Daar hebben ze iig UTC+4:30 en geen DST...quote:
Nee, maar de zomertijd liefhebbers hier stoppen per direct met sporten of BBQen zodra het begint te schemeren, want dat is een teken dat je naar bed moet..quote:Op donderdag 4 april 2019 20:24 schreef sp3c het volgende:
heb je per se zonlicht nodig om te sporten dan?
Wat een kulonderzoek zeg.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:21 schreef Zelva het volgende:
[..]
Al duizend keer opgenoemd, waaronder het zeer objectieve 'permanent zomertijd levert het meeste uren bruikbaar daglicht op'. En dat dat goed is voor mensen in het algemeen en óók die met winterdepressies heb ik ook al meerdere keren een onderzoek voor aangeleverd. Toont aan dat het verlies van daglicht in de ávond hun depressies triggert, maar dan is het opeens muisstil..
En dat dat toch echt niet obscure onderzoek kennelijk totaal niet bekend is bij al die wetenschappers die halfslachtig met woorden als 'bioritme en chronotype' goochelen alsof hun visie standaard is voor ieder mens, doet mij inderdaad nogal ernstig twijfelen of ze zich er wel goed in verdiept hebben.
[..]
Hier staat toch echt duidelijk dat ochtenddaglicht NIET helpt bij winterdepressies, en toch blijven al deze wetenschappers stoïcijns het omgekeerde maar herhalen, alsof het een natuurconstante is of zo waar geen discussie over mogelijk is. Dat is geen wetenschappelijk gedrag.
En dat is niet aan de het verstand te peuteren bij de conservatieven. Ik probeer al meerdere delen uit te leggen waarom het tijdssysteem zo delicaat is, ook op het gebied van automatisering en energiehuishouding. Voordat de zomertijd zo'n 100 jaar geleden werd ingevoerd was er ook flinke discussie hierover. Veranderen we de kantoortijden of veranderen we de tijd? Voor wetenschappers is het antwoord een no-brainer, de kantoortijden natuurlijk!quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:54 schreef fathank het volgende:
Oftewel gewoon niet meer met de tijd rommelen
Dus niet op tijd, want het is pas later licht door die zomertijd.quote:Op vrijdag 5 april 2019 13:10 schreef fathank het volgende:
Gewoon de wekker niet zetten, de slaapkamer niet verduisteren en niet tot 00:00 naar je schermpje zitten staren. Dan word je vanzelf wakker met de eerste zonnestraaltjes .
Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:19 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we het eens hebben over verkeersveiligheid. Zomertijd zorgt voor veel minder ongelukken in het verkeer. Dat komt voornamelijk omdat er meer mobiliteit is in de vroege avond en omdat mensen minder alert zijn. De schemer (en het donker) hebben daarop een zeer versterkend effect. Hoe eerder de schemer ingaat, hoe meer ongelukken en hoe meer slachtoffers. Dit is zowel in Nederland als in België onderzocht. Het is niet zo dat dit effect verklaard kan worden door het idee dat mensen moeten 'wennen' aan de nieuwe tijd. Het veranderen van de klok heeft geen meetbaar effect an sich.
[..]
https://www.swov.nl/sites(...)apport/r-2013-08.pdf
Dit zou je kunnen zien als een sterk argument voor permanente zomertijd, maar zover wil ik niet gaan. Ik zie het vooral als een zeer sterk argument tégen permanent GMT. Dan komt de schemer dus nóg veel eerder en zal de avondspits ruim voor het merendeel in het donker/de schemer vallen, in plaats van slechts een paar maanden per jaar nu. En dat zal dus onherroepelijk leiden tot veel meer ongelukken en dus slachtoffers.
Wat moeten we erover zeggen dan?quote:Op zaterdag 6 april 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.
Oftewel men weet het niet... Men heeft in Nederland nog nooit UTC+2u gehanteerd in de wintermaanden dus is het onbekend. Maar als de duisternis dan toch zo'n grote invloed heeft op de verkeersveiligheid (wat jij stelt) durf ik wel te gokken wat er in de wintermaanden gaat gebeuren als het pas om 10:00 licht wordt met alle schooljeugd die of lopend of op de fiets (9 van de 10 keer zonder verlichting) naar school gaat.quote:De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard. Daarbij dient zowel de mobiliteit van de vervoerswijze van het slachtoffer (voetgangers, eventueel ook fietsers) als de vervoerswijze van de tegenpartij (veelal auto) in rekening te worden gebracht. Dan wordt ook een kwantitatieve analyse mogelijk, waarin de resultaten statistisch kunnen worden getoetst.
Een interessante onderzoeksoptie is de vraag hoeveel verkeersslachtoffers in Nederland bespaard kunnen worden wanneer de zomertijd, eenmaal in het voorjaar ingegaan, niet meer wordt afgeschaft.
Hetzelfde als nu, gezien men al in het donker/schemer weg gaat in december an januari?quote:Op zaterdag 6 april 2019 16:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat moeten we erover zeggen dan?
[..]
Oftewel men weet het niet... Men heeft in Nederland nog nooit UTC+2u gehanteerd in de wintermaanden dus is het onbekend. Maar als de duisternis dan toch zo'n grote invloed heeft op de verkeersveiligheid (wat jij stelt) durf ik wel te gokken wat er in de wintermaanden gaat gebeuren als het pas om 10:00 licht wordt met alle schooljeugd die of lopend of op de fiets (9 van de 10 keer zonder verlichting) naar school gaat.
Daarbij doe ik niet zoveel met buitenlandse resultaten vwb ongelukken aangezien de infrastructuur niet te vergelijken is met Nederland.
We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:quote:Op zaterdag 6 april 2019 16:37 schreef Nattekat het volgende:
Hetzelfde als nu, gezien men al in het donker/schemer weg gaat in december an januari?
quote:Altijd zomertijd, want minder verkeersdoden
Althans in de Verenigde Staten. Daar zouden jaarlijks ruim 170 voetgangers minder verongelukken als het altíjd zomertijd was, zomer en winter.
quote:Grotere kans op ongelukken door zomertijd: 'Je bent minder fit en alert'
Het vooruitzetten van de klok is ongezond en veroorzaakt meer ongelukken.
quote:Winter- en zomertijd maken meer kapot dan je lief is
Meer verkeersongelukken, een grotere kans op een hartaanval en een verminderd prestatievermogen: onderzoek na onderzoek laat zien dat het voor- of achteruit zetten van de klok ernstige gevolgen heeft.
quote:Stop met het gedraai aan de klok
De zomertijd lijkt zelfs slachtoffers te maken. Zo is er in de lente tot zes dagen na het verzetten van de klok meer risico op auto-ongelukken, stelde een Amerikaanse econoom eerder dit jaar. In de herfst vond hij dat effect niet. Uit een Zweedse studie bleek in 2008 dat meer hartinfarcten plaatsvonden in de week na de wisseling naar zomertijd. Rondom de wintertijd werden juist mínder hartinfarcten geregistreerd.
Dat hele verkeersveiligheid geneuzel lijkt me dus absoluut geen argument om voor een bepaalde tijd te kiezen aangezien iedereen elkaar tegenspreekt.quote:Meer verkeersongevallen en -slachtoffers tijdens wintertijd
Niets wijst erop dat de hogere aantallen ongelukken en slachtoffers direct worden veroorzaakt door het terugdraaien van de klok.
Dat gaat allemaal over het verzetten van de klok waar we juist vanaf willen. Het lijkt me logisch dat meen meer last heeft van een uur minder slaap dan een uur extra slaap, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat hele verkeersveiligheid geneuzel lijkt me dus absoluut geen argument om voor een bepaalde tijd te kiezen aangezien iedereen elkaar tegenspreekt.
Je moet even wat beter lezen. Geen enkele van die artikelen spreekt mijn originele post tegen. Sterker, de meeste ondersteunen het juist. De enige die wat anders zegt is de welbekende mevrouw Gordijn (die er ook geen bewijs voor geeft zoals gewoonlijk en het weer alleen over zomertijd heeft en niet over wintertijd waar het eigenlijk om gaat), en een Amerikaanse econoom. Twee artikelen verwijzen naar het onderzoek in mijn originele post. Je schijnbeweging gaat hier niet lukken, er is echt niet zoveel onduidelijkheid als jij probeert te stellen. Leuk dat je zegt dat onderzoeken in andere landen je niet interesseren maar zo werkt wetenschap natuurlijk niet. Leuk geprobeerd maar hier trapt niemand in. De vraag blijft: je vindt de verhoging van het aantal slachtoffers in het verkeer het waard om permanent wintertijd in te stellen?quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:
Niet allemaal, dat eerste onderzoek pleit voor een permanente zomertijd, echter is dat juist een Amerikaans onderzoek en daar doe ik niet zoveel mee in Nederland.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:14 schreef Vliegbaard het volgende:
Dat gaat allemaal over het verzetten van de klok waar we juist vanaf willen. Het lijkt me logisch dat meen meer last heeft van een uur minder slaap dan een uur extra slaap, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
Dat staat gewoon letterlijk in dat onderzoek: minder schemer/donker en dus minder ongelukken.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
En verder heb je gelijk, echter lees ik nergens een onderbouwing waarom we dan voor permanente zomertijd (dus ook in de winter) zouden moeten kiezen omdat dat "veiliger" zou zijn.
En dat wordt dus nergens aangetoond of onderbouwd. Nee het enige wat ze zeggen is dat ze dat eens zouden moeten testen/ onderzoeken.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:30 schreef Fir3fly het volgende:
De vraag blijft: je vindt de verhoging van het aantal slachtoffers in het verkeer het waard om permanent wintertijd in te stellen?
Er is geen "minder schemer/donker"...quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:36 schreef Fir3fly het volgende:
Dat staat gewoon letterlijk in dat onderzoek: minder schemer/donker en dus minder ongelukken.
Wel tijdens de spits. Waarom lees je het onderzoek nou niet gewoon?quote:
Dus wel. Lees dat onderzoek nou eens een keertje. Er staat letterlijk dat er dankzij wintertijd meer slachtoffers vallen.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat wordt dus nergens aangetoond of onderbouwd.
quote:Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar. Dit is vooral opvallend bij voetgangers. Het empirisch risico blijkt hoger in de periode in de burgerlijke schemering en in het donker. Interessant is dat het in dit rapport gevonden beeld vergelijkbaar is met de resultaten gevonden in België. Door het ingaan van de wintertijd wordt het eerder donker, waardoor de avondspits bij schemer of donker plaatsvindt in plaats van bij daglicht; dit kan doorwerken in het aantal slachtoffers.
Heb je het zelf wel gelezen? Het gaat vnl om "voetgangers" in het schemer/ donker...quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
Wel tijdens de spits. Waarom lees je het onderzoek nou niet gewoon?
Nee, omdat het donker is vallen er slachtoffers... En dan vnl onder de "onverlichte voetgangers"...quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:38 schreef Fir3fly het volgende:
Dus wel. Lees dat onderzoek nou eens een keertje. Er staat letterlijk dat er dankzij wintertijd meer slachtoffers vallen.
En dankzij wintertijd is het eerder schemer/donker. Goh. Nog maar een keer dan:quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, omdat het donker is vallen er slachtoffers... En dan vnl onder de "onverlichte voetgangers"...
quote:Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar.
Godsamme, en als je de klok twee uur vooruit zet is het 's ochtends langer (tot 1100 nb.!) donker... Dus dan gaan de slachtoffers om die tijd vallen... Het lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld of wel dan?quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:40 schreef Fir3fly het volgende:
En dankzij wintertijd is het eerder schemer/donker. Goh.
Dat verkennend onderzoek heeft het over beperking van slachtoffers in de avondspits. Over de ochtendspits wordt weinig gezegd, maar het lijkt er op dat het buiten beschouwing wordt gelaten omdat de ochtendspits in de winter grotendeels in het donker valt. Vanuit dat perspectief is het een no-brainer dat je bij licht minder ongelukken hebt dan bij schemer of donker. De meeste slachtoffers zijn voetgangers volgens dat rapport, omdat zij geen verplichting hebben om geen licht te voeren.quote:Op zaterdag 6 april 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.
Er zijn onderzoeken die een verhoogde risico in de ochtend laten zien door het toedoen van onvoldoende nachtrust. Je zou dus de ochtendspits volledig in daglicht kunnen laten vallen en de avondspits in het donker als je dan toch moet kiezen uit 2 kwaden. Maar als je slachtoffers wilt verminderen, in het bijzonder van zwakke verkeersdeelnemers, dan moet je terug naar de situatie van voor 1991, dus de vanzelfsprekende voorrang op zebrapaden opheffen en fietsers van rechts geen voorrang meer.quote:De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard.
Wat je zegt slaat nergens op en wordt dan ook niet ondersteund door het onderzoek. Lees het nog maar een keer goed door.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Godsamme, en als je de klok twee uur vooruit zet is het 's ochtends langer (tot 1100 nb.!) donker... Dus dan gaan de slachtoffers om die tijd vallen... Het lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld of wel dan?
Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat verkennend onderzoek heeft het over beperking van slachtoffers in de avondspits. Over de ochtendspits wordt weinig gezegd, maar het lijkt er op dat het buiten beschouwing wordt gelaten omdat de ochtendspits in de winter grotendeels in het donker valt.
Oh, dus de duisternis heeft geen invloed op het aantal slachtoffers (onverlichte voetgangers)...quote:Nee, wat je zegt slaat nergens op en wordt dan ook niet ondersteund door het onderzoek. Lees het nog maar een keer goed door.
quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:
Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
Ergo, als we het hele jaar door wintertijd hadden gehad was de klok niet verzet en hadden we geen verschil gezien...quote:Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar.
Citeer dat maar eens uit dat verkennend onderzoek. Dan heb ik iets gemist.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
Nee, want er staat letterlijk even verder in het rapport dat het verzetten van de klok an sich geen meetbaar effect heeft.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ergo, als we het hele jaar door wintertijd hadden gehad was de klok niet verzet en hadden we geen verschil gezien...
Nu is het wel goed onderbouwd he...quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef Fir3fly het volgende:
Tja, daar gaan we weer. Je komt met een goed onderbouwd rapport, wordt met opzet verkeerd gelezen en dan volgen er weer een hoop drogredenen.
Kortom, als het donker/ schemer is zijn er meer ongelukken (onverlichte voetgangers)... Ergo, hoe je de klok ook zet je verschuift het probleem gewoon...quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:48 schreef Fir3fly het volgende:
Nee, want er staat letterlijk even verder in het rapport dat het verzetten van de klok an sich geen meetbaar effect heeft.
Nee, want er zijn veel minder slachtoffers in de ochtendspits dan de avondspits. Ook al meerdere keren genoemd. Staat ook gewoon in het rapport. Zie bijvoorbeeld:quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Kortom, als het donker/ schemer is zijn er meer ongelukken (onverlichte voetgangers)... Ergo, hoe je de klok ook zet je verschuift het probleem gewoon...
quote:Verder valt op dat het risico voor voetgangers en fietsers 's avonds hoger is dan 's morgens. Dit kan samenhangen met de mobiliteit van auto’s die 's morgens lager is dan 's avonds. Niettemin zien we, vooral bij voetgangers, ook 's morgens een duidelijk verhoogd risico bij donker en schemer. Overigens lijkt het risico (als het quotiënt van het aantal doden en gewonden opgeteld en de mobiliteit) van voetgangers later op de avond weer te dalen. Bij fietsers en auto-inzittenden is dit minder of niet waar te nemen.
Volgens @Fir3fly is er geen correlatie, want ochtendschemer of -donker heeft iets magisch waardoor er geen toename is in ongelukken. Je fantasie slaat weer eens op hol.quote:Ook lijkt in de ochtendspits in de winter het aantal slachtoffers hoger te liggen dan in de rest van het jaar. Deze resultaten komen overeen met de resultaten gevonden door het BIVV (Nuyttens, Focant & Casteels, 2012). In Afbeelding 2.1 zagen we tussen maart en oktober een hoger aantal slachtoffers in de namiddag omstreeks 17 uur, en vanaf eind oktober een verhoogd aantal slachtoffers op een iets later moment van de dag. Ook waren er in Afbeel-ding 2.1 meer slachtoffers in de ochtendspits van de wintermaanden te zien.
Ik had het verkeerd, in de wintermaanden vallen er ook meer slachtoffers dan daarbuiten, maar het veel minder dan in de avondspits. Het is vooral de mindere mobiliteit in de ochtend die dat veroorzaakt.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Citeer dat maar eens uit dat verkennend onderzoek. Dan heb ik iets gemist.
De ochtendspits heeft niet mindere mobiliteit, want dat zou betekenen dat het heel druk wordt aan één kan van het land. Alles wat heen gaat moet ook weer terug. De ochtendspits heeft een betere spreiding ten opzichte van de avondspits. Dát zorgt voor minder ongelukken. Als we nu ook eens de 9 tot 5 mentaliteit overboord gooien zodat de avondspits ook beter gespreid wordt dan zul je pas echt minder slachtoffers hebben.quote:Op zaterdag 6 april 2019 17:59 schreef Fir3fly het volgende:
Ik had het verkeerd, in de wintermaanden vallen er ook meer slachtoffers dan daarbuiten, maar het veel minder dan in de avondspits. Het is vooral de mindere mobiliteit in de ochtend die dat veroorzaakt.
quote:Op zaterdag 6 april 2019 18:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De ochtendspits heeft niet mindere mobiliteit
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.quote:Verder valt op dat het risico voor voetgangers en fietsers 's avonds hoger is dan 's morgens. Dit kan samenhangen met de mobiliteit van auto’s die 's morgens lager is dan 's avonds.
En dan komen we weer terug op het volgende:quote:Op zaterdag 6 april 2019 18:07 schreef Fir3fly het volgende:
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
Maar ja, paarl'n voor de zwijnen...quote:De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard. Daarbij dient zowel de mobiliteit van de vervoerswijze van het slachtoffer (voetgangers, eventueel ook fietsers) als de vervoerswijze van de tegenpartij (veelal auto) in rekening te worden gebracht. Dan wordt ook een kwantitatieve analyse mogelijk, waarin de resultaten statistisch kunnen worden getoetst.
Een interessante onderzoeksoptie is de vraag hoeveel verkeersslachtoffers in Nederland bespaard kunnen worden wanneer de zomertijd, eenmaal in het voorjaar ingegaan, niet meer wordt afgeschaft.
Slecht geformuleerd. Zoek maar eens de spreiding van verkeersintensiteiten op.quote:Op zaterdag 6 april 2019 18:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
[..]
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
Heerlijk!quote:
Geniet er nog maar even van.quote:
Nee hoor, de komende duizenden jaren blijft het net zo lang lichtquote:Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:
[..]
Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden.
Liever een uur eerder donker dan pas om 9:30 het eerste daglicht.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:
[..]
Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden.
Ik ben het voor de verandering eens met je eensquote:Op vrijdag 28 juni 2019 16:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Liever een uur eerder donker dan pas om 9:30 het eerste daglicht.
Dan krijg je pas echt een depressief en verstoord Nederland.
Ben intussen om. Lekker laten zoals het is.
Denk jij dat de wintertijd permanent ingevoerd gaat worden? Dat lijkt me sterk, blijkt nergens uit.quote:Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:
[..]
Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |