Een uitkering is dan ook niet bepaald luxe leven.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Mensen die willens en wetens niets willen bijdragen aan de maatschappij hoeven wmb niet luxe te leven.
Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een uitkering is dan ook niet bepaald luxe leven.
Leuke borrelpraat hoor, maar 90% van de mensen in de bijstand hebben geen dure auto voor de deur, geen mooie tv en gaan niet op dure vakanties.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.
Valt allemaal dus wel mee.
Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Vaak genoeg ook niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.
Gewoon lekker de televaag napraten is een stuk makkelijker dan zelf eens een keer in een voedselbank gaan helpen en daar met mensen praten.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:09 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Leuke borrelpraat hoor, maar 90% van de mensen in de bijstand hebben geen dure auto voor de deur, geen mooie tv en gaan niet op dure vakanties.
Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Mensen die willens en wetens niets willen bijdragen aan de maatschappij hoeven wmb niet luxe te leven.
Wanneer voeg je iets toe aan 'de maatschappij'? Alleen als je werkt? Telt vrijwilligerswerk in een sportkantine dan bijvoorbeeld ook, of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Ludachrist het volgende:
of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
In principe voorzie je dan in een bepaalde behoefte van mensen, die willen vermaakt worden. Daarmee lever jij een dienst aan 'de maatschappij', zou je kunnen beargumenteren. Ik vraag me af of dat een bijdrage is zoals kanovinnie dat graag ziet, of dat je alleen kan bijdragen aan de maatschappij door belasting af te dragen via arbeid.quote:
Ik trek het ook wel een beetje door in het extreme hoor. Enige nuance is er nog wel.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.
Belangrijkste tegen argument: werkgevers krijgen veel te veel beslissingsmacht over dingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Slecht plan dus!
Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Wanneer voeg je iets toe aan 'de maatschappij'? Alleen als je werkt? Telt vrijwilligerswerk in een sportkantine dan bijvoorbeeld ook,
Nee, net als inbreken en drugs dealenquote:of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
Ik ben daar ook niet zo'n voorstander van. Werkgevers hebben al veel teveel macht in handen.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.
Belangrijkste tegen argument: werkgevers krijgen veel te veel beslissingsmacht over dingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Slecht plan dus!
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:15 schreef Ludachrist het volgende:
Ik vraag me af of dat een bijdrage is zoals kanovinnie dat graag ziet, of dat je alleen kan bijdragen aan de maatschappij door belasting af te dragen via arbeid.
Dus de maatschappij heeft in principe geen morele plicht om te zorgen voor de mensen die niet deelnemen (willen of kunnen even buiten beschouwing gelaten) aan het arbeidsproces?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:16 schreef kanovinnie het volgende:
Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.
Het is imo vrij simpel, iedereen zou zelfvoorzienend moeten zijn. maw, door je eigen werk moet je jezelf kunnen onderhouden. Of dat met betaalde arbeid is of door een moestuin te hebben is aan jezelf. Uitzonderingen daargelaten, maar luiheid is imo geen uitzondering waard.
Zeker wel. Maar als iemand keer op keer het laat afweten, waarom zou je dan door moeten blijven gaan met verzorgen?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dus de maatschappij heeft in principe geen morele plicht om te zorgen voor de mensen die niet deelnemen (willen of kunnen even buiten beschouwing gelaten) aan het arbeidsproces?
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.
Regelmatig wordt vrijwilligerswerk echter ook als 'alibi' gebruikt door mensen die de hele dag niets doen. Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Als je dan doorvraagt is dit 3 uur in de week of zo.
Of je krijgt situatie's waarbij vrijwilligerswerk betaald werk overnemen, dat moet ook niet de bedoeling zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.
Regelmatig wordt vrijwilligerswerk echter ook als 'alibi' gebruikt door mensen die de hele dag niets doen. Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Als je dan doorvraagt is dit 3 uur in de week of zo.
We hebben het toch niet over de mensen die wel willen werken maar het niet kunnen? Het gaat om de parasieten.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.
Ik denk niet dat de Probleemwijken-afleveringen nu echt een doorsnede geven van de gemiddelde persoon in de bijstand ofzo, het gros wil gewoon werken verwacht ik.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.
Ik denk niet dat de Probleemwijken-afleveringen nu echt een doorsnede geven van de gemiddelde persoon in de bijstand ofzo, het gros wil gewoon werken verwacht ik.
Omdat hij deel uitmaakt van het land, en ik vind dat een ontwikkeld land als Nederland voor zijn inwoners moet zorgen, ongeacht of ze wel of niet "bijdragen".quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar als iemand keer op keer het laat afweten, waarom zou je dan door moeten blijven gaan met verzorgen?
Zegt meer over het gat in de hand dan over de hoogte. Van de huidige 1000¤ kan je prima rondkomen als je op je geld let, zelfs als je huis 700¤ per maand kost.quote:
Door 'de parasieten' als de norm te nemen, door deze te zien als representatief voor de 'andere kant' van de samenleving is deze samenleving en de manier waarop we werk als zaligmakend zien verkloot.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:22 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
We hebben het toch niet over de mensen die wel willen werken maar het niet kunnen? Het gaat om de parasieten.
Zo zie ik het niet hoor.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Door 'de parasieten' als de norm te nemen, door deze te zien als representatief voor de 'andere kant' van de samenleving is deze samenleving en de manier waarop we werk als zaligmakend zien verkloot.
Omdat je niet willens en wetens een mens wil laten creperen, daarnaast zorgen ze zonder die verzorging waarschijnlijk voor meer problemen en zijn waarschijnlijk nog duurder voor de staat.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar als iemand keer op keer het laat afweten, waarom zou je dan door moeten blijven gaan met verzorgen?
Dus jij schaart voldoen aan een vraag, voorzien in een behoefte, gelijk aan het onterecht toe-eigenen van andermans eigendommen. Op z'n minst opmerkelijk.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik trek het ook wel een beetje door in het extreme hoor. Enige nuance is er nog wel.
Ik ben het wel eens met je argument.
[..]
Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.
Het is imo vrij simpel, iedereen zou zelfvoorzienend moeten zijn. maw, door je eigen werk moet je jezelf kunnen onderhouden. Of dat met betaalde arbeid is of door een moestuin te hebben is aan jezelf. Uitzonderingen daargelaten, maar luiheid is imo geen uitzondering waard.
[..]
Nee, net als inbreken en drugs dealen
Dat vooral.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Of je krijgt situatie's waarbij vrijwilligerswerk betaald werk overnemen, dat moet ook niet de bedoeling zijn.
Je weet echt niet waar je het over hebt. Ik had je al niet te hoog ingeschat.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Leuk verhaal, maar van die ¤ 300,- / ¤ 500,- die je per maand overhoudt kan je dan geen dure auto kopen, geen dure tv hebben en niet op dure vakanties gaan. Wat is je punt nu precies, want je bent maar een beetje in het wilde weg aan het kankeren lijkt wel.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zegt meer over het gat in de hand dan over de hoogte. Van de huidige 1000¤ kan je prima rondkomen als je op je geld let, zelfs als je huis 700¤ per maand kost.
Veel te lui. Na 8 jaar van de Havo gegaan als hoogbegaafde zonder diploma.quote:
Je weet niet waar je het over hebt.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.
Nee man, dat lukt niet prima. Ik verdien momenteel voldoende, maar leef nog steeds vrij zuinig. 300 euro per maand ga je het echt niet mee redden, ook al krijg je allerlei kwijtscheldingen. Of was die 300 euro exclusief eventuele huursubsidie?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:23 schreef Nattekat het volgende:
Zegt meer over het gat in de hand dan over de hoogte. Van de huidige 1000¤ kan je prima rondkomen als je op je geld let, zelfs als je huis 700¤ per maand kost.
luxe?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Gelukkig niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:27 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt.
Soort plaatselijke PVV-sentiment. Goedkoop scoren als Feyenoord een keer koploper is.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef SicSicSics het volgende:
Lijkt me een lastig verhaal. Leuk voor de bühne, maar wat is 'je best doen'? Zo zacht als wat, niet te toetsen en fraude en rancune gevoelig.
Nee. Leuke proefballon, maar dat gaat er nooit van komen.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dus jij schaart voldoen aan een vraag, voorzien in een behoefte, gelijk aan het onterecht toe-eigenen van andermans eigendommen. Op z'n minst opmerkelijk.
Ik zit 100 % in de WAO. Ik moet rondkomen van 960 euro.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Tsja, hallo 'participatiesamenleving'. Het is een cirkelwerking.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:25 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Dat vooral.
Ik heb een tijdje maar 32 uur per week gewerkt, dus toen ging ik eens kijken bij zo'n vacaturebank voor vrijwilligers, en toen viel mij het grote aantal vacatures op voor functies die mijns inziens gewoon door betaalde krachten uitgevoerd moeten worden.
Dit zou ik nooit doen. Enerzijds verdring je er werkgelegenheid mee, en anderzijds zou ik me zwaar gebruikt voelen als ik daar een hele dag loop te werken voor nop, zodat er meer bedrijfsresultaat gehaald wordt.
Hoezo dure ? Ik kan niet eens op vakantie. Al wil ik het niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:25 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Leuk verhaal, maar van die ¤ 300,- / ¤ 500,- die je per maand overhoudt kan je dan geen dure auto kopen, geen dure tv hebben en niet op dure vakanties gaan. Wat is je punt nu precies, want je bent maar een beetje in het wilde weg aan het kankeren lijkt wel.
Ik deug.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:27 schreef Xa1pt het volgende:
Waarom gaan we ons niet eens richten op de mensen die deugen?
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:31 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Tsja, hallo 'participatiesamenleving'. Het is een cirkelwerking.
Minder geld besteden aan luie mensen is de praat die ze je voorhouden. En maar napraten, en maar zeggen dat 'ze dan maar harder/beter moeten werken'.
Ondertussen gaat er dan ook minder geld naar vrijwilligersorganisaties, want we moeten bezuinigen, 'en al die mensen die niet werken die moeten dit dan maar gaan doen'. Vroeger hadden ook derde sector organisaties wat meer budget om voor bepaald werk betaalde krachten in te huren. Nu kunnen ze hun werk niet meer doen zonder de inzet van onbetaalde vrijwilligers, die ze alleen krijgen via dwangmethoden zoals 'welfare to work' programma's, waar mensen moeten 'werken' voor hun uitkering. Die mensen willen daar niet zijn. Niet per se omdat ze niet willen werken in het geheel, maar omdat het werk ze niet ligt, of nog belangrijker, omdat ze worden gedwongen iets te doen omdat ze anders geen steun meer krijgen. Veelal arbeiders uit sectoren die langzaam maar zeker nóg schandaliger worden qua arbeidsvoorwaarden en loon omdat ze als wegwerpartikelen worden gebruikt omdat ze geen driedubbele titels hebben.
De huidige neoliberale tendens focust op de markt, en dat iedereen maar competitief moet zijn, en verantwoordelijk voor zichzelf. Sommige mensen kúnnen niet competitief zijn. Best veel, eigenlijk, omdat de regels allemaal zijn verzonnen door mensen die wéten dat ze de beste positie hebben.
En nu ga ik dit maar eens even verder beschrijven in m'n proefschrift in plaats van op FOK!.
Wat voor uitkering heb jij dan, en op grond waarvan, als ik vragen mag.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:32 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hoezo dure ? Ik kan niet eens op vakantie. Al wil ik het niet.
Vele studenten kunnen daar alleen maar van dromen.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:30 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik zit 100 % in de WAO. Ik moet rondkomen van 960 euro.
Wat wil je beweren ? Wil je ruilen ?
Niet van belang. Lees terug. 100 % afgekeurd WAO. Ik ben al te persoonlijk.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:35 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Wat voor uitkering heb jij dan, en op grond waarvan, als ik vragen mag.
Luxe leven?? Doe eens normaal.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Ik zou Danny benaderen voor een soort '24-uur-met-Tong80' interviewprogramma, setting op een camping in Bemelen.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:32 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hoezo dure ? Ik kan niet eens op vakantie. Al wil ik het niet.
Lekker vergelijkbaar ook ja.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vele studenten kunnen daar alleen maar van dromen.
Met toeslagen etc. wel meer toch neem ik aan?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:36 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Luxe leven?? Doe eens normaal.
Een uitkering is rond de ¤800 per maand...
Ik wens je veel geluk om daar mee rond te komen.
Ah, je bent nog een student. Vandaar.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zit me nu echt in te houden misbaksel. Krijg ik weer een ban aan m'n reet. Ik ben 53. Presteer eerst eens iets dat te vergelijken is met mij. Ik poch niet, jij mag pochen. Bloed kookt.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wel beetje vreemd dat je kennelijk niet kan werken, maar fok wel vol kan pleuren met kuttopiics.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Niet van belang. Lees terug. 100 % afgekeurd WAO. Ik ben al te persoonlijk.
Best wel. Hetzelfde geld, dezelfde maandelijkse kosten.quote:
Doctors recept, als je alles moet opkroppen is ie misschien een gevaar voor de samenleving, weet jij veel.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wel beetje vreemd dat je kennelijk niet kan werken, maar fok wel vol kan pleuren met kuttopiics.
Spel FOK! eens correct. Heb ik het nog niet over kuttopijcs..quote:Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wel beetje vreemd dat je kennelijk niet kan werken, maar fok wel vol kan pleuren met kuttopiics.
Je bent nog dommer dan ik dacht.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Best wel. Hetzelfde geld, dezelfde maandelijkse kosten.
Weet niet waarom studenten nergens recht op hebben en de mensen in de bijstand wel.
Maar werken kan je nietquote:Op donderdag 1 september 2016 10:40 schreef tong80 het volgende:
[..]
Spel FOK! eens correct. Heb ik het nog niet over kuttopijcs..
Ik zie studenten vaak dure reizen maken, dure tv's op hun kamer, gratis rondrijden in de Audi van papa.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Weet niet waarom studenten nergens recht op hebben en de mensen in de bijstand wel.
Doctors recept, als je alles moet opkroppen is ie misschien een gevaar voor de samenleving, weet jij veel.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:40 schreef perezoso het volgende:
Hmmmmm, misschien omdat studenten minder kosten hebben. Misschien omdat op kamers wonen gemiddeld gezien wat goedkoper is dan de huur van een appartement te moeten betalen. Misschien omdat mensen in de bijstand gemiddeld gezien wat vaker kinderen hebben. Misschien omdat studenten recht hebben op een - steeds korter durende - financiering?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wij worden ook soms triest van jouw topicsquote:Op donderdag 1 september 2016 10:34 schreef tong80 het volgende:
Ik word een beetje triest van dit topic. Ik verlang terug naar de jaren 70.
Ik houd me in nu.quote:
Mooi dat je het topic omhoog hebt gekickt en dat ik belangrijk genoeg voor je ben. Jij zegt me niks. Dat wil ik graag zo houden. Heb je verder nog een positieve bijdrage aan FOK! ?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wij worden ook soms triest van jouw topics
Het is wel een verschil of het iets tijdelijks is, wat past bij je leeftijdsfase of iets permanent. Een groot verschil zelfs.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een uitwonende student met de volle uitwonende beurs (wat dus niet eens meer bestaat) krijgt inclusief bijbaantje ongeveer 700¤ per maand binnen.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hmmmmm, misschien omdat studenten minder kosten hebben. Misschien omdat op kamers wonen gemiddeld gezien wat goedkoper is dan de huur van een appartement te moeten betalen. Misschien omdat mensen in de bijstand gemiddeld gezien wat vaker kinderen hebben. Misschien omdat studenten recht hebben op een - steeds korter durende - financiering?
Zomaar een paar ideeën hoor.
Bij een handjevol kan dat het geval zijn ja, maar niet bij de overgrote meerderheid. Die kunnen blij zijn dat ze nog een beetje eten kunnen kopen nadat alle maandelijkse lasten zijn betaald.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit topic gaat niet over bankiers, fiscaal juristen of andere parasieten.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Ha ha ha lekker persoonlijk deze postquote:Op donderdag 1 september 2016 10:43 schreef tong80 het volgende:
[..]
Mooi dat je het topic omhoog hebt gekickt en dat ik belangrijk genoeg voor je ben. Jij zegt me niks. Dat wil ik graag zo houden. Heb je verder nog een positieve bijdrage aan FOK! ?
Meestal is het de bedoeling dat mensen in de ww, waar dit over gaat, gewoon weer aan de slag moeten.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:46 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Het is wel een verschil of het iets tijdelijks is, wat past bij je leeftijdsfase of iets permanent. Een groot verschil zelfs.
Vergelijk het met kamperen. Ik vind 2 weken kamperen echt supertof, maar als ik de rest van mijn leven moet kamperen is het een ander verhaal. Nou ja, superslecht vergelijking die nergens op slaatNever mind.
Maar toch kan je die situatie niet vergelijken.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:47 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ha ha ha lekker persoonlijk deze post
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wij worden ook soms triest van jouw topics
Ik viel Tong niet aan, zette alleen mijn vraagtekens bij zijn topics. Dat is alles behalve een persoonlijke aanval.quote:
Uhuh :pquote:Op donderdag 1 september 2016 10:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik viel Tong niet aan, zette alleen mijn vraagtekens bij zijn topics. Dat is alles behalve een persoonlijke aanval.
Als student op kamers wonen is goed te doen. Maar op een gegeven moment kom je in een nieuwe fase in je leven, dan hecht je wat meer waarde aan dingen als privacy. Dan is een eigen woning wel een basis vind ik.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:46 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een uitwonende student met de volle uitwonende beurs (wat dus niet eens meer bestaat) krijgt inclusief bijbaantje ongeveer 700¤ per maand binnen.
Laten we voor het gemak het alsmaar duurder wordende collegegeld à 200¤ erbij betrekken die je schijnbaar lijkt te vergeten.
Dat is al 500¤ verschil, mij kan je niet wijsmaken dat dat verschil overbrugd kan worden.
En dus is het de schuld van die werknemers dat die niet gemotiveerd zijn en werkgevers hebben zelf niet een verplichting mensen te motiveren?quote:Leefbaar Rotterdam wil dit beleid toepassen bij de groep werklozen, die in 'een zorgtraject' zit. ,,Als deze Rotterdammers vanuit hun uitkering een baan vinden, zie je vaak lage motivatie op het werk'', zegt Hoogveld. ,,Zij hebben al problemen thuis. Doen meestal laaggeschoold werk en krijgen weinig betaald.''
Aangepast.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:51 schreef Wespensteek het volgende:
De bemoeizucht van de overheid op de arbeidsmarkt is al veel te groot klein
Tuurlijk is dat verschil er wel. Wat ik wil zeggen is dat studenten met minimaal 500¤ minder een huis mogen huren en alles kunnen betalen. Niet dat dat een slecht ding is, maar ze kunnen het vaak prima volhouden.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:50 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Als student op kamers wonen is goed te doen. Maar op een gegeven moment kom je in een nieuwe fase in je leven, dan hecht je wat meer waarde aan dingen als privacy. Dan is een eigen woning wel een basis vind ik.
Daarbij weet je dat studeren een tijdelijk iets is. Het is investeren in de toekomst, je weet dat door dat je aan het studeren bent straks een mooi inkomen krijgt. Daarbij leent het gros van de studenten tegenwoordig geld bij, juist omdat ze weten dat de situatie tijdelijk is, en straks meer gaan verdienen en die lening makkelijk terug kunnen betalen.
Als je zonder perspectief in een uitkering zit, is dat een heel ander verhaal. Dat verschil zie je toch wel in?
Wanneer voeg je niets toe?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:11 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja goed, de maximale huurtoeslag is ¤300 ofzo? En de zorg, ¤50quote:Op donderdag 1 september 2016 10:38 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Met toeslagen etc. wel meer toch neem ik aan?
Als ik werkloos word gaat de auto gelijk de deur uit. Ben je de kosten van benzine al kwijt.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:21 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ja goed, de maximale huurtoeslag is ¤300 ofzo? En de zorg, ¤50
Maar dan nog, dan heb je huur van ¤600/700, de zorgverzekeringen (ik betaal bijvoorbeeld ¤150), andere verzekeringen zoals inboedel, energiekosten, internet, benzine. het tikt allemaal flink door.
En je kunt natuurlijk niets van een buffer opbouwen, dat mag volgens mij helemaal niet (ook logisch). Dus goed voor je gezondheid lijkt het me ook niet.
Ik vind dat te veel mensen er veel te licht en makkelijk over denken.
In plaats dat ze de focus leggen om de lasten te verlagen, of het minimumloon proberen te verhogen. Lijkt me een stuk beter dan die onzin in de OP.
100% mee eens.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
En dus is het de schuld van die werknemers dat die niet gemotiveerd zijn en werkgevers hebben zelf niet een verplichting mensen te motiveren?
De bemoeizucht van de overheid op de arbeidsmarkt is al veel te groot en Leefbaar wil het nog wat erger maken. Mensen met een uitkering worden tot slaven van werkgevers gemaakt die ze op hun knieën dankbaar moeten zijn als ze ergens tijdelijk mogen werken, dat werkgevers zelf een taak hebben om goed personeel te werven en hun te motiveren speelt geen enkele rol meer.
Wat een walgelijk voorstel van een partij die blijkbaar nog nooit de voorbeelden heeft gehoord hoe sommige werkgevers werknemers uitpersen door uren niet uit te betalen en buitensporige targets in te stellen. Je hebt de keus tussen geen nieuw contract en accepteren en daar komt dan nu ook nog een lagere uitkering bij.
Als je ook achterstevoren kan aftellen moet je van de hardliners op fok maar solliciteren bij de NASA als raketlanceer aftel manager.quote:
Waar zie je dat voorbij komen? Ik zie jou vooral slingeren van 'ze hebben vaak genoeg een dure auto!!' naar 'ze kunnen best rondkomen als ze wat minder uitgeven' naar 'de grootste nachtmerries en ze roepen alleen maar dat ze het zwaar hebben', maar echt iets onderbouwen doe je nergens. Een beetje roepen dat studenten ook weinig geld hebben en dat daarom mensen met een uitkering niet mogen klagen, tja.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zie nu de grootste nachtmerries voorbij komen van mensen die het o zo zwaar hebben. En dat soort mensen mag wmb meer naar zichzelf kijken dan naar de overheid te wijzen.
En je gaat vanaf dan alleen solliciteren op fietsafstand?quote:Op donderdag 1 september 2016 11:24 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als ik werkloos word gaat de auto gelijk de deur uit. Ben je de kosten van benzine al kwijt.
En wat als je een leuke baan zou zien buiten de regio? Ga je daar dan te voet heen?quote:Op donderdag 1 september 2016 11:24 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als ik werkloos word gaat de auto gelijk de deur uit. Ben je de kosten van benzine al kwijt.
Patentwaardig idee.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:29 schreef NgInE het volgende:
Eigenlijk moeten we gewoon een soort van kampen bouwen, waar we dan mensen in de bijstand verplicht in laten werken. Dan staat er een controleur bij die kijkt of ze lui zijn/niet goed genoeg hun best doen en die pik je er dan tussen uit om ze vervolgens in een doucheruimte te proppen waarin je ze vergast.
Goed, een auto aanhouden inclusief vaste lasten en financieel kopje onder gaan, puur "voor het geval dat", het is een afweging. Ik maak daar andere keuzes in dan jij.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
En wat als je een leuke baan zou zien buiten de regio? Ga je daar dan te voet heen?
En een eigen auto hebben is toch wel een eis geworden die veel werkgevers stellen.
Dan de ellende die je hebt als je met een organisatie als het UWV te maken krijgt. Alleen al om die reden hoop je nooit in die positie terecht te komen.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:27 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Waar zie je dat voorbij komen? Ik zie jou vooral slingeren van 'ze hebben vaak genoeg een dure auto!!' naar 'ze kunnen best rondkomen als ze wat minder uitgeven' naar 'de grootste nachtmerries en ze roepen alleen maar dat ze het zwaar hebben', maar echt iets onderbouwen doe je nergens. Een beetje roepen dat studenten ook weinig geld hebben en dat daarom mensen met een uitkering niet mogen klagen, tja.
Een uitkering is ¤ 960,- per maand. Daar betaal je huur van, zeg ¤ 500,- inclusief, de boodschappen, zeg ¤ 200,- per maand, een paar verzekeringen, ¤ 30,- per maand, overige rekeningen zoals telefoon / internet, ¤ 30,- in de maand, dan hou je ¤ 200,- per maand over. Daar moet je dan meubels voor kopen, computertje, een fiets, misschien een auto, anders OV-kosten, je wilt wel eens iets leuks doen zoals een keer naar een café / bioscoop, je moet eens een keer een wasmachine vervangen omdat hij stuk is, je moet het eigen risico betalen na een doktersbezoek, noem maar op.
Een uitkering is, hoe hard jij ook denkt van wel, geen vetpot. Je houdt niet veel over, en dat is ook de bedoeling van een uitkering. Je kan ermee voorzien in je basisbehoeften, maar voor de rest hou je echt niet over om een dikke auto te rijden of naar New York te gaan voor een week of wat, hoe zwaar studenten het ook hebben.
Er zullen vast mensen zijn die dit graag ingevoerd willen zien.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:29 schreef NgInE het volgende:
Eigenlijk moeten we gewoon een soort van kampen bouwen, waar we dan mensen in de bijstand verplicht in laten werken. Dan staat er een controleur bij die kijkt of ze lui zijn/niet goed genoeg hun best doen en die pik je er dan tussen uit om ze vervolgens in een doucheruimte te proppen waarin je ze vergast.
quote:Op donderdag 1 september 2016 11:29 schreef NgInE het volgende:
en zorg je dat ze niet allemaal op straat gaan lopen bedelen stelen, beroven.
Alleen idioten zien dit graag. Totdat ze zelf werkloos geraken. Dan moeten plots de regels in hun voordeel aangepast worden. Maar ja dit soort lui gaan er ook vanuit dat het hun nooit zal overkomen en zij ook nooit ziek zullen worden en onmisbaar zijn en de beste werknemer zijn die totaal niet te missen is.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die dit graag ingevoerd willen zien.
Dat is nog het ergste ja. Als ze dan zelf in die positie zitten, dan deugt het beleid ineens niet meer. Want nu zijn hun de lul.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:33 schreef Cherna het volgende:
[..]
Alleen idioten zien dit graag. Totdat ze zelf werkloos geraken. Dan moeten plots de regels in hun voordeel aangepast worden.
Ik snap niet waarom dat soort mensen niet gewoon een enkeltje Noord Korea nemen. Dat moet voor hun wel het beloofde land zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:32 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er zullen vast mensen zijn die dit graag ingevoerd willen zien.
Ik heb nog nooit in die positie gezeten en hoop dit ook nooit mee te maken. Ik zie dat als geluk hebben. Juist daarom ben ik tegen die onzin maatregelingen en slaven praktijken. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:35 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is nog het ergste ja. Als ze dan zelf in die positie zitten, dan deugt het beleid ineens niet meer. Want dan zijn hun de lul.
Toen je voor een scheet dwars nog in de WAO kwam, mooie tijden waren dat.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:34 schreef tong80 het volgende:
Ik word een beetje triest van dit topic. Ik verlang terug naar de jaren 70.
Wil niet zeggen dat het toen alleen maar beter was.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Toen je voor een scheet dwars nog in de WAO kwam, mooie tijden waren dat.
Dat was natuurlijk het andere uiterste. Helaas schiet men nu door naar het andere uiterste.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wil niet zeggen dat het toen alleen maar beter was.
Maar het leven leek me wel een stuk eenvoudiger in die tijd.
Ik weet te weinig van die periode af.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:11 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk het andere uiterste. Helaas schiet men nu door naar het andere uiterste.
Wat maakt het leven nu zo ingewikkeld dan?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wil niet zeggen dat het toen alleen maar beter was.
Maar het leven leek me wel een stuk eenvoudiger in die tijd.
Ik de helft. Daar kan je dus wel op besparen lijkt mij.quote:
Ik heb nooit een uitkering gehad, maar ik denk dat ik er wel van rond zou kunnen komen. Het is echter idd onzin om te doen of het een luxe situatie is. Rondkomen zal lukken, maar het is geen vetpot, daar zijn we het over eens.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:21 schreef Harvest89 het volgende:
Ik vind dat te veel mensen er veel te licht en makkelijk over denken.
Een uitkering samen met al die toeslagen wel.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De achterliggende moraal van hoe met werkelozen om te gaan, leek me wel in het D66 straatje passen waardoor ik zou vermoeden dat het jou aan zou spreken. Ik ben blij te lezen dat dat niet het geval blijkt.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Een duidelijke NSB mentaliteit komt boven
quote:Op donderdag 1 september 2016 12:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Een uitkering samen met al die toeslagen wel.
Er komt echt alleen maar onzin uit jouw mond. Niets anders dan hatelijke en neerbuigende opmerkingen, wat moet het vermoeiend zijn om de hele dag door zulke fascistoïde ingevingen te hebben.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Nou, kom maar op met die onderbouwing dan. En met onderbouwing bedoel ik dat ene artikel van GeenStijl over uitkeringen.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Je moet er wel voor waken het zelf ook niet te veralgemeniseren. Het zijn niet allemaal zwakke mensen. Een aanzienlijk deel van die Rotterdammers is wel degelijk verwijtbaar werkeloos.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:23 schreef leeell het volgende:
[..]
Er komt echt alleen maar onzin uit jouw mond. Niets anders dan hatelijke en neerbuigende opmerkingen, wat moet het vermoeiend zijn om de hele dag door zulke fascistoïde ingevingen te hebben.
Wederom worden de zwakken in de samenleving gestraft en het nog moeilijker gemaakt. Uitzichtloze mensen creëren en ze vervolgens neertrappen en bespugen, netjes hoor.
Dat is wel zo. Maar dat kon natuurlijk zo niet doorgaan. Helaas schiet men nu door.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:12 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik weet te weinig van die periode af.
Maar volgens velen was het toen goed vertoeven, hoogtepunt van de verzorgingsstaat.
Waar doel je op? Vluchtelingen problematiek vermoed ik? Dat mag je wel los van elkaar zien vind ik.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:26 schreef Toefjes het volgende:
Wel vreemd dat mensen hier zielig doen en in topics over andere sociaal zwakke groepen genadeloos hard kunnen zijn.
Alsjeblieft zeg, inderdaad, ik was me al aan het verbazen over het feit dat het nog niet aan de orde was gekomen, voor de verandering. Dus laten we het eens zo proberen te houden.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:27 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Waar doel je op? Vluchtelingen problematiek vermoed ik? Dat mag je wel los van elkaar zien vind ik.
Vluchtelingen, en moslims in het algemeen. In feite is het enige wat hen onderscheidt de plaats van geboorte. En als je eigen geboorte de enige prestatie van formaat is waardoor je denkt meer rechten te hebben dan anderen, is men op een behoorlijk triest niveau aangeland.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:27 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Waar doel je op? Vluchtelingen problematiek vermoed ik? Dat mag je wel los van elkaar zien vind ik.
Het punt is dat je geen sociaal stelsel kan inrichten met verwijtbare werklozen als uitgangspunt of zelfs als sturende factor, dat ondermijnt het hele idee. En natuurlijk moet je frauderen tegengaan bij mensen die het duidelijk niet verdienen. Maar dit soort uitlatingen zijn afschuwelijk omdat veel, veel mensen gelijk denken "Ja inderdaad, niks doen en rijk worden met je uitkering, allemaal uitvreters, laat ze maar werken voor hun centen blablabla"quote:Op donderdag 1 september 2016 12:26 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Je moet er wel voor waken het zelf ook niet te veralgemeniseren. Het zijn niet allemaal zwakke mensen. Een aanzienlijk deel van die Rotterdammers is wel degelijk verwijtbaar werkeloos.
Dat is het idee van een staat, flapdrol. Burgers hebben meer rechten in een land dan niet-burgers.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:29 schreef Toefjes het volgende:
[..]
En als je eigen geboorte de enige prestatie van formaat is waardoor je denkt meer rechten te hebben dan anderen, is men op een behoorlijk triest niveau aangeland.
Ben ik met je eens; vervolgens een basisinkomen invoeren. Veel kostenefficienter en als je werkloos bent hoef je niet op een houtje te bijten wat ook beter is voor de totale koopkracht.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:31 schreef JimmyDean het volgende:
Gewoon alle uitkeringen afschaffen. Veel effectiever.
Moslims zijn ook burgers, mede-flapdrolquote:Op donderdag 1 september 2016 12:32 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Dat is het idee van een staat, flapdrol. Burgers hebben meer rechten in een land dan niet-burgers.
Dan moet je de mensen die bij willen verdienen met een baan nog harder gaan belasten om de zaak rond te krijgen. Gaat nooit gebeuren.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:34 schreef NgInE het volgende:
[..]
Ben ik met je eens; vervolgens een basisinkomen invoeren. Veel kostenefficienter en als je werkloos bent hoef je niet op een houtje te bijten wat ook beter is voor de totale koopkracht.
Nope. Want je bespaart gigantisch met het reorganiseren van het ambtenaren apparaat: minder administratieve rompslomp.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:36 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dan moet je de mensen die bij willen verdienen met een baan nog harder gaan belasten om de zaak rond te krijgen. Gaat nooit gebeuren.
Volgens mij was de berekening zo dat het afschaffen van alle toeslagen, uitkeringen en dergelijke genoeg op zou leveren om iedereen een basisinkomen te geven. Scheelt een boel rompslomp ook natuurlijk.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:36 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dan moet je de mensen die bij willen verdienen met een baan nog harder gaan belasten om de zaak rond te krijgen. Gaat nooit gebeuren.
Niemand wordt als moslim geboren. In de praktijk ligt dat wat anders omdat kinderen natuurlijk geïndoctrineerd worden en zo moslim/christen etc. worden.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:29 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Vluchtelingen, en moslims in het algemeen. In feite is het enige wat hen onderscheidt de plaats van geboorte. En als je eigen geboorte de enige prestatie van formaat is waardoor je denkt meer rechten te hebben dan anderen, is men op een behoorlijk triest niveau aangeland.
Ja, je zit ernaast. Basisinkomen is onmogelijk te financieren, leidt tot Zimbabwaanse inflatie en levert ruzie op met de buurlanden. Maar toch blijft het telkens opduiken als de redding der aarde.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:39 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Volgens mij was de berekening zo dat het afschaffen van alle toeslagen, uitkeringen en dergelijke genoeg op zou leveren om iedereen een basisinkomen te geven. Scheelt een boel rompslomp ook natuurlijk.
Maar goed, die som heb ik niet bij de hand, dus wie weet zit ik er naast.
als je die dure auto hebt krijg je geen uitkering, verkoop die auto maar is dan het antwoordquote:Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
voorbeeld: Harvest, die het hier zo moeilijk heeft staat gelijk met de botte bijl klaar in het topic over Gülen leerlingen. Ik vind het aan de ene kant vermakelijk, aan de andere kant sneu.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Niemand wordt als moslim geboren. In de praktijk ligt dat wat anders omdat kinderen natuurlijk geïndoctrineerd worden en zo moslim/christen etc. worden.
Niet per se waar, check deze:quote:Op donderdag 1 september 2016 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, je zit ernaast. Basisinkomen is onmogelijk te financieren, leidt tot Zimbabwaanse inflatie en levert ruzie op met de buurlanden. Maar toch blijft het telkens opduiken als de redding der aarde.
Nee dus.
Een dure auto die huur je gewoon.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:42 schreef mschol het volgende:
[..]
als je die dure auto hebt krijg je geen uitkering, verkoop die auto maar is dan het antwoord
Lekkere typische SP-stropop argumentatie weerquote:Op donderdag 1 september 2016 12:20 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
De achterliggende moraal van hoe met werkelozen om te gaan, leek me wel in het D66 straatje passen waardoor ik zou vermoeden dat het jou aan zou spreken. Ik ben blij te lezen dat dat niet het geval blijkt.
Linkje/uitbreiding van die onderbouwing?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, je zit ernaast. Basisinkomen is onmogelijk te financieren, leidt tot Zimbabwaanse inflatie en levert ruzie op met de buurlanden. Maar toch blijft het telkens opduiken als de redding der aarde.
Nee dus.
Met zulke opvattingen mogen ze jouw ouders er eerst heen sturen.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:54 schreef LXIV het volgende:
Waarom beperken tot de werkgevers? Anderen in de omgeving van een uitkeringstrekker kunnen dat vaak net zo goed beoordelen.
Ik zou gewoon een kliklijn instellen, waar je mensen 'die hun best niet doen' kunt aangeven. Of ze nu wel of geen uitkering hebben. En als iemand dan onvoldoende zijn best doet, dan volgen sancties. (mits aantoonbaar natuurlijk).
Denk ook aan moeders die hun best niet doen hun kinderen op te voeden, mensen die met sportwedstrijden het op hun gemakje doen, etc etc.
Waarschijnlijk werkt gevangenisstraf averrechts, ik zou eerder insteken op heropvoedingskampen voor mensen die zich er met een Jantje van Leiden vanaf helpen.
Snitches get stitches, beste Lodewijk.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:54 schreef LXIV het volgende:
Waarom beperken tot de werkgevers? Anderen in de omgeving van een uitkeringstrekker kunnen dat vaak net zo goed beoordelen.
Ik zou gewoon een kliklijn instellen, waar je mensen 'die hun best niet doen' kunt aangeven. Of ze nu wel of geen uitkering hebben. En als iemand dan onvoldoende zijn best doet, dan volgen sancties. (mits aantoonbaar natuurlijk).
Denk ook aan moeders die hun best niet doen hun kinderen op te voeden, mensen die met sportwedstrijden het op hun gemakje doen, etc etc.
Waarschijnlijk werkt gevangenisstraf averrechts, ik zou eerder insteken op heropvoedingskampen voor mensen die zich er met een Jantje van Leiden vanaf helpen.
Oke dus je hebt hebt gewoon de basisverz. dan? Ik ben bang dat veel kosten dan niet vergoed worden.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:17 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik de helft. Daar kan je dus wel op besparen lijkt mij.
[..]
Ik heb nooit een uitkering gehad, maar ik denk dat ik er wel van rond zou kunnen komen. Het is echter idd onzin om te doen of het een luxe situatie is. Rondkomen zal lukken, maar het is geen vetpot, daar zijn we het over eens.
Klinkt heel mooi ja.quote:Op donderdag 1 september 2016 12:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Niet alleen was het zo dat de sociale verzorgingstaat prima was(helaas onhoudbaarr) maar merkte je dat ook terug op de werkvloer waar het socialer was. Die tijd mis ik wel. Vergeet niet dat ook in die tijd hard gewerkt werd.
Die NSB pratijken zie je nu steeds vaker terugkomen ook op de werkvloer waar jongeren gekneed worden om gelijk alles door te brieven naar het management door hun een worst voor te houden dat ze nog iets kunnen worden binnen de firma. Dat hoefde je in het verleden niet te doen als jongeling. Werd je gelijk door de ouwe hap terecht gewezen. Daar groeide je meestal door, door kwaliteit, ervaring en niet door alleen mondig te zijn. Zeker in Duitsland niet.
Jij vindt het een schitterende zaak dat leerlingen van een school op een lijst gegooid worden, en dat dat doorgespeeld wordt naar Turkije?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
voorbeeld: Harvest, die het hier zo moeilijk heeft staat gelijk met de botte bijl klaar in het topic over Gülen leerlingen. Ik vind het aan de ene kant vermakelijk, aan de andere kant sneu.
Voor mijn standpunten daaromtrent verwijs ik je naar die topics. En raad je aan minder te rukken en wat meer initiatief te nemen. Dan wordt het leven wat gemakkelijker. Misschien net zo makkelijk als in de jaren 70quote:Op donderdag 1 september 2016 13:10 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Jij vindt het een schitterende zaak dat leerlingen van een school op een lijst gegooid worden, en dat dat doorgespeeld wordt naar Turkije?
Ik ben inderdaad vaak extreem naar dat hele immigratiegedoe en de multiculturele samenleving, ik geloof er totaal niet in. Voor de rest ben ik best een linkse (conservatieve) sociale rukker.
Ik kan er niet tegen als de verzorgingsstaat klappen krijgt. Of dat verwerpelijke voorstel wat daar in de OP staat.
Mwah. Vergeleken met een minimumloon baantje lijkt het mij prima toeven hoor.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat is ook het grote probleem. Je moet een manier vinden om dat minimumloon omhoog te krijgen, of de lasten te verlagen, in plaats om mensen in uitkeringen te pesten.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:13 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah. Vergeleken met een minimumloon baantje lijkt het mij prima toeven hoor.
Ja? Ik werk liever, hoef ik in ieder geval niks met het UWV te maken te hebben.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:13 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah. Vergeleken met een minimumloon baantje lijkt het mij prima toeven hoor.
Mwah. Je werkcoach in de BCC zetten van je sollicitaties is niet zo vermoeiend als hamburgers bakken denk ik.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:29 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ja? Ik werk liever, hoef ik in ieder geval niks met het UWV te maken te hebben.
euhh...?quote:Op donderdag 1 september 2016 13:31 schreef Yreal het volgende:
Ik ben persoonlijk blij met deze verandering. Als ik dan in de spits uitcheckte halverwege moest ik gaan lopen bedelen bij de conducteur. Mooie verandering. Dubbele ov truc was sowieso al goedkoper dan herinchecken
PTA / Het grote treinentopic #1010 Waar we al rijdend pissen in de wasbak...quote:Op donderdag 1 september 2016 13:31 schreef Yreal het volgende:
Ik ben persoonlijk blij met deze verandering. Als ik dan in de spits uitcheckte halverwege moest ik gaan lopen bedelen bij de conducteur. Mooie verandering. Dubbele ov truc was sowieso al goedkoper dan herinchecken
Komt wel iets meer bij kijken.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:30 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mwah. Je werkcoach in de BCC zetten van je sollicitaties is niet zo vermoeiend als hamburgers bakken denk ik.
Lees; je moet alles aannemen wat wij voor je hebben, ook aan de andere kant van het land (en anders moet je verhuizen), je moet naar domme cursussen die wij voor je regelen en je moet verplicht vrijwilligerswerk doen als de gemeente dat van je vraagt.quote:U moet aangeboden werk aanvaarden en zien te behouden.
U moet zich op verzoek inschrijven bij een uitzendbureau.
U moet eerst actief naar werk zoeken in de gemeente, waar u naartoe wilt verhuizen.
U moet bereid zijn om maximaal 3 uur per dag reizen als dit nodig is om werk te krijgen.
U moet bereid zijn om te verhuizen als het niet mogelijk is om binnen 3 uur reizen per dag werk te vinden. Maar wel ergens anders voor tenminste een jaar met een beloning tenminste net zo hoog als de bijstand.
U moet er alles aan doen om benodigde kennis en vaardigheden te verkrijgen en te behouden.
U moet meewerken aan de ondersteuning die uw gemeente u oplegt of aanbiedt gericht op arbeidsinschakeling.
U moet ervoor zorgen dat uw kleding, persoonlijke verzorging of gedrag het krijgen van werk niet belemmert.
Leefbaar Rotterdam is met afstand de grootste partij in R'dam. Het is tevens de partij die het snelste groeit onder allochtonen.quote:Op donderdag 1 september 2016 11:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Wanneer voeg je niets toe?
Het is leefbaar Rotterdam maar. Gelukkig is niet iedereen een voorstander van een klik ,communistische maatschappij waar eventueel een team manager waar je toevallig geen klik mee hebt even kan beoordelen of je wel iets bijdraagt.
Oh sorryquote:Op donderdag 1 september 2016 13:35 schreef leeell het volgende:
[..]
PTA / Het grote treinentopic #1010 Waar we al rijdend pissen in de wasbak...
daaro
Het zou niet de eerste keer zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:37 schreef JubaUrbicus het volgende:
Dus nu kunnen ze hun werknemers chanteren?
quote:Op donderdag 1 september 2016 13:46 schreef Straatcommando. het volgende:
Goed idee, laten we werkgevers nog meer macht geven ipv de gemeente gewoon haar werk te laten doen. Je werkgever kan je dus ontslaan en de tijd erna ook nog zuur maken. Chantage 2.0
Aan wat voor kosten zit je dan te denken? Je bent toch jong? Ben je gezond, of mankeer je iets?quote:Op donderdag 1 september 2016 12:57 schreef Harvest89 het volgende:
Oke dus je hebt hebt gewoon de basisverz. dan? Ik ben bang dat veel kosten dan niet vergoed worden.
Snap ik wel, maar dit kan ook echt heel verkeerd uitpakken.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:47 schreef Yreal het volgende:
Niet per se tegen. Er zijn er zat die er op uit zijn om ontslagen te worden. Die moet je ook wel aan kunnen pakken hoor.
Dat kan al aangepakt worden trouwens. Wie verwijtbaar werkloos wordt kan al geweigerd worden voor de 1e maand uitkering bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:47 schreef Yreal het volgende:
Niet per se tegen. Er zijn er zat die er op uit zijn om ontslagen te worden. Die moet je ook wel aan kunnen pakken hoor.
Uiteraard. Ligt er een beetje aan hoe ze het aankleden natuurlijk.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:49 schreef ToT het volgende:
[..]
Snap ik wel, maar dit kan ook echt heel verkeerd uitpakken.
Oh ik ben gezond, maar het is meer een "what if" scenario.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:48 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Aan wat voor kosten zit je dan te denken? Je bent toch jong? Ben je gezond, of mankeer je iets?
Ja, en vervolgens gaan we toch vrolijk weer door met iedereen geld geven, want humaan. Je zit gewoon met een heel groot bewijsprobleem in dit soort gevallen.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat kan al aangepakt worden trouwens. Wie verwijtbaar werkloos wordt kan al geweigerd worden voor de 1e maand uitkering bijvoorbeeld.
Maar over het algemeen betreft dit overduidelijke gevallen zoals ontslag op staande voet bijvoorbeeld.
Een werkgever die naar eigen inzicht moet bepalen of iemand voldoende gemotiveerd is lijken me echter een beetje stasi-praktijken.
Zo is, dat bek houden en werken, want anders ben je je baan kwijt en wordt je gekort op je uitkering. Als je mazzel hebt mag je een tegenprestatie leveren in de vorm van onbetaalde arbeid.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:48 schreef ToT het volgende:
[..]En zo heb je voor 3 FTE aan werk te pakken.
Dreig je er aan onderdoor te gaan? Niet zeiken, anders wordt er een klacht over je ingediend!
Precies, maar dan heb ik liever dat er een paar mensen wegkomen met een gebrek aan motivatie, dan dat er een paar mensen ten onrechte beschuldigd worden van een gebrek aan motivatie (terwijl ze wellicht hele andere problemen hebben).quote:Op donderdag 1 september 2016 13:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ja, en vervolgens gaan we toch vrolijk weer door met iedereen geld geven, want humaan. Je zit gewoon met een heel groot bewijsprobleem in dit soort gevallen.
Alleen in Rotterdam gaat het niet om een paar mensen die in de bijstand hangenquote:Op donderdag 1 september 2016 13:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, maar dan heb ik liever dat er een paar mensen wegkomen met een gebrek aan motivatie, dan dat er een paar mensen ten onrechte beschuldigd worden van een gebrek aan motivatie (terwijl ze wellicht hele andere problemen hebben).
Klopt, in heel Nederland gaat het niet om een paar mensen die in de Bijstand "hangen" (het woord hangen suggereert ook het één en ander trouwens).quote:Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Alleen in Rotterdam gaat het niet om een paar mensen die in de bijstand hangen
Maar andere gemeentes kunnen dit misschien wel een goed idee vinden en willen het dan misschien ook doorvoeren.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Alleen in Rotterdam gaat het niet om een paar mensen die in de bijstand hangen
quote:Op donderdag 1 september 2016 13:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Klopt, in heel Nederland gaat het niet om een paar mensen die in de Bijstand "hangen" (het woord hangen suggereert ook het één en ander trouwens).
Maar het zal wel om een paar mensen gaan waar dit voorstel van Leefbaar Rotterdam op van toepassing zou zijn. Niet iedereen in de Bijstand is daarin gekomen na een ontslag door een gebrek aan motivatie op de werkvloer.
Bij het soort kutbaantjes die bijstandgerechtigden krijgen toegeworpen, is het vrij logisch dat je niet al te gemotiveerd bent . Motivatie hangt nu eenmaal ook af van de thymos, de waarde die een mens zichzelf toedicht. In zo'n kutbaantje ligt die waarde vrij laag. Wat moet je dan doen de hielen likken van je baas? Of de hele dag happy zijn?quote:Op donderdag 1 september 2016 13:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, maar dan heb ik liever dat er een paar mensen wegkomen met een gebrek aan motivatie, dan dat er een paar mensen ten onrechte beschuldigd worden van een gebrek aan motivatie (terwijl ze wellicht hele andere problemen hebben).
Dan ga je toch lekker de bijstand in. Houd er wel rekening mee dat het, naarmate je er langer in zit, ook niet meer aan het werk komt.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:58 schreef Yreal het volgende:
http://www.rotterdam.nl/standbijstandsuitkeringen
https://www.google.nl/web(...)=inwoneres+Rotterdam
39.000 bijstandsuitkeringen op 610.000 mensen. Dan snap ik wel dat je rigoureus te werk moet gaan.
En ja, ik voel me af en toe wel eens gekke henkie als ik sommige vrienden achterover zie leunen.
[..]
Houd nou eens op met dat eeuwige riedeltje. Het is heel frustrerend om je drie slagen in het rond te werken voor 500 euro, en dan mensen die niks doen iedere maand ruim het dubbele te zien pakken.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:01 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker de bijstand in. Houd er wel rekening mee dat het, naarmate je er langer in zit, ook niet meer aan het werk komt.
Ik heb ooit een baan voor 20 uur per week gehad, maar moest 40 uur per week werken, want ze hadden niet genoeg geld me fulltime te betalen, maar hadden me wel nodig.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zo is, dat bek houden en werken, want anders ben je je baan kwijt en wordt je gekort op je uitkering. Als je mazzel hebt mag je een tegenprestatie leveren in de vorm van onbetaalde arbeid.
Nederland anno 2016!
Dan word je zwaar onderbetaald, lijkt me.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Houd nou eens op met dat eeuwige riedeltje. Het is heel frustrerend om je drie slagen in het rond te werken voor 500 euro, en dan mensen die niks doen iedere maand ruim het dubbele te zien pakken.
Wat? Hoeveel uur werk je dan per week?quote:Op donderdag 1 september 2016 14:02 schreef Yreal het volgende:
Het is heel frustrerend om je drie slagen in het rond te werken voor 500 euro
Dat bedoel ik. Ik heb tijden gebroken diensten gehad (07:00 tot 09:30 of soms 12:30) en dan om 15:30 weer tot 19:00quote:Op donderdag 1 september 2016 14:03 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb ooit een baan voor 20 uur per week gehad, maar moest 40 uur per week werken, want ze hadden niet genoeg geld me fulltime te betalen, maar hadden me wel nodig.
Ik vond het al wel prima omdat het leuk werk was, en ze me beloofd hadden dat ik die 20 extra uren het lekker rustig aan mocht doen en anderen kon aansturen het werk te doen.
Binnen no time zaten ze me alsnog achter de reet aan en moest ik continu hard werken. Als ik even een uurtje naar het ziekenhuis moest, werd dat direct van mijn vakantie-uren af gehaald.
Toen ik dat laatste merkte, ben ik even behoorlijk ontploft. En ineens mocht ik alle gemaakte overuren als vakantie-uren opnemen en mocht ik zelf mijn eigen urenadministratie bijhouden zonder dat zij het gingen controleren!![]()
Maar als diezelfde mensen dit ook zo konden doen, dat chanteren, dan had ik ewl een probleem gehad.
Als je je drie slagen in de rondte werkt verdien je óf meer dan ¤ 500,-, dat is namelijk ruim beneden het minimumloon, of je bent 14.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Houd nou eens op met dat eeuwige riedeltje. Het is heel frustrerend om je drie slagen in het rond te werken voor 500 euro, en dan mensen die niks doen iedere maand ruim het dubbele te zien pakken.
Nee, je gaat er bij een minimumloon gewoonlijk op achteruit. Dat komt omdat mensen in de bijstand overal kortingen of toeslagen krijgen, en iemand met minimumloon niet. Daar komt bij dat je voor je werk kosten moet maken (fatsoenlijke kleding, reiskosten en zo) en je geen tijd meer hebt om achter allerlei koopjes aan te gaan.quote:Op donderdag 1 september 2016 13:18 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als je werkt voor minimumloon heb je volgens mij netto maar ¤200 meer binnen dan iemand in de bijstand.
quote:Op donderdag 1 september 2016 10:03 schreef grimselman het volgende:
Op naar een Stasi samenleving waarin de ene helft de andere helft controleert.
Ook een uitstekend chantagemiddel voor de werkgever.
Ah ja, dat zou ik ook krijgen bij een bepaalde werkgever. Dat heb ik toen geweigerd. Heeft me wel wat gelazer opgeleverd met het UWV, maar kort erop had ik toch al wel weer een andere baan.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Ik heb tijden gebroken diensten gehad (07:00 tot 09:30 of soms 12:30) en dan om 15:30 weer tot 19:00werk je maar een paar uur, wel je hele dag verkracht.
quote:Op donderdag 1 september 2016 14:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dan word je zwaar onderbetaald, lijkt me.
Ik heb wat minimumloon baantjes omdat meer dan dat even niet lukt. Postlopen enzo, meer werken lukt niet omdat ik veel reistijd heb naar college. Maarja, naar Amsterdam verhuizen op zo'n loon zit er ook niet in..quote:Op donderdag 1 september 2016 14:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat? Hoeveel uur werk je dan per week?
Je bent een jongeman die studeert en bij zijn ouders woont dus?quote:Op donderdag 1 september 2016 14:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
[..]
Ik heb wat minimumloon baantjes omdat meer dan dat even niet lukt. Postlopen enzo, meer werken lukt niet omdat ik veel reistijd heb naar college. Maarja, naar Amsterdam verhuizen op zo'n loon zit er ook niet in..
correct. Maar dat is ook niet gratis he? Ik kom niet om van de honger hoor, allerminst.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:06 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bent een jongeman die studeert en bij zijn ouders woont dus?
Ja, okee, maar goed, de situatie is tijdelijk, je hebt uitzicht op, neem ik aan, een aanzienlijke verbetering in je positie in de nabije toekomst. Voor mensen in de bijstand geldt dat meestal niet hè. Dus dat vind ik toch een heel ander verhaal.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:08 schreef Yreal het volgende:
En mijn ex werd er bij de post uitgeflikkerd omdat ze haar werk niet goed deed. Dit heeft lekker een uitkering en mag op koste van de gemeente naar school. Ik mag gewoon lekker werken en bij mijn ouders blijven zitten. Dat frustreert onwijs.
[..]
correct. Maar dat is ook niet gratis he? Ik kom niet om van de honger hoor, allerminst.
Dit slaat nergens op (als het waar is).quote:Op donderdag 1 september 2016 14:08 schreef Yreal het volgende:
En mijn ex werd er bij de post uitgeflikkerd omdat ze haar werk niet goed deed. Dit heeft lekker een uitkering en mag op koste van de gemeente naar school.
Mensen zijn volledig aan willekeur overgeleverd. Wat op zich sws al voorkomt.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:10 schreef vigen98 het volgende:
Wat is dit voor onzin dan? Nu kan je als werkgever de werknemer gewoon chanteren, zo van O jij wilt niet 1 uurtje langer blijven omdat er niemand anders kan invallen? Ja jij bent niet gemotiveerd ik meld het wel. Ben je helemaal gek om dit soort systemen in te voeren? Stasi praktijken dit
Wat? Als je huis 700 per maand kost kan je echt niet met de resterende 300 euro in een maand overleven hoorquote:Op donderdag 1 september 2016 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan werk je niet fulltime of je bent nog minderjarig. Slaat dus nergens op om dat met elkaar te vergelijken.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Deze man praat moneyquote:Op donderdag 1 september 2016 14:20 schreef Ulx het volgende:
Goed plan. Het is inderdaad vragen om willekeur, maar dat hweft voordelen. Mensen werken harder en ze zullen minder zeuren over luxe zaken op het werk als ergomische bureaus, pensioenen en toeslagen voor nachtdiensten.
Zaken die de winstgevendheid in gevaar brengen.
Nee, ik studeer. 22 jarige in de bijstand krijgen 1300 per maand om de hele dag WoW te kunnen spelen in hun onderbroek. Die hebben meer te besteden dan ik, en hoeven er geen zak voor te doen. Dat frustreert. Hoe moeilijk is het nou om te erkennen dat die gevoelens mogelijk zijn?quote:Op donderdag 1 september 2016 14:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan werk je niet fulltime of je bent nog minderjarig. Slaat dus nergens op om dat met elkaar te vergelijken.
Als het goed is krijgt niemand jonger dan 27 jaar Bijstand.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:38 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee, ik studeer. 22 jarige in de bijstand krijgen 1300 per maand om de hele dag WoW te kunnen spelen in hun onderbroek. Die hebben meer te besteden dan ik, en hoeven er geen zak voor te doen. Dat frustreert. Hoe moeilijk is het nou om te erkennen dat die gevoelens mogelijk zijn?
1300 euro per maand!? Nog nooit zulke verhalen gehoord over de bijstand, vertel me meer!quote:Op donderdag 1 september 2016 14:38 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee, ik studeer. 22 jarige in de bijstand krijgen 1300 per maand om de hele dag WoW te kunnen spelen in hun onderbroek. Die hebben meer te besteden dan ik, en hoeven er geen zak voor te doen. Dat frustreert. Hoe moeilijk is het nou om te erkennen dat die gevoelens mogelijk zijn?
echt welquote:Op donderdag 1 september 2016 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Als het goed is krijgt niemand jonger dan 27 jaar Bijstand.
Of als zo'n traject niet zinnig geacht is. Of dat ze niks vinden. Betaalde arbeid verrichten moet je sowieso he.quote:Als je jonger bent dan 27 dan moet je verplicht een studie volgen of betaalde arbeid verrichten (tenzij duidelijke handicap uiteraard).
Ja, ik reken even met toeslagen hequote:Bovendien is Bijstand geen 1300 euro per maand, maar hooguit 930 euro per maand voor een alleenstaande (exclusief toeslagen).
Wil je niet onbetaald overwerken? Prima, als je contract over twee maanden afloopt geef ik je aan bij de Stasi het UWVquote:Op donderdag 1 september 2016 10:03 schreef grimselman het volgende:
Ook een uitstekend chantagemiddel voor de werkgever.
Nou ja, zolang ze in staat worden geacht onderwijs te volgen of arbeid te verrichten bestaat er geen recht op Bijstand voor deze groep in ieder geval.quote:
Ah, lekker makkelijk en suggestief aangezien toeslagen per persoon kunnen verschillen (afhankelijk van de hoogte van de huur, de maximale zorgtoeslag is overigens 79 euro per maand).quote:Ja, ik reken even met toeslagen he
Als een studie op die leeftijd niet zinnig geacht wordt is je leven echt niet zo'n pretje dat je lekker veertig jaar lang kan genieten van WoW in je onderbroek, dan heb je wel grotere problemen.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Of als zo'n traject niet zinnig geacht is. Of dat ze niks vinden. Betaalde arbeid verrichten moet je sowieso he.
Dat vind ik dan eigenlijk weer best veel, als dat echt zonder toeslagen is.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:41 schreef Tomatenboer het volgende:
maar hooguit 930 euro per maand voor een alleenstaande (exclusief toeslagen).
Ik denk dat veel laagopgeleiden niet minimaal het dubbele zo niet het 3 of 4 voudige gaan verdienen hoor.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik snap dat dus echt niet. Wees blij dat jij gezond bent en goed functioneert en waarschijnlijk later gewoon wel een functie kunt vervullen waarbij je minimaal het dubbele zo niet het 3 of 4 voudige gaat verdienen.
Ik zou er geld aan overhouden, als ik geen auto zou hebben (wat niet hoeft als je in de bijstand zit)quote:Op donderdag 1 september 2016 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar goed, stel dat de persoon in kwestie inderdaad 1300 euro per maand krijgt. Dan is dat nog altijd geen vetpot en heeft deze persoon een hoge huur.
Waar haal je dit vandaan dan?quote:Op donderdag 1 september 2016 14:51 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nou ja, zolang ze in staat worden geacht onderwijs te volgen of arbeid te verrichten bestaat er geen recht op Bijstand voor deze groep in ieder geval.
Ben je niet geschikt om onderwijs te volgen of arbeid te verrichten dan heb je inderdaad recht op Bijstand op die leeftijd, maar dan ben je ook behoorlijk fucked.
[..]
Zo makkelijk he. Van jij gaat later toch 3x zoveel verdienen. Ik moet het nog maar eens zienquote:Ah, lekker makkelijk en suggestief aangezien toeslagen per persoon kunnen verschillen (afhankelijk van de hoogte van de huur, de maximale zorgtoeslag is overigens 79 euro per maand).
Maar goed, stel dat de persoon in kwestie inderdaad 1300 euro per maand krijgt. Dan is dat nog altijd geen vetpot en heeft deze persoon een hoge huur.
Maar zoals ik al eerder zei, Bijstandsgerechtigden zitten vaak langdurig en soms zelfs hun gehele leven in een uitzichtloze situatie met een karig / sober inkomen. Op zichzelf is daar niet zoveel mis mee, maar daar is dus niets om afgunstig op te zijn hé.
Ik snap dat dus echt niet. Wees blij dat jij gezond bent en goed functioneert en waarschijnlijk later gewoon wel een functie kunt vervullen waarbij je minimaal het dubbele zo niet het 3 of 4 voudige gaat verdienen.
Dan ligt jouw referentiekader anders. Het is echt niet veel als je daar alles van moet betalen hoor.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:58 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Dat vind ik dan eigenlijk weer best veel, als dat echt zonder toeslagen is.
Ik dacht dat het een soortgelijk bedrag inclusief toeslagen zou zijn.
Nee uiteraard niet, maar ik had het dan ook tegen Yreal.quote:Ik denk dat veel laagopgeleiden niet minimaal het dubbele zo niet het 3 of 4 voudige gaan verdienen hoor.____!
Jij wel, een ander misschien weer niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:00 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik zou er geld aan overhouden, als ik geen auto zou hebben (wat niet hoeft als je in de bijstand zit)
Je krijgt alleen bijstand als je geen recht hebt op andere uitkeringen. Stufi wordt wel zo gezien, dus als je stufi krijgt heb je automatisch geen recht op bijstand. In het verlengde hiervan is het ook zo dat als je wel stufi zou kúnnen krijgen, maar er voor kiest om niet te gaan studeren, je óók geen bijstand ontvangt.quote:
Gewoon Bijstandsregels hoor. Maar daar ben jij schijnbaar niet van op de hoogte.quote:
Je zei dat je studeert. Ik neem aan dat je dan een hbo of universitaire studie doet. Dan is het wel aannemelijk dat je minimaal het dubbele gaat verdienen in ieder geval (mits je gezond blijft van lijf en leden).quote:Zo makkelijk he. Van jij gaat later toch 3x zoveel verdienen. Ik moet het nog maar eens zien
Natuurlijk wel. Dan kom je in zo'n werk/leer beoordelingstraject. Wat denk je dat er gebeurd als daar niks voor je is?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je krijgt alleen bijstand als je geen recht hebt op andere uitkeringen. Stufi wordt wel zo gezien, dus als je stufi krijgt heb je automatisch geen recht op bijstand. In het verlengde hiervan is het ook zo dat als je wel stufi zou kúnnen krijgen, maar er voor kiest om niet te gaan studeren, je óók geen bijstand ontvangt.
Haha. Tenzij techniek mag je in je handjes knijpen als je de 2k al haalt.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:04 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Gewoon Bijstandsregels hoor. Maar daar ben jij schijnbaar niet van op de hoogte.
[..]
Je zei dat je studeert. Ik neem aan dat je dan een hbo of universitaire studie doet. Dan is het wel aannemelijk dat je minimaal het dubbele gaat verdienen in ieder geval (mits je gezond blijft van lijf en leden).
Iemand die bijstand krijgt woont niet bij z'n ouders thuis. Jij wel. Daar houdt de vergelijking al op.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:38 schreef Yreal het volgende:
[..]
Momenteel doe ik het ervoor hoor. Lijkt mij primaaaa toeven. Dat is zeg maar een beetje het punt dat ze ook je stuffi beginnen in te korten.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Iemand die bijstand krijgt woont niet bij z'n ouders thuis. Jij wel. Daar houdt de vergelijking al op.
Als starter op de arbeidsmarkt ja. Maar je groeit in de meeste gevallen door naar het inkomen wat ik hierboven al schetste.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
Haha. Tenzij techniek mag je in je handjes knijpen als je de 2k al haalt.
Een BBL-opleiding geeft ook recht op stufi, en dus geen bijstand. Als jij oprecht wilt ruilen met iemand die ongeschikt is om zowel een opleiding als een beroep te doen voor die paar centen moet je dat lekker doen, maar als ik jou was zou ik God op mijn blote knietjes bedanken dat je een goed paar hersenen hebt en niet in dezelfde probleemcategorie zit.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Dan kom je in zo'n werk/leer beoordelingstraject. Wat denk je dat er gebeurd als daar niks voor je is?
Nee, ik heb geen lagere huur.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Jij wel, een ander misschien weer niet.
Bedenk wel dat je alleen op 1300 euro per maand uitkomt (voor een alleenstaande) als deze de hoogste huurtoeslag krijgt, en die krijg je weer alleen als je huur meer dan 600 euro per maand bedraagt geloof ik. Jij hebt wellicht een (veel) lagere huur (of een koopwoning).
Ik zit niet in de techniek en toch ruim boven de 2k.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:05 schreef Yreal het volgende:
[..]
Haha. Tenzij techniek mag je in je handjes knijpen als je de 2k al haalt.
Godver man. BBL geeft geen recht op stufi. Daar heb je een baan en krijg je salaris.. Komt het er nou echt niet bij je door dat mensen jaloers kunnen zijn op mensen die meer hebben en niks doen?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:08 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Een BBL-opleiding geeft ook recht op stufi, en dus geen bijstand. Als jij oprecht wilt ruilen met iemand die ongeschikt is om zowel een opleiding als een beroep te doen voor die paar centen moet je dat lekker doen, maar als ik jou was zou ik God op mijn blote knietjes bedanken dat je een goed paar hersenen hebt en niet in dezelfde probleemcategorie zit.
Dan ga je lekker de bijstand in en op jezelf wonen. En kom over een maand of 3 maar terug.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Momenteel doe ik het ervoor hoor. Lijkt mij primaaaa toeven.
Mensen die in de bijstand zitten hebben meer dan welke doelgroep precies??quote:Op donderdag 1 september 2016 15:10 schreef Yreal het volgende:
[..]
Godver man. BBL geeft geen recht op stufi. Daar heb je een baan en krijg je salaris.. Komt het er nou echt niet bij je door dat mensen jaloers kunnen zijn op mensen die meer hebben en niks doen?
Sorry, BOL.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:10 schreef Yreal het volgende:
[..]
Godver man. BBL geeft geen recht op stufi. Daar heb je een baan en krijg je salaris.. Komt het er nou echt niet bij je door dat mensen jaloers kunnen zijn op mensen die meer hebben en niks doen?
Kom aan zeg. Als het klopt wat tomatenboer zegt: 1300 euro, bij 600 euro huur, kan je daar prima van rondkomen, en nog overhouden ook.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:10 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan ga je lekker de bijstand in en op jezelf wonen. En kom over een maand of 3 maar terug.
Nee, ik schrijf dat omdat de hoogte van de toeslagen afhangt van de hoogte van je huur.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:08 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen lagere huur.
En je schrijft "jij wel, een ander misschien niet". Daar zit hem de crux natuurlijk. Hiermee impliceer dat sommige mensen een ander uitgavepatroon hebben. Maar dan zit daar het probleem. Het is een kwestie van de tering naar de nering zetten.
Beetje een onzinplan. Laat ze eerst maar eens wat doen met meldingen tav sollicitaties terwijl de betreffende persoon helemaal niet wil werken. Dat is frauduleus.quote:Op donderdag 1 september 2016 09:57 schreef tong80 het volgende:
Werkgevers moeten 'klikken' bij de sociale dienst over ongemotiveerde, voormalige werknemers die na hun ontslag een uitkering aanvragen. Als ze niet hun best hebben gedaan, moeten ze gekort worden op hun uitkering, vindt Leefbaar Rotterdam.
[ afbeelding ]
De werkgever zou moeten zeggen: doe jij niet je best, dan verleng ik je contract niet en meld ik het bij de sociale dienst
,,De werkgever zou moeten zeggen: doe jij niet je best, dan verleng ik je contract niet en meld ik het bij de sociale dienst'', zegt Leefbaar-raadslid Ingeborg Hoogveld.
De maatregel moet een stok achter de deur zijn om te voorkomen dat ongemotiveerde en laagbetaalde werknemers zich laten ontslaan om aanspraak te maken op een uitkering.
Volgens Hoogveld is het voor deze groep Rotterdammers nu erg makkelijk om van hun arbeidscontract af te komen zonder dat dat gevolgen heeft. ,,Als je je werk niet goed doet, is je werkgever je liever kwijt dan rijk. Ik wil dat de reden bekend wordt bij de sociale dienst'', zegt Hoogveld. ,,Als het contract niet verlengd wordt door gebrek aan motivatie, dan moet een maatregel volgen op de uitkering.''
Leefbaar Rotterdam wil dit beleid toepassen bij de groep werklozen, die in 'een zorgtraject' zit. ,,Als deze Rotterdammers vanuit hun uitkering een baan vinden, zie je vaak lage motivatie op het werk'', zegt Hoogveld. ,,Zij hebben al problemen thuis. Doen meestal laaggeschoold werk en krijgen weinig betaald.''
Leefbaar vindt dat het aan de afdeling Werk en Inkomen is om contact op te nemen en onderhouden met werkgevers, die regelmatig Rotterdammers uit deze doelgroep in dienst nemen. Hoogveld vermoedt dat werkgevers huiverig zullen te zijn om te 'klikken' over een voormalige werknemer.
Stappen naar voren
,,Werk is onlosmakelijk verbonden met het zetten van stappen naar voren. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk dat mensen gemotiveerd blijven'', betoogde Hoogveld gisteren tijdens de commissievergadering. ,,Door dit belang in gesprekken met werkgevers naar voren te brengen, creëer je begrip om het gebrek aan motivatie te melden.'' De grootste coalitiepartij wil binnenkort een motie indienen om deze maatregel in te voeren.
Wethouder Maarten Struijvenberg (werk, Leefbaar) stelt dat nu af en toe gebeld wordt met een werkgever over de reden van ontslag. Dat gebeurt volgens Hoogveld echter nog te weinig en niet als een contract niet wordt verlengd.
http://www.ad.nl/rotterda(...)-uitkering~a8c4d7bc/
'Meneer de werkgever. Deed ie echt zijn best niet ? Ok, dan moet ie maar onder het minimumloon gaan leven.'
De huur zal dan omlaag moeten, samen met overige vaste uitgaven (G/W/L, boodschappen ect.). Verhuizen in de huidige huizenmarkt naar een goedkopere woning is een utopie. Je zou mensen naar de voedselbank kunnen sturen, wat ook heel vaak gebeurt tegenwoordig juist omdat de bijstand uitkering zo laag is.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:08 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen lagere huur.
En je schrijft "jij wel, een ander misschien niet". Daar zit hem de crux natuurlijk. Hiermee impliceer dat sommige mensen een ander uitgavepatroon hebben. Maar dan zit daar het probleem. Het is een kwestie van de tering naar de nering zetten.
Dude, ik weet toch wat ik nu uitgeef? Dat ik nu meer verdien, doet niet ter zake, hooguit zal energierekening iets hoger uitvallen als je de ganse dag thuis zit.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:12 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar dat 'de tering naar de nering zetten' wordt altijd wel erg makkelijk geroepen. Zeker als je langdurig of zelfs levenslang tot een uitkering bent 'veroordeeld'.
bij 700 euro vrij te besteden, na aftrek huur vind ik het moeilijk dat te geloven... Denk eens na, vind jij 700 euro weinig als de huur er al vanaf is?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:12 schreef NgInE het volgende:
Dus "tering naar de nering zetten" zit er niet in voor de meeste mensen.
Je weet nog wel dat ik het eerder al over huur enzo had, right?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:15 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Dude, ik weet toch wat ik nu uitgeef? Dat ik nu meer verdien, doet niet ter zake, hooguit zal energierekening iets hoger uitvallen als je de ganse dag thuis zit.
Dus hoezo makkelijk roepen?
Oh ja, dat ik in de brandende hitte de post aan het bezorgen ben. Kom een bekende bijstandstrekker langs. "Joh goh, ik ben helemaal bek af hoor. Ik ben net naar de stad geweest, even shoppen. En zo ook nog naar een verjaardag toe. Ik ben blij dat ik zit zometeen".quote:Op donderdag 1 september 2016 15:16 schreef Ludachrist het volgende:
Als ik alleen al denk aan de fysieke, mentale of cognitieve problemen die je moet hebben voordat het UWV je ongeschikt verklaart voor zowel een opleiding als een baan rijzen de haren mij te berge.
Yreal kan blijkbaar alleen maar denken aan 'gratis geld niks doen', maar realiseert zich verder niet dat je leven op dat punt waarschijnlijk volkomen uitzichtloos is en je het de rest van je leven met dat bedrag zal moeten doen terwijl je van het UWV door allerlei hoepels moet springen. Wat een bestaan om jaloers op te zijn inderdaad, zeker als je ouder dan 25 bent en iedereen om je heen wel gewoon aan het werk is, huizen koopt, kinderen krijgt en noem het maar op.
Jij hoort iemand 'shoppen en een verjaardag' zeggen en je wordt al jaloers?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
Oh ja, dat ik in de brandende hitte de post aan het bezorgen ben. Kom een bekende bijstandstrekker langs. "Joh goh, ik ben helemaal bek af hoor. Ik ben net naar de stad geweest, even shoppen. En zo ook nog naar een verjaardag toe. Ik ben blij dat ik zit zometeen".
Ja, wat zielig allemaal..
Jaloers zijn op de armste klasse van Nederlandquote:Op donderdag 1 september 2016 15:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
Oh ja, dat ik in de brandende hitte de post aan het bezorgen ben. Kom een bekende bijstandstrekker langs. "Joh goh, ik ben helemaal bek af hoor. Ik ben net naar de stad geweest, even shoppen. En zo ook nog naar een verjaardag toe. Ik ben blij dat ik zit zometeen".
Kan ook 600 euro zijn dat je dan vrij te besteden hebt, ik weet niet meer waar de huurtoeslaggrens precies ligt.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:16 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
bij 700 euro vrij te besteden, na aftrek huur vind ik het moeilijk dat te geloven... Denk eens na, vind jij 700 euro weinig als de huur er al vanaf is?
Jij weet niet met wat voor fysieke, psychische of geestelijke klachten deze mensen kampen. Dus oordelen over hoe licht of zwaar deze mensen het hebben kun je helemaal niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik ben juist voor een omvangrijk sociaal netwerk. Als het bedrag objectief te laag is, mag het wat mij betreft omhoog.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:17 schreef NgInE het volgende:
Ik heb het idee dat jij mensen liever ziet lijden in armoede dan dat je die paar euro per maand aan belasting betaald.
Goed. Laten we van 600 euro vrij te besteden uitgaan, maar dan wel met kwijtschelding gemeentelijke belasting en evt. waterschap.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:21 schreef Tomatenboer het volgende:
Kan ook 600 euro zijn dat je dan vrij te besteden hebt, ik weet niet meer waar de huurtoeslaggrens precies ligt.
Maar jij denkt er in ieder geval veel te lichtzinnig over. Zeker omdat mensen in de Bijstand vaak zeer lang op een dergelijk beperkt inkomen moeten rondkomen.
Het is familie. Ik weet exact wat er speelt.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jij weet niet met wat voor fysieke, psychische of geestelijke klachten deze mensen kampen. Dus oordelen over hoe licht of zwaar deze mensen het hebben kun je helemaal niet.
Wie doet er nu alsof-ie zielig is?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
En jij denkt 'ja, zoals deze oom zou ik graag worden'?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het is familie. Ik weet exact wat er speelt.
Op de lange termijn vind ik het ook niet veel.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Ik verbaas me echter over de bedragen die hier ten sprake komen, en dat er dan ook nog gedaan wordt of het weinig is. Ik vraag me oprecht af, wat het uitgavepatroon van andere dan is, en of ik dan echt zo zuinig leef. Dat valt wel mee volgens mij namelijk.
Maar niet iedereen in de bijstand is zoals je familielid (hoop ik).quote:Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik werk (part-time momenteel) inderdaad. Omdat ik part-time werk verdien ik slechts ongeveer 1400 euro netto in de maand (op basis van 24 uur per week).quote:Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Goed. Laten we van 600 euro vrij te besteden uitgaan, maar dan wel met kwijtschelding gemeentelijke belasting en evt. waterschap.
Vind jij die 600 euro dan echt zo weinig? Jij hebt gewoon werk toch? Wat zijn jouw vaste lasten exclusief huur/hypo?
Dit sowieso ja. Ik doe kantoorwerk wat mij wel ligt. Mocht ik ooit werkeloos raken, wil ik best alles aanpakken. Als ik dan echter ergens fysiek werk moet doen, haal ik die targets niet, dat weet ik nu al. Met fysieke bijbaantjes was ik altijd al te langzaam, terwijl ik wel serieus m'n best deed.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:25 schreef MakkieR het volgende:
Multinationals zijn tegenwoordig bikkelhard waar zij gevoelloos werken met targets die wekelijks worden opgeschroefd.
Hoe vaak gaat zoiets kapot? Daar kan je van die 600 euro mijns inziens van sparen.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:26 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Op de lange termijn vind ik het ook niet veel.
Stel iets gaat kapot, witgoed bijvoorbeeld
In de bijstand heb je geen auto nodig vind ik.quote:of je auto gaat naar de klote
Een wat? Zoiets heb ik nog nooit gehad. Wat is dat, als je je premies betaald heb, is het toch goed?quote:of je krijgt een naheffing van de zorgverzekering.
Het gros van de bedrijven in Nederland valt gewoon onder het mkb, zeg 99%. 1% is multinationals.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:25 schreef MakkieR het volgende:
Dan vraag ik me meteen af wat je best doen nu eigenlijk precies betekent, We leven allang niet meer in de jaren zestig waar je als je een beetje je best doet kunt blijven werken tot je er bij neervalt. Multinationals zijn tegenwoordig bikkelhard waar zij gevoelloos werken met targets die wekelijks worden opgeschroefd. Zij hebben weinig oog voor het welzijn van zijn personeel en gaan gewoon door met het slaven drijven. Geef ze dan ook nog de macht om je te korten op een eventuele uitkering, dan is het hek helemaal van de dam. Dan krijg je nog meer masochistische trekken van de baas die er met de zweep overheen gaat.
Dat kun je nooit exact weten. Afhankelijk hoe ver het familielid staat uiteraard, maar behalve als het een gezinslid betreft kun je nooit precies weten van de hoed en de rand wat betreft zijn of haar medische of psychische problemen. Dat geloof ik niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
Een prima loon voor 24/40, toch?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:28 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik werk (part-time momenteel) inderdaad. Omdat ik part-time werk verdien ik slechts ongeveer 1400 euro netto in de maand (op basis van 24 uur per week).
Een vetpot is relatief. Maar het is allemaal relatief. Bottom line: met 600 euro per maand, na aftrek huur, zou ik het echt wel redden.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik werk (part-time momenteel) inderdaad. Omdat ik part-time werk verdien ik slechts ongeveer 1400 euro netto in de maand (op basis van 24 uur per week).
[quote]
Maar na aftrek van mijn huur houd ik netto zo'n 1020 euro over per maand om aan de overige zaken te besteden. Is overigens ook geen vetpot vind ik.
Huur is tegenwoordig al minstens 700 euro. Verzekeringen, premies, boodschappen, internet abonnement ect. Vakanties kun je dan ook wel op je buik schrijven.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:22 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Absoluut niet. Ik ben juist voor een omvangrijk sociaal netwerk. Als het bedrag objectief te laag is, mag het wat mij betreft omhoog.
Ik verbaas me echter over de bedragen die hier ten sprake komen, en dat er dan ook nog gedaan wordt of het weinig is. Ik vraag me oprecht af, wat het uitgavepatroon van andere dan is, en of ik dan echt zo zuinig leef. Dat valt wel mee volgens mij namelijk.
Een auto is tegenwoordig een eis die veel werkgevers aan je stellen. En als je eigen vervoer hebt kun je ook naar banen zoeken op langere afstand van je woonplaats.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:30 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Hoe vaak gaat zoiets kapot? Daar kan je van die 600 euro mijns inziens van sparen.
[..]
In de bijstand heb je geen auto nodig vind ik.
[..]
Een wat? Zoiets heb ik nog nooit gehad. Wat is dat, als je je premies betaald heb, is het toch goed?
Niet waar.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef NgInE het volgende:
Huur is tegenwoordig al minstens 700 euro.
Insgelijks, maar ik vind van de andere kant dat we ook niet moeten doen alsof die mensen op hun houtje moeten bijten.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef NgInE het volgende:
Gelukkig ben ik nog nooit in de bijstand gekomen en hopelijk gebeurt dit ook nooit, maar ik ben verre van jaloers op deze groep mensen.
Die eis heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, als in de bijstand terecht komt heb je eerst al maanden/jaren in de WW gezeten. Als je in die tijd nog geen werk gevonden hebt, lijkt het aanhouden van je auto geen prioriteit. Die kan je dan weer kopen op het moment dat je een baan gevonden hebt.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:35 schreef Harvest89 het volgende:
Een auto is tegenwoordig een eis die veel werkgevers aan je stellen. En als je eigen vervoer hebt kun je ook naar banen zoeken op langere afstand van je woonplaats.
Dat is voor mensen in de bijstand echter wel het geval. Zeker met kinderen komen gezinnen maandelijks tekort, alleenstaanden houden net genoeg geld over om van rond te komen.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:37 schreef Hochwinter het volgende:
Insgelijks, maar ik vind van de andere kant dat we ook niet moeten doen alsof die mensen op hun houtje moeten bijten.
In de bijstand krijg je toch maximaal huurtoeslag? Dat moet wel een paar honderd Euro zijn dan.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:34 schreef NgInE het volgende:
[..]
Huur is tegenwoordig al minstens 700 euro.
Er wordt in die berekening maandelijks ongeveer 400¤ aan de kant gezet voor kleding, inventaris, onderhoud huis en tuin, extra ziektekosten. Dus bijna 5000¤ per jaar. Dat vind ik vrij hoog? Vooral gezien het feit dat die mensen bijna zonder uitzondering in een huurhuis zitten, dus over wat voor onderhoud hebben we het dan.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is voor mensen in de bijstand echter wel het geval. Zeker met kinderen komen gezinnen maandelijks tekort, alleenstaanden houden net genoeg geld over om van rond te komen.
https://www.nibud.nl/cons(...)ctureel-geld-tekort/
Over gezinnen kan ik niet oordelen. Alleenstaand moet makkelijk lukken, daar blijf ik van overtuigd. Maar dit echt afhankelijk van hoe veeleisend je bent, en je verwachtingspatroon.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is voor mensen in de bijstand echter wel het geval. Zeker met kinderen komen gezinnen maandelijks tekort, alleenstaanden houden net genoeg geld over om van rond te komen.
https://www.nibud.nl/cons(...)ctureel-geld-tekort/
In veel gevallen zijn er mensen die via het UWV in de bijstand komen, dat klopt. Er zijn ook gevallen van mensen die ziek worden, en geen beroep kunnen doen op het UWV. Deze mensen zijn dan puur op de bijstand aangewezen. Maar ik weet niet of de gemeente dan voor hun dezelfde regels hanteren als bij iemand die niets mankeert.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:40 schreef Hochwinter het volgende:
[..]
Die eis heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, als in de bijstand terecht komt heb je eerst al maanden/jaren in de WW gezeten. Als je in die tijd nog geen werk gevonden hebt, lijkt het aanhouden van je auto geen prioriteit. Die kan je dan weer kopen op het moment dat je een baan gevonden hebt.
Ik vind dit serieus een onzinnig excuus om je auto aan te houden. En ja, ik besef me dat wanneer je je goede auto voor weinig verkoopt, dat het altijd maar weer de vraag is, wat je er later voor terug kan kopen.
Ontvang jij zelf een uitkering trouwens?
En kan je rondkomen van dat parttime salaris? Hoe verhoudt zich dat tot bijstand?quote:Op donderdag 1 september 2016 15:54 schreef Harvest89 het volgende:
Ik heb 6 jaar terug een half jaar in de ziektewet gezeten. Daarna ben ik weer fulltime gaan werken, en nu werk ik even parttime.
Haha, dit had ik dus ook toen ik op mezelf ging. Allemaal meubeltjes op .Marktplaats gekocht, en vaak ook nog van goede kwaliteit, liever een stevige houten tafel dan dat dure afvalhout van de IKEA.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:50 schreef Hochwinter het volgende:
Toen ik op mezelf ging wonen was ik ook voor een paar honderd euro klaar voor alles. Collega's geloofde dat toen ook bijna niet. Ik heb al mijn meubels gratis via .marktplaats verkregen, gordijnen ook gratis via .marktplaats. En in plaats van een dure douchecabine volstaat een douchegordijn van 5 euro van de hema ook. En nee, ik heb geen hippe inrichting, maar het is wel functioneel.
GMTA. Ik heb ook allemaal massief hout, veel duurzamer.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:57 schreef Harvest89 het volgende:
Haha, dit had ik dus ook toen ik op mezelf ging. Allemaal meubeltjes op Marktplaats gekocht, en vaak ook nog van goede kwaliteit, liever een stevige houten tafel dan dat dure afvalhout van de IKEA.
Dat van mij past ook redelijk bij elkaar. Allemaal van dat donker hout, standaard bejaardeninrichting.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:57 schreef Harvest89 het volgende:
Ik had wel geluk dat ik toen een man op Marktplaats trof die zsm zijn meubels wou verkopen, want hij had nieuwe gekocht. Dus al die meubels paste goed bij elkaar, zag er mooi uit, voor een hele goedkope prijs.
Een rijbewijs is wel een bekende eis. Maar een auto hebben met bijbehorende vaste lasten "voor het geval dat" terwijl je het eigenlijk niet echt kunt betalen is echt kolder.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:35 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Een auto is tegenwoordig een eis die veel werkgevers aan je stellen. En als je eigen vervoer hebt kun je ook naar banen zoeken op langere afstand van je woonplaats.
Nou ik ook niet, maar ik ken mensen die bij moesten betalen na een of andere behandeling/onderzoek. Hoe dat allemaal precies zit weet ik ook niet.
Stel je hier een civielrechtelijk iets gelijk aan strafrechtelijke delicten?quote:Op donderdag 1 september 2016 10:16 schreef kanovinnie het volgende:
Nee, net als inbreken en drugs dealen
Wat kan jij dom praten.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
Momenteel doe ik het ervoor hoor. Lijkt mij primaaaa toeven. Dat is zeg maar een beetje het punt dat ze ook je stuffi beginnen in te korten.
Ho. Wacht even.quote:Op donderdag 1 september 2016 16:54 schreef Nattekat het volgende:
Godsamme wat wordt er makkelijk gepraat over het inkomen van studenten
Alsof er tijd is om 500¤ per maand te verdienen.
Alsof iemand zich vrijwillig diep en diep in de schulden steekt.
Alsof elke student thuiswonend is en daar alles gratis krijgt.
Mensen zoals jij verpesten de toekomst van Nederland, even dat je het weet. Dat achterlijke leenstelsel is slechts een begin. En nee, dat geldt niet voor mij, maar in tegenstelling tot sommigen anderen hier hou ik wel rekening met anderen.
ik mag al niet meer lenen en krijg geen gratis ov lieverd. Maak het sommetje dan nog eens.quote:Op donderdag 1 september 2016 16:50 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat kan jij dom praten.
Je woont thuis dus geen huur/hypotheek, geen g/w/l, geen gemeentelijke belastingen, geen rioolheffing, geen voedingskosten
Een bijbaantje dat jou ¤500.- p.m. oplevert.
Maximale lening ¤1027,83 incl. collegekrediet en dat aflossen stelt geen ruk voor
Gratis vervoer: OV studentenkaart
Ook jij krijgt zorgtoeslag
Allerlei studenten kortingen en voordeeltjes.
Die vriendin kan idd bijstand krijgen als ze moet wachten op het starten van een opleiding.
Woont zij nog thuis dan krijgt ze alleen een klein bedrag (kostendelersnorm) als haar ouders ook in de bijstand zitten. Dan zal ze ook mee moeten betalen aan de vaste lasten e.d. want haar ouders vallen dan ook onder de kostendelersnorm.
Als ze een eigen woonruimte heeft dan heeft ze dus ook die volle kosten: huur, g/w/l, voeding enz.
Dan kan ze ¤ 962,63 p.m. netto aan bijstand krijgen.
Als ze al een bijbaantje heeft wordt haar salaris gekort op haar uitkering
Vervoer (bv voor sollicitaties) moet ze zelf bekostigen.
Net als jij krijgt ze zorgtoeslag
Huurtoeslag heeft wel zijn beperkingen op die leeftijd
Ze moet haar privacy opgeven voor die bijstand (inzicht geven in je bankafschriften bv maar ze kunnen ook in je kasten komen snuffelen)
Ergo:
Jij krijgt ¤1527,83 netto per maand binnen ecl. zaken als studenten OV en je hebt bijna geen kosten.
Zij krijgt ¤962,63 binnen excl. eventuele huursubsidie
Jij hebt dus ¤565,20 méér aan inkomsten en zo goed als geen kosten.
Ik denk ook dat jij nog geen idee hebt wat het leven in Nederland kost. Pappie en Mamie betalen alles voor je. Misschien zou het weleens verstandig zijn een tijdje met haar te ruilen. Dat weet je beter wat het leven kost.
Waarom vraag je dan nu geen bijstand aan?quote:Op donderdag 1 september 2016 17:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik mag al niet meer lenen en krijg geen gratis ov lieverd. Maak het sommetje dan nog eens.
En ik betaal alles zelf.
Want jij bent de enige die studeert en zich een voorstelling kan maken van het studentenleven. Vertel me meer, oh Nattekat, over hoe die studenten het toch moeten doen. Het is voor mij toch ook alweer een paar jaar geleden dat ik studeerde, ik kan me daar geen voorstelling meer van maken.quote:Op donderdag 1 september 2016 16:54 schreef Nattekat het volgende:
Godsamme wat wordt er makkelijk gepraat over het inkomen van studenten
Alsof er tijd is om 500¤ per maand te verdienen.
Alsof iemand zich vrijwillig diep en diep in de schulden steekt.
Alsof elke student thuiswonend is en daar alles gratis krijgt.
Mensen zoals jij verpesten de toekomst van Nederland, even dat je het weet. Dat achterlijke leenstelsel is slechts een begin. En nee, dat geldt niet voor mij, maar in tegenstelling tot sommigen anderen hier hou ik wel rekening met anderen.
oh, als ik nou gewoon in een sociale huurflatje ging zitten kreeg ik het. Maarja, die zijn er niequote:Op donderdag 1 september 2016 17:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Waarom vraag je dan nu geen bijstand aan?
Als het je zo geweldig lijkt, wat houdt je tegen om het te doen?
Ik denk toch dat je na een paar maanden zoiets hebt van tja, dit is wel erg kut.
Och jee, eigenlijk heb jij het nog slechter dan iemand in de bijstand. Moeten we een noodfonds voor je oprichten?quote:Op donderdag 1 september 2016 17:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
oh, als ik nou gewoon in een sociale huurflatje ging zitten kreeg ik het. Maarja, die zijn er nie
Mocht dat al zo zijn, dan koop je dan een Japans koekblikje voor enkele honderden euro's.quote:Op donderdag 1 september 2016 15:35 schreef Harvest89 het volgende:
Een auto is tegenwoordig een eis die veel werkgevers aan je stellen.
Vergeet niet dat deze jonge heer wel heel makkelijk over mensen in de bijstand praat. Dat mag wel natuurlijk:quote:Op donderdag 1 september 2016 17:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Want jij bent de enige die studeert en zich een voorstelling kan maken van het studentenleven. Vertel me meer, oh Nattekat, over hoe die studenten het toch moeten doen. Het is voor mij toch ook alweer een paar jaar geleden dat ik studeerde, ik kan me daar geen voorstelling meer van maken..
quote:Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.
Ja,maar goed,deze man is een jaar of 20 en al moderator, de wereld aan zijn voetenquote:Op donderdag 1 september 2016 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vergeet niet dat deze jonge heer wel heel makkelijk over mensen in de bijstand praat. Dat mag wel natuurlijk:
[..]
Ik reageerde niet op jou?quote:Op donderdag 1 september 2016 17:45 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Want jij bent de enige die studeert en zich een voorstelling kan maken van het studentenleven. Vertel me meer, oh Nattekat, over hoe die studenten het toch moeten doen. Het is voor mij toch ook alweer een paar jaar geleden dat ik studeerde, ik kan me daar geen voorstelling meer van maken..
Stel je eens voor, dat iemand van 20 ook een mening heeftquote:Op donderdag 1 september 2016 18:03 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Ja,maar goed,deze man is een jaar of 20 en al moderator, de wereld aan zijn voeten.
Samenvatting: de steuntrekker krijgt minstens 1000 euro per maand cadeau om helemaal niets te doen, de student krijgt helemaal niets cadeau en is meer dan veertig uur per week bezig.quote:
Voor de afschaffing van de studiefinanciering en de invoering van het leenstelsel moet je toch echt bij de rechtse partijen zijn.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:14 schreef Nobu het volgende:
[..]
Samenvatting: de steuntrekker krijgt minstens 1000 euro per maand cadeau om helemaal niets te doen, de student krijgt helemaal niets cadeau en is meer dan veertig uur per week bezig.
Dus ik beeld me dat in?quote:Op donderdag 1 september 2016 17:57 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Vergeet niet dat deze jonge heer wel heel makkelijk over mensen in de bijstand praat. Dat mag wel natuurlijk:
[..]
Zat mensen zelfs.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus ik beeld me dat in?
Ik ontken nergens dat er ook mensen zijn die er veel moeite mee hebben. Dat er zat mensen zijn waarvoor dat niet geldt is net zo goed waar, en dat ontkennen is gewoon een teken van onwetendheid.
Oh, ik vind het helemaal prima dat mensen een uitkering krijgen hoor. Goede zaak dat er uitkeringen zijn. Het is alleen een beetje vervelend als ze daarna hun lege dagen gaan vullen met dat soort gezeur.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:15 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Voor de afschaffing van de studiefinanciering en de invoering van het leenstelsel moet je toch echt bij de rechtse partijen zijn.
Weet ik veel. Vraag het aan mijn gekke tante.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zat mensen zelfs.Vertel, hoe doen ze dat?
Hoe gaat het met haar? Ik zag haar laatst zonder kleren over straat lopen.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Weet ik veel. Vraag het aan mijn gekke tante.
Dat veel mensen in de Bijstand een (dure) auto voor de deur hebben staan en massaal op vakantie gaan beeld je je inderdaad in, want dat kan echt niet.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus ik beeld me dat in?
Ik ontken nergens dat er ook mensen zijn die er veel moeite mee hebben. Dat er zat mensen zijn waarvoor dat niet geldt is net zo goed waar, en dat ontkennen is gewoon een teken van onwetendheid.
Geweldig als je werkgever je bijvoorbeeld aanrand en dan ook nog eens in een financiële wurggreep kan leggen.quote:Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.
Ik heb zelf nooit in de bijstand gezeten, maar ik weet wel dat als ik als student bovenop mijn toenmalig budget nog 300 euro extra gekregen had, ik zowel een auto als een flatscreen had kunnen kopen.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat veel mensen in de Bijstand een (dure) auto voor de deur hebben staan en massaal op vakantie gaan beeld je je inderdaad in, want dat kan echt niet.
Dat veel Bijstandsgerechtigden een flatscreen thuis hebben hangen zou best kunnen. Maar vergeten wordt dat die dingen tegenwoordig helemaal niet zo duur meer zijn, en daarnaast is de inboedel vaak allang in bezit voordat men in de Bijstand belandt. Dus dat impliceert niet dat mensen in de Bijstand massaal flatscreens kopen van hun Bijstanduitkering.
Auto gaat wat ver, maar je kan je kamertje goed voorzien van elektronica en goed eten. Als je buiten de stad gaat wonen al helemaal.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:20 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ik heb zelf nooit in de bijstand gezeten, maar ik weet wel dat als ik als student bovenop mijn toenmalig budget nog 300 euro extra gekregen had, ik zowel een auto als een flatscreen had kunnen kopen.
Van dat collegegeld wat je ieder jaar aftikt kun je een leuk karretje kopen. Hoef je alleen nog maar wat wegenbelasting over te maken.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Auto gaat wat ver, maar je kan je kamertje goed voorzien van elektronica en goed eten. Als je buiten de stad gaat wonen al helemaal.
1200¤ aan uitkeringen, toeslagen en al het andere. Daar moet je gewoon van rond kunnen komen als je een beetje op je geld let. Als dat niet lukt, leef je boven je stand en zal je toch wat moeten doen.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat veel mensen in de Bijstand een (dure) auto voor de deur hebben staan en massaal op vakantie gaan beeld je je inderdaad in, want dat kan echt niet.
Dat veel Bijstandsgerechtigden een flatscreen thuis hebben hangen zou best kunnen. Maar vergeten wordt dat die dingen tegenwoordig helemaal niet zo duur meer zijn, en daarnaast is de inboedel vaak allang in bezit voordat men in de Bijstand belandt. Dus dat impliceert niet dat mensen in de Bijstand massaal flatscreens kopen van hun Bijstanduitkering.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |