Ik werk thuis en mijn ex-vrouw werkt niet. Dus dan kan het op zich. Als je gewoon op de bouw moet staan en je (ex-)vrouw heeft 'n part-time baan ergens waar ze aanwezig moet zijn (bv in de zorg of zo), dan kan het niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:06 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Kijk ik even naar mijn situatie. Momenteel kunnen wij niet thuis werken. Sterker nog mijn baas heeft zelfs een rooster opgesteld voor bereikbaarheidsdiensten. Theoretisch ben ik komende 30 dagen 24 dagen aan het werk waarvan er van de 6 dagen weekend 3 dagen een uitslaapdag is. Het gaat allemaal buiten de OR maar het wordt toch mooi min of meer maar opgelegd. Deze week hebben onze kinderen vakantie maar 2 dagen oppas regelen wordt al lastig. Opa en oma snotterig en normaal konden we ivm school enorm veel opvangen. Ik zou werkelijk met geen mogelijkheid inzien hoe ik ervoor zou moeten zorgen dat mijn kinderen thuis les zouden moeten krijgen. Dan heb ik het nog niet gehad over de kwaliteit van thuisonderwijs voor kinderen.
Voor volwassenen heeft thuis onderwijs een andere lading dan voor kinderen.
Ik geloof echt niet dat ik de enige vader ben met een werkende vrouw en kinderen die toezicht nodig hebben.
Hoe hebben jullie dat tijdens de sluiting in maart/april/mei gedaan?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daarom is het ook een mooie schot voor de boeg maar totaal onhaalbaar.
In alle eerlijkheid, waar een wil is, is een weg. Het neemt niet weg dat “even twee weken de scholen dicht” een makkelijke maatregel is.
Ik lees jouw bezwaren, maar aan de andere kant geef je met deze post aan dat er voor een groot gedeelte van de studenten (met name hoger onderwijs?) wel degelijk ruimte is voor online lessen omdat die doelgroep wellicht zelfredzamer is of meer discipline heeft. Waarom kiest men er dan zo halsstarrig voor om vast te houden aan fysiek onderwijs? Er zou veel meer nuance en spreiding qua beleid moeten zijn in plaats van vasthouden aan OF alle scholen op OF alle scholen dicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ten eerste omdat de verschillen tussen leerlingen voor wat betreft het consumeren van online lessen nogal groot zijn, en het vooral de kinderen zijn die het toch al niet zo goed getroffen hebben die eronder te lijden hebben. En ten tweede omdat dubbel lesgeven, dus aan kinderen in je lokaal en thuis, eigenlijk niet op een acceptabele manier te doen is. Dat kan op het hoger onderwijs best anders liggen, maar met pubers is het bijzonder ingewikkeld.
Als alternatief tegen 'iedereen thuis' moet je het zeker overwegen, maar het is niet zo dat het een eenvoudig inzetbaar en functioneel alternatief is, want dat is het niet.
Met mijn doelgroep, 3-4 vmbo, zou ik ook met halve klassen het online gedeelte liever weglaten. Ik denk dat ik meer bereik als ik alles in mijn lokaal doe, ook als dat met halve klassen is.
En hoe ga je op de langere termijn het hoger onderwijs vullen als de lagere onderwijsvormen geen, of kwalitatief geen goed onderwijs heeft kunnen geven?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Onpopulaire mening: alleen het hoger onderwijs door laten gaan. Op lange termijn is dat toch het belangrijkste voor een land als Nederland.
Anekdotisch van mij: kinderen die meer aandacht krijgen en een enorme inhaalslag hebben gemaakt. Zo heeft de beste vriend van mijn zoon veel onderwijs gemist dit jaar in verband met ziekte. School is niet in staat om hem genoeg aandacht te geven om de achterstand in te halen. Een aantal weken met zijn moeder heeft ervoor gezorgd dat hij van een vmbo-advies (bbl/kbl) naar een havo-advies is gegaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Anekdotisch van mijn schoonmoeder: De hoeveelheid kinderen met een flinke achterstand door de sluiting van scholen in maart is significant. Zij heeft 3x zoveel kinderen in haar speciaal onderwijsklasje ten opzichte van andere jaren.
Omdat fysiek onderwijs niet te vervangen is door online onderwijs. Gewoon niet. Onderwijs is meer dan kennisoverdracht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef Elan het volgende:
Waarom kiest men er dan zo halsstarrig voor om vast te houden aan fysiek onderwijs?
Voedingsindustrie is wel essentieel, zelfs als je niet direct betrokken bij de productie zijn dat essentieele werknemers.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In dat kader hebben we beide geen essentieel beroep dat klopt. Hoewel ik wel in de voedingsindustrie werk dus in hoeverre dat niet essentieel is...
Maar die opvang mag ik dan zeker wel zelf aftikken? Als je weet hoe flexibel de kinderopvang is, dan is dat buiten de kosten niet eens een optie.
Dat anekdotisch bewijs kan ik thuis bevestigen. Onze jongste heeft moeite met lezen en kreeg daar op school hulp bij. Tijdens de intelligente lockdown was daar natuurlijk geen tijd/mogelijkheid voor en die heeft nu een achterstand die hij dit schooljaar waarschijnlijk niet meer in gaat kunnen halen. Als we nog een lockdown krijgen zoals in maart dan kan hij dit schooljaar op zeker overdoen. Nou is dat helemaal geen ramp natuurlijk maar ik hoor van meerdere ouders dezelfde verhalen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Anekdotisch van mijn schoonmoeder: De hoeveelheid kinderen met een flinke achterstand door de sluiting van scholen in maart is significant. Zij heeft 3x zoveel kinderen in haar speciaal onderwijsklasje ten opzichte van andere jaren.
Oneens, die "intelligente" groep gaat zich toch wel redden. Het zijn juist de kwetsbare groepen die je als samenleving straks bakken vol geld gaan kosten als je ze school niet laat afmaken en in de bijstand of criminaliteit afglijden.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Onpopulaire mening: alleen het hoger onderwijs door laten gaan. Op lange termijn is dat toch het belangrijkste voor een land als Nederland.
Wouw.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef TheVulture het volgende:
Vriend van me werkt op een klein MKB-bedrijf. Heeft sinds een paar dagen klachten en zit thuis, gister getest en hoort morgen de uitslag. Nu hoort hij net via het bedrijf dat al meerdere eigenaren de afgelopen weken door zijn blijven werken met klachten terwijl ze positief zijn getest op corona![]()
Die kan de uitslag wel raden waarschijnlijk
Het hoger onderwijs gaat juist ook al door, maar dan vooral online? Of bedoel je niet de universiteiten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:13 schreef Mr.Sandman het volgende:
Het zijn allemaal adviezen dus vermoedelijk niet. Er is geen wet die je verplicht thuis te blijven, dacht ik.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Wouw.Kan hij hier geen aangifte van doen?
Poging tot toebrengen zwaar lichamelijk letsel of zoiets.
Dat was mijn stelling ook niet. Ik heb het over (tijdelijk) half online en half klassikaal les ten tijde van crisis. School is meer dan een instituut om kennis te vergaren en heeft ook een belangrijke sociale functie, natuurlijk kan je niet stoppen met fysiek onderwijs. .quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat fysiek onderwijs niet te vervangen is door online onderwijs. Gewoon niet. Onderwijs is meer dan kennisoverdracht.
Voor hoger onderwijs en universiteiten vind ik het geschikter. Colleges volgen kan prima via 'n schermpje. Voor kleinere kinderen vind ik het 'n stuk problematischer.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het hoger onderwijs gaat juist ook al door, maar dan vooral online? Of bedoel je niet de universiteiten?
In ieder geval aankaarten bij de instanties en de gemeente.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geloof ik. En als ik jouw posts lees geloof ik oprecht dat jij in staat bent om je zoon te helpen, omdat je zelf voldoende onderlegd bent om dat te doen. Het spreekt juist voor jou en de andere mensen die die mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen dat ze dat daadwerkelijk doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Anekdotisch van mij: kinderen die meer aandacht krijgen en een enorme inhaalslag hebben gemaakt. Zo heeft de beste vriend van mijn zoon veel onderwijs gemist dit jaar in verband met ziekte. School is niet in staat om hem genoeg aandacht te geven om de achterstand in te halen. Een aantal weken met zijn moeder heeft ervoor gezorgd dat hij van een vmbo-advies (bbl/kbl) naar een havo-advies is gegaan.
En zo ben ikzelf ook in staat geweest om mijn zoon te helpen met begrijpend lezen. Ik denk dat het punt meer is dat de rijken rijker en de armen armer worden in tijden van een crisis zoals de huidige.
Ja en er dan uitgewerkt worden en op straat komen te staan tijdens de crisis...quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja daar is het laatste woord nog niet over gezegd... denk dat ie sowieso wel van baan zal veranderen als ik 'm zo hoor en ken. Dit is gewoon schandalig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Toen hadden wij het geluk dat mijn moeder een sabbatical had genomen op het werk.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe hebben jullie dat tijdens de sluiting in maart/april/mei gedaan?
https://fd8.formdesk.com/(...)43fdb5af864cb4c78099quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:20 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja daar is het laatste woord nog niet over gezegd... denk dat ie sowieso wel van baan zal veranderen als ik 'm zo hoor en ken. Dit is gewoon schandalig.
Het vermogen van een ouder om het kind te ondersteunen is inderdaad van cruciaal belang. Dat is het trouwens altijd al, maar onderwijs vergroot wel de kansen voor kinderen die die ondersteuning missen. Je kunt je dan ook voorstellen dat als er een schoolsluiting zou komen (die ik er niet aan zie komen) fysiek onderwijs aan zulke groepen kinderen door zal blijven gaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geloof ik. En als ik jouw posts lees geloof ik oprecht dat jij in staat bent om je zoon te helpen, omdat je zelf voldoende onderlegd bent om dat te doen. Het spreekt juist voor jou en de andere mensen die die mogelijkheid hebben om dat te kunnen doen dat ze dat daadwerkelijk doen.
Er zijn alleen -jammer genoeg- veel mensen in Nederland die dat zelf niet kunnen en in sommige gevallen helemaal niet willen. Die kinderen vallen op dat moment tussen wal en schip.
Geld zal ongetwijfeld een rol spelen, maar is in deze naar mijn idee niet doorslaggevend.
Hogescholen zijn gewoon open voor fysiek onderwijs hier hoor. Ik woon er toevallig bij twee in de buurt en het is dagelijks een komen en gaan van studenten alsof er geen pandemie gaande is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het hoger onderwijs gaat juist ook al door, maar dan vooral online? Of bedoel je niet de universiteiten?
quote:Update 13 oktober
In de persconferentie van 13 oktober zijn door premier Rutte geen extra maatregelen voor het hoger onderwijs aangekondigd. Dit betekent dat er na de herfstvakantie binnen ons onderwijs niets verandert. Fysiek onderwijs en stages en tentamens worden gezien als noodzakelijke activiteiten waarvoor je met het openbaar vervoer kunt reizen. Ook sportactiviteiten die onderdeel zijn van het onderwijs kunnen gewoon doorgaan.
Ondanks alle eerdere maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen, gaat het nog steeds niet goed en loopt het aantal besmettingen snel op. We zijn blij dat ons onderwijs toch door kan gaan, omdat we weten dat dit voor onze studenten belangrijk is. Houd je wel aan alle regels: als je klachten hebt blijf je thuis en probeer je zo snel mogelijk een test te doen.
Niet, is niet afhankelijk van doorstromers.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En hoe ga je op de langere termijn het hoger onderwijs vullen als de lagere onderwijsvormen geen, of kwalitatief geen goed onderwijs heeft kunnen geven?
Dat zouden ze toch wel doen, de doorzetters komen er wel.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Oneens, die "intelligente" groep gaat zich toch wel redden. Het zijn juist de kwetsbare groepen die je als samenleving straks bakken vol geld gaan kosten als je ze school niet laat afmaken en in de bijstand of criminaliteit afglijden.
Ik zou dan het lager onderwijs willen sluiten of eventueel online.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |