abonnement Unibet Coolblue
pi_195744103
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:10:59 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195744110
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:08 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Waarom is dat een privé kwestie?
Dat zijn medische gegevens altijd. Die mag je als werkgever niet zomaar delen met derden - gelukkig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:11:43 #3
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195744125
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In je twitter-link zijn de eerste drie scholen die genoemd worden middelbare scholen. Daar zitten vrijwel geen kinderen onder de 12 jaar.
Ik heb heel weinig gehoord over basisscholen waar het fout gaat, met zieke kinderen en/of leerkrachten.
Leerkrachten zitten vooral veel thuis vanwege andere klachten hier in de regio dus uit voorzorg. Een familielid van me heeft daarnaast een klas samen met een andere leerkracht maar die is ontzettend risicogroep dus kan minimaal ingezet worden waardoor dat familielid van me nu eigenlijk voltijds werkt ineens (en dat terwijl ze zelf ook kinderen heeft zowel op het voortgezet als op het basisonderwijs dus die nemen nogal eens snot mee, hop wéér een test, wéér een hele klas zonder leerkracht want de pool met invallers is wel leeggevist).
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:11:50 #4
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744126
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zeg het tegenovergestelde: die was en is waarschijnlijk nog steeds beter in Duitse teststraten.
Ja, en waar is jouw stelling op gebaseerd dan? Kun je dit beargumenteren? :)
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:12:06 #5
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195744132
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:07 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Volgens mij tonen de bekende besmettingscijfers bij de Nederlandse scholen vooral aan hoe wijdverspreid de huidige community spread nu is. Een ruime meerderheid van de middelbare scholen heeft nu te maken gehad met minstens een besmetting. Zie ook item van Nieuwsuur:

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ken-zich-zorgen.html
Dat ontken ik ook niet. Maar de cijfers die in die tweet genoemd worden als argument om de scholen te sluiten terwijl de besmettingscijfers achterblijven is gewoon een zwaktebod van degene die die tweet post. Dat is cijfers interpreteren naar je eigen mond, en niet feitelijk zoals ze pretenderen te doen.

Het Red Team riep vanmorgen op om scholen te sluiten voor een periode, om het aantal besmettingen omlaag te brengen. Daarin gebruikten ze de data van het RIVM, dat er zo'n 240 tests onder kinderen van 12 tot 19 waren en er daarvan ~15% positief waren, oftewel zo'n 35 tests.

Daarop baseren dat alle scholen moeten sluiten en niet ingaan op het niet representatief zijn van die cijfers, maar andere cijfers gaan pakken die 'mogelijk' het eigen gelijk aan kunnen toen is gewoon zwak. Dat toont juist aan dat de boodschap zelf erg zwak is, omdat ze strohalmen grijpen.

In ontken niet dat er besmettingen zijn, en het is nogal logisch dat er ook op middelbare scholen besmettingen zijn (geweest), het is tenslotte een afspiegeling van de maatschappij. Maar de conclusie die zij eraan verbinden is er één van het kaliber correlatie != causatie.

Trouwens, een belangrijk deel van je bron die juist het tegengestelde zegt over scholen:
quote:
Leraren niet vaker besmet dan anderen
Ondanks de zorgen is er onder het onderwijspersoneel geen opvallend hoge besmettingsgraad. Van de mensen in het onderwijs die zich lieten testen, werd 10,3 procent positief bevonden, onder het landelijke percentage van 13,8 procent.

Op het Dorenweerd College in Doorwerth hebben vier van de honderd leraren corona. Bestuurder Jan Wiegers is blij dat de scholen in deze gedeeltelijke lockdown niet opnieuw dicht hoeven. "Fysiek onderwijs is altijd beter dan afstandsonderwijs."

Ruim een maand geleden had de school te maken met een corona-uitbraak. Tientallen leerlingen moesten thuisblijven na een feestje waar leerlingen waren besmet.

Ontzettend bezorgd
De school krijgt nog steeds dagelijks een melding van iemand die positief getest is. "Dat is wel een uitdaging", zegt Wiegers. Soms moeten hele klassen in quarantaine en thuis onderwijs volgen.

Maar als het niet per se nodig is, houdt Wiegers de kinderen het liefste op school. "Ouders zijn zo ontzettend bezorgd. Er zijn ouders die zeggen dat een kantoor allang dicht was gegaan. Het is soms ook moeilijk uit te leggen, maar bij ons staat veiligheid voorop en we willen niet terug naar de situatie waarin iedereen weer thuis zit."
Dus, dat scholen brandhaarden zijn blijkt zelfs niet uit je eigen bron, het aantal besmettingen is niet hoger dan op andere plekken. Om dan te zeggen: Als je alle leraren in één gemeente stopt was het een grote brandhaard. Tja, nogal logisch.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195744145
Sowieso vind ik het niet zo schokkend dat 1 op de 10 besmette mensen een middelbare schoolleeftijd heeft :? Alsof die niet besmet zullen raken als ze met vrienden afspreken zodra scholen zouden worden dichtgegooid...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:13:57 #7
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744168
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Waarom ook niet? Kinderen spelen geen of een zeer beperkte rol in de verspreiding.
Verspreiding gaat voornamelijk via grote druppels.
Onduidelijk of asymptomatische /presymptomatische verspreiding plaats vindt.

Comform de richtlijnen van het rivm een prima advies van de GGD.
Ja, alleen weet je waarschijnlijk net als ik dat de juistheid van drie bovenstaande stellingen, waarop de RIVM-richtlijnen zijn gebaseerd, in internationale context nogal in twijfel worden getrokken. Wat het RIVM zegt is niet heilig

[ Bericht 0% gewijzigd door Gretzl op 20-10-2020 11:26:56 ]
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195744173
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Gretzl het volgende:

[..]

[..]

Nee, @:Tijger_m en andere users die nu stellen dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft :)
Het AD-artikel klopt inhoudelijk niet

[ twitter ]
Gelezen. Ze willen dat de scholen dicht gaan, is de conclusie. Kun je een hele berg omhaal omheen doen, maar ze willen dat de scholen dicht gaan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195744179
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:11 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ja, en waar is jouw stelling op gebaseerd dan? Kun je dit beargumenteren? :)
Op dit soort berichten: in Duitsland kon je snel terecht en kreeg je snel de uitslag. Er waren bovendien geen problemen met testcapaciteit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195744200
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:12 schreef TheVulture het volgende:
Sowieso vind ik het niet zo schokkend dat 1 op de 10 besmette mensen een middelbare schoolleeftijd heeft :? Alsof die niet besmet zullen raken als ze met vrienden afspreken zodra scholen zouden worden dichtgegooid...
De vraag is en blijft of ze op school worden besmet of daarbuiten. Waarom zou met je maten op de Playstation wel tot besmetting leiden, en 8 uur naast iemand in de klas zitten niet.

Jammer dat daar zo weinig aandacht voor is en scholen daarom sluiten.
blablablabla
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:16:07 #11
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195744210
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Gelezen. Ze willen dat de scholen dicht gaan, is de conclusie. Kun je een hele berg omhaal omheen doen, maar ze willen dat de scholen dicht gaan.
Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?

En ze kunnen er omheen draaien, maar Ginny Mooy heeft gewoon op de radio gezegd dat de scholen dicht moesten. Dat daar op de radio geen ruimte voor context was is haar eigen schuld, had ze het niet met die stelligheid moeten noemen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195744237
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
Het zijn figuren die hun moment of fame ruiken, dat doet rare dingen met mensen :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:18:05 #13
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744242
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van het Redteam. Dus dan weet je wel genoeg.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het Red Team wil volgens mij alles sluiten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:08 schreef RipCity het volgende:

[..]

De onafhankelijke corona-experts van RedTeam slaan alarm en pleiten voor een onmiddellijke sluiting van de scholen. Scholieren vormen een groeiende groep die het virus oploopt. Sinds de zomer neemt het aandeel middelbare scholieren onder de mensen die besmet zijn met het coronavirus toe.

Bijna een op de tien van alle in de tweede week van oktober positief geteste personen, heeft de middelbare schoolleeftijd, blijkt uit een analyse van de RIVM-cijfers. In de week van 5 tot 11 oktober viel 8 procent van de positieve tests in de leeftijdsgroep 12 tot en met 17 jaar. Met de 18-jarigen erbij komt het besmettingspercentage op ruim 10.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-van-start~aba0f09a/
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 08:14 schreef Scrummie het volgende:
Red Team
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef TheVulture het volgende:

[..]

De vrienden van het Red-team slaan weer eens alarm:
[..]

Volgens mij is de redenatie dat die generatie juist enkel milde klachten heeft en vrijwel nooit in het ziekenhuis komt. Natuurlijk zit daar dan wel het risico in dat ze het meenemen naar huis en daar ouders besmetten, maar om nu alles weer helemaal dicht te gooien :N
Ook even hier:

Nee, @:Tijger_m, @:The Vulture, @:RipCity, @:Nostra, @:VoMy, @:Halcon, @:Janneke141 en andere users die nu beweren dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen in alle gevallen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft voor de nuance :)

De AD- en BNR-artikelen zijn inhoudelijk dus uit hun verband gerukt.

twitter

Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195744244
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
Dat is een trucje dat in die hoek nogal veel wordt gebruikt, inderdaad. Je ziet het hier op het forum ook terug, dat een aangehaalde econoom oid ineens een gerenommeerde econoom is. Het zal in bepaalde kringen wel werken, denk ik.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195744253
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
Ja, tenenkrommend. Misschien moet ze eerst even d'r proefschrift afmaken om een top-antropoloog te zijn. Of is het niet zo fraai van me om dat te denken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195744261
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/

Het aantal weeknopnames is vrijwel gelijk aan de huidige bezetting. Conclusie: gemiddelde ligtijd is ~1 week?

Bij IC's is gemiddeld zo'n 2/3e van afgelopen week, dus die neemt wel toe per week.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:19:35 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195744272
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
Dat is ook schering en inslag. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele band gezien die niet omschreven werd als "baanbrekend" of "legendarisch". Een onbetekenend rapgroepje? "Heeft de afgelopen jaren furore gemaakt in de regio".

Een normale huis- tuin en keuken antropoloog trekt de aandacht niet. Ze zijn ook allemaal een "autoriteit" _O-
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:19:51 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195744279
We zien nu weer de discussie oplaaien in de trant van "In land X doen ze het beter" en iedere keer blijkt dat toch meestal te herleiden tot hoe de bevolking zich gedraagt en er in staat.

Denemarken is Nederland niet, de bevolking is cultureel anders, Duitsland is Nederland niet, ook daar is de cultuur anders. Ditto Belgie, het VK, Frankrijk en ga zo maar door.

Ja, Duitsland had de test capaciteit om op grote schaal te testen, Nederland niet, en voor covid waren Duitse ziekenhuizen jaloers op Nederlandse ziekenhuizen om hier het testen zo veel flexibeler was terwijl hun labs ingericht waren om massa productie. Het kan verkeren.

Dit alles om te zeggen dat complexe problemen als covid geen simpele antwoorden kennen en dat je maar naar land X hoeft te kijken hoe je, 9 maanden nadat het los gaat, het allemaal even oplost.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195744288
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:09 schreef Gretzl het volgende:

[..]

[..]

Nee, @:Tijger_m en andere users die nu stellen dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft :)
Het AD-artikel klopt inhoudelijk niet

[ twitter ]
Het ging inderdaad veel meer om de dagelijks miljoenen bewegingen rondom het naar school en naar huis gaan die men als zorgelijk ziet. De rest van het land wil men ook zo veel mogelijk in thuisquarantaine zien. Alhoewel de toon verkeerd is hebben ze daarmee wel een punt.
blablablabla
pi_195744291
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:19 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Dat is ook schering en inslag. Ik heb de afgelopen jaren geen enkele band gezien die niet omschreven werd als "baanbrekend" of "legendarisch". Een onbetekenend rapgroepje? "Heeft de afgelopen jaren furore gemaakt in de regio".

Een normale huis- tuin en keuken antropoloog trekt de aandacht niet. Ze zijn ook allemaal een "autoriteit" _O-
Mja, die bands moeten verkocht worden. Dat sterkt juist de gedachte dat het Red Team zijn gedachtegoed ook koste wat kost aan de man wil brengen. Wil doordrammen.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:21:48 #21
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195744305
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, tenenkrommend. Misschien moet ze eerst even d'r proefschrift afmaken om een top-antropoloog te zijn. Of is het niet zo fraai van me om dat te denken?
Heeft ze haar proefschrift nog niet eens af? :D
Dan hebben we in elk geval te maken met een toptalent, mensen _O-
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:22:28 #22
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195744313
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Heeft ze haar proefschrift nog niet eens af? :D
Dan hebben we in elk geval te maken met een toptalent, mensen _O-
Bert Slagter heeft ook nooit een studie afgerond en is zichzelf toen maar wiskundige gaan noemen. Het blijft een apart groepje, dat Red Team.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:23:17 #23
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195744319
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:20 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Mja, die bands moeten verkocht worden. Dat sterkt juist de gedachte dat het Red Team zijn gedachtegoed ook koste wat kost aan de man wil brengen. Wil doordrammen.
Ja dat snap ik. Met andere woorden, we zitten nu met tactieken uit de entertainmentindustrie in plaats van nieuwsgaring.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:23:35 #24
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744322
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
We zien nu weer de discussie oplaaien in de trant van "In land X doen ze het beter" en iedere keer blijkt dat toch meestal te herleiden tot hoe de bevolking zich gedraagt en er in staat.

Denemarken is Nederland niet, de bevolking is cultureel anders, Duitsland is Nederland niet, ook daar is de cultuur anders. Ditto Belgie, het VK, Frankrijk en ga zo maar door.

Ja, Duitsland had de test capaciteit om op grote schaal te testen, Nederland niet, en voor covid waren Duitse ziekenhuizen jaloers op Nederlandse ziekenhuizen om hier het testen zo veel flexibeler was terwijl hun labs ingericht waren om massa productie. Het kan verkeren.

Dit alles om te zeggen dat complexe problemen als covid geen simpele antwoorden kennen en dat je maar naar land X hoeft te kijken hoe je, 9 maanden nadat het los gaat, het allemaal even oplost.
Over de mythe van grote culture verschillen en andere volksaard gesproken, aanrader om dit gesprek even terug te luisteren via de VPRO-website of een podcastplatform :)

quote:
Het programma OVT (NPO Radio 1, VPRO) heeft in hun nieuwste podcast een leerzaam item over de vermeende Nederlandse volkaard, die hier ook nog wel eens is besproken in het kader van de corona-impact. Joep Leersen, cultuurhistoricus, nationalisme-expert en hoogleraar Europese Studies aan de UvA heeft er een interessant betoog over.

'Nederlanderschap is een optelsom van alle volken waar we een hekel aan hebben gehad" Joep Leerssen over het cliché over NLers dat nu in coronatijd weer de kop op steekt: we zijn een volk van tegenstellingen.'
'Wetenschappers moeten zich bij hun analyse houden aan de dingen waar ze veel van weten. Ik zou als cultuur-historicus niet pretenderen om epidemiologische analyses te geven. Dat laat ik aan medici over. Medici vinden het geen enkel probleem om de cultuur als verklaring te gebruiken voor dat soort problemen. Dan zeg ik: 'cultuur, waar heb je het over? Volksaard, je hebt geen idee waar je het over hebt. Dit zijn toeristenbrochures.' Je bent op dat moment geen goede wetenschapper. '
Edit: en wat betreft Duitsland en Denemarken kan ik deze stukken van harte aanraden:

Hoogleraar Rudi Westendorp: 'De volksaard bepaalt of je door het virus wordt weggeblazen'
Leer van Duitsland: voorkom besmettingen
@Tijger_m
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:23:37 #25
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195744323
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:18 schreef Gretzl het volgende:

[..]

[..]

Ook even hier:

Nee, @:Tijger_m, @:The Vulture, @:RipCity, @:Nostra, @:VoMy en andere users die nu beweren dat C19 Red Team schriftelijk geadviseerd zou hebben dat de scholen weer dicht zouden moeten. Lees even dit draadje alsjeblieft voor de nuance :)

De AD- en BNR-artikelen zijn inhoudelijk dus uit hun verband gerukt.

[ twitter ]
[ afbeelding ]
Nee nee, dat is niet hoe dit werkt. Heb je het gesprek op BNR gehoord? Het gesprek werd geopend door Bas van Werven met:
quote:
Steeds meer mensen die het coronavirus oplopen blijken scholier te zijn. Bijna 10% van alle scholieren had in de 2e week van oktober middelbare school leeftijd. Dat is dus niet mooi, blijkt uit cijfers die BNR heeft geanalyseerd op de cijfers van het RIVM.

De onafhankelijke expertgroep Red Team slaat nu alarm en vindt dat scholen per direct dicht moeten.
Daarna ging ze door op wat hij zei om uit te leggen waarom ze dicht moeten. Ze betwistte het niet. Het is dus niet uit zijn verband getrokken, zij heeft het zelf gewoon verkeerd uitgelegd. Gevalletje eigen schuld, dikke bult en nu op de blaren zitten.

Het argument van Ginny was daarna: "Als je meer gaat testen, ga je nog veel meer positieve tests onder scholieren vinden"

Prima, maar ook negatieve. Dit is echt een hele beroerde conclusie die door het Red Team gemaakt is.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:23:55 #26
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_195744327
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:22 schreef VoMy het volgende:

[..]

Bert Slagter heeft ook nooit een studie afgerond en is zichzelf toen maar wiskundige gaan noemen. Het blijft een apart groepje, dat Red Team.
Maar...is het ook een topwiskundige?
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:24:04 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195744331
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat zijn medische gegevens altijd. Die mag je als werkgever niet zomaar delen met derden - gelukkig.
Bij mij is nu ook een collega besmet. In de mail van het covid-team wordt zijn (ja ik weet wie het is) naam niet genoemd.

Hoewel ik het uit privacy oogpunt wel begrijp vind ik het ook dubbel. Hoewel het covid team heeft onderzocht met wie hij in aanraking is geweest, kunnen ze bij ons werk onmogelijk exact weten met wie hij waar is geweest.

Ik kan mij goed voorstellen dat sommige collega's heel graag willen weten wie deze besmette collega is.
pi_195744335
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:13 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ja, alleen weet je waarschijnlijk net als ik dat de juistheid va drie bovenstaande stellingen, waarop de RIVM-richtlijnen zijn gebaseerd, in internationale context nogal in twijfel worden getrokken. Wat het RIVM zegt is niet heilig
I know, maar dat is vloeken in de kerk hier.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:24:51 #29
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195744340
@Gretzl De volgende keer dat je mij quote moet je mischien even lezen wat ik schrijf, ik heb nergens melding gemaakt van jouw Red Team. En ik kan je sterk afraden om mij woorden in de mond te leggen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195744348
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het Red Team wil volgens mij alles sluiten.
Beter laten ze @Danny met rust.

Beetje gek wel, een reactie als:"LOL, meest besmettingen bij middelbare scholieren," zoiets was het. Gisteren zag ik ook al iemand een item plaatsen voor de Zweden fappers. :')
Wat is er mis met jullie? Waarom maken jullie overal een strijd van om een soort van gram te halen. Infantiel en alsof je echt ergens enorm tekort komt.
Go hard or go home
pi_195744353
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Heeft ze haar proefschrift nog niet eens af? :D
Dan hebben we in elk geval te maken met een toptalent, mensen _O-
Ik ken haar werk niet en kan haar niet op basis van het ontbreken van een doctorsgraad afvallen, maar ik denk dat er wat meer ontzag voor hoogleraren zou mogen zijn. Ook daar zitten mensen met dubieuze ideeën tussen, maar die hebben zich op z'n minst bewezen in hun discipline. Jarenlange training als onderzoeker maakt je beter. Bij mij wekt deze antropoloog de indruk dat ze haar zeer beperkte onderzoekservaringen (in Sierra Leone) te eenvoudig naar de Nederlandse situatie extrapoleert.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:26:17 #32
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195744354
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
@:Gretzl De volgende keer dat je mij quote moet je mischien even lezen wat ik schrijf, ik heb nergens melding gemaakt van jouw Red Team. En ik kan je sterk afraden om mij woorden in de mond te leggen.
Aldus vooraanstaande gerenommeerde top-user Tijger_m
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:26:25 #33
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744357
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nee nee, dat is niet hoe dit werkt. Heb je het gesprek op BNR gehoord? Het gesprek werd geopend door Bas van Werven met:
[..]

Daarna ging ze door op wat hij zei om uit te leggen waarom ze dicht moeten. Ze betwistte het niet. Het is dus niet uit zijn verband getrokken, zij heeft het zelf gewoon verkeerd uitgelegd. Gevalletje eigen schuld, dikke bult en nu op de blaren zitten.

Het argument van Ginny was daarna: "Als je meer gaat testen, ga je nog veel meer positieve tests onder scholieren vinden"

Prima, maar ook negatieve. Dit is echt een hele beroerde conclusie die door het Red Team gemaakt is.
Ik ga het even terugluisteren, dank je. Sinds ik niet meer forens naar mijn werk luister ik nauwelijks meer naar BNR in de ochtend. Vind het normaal wel een uitstekend nieuwsmedium :)
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195744364
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja dat snap ik. Met andere woorden, we zitten nu met tactieken uit de entertainmentindustrie in plaats van nieuwsgaring.
Precies wat ik bedoel, inderdaad. Alles is maar gericht om de goede zaak te promoten. Dat zie je in die posts van Gretzl ook heel sterk terug. Alles wat in jouw ogen niet goed is afdoen als falen, alles wat in jouw straatje past ophemelen. Eigenlijk gewoon een pure vorm van propaganda.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195744377
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
We zien nu weer de discussie oplaaien in de trant van "In land X doen ze het beter" en iedere keer blijkt dat toch meestal te herleiden tot hoe de bevolking zich gedraagt en er in staat.

Denemarken is Nederland niet, de bevolking is cultureel anders, Duitsland is Nederland niet, ook daar is de cultuur anders. Ditto Belgie, het VK, Frankrijk en ga zo maar door.

Ja, Duitsland had de test capaciteit om op grote schaal te testen, Nederland niet, en voor covid waren Duitse ziekenhuizen jaloers op Nederlandse ziekenhuizen om hier het testen zo veel flexibeler was terwijl hun labs ingericht waren om massa productie. Het kan verkeren.

Dit alles om te zeggen dat complexe problemen als covid geen simpele antwoorden kennen en dat je maar naar land X hoeft te kijken hoe je, 9 maanden nadat het los gaat, het allemaal even oplost.
Je kan er toch van leren? De Nederlandse bevolking wordt niet ineens heel gedisciplineerd en onzelfzuchtig En Rutte gaat geen deuren dichtlassen.
Maar er valt een hoop te leren en te verbeteren bij ons. Wat gewoon ook kan en moet.
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:06 #36
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195744379
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:26 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik ga het even terugluisteren, dank je. Sinds ik niet meer forens naar mijn werk luister ik nauwelijks meer naar BNR in de ochtend. Vind het normaal wel een uitstekend nieuwsmedium :)
Dat respecteer ik, dat je openstaat voor het tegenargument. Het (korte) interview staat op de site van BNR, waar door Red Team zelf naar gelinked is. Ginny heeft geen enkel moment Bas van Werven tegengesproken, of ook maar enigzins aangehaald dat het onderdeel van een groter pakket is. Het leest echt alsof ze terugkomen op hun eigen opmerking omdat ze nu (in context) zien dat dit geen goed interview was.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:08 #37
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744380
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Op dit soort berichten: in Duitsland kon je snel terecht en kreeg je snel de uitslag. Er waren bovendien geen problemen met testcapaciteit.
Oh excuses, dan begrepen we elkaar verkeerd. Ik dacht dat je zei dat Duitsland achterliep op Nederland, maar je bedoelt het omgekeerde. Misschien heb ik dan te snel gelezen :P
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:12 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195744381
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Over de mythe van grote culture verschillen en andere volksaard gesproken, aanrader om dit gesprek even terug te luisteren via de VPRO-website of een podcastplatform :)
[..]

Edit: en wat betreft Duitsland en Denemarken kan ik deze stukken van harte aanraden:

Hoogleraar Rudi Westendorp: 'De volksaard bepaalt of je door het virus wordt weggeblazen'
Leer van Duitsland: voorkom besmettingen
@:Tijger_M
Lees het artikel in het VK eens goed dan? Daar word wel degelijk over de Deense cultuur gesproken en hoe de familie banden anders zijn dan in Nederland.

Als je nu probeert een argument te bouwen met tegenstrijdige verhalen dan snap je toch zelf wel dat daar vragen over komen, he?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:20 #39
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195744384
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:23 schreef chratnox het volgende:
Steeds meer mensen die het coronavirus oplopen blijken scholier te zijn. Bijna 10% van alle scholieren had in de 2e week van oktober middelbare school leeftijd. Dat is dus niet mooi, blijkt uit cijfers die BNR heeft geanalyseerd op de cijfers van het RIVM.
Het verschuift ook steeds, het scholenargument. Eerst was de toename in besmettingen te wijten aan het openen van de scholen, hoewel er geen regiospreiding zichtbaar was en de middelbare schoolleerlingen niet vaker positief testen dan andere groepen - in tegenstelling tot de 20-29'jarigen, die dat wel deden.
Nu zijn de scholen al 2 maanden open en 'neemt het aantal besmettingen toe'. Dat doet het overal en als de scholen zo'n broeinest vol superspreaders zouden zijn, dan had dat wel wat sneller kunnen gebeuren. Bovendien zijn er gewoon een heleboel scholieren, dus natuurlijk nemen ze een meetbaar deel van de positieve testen op zich.
Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:28:21 #40
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_195744385
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:26 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Ik ga het even terugluisteren, dank je. Sinds ik niet meer forens naar mijn werk luister ik nauwelijks meer naar BNR in de ochtend. Vind het normaal wel een uitstekend nieuwsmedium :)
Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
pi_195744396
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:16 schreef chratnox het volgende:
Die eigenpijperij in die berichten, mijn god. "top-"antropoloog en niet gewoon antropoloog. Ze zullen toch wel begrijpen dat met die manier van communiceren ze hun boodschap zwakker maken?
Ik snap niet zo goed waaraan men denkt dat een antropoloog (top of niet) enige autoriteit ontleent bij dit vraagstuk. Ik begrijp dat zij ten tijde van ebola goed werk heeft verricht, maar is het dan relevant dat zij een studie antropologie afgerond heeft?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:29:12 #42
5428 crew  miss_sly
pi_195744398
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:18 schreef DireStraits7 het volgende:
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/

Het aantal weeknopnames is vrijwel gelijk aan de huidige bezetting. Conclusie: gemiddelde ligtijd is ~1 week?

Bij IC's is gemiddeld zo'n 2/3e van afgelopen week, dus die neemt wel toe per week.
De ligtijd is nog steeds tamelijk kort, inderdaad. Kuipers zei gisteren dat het saldo van de ziekenhuisopnames iets van 85 was, maar dat er wel 228 (ongeveer, ben de exacte getalen kwijt) nieuwe opnames waren. Een deel was dus naar huis, naar verzorgingshuis of overleden.

Overigens zijn de cijfers op de pagina van NICE vandaag nogal hard gestegen. We zitten nu in totaal klinisch (1.523) en IC (433) bijna aan de 1.900 patienten. Dat wisselt gedurende de dag vaak nog flink, maar het is wel een stap terug, twee omhoog.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195744401
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:

Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Zolang ze dat achterin het programma doen, prima.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:30:28 #44
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195744414
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:27 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Je kan er toch van leren? De Nederlandse bevolking wordt niet ineens heel gedisciplineerd en onzelfzuchtig En Rutte gaat geen deuren dichtlassen.
Maar er valt een hoop te leren en te verbeteren bij ons. Wat gewoon ook kan en moet.
Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.

Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195744424
Met 10K+ posts ben ik ook een zelfvernoemd Top-Fokker aan het worden *O*
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:31:55 #46
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744437
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:24 schreef Tijger_m het volgende:
@:Gretzl De volgende keer dat je mij quote moet je mischien even lezen wat ik schrijf, ik heb nergens melding gemaakt van jouw Red Team. En ik kan je sterk afraden om mij woorden in de mond te leggen.
Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'

Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Top 2000-omissies (2000-nu) | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195744445
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:29 schreef miss_sly het volgende:
De ligtijd is nog steeds tamelijk kort, inderdaad. Kuipers zei gisteren dat het saldo van de ziekenhuisopnames iets van 85 was, maar dat er wel 228 (ongeveer, ben de exacte getalen kwijt) nieuwe opnames waren. Een deel was dus naar huis, naar verzorgingshuis of overleden.

Dat betekent dus wel dat vrijwel alle opames van de afgelopen week waren (in ieder geval gemiddeld) en dat als de toestroom stokt het ook heel rap naar beneden kan gaan. Dat effect ijlt bij de ziekenhuisopnames veel minder lang na dan op de IC's.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:32:37 #48
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195744447
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:29 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waaraan men denkt dat een antropoloog (top of niet) enige autoriteit ontleent bij dit vraagstuk. Ik begrijp dat zij ten tijde van ebola goed werk heeft verricht, maar is het dan relevant dat zij een studie antropologie afgerond heeft?
Nouja, dat. Ik geloof best dat Ginny Mooy goede credentials heeft op het gebied van antropologie. Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.

In dat kader heeft ze naar mijn idee een goed podium om haar visie op menselijk gedrag te geven, en is ze daar wat mij betreft een autoriteit in. Maar om uitspraken te gaan doen over epidemiologische vraagstukken etc moet je lekker laten bij wie er verstand van hebben.

Tijdje terug zat bij Op1 iemand, een psychologe volgens mij. Die zei: "We vergeten met zijn allen dat er mensen zijn met die expert zijn in een bepaald onderwerp. Hun mening over dat onderwerp weegt nou eenmaal zwaarder dan degene van iemand die er geen verstand van heeft"
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195744456
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:


Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
Dit is flauw. De rol van kinderen is heel lang gebagatelliseerd. Je kunt nu niet zomaar zeggen 'logisch toch dat ook daar besmettingen veel voorkomen' zonder backlash te verwachten.

Voor scholen wordt een uitzondering gemaakt op basis van een risico dat nog onbekend is. Dat is hoe de situatie nu feitelijk is. En het is logisch dat mensen zich daar zorgen om maken; jouw geflame gaat ze niet geruststellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195744460
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Ik luister zo een beetje alles van BNR en dat idee heb ik allerminst, alhoewel, ik vind eigenlijk dat Cees na elk bulletin 5 minuten zou mogen ranten :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')