Zou kunnen. Ik ben ook net begonnen en beetje mee aan het experimenteren. Volgens recept 2 uur rijzen. Nou in mijn koude huis wordt dat zo'n 6 uurquote:Op vrijdag 26 december 2025 19:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Broodbaktopic!
In mijn studententijd een paar pogingen tot brood bakken gedaan en daar kon je iemand mee doodslaan
Nu heb ik weer de geest
Boek gekregen met oa veel broodrecepten. Wil er binnenkort (volgende week of de week erop) mee beginnen.
Iemand tips om een minder hard brood te bakken? Brood wordt bij mij hard en rijst niet...keuken te koud? Of zoiets?
Wel lastig voor jullie om zo te zeggen. Ga het proberen en hier het resultaat en de problemen delen. Ooit moet het lukken toch
Wanneer ik een poging ga wagen laat ik het in de woonkamer rijzenquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:02 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Zou kunnen. Ik ben ook net begonnen en beetje mee aan het experimenteren. Volgens recept 2 uur rijzen. Nou in mijn koude huis wordt dat zo'n 6 uur
Ja ik heb er ook wel lol in. Moet eigenlijk deze dagen ook weer eens een poging doen. Maar ik heb nu wel geleerd van de ach ik begin s'morgens en dan heb ik lekker eigen brood met lunch. Nou, ik kan beter de avond van te voren beginnen want heb al een aantal keer gehad nu dat ik om 15 uur s'middags toch maar ben gaan bakken ondanks dat het nog niet genoeg gerezen was maar omdat ik gewoon honger hadquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Wanneer ik een poging ga wagen laat ik het in de woonkamer rijzen
Gewoon proberen en plezier hebben
Haha snap ik heel erg goed!quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:09 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Ja ik heb er ook wel lol in. Moet eigenlijk deze dagen ook weer eens een poging doen. Maar ik heb nu wel geleerd van de ach ik begin s'morgens en dan heb ik lekker eigen brood met lunch. Nou, ik kan beter de avond van te voren beginnen want heb al een aantal keer gehad nu dat ik om 15 uur s'middags toch maar ben gaan bakken ondanks dat het nog niet genoeg gerezen was maar omdat ik gewoon honger had
Met mijn (nog) beperkte kennis: als het deeg ongeveer verdubbeld is in grootte en langzaam terugveert als je er zachtjes in duwt.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:11 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Haha snap ik heel erg goed!
Hoe weet je of zoiets genoeg gerezen is?
Oooooh... dan weet ik al waar mijn broodavonturen misgingquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:14 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Met mijn (nog) beperkte kennis: als het deeg ongeveer verdubbeld is in grootte en langzaam terugveert als je er zachtjes in duwt.
Allereerst: gebruik je een broodbakmachine? Zet die dan in de kast.quote:Op vrijdag 26 december 2025 19:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Iemand tips om een minder hard brood te bakken? Brood wordt bij mij hard en rijst niet...keuken te koud? Of zoiets?
Geen broodbakmachine en ook geen ruimte voor éénquote:Op vrijdag 26 december 2025 21:46 schreef qltel het volgende:
[..]
Allereerst: gebruik je een broodbakmachine? Zet die dan in de kast.
Zo te lezen is je deeg slecht gekneed. Door kneden ontstaan gluten. Geen gluten, geen lucht in je brood. Kneden dus, goed voor je armspieren..
Of gebruik de methode van Vincent Talleu. Staat in de OP. Werkt als een trein. Ik heb zo veel brood gebakken en dat lukte altijd. En zo te zien werkt de methode van golfer ook prima.
Mooi, want zo'n ding is weggegooid geld.quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Geen broodbakmachine en ook geen ruimte voor één
Vincent is een rare man, maar hij is een geweldige bakker. En zijn methode werkt. Ik had trouwens geen panda die op mijn brood lette, maar een pinguïn, en dat werkte ook.quote:Dank je wel! Ik ga kijken
Ik lees je eerste alinea en om eerlijk te zijn snap ik de panda en pinguïn niet?quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:52 schreef qltel het volgende:
[..]
Mooi, want zo'n ding is weggegooid geld.
[..]
Vincent is een rare man, maar hij is een geweldige bakker. En zijn methode werkt. Ik had trouwens geen panda die op mijn brood lette, maar een pinguïn, en dat werkte ook.
Intussen heb ik een spiraalkneder die mijn deeg kneed, mooie broodblikken, allerlei zaden en pitten en best wel wat kennis, maar als ik weer opnieuw zou moeten beginnen gebruikte ik zijn methode weer.
Het rijzen duurt de hele nacht. EN hij laat tijdens de nacht een (knuffel)-panda erop letten. En ik een knuffel-pinguïn..quote:Op vrijdag 26 december 2025 21:57 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik lees je eerste alinea en om eerlijk te zijn snap ik de panda en pinguïn niet?
Dank je. Maar dat valt wel mee. Die machine kneed ook alleen voor me. Ik gooi er alle ingrediënten in, en hij kneed er een deeg van. Het is in feite zo'n zelfde machine als ze bijvoorbeeld bij Heel Holland bakt wel gebruiken, alleen bij mij een nogal grote en stevige. Ik kan zo'n 2 kilo deeg in 1x kneden. De rest moet ik zelf doen. En dat is juist het leuke deel.quote:Je klinkt wel erg professioneel zeg... ben benieuwd of het me ook ooit goed gaat lukken
Oh! Hahahaha dan zet ik er ook maar een beest bijquote:Op vrijdag 26 december 2025 22:09 schreef qltel het volgende:
[..]
Het rijzen duurt de hele nacht. EN hij laat tijdens de nacht een (knuffel)-panda erop letten. En ik een knuffel-pinguïn..
[..]
Dank je. Maar dat valt wel mee. Die machine kneed ook alleen voor me. Ik gooi er alle ingrediënten in, en hij kneed er een deeg van. Het is in feite zo'n zelfde machine als ze bijvoorbeeld bij Heel Holland bakt wel gebruiken, alleen bij mij een nogal grote en stevige. Ik kan zo'n 2 kilo deeg in 1x kneden. De rest moet ik zelf doen. En dat is juist het leuke deel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |