Dat laatste kan natuurlijk niet he, het ene moment wel de stem van zo'n groep zijn en het andere moment niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'
Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Geen enkel advies van C19 is officieel advies.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'
Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dit is echter geen officieel advies.
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
Nee, dat is hoegenaamd niet van belang. Hooguit mooi meegenomen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.
Nja als veel besmettingen idd via scholen lopen dan is het dus dweilen met de kraan open. De horeca gaat dus nog 3 maanden dicht blijven sowieso.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.
Klopt ja en verschillende landen hebben sowieso ook enorme demografische verschillen, zo is het continent Afrika maar beperkt geraakt door Covid, niet door goede maatregelen en hygiëne maar omdat de gemiddelde leeftijd er 20 jaar lager ligt dan in het Westen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.
Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
quote:Zorgwekkender nog vindt het RedTeam het percentage positief getesten binnen deze groep: ruim een tiende van hen wordt positief getest. Volgens de WHO betekent dat dat je binnen deze groep de controle op het virus kwijt bent.
quote:De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam. En in het basisonderwijs blijkt zelfs 14 procent van de leerlingen positief te testen. 'Nederland is één van de weinige landen ter wereld waar de kinderen helemaal zonder restricties naar school gaan. Het is in de klas bijvoorbeeld niet verplicht om anderhalve meter afstand te houden en dat gebeurt vooral in het basisonderwijs ook helemaal niet.'
quote:Vergeten wordt vaak dat in het basisonderwijs ook nog eens veel scholieren buitenschoolse opvang genieten bij hun grootouders, zegt Mooy.
quote:Volgens het team is er nog weinig te zeggen over de langetermijngevolgen van corona. Er zijn steeds meer signalen dat die er wel degelijk zijn, ook voor jongeren. Bovendien kan een kind ook een vader of moeder, opa of oma besmetten.
Je zou een lijst kunnen maken van wat in andere landen goed gaat en dat (waar het helpt) in een op maat gemaakt jasje stoppen dmv beleid/advies voor Nederlanders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.
Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
Kom nu zeg. Ze heeft daar alle vrijheid om te zeggen wat ze wil zeggen en achteraf wordt ze teruggefloten door haar teamleden. Dat ligt niet aan BNR, dat ligt aan haarzelf. Dan kan je natuurlijk niet aankomen met "de media blaast het op, want er is geen officieel advies in een officieel rapport", wat is dat nu weer. Er is sowieso niets officieels aan de adviezen van het Red Team - er is überhaupt niets officieels aan dat hele Red Team (wat de naam wel doet impliceren).quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:
Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Maar de 'rol van kinderen' is iets anders dan dat kinderen corona kunnen krijgen. Dat zijn twee aparte dingen. Logisch dat er kinderen zijn die corona hebben, je verwacht niets anders, maar dat zegt niets over de rol van scholen en de rol van kinderen. Dus nee, je kunt prima zeggen dat scholieren besmet zijn zonder dat dat voor backlash zorgt, aangezien het niets met elkaar te maken heeft.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is flauw. De rol van kinderen is heel lang gebagatelliseerd. Je kunt nu niet zomaar zeggen 'logisch toch dat ook daar besmettingen veel voorkomen' zonder backlash te verwachten.
Antropologie is vrij vertaald de leer van de mens. Antropologen focussen zich met name op de culturele dimensie van samenlevingen (van micro- tot macroniveau). Dat soort expertise komt goed van pas wanneer je landen wil vergelijken om te ontwaren welke maatregelen elders effectief zijn en dat hier ook kunnen zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef chratnox het volgende:
Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.
Er zit vanzelfsprekend echter een heel duidelijk verschil tussen de uitspraken die individuele op/in twitter/radio/kranten doen en wat ze uiteindelijk schriftelijk verwoorden en adviseren aan Tweede Kamer, kabinet en andere instanties. Zie het overzicht op de website:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geen enkel advies van C19 is officieel advies.
Het zijn zeker belangrijke punten. Maar, die 14% die genoemd wordt is op basis van 240 tests. Dus, 14% van 240 tests is positief, waardoor ze nu oproept om deze maatregelen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind dit wel belangrijke uitspraken van Mooy in het interview met BNR:
[..]
[..]
[..]
[..]
Niet tot elkaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef chratnox het volgende:
Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.
Dat is flauw. Er zit een gedragsmatig component in de coronacrisis en dus is er ruimte voor het perspectief van een antropoloog.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, dat. Ik geloof best dat Ginny Mooy goede credentials heeft op het gebied van antropologie. Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.
In dat kader heeft ze naar mijn idee een goed podium om haar visie op menselijk gedrag te geven, en is ze daar wat mij betreft een autoriteit in. Maar om uitspraken te gaan doen over epidemiologische vraagstukken etc moet je lekker laten bij wie er verstand van hebben.
67 scholen is ongeveer 1%. Is dat veel? Geen idee. Is dat reden om ALLE scholen te sluiten? Ik vind van niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam. En in het basisonderwijs blijkt zelfs 14 procent van de leerlingen positief te testen.
Ja, maar in de praktijk lukt het niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat ook. In elk geval wel tot de docent toch?
Dat weet je wel zeker als iemand als Rob de Wijk met een EU gesubsidieerd podcastje komt op BNR..quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Ja en daarom schieten die er niet uit in de besmettingscijfers....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat ook. In elk geval wel tot de docent toch?
Uit het RIVM-rapport:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zijn zeker belangrijke punten. Maar, die 14% die genoemd wordt is op basis van 240 tests. Dus, 14% van 240 tests is positief, waardoor ze nu oproept om deze maatregelen.
(Jonge) kinderen maken een meer dan gemiddeld asymptomatische besmetting door is al vaker geroepen, dus laten we zeggen dat 80% asymptomatisch is. Ik verwacht dat zelfs dat nog laag is, maar laten we daar even vanuit gaan.
Die 240 tests waren allemaal kinderen met klachten. Dat zo'n 35 tests positief zijn onder kinderen met klachten, is geenszins een indicatie dat het daadwerkelijk 14% is.
Trouwens, Ginny noemt nu het basisonderwijs, terwijl die 14% over middelbare scholieren (12-19) gaat. Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.
Het maakt haar argument in elk geval niet sterker.
Klopt. Ik vind het ook interessant om die cijfers te zien fluctueren. De lijn is nog omhoog, maar als die stijging stabiliseert, kan het ook snel aflopen. Dat is, uitgaande van een betere behandeling en daardoor beperkte ligduur, en niet een veranderde populatie die jonger en gezonder is en dus minder ziek en weer sneller naar huis.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat betekent dus wel dat vrijwel alle opames van de afgelopen week waren (in ieder geval gemiddeld) en dat als de toestroom stokt het ook heel rap naar beneden kan gaan. Dat effect ijlt bij de ziekenhuisopnames veel minder lang na dan op de IC's.
Waarom is dat flauw? Als antropoloog heeft ze goede credentials, en er kan zeker een rol voor haar type werk in het OMT zijn. Maar uitspraken over hoe de verspreiding plaatsvindt, welk risico er is etc valt gewoon niet in haar vakgebied. Dat is geen tekortkoming of waardeoordeel over de persoon, maar een waardeoordeel over de mening. De mening van Karóly Illy weeg ik in hetzelfde onderwerp zwaarder dan die van Ginny Mooy. Net als dat die van Amrish Badjoe over de verspreiding van een virus voor mij zwaarder weegt dan die van (bijvoorbeeld) Ernst Kuipers of Diederik Gommers.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is flauw. Er zit een gedragsmatig component in de coronacrisis en dus is er ruimte voor het perspectief van een antropoloog.
Overigens vind ik 'gedragswetenschapper' niet helemaal een juiste typering van een antropoloog. Dat riekt te veel naar psychologie en de studie van gedragsbeïnvloeding. Er zit ook een maatschappijwetenschappelijk component in. Antropologie is overigens een vakgebied waar best het een en ander aan op te merken valt als het gaat om de wetenschappelijke robuustheid van methodiek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |