abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 april 2019 @ 21:14:01 #251
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186038679
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 20:24 schreef sp3c het volgende:
heb je per se zonlicht nodig om te sporten dan?
Nee, maar de zomertijd liefhebbers hier stoppen per direct met sporten of BBQen zodra het begint te schemeren, want dat is een teken dat je naar bed moet..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator donderdag 4 april 2019 @ 21:53:44 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_186038933
ik vind het wat vergezocht hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 april 2019 @ 10:54:43 #254
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_186046378
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 19:21 schreef Zelva het volgende:

[..]

Al duizend keer opgenoemd, waaronder het zeer objectieve 'permanent zomertijd levert het meeste uren bruikbaar daglicht op'. En dat dat goed is voor mensen in het algemeen en óók die met winterdepressies heb ik ook al meerdere keren een onderzoek voor aangeleverd. Toont aan dat het verlies van daglicht in de ávond hun depressies triggert, maar dan is het opeens muisstil..

En dat dat toch echt niet obscure onderzoek kennelijk totaal niet bekend is bij al die wetenschappers die halfslachtig met woorden als 'bioritme en chronotype' goochelen alsof hun visie standaard is voor ieder mens, doet mij inderdaad nogal ernstig twijfelen of ze zich er wel goed in verdiept hebben.
[..]

Hier staat toch echt duidelijk dat ochtenddaglicht NIET helpt bij winterdepressies, en toch blijven al deze wetenschappers stoïcijns het omgekeerde maar herhalen, alsof het een natuurconstante is of zo waar geen discussie over mogelijk is. Dat is geen wetenschappelijk gedrag.
Wat een kulonderzoek zeg.

'als we de klok vooruit zetten krijgen we 7 maanden later als de klok weer terug gaat naar de normale tijd last van depressies.'

Oftewel het is de schuld van de zomertijd. Afschaffen dus.

:s).

Oorzaak is de eerste tijdsverschuiving, en de klap komt als de tijd weer terug gezet wordt. Oftewel gewoon niet meer met de tijd rommelen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door fathank op 05-04-2019 11:21:43 ]
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:02:34 #255
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186048154
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 april 2019 10:54 schreef fathank het volgende:
Oftewel gewoon niet meer met de tijd rommelen
En dat is niet aan de het verstand te peuteren bij de conservatieven. Ik probeer al meerdere delen uit te leggen waarom het tijdssysteem zo delicaat is, ook op het gebied van automatisering en energiehuishouding. Voordat de zomertijd zo'n 100 jaar geleden werd ingevoerd was er ook flinke discussie hierover. Veranderen we de kantoortijden of veranderen we de tijd? Voor wetenschappers is het antwoord een no-brainer, de kantoortijden natuurlijk!

Zomertijd kun je net zo goed op kantoortijden toepassen, dus dat op een bepaald afgesproken maand de standaard kantoortijd een uur eerder is. We hebben de schoolvakanties toch ook van elkaar verschoven zonder dat de wereld ten onder ging? De flexibiliteit die je met kantoortijden hebt kun je zelfs doortrekken. Eind maart lentetijd, en eind mei zomertijd zodat je nóg langer kan sporten en barbecueën *O*
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 5 april 2019 @ 13:10:26 #256
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_186048230
Gewoon de wekker niet zetten, de slaapkamer niet verduisteren en niet tot 00:00 naar je schermpje zitten staren. Dan word je vanzelf wakker met de eerste zonnestraaltjes O+.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  vrijdag 5 april 2019 @ 14:45:35 #257
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_186049547
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 april 2019 13:10 schreef fathank het volgende:
Gewoon de wekker niet zetten, de slaapkamer niet verduisteren en niet tot 00:00 naar je schermpje zitten staren. Dan word je vanzelf wakker met de eerste zonnestraaltjes O+.
Dus niet op tijd, want het is pas later licht door die zomertijd.
  zaterdag 6 april 2019 @ 15:15:53 #258
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186067777
quote:
7s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:19 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we het eens hebben over verkeersveiligheid. Zomertijd zorgt voor veel minder ongelukken in het verkeer. Dat komt voornamelijk omdat er meer mobiliteit is in de vroege avond en omdat mensen minder alert zijn. De schemer (en het donker) hebben daarop een zeer versterkend effect. Hoe eerder de schemer ingaat, hoe meer ongelukken en hoe meer slachtoffers. Dit is zowel in Nederland als in België onderzocht. Het is niet zo dat dit effect verklaard kan worden door het idee dat mensen moeten 'wennen' aan de nieuwe tijd. Het veranderen van de klok heeft geen meetbaar effect an sich.
[..]

https://www.swov.nl/sites(...)apport/r-2013-08.pdf

Dit zou je kunnen zien als een sterk argument voor permanente zomertijd, maar zover wil ik niet gaan. Ik zie het vooral als een zeer sterk argument tégen permanent GMT. Dan komt de schemer dus nóg veel eerder en zal de avondspits ruim voor het merendeel in het donker/de schemer vallen, in plaats van slechts een paar maanden per jaar nu. En dat zal dus onherroepelijk leiden tot veel meer ongelukken en dus slachtoffers.
Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 16:30:36 #259
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186068550
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.
Wat moeten we erover zeggen dan?

quote:
De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard. Daarbij dient zowel de mobiliteit van de vervoerswijze van het slachtoffer (voetgangers, eventueel ook fietsers) als de vervoerswijze van de tegenpartij (veelal auto) in rekening te worden gebracht. Dan wordt ook een kwantitatieve analyse mogelijk, waarin de resultaten statistisch kunnen worden getoetst.

Een interessante onderzoeksoptie is de vraag hoeveel verkeersslachtoffers in Nederland bespaard kunnen worden wanneer de zomertijd, eenmaal in het voorjaar ingegaan, niet meer wordt afgeschaft.
Oftewel men weet het niet... Men heeft in Nederland nog nooit UTC+2u gehanteerd in de wintermaanden dus is het onbekend. Maar als de duisternis dan toch zo'n grote invloed heeft op de verkeersveiligheid (wat jij stelt) durf ik wel te gokken wat er in de wintermaanden gaat gebeuren als het pas om 10:00 licht wordt met alle schooljeugd die of lopend of op de fiets (9 van de 10 keer zonder verlichting) naar school gaat.

Daarbij doe ik niet zoveel met buitenlandse resultaten vwb ongelukken aangezien de infrastructuur niet te vergelijken is met Nederland.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 april 2019 @ 16:37:40 #260
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186068629
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 16:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat moeten we erover zeggen dan?
[..]

Oftewel men weet het niet... Men heeft in Nederland nog nooit UTC+2u gehanteerd in de wintermaanden dus is het onbekend. Maar als de duisternis dan toch zo'n grote invloed heeft op de verkeersveiligheid (wat jij stelt) durf ik wel te gokken wat er in de wintermaanden gaat gebeuren als het pas om 10:00 licht wordt met alle schooljeugd die of lopend of op de fiets (9 van de 10 keer zonder verlichting) naar school gaat.

Daarbij doe ik niet zoveel met buitenlandse resultaten vwb ongelukken aangezien de infrastructuur niet te vergelijken is met Nederland.
Hetzelfde als nu, gezien men al in het donker/schemer weg gaat in december an januari?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:05:44 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186068945
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 16:37 schreef Nattekat het volgende:

Hetzelfde als nu, gezien men al in het donker/schemer weg gaat in december an januari?
We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:

quote:
Altijd zomertijd, want minder verkeersdoden

Althans in de Verenigde Staten. Daar zouden jaarlijks ruim 170 voetgangers minder verongelukken als het altíjd zomertijd was, zomer en winter.
quote:
Grotere kans op ongelukken door zomertijd: 'Je bent minder fit en alert'

Het vooruitzetten van de klok is ongezond en veroorzaakt meer ongelukken.
quote:
Winter- en zomertijd maken meer kapot dan je lief is

Meer verkeersongelukken, een grotere kans op een hartaanval en een verminderd prestatievermogen: onderzoek na onderzoek laat zien dat het voor- of achteruit zetten van de klok ernstige gevolgen heeft.
quote:
Stop met het gedraai aan de klok

De zomertijd lijkt zelfs slachtoffers te maken. Zo is er in de lente tot zes dagen na het verzetten van de klok meer risico op auto-ongelukken, stelde een Amerikaanse econoom eerder dit jaar. In de herfst vond hij dat effect niet. Uit een Zweedse studie bleek in 2008 dat meer hartinfarcten plaatsvonden in de week na de wisseling naar zomertijd. Rondom de wintertijd werden juist mínder hartinfarcten geregistreerd.
quote:
Meer verkeersongevallen en -slachtoffers tijdens wintertijd

Niets wijst erop dat de hogere aantallen ongelukken en slachtoffers direct worden veroorzaakt door het terugdraaien van de klok.
Dat hele verkeersveiligheid geneuzel lijkt me dus absoluut geen argument om voor een bepaalde tijd te kiezen aangezien iedereen elkaar tegenspreekt.
pi_186069084
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:
[..]


[..]


[..]


[..]


[..]

Dat hele verkeersveiligheid geneuzel lijkt me dus absoluut geen argument om voor een bepaalde tijd te kiezen aangezien iedereen elkaar tegenspreekt.
Dat gaat allemaal over het verzetten van de klok waar we juist vanaf willen. Het lijkt me logisch dat meen meer last heeft van een uur minder slaap dan een uur extra slaap, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:30:00 #263
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069299
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

We kunnen er natuurlijk wel van alles van vinden maar sowieso zijn het buitenlandse gegevens en verder spreken de onderzoeken (voor zover je van onderzoeken kunt spreken op dit gebied) elkaar ook overal tegen:

Je moet even wat beter lezen. Geen enkele van die artikelen spreekt mijn originele post tegen. Sterker, de meeste ondersteunen het juist. De enige die wat anders zegt is de welbekende mevrouw Gordijn (die er ook geen bewijs voor geeft zoals gewoonlijk en het weer alleen over zomertijd heeft en niet over wintertijd waar het eigenlijk om gaat), en een Amerikaanse econoom. Twee artikelen verwijzen naar het onderzoek in mijn originele post. Je schijnbeweging gaat hier niet lukken, er is echt niet zoveel onduidelijkheid als jij probeert te stellen. Leuk dat je zegt dat onderzoeken in andere landen je niet interesseren maar zo werkt wetenschap natuurlijk niet. Leuk geprobeerd maar hier trapt niemand in. De vraag blijft: je vindt de verhoging van het aantal slachtoffers in het verkeer het waard om permanent wintertijd in te stellen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:34:57 #264
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069357
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:14 schreef Vliegbaard het volgende:

Dat gaat allemaal over het verzetten van de klok waar we juist vanaf willen. Het lijkt me logisch dat meen meer last heeft van een uur minder slaap dan een uur extra slaap, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
Niet allemaal, dat eerste onderzoek pleit voor een permanente zomertijd, echter is dat juist een Amerikaans onderzoek en daar doe ik niet zoveel mee in Nederland.

En verder heb je gelijk, echter lees ik nergens een onderbouwing waarom we dan voor permanente zomertijd (dus ook in de winter) zouden moeten kiezen omdat dat "veiliger" zou zijn.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:36:05 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069370
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

En verder heb je gelijk, echter lees ik nergens een onderbouwing waarom we dan voor permanente zomertijd (dus ook in de winter) zouden moeten kiezen omdat dat "veiliger" zou zijn.
Dat staat gewoon letterlijk in dat onderzoek: minder schemer/donker en dus minder ongelukken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:36:23 #266
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069372
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:30 schreef Fir3fly het volgende:

De vraag blijft: je vindt de verhoging van het aantal slachtoffers in het verkeer het waard om permanent wintertijd in te stellen?
En dat wordt dus nergens aangetoond of onderbouwd. Nee het enige wat ze zeggen is dat ze dat eens zouden moeten testen/ onderzoeken.
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:37:25 #267
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:37:57 #268
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069393
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er is geen "minder schemer/donker"...
Wel tijdens de spits. Waarom lees je het onderzoek nou niet gewoon?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:38:40 #269
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069412
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:36 schreef AchJa het volgende:

[..]

En dat wordt dus nergens aangetoond of onderbouwd.
Dus wel. Lees dat onderzoek nou eens een keertje. Er staat letterlijk dat er dankzij wintertijd meer slachtoffers vallen.
quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar. Dit is vooral opvallend bij voetgangers. Het empirisch risico blijkt hoger in de periode in de burgerlijke schemering en in het donker. Interessant is dat het in dit rapport gevonden beeld vergelijkbaar is met de resultaten gevonden in België. Door het ingaan van de wintertijd wordt het eerder donker, waardoor de avondspits bij schemer of donker plaatsvindt in plaats van bij daglicht; dit kan doorwerken in het aantal slachtoffers.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:39:15 #270
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069415
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:37 schreef Fir3fly het volgende:

Wel tijdens de spits. Waarom lees je het onderzoek nou niet gewoon?
Heb je het zelf wel gelezen? Het gaat vnl om "voetgangers" in het schemer/ donker...
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:39:57 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069418
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:38 schreef Fir3fly het volgende:

Dus wel. Lees dat onderzoek nou eens een keertje. Er staat letterlijk dat er dankzij wintertijd meer slachtoffers vallen.
Nee, omdat het donker is vallen er slachtoffers... En dan vnl onder de "onverlichte voetgangers"...
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:40:38 #272
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069424
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, omdat het donker is vallen er slachtoffers... En dan vnl onder de "onverlichte voetgangers"...
En dankzij wintertijd is het eerder schemer/donker. Goh. Nog maar een keer dan:
quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:41:54 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069437
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:40 schreef Fir3fly het volgende:

En dankzij wintertijd is het eerder schemer/donker. Goh.
Godsamme, en als je de klok twee uur vooruit zet is het 's ochtends langer (tot 1100 nb.!) donker... Dus dan gaan de slachtoffers om die tijd vallen... Het lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld of wel dan?
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:42:51 #274
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186069453
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zoals verwacht nul reactie. Dus nog maar een keer.
Dat verkennend onderzoek heeft het over beperking van slachtoffers in de avondspits. Over de ochtendspits wordt weinig gezegd, maar het lijkt er op dat het buiten beschouwing wordt gelaten omdat de ochtendspits in de winter grotendeels in het donker valt. Vanuit dat perspectief is het een no-brainer dat je bij licht minder ongelukken hebt dan bij schemer of donker. De meeste slachtoffers zijn voetgangers volgens dat rapport, omdat zij geen verplichting hebben om geen licht te voeren.
quote:
De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard.
Er zijn onderzoeken die een verhoogde risico in de ochtend laten zien door het toedoen van onvoldoende nachtrust. Je zou dus de ochtendspits volledig in daglicht kunnen laten vallen en de avondspits in het donker als je dan toch moet kiezen uit 2 kwaden. Maar als je slachtoffers wilt verminderen, in het bijzonder van zwakke verkeersdeelnemers, dan moet je terug naar de situatie van voor 1991, dus de vanzelfsprekende voorrang op zebrapaden opheffen en fietsers van rechts geen voorrang meer.

Daarbij zorgt drukte c.q. overbelasting van een weg voor de meeste slachtoffers, dus spreiding van werktijden is hierbij de beste oplossing. En laat ik nu net meerdere delen pleiten voor spreiding, zowel internationaal door de juiste geografische tijd te hanteren en nationaal door flexibele werktijden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:43:21 #275
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069461
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Godsamme, en als je de klok twee uur vooruit zet is het 's ochtends langer (tot 1100 nb.!) donker... Dus dan gaan de slachtoffers om die tijd vallen... Het lijkt me allemaal niet heel ingewikkeld of wel dan?
Wat je zegt slaat nergens op en wordt dan ook niet ondersteund door het onderzoek. Lees het nog maar een keer goed door.

[ Bericht 3% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:34:43 ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:44:51 #276
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069487
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat verkennend onderzoek heeft het over beperking van slachtoffers in de avondspits. Over de ochtendspits wordt weinig gezegd, maar het lijkt er op dat het buiten beschouwing wordt gelaten omdat de ochtendspits in de winter grotendeels in het donker valt.
Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:45:25 #277
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069493
quote:
Nee, wat je zegt slaat nergens op en wordt dan ook niet ondersteund door het onderzoek. Lees het nog maar een keer goed door.
Oh, dus de duisternis heeft geen invloed op het aantal slachtoffers (onverlichte voetgangers)... _O-

Je begrijpt het echt niet he?

[ Bericht 41% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:34:52 ]
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:47:11 #278
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069522
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:

Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
_O- _O- _O-

En ik kan nu gaan mierenneuken vanwege:
quote:
Dit verkennend onderzoek heeft uitgewezen dat het empirisch risico in de wintermaanden aan het einde van de avondspits, na ingang van de wintertijd hoger ligt dan in de rest van het jaar.
Ergo, als we het hele jaar door wintertijd hadden gehad was de klok niet verzet en hadden we geen verschil gezien...
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:47:14 #279
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069524
Tja, daar gaan we weer. Je komt met een goed onderbouwd rapport, wordt met opzet verkeerd gelezen en dan volgen er weer een hoop drogredenen.

[ Bericht 39% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:35:22 ]
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:47:58 #280
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186069535
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, omdat er in de ochtendspits geen correlatie is tussen licht en hoeveelheid slachtoffers. Weer een schijnbeweging.
Citeer dat maar eens uit dat verkennend onderzoek. Dan heb ik iets gemist.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:48:14 #281
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069541
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ergo, als we het hele jaar door wintertijd hadden gehad was de klok niet verzet en hadden we geen verschil gezien...
Nee, want er staat letterlijk even verder in het rapport dat het verzetten van de klok an sich geen meetbaar effect heeft.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:48:53 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069553
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef Fir3fly het volgende:
Tja, daar gaan we weer. Je komt met een goed onderbouwd rapport, wordt met opzet verkeerd gelezen en dan volgen er weer een hoop drogredenen.
Nu is het wel goed onderbouwd he... _O- _O-

[ Bericht 15% gewijzigd door Straatcommando. op 06-04-2019 21:35:31 ]
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:49:43 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069564
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:48 schreef Fir3fly het volgende:

Nee, want er staat letterlijk even verder in het rapport dat het verzetten van de klok an sich geen meetbaar effect heeft.
Kortom, als het donker/ schemer is zijn er meer ongelukken (onverlichte voetgangers)... Ergo, hoe je de klok ook zet je verschuift het probleem gewoon... :')

Daarbij kun je natuurlijk ook zorgen dat voetgangers beter zichtbaar zijn... Maar nee, we gaan de klok bijstellen... :') _O-
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:56:46 #284
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069679
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Kortom, als het donker/ schemer is zijn er meer ongelukken (onverlichte voetgangers)... Ergo, hoe je de klok ook zet je verschuift het probleem gewoon... :')
Nee, want er zijn veel minder slachtoffers in de ochtendspits dan de avondspits. Ook al meerdere keren genoemd. Staat ook gewoon in het rapport. Zie bijvoorbeeld:
quote:
Verder valt op dat het risico voor voetgangers en fietsers 's avonds hoger is dan 's morgens. Dit kan samenhangen met de mobiliteit van auto’s die 's morgens lager is dan 's avonds. Niettemin zien we, vooral bij voetgangers, ook 's morgens een duidelijk verhoogd risico bij donker en schemer. Overigens lijkt het risico (als het quotiënt van het aantal doden en gewonden opgeteld en de mobiliteit) van voetgangers later op de avond weer te dalen. Bij fietsers en auto-inzittenden is dit minder of niet waar te nemen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:57:51 #285
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186069688
En dat 24 pagina tellende verkennend onderzoek komt het woord 'ochtendspits' maar 2x voor en wel hier:
quote:
Ook lijkt in de ochtendspits in de winter het aantal slachtoffers hoger te liggen dan in de rest van het jaar. Deze resultaten komen overeen met de resultaten gevonden door het BIVV (Nuyttens, Focant & Casteels, 2012). In Afbeelding 2.1 zagen we tussen maart en oktober een hoger aantal slachtoffers in de namiddag omstreeks 17 uur, en vanaf eind oktober een verhoogd aantal slachtoffers op een iets later moment van de dag. Ook waren er in Afbeel-ding 2.1 meer slachtoffers in de ochtendspits van de wintermaanden te zien.
Volgens @Fir3fly is er geen correlatie, want ochtendschemer of -donker heeft iets magisch waardoor er geen toename is in ongelukken. Je fantasie slaat weer eens op hol.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 6 april 2019 @ 17:59:23 #286
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069712
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Citeer dat maar eens uit dat verkennend onderzoek. Dan heb ik iets gemist.
Ik had het verkeerd, in de wintermaanden vallen er ook meer slachtoffers dan daarbuiten, maar het veel minder dan in de avondspits. Het is vooral de mindere mobiliteit in de ochtend die dat veroorzaakt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:03:23 #287
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186069753
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 17:59 schreef Fir3fly het volgende:
Ik had het verkeerd, in de wintermaanden vallen er ook meer slachtoffers dan daarbuiten, maar het veel minder dan in de avondspits. Het is vooral de mindere mobiliteit in de ochtend die dat veroorzaakt.
De ochtendspits heeft niet mindere mobiliteit, want dat zou betekenen dat het heel druk wordt aan één kan van het land. Alles wat heen gaat moet ook weer terug. De ochtendspits heeft een betere spreiding ten opzichte van de avondspits. Dát zorgt voor minder ongelukken. Als we nu ook eens de 9 tot 5 mentaliteit overboord gooien zodat de avondspits ook beter gespreid wordt dan zul je pas echt minder slachtoffers hebben.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:07:10 #288
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_186069788
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:03 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De ochtendspits heeft niet mindere mobiliteit
quote:
Verder valt op dat het risico voor voetgangers en fietsers 's avonds hoger is dan 's morgens. Dit kan samenhangen met de mobiliteit van auto’s die 's morgens lager is dan 's avonds.
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:12:41 #289
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_186069859
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:07 schreef Fir3fly het volgende:
De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
En dan komen we weer terug op het volgende:

quote:
De bevindingen van dit rapport achten wij aanleiding om de invloed van schemer en donker op de veiligheid nader te onderzoeken. In het bijzonder de veiligheid van voetgangers, die immers niet verplicht zijn om verlichting te voeren, is de moeite van een nader onderzoek waard. Daarbij dient zowel de mobiliteit van de vervoerswijze van het slachtoffer (voetgangers, eventueel ook fietsers) als de vervoerswijze van de tegenpartij (veelal auto) in rekening te worden gebracht. Dan wordt ook een kwantitatieve analyse mogelijk, waarin de resultaten statistisch kunnen worden getoetst.

Een interessante onderzoeksoptie is de vraag hoeveel verkeersslachtoffers in Nederland bespaard kunnen worden wanneer de zomertijd, eenmaal in het voorjaar ingegaan, niet meer wordt afgeschaft.
Maar ja, paarl'n voor de zwijnen...
  zaterdag 6 april 2019 @ 18:17:36 #290
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_186069923
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 april 2019 18:07 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

[..]

De feiten veranderen niet door je gekonkel. Er vallen meer slachtoffers in de avondspits. Dankzij wintertijd valt meer van die avondspits in het donker.
Slecht geformuleerd. Zoek maar eens de spreiding van verkeersintensiteiten op.

Ik wil je erop wijzen dat je verwijst naar een 24 pagina's tellend verkennend onderzoek. Ik zou daar beslist geen conclusies aan verbinden. Verwijt een ander geen gekonkel als jezelf degene bent die van hot naar her springt en zichzelf moet corrigeren als je erop gewezen wordt. Ik heb de afgelopen 20 jaar de nodige SWOV-onderzoeken doorgelezen en verkeersgerelateerde zaken onderzocht. SWOV is beslist niet ongekleurd en is doorgaans een samenvatting van reeds bestaande onderzoeken. Een gedegen onderzoek telt al gauw 300 pagina's of meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door ACT-F op 06-04-2019 18:26:32 ]
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 6 april 2019 @ 21:36:05 #291
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_186073465
Als jullie niet normaal kunnen discussiëren, doe het dan gewoon helemaal niet.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 juni 2019 @ 22:32:58 #292
862 Arcee
Look closer
pi_187639548
Wat is het nog lekker lang licht, hè?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 02:15:00 #293
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_187642042
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2019 22:32 schreef Arcee het volgende:
Wat is het nog lekker lang licht, hè?
Heerlijk!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 28 juni 2019 @ 12:22:26 #294
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_187646093
quote:
7s.gif Op donderdag 27 juni 2019 22:32 schreef Arcee het volgende:
Wat is het nog lekker lang licht, hè?
Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden. :{
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 16:16:40 #295
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187649119
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:

[..]

Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden. :{
Nee hoor, de komende duizenden jaren blijft het net zo lang licht
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_187649192
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:

[..]

Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden. :{
Liever een uur eerder donker dan pas om 9:30 het eerste daglicht.

Dan krijg je pas echt een depressief en verstoord Nederland.

Ben intussen om. Lekker laten zoals het is.
  vrijdag 28 juni 2019 @ 16:23:23 #297
56724 Wombcat
rent wiel
pi_187649220
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 16:21 schreef Elzies het volgende:

[..]

Liever een uur eerder donker dan pas om 9:30 het eerste daglicht.

Dan krijg je pas echt een depressief en verstoord Nederland.

Ben intussen om. Lekker laten zoals het is.
Ik ben het voor de verandering eens met je eens *O*
in a crowd you lose humanity
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 juni 2019 @ 20:50:29 #298
862 Arcee
Look closer
pi_187652618
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 12:22 schreef kasper het volgende:

[..]

Geniet er nog maar even van.
Zal helaas wel de laaste keer worden. :{
Denk jij dat de wintertijd permanent ingevoerd gaat worden? Dat lijkt me sterk, blijkt nergens uit.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 28 juni 2019 @ 21:09:34 #299
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187653020
Ik bepaal mijn eigen tijd :7
Als ze de zomertijd afschaffen voer ik die gewoon zelf weer in.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 27 oktober 2019 @ 19:50:28 #300
862 Arcee
Look closer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')