Waarom is dit heel slecht? Heeft Ginny Mooy wel door dat er dagelijks 8000 mensen positief testen, en dat bijna 20% van de bevolking schoolgaand is? Dit soort absolute cijfers (10 besmettingen, whoehoehoe, niet eens getraceerd naar plaats van besmetting) dienen enkel om bang te maken want als je ze in perspectief zou plaatsen dan is het allemaal een stuk minder indrukwekkend. Zeg maar gerust niet indrukwekkend.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:44 schreef Gretzl het volgende:
nauwe contacten (in geval van leerlingen) van een positief persoon hoeven zich dus niet af te zonderen en mogen gewoon naar school blijven gaan als ze klachtenvrij zijn.
Ja. Met dien verstande dat als je dat als docent heel belangrijk vindt, het je met 100% van de inzet voor 80 of 90% lukt. Het gaat alleen wel ten koste van de kwaliteit van je onderwijs, dus ik ga er zelf wat anders mee om.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat ook. In elk geval wel tot de docent toch?
Ongetwijfeld, maar scholen dicht heeft wel 'n nadelig effect op kinderen. En kinderen hebben over het algemeen best nog wel wat jaren te gaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nja als veel besmettingen idd via scholen lopen dan is het dus dweilen met de kraan open. De horeca gaat dus nog 3 maanden dicht blijven sowieso.
Ja, maar dit is helemaal niet boeiend en relevant, want niemand van het RedTeam kan aannemelijk maken dat dit momenteel voor problemen zorgt. Dat is de hele grap: ze vinden iets een probleem en vinden daarom dat het moet worden aangepakt, maar ze kunnen niet eens hard maken dat het probleem daadwerkelijk een probleem is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:44 schreef Gretzl het volgende:
Een van de belangrijkste punten van Mooy in het interview van vanochtend is toch wel dat er op Nederlandse scholen op dit moment een stuk minder restricties/voorzorgsmaatregelen gelden dan in de meeste andere Europese landen. Dan gaat het onder andere om de anderhalvemeter (die voor zowel basisschoolleerlingen als middelbare scholieren onderling niet verplicht is). Verder het quarantainebeleid dat ik al eerder aanhaalde, nauwe contacten (in geval van leerlingen) van een positief persoon hoeven zich dus niet af te zonderen en mogen gewoon naar school blijven gaan als ze klachtenvrij zijn. Dit Nederlandse beleid gaat voorbij aan het feit dat kinderen ook asymptomatisch besmettelijk kunnen zijn.
Jij had het in je posting over beide aspecten, het aantal kinderen dat wordt besmet en de rol die ze spelen in de verspreiding van het virus. Ik zeg dat het flauw is om toe te geven dat kinderen vaak worden besmet en om zorgen af te doen als gezeur. Er is immers een relatie tussen besmettingen en verspreiding van het virus: het een is voorwaardelijk voor het ander. Mensen die zien dat kinderen ook veelvuldig worden besmet vragen zich af: hé, zouden ze dan niet ook een grote rol kunnen spelen in de verspreiding? En laat dat een kwestie zijn die nog onduidelijk is. Daar heb ik al meermalen een gedegen bron bij gegeven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar de 'rol van kinderen' is iets anders dan dat kinderen corona kunnen krijgen. Dat zijn twee aparte dingen. Logisch dat er kinderen zijn die corona hebben, je verwacht niets anders, maar dat zegt niets over de rol van scholen en de rol van kinderen. Dus nee, je kunt prima zeggen dat scholieren besmet zijn zonder dat dat voor backlash zorgt, aangezien het niets met elkaar te maken heeft.
Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:47 schreef _serial_ het volgende:
Telegraaf kopt nu ook "Expertgroep : sluit scholen 2 weken"
Erg benieuwd wat deze experts verwachten wat er ná deze 2 weken gaat gebeuren. Of houden we ze dan stiekem toch nog even wat langer gesloten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:47 schreef _serial_ het volgende:
Telegraaf kopt nu ook "Expertgroep : sluit scholen 2 weken"
Als er één les is van deze crisis is dat het kabinet in de toekomst echt moet afstemmen dat deze partijen op basis van vetrouwelijkheid moeten adviseren en niets mogen lekken van de gang van zaken. Nu ondermijnt het het beleid omdat elke deelnemer in zo'n orgaan in de media begint te tetteren als er een besluit wordt genomen wat hem/haar niet zintquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dit gedoe met het redteam dat constant tegen het OMT zit te ageren ziet er een beetje uit als wetenschappers die het publieke podium, wat ze krijgen door de pandemie, gebruiken om lekker ruzie te maken onder elkaar.
Ondertussen weet de gemiddelde Nederlander niet meer welke organisatie/virologen nu officieel advies geven aan het kabinet, omdat elk groepje iedere keer iets anders zit te preken.
Nee, ik tip je die artikelen omdat ik ze met interesse heb gelezen. Ik pretendeer op geen enkel moment dat ik alles weet over culture verschillen en de vermeende volksaard in verschillende landen. Ik vind het wel leerzaam om er van experts over te horen hoe het nu precies zit. Zoals Joep Leerssen en Rudi Westendorp.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees het artikel in het VK eens goed dan? Daar word wel degelijk over de Deense cultuur gesproken en hoe de familie banden anders zijn dan in Nederland.
Dat valt wel in haar vakgebied omdat er een gedragsmatig en cultureel component zit in hoe het virus zich verspreidt. Ik dacht dat dit discussiepunt al was beslecht in het kader van de mondkapjes?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom is dat flauw? Als antropoloog heeft ze goede credentials, en er kan zeker een rol voor haar type werk in het OMT zijn. Maar uitspraken over hoe de verspreiding plaatsvindt, welk risico er is etc valt gewoon niet in haar vakgebied.
Toch staat in jouw bron hetzelfde wat vrijwel alle experts aangeven: de verspreiding via scholen lijkt minimaal (lees: acceptabel in verhouding tot de neveneffecten van scholensluiting). Zeker voor de basisscholen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:48 schreef Claudia_x het volgende:
En laat dat een kwestie zijn die nog onduidelijk is. Daar heb ik al meermalen een gedegen bron bij gegeven.
Jep, dat staat er ook in. En er staan ook kanttekeningen bij. Ik haal de bron daarom zo vaak aan: het is een bron met autoriteit die genuanceerd is. En als daar dus in staat dat er ten aanzien van een aantal punten nog onzekerheden zijn, dan snap ik de ongerustheid wel. (Hell, die heb ik zelf ook.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Toch staat in jouw bron hetzelfde wat vrijwel alle experts aangeven: de verspreiding via scholen lijkt minimaal (lees: acceptabel in verhouding tot de neveneffecten van scholensluiting).
het is een hintquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:41 schreef nostra het volgende:
Haal ik net de krant uit de brievenbus beneden, heeft iemand zijn (of een) mondkapje aan de deurklink opgehangen.Dan spoor je toch niet helemaal.
Ja, maar uit de meeste onderzoeken blijkt dat de rol van kinderen niet groot is. Zo zijn ze zelden de bronbesmetting in een cluster zoals hun gezin.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jij had het in je posting over beide aspecten, het aantal kinderen dat wordt besmet en de rol die ze spelen in de verspreiding van het virus. Ik zeg dat het flauw is om toe te geven dat kinderen vaak worden besmet en om zorgen af te doen als gezeur. Er is immers een relatie tussen besmettingen en verspreiding van het virus: het een is voorwaardelijk voor het ander. Mensen die zien dat kinderen ook veelvuldig worden besmet vragen zich af: hé, zouden ze dan niet ook een grote rol kunnen spelen in de verspreiding? En laat dat een kwestie zijn die nog onduidelijk is. Daar heb ik al meermalen een gedegen bron bij gegeven.
Het is gewoon vermoeiend gedrag van het Red Team - een probleem verzinnen en dan je eigen oplossing willen doordrukken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:51 schreef DireStraits7 het volgende:
Toch staat in jouw bron hetzelfde wat vrijwel alle experts aangeven: de verspreiding via scholen lijkt minimaal (lees: acceptabel in verhouding tot de neveneffecten van scholensluiting). Zeker voor de basisscholen.
Dat geldt voor veel van de (zelfgenoemde) hoofdrolspelers. Genieten zichtbaar van de aandacht en zijn vooral bezig met hun kop zoveel mogelijk op televisie te krijgen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het Red Team is vooral bezig met het Red Team.
Bepaalde quarantaine-instructies in bovenstaand rijtje zijn goed, maar dit is helaas niet het volledige beeld van de huidige stand van zaken. Als je kijkt naar leerlingen > 12 jaar dan is nu het algemene GGD-advies dat medeleerlingen, ook al hebben zij intensief contact gehad met de besmette medeleerling, niet thuis hoeven blijven en zich niet hoeven laten testen (tenzij klachten). Leerlingen zijn al snel intensive contacten van elkaar omdat ze onderling dus geen 1,5 m afstand hoeve te houden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
Kinderen op de kinderopvang of in het basisonderwijs* moeten thuisblijven als:
Het kind naast verkoudheidsklachten ook koorts heeft en/of benauwd is en/of (meer dan incidenteel) hoest. Het kind hoeft in principe niet getest te worden (tenzij het ernstig ziek is, neem dan altijd contact op met de huisarts) en blijft thuis totdat deze klachten minimaal 24 uur over zijn.
Het kind een contact is van een patiënt die positief getest is op het nieuwe coronavirus en het kind klachten heeft die passen bij COVID-19.
Het kind bij iemand in huis woont, die naast milde klachten die passen bij corona ook koorts heeft en/of benauwd is. Iedereen in het huis blijft dan thuis totdat die persoon een negatieve testuitslag heeft.
Het kind een huisgenoot is van iemand die positief getest is op het nieuwe coronavirus.
Kinderen mogen dus wél naar de kinderopvang of basisschool als zij alleen verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) hebben, tenzij bovenstaande punten van toepassing zijn.
Niet bij alle nauwe contacten dus.
Dit is dus totale onzin.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:56 schreef Confetti het volgende:
Ik vertrouw de postbode meer dan het RIVM als het om scholen gaat. Weten jullie nog dat het RIVM er alles aan deed om alle scholen open te houden in maart? Dat was een bloedbad geweest als de maatschappelijke druk niet teveel werd.
Je zou inderdaad bijna gaan denken dat dit makkelijk gerealiseerd kan worden, omdat zo veel mensen roepen dat dat wel even kan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:49 schreef Elan het volgende:
Toch zou een gedeeltelijke sluiting niet zo verkeerd zijn, om de week fysiek en online les kan toch prima op de middelbare, of zijn de modules daar nog niet klaar voor?
Maak maar eens hard dat dit probleem dat je schets significant en relevant is. Tot die tijd lijkt het me niet de moeite waard om er aandacht aan te besteden en beleid op te bepalen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:57 schreef Gretzl het volgende:
Bepaalde quarantaine-instructies in bovenstaand rijtje zijn goed, maar dit is helaas niet het volledige beeld van de huidige stand van zaken. Als je kijkt naar leerlingen > 12 jaar dan is nu het algemene GGD-advies dat medeleerlingen, ook al hebben zij intensief contact gehad met de besmette medeleerling, niet thuis hoeven blijven en zich niet hoeven laten testen (tenzij klachten). Het voorzorgsprincipe is dan blijkbaar niet erg belangrijk meer. Je kunt er vergif op innemen dt een deel van die medeleerlingen die nauw contact hebben gehad met de coronapatiënt alsnog op later moment klachten krijgen en/of positief testen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |