abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 maart 2019 @ 19:42:48 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185956414
Het kabinet maakt voorlopig geen keuze tussen de zomer- of wintertijd. Voor zo’n ingrijpend besluit is het nog veel te vroeg, zo zal het kabinet morgen – na afloop van de ministerraad – bekendmaken.
Peter Winterman 18-10-18, 16:12 Laatste update: 17:51

Volgens Haagse bronnen wil Nederland niet nú al beslissen of het wenselijk is om over te stappen op de zomer- of wintertijd als permanente tijd. De verdeeldheid in Nederland is nog te groot.
https://www.ad.nl/politie(...)wintertijd~a2e7d850/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 31 maart 2019 @ 19:46:56 #2
24533 ACT-F
pi_185956509
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
Alleen jij en ik weten alletwee dat die werkgevers dat niet gaan doen. GMT+2 als vaste tijd afspreken ligt veel meer in de lijn der verwachting dan dat.
Spreek voor jezelf. Dank u.

Ik had je werkgever kunnen zijn en ik ben een zeer grote voorstander van flexibele werktijden. Mijn ervaring is juist dat werknemers zich vastbijten aan 9 tot 5 of 8 tot 4. Rond 17:00 à 18:00 willen ze absoluut aan het avondeten zitten en willen ze niets weten verandering.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:54:29 #3
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185956676
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Mijn ervaring is juist dat werknemers zich vastbijten aan 9 tot 5 of 8 tot 4. Rond 17:00 à 18:00 willen ze absoluut aan het avondeten zitten en willen ze niets weten verandering.
Precies. Werkgevers gaan hun werktijden niet aanpassen.

Dus als ik moet kiezen voor een vaste tijdzone, kies ik voor GMT+2. Meeste licht tijdens wakkere uren.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 31 maart 2019 @ 19:55:42 #4
24533 ACT-F
pi_185956693
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies. Werkgevers gaan hun werktijden niet aanpassen.

Dus als ik moet kiezen voor een vaste tijdzone, kies ik voor GMT+2. Meeste licht tijdens wakkere uren.
Leuk dat je dit negeert. Je laat je ontzettend kennen nu:

Ik had je werkgever kunnen zijn en ik ben een zeer grote voorstander van flexibele werktijden.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:56:36 #5
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185956712
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Leuk dat je dit negeert. Je laat je ontzettend kennen nu:

Ik had je werkgever kunnen zijn en ik ben een zeer grote voorstander van flexibele werktijden.
Prima, maar jij bent niet mijn werkgever en ook niet de werkgever van het grootste deel van Nederland.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 20:00:35 #6
24533 ACT-F
pi_185956783
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Prima, maar jij bent niet mijn werkgever en ook niet de werkgever van het grootste deel van Nederland.
Enig idee waarom het aantal zelfstandigen groeit ten koste van werknemersschap? Omdat werkgevers de 9 tot 5 mentaliteit kotsbeu zijn. Ik besteed mijn werk dan ook uit aan andere zelfstandigen in plaats van personeel aan te nemen. Laat de verstokte 9 tot 5 gewoontedier lekker huilie huilie doen omdat ze geen vast contract meer kunnen krijgen. Je hebt het zelf in de hand.
pi_185957553
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Enig idee waarom het aantal zelfstandigen groeit ten koste van werknemersschap? Omdat werkgevers de 9 tot 5 mentaliteit kotsbeu zijn. Ik besteed mijn werk dan ook uit aan andere zelfstandigen in plaats van personeel aan te nemen. Laat de verstokte 9 tot 5 gewoontedier lekker huilie huilie doen omdat ze geen vast contract meer kunnen krijgen. Je hebt het zelf in de hand.
Ik denk dat de tijden van BSO's en basisscholen een grotere factor zijn in binnen welke tijden men wil werken. En op het moment dat de kinderen thuis zijn, (moeten, want om tijd X moeten ze daar opgerot zijn) is het streven om het werk dan ook achter de rug te hebben. Bovendien wil je je partner ook nog af en toe zien en die werkt misschien ook wel in het onderwijs met strakke begintijden.

Werkgevers zoals die van Driekkoning ken ik trouwens niet. Dat er zonder concreet doel (de winkel gaat open) een rigide tijd wordt aangehouden. Daar wint niemand iets mee.
pi_185957632
quote:

[..]

Dan heb jij het toch fijn voorelkaar wat zeur je dan nog?
pi_185957674
quote:

[..]

Ah, is dát de reden.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 31 maart 2019 @ 20:49:58 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185957937
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:33 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik denk dat de tijden van BSO's en basisscholen een grotere factor zijn in binnen welke tijden men wil werken. En op het moment dat de kinderen thuis zijn, (moeten, want om tijd X moeten ze daar opgerot zijn) is het streven om het werk dan ook achter de rug te hebben. Bovendien wil je je partner ook nog af en toe zien en die werkt misschien ook wel in het onderwijs met strakke begintijden.

Werkgevers zoals die van Driekkoning ken ik trouwens niet. Dat er zonder concreet doel (de winkel gaat open) een rigide tijd wordt aangehouden. Daar wint niemand iets mee.
Als elke werkgever zo flexibel is dan maakt heel deze discussie niet uit en kan je dus net zo goed GMT+2 vaststellen.
Ik heb echter sterk het vermoeden dat je bij het gros van de werkgevers niet zo flexibel zomaar kunt binnenwandelen. Sterker nog, ik vermoed dat om 5u in de ochtend mening kantoorpand gewoon nog gesloten is.

Daarnaast haal je inderdaad terecht aan dat je ook nog eens afhankelijk bent van schooltijden etc.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 21:10:38 #11
24533 ACT-F
pi_185958507
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:36 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan heb jij het toch fijn voorelkaar wat zeur je dan nog?
Dat heb ik inmiddels 4 à 5 keer aangegeven. Ik preek niet voor eigen parochie, maar voor het algemene belang. Zomer- en wintertijd zijn ooit ingevoerd voor de energiehuishouding en niet voor het extra barbecue-uurtje in de zomeravond. Energiehuishouding wordt actueler naarmate wij afhankelijker worden van duurzame energie. Wij moeten eerder zon en daarmee licht en warmte hebben voordat we de dagelijkse activiteiten opstarten. Het is onverstandig om in een groot gedeelte van Europa de activiteiten tegelijk op te starten. Houd je aan die tijdsindeling zodat het opstarten van de dag gefaseerd gebeurt. Dát is de reden dat ik eis dat we op GMT zitten samen met de rest van de Benelux, Frankrijk en Spanje. Daarbij zie ik ook liever differentiatie in werktijden. Kom bij mij niet met 9 tot 5 lulkoek aanzetten en dat werkgevers dat willen. Dat is quatsch. De markt wil 24/7 op zijn wenken bediend worden. Diezelfde consument die hypocriet genoeg van 9 tot 5 wil werken, maar wel graag ziet dat de supermarkt dat niet doet en de storingsmonteur 24/7 oproepbaar moet zijn, moet zijn oogkleppen openen dat je uiteindelijk aan jezelf te danken hebt dat 9 tot 5 uit de gratie begint te raken. Werkgevers willen de toko langer dan 8 uur open hebben, maar daarvoor moeten de werktijden verschillend worden.

Ik kan wel 6x, 7x 100x aangeven waarom, maar ik kan de argumentenblindheid van de tegenstanders niet genezen. Ik weet wel dat ze heel snel genezen zijn als stroomuitval gemeengoed wordt en de energierekening hoger. Maar kennelijk hebben argumentblinde figuren eerst een smak tegen de muur nodig voordat ze wakker worden. Als zij de enigen waren die getroffen zouden worden dan zou ik de discussie laten voor wat het is, maar iedereen wordt getroffen door de GMT+2 achterlijkheid.
  zondag 31 maart 2019 @ 21:12:58 #12
24533 ACT-F
pi_185958562
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:33 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat 9 tot 5 moet verdwijnen, maar we kunnen het ons niet allemaal permitteren. Dat ouders van 9 tot 5 willen werken begrijp ik heel goed vanuit dat perspectief. Maar er zijn legio alleenstaanden en kinderlozen die geen 9 tot 5 nodig hebben.
  zondag 31 maart 2019 @ 21:14:28 #13
24533 ACT-F
pi_185958597
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je probleem is dat je andere argumenten niet leest, je eigen onzin blijft herhalen en van iedereen stropoppen maakt.
Die lees ik en weerleg ik. Jij gaat zelfs zo ver dat je wetenschappers negeert. Dan houdt het voor mij op en neem ik je niet meer serieus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Frutsel op 04-04-2019 11:46:38 ]
pi_185958872
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat 9 tot 5 moet verdwijnen, maar we kunnen het ons niet allemaal permitteren. Dat ouders van 9 tot 5 willen werken begrijp ik heel goed vanuit dat perspectief. Maar er zijn legio alleenstaanden en kinderlozen die geen 9 tot 5 nodig hebben.
Ik zie bij alleenstaanden en kinderlozen (of kinderen het huis uit) dus ook een grotere marge en flexibiliteit in de werktijden.
pi_185962755
quote:
18s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat heb ik inmiddels 4 à 5 keer aangegeven. Ik preek niet voor eigen parochie, maar voor het algemene belang. Zomer- en wintertijd zijn ooit ingevoerd voor de energiehuishouding en niet voor het extra barbecue-uurtje in de zomeravond. Energiehuishouding wordt actueler naarmate wij afhankelijker worden van duurzame energie. Wij moeten eerder zon en daarmee licht en warmte hebben voordat we de dagelijkse activiteiten opstarten. Het is onverstandig om in een groot gedeelte van Europa de activiteiten tegelijk op te starten. Houd je aan die tijdsindeling zodat het opstarten van de dag gefaseerd gebeurt. Dát is de reden dat ik eis dat we op GMT zitten samen met de rest van de Benelux, Frankrijk en Spanje. Daarbij zie ik ook liever differentiatie in werktijden. Kom bij mij niet met 9 tot 5 lulkoek aanzetten en dat werkgevers dat willen. Dat is quatsch. De markt wil 24/7 op zijn wenken bediend worden. Diezelfde consument die hypocriet genoeg van 9 tot 5 wil werken, maar wel graag ziet dat de supermarkt dat niet doet en de storingsmonteur 24/7 oproepbaar moet zijn, moet zijn oogkleppen openen dat je uiteindelijk aan jezelf te danken hebt dat 9 tot 5 uit de gratie begint te raken. Werkgevers willen de toko langer dan 8 uur open hebben, maar daarvoor moeten de werktijden verschillend worden.

Ik kan wel 6x, 7x 100x aangeven waarom, maar ik kan de argumentenblindheid van de tegenstanders niet genezen. Ik weet wel dat ze heel snel genezen zijn als stroomuitval gemeengoed wordt en de energierekening hoger. Maar kennelijk hebben argumentblinde figuren eerst een smak tegen de muur nodig voordat ze wakker worden. Als zij de enigen waren die getroffen zouden worden dan zou ik de discussie laten voor wat het is, maar iedereen wordt getroffen door de GMT+2 achterlijkheid.
Waarom dan zo in het verzet, maak je niet dik/druk dun is de mode!

Ik heb er niks meer van, en waarvoor of waarom dat laat ik helemaal in de midden dat zoekt het nageslacht zich maar zelf uit, ze weten toch alles zo goed!
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 april 2019 @ 00:43:47 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185962814
Aha... Ik heb het door. ACT-F is niet tegen zomertijd, maar tegen één grote tijdzone in Europa zoals het nu is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185962831
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 00:43 schreef Nattekat het volgende:
Aha... Ik heb het door. ACT-F is niet tegen zomertijd, maar tegen één grote tijdzone in Europa zoals het nu is.
Dan zal die ook wel tegen vrijhandel zijn neem ik aan?

Er mag wat mij betreft ook wel 1 ding positief zijn aan de EU als ik de rest ook schroot vinden doe.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 00:46:35 ]
  maandag 1 april 2019 @ 00:45:33 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185962844
quote:
Europa is niet 1 grote uniforme tijdzone, hoe kom je daar nou weer bij?
pi_185962889
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 00:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Europa is niet 1 grote uniforme tijdzone, hoe kom je daar nou weer bij?
Toch wel allemaal een zomertijd kennende neem ik aan, daar het anders niet meer werken zou toch?

Oei ik ga de fout in zomertijd is de echte tijd wintertijd is de gemaakte toch.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 00:49:16 ]
  maandag 1 april 2019 @ 00:57:32 #20
24533 ACT-F
pi_185962998
quote:
Dat niet alleen, maar ook de juiste toepassing van het tijdzonesysteem. Als heel Europa dat uniform hanteert en daarbij zo dicht mogelijk bij de eigen geografische tijdzone ingedeeld wordt dan heb je de minste problemen met energieverdeling. Kijken naar je buurland c.q. handelspartner is niet het juiste argument. Als je voor een internationaal bedrijf werkt heb je meerdere klokken aan de muur hangen en houd je rekening met het tijdsverschil. Dat is nog het minste van alle problemen, het mag zelfs geen naam hebben in het licht van energiehuishouding.
pi_185963051
Het moet zo blijven zoals het nu is, klimaatcrisis...

Mensen zijn er al aan gewent en de rest heeft gewoon pech, mensen hebben soms pech.

Beste manier om de lampen langer te doven in de zomermaanden, langer buiten is meer bewegen en meer energie. Lekker fit

Tevens is het beter tegen de inbraken en misdaad in zijn algemeen.

Slotje we houden het zo.

Tip voor zeurende ouders, avond ervoor de kids wat langer wakker houden, gevoelsmatig slapen ze morgen uit. Vandaag 1 wisseldag. Kids hier en 8 buurkids sliepen eerder dan normaal.
pi_185963072
Zolang ik mijn energie niet kan afnemen van een buurland bestaat die toch helemaal niet die crisis.
pi_185963088
quote:

[..]

Dit is natuurlijk gewoon een hoop gezever in de ruimte.

Er zijn zoveel tegenargumenten te verzinnen dat het niet eens de moeite is.

Probeer eens een vergadering in te plannen met 5 mensen met flexwerktijden...
pi_185963098
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 01:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk gewoon een hoop gezever in de ruimte.

Er zijn zoveel tegenargumenten te verzinnen dat het niet eens de moeite is.

Arbeidsbespreking, waar het over die gaat wat niet aanwezig zijn?

Een hoop gelal in de ruimte?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 01:09:36 ]
  maandag 1 april 2019 @ 01:09:52 #25
24533 ACT-F
pi_185963105
quote:
Ik plan een vergadering met 5 mensen uit alle hoeken van wereld uit de meest verschillende tijdzones en jij bent niet eens capabel om een vergadering te plannen met mensen in hetzelfde kantoorpand?

Alle Jezus zeg :')
  maandag 1 april 2019 @ 01:11:58 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185963124
quote:

Zelfs bij defensie zijn we in staat om dat te regelen met uitzendgebieden en alles erbij... :')
  maandag 1 april 2019 @ 01:21:18 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185963189
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 01:17 schreef Vliegbaard het volgende:

vroeger moesten we het doen met pen, papier, stencilmachine, postduif, ordonnance en telex... Tegenwoordig hebben we tientallen mogelijkheden om realtime met elkaar te communiceren maar schijnbaar is het te ingewikkeld om een vergadering te regelen... Echt... :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 04-04-2019 11:47:47 ]
pi_185963201
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zelfs bij defensie zijn we in staat om dat te regelen met uitzendgebieden en alles erbij... :')
Maar dat ze met munitie vuren van over tijd niet?

Of verkeerde aankoop mortier granaten wat was dat ook weer? Mali?
Vergaderen stelt niet zoveel voor als men het toch anders doet of niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 01:24:29 ]
  maandag 1 april 2019 @ 01:25:21 #29
24533 ACT-F
pi_185963213
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Loop niet zo te zwammen, vroeger moesten we het doen met pen, papier, stencilmachine, postduif, ordonnance en telex... Tegenwoordig hebben we tientallen mogelijkheden om realtime met elkaar te communiceren maar schijnbaar is het te ingewikkeld om een vergadering te regelen... Echt... :')
Nou dit :') Daarbij kun je elkaar in levende lijve ontmoeten door het te combineren met een beursbezoek waar je gelijk met branchegenoten kunt netwerken.
pi_185963243
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Loop niet zo te zwammen, vroeger moesten we het doen met pen, papier, stencilmachine, postduif, ordonnance en telex... Tegenwoordig hebben we tientallen mogelijkheden om realtime met elkaar te communiceren maar schijnbaar is het te ingewikkeld om een vergadering te regelen... Echt... :')
Nogmaals, theoretisch prima mogelijk maar in de praktijk, in ieder geval op mijn bedrijf, vrijwel onmogelijk.
pi_185963266
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 01:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Nogmaals, theoretisch prima mogelijk maar in de praktijk, in ieder geval op mijn bedrijf, vrijwel onmogelijk.
Dat zegt vrees ik vooral heel erg veel over jullie bedrijf.
pi_185963423
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:53 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik heb Fir3fly niet voor gek versleten, ik heb hem wel verweten dat hij mensen met een andere mening consequent "argumenten" in de mond legt die die mensen nooit gebezigd hebben.
Als jullie binnen jullie bedrijf niet in staat zijn om een vergadering in te plannen met 5 mensen met verschillende werktijden, dan gaat er toch echt iets verkeerd binnen jullie communicatie of bij de bereidheid van jullie medewerkers om tot een oplossing te komen.
De rest van je geraaskal zal ik maar negeren.
Bij ons lukt het prima omdat iedereen tussen 7:30 en 9:00 binnen is en we daar in de CAO gewoon duidelijke afspraken over hebben staan.
pi_185965320
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je probleem is dat je andere argumenten niet leest, je eigen onzin blijft herhalen en van iedereen stropoppen maakt. Vind je het gek dat niemand het met je eens is behalve je holmaatje AchJa die dezelfde tactieken gebruikt.
Ik ben het ook grotendeels met ACT-F eens hoor. :Y
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 1 april 2019 @ 12:09:11 #34
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_185967770
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:53 schreef Kansenjongere het volgende:
Als jullie binnen jullie bedrijf niet in staat zijn om een vergadering in te plannen met 5 mensen met verschillende werktijden, dan gaat er toch echt iets verkeerd binnen jullie communicatie of bij de bereidheid van jullie medewerkers om tot een oplossing te komen
Ach, misschien wordt er ook veel teveel vergaderd en zijn daarom alle gezamenlijke momenten al volgeboekt met zinloze vergaderingen. Het zou niet het eerste bedrijf zijn waar dat gebeurt en je ongeveer de helft van de werkweek aan het vergaderen bent over helemaal niets.
Don't let my username fool you...
pi_185968808
Dus we hebben nu niet de echte tijd, de echte tijd is 10 over 12. Dat lijkt me wel beter. Ik ben helemaal in de war sinds zondag.
  maandag 1 april 2019 @ 13:12:45 #36
24533 ACT-F
pi_185968821
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:09 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ach, misschien wordt er ook veel teveel vergaderd en zijn daarom alle gezamenlijke momenten al volgeboekt met zinloze vergaderingen. Het zou niet het eerste bedrijf zijn waar dat gebeurt en je ongeveer de helft van de werkweek aan het vergaderen bent over helemaal niets.
Amen.

Ik heb zelf bijzonder weinig vergadermomenten op het moment dat alles op rolletjes loopt. Via de groeps-chat blijven we uitstekend op de hoogte van zaken die spelen. Nu even wat meer vergaderingen omdat we een nieuw project aan het optuigen zijn, maar dat is logisch.
pi_185969056
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2019 13:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Amen.

Ik heb zelf bijzonder weinig vergadermomenten op het moment dat alles op rolletjes loopt. Via de groeps-chat blijven we uitstekend op de hoogte van zaken die spelen. Nu even wat meer vergaderingen omdat we een nieuw project aan het optuigen zijn, maar dat is logisch.
Dus omdat jullie het met de groepschat af kunnen doen geldt dat automatisch voor elk bedrijf?

Je kunt generaliseren tot je een ons weegt maar voor het overgrote deel van Nederland geldt gewoon een 9-5 mentaliteit.
  maandag 1 april 2019 @ 13:38:14 #38
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_185969306
quote:
3s.gif Op maandag 1 april 2019 00:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat niet alleen, maar ook de juiste toepassing van het tijdzonesysteem. Als heel Europa dat uniform hanteert en daarbij zo dicht mogelijk bij de eigen geografische tijdzone ingedeeld wordt dan heb je de minste problemen met energieverdeling. Kijken naar je buurland c.q. handelspartner is niet het juiste argument. Als je voor een internationaal bedrijf werkt heb je meerdere klokken aan de muur hangen en houd je rekening met het tijdsverschil. Dat is nog het minste van alle problemen, het mag zelfs geen naam hebben in het licht van energiehuishouding.
Als energiehuishouding je argument is dan kan beter iedereen in zijn geografische tijdzone zitten +3. Zodat er tijdens piekmomenten (begin van de avond) nog directe zonne-energie beschikbaar is, en dat de accus die mensen aan de muur hebben hangen pas vanaf 19:00 uur worden leeg getrokken en niet vanaf 16:00 uur.
  maandag 1 april 2019 @ 13:55:50 #39
24533 ACT-F
pi_185969606
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 13:26 schreef Vliegbaard het volgende:

Dus omdat jullie het met de groepschat af kunnen doen geldt dat automatisch voor elk bedrijf?

Je kunt generaliseren tot je een ons weegt maar voor het overgrote deel van Nederland geldt gewoon een 9-5 mentaliteit.
Het is mij een totale rotzorg hoe jij een bedrijf organiseert, zolang je maar niet gaat eisen dat het tijdzonesysteem zich moet aanpassen aan jouw totale gebrek aan flexibiliteit. Daar is het tijdzonesysteem niet voor bedoeld.
  maandag 1 april 2019 @ 14:01:50 #40
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_185969706
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 13:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Feit is dat er in veel bedrijven gewoon veel teveel vergaderd wordt en ja, bij ons gebeurt dat ook. Maar ja, management heeft anders natuurlijk geen zak te doen.
Don't let my username fool you...
  maandag 1 april 2019 @ 14:08:25 #41
24533 ACT-F
pi_185969820
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 13:38 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Als energiehuishouding je argument is dan kan beter iedereen in zijn geografische tijdzone zitten +3. Zodat er tijdens piekmomenten (begin van de avond) nog directe zonne-energie beschikbaar is, en dat de accus die mensen aan de muur hebben hangen pas vanaf 19:00 uur worden leeg getrokken en niet vanaf 16:00 uur.
Ik ben me bewust van de piek in de avond, maar zoals ik eerder schreef is dit een financiële risicoafweging. Als het misgaat in de ochtendpiek staat het bedrijfsleven stil. In de avond worden hoofdzakelijk particulieren getroffen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Je hebt het over accu's die nog in weinig huishoudens voorkomen. De meesten leveren direct terug naar het net. Lokale opslag van energie is een onderbelicht detail, maar zeer belangrijk in de energiehuishouding naarmate er meer zonnepanelen bij komen. Het grootste probleem op dit moment is de massale teruglevering in de middag, terwijl iedereen aan het werk is en dus weinig verbruik in het huishouden. Dit zou je kunnen opvangen met accu's zodat het net niet te zwaar belast wordt rond het middaguur. In de avond kun je de accu's weer leegtrekken rond het avondeten.
  FOK!fotograaf maandag 1 april 2019 @ 17:58:33 #42
842 Zorro
Z
pi_185974080
Ik snap er niks van. Nu is het in de winter in de ochtend ook donker maar als het permanent zomertijd zou zijn zou dat ineens een probleem op gaan leveren met energie? Dus dat is slimme energie, die kan klokkijken _O_
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 april 2019 @ 18:05:08 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185974155
quote:
3s.gif Op maandag 1 april 2019 14:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik ben me bewust van de piek in de avond, maar zoals ik eerder schreef is dit een financiële risicoafweging. Als het misgaat in de ochtendpiek staat het bedrijfsleven stil. In de avond worden hoofdzakelijk particulieren getroffen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Je hebt het over accu's die nog in weinig huishoudens voorkomen. De meesten leveren direct terug naar het net. Lokale opslag van energie is een onderbelicht detail, maar zeer belangrijk in de energiehuishouding naarmate er meer zonnepanelen bij komen. Het grootste probleem op dit moment is de massale teruglevering in de middag, terwijl iedereen aan het werk is en dus weinig verbruik in het huishouden. Dit zou je kunnen opvangen met accu's zodat het net niet te zwaar belast wordt rond het middaguur. In de avond kun je de accu's weer leegtrekken rond het avondeten.
Er is amper een ochtendpiek, waar haal je dat nou weer vandaan? Heel veel mensen zitten onder dezelfde lampen en worden verwarmd door dezelfde verwarming. Zodra mensen met z'n allen thuis komen gaat het los.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 1 april 2019 @ 18:20:43 #44
24533 ACT-F
pi_185974406
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:18 schreef Nattekat het volgende:

Goed argument weer. Wie roept bewijst.
Zegt degene die beweert dat het alleen 's avonds los gaat.
pi_185974465
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Er is amper een ochtendpiek, waar haal je dat nou weer vandaan? Heel veel mensen zitten onder dezelfde lampen en worden verwarmd door dezelfde verwarming. Zodra mensen met z'n allen thuis komen gaat het los.
Net zoals er een waterverbruik piek is in de ochtend (toilet, douche, tanden poetsen), is er ook een verhoogd verbruik van stroom en gas door radio en tv die aan gaan, elektrische tandenborstels of scheerapparaten die aan de oplader gaan, mobieltjes die nog even snel worden opgeladen etc.
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 april 2019 @ 18:28:56 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185974600
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 18:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Net zoals er een waterverbruik piek is in de ochtend (toilet, douche, tanden poetsen), is er ook een verhoogd verbruik van stroom en gas door radio en tv die aan gaan, elektrische tandenborstels of scheerapparaten die aan de oplader gaan, mobieltjes die nog even snel worden opgeladen etc.
Elk huishouden zal een specifieke piek hebben, maar die is niet voor elk huishouden hetzelfde. Nog los daarvan zijn er nog heel veel mensen waar de tv überhaupt niet of nauwelijks aan gaat in de ochtend.

Aan het einde van de middag kijkt iedereen wel tv, wordt er gekookt op elektrische platen, wordt de wasmachine aangezet, gaat de elektrische auto aan de lader, etc.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185974991
quote:
9s.gif Op maandag 1 april 2019 18:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zegt degene die beweert dat het alleen 's avonds los gaat.
Ik ben anders ook best benieuwd naar die ochtendpiek (en avondpiek) waar steeds naar wordt gerefereerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vliegbaard op 01-04-2019 19:18:40 ]
  maandag 1 april 2019 @ 19:11:00 #48
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_185975361
quote:
6s.gif Op maandag 1 april 2019 17:58 schreef Zorro het volgende:
Ik snap er niks van. Nu is het in de winter in de ochtend ook donker maar als het permanent zomertijd zou zijn zou dat ineens een probleem op gaan leveren met energie? Dus dat is slimme energie, die kan klokkijken _O_
Ja, een met de haren erbij getrokken argument is dat weer dat hélémaal nergens op gebaseerd is. We hebben nog nooit een stroomstoring gehad omdat het in de winter later licht werd en die gaat er ook niet komen want het maakt geen zak uit of het nu om 9 uur licht wordt of om 10 uur, de piek dat men massaal opstaat, de lampen aanzet en de haartjes begint weg te scheren met het elektrisch scheerapparaat ligt uiteraard sowieso vóór die tijd en die heeft daadwerkelijk nog nooit, maar dan ook nooit problemen opgeleverd.

En ook die onzin dat team zomertijd zou willen dat we het hele tijdzonesysteem op de schop gaan gooien is hilarisch. We hebben zomertijd al zeven maanden per jaar, wat hebben we daarvoor precies aangepast aan het hele systeem dan dat dat nu ook voor die andere vijf maanden zou moeten? Helemaal niets natuurlijk.

Maar ja, je moet wat verzinnen als je totaal geen te beredeneren argumenten hebt en die ook weigert te onderbouwen, dan kom je iedere keer maar weer met wat nieuwe onzin aanzetten.
pi_185975381
wintertijd is het beste voor de mensen
  maandag 1 april 2019 @ 19:19:59 #50
3542 Gia
User under construction
pi_185975563
De reden voor de zomertijd was om energie te sparen. De lampen hoeven pas later aan als het 's zomers langer licht is.

Maar, tegenwoordig hebben we de (tuin)verlichting grotendeels op solar, dus dat kost geen drol.

Zomertijd overbodig.
  maandag 1 april 2019 @ 19:20:58 #51
39333 Zelva
pi_185975590
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:19 schreef Gia het volgende:
De reden voor de zomertijd was om energie te sparen. De lampen hoeven pas later aan als het 's zomers langer licht is.

Maar, tegenwoordig hebben we de (tuin)verlichting grotendeels op solar, dus dat kost geen drol.

Zomertijd overbodig.
Oh ja, uiteraard, want zomertijd heeft geen andere voordelen :')
pi_185976085
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elk huishouden zal een specifieke piek hebben, maar die is niet voor elk huishouden hetzelfde. Nog los daarvan zijn er nog heel veel mensen waar de tv überhaupt niet of nauwelijks aan gaat in de ochtend.

Aan het einde van de middag kijkt iedereen wel tv, wordt er gekookt op elektrische platen, wordt de wasmachine aangezet, gaat de elektrische auto aan de lader, etc.
Hoezo ik spreek mezelf tegen? Geen van de dingen die jij in je laatste alinea noemt doe ik ‘aan het einde van de middag’. Elk huishouden heeft inderdaad zo zijn pieken, maar overall zijn er zeker gezamenlijke pieken op bepaalde momenten van de dag - zowel in de ochtend, middag als avond.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 april 2019 @ 19:43:53 #53
862 Arcee
Look closer
pi_185976096
De zomertijd in de winter invoeren is net zo absurd als dat het klinkt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_185976391
Tja, wat mij betreft blijven we gewoon de klok verzetten. Maar als dat echt niet kan heb ik het liefst de zomer, omdat ik meer waarde hecht aan 's avonds licht, dan aan 's ochtends eerder zonsopgang.
  maandag 1 april 2019 @ 19:56:59 #55
24533 ACT-F
pi_185976432
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:53 schreef Vliegbaard het volgende:

Ik ben anders ook best benieuwd naar die ochtendpiek (en avondpiek) waar steeds naar wordt gerefereerd.
Hier heb je een goede indicatie. Wat je hier ziet is de marktprijs van elektriciteit in Europa. Je kunt dus niet de balancering op nationaal, regionaal of lokaal niveau zien (waar het om draait, maar die gegevens niet inzichtelijk zijn). Blader gerust door de dagen en houd daarbij rekening met de weekenden die een heel ander grafiek laten zien. Blader ook terug naar 2010 toen het aandeel zonne-energie veel minder was. Vroeger, jammer dat die gegevens niet meer op te vragen zijn, was de middag rond 14:00 de top, maar die is door het aandeel zonne-energie een dal geworden in de zomer waardoor je pieken overhoudt in de ochtend en avond. Houd er rekening mee dat de historische gegevens meeschuiven met zomer-/wintertijd en dat dit op centraal Europees niveau is. Daar Nederland westelijker ligt schuiven de pieken op. Kijk je in de decembermaand, en let vooral ook op de prijs, dan is de dal nog amper aanwezig omdat het aandeel zonne-energie minder is.

https://www.epexspot.com/(...)-chart/2019-04-01/EU

Nu zul je denken, ja maar we hebben 100 jaar zonder zonne-energie gedaan, wat boeit het n.b. in de winter als er toch weinig zon is? Welkom in de wereld van de energietransitie. Relatief nieuwe kolencentrales moeten dicht, kernenergie kent veel tegenstanders en de gascentrales hebben straks geen gas meer. Wat nu? Alles draait nu om zon, wind en stuwmeren in het buitenland. Die transitie is al begonnen en het verbruik neemt toe. Op lokaal niveau moet het net verdrievoudigd worden en op regionaal niveau verdubbeld. Hoe wil je dat doen terwijl nieuwe woningen geen gasaansluiting meer krijgen en daken nu volgeplempt worden met zonnepanelen die energie leveren terwijl weinig mensen thuis zijn, en mensen energie nodig hebben terwijl de zon al onder is. Je moet kiezen uit 2 kwaden. Gaan we de piek in de ochtend naar beneden drukken door later te beginnen met de dag, of gaan we de piek in de avond naar beneden drukken door eerder te beginnen met de dag? Het eerste levert minder risico op voor het bedrijfsleven, de tweede voor particulieren. Wat is economische wijsheid? Dan kies ik uiteraard voor optie 1, want als het bedrijfsleven stil staat kost dat meer dan dat je een avond niet kan koken en tv kijken.

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:11 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ja, een met de haren erbij getrokken argument is dat weer dat hélémaal nergens op gebaseerd is. We hebben nog nooit een stroomstoring gehad omdat het in de winter later licht werd en die gaat er ook niet komen want het maakt geen zak uit of het nu om 9 uur licht wordt of om 10 uur, de piek dat men massaal opstaat, de lampen aanzet en de haartjes begint weg te scheren met het elektrisch scheerapparaat ligt uiteraard sowieso vóór die tijd en die heeft daadwerkelijk nog nooit, maar dan ook nooit problemen opgeleverd.

En ook die onzin dat team zomertijd zou willen dat we het hele tijdzonesysteem op de schop gaan gooien is hilarisch. We hebben zomertijd al zeven maanden per jaar, wat hebben we daarvoor precies aangepast aan het hele systeem dan dat dat nu ook voor die andere vijf maanden zou moeten? Helemaal niets natuurlijk.

Maar ja, je moet wat verzinnen als je totaal geen te beredeneren argumenten hebt en die ook weigert te onderbouwen, dan kom je iedere keer maar weer met wat nieuwe onzin aanzetten.
Dit is zo'n heerlijke huis-tuin-en-keukenreactie, aandoenlijk gewoon O+ Alle doet het toch?! Voor de sterveling is stroom aan of uit. Voor de netbeheerder is het maar de vraag of er nog voldoende marge is voordat er gecontroleerd afgeschakeld moet worden. Doe je dat niet, dan kun je een kettingreactie krijgen waardoor er nog meer uitvalt. Het stroomverbruik neemt de komende jaren drastisch toe, sneller dan we ooit uitbreiden kunnen. Tenzij we fors de portemonnee trekken, dan zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden, maar wij vinden de ruim ¤300 jaarlijkse lastenverzwaring al veel, terwijl dat een peulenschil is vergeleken met de kosten die we moeten maken om het net uit te breiden.
  dinsdag 2 april 2019 @ 10:44:21 #56
211083 Angelof9
I must go first
pi_185986199
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 18:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar geen van die dingen hebben ook maar iets met daglicht te maken. Dus hoe zou het verzetten van de tijd dit beinvloeden dan? Als het licht is hoef ik mijn telefoon niet op te laden? Ik zie het verband niet.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_185986394
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:44 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Maar geen van die dingen hebben ook maar iets met daglicht te maken. Dus hoe zou het verzetten van de tijd dit beinvloeden dan? Als het licht is hoef ik mijn telefoon niet op te laden? Ik zie het verband niet.
Klopt, het was ook meer bedoeld om het punt van Nattekat te weerleggen. Uiteindelijk is zomertijd natuurlijk destijds ingevoerd om energieverbruik te doen verminderen omdat het 's avonds langer licht was, maar dat is inmiddels achterhaald.
  dinsdag 2 april 2019 @ 11:46:10 #58
24533 ACT-F
pi_185987070
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:44 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Dat staat net boven je reactie in de 2e alinea.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:42:25 #59
3542 Gia
User under construction
pi_185988987
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:20 schreef Zelva het volgende:

[..]

Oh ja, uiteraard, want zomertijd heeft geen andere voordelen :')
Nee?
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:46:36 #60
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989058
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:11 schreef Geytenbeekje het volgende:
wintertijd is het beste voor de mensen
Ja? Ben wel benieuwd naar de argumenten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:47:06 #61
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989072
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:19 schreef Gia het volgende:

Wintertijd overbodig.
Fixed.
1947-2016
pi_185989103
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja? Ben wel benieuwd naar de argumenten.
Lees het topic eens door zou ik zeggen.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:51:42 #63
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989133
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Lees het topic eens door zou ik zeggen.
Net zo veel argumenten voor de zomertijd.
Ook veel beter voor onze buren.
1947-2016
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:52:38 #64
24533 ACT-F
pi_185989147
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Net zo veel argumenten voor de zomertijd.
Ook veel beter voor onze buren.
Alleen minder voor je portemonnee.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:53:22 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989163
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:52 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alleen minder voor je portemonnee.
Ik gebruik savonds meer stroom dan smorgens. Savonds langer licht is minder stroomverbruik.

Onzin dus.
1947-2016
pi_185989166
De meeste voordelen zitten in de nachtdienst, overdag niet werken en s avonds hoeft men niet te slapen.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:56:09 #67
24533 ACT-F
pi_185989210
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik gebruik savonds meer stroom dan smorgens. Savonds langer licht is minder stroomverbruik.

Onzin dus.
Ik, ik, ik.

Algemeen? Dat ken ik niet. Iets boven je staat een groot lap tekst met actuele marktgegevens. Leef je uit.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 13:58:58 #68
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185989254
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik, ik, ik.

Algemeen? Dat ken ik niet. Iets boven je staat een groot lap tekst met actuele marktgegevens. Leef je uit.
De enige die met ik, ik, ik komt ben jij. Jij bepaalt voor anderen hoe ze moeten leven, jij bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je anderen negeert en nog het ergste: jij denkt dat iedereen zo leeft als jij.

Fout, fout, fout.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 14:04:26 #69
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989358
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik, ik, ik.

Whats in it for me.. Dat is de actuele marktgegeven. Gezond boeren verstand kom je verder mee.
1947-2016
pi_185989585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Onzin dus.
'S avonds langer licht betekend langer warm bij hete zomers zoals vorig jaar = meer AC's die maar door blijven draaien. Zo kun je aan elk argument een draai geven natuurlijk.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 14:40:13 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185989955
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

'S avonds langer licht betekend langer warm bij hete zomers zoals vorig jaar = meer AC's die maar door blijven draaien. Zo kun je aan elk argument een draai geven natuurlijk.
AC's staan altijd aan als het achterlijk warm is. Even ter illustratie een hele warme dag van afgelopen zomer:
- 30 graden tot 21:00
- 25 graden tot 23:30
- 25 graden vanaf 9:30
- 30 graden vanaf 10:30

Zelfs met dat allemaal een uur eerder staat de airco nog tot het slapen gaan aan. Maar... in de ochtend ben je dan ook niet meer veilig. En ik persoonlijk vind het echt verschrikkelijk om badend in het zweet wakker te worden omdat de zon er al vroeg zin in heeft. In de avond heb je dat hoe dan ook.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 15:16:47 #72
24533 ACT-F
pi_185990439
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De enige die met ik, ik, ik komt ben jij. Jij bepaalt voor anderen hoe ze moeten leven, jij bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je anderen negeert en nog het ergste: jij denkt dat iedereen zo leeft als jij.

Fout, fout, fout.
Er staat een mooi lap tekst daarboven. Weerleg maar.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 15:31:20 #73
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185990654
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:16 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er staat een mooi lap tekst daarboven. Weerleg maar.
Dat stuk waarin je aanneemt dat zonnepanelen verantwoordelijk zullen zijn van alle energiebeheer en vergeet dat het overgrote deel van de mensen nu al ver voor zonsopkomst wakker is? Om nog maar te zwijgen over het feit dat permanente zomertijd ervoor zorgt dat er netto meer tijd thuis wordt doorgebracht als de zon nog schijnt in de winter en er zo min mogelijk bruikbaar daglicht verloren gaat in de zomer.

Je legt niet uit wat het effect van wintertijd is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 15:38:17 #74
24533 ACT-F
pi_185990772
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat stuk waarin je aanneemt dat zonnepanelen verantwoordelijk zullen zijn van alle energiebeheer en vergeet dat het overgrote deel van de mensen nu al ver voor zonsopkomst wakker is? Om nog maar te zwijgen over het feit dat permanente zomertijd ervoor zorgt dat er netto meer tijd thuis wordt doorgebracht als de zon nog schijnt in de winter en er zo min mogelijk bruikbaar daglicht verloren gaat in de zomer.

Je legt niet uit wat het effect van wintertijd is.
Ik heb in dat stuk over het piekvermogen van het elektriciteitsnet. Waar wil je de piek hebben? In de ochtend of de avond? Beide vormen een risico. De één voor het bedrijfsleven, de ander voor particulieren. Welke van de 2 moet de minste risico lopen mocht er onverhoopt een energietekort of onbalans zijn?

Het is voor mij een no-brainer dat je de risico's voor het bedrijfsleven wilt minimaliseren, dus moeten we de dagelijkse activiteiten na zonsopgang beginnen.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 april 2019 @ 15:48:00 #75
842 Zorro
Z
pi_185990940
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik heb in dat stuk over het piekvermogen van het elektriciteitsnet. Waar wil je de piek hebben? In de ochtend of de avond? Beide vormen een risico. De één voor het bedrijfsleven, de ander voor particulieren. Welke van de 2 moet de minste risico lopen mocht er onverhoopt een energietekort of onbalans zijn?

Het is voor mij een no-brainer dat je de risico's voor het bedrijfsleven wilt minimaliseren, dus moeten we de dagelijkse activiteiten na zonsopgang beginnen.
En ik snap nog steeds niet waarom een piek in de winterochtend bij zomertijd zwaarder zou zijn dan bij wintertijd . Donker is het in beide gevallen.
pi_185990965
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat stuk waarin je aanneemt dat zonnepanelen verantwoordelijk zullen zijn van alle energiebeheer en vergeet dat het overgrote deel van de mensen nu al ver voor zonsopkomst wakker is?
Vorige week kwam je nog met je utopie verhaal dat "30 tot 60 min na ontwaken zonsopkomst" ideaal zou zijn. Je bent dus behoorlijk aan het draaien in je argumentatie.

Verder heeft wintertijd (als voorbeeld) het volgende effect:

quote:
De biologische klok schuift dan naar een later tijdstip [bij zomertijd in de winter]. Veel mensen zullen hierdoor later in slaap vallen en op willen staan, maar op werkdagen kan dit vaak niet. Daardoor zullen mensen een slaaptekort krijgen. Een slaaptekort heeft negatieve effecten op de gezondheid, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatklachten of diabetes type 2. Uit onderzoek onder middelbare scholieren is ook gebleken dat het een negatief effect heeft op leren en het geheugen."
Wintertijd zorgt er dus in principe voor dat voor het overgrote deel van de bevolking de verdeling tussen licht en donker evenrediger loopt met de invulling van de dag dan met zomertijd.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 15:52:22 #77
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185991014
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En waarom is die piek volgens jou dan op eens veel kleiner als we wintertijd aanhouden? Zonnepanelen leveren helemaal nada in december, zeker niet in de ochtend en namiddag.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 15:53:31 #78
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185991039
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Vorige week kwam je nog met je utopie verhaal dat "30 tot 60 min na ontwaken zonsopkomst" ideaal zou zijn. Je bent dus behoorlijk aan het draaien in je argumentatie.

Verder heeft wintertijd (als voorbeeld) het volgende effect:
[..]

Wintertijd zorgt er dus in principe voor dat voor het overgrote deel van de bevolking de verdeling tussen licht en donker evenrediger loopt met de invulling van de dag dan met zomertijd.
Dat effect heeft 1x het effect van wennen. Daarna hoef je het nooit meer te doen.

Effect van licht is ook onzin. Want waar je anders smorgens licht hebt waar je niets aan hebt, want dan slaap je toch, heb je savonds het eerder donker. Wanneer je dus wakker bent en het licht nodig hebt.

Hoe je het wendt of keert, er zijn altijd voor en nadelen aan. Het grootste voordeel is dat het gewoon savonds een uur langer licht is wanneer mensen het meeste wakker zijn en er het meeste aan hebben.

Zomertijd, beste tijd.
1947-2016
pi_185991218
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat effect heeft 1x het effect van wennen. Daarna hoef je het nooit meer te doen.

Effect van licht is ook onzin. Want waar je anders smorgens licht hebt waar je niets aan hebt, want dan slaap je toch, heb je savonds het eerder donker. Wanneer je dus wakker bent en het licht nodig hebt.

Hoe je het wendt of keert, er zijn altijd voor en nadelen aan. Het grootste voordeel is dat het gewoon savonds een uur langer licht is wanneer mensen het meeste wakker zijn en er het meeste aan hebben.

Zomertijd, beste tijd.
Mijn idee.
In de winter is het altijd donker wanneer ik opsta. Sterker nog dat heb ik het liefste anders ben ik al om 4 uur in de ochtend wakker in de zomer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185991277
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zomertijd, beste tijd.
Dat het langer licht is en dat prettig is voor de activiteiten die je 's avonds nog wilt ondernemen - daar ben ik het volkomen mee eens. Ik ben zelf ook een sporter die geniet van die mogelijkheden om nog later op de avond de deur uit te kunnen. Aan de andere kant zeg ik: voor mij hoeft het op de piek van de zomer echt niet tot 22.30u licht te zijn - ik ga dan m'n nest in omdat ik er 's ochtends weer vroeg uit moet en dat zorgt - zoals ik in de quote plaatste - soms inderdaad voor slapeloosheid en vermoeidheid.
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 16:09:29 #81
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_185991319
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat het langer licht is en dat prettig is voor de activiteiten die je 's avonds nog wilt ondernemen - daar ben ik het volkomen mee eens. Ik ben zelf ook een sporter die geniet van die mogelijkheden om nog later op de avond de deur uit te kunnen. Aan de andere kant zeg ik: voor mij hoeft het op de piek van de zomer echt niet tot 22.30u licht te zijn - ik ga dan m'n nest in omdat ik er 's ochtends weer vroeg uit moet en dat zorgt - zoals ik in de quote plaatste - soms inderdaad voor slapeloosheid en vermoeidheid.
Niet verkeerd opvatten, maar ik ik en nog eens ik. Deze discussie is denk ik zelfs te lastig om te voeren omdat we als mens nog niet eens helemaal zeker zijn hoe tijd en chronotypes invloed hebben op ons leven.

Met een permanente wintertijd heb je overigens in de piek van de zomer dat het al om een uur of 2 licht begint te worden. Wegegooid effectief zonlicht dus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:11:08 #82
24533 ACT-F
pi_185991354
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:48 schreef Zorro het volgende:

[..]

En ik snap nog steeds niet waarom een piek in de winterochtend bij zomertijd zwaarder zou zijn dan bij wintertijd . Donker is het in beide gevallen.
Er is geen sprake van 'zou zijn' maar 'wat het is'. Klik op de link voor marktgegevens en kies b.v. 18 december 2018. Je ziet dat de piek in de ochtend nipt hoger is dan de avond. Als je voor zomertijd kiest en iedereen dezelfde werktijd aanhoudt dan wordt de piek in de ochtend nóg hoger en dat wil je niet i.v.m. grotere leveringsrisico's die vooral het bedrijfsleven treft. Houd je wintertijd aan, dan heb je het grafiek zoals dit is. Kies je GMT dan wordt de piek in de ochtend lager en de piek in de avond hoger wat een veiligere verdeling is omdat stroomuitval in de avond hoofdzakelijk particulieren treft omdat de werkdag achter de rug is.

Als we voor GMT gaan dan gaat een deel van de bevolking ervoor kiezen om eerder te beginnen met werken en een ander deel niet. En dat is precies wat perfect is voor onze energiebalans, want dat heeft ook een positief invloed op de avondpiek. Win-win.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:52 schreef Nattekat het volgende:

En waarom is die piek volgens jou dan op eens veel kleiner als we wintertijd aanhouden? Zonnepanelen leveren helemaal nada in december, zeker niet in de ochtend en namiddag.
Zonnepanelen leveren wel degelijk in de winter. Koude zonnepanelen hebben bij een zonnige dag zelfs een hoger rendement dan op een warme zonnige dag.
pi_185991453
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Niet verkeerd opvatten, maar ik ik en nog eens ik.
Dat doet iedereen hier en dat is volkomen logisch, ware het niet dat IK - ja ik ;) - tenminste nog probeer om zowel de voor- en nadelen van beide mogelijkheden mee te nemen in mijn overweging. Dat gezegd hebbende ben ik meer een voorstander van de wintertijd, maar als we dit topic als graadmeter nemen voor de verdeling in de maatschappij, lijkt het me beter het gewoon te laten bij wat het is.
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 16:21:55 #84
pi_185991588
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat doet iedereen hier en dat is volkomen logisch, ware het niet dat IK - ja ik ;) - tenminste nog probeer om zowel de voor- en nadelen van beide mogelijkheden mee te nemen in mijn overweging. Dat gezegd hebbende ben ik meer een voorstander van de wintertijd, maar als we dit topic als graadmeter nemen voor de verdeling in de maatschappij, lijkt het me beter het gewoon te laten bij wat het is.
Ik probeer het ook van beide kanten te bekijken, actf benaderd het vooral uit het technische aspect waar veel voor te zeggen valt, maar ik vraag me echt af welke gezondheidsrisico's het met zich mee brengt. Denk aan winterdepressies e.d.

Overigens eens met het laatste. Dit is slechts een probleem geworden omdat we een keuze moeten gaan maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:30:00 #85
24533 ACT-F
pi_185991761
De grootste beer op de weg is dat men denkt dat de werktijden niet gaan veranderen wat natuurlijk niet waar is. Het bedrijfsleven staat te springen om differentiatie i.v.m. langere openingstijden en/of bereikbaarheid. De angst voor effectief minder daglicht is volstrekt ongegrond, want als je eerder begint eindig je ook eerder waardoor er qua effectief daglicht niets verandert. Je collega die liever opstaat als het al licht is en minder geeft om daglicht na het werk begint wat later. Daarmee worden de belangen van iedereen behartigd, inclusief de werkgever.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:31:52 #86
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185991794
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Met een permanente wintertijd heb je overigens in de piek van de zomer dat het al om een uur of 2 licht begint te worden. Wegegooid effectief zonlicht dus.
En dit is dus niet in het algemeen belang. Dat uur wanneer de meesten liggen te slapen is dus onbenut daglicht wat je savonds weer goed had kunnen gebruiken wanneer de meesten wel aan het energie verbruiken zijn.
1947-2016
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:35:08 #87
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185991861
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:30 schreef ACT-F het volgende:
De grootste beer op de weg is dat men denkt dat de werktijden niet gaan veranderen wat natuurlijk niet waar is. Het bedrijfsleven staat te springen om differentiatie i.v.m. langere openingstijden en/of bereikbaarheid. De angst voor effectief minder daglicht is volstrekt ongegrond, want als je eerder begint eindig je ook eerder waardoor er qua effectief daglicht niets verandert. Je collega die liever opstaat als het al licht is en minder geeft om daglicht na het werk begint wat later. Daarmee worden de belangen van iedereen behartigd, inclusief de werkgever.
Als de werkgevers/werknemers zich aanpassen aan de zonnetijden zou het dus ook niet uitmaken als je GMT+2 invoert als vaste tijd. Dan gaan we allemaal in de winter gewoon een uurtje later naar werk! Blijft alles bij het oude en Brussel heeft zijn zin dat de klok niet meer verzet hoeft te worden.

Briljant, bedankt voor deze oplossing !
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 16:37:44 #88
pi_185991913
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:30 schreef ACT-F het volgende:
Jawel, want in welke situatie dan ook, in de winter word het laat licht/in de zomer eerder donker. Daar waar dan dus een groep profijt heeft, zal de ander er last van hebben. Daar is simpelweg niet aan te ontkomen als we een vaste tijd gaan hanteren.

Flexibilisering had allang ingezet moeten worden, al is het maar om de filedruk (en dus uitstoot!) met talloze procenten te verlagen, maar er zijn beroepen die simpelweg niet zo makkelijk flexibeler kunnen worden. In elk geval niet voordat het gros dat is.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:41:40 #89
24533 ACT-F
pi_185991996
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:35 schreef Drekkoning het volgende:

Als de werkgevers/werknemers zich aanpassen aan de zonnetijden zou het dus ook niet uitmaken als je GMT+2 invoert als vaste tijd. Dan gaan we allemaal in de winter gewoon een uurtje later naar werk! Blijft alles bij het oude en Brussel heeft zijn zin dat de klok niet meer verzet hoeft te worden.

Briljant, bedankt voor deze oplossing !
Wat ik eerder aangaf is het onverstandig om in grote delen van Europa dezelfde tijdzone i.v.m. de energiebalans, want alle netten in Europa zijn met elkaar gekoppeld. Wij zitten geografisch in GMT.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:44:08 #90
24533 ACT-F
pi_185992034
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:37 schreef Straatcommando. het volgende:
Jawel, want in welke situatie dan ook, in de winter word het laat licht/in de zomer eerder donker. Daar waar dan dus een groep profijt heeft, zal de ander er last van hebben. Daar is simpelweg niet aan te ontkomen als we een vaste tijd gaan hanteren.

Flexibilisering had allang ingezet moeten worden, al is het maar om de filedruk (en dus uitstoot!) met talloze procenten te verlagen, maar er zijn beroepen die simpelweg niet zo makkelijk flexibeler kunnen worden. In elk geval niet voordat het gros dat is.
Feitelijk is er geen sprake van vroeg of laat mits de flexibilisering doorgezet wordt. Ik zie de huidige discussie als een uitgelezen kans om de flexibilisering een duwtje in de rug te geven.
pi_185992194
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Mee eens en bedrijven zijn volgens mij over het algemeen vrij ouderwets qua werktijden en flexibel zijn daarin.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:53:35 #92
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185992248
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat ik eerder aangaf is het onverstandig om in grote delen van Europa dezelfde tijdzone i.v.m. de energiebalans, want alle netten in Europa zijn met elkaar gekoppeld. Wij zitten geografisch in GMT.
Hoezo is het dan onverstandig dezelfde tijdzone te hebben? Alle werknemers en werkgevers passen zich toch aan aan de zon? Dan gaat de tijdzone niks uitmaken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_185992286
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er is geen sprake van 'zou zijn' maar 'wat het is'. Klik op de link voor marktgegevens en kies b.v. 18 december 2018. Je ziet dat de piek in de ochtend nipt hoger is dan de avond. Als je voor zomertijd kiest en iedereen dezelfde werktijd aanhoudt dan wordt de piek in de ochtend nóg hoger en dat wil je niet i.v.m. grotere leveringsrisico's die vooral het bedrijfsleven treft. Houd je wintertijd aan, dan heb je het grafiek zoals dit is. Kies je GMT dan wordt de piek in de ochtend lager en de piek in de avond hoger wat een veiligere verdeling is omdat stroomuitval in de avond hoofdzakelijk particulieren treft omdat de werkdag achter de rug is.

Als we voor GMT gaan dan gaat een deel van de bevolking ervoor kiezen om eerder te beginnen met werken en een ander deel niet. En dat is precies wat perfect is voor onze energiebalans, want dat heeft ook een positief invloed op de avondpiek. Win-win.
[..]

Zonnepanelen leveren wel degelijk in de winter. Koude zonnepanelen hebben bij een zonnige dag zelfs een hoger rendement dan op een warme zonnige dag.
Die link werkt in ieder geval bij mij niet. Maar goed.

Waarom zou die piek in de ochtend hoger worden? In december is het toch al laat echt licht en die piek wordt door het bedrijfsleven voornamelijk veroorzaakt door het opstarten van processen/pc’s. Die piek wordt niet ineens aanzienlijk hoger of lager door de zomertijd of wintertijd aan te houden. Waar dat op gebaseerd is is mij een raadsel. Daarnaast draait de zware industrie bijna 24/7 dus die hebben met opstarten weinig van doen.
Het klopt overigens dat zonnepanelen een hoger rendement in de winter hebben maar dat is wel het relatieve rendement. Het is overigens in 2050 ook onmogelijk om energieneutraal te worden op basis van alleen zon en wind energie dus die beredenering wat betreft zonne-energie kan wat mij betreft de deur uit.
pi_185992333
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:44 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Feitelijk is er geen sprake van vroeg of laat mits de flexibilisering doorgezet wordt. Ik zie de huidige discussie als een uitgelezen kans om de flexibilisering een duwtje in de rug te geven.
Jij denkt dat half Nederland voor zijn lol in de file staat? Daar waar flexibilisering mogelijk is, is dat reeds doorgevoerd. Er zal nog wel wat rek in zitten maar dat zal minimaal zijn.
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 17:40:41 #95
pi_185993245
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Jij denkt dat half Nederland voor zijn lol in de file staat? Daar waar flexibilisering mogelijk is, is dat reeds doorgevoerd. Er zal nog wel wat rek in zitten maar dat zal minimaal zijn.
Mwah, er zijn zat bedrijven die stug vasthouden aan 9 tot 5 waar dat helekaal niet nodig is.
pi_185993282
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Mwah, er zijn zat bedrijven die stug vasthouden aan 9 tot 5 waar dat helekaal niet nodig is.
Doe ze een aanbieding misschien gaan ze overstag.
pi_185994631
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

9-4 ?
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:47:13 #98
24533 ACT-F
pi_185995908
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoezo is het dan onverstandig dezelfde tijdzone te hebben? Alle werknemers en werkgevers passen zich toch aan aan de zon? Dan gaat de tijdzone niks uitmaken.
Dat heeft te maken met standaardisatie van systemen waar veel zaken van afhankelijk zijn. Heb ik allemaal al uitgelegd in de vorige delen. Uiteraard kun je wereldwijd 1 tijdzone hanteren, maar ook dat is niet handig.
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:53:04 #99
24533 ACT-F
pi_185996083
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Die link werkt in ieder geval bij mij niet. Maar goed.

Waarom zou die piek in de ochtend hoger worden? In december is het toch al laat echt licht en die piek wordt door het bedrijfsleven voornamelijk veroorzaakt door het opstarten van processen/pc’s. Die piek wordt niet ineens aanzienlijk hoger of lager door de zomertijd of wintertijd aan te houden. Waar dat op gebaseerd is is mij een raadsel. Daarnaast draait de zware industrie bijna 24/7 dus die hebben met opstarten weinig van doen.
Het klopt overigens dat zonnepanelen een hoger rendement in de winter hebben maar dat is wel het relatieve rendement. Het is overigens in 2050 ook onmogelijk om energieneutraal te worden op basis van alleen zon en wind energie dus die beredenering wat betreft zonne-energie kan wat mij betreft de deur uit.
Die link is wel belangrijk voor de uitleg:

https://www.epexspot.com/en/market-data/elix/chart/index-chart/

Want hier zie je het totaalplaatje, ongeacht wat je persoonlijke situatie is of de zware industrie 24/7 draait. Smartgrid, want daar draait het om, wordt zelfs door Tata steel gebruikt om bepaalde processen rond de tijd te draaien wanneer elektriciteit het goedkoopst is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:57 schreef Vliegbaard het volgende:

Er zit nog heel veel rek in, maar als je doorvraagt is het vooral de werknemer die het allemaal best vindt zo. Misschien moeten de files verergeren voordat het draagvlak groter wordt
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:56:09 #100
24533 ACT-F
pi_185996175
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:52 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

9-4 ?
Minder uren werken is wel erg hip natuurlijk. 40 uur is uit, 32 uur is in :7
pi_185996186
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Minder uren werken is wel erg hip natuurlijk. 40 uur is uit, 32 uur is in :7
Zou ik best willen hoor :D
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:57:19 #102
24533 ACT-F
pi_185996218
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:56 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Zou ik best willen hoor :D
Doe mij maar 5 dagen weekend en 2 dagen knallen :7 Maar helaas ;( :')
pi_185996249
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Doe mij maar 5 dagen weekend en 2 dagen knallen :7 Maar helaas ;( :')
Je kan het voorstellen ;)
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:01:44 #104
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185996323
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 19:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met standaardisatie van systemen waar veel zaken van afhankelijk zijn. Heb ik allemaal al uitgelegd in de vorige delen. Uiteraard kun je wereldwijd 1 tijdzone hanteren, maar ook dat is niet handig.
Maar hoe beïnvloedt 1 tijdzone dan de energiebalans in Europa? Die zie ik even niet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:12:29 #105
24533 ACT-F
pi_185996629
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:01 schreef Drekkoning het volgende:
Maar hoe beïnvloed 1 tijdzone dan de energiebalans in Europa? Die zie ik even niet.
Omdat alle netten in heel Europa met elkaar gekoppeld zijn wordt er bij een tekort ingekocht vanuit het buitenland en vice versa. Als heel Europa op hetzelfde moment opstaat en elektrisch gaat verwarmen en kantoren en industrieën eveneens opgewarmd worden zodat jij behaaglijk kan beginnen krijg je een enorme belasting van het net. Die belasting wordt nu nog vermeden omdat we in Nederland nog massaal aardgas gebruiken, maar nu de prijs van aardgas drastisch aan het stijgen is gaat men massaal over naar warmtepompen of direct elektrisch verwarmen.

Omdat de impact van zonne-energie steeds groter wordt en de zon eerst in het oosten opkomt krijg je grote stromen van oost van naar west. Dat kan het elektriciteitsnet niet aan of het is te kostbaar om uit te breiden. Differentiëren is het toverwoord. Niet alleen in tijdzones, maar ook in werktijden.
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:16:00 #106
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185996750
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Omdat alle netten in heel Europa met elkaar gekoppeld zijn wordt er bij een tekort ingekocht vanuit het buitenland en vice versa. Als heel Europa op hetzelfde moment opstaat.
Exact mijn punt.

Het moment van opstaan wordt bepaald door het tijdstip op de klok en is niet gekoppeld aan de ‘zonnetijd’ vanwege ‘flexibiliteit van werkgevers/-nemers’.

Eerder beweerde jij dat namelijk nog, dat het kiezen van GMT+2 toch geen nut zou hebben omdat er flexibel gewerkt kon worden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:23:44 #107
24533 ACT-F
pi_185996950
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:16 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Exact mijn punt.

Het moment van opstaan wordt bepaald door het tijdstip op de klok en is niet gekoppeld aan de ‘zonnetijd’ vanwege ‘flexibiliteit van werkgevers/-nemers’.

Eerder beweerde jij dat namelijk nog, dat het kiezen van GMT+2 toch geen nut zou hebben omdat er flexibel gewerkt kon worden.
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:11 schreef ACT-F het volgende:
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:31:16 #108
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185997141
quote:
4s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]

[..]

Dat werkt toch net zo goed de andere kant op? Als een deel kan kiezen om eerder of later te beginnen en dus doet wat ze het prettigst vinden, dan krijg je toch net zo goed een spreiding bij GMT+2?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:35:43 #109
24533 ACT-F
pi_185997263
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:31 schreef Drekkoning het volgende:

Dat werkt toch net zo goed de andere kant op? Als een deel kan kiezen om eerder of later te beginnen en dus doet wat ze het prettigst vinden, dan krijg je toch net zo goed een spreiding bij GMT+2?
Dus kiezen we wat geografisch het meest logische is, en dat heb ik hier uitgelegd:

NWS / Afschaffing zomer- en wintertijd #6 Tijd is relatief
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:40:00 #110
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185997367
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dus kiezen we wat geografisch het meest logische is, en dat heb ik hier uitgelegd:

NWS / Afschaffing zomer- en wintertijd #6 Tijd is relatief
Je moet wat mij betreft kiezen voor wat qua wakkertijd het meest logisch is, dus zon op zijn hoogst rond 14.00/15:00u.

En aangezien we net hebben vastgesteld dat voor een groot deel van de bevolking geldt dat ze niet zo flexibel kunnen werken (want daarom heb jij moeite met dezelfde tijdzone in heel Europa), is dat GMT+2.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 20:53:00 #111
24533 ACT-F
pi_185997660
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Je moet wat mij betreft kiezen voor wat qua wakkertijd het meest logisch is, dus zon op zijn hoogst rond 14.00/15:00u.

En aangezien we net hebben vastgesteld dat voor een groot deel van de bevolking geldt dat ze niet zo flexibel kunnen werken (want daarom heb jij moeite met dezelfde tijdzone in heel Europa), is dat GMT+2.
Wakker worden doe je zodra de zon op komt, want alleen dan heb je het meest aan daglicht in de zomer. Dus naarmate de dagen lengen eerder opstaan. Flexibel werken kunnen we een duwtje in de rug geven door GMT te hanteren. Alleen dan pas schrikt men wakker dat je ook op andere tijdstippen kan werken dan 9 tot 5.

En waarom GMT, dat heb ik net uitgelegd met die link. Dat zijn afspraken die lang geleden gemaakt zijn en daar zijn veel (IT-)systemen op gebaseerd. Je moet niet willekeurig op +1 of +2 gaan zitten.
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:08:52 #112
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185998002
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 20:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wakker worden doe je zodra de zon op komt, want alleen dan heb je het meest aan daglicht in de zomer. Dus naarmate de dagen lengen eerder opstaan. Flexibel werken kunnen we een duwtje in de rug geven door GMT te hanteren. Alleen dan pas schrikt men wakker dat je ook op andere tijdstippen kan werken dan 9 tot 5.

En waarom GMT, dat heb ik net uitgelegd met die link. Dat zijn afspraken die lang geleden gemaakt zijn en daar zijn veel (IT-)systemen op gebaseerd. Je moet niet willekeurig op +1 of +2 gaan zitten.
Behalve dat ik niet met je eens bent dat er dan opeens, halleluja, overal flexibel gewerkt kan worden. Plus dat dat gewoon onhandig is qua school en opvang.

Verder mag ik toch hopen dat die systemen gewoon gebruik maken van een universele interne tijd die hooguit naar de eindgebruiker toe wordt weergegeven als een lokale tijd. Zo niet, dan ligt het aan het systeem, niet aan de tijdzone.

Trouwens, ik zie niet in waarom systemen opeens stoppen met werken als je +2 i.p.v. +0 gebruikt, en wel werken in het huidige systeem waarbij ‘willekeurig’ +1 of +2 gebruikt wordt afhankelijk van de datum in het jaar.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:19:18 #113
24533 ACT-F
pi_185998206
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:08 schreef Drekkoning het volgende:
Verder mag ik toch hopen dat die systemen gewoon gebruik maken van een universele interne tijd die hooguit naar de eindgebruiker toe wordt weergegeven als een lokale tijd. Zo niet, dan ligt het aan het systeem, niet aan de tijdzone.

Trouwens, ik zie niet in waarom systemen opeens stoppen met werken als je +2 i.p.v. +0 gebruikt, en wel werken in het huidige systeem waarbij ‘willekeurig’ +1 of +2 gebruikt wordt afhankelijk van de datum in het jaar.
Ik val nu een beetje in herhaling wat ik al meerdere keren uitgelegd heb. Zo'n beetje alle instanties die in de jaren '80 bestonden gebruiken nog steeds die systemen of hebben de basis van hun architectuur in die tijd liggen omdat verandering te kostbaar is, banken, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, vliegvelden, spoorwegen, telecombedrijven en ga zo maar door. Naarmate systemen met elkaar gekoppeld worden wat steeds internationaler gebeurt is tijdsharmonisatie een belangrijk punt. Daarbij moet je strak aan de standaarden houden. Dan kies je uiteraard je geografische tijd in plaats van +1 of +2.
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:31:18 #114
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185998435
quote:
4s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik val nu een beetje in herhaling wat ik al meerdere keren uitgelegd heb. Zo'n beetje alle instanties die in de jaren '80 bestonden gebruiken nog steeds die systemen of hebben de basis van hun architectuur in die tijd liggen omdat verandering te kostbaar is, banken, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, vliegvelden, spoorwegen, telecombedrijven en ga zo maar door. Naarmate systemen met elkaar gekoppeld worden wat steeds internationaler gebeurt is tijdsharmonisatie een belangrijk punt. Daarbij moet je strak aan de standaarden houden. Dan kies je uiteraard je geografische tijd in plaats van +1 of +2.
Want die systemen leiden de tijden die ze moeten harmoniseren af van de coördinaten van het land in kwestie?

En er is geen internationaal vliegveld dat geen UTC gebruikt, om maar een voorbeeld te noemen.

Juist internationale systemen moeten tijdzone onafhankelijk zijn. Dan ligt het probleem echt niet bij een land dat een andere tijdzone gebruikt dan volgens zijn coördinaten en het GMT systeem zou moeten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:45:46 #115
24533 ACT-F
pi_185998767
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:31 schreef Drekkoning het volgende:
Juist internationale systemen moeten tijdzone onafhankelijk zijn.
In de jaren '80 konden ze niet bevroeden dat hun systeem ooit een onderdeel zou worden van een internationaal netwerk. Je hebt 'zou moeten' en je hebt 'wat het is'. Dat laatste is de realiteit en ombouw is praktisch onbetaalbaar. Maar het staat je vrij om IT'er te worden en op vrijwillige basis eraan te beginnen :P
  dinsdag 2 april 2019 @ 21:56:39 #116
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185999010
quote:
12s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]

In de jaren '80 konden ze niet bevroeden dat hun systeem ooit een onderdeel zou worden van een internationaal netwerk. Je hebt 'zou moeten' en je hebt 'wat het is'. Dat laatste is de realiteit en ombouw is praktisch onbetaalbaar. Maar het staat je vrij om IT'er te worden en op vrijwillige basis eraan te beginnen :P
En dat systeem kan wel overweg met GMT+1/GMT+2 (zoals het nu is), gaat helemaal over de zeik als het GMT+2 wordt, maar kan wel prima overweg met een wijziging naar GMT+0? Noem eens een voorbeeld van zo een systeem?

Waarom kan het wel overweg met een 'kloppende' tijdzone? Hoe weet dat jaren '80 systeem, dat niet internationaal is ontworpen, welke tijdzone bij Nederland 'hoort'?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 22:27:11 #117
24533 ACT-F
pi_185999579
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 21:56 schreef Drekkoning het volgende:

En dat systeem kan wel overweg met GMT+1/GMT+2 (zoals het nu is), gaat helemaal over de zeik als het GMT+2 wordt, maar kan wel prima overweg met een wijziging naar GMT+0? Noem eens een voorbeeld van zo een systeem?

Waarom kan het wel overweg met een 'kloppende' tijdzone? Hoe weet dat jaren '80 systeem, dat niet internationaal is ontworpen, welke tijdzone bij Nederland 'hoort'?
In plaats van dat ik alles ga herhalen adviseer ik om terug te lezen. Je hebt 3 tijden in een modern systeem, terwijl oude maar 1 kennen. Zoek maar op welke als je het naatje van de kous wil weten.
  dinsdag 2 april 2019 @ 22:30:05 #118
39333 Zelva
pi_185999626
quote:
17s.gif Op maandag 1 april 2019 19:56 schreef ACT-F het volgende:
Dit is zo'n heerlijke huis-tuin-en-keukenreactie, aandoenlijk gewoon O+
Ach ja, nauwelijks argumenten, dus dan vliegen de ad hominems je om de oren.

quote:
Alle doet het toch?! Voor de sterveling is stroom aan of uit. Voor de netbeheerder is het maar de vraag of er nog voldoende marge is voordat er gecontroleerd afgeschakeld moet worden. Doe je dat niet, dan kun je een kettingreactie krijgen waardoor er nog meer uitvalt.
Klinkt allemaal leuk, maar leg nou eerst maar eens uit waarom permanent zomertijd een piek zou veroorzaken die er nu al niet is. Het blijft wachten op de uitleg, want dat sla je iedere keer maar gewoon doodleuk over.

quote:
Het stroomverbruik neemt de komende jaren drastisch toe, sneller dan we ooit uitbreiden kunnen. Tenzij we fors de portemonnee trekken, dan zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden, maar wij vinden de ruim ¤300 jaarlijkse lastenverzwaring al veel, terwijl dat een peulenschil is vergeleken met de kosten die we moeten maken om het net uit te breiden.
En wat heeft dat precies met zomertijd of wintertijd te maken? Klinkt als iets voor een compleet ander topic.

[ Bericht 40% gewijzigd door Zelva op 02-04-2019 22:35:54 ]
  dinsdag 2 april 2019 @ 22:31:19 #119
39333 Zelva
pi_185999647
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]

En als je niet zo leeft als hem, dan moet je dat voortaan maar gaan doen, want dat is het beste.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 22:36:18 #120
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185999727
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:30 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ach ja, nauwelijks argumenten, dus dan vliegen de ad hominems je om de oren.
[..]

Klinkt allemaal leuk, maar leg nou eerst maar eens uit waarom permanent zomertijd een piek zou veroorzaken die er nu al niet is. Het blijft wachten op de uitleg, want dat sla je iedere keer maar gewoon doodleuk over.
[..]

En wat heeft dat precies met zomertijd of wintertijd te maken? Klinkt als iets voor een compleet ander topic.
De hele argumentatie leunt op het idee dat de sobere winterochtenden genoeg energie opleveren om een eventuele piek (als ie bestaat) op te vangen. We moeten naar wintertijd zodat zonnepanelen hun werk bij het opstarten van de machines kunnen doen, omdat het niet erg is als hele woonwijken aan het einde van de dag de klos zijn en we keihard tegen de menselijke natuur in gaan.

En dat leunt uiteraard weer op het idee dat GL het ooit voor het zeggen krijgt met hun belachelijke plannen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 22:38:32 #121
39333 Zelva
pi_185999768
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:36 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De hele argumentatie leunt op het idee dat de sobere winterochtenden genoeg energie opleveren om een eventuele piek (als ie bestaat) op te vangen. We moeten naar wintertijd zodat zonnepanelen hun werk bij het opstarten van de machines kunnen doen, omdat het niet erg is als hele woonwijken aan het einde van de dag de klos zijn en we keihard tegen de menselijke natuur in gaan.

En die piek ligt in hartje winter sowieso als het donker is, of het nou zomer- of wintertijd is. Maar dat slaat ie maar gewoon gemakshalve over.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 22:39:01 #122
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185999778
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:38 schreef Zelva het volgende:

[..]

En die piek ligt in hartje winter sowieso als het donker is, of het nou zomer- of wintertijd is. Maar dat slaat ie maar gewoon gemakshalve over.
Extra argument voor UTC+0 :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 22:39:27 #123
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185999789
quote:
9s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

In plaats van dat ik alles ga herhalen adviseer ik om terug te lezen. Je hebt 3 tijden in een modern systeem, terwijl oude maar 1 kennen. Zoek maar op welke als je het naatje van de kous wil weten.
Antwoord op de vraag waarom internationale systemen stoppen met werken bij GMT+2 in Nederland en het prima doen bij GMT+0 in Nederland (en op dit moment ook werken met GMT+1/2) krijg ik niet.

Maar verder vallen we in herhaling ja.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  dinsdag 2 april 2019 @ 22:42:04 #124
39333 Zelva
pi_185999846
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 22:39 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Antwoord op de vraag ... ... krijg ik niet.
Herkenbaar patroon inmiddels.
pi_186011542
https://www.rijksoverheid(...)tijd-12-oktober-2018

Dit verslag is veelzeggend wat mij betreft.
  woensdag 3 april 2019 @ 16:46:57 #126
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186012910
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:

Yup.

quote:
Voorkeur voor tijdsysteem

De experts krijgen elk de gelegenheid om hun standpunt over het voorstel van de EC te verwoorden. Er worden vier verschillende scenario’s besproken. 10 van de 11 aanwezige experts geven desgevraagd de voorkeur aan de volgende ranking. De elfde expert (de heer Geertzen), geeft de voorkeur aan een omgekeerde ranking, dat wil zeggen dat hij een voorkeur heeft voor een permanente zomertijd.

1. Onze eigenlijke geografische tijdzone GMT of UTC
2. Permanent de huidige standaardtijd cq wintertijd, UTC+1 of GMT+1
3. Handhaven van het huidige verzetten van de klok
4. Een permanente zomertijd (UTC+2, cq GMT+2)
Done.
  woensdag 3 april 2019 @ 16:51:43 #127
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186013024
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:

Wtf, bij vier van die lui staat 'activist Gezondtijd!'

Oftewel een lobbyclubje krijgt even belachelijke representatie. Wat een gotspe.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 april 2019 @ 16:56:21 #128
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186013116
Wanneer wordt de andere kant uitgenodigd?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Forum Admin woensdag 3 april 2019 @ 16:57:59 #129
pi_186013146
quote:
13s.gif Op woensdag 3 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Altijdwintertijd. :D lekker neutraal allemaal

Daarnaast worden er claims gemaakt die niet onderbouwd worden.
pi_186013149
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 16:56 schreef Nattekat het volgende:
Wanneer wordt de andere kant uitgenodigd?
Misschien heeft de andere kant wel geen experts of is er simpelweg geen wetenschappelijk bewijs dat zomertijd voordelen op zou leveren anders dan "we kunnen lekker lang van het licht genieten 's avonds.."
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 april 2019 @ 17:11:21 #131
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186013404
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 16:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Misschien heeft de andere kant wel geen experts of is er simpelweg geen wetenschappelijk bewijs dat zomertijd voordelen op zou leveren anders dan "we kunnen lekker lang van het licht genieten 's avonds.."
Die zijn er ook genoeg. En vooralsnog komt de wintertijd kant hier met geen enkel goed onderbouwd argument, dus ik zou nog even in de spiegel kijken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 april 2019 @ 17:16:40 #132
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186013516
En iemand die middag als argument aandraagt mag zichzelf niet eens expert noemen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 3 april 2019 @ 17:21:40 #133
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186013628
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 16:57 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Altijdwintertijd. :D lekker neutraal allemaal

Daarnaast worden er claims gemaakt die niet onderbouwd worden.
Zoals gewoonlijk. Laten we hopen dat de regering deze adviezen niet te serieus neemt.
pi_186014109
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:11 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Die zijn er ook genoeg. En vooralsnog komt de wintertijd kant hier met geen enkel goed onderbouwd argument, dus ik zou nog even in de spiegel kijken.
Haha ja is goed joh..
  Forum Admin woensdag 3 april 2019 @ 17:41:35 #135
pi_186014183
Inhoudelijk en niet op de man svp
  woensdag 3 april 2019 @ 17:47:59 #136
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186014309
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:41 schreef Straatcommando. het volgende:
Inhoudelijk en niet op de man svp
Er worden al 8 delen lang argumenten gegeven waarom wintertijd het beste is. Maar ja, zelfs rapporten worden hier in twijfel getrokken door de usual suspects. Dan zijn het plotseling geen wetenschappers die dat geschreven hebben en deugt het allemaal niet... Dat mag allemaal maar verwacht geen serieuze antwoorden meer.
  Forum Admin woensdag 3 april 2019 @ 18:00:54 #137
pi_186014533
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er worden al 8 delen lang argumenten gegeven waarom wintertijd het beste is. Maar ja, zelfs rapporten worden hier in twijfel getrokken door de usual suspects. Dan zijn het plotseling geen wetenschappers die dat geschreven hebben en deugt het allemaal niet... Dat mag allemaal maar verwacht geen serieuze antwoorden meer.
Dan blijf je weg. Je mag best vraagtekens zetten bij bronnen, als dat maar constructief is. Zoals ik zelf bijvoorbeeld aangaf worden er feiten gepresenteerd waar geen bron voor gegeven wordt.
pi_186015137
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus. Ik zal de bal kaatsen: waar zijn die argumenten die zomertijd zo goed onderbouwen?
pi_186015722
quote:

[..]

Waar heb jij leren tellen?
  woensdag 3 april 2019 @ 18:58:52 #140
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186015818
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 18:54 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Drie dan, foutje. Ik zie ook nog iemand die dus onder mevrouw Gordijn werkt, die zoals bekend ook geen enkel argument voor GMT kan geven.
pi_186015881
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 18:54 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het zijn er inderdaad 3. Maar dan weet je dus eigenlijk ook al genoeg. M.a.w. dat verslag riekt naar enige partijdigheid.

Ik heb nog steeds geen bronnen gezien die bevestigen dat wintertijd beter is buiten een paar wetenschappers die dat beweren. Datzelfde geldt overigens ook voor de zomertijd aanhangers....
pi_186015977
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het zijn er inderdaad 3. Maar dan weet je dus eigenlijk ook al genoeg. M.a.w. dat verslag riekt naar enige partijdigheid.

Ik heb nog steeds geen bronnen gezien die bevestigen dat wintertijd beter is buiten een paar wetenschappers die dat beweren. Datzelfde geldt overigens ook voor de zomertijd aanhangers....
Maakt hun uitgesproken mening hen minder deskundig?
  woensdag 3 april 2019 @ 19:08:02 #143
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186016036
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:05 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Maakt hun uitgesproken mening hen minder deskundig?
Ja, als ze die mening niet onderbouwen. En dat hebben we simpelweg nog niet gezien.
pi_186016429
quote:
14s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja, als ze die mening niet onderbouwen. En dat hebben we simpelweg nog niet gezien.
In het verslag van de expertmeeting wordt aangegeven dat een aantal van de aanwezigen naar verschillende wetenschappelijke onderzoeken verwijst. Een van hen heeft ook literatuurverwijzingen bijgevoegd, die helaas niet in het verslag zijn opgenomen.
Ik neem aan dat jij, die immers zo stellig beweert dat deze deskundigen hun mening niet onderbouwen, die lijst wel hebt ingezien. Wil je met ons delen wat er niet klopt aan die beweringen en/of onderzoeken?
  woensdag 3 april 2019 @ 19:46:34 #145
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186017074
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:22 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

In het verslag van de expertmeeting wordt aangegeven dat een aantal van de aanwezigen naar verschillende wetenschappelijke onderzoeken verwijst. Een van hen heeft ook literatuurverwijzingen bijgevoegd, die helaas niet in het verslag zijn opgenomen.
Ik neem aan dat jij, die immers zo stellig beweert dat deze deskundigen hun mening niet onderbouwen, die lijst wel hebt ingezien.
Dat klopt, en er valt ook heel weinig op aan te merken. Maar wat je constant niet snapt is dat als men voor GMT wil pleiten men daar ook argumenten voor moet geven.

Geen van dat alles is een daadwerkelijke onderbouwing voor een keuze voor GMT, waar men dus voor pleit. Er worden vooral heel veel argumenten ingebracht tegen permanente zomertijd en het wijzigen van de klok tweemaal per jaar. Er wordt slechts één argument gegeven om naar GMT te gaan: de welbekende drogreden dat de zon dan dichter bij 12 uur op het hoogste punt staat.

Dus de GMT-schreeuwers staan wederom met lege handen.
  woensdag 3 april 2019 @ 20:00:52 #146
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_186017452
Mij maakt het niet uit wat het wordt als de wisseling maar wordt afgeschaft.
Géén kloon van tvlxd!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 3 april 2019 @ 20:05:08 #147
862 Arcee
Look closer
pi_186017548
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 17:11 schreef Nattekat het volgende:
vooralsnog komt de wintertijd kant hier met geen enkel goed onderbouwd argument
Dit gemist?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 3 april 2019 @ 20:10:14 #148
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186017664
quote:
7s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dit gemist?
Ik spot sowieso al een leugen. Zomertijd is beter voor de verkeersveiligheid, niet andersom.
pi_186018426
quote:
14s.gif Op woensdag 3 april 2019 19:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat klopt, en er valt ook heel weinig op aan te merken. Maar wat je constant niet snapt is dat als men voor GMT wil pleiten men daar ook argumenten voor moet geven.

Geen van dat alles is een daadwerkelijke onderbouwing voor een keuze voor GMT, waar men dus voor pleit. Er worden vooral heel veel argumenten ingebracht tegen permanente zomertijd en het wijzigen van de klok tweemaal per jaar. Er wordt slechts één argument gegeven om naar GMT te gaan: de welbekende drogreden dat de zon dan dichter bij 12 uur op het hoogste punt staat.

Dus de GMT-schreeuwers staan wederom met lege handen.
De keuze voor GMT wordt in dat verslag - en elders - toch echt behoorlijk goed onderbouwd op geografische gronden: we behoren tot de west-Europese tijd. Maar goed, dat verslag van een Rijksoverheid is volgens jullie allemaal uit de duim gezogen..
  woensdag 3 april 2019 @ 20:48:43 #150
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186018606
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:41 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De keuze voor GMT wordt in dat verslag - en elders - toch echt behoorlijk goed onderbouwd op geografische gronden: we behoren tot de west-Europese tijd
Omdat de lijn in Greenwich ligt. Die lijn ligt daar willekeurig. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? Dat is simpelweg geen geldig argument.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 april 2019 @ 21:12:49 #151
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186019310
quote:
7s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dit gemist?
Heb ik sowieso niet midden in de winter. Maar ik ben ook nog graag alert en wakker na werk, en dat ben ik niet omdat ik geen greintje daglicht meer meekrijg.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 3 april 2019 @ 21:15:26 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186019375
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 21:12 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Heb ik sowieso niet midden in de winter. Maar ik ben ook nog graag alert en wakker na werk, en dat ben ik niet omdat ik geen greintje daglicht meer meekrijg.
Nuff said.
  woensdag 3 april 2019 @ 21:17:07 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186019413
quote:
7s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:48 schreef Fir3fly het volgende:

Omdat de lijn in Greenwich ligt. Die lijn ligt daar willekeurig. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? Dat is simpelweg geen geldig argument.
Gaan we weer hoor. _O-

Jij ziet het niet als geldig argument omdat het niet in je straatje past, dat is natuurlijk heel wat anders.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 3 april 2019 @ 21:20:43 #154
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186019499
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 21:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nuff said.
quote:
Ik heb in de ochtend licht nodig zodat ik alert en wakker kan zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 3 april 2019 @ 21:33:54 #155
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186019987
quote:
7s.gif Op woensdag 3 april 2019 20:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ja joh laten we ‘m gemakshalve verplaatsen naar Colombia - wat een flauwekul zeg, je maakt jezelf compleet belachelijk als je GMT aan de kaak gaat stellen in deze discussie.
  donderdag 4 april 2019 @ 10:25:17 #157
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186025803
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2019 21:41 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
je maakt jezelf compleet belachelijk als je GMT aan de kaak gaat stellen in deze discussie.
Maar je kunt niet uitleggen waarom? We hebben het over tijdzones, dan lijkt het me juist zeer relevant om aan de kaak te stellen hoe belachelijk willekeurig ze eigenlijk zijn. Gewoon zeggen 'we behoren tot deze zone' is geen argument.

Alleen al het feit dat bepaalde figuren zo bang zijn om de vraag te beantwoorden waar GMT nou eigenlijk op gebaseerd is zegt toch al genoeg?
pi_186026642
Ik zie eerlijk gezegd ook weinig voordelen om in de zomer al om 4 uur s'ochtend veel licht te hebben. Het lijkt mij dat het meer van pas komt later op de dag.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  FOK!fotograaf donderdag 4 april 2019 @ 11:56:57 #159
842 Zorro
Z
pi_186027159
Gelul ook dat het zo belangrijk is dat om 12:00 de zon op het hoogste punt staat.
Vroeger in de boerentijd was dat interessant ja. Toen stond men om 4:00 op om de koeien te melken en ging men optijd onder de wol, om 20:00 of zo. Dan is het midden van de dag 12:00
Tegenwoordig leeft men veel meer van 7:00 tot 23:00 of daaromtrent. Dan is het midden van de dag ineens om 15:00.

Maar 12:00 moet en zal de tijd zijn waarop de zon op zijn hoogste punt staat hoor!
  donderdag 4 april 2019 @ 12:19:22 #160
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186027640
Laten we het eens hebben over verkeersveiligheid. Zomertijd zorgt voor veel minder ongelukken in het verkeer. Dat komt voornamelijk omdat er meer mobiliteit is in de vroege avond en omdat mensen minder alert zijn. De schemer (en het donker) hebben daarop een zeer versterkend effect. Hoe eerder de schemer ingaat, hoe meer ongelukken en hoe meer slachtoffers. Dit is zowel in Nederland als in België onderzocht. Het is niet zo dat dit effect verklaard kan worden door het idee dat mensen moeten 'wennen' aan de nieuwe tijd. Het veranderen van de klok heeft geen meetbaar effect an sich.

quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar. Dit is vooral opvallend bij voetgangers. Het empirisch risico blijkt hoger in de periode in de burgerlijke schemering en in het donker. Interessant is dat het in dit rapport gevonden beeld vergelijkbaar is met de resultaten gevonden in België. Door het ingaan van de wintertijd wordt het eerder donker, waardoor de avondspits bij schemer of donker plaatsvindt in plaats van bij daglicht; dit kan doorwerken in het aantal slachtoffers.

[..]

De resultaten van dit onderzoek bieden geen steun aan de veronderstelling dat er een effect is van het ingaan van de wintertijd op de verkeersveiligheid.Wel worden dank zij de zomertijd slachtoffers bespaard.
https://www.swov.nl/sites(...)apport/r-2013-08.pdf

Dit zou je kunnen zien als een sterk argument voor permanente zomertijd, maar zover wil ik niet gaan. Ik zie het vooral als een zeer sterk argument tégen permanent GMT. Dan komt de schemer dus nóg veel eerder en zal de avondspits ruim voor het merendeel in het donker/de schemer vallen, in plaats van slechts een paar maanden per jaar nu. En dat zal dus onherroepelijk leiden tot veel meer ongelukken en dus slachtoffers.
  donderdag 4 april 2019 @ 14:21:44 #161
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186029744
quote:

Nee, de enige die pro zomertijd is moeten we echt heel serieus nemen... :') _!

quote:
Dhr. drs. R. Geertzen, historicus, manager recreatieve sport en lobbyist Watersportverbond
pi_186030212
quote:
6s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:56 schreef Zorro het volgende:
Gelul ook dat het zo belangrijk is dat om 12:00 de zon op het hoogste punt staat.
Vroeger in de boerentijd was dat interessant ja. Toen stond men om 4:00 op om de koeien te melken en ging men optijd onder de wol, om 20:00 of zo. Dan is het midden van de dag 12:00
Tegenwoordig leeft men veel meer van 7:00 tot 23:00 of daaromtrent. Dan is het midden van de dag ineens om 15:00.

Maar 12:00 moet en zal de tijd zijn waarop de zon op zijn hoogste punt staat hoor!
Dat zat ik mij ook te bedenken GMT als standaard is leuk wanneer we de werktijden ook gaan verschuiven alleen bakkers en boeren hebben daar iets aan voor de rest van de populatie welke grotendeels werken tussen 9 en 17 is het alleen maar een last.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:01:29 #163
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186030315
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat zat ik mij ook te bedenken GMT als standaard is leuk wanneer we de werktijden ook gaan verschuiven alleen bakkers en boeren hebben daar iets aan voor de rest van de populatie welke grotendeels werken tussen 9 en 17 is het alleen maar een last.
Lastige keuze hoor... de helft van het jaar 0,0 daglicht na werk of de mensen van 12:00 middag tevreden houden. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het maar 2 maanden per jaar niet donker is na het avondeten met GMT.

[ Bericht 0% gewijzigd door Straatcommando. op 04-04-2019 16:21:01 (Denk aan je woordkeuze aub) ]
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186030373
quote:
6s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:56 schreef Zorro het volgende:

Volgens mij spreekt niemand in dit topic over dat om 12u de zon op z'n hoogste punt moet staan?
pi_186030398
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Genoeg mensen in de bouw en postbezorging die ook tot deze groep behoren. Het gros van de mensen moet gewoon tussen 6 en 7 hun bed uit om te werken tussen 8u en 18u.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:08:55 #166
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186030424
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:05 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Volgens mij spreekt niemand in dit topic over dat om 12u de zon op z'n hoogste punt moet staan?
Iedereen die geografie aanhaalt. En dat zijn er wel een aantal.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:09:55 #167
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186030439
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Genoeg mensen in de bouw en postbezorging die ook tot deze groep behoren. Het gros van de mensen moet gewoon tussen 6 en 7 hun bed uit om te werken tussen 8u en 18u.
De overgrote meerderheid werkt kantooruren. Alleen supermarkten gaan voor 9u open.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186030461
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:08 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Iedereen die geografie aanhaalt. En dat zijn er wel een aantal.
We hebben het over geografie en de ligging van Nederland in de West Europese tijdzone. Dat heeft toch niets te maken met 'om 12u de zon op z'n hoogst'?

quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:09 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid werkt kantooruren. Alleen supermarkten gaan voor 9u open.
Ik weet dat jij pas om 08.30u opstaat, maar de meeste kantoren werken ook gewoon tussen 8 en 17 hoor.
pi_186030479
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De bouw en postbezorging beginnen niet om 4 uur kan ik je zeggen. En als de meesten pas om 8 uur werken is het dus onzinnig om de zon om 4 uur op te laten komen. Als 5% van de populatie voor 6 uur moet werken zal het veel zijn.
  donderdag 4 april 2019 @ 15:13:36 #170
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186030480
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:11 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

We hebben het over geografie en de ligging van Nederland in de West Europese tijdzone. Dat heeft toch niets te maken met 'om 12u de zon op z'n hoogst'?
Dat is constant het zogenaamde argument dat gebruikt wordt voor GMT. En dat is ook waar GMT op gebaseerd is.
pi_186030645
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

De bouw en postbezorging beginnen niet om 4 uur kan ik je zeggen. En als de meesten pas om 8 uur werken is het dus onzinnig om de zon om 4 uur op te laten komen. Als 5% van de populatie voor 6 uur moet werken zal het veel zijn.
De bouw begint wel om 6u kan ik je zeggen en het gaat in deze om de zomer én de winter: er is wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat licht in de ochtend vele malen belangrijker is voor de gezondheid dan in de avond. Het kan ik jouw ogen onzinnig zijn dat de zon dan al vroeg op komt, maar dat doet de zon toch al in de zomer (zo rond 5-6u). Het tegenargument dat je dat dan 's avonds inlevert, vind ik begrijpelijk, maar lichtelijk overdreven - alsof je bij schemer vanaf 21u niet meer kunt sporten of BBQen. In de winter dus op kunnen staan als het licht is (ipv dat de zon opkomt om 09.45u op z'n piek), is van essentieel belang.
pi_186030702
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd ook weinig voordelen om in de zomer al om 4 uur s'ochtend veel licht te hebben. Het lijkt mij dat het meer van pas komt later op de dag.
Ik moet er tevens niet aan denken dat het pas om 9:30 uur licht wordt. Dan maar wintertijd.

Gewoon laten zoals het nu is. Ik ben om.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:30:12 #173
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186030752
quote:

[..]

[..]

Ik weet dat jij pas om 08.30u opstaat, maar de meeste kantoren werken ook gewoon tussen 8 en 17 hoor.
Kantooruren betekent per definitie 9-17.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186030767
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:30 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Kantooruren betekent per definitie 9-17.
Bullshit.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:31:18 #175
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186030770
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik moet er tevens niet aan denken dat het pas om 9:30 uur licht wordt. Dan maar wintertijd.

Gewoon laten zoals het nu is. Ik ben om.
Eens met het tweede, maar winter heeft een hele lange schemering ;)
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:33:56 #176
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186030804
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Bullshit.
Als iemand kantoren zegt, bedoelt ie meestal 9-17. Ga je nou zeggen dat ik mijn eigen post verkeerd begrepen heb?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186030841
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Als iemand kantoren zegt, bedoelt ie meestal 9-17. Ga je nou zeggen dat ik mijn eigen post verkeerd begrepen heb?
Accepteer gewoon dat er héél veel bedrijven zijn die opereren tussen 8 en 17: Een 8 urige werkdag en verspreid over de dag 60 minuten pauze. Dat dat niet aansluit bij jouw ervaring, daar kan ik ook niks aan doen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 15:47:24 #178
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186031050
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:35 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Accepteer gewoon dat er héél veel bedrijven zijn die opereren tussen 8 en 17: Een 8 urige werkdag en verspreid over de dag 60 minuten pauze. Dat dat niet aansluit bij jouw ervaring, daar kan ik ook niks aan doen.
Bewijs dat maar. Ik wacht. En willekeurige voorbeelden zijn geen bewijs.

Feit is dat 9-17 op heel veel vlakken een ingeburgerde term is, met een hele goede reden. Of denk je dat men dat maar voor de grap verzonnen heeft? Daarnaast uiteraard nog het feit dat héél veel winkels pas om 9u open gaan.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186031230
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Feit is dat 9-17 op heel veel vlakken een ingeburgerde term is, met een hele goede reden. Of denk je dat men dat maar voor de grap verzonnen heeft? Daarnaast uiteraard nog het feit dat héél veel winkels pas om 9u open gaan.
Ik hoef dat niet te bewijzen aan iemand die om half 9 opstaat en 7u 's ochtends 'vreselijk vroeg' vind.. genoeg BEDRIJVEN - en niet consumentenwinkels of banken bijvoorbeeld - die van 8 tot 17u werken. Verder zit ik nog altijd te wachten op jouw échte argumenten betreft zomertijd, wanneer kom je daar eens mee?
  donderdag 4 april 2019 @ 15:59:29 #180
24533 ACT-F
pi_186031293
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Het is inderdaad een de facto standaard als je aangeeft dat je op kantoortijden bereikbaar bent dat daarmee 9:00 tot 17:00 wordt bedoeld. Dat wil niet zeggen dat dit in lijn is met wat de consument wil, want zij willen meer flexibiliteit, het liefst eerder en later bereikbaar. Gevolg is dat werkgevers inspelen op de marktbehoefte en spreiding eisen in werktijd. Soms tegen de zere been van de werknemer die net nog beweerde dat werkgevers degenen zijn die star zijn in de werktijden.

De ironie is dat de behoefte aan eerdere en latere bereikbaarheid veroorzaakt wordt door diezelfde 9 tot 5 mentaliteit omdat men net voor of na het werk wil bellen.
pi_186031322
Gaan we het nou inhoudelijk hebben over de term “kantooruren”? 8-16:30 of 9-17:30 is allemaal een pot nat joh.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:10:35 #182
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186031478
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:47 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Met een permanente wintertijd vallen de "kantooruren" er ook prima in.

donderdag 4 april 2019 @ 16:12:53 #183
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186031521
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En met GMT?
pi_186031553
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:23 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De bouw begint wel om 6u kan ik je zeggen en het gaat in deze om de zomer én de winter: er is wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat licht in de ochtend vele malen belangrijker is voor de gezondheid dan in de avond. Het kan ik jouw ogen onzinnig zijn dat de zon dan al vroeg op komt, maar dat doet de zon toch al in de zomer (zo rond 5-6u). Het tegenargument dat je dat dan 's avonds inlevert, vind ik begrijpelijk, maar lichtelijk overdreven - alsof je bij schemer vanaf 21u niet meer kunt sporten of BBQen. In de winter dus op kunnen staan als het licht is (ipv dat de zon opkomt om 09.45u op z'n piek), is van essentieel belang.
En ik kan je zeggen dat het maar een kleine groep is welke zo vroeg op de bouwplaats staan.
Maar maakt niet uit. Feit blijft dat 90+% van de populatie pas na 8 uur begint dan is zonlicht om 4 uur veel te vroeg.

In de winter is het met GMT om 8 uur ook nog steeds donker dus of dat nu 8:30 of 9:30 is op de kortste dag maakt geen reet uit.
https://www.timeanddate.c(...)m?month=12&year=2019

Op 21 december komt hij met het huidige klokverzetten om 8:47 op met een start van de schemering om 6:40.

Op 21 juli zijn dat de volgende tijden: 5:43 en gaat nooit volledig onder (Astronomical Twilight).
pi_186031579
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In de winter is het met GMT om 8 uur ook nog steeds donker dus of dat nu 8:30 of 9:30 is op de kortste dag maakt geen reet uit.
https://www.timeanddate.c(...)m?month=12&year=2019

Hier vergis je je in, dit maakt dus wel uit.
pi_186031609
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
_O_ _O-
pi_186031640
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Op basis van deze plaatjes ben ik helemaal voor permanente zomertijd. Zinnigere tijden voor 90% van de bevolking 9 van de 12 maanden. Dit tegenover 7/12 bij permanente wintertijd.
  Forum Admin donderdag 4 april 2019 @ 16:22:23 #188
pi_186031687
Als jullie kinders niet zonder elkaar de haren van de kop te trekken kunnen discussiëren, dan helemaal niet.

Papa is boos hoor.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:22:53 #189
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186031697
quote:

Jawel. Plaatsbepaling, tijd en zonhoogte zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, al je bv. naar de werking van het sextant kijkt zie je dat heel duidelijk. Het nulpunt/ ijkpunt is in 1884 bij Greenwich neergelegd (standarisatie):

quote:
Het was hoofdzakelijk de met een meridiaan onlosmakelijk verbonden factor tijd, die de wereld tot standaardisatie bracht. In 1884 kwamen 41 afgezanten van 25 naties op uitnodiging van de President van de Verenigde Staten tijdens de Internationale Meridiaanconferentie in Washington D.C. overeen dat de meridiaan van Greenwich voortaan internationaal erkend zou zijn als nulmeridiaan. San Domingo stemde tegen, Brazilië en Frankrijk onthielden zich van stemming. De Fransen zouden de meridiaan van Parijs nog tot 1911 hanteren, waarna ook zij overschakelden op die van Greenwich.
We kunnen als Nederland nu wel een compleet ander tijdschema gaan aanhouden en volledig gaan afwijken van de standaard maar dat is al net zo idioot als het klinkt.
pi_186031731
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:22 schreef AchJa het volgende:

We kunnen als Nederland nu wel een compleet ander tijdschema gaan aanhouden en volledig gaan afwijken van de standaard maar dat is al net zo idioot als het klinkt.
Ja.. maar.. volgens velen is dat de normaalste zaak van de wereld :')
pi_186031777
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jawel. Plaatsbepaling, tijd en zonhoogte zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, al je bv. naar de werking van het sextant kijkt zie je dat heel duidelijk. Het nulpunt/ ijkpunt is in 1884 bij Greenwich neergelegd (standarisatie):
[..]

Hartstikke leuk maar dat is ook haalbaar met permanente zomertijd om nog maar niet te spreken dat we tegenwoordig 5 GNSS systemen met elk 30 satellieten boven ons hebben zweven om tot plaatsbepaling te komen. Omdat we het altijd zo gedaan hebben is vaak het slechtste argument om vast te houden aan dingen.

quote:
Technische ontwikkelingen in meetmethoden met satellieten (satellietgeodesie), hebben tot nieuwe wetenschappelijke inzichten geleid, zoals voor platentektoniek. Hierdoor ontstond er behoefte aan een nieuw wiskundig model van de aarde (geodetisch datum). Het daaruit ontstane ITRS bevat ook een nulmeridiaan, die van de IERS. Deze werd geformuleerd met behulp van satellietwaarnemingen, vanaf 1969. Nadat de systemen steeds verfijnder werden, ontdekte men in Greenwich een afwijking van zo'n 102 meter met de daar berekende meridiaan. Lange tijd werd dit toegeschreven aan negentiende-eeuwse inspanningen om de exacte afstand tussen Greenwich en de Verenigde Staten te bepalen. In augustus 2015 werd bekend dat de meridiaankijker van Biddell Airy niet precies verticaal stond, omdat een kwikbassin dat als schietlood werd gebruikt, geen rekening houdt met lokale afwijkingen aan het zwaartekrachtveld van de Aarde.[3]
Tevens we hebben er altijd van afgeweken want wil je dit goed doen dan moet je west europa in 3 tijdzones gaan onderverdelen en ik kan je nu al zeggen dat dat niet gaat gebeuren.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:31:12 #192
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186031883
quote:
6s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:12 schreef Fir3fly het volgende:

En met GMT?
GMT (UTC+0) past feitelijk het beste echter gaan we dan 20 mins voor lopen... UTC+20mins dan klopt het echt maar dat is niet te doen, daarom ben ik voor UTC+1u, ergo, een permanente wintertijd als beste compromis.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:31:50 #193
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186031902
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

GMT (UTC+0) past feitelijk het beste
Hoezo? Sowieso past het dus niet met 'kantooruren'. Dus dat argument gaat niet op.
pi_186032020
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

GMT (UTC+0) past feitelijk het beste echter gaan we dan 20 mins voor lopen... UTC+20mins dan klopt het echt maar dat is niet te doen, daarom ben ik voor UTC+1u, ergo, een permanente wintertijd als beste compromis.
Dus kom je toch weer hier mee aanzetten:

quote:
Het middaguur, waarop de zon op zijn hoogste punt staat, de zonsbovendoorgang, werd voorheen gebruikt als ijkpunt voor de uurwerken.
Ik zie werkelijk waar niet in hoe dat in een non agrarische samenleving van tegenwoordig handig is. Tenzij je de werktijden dynamisch maakt. In de zomer van 5 tot 1400 werken en in de winter van 9 tot 1800.

Vroeger leefden mensen adhv de stand van de zon en richten ze daar hun agrarische dag op in. Tegenwoordig zijn we daar afhankelijk van en is het basis van kantooruren.
Dan lijkt het mij logisch de stand van de zon aan te passen aan wanneer hij het meest nuttig is.

[ Bericht 11% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 04-04-2019 16:45:11 ]
  donderdag 4 april 2019 @ 16:38:11 #195
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032032
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Hartstikke leuk maar dat is ook haalbaar met permanente zomertijd om nog maar niet te spreken dat we tegenwoordig 5 GNSS systemen met elk 30 satellieten boven ons hebben zweven om tot plaatsbepaling te komen. Omdat we het altijd zo gedaan hebben is vaak het slechtste argument om vast te houden aan dingen.
De basis van de hele navigatie begint bij de nulmeridiaan en de graden boven de horizon van de zon/ poolster. Op basis van die ijkpunten is het coordinatensysteem uitgerold wat jij ook te zien krijgt op je Garmin, of je dat ding nou instelt op UTM, MGRS, Lat/Long of whatever, alles is vanuit dezelfde oorsprong berekend. Zelfs een idioot amper gebruikt gridsysteem als Zanderij gebruikt Greenwich als oorsprong.

quote:
Tevens we hebben er altijd van afgeweken want wil je dit goed doen dan moet je west europa in 3 tijdzones gaan onderverdelen en ik kan je nu al zeggen dat dat niet gaat gebeuren.
Europa heeft nu 6 tijdzones...
pi_186032079
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

De basis van de hele navigatie begint bij de nulmeridiaan en de graden boven de horizon van de zon/ poolster. Op basis van die ijkpunten is het coordinatensysteem uitgerold wat jij ook te zien krijgt op je Garmin, of je dat ding nou instelt op UTM, MGRS, Lat/Long of whatever, alles is vanuit dezelfde oorsprong berekend. Zelfs een idioot amper gebruikt gridsysteem als Zanderij gebruikt Greenwich als oorsprong.

Dus? Je kunt het wel als ijkpunt gebruiken maar voor navigatie maakt het geen reet meer uit op welk tijdstip de zon op het hoogste punt staat. Daar hoeven we het dus niet voor te doen zolang de satellieten maar hetzelfde ijkpunt gebruiken.
quote:
[..]

Europa heeft nu 6 tijdzones...
Er staat West europa.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:43:48 #197
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186032153
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

De vraag blijft zoals gewoonlijk wat dit met tijdzones te maken heeft.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:45:51 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032200
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Dus? Je kunt het wel als ijkpunt gebruiken maar voor navigatie maakt het geen reet meer uit op welk tijdstip de zon op het hoogste punt staat.
Dat is te makkelijk, "analoge" navigatie wordt nog steeds gebruikt als backup (scheepvaart). GPS en al die systemen zijn natuurlijk allemaal heel makkelijk maar dat kan uitvallen.

quote:
Er staat [b][b][b]West[/b][/b][/b] europa
Dat weet ik, ik wilde alleen maar aangeven dat we nu binnen Europa al het dubbele aantal aan tijdzones hanteren en dat is geen enkel probleem, daarbij als je de West-Europese tijd erbij pakt:

quote:
West-Europese Tijd is een tijdzone die gelijkloopt met de UTC. Een deel van West-Europa valt in deze tijdzone. Deze tijdzone beslaat het gebied van 7,5° westerlengte tot 7,5° oosterlengte.

Europese landen die geografisch binnen de West-Europese tijdzone liggen, maar de Midden-Europese Tijd gebruiken, zijn:

Andorra
België
Frankrijk
Luxemburg
Monaco
Nederland
Spanje
pi_186032203
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:43 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De vraag blijft zoals gewoonlijk wat dit met tijdzones te maken heeft.
Voor vroegere navigatie was dit van belang dat bij elke tijdzone min of meer de zon altijd op het hoogste punt stond rond 12 uur daar was alles op gebaseerd. Tegenwoordig is dat onnodig.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:46:55 #200
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186032220
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Voor vroegere navigatie was dit van belang dat bij elke tijdzone min of meer de zon altijd op het hoogste punt stond rond 12 uur daar was alles op gebaseerd. Tegenwoordig is dat onnodig.
Ook dat is niet relevant voor welke tijd er op onze klok staat.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:46:56 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032222
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Het wordt nog steeds onderwezen, wees maar niet bang.
pi_186032280
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het wordt nog steeds onderwezen, wees maar niet bang.
Heel goed maar als alle gnss systemen uitvallen hebben we wel grotere problemen denk ik. En dan kunnen we alsnog switchen terug naar het oude systeem. Moderne systemen welke startracking gebruiken hebben ook niet perse de zon meer nodig.
pi_186032291
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is te makkelijk, "analoge" navigatie wordt nog steeds gebruikt als backup (scheepvaart). GPS en al die systemen zijn natuurlijk allemaal heel makkelijk maar dat kan uitvallen.
[..]

Dat weet ik, ik wilde alleen maar aangeven dat we nu binnen Europa al het dubbele aantal aan tijdzones hanteren en dat is geen enkel probleem, daarbij als je de West-Europese tijd erbij pakt:
[..]

Economisch zwaartepunt ligt in Berlijn dus je kunt wel raden waar het heen gaat.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:50:21 #204
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032293
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef Fir3fly het volgende:

Ook dat is niet relevant voor welke tijd er op onze klok staat.
Dat jij dat vindt was me al een tijdje duidelijk, jij wil ook van een wereldwijd afgesproken standaard afwijken.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:51:27 #205
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032320
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Heel goed maar als alle gnss systemen uitvallen hebben we wel grotere problemen denk ik. En dan kunnen we alsnog switchen terug naar het oude systeem. Moderne systemen welke startracking gebruiken hebben ook niet perse de zon meer nodig.
Klopt, maar wel een tijd. Want startracking werkt feitelijk exact hetzelfde. ;)
  donderdag 4 april 2019 @ 16:51:50 #206
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186032327
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij dat vindt was me al een tijdje duidelijk
Dat is niet wat ik vind, dat is de realiteit. Het feit dat wij switchen van GMT+1 naar +2 maakt voor dat systeem nul verschil. De twee dingen hebben slechts zijdelings met elkaar te maken. Bovendien reageer je nooit op wat ik zeg.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:53:11 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032362
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:

Bovendien reageer je nooit op wat ik zeg.
Jij reageert nooit inhoudelijk op argumenten en als er rapporten verschijnen is het allemaal maar kut omdat het niet in je kraam te pas komt. Denk je nou echt dat ik daar nog moeite in ga steken?
pi_186032378
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klopt, maar wel een tijd. Want startracking werkt feitelijk exact hetzelfde. ;)
Die hebben toch een database met sterposities dan kun je daaruit de tijd halen. Of dmv radiobeacons.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:58:58 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032484
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

En drie keer raden welke tijd als ijkpunt gebruikt wordt.
Dat snap ik maar wat heeft dat met onze tijd van doen?
  donderdag 4 april 2019 @ 17:09:37 #211
24533 ACT-F
pi_186032700
quote:
2s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:
Het feit dat wij switchen van GMT+1 naar +2 maakt voor dat systeem nul verschil.
Wat een dodelijke reactie. Dus de switch van GMT+1 naar GMT maakt dan ook nul verschil. Bedankt _O-
  donderdag 4 april 2019 @ 17:14:02 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186032787
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Dat snap ik maar wat heeft dat met onze tijd van doen?
Dat je van een bepaalde standaard moet uitgaan. Overal ter wereld waar je komt is het dag/nacht schema vwb tijd ongeveer hetzelfde. Dat schema kent van oudsher een bepaald ijkpunt (zon/ maan/ sterren) en ik zie totaal geen reden om daar vanaf te wijken. Wat er nu gebeurt is dat men de tijd wil gaan aanpassen richting het leefritme van de Nederlandse kantoortijgers (0900-1700 is regelmatig voorbijgekomen). Maar dat is niet de enige club hier in Nederland... Dat je het op kantoor niet erg vindt om 's winters tot 10:00 in het donker te zitten omdat je net zo makkelijk ff een TL'etje bijschakelt is natuurlijk allemaal prima maar ik durf te wedden dat er veel meer mensen bestaan die meer hebben aan daglicht omdat ze bv. buiten werken.

Sowieso vind ik het argument van "kantoortijden" enorm onzinnig omdat we tegenwoordig per definitie een 24 uurs economie hebben en het al tientallen jaren normaal is dat mensen in ploegendienst werken. Donker/ licht wordt het toch wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 04-04-2019 17:24:59 ]
pi_186033011
Maar het blijft op een dag toch gewoon even lang licht. Ook als er altijd zomertijd wordt toegepast. Dan kunnen mensen zich daar toch een beetje aan aanpassen door niet om 06.00 uur te beginnen. Is nog veel gezonder ook. Ik begin nooit te werken als het nog donker is.
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 17:27:12 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186033063
wat is nu eigenlijk het probleem met de huidige oplossing dan ... dat je 2 keer per jaar al je klokken moet verstellen?

bij mij gingen ze dit jaar allemaal automagisch, behalve een melding op het werk vrijdag (let op, klokken verstellen) eigenlijk niets van gemerkt tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:30:22 #215
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186033166
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:27 schreef sp3c het volgende:
wat is nu eigenlijk het probleem met de huidige oplossing dan ... dat je 2 keer per jaar al je klokken moet verstellen?
Niks, maar onze hooggeplaatste vrinden in Europa willen er vanaf... Maar als er dan toch gekozen moet worden doe dan permanent UTC+1u (A-tijd).

Maar goed, Juncker zal er wel wat van vinden als kroegtijger, tot laat/ midden in de nacht/ ochtend zuipen en maximaal uitslapen dus die zal wel voor permanente zomertijd gaan... :')
pi_186033247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar het blijft op een dag toch gewoon even lang licht. Ook als er altijd zomertijd wordt toegepast. Dan kunnen mensen zich daar toch een beetje aan aanpassen door niet om 06.00 uur te beginnen. Is nog veel gezonder ook. Ik begin nooit te werken als het nog donker is.
Ik kan me voorstellen dat dat voor een aantal beroepen niet haalbaar is. Maar de beroepen die afhankelijk zijn van daglicht en dan in de winter om 6 uur beginnen terwijl het pas om 8:30 licht is... hoe afhankelijk van dat daglicht zijn ze dan?
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 17:33:42 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186033266
voor mij lood om oud ijzer hoor welke ''oplossing'' je ook kiest
  donderdag 4 april 2019 @ 17:50:28 #218
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186033608
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:27 schreef sp3c het volgende:

Het verstoort het chronoritme van mensen nogal. Het is een nadeel, maar elke oplossing heeft zo z'n nadelen.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:50:52 #219
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186033615
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat je van een bepaalde standaard moet uitgaan.
En die standaard kan wijzigen. Zones kunnen wijzigen. En dat is waar we het over kunnen hebben. Goh. Dat jij 'geen reden ziet om daar van af te wijken' is natuurlijk al helemaal geen argument, er zijn al meerdere redenen gegeven om dat wél te doen. Bovendien zeg je zelf hierboven ook al dat je GMT+1 het beste vindt, dat is dus ook al afwijken van die zogenaamde standaard.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:51:29 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186033627
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat een dodelijke reactie. Dus de switch van GMT+1 naar GMT maakt dan ook nul verschil.
Voor dat systeem niet inderdaad. Ik gebruik dat 'argument' dan ook niet. Dus kunnen we daar eindelijk over ophouden?
  donderdag 4 april 2019 @ 17:54:49 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186033690
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En die standaard kan wijzigen. Zones kunnen wijzigen. En dat is waar we het over kunnen hebben. Goh. Dat jij 'geen reden ziet om daar van af te wijken' is natuurlijk al helemaal geen argument, er zijn al meerdere redenen gegeven om dat wél te doen. Bovendien zeg je zelf hierboven ook al dat je GMT+1 het beste vindt, dat is dus ook al afwijken van die zogenaamde standaard.
Want jouw argumenten (waar ik ze moet vinden is een tweede overigens) zijn natuurlijk wel valide... :')
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 18:11:02 #222
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186033942
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat kan het kantoorlui boeien dat het licht is? De meesten zitten gewoon in het donker als de stroom uit valt. Het gaat om licht voor en na werk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 4 april 2019 @ 18:15:59 #223
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186034036
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:11 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Wat kan het kantoorlui boeien dat het licht is? De meesten zitten gewoon in het donker als de stroom uit valt. Het gaat om licht voor en na werk.
Ga lekker 's nachts werken dan...
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 18:20:09 #224
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186034100
ik heb nooit licht voor het werk
  donderdag 4 april 2019 @ 18:39:46 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186034369
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:20 schreef sp3c het volgende:
ik heb nooit licht voor het werk
Daarom is dat nmm ook niet echt een argument om voor een bepaalde tijdzone te kiezen. Nog even en de nachtploeg gaat zich ermee bemoeien en moeten we naar UTC+13u omdat ze niet kunnen slapen omdat het licht is.
pi_186034495
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarom is dat nmm ook niet echt een argument om voor een bepaalde tijdzone te kiezen. Nog even en de nachtploeg gaat zich ermee bemoeien en moeten we naar UTC+13u omdat ze niet kunnen slapen omdat het licht is.
Hier ben ik :W
  donderdag 4 april 2019 @ 18:52:13 #227
24533 ACT-F
pi_186034557
quote:
14s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:50 schreef Fir3fly het volgende:

Tuurlijk, we wijzigen de standaarden even. Gewoon omdat het kan. Vanaf vandaag telt een minuut 100 seconden. Een uur 144 minuten en een dag 6 uur. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde, dus wat maakt dat uit? 8)7
  donderdag 4 april 2019 @ 19:03:34 #228
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 4 april 2019 @ 19:04:48 #229
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186034820
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:52 schreef ACT-F het volgende:

Tuurlijk, we wijzigen de standaarden even. Gewoon omdat het kan. Vanaf vandaag telt een minuut 100 seconden. Een uur 144 minuten en een dag 6 uur. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde, dus wat maakt dat uit? 8)7
Als de standaard niet overeenkomt met de BBQ tijden dan dient de standaard aangepast te worden ja! :(
  donderdag 4 april 2019 @ 19:05:30 #230
39333 Zelva
pi_186034833
quote:

[..]

Dit soort wereldvreemde uitspraken zijn ook totaal niet serieus te nemen:

quote:
Mevr. Van Kerkhof vraagt zich af of er onderzoek beschikbaar is dat ondersteund (sic) dat mensen meer gaan sporten door de zomertijd (huidige systeem) of bij permanente zomertijd. Dit is niet bij haar bekend
:|W :|W :|W Als je niet snapt dat het hele zomerseizoen waar buitensporters van afhankelijk zijn wordt ingekrompen met een paar maanden, en dat uiteraard vanzelfsprekend leidt tot minder sportbeoefening ben je niet goed bij je hoofd. Dan ben je met maar één ding bezig en dat is zeker niet alles goed tegen elkaar afwegen.

Wat een stelletje vooringenomen randdebielen hebben ze bij elkaar gezocht zeg. En inderdaad, niet gek dat 10 van de 11 voor deze keuze gaan als vantevoren al duidelijk is dat ze alle tien tot het lobbyclubje 'permanent wintertijd' horen.
  donderdag 4 april 2019 @ 19:05:36 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186034837
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:52 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Op een normale manier decimaal kunnen tijdrekenen zou wel bepaalde voordelen hebben inderdaad. Laten we dagen invoeren van 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, bijvoorbeeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 4 april 2019 @ 19:09:35 #232
24533 ACT-F
pi_186034932
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als de standaard niet overeenkomt met de BBQ tijden dan dient de standaard aangepast te worden ja! :(
Eigen BBQ eerst! :Y)

quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op een normale manier decimaal kunnen tijdrekenen zou wel bepaalde voordelen hebben inderdaad. Laten we dagen invoeren van 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, bijvoorbeeld.
Vind ik ook, dus we wijzigen het even.
  donderdag 4 april 2019 @ 19:09:44 #233
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186034934
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Zelva het volgende:

[..]

[..]

:|W :|W :|W Als je niet snapt dat het hele zomerseizoen waar buitensporters van afhankelijk zijn wordt ingekrompen met een paar maanden, en dat uiteraard vanzelfsprekend leidt tot minder sportbeoefening ben je niet goed bij je hoofd. Dan ben je met maar één ding bezig en dat is zeker niet alles goed tegen elkaar afwegen.

Wat een stelletje vooringenomen randdebielen hebben ze bij elkaar gezocht zeg. En inderdaad, niet gek dat 10 van de 11 voor deze keuze gaan als vantevoren al duidelijk is dat ze alle tien tot het lobbyclubje 'permanent wintertijd' horen.
Want de voorstander in dat onderzoek heeft natuurlijk wel zwaarwegende argumenten... :')
quote:
De heer Geertzen heeft de voorkeur voor een permanente zomertijd boven de alternatieven, omdat dan het beste gebruik kan worden gemaakt van het licht in de avonduren voor sport en het maatschappelijk verkeer.
Maar goed, tot halverwege de jaren '70 kon men ook echt niet sporten...

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 04-04-2019 19:22:37 ]
  donderdag 4 april 2019 @ 19:10:24 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186034946
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En hoeveel dagen moet een jaar dan duren?
  donderdag 4 april 2019 @ 19:12:50 #235
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186035002
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

En hoeveel dagen moet een jaar dan duren?
365. Helaas kunnen we dat niet wijzigen. (of nou ja, het kan op zich best - er zijn wel meer jaartellingen die niet gelijk lopen aan het zonnejaar)

Napoleon heeft overigens geprobeerd om een jaar in te voeren van 12 maanden van 30 dagen (in 3 weken van 10, met 3 dagen weekend), en de overblijvende 5 (of 6) dagen tot een week van algemene feestdagen te bestempelen. Ze vallen toch rond de Kerst.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 4 april 2019 @ 19:15:26 #236
24533 ACT-F
pi_186035059
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Zelva het volgende:

[..]

[..]

Buitensport, BBQ, ik vind <insert> Wat een geweldige argumenten weer. Dat buiten sporten kan dan ook alleen nét in dat laatste uurtje voor zonsondergang van de huidige zomertijd. In de ochtend eerder opstaan en sporten komt niet in je op? Of ga je nu achter een groep schuilen en begint je zin met 'ja maar'?
  donderdag 4 april 2019 @ 19:21:46 #237
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186035220
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:12 schreef Janneke141 het volgende:

365. Helaas kunnen we dat niet wijzigen. (of nou ja, het kan op zich best - er zijn wel meer jaartellingen die niet gelijk lopen aan het zonnejaar)
Klopt, maar is net zo min wenselijk als het afwijken van de "tijd".

quote:
Napoleon heeft overigens geprobeerd om een jaar in te voeren van 12 maanden van 30 dagen (in 3 weken van 10, met 3 dagen weekend), en de overblijvende 5 (of 6) dagen tot een week van algemene feestdagen te bestempelen. Ze vallen toch rond de Kerst.
Napoleon heeft natuurlijk wel voor een enorme standarisatie gezorgd, wat dat betreft mogen we hem wel dankbaar zijn.

Maar om even terug te komen op je 10 uurs dag, waar ga jij het "midden" dan neerleggen? Ga jij je eigen levenstijl als maatstaf nemen? Of de hoogste stand van de zon in het midden leggen?
  donderdag 4 april 2019 @ 19:21:48 #238
39333 Zelva
pi_186035222
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2019 18:26 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dit dus. Ik zal de bal kaatsen: waar zijn die argumenten die zomertijd zo goed onderbouwen?
Al duizend keer opgenoemd, waaronder het zeer objectieve 'permanent zomertijd levert het meeste uren bruikbaar daglicht op'. En dat dat goed is voor mensen in het algemeen en óók die met winterdepressies heb ik ook al meerdere keren een onderzoek voor aangeleverd. Toont aan dat het verlies van daglicht in de ávond hun depressies triggert, maar dan is het opeens muisstil..

En dat dat toch echt niet obscure onderzoek kennelijk totaal niet bekend is bij al die wetenschappers die halfslachtig met woorden als 'bioritme en chronotype' goochelen alsof hun visie standaard is voor ieder mens, doet mij inderdaad nogal ernstig twijfelen of ze zich er wel goed in verdiept hebben.

quote:
FIGURE 4

The fall daylight savings time transition thus entails increased exposure to sunlight in the morning and decreased exposure to sunlight in the evening. As depression can be treated effectively by bright light therapy in the morning, especially in individuals with a phase-delayed circadian misalignment,28–33 who are overrepresented among those with unipolar depression,17,28,34 we would expect increased exposure to sunlight in the morning to decrease the incidence of unipolar depressive episodes. Instead, we observed the opposite and can therefore rule out this explanation.
Hier staat toch echt duidelijk dat ochtenddaglicht NIET helpt bij winterdepressies, en toch blijven al deze wetenschappers stoïcijns het omgekeerde maar herhalen, alsof het een natuurconstante is of zo waar geen discussie over mogelijk is. Dat is geen wetenschappelijk gedrag.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 19:26:17 #239
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186035329
Bovenstaande post gebookmarkt voor de toekomst, waar ie zeker weer nodig gaat zijn.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 4 april 2019 @ 19:38:31 #240
39333 Zelva
pi_186035629
quote:
10s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Buitensport, BBQ, ik vind <insert> Wat een geweldige argumenten weer. Dat buiten sporten kan dan ook alleen nét in dat laatste uurtje voor zonsondergang van de huidige zomertijd.
Het wordt veel later in het jaar 's avonds licht, het wordt veel eerder in het jaar weer vroeger donker, dat kort de mogelijke avondsportperiode in met enkele maanden. Al tig keer aan je uitgelegd, maar het dringt kennelijk echt niet door omdat je weer begint over een 'laatste uurtje'.

quote:
In de ochtend eerder opstaan en sporten komt niet in je op?
Nee, natuurlijk komt dat niet in je op als avondsporter. Dan kun je a) vrijwel niet afspreken met anderen en b) maar een uurtje sporten, effectief maar drie kwartier omdat je ook nog moet douchen, waarbij je vanuit je uiterst irritantte ik-ik-ik-iedereen-kan-en-moet-dan-maar zijn-zoals-ik-dan-kan-alles-prima-visie er maar weer eens gemakshalve vanuit gaat dat iedereen, bijvoorbeeld avondmensen, makkelijk in staat zijn om maar even doodleuk extra vroeg op te staan én ze überhaupt hun voldoening kunnen halen uit sporten op dat tijdstip. Denk je bijvoorbeeld dat er op dat tijdstip wedstrijden zijn?

Kennelijk kom je vanuit bekrompen visie tot de gedachte dat sporten standaard en voor iedereen niets anders voorstelt dan 'maximaal een uurtje bewegen voor de beweging' en dat het geen zak uitmaakt waar, wanneer en hoe dat uurtje is en met wie je dat uurtje beleeft. Waarbij een uur uiteraard láng niet genoeg is voor iedereen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 04-04-2019 19:56:12 ]
  donderdag 4 april 2019 @ 20:16:17 #241
24533 ACT-F
pi_186036611
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:38 schreef Zelva het volgende:
Nee, natuurlijk komt dat niet in je op als avondsporter. Dan kun je a) vrijwel niet afspreken met anderen en b) maar een uurtje sporten, effectief maar drie kwartier omdat je ook nog moet douchen,
Dus hier draait alles om? Daarom moet het geografische deel dat onder GMT valt GMT+2 worden.

Meine. Güte.
  donderdag 4 april 2019 @ 20:16:43 #242
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186036625
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:21 schreef Zelva het volgende:

Al duizend keer opgenoemd, waaronder het zeer objectieve 'permanent zomertijd levert het meeste uren bruikbaar daglicht op'. En dat dat goed is voor mensen in het algemeen en óók die met winterdepressies heb ik ook al meerdere keren een onderzoek voor aangeleverd. Toont aan dat het verlies van daglicht in de ávond hun depressies triggert, maar dan is het opeens muisstil..
Dat onderzoek: "Therefore, we investigated the effects of daylight savings time transitions on the incidence rate of unipolar depressive episodes."

Gaat over het verzetten van de klok en het effect daarvan en we willen juist van het verzetten van de klok af... Daarbij is dit nu opeens de heilige graal omdat het in je straatje past, de andere lui zwammen maar wat.
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 20:24:44 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186036811
heb je per se zonlicht nodig om te sporten dan?
  donderdag 4 april 2019 @ 20:27:17 #244
24533 ACT-F
pi_186036860
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:24 schreef sp3c het volgende:
Uiteraard. Daarom wordt er in de winter niet gesport.
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 20:28:46 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186036890
vertel dat die eikels die hier achter altijd tot s'avonds laat in het speeltuintje oefeningen lopen te doen met zo'n popie jopie instructeur en rare muzak erbij -O-
  donderdag 4 april 2019 @ 20:29:23 #246
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186036903
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:28 schreef sp3c het volgende:
vertel dat die eikels die hier achter altijd tot s'avonds laat in het speeltuintje oefeningen lopen te doen met zo'n popie jopie instructeur en rare muzak erbij -O-
Gvd... _O-
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 20:39:39 #247
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186037127
quote:
Er zijn sporten waarbij het wel heel handig is als je liever niet ergens tegenaan knalt.
Er zijn mensen bij wie dat ook wel erg handig is. (Ik moet soms heel veel wilskracht in de strijd gooien midden in de winter, en dan sport ik binnen).
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 20:40:25 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186037141
maar we wonen toch niet in Uruzgan ofzo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 4 april 2019 @ 20:41:26 #249
862 Arcee
Look closer
pi_186037161
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:39 schreef Nattekat het volgende:
midden in de winter, en dan sport ik binnen
Problem solved.
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 20:45:32 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186037256
ik sportte ook altijd binnen hoor, half uurtje warmlopen buiten (of in de parkeergarage als het regende) en dat was het wel ... geen zonlicht bij nodig
  donderdag 4 april 2019 @ 21:14:01 #251
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186038679
quote:
Nee, maar de zomertijd liefhebbers hier stoppen per direct met sporten of BBQen zodra het begint te schemeren, want dat is een teken dat je naar bed moet..
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 21:53:44 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186038933
ik vind het wat vergezocht hoor
  vrijdag 5 april 2019 @ 10:54:43 #254
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_186046378
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

En dat dat toch echt niet obscure onderzoek kennelijk totaal niet bekend is bij al die wetenschappers die halfslachtig met woorden als 'bioritme en chronotype' goochelen alsof hun visie standaard is voor ieder mens, doet mij inderdaad nogal ernstig twijfelen of ze zich er wel goed in verdiept hebben.
[..]

Hier staat toch echt duidelijk dat ochtenddaglicht NIET helpt bij winterdepressies, en toch blijven al deze wetenschappers stoïcijns het omgekeerde maar herhalen, alsof het een natuurconstante is of zo waar geen discussie over mogelijk is. Dat is geen wetenschappelijk gedrag.
Wat een kulonderzoek zeg.

'als we de klok vooruit zetten krijgen we 7 maanden later als de klok weer terug gaat naar de normale tijd last van depressies.'

Oftewel het is de schuld van de zomertijd. Afschaffen dus.

:s).

Oorzaak is de eerste tijdsverschuiving, en de klap komt als de tijd weer terug gezet wordt. Oftewel gewoon niet meer met de tijd rommelen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door fathank op 05-04-2019 11:21:43 ]
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:02:34 #255
24533 ACT-F
pi_186048154
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 april 2019 10:54 schreef fathank het volgende:
Oftewel gewoon niet meer met de tijd rommelen
En dat is niet aan de het verstand te peuteren bij de conservatieven. Ik probeer al meerdere delen uit te leggen waarom het tijdssysteem zo delicaat is, ook op het gebied van automatisering en energiehuishouding. Voordat de zomertijd zo'n 100 jaar geleden werd ingevoerd was er ook flinke discussie hierover. Veranderen we de kantoortijden of veranderen we de tijd? Voor wetenschappers is het antwoord een no-brainer, de kantoortijden natuurlijk!

Zomertijd kun je net zo goed op kantoortijden toepassen, dus dat op een bepaald afgesproken maand de standaard kantoortijd een uur eerder is. We hebben de schoolvakanties toch ook van elkaar verschoven zonder dat de wereld ten onder ging? De flexibiliteit die je met kantoortijden hebt kun je zelfs doortrekken. Eind maart lentetijd, en eind mei zomertijd zodat je nóg langer kan sporten en barbecueën *O*
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:10:26 #256
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_186048230
Gewoon de wekker niet zetten, de slaapkamer niet verduisteren en niet tot 00:00 naar je schermpje zitten staren. Dan word je vanzelf wakker met de eerste zonnestraaltjes O+.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 5 april 2019 @ 14:45:35 #257
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186049547
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 april 2019 13:10 schreef fathank het volgende:
Gewoon de wekker niet zetten, de slaapkamer niet verduisteren en niet tot 00:00 naar je schermpje zitten staren. Dan word je vanzelf wakker met de eerste zonnestraaltjes O+.
Dus niet op tijd, want het is pas later licht door die zomertijd.
  zaterdag 6 april 2019 @ 15:15:53 #258
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186067777
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:19 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we het eens hebben over verkeersveiligheid. Zomertijd zorgt voor veel minder ongelukken in het verkeer. Dat komt voornamelijk omdat er meer mobiliteit is in de vroege avond en omdat mensen minder alert zijn. De schemer (en het donker) hebben daarop een zeer versterkend effect. Hoe eerder de schemer ingaat, hoe meer ongelukken en hoe meer slachtoffers. Dit is zowel in Nederland als in België onderzocht. Het is niet zo dat dit effect verklaard kan worden door het idee dat mensen moeten 'wennen' aan de nieuwe tijd. Het veranderen van de klok heeft geen meetbaar effect an sich.
[..]

https://www.swov.nl/sites(...)apport/r-2013-08.pdf

Dit zou je kunnen zien als een sterk argument voor permanente zomertijd, maar zover wil ik niet gaan. Ik zie het vooral als een zeer sterk argument tégen permanent GMT. Dan komt de schemer dus nóg veel eerder en zal de avondspits ruim voor het merendeel in het donker/de schemer vallen, in plaats van slechts een paar maanden per jaar nu. En dat zal dus onherroepelijk leiden tot veel meer ongelukken en dus slachtoffers.
Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.
  zaterdag 6 april 2019 @ 16:30:36 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186068550
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

Wat moeten we erover zeggen dan?

quote:
De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard. Daarbij dient zowel de mobiliteit van de vervoerswijze van het slachtoffer (voetgangers, eventueel ook fietsers) als de vervoerswijze van de tegenpartij (veelal auto) in rekening te worden gebracht. Dan wordt ook een kwantitatieve analyse mogelijk, waarin de resultaten statistisch kunnen worden getoetst.

Een interessante onderzoeksoptie is de vraag hoeveel verkeersslachtoffers in Nederland bespaard kunnen worden wanneer de zomertijd, eenmaal in het voorjaar ingegaan, niet meer wordt afgeschaft.
Oftewel men weet het niet... Men heeft in Nederland nog nooit UTC+2u gehanteerd in de wintermaanden dus is het onbekend. Maar als de duisternis dan toch zo'n grote invloed heeft op de verkeersveiligheid (wat jij stelt) durf ik wel te gokken wat er in de wintermaanden gaat gebeuren als het pas om 10:00 licht wordt met alle schooljeugd die of lopend of op de fiets (9 van de 10 keer zonder verlichting) naar school gaat.

Daarbij doe ik niet zoveel met buitenlandse resultaten vwb ongelukken aangezien de infrastructuur niet te vergelijken is met Nederland.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 april 2019 @ 16:37:40 #260
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186068629
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 16:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat moeten we erover zeggen dan?
[..]

Oftewel men weet het niet... Men heeft in Nederland nog nooit UTC+2u gehanteerd in de wintermaanden dus is het onbekend. Maar als de duisternis dan toch zo'n grote invloed heeft op de verkeersveiligheid (wat jij stelt) durf ik wel te gokken wat er in de wintermaanden gaat gebeuren als het pas om 10:00 licht wordt met alle schooljeugd die of lopend of op de fiets (9 van de 10 keer zonder verlichting) naar school gaat.

Daarbij doe ik niet zoveel met buitenlandse resultaten vwb ongelukken aangezien de infrastructuur niet te vergelijken is met Nederland.
Hetzelfde als nu, gezien men al in het donker/schemer weg gaat in december an januari?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:05:44 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186068945
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 16:37 schreef Nattekat het volgende:

Hetzelfde als nu, gezien men al in het donker/schemer weg gaat in december an januari?
We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:

quote:
Altijd zomertijd, want minder verkeersdoden

Althans in de Verenigde Staten. Daar zouden jaarlijks ruim 170 voetgangers minder verongelukken als het altíjd zomertijd was, zomer en winter.
quote:
Grotere kans op ongelukken door zomertijd: 'Je bent minder fit en alert'

Het vooruitzetten van de klok is ongezond en veroorzaakt meer ongelukken.
quote:
Winter- en zomertijd maken meer kapot dan je lief is

Meer verkeersongelukken, een grotere kans op een hartaanval en een verminderd prestatievermogen: onderzoek na onderzoek laat zien dat het voor- of achteruit zetten van de klok ernstige gevolgen heeft.
quote:
Stop met het gedraai aan de klok

De zomertijd lijkt zelfs slachtoffers te maken. Zo is er in de lente tot zes dagen na het verzetten van de klok meer risico op auto-ongelukken, stelde een Amerikaanse econoom eerder dit jaar. In de herfst vond hij dat effect niet. Uit een Zweedse studie bleek in 2008 dat meer hartinfarcten plaatsvonden in de week na de wisseling naar zomertijd. Rondom de wintertijd werden juist mínder hartinfarcten geregistreerd.
quote:
Meer verkeersongevallen en -slachtoffers tijdens wintertijd

Niets wijst erop dat de hogere aantallen ongelukken en slachtoffers direct worden veroorzaakt door het terugdraaien van de klok.
Dat hele verkeersveiligheid geneuzel lijkt me dus absoluut geen argument om voor een bepaalde tijd te kiezen aangezien iedereen elkaar tegenspreekt.
pi_186069084
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:
[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Dat hele verkeersveiligheid geneuzel lijkt me dus absoluut geen argument om voor een bepaalde tijd te kiezen aangezien iedereen elkaar tegenspreekt.
Dat gaat allemaal over het verzetten van de klok waar we juist vanaf willen. Het lijkt me logisch dat meen meer last heeft van een uur minder slaap dan een uur extra slaap, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:30:00 #263
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069299
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je moet even wat beter lezen. Geen enkele van die artikelen spreekt mijn originele post tegen. Sterker, de meeste ondersteunen het juist. De enige die wat anders zegt is de welbekende mevrouw Gordijn (die er ook geen bewijs voor geeft zoals gewoonlijk en het weer alleen over zomertijd heeft en niet over wintertijd waar het eigenlijk om gaat), en een Amerikaanse econoom. Twee artikelen verwijzen naar het onderzoek in mijn originele post. Je schijnbeweging gaat hier niet lukken, er is echt niet zoveel onduidelijkheid als jij probeert te stellen. Leuk dat je zegt dat onderzoeken in andere landen je niet interesseren maar zo werkt wetenschap natuurlijk niet. Leuk geprobeerd maar hier trapt niemand in. De vraag blijft: je vindt de verhoging van het aantal slachtoffers in het verkeer het waard om permanent wintertijd in te stellen?
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:34:57 #264
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069357
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:14 schreef Vliegbaard het volgende:

Dat gaat allemaal over het verzetten van de klok waar we juist vanaf willen. Het lijkt me logisch dat meen meer last heeft van een uur minder slaap dan een uur extra slaap, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
Niet allemaal, dat eerste onderzoek pleit voor een permanente zomertijd, echter is dat juist een Amerikaans onderzoek en daar doe ik niet zoveel mee in Nederland.

En verder heb je gelijk, echter lees ik nergens een onderbouwing waarom we dan voor permanente zomertijd (dus ook in de winter) zouden moeten kiezen omdat dat "veiliger" zou zijn.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:36:05 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069370
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

En verder heb je gelijk, echter lees ik nergens een onderbouwing waarom we dan voor permanente zomertijd (dus ook in de winter) zouden moeten kiezen omdat dat "veiliger" zou zijn.
Dat staat gewoon letterlijk in dat onderzoek: minder schemer/donker en dus minder ongelukken.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:36:23 #266
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069372
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:30 schreef Fir3fly het volgende:

De vraag blijft: je vindt de verhoging van het aantal slachtoffers in het verkeer het waard om permanent wintertijd in te stellen?
En dat wordt dus nergens aangetoond of onderbouwd. Nee het enige wat ze zeggen is dat ze dat eens zouden moeten testen/ onderzoeken.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:37:25 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:37:57 #268
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069393
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er is geen "minder schemer/donker"...
Wel tijdens de spits. Waarom lees je het onderzoek nou niet gewoon?
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:38:40 #269
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069412
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

En dat wordt dus nergens aangetoond of onderbouwd.
Dus wel. Lees dat onderzoek nou eens een keertje. Er staat letterlijk dat er dankzij wintertijd meer slachtoffers vallen.
quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar. Dit is vooral opvallend bij voetgangers. Het empirisch risico blijkt hoger in de periode in de burgerlijke schemering en in het donker. Interessant is dat het in dit rapport gevonden beeld vergelijkbaar is met de resultaten gevonden in België. Door het ingaan van de wintertijd wordt het eerder donker, waardoor de avondspits bij schemer of donker plaatsvindt in plaats van bij daglicht; dit kan doorwerken in het aantal slachtoffers.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:39:15 #270
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069415
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:37 schreef Fir3fly het volgende:

Wel tijdens de spits. Waarom lees je het onderzoek nou niet gewoon?
Heb je het zelf wel gelezen? Het gaat vnl om "voetgangers" in het schemer/ donker...
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:39:57 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069418
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:38 schreef Fir3fly het volgende:

Dus wel. Lees dat onderzoek nou eens een keertje. Er staat letterlijk dat er dankzij wintertijd meer slachtoffers vallen.
Nee, omdat het donker is vallen er slachtoffers... En dan vnl onder de "onverlichte voetgangers"...
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:40:38 #272
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069424
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, omdat het donker is vallen er slachtoffers... En dan vnl onder de "onverlichte voetgangers"...
En dankzij wintertijd is het eerder schemer/donker. Goh. Nog maar een keer dan:
quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:41:54 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069437
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:40 schreef Fir3fly het volgende:

En dankzij wintertijd is het eerder schemer/donker. Goh.
Godsamme, en als je de klok twee uur vooruit zet is het 's ochtends langer (tot 1100 nb.!) donker... Dus dan gaan de slachtoffers om die tijd vallen... Het lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld of wel dan?
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:42:51 #274
24533 ACT-F
pi_186069453
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat verkennend onderzoek heeft het over beperking van slachtoffers in de avondspits. Over de ochtendspits wordt weinig gezegd, maar het lijkt er op dat het buiten beschouwing wordt gelaten omdat de ochtendspits in de winter grotendeels in het donker valt. Vanuit dat perspectief is het een no-brainer dat je bij licht minder ongelukken hebt dan bij schemer of donker. De meeste slachtoffers zijn voetgangers volgens dat rapport, omdat zij geen verplichting hebben om geen licht te voeren.
quote:
De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard.
Er zijn onderzoeken die een verhoogde risico in de ochtend laten zien door het toedoen van onvoldoende nachtrust. Je zou dus de ochtendspits volledig in daglicht kunnen laten vallen en de avondspits in het donker als je dan toch moet kiezen uit 2 kwaden. Maar als je slachtoffers wilt verminderen, in het bijzonder van zwakke verkeersdeelnemers, dan moet je terug naar de situatie van voor 1991, dus de vanzelfsprekende voorrang op zebrapaden opheffen en fietsers van rechts geen voorrang meer.

Daarbij zorgt drukte c.q. overbelasting van een weg voor de meeste slachtoffers, dus spreiding van werktijden is hierbij de beste oplossing. En laat ik nu net meerdere delen pleiten voor spreiding, zowel internationaal door de juiste geografische tijd te hanteren en nationaal door flexibele werktijden.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:43:21 #275
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069461
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Godsamme, en als je de klok twee uur vooruit zet is het 's ochtends langer (tot 1100 nb.!) donker... Dus dan gaan de slachtoffers om die tijd vallen... Het lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld of wel dan?
Wat je zegt slaat nergens op en wordt dan ook niet ondersteund door het onderzoek. Lees het nog maar een keer goed door.

[ Bericht 3% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:34:43 ]
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:44:51 #276
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069487
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat verkennend onderzoek heeft het over beperking van slachtoffers in de avondspits. Over de ochtendspits wordt weinig gezegd, maar het lijkt er op dat het buiten beschouwing wordt gelaten omdat de ochtendspits in de winter grotendeels in het donker valt.
Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:45:25 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069493
quote:
Nee, wat je zegt slaat nergens op en wordt dan ook niet ondersteund door het onderzoek. Lees het nog maar een keer goed door.
Oh, dus de duisternis heeft geen invloed op het aantal slachtoffers (onverlichte voetgangers)... _O-

Je begrijpt het echt niet he?

[ Bericht 41% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:34:52 ]
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:47:11 #278
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069522
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:

Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
_O- _O- _O-

En ik kan nu gaan mierenneuken vanwege:
quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar.
Ergo, als we het hele jaar door wintertijd hadden gehad was de klok niet verzet en hadden we geen verschil gezien...
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:47:14 #279
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069524
Tja, daar gaan we weer. Je komt met een goed onderbouwd rapport, wordt met opzet verkeerd gelezen en dan volgen er weer een hoop drogredenen.

[ Bericht 39% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:35:22 ]
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:47:58 #280
24533 ACT-F
pi_186069535
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Citeer dat maar eens uit dat verkennend onderzoek. Dan heb ik iets gemist.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:48:14 #281
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069541
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ergo, als we het hele jaar door wintertijd hadden gehad was de klok niet verzet en hadden we geen verschil gezien...
Nee, want er staat letterlijk even verder in het rapport dat het verzetten van de klok an sich geen meetbaar effect heeft.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:48:53 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069553
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef Fir3fly het volgende:
Tja, daar gaan we weer. Je komt met een goed onderbouwd rapport, wordt met opzet verkeerd gelezen en dan volgen er weer een hoop drogredenen.
Nu is het wel goed onderbouwd he... _O- _O-

[ Bericht 15% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:35:31 ]
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:49:43 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069564
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:48 schreef Fir3fly het volgende:

Nee, want er staat letterlijk even verder in het rapport dat het verzetten van de klok an sich geen meetbaar effect heeft.
Kortom, als het donker/ schemer is zijn er meer ongelukken (onverlichte voetgangers)... Ergo, hoe je de klok ook zet je verschuift het probleem gewoon... :')

Daarbij kun je natuurlijk ook zorgen dat voetgangers beter zichtbaar zijn... Maar nee, we gaan de klok bijstellen... :') _O-
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:56:46 #284
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069679
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kortom, als het donker/ schemer is zijn er meer ongelukken (onverlichte voetgangers)... Ergo, hoe je de klok ook zet je verschuift het probleem gewoon... :')
Nee, want er zijn veel minder slachtoffers in de ochtendspits dan de avondspits. Ook al meerdere keren genoemd. Staat ook gewoon in het rapport. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Verder valt op dat het risico voor voetgangers en fietsers 's avonds hoger is dan 's morgens. Dit kan samenhangen met de mobiliteit van auto’s die 's morgens lager is dan 's avonds. Niettemin zien we, vooral bij voetgangers, ook 's morgens een duidelijk verhoogd risico bij donker en schemer. Overigens lijkt het risico (als het quotiënt van het aantal doden en gewonden opgeteld en de mobiliteit) van voetgangers later op de avond weer te dalen. Bij fietsers en auto-inzittenden is dit minder of niet waar te nemen.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:57:51 #285
24533 ACT-F
pi_186069688
En dat 24 pagina tellende verkennend onderzoek komt het woord 'ochtendspits' maar 2x voor en wel hier:
quote:
Ook lijkt in de ochtendspits in de winter het aantal slachtoffers hoger te liggen dan in de rest van het jaar. Deze resultaten komen overeen met de resultaten gevonden door het BIVV (Nuyttens, Focant & Casteels, 2012). In Afbeelding 2.1 zagen we tussen maart en oktober een hoger aantal slachtoffers in de namiddag omstreeks 17 uur, en vanaf eind oktober een verhoogd aantal slachtoffers op een iets later moment van de dag. Ook waren er in Afbeel-ding 2.1 meer slachtoffers in de ochtendspits van de wintermaanden te zien.
Volgens @Fir3fly is er geen correlatie, want ochtendschemer of -donker heeft iets magisch waardoor er geen toename is in ongelukken. Je fantasie slaat weer eens op hol.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:59:23 #286
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069712
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Citeer dat maar eens uit dat verkennend onderzoek. Dan heb ik iets gemist.
Ik had het verkeerd, in de wintermaanden vallen er ook meer slachtoffers dan daarbuiten, maar het veel minder dan in de avondspits. Het is vooral de mindere mobiliteit in de ochtend die dat veroorzaakt.
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:03:23 #287
24533 ACT-F
pi_186069753
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:59 schreef Fir3fly het volgende:
Ik had het verkeerd, in de wintermaanden vallen er ook meer slachtoffers dan daarbuiten, maar het veel minder dan in de avondspits. Het is vooral de mindere mobiliteit in de ochtend die dat veroorzaakt.
De ochtendspits heeft niet mindere mobiliteit, want dat zou betekenen dat het heel druk wordt aan één kan van het land. Alles wat heen gaat moet ook weer terug. De ochtendspits heeft een betere spreiding ten opzichte van de avondspits. Dát zorgt voor minder ongelukken. Als we nu ook eens de 9 tot 5 mentaliteit overboord gooien zodat de avondspits ook beter gespreid wordt dan zul je pas echt minder slachtoffers hebben.
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:07:10 #288
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069788
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De ochtendspits heeft niet mindere mobiliteit
quote:
Verder valt op dat het risico voor voetgangers en fietsers 's avonds hoger is dan 's morgens. Dit kan samenhangen met de mobiliteit van auto’s die 's morgens lager is dan 's avonds.
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:12:41 #289
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069859
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:07 schreef Fir3fly het volgende:
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
En dan komen we weer terug op het volgende:

quote:
De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard. Daarbij dient zowel de mobiliteit van de vervoerswijze van het slachtoffer (voetgangers, eventueel ook fietsers) als de vervoerswijze van de tegenpartij (veelal auto) in rekening te worden gebracht. Dan wordt ook een kwantitatieve analyse mogelijk, waarin de resultaten statistisch kunnen worden getoetst.

Een interessante onderzoeksoptie is de vraag hoeveel verkeersslachtoffers in Nederland bespaard kunnen worden wanneer de zomertijd, eenmaal in het voorjaar ingegaan, niet meer wordt afgeschaft.
Maar ja, paarl'n voor de zwijnen...
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:17:36 #290
24533 ACT-F
pi_186069923
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

Slecht geformuleerd. Zoek maar eens de spreiding van verkeersintensiteiten op.

Ik wil je erop wijzen dat je verwijst naar een 24 pagina's tellend verkennend onderzoek. Ik zou daar beslist geen conclusies aan verbinden. Verwijt een ander geen gekonkel als jezelf degene bent die van hot naar her springt en zichzelf moet corrigeren als je erop gewezen wordt. Ik heb de afgelopen 20 jaar de nodige SWOV-onderzoeken doorgelezen en verkeersgerelateerde zaken onderzocht. SWOV is beslist niet ongekleurd en is doorgaans een samenvatting van reeds bestaande onderzoeken. Een gedegen onderzoek telt al gauw 300 pagina's of meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 06-04-2019 18:26:32 ]
  Forum Admin zaterdag 6 april 2019 @ 21:36:05 #291
pi_186073465
Als jullie niet normaal kunnen discussiëren, doe het dan gewoon helemaal niet.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 juni 2019 @ 22:32:58 #292
862 Arcee
Look closer
pi_187639548
Wat is het nog lekker lang licht, hè?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 02:15:00 #293
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_187642042
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2019 22:32 schreef Arcee het volgende:
Heerlijk!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  vrijdag 28 juni 2019 @ 12:22:26 #294
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_187646093
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2019 22:32 schreef Arcee het volgende:
Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden. :{
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 16:16:40 #295
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187649119
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:

[..]

Nee hoor, de komende duizenden jaren blijft het net zo lang licht
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_187649192
quote:

[..]

Liever een uur eerder donker dan pas om 9:30 het eerste daglicht.

Dan krijg je pas echt een depressief en verstoord Nederland.

Ben intussen om. Lekker laten zoals het is.
  vrijdag 28 juni 2019 @ 16:23:23 #297
56724 Wombcat
rent wiel
pi_187649220
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 16:21 schreef Elzies het volgende:

[..]

Liever een uur eerder donker dan pas om 9:30 het eerste daglicht.

Dan krijg je pas echt een depressief en verstoord Nederland.

Ben intussen om. Lekker laten zoals het is.
Ik ben het voor de verandering eens met je eens *O*
in a crowd you lose humanity
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 juni 2019 @ 20:50:29 #298
862 Arcee
Look closer
pi_187652618
quote:

[..]

Denk jij dat de wintertijd permanent ingevoerd gaat worden? Dat lijkt me sterk, blijkt nergens uit.
  vrijdag 28 juni 2019 @ 21:09:34 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187653020
Ik bepaal mijn eigen tijd :7
Als ze de zomertijd afschaffen voer ik die gewoon zelf weer in.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 oktober 2019 @ 19:50:28 #300
862 Arcee
Look closer
pi_189654272
Wintertijd. w/
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 oktober 2019 @ 19:50:41 #301
862 Arcee
Look closer
pi_189654277
En vol. :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')