abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 1 september 2016 @ 09:57:24 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_165004752
Werkgevers moeten 'klikken' bij de sociale dienst over ongemotiveerde, voormalige werknemers die na hun ontslag een uitkering aanvragen. Als ze niet hun best hebben gedaan, moeten ze gekort worden op hun uitkering, vindt Leefbaar Rotterdam.

De werkgever zou moeten zeggen: doe jij niet je best, dan verleng ik je contract niet en meld ik het bij de sociale dienst

,,De werkgever zou moeten zeggen: doe jij niet je best, dan verleng ik je contract niet en meld ik het bij de sociale dienst'', zegt Leefbaar-raadslid Ingeborg Hoogveld.

De maatregel moet een stok achter de deur zijn om te voorkomen dat ongemotiveerde en laagbetaalde werknemers zich laten ontslaan om aanspraak te maken op een uitkering.

Volgens Hoogveld is het voor deze groep Rotterdammers nu erg makkelijk om van hun arbeidscontract af te komen zonder dat dat gevolgen heeft. ,,Als je je werk niet goed doet, is je werkgever je liever kwijt dan rijk. Ik wil dat de reden bekend wordt bij de sociale dienst'', zegt Hoogveld. ,,Als het contract niet verlengd wordt door gebrek aan motivatie, dan moet een maatregel volgen op de uitkering.''

Leefbaar Rotterdam wil dit beleid toepassen bij de groep werklozen, die in 'een zorgtraject' zit. ,,Als deze Rotterdammers vanuit hun uitkering een baan vinden, zie je vaak lage motivatie op het werk'', zegt Hoogveld. ,,Zij hebben al problemen thuis. Doen meestal laaggeschoold werk en krijgen weinig betaald.''

Leefbaar vindt dat het aan de afdeling Werk en Inkomen is om contact op te nemen en onderhouden met werkgevers, die regelmatig Rotterdammers uit deze doelgroep in dienst nemen. Hoogveld vermoedt dat werkgevers huiverig zullen te zijn om te 'klikken' over een voormalige werknemer.

Stappen naar voren
,,Werk is onlosmakelijk verbonden met het zetten van stappen naar voren. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk dat mensen gemotiveerd blijven'', betoogde Hoogveld gisteren tijdens de commissievergadering. ,,Door dit belang in gesprekken met werkgevers naar voren te brengen, creëer je begrip om het gebrek aan motivatie te melden.'' De grootste coalitiepartij wil binnenkort een motie indienen om deze maatregel in te voeren.

Wethouder Maarten Struijvenberg (werk, Leefbaar) stelt dat nu af en toe gebeld wordt met een werkgever over de reden van ontslag. Dat gebeurt volgens Hoogveld echter nog te weinig en niet als een contract niet wordt verlengd.

http://www.ad.nl/rotterda(...)-uitkering~a8c4d7bc/

'Meneer de werkgever. Deed ie echt zijn best niet ? Ok, dan moet ie maar onder het minimumloon gaan leven.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 1 september 2016 @ 10:02:21 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165004834
Goede zaak.

Mensen die willens en wetens niets willen bijdragen aan de maatschappij hoeven wmb niet luxe te leven.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_165004849
Op naar een Stasi samenleving waarin de ene helft de andere helft controleert.

Ook een uitstekend chantagemiddel voor de werkgever.
  Moderator donderdag 1 september 2016 @ 10:04:27 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165004867
Het is een weinig haalbaar plan omdat "je best doen" niet te definiëren valt. Er zijn nou eenmaal mensen die sommige dingen echt niet kunnen dat heeft niet direct iets met willen te maken al lijkt dat wel zo.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_165004870
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.

Mensen die willens en wetens niets willen bijdragen aan de maatschappij hoeven wmb niet luxe te leven.
Een uitkering is dan ook niet bepaald luxe leven.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 1 september 2016 @ 10:05:29 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_165004881
zit er een bonus in voor de werkgever als hij zijn werknemers aangeeft... makkelijk bij reorganiseren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Moderator / Redactie Sport donderdag 1 september 2016 @ 10:05:39 #7
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_165004884
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.

Valt allemaal dus wel mee.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 1 september 2016 @ 10:05:52 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_165004887
Hoe lui was jij op school tong?
Graag op anoniem
pi_165004947
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Staat vaak genoeg nog een dure auto voor de deur, een mooie tv, dure vakanties, etc.

Leuke borrelpraat hoor, maar 90% van de mensen in de bijstand hebben geen dure auto voor de deur, geen mooie tv en gaan niet op dure vakanties.
  donderdag 1 september 2016 @ 10:11:23 #10
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165004980
quote:
11s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:04 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.
  Moderator donderdag 1 september 2016 @ 10:11:44 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165004988
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Vaak genoeg ook niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_165004989
Lekker klikken, vooral leuk als je iemand niet mag, juist omdat hij zijn best doet...
  donderdag 1 september 2016 @ 10:13:00 #13
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_165005008
Lijkt me een lastig verhaal. Leuk voor de bühne, maar wat is 'je best doen'? Zo zacht als wat, niet te toetsen en fraude en rancune gevoelig.

Nee. Leuke proefballon, maar dat gaat er nooit van komen. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_165005012
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:09 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Leuke borrelpraat hoor, maar 90% van de mensen in de bijstand hebben geen dure auto voor de deur, geen mooie tv en gaan niet op dure vakanties.
Gewoon lekker de televaag napraten is een stuk makkelijker dan zelf eens een keer in een voedselbank gaan helpen en daar met mensen praten.
Ja doei.
pi_165005014
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:02 schreef kanovinnie het volgende:
Goede zaak.

Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.

Belangrijkste tegen argument: werkgevers krijgen veel te veel beslissingsmacht over dingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Slecht plan dus!
pi_165005024
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:11 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Als je nooit in je leven ook maar iets toevoegt aan de maatschappij vind ik het kunnen bekostigen van je leven best een luxe.
Wanneer voeg je iets toe aan 'de maatschappij'? Alleen als je werkt? Telt vrijwilligerswerk in een sportkantine dan bijvoorbeeld ook, of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
pi_165005039
quote:
5s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Ludachrist het volgende:
of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
:')
pi_165005068
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:14 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

:')
In principe voorzie je dan in een bepaalde behoefte van mensen, die willen vermaakt worden. Daarmee lever jij een dienst aan 'de maatschappij', zou je kunnen beargumenteren. Ik vraag me af of dat een bijdrage is zoals kanovinnie dat graag ziet, of dat je alleen kan bijdragen aan de maatschappij door belasting af te dragen via arbeid.
  donderdag 1 september 2016 @ 10:16:03 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165005074
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Ik kan daar tot op zekere hoogte wel in mee gaan, maar dit wel enorm arbitrair. Bovendien de mogelijkheid voor een werkgever om uit rancune een schop na te geven.

Belangrijkste tegen argument: werkgevers krijgen veel te veel beslissingsmacht over dingen die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Slecht plan dus!
Ik trek het ook wel een beetje door in het extreme hoor. Enige nuance is er nog wel.

Ik ben het wel eens met je argument.
quote:
5s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Wanneer voeg je iets toe aan 'de maatschappij'? Alleen als je werkt? Telt vrijwilligerswerk in een sportkantine dan bijvoorbeeld ook,
Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.
Het is imo vrij simpel, iedereen zou zelfvoorzienend moeten zijn. maw, door je eigen werk moet je jezelf kunnen onderhouden. Of dat met betaalde arbeid is of door een moestuin te hebben is aan jezelf. Uitzonderingen daargelaten, maar luiheid is imo geen uitzondering waard.

quote:
of als je voor de buurt illegaal dvd's brandt?
Nee, net als inbreken en drugs dealen :D
pi_165005113
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:13 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Slecht plan dus!
Ik ben daar ook niet zo'n voorstander van. Werkgevers hebben al veel teveel macht in handen.

Als iemand doelbewust ontslagen wil worden en daar collega's mee benadeeld kan ik het me nog wel voorstellen, maar dan moet je zoiets wel heel goed kunnen onderbouwen.
pi_165005116
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:15 schreef Ludachrist het volgende:
Ik vraag me af of dat een bijdrage is zoals kanovinnie dat graag ziet, of dat je alleen kan bijdragen aan de maatschappij door belasting af te dragen via arbeid.
Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.

Regelmatig wordt vrijwilligerswerk echter ook als 'alibi' gebruikt door mensen die de hele dag niets doen. Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Als je dan doorvraagt is dit 3 uur in de week of zo. :{
pi_165005124
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:16 schreef kanovinnie het volgende:

Waarom kan het niet allebei? Ik werk en doe vrijwilligerswerk.
Het is imo vrij simpel, iedereen zou zelfvoorzienend moeten zijn. maw, door je eigen werk moet je jezelf kunnen onderhouden. Of dat met betaalde arbeid is of door een moestuin te hebben is aan jezelf. Uitzonderingen daargelaten, maar luiheid is imo geen uitzondering waard.
Dus de maatschappij heeft in principe geen morele plicht om te zorgen voor de mensen die niet deelnemen (willen of kunnen even buiten beschouwing gelaten) aan het arbeidsproces?
  donderdag 1 september 2016 @ 10:21:08 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165005161
quote:
5s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Dus de maatschappij heeft in principe geen morele plicht om te zorgen voor de mensen die niet deelnemen (willen of kunnen even buiten beschouwing gelaten) aan het arbeidsproces?
Zeker wel. Maar als iemand keer op keer het laat afweten, waarom zou je dan door moeten blijven gaan met verzorgen?
pi_165005162
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Mijn mening: betaald werk moet altijd het uitgangspunt zijn. Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken, dan is vrijwilligerswerk een mooi alternatief voor de samenleving.

Regelmatig wordt vrijwilligerswerk echter ook als 'alibi' gebruikt door mensen die de hele dag niets doen. Ja, ik doe vrijwilligerswerk. Als je dan doorvraagt is dit 3 uur in de week of zo. :{
Betaald werk is ook het uitgangspunt. Er is echter ook werkloosheid, en ik vind dat je als maatschappij ook de plicht hebt om voor mensen te zorgen die om wat voor reden dan ook niet deelnemen aan het arbeidsproces. Dat er dan een paar parasieten tussen zitten die alleen maar gratis geld willen pakken en Euroshopper willen drinken, soit.

Ik denk niet dat de Probleemwijken-afleveringen nu echt een doorsnede geven van de gemiddelde persoon in de bijstand ofzo, het gros wil gewoon werken verwacht ik.
  donderdag 1 september 2016 @ 10:21:38 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_165005166
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 10:18 schreef Hochwinter het volgende:

[..]

Of je krijgt situatie's waarbij vrijwilligerswerk betaald werk overnemen, dat moet ook niet de bedoeling zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')