Je had het tempo er wel flink in zitten en weten te houden.quote:Op donderdag 28 februari 2019 05:00 schreef withxhonor het volgende:
Gisteravond 3x 5 minuten airsquats gedaan. Eerst met een gewichtsvest van 20kg, daarna met 10kg en als laatste zonder vest. 1:1 rust.
149 reps met 20kg.
158 reps met 10kg.
165 reps zonder vest.
Opstaan is nu spannend
het doet ook nog best zeerquote:Op vrijdag 1 maart 2019 13:06 schreef Chia het volgende:
[..]
Je had het tempo er wel flink in zitten en weten te houden.
Welkom Rijstebuiltje! Trainde je voor je zwangerschap ook al met een PT-er of gewoon zelf in de sportschool?quote:Op zaterdag 2 maart 2019 21:14 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Oi joe,
Leuk een topic..
Ik ben Rijstje, 1.65 lang en bijna 33 jaar. Ik heb na mijn zwangerschap een onverdeeld hoog vetpercentage overgehouden op mijn buik. Ruim 39%. Ik woog 4 weken geleden 68.5 kilo. Nu train ik sinds een week of 4 train met een PT-er. Mijn doelen zijn: meer energie, een beter uithoudingsvermogen en een betere spiermassa. Ik train met haar 1 uur per week redelijk intensief. Ik powerwalk, doe tussendoor Tabata-work of cardioworkouts.
Tussendoor (power)wandel ik veel en start ik binnenkort met zwemmen.
Gisteren had ik mijn eerste weegmoment en ben ik ruim 3.5 kilo aan lichaamsgewicht en ruim 2 kilo vet kwijt
heb afgelopen drie weken ook alleen maar hardgelopen met soort van kutsmoes om dat goed te pratenquote:Op zondag 3 maart 2019 11:02 schreef Cue_ het volgende:
Mijn sporten zit de laatste tijd in een enorme dip. Ik ben de lol ervan kwijt
Vandaag en morgen maar met m'n PT afgesproken. Anders komt er niets meer van.
Nee, ik liep toen 8 keer per dag met de trap naar de 7e etage op mijn werk. En liep ik dagelijks 1.5 uur..quote:Op zondag 3 maart 2019 10:58 schreef Chia het volgende:
[..]
Welkom Rijstebuiltje! Trainde je voor je zwangerschap ook al met een PT-er of gewoon zelf in de sportschool?
Gewoon door af te vallenquote:Op zondag 3 maart 2019 13:11 schreef Allures het volgende:
Ik heb het idee dat met het afvallen ik een soort hangzak bij/van mijn onderbuik heb gemaakt
Wie heeft goeie tips om die strak te krijgen?
Oefeningen voor thuis hebben de voorkeur die ik een beetje naast mijn sportschool routine zou kunnen doen
En wanneer het met name huid betreft dan kan extra doorbloeding toch wel helpen? Ik dacht dat de combinatie van sporten met minder eten dan gunstiger was dan alleen maar minder eten (ook als je dat gezond zonder te crashen doet).quote:Op zondag 3 maart 2019 13:29 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Gewoon door af te vallen
Op dezelfde manier dus dat je op andere plaatsen vet hebt verbrand
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 3 maart 2019 13:35 schreef Chia het volgende:
[..]
En wanneer het met name huid betreft dan kan extra doorbloeding toch wel helpen? Ik dacht dat de combinatie van sporten met minder eten dan gunstiger was dan alleen maar minder eten (ook als je dat gezond zonder te crashen doet).
Oh qua loshangende huid weet ik niet of je het kan 'kwijtraken'. Klinkt logischer om dat zo goed als mogelijk weer op te vullen maar dan met spieren . Maar als je het gewoon kunt vastpakken en het is (meer dan?) een paar centimeter dik, dan is het waarschijnlijk gewoon ook vetquote:Op zondag 3 maart 2019 13:35 schreef Allures het volgende:
New ik bedoel dat ik nu zo'n before de tummy tuck buik heb
Van op tv zeg maar
Maar ik wil geen tummy tuck
Ja maar huid is niet zo dik he. Op je vinger of zo kun je daar niet mee schuddenquote:Op zondag 3 maart 2019 13:54 schreef Allures het volgende:
Huid kun je toch ook vast pakken?
Er zit nog wel vet onder ja, ik ben nog niet klaar of zo
Maar het wordt zo lelijk
Het was mooier toen ik dikker was en het niet zo 'hing'
Het is nu waarschijnlijk in verhouding meer huid (die voorheen opgevuld werd) dan eerst en daardoor slapper. Dus enerzijds helpt meer afvallen wel, maar in hoeverre de huid weer strak trekt is volgens mij altijd afwachten en kost meer tijd.quote:Op zondag 3 maart 2019 14:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja maar huid is niet zo dik he. Op je vinger of zo kun je daar niet mee schudden
Ja dat kan tuurlijk ook wel, maar de gemiddelde 'belly pooch' is wel meer dan alleen velquote:Op zondag 3 maart 2019 14:14 schreef Chia het volgende:
[..]
Het is nu waarschijnlijk in verhouding meer huid (die voorheen opgevuld werd) dan eerst en daardoor slapper. Dus enerzijds helpt meer afvallen wel, maar in hoeverre de huid weer strak trekt is volgens mij altijd afwachten en kost meer tijd.
Met veel pech of heel veel gewichtsverlies kun je inderdaad ook echt een vetloos huidlobje overhouden.Gewoon ook op een echt droog sixpack.
Voorwaarde voor een sixpack is met name een laag vetpercentage. En uiteraard ook getrainde buikspieren, maar het is niet zo dat extra oefeningen je buik strakker maken helaas.quote:Op zondag 3 maart 2019 15:45 schreef Allures het volgende:
Oké maar hoe krijg ik dan die sixpack er onder?
De rest van mijn lijf veranderd prima in verhouding (hoewel, ik heb ook best wat te zeiken over mijn bovenarmen en hangend velmaar dat zie je minder
) maar mijn buik en dan vooral het deel navel en lager maakt me chagrijnig
Nu maak jij me chagrijnigquote:Op zondag 3 maart 2019 16:40 schreef Chia het volgende:
[..]
Voorwaarde voor een sixpack is met name een laag vetpercentage. En uiteraard ook getrainde buikspieren, maar het is niet zo dat extra oefeningen je buik strakker maken helaas.
Sorryquote:Op zondag 3 maart 2019 17:10 schreef Allures het volgende:
[..]
Nu maak jij me chagrijnig
Oprecht was het dan allemaal mooier toen ik meer woog want was het strakker
Niet zo motiverend om door te gaan want van echt strak en een laag vet percentage ben ik nog zo'n 150 kilo verwijderd
En daar wil ik overigens ook helemaal niet heen
Sparen voor de tummy tuck dan maar
Gelukkig maar want vetloos eten is ongezond.quote:Op zondag 3 maart 2019 17:29 schreef Renesite het volgende:
Kom ik toch tot de ontdekking dat een sixpack mijlen ver weg ligt. Vetlooos eten #moeluk
Een sixpack creeer je niet door vetloos te eten! Onverzadigde en zelfs een beetje verzadigde vetten zijn heel belangrijk voor je, vooral voor je hormoonhuishouding.quote:Op zondag 3 maart 2019 17:29 schreef Renesite het volgende:
Kom ik toch tot de ontdekking dat een sixpack mijlen ver weg ligt. Vetlooos eten #moeluk
Volgens mij hoef je voor een sixpack (nou ja: strakke buik, want een Chiel Beelen-buik doet ook hele vervelende dingen met je gezicht, dus dat moet je niet willen, denk ik) niet specifiek je buik te trainen; als je compound-oefeningen doet, komen ook de buikspieren genoeg aan bod. Speciale buikspier-circuits zijn leuk als je je verveeltquote:Op zondag 3 maart 2019 15:45 schreef Allures het volgende:
Oké maar hoe krijg ik dan die sixpack er onder?
De rest van mijn lijf veranderd prima in verhouding (hoewel, ik heb ook best wat te zeiken over mijn bovenarmen en hangend velmaar dat zie je minder
) maar mijn buik en dan vooral het deel navel en lager maakt me chagrijnig
Tnx! Gaan we doen!quote:Op maandag 4 maart 2019 16:38 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je voor een sixpack (nou ja: strakke buik, want een Chiel Beelen-buik doet ook hele vervelende dingen met je gezicht, dus dat moet je niet willen, denk ik) niet specifiek je buik te trainen; als je compound-oefeningen doet, komen ook de buikspieren genoeg aan bod. Speciale buikspier-circuits zijn leuk als je je verveelt![]()
En als je gewoon sterkere buikspieren wilt krijgen, wat natuurlijk altijd meegenomen is, zou ik planken, in het bijzonder de RKC-plank is goed: ga in een plank liggen en span al je spieren aan, dus vuisten en ellebogen richting je hielen duwen en andersom, dijen naar elkaar toe duwen, billen aanspannen, rug en buik strak, en dat volhouden tot je dwars door de grond trilt, meestal gebeurt dat binnen 20 seconden. Die oefening herhaal je 3x.
quote:Op maandag 4 maart 2019 12:12 schreef D. het volgende:
Ben geen liefhebber van Giel, integendeel zelfs, maar toch wel respect dat ie het geflikt heeft
quote:
Planks zijn niet echt goed om een six pack te krijgen, of iig je buikspieren te laten groeien. Je kan beter buikspier oefeningen doen die gewichten gebruiken (en waar je steeds hoger gaat in gewicht naar mate je sterker wordt). Ik zou dan cable cruches doen, leg raises ( al dan niet met een dumbell tussen je voeten) en een oblique oefening.quote:Op maandag 4 maart 2019 16:38 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je voor een sixpack (nou ja: strakke buik, want een Chiel Beelen-buik doet ook hele vervelende dingen met je gezicht, dus dat moet je niet willen, denk ik) niet specifiek je buik te trainen; als je compound-oefeningen doet, komen ook de buikspieren genoeg aan bod. Speciale buikspier-circuits zijn leuk als je je verveelt![]()
En als je gewoon sterkere buikspieren wilt krijgen, wat natuurlijk altijd meegenomen is, zou ik planken, in het bijzonder de RKC-plank is goed: ga in een plank liggen en span al je spieren aan, dus vuisten en ellebogen richting je hielen duwen en andersom, dijen naar elkaar toe duwen, billen aanspannen, rug en buik strak, en dat volhouden tot je dwars door de grond trilt, meestal gebeurt dat binnen 20 seconden. Die oefening herhaal je 3x.
Zou mij verbazen als ze een ab-wheel niet bij de action verkopen.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:03 schreef Allures het volgende:
Zon ab wheel zou ik ook kunnen kopen natuurlijk. Is wel een leuk hebbeding
Ik doe veel pilates dat is core toch
Tuurlijk train je je buikspieren/core, da's het hele idee ervan. (Tenminste, als je het goed doet. Van sommige in m'n les geloof ik nooit dat ze de oefening uitvoeren zoals 'ie bedoeld is.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:28 schreef Allures het volgende:
Ja ik doe het als 'rustdag' of als extra training op een dag als ik ook iets anders doe
Maar ik dacht dus dat het ook goed was voor je buikspieren
Het bestáát wel:quote:Op dinsdag 5 maart 2019 09:58 schreef Rauw. het volgende:
Heb een idee in mijn hoofd met één volledige pagina per dag A5/A4, liefst bovenste helft pagina hokjes, onderste helft pagina lijntjes voor notities.
iemand een idee of iets dergelijks bestaat?
Gewoon doen zou ik zeggen (als je een personal trainer bedoelt tenminstequote:Op dinsdag 5 maart 2019 10:10 schreef Allures het volgende:
Dus ik overweeg steeds meer mezelf een tijdje te trakteren op een trainer
ahja, groepslessen echt dus. Ik heb daar niet echt ervaring mee, maar ik zie bij ons in de sportschool weleens een trainer lopen die dan 2 a 3 (meer moet je denk ook niet willen lijkt me?) mensen onder zich heeft en de apparaten e.d. uitlegt.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 16:34 schreef Allures het volgende:
Ja ik bedoel wel waar je in een groepje de oefeningen doet die ze dan uitleggen
Daar kan een trainer je wel goed op weg mee helpen idd.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 16:25 schreef Allures het volgende:
Ja maar ik wil geen losse oefeningen maar lessen. Maar wel iemand die dan met mij kan kijken welke lessen en welke dagen en zo
Kun je veel mee doen! 10 kilo.quote:
Ja, leuke oefeningquote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je veel mee doen! 10 kilo.
Niet alleen Squats.
Maar ook de een-Armige Kettlebell Snatch. Das zo ongeveer je hele lichaam.
Kun je ook een flinke hartslag mee krijgen.quote:
Op zekerquote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je ook een flinke hartslag mee krijgen.
Ik moet nog even wennen qua grip aan dat dikke ding.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je veel mee doen! 10 kilo.
Niet alleen Squats.
Maar ook de een-Armige Kettlebell Snatch. Das zo ongeveer je hele lichaam.
Zijwaardse swings. Goed voor de zijkanten van je romp.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:34 schreef Chia het volgende:
[..]
Ik moet nog even wennen qua grip aan dat dikke ding.
Gewone swings gaan wel oké iig
Ik doe de greep altijd íets dieper. Dus niet recht in de vingers maar iets verder ingrijpen.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 19:34 schreef Chia het volgende:
[..]
Ik moet nog even wennen qua grip aan dat dikke ding.
Gewone swings gaan wel oké iig
Ik denk dat het idee om 'een doel' te hebben - in jouw geval: je buik/core - geen toekomstperspectief biedt, daarmee bedoel ik: sporten doe je omdat je het leuk vindt, en omdat je het wilt blijven doen. Je gaat natuurlijk niet de rest van je leven sporten vanwege je buik. Je kunt dus beter een wat breder perspectief hebben. Die buik komt echt wel goed. Als je sport, train je in principe je hele lichaam, en daar doe je het voor.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 16:42 schreef Allures het volgende:
Maar dat bedoel ik ook niet...
Ik bedoel dat ik gewoon groepslessen doe. Dat vind ik fijn. Zumba ook wel eens
Alleen weet ik nu niet of ik de groepslessen kies die passen bij mijn doelen bijvoorbeeld (wat prima kan volgens mij hoor. Zo doe ik altijd lessen rondom core training en lessen als bodypump dat is met gewichten. Zitten gewoon de standaard dingen in die jij waarschijnlijk ook doet hoor. De dealifts, clean up press en al die andere meuk waar ik de namen van vergeet)
En van de fysio heb ik de instructie gekregen om meer rust in te bouwen maar ik weet niet hoe ik dan mijn week lekker gevuld krijg want ik wil niet alleen maar om de dag trainen
Ik weet niet welke blessure je hebt (want daar is de rust toch ook voor?), maar met bijv. gericht upper of lowerbody trainen kun je geblesseerde lichaamsdelen ontzien, wat je de mogelijkheid geeft om meer dagen te trainen en toch voldoende rust te nemen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 09:47 schreef Allures het volgende:
Mijn doel is gezonder leven, bewegen, plezier hebben in sport en daarbij (maar dat gaat vanzelf en is niet een los doel) afvallen
Hoe heb ik plezier in sport: als het op muziek is, als het afwisselend is, als het groepslesjes zijn, als de instructeur leuk is
Mijn 'uitdagingen':
Maar mijn lijf luisteren (wat is een pijntje, wat is stop, wat moet naar de fysio en dat ook doen en naar hem luisteren etc)
Gezond eten, vooral in drukke periodes
Rust inbouwen
Ik weet geen flikker van wat ik doe, dus ik kies de lesjes omdat ik ze leuk vind (de leukste instructeur bijvoorbeeld) niet omdat het zo goed helpt bij dus die buik waar ik me aan irriteer of omdat het andere spieren pakt dan die ik gisteren heb gedaan
En dat laatste daarvan dacht ik daar kan een PT mij bij helpen. Mij uitleggen met wat alles doet en wat slim is om op elkaar aan te laten sluiten en juist niet. Waarom je na die ene les toch echt het best een rustdag kunt nemen terwijl je na die andere best nog wat kunt doen etc
Kan de fysio je daar ook niet bij helpen trouwens? Zodat je een iets concreter advies hebt dan meer rust inbouwen?quote:Op woensdag 6 maart 2019 09:47 schreef Allures het volgende:
Mijn doel is gezonder leven, bewegen, plezier hebben in sport en daarbij (maar dat gaat vanzelf en is niet een los doel) afvallen
Hoe heb ik plezier in sport: als het op muziek is, als het afwisselend is, als het groepslesjes zijn, als de instructeur leuk is
Mijn 'uitdagingen':
Maar mijn lijf luisteren (wat is een pijntje, wat is stop, wat moet naar de fysio en dat ook doen en naar hem luisteren etc)
Rust inbouwen
Ik weet geen flikker van wat ik doe, dus ik kies de lesjes omdat ik ze leuk vind (de leukste instructeur bijvoorbeeld) niet omdat het zo goed helpt bij dus die buik waar ik me aan irriteer of omdat het andere spieren pakt dan die ik gisteren heb gedaan
En dat laatste daarvan dacht ik daar kan een PT mij bij helpen. Mij uitleggen met wat alles doet en wat slim is om op elkaar aan te laten sluiten en juist niet. Waarom je na die ene les toch echt het best een rustdag kunt nemen terwijl je na die andere best nog wat kunt doen etc
Elke avond een emmer kwark voor de beastmode.quote:Op woensdag 6 maart 2019 09:56 schreef dagobertE6 het volgende:
Begonnen met elk avond kwark eten wil veel gainz doen dit jaar maar heb nog geen idee wat ik moet koken enzo maar dit is een goed begin
Dan is een PT een verspilling van je centen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 09:31 schreef Allures het volgende:
En ik wil helemaal geen PT met losse oefeningen want dat vind ik niet leuk om te doen
Ik denk niet dat je iets hebt aan een PT.quote:Op woensdag 6 maart 2019 09:47 schreef Allures het volgende:
Mijn 'uitdagingen':
Rust inbouwen
Mwah, als ik bij m'n begeleiding (die ook PT-sessies doen, dus tsja, hoe noem je zoiets dan?) aangeef welke lessen ik daar volg, weten ze die wel aardig in te schatten hoor. Een externe zou ik inderdaad niet overwegen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 12:52 schreef Atta-boy het volgende:
Lijkt me sowieso niet echt reëel imo.
De pt weet niet wat er precies aan bod komt in de trainingen die hij uit moet kiezen (want hij is er niet bij en je wil toch die groepslessen doen) en weet dus ook niet waar de nadruk in de training op lag en hoe intensief het was.
Wat dat betreft denk ik dat je zelf beter zou kunnen beoordelen wat je het meest gebruikt hebt en hoe vermoeid je bent aan de hand van een les dan iemand die er niet bij was.
De begeleiding lijkt me in eerste instantie prima, toch?quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:21 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Mwah, als ik bij m'n begeleiding (die ook PT-sessies doen, dus tsja, hoe noem je zoiets dan?) aangeef welke lessen ik daar volg, weten ze die wel aardig in te schatten hoor. Een externe zou ik inderdaad niet overwegen.
En uiteraard is het prettig als je het zelf in kan schatten, maar dit is toch ook júist waar al die begeleiding/PT's/coaches etc. voor zijn?
Gemiddelde PTer geeft je een train en voedingschema'tje wat je moet volgen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:21 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
En uiteraard is het prettig als je het zelf in kan schatten, maar dit is toch ook júist waar al die begeleiding/PT's/coaches etc. voor zijn?
Nee, die moet ik nog kijken. Had er wel iets van vorobij zien komenquote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
https://www.npostart.nl/3doc/05-03-2019/KN_1705815
Iemand deze nog gekeken?
Heb gisteren een paar stukjes gezien met appeldagen en 27 eieren.
Nee, maar als die wel weten hoe zwaar de groepslessen zo ongeveer zijn, kunnen ze je wel vertellen of het verstandig is bepaalde lessen wel of niet te volgen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:33 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Gemiddelde PTer geeft je een train en voedingschema'tje wat je moet volgen.
En coach of begeleider kan jou ook niet vertellen hoe het met je herstel zit. Die kan je hooguit vertellen om eens een stapje terug te nemen omdat je wel erg veel probeert te doen.
Ik kijk hem nu.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
Dat klinkt geinig, hopelijk heb ik er vanmiddag even tijd voor.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
Knap hoor, maar dat is niet wat ik zeg.quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:16 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik vind het wel wat kort door de bocht om te stellen dat begeleiding dat per definitie niet weet, trouwens. Als ik wil (in mijn geval dan, als voorbeeld), kan ik alles door dezelfde dude laten bedenken, van fitness-schema's tot eetplanningen, daar heeft 'ie gewoon de papieren/opleiding voor. Plus, omdat 'ie verbonden is aan de sportschool waar ik m'n lessen volg, heeft 'ie daar ook eigenlijk alle informatie wel van (of het is makkelijk op te vragen/zoeken).
27 Eieren kan ik de mensen in mijn omgeving niet aan doen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
Oh, ik las 'm als dat je PT en andersoortige begeleiding aan het splitsen was.quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:41 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Knap hoor, maar dat is niet wat ik zeg.
Een PT kan met welke opleiding, papieren en diploma's hij ook maar boven z'n bed heeft hangen heeft niets zeggen over de stress in jouw lichaam en het herstel ervan als jij dat zelf niet kan aanvoelen en delen. Zelfs dat herstel is variabel per week.
Zeker respect, maar vind het geen geweldige montage ofzo.quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kijk hem nu.
Kan het iedereen hier aanbevelen. Respect.
dat is inderdaad het puntquote:Op woensdag 6 maart 2019 14:49 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Oh, ik las 'm als dat je PT en andersoortige begeleiding aan het splitsen was.
En ik stel ook nergens dat er een exacte waarde aan herstel gehangen kan worden, maar als een zelfbenoemde leek aankomt met het probleem "volgens mij wil ik teveel", dan kan je dat wel een stuk inzichtelijker maken. En juist dat inzicht hebben/krijgen was het punt dacht ik.
Zo'n sportschool heb ik ook, en dat is echt heel fijn!quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:16 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nee, maar als die wel weten hoe zwaar de groepslessen zo ongeveer zijn, kunnen ze je wel vertellen of het verstandig is bepaalde lessen wel of niet te volgen.
Ik vind het wel wat kort door de bocht om te stellen dat begeleiding dat per definitie niet weet, trouwens. Als ik wil (in mijn geval dan, als voorbeeld), kan ik alles door dezelfde dude laten bedenken, van fitness-schema's tot eetplanningen, daar heeft 'ie gewoon de papieren/opleiding voor. Plus, omdat 'ie verbonden is aan de sportschool waar ik m'n lessen volg, heeft 'ie daar ook eigenlijk alle informatie wel van (of het is makkelijk op te vragen/zoeken).
Maar misschien heb ik het gewoon getroffen met mijn sportschool hoor, dat ik per ongeluk eentje gevonden heb waar ze daadwerkelijk lui in dienst hebben die een beetje weten wat ze doen.
Net gekeken, al die eieren.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
Fijn, heb je in ieder geval een beetje houvast.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:42 schreef Allures het volgende:
[..]
dat is inderdaad het punt
En we hebben een vaste PT verbonden aan de sportschool
Heb het ook met de fysio over gehad en die vind mijn nieuwe schema prima dus voor nu ga ik dat maar even doen en de PT misschienin de toekomst
Ja, zo'n PT-sessie zal hier ook wel extra kosten. Nooit uitgezocht, want de ondersteuning die ik nu heb, is echt voldoende voor dit moment.quote:Op woensdag 6 maart 2019 15:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo'n sportschool heb ik ook, en dat is echt heel fijn!
Als ik wil, kan ik wekelijks een afspraak met een van de trainers plannen, telkens dezelfde of verschillende, om alles door te nemen.
Maar een PT gaat 1op1 en neemt je een uur lang mee langs allerlei oefeningen die jij doet terwijl hij uitlegt en kijkt of je het goed doet. Daar hangt dan ook een kostenplaatje aan.
Hoe vaak sport je dan met je PT?quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:38 schreef Cue_ het volgende:
Mijn PT heeft z'n prijzen verhoogd onlangs. Gelukkig mag ik op het oude tarief blijven trainen :
Zo, ma, Di geweest. Flinke spierpijn, maar het voelt wel goed om 't weer op te pakken, dus even doorgaan nog.
Het is niet dat je PT daar niet goed genoeg voor zou zijn. Maar hij heeft invloed op wat hij weet/ziet dat je doet. Een les bodypump (ff voorbeeldje, kan elke groepsles zijn) kan op verschillende manieren gegeven worden en er kan specifiek aandacht zijn voor een bepaald lichaamsgebied.quote:Op woensdag 6 maart 2019 14:16 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nee, maar als die wel weten hoe zwaar de groepslessen zo ongeveer zijn, kunnen ze je wel vertellen of het verstandig is bepaalde lessen wel of niet te volgen.
Maar misschien heb ik het gewoon getroffen met mijn sportschool hoor, dat ik per ongeluk eentje gevonden heb waar ze daadwerkelijk lui in dienst hebben die een beetje weten wat ze doen.
Als het even kan 5x in de week.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:39 schreef miss_sly het volgende:
Hoe vaak sport je dan met je PT?
Ik vond het zo zalig, maar het is ook wel erg prijzig, dus om dat maanden een aantal keer per week te doen, is voor mij te kostbaar, helaas.
Ik heb hem net terug gekeken. Wel heel extreem sommige dingen, maar wel echt respect voor haar doorzettingsvermogenquote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
Dat is vooral een kwestie van zelf ervaren en aan de hand van je bevindingen (wel of geen spierpijn/energie/etc.) je schema samenstellen. Daar kom je vanzelf achter als je een tijdje lessen volgt. Ik heb ook vrij lang diverse lessen gedaan (spinning, Pilates, yoga, body pump, kickboksen, buikspier-kwartier, bootcamp, TRX) en gaandeweg ontdekte ik welk schema het beste werkte. Na een TRX-, bootcamp- of bodypump-les kun je prima de dag erna yoga of Pilates doen, en ook spinning is prima. Maar die specifieke 'spierversterkende' lessen (TRX, pump, bootcamp) kun je beter om de dag doen, een beetje rust kan geen kwaad. Buikspieren kun je ook om de dag doen, al is het zeker niet nodig.quote:Op dinsdag 5 maart 2019 16:25 schreef Allures het volgende:
Ja maar ik wil geen losse oefeningen maar lessen. Maar wel iemand die dan met mij kan kijken welke lessen en welke dagen en zo
Ja, hij heeft zich goed uitgehongerd.quote:Op maandag 4 maart 2019 12:12 schreef D. het volgende:
Ben geen liefhebber van Giel, integendeel zelfs, maar toch wel respect dat ie het geflikt heeft
Dit inderdaad. Ik maak het mezelf niet gemakkelijk als ik alleen train, maar als ik met mijn PT trainde, deed ik toch net dat beetje meer, waardoor ik écht dood was na een uur. Ik zou het echt graag een langere tijd meerdere keren per week doen, maar dat kan ik gewoon niet betalen momenteel. Dus train ik maar zelf.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:53 schreef Cue_ het volgende:
Het zit hem bij mij niet perse in de oefening ansich. Tuurlijk wel handig.
Maar meer in de programmering. Niet weten van te voren wat ik ga doen. Daardoor ook dingen doen die ik niet leuk vind. Net een stapje harder trainen dan het zelf doen. Etc etc etc
maar dat vind ik gewoon niet boeiendquote:Op woensdag 6 maart 2019 16:51 schreef Atta-boy het volgende:
Paar uurtjes in de maand in wat research op internet en zoek ik het zelf uit.
Maar als sporten je niet boeit. Waarom geef je er dan zo veel geld aan uit?quote:Op woensdag 6 maart 2019 17:00 schreef Allures het volgende:
[..]
maar dat vind ik gewoon niet boeiend
Ik vind een beetje rondhupsen op muziek leuk maar al die elkaar tegensprekende pretentieuze websites niet en het onderwerp boeit me al helemaal geen kloot
Dan betaal ik liever iemand er voor
Zie latere post over inzicht daarin verkrijgen. Leren herkennen wanneer iets spierpijn is of een signaal van je lijf is dat je te ver gaat, hoort er ook bij. En dan beter daar advies bij vragen als je twijfelt dan zelf door blijven kloten. En hey, misschien komen ze wel met dingen waar je zelf nooit eerder bij stil had gestaan, zoals bepaalde spieren wat langer stretchen. En daarbij heeft die opleiding wél weer toegevoegde waarde.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:40 schreef Atta-boy het volgende:
[..]
Het is niet dat je PT daar niet goed genoeg voor zou zijn. Maar hij heeft invloed op wat hij weet/ziet dat je doet. Een les bodypump (ff voorbeeldje, kan elke groepsles zijn) kan op verschillende manieren gegeven worden en er kan specifiek aandacht zijn voor een bepaald lichaamsgebied.
Leuk dat je PT dan weet wat bodypump dan inhoud maar hij kan geen specifiek advies geven over welke musculatuur wel/geen rust kan gebruiken omdat ie geen idee heeft hoe intensief de les is en waar de aandacht op gefocussed was.
Dus in feite kun je dit zelf aan de hand van vermoeidheid in je spieren en/of spierpijn beter beoordelen dan iemand met een diploma. Uiteindelijk ben jij degene die jou lichaam het best kent.
Voor mij zit er nogal een verschil in het doen en de theorie en de theorie boeit me dus geen flikker en volgens mij ben ik daar echt totaal niet de enige in en is dat zo ongeveer het verdienmodel van de PTquote:Op woensdag 6 maart 2019 17:04 schreef Atta-boy het volgende:
[..]
Maar als sporten je niet boeit. Waarom geef je er dan zo veel geld aan uit?![]()
Zijn aardig wat sites met goed onderbouwde info te vinden en ook best veel schema's die in elkaar gezet zijn door hele goede trainers waar je zo mee kan starten.
Maar goed, is uiteindelijk je eigen mening. Ik vind sporten en alles er omheen wel heel interessant en kijk er daardoor misschien anders tegenaan.
Wat kost zo'n PT je per maand?quote:Op dinsdag 5 maart 2019 16:09 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Gewoon doen zou ik zeggen (als je een personal trainer bedoelt tenminste)! een van de beste investeringen in jezelf die je kunt doen imo.
Die kan je gericht ook brengen waar je heen wil. Zo extreem als Giel heb ik het niet aangepakt, of zo droog als hij heeft doorgetraind ook niet, maar ook bij mij worden de abs zo langzaam maar zeker zichtbaar (bij juist licht en goed flexen, maar dat terzijde).
Ja precies. Ik heb vaak in het begin ook helemaal geen zin. Sta ik eerst hier bij de voordeur te mopperen. Daarna daar in de kleedkamer. Dan tijdens het eerste liedje. En dan moet ik echt zo tegen mezelf van ' En nu bek dicht en verstand op 0 en stoppen met zo tegenstribbelen want je kunt toch nergens heen'quote:Op woensdag 6 maart 2019 17:11 schreef IJsdraakje het volgende:
Toevoeging van PT snap ik ook wel trouwens, gewoon verstand op nul, blik op oneindig en doen wat je gezegd wordt. Niet hoeven nadenken is af en toe gewoon lekker.
Daarom vind ik groepslessen op muziek óók leuk, gewoon je pasjes doen en gewoon op niets anders focussen.Zodra ik zelf tijdens mijn training nog moet gaan nadenken over wat en hoe, kan ik het eigenlijk net zo goed laten.
Die van mij kost 70e p/m.quote:
70 euro per maand? Wat krijg je daarvoor?quote:Op woensdag 6 maart 2019 17:46 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Die van mij kost 70e p/m.
Daar moet ik nog apart mn gym abo bij afsluiten, aangezien hij als zzp-er opereert en dus iedereen en overal bedient.
Veel geld, maar als ik zie wat ik tot nu toe heb bereikt (en waarvan ik echt wel veel op zijn conto durf te schrijven) is het me meer dan waard.
Dat is wel prijzig. Als je hier losse PT wilt doen is alleen 40 euro per keer of met zn 2en 20 euro. En zo'n PT-programma is 50 pm extra bovenop je normale abo en dan krijg je naast persoonlijke begeleiding ook speciale app. Zo'n programma duurt 6 maanden.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
70 euro per maand? Wat krijg je daarvoor?
Mijne kost 60 per sessie van een uur.
Die van mij nu ook 60, maar hoor mij 54 ofzoiets incl BTW.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben een crossfitbox in de sportschool ook. Dus ik combineer het. Soms wel apparaten, soms in de crossbox. Dat laatste is wel echt effectiever voor mn gevoelquote:Op woensdag 6 maart 2019 18:19 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Die van mij nu ook 60, maar hoor mij 54 ofzoiets incl BTW.
Ben wel heel blij dat ik kan trainen in een crossfit box ipv sportschool.
En meestal is er ook niemand anders. Lekker relaxed.
Veel sportscholen hebben die idd tegenwoordig. Wel mooi voor de afwisseling lijkt me.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:25 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Wij hebben een crossfitbox in de sportschool ook. Dus ik combineer het. Soms wel apparaten, soms in de crossbox. Dat laatste is wel echt effectiever voor mn gevoel
Ja ik hou een beetje teveel van afwisseling zei PTer wel tijdens adviesgesprek wat ik wel al heb gehad. Hij zei wel dat ik beter minder kan afwisselen en beter meer volgens vast schema kan trainen voor x weken zodat spieren daaraan kunnen wennen en groeien en dan na x weken weer wisselen. Of bijv beter 3x in de week Bodypump ipv 1x Bodypump, 1 x Bodybalance en 1x fitness.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:27 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Veel sportscholen hebben die idd tegenwoordig. Wel mooi voor de afwisseling lijkt me.
Maar ik zie mezelf echt niet tussen al die mensen trainen. Ja zelf wel, maar niet met coach.
Voel ik me teveel bekeken
Deze PT is een zelfstandige en ik woon in Amsterdam, dus ik denk dat het op zich geen exorbitante prijs is. Zie ook Cue_'s post. Het is gewoon erg jammer dat het dan te duur voor me wordt om het echt langere tijd regelmatig te doen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:15 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Dat is wel prijzig. Als je hier losse PT wilt doen is alleen 40 euro per keer of met zn 2en 20 euro. En zo'n PT-programma is 50 pm extra bovenop je normale abo en dan krijg je naast persoonlijke begeleiding ook speciale app. Zo'n programma duurt 6 maanden.
Ja precies. En het is ook niet zozeer alleen om het beter worden, maar ook gewoon omdat een les als Bodybalance juist fijn is op dagen dat je nog wat spierpijn hebt of gestressed bent en even wilt ontspannen. Je moet ook weer niet teveel dezelfde spieren belasten.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:42 schreef Cue_ het volgende:
Zelf kijken doe ik ook. En dan enkel positief en geïnteresseerd.
(hoogstens dat ik soms vraagtekens zet bij de trainer) maar om 't zelf te doen is toch anders.
Hehe ja die afwisseling ken ik. Wil je daar beter in worden, maar ook daar in en dan toch ook weer dat. Etc
Voor Amsterdamse begrippen zal dat inderdaad wel meevallen danquote:Op woensdag 6 maart 2019 18:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Deze PT is een zelfstandige en ik woon in Amsterdam, dus ik denk dat het op zich geen exorbitante prijs is. Zie ook Cue_'s post. Het is gewoon erg jammer dat het dan te duur voor me wordt om het echt langere tijd regelmatig te doen.
Daar staat tegenover dat mijn abonnement op de sportschool nog geen 40 euro is, maar dat ik daar dus wel ook echt goede begeleiding bij krijg en zo vaak een nieuw schema als ik wil. Er zijn ook leuke lessen, maar daar maak ik nog te weinig gebruik van.
Vind het niet prijzig als het iemand is die als ZZPer of met een vergelijkbare constructie werkt.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:15 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Dat is wel prijzig. Als je hier losse PT wilt doen is alleen 40 euro per keer of met zn 2en 20 euro. En zo'n PT-programma is 50 pm extra bovenop je normale abo en dan krijg je naast persoonlijke begeleiding ook speciale app. Zo'n programma duurt 6 maanden.
Het is mi wel echt meer droog girl dan fit girl.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
Die van mij is online, dus is er in principe niet in levende lijve bij. Je hebt wel de mogelijkheid om 1 keer per 2 maanden een afspraak met hem te maken van een uur. Maar 1 keer gedaan in het begin.quote:Op woensdag 6 maart 2019 18:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het heeft niet heel veel te maken met de instagram #fitgirls nee.quote:Op woensdag 6 maart 2019 21:38 schreef Chia het volgende:
[..]
Het is mi wel echt meer droog girl dan fit girl.
Maar zo laag zakken in bf% ook niet met fit zijn in algemenere zin.quote:Op woensdag 6 maart 2019 21:46 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Het heeft niet heel veel te maken met de instagram #fitgirls nee.
Neuh, maar dat zeiden ze zelf ook in de docu (tot nierfalen aan toequote:Op woensdag 6 maart 2019 21:52 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar zo laag zakken in bf% ook niet met fit zijn in algemenere zin.
Ontzettend knap, ik zou het niet kunnen.quote:Op woensdag 6 maart 2019 13:42 schreef Chia het volgende:
Iemand deze nog gekeken?
quote:Op woensdag 6 maart 2019 21:43 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Die van mij is online, dus is er in principe niet in levende lijve bij. Je hebt wel de mogelijkheid om 1 keer per 2 maanden een afspraak met hem te maken van een uur. Maar 1 keer gedaan in het begin.
Verder krijg je elke week een nieuw trainingsschema (niet compleet nieuw natuurlijk elke keer, maar wel qua sets/herhalingen/rust aanpassingen) en een aanpassing in je voeding waar nodig (kcal aantal en macro’s).
Tot slot deelt ie wekelijks allerlei handige video’s waar ie elke keer op andere onderdelen inzoomt. Oefeningen, voeding, het tracken er van, etc etc.
Ik kan hem altijd mailen/appen als ik ergens mee zit of een vraag heb. Vind het een ideale balans zo, voel me door het wekelijks sturen van mn resultaten wel accountable zonder dat ik voel dat iemand me op de huid zit en op mn vingers kijkt.
Hij heeft ook losse programma’s waarbij je zoiets voor 12 weken doet. Shredding programma en bigger by the day. Waarbij je dus op verschillende dingen let, een is cutten en andere meer bulken. (Google Frank den Blanken voor de geïntetesseerden).
Ah, dat klinkt best interessant, zeker als ik dadelijk verhuisd ben. Ik ga eens googelen.
Mocht je er iets mee gaan doen, laat het me weten, kunnen we een aanbrengbonus delenquote:
Ja dat bedoel ik ook.quote:Op woensdag 6 maart 2019 21:55 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Neuh, maar dat zeiden ze zelf ook in de docu (tot nierfalen aan toe). Gewoon geen goed passende titel gekozen, mi.
Ik ga er even over denken. Ik heb hem gegoogeld en ik ben altijd wat sceptisch over zulke sites. Van de andere kant, als ik uit de eerste hand een goede recensie krijg, is dat ook wat waard.quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:08 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Mocht je er iets mee gaan doen, laat het me weten, kunnen we een aanbrengbonus delen
(Maar raad hem zonder ook van harte aan)
Je mag me ook best pm-en voor een voorbeeld van zo’n schema of mn voortgang oid).
Altijd skeptisch blijven, is ook goed. Het scheelde dat ik hem al kende in person, hij was pt en manager in de sportschool waar ik nu train voordat ie voor zichzelf begon. Zn website ziet er heel erg marketing gedreven uit, en dat is het ook; huurt ie zn mannetjes voor in.quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ga er even over denken. Ik heb hem gegoogeld en ik ben altijd wat sceptisch over zulke sites. Van de andere kant, als ik uit de eerste hand een goede recensie krijg, is dat ook wat waard.
Wat ik al moeilijk vind, is mijn doel(en) bepalen :’)quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:27 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Altijd skeptisch blijven, is ook goed. Het scheelde dat ik hem al kende in person, hij was pt en manager in de sportschool waar ik nu train voordat ie voor zichzelf begon. Zn website ziet er heel erg marketing gedreven uit, en dat is het ook; huurt ie zn mannetjes voor in.
Ik moest ook even aftasten maar wat me aansprak is dat ik een behoorlijk uitgebreid intakeformulier moest invullen die ie ook net zo uitgebreid doornam telefonisch. Hij is direct en eerlijk en verwacht dat van jou ook. Enige manier om resultaat te halen.
Overigens is het geen uniek concept natuurlijk. Je kunt ook kijken naar iets vergelijkbaars als personal bodyplan. Zijn meerdere pt’s in heel NL aangesloten en kun je er zelf een uitzoeken die je goed lijkt.
Zo denk ik er ook over, maar mijn man traint bijvoorbeeld standaard met een PT. Ik mag gerust mee trainen, maar dat wil ik niet - ik doe het liever zelf, omdat ik het zo leuk vind om mijn schema's te bedenken, te experimenteren met nieuwe oefeningen, een beetje lekker mijn eigen gang te gaan, kortom. Mijn man heeft de discipline (of: de interesse) niet om alleen te trainen, daar vindt hij krachttraining te saai voor. Tennissen doet hij wel met plezier, daar heeft hij geen stok achter de deur bij nodig.quote:Op woensdag 6 maart 2019 16:51 schreef Atta-boy het volgende:
Als ik heel eerlijk ben snap ik sowieso de meerwaarde van een personal trainer niet zo heel goed.
Om je wegwijs te maken in hoe alles moet en waar je op moet letten is het wel belangrijk maar elke goede sportschool heeft afspraken met hun personeel dat nieuwe mensen de eerste keren begeleid worden en dus word je op die manier ook al geholpen.
Kan ook zijn dat ik zo weinig verdien dat het voor mij zo veel geld lijkt maar ¤50 voor een uurtje sporten gaat mij wat te ver![]()
Dan steek ik liever een paar uurtjes in de maand in wat research op internet en zoek ik het zelf uit.
Als je het geld toch kan missen zal het vast chill zijn
Zo ziet mijn training er op zich ook uit, dus dat doe ik op zich al wel goed danquote:Op donderdag 7 maart 2019 00:35 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik train nog steeds volgens zijn basisprincipes: hooguit 10 minuten opwarmen (loopband of crosstrainer), dan 45 minuten krachttrainen (full body), altijd beginnen met zware compound-oefeningen (met de nadruk op progressive overload, dus elke keer een tandje bij zetten), en eindigen met wat isolatie-oefeningen (en eventueel buikspieren), dan 10 minuten lichte cardio of stretchen, en klaar ben je.
Dat is wel herkenbaar! Die PT-programma's zijn daar ook op gericht. Of afvallen, of vetverbranding, of muscle training, of conditie. Ik wil ook alles 🤣quote:Op woensdag 6 maart 2019 22:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat ik al moeilijk vind, is mijn doel(en) bepalen :’)
Wil ik nu afvallen, strakker worden, lager vet/meer spier, meer slapen, in conditie blijven/komen? Ik ben net 50 geworden en ik vind het lastig. Eigenlijk wil ik all of the above :’)
Sja, maar zo werkt het nu in de regel eenmaal...quote:Op donderdag 7 maart 2019 00:45 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Zo ziet mijn training er op zich ook uit, dus dat doe ik op zich al wel goed dan
Al doe ik vaak wel iets langer cardio op het eind (20-30 min wandelen op loopband met hartslag van max 130)[..]
Dat is wel herkenbaar! Die PT-programma's zijn daar ook op gericht. Of afvallen, of vetverbranding, of muscle training, of conditie. Ik wil ook alles 🤣
Haha ja ik weet wel hoe het werkt. Ga me eerst nog maar op afvallen/lager vetpercentage richten. Want ben dan wel 25 kg kwijt, zit net op gezond gewicht nu, dus kan nog wel meer af. Want nu nog wel veel vet alhoewel het wel veeel beter is dan eerst natuurlijk. Eerst nog maar strakker worden en dan echt spieren opbouwen. Maar doe sowieso dus altijd wel combi kracht/cardio om iig geen spieren te verliezen.quote:Op donderdag 7 maart 2019 09:30 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Sja, maar zo werkt het nu in de regel eenmaal...Je gaat of afvallen/shredden, of je gaat spieren bouwen. Voor de een moet je in een negatieve energiebalans zitten, voor de ander in een positieve.
Er zijn uitzonderingen waarbij het tegelijkertijd kan, maar dan moet je bijv totaal geen ervaring in de sportschool hebben.
Je PT begeleidt je natuurlijk wel zo goed mogelijk om tijdens het afvallen in elk geval je spieren wel te behouden en/of enigszins op te bouwen. Door de juiste voeding (genoeg eiwitten) en de juiste krachtoefeningen.
ik weet dat het zo werkt, en dat is mooi shitquote:Op donderdag 7 maart 2019 09:30 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Sja, maar zo werkt het nu in de regel eenmaal...Je gaat of afvallen/shredden, of je gaat spieren bouwen. Voor de een moet je in een negatieve energiebalans zitten, voor de ander in een positieve.
Er zijn uitzonderingen waarbij het tegelijkertijd kan, maar dan moet je bijv totaal geen ervaring in de sportschool hebben.
Je PT begeleidt je natuurlijk wel zo goed mogelijk om tijdens het afvallen in elk geval je spieren wel te behouden en/of enigszins op te bouwen. Door de juiste voeding (genoeg eiwitten) en de juiste krachtoefeningen.
Klinkt als een goed planquote:Op donderdag 7 maart 2019 09:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik weet dat het zo werkt, en dat is mooi shit
Ik ga weer een afspraak maken met een begeleider van de sportschool en een nieuw plan de campagne maken. Zo lang ik hier nog woon en deze sportschool heb, ga ik er maar maximaal gebruik van maken!
Er zijn heel veel dingen in het leven niet nodig, maar soms maken ze het leven wel aangenamer. Zo zie ik een PTquote:Op donderdag 7 maart 2019 10:10 schreef Questular het volgende:
Vooral in het begin kan een PT van een prima toegevoegde waarde zijn qua voeding/schema, als je iets verder bent qua sporten is het mijn inziens minder nodig als het op voeding of schema's aankomt. Wel is het een mooie stok achter de deur om de motivatie tot sporten te behouden
Wat is het probleem met de squats dan?quote:Op vrijdag 8 maart 2019 10:35 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik heb me enkele dagen geleden voor het eerst in mijn leven aangemeld bij een sportschool. Morgenochtend eens een kijkje nemen daar. Aanmelding komt omdat ik thuis alleen push-ups, pull-ups, dips en leg raises doe en hierdoor de spierontwikkeling in de onderste helft van mijn lijf nogal achterloopt op dat van de bovenste helft. 10 dips of pull-ups achteréén zijn geen probleem, maar 10 squats zónder extra gewicht wél ...
Benen voelen dan nadien aan als spaghetti en méérdere sets 10 x squats zijn dan quasi niet haalbaar, terwijl bijvoorbeeld 4 x 10 dips / pull-ups wél mogelijk zijn.quote:
Je bodyweight squats zijn gewoon veel meer een echte krachtinspanning voor jou dan de andere oefeningen die je doet. Dus ik zou wel meer sets gaan doen, maar dan met 3-5 minuten er tussen en dan gewoon het maximale aantal herhalingen dat je redt. Wat dat betreft kan je thuis dus nog even vooruit.quote:Op vrijdag 8 maart 2019 12:24 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Benen voelen dan nadien aan als spaghetti en méérdere sets 10 x squats zijn dan quasi niet haalbaar, terwijl bijvoorbeeld 4 x 10 dips / pull-ups wél mogelijk zijn.
Jaquote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:09 schreef miss_sly het volgende:
Cardio met krachttraining, dat is meer herhalingen met minder gewicht?
Dus gewoon iets om je fullbody training mee te vullen totdat je dat schema krijgt a.s. donderdag? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:13 schreef miss_sly het volgende:
Crossfit is niet meer bij onze sportschool.
Mijn idee is twee maal per week een full body te doen met het schema dat ik ga krijgen. Daarnaast minstens een keer naar de spartan work out les, die is zo fijn. En daarnaast fiets ik 80 km per week en let ik op mijn eten.
Ik wil die full body dus zo inrichten dat het meer is om af te vallend dan om spieren te kweken. Ik heb dat de laatste jaren wel gedaan, maar ik heb er, vind ik, fysiek niet het gewenste resultaat mee. Dus nu wil ik het eens anders gaan proberen. Maar ik hou van krachttraining, dus dat wil ik wel blijven doen.
Nee, ik wil met mijn begeleider samen een goed schema opstellen. Eens zien hier hoe jullie denken hoe zo'n schema er dan uit zou kunnen zien. Input, dusquote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:30 schreef Chia het volgende:
[..]
Dus gewoon iets om je fullbody training mee te vullen totdat je dat schema krijgt a.s. donderdag? Of begrijp ik je verkeerd?
Meehquote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:13 schreef miss_sly het volgende:
Crossfit is niet meer bij onze sportschool.
Ik wil die full body dus zo inrichten dat het meer is om af te vallend dan om spieren te kweken.
Dat weet ik en dan doe ik ook.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Meeh
Als je wil afvallen, moet je minder eten in je mond stoppen
Als je meer uithoudingsvermogen wil hebben, sterker wil worden of gewoon een beter functionerend lichaam wil hebben, moet je sporten
Oh zo.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, ik wil met mijn begeleider samen een goed schema opstellen. Eens zien hier hoe jullie denken hoe zo'n schema er dan uit zou kunnen zien. Input, dus
In principe kun je met eenzelfde sportschema afvallen en spieren kweken. Alleen om die spieren te kweken moet je boven verbruik eten en voor afvallen juist onder. Even heel grofweg gesproken dan.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat weet ik en dan doe ik ook.
Ik wil daarnaast met sport wat doen. Om al die dingen die je doet, maar ik wil het dus nu toespitsen op slanker worden, niet meer spieren kweken. Dat komt erna wel weer.
Als je wil afvallen, hoeft dat in principe niet omdat je eigen vetmassa compenseert voor het stukje tussen wat je eet en nodig hebtquote:Op zaterdag 9 maart 2019 13:12 schreef Chia het volgende:
In principe kun je met eenzelfde sportschema afvallen en spieren kweken. Alleen om die spieren te kweken moet je boven verbruik eten en voor afvallen juist onder. Even heel grofweg gesproken dan.
Is maar net wat je onder verbruik noemt he.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 13:19 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Als je wil afvallen, hoeft dat in principe niet omdat je eigen vetmassa compenseert voor het stukje tussen wat je eet en nodig hebt
Naja oefeningen zijn doorgaans niet 100% het een of het ander.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 13:29 schreef Chia het volgende:
Iets anders: Waar ligt eigenlijk de grens tussen cardio en kracht? Is dat bijvoorbeeld op basis van hartslag(verloop) nog een beetje te duiden in de vorm van een soort spectrum?
Goeie wod gehad dus vandaag. 7xrelatief zware kettlebell swings. 5xoverhead squats en 200m rennen. Mooie combo.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 14:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja oefeningen zijn doorgaans niet 100% het een of het ander.
Bij cardio of aerobe (met zuurstof) oefeningen is zuurstof de voornaamste energiebron. Door middel van langdurig oefeningen te doen met relatief lage intensiteit verbeter je je cardiovasculaire systeem (vandaar de naam cardio).
Bij krachttraining of anaerobe (zonder zuurstof) oefeningen wordt je lichaam soort van verrast door de plotselinge hoge intensiteit en krijgt het niet de tijd om op het gemakje energie te produceren m.b.v. zuurstof, dus schakelt het over op een andere energiebron: koolhydraten, die als glycogeen in je spieren en lever zijn opgeslagen. Die glycogeenvoorraad is beperkt dus zo'n oefening kun je ook niet lang volhouden (vergeleken met aerobe oefeningen).
Je zou dus kunnen stellen dat iedere oefening die je lang KUNT volhouden cardio/aeroob is en iedere oefening die je niet lang kunt volhouden krachttraining/anaeroob is. Je ziet vaak dat mensen zeggen dat bijv 1-5 reps krachttraining is, 6-8 voor spiergroei en 8-12 voor cardio oid. Die getallen veranderen weleens maar gaat om het idee. Dat zal vast wel ergens kloppen, maar het gaat er niet per se om hoeveel reps je dan doet, maar hoeveel je er met die intensiteit kunt doen.
Als je bijv 5x50 kg kunt squatten, dan zal 5x50 kg een anaerobe oefening zijn. Als je 5x20 kg doet, is de intensiteit daar te laag voor en is het aeroob/cardio (of in ieder geval niet anaeroob)
En sprinten is anaeroob, terwijl joggen aeroob is
Goede uitleg thnx. Ik kon zo gauw geen fijne uitleg meer vinden met googlen.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 14:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja oefeningen zijn doorgaans niet 100% het een of het ander.
Bij cardio of aerobe (met zuurstof) oefeningen is zuurstof de voornaamste energiebron. Door middel van langdurig oefeningen te doen met relatief lage intensiteit verbeter je je cardiovasculaire systeem (vandaar de naam cardio).
Bij krachttraining of anaerobe (zonder zuurstof) oefeningen wordt je lichaam soort van verrast door de plotselinge hoge intensiteit en krijgt het niet de tijd om op het gemakje energie te produceren m.b.v. zuurstof, dus schakelt het over op een andere energiebron: koolhydraten, die als glycogeen in je spieren en lever zijn opgeslagen. Die glycogeenvoorraad is beperkt dus zo'n oefening kun je ook niet lang volhouden (vergeleken met aerobe oefeningen).
Je zou dus kunnen stellen dat iedere oefening die je lang KUNT volhouden cardio/aeroob is en iedere oefening die je niet lang kunt volhouden krachttraining/anaeroob is. Je ziet vaak dat mensen zeggen dat bijv 1-5 reps krachttraining is, 6-8 voor spiergroei en 8-12 voor cardio oid. Die getallen veranderen weleens maar gaat om het idee. Dat zal vast wel ergens kloppen, maar het gaat er niet per se om hoeveel reps je dan doet, maar hoeveel je er met die intensiteit kunt doen.
Als je bijv 5x50 kg kunt squatten, dan zal 5x50 kg een anaerobe oefening zijn. Als je 5x20 kg doet, is de intensiteit daar te laag voor en is het aeroob/cardio (of in ieder geval niet anaeroob)
En sprinten is anaeroob, terwijl joggen aeroob is
En welke vd twee is dat dan?quote:Op zaterdag 9 maart 2019 14:43 schreef Chia het volgende:
[..]
Goede uitleg thnx. Ik kon zo gauw geen fijne uitleg meer vinden met googlen.
Had afgelopen week bijvoorbeeld een EMOM* met overhead lunges (op een gewicht dat zwaar voor je is) en toen hing mijn tong echt op mijn knieën.
*Every Minute On the Minute, elke minuut is een nieuwe ronde. Je moet dan bijv. x herhalingen van een oefening doen en hebt daarna de rest van de minuut rust. Kan zowel met verschillende oefeningen als met eenzelfde oefening zijn.
Kracht. En ik deed hem met alleen stang, dus heb na een paar minuten maar minder aantallen gedaan ipv te scalen naar front rack. Dat was denk ik wel cardio geweest.quote:
Waarschijnlijk wel jaquote:Op zaterdag 9 maart 2019 15:06 schreef Chia het volgende:
[..]
Kracht. En ik deed hem met alleen stang, dus heb na een paar minuten maar minder aantallen gedaan ipv te scalen naar front rack. Dat was denk ik wel cardio geweest.
Wat je doet, maakt op zich niet zo veel uit. Je eetpatroon en zo natuurlijk wel.quote:Op maandag 11 maart 2019 09:40 schreef Rauw. het volgende:
Als je gewoon lekker wil sporten om af te vallen maakt het geen flikker uit wat je doet;
Eet minder dan dat je verbruikt en get off your ass.
Jawel jawel dit topic is voor van alles johquote:Op maandag 11 maart 2019 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet dat ik op mijn eten moet letten. Van mij ass afkomen is echt geen probleem, want dat die ik al jaren. Daar ging mijn vraag dan ook niet over.
Ik vraag om tips over oefeningen, maar kennelijk is dit topic daar dan niet voor bedoeld. Jammer.
De antwoorden doen anders vermoeden.quote:Op maandag 11 maart 2019 09:58 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Jawel jawel dit topic is voor van alles joh
Naja, tips voor oefeningen, alles wat je ook met kracht kan doen, maar met lichter gewicht (of zonder extra gewicht) en meer herhalingen/op tempo dus. Zolang de hartslag er maar verhoogd van blijft. Dus wat vind je leuk?quote:Op maandag 11 maart 2019 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet dat ik op mijn eten moet letten. Van mij ass afkomen is echt geen probleem, want dat die ik al jaren. Daar ging mijn vraag dan ook niet over.
Ik vraag om tips over oefeningen, maar kennelijk is dit topic daar dan niet voor bedoeld. Jammer.
Wat vind je leuk om te doen?quote:Op maandag 11 maart 2019 09:55 schreef miss_sly het volgende:
Dat heb ik al een paar posts eerder gezegd en ook waarom ik deze vraag hier stel: ik hou van krachttraining en dat wil ik dan ook inzetten.quote:Op maandag 11 maart 2019 10:46 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Wat vind je leuk om te doen?
De keuze is oneindig.
Wandelen
Hardlopen
Sprinten
Fietsen (recreatief)
Fietsen (wielrennen)
Gewichtheffen (lage gewichten hoog aantal herhalingen voor conditie)
Gewichtheffen (hoge gewichten laag aantal herhalingen voor spierbouw)
Fitness (Alleen een rondje machines in je sportschool)
Fitness (Groepsles)
et cetera.
Ben zelf zo'n 80kg afgevallen terwijl ik HIIT (Crossfit) deed, zeer efficient.quote:Op maandag 11 maart 2019 10:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heb ik al een paar posts eerder gezegd en ook waarom ik deze vraag hier stel: ik hou van krachttraining en dat wil ik dan ook inzetten.
Ik heb al een afspraak dus ik bespreek het wel met de begeleider.
Dit. Dank voor de vertaling. Ik had het idee dat ik dit ook had gepost, maar kennelijk niet.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:04 schreef Cue_ het volgende:
Dus de vraag is vooral, hoe kan je de krachttraining oefeningen het beste inzetten als je je wilt focussen op gewichtsverlies. Meeste kcal verbranding enzo.
Er is geen CrossFit waar ik sport en ook niet in de omgeving. Ik heb een fijne sportschool met goede begeleiding waar ik al jaren kom. Ik vind krachttraining fijn en dat wil ik is doen.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:10 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Ben zelf zo'n 80kg afgevallen terwijl ik HIIT (Crossfit) deed, zeer efficient.
Positieve Community die je waarschijnlijk vaker wel dan niet door de donkere tijden sleept. Meestal heerst er een soort sociale controle "Goh, jou heb ik lang niet gezien" en "Ben je hier alweer, goed hoor" doen onbewust denk ik behoorlijk wat met je motivatie.
Ook vind je in een Crossfit Box veel healthnuts die je ongevraagd allerlei voedingtips geven waar je zelf van kan bepalen wat je ermee doet.
't is een stukje krachtraining, gymastiek en een deel hoge intensiteit. Zeer gevarieerd.
ik denk dat je gewoon het beste een en ander kan proberen, een begeleider kan je niet vertellen wat je leuk vindt.
Naja het ligt er ook een beetje aan wat je leuk vindt. Ik gok dat circuittraining wel jouw ding is, maar dat kun je dan bijv met of zonder gewichten doen of allebei.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is geen CrossFit waar ik sport en ook niet in de omgeving. Ik heb een fijne sportschool met goede begeleiding waar ik al jaren kom. Ik vind krachttraining fijn en dat wil ik is doen.
Mijn begeleider kent me inmiddels voldoende om voor een groot deel te weten wat ik leuk vind. Ik wilde alleen eens wat input van anderen voor mijn specifieke vraag: hebben jullie ideeën over hoe ik krachttraining het beste kan inzetten voor wat gewichtsverlies.
Om misschien eens een andere blik mee te nemen bij het opstellen van een fijn fulltime body schema.
Ik heb je overige posts niet gelezen, maar bij krachttraining verbrandt je het meeste kcal's met de compound oefeningen. Squat, bench press, deadlift, military press en de bent-over-row. Deze oefeningen spreken niet 1 spiergroep aan, maar meerdere spiergroepen per oefening. Als je het tempo ook nog een omhoog gooit, dus weinig rust houdt tussen de oefeningen, heb je echt een workout. Ik heb deze oefeningen ook gedaan, 5 oefeningen, 5 setjes van 5 herhalingen en dan 3x per week. Eventueel kan je de workout nog aanvullen met isolatieoefeningen (oefeningen waarbij je maar 1 spiergroep pakt).quote:Op maandag 11 maart 2019 11:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit. Dank voor de vertaling. Ik had het idee dat ik dit ook had gepost, maar kennelijk niet.
PT kan ook een crossfitchatig fullbody schema voor je maken. Bijvoorbeeld door de meer herhalingen met lichter gewicht in een WOD-vorm te gieten en daarbij rekening te houden met de faciliteiten van je sportschool.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is geen CrossFit waar ik sport en ook niet in de omgeving. Ik heb een fijne sportschool met goede begeleiding waar ik al jaren kom. Ik vind krachttraining fijn en dat wil ik is doen.
Mijn begeleider kent me inmiddels voldoende om voor een groot deel te weten wat ik leuk vind. Ik wilde alleen eens wat input van anderen voor mijn specifieke vraag: hebben jullie ideeën over hoe ik krachttraining het beste kan inzetten voor wat gewichtsverlies.
Om misschien eens een andere blik mee te nemen bij het opstellen van een fijn fulltime body schema.
Zo'n 5x5-schema is wel gebouwd met voldoende rust tussen de setjes in het achterhoofd, omdat het is gericht op krachttoename ipv kcalverbrandingquote:Op maandag 11 maart 2019 11:23 schreef SausDip het volgende:
[..]
Ik heb je overige posts niet gelezen, maar bij krachttraining verbrandt je het meeste kcal's met de compound oefeningen. Squat, bench press, deadlift, military press en de bent-over-row. Deze oefeningen spreken niet 1 spiergroep aan, maar meerdere spiergroepen per oefening. Als je het tempo ook nog een omhoog gooit, dus weinig rust houdt tussen de oefeningen, heb je echt een workout. Ik heb deze oefeningen ook gedaan, 5 oefeningen, 5 setjes van 5 herhalingen en dan 3x per week. Eventueel kan je de workout nog aanvullen met isolatieoefeningen (oefeningen waarbij je maar 1 spiergroep pakt).
Ik heb de 13-weeks BBB challenge (Boring but Big) gedaan van Wendler, onderdeel daarvan is 5x10 met 50% van je Trainingmax als Supplement op je werksets. Dus eerst 3 opbouwende (zwaar maar submaximaal) werksets en dan nog 5x10 op een lager percentage.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:18 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik zou niet weten wat ik er na die uitleg over aeroob/anaeroob nog aan toe kan voegen, tbh.
Ander ding, denk je dat je veel herhalingen van dezelfde oefening met lichter gewicht/op hoger tempo net zo leuk gaat vinden als zwaardere gewichten? Dat lijkt mij om "zelf" te doen helemaal niet zo leuk namelijk.
klink saaiquote:Op maandag 11 maart 2019 11:28 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Ik heb de 13-weeks BBB challenge (Boring but Big) gedaan van Wendler, onderdeel daarvan is 5x10 met 50% van je Trainingmax als Supplement op je werksets. Dus eerst 3 opbouwende (zwaar maar submaximaal) werksets en dan nog 5x10 op een lager percentage.
ik voel mij niet snel een "Winnaar" maar holy shit wat voel je je een alpha-mens als je na 6 a 7 weken die laatste 10-set reps eruit grind.
Daarom heet het ook zo.quote:
Dan onderschat je het wel.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:30 schreef hugecooll het volgende:
Zoiets is volgens mij ook wel nice als je een tijdje niet hebt getraind en weer wil beginnen maar er niet meteen keihard in kan gaan
ja ik las alleen 5x10 en daarna pas dat dat boven op je normale workout isquote:Op maandag 11 maart 2019 11:31 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Dan onderschat je het wel.
Voor dat doel doe ik nu 5x5 nog een paar weken, daarna sla ik m'm 5/3/1 boeken weer open.
Dank!quote:Op maandag 11 maart 2019 11:23 schreef SausDip het volgende:
[..]
Ik heb je overige posts niet gelezen, maar bij krachttraining verbrandt je het meeste kcal's met de compound oefeningen. Squat, bench press, deadlift, military press en de bent-over-row. Deze oefeningen spreken niet 1 spiergroep aan, maar meerdere spiergroepen per oefening. Als je het tempo ook nog een omhoog gooit, dus weinig rust houdt tussen de oefeningen, heb je echt een workout. Ik heb deze oefeningen ook gedaan, 5 oefeningen, 5 setjes van 5 herhalingen en dan 3x per week. Eventueel kan je de workout nog aanvullen met isolatieoefeningen (oefeningen waarbij je maar 1 spiergroep pakt).
Goeie naam wel.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:28 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Ik heb de 13-weeks BBB challenge (Boring but Big) gedaan van Wendler, onderdeel daarvan is 5x10 met 50% van je Trainingmax als Supplement op je werksets. Dus eerst 3 opbouwende (zwaar maar submaximaal) werksets en dan nog 5x10 op een lager percentage.
ik voel mij niet snel een "Winnaar" maar holy shit wat voel je je een alpha-mens als je na 6 a 7 weken die laatste 10-set reps eruit grind.
op een manier dat het een het andere niet bijt.quote:Op maandag 11 maart 2019 11:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank!
In mijn huidige schema zitten bent-over-row en deadlift al. Vind ik ook ik fijne oefeningen. De bench press vind ik ook fijn, maar dat vind ik lastig om alleen te doen als het zwaarder wordt. 5x5 impliceert wel dat je het met flink gewicht doet? Ik doe het nu met twee dumbells op een schuine bank.
Ik doe nu geen squat, maar leg press, maar dat kan ik dus bijvoorbeeld veranderen. Squat met gewicht?
Military press ken ik niet, die zoek ik even op.
Ik doe graag twee oefeningen tegelijk, waarbij ik de ene oefening in de pauze van de andere doe. Hoe kan ik dat het beste verdelen?
Wat ik zelf doe, is goed luisteren naar mensen die ervaring hebben. Een vriend van mij heeft zich een halfjaar geleden ingeschreven bij een super-de-luxe, zeer exclusieve (en daarom ook peperdure) sportschool waar uitsluitend privé trainingen worden gegeven, de gym is dus niet toegankelijk als hij een keer lekker zelf wil trainen, en deze sportschool claimt dat zij mijn vriend binnen een halfjaar topfit en afgetraind kunnen krijgen, met sixpack en al. Hij was een halfjaar geleden behoorlijk zwaar, maar inmiddels - zo'n vijf maanden later - ziet hij eruit als een ander mens: spieren, 15 kilo afgevallen, in perfecte shape. Dat kost hem wel heel veel geld, maar hij heeft het er voor over.quote:Op maandag 11 maart 2019 09:55 schreef miss_sly het volgende:
dit is mijn progressie in de afgelopen maanden dat ik 3 keer per week krachttraining ben gaan doen aangevuld met 1-3x in de week kickboksen. En natuurlijk mijn calorieën goed heb getracked met ongeveer de juiste macro's (vooral genoeg eiwitten). Verder klopt het wat Nadine verder zegt.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Bedankt aan de mensen met de mooie, uitgebreide posts en fijne uitleg.
Even nog voor de duidelijkheid: ik ben geen volledige n00B. Ik train al een paar jaar en doe dan krachttraining, ik heb een aantal keer periodes met een OT getraind, en ik ben ook niet op zoek naar een geheim of een easy way out. Wat ik wil: ik heb een aantal jaren getraind en ik heb best wat spieren gekweekt, maar ik heb nog steeds geen gezond gewicht. Mijn spieren liggen nog verborgen onder het aanwezige vetlaagje. Daar wil ik nu iets aan doen, en daarvoor ben ik de mogelijkheden aan het bekijken. En vraag ik mensen met ervaring naar hun tips en ideeen.
Lopen/wandelen is wel een goede toevoeging, omdat je daardoor meer verbrandt (zonder je lichaam geweld aan te doen) en je jezelf dus niet hoeft uit te hongeren. Met 10.000 stappen per dag verbrand je zo'n 500 kcal, dus het helpt wel mee. Met hardlopen verbrand je meer, maar dat is dan ook een echte workout en vrij belastend voor je lichaam, terwijl wandelen als aanvulling op krachttraining eigenlijk perfect is: low impact, goed voor je spieren (en het herstel), en nog ontspannend ookquote:Op maandag 11 maart 2019 15:50 schreef Cue_ het volgende:
Laagje vet weg willen hebben is vooral afvallen.. en in de meeste gevallen meer letten op je eten (aangezien je al aangeeft te sporten). Tuurlijk kan je daarin nog tweaken, maar vraag me af in hoeverre dat echt zoden aan de dijk zal zetten.
Even voor de duidelijkheid, BBB is een variant op de 5/3/1?quote:Op maandag 11 maart 2019 11:28 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Wauw, dat is echt progressie! Fijn bezig!quote:Op maandag 11 maart 2019 15:47 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
dit is mijn progressie in de afgelopen maanden dat ik 3 keer per week krachttraining ben gaan doen aangevuld met 1-3x in de week kickboksen. En natuurlijk mijn calorieën goed heb getracked met ongeveer de juiste macro's (vooral genoeg eiwitten). Verder klopt het wat Nadine verder zegt.
Je moet zelf gaan uitvogelen wat je leuk vindt om te doen en wat je dus ook echt vol kan houden, want anders komt het écht alleen aan op pure discipline.
BBB is een variant mijns inziens. Een aanvulling is het niet geheel want het zijn 'Originele' 5/3/1 sets maar dan zonder AMRAP. met daarna 5x10.quote:Op maandag 11 maart 2019 16:23 schreef D. het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, BBB is een variant op de 5/3/1?
Edit: even Googlen lijkt het me een aanvulling
De 5/3/1 is 4 (3+1) weken lees ik, BBB 13 weken. Dat past niet 1 op 1.quote:Op maandag 11 maart 2019 16:45 schreef Rauw. het volgende:
[..]
BBB is een variant mijns inziens. Een aanvulling is het niet geheel want het zijn 'Originele' 5/3/1 sets maar dan zonder AMRAP. met daarna 5x10.
Op internet staat de helft niet van wat in de boeken allemaal staat.
13 weeks challenge is een aparte challenge.quote:Op maandag 11 maart 2019 17:04 schreef D. het volgende:
[..]
De 5/3/1 is 4 (3+1) weken lees ik, BBB 13 weken. Dat past niet 1 op 1.
Is het gewoon altijd 5/3/1 trainen, en dan een willekeurige 13 weken er BBB bijpakken?
Ik ga binnenkort een periode van 100 dagen in waar ik een doel voor zoek. Is een BBB aan te raden voor iemand die nooit 5/3/1 gedaan heeft, of beter eerst daar maar eens mee beginnen?quote:Op maandag 11 maart 2019 17:07 schreef Rauw. het volgende:
[..]
13 weeks challenge is een aparte challenge.
3+1 weken is de originele set up. Tegenwoordig wordt er vaak 6+1 gehanteerd. (Mits je lijf het toelaat)
Wendler werkt tegenwoordig met leader en anchor principes. Dat houdt in dat je 2 cycles een variant volgt en dan 1 cycle een andere variant. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik fitness nu 26 maanden, 4-6 keer per week, en van de 4 grote oefeningen squat ik te weinig, en deadlift eigenlijk nooitquote:Op maandag 11 maart 2019 17:26 schreef Rauw. het volgende:
Ben je een compleet beginner?
13 weeks challenge is wel tof vind ik.
Voor iets meer doorgewinterde lifters heb je ook building the monolith, dat moet echt brutal zijn.
Is een Fokker die hem gedaan heeft. (Superwormjim heet hij volgens mij)
Als je Squat en Deadlift form goed zijn zou ik zeggen doe het.quote:Op maandag 11 maart 2019 17:32 schreef D. het volgende:
[..]
Ik fitness nu 26 maanden, 4-6 keer per week, en van de 4 grote oefeningen squat ik te weinig, en deadlift eigenlijk nooit
Ik had dit gevonden, maar daar wordt nergens over de 13 weeks gesprokenquote:Op maandag 11 maart 2019 17:37 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Als je Squat en Deadlift form goed zijn zou ik zeggen doe het.
Zeker de eerste sessies gaan even pijn doen, conditioneel erg zwaar dus als dat iets is wat je niet bijhoudt ga je bijna out bij de 5x10 sets.
Zou straks even een link sturen van Wendlers site (als je die nog niet gevonden hebt)
Dank jequote:Op maandag 11 maart 2019 17:51 schreef Rauw. het volgende:
Ah. Stond niet op z'n site maar op T nation.
https://www.t-nation.com/(...)ig-3-month-challenge
Even kijken of ik dit juist hebquote:Op maandag 11 maart 2019 17:51 schreef Rauw. het volgende:
Ah. Stond niet op z'n site maar op T nation.
Bij de BBB vervang ik de 'zoveel mogelijk', dus komt het neer op:quote:Week-1
Dag-1 Deadlift
5×65% van je 1RM
5×75% van je 1RM
5×85% + zo veel mogelijk
Daarnaast max 3 assistance oefeningen op 5×8 op 60%
Nee, Wendler werkt met TM's (Training Max) dat is een gewicht wat je iedere dag kan tillen in tegenstelling tot een 1RM wat een moment opname is.quote:Op maandag 11 maart 2019 22:09 schreef D. het volgende:
[..]
Even kijken of ik dit juist heb
bij een 5/3/1 schema vind ik:[..]
Bij de BBB vervang ik de 'zoveel mogelijk', dus komt het neer op:
Dag-1 Deadlift
5×65% van je 1RM
5×75% van je 1RM
5×85% van je 1RM
10x 50% van je 1RM (x5)
Correcte aanname?
Alle sites die ik vind spreken over de 1RM in het 5/3/1 schema. Ook de site die je zelf al gaf:quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:11 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Nee, Wendler werkt met TM's (Training Max) dat is een gewicht wat je iedere dag kan tillen in tegenstelling tot een 1RM wat een moment opname is.
Ga uit van je 2 of 3RM, dat is je Training max en daarmee calculeer je de gewichten.
Je leest alleen het internet, zoals ik al zei geeft dat niet alle informatie.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:34 schreef D. het volgende:
Wat ik lees is dat TM 85% van 1RM is
Scheelt weer tillen
Ik lees idd alleen het internet, omdat dat (nu) mijn enige bron is. Ik ga er gemakshalve van uit dat ook mensen die er online over publiceren zich erin verdiept hebben. Wellicht zelfs ook dat boek gelezen hebben.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 08:40 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Je leest alleen het internet, zoals ik al zei geeft dat niet alle informatie.
Voor sommige variaties is een TM zo'n 90%, bij anderen zelfs 95%.
Het algehele motto van het programma is dat je laag in gewicht begint en voor altijd progressie kan blijven maken. 5 more pounds, one more rep.
Ik kan je aanraden om het boek (5/3/1 second edition en Forever) te lezen als je het programma volledig wil begrijpen en volgen als voorgeschreven.
Je kunt met mij in discussie proberen te blijven gaan over dingen die je leest op internet, maar het internet geeft dus níet alle informatie die je officieel zou krijgen als je de boeken leest.
Tuurlijk, het zal prima werken als jij je RM gaat gebruiken, maar dat is dus niet de bedoeling.
https://jimwendler.com/bl(...)hat-you-need-to-know
Je merkt op alle media dat de boeken niet door heel veel mensen gelezen zijn. Óf ze zien het te zwart-wit als één programma waarin het enige verschil de accessories zijn óf ze hebben er een eigen draai aan gegeven waarin ze alles tegelijk willen doen.quote:Op dinsdag 12 maart 2019 09:00 schreef D. het volgende:
[..]
Ik lees idd alleen het internet, omdat dat (nu) mijn enige bron is. Ik ga er gemakshalve van uit dat ook mensen die er online over publiceren zich erin verdiept hebben. Wellicht zelfs ook dat boek gelezen hebben.
Je kan echt alle kanten op gaan aangezien er geen specifiek trainingsdoel is behalve afvallen. Vandaar dat niet echt één goed advies gegeven kan worden.quote:Op maandag 11 maart 2019 15:44 schreef miss_sly het volgende:
Bedankt aan de mensen met de mooie, uitgebreide posts en fijne uitleg.
Even nog voor de duidelijkheid: ik ben geen volledige n00B. Ik train al een paar jaar en doe dan krachttraining, ik heb een aantal keer periodes met een OT getraind, en ik ben ook niet op zoek naar een geheim of een easy way out. Wat ik wil: ik heb een aantal jaren getraind en ik heb best wat spieren gekweekt, maar ik heb nog steeds geen gezond gewicht. Mijn spieren liggen nog verborgen onder het aanwezige vetlaagje. Daar wil ik nu iets aan doen, en daarvoor ben ik de mogelijkheden aan het bekijken. En vraag ik mensen met ervaring naar hun tips en ideeen.
Wat je maar wil, ik houd ervan mijn sessies kort te houden dus 2 tot 2,5 minuut rust.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:16 schreef D. het volgende:
[..]
Nog een vraagje wat ik nergens terugvindt, wat doe je aan rust tussen de BBB sets?
ik doe het nu altijd op gevoel, maar al er niet per se iets is wat geadviseerd wordt, dan hou ik het daar ook maar bijquote:Op dinsdag 19 maart 2019 18:39 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Wat je maar wil, ik houd ervan mijn sessies kort te houden dus 2 tot 2,5 minuut rust.
Maar er zijn ook mensen die supersetten of 5 minuten rust houden.
Success, keep us posted.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 19:45 schreef D. het volgende:
[..]
ik doe het nu altijd op gevoel, maar al er niet per se iets is wat geadviseerd wordt, dan hou ik het daar ook maar bij
Ik ga er zaterdag mee beginnen
Thx!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 20 maart 2019 09:23 schreef D. het volgende:
En nog een puntje van onduidelijkheid
Bijna alle 5/3/1 schema’s laten 3 setjes zien.
Via een calculator op blackironbeast.com laat ie echter 6 of zelfs 7 setjes zien, waarna de 5x 10 assistance oefeningen volgen. Klopt dat wel?Warm-up sets geeft hij ook weer.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
de 5/5/3 warm-up komt wel overeen met wat Wendler aanraadt."Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
Dan ga ik er gewoon voorquote:Op woensdag 20 maart 2019 20:28 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Warm-up sets geeft hij ook weer.
de 5/5/3 warm-up komt wel overeen met wat Wendler aanraadt.
quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:33 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb nu een schema van 3x 4 weken. Laatste (13e) week zou deload moeten zijn, maar daar vind ik geen schema van.
Hoe vul ik dat in?
Geen idee welke bronnen je allemaal hebt gebruikt.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:33 schreef D. het volgende:
[..]
Thx!
Heb er zin in
Ik heb nu een schema van 3x 4 weken. Laatste (13e) week zou deload moeten zijn, maar daar vind ik geen schema van.
Hoe vul ik dat in?
Ahh, ok, ik ging er vanuit dat de 13 weeks en de 3 months dezelfde waren.quote:Op woensdag 20 maart 2019 20:45 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Geen idee welke bronnen je allemaal hebt gebruikt.
In de 13-weeks challenge heb je de 13e week een soort max-week, de deload week is daar week 7.
in de 3-Months challenge heb je maar 12 weken
Ik weet niet welke variant eindigt in een deload week.
zijn ook meerdere uitvoeringen van inderdaad.quote:Op woensdag 20 maart 2019 21:08 schreef D. het volgende:
[..]
Ahh, ok, ik ging er vanuit dat de 13 weeks en de 3 months dezelfde waren.
Maar, da's dus alleen qua tijd
Ik vroeg jou naar de 13 weeks, en toen kwam jij met een linkje over de 3 months, vandaar
Maar, goed, die ga ik dus doen, samengesteld via deze 'template-site'
https://blackironbeast.com/5/3/1/calculator
Je tilt toch niet meer dan 20 kg per keer?quote:Op zondag 31 maart 2019 16:36 schreef D. het volgende:
Waar ik met mijn zwakke rug eigenlijk het meeste last van had, is de hele tijd
schijven wisselen bij het deadliften
Niet meer dan 25kg per keerquote:Op zondag 31 maart 2019 16:42 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je tilt toch niet meer dan 20 kg per keer?
25 danquote:Op zondag 31 maart 2019 16:48 schreef D. het volgende:
[..]
Niet meer dan 25kg per keer
Maar het zit ‘m vooral in het met gebogen rug die schijven aan de stang, die je dan ook moet tillen, zien te hangen
Gewoon niet met gebogen rug tillen?quote:Op zondag 31 maart 2019 16:48 schreef D. het volgende:
[..]
Niet meer dan 25kg per keer
Maar het zit ‘m vooral in het met gebogen rug die schijven aan de stang, die je dan ook moet tillen, zien te hangen
Ik heb het vandaag wat ‘netter’ proberen te doenquote:Op zondag 31 maart 2019 16:51 schreef hugecooll het volgende:
[..]
25 dan
zou in principe ook niet voor 'last' moeten zorgen. Misschien kun je een wat 'ergonimischere' manier bedenken om die schijven erop te doen
Bij de eerste 2 kun je bijv gewoon de schijf neerzetten en de stang erdoorheen doen
Zoiets is het geworden, maar beetje buigen ontkom ik niet aan.quote:Op zondag 31 maart 2019 17:24 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Gewoon niet met gebogen rug tillen?
Bar omhoog rowen met 1 arm en met de andere hand de schijf erom drukken?
Kun je ook toffe brute conditioning mee doen.quote:Op zondag 31 maart 2019 20:57 schreef withxhonor het volgende:
Gister voor het eerst met yoke gespeeld.
3x12m eerst leeg, 78k, daarna met 138kg en de laatste keer met 198kg.
Het werd steeds lastiger om mn kern stabiel en strak te houden. Wel leuk, zeker om vaker en over langere afstand!
mijn plan voor morgen isquote:Op dinsdag 2 april 2019 12:35 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Kun je ook toffe brute conditioning mee doen.
10 tot 20 meter uitzetten met pylonnen, klok op 10 of 12 minuten zetten. Yoke met Bodyweight laden.
En dan heen en weer tussen de pylonnen, bij elk draaipunt 5 "squats" met de yoke en door.
Zelfde is ook leuk met sandbag-squats. Dan heb je nog de extra bonusverzuring van je grip.
Liesblessurequote:
Na een jaar crossfit tril ik vaak genoeg na bij een WOD. Trillen is leven.quote:Op dinsdag 2 april 2019 20:51 schreef Chia het volgende:
[..]
LiesblessureBaal daar dan van en heb dan geen zin om te posten. Waarschijnlijk verrekt met lunges en nu zit er een pijnlijke knoop die vanochtend door de fysio is losgemaakt. Vandaag voor het eerst weer normaal squats kunnen doen.
Vorige week wel voor het eerst box jumps gedaan en gisteren voor het eerst in de WOD. Ik vind dat dus doodengDus wel een kleine overwinning
Op een dag zal ik niet op meer op mijn benen staan te trillen.
Natrillen is wel even iets anders dan trillen van angst.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:07 schreef Renesite het volgende:
[..]
Na een jaar crossfit tril ik vaak genoeg na bij een WOD. Trillen is leven.
Thnx!quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:00 schreef _Hestia_ het volgende:
Wat vervelend van je blessure @:Chia ! Hopelijk ben je snel weer hersteld. Dan zeggen ze dat sporten gezond is heIk heb een keer mn bicep gescheurd met Bodypump en mn hamstring gescheurd toen ik van een fiets afstapte en verkeerde beweging maakte
Ik heb vanochtend wel weer gesport. Eerst een uur circuittraining in de crossbox. Zou fullbody zijn officieel, maar was wel erg gericht op lower body toch. Daarna nog ff half uurtje op de loopband uitgewandeld, hopelijk helpt dat een beetje tegen de spierpijn. Twee weken geleden na die les Reshape echt 3 dagen amper kunnen lopenEn wil toch eigk wel vrijdagochtend weer circuittraining doen (en donderdag nog zwemmen). Vind dat momenteel fijner dan Bodypump wat ik eerst veel deed.
Circuittraining is toch wat afwisselender qua oefeningen/ materialen (geen apparaten maar wel stang met gewicht, kettlebell, bosubal, box, sandbags etc). En het is een PT'er die het geeft en in een kleine groep, dus veel persoonlijke aandacht voor houding/uitvoering ook
En zit momenteel in een stressvolle periode, dus vind ook wel ff fijn dat ik niet zelf hoef te bedenken dan wat ik ga doen
Begrijp ik heul welquote:Op dinsdag 2 april 2019 21:31 schreef Chia het volgende:
[..]
Natrillen is wel even iets anders dan trillen van angst.
Hoe werkt dat eigenlijk bij Crossfit? Ben je verplicht om die WOD te doen of kun je ook gewoon een uur zelf wat trainen? Het is jammer dat Crossfit zo ontiegelijk duur is vergeleken met mijn sportschool.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:07 schreef Renesite het volgende:
[..]
Na een jaar crossfit tril ik vaak genoeg na bij een WOD. Trillen is leven.
Sommige/meeste crossfitboxen hebben wel vrije uren, dat jegfwoon kan doen wat je wilt.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:46 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Hoe werkt dat eigenlijk bij Crossfit? Ben je verplicht om die WOD te doen of kun je ook gewoon een uur zelf wat trainen?
Oke thnxquote:Op dinsdag 2 april 2019 21:49 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Sommige/meeste crossfitboxen hebben wel vrije uren, dat jegfwoon kan doen wat je wilt.
Maar doe je mee aan een wod les, dan moet je meedoen.
Meeste Crossfit gyms hebben 1 uur in de ochtend een open gym en soms in de avond. Hoofdzakelijk zullen er WOD's gedraaid worden, omdat daar het hele concept om draait. Wil je los sporten kan je dit beter doen bij een normale gym die de materialen heeft die je nodig hebt. Om het te leren kennen moet je gewoon een keer mee doen. Wel veel te licht beginnen voor je gevoel, anders heb je dagen lang spierpijn.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:46 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Hoe werkt dat eigenlijk bij Crossfit? Ben je verplicht om die WOD te doen of kun je ook gewoon een uur zelf wat trainen? Het is jammer dat Crossfit zo ontiegelijk duur is vergeleken met mijn sportschool.
Ja das bij mijn sportschool iets anders, je hebt wel gewoon maandabonnement voor 1/2 jaar sindskort, maar de meesten (ik ook) hebben gewoon nog oud abo waarbij je x euro per maand op pasje laadt en er per keer 5 euro (6 bij groepsles) afgaat. Met dus na 5x sporten gratis entree. En je kunt per maand zelf aanpassen hoeveel je erop zet, minimum is wel ¤5. Maar je tegoed blijft er dus gewoon opstaan. Dus je raakt geen geld kwijt als je niet gaat zeg maar.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:58 schreef Cue_ het volgende:
Yup, tis niet goedkoop. Het leeft dan ook op actieve leden. Waar de sportschool veelal leeft op niet actieve leden.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Hier is het wel zo dat je eerst een basiscursus van 3x moet doen om de 9 basisoefeningen te leren voordat je met de WOD mee mag doen. Geen idee of dat overal is.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:59 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Meeste Crossfit gyms hebben 1 uur in de ochtend een open gym en soms in de avond. Hoofdzakelijk zullen er WOD's gedraaid worden, omdat daar het hele concept om draait. Wil je los sporten kan je dit beter doen bij een normale gym die de materialen heeft die je nodig hebt. Om het te leren kennen moet je gewoon een keer mee doen. Wel veel te licht beginnen voor je gevoel, anders heb je dagen lang spierpijn.
Hangt van de eigenaar/box af, maar is zeker aan te raden voordat je begint.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:02 schreef _Hestia_ het volgende:
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Hier is het wel zo dat je eerst een basiscursus van 3x moet doen om de 9 basisoefeningen te leren voordat je met de WOD mee mag doen. Geen idee of dat overal is.
Welke essentiële materialen ontbreken er dan?quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:59 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Meeste Crossfit gyms hebben 1 uur in de ochtend een open gym en soms in de avond. Hoofdzakelijk zullen er WOD's gedraaid worden, omdat daar het hele concept om draait. Wil je los sporten kan je dit beter doen bij een normale gym die de materialen heeft die je nodig hebt. Om het te leren kennen moet je gewoon een keer mee doen. Wel veel te licht beginnen voor je gevoel, anders heb je dagen lang spierpijn.
Waar zeg ik dat deze ontbreken? Als je geen WOD's wil uitvoeren, maar er heen gaat om te sporten tijdens de open gym tijden kan je beter naar een normale gym. Scheelt je al snel 35 euro in de week en je hebt normale openingstijden.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:11 schreef Chia het volgende:
[..]
Welke essentiële materialen ontbreken er dan?
Oh zo. Dacht dat je dan bovenop een cfbox abo nog een apart sportschool abo adviseerde voor het vrij trainen.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:14 schreef Verbosity het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat deze ontbreken? Als je geen WOD's wil uitvoeren, maar er heen gaat om te sporten tijdens de open gym tijden kan je beter naar een normale gym. Scheelt je al snel 35 euro in de week en je hebt normale openingstijden.
Richting de 100 euro in de maand aan abbo's klinkt verleidelijkquote:Op dinsdag 2 april 2019 22:17 schreef Chia het volgende:
[..]
Oh zo. Dacht dat je dan bovenop een cfbox abo nog een apart sportschool abo adviseerde voor het vrij trainen.
Ja dat lijkt dus wel een beetje op die circuittraining/crosspower die ik nu doe. Dat is ook max 8-12 mensen met 1 PTer en vaak nog stagiar erbij. Merk dat ik dat wel echt prettig werken vind. Bij Bodypump sta je echt met tientallen mensen in een zaal, 1 instructeur op het podium die wel een beetje rondkijkt. Maar echt persoonlijke aandacht krijg je dan niet.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:22 schreef withxhonor het volgende:
Bij ons is het zo dat als er wod gegeven worden de open gym ook beschikbaar is. Met uitzondering van de specialty lessen, want die worden in de open gym ruimte gegeven.
Het grootste verschil, wmb, met eem gewone sportschool is het stuk community en het feit dat je in kleine groepjes begeleid aan het sporten bent. Bij ons is er ruimte voor max 11 man in een wod.
Wat je zoekt is een Dip belt. Kan je bij elke online fitness winkel wel vinden.quote:Op dinsdag 2 april 2019 22:47 schreef opreis het volgende:
Iemand ervaring met van die riemen waar je gewicht aan kan hangen? Ik doe nu weighted pull ups en weight dips door iedere keer een dumbel tussen mn benen te klemmen. Maar dit is niet ideaal voor mn vorm en ze beginnen ook steeds moeilijker om vast te klemmen naarmate ik meer gewicht gebruik.
Waar kan ik ze kopen/bestellen en wat is van beetje normale kwaliteit?
Onbeperkt 75pm en in wodjes inschrijven via Wodify (app) waarbij er max 12 in kunnen.quote:Op dinsdag 2 april 2019 21:46 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Hoe werkt dat eigenlijk bij Crossfit? Ben je verplicht om die WOD te doen of kun je ook gewoon een uur zelf wat trainen? Het is jammer dat Crossfit zo ontiegelijk duur is vergeleken met mijn sportschool.
Ik heb deze https://fitwinkel.nl/artikel/2439/harbinger-polypro-dip-belt.htmlquote:Op dinsdag 2 april 2019 22:47 schreef opreis het volgende:
Iemand ervaring met van die riemen waar je gewicht aan kan hangen? Ik doe nu weighted pull ups en weight dips door iedere keer een dumbel tussen mn benen te klemmen. Maar dit is niet ideaal voor mn vorm en ze beginnen ook steeds moeilijker om vast te klemmen naarmate ik meer gewicht gebruik.
Waar kan ik ze kopen/bestellen en wat is van beetje normale kwaliteit?
quote:Op zondag 31 maart 2019 16:36 schreef D. het volgende:
Stormlooptopic
Iedereen is natuurlijk druk met sporten
ikkequote:Op woensdag 3 april 2019 10:43 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dankzij dit topic, en het gouden advies dat ik kreeg om Chin ups te oefenen met de 'Greasing the Groove'-methode (ik kan niet terugvinden wie die tip gaf)
Dat naar binnen trekken, is vooral oefenen door dat niet te doen lijkt me zo. Dus tijdens te denken om ze naar buiten te duwen.quote:Op woensdag 3 april 2019 10:43 schreef Nadine26 het volgende:
Nu wil ik me op de deadlift gaan richten. Ik geloof dat je de GTG-methode ook bij andere oefeningen kunt toepassen, maar ik vraag me af hoe jullie dit hebben aangepakt. Ik ben in dit opzicht een beginner en klooi maar wat aan met de barbell. Ik heb veel filmpjes bekeken en heb nooit last van mijn rug (behalve de te verwachten spierpijn), maar ik vraag me af hoe ik een beetje doordacht progressie kan maken. Ik kan nu 60 kilo (mijn lichaamsgewicht) deadliften, 3x6, maar ik lees her en der dat de gemiddelde vrouw al snel veel meer gewicht van de grond trekt. Moet ik daar een (tijdelijke) personal trainer voor inhuren? En hoe bouw je de progressie op? Ik merk dat mijn knieën bij 60 kilo tijdens de laatste reps naar binnen gaan staan - kan ik daar speciale oefeningen voor doen, bijvoorbeeld de adduction-machine (die ik haat, maar voor het goede doel wil ik wel een uitzondering maken)?
Het naar binnen trekken van mijn knieën is een signaal, denk ik, dat mijn benen het gewicht niet meer aankunnen; het voelt alsof de spieren aan de binnenkant van mijn dijbenen de strijd opgeven, zeg maar. Ik let er bewust op, maar dat helpt na ca. 10 reps niet meer. Misschien is het een zwakke plek waaraan ik kan werken?quote:Op woensdag 3 april 2019 10:49 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat naar binnen trekken, is vooral oefenen door dat niet te doen lijkt me zo. Dus tijdens te denken om ze naar buiten te duwen.
Doe ik soms ook bij squats enzo, specifiek iets naar buiten duwen, en daaraan denken.
In totaal, bedoel je? Ik doe meestal 3 sets van 5-6, dus bij de 3e set begint het knieprobleem op te spelen. Of kan ik beter 1 set zwaar doen en de andere sets lichter?quote:Op woensdag 3 april 2019 11:02 schreef Cue_ het volgende:
Meer dan 10 reps doe ik sowieso niet snel bij de deadlift, zeker niet als ik op gewicht wil trainen.
Of ik doe alle sets even zwaar, of ik doe van licht naar zwaar. En dan kan het idd zijn dat ik de laatste set niet alle reps meer haal ivm slechte vorm of gewoon te moe.quote:Op woensdag 3 april 2019 11:08 schreef Nadine26 het volgende:
In totaal, bedoel je? Ik doe meestal 3 sets van 5-6, dus bij de 3e set begint het knieprobleem op te spelen. Of kan ik beter 1 set zwaar doen en de andere sets lichter?
Zou iets meer rust nemen tussen de 2e en 3e set niet al gewoon al voldoende helpen?quote:Op woensdag 3 april 2019 11:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
In totaal, bedoel je? Ik doe meestal 3 sets van 5-6, dus bij de 3e set begint het knieprobleem op te spelen. Of kan ik beter 1 set zwaar doen en de andere sets lichter?
Het kan een zwakte zijn die zich uit, maar het kan evengoed een probleem zijn in je form.quote:Op woensdag 3 april 2019 11:00 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Het naar binnen trekken van mijn knieën is een signaal, denk ik, dat mijn benen het gewicht niet meer aankunnen; het voelt alsof de spieren aan de binnenkant van mijn dijbenen de strijd opgeven, zeg maar. Ik let er bewust op, maar dat helpt na ca. 10 reps niet meer. Misschien is het een zwakke plek waaraan ik kan werken?
Personal trainer ga ik overwegen.
Resistance band (tip van IJsdraakje) ga ik ook uitproberen.
Ik heb het van filmpjes geleerd, en vooral door het vaak te doen. Ik bedenk van tevoren: ruggengraat recht, schouders naar elkaar toe, kin omlaag, borst vooruit, vanuit je heupen je billen naar achteren duwen, alle spieren in rug, benen en buik aanspannen, en dan voeten IN de grond duwen in plaats van de stang VAN de grond te trekken. Dan til ik de stang omhoog, eindig in een staande plank, en laat de stang weer zakken. Ik heb eigenlijk nooit last van blessures, alleen die knieën (en ik heb volgens mij best sterke knieën) laten het na een paar sets afweten.quote:Op woensdag 3 april 2019 14:57 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Het kan een zwakte zijn die zich uit, maar het kan evengoed een probleem zijn in je form.
Erg moeilijk te beoordelen zonder video.
Houd je een specifieke cue aan in je hoofd?
Hoe heb je leren deadliften?
Maar als je nu 3 X 6 op lichaamsgewicht doet, waarom doe je niet een tijdje significant meer herhaling op 70% daarvan..(2 x 20 ofzo) en dan naar 80% (3 X 12) en dan na een paar weken weer 3 X 6 op een hoger gewicht dan je nu doet.quote:Op woensdag 3 april 2019 16:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik heb het van filmpjes geleerd, en vooral door het vaak te doen. Ik bedenk van tevoren: ruggengraat recht, schouders naar elkaar toe, kin omlaag, borst vooruit, vanuit je heupen je billen naar achteren duwen, alle spieren in rug, benen en buik aanspannen, en dan voeten IN de grond duwen in plaats van de stang VAN de grond te trekken. Dan til ik de stang omhoog, eindig in een staande plank, en laat de stang weer zakken. Ik heb eigenlijk nooit last van blessures, alleen die knieën (en ik heb volgens mij best sterke knieën) laten het na een paar sets afweten.
Bij mij op de sportschool zie ik verder nooit iemand deadliften (of squatten met een barbell), het is nogal een ouwe lullen-sportschool (maar wel leuk), dus ik moet het wiel een beetje zelf uitvindenDat experimenteren vind ik wel leuk, en het voordeel is dat ik altijd probleemloos kan trainen, omdat de meeste mensen op een fiets zitten of op de toestellen trainen. De trainers zijn dus ook meer ingesteld op deze klanten/dit soort trainingen.
Misschien ga ik wel een tijdje naar een andere sportschool, dan neem ik wat Personal Training-lessen en kan ik weer een tijdje vooruit. Heeft iemand een goede tip (Amsterdam Centrum)?
Experimenteren met je lichaam zou ik niet doen.quote:Op woensdag 3 april 2019 16:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik heb het van filmpjes geleerd, en vooral door het vaak te doen. Ik bedenk van tevoren: ruggengraat recht, schouders naar elkaar toe, kin omlaag, borst vooruit, vanuit je heupen je billen naar achteren duwen, alle spieren in rug, benen en buik aanspannen, en dan voeten IN de grond duwen in plaats van de stang VAN de grond te trekken. Dan til ik de stang omhoog, eindig in een staande plank, en laat de stang weer zakken. Ik heb eigenlijk nooit last van blessures, alleen die knieën (en ik heb volgens mij best sterke knieën) laten het na een paar sets afweten.
Bij mij op de sportschool zie ik verder nooit iemand deadliften (of squatten met een barbell), het is nogal een ouwe lullen-sportschool (maar wel leuk), dus ik moet het wiel een beetje zelf uitvindenDat experimenteren vind ik wel leuk, en het voordeel is dat ik altijd probleemloos kan trainen, omdat de meeste mensen op een fiets zitten of op de toestellen trainen. De trainers zijn dus ook meer ingesteld op deze klanten/dit soort trainingen.
Misschien ga ik wel een tijdje naar een andere sportschool, dan neem ik wat Personal Training-lessen en kan ik weer een tijdje vooruit. Heeft iemand een goede tip (Amsterdam Centrum)?
Met je cues lijkt niet zo veel mis, maar misschien verstandig om je zelf eens te filmen en laten bekijken door een serieuze krachttrainer of coach.quote:Op woensdag 3 april 2019 16:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik heb een heel toffe, Engelstalige personal trainer, maarrrr bij de RAI.quote:Op woensdag 3 april 2019 16:42 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |