Het kabinet heeft dan ook het eigen standpunt herzien: opa's en oma's kunnen als zij vitaal zijn gerust contact hebben met de kleinkinderen. Dat was in ieder geval tot voor kort het standpunt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:43 schreef TheVulture het volgende:
Ben het overigens wel eens dat kinderen zoveel mogelijk uit de buurt van opa en oma houden wel aan kracht inboet. Ik zie het in mijn eigen familie al. Zowel mijn vader en moeder als mijn oom en tante zorgen weer meerdere keren per week voor de kids na school terwijl de ouders aan het werk zijn. Dat was in maart/april echt wel anders.
Nu moet ik wel zeggen dat zodra ze een snotneus hebben ze niet komen, maar goed, asymptomatische bestrijding is ook wel een dingetje natuurlijk
Dat zijn van die argumenten waar we niks tegen in kunnen brengen. Tevens is het ook een loos argument om dat het niet hard te maken valt en nooit te bewijzen is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef Confetti het volgende:
Ik vertrouw de postbode meer dan het RIVM als het om scholen gaat. Weten jullie nog dat het RIVM er alles aan deed om alle scholen open te houden in maart? Dat was een bloedbad geweest als de maatschappelijke druk niet teveel werd.
Dat lijkt dus geen wonder te zijn maar eerder een gevolg van het gedrag van het virus. Daar kunnen we als samenleving ons voordeel mee doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:58 schreef zalkc het volgende:
Ik vind het nog een half wonder dat er inderdaad geen mega-verspreiding via scholen plaatsvind. Zeker als je ziet dat er geen enkele restrictie is onderling.
Dit is ook wat uit de onderzoeken blijkt. Volwassenen besmetten de kinderen.quote:Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is bestaat, vaak de ouder.
Oh bedoel je het op die manier? Oké, snap ik en daar moet ik je gelijk in geven. Ik trok haar inhoudelijke kennis in twijfel als het ging om de daadwerkelijke verspreiding van virussen en wat wel/niet veilig is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat valt wel in haar vakgebied omdat er een gedragsmatig en cultureel component zit in hoe het virus zich verspreidt. Ik dacht dat dit discussiepunt al was beslecht in het kader van de mondkapjes?
Daar zou ik persoonlijk 100% achter staan. Scholen sluiten moet een noodgreep zijn, als elke andere mogelijkheid geprobeerd en mislukt is. En nee, ik heb geen schoolgaande kinderenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
Maar even tot de basis terugkeren, sluiting van scholen is geen medische of wetenschappelijke beslissing.
Dat is een overheidsbeslissing en de overheid gaat dit absoluut niet doen tenzij het onmogelijk anders kan. Adviezen van Rood, Groen, Wit of Pimpelpaars ten spijt.
ik zie het andersom, kinderen besmetten leraar, oma en opa en andere ouderenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:58 schreef zalkc het volgende:
Ik vind het nog een half wonder dat er inderdaad geen mega-verspreiding via scholen plaatsvind. Zeker als je ziet dat er geen enkele restrictie is onderling.
Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is besmet, vaak de ouder.
Vandaar mij vraagteken, het consumeren van lesstof via de computer is niets nieuws of raars toch? Tijdens de eerste lockdown werd dat binnen 2 dagen geïmplementeerd. Wat uiteindelijk zorgde voor (gedeeltelijke) achterstanden maar het is niet dat het hele onderwijs vastliep. Bovendien is het gezondheidsvraagstuk voor veel leraren ook een afweging. Kort vragen rondje in het werkveld laat die zorgen bij docenten ook zien. Wat nu als je het om de week kunt combineren met fysieke lessen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou inderdaad bijna gaan denken dat dit makkelijk gerealiseerd kan worden, omdat zo veel mensen roepen dat dat wel even kan.
Ja, maar de cijfers, de wetenschap enz. zien het dan weer de andere kant op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zie het andersom, kinderen besmetten leraar, oma en opa en andere ouderen
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.
Dit onderzoek dat een overzicht geeft heb ik ook al vaker aangehaald onderschrijft dat:
https://adc.bmj.com/content/105/7/618.abstract
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?
Je geeft daar de jeugd ook direct het goede voorbeeld mee dat je prima kan thuiswerken, iets dat ze (hopelijk) later meenemen aangezien dit land steeds voller raakt en zaken als files en stikstof een ernstigere bedreiging zijn voor de economie dan dat half jaar Covid.
En natuurlijk springt de media, niet gehindered door enige kennis, er altijd meteen bovenop wat de communicatie nog eens een factor lastiger maakt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.
Des te meer reden voor een leek als Ginni om niet te hoog van de toren te blazen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.
Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder dat jouw geval illustratief is voor miljoenen mensen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Voor volwassenen heeft thuis onderwijs een andere lading dan voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
Voor gezinnen zoals jouw gezin zijn de volgende situaties denkbaar bij strengere maatregelen:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
Ten eerste omdat de verschillen tussen leerlingen voor wat betreft het consumeren van online lessen nogal groot zijn, en het vooral de kinderen zijn die het toch al niet zo goed getroffen hebben die eronder te lijden hebben. En ten tweede omdat dubbel lesgeven, dus aan kinderen in je lokaal en thuis, eigenlijk niet op een acceptabele manier te doen is. Dat kan op het hoger onderwijs best anders liggen, maar met pubers is het bijzonder ingewikkeld.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Vandaar mij vraagteken, het consumeren van lesstof via de computer is niets nieuws of raars toch? Tijdens de eerste lockdown werd dat binnen 2 dagen geïmplementeerd. Wat uiteindelijk zorgde voor (gedeeltelijke) achterstanden maar het is niet dat het hele onderwijs vastliep. Bovendien is het gezondheidsvraagstuk voor veel leraren ook een afweging. Kort vragen rondje in het werkveld laat die zorgen bij docenten ook zien. Wat nu als je het om de week kunt combineren met fysieke lessen?
Het is wel hoe ouder het kind hoe groter het risico, in elk geval in theorie. En we zien ook volop clusters op middelbare scholen. De vraag is alleen waar ze besmet raken, thuis met hun vrienden en vriendinnen of in de klassen. Helaas is daar amper onderzoek naar gedaan en onderzoekt de GGD dat ook niet langer waardoor er onzekerheid ontstaat bij beleidsbepalers op scholen en ouders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.
Dit onderzoek dat een overzicht geeft heb ik ook al vaker aangehaald onderschrijft dat:
https://adc.bmj.com/content/105/7/618.abstract
En natuurlijk:
[..]
Het is gewoon vermoeiend gedrag van het Red Team - een probleem verzinnen en dan je eigen oplossing willen doordrukken.
Helemaal mee eens. De inhoudelijke kritiek op haar uitspraken vind ik dan ook terecht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Des te meer reden voor een leek als Ginni om niet te hoog van de toren te blazen.
Daarom is het ook een mooie schot voor de boeg maar totaal onhaalbaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerder dat jouw geval illustratief is voor miljoenen mensen.
Dat is al een lastige situatie inderdaad. Denk bijvoorbeeld ook aan de kinderen waar de thuissituatie minder stabiel is en een situatie waar de ouders de taal niet machtig zijn en geen thuisonderwijs kunnen geven. Er zijn zoveel uitzonderingen op de mogelijkheden voor thuisonderwijs dat het in mijn ogen geen valide vervanger kan zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De bron die ik aanhaal geeft ook een overzicht. Als overzichtsstudies elkaar tegenspreken, schieten we natuurlijk niet veel op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.
In dat kader hebben we beide geen essentieel beroep dat klopt. Hoewel ik wel in de voedingsindustrie werk dus in hoeverre dat niet essentieel is...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor gezinnen zoals jouw gezin zijn de volgende situaties denkbaar bij strengere maatregelen:
- Je hebt geen essentieel beroep en moet sowieso thuis blijven.
- Je hebt een essentieel beroep en er wordt opvang en onderwijs voor je kind geregeld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |