Mijn fantasie ziet er een ovenschaal met gegratineerde hersens inquote:Op donderdag 1 augustus 2024 17:04 schreef Yinny het volgende:
[ afbeelding ]
https://alexandracooks.co(...)accia-best-focaccia/
Straks met wat antipasti als avondmaal!
Ja, ik was iets te enthousiast met gaatjes makenquote:Op donderdag 1 augustus 2024 18:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Mijn fantasie ziet er een ovenschaal met gegratineerde hersens in
Wauwquote:Op zondag 2 maart 2025 18:04 schreef Hupje het volgende:
Project stokbrood maken
[ afbeelding ]
Na tig keer roeren, kneden, slaan, vouwen en rijzeneindelijk klaar voor de laatste rijs. Lekker tussen de handdoek rolletjes voor de steun.
![]()
Toen insnijden met een scherp mes (wat niet scherp genoeg bleek) en de oven in. Niet op een steen, want die heb ik niet, wel met een bakje water erbij. Want dan krijg je een krokantere buitenkant. Stond er.
[ afbeelding ]
De onderkant is heel zacht, maar de bovenkant is echt heel hard![]()
![]()
Gelukkig kon ik het in plakjes serveren en viel dat niet zo op.
Trek in vers brood nu. Beetje boter en brokkelkaasquote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:16 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Vorige batch baguette was ietsjes mooier. En die met zemel doe ik de volgende keer met wat minder zodat het deeg wat mooier rijst.
[ link | afbeelding ]
Desem eindelijk weer op het punt waar ik het graag heb. Aanpassen aan klimaat en meel hier duurde even![]()
(Brood ligt in deze oven om te koelen, met deur open en alleen ventilatie aan)
Baguette gaat straks met sardine 👌🏻quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:18 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Trek in vers brood nu. Beetje boter en brokkelkaas
Ik hou het bij kaasquote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Baguette gaat straks met sardine 👌🏻
quote:Op zaterdag 15 maart 2025 12:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]
@:kaatje1 is er ook
Als je langs komt is je reis naar Schiphol het langste en duurste deel van de tripquote:
Dat denk ik ook wel ja. Wat is eigenlijk het dichtstbijzijnde vliegveld bij jullie?quote:Op zaterdag 15 maart 2025 14:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je langs komt is je reis naar Schiphol het langste en duurste deel van de trip
Asturias airport, uurtje rijden. Net iets dichterbij dan de bouwmarktquote:Op zaterdag 15 maart 2025 14:35 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel ja. Wat is eigenlijk het dichtstbijzijnde vliegveld bij jullie?
Ik heb een tijdje geleden een bakje rozemarijn bij de supermarkt gekocht en in een zipzakje ingevroren. Iedere wanneer ik wat nodig heb bij koken pak ik het eruit. Zo ook tijm, salie, en nog veel meer “verse” kruidenquote:Op zondag 23 november 2025 21:07 schreef AnneX het volgende:
Hehe…topic gevonden!
Altijd gedacht, dat er een broodbak topic bestaat.
Dan hier: een klein focaccia broodje.
Recept: weinig werk, kost tijd: https://thepracticalkitch(...)-scaled-down-recipe/
Behalve temp. staan hoeveelheden halverwege ook in Europese hoeveelheden.
n.b. gist was eigenlijk té oud.
n.b. 1 400o F = 204 o C
n.b.2 bij gebrek aan verse rozemarijn ( een giga struik in de oude tuin 😢) gedroogde tomaatjes op olie laten uitlekken. Had de olie eigenlijk best kunnen gebruiken!
Resultaat:
Onderkant:
[ link | afbeelding ]
Bovenkant en doorsnede:
[ link | afbeelding ]
Knapperige bodem ook.
Ziet er lekker uit 🍞quote:Op zondag 23 november 2025 21:07 schreef AnneX het volgende:
Hehe…topic gevonden!
Altijd gedacht, dat er een broodbak topic bestaat.
Dan hier: een klein focaccia broodje.
Recept: weinig werk, kost tijd: https://thepracticalkitch(...)-scaled-down-recipe/
Behalve temp. staan hoeveelheden halverwege ook in Europese hoeveelheden.
n.b. gist was eigenlijk té oud.
n.b. 1 400o F = 204 o C
n.b.2 bij gebrek aan verse rozemarijn ( een giga struik in de oude tuin 😢) gedroogde tomaatjes op olie laten uitlekken. Had de olie eigenlijk best kunnen gebruiken!
Resultaat:
Onderkant:
[ link | afbeelding ]
Bovenkant en doorsnede:
[ link | afbeelding ]
Knapperige bodem ook.
@Kaatje1quote:Op zondag 23 november 2025 21:43 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje geleden een bakje rozemarijn bij de supermarkt gekocht en in een zipzakje ingevroren. Iedere wanneer ik wat nodig heb bij koken pak ik het eruit. Zo ook tijm, salie, en nog veel meer “verse” kruiden
Nee is ris niet. Want soms staat het leuk, zo’n takje. Bij tijm gaan in het vriesproces de blaadje er wel vaak af, da’s fijn.quote:Op maandag 24 november 2025 10:49 schreef AnneX het volgende:
[..]
@:Kaatje1
Goeie zeg👍🏼 dat doe ik wel met voorgeraspte gember en gesneden rode peper.
Vraagje: rits je de blaadjes eraf? Snijd je de blaadjes alvast per bepaalde hoeveelheid?
Heb je mini bakjes om in te vriezen?
Oh ja, of in de ijsblokjes vorm?
#Vragen 😎
Ik moest, als kleine eter én alleen eter, best veel weggooien en da’s zo zonde. Sinds een paar weken gebruik ik ook (de europese versie) souper cubes. Ideaal, van de week een blokje puree, een blokje hachee en een blokje rode kool uit de vriezer gehaald en ‘s avonds opwarmen in de magnetronquote:
Gooi dan eens een linkje op.quote:Op maandag 24 november 2025 18:14 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik moest, als kleine eter én alleen eter, best veel weggooien en da’s zo zonde. Sinds een paar weken gebruik ik ook (de europese versie) souper cubes. Ideaal, van de week een blokje puree, een blokje hachee en een blokje rode kool uit de vriezer gehaald en ‘s avonds opwarmen in de magnetron
https://www.soupercubes.c(...)ZSr8lzd_lZE6SUrMN_mHquote:Op maandag 24 november 2025 19:39 schreef AnneX het volgende:
[..]
Gooi dan eens een linkje op.![]()
Voor de broodbakkers staan hier 6 tips voor niet rijzend deeg.
https://saltnsprinkles.com/reasons-why-your-dough-didnt-rise/
Misschien voor de topic opening.
Daarin staat trouwens een link, die niet meer loopt van de no knead broodjes, die @:minilot iedere morgen maakt(e) …
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerst wilde ik ze weggeven vanwege versheid.
Nu bedacht om er een aantal in te vriezen. Moet kunnen!?
[ Bericht 2% gewijzigd door AnneX op 29-11-2025 17:21:06 ]
quote:Op zaterdag 29 november 2025 17:14 schreef AnneX het volgende:
De deur niet uitgeweest, want brood bakken.
Dat was lang geleden en ik was vergeten dat er zó vaak gerezen moest worden.
Affijn, één bleek broodje als hele late lunch gegeten.
Resultaat op basis van het yt filmpje in de spoiler.
Met alles wat ik ‘verkeerd’ deed…😇alsnog gelukt.Ja hoor, prima in te vriezenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerst wilde ik ze weggeven vanwege versheid.
Nu bedacht om er een aantal in te vriezen. Moet kunnen!?We have far more in common than that which devides us..
Om gewoon simpele, goedkope bloem te kopen. De verschillen waar ze het over hebben zijn erg klein en dit soort ingredienten is vaak meer bedoeld voor mensen die al veel vaker brood hebben gebakken. Dat verschil merk je als beginner toch niet en bovendien moet je er, dat hoort bij leren, er vanuit gaan dat er baksels gaan mislukken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:49 schreef Pinuts het volgende:
Ik wil van het weekend voor het eerst gaan experimenteren met het bakken van brood. Ik heb een recept van youtube waarin staat bread flour. Nu lees ik dat dit wel anders is dan (tarwe)bloem of zelfrijzend bakmeel (in mijn recept zit ook gist. Wat zouden jullie adviseren voor een eerste keer?
Ik ben het helemaal eens met je advies. Ik gebruik vaak bloem van de Aldi en dat werkt prima.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:20 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik zou wel zeker geen zelfrijzend bakmeel meel nemen aangezien dat gewoon meel+gist is, dat is bedoeld voor recepten waar geen gist in zit. Maar bij jou zit dat dus al.. Ik persoonlijk zou gewoon goedkope bloem nemen.
Ja hoor!quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Pinuts het volgende:
Oke thanks. Dus gewoon bloem nemen? Of meel?
Nee, je hebt natuurlijk gelijk...te snel getypt. Beter gezegd: door het bakpoeder in je brood rijst jouw brood nog een keer extra, terwijl het gist in het recept dat ook al doet (nog los van wat er ook gezegd werd)quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:33 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal eens met je advies. Ik gebruik vaak bloem van de Aldi en dat werkt prima.
Maar 1 kleine correctie. In zelfrijzend bakmeel zit geen gist maar bakpoeder. En bakpoeder in je brood wil je echt niet.
Gewoon wat in het recept staat.... Ik bak niet zoveel brood, maar heb al wel gemerkt dat deeg van volkorenmeel lastiger te kneden is (voor een beginner). Gewoon lekker basis houden alles..quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Pinuts het volgende:
Oke thanks. Dus gewoon bloem nemen? Of meel?
Nouja recept zei flour en dat kan natuurlijk beide betekenen. Is van dit filmpje: Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 2 december 2025 22:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Gewoon wat in het recept staat.... Ik bak niet zoveel brood, maar heb al wel gemerkt dat deeg van volkorenmeel lastiger te kneden is (voor een beginner). Gewoon lekker basis houden alles..
Welk youtube recept is het?
Ik gebruik daar ouderwetse scheermesjes voor. Kosten bijna niets en zijn vlijmscherp.quote:Op zaterdag 6 december 2025 12:50 schreef Pinuts het volgende:
Nou eerste poging gedaan. Niet ontevreden. Volgende keer laat ik ze wel nog wat langer rijzen en ik moet zon insnij mesje halen want met mijn keukenmes ging dat niet zo soepel. Volgende week poging 2.
[ link | afbeelding ]
Maar heb je dan gewoon zo'n los mesje? Waar koop je die eventueel want meestal zit die natuurlijk in zo'n houder?quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:20 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik gebruik daar ouderwetse scheermesjes voor. Kosten bijna niets en zijn vlijmscherp.
Het ziet er mooi uit!
Bij elke drogist.quote:Op zaterdag 6 december 2025 18:40 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Maar heb je dan gewoon zo'n los mesje? Waar koop je die eventueel want meestal zit die natuurlijk in zo'n houder?
Zou kunnen. Ik ben ook net begonnen en beetje mee aan het experimenteren. Volgens recept 2 uur rijzen. Nou in mijn koude huis wordt dat zo'n 6 uurquote:Op vrijdag 26 december 2025 19:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Broodbaktopic!
In mijn studententijd een paar pogingen tot brood bakken gedaan en daar kon je iemand mee doodslaan
Nu heb ik weer de geest
Boek gekregen met oa veel broodrecepten. Wil er binnenkort (volgende week of de week erop) mee beginnen.
Iemand tips om een minder hard brood te bakken? Brood wordt bij mij hard en rijst niet...keuken te koud? Of zoiets?
Wel lastig voor jullie om zo te zeggen. Ga het proberen en hier het resultaat en de problemen delen. Ooit moet het lukken toch
Wanneer ik een poging ga wagen laat ik het in de woonkamer rijzenquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:02 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ik ben ook net begonnen en beetje mee aan het experimenteren. Volgens recept 2 uur rijzen. Nou in mijn koude huis wordt dat zo'n 6 uur
Ja ik heb er ook wel lol in. Moet eigenlijk deze dagen ook weer eens een poging doen. Maar ik heb nu wel geleerd van de ach ik begin s'morgens en dan heb ik lekker eigen brood met lunch. Nou, ik kan beter de avond van te voren beginnen want heb al een aantal keer gehad nu dat ik om 15 uur s'middags toch maar ben gaan bakken ondanks dat het nog niet genoeg gerezen was maar omdat ik gewoon honger hadquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Wanneer ik een poging ga wagen laat ik het in de woonkamer rijzen
Gewoon proberen en plezier hebben
Haha snap ik heel erg goed!quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:09 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja ik heb er ook wel lol in. Moet eigenlijk deze dagen ook weer eens een poging doen. Maar ik heb nu wel geleerd van de ach ik begin s'morgens en dan heb ik lekker eigen brood met lunch. Nou, ik kan beter de avond van te voren beginnen want heb al een aantal keer gehad nu dat ik om 15 uur s'middags toch maar ben gaan bakken ondanks dat het nog niet genoeg gerezen was maar omdat ik gewoon honger had
Met mijn (nog) beperkte kennis: als het deeg ongeveer verdubbeld is in grootte en langzaam terugveert als je er zachtjes in duwt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Haha snap ik heel erg goed!
Hoe weet je of zoiets genoeg gerezen is?
Oooooh... dan weet ik al waar mijn broodavonturen misgingquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:14 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Met mijn (nog) beperkte kennis: als het deeg ongeveer verdubbeld is in grootte en langzaam terugveert als je er zachtjes in duwt.
Allereerst: gebruik je een broodbakmachine? Zet die dan in de kast.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Iemand tips om een minder hard brood te bakken? Brood wordt bij mij hard en rijst niet...keuken te koud? Of zoiets?
Geen broodbakmachine en ook geen ruimte voor éénquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:46 schreef qltel het volgende:
[..]
Allereerst: gebruik je een broodbakmachine? Zet die dan in de kast.
Zo te lezen is je deeg slecht gekneed. Door kneden ontstaan gluten. Geen gluten, geen lucht in je brood. Kneden dus, goed voor je armspieren..
Of gebruik de methode van Vincent Talleu. Staat in de OP. Werkt als een trein. Ik heb zo veel brood gebakken en dat lukte altijd. En zo te zien werkt de methode van golfer ook prima.
Mooi, want zo'n ding is weggegooid geld.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Geen broodbakmachine en ook geen ruimte voor één
Vincent is een rare man, maar hij is een geweldige bakker. En zijn methode werkt. Ik had trouwens geen panda die op mijn brood lette, maar een pinguïn, en dat werkte ook.quote:Dank je wel! Ik ga kijken
Ik lees je eerste alinea en om eerlijk te zijn snap ik de panda en pinguïn niet?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:52 schreef qltel het volgende:
[..]
Mooi, want zo'n ding is weggegooid geld.
[..]
Vincent is een rare man, maar hij is een geweldige bakker. En zijn methode werkt. Ik had trouwens geen panda die op mijn brood lette, maar een pinguïn, en dat werkte ook.
Intussen heb ik een spiraalkneder die mijn deeg kneed, mooie broodblikken, allerlei zaden en pitten en best wel wat kennis, maar als ik weer opnieuw zou moeten beginnen gebruikte ik zijn methode weer.
Het rijzen duurt de hele nacht. EN hij laat tijdens de nacht een (knuffel)-panda erop letten. En ik een knuffel-pinguïn..quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:57 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik lees je eerste alinea en om eerlijk te zijn snap ik de panda en pinguïn niet?
Dank je. Maar dat valt wel mee. Die machine kneed ook alleen voor me. Ik gooi er alle ingrediënten in, en hij kneed er een deeg van. Het is in feite zo'n zelfde machine als ze bijvoorbeeld bij Heel Holland bakt wel gebruiken, alleen bij mij een nogal grote en stevige. Ik kan zo'n 2 kilo deeg in 1x kneden. De rest moet ik zelf doen. En dat is juist het leuke deel.quote:Je klinkt wel erg professioneel zeg... ben benieuwd of het me ook ooit goed gaat lukken
Oh! Hahahaha dan zet ik er ook maar een beest bijquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:09 schreef qltel het volgende:
[..]
Het rijzen duurt de hele nacht. EN hij laat tijdens de nacht een (knuffel)-panda erop letten. En ik een knuffel-pinguïn..
[..]
Dank je. Maar dat valt wel mee. Die machine kneed ook alleen voor me. Ik gooi er alle ingrediënten in, en hij kneed er een deeg van. Het is in feite zo'n zelfde machine als ze bijvoorbeeld bij Heel Holland bakt wel gebruiken, alleen bij mij een nogal grote en stevige. Ik kan zo'n 2 kilo deeg in 1x kneden. De rest moet ik zelf doen. En dat is juist het leuke deel.
Prachtig! Hoe smaakte je eerste broodje?quote:Op zondag 11 januari 2026 16:20 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben op 31 december een desemstarter begonnen en heb er gisteren voor het eerst een brood mee gebakken.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Kan iets luchtiger en met wat meer rogge. Volgende keer schaal ik het recept ook wat op zodat het beter in de Dutch oven past.
Roggemeel. Ik heb het hier bij de molen gekocht.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 12:51 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Prachtig! Hoe smaakte je eerste broodje?
En heb je roggemeel of roggebloem gebruikt in je deeg?
Lekker zien de broden eruit zegquote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:03 schreef Kanaroe het volgende:
https://ibb.co/yFBsTXCF
Ik bak nu rechthoekige broden, kreeg een mooie gietijzeren bakvorm kado
En het gaat goed, dit brood is iets gebruikersvriendelijker kwa snijden dan mijn ronde broodjes
https://ibb.co/fGdz32Mv
PS: ik weet niet precies hoe ik een foto moet plaatsen, hoop dat dit lukt![]()
Ah ja, fijn dat je het in de buurt kunt kopen, ik haal het tegenwoordig ook bij een molen ipv internetquote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Roggemeel. Ik heb het hier bij de molen gekocht.
Het brood van afgelopen weekend heeft wat meer rogge en is nu smaakvoller. Binnenkort gaan we ook aan de slag met pitten en zaden. Jouw broden zijn plaatjes
Dankje, tis ook erg lekkerquote:
Omdat ie zo mooi isquote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:03 schreef Kanaroe het volgende:
https://ibb.co/yFBsTXCF
Ik bak nu rechthoekige broden, kreeg een mooie gietijzeren bakvorm kado
En het gaat goed, dit brood is iets gebruikersvriendelijker kwa snijden dan mijn ronde broodjes
https://ibb.co/fGdz32Mv
PS: ik weet niet precies hoe ik een foto moet plaatsen, hoop dat dit lukt![]()
Wij houden wel van lekker zwaar brood. Desemquote:Op dinsdag 20 januari 2026 13:59 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ah ja, fijn dat je het in de buurt kunt kopen, ik haal het tegenwoordig ook bij een molen ipv internet
Ik wilde nog zeggen dat roggemeel nogal zwaar is, dan krijg je weinig lucht in je brood
Ik gebruik meestal volkorenmeel en op 500 gram meel doe ik er 50-75 gram roggebloem bij, voor de smaak
Lekker bakken daar en bedankt voor het compliment
[..]
Dankje, tis ook erg lekker
Desembrood, lekkerste brood
Ja, heerlijk!quote:Op woensdag 21 januari 2026 10:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wij houden wel van lekker zwaar brood. Desem
Wauw, mooi hoor! (Ik kom daar ook vaak.. )quote:Op zondag 25 januari 2026 14:22 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]
Even een grof volkoren brood met meel van de zuidmolen in Groesbeek.
Ik bestel het online terwijl Groesbeek vanaf hier ook geen wereldreis is maar wil er binnenkort echt naar toe wat verschillende brood melen halenquote:Op zondag 25 januari 2026 14:35 schreef qltel het volgende:
[..]
Wauw, mooi hoor! (Ik kom daar ook vaak.. )
Lekker! Ben je ook een desembakker?quote:Op zondag 25 januari 2026 14:22 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]
Even een grof volkoren brood met meel van de zuidmolen in Groesbeek.
Nog niet. Ben bezig met een starter op kweken heb na mijn laatste opruimactie een berg met gist gevonden dus kan straks en en doenquote:Op zondag 25 januari 2026 16:19 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Lekker! Ben je ook een desembakker?
Kweek ze!quote:Op zondag 25 januari 2026 16:32 schreef Goitske het volgende:
[..]
Nog niet. Ben bezig met een starter op kweken heb na mijn laatste opruimactie een berg met gist gevonden dus kan straks en en doen
Als oppiepen niet werk kan je er altijd paneermeel en/of croutons van makenquote:Op zondag 25 januari 2026 19:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vandaag de derde keer desem. We zijn met opzet wat aan het testen met tijden enzo. Dat ging bij de zonnebloem niet geweldig, die is niet gaar. Hij wordt vandaag ingevroren en ergens komende week nog opgepiept, hopelijk wordt hij wat gaarder.
Het helpt ook niet dat ik de tweede rijs ben vergeten![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja precies. Ik heb een hele verzameling recepten voor restjes. Ik maakte voor ik zelf ging bakken ook vaak panzanella bijvoorbeeld van brood dat we uit Duitsland meenemen.quote:Op zondag 25 januari 2026 19:05 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Als oppiepen niet werk kan je er altijd paneermeel en/of croutons van maken
Arme vriendquote:Op zondag 25 januari 2026 19:08 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja precies. Ik heb een hele verzameling recepten voor restjes. Ik maakte voor ik zelf ging bakken ook vaak panzanella bijvoorbeeld van brood dat we uit Duitsland meenemen.
Deze week gaan de restjes van afgelopen week in de ribollita.
Alleen, dit is lunch en ontbijt voor mijn vriend deze week. Die moet Nederlands brood eten als oppiepen niet werkt. Daar wordt hij niet blij van
Beetje late reactie, maar ik vind ze met terugwerkende kracht sukkels! Zelfgemaakt brood is ALTIJD zoveel lekkerder dan supermarktbrood of zelfs dan brood van de bakker.quote:Op maandag 26 januari 2026 10:07 schreef Goitske het volgende:
Ik val vandaag echt van mijn stoel...
Man en oudste zoon kiezen vandaag het zelf gebakken brood mee te nemen ipv het brood wat we normaal hebben
Normaal halen ze snel hun neus er voor op
Dan het recept x 1,5 of x 2?quote:Op zondag 1 februari 2026 16:51 schreef Friday12 het volgende:
Heeft iemand een goed recept kunnen vinden voor formaat brood zoals uit de super? Ik heb zo een grote broodblik maar recepten hiervoor vinden is lastig ze zijn allemaal voor van die kleine.
Dan heb je echt formaatje heel brood supermarkt?quote:Op zondag 1 februari 2026 17:02 schreef qltel het volgende:
[..]
Dan het recept x 1,5 of x 2?
Als ik een normale grootte brood bak (ik bak al het brood wat we eten zelf) neem ik 600 gram meel, 58% water, 1,5% zout en een half blokje verse gist. (% = t.o.v. het meelgewicht). En vaak nog een handvol zaden en pitten..
Klopt..quote:Op zondag 1 februari 2026 17:03 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Dan heb je echt formaatje heel brood supermarkt?
Ok binnekort proberenquote:Op zondag 1 februari 2026 17:05 schreef qltel het volgende:
[..]
Klopt..
Ik gebruik er zelfs blikken voor die eerst voor supermarktbrood gebruikt zijn.. (Een bekende van me kon daaraan komen..)
Zijn jouw broden dan ook net zo hoog met dit recept als die in de supermarkt? Want ik begreep dat dat niet gaat zonder broodverbeteraar.quote:Op zondag 1 februari 2026 17:02 schreef qltel het volgende:
[..]
Dan het recept x 1,5 of x 2?
Als ik een normale grootte brood bak (ik bak al het brood wat we eten zelf) neem ik 600 gram meel, 58% water, 1,5% zout en een half blokje verse gist. (% = t.o.v. het meelgewicht). En vaak nog een handvol zaden en pitten..
Dit is een standaard broodrecept. En ja, zolang je het goed laat rijzen enzo, dan komt daar een heel aardig brood uit. BVM's zijn meestal bedoeld om het proces sneller en dus goedkoper te maken. Maar goed, die zijn ook te koop..quote:Op zondag 1 februari 2026 19:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zijn jouw broden dan ook net zo hoog met dit recept als die in de supermarkt? Want ik begreep dat dat niet gaat zonder broodverbeteraar.
Even op je linkje geklikt. Wat een uitgebreid assortiment heeft die molen.quote:Op zondag 1 februari 2026 19:47 schreef qltel het volgende:
[..]
Dit is een standaard broodrecept. En ja, zolang je het goed laat rijzen enzo, dan komt daar een heel aardig brood uit. BVM's zijn meestal bedoeld om het proces sneller en dus goedkoper te maken. Maar goed, die zijn ook te koop..Zie bijvoorbeeld hier
Ja, je kunt daar alles kopen, en hebben ze het niet, dan kunnen ze het vaak voor je bestellen.quote:Op zondag 1 februari 2026 20:00 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Even op je linkje geklikt. Wat een uitgebreid assortiment heeft die molen.
Mijn huidige molentje heeft alleen volkoren tarwemeel en bloem (uit datzelfde tarwemeel)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |