abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:58:27 #101
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_195744852
Ik vind het nog een half wonder dat er inderdaad geen mega-verspreiding via scholen plaatsvind. Zeker als je ziet dat er geen enkele restrictie is onderling.

Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is besmet, vaak de ouder.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195744863
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:43 schreef TheVulture het volgende:
Ben het overigens wel eens dat kinderen zoveel mogelijk uit de buurt van opa en oma houden wel aan kracht inboet. Ik zie het in mijn eigen familie al. Zowel mijn vader en moeder als mijn oom en tante zorgen weer meerdere keren per week voor de kids na school terwijl de ouders aan het werk zijn. Dat was in maart/april echt wel anders.

Nu moet ik wel zeggen dat zodra ze een snotneus hebben ze niet komen, maar goed, asymptomatische bestrijding is ook wel een dingetje natuurlijk :P
Het kabinet heeft dan ook het eigen standpunt herzien: opa's en oma's kunnen als zij vitaal zijn gerust contact hebben met de kleinkinderen. Dat was in ieder geval tot voor kort het standpunt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195744869
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef Confetti het volgende:
Ik vertrouw de postbode meer dan het RIVM als het om scholen gaat. Weten jullie nog dat het RIVM er alles aan deed om alle scholen open te houden in maart? Dat was een bloedbad geweest als de maatschappelijke druk niet teveel werd.
Dat zijn van die argumenten waar we niks tegen in kunnen brengen. Tevens is het ook een loos argument om dat het niet hard te maken valt en nooit te bewijzen is.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:59:56 #104
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195744873
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:58 schreef zalkc het volgende:
Ik vind het nog een half wonder dat er inderdaad geen mega-verspreiding via scholen plaatsvind. Zeker als je ziet dat er geen enkele restrictie is onderling.
Dat lijkt dus geen wonder te zijn maar eerder een gevolg van het gedrag van het virus. Daar kunnen we als samenleving ons voordeel mee doen.
quote:
Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is bestaat, vaak de ouder.
Dit is ook wat uit de onderzoeken blijkt. Volwassenen besmetten de kinderen.
Antifa
pi_195744876
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat valt wel in haar vakgebied omdat er een gedragsmatig en cultureel component zit in hoe het virus zich verspreidt. Ik dacht dat dit discussiepunt al was beslecht in het kader van de mondkapjes?
Oh bedoel je het op die manier? Oké, snap ik en daar moet ik je gelijk in geven. Ik trok haar inhoudelijke kennis in twijfel als het ging om de daadwerkelijke verspreiding van virussen en wat wel/niet veilig is.
pi_195744877
Maar even tot de basis terugkeren, sluiting van scholen is geen medische of wetenschappelijke beslissing.

Dat is een overheidsbeslissing en de overheid gaat dit absoluut niet doen tenzij het onmogelijk anders kan. Adviezen van Rood, Groen, Wit of Pimpelpaars ten spijt.
pi_195744899
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:00 schreef Tijger_m het volgende:
Maar even tot de basis terugkeren, sluiting van scholen is geen medische of wetenschappelijke beslissing.

Dat is een overheidsbeslissing en de overheid gaat dit absoluut niet doen tenzij het onmogelijk anders kan. Adviezen van Rood, Groen, Wit of Pimpelpaars ten spijt.
Daar zou ik persoonlijk 100% achter staan. Scholen sluiten moet een noodgreep zijn, als elke andere mogelijkheid geprobeerd en mislukt is. En nee, ik heb geen schoolgaande kinderen :)
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:02:15 #108
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_195744906
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:58 schreef zalkc het volgende:

Het zou mij niet verbazen dat het gros van de besmette leerlingen door een volwassene is besmet, vaak de ouder.
ik zie het andersom, kinderen besmetten leraar, oma en opa en andere ouderen
pi_195744937
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je zou inderdaad bijna gaan denken dat dit makkelijk gerealiseerd kan worden, omdat zo veel mensen roepen dat dat wel even kan.
Vandaar mij vraagteken, het consumeren van lesstof via de computer is niets nieuws of raars toch? Tijdens de eerste lockdown werd dat binnen 2 dagen geïmplementeerd. Wat uiteindelijk zorgde voor (gedeeltelijke) achterstanden maar het is niet dat het hele onderwijs vastliep. Bovendien is het gezondheidsvraagstuk voor veel leraren ook een afweging. Kort vragen rondje in het werkveld laat die zorgen bij docenten ook zien. Wat nu als je het om de week kunt combineren met fysieke lessen?
blablablabla
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:04:26 #110
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195744941
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:02 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ik zie het andersom, kinderen besmetten leraar, oma en opa en andere ouderen
Ja, maar de cijfers, de wetenschap enz. zien het dan weer de andere kant op.
Antifa
pi_195744954
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.
Dit onderzoek dat een overzicht geeft heb ik ook al vaker aangehaald onderschrijft dat:
https://adc.bmj.com/content/105/7/618.abstract
Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.
pi_195744978
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:49 schreef Elan het volgende:

[..]

Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?

Je geeft daar de jeugd ook direct het goede voorbeeld mee dat je prima kan thuiswerken, iets dat ze (hopelijk) later meenemen aangezien dit land steeds voller raakt en zaken als files en stikstof een ernstigere bedreiging zijn voor de economie dan dat half jaar Covid.
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Voor volwassenen heeft thuis onderwijs een andere lading dan voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
pi_195744983
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Laat ik het eens over een andere boeg gooien: als een gerenommeerde bron iets anders stelt dan de studie die jij aanhaalt, dan is er op z'n minst geen wetenschappelijke consensus. En het is logisch dat een gebrek aan consensus zorgt voor ongerustheid onder de lekenbevolking.
En natuurlijk springt de media, niet gehindered door enige kennis, er altijd meteen bovenop wat de communicatie nog eens een factor lastiger maakt.
pi_195744991
quote:

[..]

Des te meer reden voor een leek als Ginni om niet te hoog van de toren te blazen. O-)
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:07:30 #115
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195745004
quote:

[..]

Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.
Antifa
pi_195745005
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
Het lijkt mij eerder dat jouw geval illustratief is voor miljoenen mensen.
pi_195745028
quote:

[..]

Voor gezinnen zoals jouw gezin zijn de volgende situaties denkbaar bij strengere maatregelen:
- Je hebt geen essentieel beroep en moet sowieso thuis blijven.
- Je hebt een essentieel beroep en er wordt opvang en onderwijs voor je kind geregeld.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:09:09 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195745033
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:04 schreef Elan het volgende:

[..]

Vandaar mij vraagteken, het consumeren van lesstof via de computer is niets nieuws of raars toch? Tijdens de eerste lockdown werd dat binnen 2 dagen geïmplementeerd. Wat uiteindelijk zorgde voor (gedeeltelijke) achterstanden maar het is niet dat het hele onderwijs vastliep. Bovendien is het gezondheidsvraagstuk voor veel leraren ook een afweging. Kort vragen rondje in het werkveld laat die zorgen bij docenten ook zien. Wat nu als je het om de week kunt combineren met fysieke lessen?
Ten eerste omdat de verschillen tussen leerlingen voor wat betreft het consumeren van online lessen nogal groot zijn, en het vooral de kinderen zijn die het toch al niet zo goed getroffen hebben die eronder te lijden hebben. En ten tweede omdat dubbel lesgeven, dus aan kinderen in je lokaal en thuis, eigenlijk niet op een acceptabele manier te doen is. Dat kan op het hoger onderwijs best anders liggen, maar met pubers is het bijzonder ingewikkeld.

Als alternatief tegen 'iedereen thuis' moet je het zeker overwegen, maar het is niet zo dat het een eenvoudig inzetbaar en functioneel alternatief is, want dat is het niet.

Met mijn doelgroep, 3-4 vmbo, zou ik ook met halve klassen het online gedeelte liever weglaten. Ik denk dat ik meer bereik als ik alles in mijn lokaal doe, ook als dat met halve klassen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195745034
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.
Dit onderzoek dat een overzicht geeft heb ik ook al vaker aangehaald onderschrijft dat:
https://adc.bmj.com/content/105/7/618.abstract

En natuurlijk:
[..]

Het is gewoon vermoeiend gedrag van het Red Team - een probleem verzinnen en dan je eigen oplossing willen doordrukken.
Het is wel hoe ouder het kind hoe groter het risico, in elk geval in theorie. En we zien ook volop clusters op middelbare scholen. De vraag is alleen waar ze besmet raken, thuis met hun vrienden en vriendinnen of in de klassen. Helaas is daar amper onderzoek naar gedaan en onderzoekt de GGD dat ook niet langer waardoor er onzekerheid ontstaat bij beleidsbepalers op scholen en ouders.

Hogescholen krijgen ook nog gewoon dagelijks fysiek klassikaal les, ik heb zo snel geen aantallen voorhanden maar dat zijn over het algemeen wel gewoon volwassenen.
blablablabla
pi_195745041
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Des te meer reden voor een leek als Ginni om niet te hoog van de toren te blazen. O-)
Helemaal mee eens. De inhoudelijke kritiek op haar uitspraken vind ik dan ook terecht.
pi_195745048
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het lijkt mij eerder dat jouw geval illustratief is voor miljoenen mensen.
Daarom is het ook een mooie schot voor de boeg maar totaal onhaalbaar.

In alle eerlijkheid, waar een wil is, is een weg. Het neemt niet weg dat “even twee weken de scholen dicht” een makkelijke maatregel is.
pi_195745053
quote:

[..]

Dat is al een lastige situatie inderdaad. Denk bijvoorbeeld ook aan de kinderen waar de thuissituatie minder stabiel is en een situatie waar de ouders de taal niet machtig zijn en geen thuisonderwijs kunnen geven. Er zijn zoveel uitzonderingen op de mogelijkheden voor thuisonderwijs dat het in mijn ogen geen valide vervanger kan zijn.

Anekdotisch van mijn schoonmoeder: De hoeveelheid kinderen met een flinke achterstand door de sluiting van scholen in maart is significant. Zij heeft 3x zoveel kinderen in haar speciaal onderwijsklasje ten opzichte van andere jaren.
pi_195745075
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.
De bron die ik aanhaal geeft ook een overzicht. Als overzichtsstudies elkaar tegenspreken, schieten we natuurlijk niet veel op.

Let wel, ik vind veel van je inhoudelijke kritiek in deze kwestie terecht. Waar ik zelf oprecht mee worstel is de besmettelijkheid van kinderen en of we op dit moment voldoende doen en weten om daar stellige uitspraken over te doen. En dat staat nog los van de politieke beslissing die je kunt maken om de risico's voor lief te nemen omdat onderwijs belangrijk is.
pi_195745090
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 12:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Voor gezinnen zoals jouw gezin zijn de volgende situaties denkbaar bij strengere maatregelen:
- Je hebt geen essentieel beroep en moet sowieso thuis blijven.
- Je hebt een essentieel beroep en er wordt opvang en onderwijs voor je kind geregeld.
In dat kader hebben we beide geen essentieel beroep dat klopt. Hoewel ik wel in de voedingsindustrie werk dus in hoeverre dat niet essentieel is...

Maar die opvang mag ik dan zeker wel zelf aftikken? Als je weet hoe flexibel de kinderopvang is, dan is dat buiten de kosten niet eens een optie.
pi_195745091
Onpopulaire mening: alleen het hoger onderwijs door laten gaan. Op lange termijn is dat toch het belangrijkste voor een land als Nederland.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')