Tja. Anderzijds.... mijn vrouw werkt dus op een KDV. Daar zijn er in de afgelopen weken al mrdere keren ouders geweest die zelf een verkoudheid of klachten hadden en tests afwachten maar dan wl alsnog gewoon hun kinderen komen brengen he. Dat is echt gewoon al meerdere keren duidelijk geworden dat mensen dat gewoon deden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja daar is het laatste woord nog niet over gezegd... denk dat ie sowieso wel van baan zal veranderen als ik 'm zo hoor en ken. Dit is gewoon schandalig.
waardeloos maar het is als eigenaar van een klein bedrijf soms ook moeilijk om thuis te blijven, wel lullig dat ze dan de hele boel besmettenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef TheVulture het volgende:
Vriend van me werkt op een klein MKB-bedrijf. Heeft sinds een paar dagen klachten en zit thuis, gister getest en hoort morgen de uitslag. Nu hoort hij net via het bedrijf dat al meerdere eigenaren de afgelopen weken door zijn blijven werken met klachten terwijl ze positief zijn getest op corona![]()
Die kan de uitslag wel raden waarschijnlijk
Ik ken geen enkele hogeronderwijsinstelling die meer dan 30% van het onderwijs op locatie laat plaatsvinden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Hogescholen zijn gewoon open voor fysiek onderwijs hier hoor. Ik woon er toevallig bij twee in de buurt en het is dagelijks een komen en gaan van studenten alsof er geen pandemie gaande is.
Van een van hun sites:
[..]
Check, had ie zelf ook al gevonden hoor ik netquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:22 schreef capricia het volgende:
[..]
https://fd8.formdesk.com/(...)43fdb5af864cb4c78099
Voor die vriend.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:23 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, er zijn nog wel colleges op locatie, maar het meeste onderwijs op de universiteiten en hogescholen wordt online gegeven.
Sorry maar dit klinkt niet echt als alleen tentamens en stages maar eerder als gewoon de dagelijkse gang van zaken.quote:Fysiek onderwijs en stages en tentamens worden gezien als noodzakelijke activiteiten waarvoor je met het openbaar vervoer kunt reizen. Ook sportactiviteiten die onderdeel zijn van het onderwijs kunnen gewoon doorgaan.
Is dit cumulatief of zijn dit losse statistieken?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef Benny het volgende:
Zaterdag: 901 sleutels verwerkt
Zondag: 902 sleutels verwerkt
Ik werk voor de Hogeschool Utrecht. Ik werk 100% thuis, en ik kan je garanderen dat er idd op alle HU gebouwen nauwelijks activiteiten zijn momenteel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele hogeronderwijsinstelling die meer dan 30% van het onderwijs op locatie laat plaatsvinden.
Er wankelt niks. Als AZ niet kan spelen, geef je ze gewoon 'n 3 - 0 en gaat het verder.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit al voorbij gekomen?
https://www.nhnieuws.nl/n(...)rleg-over-napoli-uit
Zelfs het professionele voetbal wankelt op deze manier..
Wat ik er van begrijp waren ze sowieso al niet ingericht op 1,5 meter, desinfecteren en was thuiswerken geen optie voor de baas, terwijl dat voor sommige functies daar echt wel had gekund. Dus alles bij elkaar een aardige clusterfuck.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
waardeloos maar het is als eigenaar van een klein bedrijf soms ook moeilijk om thuis te blijven, wel lullig dat ze dan de hele boel besmetten
Even verder lezen: Het gaat om 1. genoeg beschikbare spelers bij AZ en 2. of AZ de regio mag betreden door de Italiaanse autoriteiten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er wankelt niks. Als AZ niet kan spelen, geef je ze gewoon 'n 3 - 0 en gaat het verder.
Prof sporters kunnen toch wel in 'n bubbel? Anders moet je lekker bij FC Bal op het Dak 12 gaan spelen.
Vriend van mij werkt op zowel de UTwente als de Willem de Kooning-academie in Rotterdam. Bij die eerste is het prima geregeld en geven een hoop docenten hun colleges online, maar bij de WdK dringen ze er steeds op aan dat op locatie lesgeven toch eigenlijk wenselijk is. Gelukkig gaat-ie daar niet op in trouwensquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ken geen enkele hogeronderwijsinstelling die meer dan 30% van het onderwijs op locatie laat plaatsvinden.
Als AZ niet genoeg spelers heeft krijgen ze een reglementaire nederlaag toebedeeld. Als ze de regio niet in mogen ben ik benieuwd wat de UEFA gaat doen....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Even verder lezen: Het gaat om 1. genoeg beschikbare spelers bij AZ en 2. of AZ de regio mag betreden door de Italiaanse autoriteiten.
Per dagquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Is dit cumulatief of zijn dit losse statistieken?
Het is UEFA dus...wat schuift het?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:30 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als AZ niet genoeg spelers heeft krijgen ze een reglementaire nederlaag toebedeeld. Als ze de regio niet in mogen ben ik benieuwd wat de UEFA gaat doen....
Je mag 25 spelers registreren plus onbeperkt aantal zelf opgeleide jeugdspelers. Beetje club moet er dan wel 11 op kunnen stellen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Even verder lezen: Het gaat om 1. genoeg beschikbare spelers bij AZ en 2. of AZ de regio mag betreden door de Italiaanse autoriteiten.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Is ook maar een simpel gemeenteraadslid, die heeft berhaupt niks te zeggen daarover.quote:Overigens denkt Borriello dat zijn advies geen gevolgen zal hebben op het wel al dan niet doorgaan van Napoli - AZ. De gemeente heeft, volgens hem, geen enkele invloed op de UEFA. "Kortom, daar gaan we weer. De wetten van de staat enerzijds, die van het voetbal anderzijds", laat hij weten.
is gewoon heel dom want uiteindelijk gaat het hem nu meer kostenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat ik er van begrijp waren ze sowieso al niet ingericht op 1,5 meter, desinfecteren en was thuiswerken geen optie voor de baas, terwijl dat voor sommige functies daar echt wel had gekund. Dus alles bij elkaar een aardige clusterfuck.
Ik zou het niet cruciaal willen noemen maar je zou wel verwachten dat er een effect waarneembaar is van de maatregelen vanaf vandaag. Althans, dat hoop ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:37 schreef Elan het volgende:
Benieuwd waar we vandaag op uitkomen trouwens, alhoewel dagcijfers op zich weinig relevantie hebben voelt het toch wel een beetje als een cruciaal dagje??
Ik denk dat het nog te vroeg is om echt te kunnen zeggen waar het heen gaat, wat de cijfers ook zijn vandaag.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:37 schreef Elan het volgende:
Benieuwd waar we vandaag op uitkomen trouwens, alhoewel dagcijfers op zich weinig relevantie hebben voelt het toch wel een beetje als een cruciaal dagje??
Op de UvA hetzelfde beeld. En alle andere instellingen waarvan ik mensen heb gesproken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:26 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik werk voor de Hogeschool Utrecht. Ik werk 100% thuis, en ik kan je garanderen dat er idd op alle HU gebouwen nauwelijks activiteiten zijn momenteel.
Ik vind het interessanter om te zien wat het percentage positieve testen was afgelopen week.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:42 schreef Benny het volgende:
Tegenwoordig is elke week een cruciaal weekje. Maar ik verwacht deze week wel een stabilisering te zien. Als we vandaag geen stijging van >500 zien t.o.v. gister dan is dat al heel goed nieuws
Minimaal week duurt dat toch?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zou het niet cruciaal willen noemen maar je zou wel verwachten dat er een effect waarneembaar is van de maatregelen vanaf vandaag. Althans, dat hoop ik.
Ja. Het rapport is vandaag ook wel redelijk cruciaal. Maar enkel kijkend naar de dagcijfers bedoelde ikquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik vind het interessanter om te zien wat het percentage positieve testen was afgelopen week.
(En hoeveel er getest is)
Incubatietijd is een aspect, natuurlijk, dat is dacht ik 2-5 dagen dus je zou voorzichtig een effect kunnen gaan zien.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Minimaal week duurt dat toch?
Wat zou Rutte doen als we tot de evaluatie voor volgende week woensdag rond die 8000 blijven hangen? Wat ik begreep moest het substantieel dalen allemaal komende week, alleen wat stabiliseren was onvoldoende.
Omdat we allemaal van dit "corona" gezeik afwillen en weer een normaal leven willenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het verschuift ook steeds, het scholenargument. Eerst was de toename in besmettingen te wijten aan het openen van de scholen, hoewel er geen regiospreiding zichtbaar was en de middelbare schoolleerlingen niet vaker positief testen dan andere groepen - in tegenstelling tot de 20-29'jarigen, die dat wel deden.
Nu zijn de scholen al 2 maanden open en 'neemt het aantal besmettingen toe'. Dat doet het overal en als de scholen zo'n broeinest vol superspreaders zouden zijn, dan had dat wel wat sneller kunnen gebeuren. Bovendien zijn er gewoon een heleboel scholieren, dus natuurlijk nemen ze een meetbaar deel van de positieve testen op zich.
Maarja, waarom moeten de scholen nu precies dicht? Omdat iedereen corona kan krijgen?
Ik vind die meetmomenten altijd zo raar, volgende week woensdag zijn we net twee weken verder na het ingaan van de semi-lockdown... sowieso lopen de testresultaten daar vaak nog een paar dagen achteraan. Hoe kun je dan iets besluiten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat zou Rutte doen als we tot de evaluatie voor volgende week woensdag rond die 8000 blijven hangen? Wat ik begreep moest het substantieel dalen allemaal komende week, alleen wat stabiliseren was onvoldoende.
Scholen sluiten gaat dat niet oplossen. Het corona gezeik gaat nog wel wat langer duren, reken maar op minstens tot het voorjaar dat er een vorm is van maatregelen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:47 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Omdat we allemaal van dit "corona" gezeik afwillen en weer een normaal leven willen
Gaat uiteindelijk toch altijd wel samen je, ziet niet ineens 800 besmettingen meer of minder en een dalende "R" of lager percentage geteste mensen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Benny het volgende:
[..]
Ja. Het rapport is vandaag ook wel redelijk cruciaal. Maar enkel kijkend naar de dagcijfers bedoelde ik
Klopt, zeker tot begin november is dat te verwachten. Percentage positief getesten zal deze week ook weer hoger liggen dan de week ervoor denk ik. Lag het niet momenteel rond de 17,3% ofzo?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Incubatietijd is een aspect, natuurlijk, dat is dacht ik 2-5 dagen dus je zou voorzichtig een effect kunnen gaan zien.
Ziekenhuis opnames zullen doorstijgen voorlopig, vermoedelijk.
Elke dag, elke week een nieuw recordquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:43 schreef dick_laurent het volgende:
Er zal sowieso gemeld gaan worden dat er weer een flinke toename is t.o.v. vorige week. Dat gezegd hebbende, hoop ik inderdaad ook erg dat de lichte daling kwa dagcijfers van gister vandaag wordt doorgezet.
Vanmorgen was op BNR iemand van ParkMobile, die aangaf dat parkeerbewegingen met zo'n 20% overdag en 50% 's avonds omlaag zijn gegaan sinds de horecasluiting. Dat die daling eraan komt lijkt me met dat soort berichten logisch.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Incubatietijd is een aspect, natuurlijk, dat is dacht ik 2-5 dagen dus je zou voorzichtig een effect kunnen gaan zien.
Ziekenhuis opnames zullen doorstijgen voorlopig, vermoedelijk.
Science Park toevallig?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Op de UvA hetzelfde beeld. En alle andere instellingen waarvan ik mensen heb gesproken.
Dat mag ik wel hopen idd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Twee dingen:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Denk dat we pas enig resultaat mogen verwachten na drie weken. Na twee weken lijkt mij ook erg optimistisch. Dan ga je er vanuit dat iedereen netjes braaf in het gareel loopt, wat natuurlijk niet zo is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:48 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vind die meetmomenten altijd zo raar, volgende week woensdag zijn we net twee weken verder na het ingaan van de semi-lockdown... sowieso lopen de testresultaten daar vaak nog een paar dagen achteraan. Hoe kun je dan iets besluiten?
Ah, dat verklaart dan wel iets.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:51 schreef Benny het volgende:
Volgens mij was ergens ook berekend dat we in de derde week oktober zouden pieken
Snap ik maar Rutte zei tijdens de persco dat hij over 2 weken ging beslissen over eventuele vervolgstappen, sowieso nog geen versoepelingen maar wellicht wel al naar een volledige lockdown als het hem niet aan stond ofzo.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:52 schreef VoMy het volgende:
[..]
Twee dingen:
- Binnen 2 weken hoef je nog geen daling te verwachten van de nieuwe maatregelen, aangezien de tijd om door te werken langer nodig heeft.
- Het kabinet kijkt voor maatregelen naar het geschatte aantal besmettingen, niet naar de gerapporteerde. De gerapporteerde besmettingen zijn ontzettend mistig doordat ze van van alles en nog wat afhangen.
Als dat ergens is berekend, dan zal dat wel kloppen ja.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:51 schreef Benny het volgende:
Volgens mij was ergens ook berekend dat we in de derde week oktober zouden pieken
De grootste klacht van studenten is dat het online onderwijs het niet haalt bij locatie onderwijs op gebied van kwaliteit, die dringen juist aan op uiteindelijk meer onderwijs op locatie.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vriend van mij werkt op zowel de UTwente als de Willem de Kooning-academie in Rotterdam. Bij die eerste is het prima geregeld en geven een hoop docenten hun colleges online, maar bij de WdK dringen ze er steeds op aan dat op locatie lesgeven toch eigenlijk wenselijk is. Gelukkig gaat-ie daar niet op in trouwens
Dat zouden we het ergste al gehad moeten hebben. Overigens zie ik ook andere cijfers voorbij komen hier, die laten zien dat die piek al veel eerder was en we feitelijk al een poosje in een dalende trend zitten. Eigenlijk al sinds 6 oktober. @chratnoxquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:51 schreef Benny het volgende:
Wat mij ook stoort aan Red Team dat deze allerlei conclusies willen trekken op gegevens die niet volledig zijn. De RIVM, OMT en medische partijen hebben veel meer overzicht dan het Red Team ooit zal hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 11:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het Red Team is vooral bezig met het Red Team.
Dat artikel die je post heeft het wel vooral over kinderen < 10.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:07 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk is het zo dat het nog niet helemaal uitgekristalliseerd is en dat er in die zin geen consensus is. Maar toch zijn dit soort overzichtsartikelen vaak wel op de hand 'schoolgaande kinderen spelen een beperkte rol'. Om dan als Red Team te adviseren om de scholen dicht te gooien lijkt me voorbarig en zeker niet gestoeld op de wetenschap.
De auteur maakt op twitter en in andere studies ook een duidelijk onderscheid.quote:and in (invited) population screening, there were no children under 10 found to be positive for SARS-CoV-2 compared with 0.8% of the general population.5 Subsequently, early pre-print data from the town in Vo, Italy, showed similar findings. With 86% of their population screened following the first death in late February, no children under 10 years were found to be positive (compared with 2.6% of the general population).
Misschien toch een onderscheid maken qua beleid dmv leeftijd van de kinderen?quote:Yes cases tend to be much higher in this group, heavily weighted by the 15y+, which is actually the same in the UK. This isn’t surprising.
Die nuance is nogal belangrijk ja. Jammer dat de discussie zich vooral beperkt tot scholen op of scholen dicht, zonder heel bewust naar leeftijdscategorien te kijken en op basis daarvan een afweging te maken....quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:59 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Dat artikel van jou heeft het wel vooral over kinderen < 10.
[..]
De auteur maakt op twitter en in andere studies ook een duidelijk onderscheid.
Vooral 10-19 meer dan < 10 en oudere tieners weer een grote rol dan de jongere kinderen.
Over stijging bij 10-19 zegt hij:
[..]
Misschien toch een onderscheid maken qua beleid dmv leeftijd van de kinderen.
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijsquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:00 schreef Gretzl het volgende:
Duiding van De Volkskrant over de middelbare scholen:
https://www.volkskrant.nl(...)lt-het-mee~b97a3c29/
Ach, ik was te optimistisch over het maatregelenpakket van 28 september, uiteindelijk zeggen we allemaal maar wat.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijs. Ik moet user @:Vomy met terugwerkende kracht toch gelijk geven dat clusters op scholen amper een rol spelen....
Valt mij hier ook op. Dat het voornamelijk de ouderen zijn die het niet doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef DonDruiper het volgende:
Kom net uit de supermarkt.. 50% van de oudere mensen achter een rollator hebben gewoon geen mondkapje op.
Hopelijk is het echt snel verplicht want zo daalt het draagvlak weer als dit meer en meer op gaat vallen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:11 schreef Benny het volgende:
[..]
Valt mij hier ook op. Dat het voornamelijk de ouderen zijn die het niet doen.
Levensmoe. Ze zullen waarschijnlijk ook zonder te kijken over straat steken, maar tot zover zijn ze niet geraakt door een voertuig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef DonDruiper het volgende:
Kom net uit de supermarkt.. 50% van de oudere mensen achter een rollator hebben gewoon geen mondkapje op.
Ja.. ik doe dat godverdomme voor jullie hoor
Ik ben niet echt voor vergaande verplichtingen, dat zorgt zeker niet voor meer draagvlak.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Hopelijk is het echt snel verplicht want zo daalt het draagvlak weer als dit meer en meer op gaat vallen.
Dit klopt wel, jaquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:13 schreef Scrummie het volgende:
Ouderen en mondkapjes is een lastig dingetje. Mijn opa kreeg er 1 van mij en doet hem nu wel op, maar je merkt aan alle kanten dat hij zich bizar ongemakkelijk voelt. Stukje schaamte, niet helemaal snappen wat er allemaal in de wereld gebeurt.
Het is vaak niet zo simpel als 'oh ze nemen het totaal niet serieus'.
Draagvlak krijg je als mensen vertrouwen hebben in de overheidsmaatregelen. Dat valt natuurlijk niet mee als de overheid haar eigen zaakjes (testen, bron- en contactonderzoek) niet op orde heeft en maar wat doen i.p.v. dat er een idee achter zit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:14 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben niet echt voor vergaande verplichtingen, dat zorgt zeker niet voor meer draagvlak.
Kijk naar de agressie in het OV door mondkapjes.
Dus dan moeten we het maar laten gaan en onze schouders ophalen? Nee, zo sta ik er gewoon niet in.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:14 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik ben niet echt voor vergaande verplichtingen, dat zorgt zeker niet voor meer draagvlak.
Kijk naar de agressie in het OV door mondkapjes.
Absoluut waar, scheelt ook voor de sfeer in het topic als mensen zo nu en dan hun ongelijk gewoon toegeven. Uiteindelijk zijn zaken soms niet hoe ze lijken of je wordt ingehaald door de realiteit of nieuwe onderzoeken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:09 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ach, ik was te optimistisch over het maatregelenpakket van 28 september, uiteindelijk zeggen we allemaal maar wat.
Volgens mij is dat niet wat er staat. Dit is wat er staat:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijs.
Ouderen zijn een stuk minder flexibel met veranderingen in de wereld ja, daarom verplichten. Veel makkelijker en eenduidiger.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:13 schreef Scrummie het volgende:
Ouderen en mondkapjes is een lastig dingetje. Mijn opa kreeg er 1 van mij en doet hem nu wel op, maar je merkt aan alle kanten dat hij zich bizar ongemakkelijk voelt. Stukje schaamte, niet helemaal snappen wat er allemaal in de wereld gebeurt.
Ja, voor MBO begrijp ik de noodzaak van fysiek onderwijs ook wel beter. Beetje hetzelfde als met jonge kinderen, ik begrijp ook wel dat de hele dag op een stoeltje naar de laptop kijken niet bepaald dezelfde ervaring is als met andere kinderen in een klas zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
De grootste klacht van studenten is dat het online onderwijs het niet haalt bij locatie onderwijs op gebied van kwaliteit, die dringen juist aan op uiteindelijk meer onderwijs op locatie.
Er is wat mij betreft nog steeds een hele ruime middenweg, tussen alles online en fysiek onderwijs voor deze hogere onderwijs instellingen.
Voor MBO kan ik mij helemaal goed voorstellen dat ze liever meer lessen fysiek geven dan online, waar bij universitair onderwijs dat meer online zou kunnen.
Zeker, eens.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Ouderen zijn een stuk minder flexibel met veranderingen in de wereld ja, daarom verplichten. Veel makkelijker en eenduidiger.
Dit dus. Qua percentage lijkt het laag, maar in principe is het dus meer dan wat er uit de horeca te herleiden is. Er worden dus keuzes gemaakt om scholen door te laten gaan (begrijpelijk want belangrijk) zonder echt te kijken naar het probleem dat er wel degelijk speelt op scholen. Hybride onderwijs, het opsplitsen van klassen etc. zou landelijk draagvlak moeten krijgen om het onderwijs zo goed mogelijk door te kunnen laten gaan n docenten te beschermen tegen besmettingen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik ergerniswekkend vind is hoe ook in dit artikel met vanzelfsprekendheid wordt gesteld dat scholen een gemiddelde rol spelen bij besmettingen. Ja, dat is precies wat we zo verontrustend vinden: op allerlei vlakken worden maatregelen getroffen en in het onderwijs niet of nauwelijks.
Hier is alles nog steeds vol. Niet erg verrassend.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef _serial_ het volgende:
* boekt ondertussen nog wat bezorgslots bij de AH *
Herkenbaar ja, mijn vader zal 'm als het moet wel dragen maar vind het maar "een naar gezicht" die mondkapjes.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:13 schreef Scrummie het volgende:
Ja, dat is het he. Iedereen wordt continu gewezen op de voorzorgsmaatregelen. Mensen mijden drukte, houden afstand, werken thuis, gaan niet met het openbaar vervoer, houden groepsgroottes beperkt, slaan visites af... en op een school zitten ze gewoon met tientallen kinderen en een leraar op elkaar geprakt, yolo niks aan de hand.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik ergerniswekkend vind is hoe ook in dit artikel met vanzelfsprekendheid wordt gesteld dat scholen een gemiddelde rol spelen bij besmettingen. Ja, dat is precies wat zo verontrustend wordt gevonden: op allerlei vlakken worden maatregelen getroffen en in het onderwijs niet of nauwelijks.
Kan met kerst inmiddels al? Dat wordt namelijk echt 'een feest' met inboekenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef _serial_ het volgende:
* boekt ondertussen nog wat bezorgslots bij de AH *
Ja je hebt gelijk, maar alsnog zijn het maar hele marginale aantallen natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet wat er staat. Dit is wat er staat:
- 4 procent van alle besmettingen waarvan de herkomst kan worden achterhaald heeft te maken met scholen;
- van alle clusters is maar 7 procent terug te voeren op het onderwijs.
Dat lijken me twee aparte statistieken.
Eens ja, zou veel meer gekeken moeten worden naar het beperken van groepen en voldoende afstand, dus meer online onderwijs ook voor middelbare scholenquote:Wat ik ergerniswekkend vind is hoe ook in dit artikel met vanzelfsprekendheid wordt gesteld dat scholen een gemiddelde rol spelen bij besmettingen. Ja, dat is precies wat zo verontrustend wordt gevonden: op allerlei vlakken worden maatregelen getroffen en in het onderwijs niet of nauwelijks.
Ik ben zelf een groot voorstander van fysiek onderwijs, ook in het hoger onderwijs en ook voor puur theoretische vakken. Maar dit zijn ongewone tijden en ongewone tijden vragen om maatregelen die je normaliter niet zou treffen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef Tijn het volgende:
Maar die vriend van mij geeft een puur theoretisch vak en is naast online colleges ook beschikbaar om via email / chat / whatever studenten te helpen. Ik denk dat wanneer een student in het hoger onderwijs echt gemotiveerd is om er iets van op te steken, het niet zoveel uitmaakt of-ie dat nou fysiek aanwezig is of niet.
Als je toch niet je hele familie over de vloer hebt, hoef je ook niet een groot kerstmaal in te slaan, he. Dat scheelt weer.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:23 schreef Benny het volgende:
[..]
Kan met kerst inmiddels al? Dat wordt namelijk echt 'een feest' met inboeken
Ze zijn niet marginaal als je ze vergelijkt met andere contexten waarin besmettingen plaatsvinden. De horeca speelt een kleinere rol als je kijkt naar het percentage bekende contexten van besmetting en is gesloten. Bovendien worden kinderen niet of nauwelijks getest.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk, maar alsnog zijn het maar hele marginale aantallen natuurlijk.
Dat is een losstaand probleem wat ik heb met een plicht, wanneer schaf je het weer af?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:20 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Herkenbaar ja, mijn vader zal 'm als het moet wel dragen maar vind het maar "een naar gezicht" die mondkapjes.
Ik kon bij gratie nog een paar boeken maar niet zover als voorheen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:23 schreef Benny het volgende:
[..]
Kan met kerst inmiddels al? Dat wordt namelijk echt 'een feest' met inboeken
Gourmetten in je eentje, laptop met familie op Zoom aan de andere kant. Opa en die oom met z'n foute grapjes gemute. Topkerstquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je toch niet je hele familie over de vloer hebt, hoef je ook niet een groot kerstmaal in te slaan, he. Dat scheelt weer.
Dat is niet waar. Uit de overzichtsdata van de RIVM blijkt dat 10-19 jarigen veelvuldig worden getest.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bovendien worden kinderen niet of nauwelijks getest.
De 15-19 jarige vooral veel meer positief.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Uit de overzichtsdata van de RIVM blijkt dat 10-19 jarigen veelvuldig worden getest.
Horeca is natuurlijk niet vitaal zoals onderwijs. Je gaat eerst snijden waar het het minste pijn doen. Overigens is de algehele wetenschappelijke tendens dat (jonge) kinderen amper besmetten, als ze besmet raken is dat door volwassenen. Kinderen op de middelbare moeten net zo goed getest worden volgens de huidige RIVM-richtlijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze zijn niet marginaal als je ze vergelijkt met andere contexten waarin besmettingen plaatsvinden. De horeca speelt een kleinere rol als je kijkt naar het percentage bekende contexten van besmetting en is gesloten. Bovendien worden kinderen niet of nauwelijks getest.
Oh ja, ik zeg ook niet dat ze na de pandemie ook maar online moeten blijven lesgeven. Maar ik kan me voorstellen dat de negatieve impact van de afwezigheid van fysiek onderwijs het minst groot is bij theoretische vakken en/of op hogere niveaus.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben zelf een groot voorstander van fysiek onderwijs, ook in het hoger onderwijs en ook voor puur theoretische vakken. Maar dit zijn ongewone tijden en ongewone tijden vragen om maatregelen die je normaliter niet zou treffen.
Kinderen op de basisschool worden niet of nauwelijks getest. Jongeren op de middelbare school worden getest als ze klachten hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Uit de overzichtsdata van de RIVM blijkt dat 10-19 jarigen veelvuldig worden getest.
Waarschijnlijk zullen die ouderen wel dement zijn of berhaupt geen verbanden kunnen leggen tussen oorzaak en gevolg. Maar van het laatste hebben ook veel jongeren last. Mensen met hersens hebben het in de huidige tijd dus veel te zwaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:10 schreef DonDruiper het volgende:
Ja.. ik doe dat godverdomme voor jullie hoor
Dat zeg ik toch ook steeds: dat is een politieke beslissing. Je snijdt nu een andere kwestie aan. Wij hadden het over het artikel en wat daarin wordt gezegd over wat er bekend is over de rol van kinderen en het onderwijs in de verspreiding van het virus. Je bent ineens radicaal gedraaid op basis van wat een foutieve interpretatie van het artikel lijkt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Horeca is natuurlijk niet vitaal zoals onderwijs. Je gaat eerst snijden waar het het minste pijn doen.
Nee, dat is niet waar. Daar is geen consensus over.quote:Overigens is de algehele wetenschappelijke tendens dat (jonge) kinderen amper besmetten, als ze besmet raken is dat door volwassenen.
Daar verkijk je je dan op.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:18 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat wanneer een student in het hoger onderwijs echt gemotiveerd is om er iets van op te steken, het niet zoveel uitmaakt of-ie nou fysiek aanwezig is of niet.
70% de thuissituatie; 50% dmv hun kinderen, 10 dmv cafegangers in het gezin en bv 10% dmv restaurantbezoek.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:07 schreef Elan het volgende:
Dus,4 % van alle besmettingen komen voor op scholen waarvan slechts 7% is direct terug te leiden naar het onderwijs. Daar zitten dus besmettingen tussen leerkrachten onderling ook bij.... Ik moet user @:Vomy met terugwerkende kracht toch gelijk geven dat clusters op scholen amper een rol spelen....
https://www.trouw.nl/binn(...)e-kinderen~b091f3d0/quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook steeds: dat is een politieke beslissing. Je snijdt nu een andere kwestie aan. Wij hadden het over het artikel en wat daarin wordt gezegd over wat er bekend is over de rol van kinderen en het onderwijs in de verspreiding van het virus. Je bent ineens radicaal gedraaid op basis van wat een foutieve interpretatie van het artikel lijkt.
[..]
Nee, dat is niet waar. Daar is geen consensus over.
Wat wel een beetje de keuze aangeeft: horeca dicht of scholen dicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, ze gaan die scholen cht niet dichtgooien hoor. Al besmetten die kids heel Nederland de moederDan nog, scholen gaan voor ALLES!!!!!!!
En dat is ook een keuze.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat wel een beetje de keuze aangeeft: horeca dicht of scholen dicht.
Maar de kids besmetten niet heel Nederland de moeder, dus is dit allemaal niet zo aan de orde en kunnen de scholen ook zonder hyperbolen openblijvenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, ze gaan die scholen cht niet dichtgooien hoor. Al besmetten die kids heel Nederland de moederDan nog, scholen gaan voor ALLES!!!!!!!
En dan lees jij de link even die ik elke keer deel van een EU-orgaan. Als er n ding duidelijk is, dan is het wel dat er geen consensus is ten aanzien van de besmettelijkheid van kinderen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/binn(...)e-kinderen~b091f3d0/
Mag niet letterlijk quoten want Trouw, maar er staat in het artikel dat het RIVM zich voor zijn richtlijn baseert op internationaal onderzoek in gezinnen waarbij kinderen weliswaar besmet raken maar amper zelf een rol spelen als besmetter.
Alles zou ik niet zeggen, maar wat mij betreft wel bijna alles. Als de keuze is tussen scholen en horeca is wat mij betreft de keuze simpelquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:40 schreef dick_laurent het volgende:
Maar het ene heeft meer waarschijnlijk effect dan het andere.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat wel een beetje de keuze aangeeft: horeca dicht of scholen dicht.
Onjuist.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef zalkc het volgende:
Maar het heilige buitenland sluit de scholen toch ook niet? Die weten het namelijk altijd beter.
Wat een flauwe post. We zijn niet alleen in deze pandemie, dus het is juist goed als we leren uit het buitenland wat wel en niet werkt. Daar doen we alleen maar ons voordeel mee.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:41 schreef zalkc het volgende:
Maar het heilige buitenland sluit de scholen toch ook niet? Die weten het namelijk altijd beter.
Is dat zo? En is er dan daarbij ook gekeken naar het sociale gedrag van de ouders, die bijvoorbeeld om de haverklap mee naar clubjes gaan en daar gezellig een biertje drinken terwijl de koter zijn of haar sport/hobby beoefend? Kringverjaardagen omdat een van de koters, of van vrienden jarig is? Gezellig samen schuilen onder het afdakje bij school terwijl de kinderen naar school gebracht worden?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:35 schreef Za het volgende:
[..]
70% de thuissituatie; 50% dmv hun kinderen, 10 dmv cafegangers in het gezin en bv 10% dmv restaurantbezoek.
Ergens wordt het virus buitenshuis opgelopen, en dan zijn scholen het meest voor de hand liggend al wordt dit gemaskeerd door het in de categorie "huiselijke kring" te plaatsen.
Het is uiteraard allang bekend hoeveel mensen met tov mensen zonder kinderen besmet raken.
Het geeft wel een indicatie.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Maar wat boeien die bco percentages als 75% onbekend is?
Die cijfers zeggen niks, asymptomatische mensen worden geneens getest ook.
Nah..quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar het ene heeft meer waarschijnlijk effect dan het andere.
Je kunt die link blijven opvoeren, maar 'er is geen consensus' is niet hetzelfde als 'we weten het niet'.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan lees jij de link even die ik elke keer deel van een EU-orgaan. Als er n ding duidelijk is, dan is het wel dat er geen consensus is ten aanzien van de besmettelijkheid van kinderen.
Het is ze van harte gegundquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Nah..
Dan gaat de schooljeugd de horeca in.
Dat laatste ja.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Is dat zo? En is er dan daarbij ook gekeken naar het sociale gedrag van de ouders, die bijvoorbeeld om de haverklap mee naar clubjes gaan en daar gezellig een biertje drinken terwijl de koter zijn of haar sport/hobby beoefend? Kringverjaardagen omdat een van de koters, of van vrienden jarig is? Gezellig samen schuilen onder het afdakje bij school terwijl de kinderen naar school gebracht worden?
Ik weet niet of ze niks zeggen. Het grote percentage onbekende contexten van besmettingen evenals het grote percentage besmettingen in de thuiscontext zijn verontrustend. We weten dus veel niet en de aanname is dan maar dat de onbekende contexten van besmettingen eenzelfde patroon volgen als de bekende contexten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Ik gun ze alles. En het komt echt wel weer.quote:
Is er een land die een schoolsluiting gedaan heeft zonder verdere lockdown (tov NL)?quote:
Sorry maar de eerste regel is deze:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan lees jij de link even die ik elke keer deel van een EU-orgaan. Als er n ding duidelijk is, dan is het wel dat er geen consensus is ten aanzien van de besmettelijkheid van kinderen.
Volgens mij had ik het in mijn post specifiek over jonge kinderen, dus 12 jaar en jonger. Dat een 16-jarige meer risico loopt is algemeen bekend en die dient dan ook te worden getest volgens de richtlijnen, en dat gebeurd dan ook gewoon.quote:Key messages
A small proportion (<5%) of overall COVID-19 cases reported in the EU/EEA and the UK are among children (those aged 18 years and under). When diagnosed with COVID-19, children are much less likely to be hospitalised or have fatal outcomes than adults.
In de bron staat: we weten het niet. In bronnen die door anderen worden aangehaald staat: kinderen spelen een verwaarloosbare rol. Of: kinderen spelen een grote rol. Ergo: geen consensus.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je kunt die link blijven opvoeren, maar 'er is geen consensus' is niet hetzelfde als 'we weten het niet'.
Uit een rapport (COVID-19 in children and the role of school settings in COVID-19 transmission) van datzelfde orgaan:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
quote:What is the evidence of transmission between children within the school setting?
In summary, in children where COVID-19 was detected and contacts followed-up, only one child contact in the school setting was detected as SARS-CoV-2 positive during the follow-up period. The conclusion from these investigations is that child-to-child transmission in schools is uncommon and not the primary cause of SARS-CoV-2 infection of children whose infection onset coincides with the period during which they are attending school.
Je moet dan ook even verder lezen dan de eerste regel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry maar de eerste regel is deze:
[..]
Volgens mij had ik het in mijn post specifiek over jonge kinderen, dus 12 jaar en jonger. Dat een 16-jarige meer risico loopt is algemeen bekend en die dient dan ook te worden getest volgens de richtlijnen, en dat gebeurd dan ook gewoon.
Bij bevolkingsonderzoeken is de mening van 99% onbekend. Moeten we nu ook eerst iedereen een vragenlijst voorleggen, voordat we weten hoe de Nederlander denkt?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Nee ze besmetten hun ouders en andere gezinsleden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:42 schreef VoMy het volgende:
Maar de kids besmetten niet heel Nederland de moeder, dus is dit allemaal niet zo aan de orde en kunnen de scholen ook zonder hyperbolen openblijven.
Het is jammer dat er niet meer gegevens bekend zijn over die clusters. Er zijn trouwens wel burgerinitiatieven om het een en ander in kaart te brengen, zoals de clustermeldingen op de site van de Corona Locator Nederland van BD Dataplan. Maar ik weet niet hoe compleet zo'n overzicht is en hoeveel het nou zegt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is hier al vaker gezegd: het onderzoek naar clusters zou erg interessant voor ons zijn. Dat is een motivatie geweest voor het sluiten van de horeca: de clusters zijn er groot. Ik ben wel benieuwd wat bekend is over de grootte van de schoolclusters.
Zo werkt wetenschap niet. Consensus is niet hetzelfde als een unaniem standpunt. Het aantal onderzoeken dat concludeert dat (jonge) kinderen een kleine rol spelen is veruit in de meerderheid.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In de bron staat: we weten het niet. In bronnen die door anderen worden aangehaald staat: kinderen spelen een verwaarloosbare rol. Of: kinderen spelen een grote rol. Ergo: geen consensus.
Nee, de enige onderzoeken die ik voorbij heb zien komen over de rol van kinderen in clusterbesmettingen, is dat ze zelden patient-zero zijn - dwz, zij zijn vrijwel nooit degene die corona het huishouden in helpen, maar kunnen het natuurlijk wel krijgen binnen een gezin.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:51 schreef Za het volgende:
[..]
Nee ze besmetten hun ouders en andere gezinsleden.
Ik herhaal ein-de-loos dat dat er inderdaad staat. Ik had het over de besmettelijkheid van kinderen. Kinderen hebben vaker geen of heel milde symptomen als ze besmet zijn. We weten in die gevallen niet goed hoe besmettelijk ze dan zijn.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uit een rapport (COVID-19 in children and the role of school settings in COVID-19 transmission) van datzelfde orgaan:
[..]
Dan heb je geluk, want er is gewoon een consensus onder mensen die hier verstand van hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kijk reikhalzend uit naar het moment dat er wetenschappelijke consensus over is gevormd.
Misschien moet je je erin verdiepen? Dit soort bekommeringen worden uitgebreid besproken in al die onderzoeken... En desalniettemin trekken experts een vergelijkbare conclusie, namelijk dat zeker jonge kinderen nauwelijks een drijvende kracht zijn achter virusverspreiding in dit geval. Weet je waarom? Omdat die experts rekening houden met jouw opmerkingen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zeg steeds dat het me niet lekker zit dat we niet goed weten hoe het met besmettelijkheid zit, juist omdat de ziekte bij kinderen zo weinig wordt opgepikt. In hoeverre heb je er dan goed zicht op?
Misschien kun jij het European Centre for Disease Prevention and Control even bijpraten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dan heb je geluk, want er is gewoon een consensus onder mensen die hier verstand van hebben.
Ja maar dan heel beperkt over mensen met symptomen alleen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:44 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het geeft wel een indicatie.
Hetzelfde met een opiniepeiling, je hoeft niet heel Nederland te peilen om te weten hoe de uitkomst ongeveer zal zijn.
Welja, jij hebt de indruk op basis van mijn postings hier dat ik me niet in de kwestie verdiep? Dan houd de discussie wel zo'n beetje op, h.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien moet je je erin verdiepen? Dit soort bekommeringen worden uitgebreid besproken in al die onderzoeken... En desalniettemin trekken experts een vergelijkbare conclusie, namelijk dat zeker jonge kinderen nauwelijks een drijvende kracht zijn achter virusverspreiding in dit geval. Weet je waarom? Omdat die experts rekening houden met jouw opmerkingen.
Doe eens wat links naar bonafide onderzoeken waaruit dit is gebleken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:53 schreef VoMy het volgende:
Nee, de enige onderzoeken die ik voorbij heb zien komen over de rol van kinderen in clusterbesmettingen, is dat ze zelden patient-zero zijn - dwz, zij zijn vrijwel nooit degene die corona het huishouden in helpen, maar kunnen het natuurlijk wel krijgen binnen een gezin.
Niet bepaald bevorderlijk voor de sfeer, dit soort opmerkingen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien moet je je erin verdiepen?
quote:In IJsland zijn in verhouding tot de bevolkingsomvang zeer veel testen uitgevoerd. IJslandse kinderen jonger dan 10 jaar die waren getest vanwege verdenking op COVID-19 hadden minder vaak een positieve PCR-uitslag voor SARS-CoV-2 dan kinderen ≥ 10 jaar (6,7% vs. 13,7%). In een willekeurige steekproef van 10.797 personen (3% van de bevolking) had geen van de kinderen < 10 jaar een positieve PCR-uitslag; de prevalentie bij personen van 10-19 jaar was 0,3% en bij 40-49 jarigen 1,5%.6
quote:Er zijn ook geen aanwijzingen dat kinderen een belangrijke bron van infectie zijn. In publicaties over clusters van patinten is de index-patint vrijwel altijd een volwassene. In de internationale literatuur zijn slechts een beperkt aantal clusters beschreven waarbij een kind mogelijk - maar niet bewezen - de index was.7,8
https://www.ntvg.nl/artik(...)-sars-cov-2/volledig
Dat is zeker niet het geval, de rol van kinderen die ooit geheel werd ontkend is inmiddels overgegaan naar kinderen zijn een van de grootste verspreiders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:55 schreef DireStraits7 het volgende:
Dan heb je geluk, want er is gewoon een consensus onder mensen die hier verstand van hebben.
Onder andere ons eigenste RIVM heeft daar onderzoek naar gedaan. Er is ook een hele pagina over corona en kinderen:quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 13:59 schreef Za het volgende:
[..]
Doe eens wat links naar bonafide onderzoeken waaruit dit is gebleken.
quote:We identified 700 scientific papers and letters and 47 full texts were studied in detail. Children accounted for a small fraction of COVID‐19 cases and mostly had social contacts with peers or parents, rather than older people at risk of severe disease. Data on viral loads were scarce, but indicated that children may have lower levels than adults, partly because they often have fewer symptoms, and this should decrease the transmission risk. Household transmission studies showed that children were rarely the index case and case studies suggested that children with COVID‐19 seldom caused outbreaks. However, it is highly likely that children can transmit the SARS‐COV‐2 virus, which causes COVID‐19, and even asymptomatic children can have viral loads.
Op zich eens, echter het verschil tussen bijvoorbeeld influenza en verkoudheid en Covid is dat kinderen van het laatste amper ziek worden, 90% van de jonge kinderen heeft een volledig of grotendeels asymptomatisch ziekteverloop. Dat maakt virustransmissie natuurlijk wel een stuk moeilijker dan bij de gebruikelijke virussen waar zij dezelfde klachten als volwassen ontwikkelen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:05 schreef Za het volgende:
[..]
Dat is zeker niet het geval, de rol van kinderen die ooit geheel werd ontkend is inmiddels overgegaan naar kinderen zijn een van de grootste verspreiders.
Kinderen sowieso zijn de grootste ziekte verspreiders.
Deze discussie is net zo nutteloos als die van de werkzaamheid van mondkapjes tegen een luchtwrgvirus.
Het is een lastige discussie als de definities door elkaar vliegenquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:06 schreef VoMy het volgende:
[..]
Onder andere ons eigenste RIVM heeft daar onderzoek naar gedaan. Er is ook een hele pagina over corona en kinderen:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
Nog een onderzoekje:
https://pediatrics.aappublications.org/content/146/2/e2020004879
Overzichtsstudietje:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apa.15371
[..]
Conclusie is ook dat de scholen, zeker de basisscholen, in maart helemaal niet dicht hadden gehoeven. Jammer dat directeurtjes ook nu weer(op eigen initiatief) maar besluiten tot sluitingen indien zich besmettingen voordoen...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:06 schreef VoMy het volgende:
[..]
Onder andere ons eigenste RIVM heeft daar onderzoek naar gedaan. Er is ook een hele pagina over corona en kinderen:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kinderen
Nog een onderzoekje:
https://pediatrics.aappublications.org/content/146/2/e2020004879
Overzichtsstudietje:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/apa.15371
[..]
Dat is zeker waar. Sinds ik mn dochter heb ben ik in een jaar tijd meer verkouden geweest dan de 10 jaar ervoor. Maar, het RIVM en weet ik veel welke andere instanties zeggen toch ook telkens: Kinderen lijken geen grote rol in de verspreiding te spelen. We weten nog niet waarom dat is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:05 schreef Za het volgende:
Kinderen zijn sowieso de grootste verspreiders van bacterin en virussen, met name op scholen.
Je beseft hopelijk dat hier niets wordt aangetoond?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:06 schreef VoMy het volgende:
Een onderzoekje:
In alle andere huishoudens ontwikkelde het kind symptomen na of gelijktijdig met volwassen HHC's, wat suggereert dat het kind niet de bron van infectie was en dat kinderen COVID-19 het vaakst van volwassenen krijgen in plaats van het aan hen door te geven.
Als men nu tot (tijdelijke) sluiting overgaat, heeft dat vaker te maken met personeelsgebrek.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Conclusie is ook dat de scholen, zeker de basisscholen, in maart helemaal niet dicht hadden gehoeven. Jammer dat directeurtjes ook nu weer(op eigen initiatief) maar besluiten tot sluitingen indien zich besmettingen voordoen...
Corona en influenza/verkoudheid onderscheiden zich nu juist doordat kinderen over het algemeen amper ziek worden als ze het al krijgen, en de kans dat ze daardoor jou of anderen besmetten is dan ook heel gering.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Sinds ik mn dochter heb ben ik in een jaar tijd meer verkouden geweest dan de 10 jaar ervoor. Maar, het RIVM en weet ik veel welke andere instanties zeggen toch ook telkens: Kinderen lijken geen grote rol in de verspreiding te spelen. We weten nog niet waarom dat is.
Er zijn heel veel onderzoeken gedaan, en volgens mij is in geen enkel onderzoek nog duidelijk vastgesteld dat de spreiding vanuit kinderen naar volwassenen gaat en niet vooral andersom. Tot die tijd is de opmerking: "We weten nog niet waarom" dus valide.
Is alleen maar verstandig, toch? We verlangen ook van restaurants e.d. dat ze sluiten bij meerdere besmettingen (ook op eigen initiatief), om een inventaris op te maken. Is echt niet optimaal dat scholen (tijdelijk) sluiten, maar digitaal is er veel mogelijk om het op te vangen. Plus wat Miss Sly ook zegt; het puntje personeeltekort.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Conclusie is ook dat de scholen, zeker de basisscholen, in maart helemaal niet dicht hadden gehoeven. Jammer dat directeurtjes ook nu weer(op eigen initiatief) maar besluiten tot sluitingen indien zich besmettingen voordoen...
Blegh wat een klote cijfers wederomquote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:11 schreef miss_sly het volgende:
419 covidpatinten op IC, 1440 in kliniek
20 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatinten bedraagt 1859, 121 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1440 buiten de Intensive Care, 81 meer dan gisteren. Op de IC liggen 419 covidpatinten, 40 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 480 non-covid-patinten op de IC, 35 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 899, 75 meer dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 252 in de kliniek en 32 op de IC.
In de afgelopen 24 uur zijn er 36 verplaatsingen geweest tussen de regio’s, waarvan 6 IC-patinten. Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘Het aantal covidpatinten is in 3 dagen met 18% toegenomen. Deze forse stijging sluit aan bij de eerdere predictie. De verwachting is dat het aantal ziekenhuisopnames in de komende dagen verder zal stijgen, de druk op de ziekenhuizen neemt daarmee verder toe.’
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, tuurlijk gap. Zelf lever je 0 onderzoeken en wel een heleboel onzin, maar de onderzoeken die hier voorbij komen 'tonen niets aan'.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:12 schreef Za het volgende:
[..]
Je beseft hopelijk dat hier niets wordt aangetoond?
Dat een kind geen symptomen krijgt, gelijktijdig met de anderen, of die later ontwikkelt zegt niets of het feit of het de vector was binnen het gezin.
Het feit dat we in een pandemie zitten is juist vanwege asymptomatische verspreiders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:08 schreef Elan het volgende:
Op zich eens, echter het verschil tussen bijvoorbeeld influenza en verkoudheid en Covid is dat kinderen van het laatste amper ziek worden, 90% van de jonge kinderen heeft een volledig of grotendeels asymptomatisch ziekteverloop. Dat maakt virustransmissie natuurlijk wel een stuk moeilijker dan bij de gebruikelijke virussen waar zij dezelfde klachten als volwassen ontwikkelen.
Wat naar. Hopen dat het door het goede gedrag en het dragen van de mondkapjes inderdaad niemand verder besmet heeft.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:13 schreef Qarrad het volgende:
Nou, in de instelling waar mijn zoon verblijft is een begeleider op de groep positief getest
Ze is niet wezen werken met klachten en ze dragen er mondkapjes dus met wat mazzel blijft het beperkt tot haar, maar als dat niet zo is dan zitten daar heel veel clinten met onderliggende dingen en met een slechte weerstand. Mijn zoon hoort daar overigens niet bij gelukkig bij die kwetsbare groep, maar die andere kinderen ken ik ook natuurlijk dus ik hou mijn hart vast.
Klopt ja, bij mijn zus d'r kids ook weer halve dagen omdat er 2 leerkrachten ziek zijn en een positief getest. Letterlijk elke scheet wordt aangegrepen op niet te hoeven komen opdraven.. Gelukkig heeft ze een vitaal beroep dus daar is opvang voor geregeld.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 14:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als men nu tot (tijdelijke )sluiting overgaat, heeft dat vaker te maken met personeelsgebrek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |