Zou ik best willen hoorquote:Op dinsdag 2 april 2019 19:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Minder uren werken is wel erg hip natuurlijk. 40 uur is uit, 32 uur is in
Je kan het voorstellenquote:Op dinsdag 2 april 2019 19:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Doe mij maar 5 dagen weekend en 2 dagen knallenMaar helaas
![]()
Maar hoe beïnvloedt 1 tijdzone dan de energiebalans in Europa? Die zie ik even niet.quote:Op dinsdag 2 april 2019 19:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met standaardisatie van systemen waar veel zaken van afhankelijk zijn. Heb ik allemaal al uitgelegd in de vorige delen. Uiteraard kun je wereldwijd 1 tijdzone hanteren, maar ook dat is niet handig.
Omdat alle netten in heel Europa met elkaar gekoppeld zijn wordt er bij een tekort ingekocht vanuit het buitenland en vice versa. Als heel Europa op hetzelfde moment opstaat en elektrisch gaat verwarmen en kantoren en industrieën eveneens opgewarmd worden zodat jij behaaglijk kan beginnen krijg je een enorme belasting van het net. Die belasting wordt nu nog vermeden omdat we in Nederland nog massaal aardgas gebruiken, maar nu de prijs van aardgas drastisch aan het stijgen is gaat men massaal over naar warmtepompen of direct elektrisch verwarmen.quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:01 schreef Drekkoning het volgende:
Maar hoe beïnvloed 1 tijdzone dan de energiebalans in Europa? Die zie ik even niet.
Exact mijn punt.quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Omdat alle netten in heel Europa met elkaar gekoppeld zijn wordt er bij een tekort ingekocht vanuit het buitenland en vice versa. Als heel Europa op hetzelfde moment opstaat.
quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Exact mijn punt.
Het moment van opstaan wordt bepaald door het tijdstip op de klok en is niet gekoppeld aan de ‘zonnetijd’ vanwege ‘flexibiliteit van werkgevers/-nemers’.
Eerder beweerde jij dat namelijk nog, dat het kiezen van GMT+2 toch geen nut zou hebben omdat er flexibel gewerkt kon worden.
quote:Op dinsdag 2 april 2019 16:11 schreef ACT-F het volgende:
Als we voor GMT gaan dan gaat een deel van de bevolking ervoor kiezen om eerder te beginnen met werken en een ander deel niet. En dat is precies wat perfect is voor onze energiebalans, want dat heeft ook een positief invloed op de avondpiek. Win-win.
Dat werkt toch net zo goed de andere kant op? Als een deel kan kiezen om eerder of later te beginnen en dus doet wat ze het prettigst vinden, dan krijg je toch net zo goed een spreiding bij GMT+2?quote:
Dus kiezen we wat geografisch het meest logische is, en dat heb ik hier uitgelegd:quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:31 schreef Drekkoning het volgende:
Dat werkt toch net zo goed de andere kant op? Als een deel kan kiezen om eerder of later te beginnen en dus doet wat ze het prettigst vinden, dan krijg je toch net zo goed een spreiding bij GMT+2?
Je moet wat mij betreft kiezen voor wat qua wakkertijd het meest logisch is, dus zon op zijn hoogst rond 14.00/15:00u.quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus kiezen we wat geografisch het meest logische is, en dat heb ik hier uitgelegd:
NWS / Afschaffing zomer- en wintertijd #6 Tijd is relatief
Wakker worden doe je zodra de zon op komt, want alleen dan heb je het meest aan daglicht in de zomer. Dus naarmate de dagen lengen eerder opstaan. Flexibel werken kunnen we een duwtje in de rug geven door GMT te hanteren. Alleen dan pas schrikt men wakker dat je ook op andere tijdstippen kan werken dan 9 tot 5.quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je moet wat mij betreft kiezen voor wat qua wakkertijd het meest logisch is, dus zon op zijn hoogst rond 14.00/15:00u.
En aangezien we net hebben vastgesteld dat voor een groot deel van de bevolking geldt dat ze niet zo flexibel kunnen werken (want daarom heb jij moeite met dezelfde tijdzone in heel Europa), is dat GMT+2.
Behalve dat ik niet met je eens bent dat er dan opeens, halleluja, overal flexibel gewerkt kan worden. Plus dat dat gewoon onhandig is qua school en opvang.quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wakker worden doe je zodra de zon op komt, want alleen dan heb je het meest aan daglicht in de zomer. Dus naarmate de dagen lengen eerder opstaan. Flexibel werken kunnen we een duwtje in de rug geven door GMT te hanteren. Alleen dan pas schrikt men wakker dat je ook op andere tijdstippen kan werken dan 9 tot 5.
En waarom GMT, dat heb ik net uitgelegd met die link. Dat zijn afspraken die lang geleden gemaakt zijn en daar zijn veel (IT-)systemen op gebaseerd. Je moet niet willekeurig op +1 of +2 gaan zitten.
Ik val nu een beetje in herhaling wat ik al meerdere keren uitgelegd heb. Zo'n beetje alle instanties die in de jaren '80 bestonden gebruiken nog steeds die systemen of hebben de basis van hun architectuur in die tijd liggen omdat verandering te kostbaar is, banken, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, vliegvelden, spoorwegen, telecombedrijven en ga zo maar door. Naarmate systemen met elkaar gekoppeld worden wat steeds internationaler gebeurt is tijdsharmonisatie een belangrijk punt. Daarbij moet je strak aan de standaarden houden. Dan kies je uiteraard je geografische tijd in plaats van +1 of +2.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:08 schreef Drekkoning het volgende:
Verder mag ik toch hopen dat die systemen gewoon gebruik maken van een universele interne tijd die hooguit naar de eindgebruiker toe wordt weergegeven als een lokale tijd. Zo niet, dan ligt het aan het systeem, niet aan de tijdzone.
Trouwens, ik zie niet in waarom systemen opeens stoppen met werken als je +2 i.p.v. +0 gebruikt, en wel werken in het huidige systeem waarbij ‘willekeurig’ +1 of +2 gebruikt wordt afhankelijk van de datum in het jaar.
Want die systemen leiden de tijden die ze moeten harmoniseren af van de coördinaten van het land in kwestie?quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik val nu een beetje in herhaling wat ik al meerdere keren uitgelegd heb. Zo'n beetje alle instanties die in de jaren '80 bestonden gebruiken nog steeds die systemen of hebben de basis van hun architectuur in die tijd liggen omdat verandering te kostbaar is, banken, ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, vliegvelden, spoorwegen, telecombedrijven en ga zo maar door. Naarmate systemen met elkaar gekoppeld worden wat steeds internationaler gebeurt is tijdsharmonisatie een belangrijk punt. Daarbij moet je strak aan de standaarden houden. Dan kies je uiteraard je geografische tijd in plaats van +1 of +2.
In de jaren '80 konden ze niet bevroeden dat hun systeem ooit een onderdeel zou worden van een internationaal netwerk. Je hebt 'zou moeten' en je hebt 'wat het is'. Dat laatste is de realiteit en ombouw is praktisch onbetaalbaar. Maar het staat je vrij om IT'er te worden en op vrijwillige basis eraan te beginnenquote:Op dinsdag 2 april 2019 21:31 schreef Drekkoning het volgende:
Juist internationale systemen moeten tijdzone onafhankelijk zijn.
En dat systeem kan wel overweg met GMT+1/GMT+2 (zoals het nu is), gaat helemaal over de zeik als het GMT+2 wordt, maar kan wel prima overweg met een wijziging naar GMT+0? Noem eens een voorbeeld van zo een systeem?quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In de jaren '80 konden ze niet bevroeden dat hun systeem ooit een onderdeel zou worden van een internationaal netwerk. Je hebt 'zou moeten' en je hebt 'wat het is'. Dat laatste is de realiteit en ombouw is praktisch onbetaalbaar. Maar het staat je vrij om IT'er te worden en op vrijwillige basis eraan te beginnen
In plaats van dat ik alles ga herhalen adviseer ik om terug te lezen. Je hebt 3 tijden in een modern systeem, terwijl oude maar 1 kennen. Zoek maar op welke als je het naatje van de kous wil weten.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:56 schreef Drekkoning het volgende:
En dat systeem kan wel overweg met GMT+1/GMT+2 (zoals het nu is), gaat helemaal over de zeik als het GMT+2 wordt, maar kan wel prima overweg met een wijziging naar GMT+0? Noem eens een voorbeeld van zo een systeem?
Waarom kan het wel overweg met een 'kloppende' tijdzone? Hoe weet dat jaren '80 systeem, dat niet internationaal is ontworpen, welke tijdzone bij Nederland 'hoort'?
Ach ja, nauwelijks argumenten, dus dan vliegen de ad hominems je om de oren.quote:Op maandag 1 april 2019 19:56 schreef ACT-F het volgende:
Dit is zo'n heerlijke huis-tuin-en-keukenreactie, aandoenlijk gewoon![]()
Klinkt allemaal leuk, maar leg nou eerst maar eens uit waarom permanent zomertijd een piek zou veroorzaken die er nu al niet is. Het blijft wachten op de uitleg, want dat sla je iedere keer maar gewoon doodleuk over.quote:Alle doet het toch?! Voor de sterveling is stroom aan of uit. Voor de netbeheerder is het maar de vraag of er nog voldoende marge is voordat er gecontroleerd afgeschakeld moet worden. Doe je dat niet, dan kun je een kettingreactie krijgen waardoor er nog meer uitvalt.
En wat heeft dat precies met zomertijd of wintertijd te maken? Klinkt als iets voor een compleet ander topic.quote:Het stroomverbruik neemt de komende jaren drastisch toe, sneller dan we ooit uitbreiden kunnen. Tenzij we fors de portemonnee trekken, dan zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden, maar wij vinden de ruim ¤300 jaarlijkse lastenverzwaring al veel, terwijl dat een peulenschil is vergeleken met de kosten die we moeten maken om het net uit te breiden.
En als je niet zo leeft als hem, dan moet je dat voortaan maar gaan doen, want dat is het beste.quote:Op dinsdag 2 april 2019 13:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De enige die met ik, ik, ik komt ben jij. Jij bepaalt voor anderen hoe ze moeten leven, jij bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je anderen negeert en nog het ergste: jij denkt dat iedereen zo leeft als jij.
De hele argumentatie leunt op het idee dat de sobere winterochtenden genoeg energie opleveren om een eventuele piek (als ie bestaat) op te vangen. We moeten naar wintertijd zodat zonnepanelen hun werk bij het opstarten van de machines kunnen doen, omdat het niet erg is als hele woonwijken aan het einde van de dag de klos zijn en we keihard tegen de menselijke natuur in gaan.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:30 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ach ja, nauwelijks argumenten, dus dan vliegen de ad hominems je om de oren.
[..]
Klinkt allemaal leuk, maar leg nou eerst maar eens uit waarom permanent zomertijd een piek zou veroorzaken die er nu al niet is. Het blijft wachten op de uitleg, want dat sla je iedere keer maar gewoon doodleuk over.
[..]
En wat heeft dat precies met zomertijd of wintertijd te maken? Klinkt als iets voor een compleet ander topic.
En die piek ligt in hartje winter sowieso als het donker is, of het nou zomer- of wintertijd is. Maar dat slaat ie maar gewoon gemakshalve over.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De hele argumentatie leunt op het idee dat de sobere winterochtenden genoeg energie opleveren om een eventuele piek (als ie bestaat) op te vangen. We moeten naar wintertijd zodat zonnepanelen hun werk bij het opstarten van de machines kunnen doen, omdat het niet erg is als hele woonwijken aan het einde van de dag de klos zijn en we keihard tegen de menselijke natuur in gaan.
Extra argument voor UTC+0quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:38 schreef Zelva het volgende:
[..]
En die piek ligt in hartje winter sowieso als het donker is, of het nou zomer- of wintertijd is. Maar dat slaat ie maar gewoon gemakshalve over.
Antwoord op de vraag waarom internationale systemen stoppen met werken bij GMT+2 in Nederland en het prima doen bij GMT+0 in Nederland (en op dit moment ook werken met GMT+1/2) krijg ik niet.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In plaats van dat ik alles ga herhalen adviseer ik om terug te lezen. Je hebt 3 tijden in een modern systeem, terwijl oude maar 1 kennen. Zoek maar op welke als je het naatje van de kous wil weten.
Herkenbaar patroon inmiddels.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:39 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Antwoord op de vraag ... ... krijg ik niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |