abonnement Unibet Coolblue
pi_194576278
Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag :+ ):
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/

Filmpje van O+ Vincent Talleu O+ :

Brood uit het vorige topic:

@Qunix




@AnneX


@Bleie


@Yinny





@FranticDJ


[ Bericht 0% gewijzigd door miss_sly op 06-11-2022 12:05:25 ]
pi_194576281
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 18:45 schreef anndb het volgende:

[..]

Fantastische broden!
Thanks!
pi_194576308
Toen ik naar Nederland kwam, verbaasde ik me eigenlijk dat er bijna geen broden met suiker worden gemaakt :@
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_194576410
Trouwens, kan je brood in de koelkast laten rijzen? Dus om 8 uur voor je naar kantoor gaat in de koelkast stoppen en dan om 5 uur 's middags eruit halen?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_194576439
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 20:31 schreef Mikeytt het volgende:
Trouwens, kan je brood in de koelkast laten rijzen? Dus om 8 uur voor je naar kantoor gaat in de koelkast stoppen en dan om 5 uur 's middags eruit halen?
ja kan.. moet de temperatuur juist zijn enzo.. Zal een beetje proberen zijn.

Onder de 7 graden stopt in principe het rijsproces. Dus het zal meer 'rijpen' in de koelkast. uiteraard is je deeg niet gelijk onder de 7 graden dus rijst het nog wel even door. Risico hiervan is dus ook dat het overrijst in de koelkast (wat ik had met mn 1e koelkast experiment, zie vorig topic :7 )

Bleek ook dat mijn koelkast dus op 6.5 graden ingesteld stond. Die staat nu op 3, dus binnenkort nog eens een koelkast experiment doen.
pi_194714330
Ik zie verkleuring op mijn desemstarter. Zou het schimmel zijn? Vijf dagen geleden voor het laatst ververst. Normaal gesproken ververs ik het eens in de twee weken.
Het ligt aan de instanties zelf
pi_194715165
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 16:15 schreef Poefbank het volgende:
Ik zie verkleuring op mijn desemstarter. Zou het schimmel zijn? Vijf dagen geleden voor het laatst ververst. Normaal gesproken ververs ik het eens in de twee weken. [ afbeelding ]
staat ie op 't aanrecht of in de koelkast?

ik zou verversen en even wat regelmatiger verversen, kijken hoe 't gaat? Ziet er uit als hooch.

De mijne moet ik praktisch elke 12u voeren buiten de koelkast :@

heb de mijne in de vriezer gemikt :7 kijken hoe 't over 2 maanden is.
pi_194715907
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 16:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

staat ie op 't aanrecht of in de koelkast?

ik zou verversen en even wat regelmatiger verversen, kijken hoe 't gaat? Ziet er uit als hooch.

De mijne moet ik praktisch elke 12u voeren buiten de koelkast :@

heb de mijne in de vriezer gemikt :7 kijken hoe 't over 2 maanden is.
Ik denk/hoop dat het idd hooch is. Ik wacht nog wel even af zonder te verversen om te kijken of er nog meer water/hooch ontwikkelt.

Ik heb trouwens in het verleden een testje gedaan met hoe lang een starter, buiten de koelkast zonder te verversen, kan overleven. Uiteindelijk na 4(!) weken was mijn starter nog goed.
Het ligt aan de instanties zelf
pi_194779165
M'n starter eergisteren even uit de vriezer gehaald omdat iemand alsnog wat starter wilde overnemen.

Op kamer temperatuur laten komen, nu 3x verversen verder. En hij lijkt wel veel en veel actiever dan voor heen :')

m'n eigen starter zit weer in de vriezer ondertussen. Kan ie weer 2 maanden hiberneren.
pi_194790878
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2020 16:01 schreef FranticDJ het volgende:
M'n starter eergisteren even uit de vriezer gehaald omdat iemand alsnog wat starter wilde overnemen.

Op kamer temperatuur laten komen, nu 3x verversen verder. En hij lijkt wel veel en veel actiever dan voor heen :')

m'n eigen starter zit weer in de vriezer ondertussen. Kan ie weer 2 maanden hiberneren.
Heb je het ook al een keer geprobeerd om te drogen?
Het ligt aan de instanties zelf
pi_194790892
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:27 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Heb je het ook al een keer geprobeerd om te drogen?
Nope, afgelopen 2 maanden pas voor 't eerst met desem aan de gang :)
pi_194790976
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 20:31 schreef Mikeytt het volgende:
Trouwens, kan je brood in de koelkast laten rijzen? Dus om 8 uur voor je naar kantoor gaat in de koelkast stoppen en dan om 5 uur 's middags eruit halen?
http://www.wildyeastblog.com/my-new-favorite-sourdough/

Deze bijvoorbeeld. Ik maak het deeg meestal vrijdagmiddag/avond zet het in de koelkast en zaterdagochtend bak ik het.
Tijdschema kun je naar eigen wens aanpassen natuurlijk
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194791066
Blijft wel dat je koelkast koel genoeg moet zijn en snel genoeg terug moet koelen om overrijs in de koelkast te voorkomen :@
pi_194791746
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:37 schreef FranticDJ het volgende:
Blijft wel dat je koelkast koel genoeg moet zijn en snel genoeg terug moet koelen om overrijs in de koelkast te voorkomen :@
Mwoah met zuurdesem is dat risico niet zo groot in mijn ervaring
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194791852
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:26 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Mwoah met zuurdesem is dat risico niet zo groot in mijn ervaring
Bij mij wel ;( maar m'n koelkast ging toen niet lager dan 6.5 graad. Dat is inmiddels verholpen.

Komend verlof nog eens spelen.
pi_194800103
Ik maakte laatst mijn eerste speltbrood(je). Na het kneden dacht ik dat het niet goed zou komen, maar uiteindelijk was ik best tevreden.
  maandag 31 augustus 2020 @ 08:27:55 #17
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_194805567
Kan het ook in de airfryer?

De geur van vers gebakken brood is O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_194998108
Hallo iedereen :D

In mijn nieuwe keuken zou ik graag naast lekker koken ook lekker willen bakken.

Om te beginnen heb ik afgelopen zaterdag mijn wekker om 5 uur gezet om deeg te maken voor lekkere pistolets :)

Het recept dat ik hiervoor gebruikt heb was het volgende:

Bloem 350g
Gist 7g
Zout 7g
Zachte boter 14g
Water 225ml (lauw)

Een uurtje laten rijzen, daarna de broodjes op de bakplaat en daar nog eens een uurtje laten rijzen voor ze de oven in gingen (oven doet uit zichzelf af en toe wat stoom vrijlaten)
Voor ze de oven in gingen heb ik ze bestreken met wat ei, ik weet niet of ik dit had moeten doen.



Ze zagen er tijdens het bakken echter zo uit:



Niet echt pistolet achtig, ze zmaakten opzich prima, maar niet echt zachte binnenkant, harde buitenkant.

Wat kan ik doen om de pistolets wat beter te maken? :)

En kan ik het deeg bijv vanavond al in een kom doen en laten rijzen tot morgenochtend?
pi_195002519
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2020 08:27 schreef Pinnenmutske het volgende:
Kan het ook in de airfryer?

De geur van vers gebakken brood is O+
Ben ik ook wel benieuwd naar. Heeft iemand ervaring met brood bakken in een airfryer?
pi_195007009
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:01 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Heeft iemand ervaring met brood bakken in een airfryer?
Ik niet maar mijn moeder doet afbak broodjes in de air fryer en die vind ze beter dan uit de oven. Je hebt ook meer warmte ontwikkeling op kleiner oppervlak dus technisch gezien zou ik zeggen meer vergelijkbaar met een professionele oven? Maar geen ervaring mee maar ik denk dat dit nog niet zo’n slecht idee zou kunnen zijn.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 september 2020 @ 17:45:06 #21
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_195166299
Wij hadden een akker met mais voor onze deur. Na het oogsten bleef er nog wat van staan en daar vandaag wat kolven van geoogst, de korrels er vanaf gehaald, deze gemalen in een koffiemolen en er een deeg van gedraaid. Geen recept, ik heb gewoon maar wat gedaan. Het is gedeeltelijk bloem en de rest "maismeel". Met zout en gist uiteraard.







pi_195166528
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:45 schreef qltel het volgende:
Wij hadden een akker met mais voor onze deur. Na het oogsten bleef er nog wat van staan en daar vandaag wat kolven van geoogst, de korrels er vanaf gehaald, deze gemalen in een koffiemolen en er een deeg van gedraaid. Geen recept, ik heb gewoon maar wat gedaan. Het is gedeeltelijk bloem en de rest "maismeel". Met zout en gist uiteraard.

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Goeie!
Hoe smaakte het resultaat?
Het ligt aan de instanties zelf
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 20 september 2020 @ 18:20:50 #23
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_195166933
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:58 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Goeie!
Hoe smaakte het resultaat?
Heel erg lekker. Interessante korst ook, zelfs daar zit lucht in. Je ziet het een klein beetje op de laatste foto.
pi_195561482
Wat is nou het perfecte recept voor kadetjes?
Spoilers!
  zondag 11 oktober 2020 @ 23:49:07 #25
492997 De_Bakster
Bakt ze bruin
pi_195579781
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 19:58 schreef Hupje het volgende:
Ik maakte laatst mijn eerste speltbrood(je). Na het kneden dacht ik dat het niet goed zou komen, maar uiteindelijk was ik best tevreden.
[ afbeelding ]
Schitterend broodje hoor als eerste keer.
Lekker warm
pi_195763486
Nu ik veel thuis ben zoals zo veel mensen, kan ik nog meer genieten van mijn nieuwe keuken O+

Ik bakte in eerste instantie vooral cakes en taarten, maar voor het gezonde en de afwisseling, besloot ik toch ook maar eens wat brood te gaan bakken.

Dus bakte ik al een volkoren rozijnenbrood, naar voorbeeld van Bakker Hartog en de oma van Schaap :D
Het smaakte erg goed, hoewel het misschien nog net iets te compact was. De eerste rijs was niet echt optimaal gegaan, denk ik. De volgende keer met een betere eerste rijs zal het nóg lekkerder zijn.





En vandaag maakte ik voor de lunch (nog niet geproefd dus, pas dadelijk als dochter uit school is) volkoren kaiserbroodjes:

Zo begonnen ze aan de tweede rijs:


En zo kwamen ze net uit de oven:


Ik dacht dat ze misschien nog wat groter zouden worden tijdens het bakken, maar dat gebeurde niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195763933
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:21 schreef miss_sly het volgende:
Nu ik veel thuis ben zoals zo veel mensen, kan ik nog meer genieten van mijn nieuwe keuken O+

Ik bakte in eerste instantie vooral cakes en taarten, maar voor het gezonde en de afwisseling, besloot ik toch ook maar eens wat brood te gaan bakken.

Dus bakte ik al een volkoren rozijnenbrood, naar voorbeeld van Bakker Hartog en de oma van Schaap :D
Het smaakte erg goed, hoewel het misschien nog net iets te compact was. De eerste rijs was niet echt optimaal gegaan, denk ik. De volgende keer met een betere eerste rijs zal het nóg lekkerder zijn.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En vandaag maakte ik voor de lunch (nog niet geproefd dus, pas dadelijk als dochter uit school is) volkoren kaiserbroodjes:

Zo begonnen ze aan de tweede rijs:
[ afbeelding ]

En zo kwamen ze net uit de oven:
[ afbeelding ]

Ik dacht dat ze misschien nog wat groter zouden worden tijdens het bakken, maar dat gebeurde niet.
Niks tegen Hartog hé!? :{w

Heb je ook een vleugje kaneel door je meel gedaan (voor je rozijnenbrood) voordat je alles mixt? Kwart tot halve theelepel is meer dan genoeg.
pi_195764021
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:43 schreef Qunix het volgende:

[..]

Niks tegen Hartog hé!? :{w

Heb je ook een vleugje kaneel door je meel gedaan (voor je rozijnenbrood) voordat je alles mixt? Kwart tot halve theelepel is meer dan genoeg.
Zeker niets tegen Hartog ❤ Als we daar een rozijnenbrood haalden, was het op voor we thuis waren :D Kaneel zit er inderdaad door :Y

De broodjes zijn lekker, we wat compact. Volgens mij was het rijzen hierbij wel goed gegaan. Wat zou ik de volgende keer kunnen doen om ze iets luchtiger te maken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195764128
Over meel gesproken... In Weesp is er een molen waar je meel kan kopen wat erg lekker is (goede korrel!). De producten had ik ook in boerderijwinkels gezien in Abcoude. Aanrader! Ik geloof 1KG voor ¤1,75. Ze verkopen ook spelt en verse gist.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zeker niets tegen Hartog ❤ Als we daar een rozijnenbrood haalden, was het op voor we thuis waren :D Kaneel zit er inderdaad door :Y
Waar ik fan van ben is mueslibrood van Hartog (helaas behoorlijk prijzig, bevat naast rozijnen ook noten en muesli), en dan een plak belegen boerenkaas van de kaasboerderij in Abcoude O+
pi_195766848
Misschien kan iemand hier me helpen.

Mijn laatste broden willen slecht rijzen. Ik bak met twee delen tarwe meel en een deel rogge, beide van een lokale molen. Daarnaast doe ik een scheut olie erin en een flinke hand met noten/pitten. Als gist heb ik korrelgist en die heb ik al eens opnieuw aangeschaft om deze reden.

Kan het komen door die combinatie van tarwe en rogge?
pi_195767962
Met de nieuwe gist hetzelfde resultaat?
pi_195768254
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 16:21 schreef FranticDJ het volgende:
Met de nieuwe gist hetzelfde resultaat?
Ja
pi_195781482
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:28 schreef qajariaq het volgende:
Misschien kan iemand hier me helpen.

Mijn laatste broden willen slecht rijzen. Ik bak met twee delen tarwe meel en een deel rogge, beide van een lokale molen. Daarnaast doe ik een scheut olie erin en een flinke hand met noten/pitten. Als gist heb ik korrelgist en die heb ik al eens opnieuw aangeschaft om deze reden.

Kan het komen door die combinatie van tarwe en rogge?
Rogge bevat weinig gluten. Ik bak zelf voor het reguliere brood met hooguit een derde rogge, en dan krijg je vrij zware broden (en dat is met desem met een rijs van zestien uur waarvan tien gekoeld).

Probeer hetzelfde eens met twintig procent rogge en kijk hoe dat gaat.
pi_195781523
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:34 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Bij mij wel ;( maar m'n koelkast ging toen niet lager dan 6.5 graad. Dat is inmiddels verholpen.

Komend verlof nog eens spelen.
Deeg iets eerder in de koeling zetten.
pi_195810644
quote:
2s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Rogge bevat weinig gluten. Ik bak zelf voor het reguliere brood met hooguit een derde rogge, en dan krijg je vrij zware broden (en dat is met desem met een rijs van zestien uur waarvan tien gekoeld).

Probeer hetzelfde eens met twintig procent rogge en kijk hoe dat gaat.
Ah, dus inderdaad de rogge. Dank, ik ga dat zeker proberen.
pi_195811086
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:29 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ah, dus inderdaad de rogge. Dank, ik ga dat zeker proberen.
En hou er rekening mee dat deze tijd van het jaar een koudere omgeving en kouder water ook voor een verandering in procedures zorgt.
pi_195815596
quote:
99s.gif Op vrijdag 11 september 2020 09:59 schreef Gutanoth het volgende:
Hallo iedereen :D

In mijn nieuwe keuken zou ik graag naast lekker koken ook lekker willen bakken.

Om te beginnen heb ik afgelopen zaterdag mijn wekker om 5 uur gezet om deeg te maken voor lekkere pistolets :)

Het recept dat ik hiervoor gebruikt heb was het volgende:

Bloem 350g
Gist 7g
Zout 7g
Zachte boter 14g
Water 225ml (lauw)

Een uurtje laten rijzen, daarna de broodjes op de bakplaat en daar nog eens een uurtje laten rijzen voor ze de oven in gingen (oven doet uit zichzelf af en toe wat stoom vrijlaten)
Voor ze de oven in gingen heb ik ze bestreken met wat ei, ik weet niet of ik dit had moeten doen.

[ afbeelding ]

Ze zagen er tijdens het bakken echter zo uit:

[ afbeelding ]

Niet echt pistolet achtig, ze zmaakten opzich prima, maar niet echt zachte binnenkant, harde buitenkant.

Wat kan ik doen om de pistolets wat beter te maken? :)

En kan ik het deeg bijv vanavond al in een kom doen en laten rijzen tot morgenochtend?
Ei is sowieso niet nodig. En ja je kunt het overnacht in de koelkast laten rijzen.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_195921487
Ik wil een paar roggebroodjes maken om soep in te serveren. Heeft iemand een fijn recept? Ik heb nog nooit met rogge gebakken.
Spoilers!
pi_196270831




Meel van de molen in Weesp, Himalayazout, verse gist van Bruggeman, water uit de kraan, snufje kaneel, wat zonnepitten en veel geduld. Totaal 3 rijzen van totaal 3 uur. Ook nieuw voor mij is om eerst de oven 15 min op max te zetten (250 graden) en dan de rest tot totaal 45 min op 185 graden. De foto met kaas komt van een boeren kaasboerderij :)

Nu stinkt mijn huis na vers gebakken brood... Lekker! *O*

(noot: ik hou van compact brood dus daarom oogt hij klein. Ik kan je verzekeren dat na 3 bammetjes je best vol voelt)
pi_196461077
Heeft iemand het recept van die no-knead foolproof broodjes nog uitgeschreven staan? De website doet t niet meer en ik heb eindelijk weer een oven....
Kwak
pi_196463475
de gist no-kneads
Ingredienten

400 g volkoren meel
1 gr gist
10 g zout
250 - 300 g water

Alles mengen
Overnacht laten rijzen
Het deeg vouwen
Narijzen 45 min
Deeg in 12 delen delen
Bakken bij 250graden voor 15 min
pi_196463480
de zuurdesem no-kneads

Ingredienten
75 g mature 100% sourdough starter
515 g water
550 g organic stone ground bread flour
150 g organic stone ground whole spelt
2 1/2 teaspoons salt

Alles mengen
Overnacht laten rijzen
Het deeg vouwen
Narijzen 45 min
Deeg in 12 delen delen
Bakken bij 250graden voor 15 min
pi_196463698
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 09:43 schreef Oceanonix het volgende:
de gist no-kneads
Ingredienten

400 g volkoren meel
1 gr gist
10 g zout
250 - 300 g water

Alles mengen
Overnacht laten rijzen
Het deeg vouwen
Narijzen 45 min
Deeg in 12 delen delen
Bakken bij 250graden voor 15 min
Even hier nog een vraag over, mengen, kan dat in de keukenmachine? En dat vouwen, hoe vaak (polsen/handen werken hier niet zo goedj
We have far more in common than that which devides us..
pi_196463831
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:20 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Even hier nog een vraag over, mengen, kan dat in de keukenmachine? En dat vouwen, hoe vaak (polsen/handen werken hier niet zo goedj
Als je een kneed opzetstuk ofzo in je keukenmachine kan doen: ja. Met messen enzo durf ik eigenlijk niet te zeggen. Weet dat 't werkt voor kruimel degen enzo.

Vouwen is meestal gewoon 'het kommetje rond' bij die no kneads. Dus als je deeg in de beslagkom zit begin je gewoon ergens de zijkant op te tillen en naar de andere kant te vouwen en zo ga je de kom rond tot je alle zijkanten over gevouwen hebt.
pi_196463867
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:37 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Als je een kneed opzetstuk ofzo in je keukenmachine kan doen: ja. Met messen enzo durf ik eigenlijk niet te zeggen. Weet dat 't werkt voor kruimel degen enzo.

Vouwen is meestal gewoon 'het kommetje rond' bij die no kneads. Dus als je deeg in de beslagkom zit begin je gewoon ergens de zijkant op te tillen en naar de andere kant te vouwen en zo ga je de kom rond tot je alle zijkanten over gevouwen hebt.
Ik heb een stand-mixer met alle accessoires 😂. En dat vouwen is dus ca 4x zonder kracht, dat moet lukken ^O^
We have far more in common than that which devides us..
pi_196463896
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:41 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Ik heb een stand-mixer met alle accessoires 😂. En dat vouwen is dus ca 4x zonder kracht, dat moet lukken ^O^
pi_196463931
Thanks @oceanix en @FranticDJ
Kwak
pi_196463934
quote:
Top, dit kan ik. Ga even m’n boodschappenlijst aanpassen
We have far more in common than that which devides us..
pi_196463945
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:49 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Top, dit kan ik. Ga even m’n boodschappenlijst aanpassen
Ik kneed overigens zowat altijd met de kitchenaid hoor.

Enige wat ik met de hand doe is stretch and fold en vormen.. Maar dat is meer een kwestie van handigheid dan echt kracht.
pi_196464094
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:51 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ik kneed overigens zowat altijd met de kitchenaid hoor.

Enige wat ik met de hand doe is stretch and fold en vormen.. Maar dat is meer een kwestie van handigheid dan echt kracht.
Ik heb een bbm voor het kneden (had ik eerder dan de mixer), maar zo’n lange rijs wil ik ook wel eens proberen
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 29 november 2020 @ 11:28:54 #51
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_196464318
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:20 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Even hier nog een vraag over, mengen, kan dat in de keukenmachine? En dat vouwen, hoe vaak (polsen/handen werken hier niet zo goedj
Mengen bij no-knead kan overal mee. Als de ingrediënten maar door elkaar zitten. Kan ook prima met een grote lepel of met de handen.
pi_196464320
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 00:02 schreef kwakz0r het volgende:
Heeft iemand het recept van die no-knead foolproof broodjes nog uitgeschreven staan? De website doet t niet meer en ik heb eindelijk weer een oven....
Die doet het toch nog?
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/
pi_196464332
quote:
:Y

wel echt een overdaad aan bloem aan de buitenkant van die broodjes op die foto's hoor :X
pi_196464353
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 11:29 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

:Y

wel echt een overdaad aan bloem aan de buitenkant van die broodjes op die foto's hoor :X
Ja, maar dat is gelukkig ook weer af te kloppen. Het deeg is echt heel plakkerig, ik gebruik dan ook heel veel bloem om ze te hanteren
pi_196464625
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:20 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Even hier nog een vraag over, mengen, kan dat in de keukenmachine? En dat vouwen, hoe vaak (polsen/handen werken hier niet zo goedj
het is een no-knead brood of te wel niet kneden. Dus de machine kan je laten rusten. Het is meer roeren wat je doet. Gebruik daar een lepel voor.
pi_196464662
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:03 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

het is een no-knead brood of te wel niet kneden. Dus de machine kan je laten rusten. Het is meer roeren wat je doet. Gebruik daar een lepel voor.
Dat is te zwaar, roeren voor een roux is vaak al een probleem
We have far more in common than that which devides us..
pi_196464672
Ohhh die link ja! De link in de OP doet het niet... die bad ik geprobeerd.

Lekker ga ze vanavond klaarzetten en morgen voor werk afbakken denk ik.
Kwak
pi_196464790
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 09:43 schreef Oceanonix het volgende:
de gist no-kneads
Ingredienten

400 g volkoren meel
1 gr gist
10 g zout
250 - 300 g water

Alles mengen
Overnacht laten rijzen
Het deeg vouwen
Narijzen 45 min
Deeg in 12 delen delen
Bakken bij 250graden voor 15 min
Dit wil ik ook eens proberen, maar wat ik me afvraag, moet dit in de koelkast een nacht rijzen? En kan je het deeg ook invriezen in porties?
pi_196467505
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:23 schreef soapie het volgende:

[..]

Dit wil ik ook eens proberen, maar wat ik me afvraag, moet dit in de koelkast een nacht rijzen? En kan je het deeg ook invriezen in porties?
ik zou invriezen niet zo snel doen, het zijn niet de beste omstandigheden voor gistcellen en er zullen er wat dood gaan. Ik zou gewoon een kleiner portie maken. Of de gebakken broodjes invriezen.
pi_196467883
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 15:13 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zou invriezen niet zo snel doen, het zijn niet de beste omstandigheden voor gistcellen en er zullen er wat dood gaan. Ik zou gewoon een kleiner portie maken. Of de gebakken broodjes invriezen.
Top, thnx! Dan ga ik het halveren denk ik!
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 29 november 2020 @ 15:28:36 #61
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_196468127
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:23 schreef soapie het volgende:

[..]

Dit wil ik ook eens proberen, maar wat ik me afvraag, moet dit in de koelkast een nacht rijzen? En kan je het deeg ook invriezen in porties?
No-knead brood kun je het beste gewoon bij kamertemperatuur laten rijzen. Gist vermeerdert niet goed bij lage temperatuur.
pi_196468281
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 15:28 schreef qltel het volgende:

[..]

No-knead brood kun je het beste gewoon bij kamertemperatuur laten rijzen. Gist vermeerdert niet goed bij lage temperatuur.
dit recept heb ik meerdere keren op deze manier gemaakt. Het werkt top de rijs in de koelkast. Probeer het eens.
Ik doe de koude rijs ook standaard voor mijn pizzadeeg.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 29 november 2020 @ 15:38:03 #63
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_196468373
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 15:34 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dit recept heb ik meerdere keren op deze manier gemaakt. Het werkt top de rijs in de koelkast. Probeer het eens.
Ik doe de koude rijs ook standaard voor mijn pizzadeeg.
OH, okee, apart, ik deed de rijs bij no-knead altijd op kamertemperatuur. Maar dat is lang geleden, sinds ik een planeetmenger heb niet meer gedaan.
pi_196469787
Moet m'n desemstarter eigenlijk ook weer eens uit de vriezer halen :9
pi_196507633
quote:
17s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:51 schreef Qunix het volgende:
Over meel gesproken... In Weesp is er een molen waar je meel kan kopen wat erg lekker is (goede korrel!). De producten had ik ook in boerderijwinkels gezien in Abcoude. Aanrader! Ik geloof 1KG voor ¤1,75. Ze verkopen ook spelt en verse gist.
[..]
In het verleden heb ik best veel brood gebakken, toen ging ik altijd naar een molen in Zoetermeer (naast mijn werk van destijds). In Utrecht-Stad is geen fatsoenlijk meel te vinden, dus ik ga morgen maar eens naar de molen in IJsselstein fietsen. Ben benieuwd.

N.B.: Weet iemand nog wie die brood- en pizzabakkende user was die op een gegeven moment overleden is aan iets in zijn hersenen? Die had ooit een prima tips om zuurdesemstarter te maken die ik nog eens wil uitproberen. Dan kan ik wat gerichter op zoek.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 1 december 2020 @ 22:34:00 #66
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196507897
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:21 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

In het verleden heb ik best veel brood gebakken, toen ging ik altijd naar een molen in Zoetermeer (naast mijn werk van destijds). In Utrecht-Stad is geen fatsoenlijk meel te vinden, dus ik ga morgen maar eens naar de molen in IJsselstein fietsen. Ben benieuwd.

N.B.: Weet iemand nog wie die brood- en pizzabakkende user was die op een gegeven moment overleden is aan iets in zijn hersenen? Die had ooit een prima tips om zuurdesemstarter te maken die ik nog eens wil uitproberen. Dan kan ik wat gerichter op zoek.
MaximusTG
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196520241
Vandaag 15 kg meel gehaald (5 kg rogge, rest T65), pre-ferment voor morgen voorbereid en een bakje met zuurdesemstarter gemaakt.

De komende tijd ga ik weer flink aan de slag.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 22:34 schreef Molo het volgende:

[..]

MaximusTG
Juist ja, die zocht ik. Dank!
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196520404
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:47 schreef stavromulabeta het volgende:
Vandaag 15 kg meel gehaald (5 kg rogge, rest T65), pre-ferment voor morgen voorbereid en een bakje met zuurdesemstarter gemaakt.


Is dat met of zonder additieven?
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196520427
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:47 schreef stavromulabeta het volgende:
Vandaag 15 kg meel gehaald (5 kg rogge, rest T65), pre-ferment voor morgen voorbereid en een bakje met zuurdesemstarter gemaakt.

De komende tijd ga ik weer flink aan de slag.
[..]

Juist ja, die zocht ik. Dank!
Nice ^O^ ik ga m'n starter dit weekend uit de vriezer halen 8-)
pi_196520728
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:57 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Is dat met of zonder additieven?
Nee, dat is gewoon bloem. Die T-waarde is de uitmaling, T65 zit ergens tussen volkoren en patentbloem in.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196520956
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon bloem. Die T-waarde is de uitmaling, T65 zit ergens tussen volkoren en patentbloem in.
Ja snap ik. Het is alleen moeilijk om (Franse) t65 in Nederland te vinden zonder additieven. Ik ben opzoek naar zonder.
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196520987
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:32 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Ja snap ik. Het is alleen moeilijk om (Franse) t65 in Nederland te vinden zonder additieven. Ik ben opzoek naar zonder.
https://www.bouwhuis.com/(...)5kg-farine-bagatelle ? of bedoel je die gerstemoutzut?
pi_196521040
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:33 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

https://www.bouwhuis.com/(...)5kg-farine-bagatelle ? of bedoel je die gerstemoutzut?
Link doet niet. Maar dat bedoel ik oa idd.
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196521054
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:37 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Link doet niet. Maar dat bedoel ik oa idd.
www. er ff af halen, wel meer ruzie met de site van bouwhuis vandaag.

https://bouwhuis.com/mole(...)5kg-farine-bagatelle

hm vaag. doet het ook niet.

1https://www.bouwhuis.com/molen-de-hoop-franse-tarwebloem-t65-5kg-farine-bagatelle?gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpt-Fl_7pIPrPV7FGvxQ9S4EJRu4wlOjTqAaOC4MHJx1lIVIeSYl9f0aAgcjEALw_wcB
kopieren en plakken wellicht?
pi_196521081
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:37 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Link doet niet. Maar dat bedoel ik oa idd.
1https://www.bouwhuis.com/franse-bloem-tarwebloem-t65-10-kg?gclid=Cj0KCQiAk53-BRD0ARIsAJuNhpvLpLvVoDExkgDHQ1WcmnevBTXEVTtjK5NQzfXboeDB5_94MmM1ijsaAn6nEALw_wcB

Deze is 100% tarwebloem volgens de omschrijving.

Bestel overigens vaak bij Bouwhuis zonder problemen hoor. Vandaag hebben ze alleen een beetje problemen met de site lijkt het.
pi_196521179
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:39 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

Deze is 100% tarwebloem volgens de omschrijving.

Bestel overigens vaak bij Bouwhuis zonder problemen hoor. Vandaag hebben ze alleen een beetje problemen met de site lijkt het.
Top! Van Holland Vriezenveen idd. Vreemd, naar mijn wetens zat daar eerst wel toevoegingen in. Maar goed, dit is ‘m ^O^
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196521979
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:32 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Ja snap ik. Het is alleen moeilijk om (Franse) t65 in Nederland te vinden zonder additieven. Ik ben opzoek naar zonder.
Volgens de sticker op de zak zit er niets anders in dan tarwe. Ik heb hem bij de molen in IJsselstein gehaald.
Ik wist niet eens dat er vaak additieven in zitten, wat is het nut daarvan?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196522309
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Volgens de sticker op de zak zit er niets anders in dan tarwe. Ik heb hem bij de molen in IJsselstein gehaald.
Ik wist niet eens dat er vaak additieven in zitten, wat is het nut daarvan?
Geur, kleur, houdbaarheid en stabiliteit van het deeg.
Het ligt aan de instanties zelf
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 3 december 2020 @ 09:09:51 #79
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_196527154
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:32 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Ja snap ik. Het is alleen moeilijk om (Franse) t65 in Nederland te vinden zonder additieven. Ik ben opzoek naar zonder.
Kan ook bij de Zuidmolen. Die hebben vrijwel alles. https://www.de-zuidmolen.(...)ans-t65-label-rouge/
pi_196535357
De no-knead rolls waren een succes vanmorgen! Lekker knapperig en van binnen luchtig. Alleen witte tarwebloem gebruikt (biologisch tarwebloem was de meest eiwitrijke die erbij zat in de supermarkt).

Wil nog wel een keer goeie harde tarwe halen bij een molen in de buurt.

De broodjes die minder goed “gesprongen” zijn is denk ik mijn eigen schild, had om te proberen een paar een knipje gegeven. Ook was het volgens mij iets te veel uitgerekt bij het uit de kom halen en daardoor wat teveel gestretcht hier en daar?

Kwak
pi_196576387
Ben blij met mijn zuurdesem!
pi_196672244
Heeft iemand het ultieme kerststol recept?
Zonder geconfijt fruit...
pi_196672369
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:17 schreef Yinny het volgende:
Heeft iemand het ultieme kerststol recept?
Zonder geconfijt fruit...
http://www.lekkers.nu/overheerlijke-kerstol-van-cees-holtkamp/

gekonfijt fruit er uit laten als je dat niet wil
pi_196673821
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:25 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

http://www.lekkers.nu/overheerlijke-kerstol-van-cees-holtkamp/

gekonfijt fruit er uit laten als je dat niet wil
Dank!
pi_196676136
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:17 schreef Yinny het volgende:
Heeft iemand het ultieme kerststol recept?
Zonder geconfijt fruit...
https://www.kochbar.de/re(...)Schwiegermutter.html

Gekonfijte sinaasappel eruit laten, iets meer rozijnen erin

Muskatblute= foelie in Nederland

Oh en bittere amandelen bestaan hier niet.

Wil je spijs erin, gewoon doen. 3-500 gram
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_196735808
Holtkamp kerststol gemaakt. Ben er niet heel blij mee. Ik kreeg de vulling niet goed door het deeg. Het was echt te veel, hoe ik het ook probeerde om er een bol van te maken, het scheurde. Zelfs nog extra deeg gemaakt, zodat het iets beter lukte. Ik heb een soort van gatenbrood gemaakt. Smaak was goed, maar ga toch ook een ander recept proberen.
pi_196736327
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 21:14 schreef Yinny het volgende:
Holtkamp kerststol gemaakt. Ben er niet heel blij mee. Ik kreeg de vulling niet goed door het deeg. Het was echt te veel, hoe ik het ook probeerde om er een bol van te maken, het scheurde. Zelfs nog extra deeg gemaakt, zodat het iets beter lukte. Ik heb een soort van gatenbrood gemaakt. Smaak was goed, maar ga toch ook een ander recept proberen.
Vullingen nooit in 1x er doorheen doen, juist omdat het veel te veel kan zijn ;)
pi_196736613
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 december 2020 14:17 schreef Yinny het volgende:
Heeft iemand het ultieme kerststol recept?
Zonder geconfijt fruit...
Ik maak altijd die van Levine, uit haar eerste boek. Maar dan zonder spijs :r .
pi_196736661
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 21:34 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Vullingen nooit in 1x er doorheen doen, juist omdat het veel te veel kan zijn ;)
Ja, ik wilde eerst vulling eruit vissen, maar dan kwam er ook stukjes deeg mee. Ik had eerst deeg uitgerold, gedeelte vulling erop, vouwen, uitrollen, meer vulling, weer vouwen..dan meer kneden. Maar het werd niet echt een mooi geheel.
pi_196737308
Ik vind de broeder van 24kitchen erg smakelijk
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_196779939
Desemstarter afgelopen zaterdag uit de diepvries gehaald na 4 maanden ofzo.

Duurde een dag of 3 tot ie echt weer van start ging. Nu is ie een beetje hyperactief :') twee dagen op rij dat ie of over het bakje of bijna over het bakje heen gaat _O-
pi_196790657
quote:
We zijn maar met 2 eters hier en ze zijn te lelijk om weg te geven, ik ben nog wel even bezig om het perfecte recept te vinden :P
pi_196790682
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:31 schreef Yinny het volgende:

[..]

We zijn maar met 2 eters hier en ze zijn te lelijk om weg te geven, ik ben nog wel even bezig om het perfecte recept te vinden :P
Daarom dat ik dit recept ook link :)

Wat mij vooral opvalt is dat ie voor marsepein gaat ipv spijs :P maar in de US is spijs waarschijnlijk niet zo bekend. Goed bijna hetzelfde natuurlijk.. Maar toch ook wel weer een verschil.
pi_196796038
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:32 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Daarom dat ik dit recept ook link :)

Wat mij vooral opvalt is dat ie voor marsepein gaat ipv spijs :P maar in de US is spijs waarschijnlijk niet zo bekend. Goed bijna hetzelfde natuurlijk.. Maar toch ook wel weer een verschil.
Volgens mij noemen ze het in Amerika en engeland allebei marzipan. Je hebt blikken marizpan waar eigenlijk een soort spijs (iets fijner) in zit.
Kwak
pi_196838344
Kaas uien brood
pi_196967817
Ik wil de eerder genoemde no-kneads eens proberen, maar eet zelf niet zoveel brood. Dus kan ik ze afgebakken invriezen, of het recept gewoon verminderen? In het laatste geval, 1 gram gist op 400gr, wordt het dan gewoon een snufje gist als ik die 400gr verminder?
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 26 december 2020 @ 16:50:43 #98
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_196968965
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 15:33 schreef Holyme het volgende:
Ik wil de eerder genoemde no-kneads eens proberen, maar eet zelf niet zoveel brood. Dus kan ik ze afgebakken invriezen, of het recept gewoon verminderen? In het laatste geval, 1 gram gist op 400gr, wordt het dan gewoon een snufje gist als ik die 400gr verminder?
Gewoon bakken en invriezen inderdaad. Het is gewoon brood, en brood kun je prima invriezen.

Uiteraard kun je het recept ook aanpassen. Gewoon op het gevoel minder gist gebruiken. En wil je het afwegen, weeg dan die ene gram af. Wil je 200 gram meel gebruiken, verdeel dat hoopje gist dan in 2 delen en gebruik 1 deel.
pi_196969095
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 16:50 schreef qltel het volgende:

[..]

Gewoon bakken en invriezen inderdaad. Het is gewoon brood, en brood kun je prima invriezen.

Uiteraard kun je het recept ook aanpassen. Gewoon op het gevoel minder gist gebruiken. En wil je het afwegen, weeg dan die ene gram af. Wil je 200 gram meel gebruiken, verdeel dat hoopje gist dan in 2 delen en gebruik 1 deel.
Top, dankjewel! Straks even langs de winkel :)
pi_196986147
De winkel had gister niet het gevraagde meel, dus ging voor speltbloem. En ze zijn gelukt *O* Nog genoeg ruimte voor verbetering (oven leren kennen, meer bloem aan handen bij vouwen, dat soort) en de oven spring zat aan de onderkant :') Maar fluffy en lekker wel :D
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 27 december 2020 @ 12:45:03 #101
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_196986518
quote:
1s.gif Op zondag 27 december 2020 12:30 schreef Holyme het volgende:
De winkel had gister niet het gevraagde meel, dus ging voor speltbloem. En ze zijn gelukt *O* Nog genoeg ruimte voor verbetering (oven leren kennen, meer bloem aan handen bij vouwen, dat soort) en de oven spring zat aan de onderkant :') Maar fluffy en lekker wel :D
Mooi. En met spelt ligt de lat denk ik wel een stukje hoger dan met tarwebloem.
pi_196991637
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 12:45 schreef qltel het volgende:

[..]

Mooi. En met spelt ligt de lat denk ik wel een stukje hoger dan met tarwebloem.
Geen idee. Maar de vries hebben ze niet gehaald :D Nu eens inlezen in ovenstanden, ik had boven en onder aan, en begrijp dat ik beter alleen onder kan doen.
pi_198095597


Cemitas! https://www.seriouseats.c(...)ich-buns-recipe.html
Met dank aan @minilot
Fijn recept en heerlijke broodjes. Heel fijn dat dit in een foodprocessor kan
pi_198254813
Garlic knots
  vrijdag 9 april 2021 @ 20:48:19 #106
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198938033
Schaamteloze ego post O+ Ik heb éindelijk weer een desem gemaakt *O*

Tadaaaah!

  vrijdag 9 april 2021 @ 20:51:01 #107
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_198938091
Oh en het derde broodje wat niet goed op spanning bleek, dus te plat, maar wel heel lekker en best mooi kruim
pi_198939412
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 april 2021 20:51 schreef Zo-is-dat het volgende:
Oh en het derde broodje wat niet goed op spanning bleek, dus te plat, maar wel heel lekker en best mooi kruim [ afbeelding ]
Instant zin in brood met boter :9
  vrijdag 16 april 2021 @ 20:25:05 #109
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_199032092




De gesneden is semolina, rozemarijn, rozijn
En de de andere twee rozijn, pecannoten, koekkruiden O+

Beide 100% desem
  zaterdag 1 mei 2021 @ 12:04:23 #110
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_199230983
Ook weer wat gebakken na een pauze van 3 weken. Zuurdesembrood (combinatie van spelt, volkoren en patent) met een hydratatie van 76%.



Ik maak nog een crumb shot straks :D
pi_200947149
Dag allen,

Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een semi-professionele oven maar wordt er niet echt veel wijzer op. Sinds een aantal jaar ben ik fanatiek in het bakken van broden en ik zou graag de stap willen zetten om, op kleine schaal, broodjes te gaan maken. Mijn grote probleem is het ontbreken van krachtstroom in mijn bij-keuken en moet derhalve genoegen nemen met een kleine model. In principe geen probleem gezien ik geleidelijk aan wil beginnen met broodjes bakken en verkopen maar het maakt de zoektocht wel lastiger. Zijn er hier mensen met een semi-professionele oven? Raden jullie iets aan?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200947831
Mijn kleine oventje kan 250 graden aan en ik vind dat wel prima. Ik weet ook waar de wat "koelere" plekken zijn en waar het juist snel te hard kan gaan. Is dat niet iets waar je op moet letten bij een nieuwe oven? Dat de temperatuur goed hoog kan? Ik weet niet wat precies iets een semi-prof oven maakt...
pi_200948237
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 07:35 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Dag allen,

Ik ben sinds enige tijd op zoek naar een semi-professionele oven maar wordt er niet echt veel wijzer op. Sinds een aantal jaar ben ik fanatiek in het bakken van broden en ik zou graag de stap willen zetten om, op kleine schaal, broodjes te gaan maken. Mijn grote probleem is het ontbreken van krachtstroom in mijn bij-keuken en moet derhalve genoegen nemen met een kleine model. In principe geen probleem gezien ik geleidelijk aan wil beginnen met broodjes bakken en verkopen maar het maakt de zoektocht wel lastiger. Zijn er hier mensen met een semi-professionele oven? Raden jullie iets aan?
http://www.rofco.be/ovens.html

Kutwebsite maar ik denk dat het is wat je zoekt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_200949368
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 09:22 schreef Qunix het volgende:
Dat de temperatuur goed hoog kan? Ik weet niet wat precies iets een semi-prof oven maakt...
Waarschijnlijk stoominjectie. Die wil je graag hebben als je serieus brood gaat bakken. Helaas peperduur.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200949671
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 11:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Waarschijnlijk stoominjectie. Die wil je graag hebben als je serieus brood gaat bakken. Helaas peperduur.
Ach welnee bestaat al op verschillende bosch Siemens neff ovens
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_200949859
Volgens mij had @FranticDJ eens een tip voor een betaalbare broodbakoven thuis.
Geen idee of hij nog actief fokt!?
#lokquote
pi_200949874
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 11:52 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij had @:FranticDJ eens een tip voor een betaalbare broodbakoven thuis.
Geen idee of hij nog actief fokt!?
#lokquote
https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-220v

Rofco is leuk, maar verliest tering veel warmte. En eigenlijk ook alleen leuk als je meerdere baksessies achter elkaar doet.

pas als je echt 2 niveaus nodig hebt zou ik voor Rofco gaan.

Stoom productie is bij rofco en bovenstaande oven gelijk: dmv bakjes in de oven waar je water in giet.

Voor de serieuze thuisbakker zou ik eens kijken naar de Anova Precision Oven.
https://anovaculinary.com/anova-precision-oven/
pi_200949917
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 11:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-220v

Rofco is leuk, maar verliest tering veel warmte. En eigenlijk ook alleen leuk als je meerdere baksessies achter elkaar doet.

pas als je echt 2 niveaus nodig hebt zou ik voor Rofco gaan.

Stoom productie is bij rofco en bovenstaande oven gelijk: dmv bakjes in de oven waar je water in giet.
Het werkt 😎
pi_200949924
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 11:56 schreef AnneX het volgende:

[..]
Het werkt 😎
Ben (nog) niet weg van fok hoor :7
pi_200949943
Ik bak nu gewoon met mijn reguliere oven en naast dat deze inderdaad tot maximaal 250 graden celsius gaat is temperatuurbeheersing moeilijk omdat er direct veel warmte ontsnapt bij het openen van de deur en het opwarmen teveel tijd kost. Hiervoor zoek ik dus naar een iets professionelere oven! Stoominjectie zou tof zijn maar niet noodzakelijk overigens. Rofco is de droom trouwens maar erg prijzig!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_200949956
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 11:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-220v

Rofco is leuk, maar verliest tering veel warmte. En eigenlijk ook alleen leuk als je meerdere baksessies achter elkaar doet.

pas als je echt 2 niveaus nodig hebt zou ik voor Rofco gaan.

Stoom productie is bij rofco en bovenstaande oven gelijk: dmv bakjes in de oven waar je water in giet.

Voor de serieuze thuisbakker zou ik eens kijken naar de Anova Precision Oven.
https://anovaculinary.com/anova-precision-oven/
Super zeg, dank je wel! Dit ziet er goed uit en lijkt te passen binnen het budget!
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_202228658
Klein kickje, ik ben ook begonnen met wat commerciële broden te bakken in een dutch oven.
Mijn recept bevat 52% water.. Alleen merkte ik eerste 2 keer dat het brood niet helemaal gelukt was. Na t kneden vond ik t deeg wel beetje droog, als ene kauwgumpje.
Hoeveel % water voegen jullie altijd toe?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 18 november 2021 @ 15:39:03 #123
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_202231604
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:18 schreef ThePlaneteer het volgende:
Klein kickje, ik ben ook begonnen met wat commerciële broden te bakken in een dutch oven.
Mijn recept bevat 52% water.. Alleen merkte ik eerste 2 keer dat het brood niet helemaal gelukt was. Na t kneden vond ik t deeg wel beetje droog, als ene kauwgumpje.
Hoeveel % water voegen jullie altijd toe?
Dat ligt helemaal aan het recept.

Maar als het als kauwgum aanvoelt is het te droog. Meer water dus. Ik zou beginnen met die 52% en als het te droog aanvoelt gewoon nog wat erbij en nog even kneden.
  dinsdag 23 november 2021 @ 19:04:10 #124
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_202308254
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:18 schreef ThePlaneteer het volgende:
Klein kickje, ik ben ook begonnen met wat commerciële broden te bakken in een dutch oven.
Mijn recept bevat 52% water.. Alleen merkte ik eerste 2 keer dat het brood niet helemaal gelukt was. Na t kneden vond ik t deeg wel beetje droog, als ene kauwgumpje.
Hoeveel % water voegen jullie altijd toe?
Dit is te weinig water. Ik zit meestal rond 65% water.
Op deze blog is veel te lezen over broodbakken en veel recepten. En echte dummy-proof recepten. Goed geteste recepten. Daar zou ik eens rondkijken.
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
pi_202344870
Ooit heb ik de no knead broodjes gebakken van @minilot.
Dat is nu een niet-werkende link.
Is er een betere link? Kan ook voor een groter brood in een dutch oven zijn.
Dank alvast.
pi_202344943
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2021 04:55 schreef AnneX het volgende:
Ooit heb ik de no knead broodjes gebakken van @:minilot.
Dat is nu een niet-werkende link.
Is er een betere link? Kan ook voor een groter brood in een dutch oven zijn.
Dank alvast.
http://www.paindemerle.nl/knapperige-no-knead-broodjes/
Dit zijn de broodjes
pi_202345863
quote:
Dank je wel. 💐

@Yinnie Komen die verschillende soorten bloem nauw kijken?
Van de vorige keer jaren geleden kan ik mij dat niet herinneren. 😎

[ Bericht 10% gewijzigd door AnneX op 26-11-2021 09:20:32 ]
pi_202361375
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2021 09:10 schreef AnneX het volgende:

[..]
Dank je wel. 💐

@:Yinnie Komen die verschillende soorten bloem nauw kijken?
Van de vorige keer jaren geleden kan ik mij dat niet herinneren. 😎
Nee, gewoon patentbloem werkt ook. Met volkoren meel krijg je lichtbruine broodjes. Als je alleen bloem gebruikt, dan zou ik iets minder water gebruiken.
pi_202603641
Ik maakte gisteren breekbrood.
pi_202805502


Kerst brood! Kerstboom bolletjes, pannetone, ster broodjes en feest brood, eigenlijk een stol O+
pi_202805541


Nog eentje van t kerstboom brood :D
pi_203112048
Schoppie met mijn eigen gemaakte kaasuienbrood from scratch. Veel wachttijd, leuk voor een zondagmiddag!
Smaak volgt, brood ligt nu af te koelen, dan snij ik 'm door, gaan we 'm eten en horen jullie het :+
Excuus voor de foto-kwaliteit/bewogen. Te snel ff met mobiel fotootjes gemaakt :@ :P

Recept:
https://marielleindekeuke(...)uier-kaas-uienbrood/





pi_203114381
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 17:04 schreef Blues het volgende:
Schoppie met mijn eigen gemaakte kaasuienbrood from scratch. Veel wachttijd, leuk voor een zondagmiddag!
Smaak volgt, brood ligt nu af te koelen, dan snij ik 'm door, gaan we 'm eten en horen jullie het :+
Excuus voor de foto-kwaliteit/bewogen. Te snel ff met mobiel fotootjes gemaakt :@ :P

Recept:
https://marielleindekeuke(...)uier-kaas-uienbrood/

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Bwoah, valt mee.
Ziet er goed uit ^O^ :Y)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_203115193
Was heerlijk en ik wil er zeker meer mee gaan doen. Het deeg kruiden bijv.
Had er nu wel gedroogd roosmarijn in gedaan, maar was niet terug te proeven. En het lijkt me lekker met geruld gehakt enzo.

Eindfoto.
pi_203115323
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:24 schreef Blues het volgende:
Was heerlijk en ik wil er zeker meer mee gaan doen. Het deeg kruiden bijv.
Had er nu wel gedroogd roosmarijn in gedaan, maar was niet terug te proeven. En het lijkt me lekker met geruld gehakt enzo.

Eindfoto.
[ afbeelding ]
Extra kruiden is erg lekker. Doe meestal een theelepel van tijm, rozemarijn, basilicum er door. Maar ook stukjes zongedroogde tomaatjes, dan ook plat uitrollen, dan nog wat gedroogde rozemarijn erover, grof zeezout en olijfolie. En ook wel, als ik heb, ipv boter of gewone olijfolie in het brood de olie van de tomaatjes
We have far more in common than that which devides us..
pi_203328428

In de bakken ernaast zitten ook cinnamon rolls, ik ga zo wat wegbrengen...

@AnneX
De broodjes met 200 gram volkorenmeel en 200 gram broodbloem
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 23 januari 2022 @ 10:26:38 #137
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203328468
Oh, dat ziet er beide erg goed uit!
  Moderator zondag 23 januari 2022 @ 11:03:39 #138
388664 crew  Dotteke
pi_203328880
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:22 schreef Yinny het volgende:
[ afbeelding ]
In de bakken ernaast zitten ook cinnamon rolls, ik ga zo wat wegbrengen...

@:annex
De broodjes met 200 gram volkorenmeel en 200 gram broodbloem
[ afbeelding ]
:9~
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_203328907
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 augustus 2021 11:52 schreef FranticDJ het volgende:

[..]
https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-220v

Rofco is leuk, maar verliest tering veel warmte. En eigenlijk ook alleen leuk als je meerdere baksessies achter elkaar doet.

pas als je echt 2 niveaus nodig hebt zou ik voor Rofco gaan.

Stoom productie is bij rofco en bovenstaande oven gelijk: dmv bakjes in de oven waar je water in giet.

Voor de serieuze thuisbakker zou ik eens kijken naar de Anova Precision Oven.
https://anovaculinary.com/anova-precision-oven/
https://www.bakkerijwereld.com/content/bw-oven-home-edition-230v

werkende link
pi_203329456
@Yinny Woon je in de buurt? ;) Ziet er goed uit!
pi_203466539
Mijn tweede poging tot stokbrood! Ben er zooo trots op
https://www.ilovecooking.(...)s-with-patrick-ryan/
pi_203508300
Wow!
pi_203508544
Mooi hoor!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_203552021
Er staat nog een loodzware gietijzeren pan in de kast, die ik eigenlijk niet meer gebruik, want té zwaar.
Er was onlangs een recept voor een brood in de Dutch Oven van Karin Luiten.
https://www.kokenmetkarin(...)&utm_medium=facebook

Voor deeg gebruikte ik biologisch (sic) tarwemeel van Koopmans.
Er ging ook abrikozen in stukjes door, naast de krenten en rozijnen.
Toen het deeg gemengd en al was, kwam ik tot de ontdekking dat de gedroogde gist een verloopdatum had. Gekocht bij het begin van de lockdown toen ik woeste (bak) plannen had.

Het viel reuze mee met de rijs. De smaak was prima.
Alleen als zoutarme eters, had er best wel meer zout in gemogen voor smaak.
Gezien de ‘ouwe gist’ valt de binnenkant best mee.







De witte puntjes? Geen idee. Het is geen meel, het is een luchtbelletje.
pi_203567184
Gevlochten pestobrood.

Verkeerd gevlochten (ik begreep de beschrijving in het recept eerst niet) :D maar de smaak is er niet minder om.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 8 februari 2022 @ 12:41:50 #146
414785 sirdanilot
pi_203568239
Ik heb recent een keukenmachine gekocht en die heeft ook een deeg ding maar ik kan het niet echt een deeghaak noemen dus ik heb er weinig fiducie in maar goed ik wil het wel een keer proberen.

Leuk recept voor brooddeeg wat ik daarmee kan mengen? Ik denk dat ik juist een veel 'dunner' deeg zou doen met een keukenmachine want als ik een dik droog deeg heb dan gaat die kapot en bovendien kan ik het dan net zo makkelijk met mijn handen kneden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203569155
Het deeg voor rozijnenbrood hierboven is relatief dun, lees natte kledder.
pi_203570116
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:41 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb recent een keukenmachine gekocht en die heeft ook een deeg ding maar ik kan het niet echt een deeghaak noemen dus ik heb er weinig fiducie in maar goed ik wil het wel een keer proberen.

Leuk recept voor brooddeeg wat ik daarmee kan mengen? Ik denk dat ik juist een veel 'dunner' deeg zou doen met een keukenmachine want als ik een dik droog deeg heb dan gaat die kapot en bovendien kan ik het dan net zo makkelijk met mijn handen kneden.
Deze! https://www.weekendbakery.com/posts/our-ciabatta-focaccia/
  dinsdag 8 februari 2022 @ 15:17:53 #149
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203570578
Ben een week bezig geweest met een zuurdesem op te zetten, vandaag het eerst brood (100% rogge volkorenmeel) er mee gebakken. Erg lekker.
  woensdag 9 februari 2022 @ 16:29:37 #150
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203585441
Het smaakte vandaag ook nog heerlijk, voordeel van Rogge/Zuurdesem is dat het wel een week goed te eten is zonder dat het echt oud wordt.
pi_203613533
Kaneel bagels. Het was de eerste keer, best leuk om te doen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_203617908
Mooi geworden! En hmmmm O+
pi_203617945


Ik had een heerlijk actief desem *O*

Met mijn old time favorite recept http://www.wildyeastblog.com/my-new-favorite-sourdough/
pi_203672916

Ik heb ook zuurdesembrood gebakken

https://alexandracooks.co(...)to-sourdough-baking/
  dinsdag 15 februari 2022 @ 14:19:54 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_203673688
Zeg, dames.... Ik wil dat nu ook :o :o
Allemaal!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_203674824


Een simpel Frans witbrood. Gewoon direct met gist, geen levain of andere prefermentatie. Niet het allerlekkerste ooit maar wel makkelijk te maken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203674858
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 13:15 schreef Yinny het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb ook zuurdesembrood gebakken

https://alexandracooks.co(...)to-sourdough-baking/
Net zo'n grote, luchtige gaten als op de foto in de link met het recept? Dat lukt mij nou nooit :(
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203687560
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 15:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Net zo'n grote, luchtige gaten als op de foto in de link met het recept? Dat lukt mij nou nooit :(

Iets te lange bulkrijs en de narijs mocht ook wel langer, maar wel gaten!
  woensdag 16 februari 2022 @ 13:16:23 #159
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203688754
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 15:39 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Net zo'n grote, luchtige gaten als op de foto in de link met het recept? Dat lukt mij nou nooit :(
probeer eens een wat natter deeg.
pi_204149648
Bijna tijd voor lunch! Ik leende de Broodbijbel in de bieb en maakte de 'luxe gevlochten broodjes'.

Ik blijf gewoon oefenen :')
pi_205940965
Up! Ik maakte vandaag breekbrood.
pi_205941255
Waar moet ik op letten bij een broodbakmachine?

Als ik die wil kopen. Nul ervaring. Tips? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 11 september 2022 @ 21:15:37 #163
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205941335
quote:
5s.gif Op zondag 11 september 2022 21:10 schreef vosss het volgende:
Waar moet ik op letten bij een broodbakmachine?

Als ik die wil kopen. Nul ervaring. Tips? :)
CUL / Broodbakmachine deel 7
The love you take is equal to the love you make.
pi_206574349

Verse broodjes bij het ontbijt vanochtend, de overnight rolls
pi_206574518
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2022 10:56 schreef Yinny het volgende:
[ afbeelding ]
Verse broodjes bij het ontbijt vanochtend, de overnight rolls
Ja, als ik dit zie en lees, wil ik dit ook weer eens.
Alleen de link in de intro is deaud.

Wie fikst dat eens? En vervangt het met de link van Yinny, die ontbreekt
in haar post. B-)
pi_206574535
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:24 schreef Blues het volgende:
Was heerlijk en ik wil er zeker meer mee gaan doen. Het deeg kruiden bijv.
Had er nu wel gedroogd roosmarijn in gedaan, maar was niet terug te proeven. En het lijkt me lekker met geruld gehakt enzo.

Eindfoto.
[ afbeelding ]
Ziet er heerlijk uit. :Y)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator zondag 6 november 2022 @ 11:24:20 #167
5428 crew  miss_sly
pi_206574571
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2022 11:16 schreef AnneX het volgende:

[..]
Ja, als ik dit zie en lees, wil ik dit ook weer eens.
Alleen de link in de intro is deaud.

Wie fikst dat eens? En vervangt het met de link van Yinny, die ontbreekt
in haar post. B-)
Als @Yinny zorgt voor de link, zal ik hem vervangen in de OP.

Ik wil die broodjes ook eens maken :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206574624
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2022 11:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als @:Yinny zorgt voor de link, zal ik hem vervangen in de OP.

Ik wil die broodjes ook eens maken :Y
http://breadandcompanatic(...)oof-overnight-rolls/
pi_206575125
quote:
Vreemd hoor…ik herkende de link en de tekst en foto’s en kon het niet zelf terugvinden.
Bedankt!
  Moderator zondag 6 november 2022 @ 12:45:14 #170
5428 crew  miss_sly
pi_206575279
Hij staat in de OP.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 31 januari 2023 @ 17:14:02 #171
37887 Dauthi
Progressive
pi_207793927
Voor de liefhebber van empirisch onderbouwde uitleg over zuurdesem drop ik deze linkjes:
https://thesourdoughjourn(...)n-bulk-fermentation/

https://youtube.com/@thesourdoughjourney

Het zijn vrij lange filmpjes 30 min tot 2 uur, maar met veel informatie.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_208086250
Hoi bakkers, ik ben begonnen met desembrood bakken, heerlijk!
Maar op welke manier kan ik het ronde brood het beste bewaren?
Had em nu in een papieren groente-en fruitzak gestopt, maar hij droogde toch best snel uit (2-3 dagen, nu is ie op :9 )
Iemand nog een handige tip?
pi_208086406
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 12:21 schreef Kanaroe het volgende:
Hoi bakkers, ik ben begonnen met desembrood bakken, heerlijk!
Maar op welke manier kan ik het ronde brood het beste bewaren?
Had em nu in een papieren groente-en fruitzak gestopt, maar hij droogde toch best snel uit (2-3 dagen, nu is ie op :9 )
Iemand nog een handige tip?
Invriezen! Een stoffen brood zak werkt ook redelijk maar toch snel uitgedroogd dan
pi_208087316
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 12:21 schreef Kanaroe het volgende:
Hoi bakkers, ik ben begonnen met desembrood bakken, heerlijk!
Maar op welke manier kan ik het ronde brood het beste bewaren?
Had em nu in een papieren groente-en fruitzak gestopt, maar hij droogde toch best snel uit (2-3 dagen, nu is ie op :9 )
Iemand nog een handige tip?
Fabrieksbrood heeft allerlei toevoegingen en verbeteraars, die het brood langer zacht en vers houden.
Zelfgebakken brood heeft die niet en zal sneller uitdrogen.
Ik lees overal een dag of 3.

Mijn eigen ervaringen met een broodbakmachine en broodmix zijn eigenlijk niet veel anders.
De eerste dag heerlijk zacht en smaakvol.
De tweede dag was het wat harder en de smaak is wat minder.
De derde dag zit er kraak noch smaak meer aan en je kan bijna niet genoeg drinken om het weg te krijgen.

Snel opmaken, of per 2/3/4 sneeën invriezen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_208090894
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 12:34 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]
Invriezen! Een stoffen brood zak werkt ook redelijk maar toch snel uitgedroogd dan
Bedankt! Een stoffen zak is snel genoeg gevonden.
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 13:55 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Fabrieksbrood heeft allerlei toevoegingen en verbeteraars, die het brood langer zacht en vers houden.
Zelfgebakken brood heeft die niet en zal sneller uitdrogen.
Ik lees overal een dag of 3.

Mijn eigen ervaringen met een broodbakmachine en broodmix zijn eigenlijk niet veel anders.
De eerste dag heerlijk zacht en smaakvol.
De tweede dag was het wat harder en de smaak is wat minder.
De derde dag zit er kraak noch smaak meer aan en je kan bijna niet genoeg drinken om het weg te krijgen.

Snel opmaken, of per 2/3/4 sneeën invriezen.
Bedankt!

Het brood moet gewoon snel opgegeten worden, of ingevroren.
Ik ga er mee aan de slag :)
pi_208092754
Als je van wat zuurder desembrood met een wat meer uitgesproken smaak houdt, zou je het ook wat langer kunnen laten fermenteren. Het zuur gaat het oudbakken worden tegen.

En niet aansnijden voordat het volledig is afgekoeld (ook van binnen!)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_208093874
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
Als je van wat zuurder desembrood met een wat meer uitgesproken smaak houdt, zou je het ook wat langer kunnen laten fermenteren. Het zuur gaat het oudbakken worden tegen.

En niet aansnijden voordat het volledig is afgekoeld (ook van binnen!)
Bedankt voor de tip. Bedoel je met 'langer fermenteren' de duur van de rijs? Ik heb nu een bol deeg in de koelkast liggen voor een langdurige, koude, 2de rijs.
pi_208096031
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 21:59 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Bedankt voor de tip. Bedoel je met 'langer fermenteren' de duur van de rijs? Ik heb nu een bol deeg in de koelkast liggen voor een langdurige, koude, 2de rijs.
De eerste rijs wat langer laten duren. Of wanneer je pre-ferment/voordeeg gebruikt, een grotere hoeveelheid of langer gegist pre-ferment toevoegen.
De tijd van de laatste rijs voor het bakken, kun je beter niet aanpassen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_208096646
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 07:14 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
De eerste rijs wat langer laten duren. Of wanneer je pre-ferment/voordeeg gebruikt, een grotere hoeveelheid of langer gegist pre-ferment toevoegen.
De tijd van de laatste rijs voor het bakken, kun je beter niet aanpassen.
Ah, bedankt voor het meedenken. Ik zal me eens verdiepen in voordeeg, wel eerder over gelezen.
pi_208215971
Ik heb nu 2x brood gebakken met als eerste stap 'autolyse'. Dus alleen meel en water gemengd, zonder desem.
Na een paar uur rusten afmaken met desem en zout en daarna een lange eerste rijs toegepast. Lang, omdat het hier in huis niet erg warm is.
Het werkt goed, het brood blijft soepel.
Lekker experimenteren!
pi_211304851


Zuurdesem, meergranen. Tien minuten voor ze de oven uit kwamen.

Derde batch -waarvan tweede gelukt- thuis, sinds we geen bakkerij meer hebben :P

Zes broden vandaag. Hoog gehydrateerd, lange rijs.
pi_211304879
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]

Zuurdesem, meergranen. Tien minuten voor ze de oven uit kwamen.

Derde batch -waarvan tweede gelukt- thuis, sinds we geen bakkerij meer hebben :P

Zes broden vandaag. Hoog gehydrateerd, lange rijs.
Ziet er geweldig uit. Heb je een houtoven, of lijkt dat maar zo?
pi_211304933
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:07 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ziet er geweldig uit. Heb je een houtoven, of lijkt dat maar zo?
Rofco B40 :) Elektrische steenoven. In de bakkerij draaiden we daar met twee van deze, ik heb er één gehouden en één verkocht aan Ganna Bakery
pi_211304971
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Rofco B40 :) Elektrische steenoven. In de bakkerij draaiden we daar met twee van deze, ik heb er één gehouden en één verkocht aan Ganna Bakery
Dat is gaaf. En lekker. Ik bak mijn brood in een pan, in de elektrische oven. Ook goed hoor :)
Wat bedoel je met hoog gehydrateerd? De desem, of het deeg of allebei?
(Ik beschouw mezelf nog steeds als newbie in de broodbakkerij)
pi_211305052
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:20 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dat is gaaf. En lekker. Ik bak mijn brood in een pan, in de elektrische oven. Ook goed hoor :)
Wat bedoel je met hoog gehydrateerd? De desem, of het deeg of allebei?
(Ik beschouw mezelf nog steeds als newbie in de broodbakkerij)
Het deeg :) Begonnen op 70% en dan vocht toevoegen tijdens de stretch and fold (ik heb geen kneedmachines meer ;( ).

Zelfs met een steenoven wordt een brood in een pan mooier hoor. Het was dat mijn braadpan uitjes in miso aan het maken was, anders had hier één rond brood tussen gezeten. Stralingswarmte van alle kanten :)
pi_211306233
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Het deeg :) Begonnen op 70% en dan vocht toevoegen tijdens de stretch and fold (ik heb geen kneedmachines meer ;( ).

Zelfs met een steenoven wordt een brood in een pan mooier hoor. Het was dat mijn braadpan uitjes in miso aan het maken was, anders had hier één rond brood tussen gezeten. Stralingswarmte van alle kanten :)
Aha, hoe je die percentages meet snap ik het niet helemaal maar ik heb inderdaad ook gemerkt dat meer water tijdens het kneden een mooi brood oplevert. Mijn eerste broodrecepten waren nogal droog en vast.

Zo'n steenoven is prachtig, mooie gelijkmatige warmte, en mooi vloerbrood. Tja, als je pan in gebruik is moet je toch wat hè :D (mooie uien trouwens)
Vroeger (...) bakten mijn hippievrienden en ik brood in een klei-oven met houtvuur als hittebron. Alles op gevoel, maar het brood smaakte heerlijk.
Inmiddels hou ik wel van duidelijke temperaturen en baktijden :s)
pi_211306282
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:37 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Aha, hoe je die percentages meet snap ik het niet helemaal maar ik heb inderdaad ook gemerkt dat meer water tijdens het kneden een mooi brood oplevert. Mijn eerste broodrecepten waren nogal droog en vast.

Zo'n steenoven is prachtig, mooie gelijkmatige warmte, en mooi vloerbrood. Tja, als je pan in gebruik is moet je toch wat hè :D (mooie uien trouwens)
Vroeger (...) bakten mijn hippievrienden en ik brood in een klei-oven met houtvuur als hittebron. Alles op gevoel, maar het brood smaakte heerlijk.
Inmiddels hou ik wel van duidelijke temperaturen en baktijden :s)
Onderschat je pan niet hoor :) En met wat pizzastenen of zo er onder, doet dat niet onder voor een steenoven. :) Hoe meer massa hoe beter.

De percentages zijn ten opzichte van droge stof. Een simpel voorbeeld:

100 desem (van 100% hydratatie, dus 50 meel en 50 water)
650 water
950 bloem
(en dan zout nog, maar die laten we er even buiten).

Je totale meel is hier een kilo, je totale water 700 gram. Hydratatie is dan 70%, en dat is aan de natte kant. 65% begint het droger te worden. :)
pi_211306451
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:42 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Onderschat je pan niet hoor :) En met wat pizzastenen of zo er onder, doet dat niet onder voor een steenoven. :) Hoe meer massa hoe beter.

De percentages zijn ten opzichte van droge stof. Een simpel voorbeeld:

100 desem (van 100% hydratatie, dus 50 meel en 50 water)
650 water
950 bloem
(en dan zout nog, maar die laten we er even buiten).

Je totale meel is hier een kilo, je totale water 700 gram. Hydratatie is dan 70%, en dat is aan de natte kant. 65% begint het droger te worden. :)
Oh wauw, ik gebruik nu 100 gram desem op 500 gram drooggewogen meel (meestal 250 T65 fijne bloem en 250 volkorenmeel) en 330 gram water.
Desem ook 50-50 hier.
Zal weer eens wat gaan experimenteren als ik jou zo lees
pi_211306543
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 18:56 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Oh wauw, ik gebruik nu 100 gram desem op 500 gram drooggewogen meel (meestal 250 T65 fijne bloem en 250 volkorenmeel) en 330 gram water.
Desem ook 50-50 hier.
Zal weer eens wat gaan experimenteren als ik jou zo lees
Dit was een voorbeeld voor het rekenmodel hoor :)

Ik gebruikte in de bakkerij 65 gram desem per brood (550 meel / 350 water). Thuis iets meer omdat kleinere batches minder snel rijzen :)

Als je brood mooi wordt, vooral niets wijzigen :+
pi_211306666
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 19:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Dit was een voorbeeld voor het rekenmodel hoor :)

Ik gebruikte in de bakkerij 65 gram desem per brood (550 meel / 350 water). Thuis iets meer omdat kleinere batches minder snel rijzen :)

Als je brood mooi wordt, vooral niets wijzigen :+
Het brood wordt zeker mooi. Ik bak er 2 per week voor 2 personen.
Er ligt nu een brood in de oven met pompoenpitten in het deeg :9
Ik heb echter wel gemerkt dat wat meer water (dan hoe ik ooit begon), een lekkerder broodje oplevert. Blijft lekker lang vers en veerkrachtig.
Van het desemoverschot maakt ik crackertjes, win-win.
pi_211306679
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 16:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Derde batch -waarvan tweede gelukt- thuis, sinds we geen bakkerij meer hebben

Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd, maar wat lees ik nu? :o Zijn jullie ermee gestopt? Zonde...
Somebody that I used to know
pi_211306867
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 19:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd, maar wat lees ik nu? :o Zijn jullie ermee gestopt? Zonde...
Emigreerplannen! :)
pi_211307028
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2023 19:33 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Emigreerplannen! :)
Ik lees het! En met zonde bedoel ik: voor de buurt/klanten. Niet voor jullie talent of ontwikkeling ;) Want jullie groeien blijkbaar door (als mens, als stel). Op naar het volgende avontuur w/ (maar dan met een spaans vlaggetje)
Somebody that I used to know
pi_211848676
Hier is flink gebakken deze week. Het meeste was een groot succes :9

Brioche


Mini worstenbrood, mini saucijzenbrood. Ook in groot formaat gemaakt, ook ingevroren.


Breekbrood met mozzarella en kruidenboter


Wit en volkoren breekbrood met zaden en pitten


Vooraan heerlijke pita met wat volkoren, achteraan mislukte naan


Er was ook nog een matig gelukte focaccia. Die gaat morgen in de herhaling.
Spoilers!
pi_211848798
Wat een hoop gebakken, @Lucky_Strike!

Mijn lievelingsrecept voor focaccia:
https://alexandracooks.co(...)accia-best-focaccia/
pi_211849095
Jeetje @Lucky_Strike waar laat je dat allemaal. En heb je het recept van het mozzarella kruidenboter breekbrood?

Goed recept @Yinny binnenkort (wanneer er meer vriezer ruimte is) weer eens goed naar kijken
We have far more in common than that which devides us..
pi_211849348
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 21:53 schreef Kaatje1 het volgende:
Jeetje @:lucky_strike waar laat je dat allemaal. En heb je het recept van het mozzarella kruidenboter breekbrood?

Goed recept @:yinny binnenkort (wanneer er meer vriezer ruimte is) weer eens goed naar kijken
https://rutgerbakt.nl/brood-recepten/recept-geschaakt-breekbrood/

Dit is het recept voor beide breekbroden. Die met mozzarella en kruidenboter heb ik voor hij in de oven ging kruidenboter overheen gesmeerd. Toen de oven in, 5 minuten voor tijd belegd met mozzarella en meer kruidenboter. Achteraf nogmaals besmeerd. Volgende keer zou ik denk ik ook wat kruidenboter door het deeg doen.

Waar we het laten? Deels opgegeten, deels ingevroren, deels aan visite gegeven. En verder zit ik gewoon propvol. Morgen nog een focaccia en breekbrood en dan hoef ik zeker een week geen brood meer :+

@Yinny, ik heb je recept opgeslagen maar het deeg voor morgen is al klaar. Ons deeg was goed maar in het verkeerde blik gelegd dus te dun en de topping was verbrand.
Spoilers!
pi_212117571
Lang geleden dat ik zelf brood heb gebakken. Mijn gist bleek niet meer zo goed, dus mijn bruine bolletjes zijn te weinig gerezen. Maar eens nieuw gist kopen.
pi_212121567
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 14:06 schreef Hupje het volgende:
Lang geleden dat ik zelf brood heb gebakken. Mijn gist bleek niet meer zo goed, dus mijn bruine bolletjes zijn te weinig gerezen. Maar eens nieuw gist kopen.
[ afbeelding ]
Ligt dat aan je gist of misschien aan de temperatuur in huis? :)

Bij gist is het over het algemeen een kwestie van 'doet het' of 'doet het niet meer'.
pi_212121603
quote:
2s.gif Op zondag 21 januari 2024 18:48 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Ligt dat aan je gist of misschien aan de temperatuur in huis? :)

Bij gist is het over het algemeen een kwestie van 'doet het' of 'doet het niet meer'.
Deze deed het dus niet meer. Houdbaarheidsdatum was ook al even voorbij, maar ik dacht, ik probeer het toch. De rest van het pakje heb ik weggegooid.
pi_212291734
Nieuwe gist, dat ging beter ;)
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 4 februari 2024 @ 12:23:15 #202
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_212291757
Oh, die zien er mooi uit!

Ik ga zo brood maken.. :) Maar ik gebruik altijd verse gist, dus moet goed op de datum letten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')