Het wordt nog steeds onderwezen, wees maar niet bang.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Voor vroegere navigatie was dit van belang dat bij elke tijdzone min of meer de zon altijd op het hoogste punt stond rond 12 uur daar was alles op gebaseerd. Tegenwoordig is dat onnodig.
Heel goed maar als alle gnss systemen uitvallen hebben we wel grotere problemen denk ik. En dan kunnen we alsnog switchen terug naar het oude systeem. Moderne systemen welke startracking gebruiken hebben ook niet perse de zon meer nodig.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het wordt nog steeds onderwezen, wees maar niet bang.
Economisch zwaartepunt ligt in Berlijn dus je kunt wel raden waar het heen gaat.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is te makkelijk, "analoge" navigatie wordt nog steeds gebruikt als backup (scheepvaart). GPS en al die systemen zijn natuurlijk allemaal heel makkelijk maar dat kan uitvallen.
[..]
Dat weet ik, ik wilde alleen maar aangeven dat we nu binnen Europa al het dubbele aantal aan tijdzones hanteren en dat is geen enkel probleem, daarbij als je de West-Europese tijd erbij pakt:
[..]
Dat jij dat vindt was me al een tijdje duidelijk, jij wil ook van een wereldwijd afgesproken standaard afwijken.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ook dat is niet relevant voor welke tijd er op onze klok staat.
Klopt, maar wel een tijd. Want startracking werkt feitelijk exact hetzelfde.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heel goed maar als alle gnss systemen uitvallen hebben we wel grotere problemen denk ik. En dan kunnen we alsnog switchen terug naar het oude systeem. Moderne systemen welke startracking gebruiken hebben ook niet perse de zon meer nodig.
Dat is niet wat ik vind, dat is de realiteit. Het feit dat wij switchen van GMT+1 naar +2 maakt voor dat systeem nul verschil. De twee dingen hebben slechts zijdelings met elkaar te maken. Bovendien reageer je nooit op wat ik zeg.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat jij dat vindt was me al een tijdje duidelijk
Jij reageert nooit inhoudelijk op argumenten en als er rapporten verschijnen is het allemaal maar kut omdat het niet in je kraam te pas komt. Denk je nou echt dat ik daar nog moeite in ga steken?quote:Op donderdag 4 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:
Bovendien reageer je nooit op wat ik zeg.
Die hebben toch een database met sterposities dan kun je daaruit de tijd halen. Of dmv radiobeacons.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, maar wel een tijd. Want startracking werkt feitelijk exact hetzelfde.
En drie keer raden welke tijd als ijkpunt gebruikt wordt.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Die hebben toch een database met sterposities dan kun je daaruit de tijd halen. Of dmv radiobeacons.
Dat snap ik maar wat heeft dat met onze tijd van doen?quote:Op donderdag 4 april 2019 16:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
En drie keer raden welke tijd als ijkpunt gebruikt wordt.
Wat een dodelijke reactie. Dus de switch van GMT+1 naar GMT maakt dan ook nul verschil. Bedanktquote:Op donderdag 4 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:
Het feit dat wij switchen van GMT+1 naar +2 maakt voor dat systeem nul verschil.
Dat je van een bepaalde standaard moet uitgaan. Overal ter wereld waar je komt is het dag/nacht schema vwb tijd ongeveer hetzelfde. Dat schema kent van oudsher een bepaald ijkpunt (zon/ maan/ sterren) en ik zie totaal geen reden om daar vanaf te wijken. Wat er nu gebeurt is dat men de tijd wil gaan aanpassen richting het leefritme van de Nederlandse kantoortijgers (0900-1700 is regelmatig voorbijgekomen). Maar dat is niet de enige club hier in Nederland... Dat je het op kantoor niet erg vindt om 's winters tot 10:00 in het donker te zitten omdat je net zo makkelijk ff een TL'etje bijschakelt is natuurlijk allemaal prima maar ik durf te wedden dat er veel meer mensen bestaan die meer hebben aan daglicht omdat ze bv. buiten werken.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat snap ik maar wat heeft dat met onze tijd van doen?
Niks, maar onze hooggeplaatste vrinden in Europa willen er vanaf... Maar als er dan toch gekozen moet worden doe dan permanent UTC+1u (A-tijd).quote:Op donderdag 4 april 2019 17:27 schreef sp3c het volgende:
wat is nu eigenlijk het probleem met de huidige oplossing dan ... dat je 2 keer per jaar al je klokken moet verstellen?
Ik kan me voorstellen dat dat voor een aantal beroepen niet haalbaar is. Maar de beroepen die afhankelijk zijn van daglicht en dan in de winter om 6 uur beginnen terwijl het pas om 8:30 licht is... hoe afhankelijk van dat daglicht zijn ze dan?quote:Op donderdag 4 april 2019 17:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar het blijft op een dag toch gewoon even lang licht. Ook als er altijd zomertijd wordt toegepast. Dan kunnen mensen zich daar toch een beetje aan aanpassen door niet om 06.00 uur te beginnen. Is nog veel gezonder ook. Ik begin nooit te werken als het nog donker is.
Het verstoort het chronoritme van mensen nogal. Het is een nadeel, maar elke oplossing heeft zo z'n nadelen.quote:Op donderdag 4 april 2019 17:27 schreef sp3c het volgende:
wat is nu eigenlijk het probleem met de huidige oplossing dan ... dat je 2 keer per jaar al je klokken moet verstellen?
En die standaard kan wijzigen. Zones kunnen wijzigen. En dat is waar we het over kunnen hebben. Goh. Dat jij 'geen reden ziet om daar van af te wijken' is natuurlijk al helemaal geen argument, er zijn al meerdere redenen gegeven om dat wél te doen. Bovendien zeg je zelf hierboven ook al dat je GMT+1 het beste vindt, dat is dus ook al afwijken van die zogenaamde standaard.quote:Op donderdag 4 april 2019 17:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat je van een bepaalde standaard moet uitgaan.
Voor dat systeem niet inderdaad. Ik gebruik dat 'argument' dan ook niet. Dus kunnen we daar eindelijk over ophouden?quote:Op donderdag 4 april 2019 17:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat een dodelijke reactie. Dus de switch van GMT+1 naar GMT maakt dan ook nul verschil.
Want jouw argumenten (waar ik ze moet vinden is een tweede overigens) zijn natuurlijk wel valide...quote:Op donderdag 4 april 2019 17:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En die standaard kan wijzigen. Zones kunnen wijzigen. En dat is waar we het over kunnen hebben. Goh. Dat jij 'geen reden ziet om daar van af te wijken' is natuurlijk al helemaal geen argument, er zijn al meerdere redenen gegeven om dat wél te doen. Bovendien zeg je zelf hierboven ook al dat je GMT+1 het beste vindt, dat is dus ook al afwijken van die zogenaamde standaard.
Wat kan het kantoorlui boeien dat het licht is? De meesten zitten gewoon in het donker als de stroom uit valt. Het gaat om licht voor en na werk.quote:Op donderdag 4 april 2019 16:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Met een permanente wintertijd vallen de "kantooruren" er ook prima in.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ga lekker 's nachts werken dan...quote:Op donderdag 4 april 2019 18:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat kan het kantoorlui boeien dat het licht is? De meesten zitten gewoon in het donker als de stroom uit valt. Het gaat om licht voor en na werk.
Daarom is dat nmm ook niet echt een argument om voor een bepaalde tijdzone te kiezen. Nog even en de nachtploeg gaat zich ermee bemoeien en moeten we naar UTC+13u omdat ze niet kunnen slapen omdat het licht is.quote:
Hier ben ikquote:Op donderdag 4 april 2019 18:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daarom is dat nmm ook niet echt een argument om voor een bepaalde tijdzone te kiezen. Nog even en de nachtploeg gaat zich ermee bemoeien en moeten we naar UTC+13u omdat ze niet kunnen slapen omdat het licht is.
Tuurlijk, we wijzigen de standaarden even. Gewoon omdat het kan. Vanaf vandaag telt een minuut 100 seconden. Een uur 144 minuten en een dag 6 uur. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde, dus wat maakt dat uit?quote:Op donderdag 4 april 2019 17:50 schreef Fir3fly het volgende:
En die standaard kan wijzigen. Zones kunnen wijzigen. En dat is waar we het over kunnen hebben. Goh. Dat jij 'geen reden ziet om daar van af te wijken' is natuurlijk al helemaal geen argument, er zijn al meerdere redenen gegeven om dat wél te doen. Bovendien zeg je zelf hierboven ook al dat je GMT+1 het beste vindt, dat is dus ook al afwijken van die zogenaamde standaard.
Als de standaard niet overeenkomt met de BBQ tijden dan dient de standaard aangepast te worden ja!quote:Op donderdag 4 april 2019 18:52 schreef ACT-F het volgende:
Tuurlijk, we wijzigen de standaarden even. Gewoon omdat het kan. Vanaf vandaag telt een minuut 100 seconden. Een uur 144 minuten en een dag 6 uur. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde, dus wat maakt dat uit?
Dit soort wereldvreemde uitspraken zijn ook totaal niet serieus te nemen:quote:Op woensdag 3 april 2019 16:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wtf, bij vier van die lui staat 'activist Gezondtijd!'
Oftewel een lobbyclubje krijgt even belachelijke representatie. Wat een gotspe.
quote:Mevr. Van Kerkhof vraagt zich af of er onderzoek beschikbaar is dat ondersteund (sic) dat mensen meer gaan sporten door de zomertijd (huidige systeem) of bij permanente zomertijd. Dit is niet bij haar bekend
Op een normale manier decimaal kunnen tijdrekenen zou wel bepaalde voordelen hebben inderdaad. Laten we dagen invoeren van 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 4 april 2019 18:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tuurlijk, we wijzigen de standaarden even. Gewoon omdat het kan. Vanaf vandaag telt een minuut 100 seconden. Een uur 144 minuten en een dag 6 uur. Uiteindelijk is het allemaal hetzelfde, dus wat maakt dat uit?
Eigen BBQ eerst!quote:Op donderdag 4 april 2019 19:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de standaard niet overeenkomt met de BBQ tijden dan dient de standaard aangepast te worden ja!
Vind ik ook, dus we wijzigen het even.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op een normale manier decimaal kunnen tijdrekenen zou wel bepaalde voordelen hebben inderdaad. Laten we dagen invoeren van 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, bijvoorbeeld.
Want de voorstander in dat onderzoek heeft natuurlijk wel zwaarwegende argumenten...quote:Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dit soort wereldvreemde uitspraken zijn ook totaal niet serieus te nemen:
[..]![]()
![]()
Als je niet snapt dat het hele zomerseizoen waar buitensporters van afhankelijk zijn wordt ingekrompen met een paar maanden, en dat uiteraard vanzelfsprekend leidt tot minder sportbeoefening ben je niet goed bij je hoofd. Dan ben je met maar één ding bezig en dat is zeker niet alles goed tegen elkaar afwegen.
Wat een stelletje vooringenomen randdebielen hebben ze bij elkaar gezocht zeg. En inderdaad, niet gek dat 10 van de 11 voor deze keuze gaan als vantevoren al duidelijk is dat ze alle tien tot het lobbyclubje 'permanent wintertijd' horen.
Maar goed, tot halverwege de jaren '70 kon men ook echt niet sporten...quote:De heer Geertzen heeft de voorkeur voor een permanente zomertijd boven de alternatieven, omdat dan het beste gebruik kan worden gemaakt van het licht in de avonduren voor sport en het maatschappelijk verkeer.
En hoeveel dagen moet een jaar dan duren?quote:Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op een normale manier decimaal kunnen tijdrekenen zou wel bepaalde voordelen hebben inderdaad. Laten we dagen invoeren van 10 uur van 100 minuten van 100 seconden, bijvoorbeeld.
365. Helaas kunnen we dat niet wijzigen. (of nou ja, het kan op zich best - er zijn wel meer jaartellingen die niet gelijk lopen aan het zonnejaar)quote:Op donderdag 4 april 2019 19:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
En hoeveel dagen moet een jaar dan duren?
Buitensport, BBQ, ik vind <insert> Wat een geweldige argumenten weer. Dat buiten sporten kan dan ook alleen nét in dat laatste uurtje voor zonsondergang van de huidige zomertijd. In de ochtend eerder opstaan en sporten komt niet in je op? Of ga je nu achter een groep schuilen en begint je zin met 'ja maar'?quote:Op donderdag 4 april 2019 19:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dit soort wereldvreemde uitspraken zijn ook totaal niet serieus te nemen:
[..]![]()
![]()
Als je niet snapt dat het hele zomerseizoen waar buitensporters van afhankelijk zijn wordt ingekrompen met een paar maanden, en dat uiteraard vanzelfsprekend leidt tot minder sportbeoefening ben je niet goed bij je hoofd. Dan ben je met maar één ding bezig en dat is zeker niet alles goed tegen elkaar afwegen.
Wat een stelletje vooringenomen randdebielen hebben ze bij elkaar gezocht zeg. En inderdaad, niet gek dat 10 van de 11 voor deze keuze gaan als vantevoren al duidelijk is dat ze alle tien tot het lobbyclubje 'permanent wintertijd' horen.
Klopt, maar is net zo min wenselijk als het afwijken van de "tijd".quote:Op donderdag 4 april 2019 19:12 schreef Janneke141 het volgende:
365. Helaas kunnen we dat niet wijzigen. (of nou ja, het kan op zich best - er zijn wel meer jaartellingen die niet gelijk lopen aan het zonnejaar)
Napoleon heeft natuurlijk wel voor een enorme standarisatie gezorgd, wat dat betreft mogen we hem wel dankbaar zijn.quote:Napoleon heeft overigens geprobeerd om een jaar in te voeren van 12 maanden van 30 dagen (in 3 weken van 10, met 3 dagen weekend), en de overblijvende 5 (of 6) dagen tot een week van algemene feestdagen te bestempelen. Ze vallen toch rond de Kerst.
Al duizend keer opgenoemd, waaronder het zeer objectieve 'permanent zomertijd levert het meeste uren bruikbaar daglicht op'. En dat dat goed is voor mensen in het algemeen en óók die met winterdepressies heb ik ook al meerdere keren een onderzoek voor aangeleverd. Toont aan dat het verlies van daglicht in de ávond hun depressies triggert, maar dan is het opeens muisstil..quote:Op woensdag 3 april 2019 18:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit dus. Ik zal de bal kaatsen: waar zijn die argumenten die zomertijd zo goed onderbouwen?
Hier staat toch echt duidelijk dat ochtenddaglicht NIET helpt bij winterdepressies, en toch blijven al deze wetenschappers stoïcijns het omgekeerde maar herhalen, alsof het een natuurconstante is of zo waar geen discussie over mogelijk is. Dat is geen wetenschappelijk gedrag.quote:FIGURE 4
The fall daylight savings time transition thus entails increased exposure to sunlight in the morning and decreased exposure to sunlight in the evening. As depression can be treated effectively by bright light therapy in the morning, especially in individuals with a phase-delayed circadian misalignment,28–33 who are overrepresented among those with unipolar depression,17,28,34 we would expect increased exposure to sunlight in the morning to decrease the incidence of unipolar depressive episodes. Instead, we observed the opposite and can therefore rule out this explanation.
Het wordt veel later in het jaar 's avonds licht, het wordt veel eerder in het jaar weer vroeger donker, dat kort de mogelijke avondsportperiode in met enkele maanden. Al tig keer aan je uitgelegd, maar het dringt kennelijk echt niet door omdat je weer begint over een 'laatste uurtje'.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:15 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Buitensport, BBQ, ik vind <insert> Wat een geweldige argumenten weer. Dat buiten sporten kan dan ook alleen nét in dat laatste uurtje voor zonsondergang van de huidige zomertijd.
Nee, natuurlijk komt dat niet in je op als avondsporter. Dan kun je a) vrijwel niet afspreken met anderen en b) maar een uurtje sporten, effectief maar drie kwartier omdat je ook nog moet douchen, waarbij je vanuit je uiterst irritantte ik-ik-ik-iedereen-kan-en-moet-dan-maar zijn-zoals-ik-dan-kan-alles-prima-visie er maar weer eens gemakshalve vanuit gaat dat iedereen, bijvoorbeeld avondmensen, makkelijk in staat zijn om maar even doodleuk extra vroeg op te staan én ze überhaupt hun voldoening kunnen halen uit sporten op dat tijdstip. Denk je bijvoorbeeld dat er op dat tijdstip wedstrijden zijn?quote:In de ochtend eerder opstaan en sporten komt niet in je op?
Dus hier draait alles om? Daarom moet het geografische deel dat onder GMT valt GMT+2 worden.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:38 schreef Zelva het volgende:
Nee, natuurlijk komt dat niet in je op als avondsporter. Dan kun je a) vrijwel niet afspreken met anderen en b) maar een uurtje sporten, effectief maar drie kwartier omdat je ook nog moet douchen,
Dat onderzoek: "Therefore, we investigated the effects of daylight savings time transitions on the incidence rate of unipolar depressive episodes."quote:Op donderdag 4 april 2019 19:21 schreef Zelva het volgende:
Al duizend keer opgenoemd, waaronder het zeer objectieve 'permanent zomertijd levert het meeste uren bruikbaar daglicht op'. En dat dat goed is voor mensen in het algemeen en óók die met winterdepressies heb ik ook al meerdere keren een onderzoek voor aangeleverd. Toont aan dat het verlies van daglicht in de ávond hun depressies triggert, maar dan is het opeens muisstil..
Uiteraard. Daarom wordt er in de winter niet gesport.quote:Op donderdag 4 april 2019 20:24 schreef sp3c het volgende:
heb je per se zonlicht nodig om te sporten dan?
Gvd...quote:Op donderdag 4 april 2019 20:28 schreef sp3c het volgende:
vertel dat die eikels die hier achter altijd tot s'avonds laat in het speeltuintje oefeningen lopen te doen met zo'n popie jopie instructeur en rare muzak erbij
Er zijn sporten waarbij het wel heel handig is als je liever niet ergens tegenaan knalt.quote:Op donderdag 4 april 2019 20:24 schreef sp3c het volgende:
heb je per se zonlicht nodig om te sporten dan?
Problem solved.quote:Op donderdag 4 april 2019 20:39 schreef Nattekat het volgende:
midden in de winter, en dan sport ik binnen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |