abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 maart 2019 @ 19:42:48 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_185956414
Het kabinet maakt voorlopig geen keuze tussen de zomer- of wintertijd. Voor zo’n ingrijpend besluit is het nog veel te vroeg, zo zal het kabinet morgen – na afloop van de ministerraad – bekendmaken.
Peter Winterman 18-10-18, 16:12 Laatste update: 17:51

Volgens Haagse bronnen wil Nederland niet nú al beslissen of het wenselijk is om over te stappen op de zomer- of wintertijd als permanente tijd. De verdeeldheid in Nederland is nog te groot.
https://www.ad.nl/politie(...)wintertijd~a2e7d850/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 31 maart 2019 @ 19:46:56 #2
24533 ACT-F
pi_185956509
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:36 schreef Drekkoning het volgende:
Alleen jij en ik weten alletwee dat die werkgevers dat niet gaan doen. GMT+2 als vaste tijd afspreken ligt veel meer in de lijn der verwachting dan dat.
Spreek voor jezelf. Dank u.

Ik had je werkgever kunnen zijn en ik ben een zeer grote voorstander van flexibele werktijden. Mijn ervaring is juist dat werknemers zich vastbijten aan 9 tot 5 of 8 tot 4. Rond 17:00 à 18:00 willen ze absoluut aan het avondeten zitten en willen ze niets weten verandering.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:54:29 #3
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185956676
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Mijn ervaring is juist dat werknemers zich vastbijten aan 9 tot 5 of 8 tot 4. Rond 17:00 à 18:00 willen ze absoluut aan het avondeten zitten en willen ze niets weten verandering.
Precies. Werkgevers gaan hun werktijden niet aanpassen.

Dus als ik moet kiezen voor een vaste tijdzone, kies ik voor GMT+2. Meeste licht tijdens wakkere uren.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 31 maart 2019 @ 19:55:42 #4
24533 ACT-F
pi_185956693
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies. Werkgevers gaan hun werktijden niet aanpassen.

Dus als ik moet kiezen voor een vaste tijdzone, kies ik voor GMT+2. Meeste licht tijdens wakkere uren.
Leuk dat je dit negeert. Je laat je ontzettend kennen nu:

Ik had je werkgever kunnen zijn en ik ben een zeer grote voorstander van flexibele werktijden.
  zondag 31 maart 2019 @ 19:56:36 #5
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185956712
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Leuk dat je dit negeert. Je laat je ontzettend kennen nu:

Ik had je werkgever kunnen zijn en ik ben een zeer grote voorstander van flexibele werktijden.
Prima, maar jij bent niet mijn werkgever en ook niet de werkgever van het grootste deel van Nederland.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 20:00:35 #6
24533 ACT-F
pi_185956783
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 19:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Prima, maar jij bent niet mijn werkgever en ook niet de werkgever van het grootste deel van Nederland.
Enig idee waarom het aantal zelfstandigen groeit ten koste van werknemersschap? Omdat werkgevers de 9 tot 5 mentaliteit kotsbeu zijn. Ik besteed mijn werk dan ook uit aan andere zelfstandigen in plaats van personeel aan te nemen. Laat de verstokte 9 tot 5 gewoontedier lekker huilie huilie doen omdat ze geen vast contract meer kunnen krijgen. Je hebt het zelf in de hand.
pi_185957553
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Enig idee waarom het aantal zelfstandigen groeit ten koste van werknemersschap? Omdat werkgevers de 9 tot 5 mentaliteit kotsbeu zijn. Ik besteed mijn werk dan ook uit aan andere zelfstandigen in plaats van personeel aan te nemen. Laat de verstokte 9 tot 5 gewoontedier lekker huilie huilie doen omdat ze geen vast contract meer kunnen krijgen. Je hebt het zelf in de hand.
Ik denk dat de tijden van BSO's en basisscholen een grotere factor zijn in binnen welke tijden men wil werken. En op het moment dat de kinderen thuis zijn, (moeten, want om tijd X moeten ze daar opgerot zijn) is het streven om het werk dan ook achter de rug te hebben. Bovendien wil je je partner ook nog af en toe zien en die werkt misschien ook wel in het onderwijs met strakke begintijden.

Werkgevers zoals die van Driekkoning ken ik trouwens niet. Dat er zonder concreet doel (de winkel gaat open) een rigide tijd wordt aangehouden. Daar wint niemand iets mee.
pi_185957632
quote:

[..]

Dan heb jij het toch fijn voorelkaar wat zeur je dan nog?
pi_185957674
quote:

[..]

Ah, is dát de reden.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 31 maart 2019 @ 20:49:58 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185957937
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:33 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik denk dat de tijden van BSO's en basisscholen een grotere factor zijn in binnen welke tijden men wil werken. En op het moment dat de kinderen thuis zijn, (moeten, want om tijd X moeten ze daar opgerot zijn) is het streven om het werk dan ook achter de rug te hebben. Bovendien wil je je partner ook nog af en toe zien en die werkt misschien ook wel in het onderwijs met strakke begintijden.

Werkgevers zoals die van Driekkoning ken ik trouwens niet. Dat er zonder concreet doel (de winkel gaat open) een rigide tijd wordt aangehouden. Daar wint niemand iets mee.
Als elke werkgever zo flexibel is dan maakt heel deze discussie niet uit en kan je dus net zo goed GMT+2 vaststellen.
Ik heb echter sterk het vermoeden dat je bij het gros van de werkgevers niet zo flexibel zomaar kunt binnenwandelen. Sterker nog, ik vermoed dat om 5u in de ochtend mening kantoorpand gewoon nog gesloten is.

Daarnaast haal je inderdaad terecht aan dat je ook nog eens afhankelijk bent van schooltijden etc.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  zondag 31 maart 2019 @ 21:10:38 #11
24533 ACT-F
pi_185958507
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:36 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan heb jij het toch fijn voorelkaar wat zeur je dan nog?
Dat heb ik inmiddels 4 à 5 keer aangegeven. Ik preek niet voor eigen parochie, maar voor het algemene belang. Zomer- en wintertijd zijn ooit ingevoerd voor de energiehuishouding en niet voor het extra barbecue-uurtje in de zomeravond. Energiehuishouding wordt actueler naarmate wij afhankelijker worden van duurzame energie. Wij moeten eerder zon en daarmee licht en warmte hebben voordat we de dagelijkse activiteiten opstarten. Het is onverstandig om in een groot gedeelte van Europa de activiteiten tegelijk op te starten. Houd je aan die tijdsindeling zodat het opstarten van de dag gefaseerd gebeurt. Dát is de reden dat ik eis dat we op GMT zitten samen met de rest van de Benelux, Frankrijk en Spanje. Daarbij zie ik ook liever differentiatie in werktijden. Kom bij mij niet met 9 tot 5 lulkoek aanzetten en dat werkgevers dat willen. Dat is quatsch. De markt wil 24/7 op zijn wenken bediend worden. Diezelfde consument die hypocriet genoeg van 9 tot 5 wil werken, maar wel graag ziet dat de supermarkt dat niet doet en de storingsmonteur 24/7 oproepbaar moet zijn, moet zijn oogkleppen openen dat je uiteindelijk aan jezelf te danken hebt dat 9 tot 5 uit de gratie begint te raken. Werkgevers willen de toko langer dan 8 uur open hebben, maar daarvoor moeten de werktijden verschillend worden.

Ik kan wel 6x, 7x 100x aangeven waarom, maar ik kan de argumentenblindheid van de tegenstanders niet genezen. Ik weet wel dat ze heel snel genezen zijn als stroomuitval gemeengoed wordt en de energierekening hoger. Maar kennelijk hebben argumentblinde figuren eerst een smak tegen de muur nodig voordat ze wakker worden. Als zij de enigen waren die getroffen zouden worden dan zou ik de discussie laten voor wat het is, maar iedereen wordt getroffen door de GMT+2 achterlijkheid.
  zondag 31 maart 2019 @ 21:12:58 #12
24533 ACT-F
pi_185958562
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 20:33 schreef Chia het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat 9 tot 5 moet verdwijnen, maar we kunnen het ons niet allemaal permitteren. Dat ouders van 9 tot 5 willen werken begrijp ik heel goed vanuit dat perspectief. Maar er zijn legio alleenstaanden en kinderlozen die geen 9 tot 5 nodig hebben.
  zondag 31 maart 2019 @ 21:14:28 #13
24533 ACT-F
pi_185958597
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je probleem is dat je andere argumenten niet leest, je eigen onzin blijft herhalen en van iedereen stropoppen maakt.
Die lees ik en weerleg ik. Jij gaat zelfs zo ver dat je wetenschappers negeert. Dan houdt het voor mij op en neem ik je niet meer serieus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Frutsel op 04-04-2019 11:46:38 ]
pi_185958872
quote:
7s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat 9 tot 5 moet verdwijnen, maar we kunnen het ons niet allemaal permitteren. Dat ouders van 9 tot 5 willen werken begrijp ik heel goed vanuit dat perspectief. Maar er zijn legio alleenstaanden en kinderlozen die geen 9 tot 5 nodig hebben.
Ik zie bij alleenstaanden en kinderlozen (of kinderen het huis uit) dus ook een grotere marge en flexibiliteit in de werktijden.
pi_185962755
quote:
18s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:10 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat heb ik inmiddels 4 à 5 keer aangegeven. Ik preek niet voor eigen parochie, maar voor het algemene belang. Zomer- en wintertijd zijn ooit ingevoerd voor de energiehuishouding en niet voor het extra barbecue-uurtje in de zomeravond. Energiehuishouding wordt actueler naarmate wij afhankelijker worden van duurzame energie. Wij moeten eerder zon en daarmee licht en warmte hebben voordat we de dagelijkse activiteiten opstarten. Het is onverstandig om in een groot gedeelte van Europa de activiteiten tegelijk op te starten. Houd je aan die tijdsindeling zodat het opstarten van de dag gefaseerd gebeurt. Dát is de reden dat ik eis dat we op GMT zitten samen met de rest van de Benelux, Frankrijk en Spanje. Daarbij zie ik ook liever differentiatie in werktijden. Kom bij mij niet met 9 tot 5 lulkoek aanzetten en dat werkgevers dat willen. Dat is quatsch. De markt wil 24/7 op zijn wenken bediend worden. Diezelfde consument die hypocriet genoeg van 9 tot 5 wil werken, maar wel graag ziet dat de supermarkt dat niet doet en de storingsmonteur 24/7 oproepbaar moet zijn, moet zijn oogkleppen openen dat je uiteindelijk aan jezelf te danken hebt dat 9 tot 5 uit de gratie begint te raken. Werkgevers willen de toko langer dan 8 uur open hebben, maar daarvoor moeten de werktijden verschillend worden.

Ik kan wel 6x, 7x 100x aangeven waarom, maar ik kan de argumentenblindheid van de tegenstanders niet genezen. Ik weet wel dat ze heel snel genezen zijn als stroomuitval gemeengoed wordt en de energierekening hoger. Maar kennelijk hebben argumentblinde figuren eerst een smak tegen de muur nodig voordat ze wakker worden. Als zij de enigen waren die getroffen zouden worden dan zou ik de discussie laten voor wat het is, maar iedereen wordt getroffen door de GMT+2 achterlijkheid.
Waarom dan zo in het verzet, maak je niet dik/druk dun is de mode!

Ik heb er niks meer van, en waarvoor of waarom dat laat ik helemaal in de midden dat zoekt het nageslacht zich maar zelf uit, ze weten toch alles zo goed!
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 april 2019 @ 00:43:47 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185962814
Aha... Ik heb het door. ACT-F is niet tegen zomertijd, maar tegen één grote tijdzone in Europa zoals het nu is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185962831
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 00:43 schreef Nattekat het volgende:
Aha... Ik heb het door. ACT-F is niet tegen zomertijd, maar tegen één grote tijdzone in Europa zoals het nu is.
Dan zal die ook wel tegen vrijhandel zijn neem ik aan?

Er mag wat mij betreft ook wel 1 ding positief zijn aan de EU als ik de rest ook schroot vinden doe.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 00:46:35 ]
  maandag 1 april 2019 @ 00:45:33 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185962844
quote:
Europa is niet 1 grote uniforme tijdzone, hoe kom je daar nou weer bij?
pi_185962889
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 00:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Europa is niet 1 grote uniforme tijdzone, hoe kom je daar nou weer bij?
Toch wel allemaal een zomertijd kennende neem ik aan, daar het anders niet meer werken zou toch?

Oei ik ga de fout in zomertijd is de echte tijd wintertijd is de gemaakte toch.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 00:49:16 ]
  maandag 1 april 2019 @ 00:57:32 #20
24533 ACT-F
pi_185962998
quote:
Dat niet alleen, maar ook de juiste toepassing van het tijdzonesysteem. Als heel Europa dat uniform hanteert en daarbij zo dicht mogelijk bij de eigen geografische tijdzone ingedeeld wordt dan heb je de minste problemen met energieverdeling. Kijken naar je buurland c.q. handelspartner is niet het juiste argument. Als je voor een internationaal bedrijf werkt heb je meerdere klokken aan de muur hangen en houd je rekening met het tijdsverschil. Dat is nog het minste van alle problemen, het mag zelfs geen naam hebben in het licht van energiehuishouding.
pi_185963051
Het moet zo blijven zoals het nu is, klimaatcrisis...

Mensen zijn er al aan gewent en de rest heeft gewoon pech, mensen hebben soms pech.

Beste manier om de lampen langer te doven in de zomermaanden, langer buiten is meer bewegen en meer energie. Lekker fit

Tevens is het beter tegen de inbraken en misdaad in zijn algemeen.

Slotje we houden het zo.

Tip voor zeurende ouders, avond ervoor de kids wat langer wakker houden, gevoelsmatig slapen ze morgen uit. Vandaag 1 wisseldag. Kids hier en 8 buurkids sliepen eerder dan normaal.
pi_185963072
Zolang ik mijn energie niet kan afnemen van een buurland bestaat die toch helemaal niet die crisis.
pi_185963088
quote:

[..]

Dit is natuurlijk gewoon een hoop gezever in de ruimte.

Er zijn zoveel tegenargumenten te verzinnen dat het niet eens de moeite is.

Probeer eens een vergadering in te plannen met 5 mensen met flexwerktijden...
pi_185963098
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 01:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk gewoon een hoop gezever in de ruimte.

Er zijn zoveel tegenargumenten te verzinnen dat het niet eens de moeite is.

Arbeidsbespreking, waar het over die gaat wat niet aanwezig zijn?

Een hoop gelal in de ruimte?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 01:09:36 ]
  maandag 1 april 2019 @ 01:09:52 #25
24533 ACT-F
pi_185963105
quote:
Ik plan een vergadering met 5 mensen uit alle hoeken van wereld uit de meest verschillende tijdzones en jij bent niet eens capabel om een vergadering te plannen met mensen in hetzelfde kantoorpand?

Alle Jezus zeg :')
  maandag 1 april 2019 @ 01:11:58 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185963124
quote:

Zelfs bij defensie zijn we in staat om dat te regelen met uitzendgebieden en alles erbij... :')
  maandag 1 april 2019 @ 01:21:18 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_185963189
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 01:17 schreef Vliegbaard het volgende:

vroeger moesten we het doen met pen, papier, stencilmachine, postduif, ordonnance en telex... Tegenwoordig hebben we tientallen mogelijkheden om realtime met elkaar te communiceren maar schijnbaar is het te ingewikkeld om een vergadering te regelen... Echt... :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 04-04-2019 11:47:47 ]
pi_185963201
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:11 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zelfs bij defensie zijn we in staat om dat te regelen met uitzendgebieden en alles erbij... :')
Maar dat ze met munitie vuren van over tijd niet?

Of verkeerde aankoop mortier granaten wat was dat ook weer? Mali?
Vergaderen stelt niet zoveel voor als men het toch anders doet of niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-04-2019 01:24:29 ]
  maandag 1 april 2019 @ 01:25:21 #29
24533 ACT-F
pi_185963213
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Loop niet zo te zwammen, vroeger moesten we het doen met pen, papier, stencilmachine, postduif, ordonnance en telex... Tegenwoordig hebben we tientallen mogelijkheden om realtime met elkaar te communiceren maar schijnbaar is het te ingewikkeld om een vergadering te regelen... Echt... :')
Nou dit :') Daarbij kun je elkaar in levende lijve ontmoeten door het te combineren met een beursbezoek waar je gelijk met branchegenoten kunt netwerken.
pi_185963243
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Loop niet zo te zwammen, vroeger moesten we het doen met pen, papier, stencilmachine, postduif, ordonnance en telex... Tegenwoordig hebben we tientallen mogelijkheden om realtime met elkaar te communiceren maar schijnbaar is het te ingewikkeld om een vergadering te regelen... Echt... :')
Nogmaals, theoretisch prima mogelijk maar in de praktijk, in ieder geval op mijn bedrijf, vrijwel onmogelijk.
pi_185963266
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 01:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Nogmaals, theoretisch prima mogelijk maar in de praktijk, in ieder geval op mijn bedrijf, vrijwel onmogelijk.
Dat zegt vrees ik vooral heel erg veel over jullie bedrijf.
pi_185963423
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:53 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik heb Fir3fly niet voor gek versleten, ik heb hem wel verweten dat hij mensen met een andere mening consequent "argumenten" in de mond legt die die mensen nooit gebezigd hebben.
Als jullie binnen jullie bedrijf niet in staat zijn om een vergadering in te plannen met 5 mensen met verschillende werktijden, dan gaat er toch echt iets verkeerd binnen jullie communicatie of bij de bereidheid van jullie medewerkers om tot een oplossing te komen.
De rest van je geraaskal zal ik maar negeren.
Bij ons lukt het prima omdat iedereen tussen 7:30 en 9:00 binnen is en we daar in de CAO gewoon duidelijke afspraken over hebben staan.
pi_185965320
quote:
14s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je probleem is dat je andere argumenten niet leest, je eigen onzin blijft herhalen en van iedereen stropoppen maakt. Vind je het gek dat niemand het met je eens is behalve je holmaatje AchJa die dezelfde tactieken gebruikt.
Ik ben het ook grotendeels met ACT-F eens hoor. :Y
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 1 april 2019 @ 12:09:11 #34
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_185967770
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 01:53 schreef Kansenjongere het volgende:
Als jullie binnen jullie bedrijf niet in staat zijn om een vergadering in te plannen met 5 mensen met verschillende werktijden, dan gaat er toch echt iets verkeerd binnen jullie communicatie of bij de bereidheid van jullie medewerkers om tot een oplossing te komen
Ach, misschien wordt er ook veel teveel vergaderd en zijn daarom alle gezamenlijke momenten al volgeboekt met zinloze vergaderingen. Het zou niet het eerste bedrijf zijn waar dat gebeurt en je ongeveer de helft van de werkweek aan het vergaderen bent over helemaal niets.
Don't let my username fool you...
pi_185968808
Dus we hebben nu niet de echte tijd, de echte tijd is 10 over 12. Dat lijkt me wel beter. Ik ben helemaal in de war sinds zondag.
  maandag 1 april 2019 @ 13:12:45 #36
24533 ACT-F
pi_185968821
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 12:09 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ach, misschien wordt er ook veel teveel vergaderd en zijn daarom alle gezamenlijke momenten al volgeboekt met zinloze vergaderingen. Het zou niet het eerste bedrijf zijn waar dat gebeurt en je ongeveer de helft van de werkweek aan het vergaderen bent over helemaal niets.
Amen.

Ik heb zelf bijzonder weinig vergadermomenten op het moment dat alles op rolletjes loopt. Via de groeps-chat blijven we uitstekend op de hoogte van zaken die spelen. Nu even wat meer vergaderingen omdat we een nieuw project aan het optuigen zijn, maar dat is logisch.
pi_185969056
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2019 13:12 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Amen.

Ik heb zelf bijzonder weinig vergadermomenten op het moment dat alles op rolletjes loopt. Via de groeps-chat blijven we uitstekend op de hoogte van zaken die spelen. Nu even wat meer vergaderingen omdat we een nieuw project aan het optuigen zijn, maar dat is logisch.
Dus omdat jullie het met de groepschat af kunnen doen geldt dat automatisch voor elk bedrijf?

Je kunt generaliseren tot je een ons weegt maar voor het overgrote deel van Nederland geldt gewoon een 9-5 mentaliteit.
  maandag 1 april 2019 @ 13:38:14 #38
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_185969306
quote:
3s.gif Op maandag 1 april 2019 00:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat niet alleen, maar ook de juiste toepassing van het tijdzonesysteem. Als heel Europa dat uniform hanteert en daarbij zo dicht mogelijk bij de eigen geografische tijdzone ingedeeld wordt dan heb je de minste problemen met energieverdeling. Kijken naar je buurland c.q. handelspartner is niet het juiste argument. Als je voor een internationaal bedrijf werkt heb je meerdere klokken aan de muur hangen en houd je rekening met het tijdsverschil. Dat is nog het minste van alle problemen, het mag zelfs geen naam hebben in het licht van energiehuishouding.
Als energiehuishouding je argument is dan kan beter iedereen in zijn geografische tijdzone zitten +3. Zodat er tijdens piekmomenten (begin van de avond) nog directe zonne-energie beschikbaar is, en dat de accus die mensen aan de muur hebben hangen pas vanaf 19:00 uur worden leeg getrokken en niet vanaf 16:00 uur.
  maandag 1 april 2019 @ 13:55:50 #39
24533 ACT-F
pi_185969606
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 13:26 schreef Vliegbaard het volgende:

Dus omdat jullie het met de groepschat af kunnen doen geldt dat automatisch voor elk bedrijf?

Je kunt generaliseren tot je een ons weegt maar voor het overgrote deel van Nederland geldt gewoon een 9-5 mentaliteit.
Het is mij een totale rotzorg hoe jij een bedrijf organiseert, zolang je maar niet gaat eisen dat het tijdzonesysteem zich moet aanpassen aan jouw totale gebrek aan flexibiliteit. Daar is het tijdzonesysteem niet voor bedoeld.
  maandag 1 april 2019 @ 14:01:50 #40
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_185969706
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 13:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Feit is dat er in veel bedrijven gewoon veel teveel vergaderd wordt en ja, bij ons gebeurt dat ook. Maar ja, management heeft anders natuurlijk geen zak te doen.
Don't let my username fool you...
  maandag 1 april 2019 @ 14:08:25 #41
24533 ACT-F
pi_185969820
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 13:38 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Als energiehuishouding je argument is dan kan beter iedereen in zijn geografische tijdzone zitten +3. Zodat er tijdens piekmomenten (begin van de avond) nog directe zonne-energie beschikbaar is, en dat de accus die mensen aan de muur hebben hangen pas vanaf 19:00 uur worden leeg getrokken en niet vanaf 16:00 uur.
Ik ben me bewust van de piek in de avond, maar zoals ik eerder schreef is dit een financiële risicoafweging. Als het misgaat in de ochtendpiek staat het bedrijfsleven stil. In de avond worden hoofdzakelijk particulieren getroffen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Je hebt het over accu's die nog in weinig huishoudens voorkomen. De meesten leveren direct terug naar het net. Lokale opslag van energie is een onderbelicht detail, maar zeer belangrijk in de energiehuishouding naarmate er meer zonnepanelen bij komen. Het grootste probleem op dit moment is de massale teruglevering in de middag, terwijl iedereen aan het werk is en dus weinig verbruik in het huishouden. Dit zou je kunnen opvangen met accu's zodat het net niet te zwaar belast wordt rond het middaguur. In de avond kun je de accu's weer leegtrekken rond het avondeten.
  FOK!fotograaf maandag 1 april 2019 @ 17:58:33 #42
842 Zorro
Z
pi_185974080
Ik snap er niks van. Nu is het in de winter in de ochtend ook donker maar als het permanent zomertijd zou zijn zou dat ineens een probleem op gaan leveren met energie? Dus dat is slimme energie, die kan klokkijken _O_
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 april 2019 @ 18:05:08 #43
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185974155
quote:
3s.gif Op maandag 1 april 2019 14:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik ben me bewust van de piek in de avond, maar zoals ik eerder schreef is dit een financiële risicoafweging. Als het misgaat in de ochtendpiek staat het bedrijfsleven stil. In de avond worden hoofdzakelijk particulieren getroffen. Dan is de keuze snel gemaakt.

Je hebt het over accu's die nog in weinig huishoudens voorkomen. De meesten leveren direct terug naar het net. Lokale opslag van energie is een onderbelicht detail, maar zeer belangrijk in de energiehuishouding naarmate er meer zonnepanelen bij komen. Het grootste probleem op dit moment is de massale teruglevering in de middag, terwijl iedereen aan het werk is en dus weinig verbruik in het huishouden. Dit zou je kunnen opvangen met accu's zodat het net niet te zwaar belast wordt rond het middaguur. In de avond kun je de accu's weer leegtrekken rond het avondeten.
Er is amper een ochtendpiek, waar haal je dat nou weer vandaan? Heel veel mensen zitten onder dezelfde lampen en worden verwarmd door dezelfde verwarming. Zodra mensen met z'n allen thuis komen gaat het los.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 1 april 2019 @ 18:20:43 #44
24533 ACT-F
pi_185974406
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:18 schreef Nattekat het volgende:

Goed argument weer. Wie roept bewijst.
Zegt degene die beweert dat het alleen 's avonds los gaat.
pi_185974465
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Er is amper een ochtendpiek, waar haal je dat nou weer vandaan? Heel veel mensen zitten onder dezelfde lampen en worden verwarmd door dezelfde verwarming. Zodra mensen met z'n allen thuis komen gaat het los.
Net zoals er een waterverbruik piek is in de ochtend (toilet, douche, tanden poetsen), is er ook een verhoogd verbruik van stroom en gas door radio en tv die aan gaan, elektrische tandenborstels of scheerapparaten die aan de oplader gaan, mobieltjes die nog even snel worden opgeladen etc.
  Moderator / Redactie Sport maandag 1 april 2019 @ 18:28:56 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185974600
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 18:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Net zoals er een waterverbruik piek is in de ochtend (toilet, douche, tanden poetsen), is er ook een verhoogd verbruik van stroom en gas door radio en tv die aan gaan, elektrische tandenborstels of scheerapparaten die aan de oplader gaan, mobieltjes die nog even snel worden opgeladen etc.
Elk huishouden zal een specifieke piek hebben, maar die is niet voor elk huishouden hetzelfde. Nog los daarvan zijn er nog heel veel mensen waar de tv überhaupt niet of nauwelijks aan gaat in de ochtend.

Aan het einde van de middag kijkt iedereen wel tv, wordt er gekookt op elektrische platen, wordt de wasmachine aangezet, gaat de elektrische auto aan de lader, etc.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_185974991
quote:
9s.gif Op maandag 1 april 2019 18:20 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Zegt degene die beweert dat het alleen 's avonds los gaat.
Ik ben anders ook best benieuwd naar die ochtendpiek (en avondpiek) waar steeds naar wordt gerefereerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vliegbaard op 01-04-2019 19:18:40 ]
  maandag 1 april 2019 @ 19:11:00 #48
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_185975361
quote:
6s.gif Op maandag 1 april 2019 17:58 schreef Zorro het volgende:
Ik snap er niks van. Nu is het in de winter in de ochtend ook donker maar als het permanent zomertijd zou zijn zou dat ineens een probleem op gaan leveren met energie? Dus dat is slimme energie, die kan klokkijken _O_
Ja, een met de haren erbij getrokken argument is dat weer dat hélémaal nergens op gebaseerd is. We hebben nog nooit een stroomstoring gehad omdat het in de winter later licht werd en die gaat er ook niet komen want het maakt geen zak uit of het nu om 9 uur licht wordt of om 10 uur, de piek dat men massaal opstaat, de lampen aanzet en de haartjes begint weg te scheren met het elektrisch scheerapparaat ligt uiteraard sowieso vóór die tijd en die heeft daadwerkelijk nog nooit, maar dan ook nooit problemen opgeleverd.

En ook die onzin dat team zomertijd zou willen dat we het hele tijdzonesysteem op de schop gaan gooien is hilarisch. We hebben zomertijd al zeven maanden per jaar, wat hebben we daarvoor precies aangepast aan het hele systeem dan dat dat nu ook voor die andere vijf maanden zou moeten? Helemaal niets natuurlijk.

Maar ja, je moet wat verzinnen als je totaal geen te beredeneren argumenten hebt en die ook weigert te onderbouwen, dan kom je iedere keer maar weer met wat nieuwe onzin aanzetten.
pi_185975381
wintertijd is het beste voor de mensen
  maandag 1 april 2019 @ 19:19:59 #50
3542 Gia
User under construction
pi_185975563
De reden voor de zomertijd was om energie te sparen. De lampen hoeven pas later aan als het 's zomers langer licht is.

Maar, tegenwoordig hebben we de (tuin)verlichting grotendeels op solar, dus dat kost geen drol.

Zomertijd overbodig.
  maandag 1 april 2019 @ 19:20:58 #51
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_185975590
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:19 schreef Gia het volgende:
De reden voor de zomertijd was om energie te sparen. De lampen hoeven pas later aan als het 's zomers langer licht is.

Maar, tegenwoordig hebben we de (tuin)verlichting grotendeels op solar, dus dat kost geen drol.

Zomertijd overbodig.
Oh ja, uiteraard, want zomertijd heeft geen andere voordelen :')
pi_185976085
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:28 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Elk huishouden zal een specifieke piek hebben, maar die is niet voor elk huishouden hetzelfde. Nog los daarvan zijn er nog heel veel mensen waar de tv überhaupt niet of nauwelijks aan gaat in de ochtend.

Aan het einde van de middag kijkt iedereen wel tv, wordt er gekookt op elektrische platen, wordt de wasmachine aangezet, gaat de elektrische auto aan de lader, etc.
Hoezo ik spreek mezelf tegen? Geen van de dingen die jij in je laatste alinea noemt doe ik ‘aan het einde van de middag’. Elk huishouden heeft inderdaad zo zijn pieken, maar overall zijn er zeker gezamenlijke pieken op bepaalde momenten van de dag - zowel in de ochtend, middag als avond.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 april 2019 @ 19:43:53 #53
862 Arcee
Look closer
pi_185976096
De zomertijd in de winter invoeren is net zo absurd als dat het klinkt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_185976391
Tja, wat mij betreft blijven we gewoon de klok verzetten. Maar als dat echt niet kan heb ik het liefst de zomer, omdat ik meer waarde hecht aan 's avonds licht, dan aan 's ochtends eerder zonsopgang.
  maandag 1 april 2019 @ 19:56:59 #55
24533 ACT-F
pi_185976432
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 18:53 schreef Vliegbaard het volgende:

Ik ben anders ook best benieuwd naar die ochtendpiek (en avondpiek) waar steeds naar wordt gerefereerd.
Hier heb je een goede indicatie. Wat je hier ziet is de marktprijs van elektriciteit in Europa. Je kunt dus niet de balancering op nationaal, regionaal of lokaal niveau zien (waar het om draait, maar die gegevens niet inzichtelijk zijn). Blader gerust door de dagen en houd daarbij rekening met de weekenden die een heel ander grafiek laten zien. Blader ook terug naar 2010 toen het aandeel zonne-energie veel minder was. Vroeger, jammer dat die gegevens niet meer op te vragen zijn, was de middag rond 14:00 de top, maar die is door het aandeel zonne-energie een dal geworden in de zomer waardoor je pieken overhoudt in de ochtend en avond. Houd er rekening mee dat de historische gegevens meeschuiven met zomer-/wintertijd en dat dit op centraal Europees niveau is. Daar Nederland westelijker ligt schuiven de pieken op. Kijk je in de decembermaand, en let vooral ook op de prijs, dan is de dal nog amper aanwezig omdat het aandeel zonne-energie minder is.

https://www.epexspot.com/(...)-chart/2019-04-01/EU

Nu zul je denken, ja maar we hebben 100 jaar zonder zonne-energie gedaan, wat boeit het n.b. in de winter als er toch weinig zon is? Welkom in de wereld van de energietransitie. Relatief nieuwe kolencentrales moeten dicht, kernenergie kent veel tegenstanders en de gascentrales hebben straks geen gas meer. Wat nu? Alles draait nu om zon, wind en stuwmeren in het buitenland. Die transitie is al begonnen en het verbruik neemt toe. Op lokaal niveau moet het net verdrievoudigd worden en op regionaal niveau verdubbeld. Hoe wil je dat doen terwijl nieuwe woningen geen gasaansluiting meer krijgen en daken nu volgeplempt worden met zonnepanelen die energie leveren terwijl weinig mensen thuis zijn, en mensen energie nodig hebben terwijl de zon al onder is. Je moet kiezen uit 2 kwaden. Gaan we de piek in de ochtend naar beneden drukken door later te beginnen met de dag, of gaan we de piek in de avond naar beneden drukken door eerder te beginnen met de dag? Het eerste levert minder risico op voor het bedrijfsleven, de tweede voor particulieren. Wat is economische wijsheid? Dan kies ik uiteraard voor optie 1, want als het bedrijfsleven stil staat kost dat meer dan dat je een avond niet kan koken en tv kijken.

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:11 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ja, een met de haren erbij getrokken argument is dat weer dat hélémaal nergens op gebaseerd is. We hebben nog nooit een stroomstoring gehad omdat het in de winter later licht werd en die gaat er ook niet komen want het maakt geen zak uit of het nu om 9 uur licht wordt of om 10 uur, de piek dat men massaal opstaat, de lampen aanzet en de haartjes begint weg te scheren met het elektrisch scheerapparaat ligt uiteraard sowieso vóór die tijd en die heeft daadwerkelijk nog nooit, maar dan ook nooit problemen opgeleverd.

En ook die onzin dat team zomertijd zou willen dat we het hele tijdzonesysteem op de schop gaan gooien is hilarisch. We hebben zomertijd al zeven maanden per jaar, wat hebben we daarvoor precies aangepast aan het hele systeem dan dat dat nu ook voor die andere vijf maanden zou moeten? Helemaal niets natuurlijk.

Maar ja, je moet wat verzinnen als je totaal geen te beredeneren argumenten hebt en die ook weigert te onderbouwen, dan kom je iedere keer maar weer met wat nieuwe onzin aanzetten.
Dit is zo'n heerlijke huis-tuin-en-keukenreactie, aandoenlijk gewoon O+ Alle doet het toch?! Voor de sterveling is stroom aan of uit. Voor de netbeheerder is het maar de vraag of er nog voldoende marge is voordat er gecontroleerd afgeschakeld moet worden. Doe je dat niet, dan kun je een kettingreactie krijgen waardoor er nog meer uitvalt. Het stroomverbruik neemt de komende jaren drastisch toe, sneller dan we ooit uitbreiden kunnen. Tenzij we fors de portemonnee trekken, dan zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden, maar wij vinden de ruim ¤300 jaarlijkse lastenverzwaring al veel, terwijl dat een peulenschil is vergeleken met de kosten die we moeten maken om het net uit te breiden.
  dinsdag 2 april 2019 @ 10:44:21 #56
211083 Angelof9
I must go first
pi_185986199
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2019 18:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Maar geen van die dingen hebben ook maar iets met daglicht te maken. Dus hoe zou het verzetten van de tijd dit beinvloeden dan? Als het licht is hoef ik mijn telefoon niet op te laden? Ik zie het verband niet.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
pi_185986394
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:44 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Maar geen van die dingen hebben ook maar iets met daglicht te maken. Dus hoe zou het verzetten van de tijd dit beinvloeden dan? Als het licht is hoef ik mijn telefoon niet op te laden? Ik zie het verband niet.
Klopt, het was ook meer bedoeld om het punt van Nattekat te weerleggen. Uiteindelijk is zomertijd natuurlijk destijds ingevoerd om energieverbruik te doen verminderen omdat het 's avonds langer licht was, maar dat is inmiddels achterhaald.
  dinsdag 2 april 2019 @ 11:46:10 #58
24533 ACT-F
pi_185987070
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:44 schreef Angelof9 het volgende:

[..]

Dat staat net boven je reactie in de 2e alinea.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:42:25 #59
3542 Gia
User under construction
pi_185988987
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:20 schreef Zelva het volgende:

[..]

Oh ja, uiteraard, want zomertijd heeft geen andere voordelen :')
Nee?
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:46:36 #60
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989058
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:11 schreef Geytenbeekje het volgende:
wintertijd is het beste voor de mensen
Ja? Ben wel benieuwd naar de argumenten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:47:06 #61
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989072
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2019 19:19 schreef Gia het volgende:

Wintertijd overbodig.
Fixed.
1947-2016
pi_185989103
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ja? Ben wel benieuwd naar de argumenten.
Lees het topic eens door zou ik zeggen.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:51:42 #63
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989133
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Lees het topic eens door zou ik zeggen.
Net zo veel argumenten voor de zomertijd.
Ook veel beter voor onze buren.
1947-2016
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:52:38 #64
24533 ACT-F
pi_185989147
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Net zo veel argumenten voor de zomertijd.
Ook veel beter voor onze buren.
Alleen minder voor je portemonnee.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:53:22 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989163
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:52 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alleen minder voor je portemonnee.
Ik gebruik savonds meer stroom dan smorgens. Savonds langer licht is minder stroomverbruik.

Onzin dus.
1947-2016
pi_185989166
De meeste voordelen zitten in de nachtdienst, overdag niet werken en s avonds hoeft men niet te slapen.
  dinsdag 2 april 2019 @ 13:56:09 #67
24533 ACT-F
pi_185989210
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik gebruik savonds meer stroom dan smorgens. Savonds langer licht is minder stroomverbruik.

Onzin dus.
Ik, ik, ik.

Algemeen? Dat ken ik niet. Iets boven je staat een groot lap tekst met actuele marktgegevens. Leef je uit.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 13:58:58 #68
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185989254
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik, ik, ik.

Algemeen? Dat ken ik niet. Iets boven je staat een groot lap tekst met actuele marktgegevens. Leef je uit.
De enige die met ik, ik, ik komt ben jij. Jij bepaalt voor anderen hoe ze moeten leven, jij bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je anderen negeert en nog het ergste: jij denkt dat iedereen zo leeft als jij.

Fout, fout, fout.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 14:04:26 #69
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185989358
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik, ik, ik.

Whats in it for me.. Dat is de actuele marktgegeven. Gezond boeren verstand kom je verder mee.
1947-2016
pi_185989585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Onzin dus.
'S avonds langer licht betekend langer warm bij hete zomers zoals vorig jaar = meer AC's die maar door blijven draaien. Zo kun je aan elk argument een draai geven natuurlijk.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 14:40:13 #71
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185989955
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 14:18 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

'S avonds langer licht betekend langer warm bij hete zomers zoals vorig jaar = meer AC's die maar door blijven draaien. Zo kun je aan elk argument een draai geven natuurlijk.
AC's staan altijd aan als het achterlijk warm is. Even ter illustratie een hele warme dag van afgelopen zomer:
- 30 graden tot 21:00
- 25 graden tot 23:30
- 25 graden vanaf 9:30
- 30 graden vanaf 10:30

Zelfs met dat allemaal een uur eerder staat de airco nog tot het slapen gaan aan. Maar... in de ochtend ben je dan ook niet meer veilig. En ik persoonlijk vind het echt verschrikkelijk om badend in het zweet wakker te worden omdat de zon er al vroeg zin in heeft. In de avond heb je dat hoe dan ook.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 15:16:47 #72
24533 ACT-F
pi_185990439
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 13:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De enige die met ik, ik, ik komt ben jij. Jij bepaalt voor anderen hoe ze moeten leven, jij bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je anderen negeert en nog het ergste: jij denkt dat iedereen zo leeft als jij.

Fout, fout, fout.
Er staat een mooi lap tekst daarboven. Weerleg maar.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 15:31:20 #73
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185990654
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:16 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er staat een mooi lap tekst daarboven. Weerleg maar.
Dat stuk waarin je aanneemt dat zonnepanelen verantwoordelijk zullen zijn van alle energiebeheer en vergeet dat het overgrote deel van de mensen nu al ver voor zonsopkomst wakker is? Om nog maar te zwijgen over het feit dat permanente zomertijd ervoor zorgt dat er netto meer tijd thuis wordt doorgebracht als de zon nog schijnt in de winter en er zo min mogelijk bruikbaar daglicht verloren gaat in de zomer.

Je legt niet uit wat het effect van wintertijd is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 15:38:17 #74
24533 ACT-F
pi_185990772
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat stuk waarin je aanneemt dat zonnepanelen verantwoordelijk zullen zijn van alle energiebeheer en vergeet dat het overgrote deel van de mensen nu al ver voor zonsopkomst wakker is? Om nog maar te zwijgen over het feit dat permanente zomertijd ervoor zorgt dat er netto meer tijd thuis wordt doorgebracht als de zon nog schijnt in de winter en er zo min mogelijk bruikbaar daglicht verloren gaat in de zomer.

Je legt niet uit wat het effect van wintertijd is.
Ik heb in dat stuk over het piekvermogen van het elektriciteitsnet. Waar wil je de piek hebben? In de ochtend of de avond? Beide vormen een risico. De één voor het bedrijfsleven, de ander voor particulieren. Welke van de 2 moet de minste risico lopen mocht er onverhoopt een energietekort of onbalans zijn?

Het is voor mij een no-brainer dat je de risico's voor het bedrijfsleven wilt minimaliseren, dus moeten we de dagelijkse activiteiten na zonsopgang beginnen.
  FOK!fotograaf dinsdag 2 april 2019 @ 15:48:00 #75
842 Zorro
Z
pi_185990940
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik heb in dat stuk over het piekvermogen van het elektriciteitsnet. Waar wil je de piek hebben? In de ochtend of de avond? Beide vormen een risico. De één voor het bedrijfsleven, de ander voor particulieren. Welke van de 2 moet de minste risico lopen mocht er onverhoopt een energietekort of onbalans zijn?

Het is voor mij een no-brainer dat je de risico's voor het bedrijfsleven wilt minimaliseren, dus moeten we de dagelijkse activiteiten na zonsopgang beginnen.
En ik snap nog steeds niet waarom een piek in de winterochtend bij zomertijd zwaarder zou zijn dan bij wintertijd . Donker is het in beide gevallen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_185990965
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat stuk waarin je aanneemt dat zonnepanelen verantwoordelijk zullen zijn van alle energiebeheer en vergeet dat het overgrote deel van de mensen nu al ver voor zonsopkomst wakker is?
Vorige week kwam je nog met je utopie verhaal dat "30 tot 60 min na ontwaken zonsopkomst" ideaal zou zijn. Je bent dus behoorlijk aan het draaien in je argumentatie.

Verder heeft wintertijd (als voorbeeld) het volgende effect:

quote:
De biologische klok schuift dan naar een later tijdstip [bij zomertijd in de winter]. Veel mensen zullen hierdoor later in slaap vallen en op willen staan, maar op werkdagen kan dit vaak niet. Daardoor zullen mensen een slaaptekort krijgen. Een slaaptekort heeft negatieve effecten op de gezondheid, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatklachten of diabetes type 2. Uit onderzoek onder middelbare scholieren is ook gebleken dat het een negatief effect heeft op leren en het geheugen."
Wintertijd zorgt er dus in principe voor dat voor het overgrote deel van de bevolking de verdeling tussen licht en donker evenrediger loopt met de invulling van de dag dan met zomertijd.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 april 2019 @ 15:52:22 #77
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185991014
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:38 schreef ACT-F het volgende:

[..]

En waarom is die piek volgens jou dan op eens veel kleiner als we wintertijd aanhouden? Zonnepanelen leveren helemaal nada in december, zeker niet in de ochtend en namiddag.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  dinsdag 2 april 2019 @ 15:53:31 #78
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185991039
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Vorige week kwam je nog met je utopie verhaal dat "30 tot 60 min na ontwaken zonsopkomst" ideaal zou zijn. Je bent dus behoorlijk aan het draaien in je argumentatie.

Verder heeft wintertijd (als voorbeeld) het volgende effect:
[..]

Wintertijd zorgt er dus in principe voor dat voor het overgrote deel van de bevolking de verdeling tussen licht en donker evenrediger loopt met de invulling van de dag dan met zomertijd.
Dat effect heeft 1x het effect van wennen. Daarna hoef je het nooit meer te doen.

Effect van licht is ook onzin. Want waar je anders smorgens licht hebt waar je niets aan hebt, want dan slaap je toch, heb je savonds het eerder donker. Wanneer je dus wakker bent en het licht nodig hebt.

Hoe je het wendt of keert, er zijn altijd voor en nadelen aan. Het grootste voordeel is dat het gewoon savonds een uur langer licht is wanneer mensen het meeste wakker zijn en er het meeste aan hebben.

Zomertijd, beste tijd.
1947-2016
pi_185991218
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat effect heeft 1x het effect van wennen. Daarna hoef je het nooit meer te doen.

Effect van licht is ook onzin. Want waar je anders smorgens licht hebt waar je niets aan hebt, want dan slaap je toch, heb je savonds het eerder donker. Wanneer je dus wakker bent en het licht nodig hebt.

Hoe je het wendt of keert, er zijn altijd voor en nadelen aan. Het grootste voordeel is dat het gewoon savonds een uur langer licht is wanneer mensen het meeste wakker zijn en er het meeste aan hebben.

Zomertijd, beste tijd.
Mijn idee.
In de winter is het altijd donker wanneer ik opsta. Sterker nog dat heb ik het liefste anders ben ik al om 4 uur in de ochtend wakker in de zomer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185991277
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zomertijd, beste tijd.
Dat het langer licht is en dat prettig is voor de activiteiten die je 's avonds nog wilt ondernemen - daar ben ik het volkomen mee eens. Ik ben zelf ook een sporter die geniet van die mogelijkheden om nog later op de avond de deur uit te kunnen. Aan de andere kant zeg ik: voor mij hoeft het op de piek van de zomer echt niet tot 22.30u licht te zijn - ik ga dan m'n nest in omdat ik er 's ochtends weer vroeg uit moet en dat zorgt - zoals ik in de quote plaatste - soms inderdaad voor slapeloosheid en vermoeidheid.
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 16:09:29 #81
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_185991319
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:06 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat het langer licht is en dat prettig is voor de activiteiten die je 's avonds nog wilt ondernemen - daar ben ik het volkomen mee eens. Ik ben zelf ook een sporter die geniet van die mogelijkheden om nog later op de avond de deur uit te kunnen. Aan de andere kant zeg ik: voor mij hoeft het op de piek van de zomer echt niet tot 22.30u licht te zijn - ik ga dan m'n nest in omdat ik er 's ochtends weer vroeg uit moet en dat zorgt - zoals ik in de quote plaatste - soms inderdaad voor slapeloosheid en vermoeidheid.
Niet verkeerd opvatten, maar ik ik en nog eens ik. Deze discussie is denk ik zelfs te lastig om te voeren omdat we als mens nog niet eens helemaal zeker zijn hoe tijd en chronotypes invloed hebben op ons leven.

Met een permanente wintertijd heb je overigens in de piek van de zomer dat het al om een uur of 2 licht begint te worden. Wegegooid effectief zonlicht dus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:11:08 #82
24533 ACT-F
pi_185991354
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:48 schreef Zorro het volgende:

[..]

En ik snap nog steeds niet waarom een piek in de winterochtend bij zomertijd zwaarder zou zijn dan bij wintertijd . Donker is het in beide gevallen.
Er is geen sprake van 'zou zijn' maar 'wat het is'. Klik op de link voor marktgegevens en kies b.v. 18 december 2018. Je ziet dat de piek in de ochtend nipt hoger is dan de avond. Als je voor zomertijd kiest en iedereen dezelfde werktijd aanhoudt dan wordt de piek in de ochtend nóg hoger en dat wil je niet i.v.m. grotere leveringsrisico's die vooral het bedrijfsleven treft. Houd je wintertijd aan, dan heb je het grafiek zoals dit is. Kies je GMT dan wordt de piek in de ochtend lager en de piek in de avond hoger wat een veiligere verdeling is omdat stroomuitval in de avond hoofdzakelijk particulieren treft omdat de werkdag achter de rug is.

Als we voor GMT gaan dan gaat een deel van de bevolking ervoor kiezen om eerder te beginnen met werken en een ander deel niet. En dat is precies wat perfect is voor onze energiebalans, want dat heeft ook een positief invloed op de avondpiek. Win-win.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 15:52 schreef Nattekat het volgende:

En waarom is die piek volgens jou dan op eens veel kleiner als we wintertijd aanhouden? Zonnepanelen leveren helemaal nada in december, zeker niet in de ochtend en namiddag.
Zonnepanelen leveren wel degelijk in de winter. Koude zonnepanelen hebben bij een zonnige dag zelfs een hoger rendement dan op een warme zonnige dag.
pi_185991453
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Niet verkeerd opvatten, maar ik ik en nog eens ik.
Dat doet iedereen hier en dat is volkomen logisch, ware het niet dat IK - ja ik ;) - tenminste nog probeer om zowel de voor- en nadelen van beide mogelijkheden mee te nemen in mijn overweging. Dat gezegd hebbende ben ik meer een voorstander van de wintertijd, maar als we dit topic als graadmeter nemen voor de verdeling in de maatschappij, lijkt het me beter het gewoon te laten bij wat het is.
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 16:21:55 #84
pi_185991588
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat doet iedereen hier en dat is volkomen logisch, ware het niet dat IK - ja ik ;) - tenminste nog probeer om zowel de voor- en nadelen van beide mogelijkheden mee te nemen in mijn overweging. Dat gezegd hebbende ben ik meer een voorstander van de wintertijd, maar als we dit topic als graadmeter nemen voor de verdeling in de maatschappij, lijkt het me beter het gewoon te laten bij wat het is.
Ik probeer het ook van beide kanten te bekijken, actf benaderd het vooral uit het technische aspect waar veel voor te zeggen valt, maar ik vraag me echt af welke gezondheidsrisico's het met zich mee brengt. Denk aan winterdepressies e.d.

Overigens eens met het laatste. Dit is slechts een probleem geworden omdat we een keuze moeten gaan maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:30:00 #85
24533 ACT-F
pi_185991761
De grootste beer op de weg is dat men denkt dat de werktijden niet gaan veranderen wat natuurlijk niet waar is. Het bedrijfsleven staat te springen om differentiatie i.v.m. langere openingstijden en/of bereikbaarheid. De angst voor effectief minder daglicht is volstrekt ongegrond, want als je eerder begint eindig je ook eerder waardoor er qua effectief daglicht niets verandert. Je collega die liever opstaat als het al licht is en minder geeft om daglicht na het werk begint wat later. Daarmee worden de belangen van iedereen behartigd, inclusief de werkgever.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:31:52 #86
168739 Red_85
'echt wel'
pi_185991794
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Met een permanente wintertijd heb je overigens in de piek van de zomer dat het al om een uur of 2 licht begint te worden. Wegegooid effectief zonlicht dus.
En dit is dus niet in het algemeen belang. Dat uur wanneer de meesten liggen te slapen is dus onbenut daglicht wat je savonds weer goed had kunnen gebruiken wanneer de meesten wel aan het energie verbruiken zijn.
1947-2016
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:35:08 #87
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185991861
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:30 schreef ACT-F het volgende:
De grootste beer op de weg is dat men denkt dat de werktijden niet gaan veranderen wat natuurlijk niet waar is. Het bedrijfsleven staat te springen om differentiatie i.v.m. langere openingstijden en/of bereikbaarheid. De angst voor effectief minder daglicht is volstrekt ongegrond, want als je eerder begint eindig je ook eerder waardoor er qua effectief daglicht niets verandert. Je collega die liever opstaat als het al licht is en minder geeft om daglicht na het werk begint wat later. Daarmee worden de belangen van iedereen behartigd, inclusief de werkgever.
Als de werkgevers/werknemers zich aanpassen aan de zonnetijden zou het dus ook niet uitmaken als je GMT+2 invoert als vaste tijd. Dan gaan we allemaal in de winter gewoon een uurtje later naar werk! Blijft alles bij het oude en Brussel heeft zijn zin dat de klok niet meer verzet hoeft te worden.

Briljant, bedankt voor deze oplossing !
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 16:37:44 #88
pi_185991913
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:30 schreef ACT-F het volgende:
Jawel, want in welke situatie dan ook, in de winter word het laat licht/in de zomer eerder donker. Daar waar dan dus een groep profijt heeft, zal de ander er last van hebben. Daar is simpelweg niet aan te ontkomen als we een vaste tijd gaan hanteren.

Flexibilisering had allang ingezet moeten worden, al is het maar om de filedruk (en dus uitstoot!) met talloze procenten te verlagen, maar er zijn beroepen die simpelweg niet zo makkelijk flexibeler kunnen worden. In elk geval niet voordat het gros dat is.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:41:40 #89
24533 ACT-F
pi_185991996
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:35 schreef Drekkoning het volgende:

Als de werkgevers/werknemers zich aanpassen aan de zonnetijden zou het dus ook niet uitmaken als je GMT+2 invoert als vaste tijd. Dan gaan we allemaal in de winter gewoon een uurtje later naar werk! Blijft alles bij het oude en Brussel heeft zijn zin dat de klok niet meer verzet hoeft te worden.

Briljant, bedankt voor deze oplossing !
Wat ik eerder aangaf is het onverstandig om in grote delen van Europa dezelfde tijdzone i.v.m. de energiebalans, want alle netten in Europa zijn met elkaar gekoppeld. Wij zitten geografisch in GMT.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:44:08 #90
24533 ACT-F
pi_185992034
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:37 schreef Straatcommando. het volgende:
Jawel, want in welke situatie dan ook, in de winter word het laat licht/in de zomer eerder donker. Daar waar dan dus een groep profijt heeft, zal de ander er last van hebben. Daar is simpelweg niet aan te ontkomen als we een vaste tijd gaan hanteren.

Flexibilisering had allang ingezet moeten worden, al is het maar om de filedruk (en dus uitstoot!) met talloze procenten te verlagen, maar er zijn beroepen die simpelweg niet zo makkelijk flexibeler kunnen worden. In elk geval niet voordat het gros dat is.
Feitelijk is er geen sprake van vroeg of laat mits de flexibilisering doorgezet wordt. Ik zie de huidige discussie als een uitgelezen kans om de flexibilisering een duwtje in de rug te geven.
pi_185992194
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:37 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Mee eens en bedrijven zijn volgens mij over het algemeen vrij ouderwets qua werktijden en flexibel zijn daarin.
  dinsdag 2 april 2019 @ 16:53:35 #92
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185992248
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat ik eerder aangaf is het onverstandig om in grote delen van Europa dezelfde tijdzone i.v.m. de energiebalans, want alle netten in Europa zijn met elkaar gekoppeld. Wij zitten geografisch in GMT.
Hoezo is het dan onverstandig dezelfde tijdzone te hebben? Alle werknemers en werkgevers passen zich toch aan aan de zon? Dan gaat de tijdzone niks uitmaken.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_185992286
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:11 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Er is geen sprake van 'zou zijn' maar 'wat het is'. Klik op de link voor marktgegevens en kies b.v. 18 december 2018. Je ziet dat de piek in de ochtend nipt hoger is dan de avond. Als je voor zomertijd kiest en iedereen dezelfde werktijd aanhoudt dan wordt de piek in de ochtend nóg hoger en dat wil je niet i.v.m. grotere leveringsrisico's die vooral het bedrijfsleven treft. Houd je wintertijd aan, dan heb je het grafiek zoals dit is. Kies je GMT dan wordt de piek in de ochtend lager en de piek in de avond hoger wat een veiligere verdeling is omdat stroomuitval in de avond hoofdzakelijk particulieren treft omdat de werkdag achter de rug is.

Als we voor GMT gaan dan gaat een deel van de bevolking ervoor kiezen om eerder te beginnen met werken en een ander deel niet. En dat is precies wat perfect is voor onze energiebalans, want dat heeft ook een positief invloed op de avondpiek. Win-win.
[..]

Zonnepanelen leveren wel degelijk in de winter. Koude zonnepanelen hebben bij een zonnige dag zelfs een hoger rendement dan op een warme zonnige dag.
Die link werkt in ieder geval bij mij niet. Maar goed.

Waarom zou die piek in de ochtend hoger worden? In december is het toch al laat echt licht en die piek wordt door het bedrijfsleven voornamelijk veroorzaakt door het opstarten van processen/pc’s. Die piek wordt niet ineens aanzienlijk hoger of lager door de zomertijd of wintertijd aan te houden. Waar dat op gebaseerd is is mij een raadsel. Daarnaast draait de zware industrie bijna 24/7 dus die hebben met opstarten weinig van doen.
Het klopt overigens dat zonnepanelen een hoger rendement in de winter hebben maar dat is wel het relatieve rendement. Het is overigens in 2050 ook onmogelijk om energieneutraal te worden op basis van alleen zon en wind energie dus die beredenering wat betreft zonne-energie kan wat mij betreft de deur uit.
pi_185992333
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:44 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Feitelijk is er geen sprake van vroeg of laat mits de flexibilisering doorgezet wordt. Ik zie de huidige discussie als een uitgelezen kans om de flexibilisering een duwtje in de rug te geven.
Jij denkt dat half Nederland voor zijn lol in de file staat? Daar waar flexibilisering mogelijk is, is dat reeds doorgevoerd. Er zal nog wel wat rek in zitten maar dat zal minimaal zijn.
  Forum Admin dinsdag 2 april 2019 @ 17:40:41 #95
pi_185993245
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Jij denkt dat half Nederland voor zijn lol in de file staat? Daar waar flexibilisering mogelijk is, is dat reeds doorgevoerd. Er zal nog wel wat rek in zitten maar dat zal minimaal zijn.
Mwah, er zijn zat bedrijven die stug vasthouden aan 9 tot 5 waar dat helekaal niet nodig is.
pi_185993282
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Mwah, er zijn zat bedrijven die stug vasthouden aan 9 tot 5 waar dat helekaal niet nodig is.
Doe ze een aanbieding misschien gaan ze overstag.
pi_185994631
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 17:40 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

9-4 ?
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:47:13 #98
24533 ACT-F
pi_185995908
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:53 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoezo is het dan onverstandig dezelfde tijdzone te hebben? Alle werknemers en werkgevers passen zich toch aan aan de zon? Dan gaat de tijdzone niks uitmaken.
Dat heeft te maken met standaardisatie van systemen waar veel zaken van afhankelijk zijn. Heb ik allemaal al uitgelegd in de vorige delen. Uiteraard kun je wereldwijd 1 tijdzone hanteren, maar ook dat is niet handig.
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:53:04 #99
24533 ACT-F
pi_185996083
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Die link werkt in ieder geval bij mij niet. Maar goed.

Waarom zou die piek in de ochtend hoger worden? In december is het toch al laat echt licht en die piek wordt door het bedrijfsleven voornamelijk veroorzaakt door het opstarten van processen/pc’s. Die piek wordt niet ineens aanzienlijk hoger of lager door de zomertijd of wintertijd aan te houden. Waar dat op gebaseerd is is mij een raadsel. Daarnaast draait de zware industrie bijna 24/7 dus die hebben met opstarten weinig van doen.
Het klopt overigens dat zonnepanelen een hoger rendement in de winter hebben maar dat is wel het relatieve rendement. Het is overigens in 2050 ook onmogelijk om energieneutraal te worden op basis van alleen zon en wind energie dus die beredenering wat betreft zonne-energie kan wat mij betreft de deur uit.
Die link is wel belangrijk voor de uitleg:

https://www.epexspot.com/en/market-data/elix/chart/index-chart/

Want hier zie je het totaalplaatje, ongeacht wat je persoonlijke situatie is of de zware industrie 24/7 draait. Smartgrid, want daar draait het om, wordt zelfs door Tata steel gebruikt om bepaalde processen rond de tijd te draaien wanneer elektriciteit het goedkoopst is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2019 16:57 schreef Vliegbaard het volgende:

Er zit nog heel veel rek in, maar als je doorvraagt is het vooral de werknemer die het allemaal best vindt zo. Misschien moeten de files verergeren voordat het draagvlak groter wordt
  dinsdag 2 april 2019 @ 19:56:09 #100
24533 ACT-F
pi_185996175
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:52 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

9-4 ?
Minder uren werken is wel erg hip natuurlijk. 40 uur is uit, 32 uur is in :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo