abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195744461
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:31 schreef Gretzl het volgende:

[..]

Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'

Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Dat laatste kan natuurlijk niet he, het ene moment wel de stem van zo'n groep zijn en het andere moment niet.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195744465
quote:

[..]

Sorry hoor, ik wilde je niet boos maken. In topic #984 gaven verschillende users in korte tijd aan dat Red Team zou geadviseerd hebben op de scholen per direct te sluiten. Jij had het over 'Dus het OMT doet het goed en de scholen hoeven niet dicht? Of begrijp ik het nu weer verkeerd?'

Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dit is echter geen officieel advies.
Geen enkel advies van C19 is officieel advies.
pi_195744466
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:

[..]

Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.
pi_195744487
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Om te voorkomen dat mensen die in veel gevallen toch al op korte termijn zouden sterven nu aan corona sterven.
Nee, dat is hoegenaamd niet van belang. Hooguit mooi meegenomen.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:35:30 #55
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195744488
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nja als veel besmettingen idd via scholen lopen dan is het dus dweilen met de kraan open. De horeca gaat dus nog 3 maanden dicht blijven sowieso.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195744490
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.

Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
Klopt ja en verschillende landen hebben sowieso ook enorme demografische verschillen, zo is het continent Afrika maar beperkt geraakt door Covid, niet door goede maatregelen en hygiëne maar omdat de gemiddelde leeftijd er 20 jaar lager ligt dan in het Westen.

Nederland zijn met name de verzorgingshuizen enorm kwetsbaar gebleken, de opa's en oma's die hier oppassen zijn over het algemeen zo tussen de 50 en 60, dus statistisch gezien vormen die ook maar een heel beperkt risico om een zware belasting op de zorg te gaan vormen.....
blablablabla
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:35:57 #57
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744498
Ik vind dit wel belangrijke uitspraken van Mooy in het interview met BNR:

quote:
Zorgwekkender nog vindt het RedTeam het percentage positief getesten binnen deze groep: ruim een tiende van hen wordt positief getest. Volgens de WHO betekent dat dat je binnen deze groep de controle op het virus kwijt bent.
quote:
De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam. En in het basisonderwijs blijkt zelfs 14 procent van de leerlingen positief te testen. 'Nederland is één van de weinige landen ter wereld waar de kinderen helemaal zonder restricties naar school gaan. Het is in de klas bijvoorbeeld niet verplicht om anderhalve meter afstand te houden en dat gebeurt vooral in het basisonderwijs ook helemaal niet.'
quote:
Vergeten wordt vaak dat in het basisonderwijs ook nog eens veel scholieren buitenschoolse opvang genieten bij hun grootouders, zegt Mooy.
quote:
Volgens het team is er nog weinig te zeggen over de langetermijngevolgen van corona. Er zijn steeds meer signalen dat die er wel degelijk zijn, ook voor jongeren. Bovendien kan een kind ook een vader of moeder, opa of oma besmetten.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195744505
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, je kan er van leren maar Nederlanders worden niet ineens Duitsers of Denen.

Denemarken, het stuk aangehaald door Gretzl, waarin gezegd word dat Deens families anders in elkaar zitten als Nederlandse, waar grootouders niet op de kleinkinderen passen en men elkaar mischien een keer in de week ziet. Dat word in dat stuk aangevoerd als een deel verklaring voor de verschillen, bijvoorbeeld.
Je zou een lijst kunnen maken van wat in andere landen goed gaat en dat (waar het helpt) in een op maat gemaakt jasje stoppen dmv beleid/advies voor Nederlanders.

Maar goed de drang om het wiel opnieuw uit te vinden, gebrek aan internationale oriëntatie en starheid is vanaf het begin al een probleem.
Maar dat zie je in wel meer landen.
pi_195744506
quote:

Zoals nu toegelicht heeft 1 teamlid van C19 Red Team een verhaal vertelt over de scholen vanochtend op BNR. Dat scholen beter per direct voor twee weken dicht zouden gaan. Dit is echter geen officieel advies dat op de website in een officieel rapport is gepubliceerd.
Kom nu zeg. Ze heeft daar alle vrijheid om te zeggen wat ze wil zeggen en achteraf wordt ze teruggefloten door haar teamleden. Dat ligt niet aan BNR, dat ligt aan haarzelf. Dan kan je natuurlijk niet aankomen met "de media blaast het op, want er is geen officieel advies in een officieel rapport", wat is dat nu weer. Er is sowieso niets officieels aan de adviezen van het Red Team - er is überhaupt niets officieels aan dat hele Red Team (wat de naam wel doet impliceren).
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:36:35 #60
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195744508
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit is flauw. De rol van kinderen is heel lang gebagatelliseerd. Je kunt nu niet zomaar zeggen 'logisch toch dat ook daar besmettingen veel voorkomen' zonder backlash te verwachten.
Maar de 'rol van kinderen' is iets anders dan dat kinderen corona kunnen krijgen. Dat zijn twee aparte dingen. Logisch dat er kinderen zijn die corona hebben, je verwacht niets anders, maar dat zegt niets over de rol van scholen en de rol van kinderen. Dus nee, je kunt prima zeggen dat scholieren besmet zijn zonder dat dat voor backlash zorgt, aangezien het niets met elkaar te maken heeft.
Antifa
pi_195744509
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef chratnox het volgende:
Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.
Antropologie is vrij vertaald de leer van de mens. Antropologen focussen zich met name op de culturele dimensie van samenlevingen (van micro- tot macroniveau). Dat soort expertise komt goed van pas wanneer je landen wil vergelijken om te ontwaren welke maatregelen elders effectief zijn en dat hier ook kunnen zijn.

Maar met epidemiologie heeft het niet zoveel te maken. Ik zou zeggen dat een epidemioloog allicht advies zou vragen aan een antropoloog, maar in het kader van een team van gedragswetenschappers: psychologen, sociologen, en in dit specifieke geval, onderwijskundigen.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:37:55 #62
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_195744525
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Geen enkel advies van C19 is officieel advies.
Er zit vanzelfsprekend echter een heel duidelijk verschil tussen de uitspraken die individuele op/in twitter/radio/kranten doen en wat ze uiteindelijk schriftelijk verwoorden en adviseren aan Tweede Kamer, kabinet en andere instanties. Zie het overzicht op de website:
https://www.c19redteam.nl/adviezen/
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_195744541
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
Ik vind dit wel belangrijke uitspraken van Mooy in het interview met BNR:
[..]

[..]

[..]

[..]

Het zijn zeker belangrijke punten. Maar, die 14% die genoemd wordt is op basis van 240 tests. Dus, 14% van 240 tests is positief, waardoor ze nu oproept om deze maatregelen.

(Jonge) kinderen maken een meer dan gemiddeld asymptomatische besmetting door is al vaker geroepen, dus laten we zeggen dat 80% asymptomatisch is. Ik verwacht dat zelfs dat nog laag is, maar laten we daar even vanuit gaan.

Die 240 tests waren allemaal kinderen met klachten. Dat zo'n 35 tests positief zijn onder kinderen met klachten, is geenszins een indicatie dat het daadwerkelijk 14% is.

Trouwens, Ginny noemt nu het basisonderwijs, terwijl die 14% over middelbare scholieren (12-19) gaat. Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.

Het maakt haar argument in elk geval niet sterker.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:39:58 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_195744555
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef chratnox het volgende:
Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.
Niet tot elkaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_195744569
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nouja, dat. Ik geloof best dat Ginny Mooy goede credentials heeft op het gebied van antropologie. Sterker nog, ik heb volgens mij heel weinig met antropologen te maken, dus heb geen idee wat die inhoudelijk doen over 't algemeen. Als ik Ginny's website lees houdt ze zich vooral bezig met gedragswetenschappen.

In dat kader heeft ze naar mijn idee een goed podium om haar visie op menselijk gedrag te geven, en is ze daar wat mij betreft een autoriteit in. Maar om uitspraken te gaan doen over epidemiologische vraagstukken etc moet je lekker laten bij wie er verstand van hebben.
Dat is flauw. Er zit een gedragsmatig component in de coronacrisis en dus is er ruimte voor het perspectief van een antropoloog.

Overigens vind ik 'gedragswetenschapper' niet helemaal een juiste typering van een antropoloog. Dat riekt te veel naar psychologie en de studie van gedragsbeïnvloeding. Er zit ook een maatschappijwetenschappelijk component in. Antropologie is overigens een vakgebied waar best het een en ander aan op te merken valt als het gaat om de wetenschappelijke robuustheid van methodiek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195744574
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet tot elkaar.
Oh ik dacht dat ook. In elk geval wel tot de docent toch?
pi_195744584
Haal ik net de krant uit de brievenbus beneden, heeft iemand zijn (of een) mondkapje aan de deurklink opgehangen. :') Dan spoor je toch niet helemaal.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_195744586
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:35 schreef Gretzl het volgende:
De cijfers zien er bepaald niet goed uit, met 67 scholen met meer dan tien besmettingen, zegt Ginny Mooy van het RedTeam. En in het basisonderwijs blijkt zelfs 14 procent van de leerlingen positief te testen.
67 scholen is ongeveer 1%. Is dat veel? Geen idee. Is dat reden om ALLE scholen te sluiten? Ik vind van niet.

En er wordt nauwelijks getest bij 4-11 jaar: welgeteld 1626 kinderen zijn getest (dat is nog geen procent van het totale aantal testen, en deze groep is echt een groter deel van de samenleving dan 1%). En zelfs met een sterke bias richting 'alleen testen bij hele erge klachten' komt het percentage nauwelijks boven het landelijke gemiddelde uit.
pi_195744591
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja, maar in de praktijk lukt het niet.
pi_195744597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik vind BNR echt zeer matig geworden. Krijg steeds meer het idee dat ze gekleurd nieuws brengen.
Dat weet je wel zeker als iemand als Rob de Wijk met een EU gesubsidieerd podcastje komt op BNR.. :')
pi_195744601
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ja en daarom schieten die er niet uit in de besmettingscijfers....
Dat mondkapje is ook een wassen neus, aangezien scholieren deze in de aula gewoon af mogen zetten :X
blablablabla
pi_195744604
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het zijn zeker belangrijke punten. Maar, die 14% die genoemd wordt is op basis van 240 tests. Dus, 14% van 240 tests is positief, waardoor ze nu oproept om deze maatregelen.

(Jonge) kinderen maken een meer dan gemiddeld asymptomatische besmetting door is al vaker geroepen, dus laten we zeggen dat 80% asymptomatisch is. Ik verwacht dat zelfs dat nog laag is, maar laten we daar even vanuit gaan.

Die 240 tests waren allemaal kinderen met klachten. Dat zo'n 35 tests positief zijn onder kinderen met klachten, is geenszins een indicatie dat het daadwerkelijk 14% is.

Trouwens, Ginny noemt nu het basisonderwijs, terwijl die 14% over middelbare scholieren (12-19) gaat. Middelbare scholieren moeten zich wel aan anderhalve meter houden.

Het maakt haar argument in elk geval niet sterker.
Uit het RIVM-rapport:
  Moderator dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:43:19 #73
5428 crew  miss_sly
pi_195744614
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat betekent dus wel dat vrijwel alle opames van de afgelopen week waren (in ieder geval gemiddeld) en dat als de toestroom stokt het ook heel rap naar beneden kan gaan. Dat effect ijlt bij de ziekenhuisopnames veel minder lang na dan op de IC's.
Klopt. Ik vind het ook interessant om die cijfers te zien fluctueren. De lijn is nog omhoog, maar als die stijging stabiliseert, kan het ook snel aflopen. Dat is, uitgaande van een betere behandeling en daardoor beperkte ligduur, en niet een veranderde populatie die jonger en gezonder is en dus minder ziek en weer sneller naar huis.
Bovendien zei Kuipers niets over hoeveel van de uitstroom richting verzorgingshuizen gaat; als dat om grote getallen gaat, is het van belang om de capaciteit van de verzorginshuizen in de gaten te houden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195744620
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 11:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is flauw. Er zit een gedragsmatig component in de coronacrisis en dus is er ruimte voor het perspectief van een antropoloog.

Overigens vind ik 'gedragswetenschapper' niet helemaal een juiste typering van een antropoloog. Dat riekt te veel naar psychologie en de studie van gedragsbeïnvloeding. Er zit ook een maatschappijwetenschappelijk component in. Antropologie is overigens een vakgebied waar best het een en ander aan op te merken valt als het gaat om de wetenschappelijke robuustheid van methodiek.
Waarom is dat flauw? Als antropoloog heeft ze goede credentials, en er kan zeker een rol voor haar type werk in het OMT zijn. Maar uitspraken over hoe de verspreiding plaatsvindt, welk risico er is etc valt gewoon niet in haar vakgebied. Dat is geen tekortkoming of waardeoordeel over de persoon, maar een waardeoordeel over de mening. De mening van Karóly Illy weeg ik in hetzelfde onderwerp zwaarder dan die van Ginny Mooy. Net als dat die van Amrish Badjoe over de verspreiding van een virus voor mij zwaarder weegt dan die van (bijvoorbeeld) Ernst Kuipers of Diederik Gommers.

Het gaat er niet om bij welk clubje ze horen, het gaat erom waar ze verstand van hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2020 11:45:29 ]
pi_195744624
Ben het overigens wel eens dat kinderen zoveel mogelijk uit de buurt van opa en oma houden wel aan kracht inboet. Ik zie het in mijn eigen familie al. Zowel mijn vader en moeder als mijn oom en tante zorgen weer meerdere keren per week voor de kids na school terwijl de ouders aan het werk zijn. Dat was in maart/april echt wel anders.

Nu moet ik wel zeggen dat zodra ze een snotneus hebben ze niet komen, maar goed, asymptomatische bestrijding is ook wel een dingetje natuurlijk :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')