heb zien komen over de rol van kinderen in clusterbesmettingen, is dat ze zelden patient-zero zijn - dwz, zij zijn vrijwel nooit degene die corona het huishouden in helpen, maar kunnen het natuurlijk wel krijgen binnen een gezin.
Niet bepaald bevorderlijk voor de sfeer, dit soort opmerkingen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien moet je je erin verdiepen?
quote:In IJsland zijn in verhouding tot de bevolkingsomvang zeer veel testen uitgevoerd. IJslandse kinderen jonger dan 10 jaar die waren getest vanwege verdenking op COVID-19 hadden minder vaak een positieve PCR-uitslag voor SARS-CoV-2 dan kinderen ≥ 10 jaar (6,7% vs. 13,7%). In een willekeurige steekproef van 10.797 personen (3% van de bevolking) had geen van de kinderen < 10 jaar een positieve PCR-uitslag; de prevalentie bij personen van 10-19 jaar was 0,3% en bij 40-49 jarigen 1,5%.6
quote:Er zijn ook geen aanwijzingen dat kinderen een belangrijke bron van infectie zijn. In publicaties over clusters van patinten is de index-patint vrijwel altijd een volwassene. In de internationale literatuur zijn slechts een beperkt aantal clusters beschreven waarbij een kind mogelijk - maar niet bewezen - de index was.7,8
https://www.ntvg.nl/artik(...)-sars-cov-2/volledig
Dat is zeker niet het geval, de rol van kinderen die ooit geheel werd ontkend is inmiddels overgegaan naar kinderen zijn een van de grootste verspreiders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:55 schreef DireStraits7 het volgende:
Dan heb je geluk, want er is gewoon een consensus onder mensen die hier verstand van hebben.
Onder andere ons eigenste RIVM heeft daar onderzoek naar gedaan. Er is ook een hele pagina over corona en kinderen:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:59 schreef Za het volgende:
[..]
Doe eens wat links naar bonafide onderzoeken waaruit dit is gebleken.
quote:We identified 700 scientific papers and letters and 47 full texts were studied in detail. Children accounted for a small fraction of COVID‐19 cases and mostly had social contacts with peers or parents, rather than older people at risk of severe disease. Data on viral loads were scarce, but indicated that children may have lower levels than adults, partly because they often have fewer symptoms, and this should decrease the transmission risk. Household transmission studies showed that children were rarely the index case and case studies suggested that children with COVID‐19 seldom caused outbreaks. However, it is highly likely that children can transmit the SARS‐COV‐2 virus, which causes COVID‐19, and even asymptomatic children can have viral loads.
Op zich eens, echter het verschil tussen bijvoorbeeld influenza en verkoudheid en Covid is dat kinderen van het laatste amper ziek worden, 90% van de jonge kinderen heeft een volledig of grotendeels asymptomatisch ziekteverloop. Dat maakt virustransmissie natuurlijk wel een stuk moeilijker dan bij de gebruikelijke virussen waar zij dezelfde klachten als volwassen ontwikkelen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:05 schreef Za het volgende:
[..]
Dat is zeker niet het geval, de rol van kinderen die ooit geheel werd ontkend is inmiddels overgegaan naar kinderen zijn een van de grootste verspreiders.
Kinderen sowieso zijn de grootste ziekte verspreiders.
Deze discussie is net zo nutteloos als die van de werkzaamheid van mondkapjes tegen een luchtwrgvirus.
Het is een lastige discussie als de definities door elkaar vliegenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:06 schreef VoMy het volgende:
[..]
Onder andere ons eigenste RIVM heeft daar onderzoek naar gedaan. Er is ook een hele pagina over corona en kinderen:
Nog een onderzoekje:
https://pediatrics.aappublications.org/content/146/2/e2020004879
Overzichtsstudietje:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apa.15371
[..]
Conclusie is ook dat de scholen, zeker de basisscholen, in maart helemaal niet dicht hadden gehoeven. Jammer dat directeurtjes ook nu weer(op eigen initiatief) maar besluiten tot sluitingen indien zich besmettingen voordoen...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:06 schreef VoMy het volgende:
[..]
Onder andere ons eigenste RIVM heeft daar onderzoek naar gedaan. Er is ook een hele pagina over corona en kinderen:
Nog een onderzoekje:
https://pediatrics.aappublications.org/content/146/2/e2020004879
Overzichtsstudietje:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apa.15371
[..]
Dat is zeker waar. Sinds ik mn dochter heb ben ik in een jaar tijd meer verkouden geweest dan de 10 jaar ervoor. Maar, het RIVM en weet ik veel welke andere instanties zeggen toch ook telkens: Kinderen lijken geen grote rol in de verspreiding te spelen. We weten nog niet waarom dat is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:05 schreef Za het volgende:
Kinderen zijn sowieso de grootste verspreiders van bacterin en virussen, met name op scholen.
Je beseft hopelijk dat hier niets wordt aangetoond?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:06 schreef VoMy het volgende:
Een onderzoekje:
In alle andere huishoudens ontwikkelde het kind symptomen na of gelijktijdig met volwassen HHC's, wat suggereert dat het kind niet de bron van infectie was en dat kinderen COVID-19 het vaakst van volwassenen krijgen in plaats van het aan hen door te geven.
Als men nu tot (tijdelijke) sluiting overgaat, heeft dat vaker te maken met personeelsgebrek.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Conclusie is ook dat de scholen, zeker de basisscholen, in maart helemaal niet dicht hadden gehoeven. Jammer dat directeurtjes ook nu weer(op eigen initiatief) maar besluiten tot sluitingen indien zich besmettingen voordoen...
Corona en influenza/verkoudheid onderscheiden zich nu juist doordat kinderen over het algemeen amper ziek worden als ze het al krijgen, en de kans dat ze daardoor jou of anderen besmetten is dan ook heel gering.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Sinds ik mn dochter heb ben ik in een jaar tijd meer verkouden geweest dan de 10 jaar ervoor. Maar, het RIVM en weet ik veel welke andere instanties zeggen toch ook telkens: Kinderen lijken geen grote rol in de verspreiding te spelen. We weten nog niet waarom dat is.
Er zijn heel veel onderzoeken gedaan, en volgens mij is in geen enkel onderzoek nog duidelijk vastgesteld dat de spreiding vanuit kinderen naar volwassenen gaat en niet vooral andersom. Tot die tijd is de opmerking: "We weten nog niet waarom" dus valide.
Is alleen maar verstandig, toch? We verlangen ook van restaurants e.d. dat ze sluiten bij meerdere besmettingen (ook op eigen initiatief), om een inventaris op te maken. Is echt niet optimaal dat scholen (tijdelijk) sluiten, maar digitaal is er veel mogelijk om het op te vangen. Plus wat Miss Sly ook zegt; het puntje personeeltekort.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Conclusie is ook dat de scholen, zeker de basisscholen, in maart helemaal niet dicht hadden gehoeven. Jammer dat directeurtjes ook nu weer(op eigen initiatief) maar besluiten tot sluitingen indien zich besmettingen voordoen...
Blegh wat een klote cijfers wederomquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:11 schreef miss_sly het volgende:
419 covidpatinten op IC, 1440 in kliniek
20 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatinten bedraagt 1859, 121 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1440 buiten de Intensive Care, 81 meer dan gisteren. Op de IC liggen 419 covidpatinten, 40 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 480 non-covid-patinten op de IC, 35 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 899, 75 meer dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 252 in de kliniek en 32 op de IC.
In de afgelopen 24 uur zijn er 36 verplaatsingen geweest tussen de regio’s, waarvan 6 IC-patinten. Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal covidpatinten is in 3 dagen met 18% toegenomen. Deze forse stijging sluit aan bij de eerdere predictie. De verwachting is dat het aantal ziekenhuisopnames in de komende dagen verder zal stijgen, de druk op de ziekenhuizen neemt daarmee verder toe.’
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, tuurlijk gap. Zelf lever je 0 onderzoeken en wel een heleboel onzin, maar de onderzoeken die hier voorbij komen 'tonen niets aan'.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:12 schreef Za het volgende:
[..]
Je beseft hopelijk dat hier niets wordt aangetoond?
Dat een kind geen symptomen krijgt, gelijktijdig met de anderen, of die later ontwikkelt zegt niets of het feit of het de vector was binnen het gezin.
Het feit dat we in een pandemie zitten is juist vanwege asymptomatische verspreiders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:08 schreef Elan het volgende:
Op zich eens, echter het verschil tussen bijvoorbeeld influenza en verkoudheid en Covid is dat kinderen van het laatste amper ziek worden, 90% van de jonge kinderen heeft een volledig of grotendeels asymptomatisch ziekteverloop. Dat maakt virustransmissie natuurlijk wel een stuk moeilijker dan bij de gebruikelijke virussen waar zij dezelfde klachten als volwassen ontwikkelen.
Wat naar. Hopen dat het door het goede gedrag en het dragen van de mondkapjes inderdaad niemand verder besmet heeft.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:13 schreef Qarrad het volgende:
Nou, in de instelling waar mijn zoon verblijft is een begeleider op de groep positief getest
Ze is niet wezen werken met klachten en ze dragen er mondkapjes dus met wat mazzel blijft het beperkt tot haar, maar als dat niet zo is dan zitten daar heel veel clinten met onderliggende dingen en met een slechte weerstand. Mijn zoon hoort daar overigens niet bij gelukkig bij die kwetsbare groep, maar die andere kinderen ken ik ook natuurlijk dus ik hou mijn hart vast.
Klopt ja, bij mijn zus d'r kids ook weer halve dagen omdat er 2 leerkrachten ziek zijn en een positief getest. Letterlijk elke scheet wordt aangegrepen op niet te hoeven komen opdraven.. Gelukkig heeft ze een vitaal beroep dus daar is opvang voor geregeld.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als men nu tot (tijdelijke )sluiting overgaat, heeft dat vaker te maken met personeelsgebrek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |